Κελέτσης στις Βρυξέλλες | Παρέμβαση για το μέλλον και τη συνεργασία της EUROPOL

Στην 17η Συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμμετείχε με την ιδιότητα του μέλους της Μεικτής Ομάδας Κοινοβουλευτικού Ελέγχου της  EUROPOL ο βουλευτής Έβρου κ Σταύρος Κελέτσης. Την  Επιτροπή απασχόλησαν θέματα Πολιτικής Ασφάλειας της Ευρώπης και ο μελλοντικός σχεδιασμός δράσης της EUROPOL μέχρι το 2027. Οι συνεδριάσεις έλαβαν χώρα στις 3 και 4 Νοεμβρίου στην έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες. 

Ο Σταύρος Κελέτσης με παρέμβαση του στην Ενότητα για το μέλλον της EUROPOL αναφέρθηκε στην ανάγκη αποτελεσματικότερης δράσης στα θέματα ασφάλειας και έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη συνεργασία της Ένωσης  με τρίτες χώρες μη μέλη της και τους τρόπους άσκησης πίεσης σ’ αυτές. Ειδικότερα η παρέμβαση – ερώτηση του βουλευτή Έβρου έχει ως εξής: 

«Κύριε Πρόεδρε , 

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο για το μέλλον της EUROPOL. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της διεθνούς εγκληματικότητας αλλάζουν. Τα δίκτυα του οργανωμένου εγκλήματος γίνονται όλο και περισσότερο διασυνοριακά. Στην πραγματικότητα το σύγχρονο έγκλημα δεν έχει τόπο αφού μια εγκληματική πράξη μπορεί να διαπράττεται σε μια χώρα και τα αποτελέσματά της να επηρεάζουν πλήθος άλλων. Επίσης τα δίκτυα αυτά υιοθετούν πολυλειτουργικές δραστηριότητες και νέες ψηφιακές τεχνικές.  

Το τελευταίο είναι ένα κρίσιμο σημείο αφού η εξέλιξη της τεχνολογίας, ειδικά της τεχνητής νοημοσύνης για τα επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι ραγδαία. Η παράμετρος αυτή έχει διπλή όψη αφού από τη μια αλλάζει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναβαθμίζει τις δυνατότητες στο χώρο του οργανωμένου εγκλήματος αλλά ταυτόχρονα δίνει νέες δυνατότητες από πλευράς EUROPOL για την αντιμετώπισή του. 

Προκειμένου να δημιουργήσουμε έναν σύγχρονο και πιο αποτελεσματικό  Ευρωπαϊκό  Οργανισμό αντιμετώπισης του εγκλήματος θα πρέπει αυτός να πληρεί ορισμένες απαραίτητες προϋποθέσεις όπως προσαρμοστικότητα, ταχύτητα, ενιαία στρατηγική, και βέβαια καλύτερη Συνεργασία.  

Η τελευταία προϋπόθεση είναι το κλειδί για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Και αφορά τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών, τη συνεργασία μεταξύ EUROPOL και των αρμόδιων εθνικών αρχών και τέλος της Ένωσης με τρίτες χώρες μη μέλη της. Χώρες γειτονικές, και όχι μόνο, που πολλές φορές δεν ασπάζονται τις κοινές μας αξίες και τα ιδανικά της Ένωσης και  επιδεικνύουν μειωμένη ευαισθησία απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα. 

Το ερώτημα μου προς την κ. De Bolle είναι: α) Υπάρχει σχεδιασμός όσον αφορά τη συνεργασία για το οργανωμένο έγκλημα με τις τρίτες χώρες; β) Διακρίνετε διάθεση συνεργασίας από αυτές; γ) Υπάρχουν εργαλεία «εξαναγκασμού» αυτών σε συνεργασία;»




Αίτημα Φάμελλου για άμεση συνεδρίαση της Βουλής για τα ΕΛΤΑ

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατέθεσε σήμερα επίσημο έγγραφο αίτημα προς τον πρόεδρο της Βουλής, τονίζοντας ότι απαιτείται άμεσα ο εκ νέου προσδιορισμός της συνεδρίασης των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης για το ζήτημα των ΕΛΤΑ.

Το αίτημα του Σ. Φάμελλου έρχεται με την αναβολή της προγραμματισμένης για τις 4/11/2025 συνεδρίασης, «με απαράδεκτο κοινοβουλευτικά τρόπο μια ώρα πριν την διεξαγωγή της, χωρίς να έρθουν να ενημερώσουν τη Βουλή, τους βουλευτές και την ελληνική κοινωνία οι αρμόδιοι υπουργοί», όπως τονίζει χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τονίζει ότι απαιτείται η παρουσία στη συνεδρίαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Επικεφαλής του Υπερταμείου.

Αναλυτικά η επιστολή του Σ. Φάμελλου στον Πρόεδρο της Βουλής:

Αθήνα, 5.11.2025

Προς τον Πρόεδρο της Βουλής

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία ήδη από τις 31/10/2025 με έγγραφο αίτημά της, είχε ζητήσει την άμεση σύγκληση κοινής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης για το αιφνιδιαστικό κλείσιμο 204 καταστημάτων ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα.

Η συνεδρίαση που ορίσθηκε για τις 4/11/2025 αναβλήθηκε με απαράδεκτο κοινοβουλευτικά τρόπο μια ώρα πριν την διεξαγωγή της, χωρίς να έρθουν να ενημερώσουν τη Βουλή, τους Βουλευτές και την ελληνική κοινωνία οι αρμόδιοι υπουργοί.

Άμεσα η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε νέο αίτημα για τον προσδιορισμό της κοινής συνεδρίασης που αναβλήθηκε αποκλειστικά με ευθύνη της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση όμως αποφεύγει να ενημερώσει τη Βουλή και να ορίσει την ημέρα που θα έρθουν στις επιτροπές οι αρμόδιοι Υπουργοί.

Λαμβάνοντας υπόψη και τις σημερινές αποκαλύψεις σχετικά με την πλήρη γνώση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης για το κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ, καθότι είχε λάβει αναλυτική επιστολή από τον πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο των ΕΛΤΑ ήδη από τις 10 Οκτωβρίου, καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική η άμεση πραγματοποίηση της αναβληθείσας συνεδρίασης.

Επειδή, ήδη έχουν κλείσει 46 καταστήματα χωρίς να υπάρξει η αναγκαία ενημέρωση της Βουλής και της κοινωνίας  .

Επειδή, η αναστολή λειτουργίας των 204 υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ συνδέεται με την εγκατάλειψη και την ερήμωση της υπαίθρου και την ιδιωτικοποίηση δημόσιων υπηρεσιών και η συζήτηση στη Βουλή για το μείζον αυτό θέμα είναι κατεπείγουσα, ώστε να ενημερωθεί ο ελληνικός λαός.

Απαιτείται άμεσα ο εκ νέου προσδιορισμός της συνεδρίασης των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης, με την παρουσία:

  1. του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
  2. του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης
  3. του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και
  4. του Επικεφαλής του Υπερταμείου

Το ζήτημα των ΕΛΤΑ είναι ένα θέμα που αφορά το Κοινοβούλιο και ολόκληρη τη χώρα και σας ζητώ να προασπίσετε το κύρος και τη λειτουργία του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

Η βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ δεν είναι ένα εσωκομματικό θέμα της Νέας Δημοκρατίας ώστε να ενημερώνονται από αρμόδιους Υπουργούς και υπεύθυνους των ΕΛΤΑ προνομιακά μόνο βουλευτές της εκτός των συνεδριάσεων της Βουλής και όχι το Ελληνικό Κοινοβούλιο και οι αρμόδιες Επιτροπές, ώστε να πληροφορείται και η κοινωνία την αλήθεια.

Δεδομένης της σοβαρότητας και του επείγοντος χαρακτήρα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, εφόσον η κυβέρνηση εφαρμόζει το σχέδιό της και ήδη έχει προχωρήσει στο κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛΤΑ, αναμένω την άμεση ανταπόκρισή σας στο αίτημά μας.




ΟΠΕΚΕΠΕ | Νέο Σχέδιο Δράσης για τον εκσυγχρονισμό των αγροτικών ενισχύσεων

Κ. Χατζηδάκης: Τομή, που μας επιτρέπει να κάνουμε μια νέα αρχή για τις αγροτικές ενισχύσεις

Κ. Τσιάρας: Συνολική προσπάθεια εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του συστήματος αγροτικών ενισχύσεων

Το Σχέδιο Δράσης για τον πλήρη εκσυγχρονισμό του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), που χρησιμοποιεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ, υπέβαλε εχθές η Ελληνική Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο Σχέδιο Δράσης προβλέπονται, μεταξύ άλλων: Δημιουργία νέου ψηφιακού γεωχωρικού χάρτη της χώρας για διαχωρισμό επιλέξιμων και μη εκτάσεων, νέος τρόπος καταγραφής των αιγοπροβάτων με ηλεκτρονικό «βώλο», περισσότεροι και πιο στοχευμένοι έλεγχοι από μικτά κλιμάκια, καθώς και εργαλεία για τη διαπίστωση της ιδιοκτησίας των αγροτεμαχίων μέσω διασταυρωτικών ελέγχων με το Εθνικό Κτηματολόγιο και άλλες ψηφιακές βάσεις. Υπογραμμίζεται ότι το Σχέδιο Δράσης ευθυγραμμίζεται με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ παράλληλα προβλέπει αυστηρά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. 

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Το Σχέδιο Δράσης για την αναβάθμιση του ΟΣΔΕ αποτελεί μια σημαντική τομή, η οποία θα ενισχύσει αποφασιστικά την αξιοπιστία του συστήματος των αγροτικών ενισχύσεων. Το τελευταίο διάστημα εργαστήκαμε εντατικά για την εκπόνησή του, ώστε να μην αντιμετωπίσει η χώρα μας ζήτημα αναστολής πληρωμών. Σε συνδυασμό με άλλες πρωτοβουλίες, όπως οι αυστηροί έλεγχοι που ήδη γίνονται και η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ που προχωρεί, κάνουμε μια νέα αρχή και στέλνουμε ένα μήνυμα ότι και στις αγροτικές ενισχύσεις θα μπει επιτέλους μια τάξη. Διότι η προσπάθεια αυτή τελικά ξεχωρίζει στην πράξη την ήρα από το στάρι και λειτουργεί υπέρ των έντιμων αγροτών, οι οποίοι θα λαμβάνουν τις επιδοτήσεις τους, χωρίς περαιτέρω επιπλοκές. Η προσπάθεια συνεχίζεται. Είμαστε αποφασισμένοι οι τομές αυτές να γίνουν πράξη και η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη και σε αυτό τον τομέα».

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, δήλωσε: «Κατετέθη χθες το Action Plan 2 του ΟΠΕΚΕΠΕ, που αφορά στον τρόπο υπολογισμού των γεωχωρικών δεδομένων των αγροτεμαχίων που επιδοτούνται. Πρόκειται για ένα ουσιαστικό βήμα στη μεταρρύθμιση του Οργανισμού, καθώς το σχέδιο αποτυπώνει την ξεκάθαρη πολιτική βούληση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή λειτουργίας, όπου κυριαρχούν η διαφάνεια, η δικαιοσύνη και η αξιοπιστία.

Η κατάθεση του Action Plan 2 έγινε εγκαίρως, όπως είχαμε δεσμευθεί, και εντάσσεται σε μια συνολική προσπάθεια εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του ΟΠΕΚΕΠΕ, ώστε να αποκατασταθεί πλήρως η εμπιστοσύνη των αγροτών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η μεταρρύθμιση του Οργανισμού προχωρά με σταθερά και μετρημένα βήματα, εντός των χρονοδιαγραμμάτων, που έχουμε συμφωνήσει με τις ευρωπαϊκές αρχές. Στόχος μας είναι οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις να φτάνουν δίκαια, έγκαιρα και με απόλυτη διαφάνεια στους πραγματικούς δικαιούχους – στους αγρότες που μοχθούν καθημερινά για την παραγωγή ποιοτικών ελληνικών προϊόντων».

Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε: «Προχωράμε με γρήγορες ταχύτητες στο έργο μετάβασης και ενσωμάτωσης του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Με αφετηρία την αποδοχή του Σχεδίου Δράσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε  τις προϋποθέσεις συνέχισης της χρηματοδότησης των πραγματικών δικαιούχων. Αναπτύσσουμε ένα ολιστικό σχέδιο, που λεπτομερώς περιγράφει τις διαδικασίες ελέγχων της φυτικής παραγωγής και του ζωικού κεφαλαίου, με ταυτόχρονη αξιοποίηση των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων, που διαθέτει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, για σκοπούς τόσο διασταυρώσεων, όσο και δειγματοληψίας και επιτόπιων ελέγχων».

Ειδικότερα το Σχέδιο Δράσης προβλέπει τα εξής:

  • Δημιουργία νέου ψηφιακού γεωχωρικού χάρτη της χώρας

Θα καταρτιστεί ένας εξαιρετικά ακριβής χάρτης της ελληνικής επικράτειας, βασισμένος σε δορυφορικές εικόνες πολύ υψηλής ανάλυσης και τη χρήση «έξυπνων» εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης. Ο χάρτης αυτός θα επιτρέπει τον σαφή διαχωρισμό των επιλέξιμων και μη επιλέξιμων εκτάσεων για ενισχύσεις, ενώ θα ανανεώνεται συστηματικά, και μάλιστα σε συχνότητα υψηλότερη από το ελάχιστο που ζητά η ΕΕ.

  • Νέος τρόπος καταγραφής των αιγοπροβάτων

Θα δημιουργηθεί ενιαία ψηφιακή βάση δεδομένων για την ακριβή καταγραφή και παρακολούθηση κάθε ζώου. Κάθε αιγοπρόβατο θα σημαίνεται με ηλεκτρονικό «βώλο» και τα στοιχεία του θα τηρούνται αποκλειστικά στη νέα βάση, η οποία θα συνδεθεί απευθείας με το ΟΣΔΕ. Μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το σύστημα, ο αριθμός των ζώων θα προσδιορίζεται με βάση αντικειμενικά στοιχεία, όπως τιμολόγια πώλησης γάλακτος και κρέατος, καθώς και αγορών ζωοτροφών. Παράλληλα, όσον αφορά στους βοσκοτόπους, βούληση του αρμόδιου Υπουργείου είναι να δίνεται η δυνατότητα να δηλώνονται μόνο σε όμορους νομούς. 

  • Περισσότεροι και πιο αποτελεσματικοί έλεγχοι 

Οι έλεγχοι στις δηλώσεις θα γίνουν πιο εκτεταμένοι και στοχευμένοι, με χρήση εργαλείων ανάλυσης κινδύνου για τον εντοπισμό πιθανών παραβάσεων ή προσπαθειών παραπλάνησης του συστήματος. Ενώ οι επιτόπιοι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται από μικτά κλιμάκια, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και την εξάλειψη φαινομένων διαφθοράς. 

  •  Έλεγχος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και πάταξη των εικονικών μισθωτηρίων

Τίθενται σε εφαρμογή νέα εργαλεία ελέγχου για την επαλήθευση της ιδιοκτησίας των αγροτεμαχίων, ώστε να τερματιστούν φαινόμενα εικονικών μισθώσεων και καταπατήσεων. Ήδη από φέτος είναι υποχρεωτική η δήλωση του ΑΤΑΚ για όλα τα αγροτεμάχια, ενώ από το επόμενο έτος θα πραγματοποιούνται διασταυρωτικοί έλεγχοι με τα στοιχεία του Εθνικού Κτηματολογίου και του νέου Μητρώου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΜΙΔΑ) της ΑΑΔΕ.

Με το Σχέδιο Δράσης αυτό, η Κυβέρνηση θέτει τα θεμέλια για ένα σύγχρονο, αξιόπιστο και πλήρως διαφανές σύστημα ενισχύσεων, που θα στηρίζει τους πραγματικούς παραγωγούς, θα διασφαλίζει τα ευρωπαϊκά κονδύλια και θα ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών στη λειτουργία του αγροτικού τομέα.




Ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ στην ανοιχτή διαβούλευση για το Τοπικό Σχέδιο Ανάπτυξης της Δράμας

Ανοιχτή διαβούλευση για το αναπτυξιακό μέλλον της Π.Ε. Δράμας με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χριστόδουλου Τοψίδη

Σε μία ανοιχτή διαδικασία διαβούλευσης για το Τοπικό Σχέδιο Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) Δράμας, συμμετείχε σήμερα Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025 ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης. Η διαδικασία, η οποία εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό της Εθνικής Στρατηγικής για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη, πραγματοποιήθηκε μεταξύ της τοπικής αυτοδιοίκησης, των παραγωγικών και επιστημονικών φορέων, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, περιφερειών, δήμων και τοπικών κοινωνιών.

Οδικοί άξονες και αναπτυξιακά ζητήματα στο επίκεντρο

Ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ, κ. Τοψίδης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα της συνάντησης, κάνοντας λόγο για έναν ουσιαστικό διάλογο για τα αναπτυξιακά ζητήματα της Π.Ε. Δράμας.

Ο κ. Περιφερειάρχης κ. Τοψίδης τόνισε σε δήλωσή του ότι «έγινε μια συζήτηση σε βάθος και αναδείχθηκαν όλα τα μεγάλα ζητήματα, όπως των δυο οδικών αξόνων, Δράμα – Αμφίπολη και Δράμα – Καβάλα, η ολοκλήρωση των οποίων θα συμβάλει σημαντικά στην αναπτυξιακή διαδικασία καθώς θα άρει τα εμπόδια που υπάρχουν στην κυκλοφορία εμπορευμάτων και ανθρώπων. Επίσης τέθηκαν και τα άλλα μεγάλα ζητήματα όπως αυτά που αφορούν τις υποδομές, τον πρωτογενή τομέα, τον πολιτισμό, τον τουρισμό, και την επιχειρηματικότητα».

