Αντιδράσεις φορέων στη δυνατότητα ιδιωτικού έργου σε γιατρούς του ΕΣΥ

Τις θέσεις τους επί των διατάξεων που δίδουν τη δυνατότητα απασχόλησης γιατρών του ΕΣΥ στον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 10), αλλά και την προκήρυξη θέσεων γιατρών ΕΣΥ, με καθεστώς μερικής απασχόλησης (άρθρο 7), εξέφρασαν οι ενδιαφερόμενοι φορείς, κατά τη δεύτερη ημέρα επεξεργασίας του νομοσχεδίου με τίτλο «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του ΕΣΥ» από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Οι Ιατρικοί Σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εκφράζουν απερίφραστα την αντίθεσή τους προς βασικές ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου που κατατέθηκαν στη Βουλή για μεταβολές στη Δευτεροβάθμια Περίθαλψη.

Οι διατάξεις που αλλάζουν τις εργασιακές σχέσεις των ιατρών του Ε.Σ.Υ. με την άρση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης δημιουργούν σοβαρά προβλήματα και ανισότητες στο σύνολο του ιατρικού σώματος τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Οι Ιατρικοί Σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θεωρούν πως τα διαχρονικά προβλήματα στο χώρο της υγείας δε μπορούν να λυθούν χωρίς ουσιαστική εξασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων. Τα βασικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν, είναι η υποστελέχωση
των δομών του Ε.Σ.Υ και η αναβάθμιση των μισθολογίων των γιατρών του Ε.Σ.Υ. σε επίπεδα αντίστοιχα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η απαίτηση των ιατρών είναι να λειτουργούν σε αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας με αξιοπρεπείς αμοιβές.

Οι Ιατρικοί Σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι κάθετα αντίθετοι στα άρθρα 7 και 10 του Νομοσχεδίου, γιατί αυτές οι ρυθμίσεις που αφορούν την αμφίδρομη κινητικότητα των γιατρών του δημοσίου συστήματος και των ιδιωτών θα δημιουργήσουν σοβαρές επαγγελματικές ανισότητες και ανταγωνισμούς και θα είναι σε βάρος των ασθενών ενώ θα ενισχύσουν τη μετανάστευση των νέων ιατρών.

Η διαχρονικά χαμηλή χρηματοδότηση του Ε.Σ.Υ. που αγγίζει το 4,5% του ΑΕΠ, θα πρέπει να αυξηθεί σε τουλάχιστον 7%. Η αύξηση των δαπανών για την υγεία είναι μονόδρομος για την αναβάθμιση της Δημόσιας Υγείας.

 




Πλεύρης | Από 1η Ιανουαρίου θα επιστρέψουν στο ΕΣΥ οι ανεμβολιαστοί υγειονομικοί

Το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα επιστροφής στο ΕΣΥ των ανεμβολίαστων υγειονομικών μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας περιέγραψε το πρωί της Τρίτης (29/11) ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης.

Όπως εξήγησε, μιλώντας στο MEGA, «ήδη έχουμε λάβει την απόφαση του ΣτΕ για να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Θα εφαρμοστεί αν και εγώ θεωρώ ότι είναι επικίνδυνη για την δημόσια υγεία».

«Θα εφαρμοστεί αφού λάβουμε όλα τα μέτρα ώστε να υπάρχει αυστηρό πρωτόκολλο για επιστροφή των ανεμβολίαστων υγειονομικών υπό όρους προστασίας της δημόσιας υγείας» συμπλήρωσε ο Θάνος Πλεύρης.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα ο υπουργός Υγείας διευκρίνισε ότι «σίγουρα θα είναι από 1η Ιανουαρίου που ολοκληρωνόταν το μέτρο και με την απόφαση του ΣτΕ δεν μπορεί να ανανεωθεί. Δεν ξέρω αν θα είναι νωρίτερα με τα πρωτόκολλα που θα βγάλουμε, αλλά το πιθανότερο θα είναι από 1/1/2023».




Μερικές σκέψεις για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας

*Γράφει ο Αναστάσιος Καρασαββόγλου

Τέθηκε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου ‘Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις’ του Υπουργείου Υγείας. Αυτό, μεταξύ άλλων, προβλέπει τις εξής δύο αλλαγές στην υπάρχουσα κατάσταση: πρώτον, καταργείται η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση των νοσοκομειακών ιατρών στο ΕΣΥ και δεύτερον, ανοίγει ο δρόμος για μερική απασχόληση ιδιωτών ιατρών στο δημόσιο σύστημα υγείας. Και οι δύο αλλαγές συνιστούν ένα καίριο χτύπημα στην καρδιά της δημόσιας και δωρεάν υγείας.
Προηγήθηκε η καταστροφική διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση και η αποδυνάμωση έως εγκατάλειψη των δημόσιων δομών υγείας για να φτάσουμε τώρα στην αμφισβήτηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ.
Με την κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των μάχιμων ιατρών των νοσοκομείων δίνεται η δυνατότητα σ’ αυτούς να απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα, να έχουν ιδιωτικό ιατρείο ή να προσφέρουν υπηρεσίες σε ιδιωτική κλινική. Επιστροφή λοιπόν στην προ-ΕΣΥ εποχή όταν οι ασθενείς ήταν
αναγκασμένοι να πληρώνουν είτε στον ιδιωτικό τομέα είτε στον ιδιωτικοποιημένο δημόσιο τομέα. Οι δε γιατροί, προκειμένου να μπορούν να απασχολούνται και εκτός νοσοκομείου, πρέπει να πραγματοποιούν το τακτικό τους ωράριο, τις εφημερίες τους, να συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου και τότε θα μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και εκτός νοσοκομείου. Ουσιαστικά οι γιατροί θα βλέπουν στο μισό τους, ας πούμε, ωράριο τους ασθενείς στο νοσοκομείο δωρεάν και στο άλλο μισό τους ωράριο ιδιωτικά. Αν αυτό δεν αποτελεί ευθαρσώς υπονόμευση του δημοσίου συστήματος υγείας, τότε τι άλλο είναι; Και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η άρση της συνθήκης πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών στο ΕΣΥ ανοίγει σκοτεινά μονοπάτια στις σχέσεις των γιατρών με τους ασθενείς με βασικότερο ενδεχόμενο να διοχετεύονται οι ασθενείς από τα νοσοκομεία στις ιδιωτικές δομές υγείας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, την ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και την ασφάλεια των ασθενών.
Ωράρια λάστιχο λοιπόν, συνθήκες εξαιρετικά πιεστικές στο βωμό της βελτίωσης του εισοδήματος των γιατρών. Αντίθετα με όλα αυτά, η νοσοκομειακή κοινότητα της χώρας ζητά την ουσιαστική αύξηση των αποδοχών των υγειονομικών και την ενίσχυση του ΕΣΥ με ανθρώπους, οικονομικούς πόρους και τεχνολογικό εξοπλισμό.
Η δεύτερη αλλαγή στο σχέδιο νόμου αφορά στην είσοδο στο δημόσιο σύστημα υγείας ιδιωτών γιατρών με καθεστώς μερικής απασχόλησης για ‘άγονες’ θέσεις. Έτσι, ένας γιατρός που έχει ιδιωτικό ιατρείο θα μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΥ για κάποιες ημέρες, αξιοποιώντας το ‘πέρασμά’ του απ’ αυτό προκειμένου να ‘αλιεύσει πελάτες’ για λογαριασμό του ιδιωτικού του ιατρείου.
Λαμπρές οι επιδιώξεις των αρίστων! Απέναντί τους βρίσκεται η κοινωνία που εκτιμά και τιμά το δημόσιο σύστημα υγείας, που το εμπιστεύεται γιατί αποτελεί το αποκούμπι της στα λιγότερο ή περισσότερο δύσκολα και αδυνατεί να αντέξει και άλλα οικονομικά βάρη που οι ‘άριστες’ πολιτικές τής έχουν συσσωρεύσει. Απέναντί της είναι και η συντριπτική πλειοψηφία της κοινότητας των υγειονομικών που στηρίζουν το δημόσιο χαρακτήρα του ΕΣΥ, ανθίστανται στην εμπορευματοποίηση της υγείας και απορρίπτουν τον δισυπόστατο ρόλο που θέλει να τους προσδώσει το σχέδιο νόμου. Για το λόγο αυτό είναι απολύτως καίρια η θέση τους ότι ‘το νομοσχέδιο δεν συζητιέται, πετιέται’!



Συμμετοχή από 19 χώρες στη διεθνή ιατρική Ημερίδα της Affidea με θέμα τον Καρκίνο του Προστάτη

Ο Όμιλος Affidea, ο μεγαλύτερος πάροχος υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ευρώπη, πραγματοποίησε πρόσφατα την τελευταία από μια σειρά ιατρικών διαδικτυακών ημερίδων, στο πλαίσιο του επιτυχημένου προγράμματος “Scientific Talks”.

Με πάνω από 450 εγγραφές από 19 χώρες και 2 ηπείρους, η συμμετοχή της ιατρικής κοινότητας σε αυτήν την πρωτοβουλία επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά την ανάγκη για σύγχρονη επιστημονική ενημέρωση και συζήτηση μεταξύ των επαγγελματιών υγείας αναφορικά με τις τελευταίες κλινικές και τεχνολογικές εξελίξεις σε ταχέως εξελισσόμενα ιατρικά πεδία.

Η διαδικτυακή ημερίδα «Προκλήσεις στον Καρκίνο του Προστάτη: Έλεγχος και έγκαιρη διάγνωση» αποτελεί μια επισκόπηση των τρεχουσών κλινικών μελετών σχετικά με τον προσυμπτωματικό έλεγχο και την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του προστάτη, την πολυπαραμετρική μαγνητική τομογραφία προστάτη (mpMRI) και τις ελάχιστα επεμβατικές διαδικασίες για την ανίχνευση και θεραπεία της νόσου.




3 τρόποι για να δείχνει το πρόσωπό σου πιο ξεκούραστο όταν δουλεύεις σε υπολογιστή

Με τρία απλά βήματα μπορείς να βοηθήσεις την επιδερμίδα σου να δείχνει πιο φρέσκια έπειτα από μια μεγάλη και δύσκολη μέρα μπροστά στις οθόνες της δουλειάς.

Το ξυπνητήρι χτυπάει κι εσύ σηκώνεσαι για να προλάβεις άλλη μια απαιτητική μέρα. Παίρνεις πρωινό, κάνεις διαλογισμό (τον έχεις βάλει στη ζωή σου, αλήθεια;), περνάς στη ρουτίνα περιποίησής σου: καθαρισμός, ορός, κρέμα ημέρας και αντηλιακή. Αμέσως, η επιδερμίδα αλλάζει όψη! Με αυτές τις μικρές αλλά ευεργετικές κινήσεις, το πρόσωπό σου δείχνει φρέσκο, ενυδατωμένο και ανανεωμένο.

Τα κακά νέα είναι ότι αυτή η ξεκούραστη όψη δεν θα βαστήξει μέχρι το βράδυ. Μέσα στη μέρα δεν κουράζεσαι μόνο εσύ, κουράζεται και η επιδερμίδα σου. Το δέρμα καταπονείται, ειδικά όταν κινείσαι έξω στην πόλη κάτω από την ηλιακή ακτινοβολία και την ατμοσφαιρική ρύπανση, ή όταν κάθεσαι πολλές ώρες στον υπολογιστή και εκτίθεσαι στην μπλε ακτινοβολία. Τα εμφανή σημάδια του δερματικού «burnout» είναι τα κουρασμένα χαρακτηριστικά και οι γραμμές κούρασης. Η επιδερμίδα γίνεται χλωμή και θαμπή, χάνει την ελαστικότητά της και φαίνεται ακόμα και πιο γερασμένη.

Αν μάλιστα είσαι και αγχώδης τύπος, τότε το στρες αυξάνει τις ελεύθερες ρίζες και εκείνες με τη σειρά τους επιταχύνουν τη γήρανση. Μπορείς όμως να βοηθήσεις το πρόσωπό σου να δείχνει φρέσκο και ανανεωμένο όλη τη μέρα, με 3 απλές και στοχευμένες κινήσεις.

1. Ψέκασε το πρόσωπο με ένα ενυδατικό spray

Τα ενυδατικά spray ή face mists, όπως θες πες τα, δεν είναι μόνο για να σε δροσίζουν το καλοκαίρι! Αντίθετα, είναι ιδανικά όταν νιώθεις το δέρμα σου ερεθισμένο, κουρασμένο, θαμπό και ξηρό. Βάλε στην καθημερινότητά σου ένα face mist ακόμα κι αν θέλεις απλώς να ανεβάσεις τη διάθεσή σου, αφού κάποια από τα συστατικά τους έχουν και αρωματοθεραπευτική δράση.

Τα ενυδατικά spray έχουν στην καρδιά της σύνθεσής τους ένα σωρό θρεπτικά συστατικά, από ιαματικό νερό με μέταλλα και ιχνοστοιχεία μέχρι βιταμίνες, αντιοξειδωτικά και φυτικά-βιολογικά εκχυλίσματα. Χαρίζουν μια ευχάριστη αίσθηση ενυδάτωσης, τόνωσης και αναζωογόνησης, ενώ καταπραΰνουν το δέρμα από ερεθισμούς και ερυθρότητα. Αν τα χρησιμοποιείς συστηματικά, θα ενισχύσουν και τους μηχανισμούς άμυνας του δέρματος στους επιβαρυντικούς παράγοντες του περιβάλλοντος.

2. Βάλε κρέμα ματιών με απλικατέρ

Τα μάτια είναι από τα πρώτα σημεία του προσώπου στα οποία αποτυπώνονται σημάδια κόπωσης και φθοράς. Σίγουρα χρειάζεσαι μια ενισχυμένη κρέμα ματιών, αλλά πώς θα σου φαινόταν αν αυτή σού προσέφερε και ένα έξτρα όφελος με το εργονομικό απλικατέρ της; Το απλικατέρ είναι ένα «μαγικό» ραβδάκι, φτιαγμένο από μέταλλο ή ανοξείδωτο ατσάλι, με δροσερή άκρη για μασάζ, που προσφέρει άμεση αίσθηση αναζωογόνησης γύρω από τα μάτια.

