«Υγεία Μπροστά» | Στην Κρήτη η παρουσίαση του εθνικού προγράμματος πρόληψης

Το Εθνικό Πρόγραμμα «Υγεία Μπροστά» για την Πρόληψη του Καρκίνου του Μαστού και του Τραχήλου της Μήτρας, θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο εκδηλώσεων που διοργανώνει η 7η Υγειονομική Περιφέρεια, στην Κρήτη.

Από τότε που ξεκίνησαν οι δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για την Πρόληψη του Καρκίνου του Μαστού και του Τραχήλου της Μήτρας και μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 75.000 ψηφιακές μαστογραφίες και έχουν εντοπιστεί εγκαίρως με ευρήματα πάνω από 4.500 γυναίκες.

Η παρουσίαση του προγράμματος «Υγεία Μπροστά», θα γίνει από τη Γενική Γραμματέα Δημόσιας Υγείας και στελέχη του Υπουργείου Υγείας. Στις εκδηλώσεις θα συμμετάσχουν εξειδικευμένοι ιατροί αναλύοντας τη σημασία της έγκαιρης διάγνωσης, καθώς και γυναίκες που έχουν αντιμετωπίσει τον καρκίνο του μαστού, εστιάζοντας στο προσωπικό βίωμα και τη σημασία της πρόληψης αλλά και της κοινωνικής υποστήριξης.

Ειδικότερα:

  • Στις 26 Ιανουαρίου 2023, η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο και συγκεκριμένα στο Επιμελητήριο Ηράκλειου.
  • Στις 27 Ιανουαρίου 2023, η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο και συγκεκριμένα στο Σπίτι του Πολιτισμού.

  • Στις 28 Ιανουαρίου 2023, η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον Άγιο Νικόλαο και συγκεκριμένα στο Επιμελητήριο Λασιθίου.

Στις εκδηλώσεις ενημέρωσης έχουν προσκληθεί από το υπουργείο Υγείας τοπικοί φορείς, εκπρόσωποι του επιστημονικού κόσμου, καθώς και πολίτες προκειμένου να πληροφορηθούν για τις διαδικασίες διενέργειας των εξετάσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Πρόληψης.

«Θεωρούμε ιδιαίτερα κρίσιμο οι γυναίκες σε όλη τη χώρα να ενημερωθούν για το πρόγραμμα πρόληψης ώστε να πραγματοποιούν τις δωρεάν εξετάσεις που προβλέπονται. Εξίσου σημαντικό είναι να ενημερωθούν και οι επαγγελματίες υγείας, ώστε να τις διευκολύνουν και να τις ενθαρρύνουν να βάλουν προτεραιότητα την υγεία τους και να κάνουν τις εξετάσεις τους εύκολα, γρήγορα και δωρεάν» δήλωσε η Γενική Γραμματέας Δημόσιας Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη.

 

Πηγή : newsbomb.gr




Όσο πιο αθλητικό ένα παιδί τόσο λιγότερο αρρωσταίνει

Όσο πιο αθλητικό ένα παιδί τόσο λιγότερο αρρωσταίνει | Τι έδειξε πολωνική έρευνα:

Οσο πιο πολύ κινητικό και αθλητικό είναι ένα παιδί, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να αρρωστήσει σύμφωνα με νέα πολωνική μελέτη. Τα υψηλότερα επίπεδα σωματικής άσκησης και γενικότερα δραστηριότητας στα παιδιά συνδέονται με μειωμένη ευαισθησία τους για λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού όπως το κρυολόγημα.

Οι ερευνητές του Ιατρικού Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας, που έκαναν τη δημοσίευση στο περιοδικό παιδιατρικής έρευνας «Pediatric Research» του «Nature», μελέτησαν 104 παιδιά 4-7 ετών, μετρώντας επί 24ωρης βάσης για 40 μέρες τη σωματική κινητικότητά τους με ειδικό όργανο που φορούσαν στο χέρι. Παράλληλα καταγράφονταν επί 60 μέρες από τους γονείς τυχόν συμπτώματα αναπνευστικής λοίμωξης όπως βήχας, φτάρνισμα κ.α. Υπόψη ελήφθησαν επίσης διάφοροι παράγοντες, όπως ο εμβολιασμός των παιδιών, η συμμετοχή τους σε αθλητικές δραστηριότητες, η έκθεσή τους στο κάπνισμα και σε κατοικίδια στο σπίτι κ.α.

Η έρευνα

Διαπιστώθηκε ότι για τα παιδιά που έκαναν 1.000 περισσότερα βήματα ημερησίως κατά μέσο όρο, ο αριθμός των ημερών με συμπτώματα αναπνευστικής λοίμωξης ήταν μειωμένος κατά 4,1 μέρες κατά μέσο όρο. Επιπροσθέτως, τα παιδιά που αφιέρωναν τρεις ή περισσότερες ώρες την εβδομάδα σε σπορ, είχαν λιγότερες μέρες με κρυολόγημα ή άλλη αναπνευστική λοίμωξη.

Στα 47 παιδιά που ο μέσος ημερήσιος όρος βημάτων τους ήταν 5.668 κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες της έρευνας, ο συνολικός αριθμός των ημερών με συμπτώματα αναπνευστικής λοίμωξης κατά τις επόμενες έξι εβδομάδες ήταν 947. Όμως για μια άλλη ομάδα 47 παιδιών με περισσότερη σωματική δραστηριότητα (9.368 βήματα τη μέρα κατά μέσο όρο), ο συνολικός αριθμός των ημερών με συμπτώματα κρυολογήματος ή άλλης αναπνευστικής λοίμωξης ήταν μειωμένος (724).

Οι ερευνητές συμπέραναν ότι η μεγαλύτερη σωματική άσκηση και γενικότερα δραστηριότητα βοηθά να μειωθεί ο κίνδυνος λοιμώξεων των παιδιών, μειώνοντας αφενός τις φλεγμονώδεις κυτταροκίνες (που σχετίζονται με χρόνια φλεγμονή και ασθένειες) και αφετέρου ενισχύοντας τις αντιδράσεις του ανοσοποιητικού συστήματος και των Τ-λεμφοκυττάρων.

 

Πηγή :newsbeast.gr




Κορωνοϊός | Το «αποτύπωμά» του στα παιδιά- Πόσα νοσηλεύτηκαν, πόσα κατέληξαν

Την ανησυχία της για τα χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού των παιδιών έναντι της λοίμωξης covid-19 διατυπώνει η Ομοσπονδία Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων Ελλάδας.

Οπως επισημαίνουν οι παιδίατροι, οι σοβαρές νοσήσεις και οι απώλειες λόγω του κορωνοϊού είναι περιορισμένες μεν στον ανήλικο πληθυσμό, ωστόσο δεν μπορεί να παραβλεφθεί ότι καταγράφονται δραματικά υψηλότερες νοσήσεις και θάνατοι σε σχέση με άλλα λοιμώδη νοσήματα για τα οποία εμβολιάζεται καθολικά ο παιδιατρικός πληθυσμός.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) μέχρι και την 1η Νοεμβρίου 2022 παγκοσμίως αναφέρθηκαν περισσότερα από 123 εκατομμύρια κρούσματα Covid-19 σε παιδιά, εφήβους και νέους έως 20 χρόνων. Περίπου 60.000 παιδιά και έφηβοι κατέληξαν λόγω της νόσου και των επιπλοκών της.

Στην Ελλάδα σύμφωνα με δεδομένα που παρουσιάστηκαν στη Διημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας Παιδιατρικών Λοιμώξεων στη Θεσσαλονίκη, μέχρι και το τέλος Νοεμβρίου του 2022 είχαν νοσηλευτεί 7.627 παιδιά εκ των οποίων τα 75 χρειάστηκαν εισαγωγή σε ΜΕΘ ενώ 11 κατέληξαν.

«Αν και τα παιδιά στην πλειονότητα τους εμφανίζουν ήπια νόσο, υπάρχει ακόμα ισχυρή πιθανότητα να εμφανίσουν σοβαρή νόσο και να χρειαστούν νοσηλεία, ενώ εμφανίζουν και άλλες σοβαρές επιπλοκές της νόσου, όπως το πολυοργανικό φλεγμονώδες σύνδρομο MIS-C (περισσότερα από 130 παιδιά στη χώρα μας) και φυσικά το Long-COVID» αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, κ. Κώστας Νταλούκας.

Μαλιστα, στην ηλικιακή ομάδα των παιδιών από 6 μηνών έως και 5 χρόνων κατά την περίοδο της κυριαρχίας της παραλλαγής Οmicron και των υποπαραλλαγών της καταγράφονται υψηλά ποσοστά νοσηλείας. Υπολογίζεται πως τα 2/3 των νοσηλειών ανηλίκων λόγω κορωνοϊού αφορούν αυτή την ηλικιακή ομάδα, γεγονός που καθιστά τη συγκεκριμένη ομάδα παιδιών ομάδα- στόχο για την πρόληψη της νόσου μέσω του εμβολιασμού. Πρόσφατα και η Διεθνής Ένωση Επιδημιολόγων απηύθυνε κάλεσμα για καθολικό εμβολιασμό του παιδιατρικού πληθυσμού.

Τα 5 οφέλη του εμβολιασμού

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Παιδιάτρων, τα οφέλη του εμβολιασμού είναι σημαντικά τόσο σε επίπεδο ατομικής όσο και δημόσιας υγείας. Ειδικότερα:

1)Τα εμβολιασμένα παιδιά έχουν λιγότερες πιθανότητες να μολυνθούν από τον Covid-19.

2) Εάν μολυνθούν έχουν μικρότερες πιθανότητες να εισαχθούν σε νοσοκομείο, σε ΜΕΘ ή πολύ σπανιότερα να πεθάνουν ή να αναπτύξουν MIS-C.

3)O εμβολιασμός προσφέρει προστασία από επιπλοκές που σχετίζονται με την Covid-19 και μπορεί να μειώσει τις δυσανάλογες επιπτώσεις στην υγεία των παιδιών που έχουν ήδη επιφέρει τα παρατεταμένα μέτρα ελέγχου.

4) Ακόμα και τα παιδιά που έχουν νοσήσει έχουν όφελος καθώς η υβριδική ανοσία (νόσος και εμβολιασμός) υπερέχει της ανοσίας που προσφέρει μεμονωμένα ή νόσος ή το εμβόλιο.

5) Από άποψη δημόσιας υγείας, όσο περισσότερα παιδιά εμβολιάζονται, τόσο λιγότερο θα κυκλοφορεί ο ιός και επομένως τόσο καλύτερα θα ελέγχεται η νόσος .

Ο εμβολιασμός στις ηλικίες 5-11 χρόνων

Πρόσφατα εγκρίθηκε από τον ΕΜΑ το επικαιροποιημένο εμβόλιο και για αυτές τις ηλικίες. «Είναι επομένως σημαντικό, παιδιά, που έχουν εμβολιαστεί την προηγούμενη σεζόν, δηλαδή πριν από 6-12 μήνες ή έχει περάσει μεγάλο διάστημα από την τελευταία φορά που νόσησαν, να θωρακιστούν με αυτό το εμβόλιο» επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των παιδιάτρων, υπενθυμιζοντας ότι υπάρχει ήδη τεράστια εμπειρία από τον αναμνηστικό εμβολιασμό σε αυτές τις ηλικίες με τη χορήγηση εκατομμυρίων δόσεων παγκοσμίως, με πολύ καλό προφίλ ασφάλειας και υψηλή αποτελεσματικότητα




Κορονοϊός | Νόσηση και υβριδική ανοσία – Παράταση στην αναμνηστική δόση εμβολίου

Η προστασία που προσφέρει η προηγούμενη λοίμωξη από κορονοϊό και η υβριδική ανοσία έναντι της μετάλλαξης Όμικρον. 

