«Αν υπάρχει ένας τομέας όπου το κράτος κρίνεται καθημερινά, αυτός είναι η Υγεία. Εκεί, στις εφημερίες, στα χειρουργεία, στα Κέντρα Υγείας των νησιών και της περιφέρειας, εκεί όπου ο πολίτης ζητά φροντίδα και αξιοπρέπεια», τόνισε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας – Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας του κόμματος, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου για την αναβάθμιση των υπηρεσιών της δημόσιας Υγείας.
Όπως επισήμανε, από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας «απέδειξε πως διαθέτει και το όραμα και το σχέδιο και την ικανότητα να μεταρρυθμίσει ουσιαστικά το Εθνικό Σύστημα Υγείας», χωρίς φυσικά να παραγνωρίζει τις διαχρονικές παθογένειες του.
«Αντιμετωπίσαμε τη μεγαλύτερη υγειονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών», είπε ο κ. Λαζαρίδης, «χωρίς να σταματήσουμε ούτε στιγμή να ενισχύουμε τις δομές και να αναβαθμίζουμε τις υπηρεσίες».
Σήμερα, ανέφερε, το ΕΣΥ διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων στην ιστορία του, με 7% περισσότερους γιατρούς, 11% περισσότερους νοσηλευτές και 10% περισσότερο λοιπό προσωπικό.
Επιπλέον, ο κ. Λαζαρίδης τόνισε ότι, μεταξύ άλλων:
- Αναμορφώθηκε το σύστημα εφημέρευσης και ενισχύθηκαν τα ΤΕΠ με νέο προσωπικό.
- Εφαρμόστηκε η ηλεκτρονική ιχνηλάτηση ασθενών και η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, που περιόρισε σημαντικά τις αναμονές.
- Θεσμοθετήθηκε αξιοκρατία στη διοίκηση των νοσοκομείων, με επιλογή διοικητών μέσω ΑΣΕΠ και ηλεκτρονική αξιολόγηση των υπηρεσιών από τους ασθενείς.
- Προχωρά το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών του ΕΣΥ, με νέα νοσοκομεία, νέες πτέρυγες, σύγχρονο εξοπλισμό και νέο στόλο ασθενοφόρων.
«Αλλάζουμε φιλοσοφία, διαμορφώνοντας ένα ΕΣΥ αξιολογούμενο, διαφανές και αποτελεσματικό», σημείωσε.
Αναφερόμενος στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, ο κ. Λαζαρίδης υπογράμμισε ότι αποτελεί φυσική συνέχεια της κυβερνητικής πολιτικής για τη βιωσιμότητα του δημόσιου συστήματος Υγείας και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
«Το σημερινό νομοσχέδιο είναι συνεκτικό, ρεαλιστικό και αναγκαίο. Η Δημόσια Υγεία δεν είναι δαπάνη, είναι επένδυση στην κοινωνική συνοχή και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Χτίζουμε το ΕΣΥ του μέλλοντος: με επάρκεια προσωπικού, σύγχρονες υποδομές, δίκαιη κατανομή πόρων και αξιολόγηση παντού. Η Νέα Δημοκρατία απέδειξε ότι μπορεί να αλλάξει το κράτος, να το κάνει πιο δίκαιο, πιο ανθρώπινο, πιο λειτουργικό. Η Υγεία είναι η πιο τρανή απόδειξη αυτής της προσπάθειας.
Με συνέπεια, σχέδιο και σεβασμό στον πολίτη, θωρακίζουμε το ΕΣΥ και ενισχύουμε τους ανθρώπους του. Αυτή είναι η πολιτική μας: μεταρρύθμιση με κοινωνικό πρόσημο, ευθύνη και συνέπεια», επισήμανε.
Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας και την αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας»
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Αν υπάρχει ένας τομέας όπου το κράτος κρίνεται καθημερινά, δεν είναι άλλος από την Υγεία.
Εκεί, στις εφημερίες, στα χειρουργεία, στα Κέντρα Υγείας των νησιών και της περιφέρειας, εκεί όπου ο πολίτης ζητά φροντίδα και αξιοπρέπεια.
Εκεί φαίνεται αν μια κυβέρνηση έχει όραμα, σχέδιο και ικανότητα να προσφέρει πραγματικές λύσεις.
Από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας απέδειξε ότι τα διαθέτει αυτά, και το όραμα, και το σχέδιο, και την ικανότητα, χωρίς φυσικά να υποστηρίζει κανείς ότι έλυσε όλα τα διαχρονικά προβλήματα του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Αντιμετώπισε όμως τη μεγαλύτερη υγειονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, χωρίς να σταματήσει ούτε για μια στιγμή να υλοποιεί μεταρρυθμίσεις, να ενισχύει τις δομές και να αναβαθμίζει τις υπηρεσίες.
Η πορεία μιας κυβέρνησης μετριέται με τα αποτελέσματα και αυτά στον τομέα της Υγείας είναι απόλυτα μετρήσιμα:
Σήμερα, το Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει το μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων από τη σύστασή του.
-Έχουμε 7% περισσότερους γιατρούς, 11% περισσότερους νοσηλευτές, 10% περισσότερο λοιπό προσωπικό.
-Αναμορφώσαμε το σύστημα εφημέρευσης, θεσπίσαμε την ηλεκτρονική ιχνηλάτηση ασθενών και ενισχύσαμε τα ΤΕΠ με νέο προσωπικό.
-Οι πολίτες βλέπουν τη διαφορά: λιγότερες αναμονές στα επείγοντα, καλύτερη οργάνωση, μεγαλύτερη ταχύτητα εξυπηρέτησης.
