Πιερρακάκης: «Η Ελλάδα χρειάζεται αγορά που λειτουργεί και κράτος που σχεδιάζει»

Στις βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας, τις συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και λοιπές διατάξεις αναφέρθηκε από το βήμα της Βουλής ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης.

Κατά την ομιλία του, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι το νομοσχέδιο υπηρετεί μια συνολική στρατηγική για ένα πιο σύγχρονο, αξιόπιστο και αποτελεσματικό κράτος, με περισσότερη διαφάνεια, ασφάλεια δικαίου και εμπιστοσύνη μεταξύ Πολιτείας, πολιτών και επιχειρήσεων.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη ρύθμιση με την οποία θεσπίζεται, για πρώτη φορά, σαφές πλαίσιο που επιτρέπει στο Ελληνικό Δημόσιο να συμμετέχει σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εισηγμένων εταιρειών στις οποίες διαθέτει συμμετοχή. Όπως σημείωσε, η παρέμβαση αυτή δίνει στο Δημόσιο ένα θεσμικό εργαλείο για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος σε εταιρείες στρατηγικής σημασίας, όπως η ΔΕΗ και οι κρίσιμες ενεργειακές υποδομές.

Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη ενός νέου ρόλου του κράτους στην οικονομία, επισημαίνοντας ότι η χώρα χρειάζεται αγορά που λειτουργεί, αλλά και κράτος που μπορεί να σχεδιάζει και να παρεμβαίνει στρατηγικά σε τομείς που αφορούν την οικονομία, την ασφάλεια και το μέλλον της χώρας.

Στο φορολογικό σκέλος, ο κ. Πιερρακάκης παρουσίασε την ενσωμάτωση των ευρωπαϊκών Οδηγιών DAC 8 και DAC 9, με έμφαση στην ανταλλαγή πληροφοριών για τα κρυπτοστοιχεία, στη φορολογική διαφάνεια και στην εφαρμογή του παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή για μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις.

Παράλληλα, στάθηκε στη θέσπιση των Tax Rulings μέσω της Φορολογικής Δεσμευτικής Απάντησης, που δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να λαμβάνουν εκ των προτέρων δεσμευτική ερμηνεία της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας για μελλοντικές πράξεις ή συναλλαγές.

Στην ομιλία του αναφέρθηκε ακόμη στις μειώσεις προστίμων για συγκεκριμένες εκπρόθεσμες δηλώσεις, στη μείωση κατά 30% του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος για επαγγελματίες πωλητές λαϊκών αγορών, στις ρυθμίσεις για την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας και στα ακίνητα του Δήμου Αλεξανδρούπολης που συνδέονται με τη δημιουργία logistics hub.

Ξεχωριστή αναφορά έκανε στο άρθρο 79, που αφορά τη στήριξη των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών της χώρας. Ο υπουργός σημείωσε ότι οι περιφερειακοί σταθμοί, συνολικά 81 από τον Έβρο έως την Κρήτη, αποτελούν τη φωνή των τοπικών κοινωνιών και λειτουργούν υπό σημαντικές οικονομικές πιέσεις. Η ρύθμιση προβλέπει καθεστώς ενίσχυσης διάρκειας τριών ετών, από την 1η Ιανουαρίου 2026, για την κάλυψη του κόστους μετάδοσης τηλεοπτικού σήματος.

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε επίσης στις παρεμβάσεις για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, τις οποίες χαρακτήρισε κρίσιμες για τον εκσυγχρονισμό μιας εταιρείας στρατηγικής σημασίας για την αμυντική βιομηχανία και την εθνική οικονομία.

Όπως υπογράμμισε, το νομοσχέδιο συνδυάζει τη διαφάνεια με την ανάπτυξη, τη φορολογική συμμόρφωση με τη μείωση περιττών βαρών, την ψηφιακή και διοικητική αναβάθμιση με την κοινωνική δικαιοσύνη και την επενδυτική ασφάλεια με την αποτελεσματικότητα του κράτους.

Ακολουθεί η ομιλία του Κυριάκου Πιερρακάκη:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πριν καν ξεκινήσω, θέλω να εκφράσω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του 17χρονου κοριτσιού που χάθηκε τόσο άδικα, αλλά και να ευχηθώ δύναμη και γρήγορη ανάρρωση στο άλλο παιδί που νοσηλεύεται βαριά τραυματισμένο.

Αυτό δεν είναι ένα γεγονός που μπορεί να αντιμετωπιστεί ως ακόμη μία είδηση που θα ξεχαστεί σε δυο τρεις ημέρες. Είναι ένα βαθιά ανησυχητικό κοινωνικό ζήτημα που πρέπει να μας απασχολήσει όλους  την Πολιτεία, τις οικογένειες, το σχολείο, την κοινωνία συνολικά.

Οφείλουμε να σταθούμε με μεγάλη σοβαρότητα απέναντι σε τέτοια περιστατικά, να συζητήσουμε ανοιχτά, να αναζητήσουμε όλοι μαζί σε αυτή την αίθουσα τις πραγματικές αιτίες και να προσπαθήσουμε να θεραπεύσουμε τις συνθήκες που μπορούν να οδηγήσουν ένα ανήλικο παιδί σε τόσο ακραίες και απελπισμένες ενέργειες.

Κυρίες και κύριοι ,

Συζητούμε σήμερα ένα νομοσχέδιο το οποίο αντανακλά μια συγκεκριμένη πολιτική επιλογή. Να οικοδομήσουμε ένα κράτος πιο σύγχρονο, αξιόπιστο, αποτελεσματικό, με περισσότερη διαφάνεια, ασφάλεια δικαίου και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη μεταξύ πολιτείας, πολιτών και επιχειρήσεων.

  • Πρόκειται για ένα πολυθεματικό νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει σημαντικές ευρωπαϊκές οδηγίες,
  • εκσυγχρονίζει πολύ σημαντικές λειτουργίες της φορολογικής διοίκησης,
  • διορθώνει αδικίες και στρεβλώσεις,
  • μειώνει περιττά διοικητικά βάρη και ταυτόχρονα
  • προωθεί παρεμβάσεις με έντονο αναπτυξιακό και κοινωνικό αποτύπωμα.

Συζητάμε αρκετές ημέρες τις διατάξεις του, θα συνεχίσουμε και μέσα στην ημέρα. Όμως , θέλω να ξεκινήσω από μία  πολύ σημαντική τροπολογία, με την οποία θεσπίζουμε, για πρώτη φορά, ένα σαφές και λειτουργικό πλαίσιο που επιτρέπει στο Ελληνικό Δημόσιο να συμμετέχει σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εισηγμένων εταιρειών στις οποίες διαθέτει συμμετοχή, άμεσα ή έμμεσα, ανεξαρτήτως ποσοστού συμμετοχής, μεταξύ άλλων και μέσω της ΕΕΣΥΠ.

Μέχρι σήμερα δεν υπήρχε συγκεκριμένη διαδικασία που να παρέχει αυτή τη δυνατότητα. Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι το Δημόσιο μπορούσε να βλέπει τη συμμετοχή του να αποδυναμώνεται ακόμη και σε εταιρείες στρατηγικής σημασίας, χωρίς να διαθέτει ένα σαφές θεσμικό εργαλείο για να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον.

Αυτό ακριβώς αλλάζουμε σήμερα.

Η προτεινόμενη ρύθμιση δίνει στο Ελληνικό Δημόσιο τη δυνατότητα να συμμετέχει, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας και των υποδομών, με στόχο τη διατήρηση της συμμετοχής του σε τομείς στρατηγικής σημασίας για τη χώρα.

Η συζήτηση αυτή αφορά άμεσα τη ΔΕΗ.

Η ΔΕΗ σήμερα δεν είναι η ΔΕΗ του παρελθόντος. Σίγουρα δεν είναι η ΔΕΗ του 2019. Δεν είναι πλέον μια επιχείρηση εγκλωβισμένη στη στασιμότητα, με συσσωρευμένα προβλήματα και με περιορισμένη δυνατότητα να επενδύσει και να ανταγωνιστεί διεθνώς. Είναι ένας σύγχρονος, καθετοποιημένος ενεργειακός όμιλος, με καθοριστικό ρόλο όχι μόνο στην ελληνική οικονομία αλλά και στην ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής.

Οι επενδύσεις που πραγματοποιεί στην παραγωγή ενέργειας, στα δίκτυα, στις ανανεώσιμες πηγές, στην αποθήκευση και στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό δημιουργούν κρίσιμες υποδομές για τις επόμενες δεκαετίες. Επηρεάζουν άμεσα την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, το ενεργειακό κόστος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και τη συνολική ανθεκτικότητα της χώρας απέναντι σε διεθνείς κρίσεις.

Το ίδιο ισχύει και για τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ο ΑΔΜΗΕ διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια, στις διεθνείς διασυνδέσεις, στην ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συνολικά στη στρατηγική θέση της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

Ειδικά σε ένα περιβάλλον αυξημένης γεωπολιτικής αβεβαιότητας, η ενέργεια είναι ζήτημα ασφαλείας και στρατηγικής αυτονομίας. Γι’ αυτό και η δυνατότητα του Δημοσίου να διατηρεί ισχυρή παρουσία σε εταιρείες σαν και αυτές οφείλει να αποτελεί στρατηγική επιλογή της χώρας.

Να πω κάτι ευρύτερο: Η σύγχρονη οικονομία, στο πλαίσιο των μεγάλων γεωπολιτικών ανταγωνισμών, έχει μεταβάλει ριζικά και τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη παρεμβαίνουν στην οικονομική ζωή. Δεν ισχύει πλέον ούτε το παλιό μοντέλο του κράτους που παρεμβαίνει παντού που αυτό έχει αποτύχει στην πράξη και υποκαθιστά την αγορά ή επιδιώκει να την υποκαταστήσει, ούτε όμως ισχύει και η αντίστροφη λογική που λέει ότι το κράτος δεν πρέπει να παρεμβαίνει πουθενά και πρέπει να αφήνουμε την ελεύθερη οικονομία στα πάντα μόνη της.

Το κράτος καλείται σήμερα να αναλάβει έναν βαθιά στρατηγικό ρόλο. Οι οικονομίες που θα επιβιώσουν και που θα ευδοκιμήσουν στις επόμενες δεκαετίες είναι εκείνες που αφήνουν την ελεύθερη αγορά να λειτουργεί απρόσκοπτα εκεί που πρέπει, αλλά διατηρούν την ικανότητα του κράτους να κάνει κρίσιμες τομές και να χαράσσει μακροπρόθεσμη πορεία στους τομείς που έχουν στρατηγική σημασία για την οικονομία, την ασφάλεια και το μέλλον της χώρας. Αυτή ακριβώς είναι και η επιλογή που γίνεται εδώ.

Κυρίες και κύριοι,

Στον πυρήνα της νομοθετικής παρέμβασης εντάσσεται η ενσωμάτωση δύο ευρωπαϊκών Οδηγιών DAC 8 και DAC 9 στην ελληνική έννομη τάξη.

Οι οδηγίες DAC  (Directive on Administrative Cooperation ) αποτελούν πάνω από μία δεκαετία ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διοικητική συνεργασία στον φορολογικό τομέα. Από το 2011 μέχρι σήμερα, διαδοχικά ευρωπαϊκά νομοθετήματα έχουν ενισχύσει τη δυνατότητα των φορολογικών αρχών να αποκτούν έγκαιρη, διαφανή και αξιόπιστη πληροφόρηση για εισοδήματα, περιουσιακά στοιχεία και οικονομικές δραστηριότητες με διασυνοριακή διάσταση.

Με την οδηγία DAC 8 θεσπίζεται πλέον ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο υποβολής και ανταλλαγής πληροφοριών που αφορά τόσο τα ίδια τα κρυπτοστοιχεία όσο και τους παρόχους των σχετικών υπηρεσιών.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

Σημαίνει ότι η Ευρώπη και τα κράτη-μέλη της αποκτούν πλέον τα απαραίτητα εργαλεία ώστε η τεχνολογική εξέλιξη να μην μετατρέπεται, να μην καθίσταται εργαλείο αδιαφάνειας και εργαλείο φοροαποφυγής. Τα κρυπτοστοιχεία αποτελούν πλέον μια πραγματικότητα της σύγχρονης οικονομίας. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να λειτουργούν εκτός θεσμικού και φορολογικού πλαισίου. Με τη DAC 8 ενισχύεται η δυνατότητα των φορολογικών αρχών να εντοπίζουν εισοδήματα και συναλλαγές που μέχρι σήμερα μπορούσαν να παραμένουν αόρατα.

Και αυτό είναι ζήτημα δικαιοσύνης απέναντι σε όλους εκείνους που πληρώνουν κανονικά τους φόρους τους. Είναι και ένα ζήτημα ισονομίας και θεσμικής αξιοπιστίας.

Παράλληλα, με την ενσωμάτωση της Οδηγίας DAC 9 προωθείται η απλοποίηση και ο εξορθολογισμός των διαδικασιών συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πλαίσιο του παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή, του γνωστού Pillar II, όπως αυτό έχει ήδη θεσπιστεί με τον ν. 5100/2024 και την Οδηγία (ΕΕ) 2022/2523.