Η παγκόσμια αύξηση των περιστατικών που νοσούν από το στέλεχος Όμικρον Β.1.1.529 του κορονοϊού είχε ως αποτέλεσμα πολλά άτομα να αποκτήσουν υβριδική ανοσία (ανοσία που αναπτύχθηκε από εμβολιασμό και νόσηση). Οι ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδώρα ΨαλτοπούλουΡοδάνθη Ελένη ΣυρίγουΓιάννης Ντάνασης και Πάνος Μαλανδράκης συνοψίζουν τα δεδομένα πρόσφατης δημοσίευσης, στην έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση “The Lancet infectious diseases” με θέμα την προστασία που προσφέρει η προηγούμενη λοίμωξη COVID-19 και η υβριδική ανοσία έναντι του στελέχους Όμικρον. Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν η συστηματική ανασκόπηση του μεγέθους καθώς και της διάρκειας της προστασίας που προσφέρει μια προηγούμενη λοίμωξη από SARS-CoV-2 και η υβριδική ανοσία έναντι της λοίμωξης και της σοβαρής νόσησης από το στέλεχος Όμικρον.

Συνολικά, συμπεριλήφθηκαν 11 μελέτες που αναφέρονταν στην προστασία μετά από λοίμωξη SARS-CoV-2 και 15 μελέτες που αναφέρονταν στην προστασία που προσφέρει η υβριδική ανοσία. Η αποτελεσματικότητα της προηγούμενης λοίμωξης έναντι νοσηλείας ή σοβαρής νόσησης ανήλθε στο 74,6% στους 12 μήνες. Η αποτελεσματικότητα της προηγούμενης λοίμωξης έναντι της επαναλοίμωξης έφτασε μόλις το 24,7% στους 12 μήνες. Αντίστοιχα, η αποτελεσματικότητα της υβριδικής ανοσίας έναντι εισαγωγής στο νοσοκομείο ή σοβαρής νόσου ήταν 97,4% στους 12 μήνες μετά τον πλήρη αρχικό εμβολιασμό (2 δόσεις) ή την πιο πρόσφατη νόσηση και 95,3% στους 6 μήνες μετά τον πρώτο αναμνηστικό εμβολιασμό (3η δόση) ή την πιο πρόσφατη νόσηση. Όσον αφορά στην προστασία έναντι επαναλοίμωξης, η αποτελεσματικότητα της υβριδικής ανοσίας μετά τον αρχικό εμβολιασμό μειώθηκε στο 41,8% στους 12 μήνες, ενώ η αποτελεσματικότητα της υβριδικής ανοσίας μετά τον πρώτο αναμνηστικό εμβολιασμό μειώθηκε στο 46,5% στους 6 μήνες.

Συμπερασματικά, όλες οι εκτιμήσεις για την προστασία από τον κορονοϊό δείχνουν ότι αυτή μειώνεται μέσα στους πρώτους μήνες έναντι της επαναμόλυνσης, αλλά παρέμεινε υψηλή και διατηρήθηκε η προστασία από εισαγωγή στο νοσοκομείο και σοβαρή νόσηση. Τα άτομα με υβριδική ανοσία είχαν τη μεγαλύτερη προστασία και, ως εκ τούτου, μπορεί να είναι σε θέση να παρατείνουν τη χρονική περίοδο πριν χρειαστεί να εμβολιαστούν με την αναμνηστική δόση του εμβολίου σε σύγκριση με τα άτομα που δεν έχουν νοσήσει.

Πηγή: newsbomb.gr




Ιαπωνία | Θέλει να υποβαθμίσει τoν κορονοϊό σε εποχική γρίπη από την άνοιξη

Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας εξετάζει το ενδεχόμενο να υποβαθμίσει την COVID σε λιγότερη σοβαρή λοιμώδη νόσο

Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας θα εξετάσει τη χαλάρωση των μέτρων για τον νέο κορονοϊό από την άνοιξη, υποβαθμίζοντας τη νόσο που προκαλεί σε πολύ λιγότερο σοβαρή κατηγορία και αίροντας το μέτρο της χρήσης μάσκας σε κλειστούς δημόσιους χώρους, δήλωσε σήμερα ο πρωθυπουργός της χώρας Φουμίο Κισίντα.

Μιλώντας στον Τύπο έπειτα από συνεδρίαση των συναρμοδίων υπουργών, ο κ. Κισίντα εξήγησε πως τους ζήτησε να εξετάσουν υπό ποιους όρους και προϋποθέσεις θα μπορούσε να υποβαθμιστεί η COVID-19 στην ίδια κατηγορία με την εποχική γρίπη.

«Καθώς προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τον φυσιολογικό τρόπο ζωής στην Ιαπωνία, θα θέλαμε να αλλάξουμε διάφορα μέτρα βήμα-βήμα», είπε ο κ. Κισίντα σε δημοσιογράφους. Η υποβάθμιση της νήσου στην κατηγορία 5 (από την κατηγορία 2 σήμερα) θα σημάνει πως δεν θα απαιτείται απομόνωση για όσους μολύνονται και για τις στενές επαφές.

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται επίσης άφησε να εννοηθεί ο κ. Κισίντα να συστήσει μόνο οι άνθρωποι με συμπτώματα της νόσου να φορούν μάσκες σε κλειστούς δημόσιους χώρους. Ως αυτό το στάδιο, η σύσταση αφορά όλους τους πολίτες.

Η κυβέρνηση χαλάρωσε τα μέτρα για να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού τον Μάιο. Είχε ανακοινώσει τότε πως οι πολίτες δεν χρειαζόταν πλέον να φορούν μάσκες σε εξωτερικούς χώρους αν τηρούσαν την απαραίτητη κοινωνική απόσταση. Μολαταύτα, η μεγάλη πλειονότητα των πολιτών της Ιαπωνίας συνεχίζει παρά τη σύσταση αυτή να φοράει μάσκα σε δημόσιους χώρους, είτε είναι κλειστοί είτε ανοικτοί.

Ο επίσημος απολογισμός των θυμάτων της πανδημίας του νέου κορονοϊού στην Ιαπωνία έχει φθάσει τους 64.220 νεκρούς εξαιτίας της COVID-19 επί συνόλου 31,81 εκατ. κρουσμάτων του SARS-CoV-2 (451/96.392 αντίστοιχα σε 24 ώρες), σύμφωνα με τους πιο πρόσφατους διαθέσιμους αριθμούς του υπουργείου Υγείας στο Τόκιο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ




Dentist pass | Δωρεάν οδοντιατρικές εξετάσεις για παιδιά 6-12 ετών

Πρόγραμμα δωρεάν προληπτικής οδοντιατρικής φροντίδας, που θα περιλαμβάνει όλα τα παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, ενεργοποιείται τον ερχόμενο Μάρτιο.

Μάλιστα, το δίκτυο παροχής υπηρεσιών δεν θα έχει περιορισμούς, καθώς δυνατότητα συμμετοχής θα έχουν όσοι οδοντίατροι στην επικράτεια το επιθυμούν, με τους γονείς να κλείνουν ραντεβού χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια κάνοντας απλά χρήση του Dentist Pass.

Είναι σημαντικό δε να υπογραμμιστεί πως αντίστοιχη δράση γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αποτελώντας ένα σημαντικό πλην όμως πρώτο βήμα για την αποζημίωση οδοντιατρικής περίθαλψης. Αναλυτικότερα έως και σήμερα δεν αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ καμία ιατρική πράξη που αφορά τη φροντίδα των δοντιών, με αποτέλεσμα οι γονείς να επιβαρύνονται για το σύνολο των οδοντιατρικών πράξεων που κρίνονται απαραίτητες για τα παιδιά τους (αλλά και για τους ίδιους).

Αναγνωρίζοντας το σημαντικό αυτό «κενό», το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο δράσεων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Πρόληψης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εξασφάλισε το απαραίτητο κονδύλι για την προληπτική οδοντιατρική φροντίδα των παιδιών της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας (6-12 ετών).

Η πρωτοβουλία αυτή, που φέρει την υπογραφή του υπουργού Θάνου Πλεύρη, στοχεύει στον παιδικό πληθυσμό ώστε να δημιουργηθούν οι βάσεις για την ορθή φροντίδα της στοματικής τους υγείας, δεδομένου πως σύμφωνα με τους ειδικούς, τα πρώτα χρόνια καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τα προβλήματα που δυνητικά θα αντιμετωπίσουν ως ενήλικοι αργότερα.

Είναι ενδεικτικό πως σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα (2019) που διενεργήθηκε υπό την αιγίδα της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας, τρία στα πέντε παιδιά ηλικίας 5 ετών είχαν τερηδόνα στα δόντια, ενώ μόνο το 0,7% των ενηλίκων ηλικίας 35-44 ετών είχε υγιή δόντια. Μάλιστα, με αφορμή τα δεδομένα αυτά, οι εκπρόσωποι του κλάδου είχαν κάνει λόγο για δραματική επιδείνωση της στοματικής υγείας των Ελλήνων κατά την τελευταία 10ετία. Και προειδοποίησαν ότι η κακή στοματική υγεία συσχετίζεται με σειρά νοσημάτων που αφορούν τη γενική υγεία του ανθρώπου.

Για τον λόγο αυτόν το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη στο οδοντιατρείο όπου θα γίνεται: 1. Ελεγχος της στοματικής υγιεινής του παιδιού. 2. Φθορίωση δοντιών. 3. Καθαρισμός. 4. Ενημέρωση και οδηγίες στοματικής υγιεινής στα παιδιά και στους γονείς.

Για 600.000 παιδιά

Δικαιούχοι του προγράμματος θα είναι όλα τα παιδιά της συγκεκριμένης ηλικιακής κατηγορίας που αντιστοιχούν σε 660.000 ανηλίκους σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (2021). Για την πραγματοποίηση δε της συγκεκριμένης οδοντιατρικής παροχής θα εκδίδεται για κάθε δικαιούχο κάρτα χρηματοδότησης.

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία χορήγησης του «Dentist Pass», τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς είναι τα εξής: Ενας εκ των δύο γονέων υποβάλλει αίτηση για την έκδοση της κάρτας χρηματοδότησης μέσω του gov.gr ή μέσω των ΚΕΠ στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα του Προγράμματος. Επειτα η κάρτα θα αποθηκεύεται στο ψηφιακό πορτοφόλι του κινητού του δικαιούχου γονέα και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα POS όλων των οδοντιατρείων. Είναι σημαντικό εν τούτοις να υπογραμμιστεί πως κάθε κάρτα χρηματοδότησης που θα ενεργοποιείται θα έχει ισχύ έξι μήνες.

Επιπρόσθετα και σύμφωνα με το σχέδιο που έχουν επεξεργαστεί οι τεχνοκράτες στην οδό Αριστοτέλους – υπό τον γενικό γραμματέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριο Θεμιστοκλέους -, στο πρόγραμμα θα μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι οδοντίατροι, υπό την προϋπόθεση πως διαθέτουν POS καταχωρημένο. Πέραν τούτου όμως, όπως επισημαίνουν στα «ΝΕΑ» στελέχη του υπουργείου Υγείας, δεν θα χρειάζονται περαιτέρω γραφειοκρατικές ενέργειες (όπως για παράδειγμα υποβολή παραστατικών κ.ά.).

Εν τω μεταξύ, το κόστος της προληπτικής οδοντιατρικής παροχής θα καλύπτεται πλήρως από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ώστε να μην επιβαρύνονται με συμμετοχή οι γονείς, ενώ η έναρξή του αναμένεται τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.




ΕΟΦ | Ανακαλείται παρτίδα αντιβηχικού σιροπιού

Στην ανάκληση μίας παρτίδας φαρμακευτικού προϊόντος για το βήχα, προχωρά ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ). 