Την ώρα που είσαι μπροστά στον υπολογιστή, λοιπόν, κάνε ένα διάλειμμα και πιάσε μία απ’ αυτές τις κρέμες ματιών νέας γενιάς. Με το εργονομικό απλικατέρ μπορείς να κάνεις μασάζ σε όλο το περίγραμμα των ματιών, να αποσυμφορήσεις και να ξεκουράσεις το βλέμμα σου που είναι τόσες ώρες κολλημένο στην οθόνη, να βοηθήσεις στην καλύτερη διείσδυση των συστατικών της φόρμουλας.

Επίσης, με αυτόν τον τρόπο τηρείς και τους κανόνες υγιεινής, αφού δεν χρεάζεται να αγγίξεις το προϊόν ή το πρόσωπό σου με τα δάχτυλα.

3. Φόρεσε ειδικά γυαλιά για προστασία από την μπλε ακτινοβολία της οθόνης

Θα έχεις προσέξει ότι το κινητό σου σε ενημερώνει για τον χρόνο που περνάς μπροστά στην οθόνη του. Σε αυτό πρόσθεσε και τις ώρες που αφιερώνεις μπροστά σε άλλες οθόνες που εκπέμπουν μπλε ακτινοβολία. Πολλές, έτσι; Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι αυτό το μπλε φως μπορεί να προκαλέσει από φθορά και γήρανση στο δέρμα μέχρι καταπόνηση στα μάτια, με συμπτώματα όπως ξηροφθαλμία, τσούξιμο και θόλωση. Γι’ αυτό, προμηθεύσου ειδικά γυαλιά που προστατεύουν τα μάτια αποτρέποντας το μπλε φως να φτάσει στο εσωτερικό τους. Τα γυαλιά αυτά, που είναι σούπερ στιλάτα, θα ξεκουράσουν τα μάτια σου και θα μειώσουν τα συμπτώματα κούρασης. Έρευνες βεβαιώνουν ότι βελτιώνουν και τον ύπνο, γιατί ρυθμίζεται καλύτερα η έκκριση της μελατονίνης, της ορμόνης που επηρεάζει την ποιότητα και τη διάρκειά του.

Πηγή: ow.gr




Τριήμερη απεργία από σήμερα στα νοσοκομεία

Θύελλα αντιδράσεων από τους εργαζόμενους του ΕΣΥ προκαλεί το νομοσχέδιο Γκάγκα που κατατέθηκε στη Βουλή. Το νομοσχέδιο Γκάγκα εκτός των άλλων δίνει το δικαίωμα στους γιατρούς του δημοσίου να δουλεύουν παράλληλα και στον ιδιωτικό τομέα ανοίγοντας ιδιωτικό ιατρείο ή κάνοντας χειρουργεία σε ιδιωτικές κλινικές.

Οι αντιδράσεις είναι σφοδρές τόσο από τους γιατρούς όσο και από τους εργαζόμενους του ΕΣΥ (ΠΟΕΔΗΝ) γι’ αυτό και από σήμερα ξεκινά τριήμερη απεργία στα δημόσια νοσοκομεία.

Ειδικότερα ξεκινούν επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις από την Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθηνών Πειραιώς (ΕΙΝΑΠ):

24ωρη απεργία Δευτέρα 28/11, ημέρα ακρόασης των φορέων στη Βουλή και συγκέντρωση στη Βουλή.
Νέα 24ωρη απεργία την Τρίτη 29/11 και συγκέντρωση στο υπουργείο Υγείας.
24ωρη απεργία την ημέρα συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής και συγκέντρωση στη Βουλή με παράλληλο κάλεσμα στα Εργατικά Κέντρα την ΑΔΕΔΥ και μαζικούς φορείς για συμμετοχή στη συγκέντρωση.

Η ΠΟΕΔΗΝ πραγματοποιεί:

Δευτέρα 28/11/2022
Στάση εργασίας 11.00 -15.00 και συγκέντρωση 12.00 στη Βουλή

Νέα στάση εργασίας 11.00 – 15.00 και Συγκέντρωση 12.00 στη Βουλή την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου
Τσουνάμι αντιδράσεων
Η Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθήνας και Πειραιά (ΕΙΝΑΠ) υποστηρίζει ότι οι διατάξεις που προβλέπουν μερική απασχόληση των ιδιωτών γιατρών στα νοσοκομεία, αλλά και το δικαίωμα τήρησης ιδιωτικού ιατρείου που δίνει ο νέος νόμος στους γιατρούς του ΕΣΥ, θα ανοίξει “επικίνδυνες κερκόπορτες” στην κατεύθυνση της υποβάθμισης των υπηρεσιών Υγείας.

Αναλυτικότερα οι νοσοκομειακοί γιατροί αναφέρουν ότι «εμπορευματοποίηση της Υγείας και υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών» θα επιφέρει το νέο νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή προς ψήφιση το Υπουργείο Υγείας, το οποίο δίνει το δικαίωμα στους νοσοκομειακούς γιατρούς να εκτελούν ιδιωτικό έργο, αλλά και στους ιδιώτες γιατρούς να χειρουργούν στο ΕΣΥ.

Πρόκειται για νομοσχέδιο – τομή, όπως υποστηρίζουν, το οποίο «ανοίγει επικίνδυνες κερκόπορτες στην κατεύθυνση της υποβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, της παραπέρα ενίσχυσης της εμπορευματοποίησης της δημόσιας υγείας και της γιγάντωσης του ιδιωτικού τομέα υγείας. Τα μέτρα που προωθούνται με αυτό το νομοσχέδιο, όχι μόνο δεν πρόκειται να βελτιώσουν τους όρους περίθαλψης των ασθενών, αλλά θα τους επιδεινώσουν ακόμα παραπέρα».

Επίσης οι γιατροί της ΕΙΝΑΠ αντιτίθενται στη ρύθμιση που προβλέπει αλλαγή του καθεστώτος εργασίας των γιατρών εξαιτίας του ιδιωτικού έργου:

«Η κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ αφαιρεί ένα ακόμα εμπόδιο για να γίνουν οι ασθενείς εύκολη πελατεία στον ιδιωτικό τομέα, να βάλουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη ώστε να κερδοσκοπούν τα μεγάλα ιδιωτικά θεραπευτήρια. Η λειτουργία των κλινικών και
των εργαστηρίων με γιατρούς που θα δουλεύουν παράλληλα στον ιδιωτικό τομέα θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο, αφού οι γιατροί θα «τρέχουν» για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις στα ιδιωτικά ιατρεία και τις κλινικές», σημειώνουν οι γιατροί της ΕΙΝΑΠ.

Οι αλλαγές αυτές συνιστούν, όπως τονίζουν οι νοσοκομειακοί γιατροί, «ανατροπή και ξεθεμελίωμα των εργασιακών σχέσεων των γιατρών των δημόσιων νοσοκομείων», ενώ οι αυξήσεις που δεν αναπληρώνουν τις απώλειες που είχαν στους μισθούς τους από το 2012, αλλά και «δεν ανταποκρίνονται στα όσα δικαιούμαστε με βάση την απόφαση του ΣτΕ».

ethnos.gr




Φλαβονόλες: Πού θα βρείτε τις ουσίες που επιβραδύνουν την απώλεια μνήμης

Οι φλαβονόλες είναι ένας τύπος φλαβονοειδών, μιας ομάδας φυτοχημικών ουσιών που έχουν ωφέλιμες επιπτώσεις στην υγεία χάρη στις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις τους.

Οι ηλικιωμένοι άνθρωποι που τρώνε ή πίνουν πράγματα που περιέχουν αντιοξειδωτικές φλαβονόλες, όπως φρούτα, λαχανικά, τσάι και κρασί, εμφανίζουν βραδύτερη απώλεια μνήμης, δείχνει μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρ Τόμας Χόλαντ του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Ρας του Σικάγου, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Neurology» της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, μελέτησαν 961 ανθρώπους με μέση ηλικία 81 ετών, κανένας από τους οποίους δεν είχε άνοια στην αρχή της μελέτης. Οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν επί επτά χρόνια για τη διατροφή τους και παράλληλα έκαναν γνωστικά και μνημονικά τεστ, ενώ ελήφθησαν υπόψη και άλλοι παράγοντες όπως το φύλο, το κάπνισμα, το μορφωτικό επίπεδό τους, ο βαθμός σωματικής άσκησης, ο χρόνος που αφιέρωναν σε νοητικές δραστηριότητες, όπως το διάβασμα κ.α.

Οι άνθρωποι είχαν χωριστεί σε πέντε ομάδες με βάση την ποσότητα φλαβονολών που κατανάλωναν στη διατροφή τους (από 5 έως 15 μιλιγκράμ, ενώ κατά μέσο όρο ήταν περίπου 10 μιλιγκράμ τη μέρα). Κάθε συμμετέχων βαθμολογήθηκε με ένα «σκορ» που συνόψιζε τις επιδόσεις του στα συνολικά 19 γνωστικά τεστ: από 0,5 για εκείνους χωρίς προβλήματα έως 0,2 για όσους είχαν ήπια γνωστική εξασθένηση και -0,5 για τα άτομα με Αλτσχάιμερ.

Διαπιστώθηκε ότι το γνωστικό «σκορ» των ανθρώπων με την υψηλότερη κατανάλωση φλαβονολών μειωνόταν κατά μέσο όρο με ρυθμό 0,4 μονάδες ανά δεκαετία πιο αργά από ό,τι των ατόμων με την λιγότερη κατανάλωση αυτών των ουσιών στη διατροφή τους. Με άλλα λόγια, όσο περισσότερες φλαβονόλες κατανάλωνε ένας ηλικιωμένος, τόσο απομάκρυνε την πιθανότητα να έχει εξασθενημένη γνωστική και μνημονική λειτουργία.

«Κάτι τόσο απλό όσο το να τρώμε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, καθώς επίσης να πίνουμε περισσότερο τσάι, είναι ένας εύκολος τρόπος να φροντίσουμε πιο ενεργά για την υγεία του εγκεφάλου μας», δήλωσε ο δρ Χόλαντ.

Πηγή: onmed.gr

 




Σπανάκι: Πώς να το τρώμε για να μη «χαθούν» οι βιταμίνες του

Τα πολύτιμα συστατικά που περιέχονται στο σπανάκι μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο, εάν το καταναλώσουμε με τον σωστό τρόπο. Ανακαλύψτε παρακάτω ποιος είναι ο ιδανικός τρόπος για να μη «χάσει» τις βιταμίνες του

Όταν μιλάμε για το σπανάκι, σίγουρα τα πρώτα φαγητά που μας έρχονται στο μυαλό είναι η σπανακόπιτα και το σπανακόρυζο. Και στις δύο περιπτώσεις όμως αυτών των διάσημων πιάτων, το σπανάκι χρειάζεται μαγείρεμα. Πόσα όμως θρεπτικά συστατικά χάνουμε όταν δεν το καταναλώνουμε ωμό;

Το ωμό σπανάκι είναι πλούσιο σε σίδηρο, βιταμίνες Κ, C, Α και αντιοξειδωτικά. Τα πολύτιμα αυτά συστατικά ενδυναμώνουν τον οργανισμό και τον καθιστούν πιο ανθεκτικό σε διαφορετικές ασθένειες, θωρακίζοντας παράλληλα την υγεία του εγκεφάλου. Επιπλέον, τρώγοντας περισσότερο σπανάκι, μπορούμε αποτελεσματικά να ρυθμίσουμε την αρτηριακή πίεση και να προστατεύσουμε την υγεία των ματιών, λόγω των αντιοξειδωτικών του σπανακιού και συγκεκριμένα της λουτεΐνης.

Η λουτεΐνη όμως, για να διατηρηθεί ακέραιη, χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί με την προετοιμασία του σπανακιού.

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Chemistry, διαπιστώθηκε ότι μετά το μαγείρεμα με διάφορες μεθόδους, η περιεκτικότητα του λαχανικού σε λουτεΐνη μειώθηκε σταδιακά. Μάλιστα, όταν οι ερευνητές τηγάνισαν το σπανάκι σε υψηλή θερμοκρασία, ένα σημαντικό ποσοστό της λουτεΐνης μειώθηκε μετά από μόλις δύο λεπτά.

Τι να προσέξουμε όταν το καταναλώνουμε ωμό

Έχει σημασία να προτιμάτε την κατανάλωση του σπανακιού χωρίς κάποια επεξεργασία, για τη μέγιστη πρόσληψη λουτεΐνης. Όταν κόβετε το σπανάκι σε μικρότερα κομμάτια, η λουτεΐνη απελευθερώνεται από τα φύλλα. Την ίδια στιγμή, το υγιές λίπος αυξάνει την ικανότητα απορρόφησης του αντιοξειδωτικού που καταπολεμά τις οφθαλμικές παθήσεις.

Από την άλλη, για τη σωστή απορρόφηση του σιδήρου, μην παραλείψετε και κάποια πηγή βιταμίνης C, όπως το λεμόνι, το πορτοκάλι ή τη ντομάτα.

Τι να προσέξουμε στο μαγείρεμα

Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Food Science and Biotechnology εξέτασε τις επιδράσεις των διαφορετικών μεθόδων μαγειρέματος στην περιεκτικότητα σε βιταμίνες σε επιλεγμένα λαχανικά, συμπεριλαμβανομένου του σπανακιού.

Οι ερευνητές κατέληξαν στις καλύτερες και χειρότερες μεθόδους: το μλπανσάρισμα και το βράσιμο των λαχανικών για την αφαίρεση της φλούδας τους, μείωσε σημαντικά την περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Αντίθετα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το μαγείρεμα στον ατμό των λαχανικών ήταν ο καλύτερος τρόπος για τη διατήρηση της βιταμίνης C.