-Αντίστοιχα, στα χειρουργεία, με την Ενιαία Λίστα Χειρουργείων και τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, περιορίσαμε καθυστερήσεις που ταλαιπωρούσαν επί χρόνια χιλιάδες ασθενείς.
-Και φυσικά, προχωρούμε στο μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών του ΕΣΥ, με νέα νοσοκομεία, νέες πτέρυγες, νέο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό και νέο στόλο ασθενοφόρων.
-Παράλληλα, θεσμοθετήσαμε αξιοκρατία στη διοίκηση των νοσοκομείων, με επιλογή διοικητών μέσω ΑΣΕΠ και με ηλεκτρονική αξιολόγηση των υπηρεσιών από τους ίδιους τους ασθενείς.
Ξαναλέω, δεν έχουν αντιμετωπιστεί όλες οι παθογένειες δεκαετιών, αλλά γεγονός είναι πως αλλάζουμε φιλοσοφία, διαμορφώνοντας ένα ΕΣΥ αξιολογούμενο, διαφανές και αποτελεσματικό.
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που συζητάμε σήμερα, αποτελεί τη φυσική συνέχεια μιας πολιτικής στρατηγικής που έχει έναν σαφή στόχο:
να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του δημόσιου συστήματος Υγείας και να βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Με το παρόν σχέδιο νόμου, επιδιώκεται:
-Η ομαλή λειτουργία του ΕΣΥ και η στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού που το υπηρετεί
-Η ορθολογική διαχείριση της φαρμακευτικής δαπάνης και η ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου
-Η βελτίωση της λειτουργίας των εποπτευόμενων φορέων, όπως ο ΕΟΠΥΥ, ο ΙΦΕΤ και η ΕΚΑΠΥ
-Και ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών, των φαρμακείων και των μονάδων ημερήσιας νοσηλείας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Η καρδιά του συστήματος Υγείας είναι οι άνθρωποί του.
Με τις νέες ρυθμίσεις, θεσπίζονται κίνητρα παραμονής και ενίσχυσης του ιατρικού δυναμικού: επικουρικοί γιατροί, γιατροί των ΤΟΜΥ και των Μονάδων Ψυχικής Υγείας θα μπορούν να ασκούν ιδιωτικό έργο, ανεξάρτητα από τη σχέση εργασίας τους.
Έτσι, δίνουμε κίνητρο να παραμείνουν στο δημόσιο σύστημα, στηρίζοντας τα νοσοκομεία της περιφέρειας και τις δομές που έχουν αυξημένες ανάγκες.
Επιπλέον, προβλέπεται η παράταση παραμονής στο ΕΣΥ για γιατρούς που συνταξιοδοτούνται το 2025 και 2026, ώστε να καλυφθούν έγκαιρα κενά σε ειδικότητες κρίσιμης σημασίας.
Εντάσσουμε, τέλος, στις εφημερίες και επιστημονικό προσωπικό ειδικοτήτων όπως η ακτινολογία και η ραδιολογία, διευρύνοντας τη λειτουργική επάρκεια των νοσοκομείων.
Όσον αφορά τον ΕΟΠΥΥ, με τις νέες ρυθμίσεις, ενισχύεται ο ρόλος του ως μηχανισμού ελέγχου, διαφάνειας και δικαιοσύνης στη διάθεση των πόρων.
Προβλέπονται νέα εργαλεία παρακολούθησης και εξισορρόπησης των δαπανών, ρυθμίσεις για τις αποζημιώσεις ιδιωτικών κλινικών και διαγνωστικών κέντρων, καθώς και η αξιοποίηση των βιοδεικτών στην αντιμετώπιση του καρκίνου — μια παρέμβαση που βελτιώνει ουσιαστικά την καθημερινότητα των ασθενών και μειώνει τη σπατάλη πόρων.
Κομβικής σημασίας είναι η εισαγωγή του θεσμού των εξωτερικών παραρτημάτων νοσοκομείων, μια σημαντική καινοτομία που θα αποσυμφορήσει τα μεγάλα νοσηλευτικά ιδρύματα και θα φέρει τις υπηρεσίες πιο κοντά στους πολίτες.
Το σημερινό νομοσχέδιο είναι συνεκτικό, ρεαλιστικό και αναγκαίο.
Εντάσσεται σε μια πολιτική που βλέπει τη Δημόσια Υγεία, όχι ως δαπάνη, αλλά ως επένδυση στην κοινωνική συνοχή και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παρόντος και θέτει τις βάσεις για το ΕΣΥ του μέλλοντος: ένα ΕΣΥ με επάρκεια προσωπικού, σύγχρονες υποδομές, δίκαιη κατανομή πόρων και αξιολόγηση παντού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Η Νέα Δημοκρατία απέδειξε ότι μπορεί να αλλάξει το κράτος, να το κάνει πιο δίκαιο, πιο ανθρώπινο, πιο λειτουργικό.
Η Υγεία είναι η πιο τρανή απόδειξη αυτής της προσπάθειας. Με συνέπεια, με σχέδιο, με σεβασμό στον πολίτη.
Γιατί ζητούμενο είναι αφενός να διαχειριζόμαστε την κρίση και αφετέρου να χτίζουμε με βάση τα γερά θεμέλια.
Και με αυτό το νομοσχέδιο, θωρακίζουμε το ΕΣΥ, ενισχύουμε τους ανθρώπους του και βελτιώνουμε την εμπειρία του ασθενούς.
Αυτή είναι η πολιτική μας: μεταρρύθμιση με κοινωνικό πρόσημο, ευθύνη και συνέπεια.
Σας ευχαριστώ.