Νέος Νόμος για Τροχόσπιτα: Τι Απαντά η Κεφαλογιάννη

Σαφές μήνυμα για τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο και την ανάγκη εφαρμογής της νομιμότητας έστειλε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, απαντώντας στις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει ο νέος νόμος για τη στάση και στάθμευση των τροχόσπιτων. Όπως υπογράμμισε, το υπουργείο δεν εισάγει κάποια καινοφανή ρύθμιση, αλλά αποσαφηνίζει το ισχύον νομικό πλαίσιο, βάσει του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

«Τέλος στο καθεστώς ανομίας»

Μιλώντας στην ΕΡΤ, η υπουργός ξεκαθάρισε ότι ο νόμος ήρθε τον Ιανουάριο στη Βουλή, και όχι «προεκλογικά ή λίγο πριν την τουριστική σεζόν» όπως καταγγέλλεται. Παράλληλα, επισήμανε ότι η διάταξη υπερψηφίστηκε και από κόμματα της αντιπολίτευσης, επισημαίνοντας:

«Αυτό που κάναμε ήταν το προφανές και όχι κάτι πρωτοφανές».

Όπως τόνισε, δεν έγινε καμία αλλαγή στον νόμο, αλλά διευκρινίστηκε πού επιτρέπεται και πού απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση τροχόσπιτων, προκειμένου να αποφευχθεί η καταχρηστική χρήση του δημόσιου χώρου.

Γιατί όχι τροχόσπιτα σε αιγιαλούς και αρχαιολογικούς χώρους;

Απαντώντας στα επιχειρήματα περί «επίθεσης στην ελευθερία των ταξιδιωτών με τροχόσπιτα», η Όλγα Κεφαλογιάννη ανέφερε ότι οι περιορισμοί είναι οι ίδιοι με εκείνους που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία:

«Δεν καταλαβαίνω γιατί στην Ελλάδα θα πρέπει να μπορεί κάποιος να πάει με το τροχόσπιτο στον αιγιαλό, στο δάσος ή δίπλα σε αρχαιολογικό χώρο».

Η υπουργός υπερασπίστηκε σθεναρά τη λογική της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, επισημαίνοντας ότι η ελευθερία του ενός δεν μπορεί να λειτουργεί εις βάρος της κοινής ωφέλειας.

«Καμία εύνοια προς τα κάμπινγκ»

Απαντώντας στις αιτιάσεις περί εύνοιας προς τα οργανωμένα κάμπινγκ, η Όλγα Κεφαλογιάννη ήταν κατηγορηματική:

«Όχι στην καταχρηστική χρήση του δημόσιου χώρου».

Σύμφωνα με την ίδια, θα πραγματοποιούνται έλεγχοι για την τήρηση της νομοθεσίας, ενώ χαρακτήρισε τη ρύθμιση «αναγκαία» και «ισορροπημένη».

Για τα Τέμπη: «Η δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της»

Σε ερώτηση για την τραγωδία των Τεμπών, η υπουργός σημείωσε πως η πολιτική ευθύνη έχει αναγνωριστεί, ενώ τόνισε ότι η ποινική διάσταση είναι πλέον θέμα της δικαιοσύνης:

«Η δικαιοσύνη πρέπει να κάνει τη δουλειά της χωρίς παρεμβάσεις και καθυστερήσεις… Είναι κρίσιμο να μη μείνει αυτή η υπόθεση στα χαρτιά».

Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Όχι εργαλείο τιμωρίας, αλλά εξέλιξης

Τέλος, η υπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της αξιολόγησης στο Δημόσιο, χαρακτηρίζοντάς την εργαλείο εξέλιξης και δικαιοσύνης. Όπως είπε, στόχος είναι η στήριξη των παραγωγικών υπαλλήλων και η βελτίωση της λειτουργίας του κράτους, ενώ δήλωσε πως το ιδανικό θα ήταν να υπάρξει διακομματική συναίνεση πάνω στο ζήτημα.

«Δεν γίνεται να ζητάμε καλύτερο Δημόσιο χωρίς ένα σύστημα αξιολόγησης που να είναι δίκαιο, διαφανές και λειτουργικό».




Στην 4η θέση η Ζωή, δεύτερο το ΠΑΣΟΚ

Σημαντικές ανακατατάξεις στον πολιτικό χάρτη της χώρας καταγράφει η νέα δημοσκόπηση της εταιρείας Interview, η οποία διενεργήθηκε για λογαριασμό της εφημερίδας Political και θα δημοσιευθεί στο αυριανό φύλλο της. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ξεκάθαρες τάσεις και ανησυχίες των πολιτών, με κυρίαρχο ζήτημα την ακρίβεια και αιχμή του δόρατος την οικονομική πίεση που βιώνουν τα νοικοκυριά.

Η Ακρίβεια «Καίει» την Κάλπη

Το 27,9% των ερωτηθέντων αναδεικνύει την ακρίβεια ως το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα. Παράλληλα, το 19,5% δηλώνει πως βασικό κριτήριο ψήφου είναι η οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του, γεγονός που αντικατοπτρίζει τον βαθύ κοινωνικό προβληματισμό που διαμορφώνει την εκλογική συμπεριφορά.

Καθαρό Προβάδισμα για τη Νέα Δημοκρατία

Στην πρόθεση ψήφου, η Νέα Δημοκρατία προηγείται με ποσοστό 24,7%, αφήνοντας το ΠΑΣΟΚ στη δεύτερη θέση με 12,1%, διαφορά 12,6 μονάδων. Το κόμμα της Ζωής Κωνσταντοπούλου, Πλεύση Ελευθερίας, σημειώνει πτώση και βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 7,3%, ενώ τρίτο εμφανίζεται το κόμμα Ελληνική Λύση με 8,2%.

Αναλυτικά η πρόθεση ψήφου:

  • Νέα Δημοκρατία: 24,7%

  • ΠΑΣΟΚ: 12,1%

  • Ελληνική Λύση: 8,2%

  • Πλεύση Ελευθερίας: 7,3%

  • ΚΚΕ: 7,0%

  • ΣΥΡΙΖΑ: 4,1%

  • Κίνημα Δημοκρατίας: 3,7%

  • ΜέΡΑ25: 3,6%

  • Νίκη: 3,3%

  • Φωνή Λογικής: 3,0%

  • Νέα Αριστερά & Σπαρτιάτες: Εκτός Βουλής

Εμπιστοσύνη σε Περιόδους Κρίσης

Στο ερώτημα για το ποια κυβέρνηση θεωρείται ικανότερη να διαχειριστεί μια σοβαρή κρίση, η Νέα Δημοκρατία συγκεντρώνει 31,4%, ποσοστό σαφώς μεγαλύτερο από το ΠΑΣΟΚ, που έρχεται δεύτερο με 11,6%.

Ο Πιο Κατάλληλος Πρωθυπουργός

Στο ερώτημα εμπιστοσύνης προς τους πολιτικούς αρχηγούς για τη διακυβέρνηση της χώρας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης διατηρεί την πρωτοκαθεδρία με 29,8%, με τον Νίκο Ανδρουλάκη να ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση, στο 9,8%.

Δυνητική Εκλογική Επιρροή

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ευρήματα σχετικά με τη δυνητική εκλογική επιρροή των κομμάτων:

  • Η Νέα Δημοκρατία από εκλογικό ταβάνι 35% τον Απρίλιο, ανεβαίνει στο 39% τον Μάιο.

  • Το ΠΑΣΟΚ από 18,5%, φτάνει το 21,1%.

  • Αντίθετα, η Πλεύση Ελευθερίας παρουσιάζει ελαφρά κάμψη, από 14,9% τον Απρίλιο σε 14,5% τον Μάιο.




Η Πράσινη Μετάβαση στην Ελλάδα: Πρόοδος και Προκλήσεις

Η Ελλάδα έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), ανερχόμενη στις κορυφαίες θέσεις της Ευρώπης σε ποσοστά παραγωγής από ήλιο και άνεμο. Ωστόσο, πίσω από τις θετικές επιδόσεις σε επίπεδο MW και TWh, παραμένουν κρίσιμα ζητήματα θεσμικά, τεχνικά και κοινωνικά, τα οποία καθορίζουν τη βιωσιμότητα και τη δικαιοσύνη της πράσινης μετάβασης.

Η Εντυπωσιακή Άνοδος των ΑΠΕ

Το 2023, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ στην Ελλάδα έφτασε τα 15,8 GW, καταγράφοντας αύξηση 15,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η αιολική παραγωγή ανήλθε σε 10,9 TWh και η ηλιακή σε 8,4 TWh, καθιστώντας τις δύο αυτές τεχνολογίες τον κορμό της ελληνικής πράσινης ενέργειας. Οι ΑΠΕ κάλυψαν 42,4% της ηλεκτρικής κατανάλωσης το 2022 – το υψηλότερο ποσοστό μέχρι σήμερα.

Εμπόδια: Από τον Κορεσμό του Δικτύου στην Έλλειψη Συμμετοχής

Παρά την πρόοδο, η πράσινη ανάπτυξη προσκρούει σε:

  • Κορεσμένο δίκτυο μεταφοράς και διανομής, με περιοχές όπως η Στερεά Ελλάδα και η Πελοπόννησος να αδυνατούν να απορροφήσουν νέες εγκαταστάσεις.

  • Γραφειοκρατικά εμπόδια και καθυστερήσεις στην αδειοδότηση και στη σύνδεση στο δίκτυο.

  • Συγκέντρωση της αγοράς σε λίγους μεγάλους παίκτες, αποκλείοντας μικρούς επενδυτές και πολίτες.

  • Περιορισμένη χωρητικότητα και ανεπάρκεια αποθηκευτικών λύσεων, που οδηγούν σε περικοπές παραγωγής και απώλεια καθαρής ενέργειας.

Χρηματοδότηση και Ευρωπαϊκά Προγράμματα

Η χώρα έχει πρόσβαση σε σημαντικά κονδύλια μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) και του ΕΣΠΑ 2021–2027, με συνολικές επενδύσεις άνω των 6 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση. Ωστόσο, η χαμηλή απορροφητικότητα, οι διοικητικές αδυναμίες και η πολυπλοκότητα των διαδικασιών περιορίζουν την αποτελεσματικότητα αυτών των εργαλείων.

Η Γεωγραφική Ανισότητα

Η πλειονότητα των ΑΠΕ εντοπίζεται σε περιοχές με εύκολη πρόσβαση στο δίκτυο και φυσικά πλεονεκτήματα (Κεντρική Ελλάδα, Θεσσαλία), ενώ άλλες – όπως τα νησιά και ορεινές περιοχές – παραμένουν ενεργειακά αναξιοποίητες. Αυτό δημιουργεί άνισες ευκαιρίες ανάπτυξης και ενισχύει τις περιφερειακές ανισότητες.

Αποθήκευση: Ο Χαμένος Κρίκος

Χωρίς ουσιαστικές επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας (μπαταρίες, αντλησιοταμίευση), η Ελλάδα δεν μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως την παραγωγή από ΑΠΕ. Το curtailment (περικοπή παραγόμενης ενέργειας) είναι ήδη συχνό φαινόμενο, ενώ οι τρέχουσες υποδομές αποθήκευσης δεν επαρκούν για την εξισορρόπηση του συστήματος.

Οι Πολίτες Εκτός Πράσινης Ισχύος;

Παρά την ύπαρξη θεσμικού πλαισίου για ενεργειακές κοινότητες και net metering, η συμμετοχή των πολιτών παραμένει χαμηλή λόγω έλλειψης τεχνικής υποστήριξης, πληροφόρησης και πρόσβασης στο δίκτυο. Το όραμα της αποκεντρωμένης παραγωγής ενέργειας από τους πολίτες απέχει ακόμη από την πραγματικότητα.