Με το μαγείρεμα, μειώθηκαν εξίσου τα επίπεδα βιταμίνης Ε στο σπανάκι, αλλά αυξήθηκε η περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α. Αυτό συμβαίνει όταν τα τοιχώματα των φυτών μαλακώνουν, γεγονός που βοηθά στην απελευθέρωση και απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών.

Επομένως, η καλύτερη τακτική για τη διατήρηση όλων των θρεπτικών συστατικών με το μαγείρεμα είναι όσο λιγότερο τόσο καλύτερα!

Πηγή: ygeiamou.gr




Τρελό “ξέσπασμα” της γρίπης πριν καν ξεκινήσει ο χειμώνας

Την άνοιξη του 2022 αλλά και τώρα, παρατηρείται ραγδαία αύξηση των ιώσεων.

Οι επιστήμονες, προσπαθώντας να εξηγήσουν γιατί συμβαίνει αυτό, επισημαίνουν πως ευθύνονται η μακροχρόνια χρήση μάσκας και η μείωση των κοινωνικών επαφών/συγχρωτισμού, για την πρόληψη της Covid-19 τα τελευταία 2,5 χρόνια.

Όπως τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις της στο Radio ENA 90,5 και στον Απόστολο Ατζεμιδάκη η Αντιπρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Καβάλας Δέσποινα Ιατρού θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, κυρίως τα βρέφη και τα μικρά παιδιά καθώς πλέον δεν είναι και υποχρεωτική η χρήση μάσκας στα σχολεία.

Θα πρέπει μάλιστα οι ηλικιωμένοι και οι ευπαθείς ομάδες να προχωρούν στον αντιγριπικό εμβολιασμό καθώς θα έρθουν περισσότερα κρούσματα γρίπης μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.




Πονόλαιμος: Πέντε τρόποι που ανακουφίζουν χωρίς φάρμακα

Αντιμετωπίστε τον ενοχλητικό πονόλαιμο χωρίς φάρμακα, με υλικά που θα βρείτε στα ράφια της κουζίνας

Ο πονόλαιμος είναι από τις πιο συχνές ενοχλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσετε, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Συνήθως προκαλείται από λοιμώξεις, όπως το κοινό κρυολόγημα, η γρίπη και ο στρεπτόκοκκος. Αν και μπορεί να είναι αρκετά επώδυνος, συχνά υποχωρεί μετά από μερικές ημέρες.

Αν, όμως, ο πονόλαιμος σας ταλαιπωρεί και θέλετε να απαλλαγείτε όσο το δυνατόν ταχύτερα, ανακαλύψτε παρακάτω τρόπους ανακούφισης, χρησιμοποιώντας υλικά που όλοι έχουμε στο σπίτι.

1. Κάντε γαργάρες με αλατόνερο

Αν και το αλατόνερο δεν θα σας προσφέρει άμεση ανακούφιση, εξακολουθεί ωστόσο να αποτελεί μια αποτελεσματική θεραπεία για την καταπολέμηση των βακτηρίων, ενώ ανακουφίζει και τον πόνο. Ο τρόπος είναι απλός: Ανακατέψτε μισό κουταλάκι του γλυκού αλάτι σε ζεστό νερό και κάντε γαργάρες.

2. Το μέλι μπορεί να μαλακώσει έναν ξηρό λαιμό

Το μέλι είναι μια από τις καλύτερες θεραπείες για τον πονόλαιμο, λόγω των φυσικών αντιβακτηριδιακών ιδιοτήτων του, που του επιτρέπουν να λειτουργεί ως μέσο επούλωσης πληγών, προσφέροντας άμεση ανακούφιση από τον πόνο, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή. Το μέλι είναι επίσης ικανό να εξουδετερώσει τα βακτήρια και να βοηθήσει στην καταπολέμηση των ιογενών λοιμώξεων.

Εάν, εκτός από πονόλαιμο, αντιμετωπίζετε και έντονο βήχα, το μέλι μπορεί να τον καταστείλει. Ανακατέψτε δύο κουταλιές της σούπας μέλι με ένα ζεστό ποτήρι νερό ή τσάι και ανακατέψτε το καλά. Πιείτε αρκετές φορές την ημέρα, για καλύτερα αποτελέσματα.

3. Το λεμόνι ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Παρόμοια δράση με το αλατόνερο και το μέλι έχει το λεμόνι. Τα λεμόνια είναι εξαιρετικά για τον πονόλαιμο επειδή συμβάλλουν στη διάσπαση της βλέννας και προσφέρουν ανακούφιση από τον πόνο. Επιπλέον, είναι μια τροφή πλούσια σε βιταμίνη C, που βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, ώστε να καταπολεμήσει αποτελεσματικότερα τη φλεγμονή. Αναμείξτε ένα κουταλάκι του γλυκού χυμό λεμονιού σε ένα ποτήρι ζεστό νερό και πιείτε το για γρήγορη ανακούφιση.

4. Ροφήματα που καταπραΰνουν τα συμπτώματα 

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά βότανα που μπορείτε να δοκιμάσετε για γρήγορη ανακούφιση από τον πονόλαιμο. Το ρόφημα από γαρύφαλλο και το πράσινο τσάι περιέχουν αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες για την καταπολέμηση των λοιμώξεων και παρέχουν ανακούφιση. Το χαμομήλι και το ρόφημα μέντας είναι εξαιρετικές επιλογές για την ανακούφιση του πόνου και τη μείωση της φλεγμονής. Το χαμομήλι μπορεί επίσης να μαλακώσει το λαιμό, βοηθώντας και τις ταλαιπωρημένες φωνητικές σας χορδές. Επιπλέον, το τσάι μέντας μπορεί να προκαλέσει ένα φυσικό μούδιασμα στο λαιμό, καταπραΰνοντας τον πόνο.

5. Η χρήση υγραντήρα θα βοηθήσει

Εάν έχετε παρατηρήσει ότι υποφέρετε συχνά από πονόλαιμο, τότε ίσως είναι καιρός να επενδύσετε σε έναν υγραντήρα. Ο ξηρός αέρας, ειδικά τις κρύες μέρες του χειμώνα, μπορεί να είναι ο λόγος που αντιμετωπίζετε τακτικά πονόλαιμο. Ένας υγραντήρας θα διατηρήσει την απαραίτητη υγρασία στο χώρο και θα σας γλιτώσει από τον πονόλαιμο.

Τι πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγετε όταν έχετε πονόλαιμο

Όπως ακριβώς υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ανακουφίσετε τα συμπτώματα του πονόλαιμου, έτσι υπάρχουν και άλλα που πρέπει να αποφύγετε ώστε να μην επιδεινώσετε την κατάσταση. Το σημαντικότερο απ’ όλα, επισημαίνει η Δρ Charlotte Smith, παθολόγος στο Τμήμα Επειγόντων του Νοσοκομείου Penn Medicine του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, είναι η σωστή επιλογή τροφών που θα καταναλώσετε για όσο διαρκεί ο πονόλαιμος. «Συνιστώ να αποφεύγετε οποιαδήποτε τροφή είναι δύσκολη στην κατάποση. Προτιμήστε σούπες και μαλακά φαγητά μέχρι να υποχωρήσει ο πονόλαιμος», τονίζει η γιατρός.

Πηγή: ygeiamou.gr




HIV/AIDS: Δωρεάν τεστ από Κινητές Μονάδες του ΕΟΔΥ την Τρίτη (22/11)

Εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας για τον αγώνα κατά του HIV/AIDS, την 1η Δεκέμβριου, ο ΕΟΔΥ διοργανώνει δράσεις σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS (ΕΕΜΑΑ), στο πλαίσιο του 34ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του AIDS. 

Την Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022, Κινητές Μονάδες του Οργανισμού, θα βρίσκονται σε τρεις πόλεις της Ελλάδας, στην Αθήνα, την Πάτρα και τη Λάρισα. Κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό του ΕΟΔΥ θα διενεργεί δωρεάν και ανώνυμους ελέγχους με τη μέθοδο της ταχείας δοκιμασίας (rapid test) με συμβουλευτική πριν και μετά το τεστ με σκοπό τόσο την έγκαιρη διάγνωση όσο και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού.

Συγκεκριμένα, από τις 12:00 έως τις 18:00, οι Κινητές Μονάδες θα βρίσκονται:

  • Στο κέντρο της Αθήνας στην έξοδο του σταθμού Πανεπιστήμιο.
  • Στην Πάτρα στην Πλατεία Γεωργίου.

  • Στη Λάρισα στην Κεντρική Πλατεία.

Στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθούν αντίστοιχες δράσεις στην πλατεία Αριστοτέλους, με συμμετοχή και συνεργασία του ΕΟΔΥ Βόρειας Ελλάδας με την ΕΕΜΑΑ και τη Θετική Φωνή. Επίσης, θα υπάρχει διανομή ενημερωτικού υλικού και δωρεάν προφυλακτικών σε όλες τις περιοχές που θα γίνουν δράσεις (ΑθήναΘεσσαλονίκηΠάτραΛάρισαΙωάννιναΑλεξανδρούπολη και Ηράκλειο Κρήτης).

Πηγή: newsbomb.gr




Η κρυφή πανδημία που σαρώνει τα νοσοκομεία | Υπερδιπλασιάστηκαν τα υπερβακτήρια

Οι λοιμώξεις από ορισμένα ανθεκτικά στα αντιβιοτικά παθογόνα, γνωστά ως υπερβακτήρια, υπερδιπλασιάστηκαν σε εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης στην Ευρώπη, σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC).

Σύμφωνα με την έκθεση του οργανισμού, το 2020, ο αριθμός των ατόμων που μολύνθηκε από δύο εξαιρετικά ανθεκτικούς στα φάρμακα παθογόνους μικροοργανισμούς αυξήθηκε και στη συνέχεια σημείωσε απότομο άλμα το 2021.

Το κύμα προήλθε από κρούσματα σε ΜΕΘ νοσοκομείων και σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου οι λοιμώξεις που είναι ανθεκτικές στα αντιμικροβιακά φάρμακα ήταν ήδη ευρέως διαδεδομένες, δήλωσε ο αξιωματούχος του ECDC Ντομινίκ Μονέ σε συνέντευξη Τύπου.

Τα στοιχεία έδειξαν ότι πέρυσι στην Ευρώπη, οι μολύνσεις με το βακτήριο Acinetobacter υπερδιπλασιάστηκαν σε σύγκριση με τους ετήσιους αριθμούς πριν από την πανδημία. Οι μολύνσεις με ένα άλλο βακτήριο, το Klebsiella pneumoniae, το οποίο είναι ανθεκτικό στα αντιβιοτικά, αυξήθηκαν κατά 31% το 2020 και κατά 20% το 2021.

Ορισμένοι επιστήμονες συνδέουν την αύξηση των νοσοκομειακών λοιμώξεων από υπερβακτήρια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με την συνταγογράφηση αντιβιοτικών για τη θεραπεία του COVID-19 και άλλων βακτηριακών λοιμώξεωνκατά τη διάρκεια μακράς παραμονής στα νοσοκομεία. Ο Μονέ δήλωσε ότι αυτή είναι «η πιο πιθανή υπόθεση», αλλά η υπηρεσία του δεν έχει ακόμη προβεί σε ενδελεχή ανάλυση.

Είπε επίσης ότι τα στοιχεία δείχνουν μείωση του αριθμού των μολύνσεων με κάποια άλλα  υπερβακτήρια στα ευρωπαϊκά νοσοκομεία. Το ECDC πιστεύει ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πανδημία οδήγησε σε αναβολή των χειρουργικών επεμβάσεων.

Η ανθεκτικότητα στα φάρμακα οφείλεται στην κατάχρηση των αντιβιοτικών η οποία ενθαρρύνει τα βακτήρια να αναπτύσσουν νέους τρόπους για να τα εξουδετερώνουν. Οι ανησυχίες σχετικά με αυτήν δεν είναι καινούργιες. Οι ειδικοί αποκαλούν τις λοιμώξεις από υπερβακτήρια «σιωπηλή πανδημία» καθώς προκαλεί περισσότερους από ένα εκατομμύριο θανάτους ετησίως, αλλά δεν προσελκύει την προσοχή ή τη χρηματοδότηση της έρευνας.




Αυτό συμβαίνει στο σώμα σου αν κοιμάσαι λιγότερο από έξι ώρες

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που κοιμούνται πολύ λίγες ώρες και μπορεί να ανήκετε σε αυτή την κατηγορία.

Μήπως όμως δεν συμπληρώνετε καν το απαραίτητο 8ωρο; Σας αρέσει το ξενύχτι, αλλά έχετε και το πρωινό ξύπνημα, οπότε επιλέγετε να «θυσιάσετε» λίγες ώρες παραπάνω ύπνου;

Αν ναι, τότε θα πρέπει να έχετε κατά νου πως η έλλειψη ύπνου μόνο ωφέλιμη δεν είναι για τον οργανισμό σας. Μάλιστα, αν κοιμάστε λιγότερο από 6 ώρες, τότε – σύμφωνα και με σχετικές μελέτες – είστε εκτεθειμένοι σε κινδύνους σχετικά με την υγεία σας.

Δείτε παρακάτω κάποιες από τις συνέπειες που προκαλεί η έλλειψη ύπνου

Αύξηση βάρους

Η χρόνια έλλειψη ύπνου αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας κατά 15%, σύμφωνα με σχετικές έρευνες. Κι αυτό γιατί μειώνεται η ορμόνη λεπτίνη, η οποία σηματοδοτεί ότι είμαστε χορτάτοι και αυξάνει την ορμόνη που διεγείρει την πείνα, τη γρελίνη.

Αφυδάτωση

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, όταν ο οργανισμός δε συμπληρώνει τουλάχιστον το απαραίτητο 8ωρο, σταδιακά αφυδατώνεται. Και αυτό μπορείτε να το καταλάβετε με το αίσθημα κόπωσης που έχετε μέσα στην ημέρα, λόγω της αφυδάτωσης του οργανισμού. Γι’ αυτό, όταν κοιμάστε λίγες ώρες, φροντίστε να πίνετε στη διάρκεια της ημέρας περισσότερο νερό.