Ο Περιφερειάρχης κος Τοψίδης υπογράμμισε την ανάγκη επίλυσης σημαντικών έργων που έχει ανάγκη η Π.Ε. Δράμας, σημειώνοντας ότι από την κυβέρνηση έχει διατεθεί στην Περιφέρεια ΑΜΘ το ποσό του 1.800.000.000 ευρώ, από το σύνολο των χρηματοδοτικών εργαλείων που είναι διαθέσιμα. Από την πλευρά της Περιφέρειας ΑΜΘ, όπως σημείωσε ο κος Τοψίδης, εκτελούνται στην Π.Ε. Δράμας έργα ύψους 61 εκ. ευρώ από το ΠΕΠ ΑΜΘ 2021 – 2027.

Στον χαιρετισμό του, ο κ. Τοψίδης αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της τροποποίησης των ποσοστών δέσμευσης πόρων του Περιφερειακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία – Θράκη 2021-2027», τονίζοντας ότι ενισχύει σημαντικά τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων που προάγουν την ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και τη συνολική οικονομική δραστηριότητα της Περιφέρειας ΑΜΘ, αφού αυξάνει τα διαθέσιμα κονδύλια κατά 105.000.000 ευρώ.

Αναφορικά με το ζήτημα της συνδεσιμότητας της Π.Ε. Δράμας, ο Περιφερειάρχης έθεσε στον επικεφαλής του κυβερνητικού κλιμακίου, Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Θανάση Κοντογεώργη, την ανάγκη για ταχεία επίλυση των προβλημάτων για την κατασκευή των δύο μεγάλων οδικών αξόνων.

  • Για τον Δρόμο Δράμα – Αμφίπολη, έγινε γνωστό από το κυβερνητικό κλιμάκιο, ότι «τρέχει» ο διαγωνισμός για τον κάθετο άξονα «Δράμα-Αμφίπολη», ύψους 250 εκατ. ευρώ και αναμένεται μέσα στο 2026 να γίνει σύμβαση, για να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. 
  • Για τον Κάθετο Άξονα Ε61, Δράμα – Καβάλα, σύμφωνα με το κυβερνητικό κλιμάκιο, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι κατασκευαστικές εργασίες στο τμήμα Κρηνίδες – Σταυρός. Παράλληλα, προχωράει η ωρίμαση των μελετών και η διαδικασία για την εύρεση πόρων για τα τμήματα Δράμα – Άγιος Αθανάσιος & Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες.

Στη διαδικασία διαβούλευσης, υπό την ηγεσία του Υφυπουργού κ. Κοντογεώργη, συμμετείχαν επίσης οι Υφυπουργοί Υγείας κ. Δ. Βαρτζόπουλος και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ι. Ανδριανός, καθώς και Γενικοί Γραμματείς από τους τομείς Πολιτισμού, Χωρικού Σχεδιασμού, Τουριστικής Πολιτικής, Αυτοδιοίκησης και Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων καθώς επίσης Επενδύσεων και ΕΣΠΑ.

Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με την ανανέωση της συνάντησης σε πέντε μήνες, με στόχο να υπάρχει ένα δεσμευτικό σχέδιο με βάση τα έργα, τις δαπάνες και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους. 




Γ.Κώτσηρας | Συντονισμένη και μεθοδική μείωση φόρων προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας

Τον ρόλο της φορολογικής πολιτικής για την προώθηση της ανάπτυξης και της κοινωνικής ευημερίας τόνισε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, μιλώντας σήμερα Τετάρτη 5 Νοεμβρίου στην 9η Οικονομική Διάσκεψη της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών.  

Ο κ. Κώτσηρας επισήμανε, καταρχάς, την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ελληνική οικονομία κατά την τελευταία εξαετία και τόνισε ότι, στο σημερινό «γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον αυξημένης ανασφάλειας», η Ελλάδα είναι «πυλώνας σταθερότητας». Το αποτέλεσμα αυτό είναι, όπως είπε, προϊόν της σκληρής δουλειάς πολιτών και επιχειρήσεων και της υπεύθυνης πολιτικής που ασκείται τα τελευταία χρόνια, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της κοινωνικής συνοχής.

Ιδίως σε επίπεδο φορολογίας, έχει γίνει «τεράστια πρόοδος», με στόχο ένα φορολογικό σύστημα πιο φιλικό προς τον πολίτη και τον επιχειρηματία, σημείωσε ο  Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναφέρθηκε ειδικότερα στη μείωση των φόρων, στην παροχή κινήτρων για την ενίσχυση της καινοτομίας, στην κωδικοποίηση και απλοποίηση των διαδικασιών, στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.

Όπως επισήμανε ο κ. Κώτσηρας: «Η φορολογική διοίκηση γίνεται πιο αποτελεσματική, βελτιώνεται η εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, μειώνεται το διοικητικό κόστος και περιορίζεται η φοροδιαφυγή. Εξασφαλίζονται σταθερά δημόσια έσοδα για την άσκηση κοινωνικής και αναπτυξιακής πολιτικής και ενισχύεται η σχέση εμπιστοσύνης κράτους και πολίτη».

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το νομοσχέδιο «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη», που έρχεται αύριο προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής και το οποίο περιλαμβάνει τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έκανε λόγο για μια «φορολογική τομή», για «συντονισμένη και μεθοδική μείωση φόρων», με έμφαση στην ενίσχυση της οικογένειας και των νέων, στην  αντιμετώπιση του στεγαστικού και στη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας. Παράλληλα, η φορολογική μεταρρύθμιση έχει, όπως είπε, και εθνική στόχευση, προσφέροντας κίνητρα για επενδύσεις στον τομέα της άμυνας.

«Η Ελλάδα έχει πετύχει μία αναμφίβολα θεαματική ανάκαμψη, εμπνέει εμπιστοσύνη και προσφέρει προοπτική. Επιθυμούμε η φορολογική μας πολιτική να λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης και κοινωνικής ευημερίας. Βασιζόμαστε στη δημοσιονομική σταθερότητα που με πάρα πολύ κόπο έχουμε πετύχει και θέλουμε με σταθερούς κανόνες και με στοχευμένα κίνητρα για επενδύσεις να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ακόμα πιο φιλικό προς την επιχειρηματικότητα», με γνώμονα τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και τη διασφάλιση ενός «πιο σταθερού και βελτιωμένου επιπέδου διαβίωσης» για τα επόμενα χρόνια, σημείωσε, καταλήγοντας, ο κ. Κώτσηρας.




Κ.Πιερρακάκης | Η χώρα γίνεται ολοένα φιλικότερη για επενδύσεις

Την αλλαγή του επενδυτικού κλίματος στην Ελλάδα, με τη δημιουργία πρόσφορου εδάφους για επενδύσεις και την προτεραιότητα της κυβέρνησης στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων, επεσήμανε σήμερα ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, στο συνέδριο «Green Deal Greece 2025», που διοργανώνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) σε συνεργασία με το economix.gr στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στο πάνελ με θέμα «Πράσινος και ψηφιακός μετασχηματισμός, υποδομές και βιώσιμη ανάπτυξη σε κρίσιμη καμπή: Προκλήσεις και ευκαιρίες για επενδύσεις και ανθεκτικότητα» που συντόνισε ο Διευθυντής της Καθημερινής, Αλέξης Παπαχελάς, συμμετείχαν, επίσης, ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός.

Ερωτηθείς να σχολιάσει κατά πόσον η χώρα είναι πραγματικά φιλική για επενδύσεις, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε τα εξής:

«Η Ελλάδα είναι αυξανόμενα φιλικότερη. Πρέπει όμως διαρκώς να βελτιωνόμαστε, και αυτό νομίζω ότι το αντιλαμβανόμαστε σε κάθε επαφή μας με ξένους επενδυτές. Η εμπειρία που είχα πρόσφατα από το ταξίδι που έκανα στις ΗΠΑ, στο πλαίσιο της Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ήταν και μια αφορμή για να μιλήσουμε με πολλούς ξένους επενδυτές. Και πλέον υπάρχει η γενικευμένη αίσθηση ότι η Ελλάδα είναι ένα πολύ ενδιαφέρον μέρος για να επενδύσει κανείς».

Η αλλαγή της εικόνας της χώρας και το «μέρισμα προφανούς»

Περιγράφοντας το κλίμα των συναντήσεων στο εξωτερικό, ο Υπουργός επικαλέστηκε τα θετικά σχόλια που άκουσε για τη χώρα:

«Νιώθουμε, όταν μιλάμε για την Ελλάδα, ότι ο κόσμος έχει γυρίσει τελείως ανάποδα σε σχέση με το τι ίσχυε πριν από 10 χρόνια ή σίγουρα 15».

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης, «υπάρχει και ένα μέρισμα προφανούς. Δηλαδή,  όλα εκείνα τα πράγματα τα οποία επί δεκαετίες δεν έγιναν, το οποίο σήμερα σου δίνει μια υστέρηση. Αλλά, από την άλλη, αν κάνεις κάποια προφανή πράγματα σε σχέση με την εύρεση στρατηγικών επενδυτών, σε σχέση με την αξιοποίηση εθνικών assets, σε σχέση με το να μπορέσεις πραγματικά να αυξήσεις και τις ξένες και τις εγχώριες επενδύσεις όσο περισσότερο μπορείς, θα έχεις έναν θετικό άνεμο υπέρ σου, ειδικά όταν οι άνεμοι της παγκόσμιας οικονομίας δρουν αρνητικά».

«Σίγουρα», πρόσθεσε, «αυτό που περιγράφω τώρα δεν είναι η λύση για όλα. Είναι ένα παράδειγμα του τρόπου σκέψης για το πώς οφείλουμε να κινηθούμε».

Να μην φοβόμαστε τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές

«Ένας άλλος τομέας στον οποίο μπορούμε να φέρουμε περισσότερες ξένες επενδύσεις είναι να βρούμε στρατηγικούς επενδυτές για όλα εκείνα τα assets τα οποία είναι και στο Υπερταμείο και σε άλλες δομές του κράτους, τα οποία τόσα χρόνια έχουν βελτιώσει τον τρόπο διακυβέρνησής τους. Είχαμε διαχρονικά, εγώ θα σας έλεγα, υπάρξει φοβικοί στην αρχή, και το τελευταίο διάστημα θέλουμε να πιέσουμε ακόμη περισσότερο στο να φέρουμε εταίρους». 

«Κλείνω με μία φράση» είπε στη συνέχεια ο Υπουργός. «Η νούμερο ένα συζήτηση αυτή τη στιγμή στο ECOFIN και στο Eurogroup, ως απότοκος των εκθέσεων Ντράγκι, είναι αυτό που λέμε “διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές”. Και, αν έπρεπε να το πούμε με έναν τίτλο, θα ήταν ότι δεν θέλουμε 27 αποδοτικές αγορές, αλλά  θέλουμε μία ενιαία αγορά. Άρα, να  μην φοβόμαστε τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές». 

Χρειαζόμαστε έναν ιδιωτικό καταλύτη μετά το Ταμείο Ανάκαμψης

«Θέλουμε επίσης οι ελληνικές επιχειρήσεις να γίνονται περισσότερο εξωστρεφείς και το ανάποδο, για να μπορέσουμε να φτάσουμε στο επίπεδο που μας αξίζει, ειδικά με δεδομένο ότι τελειώνει και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Γιατί ένα κομμάτι δίκαιου σχολίου που μπορεί κανείς να κάνει, και που έχει γίνει και από τον ΣΕΒ, είναι: “Μετά το Ταμείο Ανάκαμψης, τι;” Λοιπόν, μετά το Ταμείο Ανάκαμψης χρειαζόμαστε έναν ιδιωτικό καταλύτη, με εμάς ως μόχλευση, ώστε να μπορέσουν να γίνουν ολοένα και περισσότερες επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα».

Η αβεβαιότητα και η γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας 

«Νομίζω ότι η αβεβαιότητα δίνει σίγουρα ευκαιρίες. Ο χώρος της ενέργειας, και αυτά που θα έχουμε να συζητήσουμε τις επόμενες ημέρες στην Αθήνα,  για τον κάθετο διάδρομο, για το LNG αλλά και γενικότερα για την ενέργεια και τον ρόλο που μπορεί να παίξει η χώρα μας στην Ευρώπη  αναβαθμίζουν γεωστρατηγικά την Ελλάδα. Πρέπει να αδράξουμε αυτή την ευκαιρία και να κινηθούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα και με τελείως ανοιχτό μυαλό».

«Θα σας πω ότι οι ευκαιρίες αυτές που περιέγραφα πριν, σε όλες αυτές τις ρυθμίσεις στις οποίες έχω συμμετάσχει μέχρι σήμερα, είναι πάρα πολλές, και νομίζω ότι υπάρχουν πράγματα τα οποία είναι αυτό που λέμε – είπατε quick wins, εγώ θα πω low-hanging fruits – δηλαδή πράγματα τα οποία είναι πολύ εύκολα επιτεύξιμα εάν τα κάνεις».

Στρατηγικές συμπράξεις σε οργανισμούς που μετέχει το Δημόσιο

Είναι κάποιες πάρα πολύ πρωτοφανείς στρατηγικές συμπράξεις και στρατηγικές συνεργασίες, καθώς και στρατηγικές επενδύσεις, σε οργανισμούς που μετέχει το Ελληνικό Δημόσιο και ευρύτερα στη χώρα μας, που πρέπει να τις δούμε να μετουσιώνονται το επόμενο δωδεκάμηνο ακριβώς στο πνεύμα των διασυνοριακών συγχωνεύσεων και εξαγορών.  

«Αυτή τη στιγμή η συζήτηση σε όλη την Ευρώπη είναι να έχουμε την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, αλλά το δια ταύτα που είναι αυτές οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις δεν τις βλέπουμε να μετουσιώνονται στο πεδίο με τέτοια ταχύτητα και εδώ η Ελλάδα είναι ένα ενδιαφέρον καλό παράδειγμα». 

Το νομοσχέδιο για τις σχολάζουσες κληρονομιές

«Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι συζητάμε για την περιουσία των ιδρυμάτων στην Ελλάδα και τα μικρά ιδρύματα, για παράδειγμα  από το πρώτο μνημόνιο θυμάμαι αρθρογραφία ότι δεν ξέρουμε πόσα είναι τα ιδρύματα του 19ου αιώνα που έχουν ακίνητη περιουσία. Θα φέρουμε έναν νόμο στη Βουλή, με 15 χρόνια καθυστέρηση, ο οποίος θα κάνει και την αποτίμηση, θα φτιάχνει και έναν νέο θεσμό, θα πάρει και τις σχολάζουσες κληρονομιές, ώστε να μπορέσουν όλα αυτά να βγουν στην επιφάνεια, ακριβώς στο πνεύμα των διασυνοριακών συγχωνεύσεων και εξαγορών».

Είναι όλα ζήτημα θέλησης και ταχύτητας. Σε αυτά θα κριθούμε μέχρι τις εκλογές

«Νομίζω ότι μπορούμε τα τρία παραδείγματα, τα οποία ανέφερα πριν (Unicredit -Alpha Bank,  πρόταση Euronext για ΕΧΑΕ, Credia Βank στην Μάλτα ), να τα έχουμε κάνει δέκα μέχρι τις εκλογές , και θα έλεγα ότι θα κριθούμε από αυτό από όταν θα μπορέσουμε να το κάνουμε και όχι μόνο και στον χρηματοπιστωτικό τομέα, και όχι μόνο, και σε άλλους τομείς. Εγώ απλώς κλείνω με το εξής μήνυμα. Όλα, μα όλα, είναι απολύτως επιτεύξιμα. 

Αν η Ελλάδα αυτή τη στιγμή διεθνώς, πέρα από τα προβλήματα τα οποία έχουμε στον εγχώριο διάλογο, όσα καταγράφονται και που τα περισσότερα είναι σωστά όταν καταγράφονται, αν στον διεθνή δημόσιο διάλογο η Ελλάδα είναι case study, είναι παράδειγμα επειδή ξεπέρασε όλα αυτά τα δύσκολα που είχαμε την προηγούμενη δεκαετία, μπορεί να ξεπεράσει και αυτά. Άρα είναι όλο ζήτημα θέλησης και ταχύτητας. Σε αυτά θα κριθούμε».




Επίσκεψη Γκιουλέκα στη Δράμα για την παρουσίαση του Τοπικού Σχεδίου Ανάπτυξης

Συμμετείχε στο κυβερνητικό κλιμάκιο με επικεφαλής τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάση Κοντογεώργη.

Την σταθερή βούληση του Υπουργείου Εσωτερικών και συνολικά της Κυβέρνησης να προβαίνει σε επί τόπου δημόσιο διάλογο με τους φορείς και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κάθε περιφερειακής ενότητας τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών-Μακεδονίας και Θράκης Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας από το βήμα της σημερινής εκδήλωσης για την παρουσίαση του Τοπικού Σχεδίου Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας. 