Τι Πρέπει να Αλλάξει

Για μια πράσινη μετάβαση με οικονομική αποδοτικότητα και κοινωνική δικαιοσύνη, απαιτείται:

  • Αναβάθμιση του ηλεκτρικού δικτύου και στοχευμένες επενδύσεις σε αποθήκευση.

  • Απλοποίηση της αδειοδότησης και επιτάχυνση των διαδικασιών.

  • Προτεραιότητα σε μικρούς επενδυτές και ενεργειακές κοινότητες.

  • Θεσμικά σταθερό και διαφανές πλαίσιο με ενίσχυση εποπτείας και συμμετοχής της κοινωνίας.

Η Ελλάδα έχει τα φυσικά και τεχνολογικά εργαλεία για να ηγηθεί στην πράσινη ενέργεια. Το στοίχημα δεν είναι μόνο να παραχθεί περισσότερη καθαρή ενέργεια, αλλά να διανεμηθεί δίκαια, να αποθηκευτεί έξυπνα και να προωθηθεί με τρόπο που δεν αφήνει κανέναν πίσω.




Διαψεύδει η Κυβέρνηση Φήμες για Απαγόρευση Ψησταριών στα Πανηγύρια

Κατηγορηματικά διαψεύδουν κυβερνητικές πηγές την είδηση που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες σχετικά με υποτιθέμενη απαγόρευση της λειτουργίας ψησταριών σε πανηγύρια και επιβολή χρήσης αποκλειστικά υπηρεσιών catering. Όπως επισημαίνεται, πρόκειται για παραπλανητική είδηση, η οποία δεν έχει καμία βάση στη νομοθεσία ή σε τρέχουσες ρυθμίσεις.

Σύμφωνα με επίσημο ενημερωτικό σημείωμα του Παρατηρητηρίου Fake News της Νέας Δημοκρατίας, «δεν υπάρχει καμία αλλαγή στο ισχύον πλαίσιο λειτουργίας των ψησταριών σε πανηγύρια». Επιπλέον, δεν έχει υπάρξει καμία νέα νομοθετική πρόβλεψη που να απαγορεύει τις υπαίθριες ψησταριές ή να επιβάλλει τη χρήση εταιρειών catering.

Τι Ισχύει Σήμερα

Το μόνο που ισχύει, όπως σημειώνεται, είναι η εφαρμογή διατάξεων που υφίστανται εδώ και χρόνια σχετικά με την υγειονομική και φορολογική νομιμότητα όσων προσφέρουν φαγητό και ποτό σε δημόσιες εκδηλώσεις. Δηλαδή:

  • Οι πωλητές πρέπει να διαθέτουν κατάλληλες άδειες λειτουργίας

  • Οφείλουν να τηρούν τους κανόνες δημόσιας υγείας

  • Πρέπει να είναι φορολογικά ενήμεροι

Οι συγκεκριμένες απαιτήσεις δεν είναι νέες, αλλά εφαρμόζονται διαχρονικά σε εκδηλώσεις όπως τα πανηγύρια, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία του καταναλωτικού κοινού.

Πυροπροστασία και Μέτρα Πρόληψης

Στο πλαίσιο της αντιπυρικής περιόδου, εφαρμόζονται τακτικά προληπτικά μέτρα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, όπως περιορισμοί στις θερμές εργασίες σε δασικές ή περιαστικές εκτάσεις, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες με υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς. Αυτά τα μέτρα, ωστόσο, δεν σχετίζονται με πανηγύρια ή με απαγορεύσεις στις ψησταριές εντός κατοικημένων περιοχών.

Καμπανάκι για την Παραπληροφόρηση

Η κυβέρνηση καλεί τους πολίτες να επιδεικνύουν προσοχή σε μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες, ειδικά όταν αυτές διαδίδονται μέσω κοινωνικών δικτύων ή ανυπόγραφων διαδικτυακών δημοσιευμάτων. Οι ανακοινώσεις επισημαίνουν την ανάγκη για έγκυρη ενημέρωση μέσα από θεσμικά κανάλια και επίσημες πηγές.




Στις Βρυξέλλες ο Κ. Πιερρακάκης για Eurogroup και ECOFIN

Στις Βρυξέλλες βρίσκεται από σήμερα, Δευτέρα, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, προκειμένου να συμμετάσχει στις κρίσιμες συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN, που διεξάγονται σήμερα και αύριο αντίστοιχα.

Η παρουσία του Έλληνα υπουργού εντάσσεται σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή ατζέντα με υψηλό οικονομικό, τραπεζικό και γεωπολιτικό ενδιαφέρον.

Eurogroup: Εστίαση στην Τραπεζική Ένωση και το Ψηφιακό Ευρώ

Στη σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup, το βασικό θέμα συζήτησης είναι η πρόοδος στην Τραπεζική Ένωση της ΕΕ. Οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα ενημερωθούν από την πρόεδρο του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, για την κατάσταση του τραπεζικού συστήματος, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση της εποπτείας των συστημικών τραπεζών.

Παράλληλα, στο τραπέζι τίθενται:

  • Η προετοιμασία της ετήσιας συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) τον Ιούνιο.

  • Οι παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις με αναφορά στα αποτελέσματα της πρόσφατης συνάντησης των G7.

  • Η πρόοδος στο σχέδιο για την υιοθέτηση του ψηφιακού ευρώ, μια πρωτοβουλία με σημαντικές προεκτάσεις για την νομισματική πολιτική και το χρηματοπιστωτικό σύστημα της ΕΕ.

ECOFIN: Επενδύσεις, Άμυνα και Αντίκτυπος Πολέμου στην Ουκρανία

Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου ECOFIN αύριο Τρίτη, η ατζέντα περιλαμβάνει:

  • Την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, με στόχο την απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

  • Τη χρηματοδότηση της ευρωπαϊκής άμυνας, με εστίαση στον Κανονισμό SAFE, που προωθεί τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης στον αμυντικό τομέα.

  • Τη συζήτηση για τον οικονομικό αντίκτυπο της ρωσικής επιθετικότητας κατά της Ουκρανίας, καθώς και τις επιπτώσεις στις χρηματοπιστωτικές αγορές και τα δημόσια οικονομικά των κρατών-μελών.

Σημαντικό μέρος της συνεδρίασης θα αφιερωθεί επίσης:

  • Στην Οδηγία για τον ΦΠΑ στις εξ αποστάσεως πωλήσεις εισαγόμενων αγαθών.

  • Στην έγκριση των τροποποιημένων Σχεδίων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ισπανίας, της Σλοβακίας, της Πορτογαλίας και της Ολλανδίας.

Διπλωματικές Επαφές στο Περιθώριο

Στο περιθώριο των συνεδριάσεων, ο κ. Πιερρακάκης θα έχει επαφές με Ευρωπαίους αξιωματούχους και ομολόγους του, στο πλαίσιο ενίσχυσης των διμερών συνεργασιών και προώθησης των ελληνικών




Σε Εθνική Ετοιμότητα για την Αντιπυρική Περίοδο

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την αντιπυρική περίοδο του 2025, με τις τελικές συσκέψεις προετοιμασίας να πραγματοποιούνται το επόμενο διάστημα στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Ιονίων Νήσων και Βορείου Αιγαίου. Οι συναντήσεις θα λάβουν χώρα σε Κομοτηνή, Κέρκυρα και Μυτιλήνη αντίστοιχα, υπό την παρουσία του υπουργού Γιάννη Κεφαλογιάννη και του υφυπουργού Ευάγγελου Τουρνά.

Εθνικός Συντονισμός με Όλους τους Φορείς

Οι συσκέψεις, που πραγματοποιούνται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας —μεταξύ άλλων σε Αττική, Πελοπόννησο, Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρο και Θεσσαλία— επικεντρώνονται στον συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων, την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας και την καλύτερη δυνατή προετοιμασία ενόψει των καλοκαιρινών μηνών.

Συμμετοχή έχουν εκπρόσωποι από Σώματα Ασφαλείας, Ένοπλες Δυνάμεις, ΕΚΑΒ, την Αυτοδιοίκηση, δασικές υπηρεσίες, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων, καθώς και εθελοντικές οργανώσεις, οι οποίες αποτελούν κρίσιμο πυλώνα στην πρόληψη και την κατάσβεση.

Ενισχυμένος Στόλος – Έμφαση στα Drones

Η χώρα φέτος διαθέτει 82 εναέρια μέσα, εκ των οποίων τα 49 είναι μισθωμένα, με στόχο την έγκαιρη επέμβαση και τον περιορισμό της έκτασης των πυρκαγιών.

Ωστόσο, το νέο επιχειρησιακό εργαλείο είναι τα drones. Ο στόλος έχει αυξηθεί από 45 σε 82 drones, τα οποία είναι εξοπλισμένα με τεχνητή νοημοσύνη και συστήματα ανίχνευσης, και μπορούν να καλύπτουν ακτίνα έως και 30 χιλιομέτρων. Η επιτήρηση θα πραγματοποιείται σε 24ωρη βάση, ιδιαίτερα σε περιοχές υψηλής επικινδυνότητας όπως η Κρήτη, η Ρόδος και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Στόχος της Πολιτικής Προστασίας είναι η προληπτική δράση, μέσω της έγκαιρης προειδοποίησης και αποτροπής, στο πλαίσιο του αναθεωρημένου επιχειρησιακού δόγματος που δίνει έμφαση στη μείωση των ενάρξεων πυρκαγιών.




Οδεύει προς Τέταρτη Θητεία ο Έντι Ράμα

Ολοκληρώθηκε η εκλογική διαδικασία για τις βουλευτικές εκλογές στην Αλβανία, με τον Έντι Ράμα, ηγέτη του Σοσιαλιστικού Κόμματος (PS), να φαίνεται ότι εξασφαλίζει την τέταρτη συνεχόμενη θητεία του στην πρωθυπουργία. Τα επίσημα αποτελέσματα αναμένεται να ανακοινωθούν την Τρίτη 13 Μαΐου, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Εκλογικής Επιτροπής Ιλιρτζάν Τσελίμπασι.

Οι κάλπες έδωσαν προβάδισμα στον Ράμα, έναντι του αντιπάλου του και πρώην πρωθυπουργού Σαλί Μπερίσα, επικεφαλής του Δημοκρατικού Κόμματος (PD). Η εκλογική αναμέτρηση σημαδεύτηκε από έντονη πόλωση, αλληλοκατηγορίες για διαφθορά και την επαναλαμβανόμενη υπόσχεση ένταξης της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που αποτέλεσε κεντρικό σημείο και των δύο προεκλογικών εκστρατειών.

Exit Poll με Καθαρό Προβάδισμα PS

Παρά την απόφαση τριών μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών να μη μεταδώσουν exit poll λόγω νομικών και διαδικαστικών ζητημάτων, μία δημοσκόπηση του ειδησεογραφικού Albanian Post σε συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό Klan Kosova TV δείχνει καθαρό προβάδισμα για το Σοσιαλιστικό Κόμμα. Συγκεκριμένα, το PS λαμβάνει ποσοστό 51,8%, ενώ το PD ακολουθεί με 38%.

Με βάση αυτή την πρόβλεψη, το Σοσιαλιστικό Κόμμα εκλέγει 79 βουλευτές και το Δημοκρατικό 54. Παρά τη σημαντική διαφορά, ο Ράμα ενδέχεται να χρειαστεί τη στήριξη μικρότερων κομμάτων για να διασφαλίσει την απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο των 140 εδρών.

Οι Δηλώσεις των Αντιπάλων

Μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ο Έντι Ράμα δήλωσε:

«O αλβανικός λαός θα μας δώσει τη δύναμη που χρειαζόμαστε για να κάνουμε την Αλβανία μέλος της ΕΕ».

Από την πλευρά του, ο Σαλί Μπερίσα, που επίσης υποστηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας, ανέφερε:

«Αυτή θα είναι μια νέα καλοκαιρινή ημέρα για τους Αλβανούς», αναδεικνύοντας την αισιοδοξία του για το αποτέλεσμα και το μέλλον της χώρας.