Πρόωρη γήρανση

Δεν είναι μύθος ότι «σπάτε» γρηγορότερα, αν κοιμάστε λιγότερο. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, όσοι κοιμούνται λίγες ώρες έχουν αυξημένα σημάδια γήρανσης του δέρματος.

Αδύναμη μνήμη

Όπως τονίζουν οι ειδικοί, οι διαδρομές μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του ύπνου. Έτσι, σε όσους κοιμούνται λίγες ώρες η εγρήγορση αλλά και συγκέντρωση μπορούν να πέσουν έως και 32%.

Παθήσεις της καρδιά

Η έλλειψη ύπνου για μεγάλο χρονικό διάστημα συνδέεται με υψηλότερη πίεση του αίματος και υψηλότερα επίπεδα φλεγμονής. Με αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος ανάπτυξης καρδιακών παθήσεων.

Πηγή: baby.gr




Ανησυχία των ειδικών για «ευρωπαϊκή επιδημία καρκίνου» τα επόμενα χρόνια

Τουλάχιστον ένα εκατομμύριο διαγνώσεις καρκίνου δεν έγιναν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια των δύο «χαμένων» ετών της πανδημίας, κάτι που μπορεί να έχει ως συνέπεια μια ευρωπαϊκή «επιδημία» καρκίνου μέσα στην επόμενη δεκαετία, προειδοποιεί μια διεθνής επιτροπή ογκολόγων και άλλων ειδικών.

Οι επιστήμονες της νέας επιτροπής του έγκριτου ιατρικού περιοδικού «The Lancet Oncology», με επικεφαλής τον καθηγητή Μαρκ Λόουλερ του Πανεπιστημίου Queen’s του Μπέλφαστ, οι οποίοι έκαναν σχετική δημοσίευση, τονίζουν ότι η Covid-19 ανέδειξε μια σειρά από αδυναμίες τόσο στο πεδίο της θεραπείας όσο και της έρευνας του καρκίνου στην Ευρώπη, οι οποίες αν δεν αντιμετωπισθούν έγκαιρα, υπάρχει κίνδυνος να επιφέρουν καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του καρκίνου κατά μια σχεδόν δεκαετία.

«Εκτιμάμε ότι περίπου ένα εκατομμύριο διαγνώσεις καρκίνου χάθηκαν στην Ευρώπη στη διάρκεια της πανδημίας. Κάνουμε αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο για να βρούμε αυτούς τους χαμένους καρκίνους. Επιπροσθέτως, είδαμε μια ανησυχητική επίπτωση στην αντικαρκινική έρευνα, με εργαστήρια να κλείνουν και κλινικές μελέτες να καθυστερούν ή να ματαιώνονται κατά το πρώτο πανδημικό κύμα», ανέφερε ο δρ Λόουλερ.

Η έκθεση «European Groundshot» της Επιτροπής Lancet Oncology Commission, η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο «European Cancer Summit 2022», εκτιμά ότι κατά το πρώτο έτος της πανδημίας οι γιατροί είδαν 1,5 εκατομμύρια λιγότερους ασθενείς με καρκίνο, ενώ ο ένας στους δύο καρκινοπαθείς δεν έκανε έγκαιρα την αναγκαία χειρουργική επέμβαση ή χημειοθεραπεία. Ακόμη, δεν έγιναν 100 εκατομμύρια διαγνωστικές-απεικονιστικές εξετάσεις για καρκίνο, με αποτέλεσμα έως ένα εκατομμύριο Ευρωπαίοι μπορεί σήμερα να έχουν μη διαγνωσμένο καρκίνο.

Πέρα από τον κορονοϊό, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει τη δική του επίπτωση, με δεδομένο ότι Ρωσία και Ουκρανία ήταν ανέκαθεν δύο χώρες με μεγάλη συμμετοχή στην κλινική έρευνα για τον καρκίνο. Ο δρ Ανδρέας Χαραλάμπους, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Καρκίνου, δήλωσε ότι “ενώ έχει υπάρξει μεγάλη ειδησεογραφική κάλυψη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, έχει περάσει σχετικά απαρατήρητη η βαθιά και συνεχιζόμενη επίπτωση στην κλινική έρευνα για τον καρκίνο. Υπάρχει ήδη ένα διευρυνόμενο χάσμα Ανατολής-Δύσης στην ευρωπαϊκή έρευνα για τον καρκίνο και είναι κρίσιμο ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας να μη διευρύνει περαιτέρω αυτό το χάσμα».

Η έκθεση των ειδικών βρήκε ότι την προηγούμενη δεκαετία 2010-2019 οι συνολικές επενδύσεις στην Ευρώπη για έρευνες στον καρκίνο έφθασαν τα 20 έως 22 δισεκατομμύρια ευρώ ή περίπου 26 ευρώ ανά κεφαλή, έναντι 80,5 δισ. δολαρίων (76 δισ. ευρώ) ή 234 ανά κεφαλή στις ΗΠΑ την ίδια περίοδο. Η επιτροπή προτείνει τουλάχιστον τον διπλασιασμό της αντικαρκινικής έρευνας στην Ευρώπη στα 50 ευρώ ανά κάτοικο μέχρι το 2030, με έμφαση στη βελτίωση της πρόληψης.

«Εκτιμάται ότι το 40% των καρκίνων στην Ευρώπη θα μπορούσαν να προληφθούν αν οι στρατηγικές πρωτοβάθμιας πρόληψης έκαναν καλύτερη χρήση της τρέχουσας κατανόησής μας αναφορικά με τους παράγοντες κινδύνου για τον καρκίνο. Ακόμη, έως το ένα τρίτο των περιπτώσεων καρκίνου στην Ευρώπη είναι πιθανότερο να είχαν καλύτερη έκβαση, αν ανιχνεύονταν πιο νωρίς», δήλωσε η Άνα Σμουτς της Διεθνούς Υπηρεσίας για την Έρευνα στον Καρκίνο (IARC) με έδρα τη Γαλλία.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(22)00540-X/fulltext

euronews.com




Φόβους για επιδημία καρκίνου την επόμενη δεκαετία εκφράζουν ειδικοί

Τουλάχιστον ένα εκατομμύριο «χαμένων» διαγνώσεων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Τουλάχιστον ένα εκατομμύριο διαγνώσεις καρκίνου δεν έγιναν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια των δύο «χαμένων» ετών της πανδημίας, κάτι που μπορεί να έχει ως συνέπεια μια ευρωπαϊκή «επιδημία» καρκίνου μέσα στην επόμενη δεκαετία, προειδοποιεί μια διεθνής επιτροπή ογκολόγων και άλλων ειδικών.

Οι επιστήμονες της νέας επιτροπής του έγκριτου ιατρικού περιοδικού «The Lancet Oncology», με επικεφαλής τον καθηγητή Μαρκ Λόουλερ του Πανεπιστημίου Queen’s του Μπέλφαστ, οι οποίοι έκαναν σχετική δημοσίευση, τονίζουν ότι η Covid-19 ανέδειξε μια σειρά από αδυναμίες τόσο στο πεδίο της θεραπείας όσο και της έρευνας του καρκίνου στην Ευρώπη, οι οποίες αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα, υπάρχει κίνδυνος να επιφέρουν καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του καρκίνου κατά μια σχεδόν δεκαετία.

«Εκτιμάμε ότι περίπου ένα εκατομμύριο διαγνώσεις καρκίνου χάθηκαν στην Ευρώπη στη διάρκεια της πανδημίας. Κάνουμε αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο για να βρούμε αυτούς τους χαμένους καρκίνους. Επιπροσθέτως, είδαμε μια ανησυχητική επίπτωση στην αντικαρκινική έρευνα, με εργαστήρια να κλείνουν και κλινικές μελέτες να καθυστερούν ή να ματαιώνονται κατά το πρώτο πανδημικό κύμα», ανέφερε ο δρ Λόουλερ.

Η έκθεση «European Groundshot» της Επιτροπής Lancet Oncology Commission, η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο «European Cancer Summit 2022», εκτιμά ότι κατά το πρώτο έτος της πανδημίας οι γιατροί είδαν 1,5 εκατομμύρια λιγότερους ασθενείς με καρκίνο, ενώ ο ένας στους δύο καρκινοπαθείς δεν έκανε έγκαιρα την αναγκαία χειρουργική επέμβαση ή χημειοθεραπεία. Ακόμη, δεν έγιναν 100 εκατομμύρια διαγνωστικές-απεικονιστικές εξετάσεις για καρκίνο, με αποτέλεσμα έως ένα εκατομμύριο Ευρωπαίοι μπορεί σήμερα να έχουν μη διαγνωσμένο καρκίνο.

Πέρα από τον κορονοϊό, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει τη δική του επίπτωση, με δεδομένο ότι Ρωσία και Ουκρανία ήταν ανέκαθεν δύο χώρες με μεγάλη συμμετοχή στην κλινική έρευνα για τον καρκίνο. Ο δρ Ανδρέας Χαραλάμπους, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Καρκίνου, δήλωσε ότι «ενώ έχει υπάρξει μεγάλη ειδησεογραφική κάλυψη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, έχει περάσει σχετικά απαρατήρητη η βαθιά και συνεχιζόμενη επίπτωση στην κλινική έρευνα για τον καρκίνο. Υπάρχει ήδη ένα διευρυνόμενο χάσμα Ανατολής-Δύσης στην ευρωπαϊκή έρευνα για τον καρκίνο και είναι κρίσιμο ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας να μη διευρύνει περαιτέρω αυτό το χάσμα».

Η έκθεση των ειδικών βρήκε ότι την προηγούμενη δεκαετία 2010-2019 οι συνολικές επενδύσεις στην Ευρώπη για έρευνες στον καρκίνο έφθασαν τα 20 έως 22 δισεκατομμύρια ευρώ ή περίπου 26 ευρώ ανά κεφαλή, έναντι 80,5 δισ. δολαρίων (76 δισ. ευρώ) ή 234 ανά κεφαλή στις ΗΠΑ την ίδια περίοδο. Η επιτροπή προτείνει τουλάχιστον τον διπλασιασμό της αντικαρκινικής έρευνας στην Ευρώπη στα 50 ευρώ ανά κάτοικο μέχρι το 2030, με έμφαση στη βελτίωση της πρόληψης.

«Εκτιμάται ότι το 40% των καρκίνων στην Ευρώπη θα μπορούσαν να προληφθούν αν οι στρατηγικές πρωτοβάθμιας πρόληψης έκαναν καλύτερη χρήση της τρέχουσας κατανόησής μας αναφορικά με τους παράγοντες κινδύνου για τον καρκίνο. Ακόμη, έως το ένα τρίτο των περιπτώσεων καρκίνου στην Ευρώπη είναι πιθανότερο να είχαν καλύτερη έκβαση, αν ανιχνεύονταν πιο νωρίς», δήλωσε η Άνα Σμουτς της Διεθνούς Υπηρεσίας για την Έρευνα στον Καρκίνο (IARC) με έδρα τη Γαλλία.

Πηγή: newsbomb.gr




Πρασσάς: Έρχεται κύμα ιώσεων -Οι δύο λόγοι της έξαρσης

Αντιμέτωπα με ένα νέο κύμα νοσηλειών, αυτή τη φορά παιδιών, βρίσκονται τα νοσοκομεία σε πολλές πόλεις του Καναδά και της Αμερικής, όπου ο χειμώνας έχει έρθει νωρίτερα. Το φετινό κοκτέιλ ιών (Covid-19, γρίπη, RSV κ.α.) δείχνει να επηρεάζει περισσότερο τα παιδιά που το ανοσοποιητικό τους, μετά από 2,5 χρόνια πανδημίας, είναι αποδυναμωμένο.

Ο Γιάννης Πρασσάς, Δρ. Μοριακής Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο και μόνιμος ερευνητής στο πανεπιστήμιο Mount Sinai Hospital, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου μέσω του iefimerida.gr καλώντας τους γονείς να κάνουν φέτος το αντιγριπικό εμβόλιο αλλά και το εμβόλιο του κορωνοιού, σε όσα παιδιά δε νόσησαν τους τελευταίους 4 με 5 μήνες, καθώς δεν αποκλείεται η πίεση στις παιδιατρικές ΜΕΘ να εμφανιστεί σύντομα και στη χώρα μας.
Γέμισαν οι παιδιατρικές- ΜΕΘ, ανοίγουν τις ΜΕΘ ενηλίκων για τα παιδιά στο Οντάριο

Αντιμέτωπα με ένα νέο κύμα νοσηλειών, αυτή τη φορά παιδιών, βρίσκονται τα νοσοκομεία σε πολλές πόλεις του Καναδά και της Αμερικής, όπου ο χειμώνας έχει έρθει νωρίτερα. Το φετινό κοκτέιλ ιών (Covid-19, γρίπη, RSV κ.α.) δείχνει να επηρεάζει περισσότερο τα παιδιά που το ανοσοποιητικό τους, μετά από 2,5 χρόνια πανδημίας, είναι αποδυναμωμένο.

Ο Γιάννης Πρασσάς, Δρ. Μοριακής Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο και μόνιμος ερευνητής στο πανεπιστήμιο Mount Sinai Hospital, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου μέσω του iefimerida.gr καλώντας τους γονείς να κάνουν φέτος το αντιγριπικό εμβόλιο αλλά και το εμβόλιο του κορωνοιού, σε όσα παιδιά δε νόσησαν τους τελευταίους 4 με 5 μήνες, καθώς δεν αποκλείεται η πίεση στις παιδιατρικές ΜΕΘ να εμφανιστεί σύντομα και στη χώρα μας.
Γέμισαν οι παιδιατρικές- ΜΕΘ, ανοίγουν τις ΜΕΘ ενηλίκων για τα παιδιά στο Οντάριο

«Εδώ και περίπου ένα μήνα οι παιδιατρικές ΜΕΘ στο Οντάριο είναι πράγματι στο «κόκκινο». Συνολικά, έχουμε 112 παιδιατρικές ΜΕΘ και πλέον πάνω από 125 παιδιά νοσηλεύονται, πολύ περισσότερα από ότι είχαμε δει οποιαδήποτε στιγμή της πανδημίας έως τώρα», εξηγεί ο Δρ. Πρασσάς. Αποτέλεσμα είναι τα παιδιά να εισάγονται σε ΜΕΘ ενηλίκων, ενώ για τον λόγο αυτό, λόγω της αφόρητης πίεσης, ακυρώνονται προγραμματισμένα χειρουργεία παιδιών.