Το σχέδιο παρουσίασε ο Υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, επικεφαλής κυβερνητικού κλιμακίου που επισκέφθηκε σήμερα τη Δράμα, και περιλαμβάνει έργα υποδομών και πολιτικές με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 748 εκατ. ευρώ, καθώς και ενισχύσεις και δάνεια προς επιχειρήσεις ύψους 185 εκατ. ευρώ.

Τονίζοντας ότι κυβερνητικά κλιμάκια με επικεφαλής τον κ. Κοντογεώργη πραγματοποιούν τέτοιες περιοδείες όχι τώρα ενόψει των εκλογών, αλλά ήδη εδώ και δυο χρόνια ο Υφυπουργός Εσωτερικών κάλεσε τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των τοπικών φορέων να διεκδικούν δυναμικά την ικανοποίηση των αιτημάτων των περιοχών τους. Τόνισε, δε, χαρακτηριστικά ότι για να έχει η περιφέρεια μέλλον πρέπει να έχει ανθρώπους και «όσο αποδεκατίζεται ο πληθυσμός της υπαίθρου και όσο φεύγουν και κατεβαίνουν προς τα μεγάλα αστικά κέντρα  για να βρουν θέσεις εργασίας αυτό το μέλλον γίνεται δυσοίωνο». 

Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε τις περιοδείες που θα ξεκινήσει να πραγματοποιεί ο ίδιος από την επόμενη εβδομάδα και εξής, επικεφαλής κλιμακίου στελεχών και άλλων υπουργείων, υπηρεσιών και φορέων, σε κάθε μία ξεχωριστά από τις 16 περιφερειακές ενότητες της Μακεδονίας και της Θράκης και σε πρωτεύουσες και άλλες πόλεις γειτονικών βαλκανικών κρατών. 

«Μετρήστε μόνο πόσες εκλογικές περιφέρειες μειώθηκαν σε βουλευτικές έδρες από τη δική μας περιοχή, τη Μακεδονία και τη Θράκη, ακριβώς λόγω της συρρίκνωσης του πληθυσμού. Πόσες περιφέρειες από πενταεδρικές έγιναν τετραεδρικές, τριεδρικές, μονοεδρικές κ.ο.κ. Άρα πώς το ανακόπτουμε αυτό; Επιστρατεύοντας τις δικές μας  δυνάμεις και διεκδικώντας αυτά που μας ανήκουν. Γιατί πραγματικά μόνο έτσι θα τα καταφέρουμε. Και τον δικό μας τον ρόλο στο Μακεδονίας-Θράκης έτσι ακριβώς τον βλέπουμε. Στη Δράμα λ.χ. έχω έρθει πολλές φορές αλλά τώρα θα έρθουμε με ένα κλιμάκιο εδώ και θα κάτσουμε να μιλήσουμε για τη Δράμα, με τη Δράμα και τους παραγωγικούς φορείς της», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός Εσωτερικών.

 

 




Χατζηβασιλείου | Πού πήγαν όσοι έλεγαν ότι η κυβέρνηση είναι δήθεν αποκομμένη από τις ΗΠΑ;

«Το Διατλαντικό Ενεργειακό Φόρουμ στην Αθήνα επιβεβαιώνει τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας. Κορυφαίοι υπουργοί των ΗΠΑ, 25 υπουργοί από άλλες χώρες, 80 Αμερικανοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι, καθώς και εκπρόσωποι ενεργειακών και τεχνολογικών κολοσσών, βρίσκονται στην Αθήνα, για να στείλουν το μήνυμα ότι η Ελλάδα αναβαθμίζεται σε γεωπολιτικό και ενεργειακό κόμβο. Πού είναι όλοι όσοι κατηγορούσαν την κυβέρνηση ότι δήθεν είναι αποκομμένη από τις ΗΠΑ και τη διοίκηση Τραμπ;», τόνισε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων της Νέας Δημοκρατίας Τάσος Χατζηβασιλείου, στην πρωινή εκπομπή «Ώρα Ελλάδος» του τηλεοπτικού σταθμού OPEN.

Ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι στην περιοχή μας διαμορφώνεται ένα νέο γεωπολιτικό και ενεργειακό πεδίο και πρόσθεσε ότι «η χώρα μας αναβαθμίζεται σε ενεργειακό κόμβο». Όπως ανέφερε, «το κλειδί σε όλα αυτά είναι το LNG. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ορθώς έχει επενδύσει σε υποδομές υγροποιημένου αερίου, όπως στη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη. Πλέον, η Ελλάδα μπορεί να γίνει η κύρια πύλη εισόδου LNG για την Ευρώπη. Και μέσα από τον Κάθετο Διάδρομο, δηλαδή τη διασύνδεση υφιστάμενων και μελλοντικών ενεργειακών διαδρόμων από τη Νότια προς τη Βόρεια Ευρώπη, μπορούμε να διοχετεύουμε LNG στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία, την Ουκρανία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία, καθιστώντας τη χώρα μας κρίσιμο ενεργειακό κόμβο και πάροχο ασφάλειας».

Όσον αφορά την ενέργεια, ο Σερραίος βουλευτής τόνισε ότι η Ελλάδα ετοιμάζεται να γίνει και παραγωγός χώρα. «Η ExxonMobil πρόκειται να ανακοινώσει ερευνητικές γεωτρήσεις δυτικά της Κρήτης και αργότερα θα έρθει και η Chevron στην ανατολική πλευρά της Κρήτης, εκεί όπου είναι το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο», δήλωσε.

Ερωτώμενος για τα αμυντικά, τόνισε ότι «πριν δύο μήνες, ο Ερντογάν πήγε στον Λευκό Οίκο για να ζητήσει επανένταξη στο πρόγραμμα των F-35. Τελικά κατέληξε να αγοράσει Eurofighter, πολλά εκ των οποίων μεταχειρισμένα. Επομένως, ο στόχος της Τουρκίας να καλύψει με αμερικανικό αμυντικό υλικό τα κενά της πολεμικής της αεροπορίας δεν έχει ακόμα επιτευχθεί», ανέφερε. «Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν ετεροκαθοριζόμαστε. Θωρακίζουμε τις ένοπλες δυνάμεις μας, όχι επειδή είμαστε πολεμοχαρείς, αλλά επειδή θεωρούμε ότι, σε μια εποχή με αναθεωρητικές δυνάμεις και γεωπολιτικές ανακατατάξεις, όσο πιο ισχυρή είναι η άμυνα μιας χώρας τόσο πιο ισχυρή είναι η διαπραγματευτική της θέση. Και τα τελευταία 6 χρόνια έχουν γίνει άλματα στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις», πρόσθεσε με έμφαση.

Επιπροσθέτως, μίλησε για τον μηχανισμό SAFE. «Αποτελεί προτεραιότητα για την Άγκυρα η ένταξή της στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας, κυρίως μέσω του μηχανισμού SAFE. Όμως, σε αυτόν τον σχεδιασμό βρίσκει μπροστά της την Ελλάδα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ξεκαθαρίσει ότι, όσο η Τουρκία έχει casus belli και κάνει λόγο για γκρίζες ζώνες, δεν πρόκειται να μπει στο SAFE και να πάρει ευρωπαϊκά αμυντικά κονδύλια».

Ο κ. Χατζηβασιλείου, επίσης, αναφέρθηκε στην έκθεση της Κομισιόν για την Τουρκία, η οποία όπως δήλωσε «γράφει όλη την αλήθεια». «Υπήρξαν στην Ελλάδα πολιτικά κέντρα που κατηγορούσαν την κυβέρνηση ότι δήθεν “ξεπλένει” την Τουρκία στα μάτια της Ευρώπης μέσω της διαδικασίας επαναπροσέγγισης και διαλόγου. Η έκθεση μόνο “ξέπλυμα” δεν κάνει. Αντιθέτως, περιλαμβάνει με λεπτομέρεια θέματα όπως το casus belli, τα προβλήματα με το κράτος δικαίου, τις γκρίζες ζώνες και το Κυπριακό», κατέληξε.

 




Γ.Πασχαλίδης | Επίκειται λύση σχετικά με την αναγνώριση της Θάσου ως μη δορυάλωτη περιοχή

Ο Βουλευτής Π.Ε Καβάλας και Θάσου, Γιάννης Πασχαλίδης, θα ήθελε να ενημερώσει τους συμπολίτες του ότι κατόπιν συνεχούς προσπάθειας επίκειται λύση στο ζήτημα της ένταξης της Θάσου στις μη δορυάλωτες περιοχές.

Το μη δορυάλωτο της Θάσου αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα, για την επίλυση του οποίου ο Βουλευτής έχει προβεί σε σειρά ενεργειών (βλ/τε σχετικά από 23.4.2021  και από 22.2.2022 δελτία τύπου).

Ειδικότερα, όπως έχει αναφέρει αναλυτικά ο Βουλευτής τόσο στις κατ΄ ιδίαν συναντήσεις του όσο και στις έγγραφες επιστολές του προς τους αρμοδίους (από 18.11.2024  επιστολή προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Αθανάσιο Κοντογεώργη και από 11.3.2025 επιστολή προς τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη), στα δορυάλωτα νησιά ισχύει τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, θεωρείται δηλαδή ότι η γη ανήκει στο Δημόσιο, εκτός αν ο ιδιώτης αποδείξει με προγενέστερους τίτλους ότι του ανήκει. Αντίθετα, στα μη δορυάλωτα νησιά όπως είναι η Λέσβος, η Σάμος, η Χίος κ.α,  το Δημόσιο πρέπει να αποδείξει ότι μια έκταση του ανήκει.

Το νησί της Θάσου, παρότι ιστορικά δεν αποτελεί δορυάλωτη έκταση, υπαγόταν διαχρονικά σε καθεστώς όπου ίσχυε το τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου σε εμπράγματες διαφορές μεταξύ ιδιωτών και κράτους. Η ρύθμιση αυτή συνιστούσε μια χρόνια αδικία για τους κατοίκους του νησιού, καθώς, σε αντίθεση με όσα ισχύουν στα λοιπά μη δορυάλωτα νησιά, οι Θάσιοι όφειλαν να αποδείξουν με τίτλους το ιδιοκτησιακό τους δικαίωμα.

Ο Βουλευτής σε συνάντηση που είχε με τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Χρήστο Δερμεντζόπουλο, του εξέθεσε το πρόβλημα, τονίζοντας την αδικία που βιώνουν οι κάτοικοι της Θάσου. Ο Υφυπουργός, ο οποίος ήταν γνώστης του προβλήματος, ενημέρωσε τον Βουλευτή ότι το Υπουργείο έχει ήδη προχωρήσει στην επεξεργασία νομοθετικής ρύθμισης, η οποία, μετά την έγκρισή της από το Υπουργικό Συμβούλιο, θα κατατεθεί ως Σχέδιο Νόμου στη Βουλή, με στόχο να ψηφιστεί έως το τέλος του έτους, δίνοντας οριστική λύση σε ένα χρόνιο ζήτημα για το νησί της Θάσου.

Ο Γιάννης Πασχαλίδης δήλωσε σχετικά: «Ευχαριστώ θερμά τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ.Χρήστο Δερμεντζόπουλο, ο οποίος άκουσε με προσοχή το δίκαιο αίτημα μου και προτίθεται να δώσει λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα που ταλαιπωρεί του κατοίκους της Θάσου».




Συνάντηση Χατζηβασιλείου με τον πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο

Στο περιθώριο του 21st Annual Cyprus Summit του Economist Impact στην Κύπρο, ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και Ε.Ε. της Νέας Δημοκρατίας, Τάσος Χατζηβασιλείου, είχε συνάντηση με τον πρώην Υπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, Μάικ Πομπέο.

Κατά τη συζήτηση εξετάστηκαν οι ενεργειακοί σχεδιασμοί της ελληνικής κυβέρνησης, η ενεργειακή ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και οι εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό.

Ολόκληρη η δήλωση του Τάσου Χατζηβασιλείου:

«Στο περιθώριο του 21st Annual Cyprus Summit, είχα τη χαρά να συναντηθώ με τον Μάικ Πομπέο, πρώην Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ και κορυφαίο στέλεχος των Ρεπουμπλικάνων.

Συζητήσαμε για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και τα σημερινά δεδομένα σε ελληνοτουρκικά και Κυπριακό. Ο ίδιος, διαχρονικός φίλος της Ελλάδας, γνωρίζει καλά τα ζητήματα της περιοχής μας».




Κ.Πιερρακάκης | Νέες παρεμβάσεις για το στεγαστικό

Προτεραιότητα η στήριξη των πολιτών και η μείωση των άμεσων φόρων»

Βασικά σημεία της παρέμβασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στο «Athens Tax Forum 2025»

Το στεγαστικό και το δημογραφικό ως δύο από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της χώρας για τα επόμενα χρόνια, ανέδειξε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης στο 21ο Athens Tax Forum 2025 του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Ο Υπουργός προανήγγειλε νέες παρεμβάσεις για τη στήριξη των πολιτών που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στο αυξανόμενο κόστος στέγασης.

Ο κ. Πιερρακάκης υπενθύμισε τις παρεμβάσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί, όπως η επιστροφή ενός ενοικίου στο 80% των ενοικιαστών και η αναμόρφωση της κλίμακας μισθωμάτων, ενώ τόνισε ότι το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν στοχευμένες ενέργειες που θα ενισχύσουν περαιτέρω τη στεγαστική πολιτική.
«Αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι το στεγαστικό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα. Υπάρχει ένα κομμάτι του πληθυσμού που δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στα ενοίκια. Είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του μηνιαίου προϋπολογισμού πολλών οικογενειών στη χώρα μας», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης.

Παράλληλα, ο Υπουργός αναφέρθηκε στη μεγαλύτερη μείωση άμεσων φόρων στη μεταπολίτευση, τονίζοντας ότι «αυτός είναι ο πιο αποτελεσματικός και ο καλύτερος τρόπος άμεσης στήριξης του εισοδήματος των πολιτών». Επίσης, στάθηκε στη δημογραφική διάσταση της νέας φορολογικής μεταρρύθμισης: «Δημογραφικό δεν είναι μόνο οι γεννήσεις, είναι και η στήριξη της Περιφέρειας και η ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας».

Τέλος, αναφερόμενος στο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, σημείωσε ότι «η Ελλάδα είναι πλέον μια χώρα που βρίσκεται σε κίνηση», επισημαίνοντας τη σημασία των διασυνοριακών συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης με τον Πρόεδρο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, Γ. Σαρακάκη και τον Πρόεδρο της φορολογικής επιτροπής του Επιμελητηρίου Ι. Σταυρόπουλο, ο Υπουργός επεσήμανε τα εξής:

Για τη νέα φορολογική μεταρρύθμιση

«Συζητάμε αυτή τη στιγμή το νομοσχέδιο των μέτρων της ΔΕΘ που συνιστά τη  μεγαλύτερη μείωση άμεσων φόρων που έχει συντελεστεί ιστορικά.

Το συνολικό ύψος του πακέτου είναι 1,76 δισ. ευρώ, είναι μια φορολογική μεταρρύθμιση με δημογραφικά χαρακτηριστικά και με έμφαση τη μεσαία τάξη και το  σύνολο της επικράτειας, με μεσοσταθμικό κόστος 2,5 δισ. ευρώ. Ένα πακέτο με έντονο αναπτυξιακό χαρακτήρα ο οποίος αποτυπώνεται στο προσχέδιου του προϋπολογισμού. 

Αυτός είναι ο πιο αποτελεσματικός και ο καλύτερος τρόπος άμεσης στήριξης του εισοδήματος των πολιτών. Για εμάς δεν υπήρξε δίλημμα ανάμεσα σε άμεσους και έμμεσους φόρους. Θεωρούμε ότι έπρεπε εξ αρχής να πάμε απευθείας στους πολίτες, απευθείας στην κάθε την οικογένεια για να μπορέσουμε να κάνουμε όσο το δυνατόν πιο πολύ αποτελεσματική υποστήριξη και είναι κάτι που θα το συζητήσουμε στη Βουλή αναλυτικά τις επόμενες μέρες». 

Για το Δημογραφικό

«Χαιρόμαστε γιατί έχουμε καταφέρει για πρώτη φορά το σύνολο των μέτρων της ΔΕΘ να είναι κομμάτι ενός πολύ συμπαγούς αφηγήματος μιας και μόνο αλλαγής, της μεγαλύτερης μείωσης άμεσων φόρων στη μεταπολίτευση, αλλά με ένα κριτήριο, κοινωνικό και μεταρρυθμιστικό, το οποίο έρχεται και πατάει πάνω στο υπαρξιακό για εμάς πρόβλημα της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες που δεν είναι άλλο από το δημογραφικό.

Δημογραφικό δεν είναι μόνο οι γεννήσεις. Δημογραφικό είναι και η ένταξη των νέων γρηγορότερα στην αγορά εργασίας. Δημογραφικό είναι και η στήριξη της Περιφέρειας – το γεγονός ότι ο ΕΝΦΙΑ σε μια διετία θα μηδενισθεί στα χωριά είναι δημογραφικό με τους όρους με τους οποίους το συζητάμε».

Θέλουμε περισσότερες επενδύσεις από τις ΗΠΑ – μεγάλο ενδιαφέρον για assets και υποδομές

«Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδος  ΗΠΑ είναι ισχυρότερες περισσότερο από ποτέ. Αυτό εμβαθύνεται και ενισχύεται διαρκώς. Η αλήθεια είναι αντικειμενικά ότι η Ελλάδα για το ΔΝΤ, δεν είναι αυτό που ήταν πριν από δέκα χρόνια – πόσο μάλλον πριν από δεκαπέντε χρόνια. 