Η επόμενη ημέρα θα κρίνει αν ο Ράμα θα συνεχίσει να ηγείται της Αλβανίας για τέταρτη φορά ή αν η πολιτική σκηνή της χώρας θα μπει σε νέα τροχιά μέσω συνεργασιών και ανακατατάξεων.




Συνάντηση Μητσοτάκη – Μελόνι για Άμυνα και Μεταναστευτικό

Σημαντική συνάντηση με ευρωπαϊκό και γεωπολιτικό βάρος πραγματοποιείται σήμερα στη Ρώμη, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να συναντά την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι, πριν τη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας. Η ατζέντα περιλαμβάνει ευρεία γκάμα θεμάτων που απασχολούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, με έμφαση σε τέσσερις κρίσιμους τομείς: την άμυνα, το μεταναστευτικό, την ενέργεια και τις μεταφορές.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, Ελλάδα και Ιταλία, ως κράτη-μέλη πρώτης γραμμής της ΕΕ, έχουν λόγο και ρόλο στις μεγάλες συζητήσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, από την ανταγωνιστικότητα μέχρι την ασφάλεια και την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική άμυνας.

Στο Επίκεντρο το Μεταναστευτικό

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο μεταναστευτικό ζήτημα, με τις δύο χώρες να διατηρούν κοινές θέσεις για την ανάγκη ενίσχυσης της φύλαξης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, την ουσιαστική συνεργασία με τρίτες χώρες και την ισορροπία ανάμεσα στην ευθύνη και την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη. Αθήνα και Ρώμη έχουν επανειλημμένα υπογραμμίσει την ευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος, ασκώντας πίεση για κοινές λύσεις που να βασίζονται στην αρχή της αναλογικής κατανομής των βαρών.

Άμυνα και Εξοπλιστικά Στο Τραπέζι

Η διμερής συνεργασία στον τομέα της άμυνας έχει επίσης πρωταγωνιστική θέση στη συνάντηση. Η Αθήνα εξετάζει σοβαρά την πιθανότητα απόκτησης δύο μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών τύπου Bergamini, 8.000 τόνων. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, οι φρεγάτες Fremm αποτελούν πρόλογο για την Constellation, τη φρεγάτα επόμενης γενιάς που η Ελλάδα φιλοδοξεί να κατασκευάσει σε συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η συνάντηση αποκτά επιπλέον βαρύτητα λόγω της πρόσφατης επίσκεψης του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Ρώμη, όπου επιδίωξε να ενισχύσει τη συνεργασία του με την Ιταλία και να προωθήσει την ένταξη της Τουρκίας σε ευρωπαϊκά εξοπλιστικά σχέδια, με έμφαση στα μαχητικά Eurofighter.

Ενέργεια και Στρατηγική Αυτονομία της ΕΕ

Στη συνάντηση αναμένεται να συζητηθεί και η στρατηγική συνεργασία στον τομέα της ενέργειας, σε μια περίοδο που η Ευρώπη επιδιώκει να μειώσει την εξάρτησή της από τρίτες χώρες και να ενισχύσει την ενεργειακή της αυτονομία. Η Αθήνα, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές στοχεύσεις, υποστηρίζει πως κάθε συνεργασία με τρίτες χώρες στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας πρέπει να βασίζεται σε κοινές αξίες και να ενισχύει –όχι να υπονομεύει– τη στρατηγική αυτονομία της ΕΕ.

Η σημερινή συνάντηση στη Ρώμη ενδέχεται να αποτελέσει καταλύτη για την περαιτέρω σύσφιξη των ελληνοϊταλικών σχέσεων, την ενίσχυση του ρόλου των δύο χωρών στην ΕΕ και την από κοινού αντιμετώπιση των κοινών προκλήσεων.




«Η Τουρκία, το Ευρωκοινοβούλιο κι εμείς»

*Γράφει ο Γιάννης Μανιάτης

Η φετινή Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Τουρκία αποτυπώνει μία σκληρή πραγματικότητα για την ενταξιακή της πορεία.

Η γειτονική χώρα, αντί να έρχεται πιο κοντά στην Ευρώπη, συνεχώς απομακρύνεται, με αποτέλεσμα οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις να είναι παγωμένες και θα παραμείνουν παγωμένες όσο η Τουρκία συνεχίζει να διολισθαίνει.

Κύριο σημείο που επισημαίνεται στην Έκθεση, είναι οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του Κράτους Δικαίου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σύλληψη του Δημάρχου Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου.

Όσον αφορά στην προκλητική συμπεριφορά σε Αιγαίο, Ανατολική Μεσόγειο και Κύπρο, η αρμόδια Επίτροπος Κος εντόπισε βελτίωση στις εξωτερικές σχέσεις. Αυτή η επίπλαστη εικόνα βασίζεται δυστυχώς στην ελληνική επικοινωνιακή κυβερνητική αφήγηση των «ήρεμων νερών». Ακόμα και για τη διακοπή των εργασιών για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας και Κύπρου, ένα Ευρωπαϊκό ‘Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος εντός της επίσημα αναγνωρισμένης Ελληνικής ΑΟΖ, η κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχει πρόβλημα με την Τουρκία.

Με βάση τις τροπολογίες που κατέθεσα μαζί και με άλλους συναδέλφους, καταγράψαμε την ακριβή γεωπολιτική εικόνα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πρόσφατη προκλητική επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν στα κατεχόμενα. Η κυβέρνηση αντίθετα, επέλεξε να υποβαθμίσει το ζήτημα, απαντώντας με μία απλή διαρροή του Υπουργείου! Όμως, μετά από συνεννόηση με τον (Σοσιαλιστή) εισηγητή μας, διαμορφώσαμε ειδική τροπολογία που καταδικάζει την προσπάθεια του Προέδρου Ερντογάν να συνεχιστεί η διχοτόμηση της Κύπρου.

Με τις τροπολογίες μας πετύχαμε να συμπεριλάβουμε σημαντικά, θετικά για τα ελληνικά συμφέροντα, σημεία:

  1. Παρά την εμμονή της κυβέρνησης στην πολιτική των «ήρεμων νερών» και την άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για «συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση και θετική δυναμική στην περιοχή», στην Έκθεση εκφράζεται η δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι η Τουρκία εξακολουθεί να παραβιάζει την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και της Κύπρου, μεταξύ άλλων μέσω της προώθησης του δόγματος της Γαλάζιας Πατρίδας.
  2. Καταδικάζεται ότι η Τουρκία εξακολουθεί να διατηρεί το casus belli κατά της Ελλάδας, σε περίπτωση που επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια, όπως είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Καλείται η Τουρκία να σέβεται πλήρως την κυριαρχία όλων των κρατών – μελών, καθώς και τα κυριαρχικά τους δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος εξερεύνησης και εκμετάλλευσης των φυσικών τους πόρων σύμφωνα με το Ενωσιακό και το Διεθνές Δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης της UNCLOS, η οποία αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού κεκτημένου, το οποίο πρέπει η Τουρκία να σεβαστεί και να υιοθετήσει.

  3. Επαναλαμβάνει την καταδίκη του παράνομου Τουρκολιβυκού Μνημονίου σημειώνοντας ότι παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα Κράτους – Μέλους, δεν συνάδει με το Δίκαιο της Θάλασσας κι επομένως δεν μπορεί να παράγει έννομες συνέπειες.

  4. Παρά την πλήρη αφωνία της ελληνικής κυβέρνησης, επισημαίνεται το γεγονός ότι η Τουρκία συνεχίζει τις προσπάθειές της να εμποδίσει την υλοποίηση του «Great Sea Interconnector», ενός έργου Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ, κι εμμένει στα σχέδιά της για παράνομη γραμμή διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας με την κατεχόμενη περιοχή της Κύπρου.

  5. Μαζί με την προστασία των Ελληνορθόδοξων Ίμβρου και Τενέδου, ζητείται ο σεβασμός του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η αναγνώριση της νομικής του προσωπικότητας και ο σεβασμός του τίτλου «Οικουμενικός Πατριάρχης». Σημειώνεται θετικά η επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης και ζητείται η πλήρης άρση όλων των εμποδίων για την ορθή λειτουργία της.

  6. Καταδικάζει την Τουρκία που δεν έχει ακόμη εφαρμόσει δύο αποφάσεις της Επιτροπής Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO για ειδικά μέτρα προστασίας της Αγιά-Σοφιάς και της Μονής της Χώρας, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη προστασίας της Παναγίας Σουμελά.

Η Έκθεση αφιερώνει πολλές παραγράφους στο Κυπριακό, με αναλυτική αναφορά και καταδίκη των Τουρκικών προκλήσεων, και υπογραμμίζεται η ανάγκη για την επανένωση της Κύπρου στη βάση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.

Στην ομιλία μου τόνισα ότι όσο συνεχίζει η Τουρκία να συμπεριφέρεται ως διεθνής ταραξίας, ούτε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να γίνει, ούτε να θεωρείται αξιόπιστος σύμμαχος και βεβαίως ούτε να συμμετέχει στις πρωτοβουλίες για την Ευρωπαϊκή Άμυνα, για την οποία ενδιαφέρεται ιδιαίτερα.

Ελπίζω η Ελληνική κυβέρνηση να αξιοποιήσει το κείμενο, του κορυφαίου Ευρωπαϊκού Οργάνου, του Ευρωκοινοβουλίου, και να σταματήσει να επιμένει σε μία εξωτερική πολιτική που βασίζεται κυρίως στην επικοινωνία και λιγότερο στην ουσία, βλάπτοντας τελικά τα εθνικά συμφέροντα.

Όταν εμείς καταφέραμε σε 720 Ευρωβουλευτές 27 διαφορετικών Κρατών – Μελών και σχεδόν 10 διαφορετικών πολιτικών ομάδων, να κατακτήσουμε την ισχυρή πλειοψηφία για το κείμενο για την Τουρκία, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την κυβέρνηση, να μην επιτύχει κάτι ανάλογο στο επίπεδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

*Ο Γιάννης Μανιάτης είναι ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Αντιπρόεδρος του Κόμματος των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών




Συνεργασία με την Κωνσταντοπούλου ανακοίνωσε ο Κασσελάκης

Ανακοίνωσε τη συμπόρευση του Κινήματος Δημοκρατίας με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου ο Στέφανος Κασσελάκης στο πρώτο του ιδρυτικό συνέδριο.

Είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κασσελάκης: «Έχω τη χαρά να σας ανακοινώσω ότι, μετά από μια εκτενή συζήτηση, η δημοκράτισσα Ζωή Κωνσταντοπούλου και η Πλεύση Ελευθερίας, υιοθετούν τα κατηγορητήρια που έχουμε ήδη ετοιμάσει. Συμφωνήσαμε με την Ζωή Κωνσταντοπούλου, θα δουλέψουμε μαζί και θα κάνουμε μαζί αυτό που απαιτούν οι οικογένειες των θυμάτων. Χρειαζόμαστε 30 βουλευτές που θα τιμήσουν τον όρκο τους και θα στείλουν σε προανακριτική όλα τα πολιτικά πρόσωπα, για όλες τις πράξεις – και φυσικά τον Πρωθυπουργό τον ίδιο, όπως απαιτούν οι οικογένειες των θυμάτων. Φτιάχνουμε μαζί εντός και εκτός βουλής ένα μέτωπο δικαιοσύνης. Αν χρειαστεί να συνεργαστούμε για να εξαφανιστεί το σάπιο πολιτικό σύστημα θα το κάνουμε», επιβεβαιώνοντας σενάρια ότι η συνεργασία θα έχει και συνέχεια.