Δείτε περισσότερα εδώ: iefimerida.gr




68ο Διήμερο Εθελοντικής Αιμοδοσίας Σ.Ε.Α.Δ.Ο.Σ Καβάλας

Ο Σύλλογος Εθελοντών Αιμοδοτών Δωρητών Οργάνων Σώματος Καβάλας ‘Στέλλα Μανώλα – Κούρτη’ διοργανώνει το 68ο διήμερο εθελοντικής αιμοδοσίας την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου και το Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022, από τις 08.00 εώς τις 14.30 στο Φουαγιέ Καβάλας, σε συνεργασία με το Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας, τον Δήμο Καβάλας, τη Δημοφέλεια και την Περιφερειακή Ενότητα Περιφέρειας Α.Μ.Θ.

Ευχαριστούμε όσους βοήθησαν οικομικά και πρακτικά για μία ακόμη πραγματοποίηση εθελοντικής αιμοδοσίας.

 

 




Με «μεταφερόμενους» εργαζόμενους προσπαθεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του το ΕΚΑΒ Ροδόπης

Με μόλις ένα ασθενοφόρο κινδυνεύει να μείνει η Κομοτηνή, λόγω υποστελέχωσης, αλλά και της αδυναμίας φιλοξενίας εργαζομένων από άλλες περιοχές.

Αυτήν την στιγμή και ενώ σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία θα έπρεπε να λειτουργούν 4 ασθενοφόρα – 1 για κάθε 30.000 πολίτες – λειτουργούν δύο ασθενοφόρα, με το δεύτερο να βρίσκεται ένα βήμα πριν «κοπεί» λόγω αδυναμίας των αρμοδίων να τα στελεχώσουν με το απαραίτητο προσωπικό.

paratiritis-news.gr




Αυξάνονται τα κρούσματα κορονοϊού, γρίπης και RSV στα παιδιά

Σημαντική αύξηση καταγράφεται στα κρούσματα γρίπης, κορονοϊού και του ιού RSV στα παιδιά ηλικίας έως 16 ετών με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να καταλήγουν στα νοσοκομεία με υψηλό πυρετό.

Αξίζει να σημειωθεί πως πλέον σημαντική “υπερφόρτωση” καταγράφεται στα νοσοκομεία Παίδων από παιδιά ηλικίας 0-16 ετών, που έχουν προσβληθεί από τους τρεις διαφορετικούς ιούς: της γρίπης, της Covid-19 και του αναπνευστικού συγκυτιακού ιού (RSV).

Η πρόσφατη προειδοποίηση των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) για τον κίνδυνο τριπλής επιδημίας γρίπης, κορονοϊού και αναπνευστικού συγκυτιακού ιού (RSV) φαίνεται να επιβεβαιώνεται και στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τους γιατρούς, στα Νοσοκομεία Παίδων «Η Αγία Σοφία» και «Αγλαϊα Κυριακού» νοσηλεύονται δεκάδες παιδιά με υψηλό πυρετό και άλλα συμπτώματα που παραπέμπουν σε ιώσεις του αναπνευστικού.

“Στα νοσοκομεία Παίδων υπάρχουν πολλά παιδιά, που νοσηλεύονται λόγω υψηλού πυρετού”, αναφέρει στο iatropedia.gr, o Καθηγητής Παιδιατρικής ΕΚΠΑ, Γεώργιος Χρούσος, και εξηγεί:

“Δεν είναι σε Μονάδα Εντατικής, αλλά παραμένουν μέσα στο νοσοκομείο για παρακολούθηση, γιατί είναι άρρωστα. Τα Νοσοκομεία Παίδων είναι γεμάτα. Είναι σε πολύ υψηλό ποσοστό οι νοσήσεις. Είναι παιδιά από 0 έως 16 ετών”, σημειώνει.

Το περίεργο είναι πως αυτή τη φορά δεν κυριαρχεί στην κοινωνία ένα είδος ιού έναντι των άλλων. Υπάρχουν περιστατικά γρίπης, αλλά και Covid-19 και αναπνευστικού συγκυτιακού ιού (RSV), ενός ιού που κυριαρχεί στην παιδική ηλικία και δεν προκαλεί κατά κανόνα, βαριά νόσηση.

“Έχουμε ένα μικρό κύμα σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή και το ενδιαφέρον είναι ότι έχουμε και κύμα Covid-19 και κύμα RSV και κύμα γρίπης, ταυτόχρονα. Είναι συνδυασμός των τριών αυτών καταστάσεων. Υπάρχουν παιδιά, από όλες τις ηλικίες, αλλά κυρίως μικρότερα. Το RSV χτυπάει κυρίως τα μικρά παιδιά, έως νηπιαγωγείο και πρώτες τάξεις δημοτικού. Η γρίπη και η Covid-19 χτυπάει τα παιδιά όλων των ηλικιών”, τονίζει ο Καθηγητής Χρούσος.

Γρίπη και Covid-19 στα παιδιά: Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς

Ο γιατρός συνιστά ψυχραιμία. Τα συμπτώματα που προκαλούν αυτοί οι τρεις ιοί, είναι απόλυτα διαχειρίσιμα από τον οργανισμό των υγιών παιδιών, αφού αυτά μπορούν να ξεπεράσουν τη νόσο χωρίς καμία επίπτωση.

Ωστόσο, σε ειδικές περιπτώσεις, όπως είναι τα παιδιά με ιδιαίτερα ευάλωτο ανοσοποιητικό σύστημα (ανοσοκατεσταλμένα, παιδιά με καρδιολογικές ή αναπνευστικές παθήσεις κ.α.), θα πρέπει να ακολουθηθούν οι οδηγίες του γιατρού και να γίνουν τα συνιστώμενα εμβόλια για κάθε μία από τις προαναφερόμενες νόσους.

Για παράδειγμα, η γρίπη στα παιδιά δεν είναι θανατηφόρα (είναι μόνο στις μεγάλες ηλικίες), αλλά μπορεί να επιφέρει ταλαιπωρία. Τα παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, όμως, κινδυνεύουν ακόμη και με τη γρίπη.

Ο Καθηγητής Παιδιατρικής εξηγεί πιο αναλυτικά:

“Από 5 και άνω πρέπει τα παιδιά να κάνουν το εμβόλιο κατά της Covid-19. Όσα παιδιά δεν το έχουν κάνει, να πάνε να το κάνουν. Αλλά και το αντιγριπικό εμβόλιο πρέπει να γίνει, οπωσδήποτε στα παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, αλλά και στα παιδιά έως ενός έτους που είναι περισσότερο ευάλωτοι οργανισμοί. Για τις υπόλοιπες ηλικίες το αφήνουμε στον παιδίατρο να αποφασίσει, ποια παιδιά πρέπει να κάνουν το αντιγριπικό εμβόλιο”, σημειώνει ο ειδικός.

RSV: Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς

Ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός (Respiratory Syncytial Virus, RSV), μεταδίδεται όπως όλοι οι αναπνευστικοί ιοί και μοιάζει με το κοινό κρυολόγημα.

Μπορεί να εκδηλωθεί με βήχα, δυσκολία στην αναπνοή, συνάχι, ρινική συμφόρηση και πυρετό. Συχνό κλινικό εύρημα στα παιδιά, είναι η βρογχιολίτιδα.

Για τον RSV δεν υπάρχει προληπτικός εμβολιασμός, παρά μόνο φάρμακο, το οποίο δίνεται στο νοσοκομείο σε σπάνιες βαριές περιπτώσεις.

“Για την RSV έχουν φτιάξει φάρμακο, μονοκλωνικό αντίσωμα, το οποίο έχουν στα νοσοκομεία και υπάρχει και στην Ελλάδα. Αν το παιδί έχει “βαριά” συμπτώματα υπάρχει το φάρμακο, το οποίο κάνει παθητική ανοσοποίηση. Το δίνεις στο παιδί όταν κολλήσει, για να το περάσει πιο ελαφρά. Γιατί δεν αποκλείεται να κάνει και βαριά συμπτώματα η RSV. Μπορεί το παιδί να φτάσει ακόμη και μέχρι την Μονάδα Εντατικής. Ιδιαίτερα τα παιδιά που έχουν στενούς βρόγχους, μπορεί να φτάσουν σε ΜΕΘ”, τονίζει ο κ. Χρούσος.

Όπως αναφέρει ο επιστήμονας, ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός δεν εξελίσσεται πάντα σε μία ήπια αναπνευστική ασθένεια. Επίσης, αν και ταυτίζεται με την παιδική ηλικία, δεν αποτελεί αποκλειστικό κίνδυνο για τους ανήλικους. Συχνά οδηγεί σε βαριά συμπτώματα, όπως αυτά της γρίπης και μπορεί να αποτελέσει σοβαρή απειλή για την υγεία ηλικιωμένων ή ενήλικων ατόμων με ευάλωτο ανοσοποιητικό σύστημα.

Ο κίνδυνος μάλιστα είναι ιδιαίτερα υψηλός για τους άνω των 65 ετών και για όσους πάσχουν από χρόνια πνευμονοπάθεια, καρδιοπάθεια και διαβήτη.

Εμβολιασμοί κατά της Covid από 6 μηνών: Ανοίγει η πλατφόρμα

Ανοίγει σήμερα Παρασκευή (11/11) στην Ελλάδα, η πλατφόρμα για τον προγραμματισμό των ραντεβού για τον εμβολιασμό των βρεφών ηλικίας 6 μηνών έως 4 ετών, με τα mRNA εμβόλια των εταιρειών Pfizer/BioNTech, τα οποία έχει προμηθευτεί η χώρα μας.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες των ξένων ρυθμιστικών αρχών (ECDC και FDA), αλλά και η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών στην Ελλάδα, συνιστούν το εμβόλιο στα παιδιά ηλικίας 6 έως 4 ετών με συννοσηρότητες, που διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο σοβαρής νόσου, ή ακόμη και θανάτου.

Ωστόσο, η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή για οποιονδήποτε γονιό επιθυμεί να προγραμματίσει τον εμβολιασμό του παιδιού του, ακόμη κι αν δεν πάσχει από κάποιο σοβαρό νόσημα, αρκεί να υπάρχει προηγούμενη σύσταση από παιδίατρο.

Υπάρχει, όμως, λόγος να κάνει εμβόλιο ένα βρέφος, ενώ είναι γνωστό ότι τα παιδιά δεν κινδυνεύουν από την Covid;

Είναι το ερώτημα που απηύθυνε το iatropedia.gr, στον Παιδίατρο Γεώργιο Χρούσο:

“Είναι πολύ σωστή ερώτηση και θα την κάνει σίγουρα ένας γονιός. Αυτό που είπε η Επιτροπή είναι ότι αν υπάρχει υποκείμενη νόσος, δηλαδή για τα παιδάκια που έχουν καρδιοπάθειες, γενετικά νοσήματα και τέτοια, αυτά τα παιδιά καλό είναι να το κάνουν για προστασία. Για τα άλλα υγιή παιδιά, το αφήσαμε ως Επιτροπή στην απόφαση του κάθε παιδιάτρου. Αν νομίζει δηλαδή ο παιδίατρος ότι θα πρέπει να προστατεύσει κάποια παιδιά που είναι φαινομενικά υγιή με το εμβόλιο, να μπορεί να το κάνει. Δεν είναι ούτε υποχρεωτικό, ούτε απαραίτητο. Μπορεί όμως για κάποιο λόγο να υποψιάζεται κάτι και να θέλει να γίνει το εμβόλιο. Πρέπει να είναι η πλατφόρμα ανοιχτή για να το γράψει ο γιατρός”, απαντά ο Καθηγητής.

Στην ηλικιακή ομάδα 6 μηνών – 4 ετών, ο εμβολιασμός ολοκληρώνεται σε 3 δόσεις με μεσοδιάστημα 8 εβδομάδων μεταξύ τους. Επίσης, υπάρχει προσαρμογή της συνιστώμενης δόσης στα 0.2 mL / 3 mcg (μικρογραμμάρια) ανά δόση.

Πρόκειται για τον “βασικό εμβολιασμό” κατά της Covid, ενώ επί του παρόντος δεν υπάρχει σύσταση για πρώτη ή δεύτερη αναμνηστική δόση σε παιδιά ηλικίας κάτω των 12 ετών, εκτός από παιδιά με παθήσεις του ανοσοποιητικού.

Ρεπορτάζ: Γιάννα Σουλάκη / Πηγή: iatropedia.gr




Βασιλακόπουλος | Μετά από πόσους μήνες μπορούν να κάνουν εμβόλιο για Covid-19 όσοι έχουν νοσήσει

«Φέτος δεν θα υπάρξει καινούργιο εμβόλιο» δήλωσε ο Θεόδωρος Βασιλακόπουλος, καθηγητής Εντατικής Θεραπείας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καλώντας τον κόσμο να εμβολιαστεί έναντι του κορωνοϊού και της γρίπης, που είναι σε έξαρση.

Μιλώντας στην ΕΡΤ για την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα μετά από σχεδόν τρία χρόνια, ο κ. Βασιλακόπουλος τόνισε ότι, αν και οι εισαγωγές φτάνουν τις 180-200 την ημέρα, η χώρα «είναι εδώ και τρεις με τέσσερις εβδομάδες πρακτικά σε μια σταθερότητα».

Μη παραλείποντας να πει ότι ο αριθμός των ανθρώπινων απωλειών συνεχίζει να είναι μεγάλος (έχουμε 130 μέχρι 160 θανάτους την εβδομάδα), αναφέρθηκε στη σημασία του εμβολιασμού ιδίως για τους ανθρώπους τρίτης ηλικίας και όλους όσοι έχουν προβλήματα υγείας. «Είναι προφανές ότι όσο μεγαλύτερη ηλικία και όσο περισσότερα είναι τα υποκείμενα νοσήματα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα σοβαρής νόσησης και απώλειας της ζωής», τόνισε ο κ. Βασιλακόπουλος.