Άρα, γενικώς το μοντέλο της Ελλάδας είναι ένα μοντέλο κίνησης και θετικής ώθησης προς τα μπρος. Αυτό αναγνωρίζεται από όλους. Θα σας έλεγα, συνολικότερα, η Ελλάδα γίνεται αντιληπτή και σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως μια χώρα που βρίσκεται σε κίνηση».

Θέλουμε να έχουμε περισσότερες διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές. Και αν δει κανείς τι έχουμε κάνει σαν χώρα το τελευταίο επτάμηνο – οκτάμηνο, δείχνουμε συνολικότερα στους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι είμαστε απολύτως ανοιχτοί σε αυτό. Και αυτό είναι και ένα μήνυμα όχι μόνο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι σίγουρα και ένα μήνυμα ως προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Θέλουμε περισσότερες επενδύσεις. Δεν είναι απλώς σύνθημα καμία φράση, το εννοούμε και σκοπεύουμε να κάνουμε όσο πιο πολλά μπορούμε».

Η συνταγή 3 + 1: ψηφιοποίηση, κλαδικές πολιτικές, αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας και ευρωπαϊκή στρατηγική

«Υπάρχουν αναπτυξιακές δυνατότητες που η Ελλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί. Εγώ θα έλεγα ότι υπάρχει μια συνταγή τρία συν ένα. Το ένα κομμάτι είναι να αφαιρέσουμε περιττή γραφειοκρατία ακόμη από ένα βαρύ ελληνικό κράτος. Η ψηφιοποίηση αυτό το πέτυχε σε μεγάλο βαθμό. 

Ένα δεύτερο κομμάτι είναι κλαδικές πολιτικές σε πράγματα στα οποία μπορείς να έχεις προφανές αναπτυξιακό αποτύπωμα. Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα, είτε με δομικό advantage, εκεί που η χώρα έχει την υποδομή, είτε μιλάμε για real estate, είτε για τομείς που έχουν μια προφανή υποδομή σαν χώρα. Το silver economy είναι κάτι τέτοιο. 

Και, τρίτον, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας η οποία έχει πολλές πτυχές. Είτε είναι η αξιοποίηση της περιουσίας του Υπερταμείου, είτε είναι τα assets για τα οποία μιλάμε με διεθνείς επενδυτές όπως αυτά που συζήτησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και το συν ένα θα έλεγα ότι είναι η ευρωπαϊκή στρατηγική».

Ταμείο Ανάκαμψης – Κάθε χρηματοδότηση να συνδέεται με μια μεταρρύθμιση

«Και εδώ έρχεται και κουμπώνει αυτή η συζήτηση με το πώς διαχειρίζεται κανείς τις χρηματοδοτήσεις που έχει στα χέρια του. Εγώ προσωπικά να σας πω ότι είμαι οπαδός της αρχιτεκτονικής του Ταμείου Ανάκαμψης. Ειδικά σε σχέση με την παλιά αρχιτεκτονική του ΕΣΠΑ. Γιατί; Γιατί το Ταμείο Ανάκαμψης όταν ήρθε, μας “εξανάγκασε”, τον κάθε Υπουργό, το κάθε κρατικό στέλεχος να συνδέσει τη χρηματοδότηση με μια μεταρρύθμιση».




Ο Περιφερειάρχης Χ. Τοψίδης στα εγκαίνια του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου ΔΕΣΦΑ

Ο Περιφερειάρχης Χριστόδουλος Τοψίδης στα εγκαίνια του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου ΔΕΣΦΑ – Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη στο επίκεντρο της εθνικής στρατηγικής για την ενέργεια.

Στα εγκαίνια του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ στη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής, παρουσία του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκου Τσάφου, της Ανώτατης Εκτελεστικής Διευθύντριας ΔΕΣΦΑ κας Maria Rita Galli και υψηλών αντιπροσωπειών από τις χώρες του «Κάθετου Διαδρόμου», παρέστη και χαιρέτισε, το μεσημέρι της Τρίτης 4 Νοεμβρίου 2025, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης. Χαρακτήρισε την ημέρα «ιδιαίτερα σημαντική για την Περιφέρεια και τη χώρα», υπογραμμίζοντας ότι το έργο ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα ενεργειακής σταθερότητας και καθιστά την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη πρωταγωνίστρια στην εθνική στρατηγική για την ενέργεια, την οικονομία και την ανάπτυξη. 

Το νέο έργο στην Κομοτηνή ενισχύει τον Κάθετο Διάδρομο – το διασυνδεδεμένο δίκτυο Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Μολδαβίας-Ουκρανίας, με τον Περιφερειάρχη κο Τοψίδη να σημειώνει πως «αποτελεί έναν σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα έργων που διαμορφώνουν τη νέα αναπτυξιακή ταυτότητα της Περιφέρειας, η οποία μετατρέπεται με σταθερά βήματα σε ενεργειακό κόμβο, βιομηχανικό κέντρο και πυλώνα ανάπτυξης για ολόκληρη τη χώρα».

Αναφερόμενος στο σύνολο των ενεργειακών υποδομών, τόνισε «οι αγωγοί φυσικού αερίου, το FSRU της Αλεξανδρούπολης και τώρα ο Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή, συνθέτουν ένα δίκτυο ενεργειακής ισχύος, αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα δεν ακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, αλλά τις διαμορφώνει»

Ο Περιφερειάρχης κος Τοψίδης εξήρε τη σημαντική επενδυτική παρουσία του ΔΕΣΦΑ στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η οποία, όπως είπε, «αναμένεται να ξεπεράσει τα 0,5 δισ. ευρώ». «Οι επενδύσεις αυτές δεν ενισχύουν μόνο την ενεργειακή διασύνδεση της χώρας, αλλά δημιουργούν και σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης για την τοπική κοινωνία, προσφέροντας θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία και υποδομές υψηλής τεχνολογίας».

Υπογράμμισε ότι τα έργα φυσικού αερίου δεν περιορίζονται στις μεγάλες ενεργειακές υποδομές, αλλά έχουν πλέον άμεσο αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών. Αναφέρθηκε στα έργα συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 50 εκατ. ευρώ, που συγχρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας ΑΜΘ, και προβλέπουν 496 χλμ δικτύου χαμηλής και μέσης πίεσης, 11.000 συνδέσεις οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών καταναλωτών. Ήδη εξελίσσεται η κατασκευή 263 χλμ δικτύου, ενώ έχουν υπογραφεί πάνω από 4.500 συμβάσεις σύνδεσης, οι οποίες δρομολογούνται προς ενεργοποίηση.

Κλείνοντας, ο Περιφερειάρχης τόνισε πως «η σημερινή ημέρα αποτελεί σαφές μήνυμα πολιτικής βούλησης και εμπιστοσύνης προς την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Η κυβέρνηση αναγνωρίζει τον κομβικό ρόλο της Περιφέρειάς μας για την ενεργειακή ασφάλεια, την οικονομική ανάπτυξη και τη συνολική πρόοδο της χώρας. Ως Διοίκηση, δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με όραμα, σχέδιο και αποφασιστικότητα, αξιοποιώντας κάθε αναπτυξιακή δυνατότητα προς όφελος των πολιτών μας».




Η Περιφέρεια ΑΜΘ δεν πήρε νέα λεφτά — πήρε άδεια να φουσκώσει το ΕΣΠΑ στα χαρτιά

Καμία νέα χρηματοδότηση — μόνο επικοινωνιακή υπερδέσμευση.

Με έκπληξη παρακολουθούμε την Περιφερειακή Αρχή να παρουσιάζει ως «μεγάλη επιτυχία» μια τεχνική τροποποίηση διαχείρισης του Περιφερειακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία – Θράκη 2021–2027», βαφτίζοντας τη ρουτίνα του ΕΣΠΑ σε «ενίσχυση πόρων».
Η αλήθεια είναι πολύ πιο απλή — και πολύ λιγότερο εντυπωσιακή.

Η απόφαση (ΦΕΚ 5741/30.10.2025) δεν φέρνει ούτε ένα ευρώ παραπάνω στην Περιφέρειά μας.
Δεν πρόκειται για νέα χρηματοδότηση, δεν είναι “δώρο” της κυβέρνησης, ούτε προϊόν “πολιτικής στήριξης”.
Είναι μια τυπική πράξη υπερδέσμευσης, με την οποία η Διαχειριστική Αρχή μπορεί να εντάξει περισσότερα έργα στα χαρτιά, γνωρίζοντας πως στο τέλος θα πληρωθεί μόνο το αρχικά εγκεκριμένο ποσό.
Πρόκειται δηλαδή για λογιστικό φούσκωμα, όχι για ουσιαστική αύξηση πόρων.

Με απλά λόγια:

Αν η Ε.Ε. έχει εγκρίνει 100 εκατ. ευρώ για έναν άξονα, η υπερδέσμευση στο 150% σημαίνει ότι μπορούν να ενταχθούν έργα αξίας 150 εκατ. ευρώ,
όμως τελικά θα πληρωθούν μόνο τα 100 εκατ. — όσα δηλαδή έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η ίδια η υπουργική απόφαση γράφει καθαρά ότι:

«Από την παρούσα δεν προκαλείται επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού»
και ότι η Διαχειριστική Αρχή “θα πρέπει να προβαίνει στη σταδιακή μείωση της υπερδέσμευσης.”
Αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα από τα έργα που τώρα ανακοινώνονται με ενθουσιασμό, δεν είναι βέβαιο καν ότι θα χρηματοδοτηθούν τελικά.

Το εργαλείο της υπερδέσμευσης χρησιμοποιείται σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας· δεν αποτελεί «επιτυχία» της Περιφερειακής Αρχής ΑΜΘ, ούτε αποτέλεσμα κάποιας ειδικής “στήριξης” του Πρωθυπουργού ή του Υπουργείου.
Η μόνη προϋπόθεση για να εγκριθεί είναι να υπάρχουν ώριμα έργα στα συρτάρια — τίποτε περισσότερο.
Η πολιτική, όμως, δεν μετριέται με πόσες αιτήσεις υπογράφηκαν, αλλά με πόσα έργα θα φτάσουν να παραδοθούν στους πολίτες.

Η Περιφερειακή Αρχή, αντί να πανηγυρίζει για μια τυπική διαχειριστική διευκόλυνση, οφείλει να εξηγήσει πώς σκοπεύει να εξασφαλίσει ότι τα έργα που “διαφημίζονται” σήμερα δεν θα μείνουν στα χαρτιά αύριο.

Η “ενίσχυση” που παρουσιάζεται δεν είναι τίποτε άλλο παρά επικοινωνιακή υπερδέσμευση — μια προσπάθεια να βαφτιστούν οι λογιστικές κινήσεις του ΕΣΠΑ ως πολιτική επιτυχία.
Αλλά οι πολίτες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης δεν χρειάζονται δελτία τύπου· χρειάζονται έργα και ορατά αποτελέσματα.

Η ευθύνη της Περιφερειακής Αρχής είναι να διαχειριστεί αποτελεσματικά τους πραγματικούς πόρους που έχει, όχι να στήνει φιέστες για υπογραφές που δεν φέρνουν ούτε ένα επιπλέον ευρώ στην Περιφέρεια.

Για την 
«Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία»

Ηλιόπουλος Στέργιος
Λυμπεράκης Δημήτρης




Η Ελλάδα υπέβαλε στην Ε.Ε την πρόταση αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η πρόταση της Ελλάδας για αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε συμφωνηθεί. 

Κεντρικός στόχος της πρότασης αναθεώρησης είναι η διασφάλιση της αξιοποίησης  του συνόλου της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης προς όφελος της ανάπτυξης της χώρας, με πραγματικό αντίκτυπο στην οικονομία, την κοινωνία και την ουσιαστική αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών. 

Κύρια σημεία της ελληνικής πρότασης αναθεώρησης είναι τα ακόλουθα:

  • Η πρόταση είναι χρηματοδοτικά ουδέτερη, δηλαδή ο συνολικός προϋπολογισμός του Σχεδίου παραμένει αμετάβλητος. 
  • Η αναθεώρηση αφορά σε ανακατανομές πόρων, για μέγιστη αποδοτικότητα και αναπροσαρμογή στόχων των έργων με βάση την πραγματική υλοποίηση
  • Η απλοποίηση των οροσήμων για τη διευκόλυνση και επιτάχυνση της αξιολόγησης τους, που αποτελεί βασική στόχευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.   
  • Σταθερό διατηρείται επίσης και το μείγμα των έργων που συμβάλλουν σε πράσινους και ψηφιακούς στόχους, κάτι που άλλωστε αποτελεί και κανονιστική απαίτηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Με βάση την πρόταση αναθεώρησης, το ελληνικό σχέδιο ενισχύεται με επιπλέον δράσεις του Εθνικού Προγράμματος Πρόληψης «Προλαμβάνω», οι οποίες έχουν βοηθήσει σημαντικό αριθμό πολιτών να αντιμετωπίσει εγκαίρως και αποτελεσματικά παθήσεις που αγνοούσαν. Επιπλέον, ενισχύεται με πέμπτο κύκλο το ιδιαίτερα αποτελεσματικό πρόγραμμα δασικής προστασίας Antinero, ενώ διευρύνεται με νέες τεχνολογίες που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη το Ψηφιακό Σχολείο που φέρνει τη δημόσια εκπαίδευση στη νέα εποχή. Διευρύνεται επίσης το gigabit voucher που φέρνει την οπτική ίνα μέχρι το σπίτι, προστίθεται σύστημα παρακολούθησης και διαχείρισης κινδύνων από φυσικές καταστροφές και επεκτείνεται το πρόγραμμα για τις έξυπνες γέφυρες. Ιδιαίτερη σημασία έχει, τέλος, η ενίσχυση έργων που υλοποιούνται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο στον τομέα της οδικής ασφάλειας, όσο και στον κρίσιμο τομέα της επεξεργασίας λυμάτων. 

Οι στόχοι σε ιδιωτικές επενδύσεις αποθήκευσης ενέργειας καθώς και σε προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης προσαρμόζονται αναλογικά με τις υποβληθείσες αιτήσεις χρηματοδότησης και την αναμενόμενη πρόοδο υλοποίησης τους, οπότε επιτυγχάνεται η χρηματοδότηση όλων των αιτήσεων    για το Πρόγραμμα «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα». Στον αντίποδα, η δημόσια συνεισφορά στα έργα  ΣΔΙΤ Αρδευτικών δικτύων όπως και  το πρόγραμμα «Απόλλων» κατευθύνονται σε άλλες πηγές χρηματοδότησης. 

Όλα τα παραπάνω είναι σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θα αξιολογήσει την ελληνική πρόταση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, με στόχο να δώσει το «πράσινο φως» που θα οδηγήσει στην υποβολή του 7ου αιτήματος πληρωμής τον Δεκέμβριο 2025.

 




Υπόνοιες τουρκικού δάκτυλου στην Κρήτη

Την Κυριακή τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου θα γνωρίσουν τη νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Αθήνα, Κίμπερλι Γκιλφόιλ, σε μια ιδιότυπη δεξίωση που διοργανώνει ο Κωνσταντίνος Αργυρός στο πολιτιστικό κέντρο της οδού Πειραιώς, όπου τραγουδά.

Την ώρα που στην Αθήνα έχουμε διπλωματικές… χαμηλών τόνων εκδηλώσεις, στην Κρήτη εξελίσσονται πολύ σοβαρότερα ζητήματα, με άμεση σύνδεση στην ενεργειακή ασφάλεια και τη γεωπολιτική θέση της χώρας.

Η Κρήτη, ενεργειακή γέφυρα της Μεσογείου

Το νησί αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο για τη μεταφορά ενέργειας. Ο τεράστιος υποσταθμός της Δαμάστας στο Ηράκλειο συνδέεται ήδη με την Αττική μέσω υπερσύγχρονου καλωδίου HVDC, ενώ από το ίδιο σημείο θα ξεκινήσει και ο αγωγός GSI – επένδυση 2 δισ. ευρώ που θα φτάνει ως την Κύπρο και το Ισραήλ.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα, καθιστά την Κρήτη ιδανική για εγκατάσταση σταθμών αποθήκευσης ενέργειας.

Ο όμιλος Koç και οι τουρκικές «μπαταρίες»

Σε αυτό το κρίσιμο στάδιο εμφανίζεται ο τουρκικός όμιλος Koç, ο μεγαλύτερος βιομηχανικός όμιλος της Τουρκίας, με δραστηριότητες σε ενέργεια, ναυτιλία και άμυνα.
Σύμφωνα με τα μητρώα του ΓΕΜΗ και της ΡΑΑΕΥ, ο Koç εξαγόρασε άδειες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ελληνικών εταιρειών και ετοιμάζεται να ζητήσει άδειες για πάνω από 160 MW ισχύος και 700 MWh χωρητικότητας — δηλαδή το 80% της διαθέσιμης ισχύος στην Κρήτη.

Εάν αυτό επιβεβαιωθεί, ένας τουρκικός όμιλος θα ελέγχει κρίσιμη ενεργειακή υποδομή σε ελληνικό έδαφος. Το ζήτημα ξεπερνά τα στενά επιχειρηματικά όρια και αγγίζει θέματα εθνικής ασφάλειας και ευρωπαϊκής ενεργειακής ανεξαρτησίας, ιδίως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Πολιτικά παρασκήνια και δηλώσεις

Το Επιστημονικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου Τσίπρα περιλαμβάνει πανεπιστημιακούς, τεχνοκράτες και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Αριστεράς, μεταξύ των οποίων η Ζαχαρούλα Τσιριγώτη, η Μαριζέτα Αντωνοπούλου, η Βανέσσα Κατσαρδή, ο Άρης Στυλιανού και ο Νίκος Μαραντζίδης.