Η Ευρώπη και ο ΟΟΣΑ έχουν πλέον διαμορφώσει ένα κοινό διεθνές πλαίσιο ώστε οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις να μην μπορούν να μεταφέρουν τεχνητά τα κέρδη τους σε φορολογικούς παραδείσους. Το πλαίσιο αυτό προβλέπει έναν ελάχιστο αποτελεσματικό φορολογικό συντελεστή 15%.

Η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά σε αυτή τη διεθνή προσπάθεια. Και με τις ρυθμίσεις της DAC 9 επιδιώκουμε η εφαρμογή του πλαισίου αυτού να γίνεται με όσο το δυνατόν λιγότερη γραφειοκρατία και με ένα μικρό διοικητικό κόστος όσο το δυνατόν μικρότερο για τις επιχειρήσεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Παράλληλα με την ενσωμάτωση των Οδηγιών DAC 8 και DAC 9, το νομοσχέδιο περιέχει μια σειρά σημαντικών διατάξεων που αφορούν την καθημερινότητα πολιτών, επαγγελματιών, επιχειρήσεων και δημοσίων φορέων.

Θέλω πρώτα να σταθώ στο άρθρο 36, διότι πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εκσυγχρονιστικές μεταρρυθμίσεις στη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης.

Με το άρθρο αυτό θεσπίζονται τα διεθνώς γνωστά ως Tax Rulings μέσω της Φορολογικής Δεσμευτικής Απάντησης, της Φ.Δ.Α.

Για πρώτη φορά παρέχεται η δυνατότητα στους φορολογούμενους να λαμβάνουν εκ των προτέρων επίσημη και δεσμευτική ερμηνεία της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας για μελλοντικές πράξεις ή συναλλαγές.

Η Φορολογική Διοίκηση, κατόπιν αίτησης και καταβολής παραβόλου, εκδίδει απάντηση εντός 150 ημερών. Η απάντηση αυτή δεσμεύει τη Διοίκηση, για όσο παραμένουν αμετάβλητα τα πραγματικά περιστατικά και το νομοθετικό πλαίσιο.

Εξαιρούνται ζητήματα σχετικά με την προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης, εφαρμογής αλλοδαπού δικαίου και υποθέσεις υπό δικαστική ή διοικητική αμφισβήτηση.

Κατά τη συζήτηση με τους φορείς ακούστηκαν παρατηρήσεις ότι το κόστος των Tax Rulings θα έπρεπε να είναι χαμηλότερο.

Ακούσαμε αυτές τις απόψεις και ήδη μειώσαμε το βασικό κόστος της υπηρεσίας.

Θέλω όμως να εξηγήσω με σαφήνεια τη φιλοσοφία της ρύθμισης.

Τα Tax Rulings δεν είναι μια μαζική υπηρεσία καθημερινών υποθέσεων. Η σύλληψη είναι ότι οφείλουν να αφορούν εξειδικευμένες περιπτώσεις υψηλής οικονομικής αξίας, όπως μια μεγάλη επένδυση ή μια σύνθετη συναλλαγή στην  οποία εκ των πραγμάτων λόγω της συνθετότητάς της υπάρχει κάποια πραγματική φορολογική ασάφεια.

Και ναι, είναι επίτηδες μια υπηρεσία η οποία οφείλει να είναι κοστοβόρος γιατί επιβαρύνει και τη φορολογική διοίκηση αντιστοίχως.

Διότι όταν κάποιος σχεδιάζει μια επένδυση 50 εκατομμυρίων ευρώ, δεν θα έχει πρόβλημα να καταβάλει 30 χιλιάδες ευρώ προκειμένου να αποκτήσει εκ των προτέρων πλήρη φορολογική ασφάλεια και σαφήνεια.

Αυτό που προσφέρουν τα Tax Rulings είναι ασφάλεια δικαίου.

Και η ασφάλεια δικαίου είναι προϋπόθεση επενδύσεων, ανάπτυξης και εμπιστοσύνης σε κάθε οικονομία, προφανώς και στη δική μας.

Θα σταθώ και σε άλλα σημαντικά άρθρα του νομοσχεδίου :

Στο άρθρο 37 προχωρούμε σε σημαντικές μειώσεις προστίμων, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των λογιστών και του Οικονομικού Επιμελητηρίου.

Συγκεκριμένα:

Στις εκπρόθεσμες μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ, δηλαδή δηλώσεις από τις οποίες δεν προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή, επιβάλλεται πλέον πρόστιμο 100 ευρώ αντί 250 ή 500 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανάλογα με το λογιστικό σύστημα.

Και μάλιστα, πρόστιμα που έχουν ήδη καταβληθεί επιστρέφονται αναδρομικά από 19 Απριλίου 2024.

Στις εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων, πλην φόρου κερδών τυχερών παιγνίων ,  δεν επιβάλλεται πρόστιμο εφόσον το ποσό του φόρου προς καταβολή ανέρχεται έως 100 ευρώ, αντί των σημερινών προστίμων των 250 ή 500 ευρώ.

Και εδώ προβλέπεται αναδρομική επιστροφή προστίμων από 19 Απριλίου 2024.

Στις εκπρόθεσμες δηλώσεις απόδοσης έμμεσων φόρων, τελών και εισφορών , πλην ΦΠΑ και ΦΜΑ , δεν επιβάλλεται πρόστιμο όταν το ποσό προς καταβολή δεν υπερβαίνει τα 100 ευρώ.

Πρόκειται για παρεμβάσεις κοινής λογικής, που μειώνουν περιττά διοικητικά βάρη χωρίς να υπονομεύουν τη φορολογική συμμόρφωση.

Επιπροσθέτως, εισάγεται ειδική απαλλαγή από τα πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής για δηλώσεις που υποβάλλονται για λογαριασμό ανηλίκου ή αφορούν φορολογικές υποχρεώσεις που ανάγονται σε φορολογικά έτη κατά τα οποία ο υπόχρεος ήταν ανήλικος.

Παράλληλα, ρυθμίζονται ειδικές περιπτώσεις έναρξης δραστηριότητας στο όνομα ανηλίκου στις οποίες η δραστηριότητα δεν μπορούσε αντικειμενικά να ασκηθεί και δεν προέκυψε εισόδημα, ώστε να μην επιβάλλεται τέλος επιτηδεύματος και να παρέχεται δυνατότητα αμφισβήτησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος του άρθρου 28Α ΚΦΕ για τα έτη 2023 και 2024, με γνώμονα τη φοροδοτική ικανότητα.

Στο άρθρο 41 προβλέπεται μείωση κατά 30% του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος που λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος των επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Υλοποιούμε όσα συμφωνήσαμε τον περασμένο Μάρτιο με τους εκπροσώπους των πωλητών λαϊκών αγορών.

Με τον τρόπο αυτό στηρίζουμε ανθρώπους που βρίσκονται καθημερινά στην πρώτη γραμμή της μάχης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στο άρθρο 60 διευρύνεται το πεδίο δράσης της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ώστε να μπορεί να αναλαμβάνει την ωρίμανση και τη διενέργεια διαδικασιών αξιοποίησης ακινήτων που ανήκουν ή έχουν παραχωρηθεί σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και λοιπές θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ.

Στόχος είναι η επιτάχυνση και η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Στο άρθρο 63 μεταβιβάζεται άνευ ανταλλάγματος στο Ελληνικό Δημόσιο η πλήρης κυριότητα, νομή και κατοχή συγκεκριμένων ακινήτων στον Δήμο Αλεξανδρούπολης, τα οποία είχαν περιέλθει στην κυριότητα του Δήμου ως κοινοτικός κλήρος, και παραχωρείται περαιτέρω στην ΕΕΣΥΠ το δικαίωμα διαχείρισης, χρήσης και εκμετάλλευσής τους.

Εξαιρούνται οι περιοχές που εντάσσονται στο δίκτυο Natura 2000 και δεν θίγονται προγενέστερα εμπράγματα δικαιώματα τρίτων.

Θέλω να σημειώσω ότι τα συγκεκριμένα ακίνητα παρέμεναν αναξιοποίητα επί δεκαετίες. Πλέον θα αποτελέσουν μέρος του logistics hub που δημιουργείται συστηματικά στην Αλεξανδρούπολη.

Έχει προηγηθεί διαβούλευση με τον Δήμο Αλεξανδρούπολης και έχουν ήδη προταθεί ανταλλάγματα, μεταξύ των οποίων και τμήμα του λιμανιού, με κατ’ αρχήν συμφωνία.

Θέλω επίσης να σταθώ στο άρθρο 79, με το οποίο το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης προχωρούν στη θέσπιση ενός στοχευμένου μέτρου στήριξης για τους περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας. Οι περιφερειακοί σταθμοί — συνολικά 81 από τον Έβρο έως την Κρήτη , αποτελούν τη φωνή των τοπικών κοινωνιών. Αναδεικνύουν τα προβλήματα και τις ανάγκες της περιφέρειας, ενισχύουν το δημόσιο διάλογο, συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και στηρίζουν την τοπική οικονομία και την απασχόληση. Ωστόσο, λειτουργούν υπό ασφυκτικές οικονομικές πιέσεις και επιβαρύνονται με υψηλό και ανελαστικό κόστος μετάδοσης του τηλεοπτικού σήματος. Και το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο όταν ένας σταθμός αναγκάζεται να διακόψει τη λειτουργία του, καθώς το κόστος αυτό επιμερίζεται στους υπόλοιπους σταθμούς, δημιουργώντας ένα αρνητικό ντόμινο που απειλεί συνολικά τη βιωσιμότητα της περιφερειακής τηλεόρασης.

Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση παρεμβαίνουμε ουσιαστικά για να προστατεύσουμε την πολυφωνία και την ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στην ενημέρωση σε ολόκληρη τη χώρα. Θεσπίζεται καθεστώς ενίσχυσης διάρκειας τριών ετών, από την 1η Ιανουαρίου 2026, για όλους τους νομίμως λειτουργούντες περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς και για όσους λειτουργήσουν νόμιμα κατόπιν αδειοδότησης. Η ενίσχυση καλύπτει αποκλειστικά το κόστος μετάδοσης του τηλεοπτικού σήματος, δηλαδή τη δαπάνη που καταβάλλουν οι σταθμοί προς τον πάροχο ψηφιακής ευρυεκπομπής για την υποχρεωτική επίγεια εκπομπή, με ενιαίους και αντικειμενικούς όρους για όλους. Πρόκειται για μια παρέμβαση με σαφές δημοκρατικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα, γιατί η φωνή της περιφέρειας δεν μπορεί και δεν πρέπει να σιγήσει.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης μια σειρά ακόμη σημαντικών ρυθμίσεων.

Στο άρθρο 42 ρυθμίζεται η φορολογική αντιμετώπιση των ανείσπρακτων δεδουλευμένων αποδοχών που εισπράττουν από 1ης Ιανουαρίου 2025 οι πρώην εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ώστε να φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 20% κατά το έτος καταβολής και όχι αναδρομικά.

Στο άρθρο 81 αντιμετωπίζονται εκκρεμείς υποθέσεις προγενέστερων φορολογικών περιόδων που αφορούν εκπτώσεις λόγω κύκλου εργασιών, αίροντας την τυπική προϋπόθεση προηγούμενης γνωστοποίησης στη ΔΟΥ, εφόσον αποδεικνύεται η πραγματική χορήγηση των εκπτώσεων και η συνδρομή των ουσιαστικών προϋποθέσεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θέλω να σταθώ και στις διατάξεις για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία στα άρθρα 99 έως 104.

Πρόκειται για κρίσιμες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού της ΕΑΒ Α.Ε., μιας εταιρείας με στρατηγική σημασία για την αμυντική βιομηχανία και την εθνική οικονομία.

Προβλέπεται η εφαρμογή διατάξεων εταιρικής διακυβέρνησης που ισχύουν για τις δημόσιες ανώνυμες εταιρείες, ιδίως ως προς τη συγκρότηση επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών.

  • Καθορίζεται το νομικό καθεστώς των θυγατρικών εταιρειών της ΕΑΒ και προβλέπεται ότι, εφόσον δεν εξυπηρετούν δημόσιο σκοπό, εξαιρούνται από το στενό πλαίσιο των δημόσιων επιχειρήσεων.
  • Τροποποιούνται τα ποσά και οι δικαιούχοι του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, με γνώμονα την πραγματική εργασία και τις ειδικότητες των εργαζομένων.
  • Αποσαφηνίζονται ζητήματα σχετικά με τις καταβολές και τα κίνητρα παραμονής των εργαζομένων, ώστε το πλαίσιο να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της εταιρείας.
  • Και παρέχεται η δυνατότητα στην ΕΑΒ να προσλαμβάνει με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στρατιωτικούς εν αποστρατεία, αξιοποιώντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το παρόν νομοσχέδιο υπηρετεί μια συνολική στρατηγική.

  • Μια στρατηγική που συνδυάζει:
    τη διαφάνεια με την ανάπτυξη,
  • τη φορολογική συμμόρφωση με τη μείωση περιττών βαρών,
  • την ψηφιακή και διοικητική αναβάθμιση με την κοινωνική δικαιοσύνη,
  • την επενδυτική ασφάλεια με την αποτελεσματικότητα του κράτους.