Πρόκειται για την παρτίδα 2008 του φαρμακευτικού προϊόντος SIVAL-B SYR(7,5+5,0) MG/5ML FLx120ML. Η ανάκληση γίνεται επειδή τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων δεν συμφωνούν με τις προδιαγραφές του προϊόντος και συγκεκριμένα ως προς τον ποσοτικό προσδιορισμό Ephedrine HCI.

Η απόφαση του ΕΟΦ εκδίδεται με σκοπό την προάσπιση της δημόσιας υγείας. Η εταιρεία ADELCO-ΧΡΩΜΑΤΟΥΡΓΕΙΑ ΑΘΗΝΩΝ ΑΦΩΝ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ Α.Ε. , ως κάτοχος άδειας κυκλοφορίας του προϊόντος στην Ελλάδα, οφείλει να επικοινωνήσει άμεσα με τους πελάτες της, προκειμένου να το αποσύρουν από την αγορά.

Πηγή: newsbomb.gr




Κορωνοϊός, γρίπη και RSV «σφυροκοπούν» τα νοσοκομεία

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται τα νοσοκομεία της χώρας λόγω της τριδημίας κορωνοϊού, γρίπης και RSV και ενώ παρουσιάζονται προβλήματα στις παιδιατρικές κλινικές και ελλείψεις σε ΜΕΘ και εξειδικευμένο προσωπικό.




Δυσανεξία στη γλουτένη | Οι αναθεωρημένες διατροφικές συστάσεις

Οι κλινικές κατευθυντήριες γραμμές που δημοσιεύθηκαν στο τεύχος Ιανουαρίου της Αμερικανικής Επιθεώρησης Γαστρεντερολογίας, περιλαμβάνουν τις ενημερωμένες συστάσεις για την αξιολόγηση και τη διαχείριση των ασθενών με κοιλιοκάκη (CD), που ορίζεται ως η δυσανεξία στη γλουτένη, την πρωτεΐνη που περιέχεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη.

Ο Alberto Rubio-Tapia, από την κλινική του Κλίβελαντ και οι συνάδελφοί του, ενημέρωσαν τις κατευθυντήριες οδηγίες του Αμερικανικού Κολλεγίου Γαστρεντερολογίας του 2013 για τη διάγνωση και τη διαχείριση των ασθενών με δυσανεξία στη γλουτένη.

Διαβάστε περισσότερα στο Onmed.gr




Έρχονται αλλαγές στο νόμο για το κάπνισμα

Αλλαγές δρομολογούνται στο νόμο για το κάπνισμα σε μία προσπάθεια να κλείσουν  τα «παράθυρα» της αντικαπνιστικής νομοθεσίας που επιτρέπουν να βαπτίζονται χώροι κατ’ ουσίαν κλειστοί ως υπαίθριοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υγείας θα επιχειρήσει το πρώτο τρίμηνο του 2023 να προχωρήσει σε αλλαγές σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.

Όπως αναφέρει η «Καθημερινή» η επικαιροποίηση του νόμου για την απαγόρευση του καπνίσματος θα γίνει σε δύο βασικές κατευθύνσεις:

    • την ακριβέστερη περιγραφή των χώρων όπου απαγορεύεται το κάπνισμα, με ενδεχόμενη διεύρυνσή τους, καθώς και
    • τον επαναπροσδιορισμό των καπνικών προϊόντων των οποίων η χρήση απαγορεύεται σε κλειστούς δημόσιους χώρους, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα νέα προϊόντα που κυκλοφορούν.

Ηδη το υπουργείο έχει ξεκινήσει την επεξεργασία των σχετικών διατάξεων με στόχο να είναι έτοιμο το νέο θεσμικό πλαίσιο το πρώτο τρίμηνο του 2023. Την ίδια στιγμή σχεδιάζονται και δράσεις πρόληψης της καπνιστικής συνήθειας από τις πολύ μικρές ηλικίες. Ο στόχος είναι τα παιδιά που θα γεννηθούν στην Ελλάδα το 2025 να είναι η πρώτη γενιά που δεν θα καπνίζει και δεν θα εκτίθεται στον καπνό.

Οπως ανέφερε στην «Κ» η γενική γραμματέας Δημόσιας Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη, «επεξεργαζόμαστε με τα συναρμόδια υπουργεία μια σειρά από διατάξεις οι οποίες θα κλείσουν κενά που έχουμε εντοπίσει στο θεσμικό πλαίσιο».

Σύμφωνα με την κ. Αγαπηδάκη, τα κενά έχουν να κάνουν κυρίως με τον προσδιορισμό των χώρων όπου απαγορεύεται το κάπνισμα και κυρίως ποιοι θεωρούνται υπαίθριοι χώροι των καταστημάτων εστίασης (καφέ, μπαρ, εστιατόρια), ειδικά όταν «κλείνονται» με σκέπαστρα, πλεξιγκλάς και άλλα προστατευτικά.

Σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο, το κάπνισμα επιτρέπεται σε εξωτερικούς χώρους καταστημάτων μόνο όταν είναι περιμετρικά ανοικτοί σε δύο πλευρές τουλάχιστον και δεν είναι στεγασμένοι. Αν και έχει γίνει προσπάθεια με υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους να γίνει πιο λεπτομερής περιγραφή του υπαίθριου χώρου (π.χ. το ύψος που μπορεί να έχουν τα προστατευτικά), οι διαφορές είναι συχνά δυσδιάκριτες και δυσχεραίνουν το έργο των ελεγκτών.

Ενα από τα σημεία που εξετάζονται στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του θεσμικού πλαισίου είναι και ο προσδιορισμός αυτών των προϊόντων. Οπως σημειώνει η κ. Αγαπηδάκη, λαμβάνοντας υπόψη ότι από τον τελευταίο νόμο έως και σήμερα έχουν βγει πολλά νέα καπνικά προϊόντα θα πρέπει να προσδιοριστεί ακριβώς τι ισχύει για καθένα από αυτά.

Τα κενά αυτά δυσκολεύουν τους ελέγχους και θολώνουν και την εφαρμογή του νόμου. «Οταν είναι σαφές το θεσμικό πλαίσιο και γνωρίζεις πού απαγορεύεται και πού επιτρέπεται, είναι πιο εύκολο να ακολουθήσεις τους κανόνες», επισημαίνει η κ. Αγαπηδάκη, η οποία προσθέτει ότι θα πρέπει να εξετασθεί συνολικά και το επιχειρησιακό μέρος των ελέγχων ώστε αυτοί να γίνονται πιο συντονισμένα.




Έκθεση εμβρύου στον Covid-19 | Οι επιπτώσεις στον εγκέφαλό του

Νέα έρευνα από το Ινστιτούτο Ψυχιατρικής, Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης στο King’s College του Λονδίνου, βρήκε στοιχεία για μικρές αιμορραγίες στον εγκεφαλικό ιστό εμβρύων κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας του κορονοϊού στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι αιμορραγίες συνδέονται με τη μείωση της ακεραιότητας των αιμοφόρων αγγείων.

Διαβάστε περισσότερα στο Onmed.gr




Οι παιδίατροι μπορούν πλέον να συνταγογραφούν ειδικές θεραπείες

Δυνατότητα σε όλους τους παιδιάτρους να συνταγογραφούν ειδικές θεραπείες, όπως η λογοθεραπεία, η εργοθεραπεία κτλ., δίνει πλέον ο ΕΟΠΥΥ. 

Πρόσφατη αλλαγή στον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του ΕΟΠΥΥ, δίνει τη δυνατότητα στους παιδιάτρους να συνταγογραφούν ειδικές θεραπείες (λογοθεραπείες, εργοθεραπείες, ψυχοθεραπείες, ειδική διαπαιδαγώγηση) σε παιδιά και εφήβους έως 18 ετών.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων χαιρετίζει την απόφαση αυτή της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ, για την οποία σημειώνει ότι εξασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών στις θεραπείες τους, μειώνοντας δραματικά τους χρόνους αναμονής.

Η Ομοσπονδία απέστειλε σχετική επιστολή στην διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη, στην οποία αναλυτικά αναφέρει:

«Αξιότιμη Διοικήτρια κ. Καρποδίνη

Με την παρούσα επιστολή θα θελαμε να χαιρετίσουμε την πρόσφατη αλλαγή του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) που δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους Παιδιάτρους να συνταγογραφούν ειδικές θεραπείες (λογοθεραπείες, εργοθεραπείες, ψυχοθεραπείες, ειδική διαπαιδαγώγηση) σε παιδιά και εφήβους έως 18 ετών.

Η αλλαγή αυτή εξασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση αυτών των παιδιών στις θεραπείες τους, μειώνοντας δραματικά τους χρόνους αναμονής που ίσχυαν μέχρι σήμερα και έφταναν εώς τα τρία έτη στα δημόσια νοσοκομεία.

Είναι δε γνωστό πως η καθυστέρηση στην πρόσβαση των εν λόγω θεραπειών μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά αυτά να χάσουν την ευκαιρία της έγκαιρης παρέμβασης με αρνητικές συνέπειες για την υγεία τους αλλά και την ακαδημαϊκή τους πορεία.

Η αλλαγή αυτή, που αποτελούσε αίτημα χρόνων των γονέων παιδιών που υποβάλλονται σε ειδικές θεραπείες, εναρμονίζει την πρακτική της χώρας μας με αυτή των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ο πρόεδρος Κώστας Νταλούκας, ο Γραμματέας Γιάννης Ρίτσας».

Πηγή: newsbomb.gr




Σχεδόν γεμάτες οι ΜΕΘ στη Θεσσαλονίκη – Γρίπη και κορονοϊός πιέζουν το ΕΣΥ

Προβλήματα σε παιδιατρικές κλινικές και Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, έχει προκαλέσει το κύμα κορονοϊού και γρίπης 

Όπως επισημαίνει ο ομότιμος καθηγητής Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, λοιμωξιολόγος Γιώργος Συρογιαννόπουλος, «είναι ανάγκη η Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας να συμπληρώνεται με Μονάδα Εντατικής Θεραπείας Παίδων και εμείς επί 20 χρόνια προσπαθούμε να το πετύχουμε στην Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας».

Μιλώντας για τις ενέργειες που έχουν γίνει για να βελτιωθούν συνθήκες νοσηλείας των παιδιών στο νοσοκομείο όπου εργάζεται τόνισε ότι χάρη σε χορηγία 1 εκατ. ευρώ, προχωρούν τα σχέδια για τη λειτουργία, το δεύτερο εξάμηνο του 2023, της ΜΕΘ Παίδων, δήλωσε ο καθηγητής μιλώντας τη Δευτέρα (16/1) στην ΕΡΤ.

«Ορισμένα άτομα έχουν μεταβεί σε ήδη υπάρχουσες μονάδες ΜΕΘ Παίδων για μετεκπαίδευση, έτσι ώστε να υπάρχει ο αριθμός των νοσηλευτών και των γιατρών που θα καλύψουν επαρκώς τη ΜΕΘ Παίδων», συμπλήρωσε σχετικά με την εκπαίδευση των συναδέλφων του και την στελέχωση των παιδιατρικών κλινικών στη Θεσσαλία.

Για τα προβλήματα με τις ελλείψεις κλινών ΜΕΘ στη Θεσσαλονίκη μίλησε η Ελπίδα Χοχλιόρου, εντατικολόγος στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο της πόλης.