Για το νερό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως θα παραμείνει δημόσιο αγαθό, με το Δημόσιο να κατέχει το 51% της ΕΥΔΑΠ. Ωστόσο, το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα των 2,5 δισ. ευρώ ίσως φέρει αυξήσεις 2-3 ευρώ μηνιαίως, παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για «φθηνό και ποιοτικό νερό».

Εντός ΝΔ, η Ντόρα Μπακογιάννη άσκησε αυτοκριτική και ήρθε σε αντιπαράθεση με τον Βασίλη Κικίλια για την απομάκρυνση του Λιμενάρχη Χανίων, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη να παίζει τον ρόλο του «πυροσβέστη».

Στο ΠΑΣΟΚ, αναμένεται συνεδρίαση της ΚΟΕΣ, με τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα να απουσιάζει λόγω ομιλίας στο Παγκόσμιο Συνέδριο Δημάρχων στο Ρίο ντε Τζανέιρο.

Στη Βουλή, ο Δημήτρης Νατσιός επιτέθηκε στο «ξενόφερτο» Halloween, ενώ η Άννα Διαμαντοπούλου δήλωσε τη στήριξή της στον Νίκο Ανδρουλάκη.




«Σχέδιο κατά της λειψυδρίας

Το σχέδιο «Εύρυτος»: Νέα έργα 2,5 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας

Μέτρα για την προστασία της χώρας από τη λειψυδρία ανακοίνωσαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τα 100 χρόνια της ΕΥΔΑΠ στο Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή.

Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι «η ΕΥΔΑΠ ανήκει κατά 51% στο ελληνικό Δημόσιο και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει», ενώ τόνισε ότι η Αττική ενδέχεται να αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα υδροδότησης αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα. «Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για το χειρότερο», σημείωσε, επισημαίνοντας την ανάγκη για «κάθετη αύξηση των επενδύσεων της ΕΥΔΑΠ».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως για πρώτη φορά η ΕΥΔΑΠ εισέρχεται στη διαχείριση του αρδευτικού νερού, χαρακτηρίζοντας το βήμα αυτό «ένα πείραμα για τη διοίκησή της». «Η κυβέρνηση δεσμεύεται για την προστασία του νερού ως υπέρτατου δημόσιου αγαθού», ανέφερε, προσθέτοντας ότι στόχος είναι «τα επόμενα 30 χρόνια η Αττική να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα ύδρευσης».

Το έργο «Εύρυτος» και οι παρεμβάσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, παρουσίασε το σχέδιο ύψους 2,5 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει έργα σε επτά άξονες για τη διαχείριση των υδάτων της χώρας.

Κεντρικό έργο του σχεδίου είναι ο «Εύρυτος», δηλαδή η μερική εκτροπή των ποταμών Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο, με στόχο τη θωράκιση της Αττικής για τις επόμενες δεκαετίες. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το πρώτο εξάμηνο του 2029, εκατό χρόνια μετά το φράγμα του Μαραθώνα.

Παράλληλα, η ΕΥΔΑΠ υλοποιεί βραχυπρόθεσμες δράσεις, όπως η ενεργοποίηση γεωτρήσεων στη Μαυροσουβάλα, στους Ούγγρους και στον Βοιωτικό Κηφισό, με αναμενόμενη συνεισφορά 150 εκατ. κυβικών μέτρων νερού ετησίως.

Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα προβλέπονται:

  • αγωγός ανύψωσης νερού στο εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα, για διασύνδεση με αφαλάτωση,

  • χερσαία αφαλάτωση 87,5 εκατ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Θεσμικές αλλαγές και έργα σε όλη τη χώρα

Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, με στόχο μεγαλύτερη ευελιξία, προσέλκυση νέων στελεχών και υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος. Παράλληλα, το υπουργείο Εσωτερικών προχωρά σε μεταρρύθμιση των 110 Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ).

Ήδη υλοποιούνται 151 έργα με προϋπολογισμό άνω των 320 εκατ. ευρώ σε πάνω από 40 νησιά, για τη βελτίωση της ύδρευσης και αποχέτευσης.

Δηλώσεις στελεχών της ΕΥΔΑΠ

Ο πρόεδρος της ΕΥΔΑΠ, Γιώργος Στεργίου, έκανε ιστορική αναδρομή από τη δημιουργία του πρώτου υδροδοτικού δικτύου της Αθήνας μέχρι σήμερα, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος, Χάρης Σαχίνης, ανέφερε ότι το έργο «Εύρυτος» θα κοστίσει περίπου 500 εκατ. ευρώ, με μηδενικό κόστος λειτουργίας.

«Δεν θα αφήσουμε την Αθήνα χωρίς νερό», υπογράμμισε, αναφερόμενος και στο εναλλακτικό σχέδιο («Plan B») για έργα αφαλάτωσης και μείωσης διαρροών. Το σημαντικότερο έργο, όπως είπε, είναι η Ψυττάλεια 3, ενώ ήδη η ΕΥΔΑΠ έχει εξαπλασιάσει τις επενδύσεις της και εικοσαπλασιάσει την απορρόφηση κονδυλίων.




«Ηλεκτρισμένη» τηλεδιάσκεψη των βουλευτών της ΝΔ με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ

Ένα μάλλον δύσκολο απόγευμα περνά ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας, ο οποίος από τις 18:30 μετέχει σε τηλεδιάσκεψη με βουλευτές της ΝΔ ενόψει και της αυριανής συνεδρίασης κοινοβουλευτικών επιτροπών για το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας.

Είναι ενδεικτικό του κλίματος ότι στην τηλεδιάσκεψη μετέχουν περίπου 80 βουλευτές της ΝΔ, τόσο από το Λεκανοπέδιο όσο και από νομούς της περιφέρειας και φαίνεται ότι η οπισθοχώρηση της εταιρείας δεν έχει κάμψει τις αντιδράσεις. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, ο βουλευτής Δωδεκανήσων της ΝΔ Γιάννης Παππάς έθεσε ζήτημα παραίτησης σύσσωμης της διοίκησης των ΕΛΤΑ. «Δεν αντέχω άλλο να με βρίζουν. Να ζητηθούν παραιτήσεις», είπε ο κ. Παππάς, ενώ «πάρτε το πίσω», είπε με νόημα και ο βουλευτής Σάμου της ΝΔ Χριστόδουλος Στεφανάδης.

Κατά πληροφορίες του protothema.gr, στην τηλεδιάσκεψη συμμετέχει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα για τη λειτουργία των ΕΛΤΑ. Σε παρόμοιο μήκος κύματος και ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Γιάννης Παπαχρήστου, ο οποίος υπογράμμισε ότι το Υπερταμείο υποστηρίζει μεν, αλλά δεν ασκεί αρμοδιότητα. Πρακτικά, αμφότεροι έδειξαν προς τη μεριά του κ. Σκλήκα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ δέχεται ευθείες επιθέσεις από γαλάζιους βουλευτές και μάλιστα με σκληρές εκφράσεις. «Δεν μπορώ να ακούω για τεχνοκρατικές προσεγγίσεις κι εμείς να αναλαμβάνουμε το πολιτικό κόστος. Δεν μπήκατε στη στοιχειώδη ευαισθησία να μας ενημερώσετε» φέρεται να του είπε η βουλευτής Σερρών και πρώην υπουργός Φωτεινή Αραμπατζή.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο έτερος πρώην υπουργός και βουλευτής Καβάλας Νίκος Παναγιωτόπουλος. «Έχουμε παραγνωριστεί, δεν μπορώ να απολογούμαι για κάτι που δε με έχετε ενημερώσει, κύριοι τεχνοκράτες», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Παναγιώτοπουλος, διερωτώμενος μάλιστα «πώς την έχετε δει;».

Μάλιστα ο κ. Παναγιωτόπουλος ρώτησε τον κ. Σκλήκα αν ισχύουν πληροφορίες ότι τα γραφεία των ΕΛΤΑ κοστίζουν 180.000 τον μήνα για ενοίκιο.




Γιώργος Κώτσηρας | Δομική και ουσιώδης φορολογική μεταρρύθμιση προς όφελος κάθε πολίτη

Στο νομοσχέδιο για τη φορολογική μεταρρύθμιση, τα οφέλη από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας αναφέρθηκε ο  Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, μιλώντας σήμερα Δευτέρα 3 Νοεμβρίου στο Athens Tax Forum 2025, που διοργανώνει το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο κ. Κώτσηρας επισήμανε ότι τα μέτρα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που συζητείται αυτή την εβδομάδα στη Βουλή συνιστούν μια δομική και ουσιώδη φορολογική μεταρρύθμιση που ακουμπά κάθε πολίτη. Πρόκειται, όπως τόνισε, για τη μεγαλύτερη μείωση φόρων στη Μεταπολίτευση, με οριζόντια μείωση φορολογικών συντελεστών και μεγάλο όφελος για τις οικογένειες και τους νέους. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, επιπλέον, μέτρα για τη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας, για τον εξορθολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης και την αντιμετώπιση του στεγαστικού, όπως η εισαγωγή ενδιάμεσου συντελεστή στη φορολογία εισοδήματος από ενοίκια και η επέκταση και βελτίωση των φορολογικών κινήτρων για τη μίσθωση κενών κατοικιών. Τα μέτρα αυτά έρχονται σε συνέχεια της επιστροφής ενός ενοικίου που θα δοθεί ήδη από αυτόν τον μήνα για τη στήριξη των ενοικιαστών.

Καθώς η ελληνική οικονομία βρίσκεται πλέον «σε πολύ πιο στέρεες βάσεις», «μπορούμε και χτίζουμε πολιτικές με μεγαλύτερη ασφάλεια, μέτρο και μέθοδο», εξήγησε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τόνισε ότι στόχος είναι η καλή πορεία της οικονομίας να επιστρέφει στην κοινωνία.

Τέλος, ο κ. Κώτσηρας μίλησε για τη σημασία της κωδικοποίησης και απλοποίησης της νομοθεσίας για την προώθηση της ασφάλειας δικαίου και την αντιμετώπιση των σύγχρονων οικονομικών προκλήσεων, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον κώδικα φορολογίας περιουσίας και τον εθνικό τελωνειακό κώδικα, που ψηφίστηκαν πρόσφατα από τη Βουλή.




Π. Χρηστίδης | Τεράστια η ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ για τις εξελίξεις στα ΕΛΤΑ

Τεράστια ευθύνη για την κατάσταση στα ΕΛΤΑ, καταλόγισε, στην κυβέρνηση, ο Παύλος Χρηστίδης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, σε τηλεοπτική συνέντευξη στον ΣΚΑΙ και την εκπομπή “Σήμερα”, ζητώντας απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο δαπανήθηκαν τα χρήματα που δόθηκαν ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

«Στις 2 Δεκεμβρίου 2020, βγήκε ο κύριος Πιερρακάκης και ανακοίνωσε σχέδιο ενίσχυσης των ΕΛΤΑ με 250 εκατομμύρια ευρώ. Πού έχουν πάει αυτά τα χρήματα; Αυτή η απάντηση πρέπει να δοθεί», τόνισε και πρόσθεσε: «Από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν κλείσει πάνω από 140 καταστήματα ανά τη χώρα. Τι έχει εξοικονομηθεί; Τι έχει λειτουργήσει υπέρ των Ελλήνων πολιτών; Έχει διευκολυνθεί η ζωή τους; Ακόμη, έχουν πουληθεί κεντρικά καταστήματα διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ, ανακοινώθηκαν κάτι ρομποτικές διανομές, να δούμε τα αποτελέσματα όλων αυτών».

Έκανε ιδιαίτερη μνεία στη σημασία που έχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για την ελληνική κοινωνία, εδώ και δεκαετίες, ενώ αναφέρθηκε και στο μπαλάκι ευθυνών ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη διοίκηση των ΕΛΤΑ.

«Με απασχολεί πάρα πολύ το πως σχεδιάζει αυτή η κυβέρνηση. Πρέπει να απαντήσει γιατί ενώ γνώριζε το πρόβλημα από το 2019 και υποτίθεται ότι πήρε μέτρα, παρουσιάζει σήμερα μια εικόνα παρηκμασμένων ΕΛΤΑ που πρέπει να κλείσουν. Έχει τεράστια ευθύνη η κυβέρνηση. Πρέπει να δούμε τι έχει συμβεί και όχι να τα αφήσουμε να κλείσουν, να παρακμάσουν, για να μπει ιδιώτης και να τα πάρει μπιτ παρά», κατέληξε.




Αύριο στην Κομοτηνή και σε δύο εβδομάδες ξανά στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός

Η προσπάθεια της κυβέρνησης να ανατάξει το δυσμενές κλίμα στη Βόρεια Ελλάδα και στην ελληνική περιφέρεια και τα εμπόδια που ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο – Σε τρεις δήμους της Θεσσαλονίκης το ενδιαφέρον της εσωκομματικής μάχης της ΝΔ και οι νέες εκδηλώσεις του τοπικού ΠΑΣΟΚ.

Στην Κομοτηνή και συγκεκριμένα στη Βιομηχανική Περιοχή της θα βρεθεί αύριο Τρίτη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, για τα εγκαίνια του σταθμού συμπίεσης αερίου της ΔΕΣΦΑ. Η συγκεκριμένη μονάδα είναι εξαιρετικά σημαντική για τα ενεργειακά και φυσικά είναι μια σπουδαία επένδυση στην ευαίσθητη περιοχή της Θράκης. Είναι κι ακόμα ένα έργο που η κυβέρνηση βάζει στην προεκλογική φαρέτρα της εν όψει των εκλογών του 2027 και στην προσπάθεια να κερδίσει σε ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα, όπου είναι άλλωστε και μια σημαντική «τρύπα» και έχει πέσει η προσοχή όλων για την αναστροφή του κλίματος. Υπάρχει ήδη πολύς κόσμος από τη ΝΔ και την κυβέρνηση (με την ευρύτερη έννοιά της) που τρέχει αυτό το διάστημα για να ανατάξει το δυσμενές κλίμα στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά η παρουσία του ίδιου του πρωθυπουργού είναι αναγκαία. Κι επειδή στο Μέγαρο Μαξίμου το καλό χαρτί τους είναι ο κ. Μητσοτάκης, οι επισκέψεις του στην περιοχή αναμένεται να είναι όλο και πιο συχνές. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μπορέσει να επιστρέψει πολύ σύντομα στη Θεσσαλονίκη, μετά την παρέλαση, για να δώσει το παρών στην έναρξη των δρομολογίων του προαστιακού σιδηροδρόμου δυτικής Θεσσαλονίκης, με τη νέα μορφή του, στις 18 Νοεμβρίου. Δεν μπορεί όπως είναι λογικό να οριστικοποιηθεί η παρουσία του πρωθυπουργού, όμως η πρόταση έχει γίνει και η ημερομηνία έχει κυκλωθεί. Άλλωστε, είναι ένα έργο που το περιμένουν πως και πως στη δυτική Θεσσαλονίκη (και όχι μόνο) και η πρώτη σύνδεση (Ν.Σ. Σταθμός – Σίνδος και με λεωφορεία ΔΙΠΑΕ και ΒΙΠΕΘ), είναι λόγος να πανηγυρίσει η κυβέρνηση που το πέτυχε και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τηρώντας και τη δέσμευση του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου ότι μέχρι το τέλος του έτους θα γίνει πράξη.