Με τις διατάξεις για τη διεθνή διοικητική συνεργασία ενισχύουμε τη διαφάνεια και την αξιοπιστία της χώρας.

Με τα Tax Rulings ενισχύουμε την ασφάλεια δικαίου και δημιουργούμε ένα πιο ώριμο επενδυτικό περιβάλλον.

Με τις μειώσεις προστίμων διορθώνουμε υπερβολές και ακούμε τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και των επαγγελματιών.

Με τις παρεμβάσεις για τη δημόσια περιουσία, την Αλεξανδρούπολη και την ΕΑΒ ενισχύουμε την αναπτυξιακή και γεωστρατηγική δυναμική της χώρας.

Και με τις επιμέρους κοινωνικές και διορθωτικές ρυθμίσεις αντιμετωπίζουμε πραγματικές εκκρεμότητες και πραγματικές αδικίες.

Αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο μιας σύγχρονης διακυβέρνησης:
να μπορεί να συνδυάζει μεταρρύθμιση, ανάπτυξη, κοινωνική δικαιοσύνη και αξιοπιστία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με αυτές τις σκέψεις, σας καλώ να υπερψηφίσετε το νομοσχέδιο.

Σας ευχαριστώ.




Πιερρακάκης: Μειώσεις προστίμων και νέο πλαίσιο για ΔΕΗ

Ως σημαντική εκσυγχρονιστική πρωτοβουλία χαρακτήρισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, το νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή και αφορά τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλες παρεμβάσεις.

Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι πρόκειται για πολυθεματικό νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει ευρωπαϊκές οδηγίες, εκσυγχρονίζει τη φορολογική διοίκηση, διορθώνει αδικίες και μειώνει διοικητικά βάρη.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην τροπολογία για τη ΔΕΗ, σημειώνοντας ότι θεσπίζεται για πρώτη φορά σαφές πλαίσιο που επιτρέπει στο ελληνικό Δημόσιο να συμμετέχει σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εισηγμένων εταιρειών στις οποίες διαθέτει άμεση ή έμμεση συμμετοχή.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η ρύθμιση δίνει στο Δημόσιο τη δυνατότητα να διατηρεί τη συμμετοχή του σε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης σημαντικές μειώσεις προστίμων. Για τις εκπρόθεσμες μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ, το πρόστιμο περιορίζεται στα 100 ευρώ, αντί για 250 ή 500 ευρώ που ισχύει σήμερα, ενώ προβλέπεται και αναδρομική επιστροφή προστίμων από τις 19 Απριλίου 2024.

Αντίστοιχα, δεν θα επιβάλλεται πρόστιμο σε εκπρόθεσμες δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων όταν το ποσό προς καταβολή δεν υπερβαίνει τα 100 ευρώ, με εξαίρεση τον φόρο κερδών τυχερών παιγνίων.

Παράλληλα, προβλέπεται μείωση κατά 30% του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος που λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος των επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών.

Στο φορολογικό πεδίο, το νομοσχέδιο ενσωματώνει τις ευρωπαϊκές οδηγίες DAC 8 και DAC 9. Με τη DAC 8 θεσπίζεται πλαίσιο ανταλλαγής πληροφοριών για τα κρυπτοστοιχεία και τους παρόχους σχετικών υπηρεσιών, ώστε να περιοριστούν η αδιαφάνεια και η φοροαποφυγή.

Με τη DAC 9 απλοποιούνται οι διαδικασίες συμμόρφωσης για επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πλαίσιο του παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή 15%, γνωστού ως Pillar II.




Ανδρουλάκης: Επίθεση στην κυβέρνηση για ακρίβεια και ενέργεια

Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση για την οικονομική πολιτική, την ακρίβεια και την ενεργειακή αγορά άσκησε ο Νίκος Ανδρουλάκης, μιλώντας στη Βουλή.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ευνοεί την ολιγαρχία και τους «ημέτερους», υποστηρίζοντας ότι απέτυχε να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πολιτών, να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και να μειώσει τις ανισότητες.

Ο κ. Ανδρουλάκης έκανε λόγο για οικονομική πραγματικότητα που πιέζει την κοινωνία, με ρεκόρ κερδών και μερισμάτων από τη μία πλευρά και αύξηση του πληθωρισμού από την άλλη.

Όπως ανέφερε, η ακρίβεια έχει μετατραπεί σε μηχανισμό φορολογικής αφαίμαξης της κοινωνίας, ενώ ο πληθωρισμός λειτουργεί υπέρ των κερδών και σε βάρος της εργασίας.

Παράλληλα, υποστήριξε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης ως προς το μερίδιο των μισθών και στις πρώτες ως προς το μερίδιο των κερδών, με την αγοραστική δύναμη να παραμένει πολύ χαμηλή.

Για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πρότεινε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής με αυστηρούς ελέγχους και προσαρμογή της φορολογικής κλίμακας, ώστε οι αυξήσεις στους μισθούς να καταλήγουν στους εργαζόμενους.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην αγορά ενέργειας, ζητώντας πραγματική εποπτεία, διαφάνεια στη διαμόρφωση των τιμών και ενεργή πολιτική παρέμβαση για την προστασία των πολιτών.

Ο κ. Ανδρουλάκης σχολίασε επίσης την κυβερνητική τροπολογία για τη δυνατότητα συμμετοχής του Δημοσίου σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εισηγμένων εταιρειών, συνδέοντάς την με τη ΔΕΗ και θέτοντας ζήτημα πολιτικής συνέπειας.

Όπως τόνισε, η ενέργεια δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται μόνο ως εμπόρευμα, αλλά αποτελεί προϋπόθεση αξιοπρεπούς διαβίωσης, παραγωγικής ανασυγκρότησης και κοινωνικής συνοχής.




Βουλή: Άρση ασυλίας Βελόπουλου με οριακή ψηφοφορία

Με οριακό αποτέλεσμα εγκρίθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η άρση ασυλίας του προέδρου της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκου Βελόπουλου.

Η ψηφοφορία ολοκληρώθηκε με 97 ψήφους υπέρ, 79 κατά και 18 παρών, ενώ 103 βουλευτές απείχαν από τη διαδικασία.

Η εξέλιξη ήρθε παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή Δεοντολογίας είχε εισηγηθεί ομόφωνα την άρση της βουλευτικής προστασίας του κ. Βελόπουλου την προηγούμενη εβδομάδα.

Σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα διαδραμάτισε η αλλαγή στάσης της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ελληνικής Λύσης, η οποία επικαλέστηκε νέα στοιχεία στην υπόθεση και τελικά καταψήφισε την άρση ασυλίας του προέδρου της.

Η υπόθεση αφορά δικογραφία μετά από μήνυση πολιτευτή του κόμματος της Αφροδίτης Λατινοπούλου για εξύβριση, συκοφαντική δυσφήμιση και δημόσιες αναφορές που φέρεται να έγιναν το 2025.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κώστας Χήτας, υποστήριξε ότι ο μηνυτής του κ. Βελόπουλου έχει προβεί σε συστηματικές προσβλητικές αναφορές κατά του κόμματος και κάλεσε τους βουλευτές να ψηφίσουν κατά συνείδηση.

Σε αντίστοιχη κατεύθυνση κινήθηκε και η Νέα Δημοκρατία, με τον Δημήτρη Μαρκόπουλο να αναφέρει ότι παρουσιάστηκαν νέα στοιχεία μετά την αρχική κρίση της Επιτροπής Δεοντολογίας.

Από τους 156 βουλευτές της ΝΔ, 65 απείχαν από την ψηφοφορία, ενώ οι περισσότεροι από όσους συμμετείχαν καταψήφισαν την άρση ασυλίας. Υπέρ ψήφισαν 25 βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας.




Μαρινάκης: Να αποσυρθεί βίντεο για την τραγωδία στην Ηλιούπολη

Την άμεση απόσυρση βίντεο που προβλήθηκε από ορισμένα μέσα ενημέρωσης μετά το τραγικό περιστατικό με δύο 17χρονα κορίτσια στην Ηλιούπολη ζητά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.

Με ανακοίνωσή του, ο κ. Μαρινάκης τονίζει ότι η αναπαραγωγή του συγκεκριμένου υλικού κρίνεται από ειδικούς βαθιά προβληματική και επικίνδυνη.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι η μετάδοση του βίντεο συνιστά έλλειψη σεβασμού προς τις οικογένειες των δύο κοριτσιών, αλλά και προς το σύνολο της κοινωνίας.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος καλεί τα μέσα ενημέρωσης να σταματήσουν άμεσα την αναπαραγωγή του και να το αποσύρουν, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού.

Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρει ότι θεωρεί αυτονόητο πως το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και η Δικαιοσύνη θα προβούν στις απαραίτητες ενέργειες.

Ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε επίσης τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια της 17χρονης που έχασε τη ζωή της, καθώς και ευχές για ταχεία ανάρρωση στην οικογένεια του κοριτσιού που νοσηλεύεται και δίνει μάχη για τη ζωή του.




Μητσοτάκης: Ενεργειακή ασφάλεια και Ορμούζ στο επίκεντρο

Στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και στον πόλεμο ΗΠΑ – Ιράν αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη συζήτηση που είχε με τον Ben Hall των Financial Times, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Energy Transition Summit: East Med & Southeast Europe».

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για περίοδο μεγάλης γεωπολιτικής και οικονομικής αναταραχής, τονίζοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει σταθερά τη διπλωματική λύση.

Όπως υπογράμμισε, το Ιράν δεν μπορεί να αποκτήσει πυρηνικό όπλο, ενώ η ελευθερία της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ πρέπει να αποκατασταθεί πλήρως.

Ο κ. Μητσοτάκης προειδοποίησε ότι η παράταση της κρίσης μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του πληθωρισμού, επιβράδυνση της ανάπτυξης και ανάγκη νέων μέτρων στήριξης για τους πολίτες.

Παράλληλα, ανέφερε ότι η Ελλάδα διαθέτει δημοσιονομικό χώρο χάρη στα πρωτογενή πλεονάσματα, επισημαίνοντας όμως ότι οι δυνατότητες των κρατών δεν είναι απεριόριστες.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, σημειώνοντας ότι η ΕΕ διαθέτει πολιτική για την κλιματική αλλαγή, αλλά όχι επαρκώς συγκροτημένη πολιτική ενεργειακής ασφάλειας.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα είναι αυτάρκης στα καύσιμα, διαθέτει ισχυρά διυλιστήρια και αποτελεί σημαντικό εξαγωγέα πετρελαϊκών προϊόντων.

Αναφερόμενος στην πράσινη μετάβαση, σημείωσε ότι η Ελλάδα δεν εγκαταλείπει τη στρατηγική των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά το φυσικό αέριο θα παραμείνει αναγκαίο για το προβλέψιμο μέλλον.

Υπογράμμισε επίσης τη σημασία των ερευνών για πιθανά κοιτάσματα φυσικού αερίου στα ελληνικά ύδατα, λέγοντας ότι η εγχώρια παραγωγή θα ενίσχυε τόσο τα δημόσια οικονομικά όσο και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Για την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι παραμένει κατακερματισμένη και χρειάζεται περισσότερες διασυνδέσεις, επενδύσεις στα δίκτυα και αντιμετώπιση της ηλεκτρικής ενέργειας ως ευρωπαϊκού πόρου.

Τέλος, αναφέρθηκε και στην πυρηνική ενέργεια, λέγοντας ότι η Ελλάδα έχει συγκροτήσει ομάδα εργασίας για να εξετάσει το μέλλον της πολιτικής πυρηνικής ενέργειας, χωρίς όμως να έχει ληφθεί καμία απόφαση.




Μακάριος Λαζαρίδης: Με 700.000 ευρώ αναβαθμίζουμε το στάδιο «Άννα Βερούλη»

Ο βουλευτής Καβάλας Μακάριος Λαζαρίδης, σε ανάρτησή του σημειώνει τα ακόλουθα:

Συναντήθηκα σήμερα με τον Υπουργό Εσωτερικών, κ. Θ. Λιβάνιο.

Του έθεσα την ανάγκη να βρεθεί άμεσα χρηματοδότηση για την ανακατασκευή των εγκαταστάσεων (χλοοτάπητας και περιβάλλοντας χώρος) του Δημοτικού Σταδίου Καβάλας «Άννα Βερούλη».

Ενός σταδίου που χτυπάει η αθλητική καρδιά της νεολαίας της Καβάλας.

Ο κ. Λιβάνιος ήταν θετικός και ήδη μετά από επικοινωνία με το Δήμαρχο Καβάλας, κ. Θ. Μουριάδη, ο Δήμος θα αποστείλει το απαιτούμενο τεχνικό δελτίο. Σύμφωνα με τη μελέτη το ύψος των έργων που απαιτούνται αγγίζει τις 700.000 ευρώ.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω και τον αντιπεριφερειάρχη Αθλητισμού της Περιφέρειας ΑΜΘ, κ. Στ. Ιγνατιάδη, που αποτέλεσε τον εμπνευστή αυτής της επιτυχημένης προσπάθειάς μου.

Ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε πολλά.