«Το Κίνημα Δημοκρατίας και η Πλεύση Ελευθερίας δημιουργούμε μαζί ένα μέτωπο Δικαιοσύνης εντός και εκτός κοινοβουλίου» παρατήρησε ο κ. Κασσελάκης, «γιατί το ΜΑΖΙ θα τους κερδίσει. Ο φόβος αλλάζει στρατόπεδο. Μαζί με τη Ζωή κι όλους εσάς θα γίνουμε ο δημοκρατικός τους εφιάλτης».

«Ενώνουμε τις φωνές μας με τη κραυγή για δικαιοσύνη από τους συγγενείς και τα πολλά εκατομμύρια των Ελλήνων που βγήκαν στους δρόμους και το απαίτησαν. Γιατί εμείς δεν είμαστε όμηροι της καρέκλας, αλλά διάκονοι του λαού», κατέληξε.




Εύθραυστη η εκεχειρία μεταξύ Ινδίας – Πακιστάν

Αλληλοκατηγορίες για παραβιάσεις της εκεχειρίας ανάμεσα σε Ινδία και Πακιστάν, που συμφώνησαν χθες Σάββατο (10/5) την κατάπαυση πυρός, ύστερα από τέσσερις ημέρες φονικών συγκρούσεων.

«Καλούμε το Πακιστάν να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να αντιμετωπίσει αυτές τις παραβιάσεις και να χειριστεί την κατάσταση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα», δήλωσε ο ινδός υπουργός Εξωτερικών Βίκραμ Μίσρι.

Δημοσιογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) μετέδωσαν πως ισχυρές εκρήξεις ακούστηκαν το βράδυ του Σαββάτου στη Σριναγκάρ, τη μεγαλύτερη πόλη στο ινδικό Κασμίρ, όπου ανέλαβε δράση η αντιαεροπορική άμυνα.

Στο ελεγχόμενο από το Πακιστάν τμήμα του Κασμίρ, δύο αξιωματούχοι ανέφεραν στο AFP «σποραδικές ανταλλαγές πυρών μεταξύ πακιστανικών και ινδικών δυνάμεων σε τρία σημεία κατά μήκος της Γραμμής Ελέγχου», των de facto συνόρων στη διαφιλονικούμενη περιοχή.

Η δέσμευση του Πακιστάν για πιστή εφαρμογή της εκεχειρίας εξακολουθεί να ισχύει και οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας «χειρίζονται την κατάσταση με υπευθυνότητα και αυτοσυγκράτηση», δήλωσε το πακιστανικό υπουργείο Εξωτερικών, κατηγορώντας την Ινδία για παραβιάσεις της συμφωνηθείσας κατάπαυσης του πυρός.

Από την Τετάρτη, οι δύο γειτονικές πυρηνικές δυνάμεις ενεπλάκησαν στη χειρότερη αντιπαράθεσή τους εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες, προκαλώντας διεθνή ανησυχία.

«Έπειτα από μια μακρά νύχτα συνομιλιών, με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ, είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός», ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά το Σάββατο ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα Truth Social, συγχαίροντας τις δύο χώρες για την «κοινή λογική» και τη «μεγάλη ευφυΐα» που επέδειξαν.

Στο Ισλαμαμπάντ, ο πακιστανός υπουργός Εξωτερικών Ισάκ Νταρ επιβεβαίωσε μέσω ανάρτησης στην πλατφόρμα Χ (πρώην Twitter) πως συμφωνήθηκε «κατάπαυση του πυρός με άμεση ισχύ».

Στο Νέο Δελχί, κυβερνητικοί κύκλοι υποστήριξαν ότι η συμφωνία επιτεύχθηκε χάρη σε απευθείας διαπραγμάτευση μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, επισημαίνοντας πως οι δύο χώρες δεν σκόπευαν να συζητήσουν τίποτα άλλο πέραν της παύσης των εχθροπραξιών.

Αρκετές δυτικές πρωτεύουσες χαιρέτισαν τη συμφωνία: το Λονδίνο τη χαρακτήρισε «εξαιρετικά ευπρόσδεκτη», το Παρίσι έκανε λόγο για «επιλογή ευθύνης», ενώ το Βερολίνο την αποκάλεσε «σημαντικό πρώτο βήμα». Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, όπως και το Ιράν, εξέφρασε την ελπίδα για «διαρκή ειρήνη».

Η Κίνα δήλωσε πρόθυμη να εξακολουθήσει να διαδραματίζει «εποικοδομητικό ρόλο», εκφράζοντας την ελπίδα ότι η Ινδία και το Πακιστάν «θα αποφύγουν οποιαδήποτε κλιμάκωση».

Παρότι η συμφωνηθείσα εκεχειρία είναι εύθραυστη, η εξέλιξη έφερε ανακούφιση στο Κασμίρ και στις δύο πλευρές των συνόρων.

Για τον Ιμράν Μιρ, έναν 30χρονο επιχειρηματία στο πακιστανικό Κασμίρ, η παύση των εχθροπραξιών είναι «πραγματικά ευπρόσδεκτη». «Ζούμε κοντά στη Γραμμή Ελέγχου και σε κάθε σύγκρουση είμαστε αυτοί που υποφέρουμε περισσότερο», εξηγεί στο AFP.

Στο ινδικό Κασμίρ, ο επικεφαλής της τοπικής κυβέρνησης Ομάρ Αμπντουλάχ χαιρέτισε την είδηση: «Τώρα θα είμαστε σε θέση να οργανώσουμε καλύτερα τη φροντίδα και την περίθαλψη των τραυματιών».

rosa.gr




Βορίδης: Επιστροφές και Αυστηρό Πλαίσιο για Παράνομους Μετανάστες

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για το μεταναστευτικό ζήτημα στην εκπομπή «Mega Σαββατοκύριακο», ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Μάκης Βορίδης, παρουσίασε το νέο πλέγμα πολιτικής της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών, με έμφαση στην επιστροφή όσων δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ασύλου.

Στο προσκήνιο ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός

Ο κ. Βορίδης επισήμανε ότι ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μεταναστευτικό βάζει στο επίκεντρο τις επιστροφές των παράνομων μεταναστών, είτε με υποχρεωτική απέλαση είτε με οικειοθελή επιστροφή, κάτι που απαιτεί νέο νομοθετικό πλαίσιο και μεταρρυθμίσεις σε εθνικό επίπεδο.

«Η Αριστερά είχε άλλη λογική – Εμείς εφαρμόζουμε ενεργητική αποτροπή»

Κάνοντας αναδρομή στις φάσεις της μεταναστευτικής πολιτικής, ο υπουργός υποστήριξε ότι η σημερινή προσέγγιση είναι σαφώς διαφοροποιημένη από εκείνη προηγούμενων κυβερνήσεων, λέγοντας:

«Η Αριστερά, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, πρεσβεύει την πολιτική των ανοιχτών συνόρων. Αυτό εγκαταλείφθηκε με την αλλαγή κυβέρνησης».

Ο Μάκης Βορίδης υπογράμμισε πως η πρώτη φάση της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας επικεντρώθηκε στη διαχείριση των κέντρων υποδοχής και την επιτάχυνση των αιτήσεων ασύλου σε δομές όπως η Μόρια και η Ειδομένη, τονίζοντας την ανάγκη ασφαλούς ελέγχου των συνόρων ως ζήτημα εθνικής ασφάλειας.

Η δεύτερη φάση, σύμφωνα με τον υπουργό, ήταν η ανάδειξη του ζητήματος του ελέγχου των συνόρων στην κοινή γνώμη και η εφαρμογή μιας πολιτικής ενεργητικής αποτροπής, ώστε να περιοριστούν οι εισροές μη νόμιμων μεταναστών.

Η νέα φάση: Επιστροφή των παράνομων μεταναστών

Ο κ. Βορίδης τόνισε ότι η Ελλάδα και συνολικά η Ευρώπη εισέρχονται πλέον σε μια τρίτη φάση μεταναστευτικής διαχείρισης, η οποία επικεντρώνεται στις επιστροφές όσων κρίνονται παράνομοι. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Όσοι κρίνονται παράνομοι πρέπει να γυρνούν στις πατρίδες τους. Αυτό απαιτεί ένα πιο αποτελεσματικό νομοθετικό πλαίσιο».

Για την επιβολή της πολιτικής αυτής, ο υπουργός πρότεινε μέτρα όπως:

  • Διοικητική κράτηση για όσους παραμένουν παράνομα στη χώρα,

  • Ποινική τιμωρία, η οποία μπορεί να ανασταλεί εφόσον ο μετανάστης αποδεχτεί οικειοθελώς την αποχώρησή του από τη χώρα.

«Η Ευρώπη αλλάζει στάση»

Ο Μάκης Βορίδης υπογράμμισε ότι η πολιτική βούληση για αυστηρότερο έλεγχο των συνόρων και μαζικές επιστροφές είναι πλέον κοινή γραμμή της Ευρώπης. Όπως είπε, «οι παράνομοι μετανάστες δεν μπορούν να μένουν στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση», δίνοντας έμφαση στην ανάγκη συλλογικής δράσης και θεσμικής ενίσχυσης της αποτρεπτικής πολιτικής των κρατών-μελών.




Διπλωματικός Μαραθώνιος Μητσοτάκη: Ρώμη, Βερολίνο και Νέα Υόρκη

Ένα έντονο δεκαήμερο διεθνών επαφών εγκαινιάζει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με πρώτη στάση τη Ρώμη, όπου τη Δευτέρα 13 Μαΐου θα συναντηθεί με την Ιταλίδα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας. Το διπλωματικό ταξίδι συνεχίζεται με επίσκεψη στο Βερολίνο την Τρίτη, ενώ θα κορυφωθεί με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη στις 20 Μαΐου.

Η Ρώμη στην καρδιά των ευρωπαϊκών εξελίξεων

Η συνάντηση Μητσοτάκη – Μελόνι στη Ρώμη έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς θα τεθούν επί τάπητος μια σειρά από καίρια ευρωπαϊκά και διμερή ζητήματα. Ανάμεσα στα θέματα που θα συζητηθούν είναι η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, η κοινή αμυντική πολιτική της Ε.Ε., η διαχείριση του μεταναστευτικού, αλλά και ζητήματα πολιτικής προστασίας, ενέργειας και μεταφορών. Ειδική αναφορά αναμένεται να γίνει και στο θέμα των σιδηροδρόμων, με φόντο τις πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάγκη για επενδύσεις από την πλευρά της Hellenic Train.

Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι η Ελλάδα και η Ιταλία, δύο χώρες-μέλη της Ε.Ε. πρώτης γραμμής, αποτελούν πυλώνες σταθερότητας στη Μεσόγειο και αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. Η συνάντηση πραγματοποιείται σε μια ευαίσθητη γεωπολιτική συγκυρία, λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Ρώμη, ο οποίος επιχειρεί νέο άνοιγμα προς τη Δύση.

Βερολίνο: Βράβευση και συναντήσεις κορυφής

Την επομένη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί στο Βερολίνο για να παραλάβει το βραβείο του Economic Council των Γερμανών Χριστιανοδημοκρατών. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, αναμένεται να έχει συνάντηση και με τον Γερμανό Καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, με τον οποίο διατηρεί στενή συνεργασία στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Στο επίκεντρο των συνομιλιών τους θα βρεθούν η κοινή ευρωπαϊκή στρατηγική άμυνας και η οικονομική πορεία της Ε.Ε. ενόψει κρίσιμων αποφάσεων σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Στη Νέα Υόρκη για τον ΟΗΕ

Το ταξίδι του πρωθυπουργού θα ολοκληρωθεί με τη σημαντική παρουσία του στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου στις 20 Μαΐου θα προεδρεύσει συνεδρίασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας. Πρόκειται για υψηλής σημασίας διπλωματική παρουσία, κατά την οποία ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα αναδείξει τους στρατηγικούς άξονες της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας, με έμφαση στη διεθνή ειρήνη, την ασφάλεια και την περιφερειακή σταθερότητα.