-Στο εσωτερικό της ΝΔ τρέχουν οι διαδικασίες για τις εκλογές ανάδειξης των νέων διοικήσεων των νομαρχιακών (ΔΕΕΠ) και τοπικών (ΔΗΜΤΟ) οργανώσεων του κόμματος. Στη Θεσσαλονίκη, όπως ήταν αναμενόμενο και το έχουμε γράψει πολλές φορές, στις δύο ΔΕΕΠ, Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, είχαμε τελικά μόνο από μία υποψηφιότητα για την προεδρία κι έτσι ο Νίκος Πατσέας θα είναι ο νέος πρόεδρος της ΔΕΕΠ Α’ Θεσσαλονίκης, στη θέση του Θόδωρου Μητράκα, ενώ ο Κώστας Πάλλας θα είναι ο νέος πρόεδρος της ΔΕΕΠ Β’ Θεσσαλονίκης στη θέση του Θωμά Βράνου. Μία και μοναδική υποψηφιότητα έχουμε και στις 11 ΔΗΜΤΟ για την προεδρία τους. Οι ΔΗΜΤΟ αντιστοιχούν στους 14 δήμους του νομού Θεσσαλονίκης, οπότε σε τρεις θα έχουμε μάχη. Και στις τρεις οι υποψηφιότητες είναι από δύο. Στις δυο μεγάλες (πληθυσμιακά) ΔΗΜΤΟ της Καλαμαριάς και του Ευόσμου υποψήφιοι είναι στην πρώτη ο Πάνος Καρδαράς, που έχει την υποστήριξη αρκετών βουλευτών, και η Κούλα Ιωαννίδου, που κι αυτή έχει την υποστήριξη τουλάχιστον ενός βουλευτή, ενώ στη ΔΗΜΤΟ Ευόσμου υποψήφιος είναι ο Χρήστος Δουμπάρατζης, ο οποίος έχει κομματική πορεία και είναι γνωστός στα γαλάζια στελέχη της τοπικής κοινωνίας και η Αναστασία Τσαουσίδου, η οποία θεωρείται επίσης ισχυρή υποψηφιότητα. Μάχη δύο υποψηφίων θα έχουμε και στον δήμο Δέλτα, μεταξύ των υποψηφίων προέδρων, Αντώνη Μάνου και Γιάννη Κουτούδη, οι οποίοι έχουν καθένας την υποστήριξη διαφορετικών τοπικών ομάδων. Ομάδες οι οποίες δημιουργήθηκαν από τις δημοτικές εκλογές, αφού οι δυο «γαλάζιες» παρατάξεις που κυριάρχησαν ήταν της δημάρχου, Γερακίνας Μπισμπινά και του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Νάκου Δημητριάδη. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι ψήφοι στον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών, που ανέδειξαν την κ. Μπισμπινά δήμαρχο ήταν ελάχιστες, αντιλαμβάνεται κάποιος ότι το ουσιαστικό ντέρμπι των εκλογών της 30ης Νοεμβρίου θα είναι στον δήμο Δέλτα…

-Στο ΠΑΣΟΚ Θεσσαλονίκης σάς ενημερώσαμε για την εκδήλωση της Παρασκευής στην Καλαμαριά με κεντρικό ομιλητή τον εκπρόσωπο τύπου, Κώστα Τσουκαλά, και σας είπαμε ότι οι εκδηλώσεις εντείνονται μετά το διάλειμμα του εορταστικού τετραημέρου για την πόλη. Έτσι χτες πραγματοποιήθηκε «αυτοδιοικητικό κάλεσμα» με τον δήμαρχο Νεάπολης – Συκεών, Σίμο Δανιηλίδη, ώστε τα αυτοδιοικητικά στελέχη του κόμματος να πάνε με συντεταγμένες κοινές θέσεις στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη, ενώ εντός της εβδομάδας και συγκεκριμένα μεθαύριο Τετάρτη πραγματοποιείται εκδήλωση στον Εύοσμο, με κεντρικό ομιλητή τον Παναγιώτη Δουδωνή. Τα κεντρικά και προεδρικά στελέχη έχουν μπει σε διαδικασία περιοδειών, με κεντρικό θέμα την επικοινωνία στους πολίτες του κυβερνητικού προγράμματος του κόμματος. Η επιλογή των στελεχών που είναι κεντρικοί ομιλητές μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς γίνεται προσπάθεια για να περιοριστούν τυχόν παραφωνίες, οι οποίες δεν είναι και σπάνιες εδώ που τα λέμε… Πιστεύω (και το πιστεύουν και στο ΠΑΣΟΚ) ότι ουσιαστικά ο κοινός βηματισμός και η κοινή γραμμή θα επιτευχθεί μόλις γίνει και το συνέδριο του κόμματος, το οποίο όμως αργεί. Τώρα λέγεται ότι πηγαίνει ακόμα παραπέρα από τον Φεβρουάριο και πάντως (έτσι μας λένε) εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Αυτό δίνει επαρκή χρόνο για να γίνουν με τον καλύτερο τρόπο και οι περιφερειακές συνδιασκέψεις που υπολείπονται, μεταξύ των οποίων και της Κεντρικής Μακεδονίας (θα γίνει στη Θεσσαλονίκη), η οποία υπολογίζεται στις αρχές του νέου έτους πια.

-Με την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ να βρίσκεται σε εξέλιξη, ο μεγάλος βραχνάς της κυβέρνησης είναι οι επιδοτήσεις προς τους αγρότες και πώς αυτές θα μπορέσουν να δοθούν πριν τα Χριστούγεννα, για να περιοριστεί το πλήγμα που δέχεται ο αγροτικός κόσμος και δέχεται και η κυβέρνηση. Τον πρώτο λόγο έχουν οι Βρυξέλλες και γι’ αυτό η αυριανή μέρα είναι πολύ σημαντική, ώστε να εγκριθεί το σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και να προχωρήσουν οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί χωρίς εμπόδια. Παράλληλα τρέχει η εξεταστική για την υπόθεση και προκύπτουν και νέα ονόματα στελεχών τα οποία θα κληθούν να εξεταστούν. Να μπουν στο κάδρο δηλαδή, είτε φέρουν ευθύνες, είτε όχι. Η πληγή αιμορραγεί έτσι κι αλλιώς… Προσθέστε τώρα εδώ και την υπόθεση των ΕΛΤΑ, που φαίνεται να αιφνιδίασε ακόμα και την κυβέρνηση και μπορείτε να αντιληφθείτε το πλήγμα που δέχεται ειδικά στην ελληνική περιφέρεια. Αν η αναστολή του λουκέτου των καταστημάτων εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης για τρεις μήνες μπορεί να περιορίσει τη ζημιά είναι ένα θέμα. Το ζητούμενο είναι τι γίνεται τρεις μήνες μετά… Όχι τίποτα άλλο, αλλά άρχισε από σήμερα και ο προεκλογικός αγώνας του ΠΑΣΟΚ, όπως μας ενημέρωσε από τη Θεσσαλία ο πρόεδρός του, Νίκος Ανδρουλάκης.




ΣΥΡΙΖΑ για ΕΛΤΑ | Αίτημα παρουσίας του Κ. Χατζηδάκη στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών

Μετά τις αποκαλύψεις της Εφημερίδας των Συντακτών για την ενημέρωση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη για το σχέδιο κλεισίματος 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ, τα ερωτήματα, είναι πλέον αμείλικτα:

 Γνώριζε ή όχι ο κ. Χατζηδάκης ότι η διοίκηση των ΕΛΤΑ είχε ήδη προχωρήσει σε απόφαση για τη μαζική αναστολή λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων;

 Γνώριζε ή όχι ότι από την περασμένη Παρασκευή η διοίκηση των ΕΛΤΑ επέδωσε περίπου 600 «φύλλα πορείας» σε προσωπικό 204 καταστημάτων για να γίνουν διανομείς αλλού, με αποτέλεσμα ολόκληρες περιοχές να μένουν χωρίς βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες;

Όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ, ο ίδιος είχε ήδη λάβει από το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου αναλυτική επιστολή από τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ και στενό συνεργάτη του, Γρηγόρη Σκλήκα, στην οποία περιγραφόταν με κάθε λεπτομέρεια η οικονομική κατάσταση του οργανισμού και το σχέδιο συρρίκνωσής του. Σύμφωνα με πηγές των ΕΛΤΑ, η επιστολή αυτή είχε κοινοποιηθεί και στον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, που έχει την εποπτεία της «Καθολικής Υπηρεσίας». Η ενημέρωση υπήρξε πλήρης. Η σιωπή, ωστόσο, εκκωφαντική.

Αν γνώριζε, είναι συνυπεύθυνος για μια πρωτοφανή πράξη απαξίωσης του δημόσιου οργανισμού. Αν δεν γνώριζε, τότε τίθεται ζήτημα λειτουργίας και αξιοπιστίας του «επιτελικού κράτους» και της ίδιας της κυβέρνησης.

Για όλους αυτούς τους λόγους ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύσης Καλαματιανός, απέστειλε σήμερα επιστολή προς τον Πρόεδρο της Βουλής, ζητώντας την παρουσία του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, στην αυριανή κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης, προκειμένου να δοθούν πλήρεις εξηγήσεις για το ποιος γνώριζε, ποιος αποφάσισε και ποιος καλύπτει το κλείσιμο και την απαξίωση των ΕΛΤΑ.

Η κυβέρνηση δεν μπορεί να παριστάνει την ανήξερη. Οι πολίτες αξίζουν καθαρές απαντήσεις.




Παρέμβαση Μπαράν για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ στον Νομό Ξάνθης

Την οριστική ανάκληση της απόφασης για το κλείσιμο των υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ σε Εύλαλο και Σταυρούπολη ζητά με ερώτησή του προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο βουλευτής Ξάνθης του ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ, Μπουρχάν Μπαράν.

Όπως τονίζει, τα δύο καταστήματα εξυπηρετούν κρίσιμες ανάγκες των κατοίκων στις απομακρυσμένες αυτές περιοχές και η παύση λειτουργίας τους θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα για ηλικιωμένους και άτομα χωρίς δυνατότητα μετακίνησης.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:




Τ. Χατζηβασιλείου | Η Ελλάδα ενεργειακός πυλώνας στα Βαλκάνια και την Ευρώπη

«Η παρουσία των Αμερικανών Υπουργών τις επόμενες ημέρες στην Αθήνα αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι η Ελλάδα είναι ενεργειακός πυλώνας και πάροχος ασφάλειας για ολόκληρη την περιοχή», δήλωσε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, σε συνέντευξή του στον Αθήνα 9.84, το πρωί της Δευτέρας.

Αναφερόμενος στην επικείμενη Σύνοδο της Σύμπραξης για τη Διατλαντική Συνεργασία για την Ενέργεια, τόνισε ότι «αναδεικνύει τη στρατηγική θέση της Ελλάδας στο νέο ενεργειακό τοπίο της Ευρώπης». Όπως εξήγησε, «η χώρα μας δεν είναι απλώς ενεργειακός κόμβος, αλλά πάροχος ενεργειακής ασφάλειας, καθώς σήμερα η ενέργεια δεν είναι απλά ένα προϊόν συναλλαγής αλλά συνώνυμο της ασφάλειας».

Ο κ. Χατζηβασιλείου σημείωσε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη «έχει αναβαθμίσει καθοριστικά το γεωπολιτικό και ενεργειακό αποτύπωμα της Ελλάδας», μέσα από υποδομές στρατηγικής σημασίας, όπως αυτές της Αλεξανδρούπολης και της Ρεβυθούσας, που καθιστούν τη χώρα απαρχή του Κάθετου Διαδρόμου, επιτρέποντας τη μεταφορά φυσικού αερίου και ενέργειας από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, την Ουκρανία και μελλοντικά τη Βαλτική. «Ο Κάθετος Διάδρομος είναι το μεγάλο σχέδιο που υποστηρίζει σθεναρά η κυβέρνηση, γιατί θωρακίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και καθιστά τη χώρα μας κύρια ενεργειακή πύλη για την ευρωπαϊκή αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο πλαίσιο, υπενθύμισε ότι «όταν, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Μόσχα έκλεισε τη στρόφιγγα φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, η Ελλάδα ήταν εκείνη που στήριξε τους γείτονες Βούλγαρους καλύπτοντας τις ενεργειακές τους ανάγκες». Όπως υπογράμμισε, «το γεγονός αυτό αποδεικνύει πως η χώρα μας έχει μετατραπεί σε πάροχο σταθερότητας και αλληλεγγύης για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη».

Αναφερόμενος στις εξελίξεις νοτίως της Κρήτης, ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι «οι έρευνες γίνονται με βάση το Διεθνές Δίκαιο, στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι ανυπόστατο και αίολο». Όπως είπε, «η στρατηγική της Ελλάδας είναι σαφής: στηρίζεται στο Διεθνές Δίκαιο και στη θωράκιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τον ρόλο της χώρας ως αξιόπιστου παρόχου ασφάλειας στην ευρύτερη γειτονιά».

Για την Κύπρο

Αναφερόμενος στο μνημόσυνο του Γλαύκου Κληρίδη στη Λευκωσία, όπου συνόδευσε τον Πρωθυπουργό, ο κ. Χατζηβασιλείου τόνισε ότι «ο Γλαύκος Κληρίδης υπήρξε ένας μεγάλος ηγέτης του κυπριακού Ελληνισμού, που συνέδεσε το όνομά του με τη σύγχρονη ιστορία της Κύπρου». Όπως είπε, «ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του απέδωσε με πληρότητα την παρακαταθήκη του Κληρίδη, υπενθυμίζοντας τη σταθερή συμπόρευση Αθήνας και Λευκωσίας στην προσπάθεια επανεκκίνησης του διαλόγου για το Κυπριακό».

Ο βουλευτής Σερρών υπογράμμισε ότι «η Ελλάδα και η Κύπρος εργάζονται από κοινού, με ρεαλισμό και προσήλωση στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών, για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας». Όπως εξήγησε, «οι Ελληνοκύπριοι παραμένουν σταθερά προσηλωμένοι στη διαδικασία των Ηνωμένων Εθνών και προσέρχονται πάντα με καλή πίστη, με στόχο την επανένωση του νησιού σε ένα κοινό ευρωπαϊκό μέλλον». Παράλληλα, επεσήμανε ότι «μετά τις πρόσφατες εξελίξεις με τη νίκη Ερχιουρμάν στα κατεχόμενα, αναμένουμε να δούμε αν ο νέος κατοχικός ηγέτης θα επιχειρήσει πραγματικά να απογαλακτιστεί από την Άγκυρα και να προσεγγίσει τον διάλογο με ειλικρίνεια, στη βάση της ομοσπονδίας, όπως υποστήριζε προεκλογικά».

Για τη νέα πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Κλείνοντας, αναφερόμενος στη νέα Πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα, κ. Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, σημείωσε ότι η ίδια «ανήκει στο στενό περιβάλλον του Προέδρου Τραμπ και μπορεί να λειτουργήσει ως αποτελεσματικός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ Αθήνας και Ουάσιγκτον». Δήλωσε αισιόδοξος ότι «η συνεργασία θα είναι εξαιρετική, όπως ήταν και με τους προκατόχους της», και τόνισε ότι «η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο αξιόπιστους και στρατηγικά σημαντικούς εταίρους και συμμάχους των Ηνωμένων Πολιτειών και του ΝΑΤΟ στην περιοχή».




Νέα πρόεδρος της ΔΕΕΠ ΝΔ Καβάλας η Στέλλα Παπαδοπούλου

Η δικηγόρος Στέλλα Παπαδοπούλου είναι η νέα πρόεδρος της ΔΕΕΠ ΝΔ Καβάλας (πρώην ΝΟΔΕ), διαδεχόμενη τον επί δέκα χρόνια πρόεδρο, Μπάμπη Δράκο. Η προθεσμία υποβολής υποψηφιοτήτων έληξε χωρίς να υπάρξει άλλος ενδιαφερόμενος, με αποτέλεσμα η κ. Παπαδοπούλου να αναδειχθεί πρόεδρος χωρίς αντίπαλο.

Νέα πρόσωπα θα αναλάβουν, επίσης, την ηγεσία των δημοτικών οργανώσεων Παγγαίου, Νέστου και Θάσου, καθώς οι απερχόμενοι πρόεδροι δεν υπέβαλαν εκ νέου υποψηφιότητα.

«Μετά από δέκα χρόνια παρουσίας μου στη θέση του προέδρου της ΝΟΔΕ Καβάλας, ήρθε η ώρα της αποχώρησης. Η εκλογή της Στέλλας Παπαδοπούλου στη θέση της προέδρου εξασφαλίζει τη συνοχή της τοπικής ΝΔ και τη διατήρηση της φυσιογνωμίας της, όπως την προσδιόρισε ο ιδρυτής μας, Κωνσταντίνος Καραμανλής. Καλή επιτυχία, Στέλλα», δήλωσε ο απερχόμενος πρόεδρος του οργάνου, Μπάμπης Δράκος.




Ν.Παπαθανάσης | 72,6 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ για επαγγελματική κατάρτιση σπουδαστών

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση, εντάσσονται στο Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027» δύο δράσεις, συνολικής δημόσιας δαπάνης 72,6 εκ. ευρώ, για την επαγγελματική κατάρτιση των σπουδαστών δημοσίων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. 

Ο κύριος στόχος των δράσεων, με δυνητικά ωφελούμενους 10.660 σπουδαστές, είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων των καταρτιζόμενων, η διευκόλυνση της επαγγελματικής ένταξης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και η γενικότερη αναβάθμιση της εκπαίδευσης που παρέχεται στις ΣΑΕΚ.

Στο πλαίσιο των δράσεων θα χρηματοδοτηθούν: 

  • Επιδότηση πρακτικής άσκησης των σπουδαστών  διάρκειας 960 ωρών.
  • Αμοιβές εκπαιδευτών για τη διδασκαλία επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών αντικειμένων/γνώσεων
  • Λειτουργία των δομών. 

Οι δράσεις απευθύνονται σε σπουδαστές, οι οποίοι ξεκίνησαν τις σπουδές τους τον Οκτώβριο του 2022 και διαχωρίζονται βάσει ηλικίας και εκπαιδευτικής/επαγγελματικής κατάστασης (έως 29 ετών και άνω των 30 ετών).

Δικαιούχος της Πράξης είναι το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης.  




Κ.Πιερρακάκης | Η Ελλάδα έχει επιχειρήσεις που μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στην παγκόσμια αγορά

Ομιλία Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στο 4ο Οικονομικό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής.

«Κυρίες και κύριοι,

Ξεκινώ με τα αυτονόητα συγχαρητήρια στην Ναυτεμπορική και την εξαιρετική δουλειά που κάνει, καθώς και για τα συνέδριά της και για το συγκεκριμένο συνέδριο, το οποίο έχει πλέον εξελιχθεί σε θεσμό. Είχα ετοιμάσει κάποιες σκέψεις από κείμενο, αλλά θα τις αποφύγω. Αντ’ αυτού θα προσπαθήσω να μιλήσω λίγο για τη μεγάλη εικόνα και να σχολιάσω κάποια από τα πράγματα τα οποία ακούστηκαν πριν.