«Εμβολιαζόμαστε τρεις μήνες μετά τη νόσηση»

Αναφερόμενος στην τρίμηνη διάρκεια της προστασίας των εμβολίων, κάλεσε τον κόσμο να κάνει τη λεγόμενη αναμνηστική δόση. «Τώρα έχουμε ένα εμβόλιο που έχει την πληροφορία για να φτιάξει μια πρωτεΐνη, όπως ακριβώς είναι η πρωτεΐνη της Όμικρον 5 που κυκλοφορεί τώρα στη χώρα μας» είπε ο κ. Βασιλακόπουλος για τα εμβόλια που διατίθενται μέσω της πλατφόρμας εμβολιασμού.

«Τα επικαιροποιημένα εμβόλια “πιάνουν” και τις μεταλλάξεις»

Μιλώντας για τις μεταλλάξεις της Όμικρον, BQ. 1 και BQ. 1.1., υποστήριξε ότι τα επικαιροποιημένα εμβόλια είναι πολύ αποτελεσματικά και έναντι των μεταλλάξεων, όπως δείχνουν τα πρώτα εργαστηριακά δεδομένα.

«Το εμβόλιο φτιάχτηκε για να μας προστατεύει πρωτίστως από τη βαριά νόσο, και τον θάνατο δευτερευόντως. Η προστασία που είχε έναντι του αρχικού ιού ήταν γύρω στο 65%, όμως παρέχει μεγάλη προστασία 95% από το να εμφανίσουμε κάποιο κλινικό σύμπτωμα, όπως βήχα, δύσπνοια ή πυρετό. Περίπου το ίδιο αναμένεται να είναι και το επικαιροποιημένο. Για να σας πούμε τα ακριβή ποσοστά, πρέπει να ολοκληρωθεί η κλινική μελέτη που τρέχει», προσέθεσε ο επιστήμονας.

Σχολιάζοντας τα νέα εμβόλια, ανέφερε ότι παρέχουν περίπου δεκαπλάσια συγκέντρωση προστατευτικών αντισωμάτων από ό,τι αν κάνουμε ίδια δόση με το παλιό εμβόλιο.

«Έχουμε τεράστια αύξηση της προστατευτικής συγκέντρωσης των αντισωμάτων, άρα αναμένεται να έχουμε και μικρότερο ποσοστό λοίμωξης και σαφώς μικρότερο ποσοστό σοβαρής νόσησης», συμπλήρωσε.

Διευκρίνισε, μάλιστα, ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν μόνο επικαιροποιημένα εμβόλια, προσθέτοντας ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει φέτος άλλο καινούργιο εμβόλιο».

Για τη χρήση μάσκας

Όσον αφορά στη χρήση μάσκας, με δεδομένο ότι ο κορωνοϊός συνυπάρχει με τη γρίπη και άλλους αναπνευστικούς ιούς όπως ο συγκυτιακός ιός RSV, τόνισε καλό είναι οι ηλικιωμένοι να τη χρησιμοποιούν όταν βρίσκονται σε κλειστούς χώρους. Στον δρόμο για την κανονικότητα, κάλεσε τους πολίτες να εμβολιαστούν τόσο για τον κορωνοϊό όσο και για τη γρίπη, που βρίσκεται σε έξαρση.




Προειδοποιούν οι ειδικοί για «βαρύ» χειμώνα με γρίπη, RSV και κορονοϊό

Σαρώνουν οι αναπνευστικοί ιοί – Έξαρση γρίπης, RSV και κορονοϊού τους χειμερινούς μήνες

Οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Ροδάνθη Ελένη Συρίγου, Γιάννης Ντάνασης και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) συνοψίζουν τα δεδομένα της πρόσφατης δημοσίευσης της Fenit Nirappil στην έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση The Washington Post με θέμα την προειδοποίηση των CDC για την έξαρση της γρίπης, του RSV και του κορονοϊού κατά τους χειμερινούς μήνες.

Ενώ τα νέα κρούσματα κορονοϊού έχουν μειωθεί τις τελευταίες εβδομάδες, ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι υγείας προειδοποιούν ότι αντιμετωπίζουν υψηλά επίπεδα άλλων ιών καθώς επιστρέφει η καθημερινότητα πριν από την πανδημία και πολλοί Αμερικανοί, ιδιαίτερα παιδιά, δεν έχουν ανοσία. Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων εξέδωσαν προειδοποιήσεις σχετικά με τους αναπνευστικούς ιούς σε χιλιάδες παρόχους υγειονομικής περίθαλψης σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν την ανίχνευση των ιών, τη θεραπεία και τον εμβολιασμό του πληθυσμού.

Τουλάχιστον 4.300 ασθενείς με γρίπη εισήχθησαν στα νοσοκομεία την εβδομάδα που έληξε στις 29 Οκτωβρίου, ο υψηλότερος αριθμός νοσηλευόμενων ασθενών από γρίπη σε μια δεκαετία και σχεδόν διπλάσιος από την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με στοιχεία των CDC. Η εποχή της γρίπης ξεκίνησε έξι εβδομάδες νωρίτερα φέτος, σε επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από την πανδημία της γρίπης των χοίρων H1N1 το 2009.

Με την αύξηση των κρουσμάτων RSV, γρίπης και Covid-19, τα Νοσοκομεία αναμένεται να πληγούν για ακόμα ένα χειμώνα αναφέρει ο Dawn O’Connell, βοηθός Γραμματέας Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών για την ετοιμότητα και την ανταπόκριση των ΗΠΑ. Είναι όμως πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι τόσο για την γρίπη και για τον ιό SARS-CoV-2 υπάρχουν διαθέσιμα ασφαλή και αποτελεσματικά εμβόλια.

Τι είναι ο αναπνευστικός ιός RSV

Ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός (RSV) αποτελεί μια κοινή αιτία συμπτωμάτων που μοιάζουν με κρυολόγημα στα παιδιά. Δεν υπάρχει διαθέσιμο εμβόλιο για τον RSV, αλλά η Pfizer σχεδιάζει να ζητήσει έγκριση για ένα εμβόλιο που χορηγείται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ενώ ο RSV είναι μια από τις κύριες αιτίες νοσηλείας σε μικρά παιδιά, ο ιός αποτελεί επίσης μεγαλύτερη απειλή για τους ηλικιωμένους και τους ανοσοκατεσταλμένους ενήλικες. Παρά τη μείωση των κρουσμάτων κορονοϊού, οι ομάδες κινδύνου θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο λήψης αυξημένων προφυλάξεων λόγω της κυκλοφορίας άλλων ιών του αναπνευστικού.

Για την εποχή της γρίπης, η πίεση στα νοσοκομεία μπορεί να μην είναι τόσο εξουθενωτική για το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, εάν τα κρούσματα είναι σχετικά ήπια. Η Lynnette Brammer, επιδημιολόγος που ηγείται της εγχώριας ομάδας επιτήρησης της γρίπης των CDC, δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι δεν έχουν δει ακόμη στοιχεία για ένα πιο λοιμογόνο στέλεχος γρίπης.

Ο Ντέιβιντ Ρούμπιν, ο οποίος παρακολουθεί τους αναπνευστικούς ιούς για το PolicyLab στο Παιδιατρικό Νοσοκομείο της Φιλαδέλφειας, αναφέρει ότι είναι πρόωρο να κηρύξουμε νοσοκομειακή κρίση. Μια κρίση ψυχικής υγείας των νέων και μια πανεθνική έλλειψη παιδικών κρεβατιών έχουν καταστήσει πιο δύσκολο για το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης να χειριστεί την αύξηση των κρουσμάτων λοιμώξεων του αναπνευστικού. Αλλά τα νοσοκομεία ενηλίκων είναι σε καλύτερη θέση να ανταποκριθούν λόγω της πλειονότητάς τους. Οι κρατικοί και περιφερειακοί αξιωματούχοι δημόσιας υγείας παροτρύνουν τους γονείς και τις οικογένειες να λάβουν προφυλάξεις τώρα για να είναι υγιείς και να αποφύγουν την πίεση στα νοσοκομειακά συστήματα αναφέρει η Anne Zink, κορυφαία αξιωματούχος δημόσιας υγείας στην Αλάσκα και πρόεδρος της Ένωσης Πολιτειακής και Εδαφικής Υγείας.

Αυτές οι προφυλάξεις περιλαμβάνουν την ενημέρωση σχετικά με τα εμβόλια, την παραμονή στο σπίτι κατά την διάρκεια της νόσησης και το τακτικό πλύσιμο των χεριών. Συχνά υποβαθμίζεται στις κυβερνητικές συστάσεις η χρήση μάσκας, ένα μέτρο που σπάνια υιοθετήθηκε κατά τις προηγούμενες εποχές του αναπνευστικού ιού αλλά έχει αποδειχτεί αποτελεσματικό στην άμβλυνση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Η έλλειψη έκθεσης σε άλλους ιούς όταν ο πληθυσμός τηρούσε κοινωνική απόσταση και φορούσε μάσκες για να αποφευχθεί η νόσηση από Covid-19 έχει συμβάλει στην τρέχουσα κατάσταση, λένε οι ειδικοί. Η τακτική έκθεση σε αναπνευστικούς ιούς που συνήθως συμβαίνει και που ενισχύει την ανοσία χρόνο με το χρόνο δεν συνέβη τα τελευταία χρόνια.

Πηγή: newsbomb.gr

 




Μακάριος Λαζαρίδης | «Κερδίζουμε το στοίχημα για ποιοτικότερες υπηρεσίες Υγείας»

Το Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας επισκέφθηκε σήμερα, Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2022, ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης.

Σε συνάντηση που είχε με τη Διοίκηση, ενημερώθηκε για τις συνθήκες λειτουργίας του Νοσοκομείου, ενώ συζήτησε για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για το Εθνικό Σύστημα Υγείας και τις δυνατότητες και προοπτικές για τη βέλτιστη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών.

Ο κ. Λαζαρίδης συνομίλησε με εργαζόμενους από το ιατρικό, νοσηλευτικό, παραϊατρικό και διοικητικό προσωπικό τους οποίους ευχαρίστησε θερμά για την
προσφορά τους, καθώς και με ασθενείς και συνοδούς τους.

Αμέσως μετά, έκανε την εξής δήλωση:
«Επισκέφθηκα σήμερα, για μία ακόμη φορά, το Γενικό Νοσοκομείο της Καβάλας, δυόμισι χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Είχα μια χρήσιμη ανταλλαγή απόψεων με τη Διοίκηση και το προσωπικό, στους οποίους εξέφρασα τις ευχαριστίες μου για όλα όσα έχουν κάνει και συνεχίζουν να κάνουν, συχνά κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Πολλά έχουν γίνει κατά την τελευταία τριετία, το Σύστημα Υγείας έχει ενισχυθεί σημαντικά και δεν θα σταματήσουμε να το στηρίζουμε με τις δυνατότητες πουέχουμε.




Τι είναι ο ιός RSV που θα μας απασχολήσει τον χειμώνα – Τα συμπτώματα, ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Για τον ιό RSV δεν υπάρχει αντίστοιχο εμβόλιο- Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι για τα παιδιά κάτω των 5 ετών καθώς και για τους ενήλικες άνω των 65

Γρίπη, RSV και SARS-CoV-2, οι τρεις αναπνευστικοί ιοί, που μεταδίδονται με τον ίδιο τρόπο και τείνουν να εμφανίζουν αύξηση των κρουσμάτων κατά τους χειμερινούς μήνες, προκαλούν ανησυχία στους επιστήμονες

Ο RSV μπορεί να αποτελέσει κίνδυνο για τον οποιονδήποτε, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχο εμβόλιο, αλλά ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι για τα παιδιά κάτω των 5 ετών, ειδικά τα βρέφη κάτω του 1 έτους, καθώς και για τους ενήλικες άνω των 65 ετών, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν καταρροή, μειωμένη όρεξη, βήχα, φτέρνισμα, πυρετό και συριγμό. Αλλά στα νεαρά βρέφη, μπορεί να υπάρχει μόνο μειωμένη δραστηριότητα, εκνευρισμός και προβλήματα αναπνοής.

Τα συμπτώματα της γρίπης, του SARS-CoV-2 και του RSV μπορεί να αλληλεπικαλύπτονται. Αλλά το καθένα μπορεί να περιλαμβάνει αναπνευστικά προβλήματα, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν τους ευάλωτους πληθυσμούς στο νοσοκομείο.

epiloges.tv

 




Βρετανία: Νέο κύμα πανδημίας τη νέα χρονιά -«Κανονικά» τα Χριστούγεννα

H επόμενη χειμερινή έξαρση της πανδημίας θα έρθει μετά τα Χριστούγεννα και θα είναι μεγαλύτερη από τις προηγούμενες λένε επιστήμονες στη Βρετανία. Ο  αριθμός των υποπαραλλαγών της «Όμικρον» ωστόσο που παρατηρήθηκαν φέτος καθιστά αδύνατες τις προβλέψεις.

Ελπίδες ότι το νέο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού, με τις νέες παραλλαγές της Όμικρον, δεν θα πλήξει την αγορά των Χριστουγέννων στο Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν με ανακοίνωσή τους επιστήμονες στο University College London. Προειδοποιούν όμως ότι η νέα έξαρση του Ιανουαρίου θα είναι χειρότερη απο ο,τι έχουμε δει μέχρι σήμερα.

Τα επιστημονικά μοντέλα των ερευνητών προβλέπουν ότι η διασπορά του ιού, με τις νέες παραλλαγές της Όμικρον BQ.1 και ΒQ.1.1, θα εκδηλωθεί στη Βρετανία στο τέλος Ιανουαρίου. Όπως αποκάλυψε το βρετανικό Skynews, τα επιστημονικά μοντέλα των ερευνητών προβλέπουν ότι η διασπορά του ιού, με τις νέες παραλλαγές της Όμικρον, θα ασκήσει πίεση στο Εθνικό Σύστημα της χώρας μετά τα Χριστούγεννα.