Δένδιας: Ουκρανικό το θαλάσσιο drone στη Λευκάδα

Το ζήτημα του θαλάσσιου drone που εντοπίστηκε σε ελληνικά ύδατα έθεσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στον Ουκρανό ομόλογό του, κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σύνθεση υπουργών Άμυνας.

Ο κ. Δένδιας επιβεβαίωσε ότι το μη επανδρωμένο θαλάσσιο όχημα που ανελκύστηκε στην Ελλάδα είναι ουκρανικό, χαρακτηρίζοντας την υπόθεση εξαιρετικά σοβαρή.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η παρουσία του συγκεκριμένου drone σε ελληνικά χωρικά ύδατα προκάλεσε μεγάλο κίνδυνο για την ασφάλεια και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Το drone είχε εντοπιστεί στη Λευκάδα από ψαράδες και, σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν έμφορτο με εκρηκτικά, γεγονός που εντείνει την ανησυχία των ελληνικών αρχών.

Κατά τη διάρκεια της συνόδου, ο υπουργός ενημέρωσε τους Ευρωπαίους ομολόγους του, καθώς και τον υπουργό Άμυνας της Ουκρανίας που συμμετείχε μέσω τηλεδιάσκεψης, για τα στοιχεία που έχουν προκύψει.

Παράλληλα, στη συνεδρίαση συζητήθηκε η επικαιροποίηση της ευρωπαϊκής ανάλυσης απειλών, καθώς και οι επιπτώσεις των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και στα Στενά του Ορμούζ στην ευρωπαϊκή άμυνα.

Ο κ. Δένδιας υπογράμμισε επίσης την ανάγκη ενίσχυσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, με έμφαση στην καινοτομία και στην αμυντική ετοιμότητα της Ευρώπης.

Η υπόθεση του ουκρανικού θαλάσσιου drone αναδεικνύεται σε κρίσιμο ζήτημα ασφάλειας, καθώς αφορά τόσο την προστασία των ελληνικών χωρικών υδάτων όσο και την ασφαλή ναυσιπλοΐα στην περιοχή.




Κεραμέως κατά ΠΑΣΟΚ για την τετραήμερη εργασία

Σφοδρή κριτική στο ΠΑΣΟΚ και τον Νίκο Ανδρουλάκη άσκησε η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως, με αφορμή την πρόταση για πιλοτική εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας.

Μιλώντας στο MEGA, η κ. Κεραμέως υποστήριξε ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ παραμένει ασαφής και ζήτησε να παρουσιαστεί με τεκμηρίωση και συγκεκριμένο σχέδιο εφαρμογής.

Η υπουργός σημείωσε ότι αρχικά έγινε αναφορά σε τουρισμό και εστίαση, ενώ στη συνέχεια, όπως είπε, η πρόταση περιορίστηκε σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις με προσωπικό άνω των 20 εργαζομένων, που αντιστοιχούν σε μικρό ποσοστό των επιχειρήσεων της χώρας.

Παράλληλα, τόνισε ότι η δυνατότητα τετραήμερης εργασίας υπάρχει ήδη στο ισχύον πλαίσιο, αναφέροντας ότι έχει ψηφιστεί η δυνατότητα εργασίας από Δευτέρα έως Πέμπτη για όλο τον χρόνο.

Η κ. Κεραμέως επισήμανε επίσης ότι μέσω Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μπορούν να συμφωνηθούν λιγότερες ώρες εργασίας, εφόσον υπάρχει συνεννόηση μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών.

Κατηγόρησε ακόμη το ΠΑΣΟΚ ότι καταψήφισε ρυθμίσεις που, σύμφωνα με την ίδια, ενισχύουν τους εργαζόμενους και τις συλλογικές συμβάσεις.

Η υπουργός αναφέρθηκε και στην επέκταση των δύο νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας στους κλάδους του επισιτισμού και των ζαχαρωδών προϊόντων.

Όπως είπε, οι συμβάσεις για την τριετία 2026-2028 προβλέπουν καλύτερους μισθούς, πρόσθετες παροχές και επιδόματα, με βασικές αποδοχές στον επισιτισμό από 930 έως 1.100 ευρώ.

Μεταξύ των παροχών περιλαμβάνονται προσαυξήσεις τριετιών, επίδομα γάμου, επίδομα εποχικής απασχόλησης και επίδομα τουριστικής εκπαίδευσης.




Ξάνθη: Παρέμβαση Ζεϊμπέκ για το έργο νερού από τον Νέστο

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατέθεσε ο Βουλευτής Ξάνθης και Τομεάρχης Αγροτικών, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ, για την απένταξη του έργου μεταφοράς και διανομής νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ, αφορά τη μεταφορά και διανομή νερού από τον Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς και συνδέεται άμεσα με την αγροτική παραγωγή, τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και την ανθεκτικότητα του πρωτογενούς τομέα απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Στην παρέμβασή του, ο κ. Ζεϊμπέκ σημειώνει ότι η απένταξη του έργου προκαλεί έντονη ανησυχία στους αγρότες της Ξάνθης, καθώς πρόκειται για υποδομή που θεωρείται κρίσιμη για τη βιωσιμότητα εκατοντάδων αγροτικών εκμεταλλεύσεων.

Ζητά απαντήσεις για τη χρηματοδότηση και το χρονοδιάγραμμα

Ο Βουλευτής Ξάνθης υπογραμμίζει ότι, παρά τις διαβεβαιώσεις πως τα έργα που απεντάσσονται θα μεταφερθούν σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, μέχρι σήμερα δεν έχουν παρουσιαστεί σαφές χρονοδιάγραμμα, δεσμευμένοι πόροι ή συγκεκριμένος σχεδιασμός για την απρόσκοπτη συνέχιση του έργου.

Παράλληλα, θέτει ερωτήματα για τους λόγους της απένταξης, το ποσοστό υλοποίησης και απορρόφησης του έργου, καθώς και για το ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο θα το καλύψει στη συνέχεια.

Σύμφωνα με τον κ. Ζεϊμπέκ, η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει σοβαρά ζητήματα σχετικά με τον σχεδιασμό, την ωριμότητα και την υλοποίηση έργων που είχαν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και τον κίνδυνο απώλειας κρίσιμων δημόσιων επενδύσεων σε περιοχές με αυξημένες ανάγκες υποδομών και παραγωγικής στήριξης.

Κρίσιμο έργο για την αγροτική παραγωγή της Ξάνθης

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι το έργο επηρεάζει άμεσα την αγροτική παραγωγή της Ξάνθης και τη συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας στην περιοχή.

Ο κ. Ζεϊμπέκ ζητά από τους αρμόδιους υπουργούς σαφείς απαντήσεις και δεσμεύσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι η απένταξη δεν θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις ή σε οριστική εγκατάλειψη του έργου.

Ακολουθεί η ερώτηση του Χουσεΐν Ζεϊμπέκ

Ερώτηση

Προς τους  Υπουργούς

  • Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
  • Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

Θέμα: Απένταξη του έργου μεταφοράς και διανομής νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Σύμφωνα με τις πρόσφατες αποφάσεις του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το έργο «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς», συνολικού προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ, απεντάσσεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).

Η εξέλιξη αυτή προκαλεί έντονη ανησυχία στους αγρότες της Ξάνθης, καθώς πρόκειται για ένα κρίσιμο αρδευτικό έργο που συνδέεται άμεσα με την αγροτική παραγωγή, τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και την ανθεκτικότητα του πρωτογενούς τομέα απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει τις απεντάξεις ως «τεχνικές ανακατανομές», διαβεβαιώνοντας ότι τα έργα θα μεταφερθούν σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχουν παρουσιαστεί σαφές χρονοδιάγραμμα, δεσμευμένοι πόροι ούτε συγκεκριμένος σχεδιασμός για την απρόσκοπτη συνέχιση του έργου.

Επιπλέον, η απένταξη ενός τόσο σημαντικού έργου αναδεικνύει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον σχεδιασμό, την ωριμότητα και την υλοποίηση των έργων που εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και για τον κίνδυνο απώλειας κρίσιμων δημόσιων επενδύσεων σε περιοχές με αυξημένες ανάγκες υποδομών και παραγωγικής στήριξης.

Επειδή το συγκεκριμένο έργο επηρεάζει άμεσα την αγροτική παραγωγή της Ξάνθης και τη βιωσιμότητα εκατοντάδων αγροτικών εκμεταλλεύσεων,

Επειδή η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί κρίσιμο ζήτημα δημόσιου συμφέροντος υπό τις συνθήκες της κλιματικής κρίσης και της αυξανόμενης λειψυδρίας,

Επειδή ο πρώην Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης δήλωνε πέρυσι τον Σεπτέμβριο ότι «Σε 36 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί το έργο, προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ, που θα δώσει πραγματική πνοή στον πρωτογενή τομέα της Ξάνθης και θα στηρίξει την τοπική οικονομία»,

Επειδή η απένταξη σημαντικών αρδευτικών έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για καθυστερήσεις, απώλεια πόρων ή και οριστική ματαίωση κρίσιμων υποδομών,

Επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί ολοκληρωμένο σχέδιο για τη συνέχιση και χρηματοδότηση του έργου μέσω άλλου χρηματοδοτικού εργαλείου, στην δε νέα πρόταση της ΚΑΠ 2028-2034 τα εγγειοβελτιωτικά έργα δεν έχουν κλειδωμένο/αυτόνομο Π/Υ και μεταφέρονται εκτός ενιαίας ΚΑΠ,

Επειδή οι παραγωγοί της Ξάνθης δικαιούνται σαφείς απαντήσεις και δεσμεύσεις για την πορεία ενός έργου ζωτικής σημασίας για την περιοχή,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Για ποιους ακριβώς λόγους απεντάχθηκε το έργο μεταφοράς και διανομής νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης από το ΤΑΑ;
  2. Ποιο είναι το ποσοστό υλοποίησης και απορρόφησης του έργου μέχρι σήμερα και ποιες δαπάνες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί;
  3. Σε ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο προτίθεται η κυβέρνηση να μεταφέρει το έργο και με ποιο εξασφαλισμένο προϋπολογισμό;
  4. Υπάρχει συγκεκριμένο και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου;
  5. Πώς διασφαλίζεται ότι η απένταξη δεν θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις ή σε οριστική εγκατάλειψη ενός κρίσιμου έργου για την αγροτική παραγωγή της Ξάνθης και της ευρύτερης περιοχής;

Ο ερωτών Βουλευτής

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν




Χ. Χρυσανίδης : Η ανάπτυξη στον Δήμο Καβάλας αργεί ακόμα και η διοίκηση σφυρίζει αδιάφορα

Ακολουθεί η ανακοίνωση του επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Έργο Τώρα” Χαράλαμπου Χρυσανίδη :

Το δέκατο κατά σειρά μαθητικό φεστιβάλ «Άδοντες καί Ψάλλοντες ἐν τῇ καρδίᾳ…» ολοκληρώθηκε και πολλά μπράβο σε όλους τους συντελεστές που εδώ και χρόνια τέτοια εποχή γεμίζουν μελωδίες κάθε γωνιά του δήμου μας. Όμως, και αυτή η εκδήλωση, δεν μπορεί να κρύψει την συνεχιζόμενη γύμνια των διοικούντων για τα έργα ουσίας που έχουμε ανάγκη.

Ας εξετάσουμε τα μέχρι σήμερα δεδομένα:

 Για το μεγάλο και σύνθετο κυκλοφοριακό πρόβλημα που διαρκώς υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών, ερημώνοντας σταδιακά την αγορά και το κέντρο της πόλης, ο κ. Μουριάδης μετά από έξι (6) ολόκληρα χρόνια που διοικεί, δηλώνει τώρα ότι ΘΑ… αναθέσει την μελέτη…!!!

 Για το Περιγιάλι, που κινδυνεύει να χαθεί η εισφορά σε χρήμα ορισμένων ιδιοκτητών – αν δεν έχει ήδη χαθεί – ο κ. Μουριάδης φέρει στο ακέραιο την ευθύνη. Η διοίκησή του, από το 2020 έως το 2025, δεν εφάρμοσε σωστά την ισχύουσα νομοθεσία με αποτέλεσμα την απώλεια χρημάτων για την ολοκλήρωση των αναγκαίων έργων υποδομής.

 Για την ακτή Καλαμίτσας, μετά από έξι (6) ολόκληρα χρόνια πρόχειρης, φλύαρης και επιδερμικής στάσης του κ. Μουριάδη, η συμφωνία με την ΕΤΑΔ δεν εξασφαλίζει τα συμφέροντα του Δήμου Καβάλας. Αν δεν ενσωματωθούν στην συμφωνία οι ουσιαστικές προτάσεις της αντιπολίτευσης που αφορούν τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, τον επιμερισμό με την ΕΤΑΔ των κοινόχρηστων δαπανών, τις αρμοδιότητες του κάθε συμβαλλόμενου, τις επιπτώσεις μια νέας θεομηνίας, τότε, δυστυχώς δεν πέτυχαμε τίποτα.