Συντονισμένες διπλωματικές κινήσεις

Όπως υπογραμμίζει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, η ελληνική κυβέρνηση επενδύει στη στενή συνεργασία με χώρες-κλειδιά της Ε.Ε. και της Δύσης, τόσο στο διμερές επίπεδο όσο και μέσω ευρωπαϊκών και διεθνών θεσμών. Η πολιτική αυτή ενισχύει τη θέση της χώρας ως σταθερού και αξιόπιστου εταίρου στην Ανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα σε μια περίοδο με αυξημένες γεωπολιτικές πιέσεις και ενεργειακές ανακατατάξεις.

Το επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να καταδείξει τον ρόλο που διεκδικεί η Ελλάδα στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας, στην περιφερειακή σταθερότητα και στη διπλωματική διαχείριση μεγάλων διεθνών προκλήσεων.




Χρηματοδότηση από την Περιφέρεια για έργα στο Περιγιάλι

Σημαντικά έργα για την αναβάθμιση της περιοχής του Περιγιαλίου δρομολογούνται το επόμενο διάστημα, καθώς η Περιφέρεια ΑΜ-Θ αναλαμβάνει τη χρηματοδότησή τους. Πρώτο βήμα θα είναι οι απαραίτητες ασφαλτοστρώσεις σε δρόμους που εδώ και καιρό παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων και την ασφαλέστερη κυκλοφορία οχημάτων και πεζών.

Σε δεύτερη φάση, προβλέπεται και η δημιουργία Δημοτικού Ιατρείου, μια υποδομή που έλειπε από την περιοχή και αναμένεται να εξυπηρετήσει ιδιαίτερα τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, όπως ηλικιωμένους και άτομα με χρόνια νοσήματα.

Η διοίκηση και οι αρμόδιοι φορείς δηλώνουν αισιόδοξοι πως τα έργα αυτά θα δώσουν νέα πνοή στο Περιγιάλι, ενισχύοντας την εικόνα και τη λειτουργικότητα της περιοχής και βελτιώνοντας ουσιαστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων.




Μητσοτάκης στο TechCrunch: Η Ελλάδα χτίζει ένα “start-up κράτος”

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τη δημοσιογράφο Connie Loizos, στο πλαίσιο εκδήλωσης της διαδικτυακής εφημερίδας TechCrunch, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε τη στρατηγική της κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη γεωπολιτική σταθερότητα, τις επενδύσεις, και τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στη νέα εποχή.

Το Ανθρώπινο Δυναμικό στο Επίκεντρο

«Η μεγαλύτερη δύναμή μας είναι το ανθρώπινο δυναμικό», δήλωσε ο πρωθυπουργός, τονίζοντας πως η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει ένα φιλικό περιβάλλον για επενδύσεις, και προσφέρει κίνητρα για την επιστροφή των Ελλήνων του εξωτερικού. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στην επιστροφή ταλέντων που εργάζονται σήμερα στον χώρο της AI, με στόχο την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας τους στην εγχώρια αγορά.

Start-up Κράτος και Δημόσιες Υπηρεσίες

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέπτυξε την ιδέα ενός «start-up κράτους», όπου το Δημόσιο δεν είναι απλώς πελάτης των τεχνολογιών, αλλά συνεργάτης και φορέας καινοτομίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Ο ψηφιακός εμβολιασμός χωρίς χαρτί κατά την πανδημία

  • Η προληπτική ιατρική και η χρήση AI στο Κτηματολόγιο, μειώνοντας τον χρόνο επεξεργασίας συμβολαίων από 2 ώρες σε 10 λεπτά

  • Το πιλοτικό κέντρο καινοτομίας στο Υπουργείο Άμυνας, για δοκιμές τεχνολογικών εφαρμογών από ελληνικές startups

Τεχνητή Νοημοσύνη: Ευκαιρίες και Προβληματισμοί

Ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε την διπλή φύση της Τεχνητής Νοημοσύνης:

  • Ως εργαλείο ανάπτυξης και βελτίωσης υπηρεσιών (υγεία, άμυνα, διοίκηση)

  • Αλλά και ως κίνδυνο για παραπληροφόρηση, bots και ψυχολογική επιβάρυνση των νέων

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ψυχική υγεία των παιδιών, θέτοντας ζήτημα υπερβολικής έκθεσης στην τεχνολογία και ανάγκης ευρωπαϊκής παρέμβασης.

Επενδύσεις, Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα και Πολιτική Πειθαρχία

Στο οικονομικό σκέλος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε τη δημοσιονομική πειθαρχία της Ελλάδας, επισημαίνοντας πως:

«Όταν ένας επενδυτής εξετάζει την Ελλάδα, βλέπει το συνολικό περιβάλλον. Και σήμερα, η Ελλάδα είναι μια σταθερή χώρα που προχωρά μπροστά».

Τόνισε επίσης τη σημασία της ανάπτυξης των ευρωπαϊκών κεφαλαιαγορών, κάνοντας κριτική στην τάση εξαγωγής αποταμιεύσεων στις ΗΠΑ, και χαιρέτισε την ανάκαμψη της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς.

Το Μήνυμα του Πρωθυπουργού

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε:

«Η πρόοδος πρέπει να είναι μη αναστρέψιμη. Δεν μπορούμε να χάσουμε άλλο χρόνο. Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που το σχεδιάζουν με τόλμη και τεχνολογία».




Εβρίτης αγόρασε τη Mercedes του Ανδρέα Παπανδρέου

Η αγγελία πώλησης της ιστορικής μπλε Mercedes του Ανδρέα Παπανδρέου, του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ, προκάλεσε ιδιαίτερη συγκίνηση και ενδιαφέρον στο διαδίκτυο τις τελευταίες ημέρες. Μεταξύ των πρώτων που ανταποκρίθηκαν ήταν ο Παγώνης Δάντσιος, Έλληνας επιχειρηματίας στον χώρο της εστίασης στην Ολλανδία, με καταγωγή από τη Θυμαριά Σουφλίου, στον Έβρο.

Ο κ. Δάντσιος, όπως δήλωσε στο iefimerida.gr, ήρθε άμεσα σε επαφή με τον ιδιοκτήτη και δρομολόγησε την αγορά του αυτοκινήτου, το οποίο χαρακτήρισε ως «όχι απλώς ένα όχημα, αλλά ένα κομμάτι πολιτικής ιστορίας».

«Δεν έχω υπογράψει ακόμη, αλλά όλα βαδίζουν προς την ολοκλήρωση. Την επόμενη εβδομάδα ελπίζω να την έχω στα χέρια μου», ανέφερε, σημειώνοντας πως ήδη έχουν γίνει σέρβις, αλλαγές σε λάστιχα και εκκρεμούν μόνο οι διαδικασίες με τις άδειες κυκλοφορίας.

ΠΑΣΟΚ Μέχρι Τέλους: «Δεν Ήθελα να Πάει σε Ξένα Χέρια»

Η απόφασή του να αποκτήσει την εμβληματική λιμουζίνα δεν ήταν οικονομική, αλλά συμβολική. Με δηλωμένο θαυμασμό για τον Ανδρέα Παπανδρέου και το ιστορικό ΠΑΣΟΚ, τόνισε:

«Είμαστε λίγο παραπάνω φανατικοί θαυμαστές του Ανδρέα. ΠΑΣΟΚ μέχρι εκεί που δεν πάει. Ήμουν σε όλες τις μεγάλες συγκεντρώσεις, από το 1981. Δεν ήθελα να πάει η Mercedes σε ξένα χέρια».

Ο κ. Δάντσιος δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να γνωρίσει προσωπικά τον Ανδρέα Παπανδρέου, λόγω των επαγγελματικών του υποχρεώσεων στην Ολλανδία, ωστόσο η αγάπη του για τον ηγέτη του ΠΑΣΟΚ παρέμεινε σταθερή και έντονη μέσα στον χρόνο.

Η Σημαία και η Συγκινητική Επίσκεψη του ΠΑΣΟΚ στον Έβρο

Πριν λίγες ημέρες, στελέχη του ΠΑΣΟΚ επισκέφθηκαν τη Θυμαριά και συναντήθηκαν με τον κ. Δάντσιο, προσφέροντάς του μια καινούργια σημαία του ΠΑΣΟΚ σε αντικατάσταση της παλιάς, φθαρμένης που είχε βρει με δυσκολία στην Αθήνα.

Η συμβολική τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία του Δημήτρη Μάντζου, βουλευτή Επικρατείας και υπεύθυνου του τομέα Εξωτερικών, του Ηρακλή Δρούλια, επικεφαλής Οργανωτικού Σχεδιασμού, και άλλων στελεχών του κόμματος.

«Η σημαία ήδη κυματίζει με υπερηφάνεια στο σπίτι μας», ανέφερε ο κ. Δάντσιος με ανάρτησή του, εκφράζοντας ευγνωμοσύνη στην αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και επισημαίνοντας τη σημασία της σύνδεσης των Εβριτών με τις κοινές αξίες του κόμματος.

Ένα Ιστορικό Όχημα Επιστρέφει στον Λαό

Η Mercedes του Ανδρέα Παπανδρέου δεν θα μείνει σε ιδιωτικό γκαράζ, αλλά όπως άφησε να εννοηθεί ο νέος ιδιοκτήτης της, θα έχει συμβολική και δημόσια παρουσία, αποτελώντας ένα ζωντανό μνημείο μνήμης και πολιτικής ταυτότητας.




“Κίνημα Δημοκρατίας”: Οι 11 από την ΑΜ-Θ που εκλέχθηκαν στα όργανα του κόμματος Κασσελάκη

Ολοκληρώθηκαν μετά από αρκετές εβδομάδες διαδικασιών οι εσωκομματικές εκλογές του νέου πολιτικού σχηματισμού «Κίνημα Δημοκρατίας» του Στέφανου Κασσελάκη, με στόχο την ανάδειξη τοπικών και περιφερειακών οργανώσεων σε όλη τη χώρα.
Γράφει ο Τάσος Αποστολίδης

Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εκλέχθηκαν συνολικά 11 άτομα, με τον Νίκο Αργυρίου να καταγράφει την υψηλότερη επίδοση, συγκεντρώνοντας άνω του 57% των ψήφων.

Στην ίδια Γραμματεία συμμετέχουν επίσης οι:

  • Κοσμάς Παπαχρήστος

  • Μαρία Θεοδωρίδου

  • Παναγιώτης Μαντέχος

  • Μαρία Φεριστού

  • Νίκος Πετρούδης

  • Μανώλης Ζυγερίδης

  • Σωτήρης Βεζερτζής

  • Φωτεινή Μάδελη

  • Αγγελική Ζήρου

  • Ζαχαρίας Βουλουτάκης

Οι τρεις πρώτοι εκ των εκλεγμένων συμμετέχουν αυτοδικαίως και στο Εθνικό Συμβούλιο του κόμματος.

Πρωτιές στις Τοπικές Οργανώσεις

Στις οργανώσεις δήμων Ξάνθης, Έβρου, Καβάλας-Θάσου και Ροδόπης καταγράφηκαν ισχυρές επιδόσεις από τοπικά στελέχη. Ξεχώρισαν:

  • Ζάνα Αλεξιάδου με 82,76% στην Καβάλα

  • Ευγενία Ζαχαροπούλου με 67,24% στην ίδια περιοχή

Άλλες χαρακτηριστικές πρωτιές:

  • Ξάνθη: Αθανάσιος Τσολακίδης 42,86%

  • Έβρος: Θεοδοσία Μαλαβακάκη 44,44%

  • Ροδόπη: Ελένη Καλίτση 47,62%

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν με βάση ποσοστά στήριξης κάθε υποψηφίου επί του συνόλου των ψηφισάντων, ενώ το άθροισμα ξεπερνά το 100%, επειδή κάθε μέλος είχε τη δυνατότητα πολλαπλών ψήφων.