Σύμφωνα με την μελέτη, η πρώτη κορύφωση της εξάπλωσης της Covid-19, είχε προβλεφθεί για το τέλος Οκτωβρίου και η επόμενη για το τέλος Ιανουαρίου, οπότε θα αποτύπωθούν στους δείκτες της πανδημίας και οι επιπτώσεις από τον μεγάλο συνωστισμό που θα παρατηρηθεί στους εορτασμούς των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Σύμφωνα με τον νευροεπιστήμονα Kαρλ Φρίστον, που επέβλεψε τη μελέτη των μαθηματικών μοντέλων της πανδημίας, οι σχετικές προβλέψεις βασίζονται σε όλα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής. Αυτό περιλαμβάνει τα ποσοστά μόλυνσης, νοσηλείας, θανάτου και εμβολιασμού, καθώς και μετρήσεις συμπεριφοράς

«Μπορείτε να δείτε ένα μοτίβο τα τελευταία δύο χρόνια μιας κορύφωσης στα τέλη Οκτωβρίου ή στις αρχές Νοεμβρίου – και στη συνέχεια ένα μεγάλο μετά τα Χριστούγεννα», ανέφερε στο Sky News.

Ερωτηθείς γιατί η χειμερινή αιχμή δεν προβλέπεται να έρθει τον Δεκέμβριο, είπε: «Συνήθως είναι μετά τα Χριστούγεννα. «Δεν είναι τα πάρτι, αλλά η εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα, το να είσαι σε κλειστό χώρο με κλειστά παράθυρα, με την οικογένειά σου και να ταξιδεύεις για να δεις ανθρώπους που δεν έχεις δει εδώ και μήνες, όταν τα ποσοστά επικοινωνίας είναι πραγματικά αυξημένα».

Ωστόσο, όπως είπε ο καθηγητής, «η διασπορά του ιού στην κοινότητα θα είναι μεγαλύτερη από ότι έχουμε δει ποτέ». Πρόσθεσε μάλιστα ότι ιστορικά οι άνθρωποι έχουν ανταποκριθεί στις «εποχιακές διακυμάνσεις της μετάδοσης» μειώνοντας τις επαφές τους και λαμβάνοντας άλλα μέτρα για να αποφύγουν τον ιό.

Πηγή: newsbomb.gr




Αυτές είναι οι 4 «μαγικές» βιταμίνες που θα δώσουν δύναμη στα μαλλιά σας

Υπάρχουν 4 συμπληρώματα διατροφής που σταματάνε την τριχόπτωση σύμφωνα με τους ειδικούς, οι όποιοι λένε ότι πρέπει να αρχίσουμε να παίρνουμε κάθε μέρα. Αυτά τα θαυματουργά συμπληρώματα μπορούν να μας χαρίσουν υγιή και δυνατά μαλλιά.

Αν παλεύεις και εσύ με την αραίωση των μαλλιών, και έχεις δοκιμάσει κάθε προϊόν που κυκλοφορεί για την καταπολέμηση του προβλήματος – από σαμπουάν πύκνωσης μέχρι απολεπιστικά για το τριχωτό της κεφαλής και λάδια για τα μαλλιά-, αλλά δεν βλέπεις αποτέλεσμα, σου έχουμε καλά νέα.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι ενώ τα προϊόντα που χρησιμοποιείς για τα μαλλιά σου παίζουν ρόλο στην υγεία τους, τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνει ο οργανισμός σου καθημερινά είναι εξίσου σημαντικά.

Ακόμα και αν από τη διατροφή σου λείπει μια συγκεκριμένη βιταμίνη ή μέταλλο, τα συμπληρώματα αποτελούν μια εξαιρετική λύση.

Ανακαλύψαμε τα καλύτερα συμπληρώματα που προάγουν πιο πυκνές, γεμάτες μπούκλες, και έχουμε στην διάθεση μας τέσσερις επιλογές που μπορείς να λαμβάνεις καθημερινά αν θέλεις να βάλεις τέλος στην τριχόπτωση μια για πάντα.

1. Βιοτίνη

Οι ειδικοί σε θέματα υγείας και ομορφιάς συμφωνούν ότι ένα από τα πιο σημαντικά θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη των μαλλιών είναι η βιταμίνη Β7, γνωστή και ως βιοτίνη. Ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους αυτή η βιταμίνη μπορεί να προωθήσει την υγιή ανάπτυξη των μαλλιών είναι το γεγονός ότι βελτιώνει την κυκλοφορία μέσα στο τριχωτό της κεφαλής , η οποία βοηθά τη θρέψη στην περιοχή.

Αυτή η υδατοδιαλυτή βιταμίνη βοηθά στην ενίσχυση της πρωτεϊνικής δομής των μαλλιών, βοηθώντας το σώμα να επεξεργάζεται τα αμινοξέα πιο αποτελεσματικά, ενώ μπορεί ακόμα και να βοηθήσει στην παραγωγή κερατίνης, η οποία είναι μια ζωτικής σημασίας πρωτεΐνη για τη δύναμη των μαλλιών.

Αυτή η βιταμίνη δεν βοηθά μόνο στην πρόληψη και την αναστροφή της τριχόπτωσης, μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αποκατάσταση των κατεστραμμένων μαλλιών και να τα κάνει πιο δυνατά από ποτέ.

Πηγή: dikaiologitika.gr




Γρίπη: Το χειρότερο κύμα των τελευταίων 13 χρόνων, λέει το CDC

Τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των αυξημένων μέτρων ατομικής προστασίας, τα ποσοστά νόσησης από γρίπη ήταν ιδιαίτερα χαμηλά.

Ο ιός της γρίπης, συνήθως, εμφανίζεται μεταξύ Οκτωβρίου και Μαΐου, με περίοδο αιχμής τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο. Φέτος εμφανίστηκε έξι εβδομάδες νωρίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, με υψηλά ποσοστά νόσησης και συγκεκριμένα 880.000 περιπτώσεις, με 6.900 νοσηλείες και 360 θανάτους που οφείλονται στον ιό της γρίπης, όπως αναφέρουν τα πρόσφατα δεδομένα από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών της Αμερικής (CDC).

Οι γιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Ροδάνθη Ελένη Συρίγου, Γιάννης Ντάνασης και Θάνος Δημόπουλος (πρύτανης ΕΚΠΑ) συνοψίζουν τα δεδομένα της πρόσφατης δημοσίευσης της Lena H. Sun με θέμα την αυξημένη δριμύτητα της γρίπης φέτος σε σχέση με τα τελευταία 13 χρόνια. Τα CDC αναφέρουν ότι τόσο υψηλά ποσοστά έχουν να αναφερθούν από το 2009 με την πανδημία της H1N1 με βάση εκτιμήσεις που βασίζονται στον αριθμό εργαστηριακά επιβεβαιωμένων κρουσμάτων, τις επισκέψεις σε γιατρούς, τις νοσηλείες και τους θανάτους. Η Lynnette Brammer, επιδημιολόγος που ηγείται της ομάδας επιτήρησης της γρίπης των CDC, υπογραμμίζει ότι βρισκόμαστε στην καμπή μίας ασυνήθιστης πανδημίας κορονοϊού που έχει επηρεάσει τη γρίπη καθώς και άλλους αναπνευστικούς ιούς.

Με βάση τα τελευταία δεδομένα του μηνός Οκτωβρίου, τα ποσοστά νόσησης από τη γρίπη είναι διπλάσια σε σχέση με τα περυσινά. Ο ιατρικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Λοιμωδών Νοσημάτων και καθηγητής Μολυσματικών Ασθενειών στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Vanderbilt, William Schaffner, σημειώνει ότι ο εμβολιασμός έναντι της γρίπης υστερεί σε σχέση με την περυσινή χρονιά, με τα ποσοστά να μειώνονται κάθε χρόνο, γεγονός που τον ανησυχεί καθώς φαίνεται ότι φέτος θα είναι η χειρότερη εποχή γρίπης τα τελευταία 13 χρόνια. Τα κρούσματα κορονοϊού αναμένεται να αυξηθούν καθώς ο καιρός γίνεται πιο ψυχρός και περισσότεροι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε εσωτερικούς χώρους. Τα νέα υποστελέχη του SARS-CoV-2 με μεγαλύτερη ικανότητα διαφυγής της ανοσολογικής άμυνας αντιπροσωπεύουν τώρα το 27% των περιπτώσεων, από 17% πριν από μία εβδομάδα. Παράλληλα, τα Νοσοκομεία Παίδων στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής γεμίζουν με αριθμό ρεκόρ παιδιών που έχουν μολυνθεί με αναπνευστικό συγκυτιακό ιό (RSV).

Η αποτελεσματικότητα του αντιγριπικού εμβολίου στην πρόληψη νοσηλείας ή θανάτου είναι άνιση από χρόνο σε χρόνο και τα προηγούμενα χρόνια κυμαινόταν από 40% έως 60%, σύμφωνα με τα CDC. Ο Brammer τονίζει ότι το φετινό εμβόλιο καλύπτει ικανοποιητικά τα κυκλοφορούντα στελέχη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο κυρίαρχος ιός H3N2 προκαλεί τα σοβαρότερα κρούσματα μεταξύ των ιών γρίπης τύπου Α και Β που κυκλοφορούν στους ανθρώπους. Τα άτομα που νοσούν από H3N2 έχουν, συνήθως, τις περισσότερες επιπλοκές, ειδικά για τους πολύ νέους, τους ηλικιωμένους και τα άτομα με ορισμένες χρόνιες παθήσεις. Ο Schaffner προσθέτει πως όταν ένας ασθενής αναρρώνει από τη γρίπη, η φλεγμονώδης απόκριση που δημιουργείται από τον ιό συνεχίζει να προκαλεί επιπλοκές στον οργανισμό για ακόμα 4 με 6 εβδομάδες σε όσους είναι μεσήλικές ή υπερήλικες, αυξάνοντας το ποσοστό των καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των αυξημένων μέτρων ατομικής προστασίας, τα ποσοστά νόσησης από γρίπη ήταν ιδιαίτερα χαμηλά. Ο Schaffner επισημαίνει ότι είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τη διάρκεια της φετινής περιόδου της γρίπης, πόσο σοβαρή θα είναι και εάν διαφορετικά μέρη θα εμφανίσουν διαφορετικά επίπεδα αναπνευστικής νόσου στον πληθυσμό σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Συμπερασματικά, ο εμβολιασμός έναντι της γρίπης κάθε χρόνο είναι απαραίτητος και θα πρέπει να γίνεται πριν ξεκινήσει η έξαρση της γρίπης καθώς χρειάζονται περίπου δύο εβδομάδες για την έναρξη της προστασίας του. Τα CDC αναφέρουν ότι ο εμβολιασμός είναι απαραίτητος σε άτομα ηλικίας από 6 μηνών και είναι καλό να ολοκληρώνεται πριν το τέλος Οκτωβρίου.

Πηγή: newsbomb.gr




Σαρηγιάννης | Νέα στελέχη της Όμικρον φέρνουν αύξηση κρουσμάτων κοροναϊού

Άνοδο των ημερήσιων κρουσμάτων Covid-19 μετά τα μέσα Νοεμβρίου προβλέπει ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες η κατάσταση είναι σταθερή, όμως τα κρούσματα αναμένεται να ακολουθήσουν αυξητική πορεία λόγω των νέων στελεχών BQ.1 και BQ1.1, δύο νέες ποικιλίες της Όμικρον.

Ο καθηγητής, του οποίου η ομάδα παρακολουθεί το ιικό φορτίο του SARS-CoV-2 στα λύματα, δηλώνει πως η σημερινή κατάσταση δικαιώνει την απόφαση να μην αρθεί η υποχρεωτική χρήση μάσας στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Τάσσεται επίσης υπέρ της δεύτερης αναμνηστικής δόσης εμβολίου και για τους κάτω των 65.

Όπως αναφέρει ο κ. Σαρηγιάννης, «σε πανελλαδικό επίπεδο ο κυλιόμενος εβδομαδιαίος μέσος όρος του δείκτη θετικότητας διαμορφώθηκε στο 7,7% ενώ ο κυλιόμενος εβδομαδιαίος μέσος όρος του πραγματικού αριθμού αναπαραγωγής Rt (δηλαδή ο αριθμός των ατόμων που ένας φορέας μπορεί να επιμολύνει) μειώθηκε στο 0,99 (Rt κάτω από τη μονάδα υποδηλώνει καθαρή μείωση της διασποράς του ιού στην κοινότητα).

Ο αριθμός των κρουσμάτων (όπως αποτυπώνεται στον κυλιόμενο μέσο όρο 7 ημερών) παραμένει υψηλός, και παρατηρείται προσωρινά, μικρή αναστροφή στη συνολικά ήπια ανοδική πορεία, η οποία ανοδική πορεία διαμορφώθηκε τόσο από την απώλεια ανοσίας λόγω της παρόδου μεγάλου χρονικού διαστήματος σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού από τον τελευταίο εμβολιασμό, όσο και από νόσηση, καθώς και από τη χαλάρωση των μέτρων σε συνδυασμό με την κατάργηση των self-test, αλλά και την επικράτηση των στελεχών ΒΑ.4 και ΒΑ.5, αλλά και την εμφάνιση και απαρχή της διασποράς της παραλλαγής ΒΑ.2.75 και πιθανά νεότερων μεταλλάξεων που έχουν ήδη εμφανιστεί στην Ευρώπη.

Με βάση την τωρινή κατάσταση, δυστυχώς επιβεβαιώνεται ότι η σύσταση όπως μη άρση της υποχρεωτικής χρήσης μέτρων προσωπικής προστασίας όπως η μάσκα σε κλειστούς χώρους και ΜΜΜ, ήταν ενδεδειγμένη».

Πορεία του ημερησίου αριθμού των κρουσμάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) στην ελληνική επικράτεια.