 Η ενεργειακή κοινότητα, που προεκλογικά θα κάλυπτε άμεσα τις ανάγκες του Δήμου Καβάλας και θα έδινε δωρεάν ρεύμα αρχικά σε 2.500 νοικοκυριά, μετά σε 600 και τώρα σε 900 (όπως υποστήριζε ο δήμαρχος), βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή ηλικία. Δίχως τις απαιτούμενες εγκρίσεις, δίχως συγκεκριμένο προϋπολογισμό και δίχως εξασφαλισμένες πιστώσεις.

 Για την αξιοποίηση των αρχαιολογικών – θρησκευτικών μνημείων στους Φιλίππους, η συνδρομή του Δήμου Καβάλας, σε ότι αφορά το δικό της μερίδιο ευθύνης, είναι ανύπαρκτη. Ευτυχώς, δεν κινδυνεύουν ακόμη οι Φίλιπποι να αποχαρακτηριστούν από Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

 Η παλιά πόλη στην Παναγία, με τις δικές της ιδιαιτερότητες έχει αφεθεί στην τύχη της. Ο πολυσυζητημένος ανελκυστήρας που θα κατασκευάζονταν, ξεχάστηκε.

 Το παλιό νοσοκομείο, ένα μεγάλο περιουσιακό στοιχείο του δήμου μας κατά 80%, από το 2010 (επί δημαρχίας Σιμιτσή) μέχρι και σήμερα, αφέθηκε στην φθορά του χρόνου και στις λεηλασίες, περιμένοντας τις μελέτες και τους επενδυτές του κ. Μουριάδη.

 Η ντροπή του ανοιχτού κολυμβητήριου στην παραλία, η περιμετρική, η αναθεώρηση του Σχεδίου Πόλης, η ουσιαστική κοινωνική πολιτική, ο αθλητισμός σε όλα τα επίπεδα και πολλά ακόμα προβλήματα, τόσο απλά…ΔΕΝ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΟΥΡΙΑΔΗ.

 Ο «Διόνυσος», το ομορφότερο μπαλκόνι της Καβάλας, έγινε «μπαλάκι» μεταξύ Δήμου Καβάλας και Αναπτυξιακού Οργανισμού (sic) Καβάλας, χωρίς
καμία διάθεση να βρουν επιτέλους την λύση που πρέπει στα προβλήματά του.

 Ο πολλά υποσχόμενος ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ του Δήμου Καβάλας με πρόεδρο τον πρώην δήμαρχο Κωστή Σιμιτσή, μετά από δυο χρόνια ουσιαστικής απραξίας αποφάσισε μάλλον να μεταλλαχθεί σε… «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ», προκειμένου να δικαιολογήσει την ύπαρξη του.

Αυτή είναι δυστυχώς σήμερα η ζοφερή εικόνα του Δήμου Καβάλας. Μια εικόνα που δεν ωραιοποιείται με την φύτευση μερικών ελαιόδεντρων και λουλουδιών, ούτε με τις μακροσκελείς αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα ακόμα και για τα αυτονόητα. Μακάρι, να αλλάξει κάτι τα επόμενα δυο χρόνια και μέχρι τις εκλογές του 2028. Εμείς πρώτοι θα το επικροτήσουμε.

Χαράλαμπος Ν. Χρυσανίδης

Πολιτικός Μηχανικός

Επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης «ΕΡΓΟ ΤΩΡΑ»




Χανταϊός: Ευχαριστίες Γεωργιάδη στον 75χρονο επιβάτη

Δημόσια ευχαρίστησε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης τον 75χρονο Έλληνα επιβάτη του κρουαζιερόπλοιου MV Hondius, ο οποίος βρίσκεται σε προληπτική απομόνωση στο νοσοκομείο «Αττικόν», μετά τα κρούσματα χανταϊού που καταγράφηκαν στο πλοίο.

Ο υπουργός ανέφερε ότι ο 75χρονος είναι καλά στην υγεία του, δεν έχει συμπτώματα και συνεργάζεται πλήρως με τις υγειονομικές αρχές, αποδεχόμενος την πολυήμερη καραντίνα.

Όπως είπε, η απόφαση για προληπτική απομόνωση ελήφθη για λόγους δημόσιας υγείας, καθώς η Ελλάδα είναι τουριστική χώρα και ένα πιθανό περιστατικό θα μπορούσε να λάβει διεθνείς διαστάσεις.

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι ο χανταϊός δεν είναι Covid και απέρριψε σενάρια περί νέων γενικευμένων περιορισμών, καραντίνας ή υποχρεωτικών μέτρων για τον γενικό πληθυσμό.

Σύμφωνα με το πρώτο ιατρικό ανακοινωθέν του ΠΓΝ «Αττικόν», ο επιβάτης δεν έχει βρεθεί θετικός στον ιό και δεν παρουσιάζει κανένα σύμπτωμα σχετιζόμενο με τη νόσο.

Η απομόνωση εφαρμόζεται αποκλειστικά για λόγους επιτήρησης και πρόληψης, χωρίς να υπάρχει επιβεβαιωμένη λοίμωξη ή ένδειξη ενεργού νόσου.

Οι γιατροί του νοσοκομείου, σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, παρακολουθούν την κατάσταση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα δημόσιας υγείας.




Αγροτικές ενισχύσεις: Σύσκεψη Μητσοτάκη στο Μαξίμου

Σύσκεψη για τις αγροτικές ενισχύσεις και την πορεία αντιμετώπισης των επιζωοτιών πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Στο επίκεντρο βρέθηκαν ο προγραμματισμός και το ύψος των νέων καταβολών προς τους αγρότες, μεταξύ των οποίων και η επιδότηση τιμολογίων λιπασμάτων.

Για το συγκεκριμένο ζήτημα αναμένεται αναλυτική ενημέρωση την Τρίτη από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την ΑΑΔΕ.

Κατά τη σύσκεψη εξετάστηκε επίσης η πορεία της ευλογιάς των αιγοπροβάτων. Όπως επισημάνθηκε, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες έχει καταγραφεί ιδιαίτερα μικρός αριθμός κρουσμάτων, γεγονός που δείχνει θετική πορεία.

Ωστόσο, τονίστηκε ότι η εφαρμογή των μέτρων βιοασφάλειας πρέπει να συνεχιστεί με συνέπεια, ώστε να αποφευχθεί πιθανή ανατροπή της προσπάθειας για εκρίζωση της νόσου.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στη συνεργασία με την Αστυνομία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία έχει συμβάλει στον περιορισμό παράνομων μεταφορών ζώων.

Για τον αφθώδη πυρετό στη Λέσβο, έγινε επισκόπηση των μέτρων στήριξης προς κτηνοτρόφους και τυροκόμους του νησιού, μέσω άμεσων ενισχύσεων, αποζημιώσεων και φορολογικών ελαφρύνσεων.

Παράλληλα, υπογραμμίστηκε η ανάγκη συνέχισης της επιτήρησης στο πεδίο και της χαρτογράφησης της διασποράς της νόσου, ώστε να περιοριστεί αποτελεσματικά κάθε κίνδυνος περαιτέρω εξάπλωσης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν κυβερνητικά στελέχη, εκπρόσωποι του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, της ΑΑΔΕ και του ΕΛΓΑ.




ΣΥΡΙΖΑ: Αγωνία για τις κινήσεις Τσίπρα

Με αυξημένο ενδιαφέρον παρακολουθούν στον ΣΥΡΙΖΑ τις επόμενες κινήσεις του Αλέξη Τσίπρα, καθώς πλησιάζει η στιγμή των επίσημων ανακοινώσεων για το νέο πολιτικό εγχείρημα.

Η αποψινή εκδήλωση στο θέατρο Ρεματιάς, με θέμα την «κυβερνώσα Αριστερά της νέας εποχής», θεωρείται κομβική, καθώς αποτελεί ένα από τα τελευταία βήματα πριν από την παρουσίαση της πρότασης για νέο κόμμα και την ιδρυτική διακήρυξη.

Ο πρώην πρωθυπουργός αναμένεται να μιλήσει για την ανάγκη μιας πολιτικής δύναμης που θα μπορεί να ενώσει, να εμπνεύσει και να αποτελέσει εναλλακτική πρόταση εξουσίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η παρουσία στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ στην εκδήλωση, καθώς αρκετοί έχουν ήδη εκφραστεί θετικά για το εγχείρημα Τσίπρα, ενώ στο εσωτερικό του κόμματος η αγωνία για τις εξελίξεις εντείνεται.

Την ίδια ώρα, στην Κουμουνδούρου πληθαίνουν οι εσωτερικές συζητήσεις και οι συναντήσεις στελεχών, με βασικό θέμα τις κινήσεις του πρώην πρωθυπουργού και τις πιθανές επιπτώσεις στον ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα, ο Αλέξης Τσίπρας συνεχίζει την πολιτική του αντιπαράθεση με την κυβέρνηση, εστιάζοντας αυτή τη φορά στις τράπεζες και κάνοντας λόγο για υπέρμετρα κέρδη, υψηλές προμήθειες και ανάγκη επιβολής «πατριωτικής εισφοράς».

Η κυβέρνηση, μέσω του Παύλου Μαρινάκη, απάντησε με σκληρή κριτική στον πρώην πρωθυπουργό, ενώ από το Ινστιτούτο Τσίπρα υπήρξε ανταπάντηση, ανεβάζοντας τους τόνους της πολιτικής σύγκρουσης.

Στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, πάντως, η αμηχανία παραμένει εμφανής, με στελέχη να ζητούν άμεση συνεδρίαση των οργάνων και επιτάχυνση πρωτοβουλιών διαλόγου και συνεργασίας.

Οι επόμενες ημέρες θεωρούνται κρίσιμες, καθώς οι ανακοινώσεις Τσίπρα αναμένεται να επηρεάσουν άμεσα τις ισορροπίες στον χώρο της αντιπολίτευσης και της ευρύτερης Κεντροαριστεράς.




Μπήκαν τα ξίφη στα θηκάρια, έμειναν όμως οι ουλές;

*Γράφει ο Απόστολος Ατζεμιδάκης

Η πρόσφατη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας δεν ήταν ούτε «Κούγκι», όπως περίμεναν ορισμένοι, ούτε όμως και το ειδυλλιακό οικογενειακό τραπέζι που θα ήθελε το Μαξίμου να παρουσιάσει. Ήταν κάτι πολύ πιο πολιτικό: μια εσωκομματική εκτόνωση με μπόλικες αιχμές, λίγες αλήθειες που ειπώθηκαν δυνατά και μια ηγεσία που κατάλαβε —έστω και αργά— ότι η κοινοβουλευτική ομάδα δεν μπορεί να λειτουργεί μόνο ως χειροκροτητής υπουργικών powerpoints.

Τα ξίφη πράγματι μπήκαν στα θηκάρια. Όχι επειδή εξαφανίστηκαν οι διαφωνίες, αλλά επειδή όλοι αντιλαμβάνονται ότι η Νέα Δημοκρατία παραμένει η μόνη συμπαγής κυβερνητική δύναμη σε ένα πολιτικό τοπίο αποσύνθεσης. Κανείς δεν έχει συμφέρον να τινάξει το καράβι στον αέρα ενώ η αντιπολίτευση ακόμη ψάχνει πυξίδα και αρχηγικό αφήγημα.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξε μήνυμα. Και το μήνυμα ήταν καθαρό: αρκετοί βουλευτές νιώθουν ότι η κυβέρνηση λειτουργεί σαν κλειστό club τεχνοκρατών και επικοινωνιολόγων που θυμούνται την κοινοβουλευτική ομάδα μόνο όταν έρχεται η ώρα της ψήφου. Οι αιχμές περί υπουργών που «δεν ιδρώνουν τη φανέλα» δεν έπεσαν τυχαία. Ούτε ήταν τυχαίο ότι ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναγκάστηκε να υιοθετήσει τη φράση και να παραδεχθεί δημοσίως πως κάποιοι υπουργοί αντιμετωπίζουν τους βουλευτές περίπου σαν ενοχλητικούς επαρχιώτες συγγενείς σε κυριακάτικο τραπέζι.

Είναι ίσως η πρώτη φορά μετά από καιρό που ακούστηκε τόσο καθαρά μέσα στη ΝΔ μια υπόγεια αλλά υπαρκτή δυσφορία απέναντι στο «επιτελικό κράτος». Το μοντέλο που κάποτε παρουσιάστηκε ως η μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, σήμερα για αρκετούς βουλευτές μοιάζει περισσότερο με πυραμίδα εξουσίας που ανεβαίνει προς τα πάνω αλλά δεν κατεβαίνει ποτέ προς τη βάση. Δεν είναι τυχαίο ότι βουλευτές έθεσαν θέμα ενημέρωσης, συμμετοχής και πολιτικής συνεννόησης, με ορισμένους να αφήνουν σαφή υπονοούμενα πως κρίσιμες αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην της κοινοβουλευτικής ομάδας.

Και κάπου εκεί ήρθε η πραγματικότητα να προσγειώσει τους πάντες. Διότι, όσο κι αν υπάρχει μουρμούρα, κανείς δεν αμφισβήτησε ευθέως τον πρωθυπουργό. Κανείς δεν έθεσε ζήτημα ηγεσίας. Κανείς δεν μίλησε για «μετά Μητσοτάκη» εποχή. Αντιθέτως, το κυρίαρχο μήνυμα ήταν πως η παράταξη πρέπει να ξαναβρεί πολιτικό νεύρο, επαφή με την κοινωνία και λιγότερη αλαζονεία εξουσίας.