«Ξεκινάει ευοίωνα αυτή εβδομάδα με μία κενή κλίνη. Η αλήθεια είναι ότι περάσαμε ένα ήσυχο Σαββατοκύριακο με κάποιες απλές τηλεφωνικές επικοινωνίες με παιδιατρικές κλινικές, που ευτυχώς τα συγκεκριμένα παιδιά δε φάνηκε να χρειαστούν το περιβάλλον της μονάδας. Αναμένουμε και αυτή την εβδομάδα. Είμαστε περίπου 10 ημέρες μετά την έναρξη των σχολείων και τον συγχρωτισμό των μικρών μαθητών ξανά, οπότε μέχρι το τέλος της εβδομάδας φαντάζομαι θα έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα» δήλωσε η κ. Χοχλιόρου.

Mιλώντας για την αυξημένη πίεση που δέχονται τα νοσοκομεία τόνισε ότι κάθε χειμώνα οι μονάδες ΜΕΘ είναι γεμάτες.

«Περνάμε εβδομάδες χωρίς να έχουμε κενή κλίνη. Προσπαθούμε να διαχειριστούμε πάντα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτές τις κρίσεις. Φέτος, λόγω του ότι τα παιδιά μικρής ηλικίας παρέμειναν στο σπίτι τους τα προηγούμενα δύο τρία χρόνια και δεν ήρθαν σε επαφή μεταξύ τους για να αναπτυχθεί το ανοσοποιητικό τους σύστημα, εμφανίζονται λίγο πιο σφοδρά οι λοιμώξεις του αναπνευστικού» συμπλήρωσε η εντατικολόγος.

Πηγή: newsbomb.gr




Ημέρα Θυσίας του Διασώστη | Η Energean δωρίζει Συσκευή Αυτόματων Θωρακικών Συμπιέσεων στο ΕΚΑΒ Καβάλας

Με την δωρεά Συσκευής Αυτόματων Θωρακικών Συμπιέσεων στο ΕΚΑΒ Καβάλας τίμησε η Energean την «Ημέρα Θυσίας του Διασώστη», ημέρα μνήμης & τιμής για τους πεσόντες, εν ώρα καθήκοντος, διασώστες, γιατρούς και νοσηλευτές του ΕΚΑΒ, η οποία τιμάται κάθε χρόνο στις 14 Ιανουαρίου.

Πρόκειται για μια σύγχρονη Συσκευή (Cardiopulmonary Resuscitation Machine) η οποία, σε σχέση με την χειροκίνητη ΚΑΡΠΑ, αυξάνει σημαντικά την συχνότητα και την ποιότητα των πιέσεων, με αποτέλεσμα την σημαντική ενίσχυση της ροής του αίματος στον εγκέφαλο. Η Συσκευή τοποθετήθηκε στο ΕΚΑΒ Καβάλας, ωστόσο είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί, τόσο στο σημείο εκδήλωσης ενός περιστατικού, όσο και κατά τη διακομιδή του ασθενούς προς το Κέντρο Υγείας.

Την Συσκευή παρέδωσε η Country Manager και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Energean στην Ελλάδα Δρ, Κατερίνα Σάρδη, συνοδευόμενη από το μέλος του τμήματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας κ. Ευάγγελο Λεώβαρι και τον υπεύθυνο για τις Εταιρικές Υποθέσεις της Energean στην Καβάλα κ. Αρτέμη Μπαρμπούνη.

Σχετικά, η κ. Σάρδη δήλωσε τα εξής:

«Επιλέξαμε αυτήν την πολύ σημαντική μέρα για να ενισχύσουμε τις υποδομές του ΕΚΑΒ, ελπίζοντας αυτή η Συσκευή να χρειαστεί όσο γίνεται λιγότερο στους συμπολίτες μας στην Καβάλα. Το έργο των γιατρών, των νοσηλευτών και των διασωστών είναι υψίστης σημασίας για την κοινωνία μας και θεωρούμε ότι οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ, που προσφέρουν κάθε μέρα τις υπηρεσίες τους, θα πρέπει να εργάζονται με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, εφοδιασμένοι με τα πλέον αποτελεσματικά μέσα για την προάσπιση της υγείας, του κορυφαίου αγαθού της ζωής».

Στην τελετή παράδοσης της Συσκευής, ευχαριστώντας την Energean, έδωσαν το παρών ο Διευθυντής Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης του ΕΚΑΒ κ. Χάρης Λώτης, ο οποίος ευχαρίστησε και την Κεντρική Διοίκηση του ΕΚΑΒ για την έγκριση της δωρεάς, και ο Πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Καβάλας κ. Κώστας Τσιτσιλικάκης.

Σημειώνεται ότι ανάλογη Συσκευή δώρισε πρόσφατα η Energean και στο Κέντρο Υγείας Πρίνου. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είναι εναρμονισμένη με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και, συγκεκριμένα, με τον Στόχο αρ. 3 για Καλή Υγεία και Ευημερία και με τον Στόχο αρ. 17 για Συνεργασία στην επίτευξη των Στόχων.

 




Κορονοϊός |«Η υποπαραλλαγή Κράκεν θα εξαπλωθεί στην Ελλάδα»

Η νέα παραλλαγή του κορονοϊού Κράκεν (XBB.1.5), η οποία καταγράφεται από τον ΠΟΥ ως η πιο μεταδοτική από όλες τις παραλλαγές που έχουμε δει έως σήμερα, εντοπίζεται πλέον και στην Ελλάδα.

Η παραλλαγή Κράκεν του κορονοϊού εντοπίστηκε σε 6 περιπτώσεις στην Αττική (4 στον βόρειο και 2 στον δυτικό Τομέα) ενώ δεν αποκλείεται να έχει διασπορά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Τι περιμένουν τώρα οι επιστήμονες; Ένα νέο κύμα κορονοϊού μέσα στο επόμενο δίμηνο, με πολλές επαναλοιμώξεις, όπως λένε.

Μετά την Πρωτοχρονιά, όμως, η εικόνα εμφάνισε επιδείνωση. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Εργαστηρίου Κλινικής Ιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργο Σουρβίνο, από τις αρχές του χρόνου τα κρούσματα κορονοϊού έχουν αυξηθεί κατά 20% με 25%, γεγονός το οποίο θα έχει επίπτωση και στις παραλλαγές.

«Θέμα χρόνου να επεκταθεί η παραλλαγή Κράκεν»

«Σταθερά ανεβαίνει ο κορονοϊός από την Πρωτοχρονιά και μετά. Έχει μια σημαντική αύξηση, απλώς δεν αντικατοπτρίζεται στις νοσηλείες και την προσέλευση του κόσμου στα νοσοκομεία. Τα κρούσματα πάντως που βλέπω στο εργαστήριο, έχουν αυξηθεί γύρω στο 20% με 25% τις δέκα τελευταίες μέρες μετά την Πρωτοχρονιά. Είναι θέμα χρόνου η Κράκεν να επεκταθεί και σε άλλα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας. Θα έχουμε αυξητική τάση, όπως έχουμε και με την προηγούμενη παραλλαγή, την BQ.1.1», σημειώνει ο επιστήμονας στο iatropedia.gr.

Νέο κύμα μέσα στο επόμενο δίμηνο με πολλές επαναλοιμώξεις

Σε αξιολόγηση κινδύνου που εξέδωσε την Πέμπτη 12/1/23 o Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) τόνiσε πως η XBB.1.5 (Κράκεν) χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη αντίσταση απέναντι στην ανοσία, ανάμεσα σε όλες τις παραλλαγές και υποπαραλλαγές του κορονοϊού που έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα.

Ωστόσο, αν και δεν προκύπτει πρόκληση σοβαρότερης νόσου, θα φέρει πολλές επαναλοιμώξεις, τονίζει ο Γιώργος Σουρβίνος.

«Τα στοιχεία λένε ότι είναι η πιο μεταδοτική και η πιο ανθεκτική στα αντισώματα από όλες τις μεταλλάξεις και υποπαραλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δούμε και πολλές επαναλοιμώξεις. Άτομα, δηλαδή, που είχαν νοσήσει από άλλο στέλεχος να επαναμολυνθούν σύντομα και από αυτό το στέλεχος. Θα το δούμε αυτό σε κανένα δίμηνο αυτό. Θα έχει ενδιαφέρον» σημειώνει και προσθέτει πως κάθε χώρα ενδέχεται να παρουσιάσει τη δική της μοναδική απάντηση απέναντι σ’ αυτήν την νέα απειλή:

«Στην Ευρώπη δεν έχει επικρατήσει η Kraken και τα ποσοστά μέχρι στιγμής είναι χαμηλά. Ακόμη και στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι στο 6% πολύ χαμηλά. Στις ΗΠΑ πάλι θα επικρατήσει γιατί είναι σε υψηλά ποσοστά. Ήδη, είχε εμφανιστεί σε 38 χώρες μέχρι το πρωί της Πέμπτης, κι εμείς πρέπει να είμαστε η 39η. Ωστόσο, η διασπορά της εξαρτάται και από την ανοσολογική κατάσταση των πολιτών. Θα το δούμε και θα έχει ενδιαφέρον. Εξαρτάται δηλαδή σημαντικά και από την ανοσολογική κατάσταση του κάθε πληθυσμού που συναντάει αυτή η μετάλλαξη», τονίζει ο Διευθυντής του Ιολογικού Εργαστηρίου Κρήτης, κ. Σουρβίνος.

Πιθανή κορύφωση τον Φεβρουάριο, αλλά όχι με νοσηλείες

Η αύξηση στη διασπορά του κορονοϊού είναι πλέον αισθητή στους επιστήμονες και δεν αφορά μόνο στα κρούσματα.

Σύμφωνα με την επιδημιολογική έκθεση του ΕΟΔΥ την Πέμπτη (12/1), οι εισαγωγές σε απλές κλίνες COVID-19 έφτασαν τις 1.632 (+113 από την προηγούμενη εβδομάδα), οι διασωληνωμένοι άγγιξαν τους 126 (+9) και οι θάνατοι τους 149 (+8).

Με βάση την εμπειρία που έχουν αποκομίσει τα τελευταία χρόνια της πανδημίας οι επιστήμονες, ωστόσο, τονίζουν ότι η κορύφωση αναμένεται μέσα στον Φεβρουάριο.

“Νομίζω θα έχουμε ένα σύντομο πικ, δηλαδή μια οξυκόρυφη απεικόνιση ενός νέου κύματος, όμως, με βάση την ανοσολογική κατάσταση του πληθυσμού μας, πιστεύω ότι δεν θα προκαλέσει μεγάλη κορύφωση. Θα γίνει αισθητή σε κάποιο βαθμό, όμως, και ιδιαίτερα αν επιδεινωθούν και οι καιρικές συνθήκες τον Φεβρουάριο”, τονίζει ο Καθηγητής Σουρβίνος, ο οποίος προσθέτει ωστόσο, πως η Kraken παραμένει μια παραλλαγή Όμικρον, που -όπως οι υπόλοιπες της ίδιας οικογένειας- δεν προκαλεί σοβαρή νόσηση και πνευμονίες.

“Δεν δείχνει μεγαλύτερη νοσηρότητα επί του παρόντος, όπως όλες οι Όμικρον παραλλαγές δεν αλλάζουν τα κλινικά τους χαρακτηριστικά. Οι μεταλλάξεις που φέρει η υποπαραλλαγή αυτή δεν είναι τέτοιες που να προκαλέσουν πολλές πνευμονίες”, αναφέρει.

Μεγάλη σημασία θα πρέπει να δώσουν οι ευπαθείς ομάδες -ανοσοκατεσταλμένοι και ηλικιωμένοι- στην επικαιροποίηση της ανοσολογικής τους κατάστασης με την λήψη της 4ης δόσης.

Μπορεί για τους υγιείς η νέα παραλλαγή να μην αποτελεί κίνδυνο, αλλά για κάποιους με ευάλωτο ανοσοποιητικό σύστημα, μπορεί να αποβεί ακόμη και μοιραία.