Ήπια ανοδική πορεία

Στο σύνολο της χώρας η πορεία προβλέπεται να συνεχίσει ήπια ανοδική (παρά την πτώση αυτή την εβδομάδα), γεγονός που αποτυπώθηκε και στον αριθμό των κρουσμάτων (μέσος όρος 7 ημερών) αυτής της εβδομάδας, ο οποίος παραμένει πάνω από τις 7.500 (7.567), ενώ στις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται εντονότερη άνοδος λόγω του εντοπισμού και στην Ελλάδα των παραλλαγών BQ.1 και BQ.1.1. Για να περιοριστεί η διασπορά της πανδημίας σε όλες τις περιοχές, πέρα από την σημαντική συνειδητοποίηση εκ μέρους του πληθυσμού ότι χρειάζεται προσοχή και σύνεση για την αντιμετώπιση της διασποράς των υπαρχόντων και πιθανά νέων παραλλαγών της Ο, θα πρέπει να στοχεύσουμε στη διατήρηση και την επέκταση της επίκτητης ανοσίας του πληθυσμού, αλλά και στον μεγάλο αριθμό των τεστ συνολικά (μοριακά, rapid και self-test) που πραγματοποιούνται καθημερινά.

H αποτελεσματικότητα των συνδυαστικών αυτών εργαλείων πρόληψης της διασποράς, θα πρέπει να αποτελέσει οδηγό για την αντιμετώπιση του εν εξελίξει νέου κύματος της μετάλλαξης Ο, το οποίο διαφαίνεται να έρχεται στις επόμενες εβδομάδες, λόγω του εντοπισμού και στην Ελλάδα των παραλλαγών BQ.1 και BQ.1.1.

Δυναμική ισορροπία

Με βάση και τα τελευταία αποτελέσματα, επιβεβαιώνεται η θεωρία της δυναμικής ισορροπίας που έχει ήδη διατυπωθεί από την ομάδα μας και αφορά την πορεία της πανδημίας τους τελευταίους 7 μήνες. Στην προκειμένη περίπτωση, η χαλάρωση των μέτρων έδωσε χώρο στις πιο μεταδοτικές παραλλαγές Ο-4 και Ο-5 να αναπτυχθούν και να δώσουν ένα επιπλέον κύμα. Επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας είναι οι επαναμολύνσεις (περίπου το 21% των μετρούμενων μολύνσεων), ενώ υπάρχει μειωμένη ανοσία σε άτομα που είχαν εμβολιαστεί με την τρίτη δόση προ 4-6 μηνών.

Αυτό σημαίνει ότι με δεδομένη την περαιτέρω απώλεια ανοσίας που παρατηρούμε τον Οκτώβριο, καθώς έχουν παρέλθει ακόμα περισσότεροι μήνες από την απόκτηση της ανοσίας, καθώς και την παρουσία των παραλλαγών BQ.1 και BQ.1.1, μια επιπλέον δόση εμβολιασμού (και μάλιστα με το πιο πρόσφατο εμβόλιο που παρέχει ιδιαίτερη προστασία έναντι των στελεχών 4/5) έχει καταστεί αναγκαία άμεσα. Τα μέχρι τώρα δεδομένα καταδεικνύουν το όφελος μιας 4ης (2ης αναμνηστικής δόσης) του εμβολίου και για τους κάτω των 60 ετών συμπολίτες μας με τη σύμφωνη γνώμη του προσωπικού τους γιατρού που γνωρίζει το ιατρικό τους ιστορικό και την γενικότερη κατάσταση της υγείας τους».




Κόψτε αυτές τις τροφές για να κερδίσετε μακροζωία

Μερικές τροφές δεν έχουν να μας προσφέρουν τίποτα, παρά μόνο μια ψευδή αίσθηση νοστιμιάς. Μάθε ποιες είναι και άρχισε να τις αφαιρείς από τη λίστα του σουπερμάρκετ.

Κάθε φορά που μπαίνω στον πειρασμό να φάω από εκείνες τις τροφές που «έχω κόψει» εδώ και αρκετό καιρό, φέρνω στο μυαλό μου όλα όσα μπορεί να προκαλέσει μια κακή διατροφή. Παράλληλα, θυμάμαι αυτό που λένε οι ειδικοί, ότι η διατροφή επηρεάζει ακόμη και τη λειτουργία του εγκεφάλου μας. Και τότε περνάω με μεγαλύτερη ευκολία (και αρκετή ικανοποίηση) από ένα «πρόχειρο σνακ» σε ένα υγιεινό φρουτάκι.

Λένε ότι μια καλή διατροφή μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και ως θεραπεία ή να καταπολεμήσει μια φλεγμονή. Συνολικά, μπορεί να μας χαρίσει ακόμα και χρόνια ζωής.

Με την τεράστια ποικιλία τροφών που υπάρχει εκεί έξω, πόσο εύκολο είναι, άραγε, να ξεχωρίσουμε τις θρεπτικές από τις βλαβερές; Εσείς ξέρετε ποιες τροφές μας προκαλούν τη μεγαλύτερη ζημιά και γιατί;

1. Αναψυκτικά

Τα αναψυκτικά πρέπει οπωσδήποτε να βγουν από τη λίστα του σουπερμάρκετ σας. Η τακτική κατανάλωση αναψυκτικών μπορεί να αυξήσει το σάκχαρο στο αίμα, ενώ έχει συνδεθεί και με υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας, διαβήτη ακόμα και με αναφορές για υψηλή αρτηριακή πίεση σε καταναλωτές στις ΗΠΑ.

 

τροφές

Unsplash Niklas Du
Επιπλέον, μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση αναψυκτικών μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις και στα οστά.

2. Τεχνητά γλυκαντικά

Αν η ζάχαρη είναι τοξική, τότε η πρόσληψη τεχνητών γλυκαντικών ουσιών μπορεί να σταθεί εμπόδιο στη μακροζωία.

Τα προστιθέμενα σάκχαρα και οι μη θρεπτικές γλυκαντικές ουσίες, οι οποίες μάλιστα έχουν αυξηθεί κατά πολύ την τελευταία δεκαετία, βλάπτουν τον οργανισμό με πολλούς τρόπους. Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση γλυκαντικών μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στο μικροβίωμα του εντέρου και την αντοχή των ανθρώπων στη γλυκόζη, καθιστώντας τους επιρρεπείς στον διαβήτη.

Επίσης, έρευνες έχουν ενοχοποιήσει τα τεχνητά γλυκαντικά για την εμφάνιση ασθενειών και καταστάσεων όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και οι τροφικές αλλεργίες.

τροφές

Unsplash Ignat Kushanrev

3. Κονσέρβες

Στην Ελλάδα τις θεωρούμαι κατά βάση λύση ανάγκης. Στο μυαλό μαςς είναι περισσότερο συνδυασμένες με το καλοκαίρι και το κάμπινγκ.

Ο λόγος για τον οποίο οι κονσέρβες πρέπει να αποφεύγονται εντοπίζεται στην επένδυση που έχουν τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα. Ειδικότερα, οι περισσότερες κονσέρβες έχουν επένδυση από δισφαινόλη Α, ένα τοξικό χημικό το οποίο μπορεί να διαρρεύσει στο τρόφιμο ενώ αν καταναλωθεί μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικό. Η δισφαινόλη Α έχει συνδεθεί με μια σειρά από προβλήματα υγείας, όπως παχυσαρκία και μορφές καρκίνου. Το να μην καταναλώνουμε τροφές σε κονσέρβες, μάλιστα, είναι μία από τις 15 αλλαγές στη διατροφή που συστήνονται για προστασία από τον καρκίνο.

4. Νουντλς στο λεπτό

Οι περισσότεροι από εμάς τα είχαμε στα ντουλάπια του φοιτητικού μας σπιτιού. Τα στιγμιαία νουντλς, όμως, είναι εξαιρετικά ανθυγιεινά αφού περιέχουν συντηρητικά, καρυκεύματα, τεχνητά χρώματα και τεχνητές γεύσεις. Έχουν πολλές βλαβερές χημικές ουσίες, αλλά ελάχιστη θρεπτική αξία.

Έρευνες το έχουν αποδείξει. Συγκεκριμένα, σε μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2014 στο Journal of Nutrition συμμετείχαν συνολικά πάνω από 10 χιλιάδες ενήλικες στη Νότια Κορέα. Όσοι ανέφεραν υψηλή κατανάλωση στιγμιαίων νουντλς (2-3 φορές την εβδομάδα) επιβεβαιώθηκε ότι είχαν υψηλότερο κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου, ένα σύνολο παραγόντων που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων. Το σύνδρομο αυτό έχει συμπτώματα όπως αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμαυψηλή αρτηριακή πίεση και αυξημένο κοιλιακό λίπος.

5. Γλυκά δημητριακά

Τα γλυκά δημητριακά μπορεί να είναι μια βολική και εύκολη επιλογή αλλά σίγουρα δεν είναι αυτή που θα σας χαρίσει μακροζωία. Όταν παράγονται, οι πρώτες ύλες περνούν από μια σειρά διεργασιών για να προκύψει το τελικό προϊόν. Κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας τους, προστίθενται πολλά συστατικά, θρεπτικά και βλαβερά. Τα περισσότερα από αυτά τα δημητριακά είναι φορτωμένα με πρόσθετη ζάχαρη και επεξεργασμένα σιτηρά.

 

τροφές

Unsplash Rod Long

6. Ντόνατς

Όσο απολαυστικά κι αν είναι τα ντόνατς, είναι από τις χειρότερες τροφές που μπορούμε να καταναλώσουμε. Κι αυτό γιατί περιέχουν έναν συνδυασμό συστατικών που τα κάνει εξαιρετικά ανθυγιεινά.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, τα ντόνατς περιέχουν επεξεργασμένο λευκό αλεύρι, το οποίο δεν έχει καμία θρεπτική αξία σε σύγκριση με τα προϊόντα ολικής άλεσης, πολλή ζάχαρη, και τρανς λιπαρά τα οποία προκύπτουν από τη «βουτιά» των ντόνατς στο λάδι κατά τη διαδικασία παρασκευής τους.

Υπολογίζεται ότι ένα ντόνατ μεσαίου μεγέθους περιέχει κατά μέσο όρο 15 γραμμάρια λίπους.




Πανδημία: Πισωγύρισμα, με αύξηση 46,5% των θανάτων σε έναν μήνα

Επιδείνωση σε κρίσιμους δείκτες της πανδημίας δείχνει το εβδομαδιαίο επιδημιολογικό δελτίο, που δημοσιοποιήθηκε σήμερα από τον ΕΟΔΥ.

Ο αριθμός των κρουσμάτων είναι μειωμένος σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με τους θανάτους και τους διασωληνωμένους ασθενείς με CoViD.

Ο πιο κρίσιμος από τους δείκτες, δηλαδή οι θάνατοι ασθενών με CoViD, σημείωσε αύξηση της τάξης του 46,5% από την αντίστοιχη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Συγκεκριμένα:

  • Την εβδομάδα 19 έως 25 Σεπτεμβρίου, είχαν καταγραφεί συνολικά 101 θάνατοι ή 15 θάνατοι ανά ημέρα.
  • Την εβδομάδα 17 έως 23 Οκτωβρίου, οι θάνατοι έφτασαν τους 148 ή 21 απώλειες ανά ημέρα.

Από τις 19 Σεπτεμβρίου έως τις 23 Οκτωβρίου, έχασαν συνολικά τη ζωή τους 463 άνθρωποι. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC), η Ελλάδα κατέχει την πέμπτη υψηλότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 10 θανάτους ασθενών με CoViD ανά εκατομμύριο πληθυσμού.




Φόβοι ειδικών για νέο κύμα πανδημίας – Σταθερά τα κρούσματα σε ΑΜ-Θ και Σέρρες

Αυξήθηκαν και πάλι οι απώλειες από τον νέο κορωνοϊό στη χώρα μας, καθώς κατά την εβδομάδα αναφοράς 3 με 9 Οκτωβρίου, οι νεκροί έφτασαν τους 109, με τα συνολικά κρούσματα να ανέρχονται σε 51.184 και τους διασωληνωμένους νοσούντες να βρίσκονται στους 62, σύμφωνα με την εβδομαδιαία επιδημιολογική έκθεση της πανδημίας κορωνοϊού που ανακοίνωσε σήμερα, Τρίτη 11/10, ο ΕΟΔΥ.

Ειδικότερα, ο οργανισμός ανακοίνωσε ότι την εβδομάδα αναφοράς καταγράφηκαν 51.184 κρούσματα COVID-19 (4.906 ανά εκατoμμύριο πληθυσμού: -7% εβδομαδιαία μεταβολή) εκ των οποίων οι επαναλοιμώξεις αφορούν το 23% των λοιμώξεων. Ο συνολικός αριθμός των λοιμώξεων από την έναρξη της πανδημίας ανέρχεται σε 5.026.494 εκ των οποίων 52.0% γυναίκες.

Το σύνολο των εισαγωγών στα νοσοκομεία της επικράτειας, την εβδομάδα αναφοράς ήταν 1.102 ασθενείς (7μερος μ.ό.: 157, 3% εβδομαδιαία μεταβολή), ενώ το σύνολο των εξιτηρίων ανέρχεται σε 881 ασθενείς (7μερος μ.ο.: 126, 3%εβδομαδιαία μεταβολή). Ο αριθμός των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι μέχρι τέλος της εβδομάδας αναφοράς είναι 62 (58.1% άνδρες), με διάμεση ηλικία 70 έτη και το 96.8% να έχει υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70ετών και άνω.

Την εβδομάδα αναφοράς καταγράφηκαν 109 θάνατοι ασθενών COVID-19 (10 ανά εκατομμύριο πληθυσμού: 24%εβδομαδιαία μεταβολή), εκ των οποίων οι 21 (19%) απεβίωσαν μετά την παρέλευση τουλάχιστον 29 ημερών από την ημερομηνία εργαστηριακής επιβεβαίωσης της λοίμωξης COVID-19, ενώ από την έναρξη της επιδημίας έχουν καταγραφεί συνολικά 33.313 θάνατοι, με το 96.0% είχε υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.