Το συμπέρασμα; Η Νέα Δημοκρατία δεν διαλύεται. Δεν βρίσκεται σε φάση εσωκομματικής αποσταθεροποίησης παρά τις αρκετές υποθέσεις που έχει να αντιμετωπίσει σε μία προεκλογική περίοδο που έρχεται. Βρίσκεται όμως σε μια περίοδο όπου η κόπωση της εξουσίας αρχίζει να φαίνεται στα πρόσωπα, στις σχέσεις και στον τρόπο λειτουργίας της. Και αυτό, όσο κι αν επιχειρείται να κρυφτεί πίσω από χαμόγελα και διαρροές περί «ενότητας», είναι απολύτως πραγματικό.

Τα ξίφη μπήκαν στα θηκάρια. Αλλά κανείς δεν πρέπει να κάνει το λάθος να πιστέψει ότι στο εσωτερικό της γαλάζιας παράταξης επικρατεί γαλήνη μοναστηριού…




Μαρινάκης: «Να βγαίνουμε όλοι μπροστά»

Κάλεσμα σε υπουργούς και βουλευτές να έχουν διαρκή πολιτική παρουσία και να υπερασπίζονται το κυβερνητικό έργο απηύθυνε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.

Μιλώντας σε ραδιοφωνική συνέντευξη, διευκρίνισε ότι η αναφορά στο «να ιδρώνουμε τη φανέλα» δεν αποτελεί αιχμή για κάποιο συγκεκριμένο κυβερνητικό στέλεχος, ωστόσο τόνισε ότι όταν η κυβέρνηση χρειάζεται απαντήσεις, όλα τα στελέχη πρέπει να βγαίνουν μπροστά.

Όπως ανέφερε, σε δύσκολες περιόδους για την κυβέρνηση και ειδικά όταν η δημόσια ατζέντα περιλαμβάνει αντιδημοφιλή ζητήματα, οι απαντήσεις πρέπει να είναι πιο καθαρές και πιο άμεσες.

Με αφορμή και τη συμπλήρωση δύο ετών από το δυστύχημα των Τεμπών, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι ορισμένα στελέχη βγήκαν περισσότερο μπροστά για να στηρίξουν τη συνολική κυβερνητική θέση.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι ένας υπουργός δεν περιορίζεται μόνο στο χαρτοφυλάκιό του, αλλά παραμένει και πολιτικό στέλεχος που οφείλει να υπερασπίζεται συνολικά την κυβερνητική πολιτική.

Αναφερόμενος στον Νίκο Δένδια, μετά τις δηλώσεις του Άδωνι Γεωργιάδη στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και τόνισε πως η συζήτηση δεν αφορά ένα πρόσωπο.

Ο κ. Μαρινάκης επανέλαβε ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2027, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σχολιάζοντας τον Αλέξη Τσίπρα, ανέφερε ότι δεν μπορεί να υποτιμηθεί η επιστροφή ενός πρώην πρωθυπουργού στην πρώτη γραμμή, ωστόσο τον κατηγόρησε ότι κινείται στο πεδίο της δημαγωγίας και των ανεφάρμοστων λύσεων.




Η Ελλάδα εξετάζει την απόκτηση μεταφορικών C-390 από την Πορτογαλία

Το ενδεχόμενο απόκτησης μεταφορικών αεροσκαφών C-390 Millennium της βραζιλιάνικης εταιρείας Embraer εξετάζει η Ελλάδα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας κατά την επίσημη επίσκεψή του στην Πορτογαλία.

Ο Έλληνας υπουργός αναφέρθηκε στη δυνατότητα προμήθειας των αεροσκαφών μέσω παραγωγής στην Πορτογαλία, στο πλαίσιο ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού του μεταφορικού στόλου της Πολεμική Αεροπορία. Ο ακριβής αριθμός των αεροσκαφών δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Κατά τις κοινές δηλώσεις του με τον Πορτογάλο υπουργό Άμυνας Νούνο Μέλο, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε ότι η πιθανή συνεργασία για τα C-390 αποτελεί ένα από τα βασικά πεδία αμυντικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες.

Τα C-390 Millennium φαίνεται να κερδίζουν έδαφος έναντι των αμερικανικών Lockheed Martin C-130J Super Hercules και των ευρωπαϊκών Airbus A400M Atlas, κυρίως λόγω χαμηλότερου κόστους συντήρησης, μεγαλύτερης ταχύτητας και αυξημένων δυνατοτήτων μεταφοράς φορτίου.

Η πιθανή προμήθεια των νέων αεροσκαφών συνδέεται με τον σχεδιασμό για σταδιακή αντικατάσταση των παλαιότερων C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ στόχος είναι η αναβάθμιση των δυνατοτήτων στρατηγικών και τακτικών μεταφορών της χώρας.

Ο κ. Δένδιας αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας σε τομείς όπως τα μη επανδρωμένα συστήματα, τα υποβρύχια οχήματα και οι σύγχρονες τεχνολογίες άμυνας, σημειώνοντας ότι Ελλάδα και Πορτογαλία μπορούν να βρουν κοινό έδαφος σε μια σειρά αμυντικών πρωτοβουλιών.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του, ο υπουργός επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της 506ης Μοίρας Αεροσκαφών, ενώ την Παρασκευή θα μεταβεί στη Ναυτική Βάση της Λισαβόνας και στην έδρα της European Maritime Safety Agency.




ΚΚΕ: Η κυβέρνηση με τη Συνταγματική Αναθεώρηση επιδιώκει να κατοχυρώσει αντιδραστικές τομές

Σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση και προσωπικά στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη εξαπολύει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας με αφορμή την παρουσίαση των προτάσεων για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Σε ανακοίνωσή του, το ΚΚΕ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να κατοχυρώσει «αντιδραστικές τομές» μέσω της αναθεώρησης του Συντάγματος, ενώ παράλληλα αναφέρεται με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα στην υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Όπως σημειώνει, ο πρωθυπουργός «ξεπέρασε κάθε όριο πρόκλησης» επιχειρώντας – κατά το κόμμα – να εμφανίσει την κυβέρνηση και τη Νέα Δημοκρατία ως θύματα στην υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ στην πραγματικότητα «είναι θύτες και ένοχοι». Το ΚΚΕ υποστηρίζει ακόμη ότι η στάση της κυβέρνησης συνιστά προσπάθεια συγκάλυψης, κάνοντας λόγο για άρνηση συγκρότησης Προανακριτικής Επιτροπής και για «προκαταβολική αθώωση» κυβερνητικών στελεχών.

Αναφερόμενο στις εξαγγελίες για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, το κόμμα εκτιμά ότι οι αλλαγές που προωθούνται αποσκοπούν στην πλήρη ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο και κάνουν λόγο για «αντιλαϊκή πολιτική με τη συνταγματική βούλα».

Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι τα υπόλοιπα κόμματα είχαν απορρίψει στην προηγούμενη αναθεώρηση προτάσεις που είχε καταθέσει, όπως η πλήρης κατάργηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών, η κατάργηση του διορισμού της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από την κυβέρνηση, καθώς και η συνταγματική κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της Παιδείας και της Υγείας.

Παράλληλα, ασκεί κριτική στις προτάσεις για αλλαγές στο άρθρο 16, στην κατάργηση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων και στον λεγόμενο «δημοσιονομικό κόφτη», υποστηρίζοντας ότι οδηγούν σε περαιτέρω περιορισμό κοινωνικών δικαιωμάτων.

Το κόμμα αναφέρεται επίσης στις εξαγγελίες για μεγαλύτερο έλεγχο στη λειτουργία κομμάτων, ΜΜΕ και δημόσιου τομέα, εκτιμώντας ότι στόχος είναι η επιβολή «σιγής νεκροταφείου», ενώ χαρακτηρίζει ως απαράδεκτη τη γενίκευση της επιστολικής ψήφου.

Κλείνοντας, το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι η πραγματική σταθερότητα για τον λαό σημαίνει «σταθερή και διευρυνόμενη κάλυψη των αναγκών του» και όχι – όπως αναφέρει – η «σταθεροποίηση μιας πολιτικής που προκαλεί αστάθεια στη ζωή των πολιτών».




Κασιδιάρης: Ανακοίνωσε νέο κόμμα μετά την αποφυλάκιση

Την πρόθεσή του να επιστρέψει στην πολιτική σκηνή με νέο κόμμα μετά την αποφυλάκισή του ανακοίνωσε ο Ηλίας Κασιδιάρης, μέσω βίντεο που ανήρτησε στα κοινωνικά δίκτυα.

Στο βίντεο, ο ίδιος αναφέρεται στην παρουσίαση του βιβλίου του με τίτλο «Μαύρη Βίβλος του Πολιτικού Συστήματος», υποστηρίζοντας ότι στην εκδήλωση έδωσαν το παρών χιλιάδες πολίτες.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Ηλίας Κασιδιάρης φέρεται να απευθύνθηκε στους συγκεντρωμένους, ρωτώντας αν επιθυμούν την επιστροφή του στην πολιτική ζωή με έναν νέο πολιτικό φορέα μετά την αποφυλάκισή του.

Στη συνέχεια, δήλωσε ότι δεσμεύεται να επανέλθει στο επίκεντρο της πολιτικής σκηνής μόλις βγει από τη φυλακή, προαναγγέλλοντας τη δημιουργία νέου κόμματος.

Η ανάρτηση προκάλεσε πολιτικό ενδιαφέρον, καθώς συνδέεται με τις επόμενες κινήσεις του μετά την αποφυλάκισή του και το ενδεχόμενο νέας παρουσίας του στον δημόσιο πολιτικό χώρο.




Γεωργιάδης: «Δεν ιδρώνουν όλοι τη φανέλα»

Αιχμές για τη στάση ορισμένων υπουργών άφησε ο Άδωνις Γεωργιάδης κατά την τοποθέτησή του στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, τονίζοντας ότι «δεν ιδρώνουν όλοι τη φανέλα».

Ο υπουργός Υγείας αναφέρθηκε στη λειτουργία της κυβέρνησης και στη δημόσια παρουσία των υπουργών, κάνοντας λόγο για τρεις κατηγορίες: όσους δεν μιλούν καθόλου, όσους μιλούν για όλα και όσους εμφανίζονται με προκαθορισμένη ατζέντα.

Όπως σημείωσε, μια κυβέρνηση πρέπει να λειτουργεί ως ομάδα, με όλα τα στελέχη να αναλαμβάνουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί στη δημόσια υπεράσπιση του κυβερνητικού έργου.

Με χαρακτηριστική φράση ανέφερε ότι κάποιοι υπουργοί «θα πήγαιναν και στη Σελήνη» για να αποφύγουν να μιλήσουν δημόσια, ενώ άφησε αιχμές και για στελέχη που, όπως είπε, βρίσκουν χρόνο να παρευρίσκονται σε χώρους όπου η κυβέρνηση δέχεται κριτική, αλλά όχι στην Κοινοβουλευτική Ομάδα.

Παράλληλα, ο κ. Γεωργιάδης εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της Νέας Δημοκρατίας, υποστηρίζοντας ότι τα δημοσκοπικά στοιχεία είναι πολύ θετικά για το κυβερνών κόμμα.

Εκτίμησε μάλιστα ότι η Νέα Δημοκρατία μπορεί να πετύχει ξανά υψηλό εκλογικό ποσοστό, καλώντας τα στελέχη να μην επηρεάζονται από την κριτική της αντιπολίτευσης και μέρους των μέσων ενημέρωσης.

Αναφερόμενος στις μεταρρυθμίσεις, υποστήριξε ότι οι μεγάλες αλλαγές στο κράτος έγιναν κατά τη δεύτερη διακυβέρνηση Μητσοτάκη.

Τέλος, τάχθηκε κατά της συνταγματικής πρόβλεψης ασυμβίβαστου μεταξύ βουλευτή και υπουργού, υποστηρίζοντας ότι μια τέτοια αλλαγή θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία της κυβέρνησης.




Συνταγματική Αναθεώρηση: Οι αλλαγές σε 30 άρθρα

Στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας διανεμήθηκαν οι προτάσεις του πρωθυπουργού για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, λίγο πριν από την έναρξη της συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος.

Το κείμενο περιλαμβάνει αλλαγές σε 30 άρθρα του Συντάγματος και, σύμφωνα με τη σχετική αναφορά, η ανταπόκριση των βουλευτών ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς οι παρατηρήσεις τους ανέδειξαν νέες θεματικές που προτείνονται για συνταγματική κατοχύρωση.

Μεταξύ των βασικών προτάσεων περιλαμβάνεται η συνταγματική αναφορά στην τεχνητή νοημοσύνη, με στόχο να υπηρετεί την ελευθερία του ατόμου και την ευημερία της κοινωνίας, περιορίζοντας τους κινδύνους και αξιοποιώντας τα οφέλη της.

