«Ελληνική ασπίδα» που φτάνει έως την Τουρκία – Ο ρόλος των Patriot σε Θράκη και Αιγαίο

Στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εξελίξεων βρίσκεται η ενίσχυση της αντιαεροπορικής άμυνας της Ελλάδας, με τις συστοιχίες Patriot να διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», οι ελληνικές συστοιχίες Patriot που είναι εγκατεστημένες στο Διδυμότειχο και στην Κάρπαθο δημιουργούν ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας, το οποίο εκτείνεται πέρα από τα ελληνικά σύνορα, καλύπτοντας περιοχές της Ανατολικής Θράκης αλλά και της νοτιοδυτικής Τουρκίας.

Η «ελληνική ασπίδα», όπως χαρακτηριστικά περιγράφεται, δεν αφορά μόνο την εθνική άμυνα, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο περιφερειακής ασφάλειας, ενισχύοντας τη στρατηγική σημασία της χώρας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το συγκεκριμένο σύστημα αεράμυνας, το οποίο έχει ήδη αξιοποιηθεί και σε διεθνείς αποστολές, επιβεβαιώνει τον ρόλο της Ελλάδας ως παράγοντα σταθερότητας, σε μια περίοδο αυξημένων εντάσεων και γεωπολιτικών ανακατατάξεων.




Γενική Συνέλευση ΟΗΕ – Εντάσεις και προσδοκίες για τα Ελληνοτουρκικά

Η 80ή Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη εξελίσσεται σε πεδίο πολιτικών και διπλωματικών μηνυμάτων με αιχμή τα Ελληνοτουρκικά. Αν και υπήρχε προγραμματισμένη συνάντηση μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αυτή τελικά αναβλήθηκε, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας κρίσιμης συνάντησης τις επόμενες ημέρες.

Η αναβολή της συνάντησης

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν αναβλήθηκε μετά από αίτημα της τουρκικής πλευράς, καθώς ο πρόεδρος Ερντογάν επέλεξε να συμμετάσχει σε ξεχωριστή συνάντηση ηγετών αραβικών και μουσουλμανικών χωρών, υπό την αιγίδα του Ντόναλντ Τραμπ.
Παρά την αναβολή, συνεχίζονται οι προσπάθειες ώστε να βρεθεί νέος χρόνος για την πραγματοποίησή της εντός της εβδομάδας, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία που αποδίδεται σε μια πιθανή ελληνοτουρκική προσέγγιση.

Οι παρεμβάσεις Ερντογάν στη Γ.Σ. του ΟΗΕ

Ο Τούρκος πρόεδρος επέλεξε να τοποθετηθεί σε μια σειρά από ζητήματα υψηλής πολιτικής:

  • Κυπριακό: Κάλεσε για τερματισμό της «απομόνωσης» των Τουρκοκυπρίων, ζητώντας από τη διεθνή κοινότητα να αναγνωρίσει την τουρκοκυπριακή κοινότητα ως ισότιμο συνομιλητή.

  • Μέση Ανατολή: Αναφερόμενος στη Γάζα, έκανε λόγο για «γενοκτονία» και χαρακτήρισε τις ισραηλινές επιχειρήσεις «βάρβαρες και αδίστακτες».

  • Χαμάς: Χαρακτήρισε τη Χαμάς ως «οργάνωση αντίστασης» και όχι ως τρομοκρατική, προκαλώντας νέες αντιδράσεις στη Δύση.

  • Ανατολική Μεσόγειος: Υπογράμμισε την ανάγκη για σταθερότητα στην περιοχή, χωρίς όμως να παρουσιάσει νέες θέσεις για τα ελληνοτουρκικά ζητήματα που αφορούν θαλάσσιες ζώνες και κυριαρχικά δικαιώματα.

Παρέμβαση Τραμπ για το μεταναστευτικό

Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ και νυν βασικός παίκτης στη διεθνή σκηνή, Ντόναλντ Τραμπ, στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση άσκησε κριτική στις ευρωπαϊκές πολιτικές μετανάστευσης, κάνοντας ειδική αναφορά στην Ελλάδα. Υπογράμμισε ότι χώρες όπως η Ελλάδα αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις και ότι η Ευρώπη χρειάζεται να αναθεωρήσει τις πολιτικές της.

Η ελληνική αποστολή

Η ελληνική πλευρά, αν και δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη δημόσια με νέες δηλώσεις γύρω από τα Ελληνοτουρκικά, αναμένεται να αξιοποιήσει την ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ενώπιον της Γ.Σ. του ΟΗΕ για να επαναβεβαιώσει τις πάγιες ελληνικές θέσεις:

  • σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας,

  • υπεράσπιση της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων,

  • στήριξη σε πολιτικές σταθερότητας και ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Αντιδράσεις αντιπολίτευσης

  • ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.: Η Ρένα Δούρου κατήγγειλε ότι η αναβολή αποκαλύπτει «περιθωριοποίηση της Ελλάδας» λόγω της «έλλειψης συνεκτικής εθνικής στρατηγικής». ertnews.gr+2in.gr+2

  • ΠΑΣΟΚ / Κίνημα Αλλαγής: Ο Δημήτρης Μάντζος έκρινε πως η εξέλιξη στέλνει «λάθος μήνυμα σε κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία» και ότι η Ελλάδα χάνει ευκαιρίες επειδή δεν διεκδικεί πιο ενεργά τα δικαιώματά της. ΤΑ ΝΕΑ+1

  • ΚΚΕ: Επισημαίνει ότι η τουρκική πλευρά εκμεταλλεύτηκε τη συνάντηση με τον Τραμπ, θεωρεί ότι η αναβολή αποτελεί «διπλωματική επίδειξη δύναμης», και κατηγορεί την κυβέρνηση ότι διαμορφώνει σχετικά χαλαρό πλαίσιο, προτιμώντας την αποφυγή εντάσεων παρά τη διεκδίκηση. ertnews.gr+1

  • Ελληνική Λύση: Έκφραση έντονης αγανάκτησης ότι η Ελλάδα «απαξιώνεται», με τον Κυριάκο Βελόπουλο να μιλάει για «εθνικό έγκλημα» και για κυβέρνηση που δεν αντιδρά επαρκώς.

Ανάλυση και προοπτικές

Η αναβολή της συνάντησης Μητσοτάκη-Ερντογάν αποτυπώνει τις δυσκολίες και τα εμπόδια στη διαχείριση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ακόμη και όταν υπάρχει διάθεση για διάλογο. Η παρέμβαση Ερντογάν στο Κυπριακό και η σκληρή ρητορική του για τη Γάζα ενισχύουν το μήνυμα ότι η Τουρκία επιδιώκει να προβάλει διεθνώς μια εικόνα περιφερειακής δύναμης με ενεργό ρόλο σε όλα τα μέτωπα.

Για την Ελλάδα, η συμμετοχή στη Γενική Συνέλευση αποτελεί ευκαιρία να προβάλλει τις σταθερές της θέσεις, αλλά και να επιδιώξει διεθνή στήριξη απέναντι σε τυχόν τουρκικές προκλήσεις. Το βλέμμα παραμένει στραμμένο στις επόμενες ημέρες, όπου πιθανή πραγματοποίηση της συνάντησης Μητσοτάκη-Ερντογάν θα μπορούσε να αποτελέσει το καθοριστικό σημείο για το αν οι δύο χώρες θα προχωρήσουν σε νέο κύκλο διαλόγου ή αν θα παραμείνουν εγκλωβισμένες στη διπλωματική στασιμότητα.

Συμπέρασμα

Η Νέα Υόρκη φιλοξενεί έναν ακόμη γύρο διεθνούς διπλωματικού σκακιού, με την Ελλάδα και την Τουρκία να παραμένουν σε περίπλοκη ισορροπία. Η αναβολή της πολυαναμενόμενης συνάντησης προσθέτει αβεβαιότητα, ενώ οι δηλώσεις Ερντογάν και οι παρεμβάσεις Τραμπ φέρνουν ξανά τα Ελληνοτουρκικά στο επίκεντρο της διεθνούς συζήτησης. Το αν η εβδομάδα αυτή θα φέρει πρόοδο ή νέα ένταση, θα κριθεί από τις επόμενες κινήσεις και τις διπλωματικές ισορροπίες εντός και εκτός ΟΗΕ.




Η μισή αλήθεια είναι πάντα ψέμα κ. Γαμβρέλη

Του Λευτέρη Κουκουτίνη

Τις τελευταίες ημέρες διάβασα με απορία και θλίψη άρθρο του κ. Μπάμπη Γαμβρέλη, στο οποίο αναφέρεται προσωπικά σε μένα και σε σχετικό άρθρο μου που ανέβασα στο enanews.gr και το face book, εμπλέκοντας ταυτόχρονα και τον τηλεοπτικό σταθμό ιδιοκτησίας μου ΕΝΑ CHANNEL, τον οποίο έχω την τιμή να διευθύνω επί 35 χρόνια. Στο άρθρο αυτό, με κατηγορεί ότι στο παρελθόν το ΕΝΑ CHANNEL έδωσε βήμα στη Χρυσή Αυγή, επιχειρώντας να με εμφανίσει ως «υποστηρικτή» φασιστικών ιδεών.

Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική – και την αποκρύπτει σκόπιμα ο κ. Γαμβέλης.

Οι τηλεοτικοί σταθμοί η Χρυσή Αυγή και το ΕΣΡ

Την περίοδο που αναφέρεται (πριν 8 και 9 χρόνια), στο άρθρο του o Μπάμπης Γαμβρέλης σκόπιμα αποκρύπτει ότι, η Χρυσή Αυγή ήταν νόμιμο κοινοβουλευτικό κόμμα με παρουσία στη Ελληνική Βουλή. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί της χώρας, εκέινει την εποχή, από τα μεγάλα πανελλαδικά κανάλια μέχρι τα περιφερειακά, υποχρεώνονταν με βάση σωρεία αποφάσεων του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) να προβάλλουν τις θέσεις της, αλλιώς κινδύνευαν με εξοντωτικά πρόστιμα.

Ενδεικτικά αναφέρω:

  • Το ΕΣΡ επέβαλε στον ALPHA (Απόφαση 97/2015) πρόστιμο 15.000 € για μη προβολή απόψεων της Χρυσής Αυγής.
  • Το ίδιο και στον ANTENNA (Απόφαση 146/2015), με νέο πρόστιμο 15.000 €.
  • Στο MEGA, άλλες αποφάσεις οδήγησαν σε συστάσεις και σε επιβολή προστίμου 15.000 €.
  • Σε γενικές αποφάσεις του (299/2015, 324/2015) το ΕΣΡ ξεκαθάριζε ότι οι σταθμοί δεν μπορούσαν να αποκλείσουν την κάλυψη ενός κοινοβουλευτικού κόμματος.

Με άλλα λόγια, δεν υπήρχε «επιλογή» για κανέναν τηλεοπτικό σταθμό. Υπήρχε υποχρέωση από τον νόμο και βέβαια ο «Μπαμπίκος μας» αποκρύπτει σκόπιμα, ότι όλα ανεξαιρέτως τα κανάλια, εκείνη τον εποχή, προέβαλλαν «υποχρεωτικά» εκ του νόμου τις θέσεις της Χρυσής Αυγής και νομίζω ότι ο πολυγραφότατος ενσυναίσθητος διαστρευλωτής της αλήθειας «Μπαμπίκος μας»,  το ήξερε αυτό πολύ καλά.

Η τακτική της μισής αλήθειας

Ο κ. Γαμβρέλης παρουσιάζει δύο βίντεο του ΕΝΑ CJHANNEL εκείνης της εποχής για να στηρίξει το αφήγημά του, αποκρύπτοντας πλήρως το νομικό πλαίσιο και τις κυρώσεις που επιβάλλονταν σε όποιον δεν συμμορφωνόταν. Αυτή ακριβώς η αποσιώπηση της μισής αλήθειας είναι η πιο χαρακτηριστική φασιστική μέθοδος: η χειραγώγηση μέσω παραπληροφόρησης.

Το ίδιο μοτίβο ακολουθεί βέβαiα και σε άλλα ζητήματα. Στο άρθρο του χρησιμοποιεί φωτογραφίες Ισραηλινών που στηρίζουν τις πολιτικές Νετανιάχου για να στηρίξει την θέση του ότι οι Ισραηλινοι είναι ένα έθνος γενοκτόνων, αλλά αποκρύπτει τις μαζικές διαδηλώσεις χιλιάδων Ισραηλινών που ζητούν ειρήνη και τερματισμό του πολέμου στη Γάζα. Με τον τρόπο αυτόν, επιχειρεί να στοχοποιήσει έναν ολόκληρο λαό ως «γενοκτόνο», αναπαράγοντας τη γνωστή «φασιστική» προπαγανδιστική τακτική της γενίκευσης.

Η δική μου θέση

Η αλήθεια είναι απλή:

  • Ο ΕΝΑ CHANNEL διαχρονικά προέβαλε τις απόψεις όλων των κομμάτων που συμμετείχαν στη Βουλή, γιατί αυτό όριζε ο νόμος και γιατί αυτή είναι η ουσία της δημοκρατικής πολυφωνίας.
  • Ο αντιφασιστικός μου λόγος ήταν και παραμένει αδιαπραγμάτευτος. Το αποδεικνύουν τα δημόσια κείμενα και οι τοποθετήσεις μου, αλλά και η 35χρονη ιστορία του ENA CHANNEL όλα αυτά τα χρόνια.
  • Δεν μπορεί κανείς να μετατρέψει την υποχρεωτική εφαρμογή του νόμου σε «ενοχή» ή «στήριξη».

Η δημοκρατία θέλει όλη την αλήθεια

Η δημοκρατία δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από την πλήρη αλήθεια. Εκείνο που τη βλάπτει είναι οι διαστρεβλώσεις και οι μισές αλήθειες, οι οποίες, όπως έλεγε και ο Γκέμπελς, είναι το πιο ισχυρό όπλο κάθε φασίστα.

Αν κάποιοι σήμερα θέλουν να κάνουν αντιφασιστική ρητορική με ψεύδη και συκοφαντίες, το μόνο που καταφέρνουν είναι να υιοθετούν οι ίδιοι φασιστικές μεθόδους.

Η δική μου θέση ήταν, είναι και θα παραμείνει ξεκάθαρη: Καμία ανοχή στον φασισμό. Καμία ανοχή στη διαστρέβλωση της αλήθειας.

Λευτέρης Κουκουτίνης




Τουρκικό σύστημα θαλάσσιας παρακολούθησης στα Κατεχόμενα

Σε μια συντονισμένη και πολυεπίπεδη κίνηση που συνδυάζει πρόνοια, τεχνολογική αυτονόμηση και γεωπολιτικό στρατήγημα, η Τουρκία προχωρά στην εγκατάσταση συστήματος θαλάσσιας παρακολούθησης στην Ανατολική Μεσόγειο, με επίκεντρο το ψευδοκράτος της βόρειας Κύπρου. Η νέα πρωτοβουλία, υπό την ονομασία Σύστημα Υπηρεσιών Κυκλοφορίας Πλοίων (VTS), ανακοινώθηκε από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, την ώρα που ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν βρισκόταν στα Κατεχόμενα με δηλώσεις που επιβεβαίωναν την κηδεμονία της Άγκυρας επί της ΤΔΒΚ.

Θαλάσσιο δίκτυο επιτήρησης και κυριαρχίας

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την εγκατάσταση σταθμών παρακολούθησης στην Καρπασία, το Λιβερά και τον Άγιο Θεόδωρο. Οι σταθμοί αυτοί θα συνδέονται με το νέο Κέντρο VTS στην Αμμόχωστο, ενώ θα λειτουργεί και εφεδρικό σύστημα στη Μερσίνη της Τουρκίας. Ο υπουργός Ουράλογλου τόνισε ότι το έργο στοχεύει στην «προστασία των συμφερόντων μας στη Γαλάζια Πατρίδα» και στην πλήρη επιτήρηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας ανάμεσα στην Τουρκία και τα Κατεχόμενα.

Το σύστημα θα ενσωματώνει πληροφορίες από AIS (Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης), OTS και ραντάρ, με τεχνολογική υποδομή σχεδιασμένη εξ ολοκλήρου στην Τουρκία από την κρατική αμυντική βιομηχανία HAVELSAN. Ραντάρ, κάμερες και αισθητήρες θα εξασφαλίζουν 24ωρη κάλυψη και παρακολούθηση κάθε πλοίου που δραστηριοποιείται στην περιοχή.

Ψηφιοποίηση του ψευδοκράτους: e-TRNC

Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής της TURKSAT, Αχμέτ Χαμντί Αταλάι, αποκάλυψε την πρόοδο του παράλληλου προγράμματος ψηφιοποίησης της διοικητικής λειτουργίας της ΤΔΒΚ, με την υλοποίηση του έργου e-TRNC. Το έργο αυτό, κατά τα πρότυπα της τουρκικής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, προβλέπει την πλήρη μετάβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες και διοικητικές υποδομές. Σύμφωνα με τον Αταλάι, μεγάλο μέρος του συστήματος έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, με στόχο την πλήρη εφαρμογή του εντός του έτους.

Γεωπολιτικά μηνύματα πίσω από την τεχνολογία

Η κίνηση αυτή, που προβλήθηκε έντονα από τον φιλοκυβερνητικό τουρκικό Τύπο (Γενί Σαφάκ, Τουργκιούν, Αναλίζ, Ντιριλίς Ποστασί), δεν περιορίζεται σε τεχνικό επίπεδο. Πρόκειται για μία στρατηγική εδραίωση της τουρκικής παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο με τη μορφή ψηφιακής και θαλάσσιας κυριαρχίας. Η εγκαθίδρυση ενός εθνικού συστήματος παρακολούθησης στο ψευδοκράτος ενισχύει το αφήγημα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και εγείρει ανησυχίες για μονομερείς τεχνολογικές επεμβάσεις σε μια ήδη ευαίσθητη γεωπολιτικά περιοχή.

Η Άγκυρα, επενδύοντας στη θαλάσσια παρακολούθηση και τη διοικητική ψηφιοποίηση του ψευδοκράτους, αποσκοπεί σε ένα νέο είδος κυριαρχίας: λιγότερο εμφανές από τα στρατεύματα, αλλά περισσότερο διαρκές και δομικό – θεμελιωμένο στην τεχνολογική εξάρτηση και τον πλήρη έλεγχο υποδομών.




“Οι ΗΠΑ δεν θα φύγουν από την Αλεξανδρούπολη”, διαβεβαιώνει ο Τραμπ

«Δεν είναι σωστή ιστορία». Με αυτή την τοποθέτηση ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και ο υπουργός ‘Αμυνας Πιτ Χέγκσεθ διέψευσαν δημοσίευμα στον ελληνικό Τύπο που είχε υποστηρίξει την Κυριακή ότι η νέα αμερικανική κυβέρνηση ετοιμάζεται να κλείσει την βάση στην Αλεξανδρούπολη που εξυπηρετεί τα αμερικανικά στρατεύματα.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα από δημοσιογράφο κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν στο Οβάλ Γραφείο. Ο Ντόναλντ Τραμπ εμφανίστηκε να μην γνωρίζει το θέμα και γύρισε το κεφάλι του προς τον υπουργό ‘Αμυνας που απάντησε ότι η συγκεκριμένη ιστορία δεν ευσταθεί. «Δεν είναι μια σωστή ιστορία» συμπλήρωσε και ο Αμερικανός πρόεδρος.




Αμυντικές δαπάνες | Τι σημαίνει για την Ελλάδα η ρήτρα διαφυγής

Οι γκρίζες ζώνες και η δημοσιονομική ευελιξία ? Το θέμα θα τεθεί στην επόμενη συνεδρίαση του ECOFIN

Τα τελευταία 50 χρόνια, μετά την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο, η Ελλάδα επενδύει σημαντικούς πόρους για την άμυνά της και είναι η μόνη χώρα που βρίσκεται σταθερά κάθε χρόνο στις πρώτες θέσεις των χωρών του ΝΑΤΟ ως προς τις αμυντικές τους δαπάνες.

Τα τελευταία χρόνια δαπανά σταθερά πάνω από το 3% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες – μέλη του ΝΑΤΟ όπως η Ιταλία, το Βέλγιο και η Ισπανία κινούνται κάτω από τον στόχο του 2% και δεν δαπανούν ούτε το 1,5% του ΑΕΠ τους για την άμυνα της χώρας τους.

Στη Διάσκεψη του Μονάχου για την Ασφάλεια η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε ότι θα προτείνει την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής από το Σύμφωνο Σταθερότητας για τις αμυντικές επενδυτικές δαπάνες.

Τι σημαίνει αυτό;

Τα κράτη μέλη θα μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τις στρατιωτικές δαπάνες χωρίς αυτές να μετρούν στα αυστηρά ελεγχόμενα όρια δημοσιονομικού ελλείμματος. Ωστόσο, φρόντισε να καταστήσει σαφές ότι αυτό θα γίνει «με τρόπο ελεγχόμενο και υπό προϋποθέσεις».

Διαπραγματεύσεις.

Για να ξεκαθαρίσει το νέο τοπίο απαιτούνται σκληρές διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι οποίες αναμένεται να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, με την πολωνική προεδρία να πιέζει για ολοκλήρωσή τους και λήψη αποφάσεων το αργότερο εντός του Μαΐου.

 

Το θέμα θα τεθεί στην επόμενη συνεδρίαση του ECOFIN και πιθανόν να συζητηθεί στην εαρινή σύνοδο κορυφής του Μαρτίου όπου στο τραπέζι αναμένεται να βρεθούν βασικά ερωτήματα όπως τι εννοεί η Κομισιόν με τον όρο αμυντικές δαπάνες, εάν δηλαδή περιλαμβάνονται και οι λειτουργικές δαπάνες ή μόνο τα εξοπλιστικά προγράμματα.

Στην Αθήνα αντιμετωπίζουν θετικά την πρόταση της Φον ντερ Λάιεν, καθώς ανοίγει ο δρόμος για την αγορά περισσότερων οπλικών συστημάτων χωρίς να χρειαστεί η περικοπή άλλων δαπανών και να μπει η χώρα σε δημοσιονομικές περιπέτειες.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη «οι πρωτοβουλίες αυτές θωρακίζουν την αμυντική μας ικανότητα και στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όσους απειλούν την ασφάλειά μας. Και πρέπει να υιοθετηθούν χωρίς καθυστέρηση».

 

Ωστόσο, ανώτερα στελέχη του οικονομικού επιτελείου αν και τονίζουν ότι πρόκειται για μια «ανάσα» για τον προϋπολογισμό σημειώνουν ότι με τα σημερινά δεδομένα η υιοθέτηση μιας τέτοιας πρότασης δεν σημαίνει ότι δημιουργείται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για επιπλέον ελαφρύνσεις και κοινωνικές παροχές, καθώς ενδεχόμενη χαλάρωση δεν πρέπει να θέσει σε αμφισβήτηση την πορεία δημοσιονομικής εξυγίανσης και μείωσης του χρέους της χώρας.

Συνολικά οι αμυντικές δαπάνες αγγίζουν το 3% του ΑΕΠ.

Περίπου το 0,6% του ΑΕΠ φέτος αφορά αγορές αμυντικού εξοπλισμού ενώ για το 2026 οι δαπάνες του προϋπολογισμού για αμυντικό εξοπλισμό υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν περαιτέρω περίπου κατά 500 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 2 δισ. ευρώ, λόγω της προμήθειας των φρεγατών και των πολεμικών αεροσκαφών τελευταίας γενιάς.

Πρόβλημα στο χρέος.

Το μεγάλο πρόβλημα, για τις χώρες της ΕΕ και κυρίως για την Ελλάδα που έχει το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος, είναι το ύψος του χρέους το οποίο συνεπάγονται οι μεγαλύτερες αμυντικές δαπάνες.

Με δεδομένες τις οροφές δαπανών που έχουν συμφωνηθεί στο 4ετές δημοσιονομικό και μεταρρυθμιστικό πλάνο με την ΕΕ για την περίοδο 2025 – 2028 η Ελλάδα για να έχει μια σταθερή μείωση του χρέους της έχει περιθώριο να αυξήσει τις δαπάνες της κατά 3,7% φέτος, 3,2% το 2026, 3,1% το 2027 και 3% το 2028.

Με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, το βασικό σημείο αναφοράς δεν είναι πια το δημοσιονομικό έλλειμμα αλλά οι ετήσιες οροφές αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών.

Σε ένα σύνολο ετήσιας αύξησης μεταξύ 3 και 3,7 δισ. ευρώ από φέτος έως και το 2028, στην περίπτωση της Ελλάδας οι αμυντικές δαπάνες «τρώνε» σε ετήσια βάση ακόμα και παραπάνω από 1 δισ. ευρώ, περιορίζοντας δραστικά τους δημοσιονομικούς ελιγμούς της κυβέρνησης.

 

www.tanea.gr



Προτεραιότητα η αεράμυνα στο Αιγαίο και στον Έβρο

Οι νέοι εξοπλισμοί θα κινηθούν με βάση προτεραιότητες που θα υπηρετούν την ορθολογική ανάπτυξη των Ενόπλων Δυνάμεων και τον εκσυγχρονισμό των αποτρεπτικών δυνατοτήτων. Το νέο εξοπλιστικό θα παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες (η συζήτηση θα γίνει μετά τις 4 Μαρτίου) από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια.

O κ. Μητσοτάκης θα μιλήσει για τα νέα εξοπλιστικά στην Ολομέλεια της Βουλής σε συνεδρίαση για αυτόν τον σκοπό. Η ενημέρωση σε επίπεδο Ολομέλειας έχει στόχο να δοθεί η μεγαλύτερη δυνατή πολιτική βαρύτητα για την προστιθέμενη αξία που έχει για την ελληνική κοινωνία η υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ήδη, πάντως, ο κ. Δένδιας έχει στείλει επιστολή ενημέρωσης στην επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων, η οποία ενεργοποιείται για πρώτη φορά μετά τη θεσμοθέτησή της (από το 2010).

Σύμφωνα με την Καθημερινή, η πρώτη προτεραιότητα του νέου εξοπλιστικού θα είναι η προώθηση δημιουργίας ενός θόλου πολλαπλής αεράμυνας (anti-drone, αντιαεροπορική και αντιβαλλιστική) στα νησιά και στον Έβρο. Το πρόγραμμα αφορά την προμήθεια οπλικών συστημάτων μεγάλου βεληνεκούς (High range Surface to Air Missile – HSAM) και μέσου και μικρού βεληνεκούς (MIddle Range Surface to Air Missile – MSAM).

Το τρίτο στοιχείο του θόλου είναι το δίκτυο – ραντάρ που θα εντοπίζει και θα κατηγοριοποιεί τους στόχους. Το αρχικό κόστος του συστήματος αυτού θα κινείται σε ένα ύψος περίπου 2,8 δισ. ευρώ. Ο θόλος της αεράμυνας θα συνδυαστεί και με ένα σύστημα αισθητήρων και άλλων δυνατοτήτων που θα παρέχει εικόνα και κάτω από το νερό. Το σύνολο του συστήματος αυτού στον αέρα και κάτω από τη θάλασσα θα λάβει τη συμβολική ονομασία «Ασπίδα του Αχιλλλέα».

Η απόλυτη προτεραιοποίηση του θόλου συνιστά αποτέλεσμα στο οποίο κατέληξε η Αθήνα έπειτα από συζητήσεις στο εσωτερικό του στρατεύματος. Άπαντες συμφώνησαν ότι δίχως μοντέρνα και επαρκή αεράμυνα, οποιαδήποτε αγορά άλλων συστημάτων τα καθιστά εκ προοιμίου ευάλωτα, μάλιστα έναντι μιας δυνητικής απειλής που ήδη έχει αυξήσει τις δυνατότητές της στον τομέα των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAV) και των βαλλιστικών πυραύλων.

Δεύτερη προτεραιότητα, κυρίως συμβολική, είναι η στολή του μαχητή, το κόστος της οποίας δεν ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ, αποτελεί ωστόσο ευθεία ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Στην κορυφή των προτεραιοτήτων βρίσκεται και η προμήθεια πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών (πυραύλων), που θα τοποθετηθούν σε διάφορες περιοχές, αλλά πρωτίστως στον Έβρο. Οι πολλαπλοί εκτοξευτές απέδειξαν την αξία τους στα πεδία μαχών της Ουκρανίας και θεωρούνται σημαντική προσθήκη στο οπλοστάσιο του πυροβολικού. Το σύστημα, για το οποίο οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο, είναι οι Puls της ισραηλινής ELBIT και συζητείται η προμήθεια σε δυο φάσεις συνολικά 36 εκτοξευτών (18 και 18).

www.e-evros.gr




Η Τουρκία ετοιμάζει βάση πεζοναυτών στην Ίμβρο

Με ιδιαίτερη προσοχή παρακολουθεί η Αθήνα τις αναδιαρθρώσεις αλλά και τις αυξήσεις μονάδων στις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς αυτές φαίνεται να σχετίζονται και άμεσα με το εξόχως αναθεωρητικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

Ο λόγος για την αύξηση, όπως όλα δείχνουν, των ταξιαρχιών των τούρκων πεζοναυτών, που έχουν το προσωνύμιο «Κροκόδειλος», από μία που είναι τώρα σε τρεις, εκ των οποίων οι δύο θα υπάγονται στη Στρατιά Αιγαίου.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», τα μάτια και τα αυτιά της Αθήνας έχουν εστιάσει και πάλι στο Βόρειο Αιγαίο ήδη από τον Ιανουάριο του 2023 και την επίσκεψη του τότε τούρκου υπουργού Άμυνας Χουλουσί Ακάρ στην Ίμβρο, καθώς μέσω αυτής ήρθαν στην επιφάνεια τα στρατιωτικά έργα που διενεργεί η Άγκυρα στο νησί.

Το δε σχετικά πρόσφατο σόου του θιασώτη της «Γαλάζιας Πατρίδας» απόστρατου ναυάρχου, Γιαϊτζί, ανατολικά της Ζουράφας, έδειξε πως η Άγκυρα δεν έχει ξεχάσει το Βόρειο Αιγαίο και οι στοχεύσεις της δεν είναι μόνο στα Δωδεκάνησα.

Σε απόσταση 25 χλμ.

Η εικόνα που καταγράφεται είναι ότι ετοιμάζονται συστηματικά οι σχετικές εγκαταστάσεις στρατοπέδων και υποδομής στην Ίμβρο και τα αντίστοιχα έργα υποστήριξης των επεκτάσεων στρατοπέδων του 5ου Συντάγματος Καταδρομών που εδρεύει στο νησί, και η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι επιχειρησιακά η αναβάθμισή τους θέλει να δώσει στους καταδρομείς νησιωτικό και εκστρατευτικό χαρακτήρα και να τους καταστήσει πεζοναύτες. Να γίνουν δηλαδή η 3η Ταξιαρχία Πεζοναυτών, για την οποία υπάρχουν πληροφορίες στην Αθήνα ότι θέλει να δημιουργήσει η Τουρκία.

Αυτά την ώρα που η Τουρκία ψέγει την Ελλάδα που, έχοντας πάνω από το κεφάλι της ένα casus belli, προχωρά στη δημιουργία και πυραυλικού τείχους στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Οι περισσότερες εγκαταστάσεις που αναβαθμίζονται είναι στην περιοχή Ουγουρλού (το ελληνικό όνομα της περιοχής είναι Λιβούνια). Τα έργα που γίνονται στην Ίμβρο σε συνδυασμό με την απόκτηση από τους τούρκους πεζοναύτες του αμφιβίου θωρακισμένου ερπυστριοφόρου Zaha, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 21 πεζοναύτες έκαστο, έβαλαν στο τραπέζι ακόμα και σενάρια νυχτερινής διάβασης του διαύλου μεταξύ Ίμβρου και Λήμνου από αριθμό αυτών των αμφιβίων χωρίς τη χρήση καν αποβατικών πλοίων, με την προϋπόθεση βέβαια ήρεμης θάλασσας, καθώς σε σχετικό βίντεο που έδωσε πριν από 4 μήνες το τουρκικό υπουργείο Άμυνας οι προδιαγραφές του αναφέρουν πως μπορεί να πλεύσει μια απόσταση 15 ναυτικών μιλίων, δηλαδή 27,8 χιλιομέτρων.

Από την παραλία του Ουγουρλού μέχρι την απέναντι παραλία του Παλαιόκαστρου στη Λήμνο η απόσταση είναι 25 χιλιόμετρα.

Σενάρια απόβασης

Αν και αυτό είναι το πιο ακραίο σενάριο, εντούτοις η δημιουργία μιας ταξιαρχίας πεζοναυτών στο Βόρειο Αιγαίο δείχνει την εν δυνάμει πρόθεση της Τουρκίας είτε για μια κίνηση πέρα από το σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων είτε ακόμα και για απόπειρα υπερκέρασης της «αδιάβατης» γραμμής του Έβρου με απόβαση στα μετόπισθεν.

Οι εξελίξεις στους τούρκους πεζοναύτες άρχισαν να τρέχουν πιο γρήγορα μετά τον Αύγουστο του 2024, όταν ανακοινώθηκε η ίδρυση της 2ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στην Αλεξανδρέττα.

Σημειωτέον, η έδρα της 1ης είναι στη Φώκαια, κοντά στη Σμύρνη, και ανήκει στη Στρατιά Αιγαίου. Στο πλαίσιο αυτό, ακόμα και η 2η Ταξιαρχία που ίδρυσαν ήδη οι Τούρκοι στην Αλεξανδρέττα μπορεί σχετικά εύκολα να μετακινηθεί στο Αιγαίο, καθώς πλέον, όπως τόνισαν στρατιωτικές πηγές, υπάρχει μεγάλος αριθμός αποβατικών πλοίων και το «Anadolu», που πέρα από μίνι αεροπλανοφόρο είναι και πλοίο αποβάσεων.

www.newsbeast.gr




Εντοπισμός και σύλληψη Τούρκου διακινητή μετά από καταδίωξη στην Κω

Στην σύλληψη ενός Τούρκου διακινητή προχώρησε το Λιμενικό, ανοικτά της Κω

Τις απογευματινές ώρες της Τετάρτης, ένα περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος, ενημερώθηκε για την ύπαρξη ύποπτου σκάφους, το οποίο κινούταν από τις απέναντι τουρκικές ακτές με κατεύθυνση τη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Φωκά στην Κω. Αμέσως μετέβη στην περιοχή και εντόπισε ένα ταχύπλοο σκάφος να αποβιβάζει ικανό αριθμό ατόμων σε παρακείμενη ακτή της περιοχής του Αγίου Φωκά. Στη συνέχεια, ο χειριστής του σκάφους, επιχείρησε αναστροφή και κινήθηκε με μεγάλη ταχύτητα προς τα απέναντι τουρκικά παράλια.

Ακολούθησε χρήση φωτεινών και ηχητικών σημάτων, με τα οποία το ταχύπλοο δεν συμμορφώθηκε και στη συνέχεια το πλωτό του Λιμενικού προέβη σε καταδίωξη. Κατά τη διάρκεια της καταδίωξης, ο χειριστής του ταχύπλοου πραγματοποίησε επικίνδυνους ελιγμούς με σκοπό τον εμβολισμό του περιπολικού σκάφους.

Τελικά το ταχύπλοο ακινητοποιήθηκε και ο χειριστής του περισυνελέγη από το πλήρωμα του περιπολικού σκάφους και μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Κω, ενώ γίνονται έρευνες στη ξηρά, με τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ., προς εντοπισμό των ατόμων που αποβιβάστηκαν. Από το Λιμεναρχείο Κω, που διενεργεί την προανάκριση, συνελήφθη ο 29χρονος χειριστής του σκάφους υπήκοος Τουρκίας, για παράβαση των άρθρων για Έκθεση ζωής σε κίνδυνο, επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, παράνομη είσοδος και έξοδος από τη χώρα όπως ισχύει, ενώ κατασχέθηκε το μέσο διακίνησης.

www.cnn.gr




Το «αδιέξοδο» για οριοθέτηση ΑΟΖ και το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο

Μετά και τη νέα ρητορική πρόκληση του Υπουργού Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ o οποίος αποτυπώνει την κεντρική στρατηγική της Άγκυρας νακροθετώντας το καλό κλίμα, η Αθήνα κάνει σαφές ότι μικραίνουν τα περιθώρια οι δύο πλευρές να αγγίξουν σε βάθος τα μεγάλα θέματα που αφορούν την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, τονίζοντας πώς δεν υπάρχει κοινό πλαίσιο με τη γείτονα.

Η ελληνική πλευρά εκφράζει την επιφυλακτικότητά της για την πρόοδο στο μεγάλο «αγκάθι» του ελληνοτουρκικού διαλόγου με το θέμα των θαλασσίων ζωνών να παραπέμπεται στις καλένδες.

Η Ελλάδα διακηρύσσει συνεχώς την προθυμία της να συζητήσει με την γείτονα την επίλυση της υφιστάμενης διαφοράς, δηλαδή την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, στη βάση πάντα του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας και σε περίπτωση αδυναμίας να καταλήξουν διμερώς σε συμφωνία, την παραπομπή της μίας και μόνης διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

Τα έωλα επιχειρήματα της Τουρκίας για τα νησιά – Τι προβλέπουν οι Διεθνείς Συμβάσεις

Η Αθήνα διαμηνύει πώς δεν υπάρχουν άλλα ζητήματα τα οποία μπορεί να τεθούν στο τραπέζι και να συνέχονται με αυτό. Σε σχέση με τις τουρκικές αιτιάσεις που αναπτύσσονται εδώ και χρόνια περί «Γαλάζιας Πατρίδας», αποστρατιωτικοποίησης νησιών και «γκρίζες ζώνες», η ελληνική πλευρά υπογραμμίζει πώς δεν έχει καμία ψευδαίσθηση πώς η Τουρκία θα κάνει πίσω μέσα σε μία μέρα. Σε αυτό το πλαίσιο, η Αθήνα έχει αποφασίσει να επενδύσει στη βάση μίας θετικής ατζέντας χτίζοντας την εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο κυβερνήσεων, με απώτερο σκοπό κάποια στιγμή να γίνει το βήμα λυθούν και τα μεγάλα θέματα.

Οι «ιστορικές» συμφωνίες της Ελλάδας

Η Αθήνα έχει αναπτύξει τις πολιτικές και τις δράσεις της με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Σε αυτό το πλαίσιο έχει συνάψει Συμφωνίες οριοθέτησης με τους γείτονές της.

Ειδικότερα, η Ελλάδα και η Ιταλία συνήψαν τον Ιούνιο του 2020 τη Συμφωνία για την οριοθέτηση των αντίστοιχων θαλάσσιων ζωνών τους, ακολουθώντας τη γραμμή που συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών το 1977 για την οριοθέτηση των αντίστοιχων υφαλοκρηπίδων τους.

Δύο μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 2020, Ελλάδα και Αίγυπτος υπέγραψαν Συμφωνία για την οριοθέτηση ΑΟΖ θεσπίζοντας μερική οριοθέτηση των μεταξύ μας θαλασσίων ζωνών.

Τον Οκτώβριο του 2020, ξεκίνησαν συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας για τη σύναψη Ειδικής Συμφωνίας. Οι δυο χώρες είχαν ήδη συμφωνήσει σε μια διευθέτηση των ΑΟΖ το 2009, η οποία όμως δεν εφαρμόστηκε ποτέ, καθώς η Αλβανία δεν την επικύρωσε.

Επιπρόσθετα, η Ελλάδα έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο Πέλαγος στη Δυτική Ελλάδα, ενώ η Αθήνα έχει υπογραμμίσει ότι δεν πρόκειται ποτέ να απεμπολήσει την κυριαρχία της και το δικαίωμά της να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικα μίλια και στο Αιγαίο εκ του Διεθνούς Δικαίου.

Επιπλέον, έχει προχωρήσει σε κλείσιμο κόλπων και χάραξη ευθειών γραμμών βάσης στην ίδια περιοχή, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της UNCLOS.

Ωστόσο, η Τουρκία αρνείται να προσχωρήσει στην UNCLOS, καθώς δεν αναγνωρίζει ότι τα νησιά έχουν δικαίωμα σε θαλάσσιες ζώνες.

Στον αντίποδα, η Ελλάδα έχει καταστήσει σαφές ότι καμία ενόχληση δεν μπορεί να αναιρέσει το θεμελιώδες δικαίωμα της χώρας να παράγει την πολιτική της και να διαμορφώνει την κυριαρχία της όπως η ίδια το επιθυμεί, όπως και να δεχθεί συμβουλές και παραινέσεις σε ό,τι αφορά την άσκηση της κυριαρχίας της.

Πέντε χρόνια παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο

Πέντε χρόνια συμπληρώθηκαν από την υπογραφή του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, με την Άγκυρα να το διαφημίζει μέσω του πρακτορείου Anadolu, το οποίο έκανε λόγο για «συμφωνία θαλάσσιας δικαιοδοσίας που προστατεύει τα κυριαρχικά́ δικαιώματα της Τουρκιάς και της Λιβύης στην Ανατολική Μεσόγειο». Ανέφερε ακόμη, ότι οι υπογραφές που έπεσαν στις 27 Νοέμβριου 2019 άνοιξαν τον δρόμο ώστε οι δύο χώρες να διεκδικήσουν δικαιώματα επί των φυσικών πόρων εντός των ορίων που έχουν καθοριστεί στη Μεσόγειο.

Η συμφωνία, η οποία υπεγράφη μετά τη συνάντηση του τότε πρωθυπουργού́ της Λιβύης, Φαγέζ αλ Σάρατζ με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν «προκειμένου να συμβάλει στην εγκαθίδρυση διαρκούς ειρήνης, σταθερότητας και ασφάλειας στη Λιβύη και να αναπτύξει τις σχέσεις σε ούλους τους δυνατούς τομείς στη βάση των αμοιβαίων συμφερόντων, εγκρίθηκε από τον Γενικό́ Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) Αντόνιο Γκουτέρες το 2020 σύμφωνα με το άρθρο 102 του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών», αναφέρει το πρακτορείο Anadolu .

Υπενθυμίζεται πώς το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών δεν αναγνωρίζει το τουρκολιβυκό μνημόνιο με βάση το άρθρο 6 της συμφωνίας για πολιτικό διάλογο στη Λιβύη, ακυρώνοντας στην πράξη την συμφωνία που υπέγραψαν Άγκυρα και Τρίπολη.

Στο κείμενο της απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ τον Οκτώβριο του 2022 για την ανανέωση της αποστολής του ΟΗΕ στη Λιβύη, γίνεται ρητή αναφορά στο άρθρο 6 της Συμφωνίας του φόρουμ πολιτικού διαλόγου της Λιβύης, η οποία προβλέπει ότι η προσωρινή κυβέρνηση της Τρίπολης δεν μπορεί να συνάπτει συμφωνίες που θα δεσμεύουν την χώρα στο μέλλον και μπορεί να είναι επιβλαβείς για την εξωτερική πολιτική της.

Η ελληνική πλευρά από την πρώτη στιγμή τόνισε πώς η υπογραφή του λεγόμενου Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Τουρκίας και της προσωρινής κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας της Λιβύης για την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών στην Ανατολική Μεσόγειο είναι μια περίπτωση κατάφωρης παραβίασης αυτών των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας χαρακτηρίζοντας το άκυρο, ανυπόστατο νομικά και ότι δεν παράγει έννομα αποτελέσματα.

Οριοθέτηση, σύμφωνα με την UNCLOS, λαμβάνει χώρα μόνο μεταξύ κρατών με αντικείμενες ή παρακείμενες ακτές, κάτι που δεν ισχύει για τα κράτη της Τουρκίας και της Λιβύης.

www.cnn.gr




Ο Πούτιν είναι ανοιχτός σε συζήτηση με τον Τραμπ για κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία

Ο ρώσος πρόεδρος αποκλείει σημαντικές εδαφικές παραχωρήσεις

Ο Βλαντίμιρ Πούτιν είναι ανοιχτός στο να συζητήσει με τον Ντόναλντ Τραμπ μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στην Ουκρανία, αλλά αποκλείει σημαντικές εδαφικές παραχωρήσεις και επιμένει ότι το Κίεβο θα πρέπει να εγκαταλείψει τις φιλοδοξίες του να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, όπως δήλωσαν στο Reuters πέντε πηγές με γνώση των σκέψεων του Κρεμλίνου.

Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει υποσχεθεί να τερματίσει γρήγορα τη σύγκρουση, επιστρέφει στον Λευκό Οίκο την ώρα που η Μόσχα ελέγχει ένα κομμάτι της Ουκρανίας περίπου στο μέγεθος της αμερικανικής πολιτείας της Βιρτζίνια και προελαύνει με τον ταχύτερο ρυθμό από τις πρώτες ημέρες της εισβολής του 2022.

Στην πρώτη λεπτομερή αναφορά για το τι θα δεχόταν ο πρόεδρος Πούτιν σε οποιαδήποτε συμφωνία με τη μεσολάβηση του Τραμπ, οι πέντε νυν και πρώην ρώσοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι το Κρεμλίνο θα μπορούσε σε γενικές γραμμές να συμφωνήσει να παγώσει η σύγκρουση κατά μήκος των μετωπικών γραμμών.

Μπορεί να υπάρχει περιθώριο διαπραγμάτευσης σχετικά με την ακριβή διαίρεση των τεσσάρων ανατολικών περιοχών του Ντονέτσκ, του Λουχάνσκ, της Ζαπορίζια και της Χερσώνας, σύμφωνα με τρεις από τους ανθρώπους που ζήτησαν όλοι ανωνυμία για να συζητήσουν ευαίσθητα θέματα.

Κι ενώ η Μόσχα ισχυρίζεται ότι οι τέσσερις περιοχές αποτελούν εξ ολοκλήρου μέρος της Ρωσίας, υπό την προστασία της πυρηνικής ομπρέλας της χώρας, οι δυνάμεις της στο έδαφος ελέγχουν το 70-80% της επικράτειας, ενώ περίπου 26.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα εξακολουθούν να βρίσκονται υπό την κατοχή των ουκρανικών στρατευμάτων, σύμφωνα με στοιχεία από τη γραμμή του μετώπου.

Η Ρωσία μπορεί επίσης να είναι ανοιχτή στο να αποσυρθεί από τα σχετικά μικρά κομμάτια εδάφους που κατέχει στις περιοχές του Χάρκοβο και του Μικολάιβ, στα βόρεια και νότια της Ουκρανίας, όπως είπαν δύο από τους αξιωματούχους.

Ο Πούτιν δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι οποιαδήποτε συμφωνία κατάπαυσης του πυρός θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τις «πραγματικότητες» στο έδαφος, αλλά ότι φοβάται μια βραχύβια εκεχειρία που θα επιτρέψει στη Δύση να επανεξοπλίσει την Ουκρανία.

«Αν δεν υπάρξει ουδετερότητα, είναι δύσκολο να φανταστούμε την ύπαρξη οποιωνδήποτε σχέσεων καλής γειτονίας ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία», δήλωσε ο Πούτιν στις 7 Νοεμβρίου στην ομάδα συζήτησης Βαλντάι.

«Γιατί; Επειδή αυτό θα σήμαινε ότι η Ουκρανία θα χρησιμοποιείται διαρκώς ως εργαλείο στα λάθος χέρια και κατά των συμφερόντων της Ρωσικής Ομοσπονδίας».

Δύο από τις πηγές είπαν ότι η απόφαση του απερχόμενου προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν να επιτρέψει στην Ουκρανία να χρησιμοποιήσει αμερικανικούς πυραύλους ATACMS για πλήγματα βαθιά στο εσωτερικό της Ρωσίας θα μπορούσε να περιπλέξει και να καθυστερήσει οποιονδήποτε διακανονισμό – και να αυξήσει τις απαιτήσεις της Μόσχας, καθώς σκληροπυρηνικοί πιέζουν για ένα μεγαλύτερο κομμάτι της Ουκρανίας. Χθες, Τρίτη, το Κίεβο χρησιμοποίησε για πρώτη φορά πυραύλους για να πλήξει σε βάθος το ρωσικό έδαφος, σύμφωνα με τη Μόσχα, η οποία έκανε λόγο για μείζονα κλιμάκωση.

Αν δεν συμφωνηθεί κατάπαυση του πυρός, είπαν οι δύο πηγές, τότε η Ρωσία θα συνεχίσει να πολεμά.

«Ο Πούτιν έχει ήδη δηλώσει πως το πάγωμα της σύγκρουσης δεν πρόκειται επ’ ουδενί να λειτουργήσει», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ στο Ρόιτερς, μερικές ώρες αφότου οι Ρώσοι ανέφεραν τα πλήγματα των ATACMS. «Και η έγκριση της χρήσης πυραύλων είναι μια πολύ επικίνδυνη κλιμάκωση από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών».

Το ουκρανικό υπουργείο Εξωτερικών δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο σχετικά με το άρθρο αυτό.

Ο διευθυντής επικοινωνίας του Τραμπ Στίβεν Τσανγκ είπε στο Ρόιτερς σχετικά με τον επόμενο πρόεδρο των ΗΠΑ: «Είναι το μόνο πρόσωπο που μπορεί να φέρει στο τραπέζι και τις δύο πλευρές για να διαπραγματευτούν την ειρήνη και να δουλέψουν για να τελειώσει ο πόλεμος και να σταματήσουν οι σκοτωμοί».

Εγγυήσεις ασφαλείας, όρια στις ένοπλες δυνάμεις

Ενώ η Ρωσία δεν θα ανεχθεί ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ ούτε παρουσία νατοϊκών στρατευμάτων στο ουκρανικό έδαφος, είναι ανοικτή για να συζητήσει εγγυήσεις ασφαλείας για το Κίεβο, σύμφωνα με τους πέντε νυν και πρώην αξιωματούχους.

Άλλες ουκρανικές παραχωρήσεις, για τις οποίες θα μπορούσε να ασκήσει πίεση το Κρεμλίνο, περιλαμβάνουν να συμφωνήσει το Κίεβο στον περιορισμό του μεγέθους των ένοπλων δυνάμεών του και να δεσμευθεί να μην περιορίσει τη χρήση της ρωσικής γλώσσας, ανέφεραν τα πρόσωπα αυτά.

Ο Ντιμίτρι Σίμες, ο οποίος μετανάστευσε στις ΗΠΑ από τη Σοβιετική Ένωση το 1973 και είναι ένας από τους Ρώσους με τις καλύτερες διασυνδέσεις στην Αμερική, δήλωσε πως μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός θα μπορούσε να επιτευχθεί σχετικά γρήγορα για να τελειώσει ο πόλεμος.

Όμως μια ευρύτερη, διαρκής συμφωνία, η οποία να αντιμετωπίζει τις ανησυχίες για την ασφάλεια τόσο της Ουκρανίας όσο και της Ρωσίας, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να εκπονηθεί, πρόσθεσε.

«Μια μεγάλη συμφωνία, κατά την άποψή μου, θα ήταν πολύ δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς οι θέσεις των δύο πλευρών απέχουν πολύ».

«Σκληρή αλήθεια: Η Ρωσία κερδίζει»

Η Ρωσία ελέγχει το 18% της Ουκρανίας, περιλαμβανομένης ολόκληρης της Κριμαίας, ουκρανικής χερσονήσου που προσάρτησε το 2014, το 80% του Ντονμπάς -οι περιφέρειες του Ντονέτσκ και του Λουχάνσκ- και πάνω από το 70% των περιφερειών της Ζαπορίζια και της Χερσώνας. Ελέγχει επίσης λίγο λιγότερο από το 3% της περιφέρειας του Χαρκόβου και ένα μικρό κομμάτι του Μικολάιφ.

Συνολικά η Ρωσία κατέχει πάνω από 110.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ουκρανικού εδάφους. Η Ουκρανία ελέγχει περίπου 650 τετραγωνικά χιλιόμετρα της ρωσικής περιφέρειας του Κουρσκ.

Στο εσωτερικό, ο Πούτιν θα μπορούσε να «πουλήσει» μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στο πλαίσιο της οποίας η Ρωσία θα κρατούσε το μεγαλύτερο μέρος των εδαφών του Ντονέτσκ του Λουχάνσκ, της Ζαπορίζια και της Χερσώνας ως μια νίκη που διασφαλίζει την υπεράσπιση των ρωσοφώνων στην ανατολική Ουκρανία και εγγυάται τη χερσαία γέφυρα προς την Κριμαία, σύμφωνα με μία από τις πηγές.

Το μέλλον της ίδιας της Κριμαίας δεν αποτελεί θέμα συζήτησης, δήλωσαν όλοι οι ρώσοι αξιωματούχοι.

Ένας από τους αξιωματούχους, μια υψηλόβαθμη πηγή που γνωρίζει αυτά που συζητούνται σε κορυφαίο επίπεδο στο Κρεμλίνο, δήλωσε πως η Δύση θα πρέπει να αποδεχθεί τη «σκληρή αλήθεια» ότι όλη η υποστήριξη που παρείχε στην Ουκρανία δεν μπορεί να εμποδίσει τη Ρωσία να κερδίσει τον πόλεμο.

Ο Πούτιν, ένας πρώην αντισυνταγματάρχης της KGB που παρακολούθησε τη Σοβιετική Ένωση να καταρρέει ενώ στάθμευε στη Δρέσδη, πήρε ο ίδιος την απόφαση για την εισβολή στην Ουκρανία με λίγες μόνο συμβουλές από μια πολύ μικρή ομάδα έμπιστων συμβούλων, είπαν στο Ρόιτερς 10 ρωσικές πηγές που γνωρίζουν τι σκέπτεται το Κρεμλίνο.

Παρομοίως θα είναι αυτός που θα αποφασίσει για οποιαδήποτε κατάπαυση του πυρός, σύμφωνα με τους πέντε νυν και πρώην αξιωματούχους.

Όταν ερωτήθηκαν πώς μπορεί να μοιάζει μια ενδεχόμενη κατάπαυση του πυρός, δύο από τις ρωσικές πηγές αναφέρθηκαν σε ένα σχέδιο συμφωνίας το οποίο είχε σχεδόν εγκριθεί τον Απρίλιο του 2022 έπειτα από συνομιλίες στην Κωνσταντινούπολη και στο οποίο ο Πούτιν έχει αναφερθεί δημόσια ως εν δυνάμει βάση για μια συμφωνία.

Βάσει του σχεδίου αυτού, αντίγραφο του οποίου είδε το Ρόιτερς, η Ουκρανία θα πρέπει να συμφωνήσει σε διαρκή ουδετερότητα με αντάλλαγμα διεθνείς εγγυήσεις ασφαλείας από τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ: τη Βρετανία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ένας από τους ρώσους αξιωματούχους είπε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει συμφωνία αν η Ουκρανία δεν λάβει εγγυήσεις ασφαλείας, προσθέτοντας: «Το ζήτημα είναι πώς να αποφευχθεί μια συμφωνία που θα κλείδωνε τη Δύση σε εν δυνάμει άμεση αντιπαράθεση κάποια μέρα με τη Ρωσία».

www.newsbeast.gr




Ελλάδα – Τουρκία | Ναυμαχία στα εξοπλιστικά

Ο εκσυγχρονισμός του τουρκικού στόλου υποχρεώνει το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού να κινηθεί αναλόγως.

Τις προηγούμενες ημέρες η ένταξη του πρώτου υποβρυχίου με γερμανική τεχνολογία αναερόβιας πρόωσης (Τ-214) στον τουρκικό στόλο προκάλεσε στην Ελλάδα τις γνωστές δημόσιες συζητήσεις για τον τρόπο με τον οποίο το ισοζύγιο στρατιωτικής ισχύος με την Τουρκία επιβαρύνεται περαιτέρω.

Είναι αλήθεια ότι το πρώτο υποβρύχιο τύπου 214 της Τουρκίας («Πίρι Ρέις») ανήκει στην ίδια κατηγορία με τα τέσσερα ελληνικά «Παπανικολής» που εξασφάλιζαν για μία δεκαετία την ελληνική υπεροπλία κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ωστόσο, η μεγαλύτερη πρόκληση για την ελληνική πλευρά εντοπίζεται στη διατήρηση της ισορροπίας στην επιφάνεια.

Το τουρκικό ναυτικό διαθέτει συνολικά 17 φρεγάτες και το 2030 θα έχει σταθεροποιηθεί στις 12, δίχως σε αυτές να προστίθενται οι εγχώριας ναυπήγησης κορβέτες (MILGEM). Αντιστρόφως, το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) διαθέτει αυτή τη στιγμή 12 φρεγάτες και με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις και τα συμβόλαια το 2030 θα διαθέτει –στην καλύτερη περίπτωση– 9 ή 10 μονάδες.

Αυτή τη στιγμή το Π.Ν. αναμένει τη σταδιακή παράδοση τριών γαλλικών φρεγατών τύπου FDI και στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας αναζητούνται πιστώσεις για την παραγγελία ακόμη μίας, με κόστος το οποίο υπολογίζεται στα 930 εκατ. ευρώ.

Ανάλογες πιστώσεις αναζητούνται και για την αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, όπου, όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές, στην καλύτερη περίπτωση εκείνο που μπορεί να γίνει για τα τέσσερα πλοία είναι να εκσυγχρονιστούν τα ηλεκτρονικά συστήματά τους. Το ζήτημα της αγοράς νέων κορβετών έχει κλείσει και η Ελλάδα σχεδιάζει την περίοδο μετά το 2030 με βάση το πρόγραμμα της ευρωκορβέτας (δηλαδή της συνεργασίας με την Ε.Ε. για συμπαραγωγή πλοίων). Και, βεβαίως, η συμμετοχή στην αμερικανική φρεγάτα κλάσης «Constellation» έχει ακόμη πολύ δρόμο, έως ότου αποδειχθεί αν όντως η Ελλάδα διαθέτει τη δυνατότητα να επενδύσει τους απαιτούμενους πόρους.

Στον τομέα της Αεροπορίας η κατάσταση είναι στην παρούσα φάση ξεκάθαρα υπέρ της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), η οποία είναι ανταγωνιστική τόσο σε επίπεδο αριθμών μαχητικών αεροσκαφών όσο και σε επίπεδο ποιότητας στόλου (διαθέτει F-16, Rafale, Mirage 2000-5 Mk2, Phantom και μελλοντικά F-35).

Η Τουρκία διαθέτει αυτή τη στιγμή έναν σημαντικό στόλο κυρίως F-16 και Phantom (συνολικά 263), ενώ εκσυγχρονίζοντας κάποια σε μορφή Viper και αγοράζοντας κάποια αυτού του τύπου φιλοδοξεί να μικρύνει την ψαλίδα. Στο πεδίο της Π.Α. η Αθήνα σχεδιάζει ορισμένες ακόμη κινήσεις, όπως η πώληση των Mirage 2000-5 όχι τόσο προκειμένου να ενισχυθεί η ισχύς, όσο για να υπάρξει εξισορρόπηση σε έναν στόλο, η συντήρηση του οποίου αποτελεί μεγάλο βάρος για έναν προϋπολογισμό με το ελληνικό μέγεθος.

Την ίδια στιγμή, πάντως, η Τουρκία αναπτύσσει σημαντικές εγχώριες δυνατότητες. Πλέον γνωστή είναι αυτή των μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) που αποτελούν μια οικονομική λύση για την επιτήρηση αλλά και την εμπλοκή σε επιχειρήσεις, αν χρειαστεί. Αυτή τη στιγμή η Τουρκία διαθέτει περίπου 220 UAV, ενώ η Ελλάδα 37, κυρίως με απαρχαιωμένα συστήματα.

Το Π.Ν. σχεδιάζει το μέλλον με βάση το πρόγραμμα της ευρωκορβέτας, ενώ η συμμετοχή μας στο αμερικανικό πρόγραμμα για τη φρεγάτα «Constellation» εκκρεμεί.

Βαλλιστικοί πύραυλοι: Η Τουρκία αναπτύσσει ευρύ οπλοστάσιο βαλλιστικών πυραύλων με εμβέλεια από 80 έως και 280 χιλιόμετρα. Κάποιοι από αυτούς τους μέσου βεληνεκούς πυραύλους βρίσκονται στο οπλοστάσιο των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων για αρκετά χρόνια (όπως τα συστήματα TOROS, YILDIRIM και BORA). Η πλέον μοντέρνα εκδοχή είναι οι πύραυλοι τύπου Cruise KARA ATMACA (κατά στόχων στην ξηρά) και ATMACA (κατά στόχων στη θάλασσα), που εκτιμάται ότι εντός του 2025 θα είναι πλήρως επιχειρησιακά αξιοποιήσιμοι. Η γκάμα μικρότερων πυραύλων της τουρκικής αμυντικής βιομηχανία είναι εκτεταμένη.

Η Τουρκία ανακοίνωσε ότι τον Αύγουστο οι εξαγωγές άμυνας και αεροδιαστημικής αυξήθηκαν κατά 12,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023, με τζίρο 423 εκατ. δολαρίων.

«Ατσάλινος Θόλος»: Πρόκειται για ένα πρότζεκτ της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας το οποίο φιλοδοξεί να αντιγράψει τον «Σιδερένιο Θόλο» του Ισραήλ (Iron Dome), που προσφέρει αεράμυνα πολλαπλών επιπέδων στη χώρα. Το συγκεκριμένο έργο έχει αναλάβει σειρά τουρκικών εταιρειών (Aselsan, Roketsan, Tubitak SAGE, MKEK) και έχει στόχο τη δημιουργία τεσσάρων επιπέδων αεράμυνας, που θα ξεκινάει από τα χαμηλού βεληνεκούς (5-10 χιλιόμετρα) και θα φθάνει μέχρι τα μεγάλου ύψους (πάνω από 60 χιλιόμετρα). Υπολογίζεται ότι έως το 2030 η Τουρκία θα έχει κατορθώσει να αναβαθμίσει τις εγχώριες δυνατότητες αεράμυνας, αντιγράφοντας βεβαίως, ως συνήθως, επιτυχημένα συστήματα που ήδη υπάρχουν στη διεθνή αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Τουρκία με το σύστημα SIPER (Aselsan/Roketsan) φιλοδοξεί να εξουδετερώνει στόχους σε ύψος 30 χιλιομέτρων και απόσταση άνω των 120 χιλιομέτρων, δυνατότητες, δηλαδή, παρόμοιες με εκείνες των αμερικανικών Patriot ή των ρωσικών S-400.

Οι εξαγωγές

Οι παραπάνω δραστηριότητες της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας έχουν έναν σημαντικό ρόλο και στην οικονομία της γειτονικής χώρας, καθώς αποτελούν εξαγωγικό βραχίονα. Πριν από λίγες ημέρες η γραμματεία των τουρκικών αμυντικών βιομηχανιών (SSB) ανακοίνωσε ότι τον Αύγουστο του 2024 καταγράφηκε αύξηση στις εξαγωγές άμυνας και αεροδιαστημικής κατά 12,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023, με τζίρο 423 εκατ. δολαρίων. Το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι εξαγωγές είχαν αυξηθεί συνολικά κατά 9,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, αγγίζοντας τα 3,73 δισ. δολάρια. Σε ετήσια βάση το ποσοστό αύξησης των εξαγωγών προς συνολικά 171 χώρες αγγίζει το 13,4%, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της SSB.

 

www.kathimerini.gr




Ελληνοτουρκικά | Ανησυχεί η Αθήνα για τη συμπεριφορά της Άγκυρας

Μόνιμο αγκάθι στις διμερείς σχέσεις παραμένει το Κυπριακό.

Έντονη -αν και ανεκδήλωτη ως τώρα- είναι η ανησυχία της ελληνικής κυβέρνησης για τη συμπεριφορά της Τουρκίας, ενόψει της συνάντησης κορυφής μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Η αποκλιμάκωση και τα σύννεφα

Παρά το γεγονός ότι η ελληνοτουρκική προσέγγιση έχει πετύχει μια πολύμηνη αποκλιμάκωση της έντασης στο Αιγαίο, την τακτική επαφή των δυο ηγετών και τον τελευταίο καιρό την εγκατάσταση της «κόκκινης τηλεφωνικής γραμμής» Αθήνας- Άγκυρας, τα σύννεφα που καταγράφει η ελληνική πλευρά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Αντίθετα δημιουργούν απαισιοδοξία για μια ουσιαστική προσπάθεια επίλυσης του θέματος της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ μεταξύ των δυο χωρών, κάτι που προετοιμάζεται με πολλή προσοχή και θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να εκκινήσει τον Σεπτέμβριο.

Ωστόσο τον τελευταίο καιρό είναι πολλά τα σημάδια που δείχνουν ότι η πολιτική ηγεσία της γειτονικής μας χώρας δεν είναι διατεθειμένη να απαρνηθεί το παραμικρό από τις αναθεωρητικές της απόψεις, που τη φέρνουν σε πλήρη αντίθεση με όλες τις χώρες που αποδέχονται το Διεθνές Δίκαιο και, κυρίως, το Δίκαιο της Θάλασσας.

Η πιο πρόσφατη ένδειξη της τουρκικής αδιαλλαξίας ήταν το επεισόδιο νότια της Κάσου και της Καρπάθου, όπου η Τουρκία ,επικαλούμενη το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, αξίωσε από το ιταλικό ερευνητικό πλοίο να ζητήσει την άδεια της Άγκυρας για τις έρευνές του!

Η κρίση απειλήθηκε με άμεση κλιμάκωση, ωστόσο το κόκκινο τηλέφωνο μεταξύ των δυο πρωτευουσών αποσόβησε τα χειρότερα. Αυτό που έμεινε όμως είναι η εμμονή της Τουρκίας σε πρακτικές και συμπεριφορές που κάθε άλλο παρά ευνοούν τον καλόπιστο διάλογο με την Ελλάδα, η επιβεβαίωση ότι αποτελεί αμετάθετη στρατηγική απόφαση της Άγκυρας η «Γαλάζια Πατρίδα», με δεδομένο ότι αυτή η κρίση δεν ήταν η πρώτη.

Το μόνιμο αγκάθι

Είχε προηγηθεί πριν μερικές εβδομάδες η απίστευτη τουρκική αξίωση να ζητηθεί από την κυβέρνησή της… άδεια από την Ελλάδα για τη δημιουργία δυο θαλασσών πάρκων, ένα στο Αιγαίο κι άλλο ένα στο… Ιόνιο πέλαγος! Δηλαδή η Αθήνα έχει καταγράψει ότι με κάθε ευκαιρία η Άγκυρα δείχνει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την ανελαστική της απόφαση να διεκδικήσει σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο τη συγκυριαρχία της, με κάθε κόστος.

Κι είναι εύλογο, διπλωματικοί κύκλοι στην ελληνική πρωτεύουσα να αναρωτιούνται αν με τέτοια συμπεριφορά εκ μέρους της Τουρκίας, είναι δυνατή η έναρξη, έστω, συζητήσεων για οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, όπως μερικοί φιλοδοξούν να δρομολογήσουν στη συνάντηση του Σεπτεμβρίου.

Και βέβαια, μόνιμο αγκάθι στις διμερείς σχέσεις παραμένει το Κυπριακό, με τον τουρκοκύπριο ηγέτη Ερσίν Τατάρ να αρνείται την πρόταση του ΓΓ του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, για συνάντηση των αντιμαχόμενων πλευρών με την απεσταλμένη του ΟΗΕ στις 13 Αυγούστου. Η μια αδιάλλακτη στάση πίσω από την άλλη…

Πολλοί αποδίδουν αυτή τη σκλήρυνση της στάσης Ερντογάν, στα αδιέξοδα που ο ίδιος έχει οδηγήσει τη χώρα του: Η τουρκική οικονομία συνεχίζει να βυθίζεται, η οξεία αντιπαράθεση με το Ισραήλ απομακρύνει ακόμα περισσότερο τη σημερινή Τουρκία από τη δημοκρατική Δύση, ενώ το κυβερνών κόμμα και ο ίδιος ο Ερντογάν υφίστανται μια σοβαρή δημοσκοπική καθίζηση, καθώς το βασικό αντιπολιτευόμενο κόμμα των Κεμαλιστών, προηγείται στις μετρήσεις της τουρκικής κοινής γνώμης έως και 7%.

Παρ’ όλα αυτά η Αθήνα δεν αλλάζει τη βασική της στρατηγική, που είναι η διατήρηση των χαμηλών τόνων ανάμεσα στις δυο πλευρές του Αιγαίου, και η προσπάθεια η συνάντηση του Σεπτεμβρίου να δρομολογήσει εξελίξεις ουσιαστικής προσπάθειας επίλυσης του θέματος της υφαλοκρηπίδας. Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι καθοριστικές.

www.imerisia.gr




ΕΚΤΑΚΤΟ: Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ενέκρινε την πώληση κιτ εκσυγχρονισμού των F-16 στην Τουρκία

To τουρκικό πρακτορείο Anadolou επικαλείται πηγές που γνωρίζουν το θέμα

Το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενημέρωσε το Κογκρέσο ότι ενέκρινε την πώληση κιτ εκσυγχρονισμού του δικτύου τακτικής ζεύξης δεδομένων Link-16, του συστήματος επικοινωνίας για τον στόλο μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Τουρκίας.

Την είδηση έκανε γνωστή το τουρκικό πρακτορείο Anadolou που επικαλείται πηγές που γνωρίζουν το θέμα και αναμεταδίδουν και άλλα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, χωρίς όμως να προσδιορίζεται ο αριθμός των πακέτων που θα προμηθευτεί η Τουρκία.

Η Άγκυρα έχει κάνει αίτημα στις ΗΠΑ για την προμήθεια πακέτων αναβάθμισης Block 70/72 για 79 υπάρχοντα μαχητικά μαζί με 900 πυραύλους αέρος-άερος και 800 βόμβες.

Η συναλλαγή θα μπορούσε να εκσυγχρονίσει και να παρατείνει τη διάρκεια ζωής μεγάλου μέρους του στόλου της Τουρκίας.

Επίσης, η Τουρκία ζητά από τις ΗΠΑ να εγκρίνουν την προμήθεια 40 νέων F-16 τύπου Block 70/72 Viper.




Συνάντηση Παναγιωτόπουλου-Λεκορνύ: Στο επίκεντρο Rafale, Belharra και αμυντική συνεργασία Ελλάδας-Γαλλίας

«Θα ήθελα να εκφράσω προσωπικώς την εκτίμησή μου για όσα επιτυγχάνετε εδώ και να δηλώσω πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η Ελλάδα ως πάροχος ασφαλείας για το σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών και γενικότερα, για το σύνολο των κρατών του μεσογειακού τόξου», δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Άμυνας

Οι δύο Υπουργοί συμμετείχαν στις διμερείς συνομιλίες που πραγματοποιήθηκαν στην Αίθουσα Συνεδριάσεων «Ιωάννης Καποδίστριας» με θέματα σχετικώς με την περαιτέρω ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας στον αμυντικό τομέα. Επιπλέον, συζητήθηκαν θέματα περιφερειακής συνεργασίας στα Βαλκάνια, οι προκλήσεις ασφαλείας και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς και οι εξελίξεις στην Ουκρανία.

Ποιοί συμμετείχαν

Στις συνομιλίες συμμετείχαν επίσης ο Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ Αντιναύαρχος Φραγκίσκος Λελούδας ΠΝ, ως εκπρόσωπος του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Άγγελος Χουδελούδης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης ΠΝ και ο Υπαρχηγός ΓΕΑ Υποπτέραρχος (Ι) Αντώνιος Πανίδης, ως εκπρόσωπος του Α/ΓΕΑ, ο Πρέσβυς της Γαλλικής Δημοκρατίας στην Αθήνα Πατρίκ Μεζονέβ (Patrick Maisonnave), καθώς και πολυμελείς αντιπροσωπείες των δύο πλευρών.

Οι δηλώσεις των Υπουργών

Μετά τις συνομιλίες και την κατ’ ιδίαν συνάντηση των δύο Υπουργών, ακολούθησαν δηλώσεις προς τους Στρατιωτικούς Συντάκτες στην Αίθουσα Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης:

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ:

«Κύριε Υπουργέ, αγαπητέ Σεμπαστιάν, είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά να σας καλωσορίζω σήμερα στην Αθήνα και στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Η σημερινή σας επίσκεψη επιβεβαιώνει την ισχυρή και διαχρονική φιλία των χωρών και των λαών μας, καθώς και τη στρατηγική σχέση μας τόσο σε διμερές επίπεδο, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΝΑΤΟ.

Μοιραζόμαστε τις ίδιες θεμελιώδεις αρχές και αξίες, καθώς και ένα κοινό όραμα για την ειρήνη, ασφάλεια, σταθερότητα και ευημερία, τόσο στην Ευρώπη, όσο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Η υπογραφή της Διμερούς Συμφωνίας Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης και της Συνεργασίας στον Τομέα της Άμυνας και της Ασφάλειας τον Σεπτέμβριο του 2021, αποτέλεσε ένα νέο ορόσημο στις διμερείς σχέσεις μας, καθώς και στη συνεργασία μεταξύ των Ενόπλων Δυνάμεων Ελλάδας – Γαλλίας. Απτή απόδειξη άλλωστε αυτής της σχέσης, αποτελούν η απόκτηση των τριών υπερσύγχρονων φρεγατών «Belh@rra», που βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς και αυτή των 24 αεροσκαφών «Rafale», δώδεκα εκ των οποίων επιχειρούν ήδη από την Αεροπορική Βάση της Τανάγρας, την οποία θα επισκεφθούμε και σήμερα.

Θα ήθελα επίσης να εκφράσω την ικανοποίηση μας για τη συνεχή παρουσία Γαλλικών Ναυτικών Δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο. Συμβάλλουν ασφαλώς στη σταθερότητα και την ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής. Την προηγούμενη εβδομάδα το Αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκωλ», το οποίο επιχειρεί στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου κατέπλευσε στη Σούδα και συμμετείχε σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ η φρεγάτα «Προβάνς» κατέπλευσε πρόσφατα στο λιμάνι του Ηρακλείου στο πλαίσιο εκπαιδευτικού πλου.

Με τον Υπουργό Λεκορνύ επίσης συζητήσαμε την κατάσταση Ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο. Επί τη ευκαιρία θα ήθελα να εκφράσω και σήμερα τη συμπαράστασή μας στον τουρκικό λαό για τον καταστροφικό σεισμό της 6ης Φεβρουαρίου και να τονίσω επιπλέον την έμπρακτη συνδρομή της Ελλάδας από την πρώτη στιγμή, όπως ακριβώς και έπρεπε.

Είμαστε πάντα υπέρ των σχέσεων καλής γειτονίας και καλωσορίζουμε τη διαφαινόμενη αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή. Ελπίζω βέβαια αυτή να διατηρηθεί και στο μέλλον και να αποτελέσει την αρχή μιας νέας εποχής στις σχέσεις των δυο χωρών, καθώς και την αρχή ενός ουσιαστικού διαλόγου με βάση ασφαλώς το Διεθνές Δίκαιο.

Με τον Υπουργό συζητήσαμε επίσης τις εξελίξεις στην Ουκρανία. Σήμερα συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη ρωσική εισβολή, επαναλάβαμε λοιπόν τη βούλησή μας να συνεχίσουμε να στηρίζουμε την Ουκρανία με κάθε δυνατό τρόπο για όσο χρόνο απαιτηθεί. Δυστυχώς δεν διαφαίνεται ακόμα προοπτική τερματισμού των συγκρούσεων και των δεινών του ουκρανικού λαού, ο οποίος μάχεται με αυτοθυσία και αυταπάρνηση. Η υποστήριξή μας στην ανεξαρτησία, την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας ήταν και παραμένει ακλόνητη.

Εν κατακλείδι, η Ελλάδα ανέκαθεν υποστήριζε πρωτοβουλίες για την προώθηση της σταθερότητας και της ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο και την ευρύτερη περιοχή.

Έχουμε κτίσει ισχυρές συμμαχίες με φιλικές χώρες βασισμένες στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τετραμερής Ελλάδας, Γαλλίας, Ιταλίας και Κύπρου, την οποία συμφωνήσαμε να εμπλουτίσουμε κατά τις συζητήσεις μας σήμερα και με νέες δραστηριότητες.

Δηλώνω εξαιρετικά ικανοποιημένος που η συζήτησή μας ήταν πάρα πολύ ουσιαστική ως προς τις απειλές και τις προκλήσεις ασφαλείας που υπάρχουν στην περιοχή μας και πώς μέσω κοινών προσπαθειών, θα μπορέσουμε να τις αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά.

Κύριε Υπουργέ, αγαπητέ Σεμπαστιάν, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και για την επίσκεψή σας και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία στο έργο σας. Κι επίσης να ευχηθώ η διμερής σχέση μας, η στρατηγική αυτή εταιρική σχέση ιδίως στον τομέα της Άμυνας να εμπλουτίζεται και να ενισχύεται όλο και περισσότερο.

Σας ευχαριστώ πολύ».

ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΛΕΚΟΡΝΥ:

«Ευχαριστώ κ. Υπουργέ, ευχαριστώ αγαπητέ Νίκο, για αυτήν την υποδοχή.

Το είπα και νωρίτερα στις συζητήσεις μας, οι σχέσεις Αθηνών και Παρισίων είναι συστηματικές, πλούσιες και στενές. Είναι φιλικές και βασισμένες στη μεγάλη εμπιστοσύνη ανάμεσα στον Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, τον οποίο είχα την τιμή να συναντήσω χθες, και τον Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας κ. Εμμανουέλ Μακρόν.

Έτσι είναι οι μεταξύ μας σχέσεις, καθώς είστε ο πρώτος Υπουργός Άμυνας που μού εξέφρασε τη φιλία και την εκτίμησή του κατά την τοποθέτησή μου πριν από μόλις εννέα μήνες. Εννέα μήνες και αυξήσαμε πολύ τις συναντήσεις μας. Επισήμως είναι η τέταρτη ή πέμπτη, αν δεν προσμετρήσουμε και τις πολυάριθμές απευθείας συνομιλίες που έχουμε σε εβδομαδιαία βάση, μέσω τηλεφώνου, whatsapp, προφανώς και τις κατ’ ιδίαν συναντήσεις μας στις διάφορες υπουργικές συνόδους στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πραγματικά είστε ο ομόλογος με τον οποίο διατηρώ τις στενότερες σχέσεις, ένας από τους ομολόγους με τους οποίους έχω τις περισσότερες επαφές και υπάρχει μια ισχυρή αδελφική σχέση μεταξύ της Ελλάδας και της Γαλλίας. Μοιραζόμαστε τη Μεσόγειο, μοιραζόμαστε Ιστορία, μοιραζόμαστε Πολιτισμό αλλά έχουμε και κοινά ζητήματα ασφάλειας με διακυβεύματα που δεν σταματούν να μας απασχολούν.

Αυτή η σημερινή διμερής συνάντησή μας λοιπόν, μάς επέτρεψε να κάνουμε μια αποτίμηση στα διάφορα θέματα της συνεργασίας μας, συνεργασίας προφανώς σε θέματα επιχειρησιακά, ασκήσεων ή συνεκπαιδεύσεων για τα οποία ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος κ. Εμμανουέλ Μακρόν έδωσαν οδηγίες σε εμάς, όπως και στους Αρχηγούς των Επιτελείων μας να αυξήσουμε την ισχύ, τον αριθμό και την ποιότητα των ασκήσεων που θα διεξάγονται σ’ αυτήν την περιοχή της Μεσογείου τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες.

Δεν ξεκινούμε από το μηδέν. Υπάρχει ήδη ένα σημαντικό ιστορικό σε αυτό το ζήτημα αλλά είναι ξεκάθαρο ότι πρέπει να προχωρήσουμε. Αναφερθήκατε στο αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκωλ» και βεβαίως τις φρεγάτες και τις ναυτικές δυνάμεις, τα αεροσκάφη “Rafale”, τα υποβρύχιά μας, συμπεριλαμβανομένων και των υποβρυχίων πυρηνικής πρόωσης, των πυρηνικών επιθετικών υποβρυχίων.

Σαφέστατα σήμερα το πρωί διασαφηνίσαμε την μεθοδολογία που θα επιτρέψει στους αρχηγούς των Κυβερνήσεων και των Κρατών μας να ενισχύσουν την κοινή εκπαίδευση και τις κοινές επιχειρήσεις μας στο μέλλον.

Το δεύτερο θέμα στο οποίο αναφερθήκαμε είναι το θέμα των εξοπλισμών και των δυνατοτήτων στη συνεργασία μεταξύ μας. Σας υποδέχθηκα στη Λωριάν για την παρακολούθηση της εξέλιξης του προγράμματος των φρεγατών μας, για το οποίο προφανώς ασκούμε πίεση στον βιομηχανικό εταίρο μας, τη “Naval Group”, να τηρήσει τις προθεσμίες γιατί προφανώς χρειάζεστε αυτά τα πλοία.

Προφανώς θα επανέλθουμε στο θέμα των “Rafale” σε λίγα λεπτά κατά την επίσκεψη στην Αεροπορική Βάση, αλλά επιτρέψτε μου να πω πόσο περήφανος είναι ο Γαλλικός λαός γι’ αυτή τη συνεργασία η οποία δεν είναι απλώς εμπορική. Επιθυμούμε αυτή η συνεργασία να βασίζεται στα διακυβεύματα ασφαλείας, να βασίζεται σε μια πολύ πιο στενή εταιρική σχέση και το λέω ενώπιον του Πρέσβη μας, τον οποίο επιδοκιμάζω διότι με την ομάδα εργασίας του, τον Ακόλουθο Άμυνας και τον Ακόλουθο Εξοπλισμών, για την πολύ σημαντική δουλειά που έφεραν εις πέρας τους τελευταίους μήνες για αυτό το ζήτημα.

Επιθυμούμε αυτή η βιομηχανική σχέση να γίνει περισσότερο win – win σε μια ευρωπαϊκή διάσταση σε μια διάσταση συνεργασίας για την οποία ζητήσαμε από τις βιομηχανίες μας, να μας δείξουν την ευρηματικότητά τους για τον καιρό που θα έρθει. Είναι δυνατότητες που χρειάζονται ακριβώς για να καταστεί αυτή η συνεργασία win – win για όλους. Πιστεύω ότι αυτό είναι το πνεύμα που θέλουμε να επιτύχουμε μεταξύ των Ευρωπαίων.

Τρίτο θέμα συζήτησης ήταν προφανώς η ευρύτερη κατάσταση ασφαλείας, στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο, η Ουκρανία προφανώς και το θέμα της στρατιωτικής αρωγής που παρέχουμε προς αυτήν. Στις δημοκρατίες μας ενίοτε υπάρχουν περίεργες αντιπαραθέσεις. Υπάρχει ένας αριθμός ατόμων που υποστηρίζουν ότι δεν είναι δικός μας πόλεμος και πρέπει να σταματήσουμε να στηρίζουμε την Ουκρανία γιατί η βοήθεια που προσφέρουμε επιμηκύνει χρονικά τον πόλεμο.

Πιστεύω ότι πρέπει να θεωρήσουμε έντονα παράδοξη αυτήν την αφέλεια κάποιων, αυτό το πνεύμα ηττοπάθειας, καθώς βλέπουμε ότι ξεκάθαρα πρόκειται για θέμα συλλογικής ασφάλειας. Δεν μπορεί να θέλουμε σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου, των συνόρων, όταν μας βολεύει και να παραβλέπουμε ότι το Διεθνές Δίκαιο και τα σύνορα της Ουκρανίας πρέπει να είναι σεβαστά. Πρέπει να διατηρηθούν και πραγματικά χαιρετίζω το Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών που δείχνει πόσο δεσμευμένη είναι για αυτό η διεθνής κοινότητα.

Συνεπώς η στρατιωτική βοήθεια είναι ευθύνη μας, ως Υπουργών Άμυνας, να συνεχίσουμε ενισχύοντας αυτήν τη στρατιωτική βοήθεια στους Ουκρανούς φίλους μας. Έτσι μπορέσαμε να συζητήσουμε τις απόψεις μας για τα σημαντικά μας θέματα και θα ήθελα έτσι να προχωρήσουμε στο θέμα της βιομηχανίας μας και στις συλλογικές μας δυνατότητες, φτιάχνοντας αυτό που ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας αποκαλεί «οικονομία πολέμου».

Να ζητήσουμε δηλαδή από τις βιομηχανίες μας να δημιουργήσουν αποθέματα, να εντείνουν την παραγωγή, να διασφαλίσουν το σύνολο της αλυσίδας εφοδιασμού. Αυτό ισχύει ιδίως για την πυρίτιδα, θέμα περί του οποίου έκανα ανακοινώσεις στο Παρίσι αυτήν την εβδομάδα και για τις οποίες παρουσίασα αυτή τη σκέψη και στους εταίρους μας, καθώς έχουμε πλέον αυτήν τη σχέση οικειότητας και εγγύτητας, όπως έχουμε με την Αθήνα και την ελληνική ηγεσία με την οποία θέλαμε να μοιραστούμε και αυτό το θέμα.

Η ατζέντα θα συνεχιστεί και για όλο το 2023. Προγραμματίσαμε ημερομηνία συνάντησης με τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης για να προβούμε σε νεώτερη επισκόπηση επί των εξελίξεων στην περιοχή, ανταλλάξαμε απόψεις για τους Αιγύπτιους φίλους και εταίρους μας, την κατάσταση ασφαλείας στη Λιβύη και την Αφρική.

Μιας και βρίσκομαι εδώ, στην Αθήνα, μια μεγάλη Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και μεγάλη κοιτίδα του πολιτισμού μας, θέλω να πω ότι δεν πρέπει ο πόλεμος στην Ουκρανία να επισκιάσει τα υπόλοιπα προβλήματα ασφαλείας μας, κυρίως όσα αφορούν στο Νότο, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τις χώρες του Σαχέλ, όπου η τρομοκρατία εξακολουθεί να υπάρχει. Παρίσι και Αθήνα, Αθήνα και Παρίσι πρέπει να εξακολουθήσουν την ενίσχυση των σχέσεών τους προς υποστήριξη μιας ατζέντας ασφαλείας.

Σε κάθε περίπτωση, ως φίλος της Ελλάδας θα ήθελα να εκφράσω προσωπικώς την εκτίμησή μου για όσα επιτυγχάνετε εδώ και να δηλώσω πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η Ελλάδα ως πάροχος ασφαλείας για το σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών και γενικότερα, για το σύνολο των κρατών του μεσογειακού τόξου.

Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ για την υποδοχή».

Στην 114 Πτέρυγα Μάχης

Μετά την ολοκλήρωση των δηλώσεων ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης και ο Γάλλος ομόλογός τους, συνοδευόμενοι από τις αντιπροσωπείες των δύο πλευρών μετέβησαν στην 114 Πτέρυγα Μάχης.

Στις εγκαταστάσεις της 332 Μοίρας Παντός Καιρού οι κ.κ. Παναγιωτόπουλος και Λεκορνύ ενημερώθηκαν για το ιστορικό, την αποστολή, την εκπαίδευση και τις δραστηριότητες της μονάδας που αποτελεί την έδρα των “Rafale”. Στη συνέχεια ενημερώθηκαν επί ενός διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους για τις επιχειρησιακές δυνατότητές του και συνομίλησαν με το ιπταμένους και μηχανικούς που υπηρετούν στην 114 ΠΜ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



Economist: Ένα ξεχασμένο ελληνικό λιμάνι γίνεται ζωτικής σημασίας για τον πόλεμο στην Ουκρανία

Στις αρχές του καλοκαιριού, η μικρή πόλη της Αλεξανδρούπολης, 15 χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Τουρκία, ξέμεινε για λίγο από αυγά και κοτόπουλα. Ο λόγος ήταν η τριήμερη «εισβολή» πεινασμένων Αμερικανών πεζοναυτών, που είχαν καταπλεύσει στο λιμάνι της με το USS Arlington. Η Αλεξανδρούπολη έχει μετατραπεί τελευταία σε μια οικονομικά ανθηρή πόλη, καθώς δεν εξαρτάται πλέον από τις πωλήσεις καφέ, κέικ και αναμνηστικών σε τουρίστες από την Τουρκία και τα Βαλκάνια. Για την τύχη της μπορεί να ευχαριστήσει την εισβολή του Vladimir Putin στην Ουκρανία, η οποία προκάλεσε έκρηξη της δραστηριότητας στο λιμάνι της.

Η γεωγραφία του λιμανιού το καθιστά ελκυστικό για αυτούς που σχεδιάζουν τα logistics του ΝΑΤΟ. Βρέχεται από το Αιγαίο Πέλαγος ενώ έχει καλή οδική και σιδηροδρομική σύνδεση στα βόρεια με την ανατολική πτέρυγα της συμμαχίας. Συγκεκριμένα, παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία μέσω της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Η χρήση της ως ενδιάμεσου σταθμού παρακάμπτει τη Μαύρη Θάλασσα, την οποία περιπολεί η Ρωσία, και τον Βόσπορο, ένα σημείο ασφυξίας που ελέγχεται από την Τουρκία, μέλος μεν του ΝΑΤΟ, αλλά ιδιότροπο. Επιπλέον, το λιμάνι διαθέτει άφθονη χωρητικότητα, σε αντίθεση με τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά (τα οποία τυχαίνει επίσης να διοικούνται από εταιρείες με δεσμούς με τη ρωσική και την κινεζική κυβέρνηση αντίστοιχα).

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις έχουν εντείνει τη χρήση της Αλεξανδρούπολης για την παράδοση όπλων, συμπεριλαμβανομένων αρμάτων μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και ελικοπτέρων. Πρόσφατα, περισσότερα από 2.400 τεμάχια στρατιωτικού εξοπλισμού βρίσκονταν στην αποβάθρα. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο επικεφαλής της εκεί ομάδας logistics των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, Andre Cameron, στον ανταποκριτή μας, στις 12 Ιουλίου, είχαν μόλις αποσταλεί σε επτά άλλες χώρες του ΝΑΤΟ. Η επόμενη παρτίδα υλικού αναμένεται εντός δεκαπενθημέρου. Ο κ. Cameron λέει επίσης ότι και η Βρετανία και η Ιταλία, μεταξύ άλλων, σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι για αποστολή στρατιωτικού υλικού.

Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης

Ο κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ πρόεδρος του Ο.Λ.Α., πιστεύει ότι θα μπορούσε να μετατραπεί σε ένα σημαντικό σημείο μεταφόρτωσης για τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών και άλλων εμπορευμάτων – αν και επί του παρόντος δεν έχει αρκετό βάθος για να φιλοξενήσει μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Το λιμάνι ενδέχεται σύντομα να μετατραπεί σε ενεργειακός κόμβο, με σχέδια για δύο πλωτούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) λίγα μίλια ανοικτά της θάλασσας. Αυτά θα μεταφέρουν κυρίως αμερικανικό LNG στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και άλλα σημεία στη νοτιοανατολική Ευρώπη, βοηθώντας έτσι στη μείωση της εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Με την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, ο Ο.Λ.Α. (που επί του παρόντος στεγάζεται σε ένα μικρό κτίριο δίπλα στην αποβάθρα με στέγη από ελενίτ) έχει εκπονήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο επέκτασης. Σύμφωνα με αυτό θα δημιουργηθεί πολύ περισσότερος χώρος στην αποβάθρα, ένας νέος τερματικός σταθμός εμπορευμάτων, μια επιπλέον προβλήτα 500 μέτρων και μια παράκαμψη του τοπικού αυτοκινητόδρομου. Μια αναβάθμιση της τάξης του 1,1 δισ. ευρώ (1,1 δισ. δολάρια) θα προσθέσει μια επιπλέον γραμμή και θα ηλεκτροδοτήσει τον σιδηρόδρομο που συνδέει το λιμάνι με το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών της ΕΕ. Χάρη στην Ουκρανία, λέει ο κ. Χατζημιχαήλ, «προετοιμαζόμαστε για έναν κόσμο διαφορετικών διαύλων. Θα διαρκέσει πολύ καιρό μετά το τέλος του πολέμου».

Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών χαρακτήρισε την Αλεξανδρούπολη ως «ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια» της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας της χώρας με την Αμερική. Ο James Stavridis, πρώην Ανώτατος Διοικητής των Συμμαχικών Δυνάμεων Ευρώπης, λέει ότι το λιμάνι «βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σταυροδρόμι μεταξύ του Αιγαίου και της Μαύρης Θάλασσας και θα έχει αυξανόμενη δυνητική αξία καθώς τα γεγονότα στην Ουκρανία θα εξελίσσονται «. Δηλώνει ότι το ΝΑΤΟ θα μπορούσε «να ελλιμενίσει προσωρινά πολεμικά πλοία εκεί ώστε να μπορούν να κινηθούν γρήγορα στη Μαύρη Θάλασσα σε περίπτωση κρίσης, με την άδεια της Τουρκίας». Η προοπτική αυτή εξοργίζει τη Ρωσία: ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Dmitry Peskov, περιέγραψε την αυξημένη χρήση του λιμανιού από το ΝΑΤΟ ως ένα «προβληματικό» ζήτημα που «μας κάνει νευρικούς».

Μία από αυτές τις κοινοπραξίες διευθύνεται από τον Ιβάν Σαββίδη, τον Ελληνορώσο μεγιστάνα που εδρεύει στη Ρωσία και φέρεται να έχει καλές σχέσεις με το Κρεμλίνο: υπήρξε βουλευτής της Ενωμένης Ρωσίας, του κόμματος του οποίου ηγείται ανεπίσημα ο κ. Putin. Οι πιθανότητες επιλογής του κ. Σαββίδη φαίνονται ελάχιστες. Εάν προσέφερε τα περισσότερα, η προσφορά θα μπορούσε να μπλοκαριστεί για λόγους ανταγωνισμού: κατέχει ήδη την παραχώρηση του Ο.Λ.Θ.

Η προσφορά της τελευταίας κοινοπραξίας θεωρείται ευρέως ως η επικρατέστερη. Επικεφαλής της είναι μια οντότητα που ελέγχεται από την οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου. Πρόκειται για έναν από τους πλέον γνωστούς δισεκατομμυριούχους της Ελλάδας, με συμφέροντα που καλύπτουν την ενέργεια, τις κατασκευές, τα ακίνητα και τα μέσα ενημέρωσης. Πρώην Έλληνας βουλευτής και, σύμφωνα με πληροφορίες, δωρητής πολλών πολιτικών κομμάτων, είναι παράλληλα ένας από τους καλύτερα διασυνδεδεμένους.

Η αυτοκρατορία των Κοπελούζων έχει μακροχρόνιους επιχειρηματικούς δεσμούς με τη Ρωσία. Για πάνω από 30 χρόνια είναι εταίρος 50/50 στον Προμηθέα, μιας κοινοπραξία με την Gazprom, τον κρατικά ελεγχόμενο ρωσικό γίγαντα του φυσικού αερίου, η οποία παρέχει σήμερα στην Ελλάδα περίπου το ένα τρίτο του φυσικού αερίου της. Σύμφωνα με έκθεση του 2020 του Κέντρου Μελετών για τη Δημοκρατία (CSD), ενός ανεξάρτητου κέντρου μελετών, ο κ. Κοπελούζος είναι «ένας από τους ελάχιστους Έλληνες επιχειρηματίες που έχουν αναπτύξει επιχειρηματικές δραστηριότητες στη Ρωσία, ιδίως στον τομέα των υποδομών». Συμμετείχε στην κοινοπραξία εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.

Ο κ. Κοπελούζος ήταν ένας από τους δύο Έλληνες επιχειρηματίες που συνάντησε ο κ. Putin όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα το 2001. Στο σπίτι του, στην Αθήνα, έχει παραθέσει δείπνα σε κορυφαία στελέχη της Gazprom και Ρώσους αξιωματούχους. Η έκθεση του CSD τον αποκαλεί «τον σημαντικότερο επιχειρηματία που συνδέεται στενά με τα ρωσικά συμφέροντα στην Ελλάδα για τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες» και την εταιρεία συμμετοχών του, τον όμιλο Κοπελούζου, «ενδιάμεσο φορέα των ρωσικών συμφερόντων στην Ελλάδα». Το κέντρο μελετών σημειώνει ότι η εταιρεία συμμετείχε ενεργά στην ανάπτυξη δύο αγωγών υπό ρωσική καθοδήγηση (ο ένας εκ των οποίων μπήκε στο ράφι) για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου και πετρελαίου στην Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες,. Ένα αμερικανικό διπλωματικό τηλεγράφημα που διέρρευσε για τον όμιλο Κοπελούζου, από το 2007, είχε τίτλο «Gazprom by any other name? (η Gazprom υπό άλλη επωνυμία;) « και ανέφερε ότι ο Προμηθέας «λειτουργεί ως προέκταση του δικτύου της Gazprom». Ο όμιλος Κοπελούζου δεν απάντησε σε τρία αιτήματα για σχολιασμό.

Οι υποστηρικτές της υποψηφιότητας Κοπελούζου λένε ότι δεν είναι ρωσικό τσιράκι. «Δεν είναι εγγενώς φιλορώσος ή φιλοδυτικός. Θα συνεργαστεί με οποιονδήποτε. Θέλει απλώς να κερδίσει χρήματα», δηλώνει ένας από αυτούς. Τα τελευταία χρόνια έχει εντείνει τις επιχειρηματικές του συναλλαγές με την Αμερική. Μια εταιρεία που του ανήκει είναι ένας από τους κύριους εργολάβους της ανακαίνισης της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα. Ο όμιλος του είναι επίσης ο κύριος επενδυτής στους πλωτούς τερματικούς σταθμούς LNG που θα παραλαμβάνουν αμερικανικό αέριο.

Αυτές οι πρόσφατες συμφωνίες βοήθησαν να πειστούν ορισμένοι στην Ουάσιγκτον ότι μια Αλεξανδρούπολη που θα ανήκει στον Κοπελούζο δεν θα ήταν στρατηγική καταστροφή. Παρ’ όλα αυτά, η Αμερική έχει καταστήσει σαφές στην ελληνική κυβέρνηση ότι θα προτιμούσε να δει μια κοινοπραξία υπό αμερικανική υποστήριξη να κερδίζει. Κάποιοι δυτικοί αξιωματούχοι λέγεται ότι ανησυχούν ότι, αν η ομάδα υπό την ηγεσία του Κοπελούζου κέρδιζε, θα μπορούσε να δώσει στη Ρωσία καλύτερη εικόνα των τεκταινομένων στο λιμάνι ή, ακόμη χειρότερα, να επιβραδύνει την ανάπτυξή του. Οι όροι του διαγωνισμού δεν προβλέπουν κάποιο ελάχιστο επίπεδο επένδυσης.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Αθήνας υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – πιστή στο ΝΑΤΟ και με πολύ φιλικές σχέσεις με την Αμερική – δεν θα θελήσει να «θορυβήσει» τους συμμάχους της, παραδίδοντας το λιμάνι σε κάποιον που θεωρείται ότι πρόσκειται στον γεωπολιτικό τους αντίπαλο. Εκπρόσωπος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου που πωλεί το λιμάνι υποβαθμίζει τους κινδύνους, λέγοντας ότι, ενώ στόχος της πώλησης είναι «η μεγιστοποίηση της οικονομικής απόδοσης», θα υπάρξει «έλεγχος… ώστε να διασφαλιστεί η εθνική ασφάλεια και άμυνα».

Ο κ. Cameron, υπεύθυνος logistics των Αμερικανών στο λιμάνι, δεν αποσπάται από το ζήτημα της ιδιοκτησίας. Λέει ότι η ομάδα του ετοιμάζεται ήδη για το επόμενο φορτίο στρατιωτικού εξοπλισμού, το οποίο αναμένεται να είναι στη θέση του για την υπεράσπιση των ανατολικών συνόρων του ΝΑΤΟ και της Ουκρανίας μέχρι τα μέσα Αυγούστου. «Και θα υπάρξουν πολλά περισσότερα μετά από αυτό».

© 2022 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

powergame.gr




Κομβικής σημασίας το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για την Ευρώπη

Αυτόνομο ρόλο στο διεθνές «παιχνίδι» που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη για την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία προς τον υπόλοιπο κόσμο, επιχειρεί, με σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας, να διαδραματίσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ως τερματικός σταθμός εξαγωγής.

Παράλληλα με τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην μεταφορά στρατιωτικών μέσων από τις ΗΠΑ προς την υπόλοιπη Ευρώπη και αντιστρόφως, όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι η «κυκλική εναλλαγή» (rotation), μόνο για τον μήνα Ιούνιο, ξεπερνά κατά 2,5 φορές την μεγαλύτερη προηγούμενη ανάλογη επιχείρηση.

Τα ποσοτικά αυτά δεδομένα πιστοποιούν ότι η κρίση, στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α), έγινε ευκαιρία και πως ακόμα και υπό τις δυσμενέστερες των συνθηκών, με καλά προετοιμασμένες κινήσεις και έμπειρο στελεχιακό δυναμικό, έννοιες όπως «διεύρυνση του διεθνούς αποτυπώματος», «επιτάχυνση του στρατηγικού βάθους σε Βαλκάνια και Αν. Ευρώπη», δεν αποτελούν διακηρύξεις κενές περιεχομένου. Πολλώ μάλλον όταν οι… ξεροκέφαλοι αριθμοί κάνουν λόγο για ιστορικά υψηλά σε φορτία και έσοδα για το 2021.

Το πολυεπίπεδο του προβλήματος αλλά, ταυτόχρονα και την σοβαρότητα της διαχείρισής του, αποδεικνύει και το γεγονός ότι σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από τρεις μέρες, μετείχαν, εκτός από τον Πρόεδρο του ΟΛΑ Κων. Χατζημιχαήλ, ο Γενικός Εμπορικός Διευθυντής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Roberto Biasin και κορυφαία στελέχη των δύο εταιρειών.

Το παρασκήνιο των πυρετωδών διαβουλεύσεων και τα «ατού» της Αλεξανδρούπολης

Σύμφωνα με πληροφορίες του “mononews”, εκτός από τη συγκεκριμένη σύσκεψη, που είδε το φως της δημοσιότητας, εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα, διεξάγονται εντατικές παρασκηνιακές, διαβουλεύσεις, με τη συμμετοχή και Ουκρανών traders αλλά και εισαγωγέων προς την Ουκρανία, ώστε να «στρωθεί το έδαφος» και να καταστεί υλοποιήσιμη μια πραγματικά διαφορετική πρόταση προς όλους τους εμπλεκόμενους.

Λύση που, τελικώς, θα επιλεγεί μεταξύ των εναλλακτικών που βρίσκονται στο «τραπέζι» και συναρτώνται με κρίσιμους δείκτες, όπως το κόστος, ο χρόνος, οι παραδόσεις αυτές καθ’ αυτές. Λύση που αν επιλεγεί από τους εμπόρους και τις κυβερνήσεις, θα δώσει στην Αλεξανδρούπολη το δικαίωμα να «πάρει το μέγιστο φορτίο για τις δυνατότητες των υποδομών του». Επιχειρείται «κάτι που δεν έχει ξαναγίνει», τονίζουν οι συνομιλητές μας, αναδεικνύοντας και την κρίσιμη παράμετρο του χρόνου, ο οποίος τρέχει αντίστροφα.

Ατού στην ελληνική υποψηφιότητα αποτελεί η εμπειρία και η αποτελεσματικότητα που έχει ο Λιμένας αναφορικά με τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού και μέσων προς και από την υπόλοιπη Ευρώπη, μέσω δικτύων που παρακάμπτουν το δομικό πρόβλημα της ασυμβατότητας του «Σοβιετικού τύπου» σιδηροδρομικού δικτύου που αποτελεί ακόμα, την πλειονότητα στις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ, οι οποίες, άμεσα ή έμμεσα, εμπλέκονται στο ζήτημα. Χαρακτηριστικό είναι πως μέχρι σήμερα και από ότι φαίνεται και στο μέλλον, απαιτείται να γίνει μεταφόρτωση στα σύνορα Μολδαβίας- Ρουμανίας, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Δεύτερο ατού της Αλεξανδρούπολης είναι η επικινδυνότητα και για το εμπόριο, που εξακολουθεί να υπάρχει στη Μαύρη Θάλασσα και η υφιστάμενη τουρκική πολιτική στα Στενά του Βοσπόρου. Γεγονός που καθιστά την Αλεξανδρούπολη την καλύτερη, ίσως, εναλλακτική οδό, την μοναδική οδό για τη μεταφορά φορτίων προς τις χώρες της Αν. Ευρώπης, όπως υποστηρίζουν, χωρίς ίχνος έπαρσης, συνομιλητές μας με απόλυτη γνώση του ογκώδους φακέλου.

Προς επίρρωσιν της ανάδειξης των προτερημάτων της Αλεξανδρούπολης, οι ίδιοι παράγοντες, επικαλούνται, αφενός τη σημερινή διάρκεια του ταξιδιού προς την Κωστάντζα της Ρουμανίας (από τα πρώτα λιμάνια σε όγκο διακίνησης ουκρανικών σιτηρών) με το ταξίδι μέσω τραίνου, να διαρκεί μόνο 2,5 μέρες, αφετέρου το χαμηλό κόστος έναντι του ανταγωνισμού. Ανάλογη είναι η υπεραξία που μπορεί να προδώσει το λιμάνι της ακριτικής πόλης και για μεταφορές προς την Βόρεια Ευρώπη, όπου η διάρκεια, όπως λέγεται, δεν θα ξεπερνά τις πέντε μέρες. Με εξασφαλισμένη και την κεφαλαιώδους σημασίας παράμετρο της ασφάλειας.




Ουκρανία | Ο Ζελένσκι κατέρριψε τον μύθο των τουρκικών Bayraktar

Ο Ουκρανός Πρόεδρος διέλυσε την πολυδιαφημιζόμενη – δήθεν – αποτελεσματικότητα των τουρκικών drones για τα οποία κομπάζει η Άγκυρα.

Η απάντηση δόθηκε στην σχετική ερώτηση που του απηύθυνε ο δημοσιογράφος από το Αζερμπαϊτζάν, ο οποίος ήθελε να υπερθεματίσει τον ρόλο των Bayraktar στον πόλεμο με την Αρμενία. Πιστεύοντας ότι η αποτελεσματικότητα των τουρκικών drones στην ασθενική αεράμυνα της Αρμενίας μπορούσαν να επαναλάβουν τα ίδια αποτελέσματα και εναντίον της Ρωσίας, πήρε μια απάντηση που μάλλον δεν την περίμενε:

«Έχουμε ξεκινήσει την συμπαραγωγή κι έχουμε ήδη drones που κατασκευάστηκαν με ενσωματωμένους δικούς μας κινητήρες και με δικό μας εξοπλισμό. Και με όλο τον σεβασμό προς τα Bayraktar και σε οποιοδήποτε σύστημα τους, θα σας έλεγα ότι αυτός είναι ένας διαφορετικός πόλεμος. Ειδικοί παραδέχονται ότι αυτός ο πόλεμος δεν μπορεί να συγκριθεί με κανέναν άλλον στον 21o αιώνα.

Δεν μπορεί να γίνει και σύγκριση με τους πολέμους της δεκαετίας του ‘90. Δεν έχει ξαναγίνει τέτοιος πόλεμος. Αυτού του είδους τα οπλικά συστήματα, τα drones μπορεί να βοηθήσουν αλλά δεν μπορούν να κάνουν την διαφορά. Κι αυτό διότι η ιστορία των πυραύλων, η ιστορία του πυροβολικού και της αεράμυνας είναι που παίζουν καθοριστικό ρόλο. Και δεν θυμάμαι παρόμοια κατάσταση τέτοια μεγάλης καταστροφής σε κανέναν άλλον πόλεμο από αυτόν που έχει διεξάγει η Ρωσία εναντίον της χώρας μας».

Και ο Ουκρανός πρόεδρος κατέληξε με την προτροπή ότι «θα πρέπει η χώρα σας (σ.σ. Το Αζερμπαϊτζάν) να κάνει περισσότερα και να μας βοηθήσει, γιατί μετά την Ουκρανία η Ρωσία θα στραφεί εναντίον σας».

Ολόκληρο το επίμαχο σημείο με την απάντηση είναι στο 0.40.30 του βίντεο που ακολουθεί:

Πηγη: enikos.gr




Λιμάνι Αλεξανδρούπολης | Με ρόλο κομβικό στις ημέρες του πολέμου

Τον ρόλο της αρτηρίας που παρακάμπτει τα Στενά με κατεύθυνση προς τις παράκτιες χώρες της Μαύρης Θάλασσας και την Ανατολική Ευρώπη έχει αναλάβει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις τελευταίες 40 ημέρες το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Τον ρόλο της αρτηρίας που παρακάμπτει τα Στενά με κατεύθυνση προς τις παράκτιες χώρες της Μαύρης Θάλασσας και την Ανατολική Ευρώπη έχει αναλάβει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις τελευταίες 40 ημέρες το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Από τις 28 Φεβρουαρίου και έπειτα, όταν αποφασίστηκε να κλείσουν τα Στενά για πολεμικά πλοία και τη μεταφορά πολεμικού υλικού με βάση όλα όσα προβλέπει η Σύμβαση του Μοντρέ, το σχέδιο για το οποίο εξαρχής είχε σχεδιαστεί η Αλεξανδρούπολη τέθηκε σε εφαρμογή. Εκτοτε από το λιμάνι έχουν μεταφερθεί προσωπικό και υλικό του ΝΑΤΟ όχι μόνο προς τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, αλλά και προς την Πολωνία, με τελευταίο παράδειγμα τα άρματα μάχης Abrams και τα τεθωρακισμένα οχήματα Bradley του αμερικανικού στρατού. Τα συγκεκριμένα τεθωρακισμένα κατέληξαν στη δυτική Πολωνία με συνολικά οκτώ σιδηροδρομικούς συρμούς. Ηδη η δίοδος της Αλεξανδρούπολης θεωρείται σημαντική και για την αποστολή περαιτέρω όπλων και προσωπικού προς την ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, όπως υποδηλώνουν οι πληροφορίες για ενδεχόμενη αποστολή και κάποιων από τα 20 τεθωρακισμένα Bushmaster που δωρίζει η κυβέρνηση της Αυστραλίας προς την Ουκρανία. Ούτως ή άλλως, όπως γίνεται σαφές από μια σειρά πηγών, από την Αλεξανδρούπολη ήδη έχει μεταφερθεί και υλικό με τελικό προορισμό τις ουκρανικές δυνάμεις. Για όσο καιρό τα Στενά παραμένουν κλειστά, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα είναι πολύτιμη δίοδος προς τον Βορρά και την Ανατολική Ευρώπη.

Η ΘράκηΟ χώρος της Θράκης ως πλέον εγγύς στη Μαύρη Θάλασσα έχει χρησιμεύσει και για τις πρόσφατες επιχειρήσεις επιτήρησης από αεροσκάφη, τα οποία απονηώθηκαν από το αεροπλανοφόρο «Harry S. Truman». Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι ο εναέριος χώρος χρησιμοποιείται και ως τμήμα του διαδρόμου των νατοϊκών UAV RQ-4B (Global Hawk) τα οποία πετούν σε ύψος 55.000 ποδιών, ξεκινώντας από τη Σιγκονέλα της Σικελίας. Πετούν μέσω Θράκης στη Βουλγαρία, από εκεί ανατολικά σε πορεία πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα, εν συνεχεία επιστρέφουν δυτικά και από τη Ρουμανία, συνεχίζουν παράλληλα με τη Μολδαβία και από εκεί προς Πολωνία, σε όλο το μήκος των συνόρων της χώρας με την Ουκρανία, τη Λευκορωσία και τη Λιθουανία. Εως εκεί όπου βρίσκεται το άνοιγμα Σουβάλκι, ένα σημείο το οποίο θεωρείται τρωτό από το ΝΑΤΟ διαχρονικά καθώς γεωγραφικά βρίσκεται ανάμεσα στη Λευκορωσία και στον ρωσικό θύλακο του Καλίνινγκραντ.

Πρακτικά η τριάδα Αλεξανδρούπολη, 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα και βάση της Σούδας, τις τελευταίες 40 ημέρες βρίσκεται υπό διαρκή κινητικότητα, ενώ σε αυτές πρέπει να προστεθεί και η βάση της Ανδραβίδας, στην οποία τους τελευταίους μήνες έχουν επανειλημμένως προσγειωθεί, με αφορμή διάφορες ασκήσεις, αεροσκάφη F-15E της αμερικανικής αεροπορίας. Σημειώνεται ότι στην 110 ΠΜ ήδη υπάρχει η δυνατότητα για τη στάθμευση αμερικανικών UAV τύπου MQ-9. Η συγκεκριμένη πιθανότητα είναι πάντα ανοιχτή, ωστόσο η αυτονομία που διαθέτουν αυτού του τύπου τα ιπτάμενα συστήματα δίνει τη δυνατότητα πολύωρων πτήσεων χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού ή συντήρησης. Ηδη στην αεροπορική βάση της Λάρισας προχωρούν με ραγδαίο ρυθμό τα έργα αναβάθμισης των εγκαταστάσεων (επισήμως έχουν εγκριθεί τουλάχιστον 35 εκατ. δολάρια γι’ αυτόν τον σκοπό), με στελέχη των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων να τις επιβλέπουν και να επιδεικνύουν ενδιαφέρον για την επέκτασή τους.

Η εξαιρετική σχέση ανάμεσα στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον στο επίπεδο της στρατιωτικής συνεργασίας και οι προοπτικές της φάνηκαν και κατά τις επαφές που είχε η υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Βικτόρια Νούλαντ στην Αθήνα, η οποία, άλλωστε, στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» (7/4) αναφέρθηκε σε αυτό το σημείο. Την Αθήνα απασχολεί, βεβαίως, το γεγονός ότι στην Ουάσιγκτον υπάρχει πλέον διάθεση για ταχεία επιδιόρθωση των δεσμών με την Αγκυρα. Η «Κ» επανειλημμένως τους προηγούμενους μήνες είχε υπογραμμίσει ότι η επιχείρηση γοητείας της Τουρκίας προς μια σειρά από χώρες της ευρύτερης περιφέρειας (Ισραήλ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία και Αίγυπτος) δεν ήταν αποσυνδεδεμένη από τις επιθυμίες της Ουάσιγκτον και τις πιέσεις που άσκησε (ιδιαίτερα προς την Ιερουσαλήμ και το Αμπου Ντάμπι), στο πλαίσιο της προσπάθειας να κρατηθεί η Αγκυρα στο δυτικό στρατόπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο (αλλά και στην ανάγκη να εξοφληθεί με κάποιο τρόπο το περίπου 1 δισ. δολ. συμμετοχής της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35) η αμερικανική κυβέρνηση επιθυμεί να προχωρήσει και σε αναβάθμιση τουρκικών F-16. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο υπό τις παρούσες συνθήκες καθώς προϋποθέτει δύο συνθήκες: Πρώτον, να αρθεί ο νόμος για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής μέσω κυρώσεων (CAATSA) ή, δεύτερον, να εγκριθεί κάτι τέτοιο από το Κογκρέσο. Υπό τις παρούσες συνθήκες, στην Ουάσιγκτον και τα δύο ενδεχόμενα κρίνονται πολύ δύσκολα.

Τα ελληνοτουρκικά

Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα φανεί αν ο «πάγος» που έχει μπει στα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό, αφενός αναγκαστικά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, αφετέρου λόγω της ξεκάθαρης επιχείρησης των ΗΠΑ να κρατήσει την κατάσταση ήρεμη στη νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, θα λειτουργήσει, ή αν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θεωρήσει ότι είναι δυνατόν να πιέσει έτι περαιτέρω την κατάσταση στο Αιγαίο. Ο αδύναμος κρίκος είναι, για ακόμα μια φορά, η Κύπρος και για τον λόγο αυτό στη Λευκωσία υπάρχει ελάχιστη αισιοδοξία, παρά το γεγονός ότι η συζήτηση για την ενέργεια δημιουργεί κάποιες ελπίδες διαλόγου.

Ο «Ωρίων» στο ΝΑΤΟ

Η πολυεθνική άσκηση ειδικών επιχειρήσεων με την επωνυμία «Ωρίων 22», που ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα και διοργανώθηκε από το ΓΕΕΘΑ με τη συμμετοχή ειδικών δυνάμεων από Ελλάδα, ΗΠΑ, Γαλλία, Βουλγαρία, Ισραήλ και Κυπριακή Δημοκρατία, εντυπωσίασε τους Αμερικανούς επιτελείς που την παρακολούθησαν αλλά και συμμετείχαν σε αυτή σε όλη τη διάρκεια της διεξαγωγής της. Αποτέλεσμα είναι ότι οι Αμερικανοί ετοιμάζονται να προωθήσουν την ένταξη του «Ωρίωνα» σε ευρύτερα σενάρια, στα οποία θα συμμετέχει όλο το ΝΑΤΟ. Εν ολίγοις, ο «Ωρίων 23» δεν θα είναι μια πολυεθνική διακλαδική άσκηση υπό την αιγίδα της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ, αλλά θα ενταχθεί στο πρόγραμμα ασκήσεων του ΝΑΤΟ, δηλαδή στην εκπαιδευτική αφρόκρεμα του Βορειοατλαντικού Συμφώνου. Δεδομένης, μάλιστα, της σημασίας που αποκτά η συζήτηση για τη μελλοντική στρατηγική και τακτική τοποθέτηση των δυνάμεων του ΝΑΤΟ, η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί και «ψήφο εμπιστοσύνης» για τη νεοσύστατη ΔΕΠ.




Κρίσιμο 15νθήμερο για την οικονομία

Αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο να διακοπεί οριστικά η ροή του φυσικού αερίου από την Ρωσία είναι η Ελλάδα αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη. Όπως τονίζουν κυβερνητικές πηγές, οι συσκέψεις είναι διαρκείς και τα σχέδια έχουν ήδη καταρτιστεί προκειμένου να αντιμετωπιστεί μια τέτοια κατάσταση. Όμως, οι τιμές καλπάζουν και η καθημερινότητα γίνεται δυσκολότερη μέρα με την ημέρα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Το ντόμινο των αυξήσεων δεν πιάνουν ταβάνι και αυτό έχει προβληματίσει το κυβερνητικό επιτελείο. Σε αυτό το δυσμενές τοπίο που δεν καλυτερεύει όλα δείχνουν ότι το επόμενο 15νθήμερο θα είναι ένα από τα πιο κρίσιμα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας με την αγορά να δείχνει μουδιασμένη.

Η αλήθεια είναι ότι κυρίως στις επιχειρήσεις περίμεναν την περίοδο του Πάσχα ως μια ευκαιρία να πάρουν ανάσα καθώς τα μέτρα κατά της πανδημίας έχουν περιοριστεί κατά πολύ. Όμως, το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει συρρικνωθεί και η ανασφάλεια για το επόμενο διάστημα δρα ανασταλτικά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Παράλληλα με την εκτίναξη στις τιμές των πρώτων υλών πολλά προϊόντα έχουν ανατιμηθεί και αυτό δυστυχώς δεν αναμένεται να σταματήσει όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση. Και ακόμα και αν σταματήσει ο πόλεμος η αγορά θα θέλει καιρό για να ομαλοποιηθεί.

Ανάχωμα στα όσα έρχονται είναι και ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 2 δισ. που θα κατατεθεί αυτή την εβδομάδα στην Βουλή.

Τα σχέδια για την ενεργειακή θωράκιση της χώρας

Δια στόματος του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα τονίστηκε ότι η χώρα είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο μιας οριστικής διακοπής της ροής ενέργειας από τη Ρωσία.

Ήδη, υπάρχουν οι πρόνοιες, ώστε αν συμβεί αυτό να αντικαταστήσουμε, στο μέτρο του δυνατού, τα αποθέματα ενέργειας.

Μεταξύ των μέτρων που έχει εξετάσει η ελληνική πλευρά, είναι:

  • Η διεθνής διαθεσιμότητα φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου
  • Η δημιουργία από τον ΔΕΣΦΑ μιας νέας πλωτής δεξαμενής φυσικού αερίου, δίπλα από την υφιστάμενη στην Ρεβυθούσα
  • Ετήσιο πρόγραμμα λειτουργίας των ορυχείων της ΔΕΗ και η ευχέρεια μετατροπής λειτουργίας 4 μεγάλων και 1 μικρής μονάδας της ΔΕΗ, δηλαδή 4,5 μονάδων, ώστε αντί για φυσικό αέριο με το οποίο λειτουργούν σήμερα, να λειτουργούν με πετρέλαιο.
  • Επίσης, η κυβέρνηση συγκεντρώνει ποσά από υπερπλεονάσματα που δημιουργούνται από τις επιχειρήσεις στο χρηματιστήριο ενέργειας και από τις δημοπρασίες των ρύπων και αυτά διοχετεύονται σε μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Τέλος, μέσα στην εβδομάδα θα υπάρξει νέα συνάντηση του ΔΕΣΦΑ με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργεας και της ΡΑΕ.

newsbeast.gr

 




Eλληνική δύναμη στη Βουλγαρία

Στο πλαίσιο της απόφασης για ενίσχυση της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ

Με στοιχεία ελαφρού αντιαεροπορικού πυροβολικού ενισχύει η Ελλάδα τις δυνάμεις του ΝΑΤΟ που βρίσκονται στην ανατολική πτέρυγα της Συμμαχίας. Η αποστολή υλικού και προσωπικού ξεκίνησε τα προηγούμενα 24ωρα και ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες και είναι εναρμονισμένη απολύτως με τις υποχρεώσεις της Ελλάδας να συνεισφέρει στη Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης (NRF) του ΝΑΤΟ, η οποία ενεργοποιήθηκε αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα αποστέλλει στη Βουλγαρία τέσσερις ουλαμούς ελαφρών αντιαεροπορικών συστημάτων τύπου ASRAD/Hellas με το προσωπικό τους και τους σχετικούς συνδέσμους διοίκησης, δηλαδή περί τα 30 στελέχη του Πυροβολικού. Τα συστήματα ASRAD/Hellas χρησιμοποιούνται από την Ελλάδα, τη Γερμανία και τη Φινλανδία και είναι ικανά να επιχειρήσουν υπό αντίξοες συνθήκες και σε δύσκολο έδαφος. Πρακτικά αποτελούνται από ένα όχημα τύπου Hummer, το οποίο μεταφέρει τετραπλό εκτοξευτή πυραύλων Stinger. Τα ASRAD μπορεί να μεταφερθούν, εφόσον αυτό απαιτηθεί, και μέσω αέρος.

Η διαδικασία μεταφοράς τους έχει ήδη ξεκινήσει και εντάσσεται σε σημαντικό βαθμό στην κεντρική απόφαση του ΝΑΤΟ να στηριχθούν η Βουλγαρία και η Ρουμανία, οι δύο βασικές παράκτιες ανατολικές χώρες της Συμμαχίας στη Μαύρη Θάλασσα. Παράλληλα προς αυτή τη διαδικασία συνεχίζεται η διαρκής μεταφορά δυνάμεων προς τις δύο αυτές χώρες μέσα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Οπως είχε αποκαλύψει ήδη από τις 10 Μαρτίου η «Κ», μόνο από την αμερικανική πλευρά προωθούνται (από και προς Ρουμανία) μέσω της Αλεξανδρούπολης συνολικά 3.000 προσωπικού και οπλικά συστήματα, ανάμεσα στα οποία τεθωρακισμένα Bradley και τανκς τύπου Μ1 Abrams, που είχαν συμμετάσχει στην άσκηση «Θρακική Συνεργασία 2022» στο Πετροχώρι Ξάνθης μαζί με τεθωρακισμένα του Στρατού Ξηράς.

Την Παρασκευή πραγματοποιήθηκε και η ημέρα διακεκριμένων επισκεπτών στην Ανδραβίδα, όπου τις επόμενες ημέρες θα ολοκληρωθούν τα τελευταία σενάρια της πολυεθνικής άσκησης «Ηνίοχος 2022», στην οποία συμμετείχαν και αεροσκάφη από τα αεροπλανοφόρα «Χάρι Σ. Τρούμαν» και «Σαρλ ντε Γκωλ». Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος περιέγραψε την άσκηση ως μήνυμα αλληλεγγύης αλλά και αποτροπής. Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος αναφέρθηκε χθες στην άσκηση «Ηνίοχος 2022» αλλά και στον συνδυασμό της με την παράλληλα εξελισσόμενη άσκηση, σε επίπεδο ειδικών επιχειρήσεων, «Ωρίων 22».

Ο κ. Δένδιας

Σημειώνεται, τέλος, ότι ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας συνομίλησε τηλεφωνικώς με τον Ουκρανό ομόλογό του Ντμίτρο Κουλέμπα, στον οποίο και γνωστοποίησε ότι επιθυμεί να επισκεφθεί την Ουκρανία στο προσεχές χρονικό διάστημα. Λίγο νωρίτερα, ο κ. Δένδιας σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ επισήμανε ότι κατά τη συνάντησή του με τον υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ αποκόμισε την εντύπωση ότι δεν γνώριζε για την επικείμενη εισβολή στην Ουκρανία. Στη συνάντηση που έγινε έξι ημέρες πριν από την εισβολή, ο κ. Δένδιας σημείωσε ότι τα λεγόμενα του συνομιλητή του (Σ. Λαβρόφ) παρέπεμπαν περισσότερο σε παράταξη και άσκηση πίεσης από τα ρωσικά στρατεύματα στην περιφέρεια της Ουκρανίας, ώστε να οδηγήσει την Ουκρανία διά της πίεσης και της αμφιβολίας για τις προθέσεις του ρωσικού στρατού να λάβει συγκεκριμένες αποφάσεις, τις οποίες θα ήθελε η ρωσική εξωτερική πολιτική. Ο υπουργός Εξωτερικών εκτίμησε επίσης ότι ο αναθεωρητισμός υπέστη βαρύτατο πλήγμα λόγω της ρωσικής εισβολής. «Στο σύνολό τους οι δημοκρατίες βρίσκονται απέναντι στον αναθεωρητισμό. Και επίσης με πολύ καθαρή θέση και καθαρό λόγο, ανεξαρτήτως θυσιών και πέραν εκβιασμών», σημείωσε ενδεικτικά ο κ. Δένδιας.




Τι προβλέπουν οι συμφωνίες για τις φρεγάτες Belharra και τα 6 επιπλέον αεροσκάφη Rafale

Ηφρεγάτα FDI (Belharra) έχει υψηλές δυνατότητες σε κάθε τύπο μάχης. Καλύπτει αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ανθυποβρυχιακό πόλεμο ενώ διασφαλίζει την άμυνα ενάντια σε επιθέσεις από αέρος ή από στεριά με σύγχρονους αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένου του Seafire της Thales, που είναι το πρώτο αμιγώς ψηφιακό πολυλειτουργικό ραντάρ με ενεργή κεραία και σταθερά πάνελ.

Είναι εξοπλισμένη με έναν μονό πλήρως ενσωματωμένο ιστό που διαθέτει όλους τους αερομεταφερόμενους αισθητήρες ώστε να επιτυγχάνεται σε μόνιμη βάση επιτήρηση 360 μοιρών. Είναι η πρώτη φρεγάτα στην αγορά που διαθέτει εγγενή προστασία από κυβερνοεπιθέσεις, εξοπλισμένη με δύο data-centers που φιλοξενούν σχεδόν όλες τις εφαρμογές του πλοίου.

Αναφορικά με τις τεχνικές της προδιαγραφές, η φρεγάτα Belharra έχει εκτόπισμα 4.500 τόνων, μήκος περίπου 122 μέτρα, πλάτος 18 μέτρα ενώ η μέγιστη ταχύτητά είναι 27 κόμβοι. Διαθέτει αεροπορικές εγκαταστάσεις για ελικόπτερο 10 τόνων και μη επανδρωμένο όχημα VTOL.

Τα κύρια όπλα που φέρει είναι οι πύραυλοι Aster και οι πύραυλοι Exocet MM40 B3C της MBDA, πυροβόλο 76 χιλιοστών, τορπίλες MU 90 και αντίμετρα CANTO της Naval Group καθώς και πυραυλικό σύστημα RAM.

Το ιστορικό

Σήμερα, το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει φρεγάτες ηλικίας περίπου 40 ετών. Η παλαιότητα του βασικού κορμού τού ελληνικού Στόλου επηρεάζει αρνητικά την απόδοσή του, όπως αναφέρθηκε στις σχετικές συζήσεις που έγιναν στη Βουλή, ενώ εντείνει τις δυσκολίες υποστήριξης των ηλεκτρονικών συστημάτων που φέρουν τα πλοία.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με σύγχρονες φρεγάτες κρίθηκε ως επιτακτική ανάγκη. Εκτός από τη γαλλική προσφορά, εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν προσφορές εταιρειών από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ισπανία. Το Πολεμικό Ναυτικό έκρινε ότι οι καταλληλότερες για την κάλυψη των επιχειρησιακών του απαιτήσεων είναι οι γαλλικές FDI. Και αυτό διότι διαθέτουν υψηλότατες δυνατότητες πολέμου επιφανείας, ανθυποβρυχιακού πολέμου και πολέμου αέρος σε συνδυασμό με σύγχρονα πυραυλικά συστήματα.

Το Σεπτέμβριο 2021, η Ελλάδα και η Γαλλία υπέγραψαν Συμφωνία Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης για τη συνεργασία στην Άμυνα και την Ασφάλεια και ως απόρροια της συμφωνίας αυτής συμφωνήθηκε η πρόσκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό τριών νέων φρεγατών FDI (Belharra) με «option» επιλογής και τέταρτης ίδιου τύπου φρεγάτας.

Η ναυπήγηση των πλοίων γίνεται στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group στη Γαλλία. O χρόνος παράδοσης, συμπεριλαμβανομένων των όπλων των φρεγατών, για το πρώτο και το δεύτερο πλοίο θα είναι εντός του 2025, για το τρίτο το 2026 και για το τέταρτο -εφόσον ασκηθεί το δικαίωμα της προαίρεσης αγοράς- το 2027. Όσο για την εν συνεχεία υλικοτεχνική υποστήριξή τους, εκκινεί από την παραλαβή κάθε πλοίου και έχει διάρκεια τριών ετών.

Στο πλαίσιο της σύναψης των συμβάσεων με τις εμπλεκόμενες γαλλικές εταιρείες, τη Naval Group και την MBDA France, έχει επιτευχθεί συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή και συντήρηση των πλοίων.

Το κόστος

Το ανώτατο κόστος της προμήθειας των φρεγατών ανέρχεται στο ποσό των 3,049 δισ. ευρώ. Αναλυτικότερα, η σύμβαση προμήθειας των τριών φρεγατών έχει κόστος 2,261 δισ. ευρώ, η σύμβαση της εν συνεχεία υποστήριξης 138 εκατ. ευρώ ενώ η σύμβαση για τα όπλα και την εν συνεχεία υποστήριξής τους 650 εκατ. ευρώ.

Σε περίπτωση που ασκηθεί το δικαίωμα της προαίρεσης για την πρόσκτηση και τέταρτης φρεγάτας, το κόστος φτάνει τα 4,07 δισ. ευρώ. Σε αυτά τα ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται κρατήσεις, φόροι, δασμοί και τυχόν λοιπές δαπάνες που βαρύνουν τις συμβάσεις (6,144%).

Τα 6 επιπλέον Rafale

Η Ελλάδα έχει, ήδη, προχωρήσει στην απόκτηση 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale. Τα πρώτα έξι από αυτά, βρίσκονται ήδη στην Τανάγρα. Παράλληλα με την απόκτηση των φρεγατών Belharra, υπογράφτηκε και η συμφωνία απόκτησης επιπλέον 6 αεροσκαφών Rafale για την Πολεμική Αεροπορία. Η συμφωνία προβλέπει την προμήθεια των αεροσκαφών με τον εξοπλισμό τους καθώς και την εν συνεχεία υποστήριξή τους.

Το αίτημα προς την κατασκευάστρια εταιρεία των αεροσκαφών Dassault Aviation και την εταιρεία MBDA France για την παροχή των όπλων στάλθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2021. Το κόστος απόκτησης των αεροσκαφών και της εν συνεχεία υποστήριξής τους ανέρχεται σε 807,6 εκατ. ευρώ ενώ το κόστος απόκτησης των όπλων που θα φέρουν στα 184 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός, συμπεριλαμβανομένων των κρατήσεων ύψους 6,144% αλλά και των τιμών με εκτιμώμενη αναπροσαρμογή 5%, φτάνει τα 1,092 δισ. ευρώ.

Η παραλαβή των έξι επιπλέον Rafale και των όπλων τους θα γίνει έως το τέλος του 2024. Συγκεκριμένα, το πρώτο θα παραδοθεί τον Ιούλιο του 2024 και έκτοτε θα παραδίδεται ένα κάθε μήνα έως τον Δεκέμβριο του 2024.

Επιπρόσθετα, η διάρκεια της εν συνεχεία υποστήριξης του συνόλου των 24 αεροσκαφών Rafale επεκτείνεται για τρία έτη, από το 2024 έως το 2027 ενώ η διάρκεια της εν συνεχεία υποστήριξης των όπλων τους για τέσσερα έτη, από το 2024 έως το 2028.




Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η άσκηση Ελλάδας – ΗΠΑ στην Ξάνθη

Η άσκηση «Θρακική Συνεργασία – 22» περιέλαβε συνεκπαίδευση σε αντικείμενα επιθετικών και αμυντικών επιχειρήσεων καθώς και σε τυποποιημένες τεχνικές μάχης

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η τακτική άσκηση μετά στρατευμάτων (ΤΑΜΣ) «Θρακική Συνεργασία – 22» (Thracian Cooperation – 22) που διεξήχθη στο πεδίο ασκήσεων Πετροχωρίου Ξάνθης με τη συμμετοχή ελληνικών και αμερικανικών τμημάτων του Στρατού Ξηράς.

Συγκεκριμένα στην άσκηση – επιπέδου τακτικού συγκροτήματος επιλαρχίας μέσων αρμάτων (ΤΣ ΕΜΑ) – συμμετείχαν η 3η Ίλη [C- (Charlie) Company] του 1-16 Τάγματος Πεζικού [Infantry Battalion (IN BN)] και η 1η Μεραρχία Πεζικού (1st Infantry Division) των ΗΠΑ και τμήματα και μέσα της ΧXV Τεθωρακισμένης ταξιαρχίας «2ο Σύνταγμα Ιππικού – Έφεσος», της 29ης μηχανοποιημένης ταξιαρχίας Πεζικού «Πόγραδετς», της XXI τεθωρακισμένης ταξιαρχίας «Ταξιαρχία Ιππικού – Πίνδος» και της 1ης ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού «Κιλκίς-Λαχανά».

oloklirothike-me-epitychia-i-askisi-elladas-ipa-stin-xanthi-eikones0

Η εν λόγω άσκηση περιέλαβε συνεκπαίδευση σε αντικείμενα επιθετικών και αμυντικών επιχειρήσεων καθώς και σε τυποποιημένες τεχνικές μάχης.

Σήμερα διεξήχθη η τελική φάση της την οποία παρακολούθησαν ο διοικητής της 1ης Στρατιάς/EU-ΟHQ «Αχιλλέας» αντιστράτηγος ‘Αγγελος Χουδελούδης, ο υποδιοικητής της διοίκησης Αμερικανικών Δυνάμεων Ευρώπης – Αφρικής (Deputy Commander USAREUR- AF) Major General Joe Jarrard, ο ακόλουθος ‘Αμυνας της Αιγύπτου Colonel Ayman Alian καθώς και παρατηρητές από την Κύπρο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Οι παρευρισκόμενοι διαπίστωσαν την άρτια οργάνωση, εκπαίδευση και επιχειρησιακή ετοιμότητα των ασκούμενων τμημάτων, καθώς και το εξαίρετο κλίμα συνεργασίας μεταξύ του προσωπικού των δύο χωρών.




Υπερσυγκέντρωση πυρός σε Αιγαίο και Μεσόγειο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

Υπερσυγκέντρωση πυρός σε Αιγαίο και Μεσόγειο

Η Μεσόγειος… φλέγεται. Μπορεί στη θαλάσσια περιοχή της Μεσογείου να μη διεξάγονται πολεμικές επιχειρήσεις, όμως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία το τελευταίο 15ήμερο παρατηρείται μία άνευ προηγουμένου υπερσυγκέντρωση ναυτικών δυνάμεων.

Η ανάπτυξη πολεμικών πλοίων σε Αιγαίο και Μεσόγειο θυμίζει εποχές Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η απόφαση του ΝΑΤΟ μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία να θέσει σε επαγρύπνηση τις στρατιωτικές του δυνάμεις και τη δύναμη ταχείας αντίδρασης με αποστολές αυξημένης επιτήρησης σε θάλασσα και αέρα έχει ως αποτέλεσμα ένα… μποτιλιάρισμα πολεμικών πλοίων κάθε είδους. Από τη μία μεριά είναι πλοία χωρών-μελών του ΝΑΤΟ. Εχουν αναπτυχθεί περισσότερα από 120 πλοία από τη Βόρεια Ευρώπη έως τη Μεσόγειο, ανάμεσά τους και τρία αεροπλανοφόρα. Αλλά από την άλλη είναι αναπτυγμένη και μία μεγάλη ναυτική δύναμη του ρωσικού στόλου. Ρωσικά πολεμικά βρίσκονται δυτικά της πόλης Ταρτούς στη Συρία, στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου η Ρωσία διατηρεί ναυτική βάση.

Ο πλους αεροπλανοφόρου σε κλειστές θάλασσες, όπως είναι το Αιγαίο με τα πολλά νησιά και την ασταμάτητη κίνηση πλοίων, είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο και ασυνήθιστο. Ομως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία το είδαμε κι αυτό. Προ ημερών το αεροπλανοφόρο των ΗΠΑ «Harry Truman» συνοδευόμενο από αρκετά πλοία του 6ου Στόλου του αμερικανικού ναυτικού (φρεγάτες, αντιτορπιλικά, καταδρομικά) και πολεμικά άλλων χωρών έπλεε στο Βόρειο Αιγαίο στο πλαίσιο των αποστολών αυξημένης επιτήρησης στην Ανατολική Ευρώπη που αποφάσισε η Βορειοατλαντική Συμμαχία. Mάλιστα, ο διοικητής του «Truman» αντιναύαρχος  Κερτ Ρένσοου έκανε ιδιαίτερη μνεία στην αποστολή στα «κλειστά ύδατα» του Βορείου Αιγαίου.

Και γαλλικό αεροπλανοφόρο

Αλλά και πιο δυτικά (Ιόνιο και νότια Κρήτης) ακόμη ένα αεροπλανοφόρο, το Γαλλικό «Charles de Gaulle» συνδράμει στις επιχειρήσεις επαγρύπνησης του ΝΑΤΟ και εναέριας αστυνόμευσης στην Ανατολική Ευρώπη μαζί με τα πλοία που το συνοδεύουν. Το γαλλικό αεροπλανοφόρο βρισκόταν έτσι κι αλλιώς στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου στο πλαίσιο της επιχείρησής του «Clemenceau 2022» αλλά τώρα αναπτύχθηκε κι αυτό εγγύτερα στο θέατρο επιχειρήσεων των συγκρούσεων της Ουκρανίας. Σημειώνεται ότι από αρχές Μαρτίου στη ναυτική δύναμη που συνοδεύει το «Charles de Gaulle» σ’ αυτή τη νέα αποστολή του συμμετέχουν η φρεγάτα «Υδρα», αλλά και το υποβρύχιο «Παπανικολής». Είναι μάλιστα η δεύτερη φορά μέσα σε ένα μήνα που δυνάμεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού συνοδεύουν το γαλλικό αεροπλανοφόρο. Από το «Charles de Gaulle» απονηώνονται μαχητικά Rafale αλλά και αεροσκάφος (Αwacs) E-2C Hawkeye για αποστολές ελέγχου, φύλαξης και επιτήρησης του νατοϊκού εναέριου χώρου, κοντά στα σύνορα της Ευρώπης με τη Ρωσία.

Ολη η παραπάνω δραστηριότητα βέβαια έρχεται να προστεθεί στην πάγια παρουσία ναυτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην περιοχή της Μεσογείου με προγραμματισμένες ασκήσεις που διεξήχθησαν ή διεξάγονται αυτές τις μέρες. Επιπλέον δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι στο Αιγαίο το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει έτσι κι αλλιώς πληθωρική παρουσία είτε με τις δικές τους ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις είτε με τα πλοία «σκοπούν» από το Βόρειο Αιγαίο έως το Νότιο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο αλλά και με τις απαιτούμενες αποστολές επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων.




Υπουργείο Ενέργειας ΗΠΑ | Ξαναβλέπουμε τον αγωγό Eastmed

«Μετά τις τελευταίες εξελίξεις θα τα δούμε όλα με φρέσκια ματιά», δήλωσε ανώτατος αξιωματούχος

«Μετά τις τελευταίες εξελίξεις θα τα δούμε όλα με φρέσκια ματιά», δήλωσε ο βοηθός γραμματέας για διεθνείς υποθέσεις του αμερικανικού υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δρ. Andrew Light, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την στάση των ΗΠΑ αναφορικά με τον αγωγό φυσικού αερίου Eastmed.

Ο αγωγός σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας, ωστόσο άτυπη τοποθέτηση του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών – πριν την εισβολή στην Ουκρανία – χαρακτήριζε το έργο ως μη βιώσιμο οικονομικά.

Η τοποθέτηση του δρ. Light έγινε στο πλαίσιο του 3ου συνεδρίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ανατολική Μεσόγειο και τα Δυτικά Βαλκάνια που πραγματοποιείται στην Ουάσιγκτον. Ο ίδιος εξήρε τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή τόσο για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια όσο και για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. «Δεν έχουμε μόνο την πράσινη μετάβαση, αλλά και την μετάβαση μακριά από τη Ρωσία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο συνέδριο ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης υπογράμμισε ότι η Ανατολική Μεσόγειος είναι η μόνη εναλλακτική για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, με την αξιοποίηση των κοιτασμάτων σε Κύπρο, Ισραήλ, Αίγυπτο και των πιθανών στην Ελλάδα. Τόνισε πως όλες οι μελέτες που έχουν γίνει για τον αγωγό Eastmed επιβεβαιώνουν ότι το έργο είναι τεχνικά και οικονομικά βιώσιμο, κάτι που ισχύει πολύ περισσότερο σήμερα, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ενώ υπενθύμισε ότι έχει ενταχθεί στην λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ. Ο κ. Μανιάτης εκτίμησε ότι «αν φερθούμε έξυπνα» τα επόμενα χρόνια μπορούμε να δούμε στην Ανατολική Μεσόγειο ένα καλύτερο μέλλον, ασφαλέστερο και ειρηνικό, με καλύτερες διμερείς και τριμερείς σχέσεις ανάμεσα σε όλες τις χώρες της περιοχής. Πρότεινε την αναβάθμιση της Ουάσιγκτον στο σχήμα συνεργασίας 3+1 που υπάρχει σήμερα μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ αφενός και ΗΠΑ αφετέρου ενώ εισηγήθηκε μακροχρόνια συμβόλαια στην προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ ώστε να υπάρχει περισσότερη σταθερότητα, τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους καταναλωτές στην Ευρώπη.

Η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου σημείωσε ότι με την υποστήριξη των ΗΠΑ υλοποιήθηκε σειρά έργων και σχεδιάζονται νέα που συμβάλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της περιοχής των Βαλκανίων και αναδεικνύουν τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι αγωγοί φυσικού αερίου ΤΑΡ, Ελλάδας – Βουλγαρίας που αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα, η διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, ο πλωτός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις με την Κύπρο και την Αίγυπτο κ.α.




«Χαστούκια» Μενέντεζ σε Τουρκία | Δεν πιάνουν οι επιθέσεις φιλίας του Ερντογάν

Ο Δημοκρατικός Γερουσιαστής Ρόμπερτ Μενέντεζ συμμετείχε σε εργασίες συνεδρίου υπό την αιγίδα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στην Ουάσινγκτον, όπου και προχώρησε σε δηλώσεις σχετικά με τα εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας, με σημείο αναφοράς τα F-16 και τους S-400.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η ανταποκρίτρια της ΕΡΤ Λένα Αργύρη, ο Αμερικανός Γερουσιαστής είπε χαρακτηριστικά ότι: «Τα F-16 δεν θα πουληθούν [στην Τουρκία] εκτός κι εάν υπάρξει κάποια δραματική ανατροπή με τους S-400, δηλαδή, εκτός εάν το σύστημα σταλεί στο εξωτερικό και συμβούν άλλα πράγματα. Οι επιθέσεις συμπάθειας του Ερντογάν δεν θα λειτουργήσουν. Η [αρμόδια] Επιτροπή έχει δικαιοδοσία για τις πωλήσεις όπλων στο Κογκρέσο».

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με εκπρόσωπο της τουρκικής προεδρίας, ο Ερντογάν τόνισε στον Μπάιντεν, στο πλαίσιο τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν πριν μια εβδομάδα, πως ήρθε η ώρα να αρθούν όλες οι «άδικες» κυρώσεις που έχουν επιβληθεί σε βάρος της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας. Συμπλήρωσε ότι η Τουρκία επιθυμεί να αγοράσει 40 νέα μαχητικά αεροσκάφη F-16 και να εκσυγχρονίσει αυτά που έχει ήδη, το συντομότερο δυνατόν.

Η Άγκυρα σχεδίαζε αρχικά να αποκτήσει περισσότερα από 100 stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων τύπου F-35, που κατασκευάζει η Lockheed Martin, αλλά οι ΗΠΑ απέκλεισαν την Τουρκία από το πρόγραμμα το 2019 αφότου απέκτησε τα ρωσικά αντιπυραυλικά συστήματα S-400. Η Τουρκία χαρακτήρισε άδικη την απόφαση και αξίωσε αποζημίωση για την πληρωμή 1,4 δισ. δολαρίων.




Η μεγαλύτερη συγκέντρωση ναυτικών δυνάμεων στο βόρειο Αιγαίο | Τα “θηρία” ΗΠΑ και Ρωσίας

Στην περιοχή πλέουν το αμερικανικό αεροπλανοφόρο Truman, η πιο σύγχρονη ρωσική φρεγάτα και πλειάδα πυρηνοκίνητων συνοδευτικών πλοίων

Ημεγαλύτερη, αναλογικά με την έκταση, συγκέντρωση ναυτικών δυνάμεων καταγράφεται αυτή την ώρα στην περιοχή του Βορείου Αιγαίου, εν μέσω της στρατιωτικής σύγκρουσης στην Ουκρανία.

Ειδικότερα, αυτή τη στιγμή βρίσκεται εκεί το θηριώδες αεροπλανοφόρο (CNV) USS Harry S. Truman που έχει μήκος 333 μέτρα, έκταση καταστρώματος πάνω από 4,5 στρέμματα, εκτόπισμα 103.000 τόνων, αναπτύσσει ταχύτητα 30 κόμβων και κινείται με την ισχύ που του δίνουν οι δύο πυρηνικοί αντιδραστήρες του.

Σε αυτό υπάρχει η δυνατότητα παραμονής άνω 90 μαχητικών αεροσκαφών και φιλοξενεί 6.500 άτομα. Όπως δηλώνουν οι γνωρίζοντες, μπορεί να κερδίσει ένα πόλεμο από μόνο του.

Μαζί του ως συνοδεία, έχει έξι πολεμικά πλοία, εκ των οποίων το ένα είναι πυρηνοκίνητο υποβρύχιο, κατά την πάγια τακτική των Battle Group (γκρουπ μάχης) που ακολουθεί η υπερδύναμη. Εκεί βρίσκεται επίσης το αμερικανικό αντιτορπιλικό USS Bainbridge κλάσης Arleigh Burke.

Ωστόσο στα ίδια νερά πλέει και η πιο σύγχρονη φρεγάτα του Ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, η Admiral Kasatonov που πιθανότατα διαθέτει πυρηνικές κεφαλές και ένα ρωσικό υποβρύχιο ως συνοδεία.

Σε αυτά τώρα συνυπολογίστε ότι νότια της Κρήτης πλέει το μήκους 260 μέτρων γαλλικό αεροπλανοφόρο Charles De Gaulle με 1.200 ναύτες, 22 μαχητικά Rafale στο κατάστρωμά του, δύο αεροσκάφη επιτήρησης Hawkeye και τρία ελικόπτερα.

Στο πλευρό του, αναπτύσσεται η αεροναυτική δύναμη συνοδείας που απαρτίζεται από 3 φρεγάτες, ένα σκάφος ανεφοδιασμού και ένα πυρηνικό υποβρύχιο. Παράλληλα εννοείται πως διάσπαρτα βρίσκονται στο Αιγαίο πλοία του ελληνικού στόλου αλλά και αντιστοίχως τουρκικά στα χωρικά ύδατα της γείτονος χώρας αλλά και στα διεθνή.

Ο πρώην υπουργός Εξωτερικών Χένρι Κίσινγκερ έλεγε πως «ένα αεροπλανοφόρο ισοδυναμεί με χιλιάδες τόνους διπλωματίας». Στη συγκριμένη περίπτωση άραγε, τι μπορεί να πει κανείς όταν έχει δύο αεροπλανοφόρα και τόσο μεγάλη δύναμη πυρός από όλα τα υπόλοιπα παραπλέοντα σκάφη;




Οι Τούρκοι επιχειρηματίες ανυπομονούν για τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν

Οι Τούρκοι επιχειρηματίες ανυπομονούν για την συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στην προεδρική κατοικία, στην περιοχή Σαριγιέρ, της Κωνσταντινούπολης. Εκεί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρακαθήσει σε γεύμα που θα παραθέσει προς τιμήν του ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Στην συνάντηση σκοπεύουν να συζητήσουν τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις με στόχο την βελτίωσή τους. Αυτό είναι κάτι που ενδιαφέρει τους επιχειρηματίες στην Τουρκία, που ανυπομονούν και εύχονται για μια καλή και εποικοδομητική συνάντηση.

Οι δύο ηγέτες (Μητσοτάκης – Ερντογάν) θα συναντηθούν στη… σκιά του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και της πολύμηνης κρίσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, σε μια συνάντηση που θα διαρκέσει δύο ώρες, όπως μετέδωσε η ΕΡΤ.

Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει επισημάνει τα προηγούμενα 24ωρα ότι έχει «ρεαλιστικές και μετρημένες προσδοκίες από τη σημερινή συνάντηση» και αυτό γιατί -όπως έχει σημειώσει- δεν υπάρχει προσδοκία ότι οι διαφωνίες με την Τουρκία, θα ξεπεραστούν.

Οι προσδοκίες των Τούρκων επιχειρηματιών

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουν τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν, οι επιχειρηματίες της Τουρκίας, καθώς… ποντάρουν στις διμερείς οικονομικές σχέσεις και τα θετικά αποτελέσματα που μπορούν να αποφέρουν.

Όπως εξηγεί, ο δημοσιογράφος και παρουσιαστής στο κανάλι BBN Turk, Emre Diner: “Θεωρώ ότι ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας είναι μία ευκαιρία για τις σχέσεις μεταξύ Έλλάδας – Τουρκίας. Η προσέγγιση Ελλάδας – Τουρκίας μπορεί να οδηγήσει σε μία καλή συνεργασία στον τομέα της ενέργειας.  Μετά την κατάργηση του έργου Eastmed, θα ήταν ωφέλιμο για την Ευρώπη να συνεργαστεί με την Άγκυρα και την Αθήνα για την επίλυση της ουκρανικής κρίσης.

Οι Τούρκοι επιχειρηματίες ανυπομονούν για τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν και περιμένουν ότι η συνάντηση του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, θα έχει θετικό αντίκτυπο στις οικονομικές σχέσεις.

Ο Πρόεδρος του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Τουρκίας – Ελλάδας, Λεβέντ Σαδίκ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: “Θέλουμε ο όγκος των συναλλαγών στο διεθνές εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών να αυξηθεί στα 6 με 7 δισεκατομμύρια δολάρια”. Οι Τούρκοι επιχειρηματίες δίνουν μεγάλη σημασία στη συνάντηση με τον Μητσοτάκη και εκτιμάται ότι η κρίση μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να επιλυθεί με διπλωματία”.




Αρχές Μαΐου η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Την ελπίδα ότι την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, εξέφρασε  ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γιάννης Ζαμπούκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «στόχος είναι να μην χάσει τη γραφικότητά του το λιμάνι και τα έργα που θα γίνουν να συνδυαστούν με τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του επιβατικού σταθμού, στον οποίο προσέρχονται τουρίστες για να μεταβούν στη Σαμοθράκη».

Μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης αναφέρθηκε στο έργο της σύνδεσης με τον ανατολικό περιφερειακό, μήκους 3,6 χλμ. και ύψους 36 εκατ. ευρώ, αλλά και στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση του λιμένα με τον βορρά, τα Βαλκάνια και τα λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, συνολικού προϋπολογισμού 1,08 δισ. ευρώ.

Για το θέμα αναφέρθηκε και ο Πρόεδρος του Ο.Λ.Α Κώστας Χατζημιχαήλ στο enanews.gr.

 




ΗΠΑ – ΝΑΤΟ | «Κλειδί» η Αλεξανδρούπολη για την ανατολική πτέρυγα

Για περαιτέρω ενίσχυση των ήδη ανεπτυγμένων δυνάμεων σε Βουλγαρία, Ρουμανία

Κομβικής σημασίας για τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ στο πλαίσιο και της ενίσχυσης των συμμαχικών δυνάμεων στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ παραμένει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», προ ολίγων ημερών από την αμερικανική πλευρά εξετάστηκε η δυνατότητα μεταφοράς μέσω της Αλεξανδρούπολης δύναμης έως και 3.000 ανδρών των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ, σε περίπτωση που αποφασιστεί η περαιτέρω ενίσχυση των ήδη ανεπτυγμένων δυνάμεων σε Βουλγαρία και Ρουμανία.

Εως αυτή τη στιγμή, οι κινήσεις ενίσχυσης της Δύναμης Αμεσης Αντίδρασης του ΝΑΤΟ έχουν πραγματοποιηθεί μέσω Γερμανίας, η οποία βρίσκεται εγγύτερα στη βασική χώρα γειτνίασης με την εμπόλεμη Ουκρανία, την Πολωνία. Προς το παρόν, πάντως, έχει ληφθεί (και ανακοινωθεί) από το Πεντάγωνο μόνον η απόφαση για στάθμευση τριών ιπτάμενων τάνκερ τύπου KC-135 και του προσωπικού που τα συνοδεύουν (150 άτομα) στη βάση της Σούδας, από όπου θα επιχειρούν προκειμένου να ανεφοδιάζουν ιπτάμενα ραντάρ και άλλα αεροσκάφη της αμερικανικής αεροπορίας, τα οποία πραγματοποιούν επιχειρήσεις επιτήρησης στις παράκτιες στη Μαύρη Θάλασσα χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ που δεν διαθέτουν τις σχετικές δυνατότητες (Βουλγαρία, Ρουμανία).

Οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις (Ε.Δ.) συμμετέχουν εξ ορισμού στη Δύναμη Αμεσης Αντίδρασης του NATO (NATO Response Force – NRF), η οποία ενεργοποιήθηκε σχεδόν αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή. Εως αυτή τη στιγμή δεν έχει ζητηθεί κάποια συνδρομή από την Αθήνα, ωστόσο τις επόμενες ημέρες αναμένεται να συζητηθεί το ενδεχόμενο μεταφοράς κάποιων στοιχείων των Ε.Δ. στη Ρουμανία ή στη Βουλγαρία. Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμα κάποιο συγκεκριμένο αίτημα, οι δυνατότητες επιτήρησης της Πολεμικής Αεροπορίας κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικές για το ΝΑΤΟ, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η αποστολή κάποιων αξιωματικών σε μία από αυτές τις δύο χώρες, κράτη-μέλη του Βορειοατλαντικού Συμφώνου. Τις επόμενες δέκα ημέρες θα γίνουν δύο πολύ κρίσιμες συνεδριάσεις σε επίπεδο υπουργών Αμυνας αρχικώς του ΝΑΤΟ (16 Μαρτίου) και εν συνεχεία της Ε.Ε. (21 Μαρτίου), όπου θα αξιολογηθούν οι επιπτώσεις από την έως τώρα εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. Ιδιαίτερα στην υπουργική σύνοδο του ΝΑΤΟ θα συζητηθεί και το ενδεχόμενο προσθήκης δυνατοτήτων στην NRF, η οποία περιλαμβάνει αεροπορικές μονάδες, πολεμικά πλοία, στοιχεία του Στρατού Ξηράς αλλά και Ειδικές Δυνάμεις.

Υπενθυμίζεται ότι τις τελευταίες ημέρες τα πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα «Χάρι Σ. Τρούμαν» (ΗΠΑ) και «Σαρλ ντε Γκωλ» (Γαλλία) περιπλέουν σε ελληνικές θάλασσες και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με το Πολεμικό Ναυτικό να έχει ήδη διαθέσει δύο μονάδες στη συνοδεία του δεύτερου (φρεγάτα «Υδρα», υποβρύχιο «Παπανικολής»). Στο τέλος του μήνα το «Σαρλ ντε Γκωλ» θα ελλιμενιστεί στον Πειραιά, σε μια κίνηση επίδειξης των στενών αμυντικών σχέσεων που έχουν θεμελιωθεί μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Ενδειξη της στενής στρατηγικής συνεργασίας ανάμεσα σε Αθήνα και Παρίσι είναι η ένταξη της Ελλάδας σε ένα πλαίσιο ευρύτερης αντίληψης για τις προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και η ευθυγράμμιση με τη Γαλλία στα ζητήματα που αφορούν την Αφρική. Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας μίλησε χθες στη (μέσω τηλεδιάσκεψης) συζήτηση των χωρών που συμμετέχουν στον Συνασπισμό για το Σαχέλ και οργανώθηκε από τον Γάλλο ομόλογό του Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν.

kathimerini.gr