“Το ότι ανακοίνωσε ο ΠΟΥ ότι είναι η πιο μεταδοτική από όλες τις άλλες παραλλαγές, και ότι είναι η παραλλαγή με τη μεγαλύτερη μεταδοτικότητα, είναι σημαντικό. Σημαίνει ότι θα μολύνει μεγαλύτερο εύρος πληθυσμού και μέσα σ’ αυτούς θα είναι ηλικιωμένοι, αυτοί που έχουν συνοδά νοσήματα και οι ανοσοκατεσταλμένοι, που γι’ αυτούς τους ανθρώπους πάντα η νόσηση είναι βαριά”, τονίζει ο Καθηγητής.

Ενίσχυση του Δικτύου Γονιδιωματικής Επιτήρησης του κορονοϊού

Στην περαιτέρω ενίσχυση των Εργαστηρίων που μέσα στην πανδημία απέδειξαν την χρησιμότητα και την αξία τους, προχωρά ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), με στόχο την ακόμη καλύτερη καταγραφή των αναπνευστικών ιώσεων, αλλά και τη δημιουργία “παρατηρητηρίου παραλλαγών” στα αεροδρόμια της χώρας για τον έγκαιρο εντοπισμό νέων μεταλλάξεων του κορονοϊού.

Στο πλαίσιο αυτό την περασμένη Τετάρτη (11/1) υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του προέδρου του ΕΟΔΥ, Θεοκλή Ζαούτη και του επικεφαλής του Εργαστηρίου Κλινικής Ιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργου Σουρβίνου.

Tο πρόγραμμα της Αρχής Ετοιμότητας και Αντιμετώπισης Έκτακτων Καταστάσεων Έκτακτης Υγειονομικής Ανάγκης, ΗERA (Health Emergency Preparedness and Response), στο οποίο εντάσσεται το Περιφερειακό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας περιλαμβάνει εκτός από την επιτήρηση των παραλλαγών του SARS-CoV-2 και τα επιδημιολογικά δεδομένα, πάσης φύσης ιούς και μικρόβια, αλλά και θέματα τροφίμων και Δημόσιας Υγείας.

Της Γιάννας Σουλάκη/iatropedia.gr




Κορωνοϊός | Εντοπίστηκε στην Ελλάδα η υποπαραλλαγή της Όμικρον «Κράκεν»

Εντοπίστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η υποπαραλλαγή της Όμικρον, XBB 1.5, γνωστή ως «Κράκεν», με έξι κούσματα να καταγράφονται στην Αττική.

Τέσσερα κρούσματα εντοπίστηκαν, ειδικότερα, στον βόρειο και δύο στον δυτικό τομέα της Αττικής.

Η υποπαραλλαγή ξεκίνησε να εξαπλώνεται ταχύτατα στις Ηνωμένες Πολιτείες.  Tην περασμένη εβδομάδα αντιπροσώπευε το 27,6% των περιπτώσεων COVID-19 στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ. Το στέλεχος είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στις βορειοανατολικές περιοχές, όπου αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% των περιπτώσεων της λοίμωξης. Σημειώνεται, ότι τον Δεκέμβριο του 2022 το νέο στέλεχος XBB.1.5 ήταν υπεύθυνο για μόλις το 1% των περιπτώσεων COVID-19 στις ΗΠΑ.

Όσον αφορά στη Γηραιά Ήπειρο, η υποπαραλλαγή έχει εντοπιστεί σε τουλάχιστον 15 χώρες.

Συμπτώματα λοίμωξης

Όπως σημειώνουν οι καθηγητές του ΕΚΠΑ, η αυξημένη μεταδοτικότητα δεν σημαίνει ότι τα συμπτώματα που προκαλεί το συγκεκριμένο στέλεχος είναι πιο σοβαρά συγκριτικά με προηγούμενες παραλλαγές.

Προς το παρόν, τα συμπτώματα της λοίμωξης φαίνεται να είναι αντίστοιχα με τις προηγούμενες υποπαραλλαγές του στελέχους Όμικρον, αν και είναι λιγότερο συνηθισμένη η απώλεια της γεύσης ή και της όσφρησης, σε αντίθεση με τις παλαιότερες υποπαραλλαγές του Όμικρον.

Η πιθανότητα η νέα υποπαραλλαγή να προκαλέσει οξύαιχμο επιδημιολογικό κύμα λοιμώξεων COVID-19 σε μία κοινότητα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το επίπεδο της συλλογικής ανοσίας, οι ανθρώπινες δραστηριότητες και τα μέτρα πρόληψης της μετάδοσης του ιού, π.χ. η χρήση μάσκας, όπως τονίζουν οι καθηγητές.

Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι τα μέτρα πρόληψης της μετάδοσης ιογενών λοιμώξεων του αναπνευστικού κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά, δεδομένης και της έξαρσης του ιού της γρίπης αλλά του αναπνευστικού συγκυτιακού ιού (RSV).

ΠΟΥ: Η υποπαραλλαγή είναι πιο μεταδοτική αλλά όχι πιο επικίνδυνη

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) είχε εκδώσει σύντομη αξιολόγηση κινδύνου για τη νέα υποπαραλλαγή της Όμικρον ΧΒΒ.1.5, στην οποία εκτιμά ότι αυτή είναι πιο μεταδοτική και εξαπλώνεται ταχύτερα από τις προηγούμενες, αλλά δεν είναι πιο επικίνδυνη.

Όπως αναφέρει, η ΧΒΒ.1.5 έχει μεν μεγαλύτερη αντίσταση απέναντι στα αντισώματα, αλλά δεν διαθέτει γνωστές μεταλλάξεις που να προκαλούν σοβαρότερη νόσο Covid-19 στους ανθρώπους από ό,τι οι άλλες παραλλαγές και υποπαραλλαγές.

Από την άλλη, ο ΠΟΥ επισημαίνει ότι μαζί με την BQ.1, η ΧΒΒ είναι οι παραλλαγές με την μεγαλύτερη αντίσταση στα αντισώματα μέχρι σήμερα. Γι’ αυτό, αναμένει ότι με βάση τα γενετικά χαρακτηριστικά της και τις αρχικές εκτιμήσεις για τον ρυθμό αύξησης της, η ΧΒΒ.1.5 πιθανώς θα οδηγήσει σε αυξήσεις στον αριθμό των περιστατικών.




Συναισθηματική υπερφαγία | Οι επιπτώσεις στην καρδιά

Είστε λυπημένοι, έχετε άγχος ή μόλις χωρίσατε και θέλετε να «ξεσπάσετε» σε μια ολόκληρη τούρτα;

Πριν το κάνετε, λάβετε σοβαρά υπόψιν τις προειδοποιήσεις των ειδικών, ότι αυτό μπορεί να βλάψει μακροπρόθεσμα την καρδιά σας.

Οι επιστήμονες μελέτησαν 1.109 άτομα που έτρωγαν συναισθηματικά, επισκέπτονταν δηλαδή το ντουλάπι ή το ψυγείο, αντιδρώντας σε συναισθήματα όπως η θλίψη ή το άγχος, και όχι όταν πεινούσαν.

Οι ερευνητές τους παρακολούθησαν για 13 χρόνια καταγράφοντας τις καρδιαγγειακές βλάβες.

Αυτό περιελάμβανε εξέταση Doppler καρωτίδων, που μπορεί να δείξει δυσκαμψία στις αρτηρίες και διαστολική δυσλειτουργία, η οποία υποδεικνύει δυσκαμψία στην καρδιά.

Η ακαμψία των αρτηριών συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου, ενώ η δυσκαμψία του καρδιακού μυός συνδέεται με μεγαλύτερη πιθανότητα ανάπτυξης καρδιακής ανεπάρκειας.

Η ανάλυση αποκάλυψε ότι η συναισθηματική υπερφαγία συνδέθηκε με σκληρότερες αρτηρίες και κατά 38% αυξημένο κίνδυνο καρδιακής δυσκαμψίας.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα άγχους δικαιολογούσαν το 32% της συσχέτισης μεταξύ συναισθηματικής υπερφαγίας και ακαμψίας της καρδιάς.

Η ποσότητα των θερμίδων, ωστόσο, δεν φάνηκε να έχει κάποια επίδραση.

Ο καθηγητής Nicolas Girerd, ένας από τους συντάκτες της μελέτης, δήλωσε: «Περιμέναμε ότι όσοι έτρωγαν συναισθηματικά, θα κατανάλωναν τροφές με πολλές θερμίδες, οι οποίες θα οδηγούσαν σε καρδιαγγειακά προβλήματα, αλλά αυτό δεν συνέβη. Μετρήσαμε τη μέση πρόσληψη θερμίδων και διαπιστώσαμε ότι όσοι έτρωγαν συναισθηματικά, κατανάλωναν μεγάλο αριθμό θερμίδων όταν είχαν στρες και μετά απείχαν για μεγάλα διαστήματα από το φαγητό. Αυτό το μοτίβο γιο-γιο μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία συγκριτικά με τη σταθερή πρόσληψη τροφής».

«Όσοι τρώνε συναισθηματικά, καταναλώνουν φαγητό για να ικανοποιήσουν το μυαλό τους και όχι το στομάχι τους», τονίζουν οι επιστήμονες.

Η σωματική δραστηριότητα -μια απλή βόλτα ή η πιο έντονη άσκηση- είναι ένας τρόπος για να αποφευχθεί η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού, επειδή ανακουφίζει από το άγχος και μπορεί να αποτελέσει ιδανική εναλλακτική.

Μόλις 10 λεπτά την ημέρα διαλογισμού ή ασκήσεων αναπνοής μπορούν επίσης να βοηθήσουν στη μείωση του άγχους.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση European Journal of Preventive Cardiology.

Πηγή: onmed.gr

 




Πάτρα | Σε εξέλιξη η λήψη οργάνων από τον 22χρονο ποδοσφαιριστή

Η διαδικασία για τη λήψη οργάνων από τον 22χρονο ερασιτέχνη ποδοσφαιριστή, για τον οποίο διαπιστώθηκε ο εγκεφαλικός του θάνατος, βρίσκεται σε εξέλιξη στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πατρών. 

Ξεκίνησε η διαδικασία λήψης οργάνων από τον άτυχο Δημήτρη Σκόνδρα, ο οποίος υπέστη εγκεφαλική αιμορραγία και διαγνώστηκε κλινικά νεκρός το βράδυ της Τρίτης 10 Ιανουαρίου.

Πράξη μεγαλοψυχίας έδειξαν οι γονείς του άτυχου νέου, οι οποίοι αποφάσισαν να δωρίσουν τα ζωτικά όργανα του παιδιού τους προκειμένου να σωθούν άλλες ζωές.

Από το πρωί της Τετάρτης (11/01) και για έξι ώρες σύμφωνα με τον Υποδιοικητή της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας θα γίνεται η λήψη οργάνων από τον 22χρονο στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ρίου.

Η καρδιά του 22χρονου θα μεταφερθεί στο Ωνάσειο, το ήπαρ στη Θεσσαλονίκη, οι νεφροί στο Λαϊκό Νοσοκομείο, ενώ για τους κερατοειδής θα αποφασίσει ο εθνικός οργανισμός μεταμοσχεύσεων για τον λήπτη και τον χρόνο λήψης, σύμφωνα με την ΕΡΤ.

Από τη μεριά τους οι γονείς δεν επιθυμούν να προβούν σε δηλώσεις, όμως ευχαρίστησαν τους γιατρούς που έκαναν ότι μπορούσαν για να σώσουν το παιδί τους.

Ο Δημήτρης Σκόνδρας είναι ο τρίτος νέος που μέσα σε λίγες ημέρες φεύγει πολύ νωρίς από τη ζωή και οι γονείς αποφάσισαν να δωρίσουν τα όργανα του παιδιού τους και να προσφέρουν ζωή μέσα από τον θάνατο.

Θεία του 22χρονου ερασιτέχνη ποδοσφαιριστή έγραψε σε ανάρτησή της:

«Δυστυχώς ο Δημήτρης μας δεν τα κατάφερε στη μάχη που έδωσε ώστε να κρατηθεί στη ζωή. Η οικογένεια μου και η οικογένειά του Αχαϊκού ποδοσφαίρου από απόψε θρηνεί άλλο ένα παλικάρι. Οι γονείς του έχουν πάρει μια γενναία απόφαση ώστε να δωρίσει τα όργανα του και αυτό μας κάνει περήφανους. Θα σε θυμόμαστε για πάντα Δημήτρη μου!», έγραψε σε ανάρτηση της στο διαδίκτυο η θεία του 22χρονου, Μαρία Σταθά Δελδήμου.

Ο Δημήτρης Σκόνδρας κατέρρευσε το περασμένο Σάββατο 7/01, ενώ εργαζόταν στην επιχείρηση του πατέρα του και διακομίστηκε στο νοσοκομείο με εκτεταμένη εγκεφαλική αιμορραγία. Πριν από λίγο καιρό είχε ολοκληρώσει την στρατιωτική του θητεία, ενώ ήταν ανιψιός του υπαρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, Ιωάννη Πετρούτσου.

Πηγή: newsbomb.gr




Τηλεϊατρική | Πόσο ασφαλή είναι τα δεδομένα των ασθενών

Η τηλεϊατρική συνεχώς κερδίζει έδαφος διεθνώς.  Όμως, προστατεύονται επαρκώς τα δεδομένα των ασθενών; Θα μπορούσαν αυτά τα δεδομένα να πωληθούν σε τρίτους ή να κλαπούν από χάκερ και ακόμη και να πουληθούν στο σκοτεινό διαδίκτυο;

Οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής ήταν ένας από τους τομείς που κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, απέδειξαν πόσο επιτυχημένες λύσεις μπορεί να δώσει η τεχνολογία. Όπως οι υπηρεσίες που βασίζονται στο «νέφος» (cloud) βοήθησαν τους εργαζόμενους στην τηλεργασία, έτσι και οι συνεδρίες τηλεϊατρικής εξασφάλισαν ότι οι γιατροί συνέχισαν να προσφέρουν βασική υγειονομική περίθαλψη και συμβουλές εξ αποστάσεως.

«Καθώς η τηλεϊατρική γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη, ίσως θα έπρεπε να ενδιαφερθείτε περισσότερο γι’ αυτούς τους πιθανούς κινδύνους», αναφέρουν σε σχετική ανάλυσή τους οι ειδικοί της παγκόσμιας εταιρείας ψηφιακής ασφάλειας ESET.

Η τηλεϊατρική, τηλε-θεραπεία ή τηλε-υγεία αναφέρεται σε οποιαδήποτε υπηρεσία επιτρέπει σε έναν επαγγελματία υγείας να παρέχει φροντίδα στους ασθενείς του εξ αποστάσεως. Για τους περισσότερους ανθρώπους αυτό σημαίνει συνομιλία online μέσω βίντεο ή μέσω τηλεφώνου. Μία τεράστια ποικιλία νέων εφαρμογών έχει ξεπηδήσει για να εξυπηρετήσει αυτήν την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Επιπλέον, τα γραπτά μηνύματα, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και οι υπηρεσίες ανταλλαγής αρχείων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά σημαντικών πληροφοριών και συνταγών ασθενών. Η τηλεϊατρική επεκτείνεται, επίσης, στην απομακρυσμένη παρακολούθηση των ασθενών μέσω συνδεδεμένων συσκευών, όπως μετρητές σακχάρου, πιεσόμετρα και συσκευές παρακολούθησης δραστηριότητας.

Ποιοι είναι οι κυριότεροι κίνδυνοι

Όπου υπάρχουν ευαίσθητα δεδομένα προς κλοπή ή αγορά, οι κυβερνοεγκληματίες και οι απατεώνες καραδοκούν. Τα δεδομένα των ασθενών είναι ιδιαίτερα πολύτιμα καθώς περιλαμβάνουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες που μπορούν να αξιοποιηθούν σε απάτες ταυτότητας και ασφάλισης ή για την παράνομη απόκτηση συνταγών φαρμάκων. Μπορεί, επίσης, να περιλαμβάνουν προσωπικές ιατρικές πληροφορίες, οι οποίες θα μπορούσαν ακόμη και να χρησιμοποιηθούν ως μοχλός πίεσης σε απόπειρες εκβιασμού.

Υπάρχουν πολλαπλοί πιθανοί κίνδυνοι, από τις ίδιες τις εφαρμογές και τους προγραμματιστές τους μέχρι τις συσκευές των ασθενών και των γιατρών. Σύμφωνα με την ESET, αυτοί είναι μερικοί που πρέπει να λάβουμε υπόψη:

 Συλλογή δεδομένων: Σύμφωνα με τη βρετανική μη κερδοσκοπική οργάνωση Privacy International, «η πρόκληση των εφαρμογών τηλεϊατρικής είναι επίσης ο κινητήριος σκοπός πίσω από την ύπαρξή τους: Η συλλογή δεδομένων υγείας από τα άτομα». Όπως προσθέτει, ορισμένες εφαρμογές τηλεϊατρικής «συλλέγουν και αποθηκεύουν πολύ περισσότερα δεδομένα» από ό,τι οι παραδοσιακοί πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο να πωληθούν σε τρίτους (αν και αυτό ρυθμίζεται αυστηρά στην Ευρώπη με τον γενικό κανονισμό για την προστασία δεδομένων GDPR) ή να κλαπούν/διαρρεύσουν εάν ο πάροχος της εφαρμογής δεχθεί κυβερνοεπίθεση.

– Ευπάθειες λογισμικού: Το λογισμικό τηλεϊατρικής μπορεί να περιέχει σφάλματα ασφαλείας που μπορούν να αξιοποιηθούν από χάκερ για να αρπάξουν πληροφορίες ασθενών και να διαπράξουν απάτη.

– Κλοπή διαπιστευτηρίων εφαρμογών: Εάν οι χρήστες χρησιμοποιούν αδύναμους ή εύκολα αναγνωρίσιμους κωδικούς, υπάρχει κίνδυνος οι χάκερ να υποκλέψουν τον λογαριασμό τους και να συλλέξουν ευαίσθητες ιατρικές και οικονομικές πληροφορίες. Η επαναχρησιμοποίηση κωδικών πρόσβασης αποτελεί επίσης σημαντική απειλή: εάν χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης στην εφαρμογή τηλεϊατρικής και σε άλλες ιστοσελίδες και εφαρμογές, τότε εάν παραβιαστούν, τα ίδια διαπιστευτήρια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από χάκερ για να ξεκλειδώσουν την εφαρμογή τηλεϊατρικής που χρησιμοποιείτε.

– Κακόβουλες (ψεύτικες) εφαρμογές τηλεϊατρικής: Μία άλλη κλασική τεχνική των χάκερ για την παραβίαση των δεδομένων των χρηστών είναι η τοποθέτηση νόμιμων εφαρμογών παγιδευμένων με κακόβουλο λογισμικό σε αγορές εφαρμογών και η αναμονή για τη λήψη τους από ανυποψίαστους χρήστες. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό το κακόβουλο λογισμικό για να συλλέξουν προσωπικά και οικονομικά δεδομένα από το τηλέφωνο.

– Κίνδυνοι συνδεδεμένων συσκευών: Όπως οι εφαρμογές τηλεϊατρικής συλλέγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων, το ίδιο μπορούν να κάνουν και οι συνδεδεμένες συσκευές, όπως οι συσκευές παρακολούθησης της υγείας. Ορισμένες από αυτές υποδεικνύουν, για παράδειγμα, την τοποθεσία και τις δραστηριότητες του χρήστη και μπορεί να αποθηκεύονται τόσο από τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης όσο και από τον κατασκευαστή της συσκευής ή της εφαρμογής, πολλαπλασιάζοντας έτσι τον κίνδυνο διαρροών, παραβιάσεων και περαιτέρω πώλησης σε ύποπτα τρίτα μέρη.

 Υπολογιστές ασθενών και smartphones: Οι υπολογιστές ή οι συσκευές για την πρόσβαση στις υπηρεσίες τηλεϊατρικής μπορεί να κινδυνεύουν από κατασκοπεία ή πειρατεία. Εάν ένας χάκερ καταφέρει να αποκτήσει απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή σας ή σε άλλη συσκευή, θα έχει πρόσβαση στους κωδικούς σύνδεσης και τις πληροφορίες τηλεϊατρικής. Το ίδιο ισχύει και για τις συσκευές των επαγγελματιών υγείας.

– Κίνδυνοι απορρήτου της πλατφόρμας συνομιλίας: Οι εμπορικές πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης, όπως το Skype και το Zoom, χρησιμοποιούνται, επίσης, συχνά για τηλεϊατρική. Στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί χαλάρωσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να το επιτρέψουν αυτό. Ωστόσο, η χρήση τους θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο πώλησης δεδομένων ασθενών σε τρίτους.

Τι μπορείτε να κάνετε

  1. Προστατέψτε τον υπολογιστή/τη συσκευή σας με λογισμικό ασφαλείας από αξιόπιστο προμηθευτή.
  2. Χρησιμοποιείτε πάντα ισχυρούς και μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης.

  3. Προσθέστε επιπλέον ένα επίπεδο ασφάλειας στους κωδικούς πρόσβασης, ενεργοποιώντας τον έλεγχο ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων, όπου είναι διαθέσιμος.

  4. Διατηρείτε πάντα τις εφαρμογές τηλεϊατρικής και συνομιλίας ενημερωμένες.

  5. Ρωτήστε τον πάροχο εφαρμογών τηλεϊατρικής που χρησιμοποιείτε πώς επεξεργάζονται και διασφαλίζονται οι προσωπικές πληροφορίες και οι πληροφορίες υγείας.

  6. Βεβαιωθείτε ότι τυχόν εμπορικές εφαρμογές συνομιλίας που χρησιμοποιούνται για την τηλεϊατρική είναι κρυπτογραφημένες από άκρη σε άκρη.

  7. Ποτέ μη συνδέεστε σε δημόσιο δίκτυο Wi-Fi hotspot ή κοινόχρηστο υπολογιστή/συσκευή.

  8. Μην κλείνετε ραντεβού τηλεϊατρικής και μη μοιράζεστε πληροφορίες με έναν πάροχο εφαρμογών τηλεϊατρικής που δεν γνωρίζετε ή με στοιχεία επικοινωνίας που δεν αναγνωρίζετε.

(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)




Γώγος | Αναμένεται αποκλιμάκωση στις ιώσεις τον Φεβρουάριο

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Γώγος «αυτή τη στιγμή πραγματικά υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο αφορά όχι μόνο στον COVID, στα νοσοκομεία, αλλά δυστυχώς και στις υπόλοιπες ιώσεις, τη γρίπη και τον RSV

Την άποψη ότι η μεγάλη έξαρση των ιώσεων που υπάρχει αυτή τη στιγμή θα κορυφωθεί τον Φεβρουάριο εξέφρασε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο παθολόγος – λοιμωξιολόγος, Χαράλαμπος Γώγος.

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Γώγος «αυτή τη στιγμή πραγματικά υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο αφορά όχι μόνο στον COVID, στα νοσοκομεία, αλλά δυστυχώς και στις υπόλοιπες ιώσεις, τη γρίπη και τον RSV. Για την βασική τριάδα θυμάμαι το συζητάγαμε και από το τέλος του καλοκαιριού Αύγουστο – Σεπτέμβρη, όταν στην Αμερική ήδη είχε σημάνει συναγερμός για την περίφημη αυτή τριπλή επιδημία».

Γώγος: Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των ιώσεων

«Συνήθως οι ιώσεις, οι απλές, οι πιο ανώδυνες, είναι αυτές που προκαλούν προβλήματα από το ανώτερο αναπνευστικό, πονόλαιμο, τρέχει μύτη, λίγο μπούκωμα. Καμιά φορά κάνει και λίγο βρογχίτιδα. Όταν κατεβαίνει λίγο προς τα κάτω, δηλαδή αρχίζει, κάνει βρογχίτιδα, βρογχιολίτιδα ή κυρίως πνευμονία τα πράγματα σκουραίνουν και τότε χρειάζεται παρέμβαση πιο ειδική, πιο ίσως συγκροτημένη, ίσως και νοσοκομειακής στα νοσοκομεία».

Ο κ. Γώγος ανέφερε ότι το να πηγαίνει ένα γονιός το παιδί του στο νοσοκομείο με ένα απλό κρυολόγημα «δημιουργεί προβλήματα και στα εξωτερικά ιατρεία γιατί “πήζουν” τον κόσμο, αλλά και στον ίδιο τον μικρό ασθενή, ο οποίος ταλαιπωρείται επί ώρες σε ένα εξωτερικό ιατρείο μπορεί να υπάρχουν και άλλες πιο σοβαρές προκλήσεις και πραγματικά υπάρχει ο κίνδυνος μετάδοσης και άλλων πιο δύσκολων νόσων στο παιδί».

Για αυτό το λόγο, εξηγεί, υπάρχει αυτή η ενδιάμεση κατάσταση δηλαδή η εξέταση του παιδιού από παιδίατρο.

«Οι ιώσεις δεν αντιμετωπίζονται με αντιβιοτικά, οι ελλείψεις στα αντιβιοτικά δεν είναι σημαντικές». Για τις ελλείψεις στα φάρμακα ο κ. Γώγος παραδέχτηκε ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό θέμα και «μας ανησυχεί». «Φυσικά θα πρέπει να υπάρχει εύκολη διαθεσιμότητα και εύκολη πρόσβαση στα φάρμακα, ιδιαίτερα σε εποχές επιδημίας, γιατί αυτό δημιουργεί ένα κύμα προβλημάτων που φτάνει και στο νοσοκομείο. Αν δεν μπορεί να βρει η οικογένεια το εισπνεόμενο ή το αντιπυρετικό, δεν μπορεί να ελέγξει την κατάσταση. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αυτά που λέμε για τα γενόσημα. Επομένως, οι φαρμακοποιοί μπορούν σιγά σιγά να ενημερώνουν τον κόσμο. Υπάρχουν επαρκέστατα γενόσημα αυτή τη στιγμή που μπορούν να υποκαταστήσουν τα αρχικά φάρμακα και έτσι να έχουμε μια βελτίωση στο πρόβλημα που υπάρχει. Θα πρέπει να λυθεί σιγά σιγά, αλλά μάλλον γρήγορα και ουσιαστικά γιατί η επιδημία τρέχει. Να σημειώσω βέβαια εδώ ότι οι ελλείψεις σε αντιβιοτικά δεν είναι σημαντικές» και τόνισε ότι «οι ιογενείς λοιμώξεις δεν αντιμετωπίζονται με αντιβιοτικά, με αντιμικροβιακά. Και αυτό να το έχουμε στο μυαλό μας και οι γονείς και οι συνάδελφοι φυσικά που χορηγούν τα φάρμακα».

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: newsbomb.gr




Τσαπέκος | Έρχονται πολίτες στα Φαρμακεία, ζητούν αντιπυρετικά και δεν έχουμε να τους δώσουμε!

Για την πολύ σοβαρή κατάσταση που επικρατεί στα ράφια των φαρμακείων όπου λείπουν βασικά φάρμακα, κυρίως αντιπυρετικά, αναφέρθηκε στο Radio EΝΑ 90,5 το μέλος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου Αλέξανδρος Τσαπέκος.

Μάλιστα ο κ. Τσαπέκος τόνισε ότι τρεις είναι οι βασικοί λόγοι του συγκεκριμένου προβλήματος :

  • Παράλληλες εξαγωγές, αποθεματοποιούνται φάρμακα για να εξαχθούν με την πρώτη ευκαιρία από φαρμακέμπορους σε ουδέτερο χρόνο
  • Τα προβλήματα στην παραγωγή φαρμάκων, δυστυχώς η Ευρώπη έχει εναποθέσει τον ανεφοδιασμό των φαρμάκων στην Κίνα και στην Ινδία.
  • Μεγάλη νοσηρότητα ασθενών που δεν υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια μετά το “κοκτέιλ” covid και ιώσεων

Ακούστε τα όσα δήλωσε ο κ. Τσαπέκος στο Radio ENA 90,5 και στον Απόστολο Ατζεμιδάκη




Ν. Καπραβέλος | Σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα έχουμε 8 παιδιατρικές ΜΕΘ

Όπως ανέφερε αρχικά ο κ. Καπραβέλος: «Είμαστε σε ειδικές συνθήκες εδώ και τρία χρόνια. Η χώρα και όλος ο κόσμος περνάει δύσκολες στιγμές, οι εκρήξεις της πανδημίας έχουν οδηγήσει σε κατάρρευση πολύ αναπτυγμένα υγειονομικά συστήματα. Έχουμε δεδομένα και όχι ενδείξεις πως τα δύσκολα είναι μπροστά μας και οι ιογενείς λοιμώξεις θα παρουσιάσουν νέα κορύφωση το επόμενο δίμηνο για την Ελλάδα γιατί για την Ευρώπη ήρθε νωρίτερα. Ήταν εφιαλτικές που ζήσαμε το προηγούμενο διάστημα με στον κορονοϊό, χάσαμε νέους ανθρώπους, ουέ και αλίμονο αν συμβεί και για τα παιδιά μας».




Περιφέρεια ΑΜ-Θ | 13,1% μαθητών έλειπαν από τις τάξεις τους στο πρώτο κουδούνι

Δηλώσεις στο enanews.gr και στον Κώστα Τοτοκώτση παραχώρησε η αν. διευθύντρια Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ Μαίρη Κοσμίδου σχετικά με τις απουσίες των μαθητών στο πρώτο κουδούνι.

Όπως τόνισε η κ. Κοσμίδου το 13,1% των μαθητών μ.ο έλειπαν από τις τάξεις τους στο πρώτο κουδούνι, ενώ από τον μ.ο το 17,89% ήταν από μαθητές Πρωτοβάθμιας και το 9,89% από μαθητές δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας.

Μάλιστα ο πνευμονολόγος Χάρης Τριανταφυλλίδης σε δηλώσεις του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ENA Channel τόνισε ότι οι συγκεκριμένες απουσίες είναι φυσιολογικό να υπάρξουν ενώ ο ίδιος περίμενε τον μ.ο να κυμαίνεται σε ακόμα μεγαλύτερα επίπεδα.




Ανησυχία στους ειδικούς για την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία

Ανησυχία προκαλεί στους γονείς η έξαρση των ιώσεων μετά την επιστροφή των παιδιών στα θρανία, με ειδικούς να ζητούν τη λήψη προστατευτικών μέτρων, αν και το Υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνει ότι δεν έχει τεθεί θέμα επιστροφής της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας στα σχολεία.

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στην τηλεόραση του ΑΝΤ1, τόνισε ότι «δεν έχει δεχθεί καμία εισήγηση από την επιτροπή των ειδικών ούτε για κλείσιμο των σχολείων λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων κορονοϊού και των ιώσεων, ούτε για υποχρεωτική χρήση μάσκας».

Όπως είπε η κα Κεραμέως χαρακτηριστικά, «το υπουργείο Παιδείας, από την πρώτη στιγμή, έχει απευθύνει σύσταση στους γονείς να μη στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο όταν έχουν κάποια “ύποπτα” συμπτώματα και μάλιστα έχει ληφθεί πρόνοια και για τις απουσίες, καθώς από τον Νοέμβριο έως και τον Μάρτιο δεν θα προσμετρώντας μέχρι και απουσίες 5 ημερών με την ανάλογη βεβαίωση από γιατρό».




ΕΚΠΑ | Σύστημα τεχνητής νοημοσύνης προβλέπει τη σοβαρή λοίμωξη COVID-19

Ένα προγνωστικό σύστημα, με πέντε εργαστηριακές παραμέτρους, προβλέπει με τη βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης, τη σοβαρή λοίμωξη COVID-19. 

Σημαντικά είναι τα πρώτα αποτελέσματα διεπιστημονικής, δι-ιδρυματικής έρευνας που έχει ως στόχο την έγκαιρη πρόβλεψη της έκβασης της νόσου COVID-19 σε ασθενείς θετικούς στον κορονοϊό, με τη βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης.

Η σχετική επιστημονική εργασία δημοσιεύθηκε στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό “Clinical Immunology”. Τη μελέτη στην οποία μετείχαν ερευνητές από δέκα διεθνή πανεπιστήμια, συντόνισαν οι Καθηγητές της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Στυλιανή Κοκκόρη, Ευάγγελος Τέρπος και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) και ο Καθηγητής Παναγιώτης Αστερής από το Εργαστήριο Υπολογιστικής Μηχανικής της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, με χρήση μιας καινοτόμου μεθοδολογίας, προτάθηκε ένας νέος δείκτης (alpha-index) με τον οποίο 25 εργαστηριακές αιματολογικές παράμετροι αξιολογήθηκαν και κατατάχθηκαν ως προς το κατά πόσο μπορούν να προβλέψουν τη βαρύτητα της νόσου, σε δείγμα 248 ασθενών με COVID-19. Με τη μέθοδο των Τεχνητών Νευρωνικών Δικτύων εκπαιδεύτηκε και σχεδιάστηκε ένα κατάλληλο μαθηματικό προσομοίωμα, το οποίο χρησιμοποιώντας τις τιμές μόλις πέντε απλών αιματολογικών δεικτών προβλέπει με ακρίβεια 93,55% το αν ένας ασθενής θα νοσήσει σοβαρά ή όχι, δηλαδή το αν θα απαιτηθεί ή όχι να νοσηλευθεί σε μονάδα εντατικής θεραπείας.

Με βάση τα αποτελέσματα, οι πέντε αυτοί αιματολογικοί δείκτες στο περιφερικό αίμα είναι κατά σειρά σπουδαιότητας οι εξής: 1) λόγος ουδετεροφίλων προς λεμφοκύτταρα 2) γαλακτική αφυδρογονάση (LDH), 3) ινωδογόνο 4) λευκωματίνη και 5) Δ-διμερή (D-Dimers).

Τα ευρήματα της έρευνας είναι ιδιαίτερα σημαντικά, διότι μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη αξιολόγηση των ασθενών που θα χρειαστούν ιδιαίτερη ιατρική φροντίδα και περίθαλψη, τη στιγμή της επίσκεψής τους στα Επείγοντα του νοσοκομείου.

Επιπρόσθετα, η προτεινόμενη μεθοδολογία μπορεί να εφαρμοστεί και στην αξιολόγηση των αιματολογικών παραμέτρων που μπορούν να προβλέψουν την έκβαση της νόσησης ασθενών με άλλες σοβαρές ασθένειες όπως είναι οι διάφορες μορφές καρκίνου. Με βάση τα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά πρώτα αποτελέσματα βρίσκεται σε εξέλιξη επικαιροποίηση της βάσης δεδομένων με χρήση αιματολογικών δεδομένων από περισσότερους των 1.500 ασθενών, με στόχο τόσο την περαιτέρω τεκμηρίωση/επικαιροποίηση της μελέτης όσο και την επικύρωση της αξιοπιστίας της πρόβλεψης.