Στο άρθρο 16 προτείνονται αλλαγές για την προστασία της ελληνικής γλώσσας και της ελληνικής σημαίας, η αύξηση των ετών υποχρεωτικής φοίτησης από 9 σε 11, καθώς και η δυνατότητα ανώτατης εκπαίδευσης από δημόσια ή μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Σημαντικές παρεμβάσεις προβλέπονται και για την ιδιοκτησία, με διεύρυνση της προστασίας στην περιουσία συνολικά, όπως μετοχές, ομόλογα, πνευματική και βιομηχανική ιδιοκτησία, αλλά και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων κτηρίων για κοινωνικούς σκοπούς.

Στο κοινωνικό πεδίο, προτείνεται η κρατική μέριμνα για προσιτή στέγη, η κατοχύρωση της διαγενεακής δικαιοσύνης και η ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας, με αναφορές στην κλιματική αλλαγή, τους υδάτινους πόρους, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία των ζώων.

Στο πολιτικό σύστημα, οι προτάσεις περιλαμβάνουν κανόνες για τη δημοκρατική λειτουργία των κομμάτων, έλεγχο συμμετοχής τους στις εκλογές από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, εξαετή θητεία για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και αλλαγές στη διάλυση της Βουλής.

Προβλέπεται επίσης επιστολική ψήφος και για εκλογείς εντός Ελλάδας, δικαίωμα εκλέγεσθαι από τα 21 έτη, καθώς και συνταγματική κατοχύρωση αρχών καλής νομοθέτησης, διαβούλευσης, αξιολόγησης νόμων και κωδικοποίησης της νομοθεσίας.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο άρθρο 86 περί ευθύνης υπουργών, με προτάσεις για αλλαγές στη διαδικασία προκαταρκτικής εξέτασης και άσκησης δίωξης, ώστε να περιοριστεί ο ρόλος της Βουλής στο αρχικό στάδιο και να ενισχυθεί η δικαστική αξιολόγηση.

Αλλαγές προτείνονται και στη Δικαιοσύνη, με νέο πλαίσιο για τις προαγωγές ανώτατων δικαστών, περιορισμούς στη συμμετοχή πρώην δικαστικών λειτουργών σε κυβερνητικές ή πολιτικές θέσεις και ενίσχυση του ρόλου του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου.

Στο πεδίο της δημόσιας διοίκησης, προτείνεται επανακαθορισμός της μονιμότητας, αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων με βάση την αποδοτικότητα και την επαγγελματική ικανότητα, καθώς και δυνατότητα επιβραβεύσεων ή κυρώσεων, ακόμη και οριστικής παύσης.

Το πακέτο προτάσεων αγγίζει επίσης την τοπική αυτοδιοίκηση, τις ανεξάρτητες αρχές, τη δημοσιονομική ισορροπία, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την αξιοκρατία, επιχειρώντας μια ευρεία θεσμική αναμόρφωση του συνταγματικού πλαισίου.




Μητσοτάκης: Μήνυμα αποκλιμάκωσης από το Αμμάν

Μήνυμα συνεργασίας, σταθερότητας και αποκλιμάκωσης έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το Αμμάν, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στην 5η Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ιορδανίας.

Ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε τον βασιλιά της Ιορδανίας για τη φιλοξενία, τονίζοντας ότι η συνάντηση πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη Μέση Ανατολή και την ευρύτερη περιοχή του Κόλπου.

Όπως ανέφερε, η τριμερής συνεργασία στέλνει σαφές μήνυμα φιλίας, συνεργασίας, προσήλωσης στο Διεθνές Δίκαιο και ειρηνικής συνύπαρξης.

Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε τον ρόλο της Ιορδανίας ως πυλώνα σταθερότητας στην περιοχή, κάνοντας ειδική αναφορά στη σημασία της διατήρησης του status quo στους ιερούς τόπους και στην ειρηνική συνύπαρξη των θρησκευτικών κοινοτήτων.

Παράλληλα, σημείωσε ότι Ελλάδα και Κύπρος λειτουργούν ως φυσική γέφυρα μεταξύ της Ιορδανίας, της Μέσης Ανατολής, των χωρών του Κόλπου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι η ασφάλεια και η ευημερία της περιοχής συνδέονται άμεσα με την ασφάλεια και την ευημερία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επαναλαμβάνοντας την ανάγκη για ευρωπαϊκή προσέγγιση «360 μοιρών».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στους τομείς στους οποίους μπορεί να ενισχυθεί η συνεργασία, όπως η ενέργεια, οι επενδύσεις, η συνδεσιμότητα, η άμυνα, ο τουρισμός, η κλιματική δράση, η διαχείριση υδάτων και ο πολιτισμός.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στις εξελίξεις στην περιοχή, ζητώντας αποκλιμάκωση και επιστροφή στη διπλωματική οδό. Για τα Στενά του Ορμούζ, υπογράμμισε την ανάγκη υπεράσπισης της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και επιστροφής στο προηγούμενο status quo.

Αναφερόμενος στον Λίβανο, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε τη στήριξη της Ελλάδας στην κυβέρνηση της χώρας και στην ανάγκη πλήρους τήρησης της εκεχειρίας. Για τη Γάζα, επισήμανε ότι πρέπει να προχωρήσει η επόμενη φάση του ειρηνευτικού σχεδίου, με στήριξη στη μεταρρύθμιση της Παλαιστινιακής Αρχής και προσήλωση στη λύση των δύο κρατών.




Μαρινάκης: Μήνυμα ενότητας στη ΝΔ και αιχμές για Τσίπρα

Για την πολιτική επικαιρότητα, την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, τον Αλέξη Τσίπρα και την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ τοποθετήθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ.

Αναφερόμενος στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ και στις επικρίσεις βουλευτών για το επιτελικό κράτος, ο κ. Μαρινάκης τόνισε ότι πρόκειται για μηχανισμό συντονισμού κυβερνητικών πολιτικών και διαχείρισης κρίσεων.

Όπως είπε, ακόμη και όσοι άσκησαν κριτική αναγνώρισαν τις επιτυχίες του μοντέλου, ενώ υπογράμμισε ότι οι απόψεις των βουλευτών πρέπει να ακούγονται με προσοχή, καθώς στηρίζουν την κυβερνητική πλειοψηφία.

Παράλληλα, απέρριψε τον διαχωρισμό μεταξύ κοινοβουλευτικών και εξωκοινοβουλευτικών υπουργών, σημειώνοντας ότι σημασία έχει η συμβολή κάθε στελέχους στην εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εκτίμησε ότι η Νέα Δημοκρατία θα βγει ενισχυμένη από την εσωτερική συζήτηση, τονίζοντας πως η παράταξη διατηρεί ισχυρό προβάδισμα έναντι της αντιπολίτευσης.

Σχολιάζοντας τον Αλέξη Τσίπρα, ο κ. Μαρινάκης υποστήριξε ότι ο πρώην πρωθυπουργός επιχειρεί να αποτινάξει από πάνω του το 2015, κάνοντας λόγο για πολιτικές ευθύνες της τότε διακυβέρνησης και για βαρύ κόστος στην οικονομία.

Αναφέρθηκε επίσης στη Συμφωνία των Πρεσπών, τις συντάξεις και το λεγόμενο rebranding του πρώην πρωθυπουργού, ασκώντας έντονη κριτική στον ρόλο του κατά την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι πρέπει να υπάρχει σεβασμός στις συνταγματικές διαδικασίες και στη Δικαιοσύνη, διαχωρίζοντας τη διαδικασία για πρώην υπουργούς και υφυπουργούς από εκείνη που αφορά βουλευτές.

Τόνισε ακόμη ότι η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει, όπως είπε, να μετατραπεί η χώρα σε «απέραντο δικαστήριο», κατηγορώντας την αντιπολίτευση ότι επιδιώκει διαρκείς εξεταστικές και προανακριτικές επιτροπές αντί για πολιτική αντιπαράθεση επί προγραμμάτων.




Κωνσταντοπούλου κατά Φλωρίδη με σκληρές αιχμές

Νέα σφοδρή επίθεση κατά του υπουργού Δικαιοσύνης Γιώργου Φλωρίδη εξαπέλυσε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου, μιλώντας το πρωί της Τετάρτης 6 Μαΐου στα Παραπολιτικά FM.

Η κ. Κωνσταντοπούλου κατηγόρησε τον υπουργό Δικαιοσύνης για παρεμβάσεις στον χώρο της Δικαιοσύνης, υποστηρίζοντας ότι επιχειρεί να ελέγξει δικαστές και δικηγόρους.

Σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους, χρησιμοποίησε βαρείς χαρακτηρισμούς κατά του κ. Φλωρίδη, κάνοντας λόγο για «φασιστική συμπεριφορά» και για προσπάθεια στοχοποίησής της.

Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας συνέδεσε την αντιπαράθεση και με την υπόθεση των Τεμπών, τονίζοντας ότι συνεχίζει να υπερασπίζεται τις οικογένειες των θυμάτων και ότι η στάση της αυτή, όπως υποστήριξε, ενοχλεί τον υπουργό Δικαιοσύνης.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, αφήνοντας αιχμές για τις πολιτικές του φιλοδοξίες.

Ερωτηθείσα για τον Αλέξη Τσίπρα και το ενδεχόμενο νέου πολιτικού φορέα, η κ. Κωνσταντοπούλου εξαπέλυσε επίσης σκληρή κριτική στον πρώην πρωθυπουργό, κατηγορώντας τον για τη στάση του στο δημοψήφισμα και για την περίοδο της διακυβέρνησής του.

Η παρέμβασή της έρχεται σε μια περίοδο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης, με φόντο τη Δικαιοσύνη, την υπόθεση των Τεμπών και τις διεργασίες στον ευρύτερο χώρο της αντιπολίτευσης.




Τσίπρας: Κλειδώνουν πρόσωπα και πρόγραμμα για νέο φορέα

Σε εντατικούς ρυθμούς κινείται η προετοιμασία για τον νέο πολιτικό φορέα υπό τον Αλέξη Τσίπρα, με τις διεργασίες να επικεντρώνονται στα πρόσωπα, το πρόγραμμα και την τελική μορφή του νέου σχήματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην έδρα του Ινστιτούτου του πρώην πρωθυπουργού στην οδό Αμαλίας βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές για τη στελέχωση των ψηφοδελτίων, καθώς ο νέος φορέας επιδιώκει να είναι δυναμικά παρών στις επόμενες εκλογές.

Το βάρος πέφτει ιδιαίτερα στο προγραμματικό σκέλος, καθώς ο βασικός κορμός των θέσεων φέρεται να έχει ήδη διαμορφωθεί. Στόχος είναι να παρουσιαστεί ένα συνεκτικό πολιτικό σχέδιο που θα απευθύνεται στον ευρύτερο προοδευτικό χώρο.

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, δείχνουν ότι ο Αλέξης Τσίπρας εξακολουθεί να διαθέτει πολιτική αναγνωρισιμότητα και δυναμική, ακόμη και πριν από την επίσημη ανακοίνωση του νέου κόμματος.

Οι επαφές με πρόσωπα που θα συμμετάσχουν στις εκλογικές λίστες έχουν ενταθεί, ενώ στο νέο σχήμα αναμένεται να βρεθούν στελέχη από διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες του προοδευτικού χώρου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το όνομα του νέου φορέα, το οποίο φέρεται να βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα συνδέεται με τις αναφορές του πρώην πρωθυπουργού σε μια νέα εθνική πυξίδα και στην ανάγκη προοδευτικής συμπαράταξης.

Στις προθέσεις των συνεργατών του είναι το όνομα, τα πρόσωπα και το πρόγραμμα να παρουσιαστούν συντονισμένα, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να αυξηθούν οι δημόσιες εμφανίσεις νέων στελεχών που θα πλαισιώσουν την πρωτοβουλία.

Το νέο πολιτικό εγχείρημα φιλοδοξεί να κινηθεί πέρα από τα στενά όρια ενός κομματικού χώρου, επιδιώκοντας να εκφράσει ευρύτερες δυνάμεις της Κεντροαριστεράς, της Σοσιαλδημοκρατίας και της Αριστεράς.




ΔΣΑ: Εξετάζει προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την υπόθεση των υποκλοπών

Το ενδεχόμενο προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εξετάζει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι η υπόθεση των τηλεφωνικών υποκλοπών δεν πρόκειται να κλείσει χωρίς πλήρη διερεύνηση.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, εκπρόσωποι του δικηγορικού κόσμου έκαναν λόγο για σοβαρές θεσμικές εκτροπές, τονίζοντας πως «ουδείς δικαιούται να σιωπά σε μία πρωτοφανή απόπειρα συγκάλυψης που κλονίζει τα θεμέλια του πολιτεύματος».

Στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκεται η απόφαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Κωνσταντίνος Τζαβέλλας να αρχειοθετήσει την υπόθεση, παρά το γεγονός ότι, όπως επισημάνθηκε, επόπτευε την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι ενδέχεται να προκύπτει σύγκρουση συμφερόντων, γεγονός που θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό επιχείρημα σε μια πιθανή προσφυγή.

Ο πρόεδρος του ΔΣΑ Ανδρέας Κουτσόλαμπρος υπογράμμισε ότι η αρχειοθέτηση αντίκειται σε συνταγματικές διατάξεις και πως θα έπρεπε να είχε διαταχθεί περαιτέρω έρευνα. Τόνισε επίσης ότι ο Σύλλογος προτίθεται να αναδείξει το ζήτημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, επισημαίνοντας ότι «στα θέματα προστασίας των συνταγματικών δικαιωμάτων κανείς δεν μπορεί να σιωπήσει».