Κάλεσμα Κασσελάκη για Ενότητα

Ο πρόεδρος του Κινήματος, Στέφανος Κασσελάκης, σε μήνυμά του προς τα μέλη, ευχαρίστησε όλους για τη συμμετοχή και επεσήμανε:

«Για όσους από εσάς δεν εκλεγήκατε αυτή τη φορά, θέλω να είστε βέβαιοι ότι αυτό δεν μειώνει ούτε την αξία σας ούτε τον ρόλο που έχετε ήδη παίξει – και που θα συνεχίσετε να παίζετε – στην πορεία του Κινήματος… οι ευκαιρίες που προσφέρονται είναι απεριόριστες».

Ο ίδιος απηύθυνε κάλεσμα στα μέλη να είναι παρόντα στο 1ο Ιδρυτικό Συνέδριο του Κινήματος Δημοκρατίας, που θα διεξαχθεί στις 10 και 11 Μαΐου στο Ολυμπιακό Κέντρο Πυγμαχίας Περιστερίου.




Εισηγείται η Βουλή Άρση Ασυλίας για Πολάκη και Ακρίτα

Η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής αποφάσισε κατά πλειοψηφία να εισηγηθεί στην Ολομέλεια την άρση της ασυλίας των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Παύλου Πολάκη και Έλενας Ακρίτα, για υποθέσεις που σχετίζονται με μηνύσεις σε βάρος τους.

Η υπόθεση Πολάκη

Η άρση ασυλίας του Παύλου Πολάκη συνδέεται με μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση και ψευδή καταμήνυση που έχει καταθέσει σε βάρος του η ανεξάρτητη βουλευτής Αθηνά Λινού, σχετικά με δηλώσεις του για τη δράση της στο Ινστιτούτο «Prolepsis».

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης – η οποία διεξήχθη κεκλεισμένων των θυρών – ο κ. Πολάκης φέρεται να ανέφερε ότι έχει υποβάλει μήνυση κατά της κ. Λινού δύο μήνες πριν εκείνη προβεί σε νομικές ενέργειες εναντίον του, όμως η δικογραφία για τη δική του μήνυση δεν έχει ακόμη διαβιβαστεί στη Βουλή.

Η υπόθεση Ακρίτα

Η εισηγούμενη άρση ασυλίας της βουλευτού Έλενας Ακρίτα αφορά μήνυση του Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, με αφορμή ανάρτησή της στα κοινωνικά δίκτυα, στην οποία άφηνε αιχμές για ενδεχόμενη εμπλοκή του στην υπόθεση της 12χρονης από τον Κολωνό.

Πώς ψήφισαν τα κόμματα

Σύμφωνα με πληροφορίες:

  • Υπέρ της άρσης ασυλίας ψήφισαν όλα τα κόμματα πλην ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και Ελληνικής Λύσης, που δήλωσαν «παρών».

  • Η απόφαση δεν είναι τελεσίδικη· απαιτείται τελική έγκριση από την Ολομέλεια της Βουλής σε επόμενη συνεδρίαση.

Το θέμα αναμένεται να πυροδοτήσει νέα πολιτική αντιπαράθεση για τη χρήση του μέτρου της άρσης ασυλίας και τη σχέση μεταξύ κοινοβουλευτικής ελευθερίας και ποινικών διαδικασιών.




ΔΠΘ – Κεφαλαιαγορά: Μνημόνιο Συνεργασίας

ΔΠΘ και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Συνεργασία για Εκπαίδευση, Καινοτομία και Αγορά Εργασίας

Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας και ημερίδα για εταιρική διακυβέρνηση και κρυπτοστοιχεία

Το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς υπέγραψαν την Τρίτη 6 Μαΐου μνημόνιο συνεργασίας, στο πλαίσιο ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Συγκλήτου της Πρυτανείας. Η ημερίδα είχε ως θέμα «Εταιρική διακυβέρνηση, ασφάλεια συναλλαγών και κρυπτοστοιχεία» και απευθυνόταν σε εισηγμένες εταιρίες της Βόρειας Ελλάδας, Επιμελητήρια της ΠΑΜΘ και επενδυτικούς διαμεσολαβητές.

Πανεπιστήμιο και θεσμοί χτίζουν γέφυρες συνεργασίας

Στο πλαίσιο της ημερίδας, υπογράφηκε επίσημα η συνεργασία μεταξύ του ΔΠΘ και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με σκοπό την ενίσχυση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής δράσης, αλλά και την πρακτική σύνδεση του πανεπιστημίου με τον χρηματοοικονομικό κόσμο και την αγορά εργασίας.

Ο πρύτανης του ΔΠΘ Φώτης Μάρης τόνισε:

«Το Πανεπιστήμιο επιδιώκει τη σύνδεση με την αγορά εργασίας και τη συνεργασία με εκείνους που μπορούν να δώσουν ώθηση στη δουλειά μας».

Από την πλευρά της, η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Βασιλική Λαζαράκου υπογράμμισε τη σημασία της μεταφοράς τεχνογνωσίας και της σύστασης κοινών ερευνητικών ομάδων:

«Αν συνδυαστούν τα μυαλά που έχουμε στη χώρα μας με την ανάπτυξη της καινοτομίας, θα γίνουν θαύματα».

Συμβολική ανταλλαγή δώρων και μήνυμα συνέχειας

Η τελετή ολοκληρώθηκε με την ανταλλαγή συμβολικών δώρων ανάμεσα στους δύο θεσμικούς επικεφαλής, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας ουσιαστικής συνεργασίας με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και της εκπαιδευτικής διάδρασης με την οικονομία.




Καταδίκη Στέφανου Κασσελάκη: 30 Μήνες Φυλάκιση με Αναστολή και Πρόστιμο 50.000 Ευρώ

Ποινή φυλάκισης 30 μηνών με τριετή αναστολή και χρηματικό πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ επέβαλε σήμερα το Μονομελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας στον πρώην πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανο Κασσελάκη, για υπόθεση που αφορά σε δανεισμό προς το κόμμα του και μη δηλωθείσα δραστηριότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η απόφαση έρχεται έπειτα από τη διεξαγωγή προκαταρκτικής εξέτασης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, μετά τη δημοσιοποίηση – τον Μάρτιο του 2024 – εγγράφων που αποκάλυπταν τη σύνδεση του κ. Κασσελάκη με εταιρεία στις ΗΠΑ, την οποία φέρεται να διατηρούσε κατά τη διάρκεια της προεδρίας του στον ΣΥΡΙΖΑ.

Η υπόθεση και η πολιτική διάσταση

Η δημοσιοποίηση των εγγράφων έγινε εν μέσω έντονης πολιτικής κρίσης, με αφορμή την απομάκρυνση του τότε οικονομικού διευθυντή του ΣΥΡΙΖΑ, γεγονός που προκάλεσε ρήγματα στο εσωτερικό του κόμματος και ευρύτερη πολιτική αναταραχή.

Ο ίδιος ο κ. Κασσελάκης, προσερχόμενος στα δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων, χαρακτήρισε τη δίωξή του «τιμητική», δηλώνοντας πως είναι η πρώτη φορά που πολιτικός τιμωρείται επειδή δάνεισε το κόμμα του.

«Είναι η πρώτη περίπτωση πολιτικού που δανείζει στο κόμμα του και βρίσκεται ενώπιον της δικαιοσύνης. Ας είναι αυτή η αφορμή για να συζητήσουμε τη διαφάνεια στα κόμματα», τόνισε χαρακτηριστικά.

«Να σταματήσει το μαύρο χρήμα στα κόμματα»

Ο επικεφαλής του Κινήματος Δημοκρατίας υποστήριξε ότι το κόμμα του έχει ήδη καταθέσει πρόταση νόμου για την ενίσχυση της διαφάνειας στις κομματικές χρηματοδοτήσεις, ενώ επιτέθηκε στο υφιστάμενο πλαίσιο, το οποίο – όπως υποστήριξε – επιτρέπει την ύπαρξη «μαύρου χρήματος» στα οικονομικά των κομμάτων.

Η τοποθέτηση του Κασσελάκη δίνει ξεκάθαρα πολιτική διάσταση στην υπόθεση, την ώρα που η απόφαση της δικαιοσύνης αναμένεται να πυροδοτήσει νέες αντιπαραθέσεις στο πολιτικό σκηνικό.

 




Προσωπικός Αριθμός Πολίτη: Τι αλλάζει στις ταυτότητες

Προσωπικός Αριθμός Πολίτη: Εφαρμογή εντός 10 ημερών – Στις ρυθμίσεις για τις ταυτότητες και τη διαδικασία διόρθωσης

Η εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού, που αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στις επόμενες 10 ημέρες, στοχεύει στην αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και στην απλοποίηση των διαδικασιών για τους πολίτες. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, εξήγησε πώς η νέα πλατφόρμα «myinfo.gov.gr» θα επιτρέπει στους πολίτες να ελέγχουν και να διορθώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία στα κρατικά μητρώα, ενώ ανέφερε ότι οι νέες ταυτότητες που έχουν ήδη εκδοθεί θα ισχύουν κανονικά μέχρι την ημερομηνία έναρξης.




Στην Αθήνα ο Αλ Σίσι – Συνάντηση με Μητσοτάκη στο Μαξίμου

Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι έφτασε στην Αθήνα το πρωί της Τρίτης, στο πλαίσιο σύντομης επίσημης επίσκεψης, για να συναντηθεί με την ελληνική πολιτική ηγεσία. Τον υποδέχτηκαν στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» κυβερνητικά στελέχη, ενώ λίγο αργότερα συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνο Τασούλα, και στη συνέχεια με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου.

Κατά την επίσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Τασούλας χαρακτήρισε τις ελληνοαιγυπτιακές σχέσεις «μακραίωνες, φιλικές και σταθερές», επισημαίνοντας ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης της συνεργασίας σε τομείς όπως η ασφάλεια, η ενέργεια, η εκπαίδευση και ο πολιτισμός. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανησυχητική κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και στη σημασία της ειρήνης, της επιστροφής των ομήρων και της κατάπαυσης του πυρός, με στόχο τη σταθερότητα και τη συνεργασία.

Από την πλευρά του, ο Αλ Σίσι ευχαρίστησε για τη θερμή υποδοχή και υπενθύμισε ότι είναι η πέμπτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, γεγονός που, όπως είπε, υποδηλώνει τις εξαιρετικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Ο πρόεδρος της Αιγύπτου τόνισε πως η χώρα του στηρίζει τις ειρηνικές πρωτοβουλίες για τη σταθερότητα στην περιοχή και επισήμανε την ανάγκη συντονισμού με την Ελλάδα, ιδίως για ζητήματα όπως το Παλαιστινιακό και η μετανάστευση.

Αναφερόμενος στη Γάζα, υπογράμμισε πως στόχος είναι η κατάπαυση του πυρός και η αποτροπή μαζικής εξόδου Παλαιστινίων προς την Αίγυπτο. «Θέλουμε οι Παλαιστίνιοι να μείνουν στη Γάζα», είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε επίσης ότι από το 2016 η Αίγυπτος δεν λειτουργεί ως γέφυρα μεταναστών προς την Ευρώπη, δείχνοντας την προσήλωση της χώρας του στην ηθική και ανθρωπιστική διάσταση του μεταναστευτικού.

Η τελευταία συνάντηση των δύο ηγετών είχε πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο στο Κάιρο, στο πλαίσιο της τριμερούς Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου, και η σημερινή επίσκεψη επιβεβαιώνει τη συνέχιση της στρατηγικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες.




Ηλεκτρονική Αξιολόγηση Δημοσίων Υπηρεσιών

Ένα φιλόδοξο και καινοτόμο πρόγραμμα που βάζει τους πολίτες στο επίκεντρο της προσπάθειας για έναν πιο αποτελεσματικό και φιλικό δημόσιο τομέα παρουσιάστηκε σήμερα σε διυπουργική σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Πρόκειται για την ηλεκτρονική αξιολόγηση δεκάδων δημόσιων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες, μια πρωτοβουλία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στη χώρα σε τέτοια κλίμακα.

Ένα νέο εργαλείο λογοδοσίας και βελτίωσης

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, σχεδόν 5 εκατομμύρια πολίτες και κάτοικοι με εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν τις δημόσιες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν, με στόχο τον εντοπισμό αδυναμιών και την προώθηση στοχευμένων βελτιώσεων.

«Ζητάμε λίγα λεπτά από τον χρόνο των πολιτών για να μας δώσουν εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες για το πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι το νέο σύστημα αποτελεί «ένα εργαλείο λογοδοσίας και πρόοδος για τη δημόσια διοίκηση».

Πώς λειτουργεί η αξιολόγηση

Η συμμετοχή γίνεται μέσα από την πλατφόρμα axiologisi.ypes.gov.gr, όπου οι πολίτες μπορούν να απαντήσουν σε 50 ερωτήσεις, βαθμολογώντας 45 υπηρεσίες και φορείς με κλίμακα από 1 έως 10. Η είσοδος γίνεται με κωδικούς Taxisnet, εξασφαλίζοντας μοναδική συμμετοχή ανά πολίτη.

Η αξιολόγηση καλύπτει:

  • e-ΕΦΚΑ, ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, δημόσιες συγκοινωνίες

  • Δημοτικές υπηρεσίες: καθαριότητα, δρόμοι, ηλεκτροφωτισμός, παιδικές χαρές, πάρκινγκ

  • Ψηφιακές υπηρεσίες: gov.gr, ηλεκτρονική συνταγογράφηση

  • Δομές προσβασιμότητας και μέριμνα για ζώα συντροφιάς

Οι συμμετέχοντες θα μπορούν επίσης να υποβάλλουν προτάσεις για περαιτέρω ψηφιοποίηση υπηρεσιών, χωρίς να γίνεται αξιολόγηση ατομικών υπαλλήλων ή προσωπικών αιτημάτων.

Ανάλυση και αξιοποίηση των δεδομένων

Τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιούνται ως ανοικτά δεδομένα με γραφήματα, χάρτες και αναλύσεις κατά ηλικία, γεωγραφική περιοχή και είδος υπηρεσίας. Η έρευνα θα επαναλαμβάνεται ανά εξάμηνο, με στόχο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης βάσης δεδομένων για την παρακολούθηση της βελτίωσης ή των προβλημάτων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Ειδική πρόβλεψη για τον τομέα Υγείας

Εκτός αξιολόγησης μένουν προσωρινά οι δημόσιες δομές υγείας, καθώς ετοιμάζεται ξεχωριστό σύστημα. Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, οι πολίτες θα μπορούν σύντομα να βαθμολογούν τις υπηρεσίες μετά την έξοδό τους από νοσοκομεία και μονάδες υγείας, συμβάλλοντας έτσι σε στοχευμένες παρεμβάσεις στο ΕΣΥ.

Ειδική διαδικασία για μετωπικές υπηρεσίες

Για υπηρεσίες όπως τα ΚΕΠ ή άλλες με φυσική παρουσία, σχεδιάζεται συμπληρωματική διαδικασία αξιολόγησης μέσω SMS ή ψηφιακής ειδοποίησης, μετά την ολοκλήρωση της εξυπηρέτησης.

Ο Πολίτης Δείχνει τον Δρόμο

Η νέα πρωτοβουλία, όπως επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «είναι η μεγαλύτερη έρευνα σχέσης κράτους – πολίτη που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα». Με τα δεδομένα να δημοσιοποιούνται και να αξιοποιούνται με διαφάνεια, η πολιτεία επιχειρεί ένα σημαντικό βήμα για ενεργή συμμετοχή των πολιτών στη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης.

«Η υποχρέωσή μας δεν είναι μόνο να λάβουμε τα στοιχεία. Είναι να τα χρησιμοποιήσουμε και να βελτιώσουμε εκεί που ο κόσμος μας δείχνει», κατέληξε ο πρωθυπουργός, απευθύνοντας έκκληση για μαζική συμμετοχή.




Η Περιφέρεια ΑΜΘ αποκτά “Γραφείο Καυσαερίων” για να ξέρουμε πόσο ρυπαίνουμε

Υπογράφηκε η σύμβαση για να ξεκινήσει και επίσημα η δημιουργία του Γραφείου Ανθρακικού Αποτυπώματος στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ένα γραφείο που θα έχει έναν βασικό ρόλο: να μας λέει πόσο βλάπτουμε το περιβάλλον με τις καθημερινές μας συνήθειες – από τα σκουπίδια και τα καυσαέρια, μέχρι την ενέργεια που καταναλώνουμε.

Με πιο απλά λόγια, η Περιφέρεια θέλει να παρακολουθεί τι “ζημιά” γίνεται στο περιβάλλον από τις ίδιες της τις υπηρεσίες αλλά και γενικά από τις δραστηριότητες της περιοχής. Έτσι, θα μπορεί να πάρει μέτρα, να κάνει παρεμβάσεις, να “μαζέψει” την κατάσταση και να δουλέψει για μια πιο καθαρή και υγιεινή Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.




Κυβέρνηση: Έμφαση στην Καθημερινότητα και τα Πανεπιστήμια

Το βάρος σε ζητήματα που αγγίζουν την καθημερινότητα των πολιτών ρίχνει η κυβέρνηση, στρέφοντας την προσοχή σε δύο βασικούς άξονες: τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δημοσίου και την ενίσχυση της ασφάλειας στα πανεπιστήμια. Η συγκεκριμένη στρατηγική εξελίσσεται σε μια περίοδο που οι δημοσκοπήσεις δείχνουν τάσεις ανόδου για τη Νέα Δημοκρατία, μετά από μια απαιτητική πολιτικά φάση.

Σήμερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να παρουσιάσει από το Μέγαρο Μαξίμου την πλατφόρμα αξιολόγησης δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες. Παράλληλα, οι υπουργοί Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου θα παραχωρήσουν συνέντευξη τύπου με θέμα το «Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης των υπηρεσιών Δημόσιας Διοίκησης».

Η νέα πλατφόρμα φιλοδοξεί να δώσει φωνή σε εκατομμύρια πολίτες μέσω ανώνυμης συμμετοχής σε ερωτηματολόγια που αφορούν κρίσιμες υπηρεσίες όπως ο ΕΦΚΑ, η ΑΑΔΕ, η ΔΥΠΑ και οι δημοτικές δομές καθαριότητας και πρασίνου. Η αξιολόγηση θα αφορά όχι μόνο τη λειτουργία των υπηρεσιών αλλά και την εμπειρία εξυπηρέτησης.

Στο σχέδιο περιλαμβάνεται επίσης ειδική διαδικασία για υπηρεσίες με διαπροσωπική επαφή, όπως τα ΚΕΠ, όπου οι πολίτες θα λαμβάνουν μετά την επίσκεψή τους ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο για να καταθέτουν τη γνώμη τους.

Ασφάλεια στα πανεπιστήμια: «Τέλος στην οργανωμένη βία»

Η ασφάλεια στα δημόσια πανεπιστήμια επανέρχεται δυναμικά στην κυβερνητική ατζέντα. Σε σύσκεψη το Σάββατο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει σε ρυθμίσεις που θα επιβάλλουν αυτοματοποιημένες πειθαρχικές συνέπειες για φοιτητές που εμπλέκονται σε περιστατικά βίας.

«Δεν γίνεται να μην υπάρχουν συνέπειες για όσους συγχέουν την ελευθερία της έκφρασης με τραμπουκισμούς», είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να γίνονται ανεκτές ενέργειες βίας σε ακαδημαϊκούς χώρους.

Οικονομία: συγκρατημένα μηνύματα και μετρημένες παροχές

Αναφορικά με την οικονομική πολιτική, κυβερνητικές πηγές τονίζουν ότι δεν προκρίνεται νέα δέσμη παροχών ενόψει της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Προτεραιότητα αποτελεί η υλοποίηση των ήδη εξαγγελθέντων μέτρων, ενώ εξετάζονται περιορισμένα περιθώρια κινήσεων, όπως μια πιθανή ελάφρυνση στη φορολόγηση εισοδημάτων από ενοίκια.

Το ενδεχόμενο πλήρους κατάργησης του ΕΝΦΙΑ φαίνεται να απομακρύνεται, με το οικονομικό επιτελείο να διαμηνύει ότι οι όποιες αλλαγές θα γίνουν με φειδώ. Ενδεικτική είναι και η δήλωση του υπουργού Οικονομίας Κυριάκου Πιερρακάκη, ο οποίος σημείωσε ότι «τα μέτρα ανακοινώνονται σε άλλη πόλη και από άλλον Κυριάκο», παραπέμποντας στον πρωθυπουργό και τη ΔΕΘ του Σεπτεμβρίου.




112 Χρόνια από τις Μάχες του Παγγαίου

Φέτος, συμπληρώνονται 112 χρόνια από τις μάχες που διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων στην περιοχή πέριξ του Παγγαίου. Ήταν τον Απρίλιο του 1913, όταν Έλληνες στρατιώτες και ντόπιοι αγωνιστές συμμετείχαν σε σημαντικές συγκρούσεις στους οικισμούς Ελευθέρων, Εξοχής, Δωματίων και Παλαιοχωρίου, συμβάλλοντας με αυταπάρνηση στην απελευθέρωση της περιοχής.

Σε αναγνώριση αυτών των αγώνων, ο Δήμος Παγγαίου το 2012 ανήγειρε μνημεία στους οικισμούς Παλαιοχωρίου, Δωματίων, Δημαρά – Καραβαγγέλη και Εξοχής, πλαισιώνοντας το ήδη υπάρχον μνημείο στη θέση Βάζοπέτρα του οικισμού των Ελευθέρων. Τα μνημεία αυτά αποτελούν ζωντανά σημεία ιστορικής μνήμης, που υπενθυμίζουν στους σύγχρονους Έλληνες πως η ελευθερία που απολαμβάνουμε σήμερα δεν ήταν ποτέ αυτονόητη, αλλά καρπός θυσιών και σκληρών αγώνων.

Στο πλαίσιο της διατήρησης της ιστορικής συνείδησης και της απόδοσης τιμής στους πεσόντες, ο Δήμος Παγγαίου προσκαλεί τους πολίτες στην εκδήλωση μνήμης που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Μαΐου 2025, στις 11:30, στο Μνημείο των Δωματίων.

Πρόγραμμα Εκδήλωσης:

  • Επιμνημόσυνη Δέηση

  • Καταθέσεις στεφάνων

  • Ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των πεσόντων

  • Ομιλία για τη Μάχη των Δωματίων από τον Θεόδωρο Λυμπεράκη, δικηγόρο και ιστορικό ερευνητή

Ο Δήμος Παγγαίου τιμά την τοπική ιστορία και τους ήρωες που αγωνίστηκαν για την ελευθερία, και καλεί τους δημότες να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτήν την εκδήλωση μνήμης και τιμής.




Kids Wallet: Κοινωνική εργασία & στρατηγική 10 υπουργείων

Μια νέα, συγκροτημένη εθνική στρατηγική για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παραβατικότητας ανηλίκων παρουσίασε η κυβέρνηση, θέτοντας σε εφαρμογή 29 νέες πολιτικές (εκ των οποίων οι 5 οριζόντιες) και 69 επιμέρους μέτρα. Στόχος είναι η ολιστική προσέγγιση του φαινομένου, από την πρόληψη έως τη σωφρονιστική πολιτική και την κοινωνική επανένταξη.

Η επικεφαλής της επιστημονικής επιτροπής Βάσω Αρτινοπούλου τόνισε πως «το όραμα είναι τα παιδιά να μεγαλώνουν σε μια κοινωνία απαλλαγμένη από φόβο», προσθέτοντας πως δόθηκε έμφαση σε πολιτικές που ενισχύουν τη θετική κοινωνικοποίηση και παρέχουν νέες διεξόδους για τους ανήλικους παραβάτες.

Καινοτομία με κοινωνικό πρόσημο: Το «Kids Wallet»

Ανάμεσα στα πλέον καινοτόμα μέτρα ξεχωρίζει το Kids Wallet, μια εφαρμογή ψηφιακής προστασίας και ταυτοποίησης ανηλίκων, που στοχεύει στη διαχείριση κινδύνων στο διαδίκτυο. Όπως υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, το Kids Wallet είναι ένα εργαλείο «ψηφιακού πλαισίου ορίων», το οποίο επιτρέπει στους γονείς να έχουν έλεγχο στις διαδικτυακές δραστηριότητες των παιδιών και περιλαμβάνει λειτουργίες επιβεβαίωσης ηλικίας και ταυτοποίησης.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου σημείωσε πως το εργαλείο παρεμβαίνει σε τρεις κρίσιμους τομείς: γονικό έλεγχο (parental control), επιβεβαίωση ηλικίας (age verification) και ψηφιακή ταυτότητα για ηλεκτρονικές αγορές. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα kidswallet.gov.gr.

Νέα πειθαρχικά μέτρα στα σχολεία και κοινωνική εργασία

Ένα από τα πιο συζητημένα νέα μέτρα αφορά την εναλλακτική στην αποβολή: παιδιά που αποβάλλονται από το σχολείο θα συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες, όπως η υποστήριξη μικρότερων μαθητών, ενώ για πιο σοβαρές περιπτώσεις προτείνεται η παραπομπή σε ειδικά κέντρα παρέμβασης.

Κυβερνητικές τοποθετήσεις και δράσεις

Ο πρωθυπουργός επεσήμανε τη σημασία της πρόληψης μέσω αθλητισμού και ψυχικής υγείας. Αναφέρθηκε, επίσης, στην πλατφόρμα stop bullying, στο safe youth και στη «διακριτική αλλά ουσιαστική παρουσία» της Ελληνικής Αστυνομίας σε χώρους όπου συναθροίζονται νέοι.

Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος χαρακτήρισε την παραβατικότητα ανηλίκων «πολυπαραγοντικό φαινόμενο», σημειώνοντας πως η νέα στρατηγική ενώνει δράσεις από 10 υπουργεία. Από το 2019 έχουν υλοποιηθεί 138 πολιτικές κατά της βίας σε όλες τις μορφές της — από την ενδοοικογενειακή και ενδοσχολική βία, μέχρι την αθλητική και ψηφιακή.

Η υφυπουργός Κοινωνικής Συνοχής, Δόμνα Μιχαηλίδου, τόνισε ότι η προστασία των παιδιών είναι συλλογική ευθύνη, ενώ η Σοφία Ζαχαράκη έκανε λόγο για ενίσχυση των σχολικών μονάδων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανέφερε πως η Ελλάδα είναι πλέον πρότυπο στην αστυνόμευση αθλητικών χώρων, ενώ ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης υπενθύμισε τη δημιουργία νέου αδικήματος για στρατολόγηση ανηλίκων σε εγκληματικές πράξεις και αυστηροποίηση των ποινών.

Εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης και μετασωφρονιστικές δράσεις

Ο Δημήτρης Βαρτζόπουλος προανήγγειλε νέες κοινωνικού χαρακτήρα μετασωφρονιστικές δράσεις, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, ενισχύοντας τις ευκαιρίες επανένταξης των ανηλίκων παραβατών στην κοινωνία.




Τουρκικό σύστημα θαλάσσιας παρακολούθησης στα Κατεχόμενα

Σε μια συντονισμένη και πολυεπίπεδη κίνηση που συνδυάζει πρόνοια, τεχνολογική αυτονόμηση και γεωπολιτικό στρατήγημα, η Τουρκία προχωρά στην εγκατάσταση συστήματος θαλάσσιας παρακολούθησης στην Ανατολική Μεσόγειο, με επίκεντρο το ψευδοκράτος της βόρειας Κύπρου. Η νέα πρωτοβουλία, υπό την ονομασία Σύστημα Υπηρεσιών Κυκλοφορίας Πλοίων (VTS), ανακοινώθηκε από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, την ώρα που ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν βρισκόταν στα Κατεχόμενα με δηλώσεις που επιβεβαίωναν την κηδεμονία της Άγκυρας επί της ΤΔΒΚ.

Θαλάσσιο δίκτυο επιτήρησης και κυριαρχίας

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την εγκατάσταση σταθμών παρακολούθησης στην Καρπασία, το Λιβερά και τον Άγιο Θεόδωρο. Οι σταθμοί αυτοί θα συνδέονται με το νέο Κέντρο VTS στην Αμμόχωστο, ενώ θα λειτουργεί και εφεδρικό σύστημα στη Μερσίνη της Τουρκίας. Ο υπουργός Ουράλογλου τόνισε ότι το έργο στοχεύει στην «προστασία των συμφερόντων μας στη Γαλάζια Πατρίδα» και στην πλήρη επιτήρηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας ανάμεσα στην Τουρκία και τα Κατεχόμενα.

Το σύστημα θα ενσωματώνει πληροφορίες από AIS (Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης), OTS και ραντάρ, με τεχνολογική υποδομή σχεδιασμένη εξ ολοκλήρου στην Τουρκία από την κρατική αμυντική βιομηχανία HAVELSAN. Ραντάρ, κάμερες και αισθητήρες θα εξασφαλίζουν 24ωρη κάλυψη και παρακολούθηση κάθε πλοίου που δραστηριοποιείται στην περιοχή.

Ψηφιοποίηση του ψευδοκράτους: e-TRNC

Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής της TURKSAT, Αχμέτ Χαμντί Αταλάι, αποκάλυψε την πρόοδο του παράλληλου προγράμματος ψηφιοποίησης της διοικητικής λειτουργίας της ΤΔΒΚ, με την υλοποίηση του έργου e-TRNC. Το έργο αυτό, κατά τα πρότυπα της τουρκικής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, προβλέπει την πλήρη μετάβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες και διοικητικές υποδομές. Σύμφωνα με τον Αταλάι, μεγάλο μέρος του συστήματος έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, με στόχο την πλήρη εφαρμογή του εντός του έτους.

Γεωπολιτικά μηνύματα πίσω από την τεχνολογία

Η κίνηση αυτή, που προβλήθηκε έντονα από τον φιλοκυβερνητικό τουρκικό Τύπο (Γενί Σαφάκ, Τουργκιούν, Αναλίζ, Ντιριλίς Ποστασί), δεν περιορίζεται σε τεχνικό επίπεδο. Πρόκειται για μία στρατηγική εδραίωση της τουρκικής παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο με τη μορφή ψηφιακής και θαλάσσιας κυριαρχίας. Η εγκαθίδρυση ενός εθνικού συστήματος παρακολούθησης στο ψευδοκράτος ενισχύει το αφήγημα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και εγείρει ανησυχίες για μονομερείς τεχνολογικές επεμβάσεις σε μια ήδη ευαίσθητη γεωπολιτικά περιοχή.

Η Άγκυρα, επενδύοντας στη θαλάσσια παρακολούθηση και τη διοικητική ψηφιοποίηση του ψευδοκράτους, αποσκοπεί σε ένα νέο είδος κυριαρχίας: λιγότερο εμφανές από τα στρατεύματα, αλλά περισσότερο διαρκές και δομικό – θεμελιωμένο στην τεχνολογική εξάρτηση και τον πλήρη έλεγχο υποδομών.




Τέμπη: Στις 11 Ιουνίου η πρώτη δίκη για την τραγωδία

Ανακοινώθηκε η ημερομηνία της πρώτης δίκης που αφορά την τραγωδία των Τεμπών, η οποία θα ξεκινήσει στη Λάρισα, στις 11 Ιουνίου. Παράλληλα, συγγενείς ζητούν να μάθουν πού βρίσκεται η έρευνα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία δύο χρόνια πριν από το δυστύχημα, αποκάλυπτε τις σοβαρές ελλείψεις στον ΟΣΕ.

Ο ΑΝΤ1 έφερε στο φως το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που αριθμεί 185 σελίδες, με την ένδειξη «εμπιστευτικό». Συντάχθηκε 2 χρόνια πριν από το δυστύχημα των Τεμπών από κλιμάκιο δύο ελεγκτών, έπειτα από εντολή του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Βρίσκεται στα χέρια του ανακριτή Λάρισας και καταγράφει γιατί δεν ολοκληρώθηκε η σύμβαση 717.

«Βασική αιτία της τραγωδίας η μη εκτέλεση της σύμβασης 717»

Συγγενείς και δικηγόροι θυμάτων της τραγωδίας αναφέρουν πως όλα αυτά θα είχαν αποφευχθεί εάν το επίμαχο έργο είχε ολοκληρωθεί. «Βασική αιτία της τραγωδίας και του θανάτου 57 ανθρώπων ήταν η μη εκτέλεση της σύμβασης 717. Ήταν η καθυστέρηση από το 2016 μέχρι το 2023. Υπήρχε ενδεχόμενο να προκληθεί, λόγω της έλλειψης τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης τραγικό δυστύχημα, όπως και έγινε» δηλώνει η Μαρία Χατζηκωνσταντίνου, δικηγόρος συγγενών θυμάτων.

«Έπρεπε να κηρύξουν έκπτωτες τις κατασκευάστριες εταιρείες διότι δεν είχαν υλοποιήσει τις συμβάσεις όπως έπρεπε. Παρόλα αυτά έκαναν παράταση των συμβάσεων τους και εκτός αυτού, τους είχαν αποζημιώσει» τόνισε ο κ. Χρήστος Κωνσταντινίδης, συγγενής θύματος.

Ο ΑΝΤ1 αποκάλυψε φωτογραφίες ντοκουμέντα από τον σταθμό της Λάρισας, αλλά και από το Πλατύ, που συμπεριέλαβαν στην έκθεσή τους οι ελεγκτές, οι οποίοι ξεψάχνισαν τις παραλείψεις και τις καθυστερήσεις της «αμαρτωλής» σύμβασης 717.

H πρώτη δίκη των Τεμπών

Στις 11 Ιουνίου, στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Λάρισας θα γίνει η πρώτη δίκη των Τεμπών. Αφορά στο βιντεοληπτικό υλικό από τον εμπορευματικό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης την ημέρα του δυστυχήματος, το οποίο δεν συμπεριλήφθηκε στο υλικό από τους άλλους σταθμούς, που απεστάλη στον εφέτη Ανακριτή από την εταιρεία φύλαξης.

enikos.gr




Αθώος 67χρονος αλλοδαπός που συνελήφθη για κατασκοπεία στις Σέρρες

Αθώος κρίθηκε από το Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Σερρών ο 67χρονος αλλοδαπός, ο οποίος είχε συλληφθεί με την κατηγορία της κατασκοπείας στο Στρατόπεδο Κλεισάρη την Παρασκευή 3 Μαΐου 2025. Η αθώωση λόγω αμφιβολιών προτάθηκε από την Εισαγγελέα της έδρας και έγινε δεκτή από το Δικαστήριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του LionNews.gr, ο άνδρας εντοπίστηκε το πρωί της Παρασκευής από την ασφάλεια να φωτογραφίζει το στρατόπεδο. Άμεσα ειδοποιήθηκε η αστυνομία, που προχώρησε στη σύλληψή του.

Κατά την απολογία του, ο 68χρονος υποστήριξε ότι διαμένει στη Γεωργία, έφτασε στις Σέρρες στις 28 Απριλίου και θα αναχωρήσει στις 16 Μαΐου, προκειμένου να επισκεφθεί την άρρωστη αδερφή της συζύγου του και συγγενικά του πρόσωπα. Δήλωσε πως είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται την Ελλάδα και την πόλη των Σερρών και πως αγνοούσε ότι επρόκειτο για στρατιωτική εγκατάσταση.