(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)




Σήμερα ο πίνακας του ΕΟΦ με φάρμακα σε έλλειψη και τις επιλογές

Κατάλογο ενημέρωσης με Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) τα οποία παρουσιάζουν έλλειψη ή καθυστερεί η τροφοδοσία τους και τις επιλογές που έχουν οι πολίτες στην ίδια δραστική ουσία, αναμένεται να αναρτήσει σήμερα, Τρίτη (10/01/2023), ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ). 

Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, σε συνέντευξή του στον Real FM, δήλωσε ότι σήμερα θα αναρτήσει ο ΕΟΦ τον ενημερωτικό πίνακα για τους πολίτες, τον οποίο είχε προαναγγείλει ο πρόεδρος του Οργανισμού, Δημήτρης Φιλίππου, κατά τη συνέντευξη Τύπου, την προηγούμενη εβδομάδα.

Ειδικότερα, ο ΕΟΦ προχωρά στη σύνταξη καταλόγου με Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ), ο οποίος θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΕΟΦ. Πρόκειται για έναν «μπούσουλα», ώστε ο πολίτης να γνωρίζει ότι π.χ η ουσία παρακεταμόλη βρίσκεται στα εξής φάρμακα και να έχει τη δυνατότητα να ζητεί το φάρμακο που είναι διαθέσιμο.

Παράλληλα, θα υπάρχει ενημέρωση και για τους επαγγελματίες υγείας, για φάρμακα που παρουσιάζουν έλλειψη. Για τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, θα αποσταλούν στην ΗΔΙΚΑ για να «ανοίξουν» 94 κατηγορίες-δραστικές ουσίες, που σημαίνει ότι ο γιατρός δεν θα μπορεί να γράφει συγκεκριμένο σκεύασμα επιλογής του, αλλά θα είναι ανοιχτή η συνταγή και ο ασθενής θα παίρνει όποιο φάρμακο με την ίδια δραστική ουσία υπάρχει διαθέσιμο. Ο κ. Φιλίππου εκτίμησε ότι περίπου για 150 με 160 φάρμακα η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί.

Όπως σημείωσε και ο υπουργός Υγείας, σήμερα, τις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει η σταδιακή ομαλοποίηση της αγοράς και καθώς θα έρχονται νέες παρτίδες εισαγωγών, θα υπάρξει αποκατάσταση και για κατηγορίες φαρμάκων, όπως τα εισπνεόμενα.

Πηγή: newsbomb.gr




Υγιεινή διατροφή | Πόσο μειώνει τον κίνδυνο θνησιμότητας

Με όσο μεγαλύτερη συνέπεια ακολουθεί κανείς υγιεινή διατροφή, τόσο μικρότερο κίνδυνο ολικής θνησιμότητας αλλά και θνησιμότητας λόγω συγκεκριμένης αιτίας αντιμετωπίζει.

Ο Zhilei Shan από το Hubei Key Laboratory of Food Nutrition and Safety στο Wuhan της Κίνας και οι συνεργάτες του, εξέτασαν τις συσχετίσεις των διατροφικών βαθμολογιών για τέσσερα πρότυπα υγιεινής διατροφής (Βαθμολογία Υγιεινής Διατροφής 2015 [HEI-2015], Βαθμολογία Εναλλακτικής Μεσογειακής Διατροφής [AMED], Βαθμολογία Υγιεινής Φυτικής Διατροφής [HPDI] και Βαθμολογία Εναλλακτικής Υγιεινής Διατροφής [AHEI]) με τον κίνδυνο συνολικής και συγκεκριμένης αιτιολογίας θνησιμότητας μεταξύ αρχικά υγιών γυναικών και ανδρών επαγγελματιών υγείας.

Διαβάστε περισσότερα στο Onmed.gr




Υπουργείο Υγείας | “Κόκκινος συναγερμός” για ιώσεις και ελλείψεις στα φάρμακα

Σε αγώνα δρόμου αντοχής βρίσκεται το υπουργείο Υγείας για να εξασφαλίσει τα αναγκαία φάρμακα στους πολίτες που αντιμετωπίζουν είτε το τσουνάμι των εποχικών ιώσεων είτε (και) σοβαρά χρόνια νοσήματα.

Οι ελλείψεις των φαρμάκων εξελίχθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες σε σύνθετο πρόβλημα που δεν απασχολεί μόνο την Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες της Ευρώπης. Η ενεργειακή κρίση, η έλλειψη πρώτων υλών, η επιδημική έξαρση πολλών αναπνευστικών ιών στο βόρειο ημισφαίριο είναι παράγοντες που προκάλεσαν προβλήματα στην παραγωγή και διάθεση πολλών φαρμάκων. Στη χώρα μας όλα αυτά λειτούργησαν περαιτέρω επιβαρυντικά καθώς το φαρμακευτικό πεδίο μετρούσε ήδη πολύ σοβαρές ελλείψεις από τον περασμένο Οκτώβριο.

Οι προσπάθειες αποκατάστασης της «κομμένης» φαρμακευτικής αλυσίδας έχουν ξεκινήσει με εντατικό ρυθμό πλέον από τους αρμόδιους φορείς στη χώρα (Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων – ΕΟΦ και Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Πολιτικής – ΙΦΕΤ) και στοχεύουν σε πρώτη φάση στην κάλυψη των αναγκών για σκευάσματα που χρειάζονται οι ανήλικοι ασθενείς, όπως αντιπυρετικά, αντιβιώσεις, αποφρακτικά και εισπνεόμενα σκευάσματα.

Διαβεβαιώσεις

Οπως διαβεβαίωσαν ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης και οι πρόεδροι του ΕΟΦ Δημήτρης Φιλίππου και του ΙΦΕΤ Γιάννης Σωτηρίου, στην έκτακτη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν την περασμένη Τετάρτη για τις ελλείψεις φαρμάκων, μέσα στο επόμενο 10ήμερο θα αυξηθεί σταδιακά ο ρυθμός τροφοδοσίας των ιδιωτικών φαρμακείων και μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα υπάρχει σχετική ομαλοποίηση στη διάθεση βασικών φαρμάκων που τις τελευταίες εβδομάδες είναι «εξαφανισμένα» από την αγορά.

Προς την κατεύθυνση αυτή θεωρείται ότι θα συμβάλουν αφενός η ενεργοποίηση του ΙΦΕΤ για έκτακτες εισαγωγές φαρμάκων (σημειωτέον, λόγω του υψηλότερου κόστους που θα έχουν, ανατρέπουν και τον οικονομικό σχεδιασμό του υπουργείου και του ΕΟΠΥΥ) και αφετέρου η αξιοποίηση της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας για την παραγωγή σκευασμάτων (υπό τις δύσκολες προϋποθέσεις ότι οι ελληνικές παραγωγικές μονάδες θα εξασφαλίσουν τις δυσεύρετες πρώτες ύλες αλλά και θα αντεπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη).

Παράλληλα, ο ΕΟΦ ξεκινά -έχοντας δείξει βεβαίως χαμηλά αντανακλαστικά- μέσω της ιστοσελίδας του ενημέρωση των πολιτών και των γιατρών για τα φάρμακα που είναι σε έλλειψη καθώς και για τα σκευάσματα που μπορούν να τα υποκαταστήσουν. Τα συνταγογραφούμενα φάρμακα που είναι σε έλλειψη θα χορηγούνται μόνο με ηλεκτρονική συνταγή – μέχρι τώρα χορηγούνταν και με έγχαρτη συνταγή η οποία «θόλωσε», όπως αποδεικνύεται, την εικόνα των αρμοδίων για τη διαθεσιμότητα των φαρμάκων. Θα ακολουθηθεί δηλαδή η στρατηγική που εφαρμόζεται από πέρυσι για τον έλεγχο της χορήγησης των αντιβιοτικών, η οποία απέδωσε καλά αποτελέσματα, συγκρατώντας την αλόγιστη χορήγηση των εν λόγω σκευασμάτων.

Επίσης, η συνταγογράφηση για δεκάδες «κόκκινους» ελλειπτικούς κωδικούς φαρμάκων θα γίνεται μέσω του συστήματος της ΗΔΙΚΑ με δραστική ουσία και όχι με εμπορική ονομασία. Ετσι οι γιατροί θα συνταγογραφούν, π.χ., αμοξυκιλίνη και όχι εμπορική ονομασία αντιβιοτικού, φλουτικαζόνη και όχι εμπορική ονομασία εισπνεόμενου κ.ο.κ., ανοίγοντας τη βεντάλια των επιλογών για τους γιατρούς και συνεπώς για τους ασθενείς.

Το πρόβλημα παραμένει βεβαίως για τα εκατοντάδες άλλα φάρμακα που είναι σε έλλειψη. Σύμφωνα με τον ΕΟΦ, περίπου 500 φάρμακα βρίσκονται σε ελεγχόμενη διάθεση, δηλαδή παρουσιάζουν έλλειψη ή καθυστερήσεις στη διανομή τους. Τα 260 εξ αυτών βρίσκονται επί μήνες σε έλλειψη και γι’ αυτό έχει απαγορευτεί η εξαγωγή τους από τις φαρμακαποθήκες της χώρας – οι οποίες νομιμοποιούνται να εξάγουν τα εισαχθέντα φάρμακα (παράλληλες εξαγωγές) εφόσον έχει καλυφθεί η ελληνική αγορά.




Σαρηγιάννης | Από μέσα Φεβρουαρίου περιμένουμε μέχρι 16.000 κρούσματα την ημέρα

Για την πορεία της πανδημίας του κορονοϊού, αλλά και τον αριθμό των κρουσμάτων που ενδεχομένως να δούμε τους επόμενους μήνες, έκανε λόγο ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

«Η εποχή που θα μας ενδιαφέρει περισσότερο σε επίπεδο αριθμών για αύξηση λοιμώξεων θα είναι από τα μέσα Φλεβάρη και έπειτα» σημείωσε ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης. Επισήμανε πως περιμένουμε στο μάξιμουμ 16.000 ημερήσια κρούσματα κορονοϊού από τα μέσα Φλεβάρη, ωστόσο – όπως είπε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ – «η ανοσία είτε από προηγούμενη νόσηση είτε και κυρίως από εμβολιασμό, έχει δουλέψει πάρα πολύ καλά».




“Ποδαρικό” στα σχολεία | Ανησυχία για νέο σαρωτικό κύμα ιώσεων, γρίπης και κορονοϊού

Ανοίγουν σήμερα τα σχολεία, με τη γρίπη και τον κορονοϊό να είναι σε έξαρση. Παρά τις εισηγήσεις των ειδικών να παραταθεί το άνοιγμα των σχολείων λόγω της γρίπης και του κορονοϊού, οι μαθητές θα ξεκινήσουν κανονικά τα μαθήματά τους σήμερα.

Η μάσκα είναι προαιρετική, ωστόσο καλό θα είναι οι μαθητές να τη χρησιμοποιούν κατά τις επαφές τους με τους συμμαθητές τους, επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι λοιμωξιολόγοι και όλοι οι γιατροί.

Τι θα γίνει με τις απουσίες

Αναφορικά με τις απουσίες, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας δεν προσμετρώνται οι απουσίες οι οποίες αφορούν στην γρίπη (H1N1), όπως επίσης και για τον κορονοϊό. Αφορά στις δικαιολογημένες απουσίες για 5 μέρες για κάθε φορά το παιδί που θα νοσήσει. Το παιδί που θα νοσήσει δύο φορές το 5ημερο μετράει για 2 φορές.

Όσον αφορά στα νοσοκομεία, συγκεκριμένα στα Παίδων, το 50% των κλινών ΜΕΘ είναι κατειλημμένο από παιδιά που νοσούν με γρίπη ή κορονοϊό.