Θα ξεκινήσω πρώτα από τον τίτλο του συνεδρίου, λέγοντας, αφενός, ότι η διάσταση της ανταγωνιστικότητας για όλους εμάς και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ο Νο1 στόχος. Όλο το πνεύμα της έκθεσης Ντράγκι και της έκθεσης Λέτα είναι ακριβώς το να μπορέσει η Ευρώπη να αποκτήσει την ανταγωνιστικότητα που μέχρι σήμερα δεν είχε και δεν έχει στον βαθμό στον οποίο θα μπορούσε να την έχει. Και όλο αυτό έχει να κάνει με μια σειρά από παρατηρήσεις τις οποίες βλέπουμε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Ο Μάριο Ντράγκι, αυτό το οποίο αναφέρει, και το ανέφερε μάλιστα πολύ χαρακτηριστικά όταν είχε σηκωθεί πάρα πολύ η συζήτηση περί δασμών με τις Ηνωμένες Πολιτείες και με τη νέα πολιτική της κυβέρνησης Τράμπ, ήταν ότι μιλάμε για δασμούς, μιλάμε για εμπόδια, δηλαδή, τα οποία θα υπάρξουν στο διεθνές εμπόριο στη σχέση μας με τις ΗΠΑ, αλλά στην πράξη εμείς, τα κράτη-μέλη της ΕΕ, έχουμε αόρατους δασμούς μεταξύ μας. Έχουμε αόρατους δασμούς, τους οποίους το ΔΝΤ τους έχει υπολογίσει στο 110%, περίπου, ενός αντίστοιχου δασμού στον χώρο των υπηρεσιών και περίπου πάνω από 45% στον χώρο της μεταποίησης.

Αυτό όλο αντανακλά το γεγονός ότι ακόμη και τώρα υπάρχουν πράγματα τα οποία θα μπορούσαμε να είχαμε πετύχει ως Ευρώπη και δεν τα έχουμε πετύχει. Και αυτό βρίσκει την αντανάκλασή του στον ρυθμό ανάπτυξης των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλάμε για την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, δηλαδή για την Ένωση Κεφαλαιαγορών, για την Τραπεζική Ένωση. Γιατί πρέπει να μπορέσουμε να δώσουμε μια έξτρα ώθηση στην ανάπτυξη.

Διότι, για να ξεκινήσω να σχολιάζω κάποια από τα πράγματα που ακούστηκαν πριν, η πραγματικότητα λέει ότι αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα αντιμετωπίζεται πλέον, έχοντας περάσει μια χαμένη δεκαετία, όντως ως μια χώρα η οποία έχει πετύχει πάρα πολλά πράγματα, χάρη στις τεράστιες αντοχές του λαού της.

Αρκεί κανείς να δει τα στοιχεία του δεκαετούς ομολόγου της Ελλάδας και να τα συγκρίνει με της Ιταλίας ή της Γαλλίας. Να δει την ταχεία αποκλιμάκωση του ελληνικού δημοσίου χρέους μετά τον Covid-19, είχε ακουμπήσει περίπου το 210%. Η πρόβλεψη στο προσχέδιο του προϋπολογισμού είναι ότι θα είμαστε στο 137,6% του ΑΕΠ μας. Η ανεργία αποκλιμακώνεται, βρισκόμαστε πλέον στα χαμηλά, σε σύγκριση, δηλαδή, με τα νούμερα, εκείνα τα οποία είχαμε πριν από την οικονομική κρίση του 2008.

Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αρκετά μεγαλύτερος από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης. Όλα αυτά είναι καλά. Όλα αυτά είναι κεκτημένα. Έχουμε πλέον πρωτογενή πλεονάσματα. Το πρωί ήμασταν με τον Πρωθυπουργό, είχε έρθει ο αρμόδιος οικονομικός επίτροπος για τον προϋπολογισμό ο κύριος Σεραφίν. Είπε «χαίρομαι που είμαι σε μια χώρα οικονομικής επιτυχίας».

Αυτά λέγονται. Αυτά δεν κρύβουν, όμως, το γεγονός ότι υπάρχουν και πάρα πολλά προβλήματα και πάρα πολλές προκλήσεις, τις οποίες ακόμη και τώρα πρέπει να υπερβούμε. Είναι σαφές ότι έχουμε ακόμη ένα φάσμα εκκρεμοτήτων μπροστά μας. Ανάφερε ο κ. Κτενάς στην εισαγωγική του τοποθέτηση, τα στοιχεία της παραγωγικότητας. Ναι, η παραγωγικότητα ακόμη είναι ζητούμενο να μπορέσει να αυξηθεί και να μπορέσει να αυξηθεί γρηγορότερα. Ναι, για να μπορέσουμε να πετύχουμε ακόμη γρηγορότερους ρυθμούς ανάπτυξης θα πρέπει να μπορέσουμε να έχουμε κατακτήσεις και σε ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Και εδώ θα είναι η απόκλισή μου από τον τίτλο στον άλλο όρο, στον όρο της αυτάρκειας. Εγώ θα αντικαταστήσω τον όρο αυτάρκεια με τον όρο κυριαρχία.

Και ο όρος κυριαρχία δεν είναι απόλυτος. Ο όρος κυριαρχία, προκύπτει στη διεθνή βιβλιογραφία από τη Συνθήκη της Βεστφαλίας, το 1648. Και λέει ότι έχουμε πλήρη εξωτερική αυτονομία και πλήρη εσωτερική ιεραρχία στα κράτη μας. Αυτό δεν υπήρξε ποτέ απόλυτο. Ειδικά για εμάς τους Ευρωπαίους, εμείς επιλέξαμε να μοιραστούμε στοιχεία της κυριαρχίας μας με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά στην τομέα της οικονομίας, για να μπορέσουμε να πετύχουμε αυτή τη μεγάλη ώθηση.

Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, με δεδομένες τις εκκρεμότητες της, με δεδομένες τις κατακτήσεις από τη μία, αλλά και όλα αυτά τα οποία πρέπει να μπορέσει να συνεχίσει να πετυχαίνει από την άλλη, πρέπει να αξιοποιήσει την παρουσία της στην Ευρώπη ακόμα περισσότερο. Και έτσι αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε, να συμβάλλουμε στη δημιουργία αυτού που λέμε Ευρωπαίοι Πρωταθλητές.

Κάποτε μιλούσαμε περισσότερο για εθνικούς πρωταθλητές. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι στην Ευρώπη δεν χρειαζόμαστε 27 πετυχημένες οικονομίες. Χρειαζόμαστε μια ενιαία αγορά εν τοις πράγμασι για να μπορέσει να αποκτήσει την κλίμακα της ανταγωνιστικότητας, όπως λέει το συνέδριό σας, για να μπορέσουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν διεθνώς τις αμερικανικές, τις κινεζικές, επιχειρήσεις από όλο το φάσμα του πλανήτη. Κι αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα έχουμε επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να αναβαθμίσουν τους εαυτούς τους ακόμη περισσότερο για να ανταγωνιστούν σε αυτό το παγκόσμιο φάσμα του διεθνούς ανταγωνισμού.

Όλο αυτό έρχεται και συναρτάται και με την εθνική μας πολιτική. Τα εμπόδια τα  οποία πρέπει ακόμα κι εμείς τώρα να αφαιρέσουμε από την εθνική οικονομία, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για την οποία μιλάμε πάρα πολλά χρόνια. Το επόμενο διάστημα, ανάμεσα σε άλλα, θα φέρουμε έναν νόμο σαν Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή, ο οποίος θα μιλάει για τα ιδρύματα εκείνα τα οποία υπάρχουν στην χώρα μας από το 19ο αιώνα, των οποίων η περιουσία ακόμη και σήμερα δεν έχει αποτιμηθεί, για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε την περιουσία τους. Να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε, δηλαδή, το οικιστικό απόθεμα, το οποίο ενδεχομένως έχουμε. Θυμάμαι αυτή τη συζήτηση από τα χρόνια των μνημονίων. Θα έρθουμε τώρα να δώσουμε μια θεσμική λύση σε αυτό το ζήτημα. Και βέβαια, ανάμεσα σε άλλα, πρέπει να μπορέσουμε να κάνουμε πολιτικές σε κλαδικό επίπεδο, οι οποίες θα απελευθερώσουν τον αναπτυξιακό στόχο.

Αναφερθήκατε, κύριε Κτενά, στον ορυκτό πλούτο, αναφερθήκατε σε μια σειρά από πράγματα τα οποία αποτελούν δυνατότητες της χώρας μας και η χώρα δεν τις έχει αξιοποιήσει. Θυμάμαι χαρακτηριστικά όταν περνάγαμε τον νόμο για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια ή – μάλλον – για την εγκατάσταση ξένων πανεπιστήμιων στην Ελλάδα, κάτι το οποίο είχε μείνει ως εκκρεμότητα μόνο για εμάς και την Κούβα, να γίνεται μια μελέτη της Deloitte, η οποία έλεγε ότι το αναπτυξιακό impact, η αναπτυξιακή επίδραση αυτής της μελέτης, θα είναι περίπου το 1% του ΑΕΠ, δηλαδή ποιό; Το αυτονόητο. Το καθηλωτικά προφανές, να μπορέσει η Ελλάδα να έχει ξένους φοιτητές εδώ πέρα και να μπορέσουν λιγότεροι Έλληνες φοιτητές, κατ’ αναλογίαν του πληθυσμού μας, να φεύγουν έξω για να σπουδάσουν. Το απόλυτα προφανές για δεκαετίες δεν είχε γίνει. Και αυτό το απόλυτα προφανές, μπορούσε να δώσει μια αναπτυξιακή ώθηση έξτρα της τάξης του 1%. Η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου αντιστοίχως. Έχουμε πολλά τέτοια, αν θέλετε, προφανή, τα οποία σε έναν κόσμο, ο οποίος αλλάζει τρομακτικά γρήγορα, μπορούν να έρθουν και να δώσουν έξτρα αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία μας. Χρησιμοποιούσα παλιά από τα χρόνια της ψηφιακής μετάβασης την αναλογία του ότι η Ελλάδα πάντα είχε το hardware αλλά δεν είχε το software. Δηλαδή, ότι είχε την πρώτη ύλη αλλά δεν είχε τις σωστές πολιτικές, σωστές στρατηγικές για να απελευθερώσει αυτές τις δυνατότητες. Λοιπόν, τώρα τις έχει. Και για να σχολιάσω τον τελευταίο σημείο της αναφοράς σας πριν, σε σχέση με το παραγωγικό μοντέλο το οποίο οφείλει να αλλάξει, θα σας πω ότι το παραγωγικό μοντέλο όντως αλλάζει, απλώς δεν έχει αλλάξει πλήρως ακόμη. Γιατί; Γιατί έχουμε μια μεγάλη δημοσιονομική κατάκτηση, την οποία διεθνώς μας την αναγνωρίζουν. Έχουμε και μια μεγάλη ψηφιακή κατάκτηση, η οποία είναι σαφές ότι βίωσε κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας στο πεδίο και αντανακλάται εν αντιθέσει με όσα είπε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στους διεθνείς δείκτες.

Εγώ θα αναφέρω μόνο το δίκτυο των ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου η Ελλάδα ήταν η τελευταία το 2019 και πέρασε πάνω από το μέσο όρο σε 4 χρόνια. Και θα αναφέρω επίσης μια δημοσκόπηση, η οποία λέει ότι η δημιουργία του gov.gr θεωρείται η δεύτερη πιο δημοφιλής μεταρρύθμιση στην Ελλάδα μετά την ίδρυση του ΕΣΥ. Και στο τέλος της ημέρας θα επικαλεστώ την ατομική εμπειρία του καθενός και της καθεμιάς σας για το κατά πόσον η Ελλάδα έχει καταφέρει να κάνει ένα πολύ μεγάλο ψηφιακό άλμα, το οποίο βέβαια δεν είχε ακόμα ολοκληρωθεί.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μπορούμε να διαφωνούμε στις ερμηνείες, αλλά να μην διαφωνούμε στα δεδομένα, ειδικά όταν αυτά θεμελιώνονται από την εμπειρία της κάθε Ελληνίδας και του κάθε Έλληνα. Κλείνω αυτή την παρένθεση για να πω ότι έχουμε την δημοσιονομική κατάκτηση, έχουμε την ψηφιακή κατάκτηση, αλλά ακόμη και τώρα έχουμε δύο εκκρεμότητες στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου.

Εξαγωγές, όταν μπήκαμε στην κρίση, ήμασταν στο 20% του ΑΕΠ και τώρα είμαστε στο 42%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 51%. Δεν έχουμε ακόμα φτάσει εκεί που πρέπει, αλλά μπορούμε. Είμαστε σε αυτή τη διαδρομή.

Και βέβαια, η δεύτερη εκκρεμότητα είναι επενδύσεις προς ΑΕΠ. Όταν αναλάβαμε το 2019 ήμασταν στο 11% του ΑΕΠ και με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού το 2026, θα φτάσουμε στο 18%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 21,2%. Άρα έχουμε καλύψει το μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής,  αλλά ακόμη δεν το έχουμε καλύψει όλο. Ακόμη έχουμε δουλειά να κάνουμε, ακόμη πρέπει να πετύχουμε κατακτήσεις και βελτιώσεις στην παραγωγικότητα, αλλά σας διαβεβαιώ με σταθερότητα,  με πίστη ότι μπορεί η χώρα να κατακτήσει ολοένα να και περισσότερα πράγματα και με την πεποίθηση ότι η Ελλάδα και η ελληνική οικονομία έχουν αυτές τις τεράστιες δυνατότητες πράγματι στο πεδίο και ότι μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε, μπορούμε να πετύχουμε αυτή την πολύ μεγάλη ποιοτική αλλαγή η οποία θα φτάσει σε κάθε νοικοκυριό, σε κάθε Ελληνίδα, σε κάθε Έλληνα.

Κλείνω με την εξής παρατήρηση: Αν δει κανείς ετυμολογικά τον όρο αλήθεια, αλήθεια σημαίνει μη λήθη. Υπάρχει μνήμη με τη λήθη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε από πού  ξεκίνησαν αυτές οι μνήμες. Διότι θυμάμαι πάρα πολύ καλά, ειδικά όταν συναντώ την Γενική Διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, τι ήταν Ελλάδα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πριν από λίγα χρόνια, όταν η προηγούμενη γενιά έχει περάσει το λογαριασμό στη δική μου και τι είναι η Ελλάδα σήμερα, με ιδρώτα και αίμα του ελληνικού λαού πρωτίστως, υπερβαίνοντας την πολιτική σε οποιαδήποτε  κυβέρνηση.

Έχουμε πετύχει πολλά. Μπορούμε να πετύχουμε πολλά, πολλά περισσότερα, πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα. Αλλά δεν θα αναιρέσουμε και δεν θα γκρεμίσουμε όλα αυτά που έχουμε ήδη κατακτηθεί. Όλες και όλοι, ανεξάρτητα από το πολιτικό φάσμα, ανεξάρτητα από το χρώμα, τοποθέτηση και πεποίθηση, πρέπει να χτίσουμε πάνω στα κεκτημένα. Το οφείλουμε και στους εαυτούς μας και σε όσους έχουν.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».




Κ.Πιερρακάκης | Το πραγματικό τεστ αξιοπιστίας θα είναι οι πράξεις, όχι τα σχέδια

Την ανάγκη να προχωρήσει η Ευρώπη άμεσα στην ολοκλήρωση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, συνομιλώντας με τον Διευθυντή του Bruegel, Jeromin Zettelmeyer, στο πλαίσιο κοινής εκδήλωσης για τα 20 χρόνια παρουσίας του ευρωπαϊκού think tank, αλλά και για την ένταξη της χώρας στο δίκτυο των συνεργαζόμενων χωρών.

«Πρέπει άμεσα να ολοκληρώσουμε την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων. Το κόστος ευκαιρίας της μη υλοποίησής της είναι το μεγαλύτερο το οποίο έχουμε να αντιμετωπίσουμε συνολικά σαν ευρωπαίοι. Οφείλουμε να στοχεύσουμε ακόμα καλύτερα την ευρωπαϊκή βιομηχανική πολιτική εκεί όπου μπορούμε να γεννήσουμε Ευρωπαίους πρωταθλητές».

Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι η Ευρώπη πρέπει να επιταχύνει την ολοκλήρωση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, προωθώντας παράλληλα μια φιλόδοξη και συνεκτική ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική.

«Η Ένωση Κεφαλαιαγορών, η Τραπεζική Ένωση, ό,τι από κοινού συγκροτεί την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, βρίσκονται ήδη σε προτάσεις. Οι πολιτικές έχουν καθοριστεί. Το συζητάμε κάθε μήνα στο Eurogroup και στο ECOFIN, προωθώντας αυτές τις πολιτικές, τα μέτρα, τις ιδέες», είπε, συμπληρώνοντας ότι για να αποκτήσουν αυτές οι συζητήσεις ουσιαστικό αντίκτυπο θα πρέπει να δούμε διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές (M&A) να υλοποιούνται στην πράξη.

«Αυτό θα είναι το πραγματικό τεστ αξιοπιστίας, και όχι απλώς ο θεσμικός σχεδιασμός», είπε.

 Ευρώπη που δημιουργεί πρωταθλητές και όχι “αστερίσκους”

Ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε ότι η πρακτική των «εθνικών επιφυλάξεων» υπονομεύει τη συνοχή της ΕΕ και ζήτησε πραγματικές διασυνοριακές κινήσεις και συγχωνεύσεις.

«Αν αθροίσεις και τους 27 εθνικούς “αστερίσκους”, στο τέλος δεν έχεις κανένα αποτέλεσμα. Πρέπει να κινηθούμε ταχύτερα, καθαρά και με θάρρος. Χρειαζόμαστε μια ενιαία αγορά όχι 27 εκδοχές της».

Ο Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη για περισσότερες διασυνοριακές εξαγορές και συγχωνεύσεις εντός της Ευρώπης, προβάλλοντας το παράδειγμα της UniCredit στην Ελλάδα, το οποίο, όπως είπε, «αποτελεί ένα τεστ πραγματικών προθέσεων για πολλές ευρωπαϊκές χώρες».

«Η UniCredit αυτή τη στιγμή αυξάνει την μετοχική της παρουσία στην Alpha Bank. Η Credia, εξαγοράζει μια μαλτέζικη τράπεζα. Και ταυτόχρονα, είμαστε ιδιαίτερα θετικοί απέναντι στην εξαγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών από την Euronext. Και τα τρία αυτά γεγονότα συνέβησαν τους τελευταίους έξι με επτά μήνες», είπε.

Ρεαλισμός στην βιομηχανική πολιτική με βάρος στις γεωπολιτικές εξελίξεις

Αναφερόμενος στην βιομηχανική στρατηγική της ΕΕ, ο κ. Πιερρακάκης είπε: «Η πιο δύσκολη συζήτηση δεν είναι η δημοσιονομική, είναι η βιομηχανική. Ποιον επιλέγουμε, πότε και γιατί. Όταν η γεωπολιτική εισέρχεται στην οικονομία, δεν μπορούμε να αγνοούμε τα προφανή μας πλεονεκτήματα. Είτε πρόκειται για ενέργεια, είτε για τεχνολογία, είτε για φυσικούς πόρους, η Ευρώπη οφείλει να δράσει».

Αναφερόμενος στην κοινή ευρωπαϊκή αμυντική πολιτική, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι η κρίση στην ασφάλεια μπορεί να αποτελέσει επιταχυντή ενοποίησης.

«Η ΕΕ έχει την ικανότητα να μεταβολίζει τις κρίσεις σε πολιτικές, είπε. Το κάναμε στη διαστημική πολιτική μέσω του ESA, μπορούμε να το κάνουμε και στην άμυνα, με κοινές προμήθειες και ευρωπαϊκό εύρος».

Η Ελλάδα αδιαμφισβήτητα success story

«Η Ελλάδα έβαλε σε τάξη τα δημοσιονομικά της και πέτυχε έναν τεράστιο ψηφιακό μετασχηματισμό μέσα σε λίγα χρόνια. Αναπτυσσόμαστε με 2,4%, αλλά πρέπει να κινηθούμε ταχύτερα», είπε ο Υπουργός, επισημαίνοντας την ανάγκη η ανάπτυξη να βρει τρόπο να μεταβολιστεί σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό.

Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση για τις δημοσιονομικές προκλήσεις στη Γερμανία, ο Υπουργός στάθηκε στη σημαντική κατάκτηση της δημιουργίας Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Διεθνής αναγνώριση για το Ελληνικό recovery, παρά τις προκλήσεις

Την ανάγκη να εξελιχθεί το οικονομικό μοντέλο της Ευρώπης, ώστε να παραμείνει ανθεκτικό, καινοτόμο και ανταγωνιστικό σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, τόνισε η Πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Ζαφείρα Καστρινάκη, ανοίγοντας τις εργασίες της κοινής εκδήλωσης του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με το think tank Bruegel, που έγινε στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με κεντρικό θέμα «Στρατηγική Μεταμόρφωση της Ανάπτυξης στην Ευρώπη: Επενδύοντας στην ανθεκτικότητα, την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα».

«Για την Ελλάδα και για την Ευρώπη συνολικά, η συζήτηση δεν αφορά απλώς τους ρυθμούς ανάπτυξης. Θα έλεγα ότι το ζήτημα είναι πώς διατηρείται η ανάπτυξη, πώς μετατρέπονται οι επενδύσεις σε μακροπρόθεσμα κέρδη παραγωγικότητας και κοινωνικής ανθεκτικότητας. Η ίδια η Ελλάδα αποτελεί ένα ζωντανό παράδειγμα μετασχηματισμού. Την τελευταία δεκαετία, η χώρα πέρασε από την κρίση στην ανάκαμψη, και από την ανάκαμψη στην ανανέωση και στην αυτοπεποίθηση».

Η Leena Mörttinen, η οποία κατέχει μόνιμη θέση Γενικής Γραμματέως για τις Διεθνείς και Χρηματοπιστωτικές Υποθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών της Φινλανδίας, αναφέρθηκε με θαυμασμό στην ελληνική πορεία μεταρρυθμίσεων και είπε χαρακτηριστικά: «Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένη με όσα έχετε καταφέρει στην Ελλάδα. Οι δυσκολίες σάς ανάγκασαν να μεταρρυθμίσετε, και αυτό είναι εντυπωσιακό. Στη Φινλανδία, αντίθετα, επειδή δεν βιώσαμε την ίδια πτώση, παραμένουμε σε μια πιο επικίνδυνη στασιμότητα».

Με θετικά λόγια για την Ελλάδα μίλησε και ο Jeromin Zettelmeyer, Director of Bruegel χαρακτηρίζοντας ως «πραγματικά εξαιρετικά ικανοποιητική» την πορεία της χώρας. «Είστε η πιο πρόσφατη περίπτωση στην Ευρώπη που αντιμετώπισε μια υπαρξιακή πρόκληση  και επομένως ένα παράδειγμα από το οποίο όλοι μπορούμε να μάθουμε».

Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και στην Ενέργεια

Σε συζήτηση που ακολούθησε με θέμα: « Η ενέργεια ως πυλώνας ανάπτυξης της Ευρώπης», Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και  Ενέργειας Νίκος Τσάφος  υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη για ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική στον τομέα της ενέργειας.

«Ξεκινάμε από το τι θέλει κάθε χώρα. Και μετά προσπαθούμε να τα συμφιλιώσουμε, να «ράψουμε» μαζί τα 27 εθνικά σχέδια, σωστά; Έτσι, καταλήγουμε με μια πολύ παράξενη εικόνα. Αντίθετα, θα έπρεπε να ξεκινάμε από το ποιες είναι οι φυσικές και ενεργειακές δυνατότητες της Ευρώπης: τι έχει νόημα να γίνει και πώς μπορούμε να χτίσουμε ένα σύστημα που αξιοποιεί αυτά τα πλεονεκτήματα. Δεν έχουμε φτάσει ακόμη εκεί, γιατί αν το κάνεις αυτό, παραχωρείς ένα σημαντικό μέρος εξουσίας και αυτή είναι μια συζήτηση που πρέπει να γίνει, για το πόσο και πόσο γρήγορα», τόνισε.


«Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι όσο ο σχεδιασμός του συστήματος γίνεται με βάση 27 διαφορετικές χώρες που προσπαθεί καθεμία να κάνει το δικό της, το αποτέλεσμα θα είναι αναπόφευκτα ένα υποδεέστερο, μη βέλτιστο σύστημα», είπε.

Στο ίδιο κλίμα κινήθηκε και η τοποθέτηση της Γενικής Διευθύντριας Στρατηγικής της ΔΕΗ Έλενας Γιαννακοπούλου, η οποία πρόσθεσε από πλευρά της ότι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών ενεργειακών πόρων και η δυνατότητα μεταφοράς τους σε όλη την επικράτεια της ένωσης, είναι αυτή που μπορεί πραγματικά να προσφέρει πιο ανταγωνιστικό ηλεκτρικό ρεύμα στους καταναλωτές και να συμβάλει στη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης.

Την συζήτηση της εκδήλωσης  με θέμα «Βιομηχανική πολιτική και επενδύσεις: Πως να μετατρέψουμε το κεφάλαιο σε παραγωγικότητα»  συντόνισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Κατά την Reihhilde VeugelersBruegel Senior Fellow, που συμμετείχε στη συζήτηση, «η καινοτομία αποτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα για τη διαχείριση αυτής της πολυδιάστατης πραγματικότητας, έτσι ώστε να μπορούμε να βρίσκουμε αποτελεσματικές ισορροπίες ανάμεσα στους στόχους. Για παράδειγμα, να μπορούμε να προωθούμε την απανθρακοποίηση χωρίς να πλήττουμε την ανταγωνιστικότητα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα στρατηγική αυτονομία».

Ο  Γιάννης Τσουκαλάς επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού στη Βουλή επεσήμανε με τη σειρά του ότι «η Ελλάδα, συχνά όταν την κοιτά κανείς απ’ έξω, μοιάζει με παράδοξο. Η ανάπτυξη στην ΕΕ είναι αργή, αλλά στην Ελλάδα είναι αισθητά ταχύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ταυτόχρονα, παρατηρούνται τεράστιες βελτιώσεις στη μακροοικονομική και δημοσιονομική επίδοση, ίσως οι πιο εντυπωσιακές που έχουν σημειωθεί ποτέ στη σύγχρονη ελληνική οικονομική ιστορία».




Θ. Ξανθόπουλος | Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πτήσεων και τη διαφάνεια στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας

Σοβαρά ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια των πτήσεων και τη διαφάνεια στη λειτουργία της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας έθεσε ο βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, κατά την ακρόαση του προτεινόμενου από την κυβέρνηση διοικητή της ΑΠΑ, Χρήστου Τσίτουρα, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Ακολουθεί το πλήρες δελτίο Τύπου:

Θ. Ξανθόπουλος: Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πτήσεων και τη διαφάνεια κατά την ακρόαση του προτεινόμενου από την κυβέρνηση Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας

Τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν για το μείζον ζήτημα της  ασφάλειας των πτήσεων που έχει αναδείξει ο ΣΥΡΙΖΑ, έθεσε ο βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Εσωτερικών το ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ Θεόφιλος Ξανθόπουλος, προς τον προτεινόμενο από την κυβέρνηση για την θέση του Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας(ΑΠΑ), Χρ. Τσίτουρα, κατα την ακρόαση της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.

“Με  βάση τα δημοσιεύματα, τα οποία είναι εκτεταμένα και όχι μόνο στον αντιπολιτευόμενο Τύπο, υπάρχει μια αίσθηση ανασφάλειας. Ο δημοσιογραφικός τίτλος είναι «Τέμπη του αέρα». Δεν τον υιοθετώ αβασάνιστα, αλλά θα ήθελα μία δήλωσή σας, μία ερμηνεία, γιατί υπάρχει αυτή η ανησυχία στη δημόσια σφαίρα για την ασφάλεια των αεροπορικών μεταφορών”, υπογράμμισε.

Ο κ. Ξανθόπουλος κατέθεσε στα πρακτικά Ερώτηση της ομάδας της Ευρωπαϊκής Αριστεράς  στο Ευρωκοινοβούλιο στην οποία επισημαίνεται ότι «με ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης σωρεία παραβάσεων της ενωσιακής νομοθεσίας και καταδίκη από το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης». ‘Εκανε επίσης αναφορά σε πρόσφατη δήλωση της Κατ. Νοτοπούλου, (20/10/25, με την οποία ζητούσε να αποσυρθεί το άρθρο 32 του νομοσχεδίου για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, επισείοντας κίνδυνο για την ασφάλεια των πτήσεων και αποψίλωση του αεροδρομίου Μακεδονία». Επίσης, στις 17/10/2025 κατατέθηκε Εερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα:  «Ελλιπής στελέχωση στο αεροδρόμιο Ακτίου -Κίνδυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων».

“Τα λέω αυτά, διότι περιγράψατε με βάση τα σχεδιαγράμματα μία περίπου ειδυλλιακή εικόνα, η οποία από τον κοινοβουλευτικό, τουλάχιστον, έλεγχο, δεν προκύπτει. Θα ήθελα, λοιπόν, καταρχάς, μία τοποθέτηση επί των συγκεκριμένων ζητημάτων που έθεσαν οι συνάδελφοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ”, τόνισε.

Ο κ. Ξανθόπουλος ανέφερε επίσης ότι η  απόφαση 1355/2025 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δεν ενέκρινε μια σύμβαση ύψους 1.750.000 ευρώ,  την οποία ο ίδιος δεν θέλησε να περάσει από προσυμβατικό έλεγχο ισχυριζόμενος ότι δεν συνιστά δημόσια σύμβαση, αποτελεί ένα ηχηρό ράπισμα και για τον ίδιο ως υποψήφιο αλλά  βεβαίως και για τον Υπουργό Υποδομων και Μεταφορών κ. Χρ. Δήμα που τον προτείνει.

Τέλος, σημείωσε ότι  ο ίδιος, ως πρώην διοικητής της Αρχής και εκ νέου υποψήφιος, προσέλαβε ως σύμβουλο τον κ. Luc Tytgat, ο οποίος μόλις είχε συνταξιοδοτηθεί από τον EASA, στον οποίο εκτελούσε χρέη Αναπληρωτή Προέδρου και είχε υφισταμένους τα δύο μέλη της Επιτροπής, ενώ ταυτόχρονα το ένα μέλος της Επιτροπής, είχε συνεργαστεί στενά και για μεγάλο διάστημα με τον πρώην διοικητή.




Παρέμβαση Χ. Ζεϊμπέκ για τα λάθη του ΟΠΕΚΕΠΕ που αφήνουν χωρίς επιδοτήσεις αγρότες της Θράκης

Παρέμβαση Χ. Ζεϊμπέκ στη Βουλή για το νέο αδιέξοδο που βιώνουν οι αγρότες τη Θράκης με τα λάθη στο σύστημα monitoring

Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων για τον νέο εμπαιγμό, με ευθύνη της κυβέρνησης, που βιώνουν οι αγρότες της Θράκης, με τα τεράστια λάθη που καταγράφονται στο σύστημα monitoring και έχουν ως αποτέλεσμα το «κόψιμο» μεγάλου μέρους των «ξηρικών» χωραφιών στη Θράκη από τις επιδοτήσεις, κατέθεσε ο Βουλευτής Ξάνθης και Τομεάρχης Αγροτικών της Νέας Αριστεράς, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ.

Ο κ. Ζεϊμπέκ κάνει λόγο για τεράστια λάθη στους δορυφορικούς ελέγχους του ΟΠΕΚΕΠΕ (monitoring) με αποτέλεσμα να απορρίπτονται χωράφια αποδεδειγμένα καλλιεργημένα και ενεργά, με συνέπεια οι πραγματικοί παραγωγοί να αποκλείονται από τις επιδοτήσεις. Χαρακτηριστικά σημειώνει πως, με αυτόν τον τρόπο, χιλιάδες στρέμματα, όχι με υπαιτιότητα των ίδιων των παραγωγών, έχουν μείνει εκτός επιδοτήσεων, γεγονός που έχει προκαλέσει οργή και αγανάκτηση μεταξύ των αγροτών της Θράκης.

Μάλιστα, υπογραμμίζει, πως οι αγρότες καταγγέλλουν πως δεν διαθέτουν καν επαρκή χρόνο για να καταθέσουν τις απαραίτητες ενστάσεις, μιας και η ενημέρωση στα γραφεία δηλώσεων, έφτασε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, με περιθώριο μόλις μιας εβδομάδας για να διορθωθούν οι φάκελοι και να γίνουν ενστάσεις. Δουλειά που κανονικά απαιτεί πολλές εβδομάδες λόγω του όγκου των «κομμένων» αγροτεμαχίων.

Με βάση τα παραπάνω και με το δεδομένο ότι ο πρωτογενής τομέας θα έπρεπε να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, απευθύνει στον αρμόδιο Υπουργό το παρακάτω ερώτημα: 

-Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει το ΥΠΑΑΤ ώστε να διορθωθούν τα τεράστια, τεχνικά λάθη που καταγράφονται στο σύστημα monitoring και έχουν ως συνέπεια πολλοί παραγωγοί τη Θράκης, με ενεργά και καλλιεργημένα χωράφια, να κινδυνεύουν να χάσουν τις επιδοτήσεις τους;




Γ.Πασχαλίδης | 1,2 Εκ. Ευρώ για τις φοιτητικές εστίες στην Καβάλα

Ο Βουλευτής Π.Ε Καβάλας και Θάσου, Γιάννης Πασχαλίδης, θα ήθελε να ενημερώσει  τους συμπολίτες του ότι μετά από σχετική ενημέρωση που είχε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, εγκρίθηκε νέα χρηματοδότηση με 2.050.000 ευρώ για την αναβάθμιση υποδομών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Πιο συγκεκριμένα, εγκρίθηκε ποσό 1,2 εκατ ευρώ για τη Φοιτητική Εστία 3 στη Πανεπιστημιούπολη Καβάλας και ποσό 850 χιλ. για το φοιτητικό εστιατόριο στην Πανεπιστημιούπολη Ξάνθης.

Η ανωτέρω εξέλιξη έρχεται σε συνέχεια προηγούμενης απόφασης της Υπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη, με την οποία διατέθηκε 1.500.000 ευρώ για έργα συντήρησης, επισκευών και μικρής κλίμακας μελετών σε εγκαταστάσεις του ΔΠΘ σε τέσσερις πόλεις. Ειδικότερα, για την Καβάλα για ηλεκτρολογικές και κτηριακές εργασίες στις φοιτητικές εστίες.

Ο Γιάννης Πασχαλίδης δήλωσε σχετικά: «Ευχαριστώ την Υπουργό που έδειξε ενδιαφέρον και προέβη σε σχετικές ενέργειες για να βελτιωθεί η εικόνα των εστιών στη πόλη μας, όπως την ενημέρωσα σε επιμέρους συναντήσεις μας τους προηγούμενους μήνες.».