Από την πλευρά της, η αντιπρόεδρος του ΔΣΑ Χριστίνα Τσαγκλή έκανε λόγο για «μείζονα παραβίαση του κράτους δικαίου», χαρακτηρίζοντας την απόφαση αρχειοθέτησης ως θεσμική εκτροπή. Όπως σημείωσε, η στάση του εισαγγελικού λειτουργού υπονομεύει τη λειτουργία των θεσμών και εντείνει την ανάγκη για διερεύνηση της υπόθεσης.

Ιδιαίτερη ανησυχία εκφράστηκε και για τον κίνδυνο παραγραφής των αδικημάτων, καθώς – όπως επισημάνθηκε – σημαντικό μέρος των αξιόποινων πράξεων ενδέχεται να παραγραφεί εντός των επόμενων δύο έως τριών μηνών.

Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Νίκος Αλιβιζάτος αναφέρθηκε στις νομικές δυνατότητες προσφυγής, επισημαίνοντας ότι υπάρχει περιθώριο τεσσάρων μηνών για προσφυγή στο ΕΣΔΑ κατά της αρχειοθέτησης. Υπογράμμισε επίσης ότι αντίστοιχες υποθέσεις έχουν ήδη απασχολήσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αναφέροντας πρόσφατη καταδίκη της Βουλγαρίας για παραβίαση δικαιωμάτων πολιτών σε υποθέσεις παρακολουθήσεων.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρώην πρόεδρος του ΔΣΑ Αντώνης Ρουπακιώτης χαρακτήρισε την υπόθεση ως ένα από τα σημαντικότερα δικαιοπολιτικά ζητήματα των τελευταίων ετών, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να αναδειχθεί ευρύτερα στην κοινωνία.

Οι δικηγόροι δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις ενέργειές τους τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και στηρίζοντας πιθανά θύματα παρακολουθήσεων που επιθυμούν να προσφύγουν μεμονωμένα στο Στρασβούργο, τονίζοντας ότι η υπόθεση αυτή αποτελεί κρίσιμο τεστ για τη λειτουργία του κράτους δικαίου στην Ελλάδα.




Μαρινάκης: Εκλογές το 2027 και μέτρα στη ΔΕΘ

Στα σενάρια περί πρόωρων εκλογών το φθινόπωρο απάντησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, ξεκαθαρίζοντας ότι οι κάλπες θα στηθούν το 2027, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι στη ΔΕΘ του Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει μέτρα που θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2027, ενώ υπογράμμισε ότι η ελληνική οικονομία έχει δείξει ανθεκτικότητα απέναντι στις διεθνείς πιέσεις.

Παράλληλα, τόνισε ότι η κοινωνία εξακολουθεί να χρειάζεται στήριξη, κάνοντας αναφορά στο διαθέσιμο «μαξιλάρι» των 200 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το ποσό αυτό εξετάζεται να αξιοποιηθεί για νέο πακέτο έκτακτων παρεμβάσεων μέσα στο επόμενο δίμηνο, εν μέσω της κρίσης στα Στενά του Ορμούζ και της αυξημένης έντασης στη Μέση Ανατολή.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ρωτήθηκε και για την πιθανή επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα στην πολιτική σκηνή, σημειώνοντας ότι οι πολίτες έχουν ήδη αξιολογήσει την πορεία του πρώην πρωθυπουργού και θα την αξιολογήσουν ξανά.




ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας: «Σε ελεύθερη πτώση το Νοσοκομείο Καβάλας»

Η δημόσια υγεία στη χώρα μας βρίσκεται σε οριακό σημείο. Η διακυβέρνηση της ΝΔ στον τομέα αυτό διακρίνεται από την ιδιωτικοποίηση κρίσιμων τμημάτων της (ιδιωτικά απογευματινά χειρουργεία, άρση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των νοσοκομειακών ιατρών με ταυτόχρονη πρόσβαση των ιδιωτών στις νοσοκομειακές υποδομές, συμβάσεις με ιδιωτικά ΕΚΑΒ, επαναφορά εργολάβων στην καθαριότητα, σίτιση και φύλαξη κτλ), την απαξίωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, το γεγονός ότι το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό αποχωρεί από τα νοσοκομεία και τα ΚΥ, ότι οι όποιες προσλήψεις γίνονται δεν καλύπτουν τα κενά, η χρηματοδότηση υστερεί συγκριτικά προς τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι τιμές βασικών φαρμάκων βαίνουν αυξανόμενες, χειρουργεία καθυστερούν απελπιστικά και το προσωπικό είναι πολλαπλά εξουθενωμένο. Και όλα αυτά σε βάρος της ίδιας της δημόσιας υγείας και της εξυπηρέτησης των πολιτών.  

Η κατάσταση στο Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας, με απόλυτη ευθύνη της Διοίκησής του, πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Σημειώνουμε τα εξής:

  • Το νοσοκομείο συρρικνώνεται και γίνεται κοντύτερο αντί να αναπτύσσεται: Οι δύο πνευμονολογικές κλινικές έγιναν μία, το ίδιο και οι δύο χειρουργικές και οι δύο παθολογικές κλινικές λειτουργούν επί της ουσίας ως μία. Παρόλα αυτά, η Διοίκηση στέλνει, χαλαρά και ωραία, γιατρό χειρουργό για 3 μήνες σε άλλο νοσοκομείο, πνευμονολόγος μετακινείται εδώ και καιρό σε νοσοκομείο της Θες/νίκης, ιατρός της ΜΕΘ στη Δράμα και άλλες μετακινήσεις, ων ουκ έστι αριθμός. 
  • Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό αποχωρούν, η τεχνική υπηρεσία υπολειτουργεί και γενικά, όλοι λειτουργούν στα όρια των αντοχών τους.
  • Η αντικατάσταση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού με νέο και σύγχρονο δρομολογήθηκε και διασφαλίστηκε στο πλαίσιο του προηγούμενου ΕΣΠΑ της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Γιατί δεν έχει κάνει τίποτε η Διοίκηση του ΓΝΚ για το νέο ΕΣΠΑ του ΠΕΠ ΑΜΘ  για το οποίο η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων λήγει σε λίγο; Διότι ανάγκες σε εξοπλισμό υπάρχουν πάντα! Και ποιόν σκοπό, αλήθεια, εξυπηρετούσε απόφαση του Διοικητή του νοσοκομείου, με την οποία ανέθετε απευθείας σε ημέτερο ‘την προετοιμασία υποστήριξης και υλοποίησης …. έργων στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος ΕΣΠΑ του 2021-2027 συνολικής δαπάνης 18.600 ευρώ’;
  • Ο ψηφιακός αγγειογράφος ακόμη περιμένουμε να λειτουργήσει, ο λιθοτρίπτης είναι ανενεργός, σύγχρονα μηχανήματα δεν αξιοποιούνται γιατί δεν υπάρχει προσωπικό.
  • Οι εργολάβοι επανήλθαν και μάλιστα δριμύτεροι, ιδιωτικό ΕΚΑΒ μετακινεί ασθενείς, ιδιώτες γιατροί πραγματοποιούν εφημερίες στο νοσοκομείο και μάλλον κάποια στιγμή θα τους δούμε να χειρουργούν επ’ αμοιβή στα απογευματινά χειρουργεία.

Επιπλέον, το νοσοκομείο ζει μια πρωτόγνωρη για την ιστορία του κατάσταση. Αρκεί, είναι αλήθεια, μια επίσκεψη και συζήτηση με το προσωπικό για να καταλάβει κανείς ότι το κλίμα είναι τοξικό, επικρατούν συνθήκες καχυποψίας, οι εργαζόμενοι φοβούνται να μιλήσουν και να εκφρασθούν και οι αντιπαραθέσεις είναι στην ημερήσια διάταξη. Η διοίκηση του νοσοκομείου καλεί σε απολογία γιατρούς που στηρίζουν τη δημόσια υγεία σε δύσκολους καιρούς, οι προκαταρκτικές εξετάσεις πάνε σύννεφο, η μία ΕΔΕ διαδέχεται την άλλη, η διχαστική λογική κυριαρχεί με το βόλεμα των ημετέρων αφενός και την υποβάθμιση των άλλων-μη ημετέρων αφετέρου. Πώς αλλιώς εξηγείται η πρόσφατη καρατόμηση της Επιστημονικής Υπεύθυνης ιατρού του ΤΕΠ και η αντικατάσταση με ‘δικό τους παιδί’; Τελευταίο ‘κατόρθωμα’ της διοίκησης, η μήνυση του διοικητή και η αυτόφωρη διαδικασία, όπως μαθαίνουμε, εναντίον γιατρών!

Το Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας, ο βασικός πυλώνας υγειονομικής προστασίας των πολιτών και διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής, βαδίζει το δρόμο της αναξιοπιστίας, της αποδυνάμωσης και τελικά της απαξίωσης.

Η ευθύνη της διοίκησης είναι καίρια και αυταπόδεικτη. Η ΕΓΕΣΥΚ, το Σωματείο των γιατρών του νοσοκομείου, οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου, αποτελούν το ανάχωμα στις επιδιώξεις της και εμείς συμπαραστεκόμαστε στον αγώνα τους. 

Τμήμα Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

 5.5.2026




Μητσοτάκης στα ΗΑΕ: Επίσκεψη με φόντο την κρίση στον Κόλπο

Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μεταβαίνει σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε μια περίοδο έντονης αβεβαιότητας στην περιοχή του Κόλπου και ενώ η εκεχειρία ΗΠΑ – Ιράν παραμένει εύθραυστη.

Η επίσκεψη πραγματοποιείται σε ένα ιδιαίτερα τεταμένο διεθνές περιβάλλον, με αυξημένη επιφυλακή στο Άμπου Ντάμπι μετά την επίθεση ιρανικών drone σε τάνκερ της κρατικής εταιρείας πετρελαίου των ΗΑΕ.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο Έλληνας πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον πρόεδρο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Σεΐχη Μοχάμεντ μπιν Ζαγιέντ αλ Ναχιάν, στο προεδρικό παλάτι.

Η συνάντηση αναμένεται να επιβεβαιώσει τον στρατηγικό χαρακτήρα των σχέσεων Ελλάδας – ΗΑΕ, με έμφαση στην αμυντική συνεργασία, την ενέργεια, την ασφάλεια και τις επενδύσεις.

Οι δύο χώρες έχουν ήδη θεμελιώσει από το 2020 Συμφωνία Αμυντικής Συνεργασίας, η οποία περιλαμβάνει ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες διμερείς συμφωνίες που έχει υπογράψει η Ελλάδα εκτός κλασικών συμμαχικών πλαισίων.

Στο επίκεντρο των συνομιλιών αναμένεται να βρεθεί και η ασφαλής ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ, ζήτημα κρίσιμο για την παγκόσμια οικονομία, την ενέργεια και τη διεθνή ναυτιλία.

Η Αθήνα επιδιώκει να αναδείξει τον ρόλο της Ελλάδας ως δύναμης σταθερότητας και αξιόπιστου συνομιλητή στη Μέση Ανατολή, σε συνέχεια και της πρόσφατης επίσκεψης του Εμίρη του Κατάρ στην ελληνική πρωτεύουσα.

Παράλληλα, αναμένονται συμφωνίες σε τομείς όπως οι επενδύσεις και η τεχνολογία, ενισχύοντας περαιτέρω το πλαίσιο συνεργασίας Ελλάδας και Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.




Μητσοτάκης: Συνάντηση με Βάντεφουλ για Μέση Ανατολή

Συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας, Γιόχαν Βάντεφουλ, είχε το μεσημέρι της Δευτέρας 4 Μαΐου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκαν οι περιφερειακές εξελίξεις, με έμφαση στο Ιράν, στον Λίβανο και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι η Ευρώπη πρέπει να έχει ενεργό παρουσία στην περιοχή μετά από μια ειρηνευτική συμφωνία, ενώ τόνισε την ανάγκη στήριξης της κυβέρνησης και των ενόπλων δυνάμεων του Λιβάνου.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στα Στενά του Ορμούζ, με τον κ. Μητσοτάκη να επισημαίνει τη σημασία της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, τόσο για την Ελλάδα ως ευρωπαϊκή χώρα όσο και ως δύναμη με ηγετικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η Ελλάδα, μαζί με την Κύπρο, βρίσκεται γεωγραφικά κοντά στις εξελίξεις της Μέσης Ανατολής και διατηρεί εποικοδομητικές σχέσεις με τις χώρες της περιοχής, γεγονός που την καθιστά αξιόπιστο συνομιλητή.

Από την πλευρά του, ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών μετέφερε τους χαιρετισμούς του Φρίντριχ Μερτς και υπογράμμισε την ανάγκη η Ευρωπαϊκή Ένωση να διαδραματίσει ρόλο στην περιοχή, προστατεύοντας τα συμφέροντά της και ενισχύοντας την κοινή της στάση απέναντι στις διεθνείς προκλήσεις.

Στη συνάντηση συζητήθηκαν επίσης οι ευρωατλαντικές σχέσεις, η ενίσχυση της συλλογικής ευρωπαϊκής άμυνας και το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο.