Κ.Πιερρακάκης | Το δημοψήφισμα ήταν το τέλος των ψευδαισθήσεων και η αρχή του δημοσιονομικού ρεαλισμού

«Το δημοψήφισμα ήταν μια στιγμή κομβική για την Ελλάδα γιατί οι προσδοκίες αποδείχθηκαν ψευδαισθήσεις και όχι ρεαλιστικές πολιτικές εναλλακτικές».

Αυτό τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, σε εκδήλωση του think tank Centre for European Policy Studies (CEPS) που πραγματοποιήθηκε χθες στις Βρυξέλλες με τίτλο: «Η ανάκαμψη της Ελλάδας, 10 χρόνια μετά το δημοψήφισμα για το ευρώ».

«Η δημοσιονομική σύνεση σήμερα, αφού έχουμε περάσει από αυτή τη διαδικασία, αφού έχουμε ολοκληρώσει τη σειρά διαπραγματεύσεων, τις προσπάθειες, το πρώτο μνημόνιο, το δεύτερο μνημόνιο, το τρίτο μνημόνιο, είναι αδιαπραγμάτευτη. Κατανοούμε ότι το ίδιο λάθος δεν πρέπει να επαναληφθεί», είπε ο Υπουργός.

«Η Ελλάδα βρίσκεται σε έναν ενάρετο κύκλο για την οικονομία της, με κύρια χαρακτηριστικά τη δημοσιονομική σύνεση, τις μεταρρυθμίσεις και τη διαρκή ανάπτυξη του τραπεζικού συστήματος μετά την πλήρη εξυγίανσή του», πρόσθεσε.

Ο Υπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η χώρα έχει προχωρήσει σε σχεδόν 100 μεταρρυθμίσεις τα τελευταία 6 χρόνια, επισημαίνοντας ότι «υπάρχουν ακόμη προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως η παραγωγικότητα, το δημογραφικό και η προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων».

Η μεγαλύτερη ευκαιρία της Ευρώπης: 5G, Ευρωπαίοι πρωταθλητές και Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη συζήτηση για την εφαρμογή της Έκθεσης Ντράγκι που καλεί τα κράτη – μέλη να προχωρήσουν σε άρση των μεταξύ τους εμποδίων και σε απλοποίηση των κανονισμών.

H Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων αποτελεί το κεντρικό πολιτικό και οικονομικό στοίχημα της Ευρώπης για την επόμενη δεκαετία, είπε ο Υπουργός, χαρακτηρίζοντας την ολοκλήρωση της ένωσης ως «το μεγαλύτερο project που μπορούμε να παραδώσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο». Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι «η θεσμική μεταρρύθμιση από μόνη της δεν αρκεί χωρίς μια πραγματική διασυνοριακή κουλτούρα που θα επιτρέψει τη δημιουργία ευρωπαϊκών, και όχι εθνικών, πρωταθλητών».

Ο κ. Πιερρακάκης έφερε ως παράδειγμα την ελληνική προσέγγιση στο 5G, περιγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο μία έξυπνη δημοπρασία φάσματος μπορεί να μετατραπεί σε μοχλό ανάπτυξης για ολόκληρο το τεχνολογικό οικοσύστημα. Όπως είπε, «φανταστείτε αν σε μία δημοπρασία που δεν είναι της τάξεως των 372 εκατ. ευρώ – όπως συνέβη στην Ελλάδα – αλλά ύψους 5 δισ. ευρώ όπως μπορεί να είναι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να πάρετε τα μισά  από αυτά τα χρήματα και να τα μοχλεύσετε μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων». Με ένα τέτοιο εργαλείο, πρόσθεσε, η Ευρώπη θα μπορούσε να επενδύει ταυτόχρονα στην ανάπτυξη εφαρμογών και στην ανάπτυξη υποδομών, δημιουργώντας πραγματική πρωτοπορία αντί για καθυστερημένη προσαρμογή.

Ψηφιακό κράτος με στόχο τις καλύτερες υπηρεσίες και όχι απλά την τεχνολογία

«Η ψηφιοποίηση δεν αφορά στην τεχνολογία, η ψηφιοποίηση αφορά στη διοίκηση και στις καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης ερωτηθείς για την εμπειρία της Ελλάδας με την ψηφιακή μεταρρύθμιση.

«Η ουσία της ψηφιακής μετάβασης δεν βρίσκεται στην τεχνολογία, αλλά στη διοίκηση. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο τρόπο σκέψης που να ξεκινά από την υπηρεσία προς τον πολίτη και όχι από τα οργανωτικά κουτάκια της δημόσιας διοίκησης», είπε ο Υπουργός.  «Τα κράτη», πρόσθεσε, «δεν έχουν σχεδιαστεί, έχουν προκύψει από συσσωρευμένες αποφάσεις διαφορετικών επιπέδων, αλλά οι πολίτες δεν ενδιαφέρονται για αυτές τις εσωτερικές δομές. Θέλουν απλώς ένα κράτος που λειτουργεί, χωρίς περιττή πολυπλοκότητα για να κάνουν το αυτονόητο».




Χ.Ποτόλιας | Ερώτημα για το πρόγραμμα «Πολιτιστική Παιδεία» στα δημοτικά σχολεία Καβάλας

Ερώτηση προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας κατέθεσε η Λαϊκή Συσπείρωση, ζητώντας διευκρινίσεις σχετικά με το νέο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για την ένταξη εργαστηρίων πολιτιστικής παιδείας, όπως πλέξιμο, κέντημα και κεραμική στα δημοτικά σχολεία.

Η παράταξη θέτει ζήτημα ενημέρωσης του Δήμου για τη χρηματοδότηση των σχετικών υποδομών, εκφράζοντας παράλληλα επιφυλάξεις για το κατά πόσο τα κονδύλια θα καταλήξουν στα σχολεία ή σε εργολαβίες.

Ακολουθεί η επιστολή της Λαϊκής Συσπείρωσης:




Λαϊκή Συσπείρωση | Ερώτηση για τις νέες αρδευτικές γεωτρήσεις στην Πιέρια Κοιλάδα του Δ. Παγγαίου

Η Λαϊκή Συσπείρωση ΑΜΘ κατέθεσε επίσημη ερώτηση προς τον Περιφερειάρχη και τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικά με τις καθυστερήσεις στη λειτουργία των τριών νέων αρδευτικών γεωτρήσεων στην Πιέρια Κοιλάδα του Δήμου Παγγαίου.

Παρά την ολοκλήρωση της ανόρυξής τους και την παραχώρησή τους στον ΤΟΕΒ, η Περιφέρεια, σύμφωνα με την παράταξη, δεν έχει προχωρήσει στην απαραίτητη προμήθεια αντλητικών συγκροτημάτων και Η/Μ εξοπλισμού, αφήνοντας τους αγρότες αντιμέτωπους με μια ακόμη χαμένη καλλιεργητική περίοδο. Η ερώτηση αναδεικνύει ευρύτερα ζητήματα υδατικών υποδομών και άρδευσης που πλήττουν διαχρονικά τις αγροτικές περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ακολουθεί η ερώτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης:




ΕΒΕ Ροδόπης | Απουσία διαλόγου με τις ΜμΕ κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού

Το Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Ροδόπης εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Ροδόπη, δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη για συνάντηση με τους επιχειρηματικούς φορείς της περιοχής.

Όπως επισημαίνει το Επιμελητήριο, η απουσία διαλόγου με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις —τον πιο κρίσιμο και ευάλωτο πυλώνα της τοπικής οικονομίας, δημιουργεί την εικόνα ότι οι πραγματικές ανάγκες της αγοράς παραμένουν στο περιθώριο.

Το ΕΒΕ Ροδόπης ζητά ουσιαστική και ισότιμη επικοινωνία με την Πολιτεία, τονίζοντας ότι οι ΜμΕ αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής του νομού.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου του Ε.Β.Ε. Ροδόπης:

Κάθε επίσκεψη του Πρωθυπουργού, ειδικά σε ακριτικές περιοχές, αποτελεί τιμή και ταυτόχρονα ευκαιρία για ουσιαστικό διάλογο, καταγραφή των πραγματικών προκλήσεων και χάραξη πολιτικών που θα ενισχύσουν την τοπική ανάπτυξη.

Η πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Ροδόπη θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική ευκαιρία για άμεσο διάλογο με τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και για την ουσιαστική αποτύπωση των πραγματικών αναγκών της τοπικής αγοράς. Ωστόσο, διαπιστώσαμε με ιδιαίτερη έκπληξη και απογοήτευση ότι στο επίσημο πρόγραμμα της επίσκεψης δεν προβλέφθηκε καμία συνάντηση με τους επιχειρηματικούς φορείς της περιοχής, ούτε και με το Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Ροδόπης.

Παράλληλα, η επιλογή να πραγματοποιηθεί επίσκεψη αποκλειστικά σε μεγάλες Μονάδες στη ΒΙ.ΠΕ., χωρίς αντίστοιχη επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων με τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, δημιουργεί την εικόνα ότι ο πιο κρίσιμος και ευάλωτος παραγωγικός ιστός της Ροδόπης παραμένει αόρατος και υποτιμημένος.

Οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις της περιοχής μας δίνουν καθημερινά αγώνα για την επιβίωσή τους. Βιώνουν έντονες οικονομικές πιέσεις, αντιμετωπίζουν υψηλά λειτουργικά κόστη, έλλειψη ρευστότητας και ειδικές αναπτυξιακές ανισότητες λόγω της γεωγραφικής και κοινωνικής ιδιαιτερότητας της Ροδόπης. Επιπλέον, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τοπικής οικονομίας, προσφέροντας θέσεις εργασίας και στήριξη στην κοινωνική συνοχή.

Θεωρούμε ότι η μη συμπερίληψη των εκπροσώπων τους στο πρόγραμμα της επίσκεψης στέλνει ένα λανθασμένο μήνυμα. Η πολιτεία οφείλει να ακούει αυτούς που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της παραγωγής και της αγοράς, ειδικά σε μια περίοδο αβεβαιότητας και προκλήσεων.

Το ΕΒΕ Ροδόπης συνεχίζει να βρίσκεται στη διάθεση της Πολιτείας και των θεσμών για διάλογο, συνεργασία και κατάθεση προτάσεων. Ζητούμε, όμως, αυτός ο διάλογος να είναι πραγματικός, ανοιχτός και ισότιμος.

Αναμένουμε εκ νέου την επίσκεψη του Πρωθυπουργού για την ουσιαστική ένταξη της Ροδόπης στον εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό, με επίκεντρο τις ανάγκες και τις προοπτικές των τοπικών επιχειρήσεων.




Χατζηβασιλείου στο Athens Security Forum | Η Ευρώπη χρειάζεται Υψηλή Στρατηγική

Χατζηβασιλείου στο Athens Security Forum: Η Ευρώπη χρειάζεται Υψηλή Στρατηγική – Να αναλάβει διεθνώς πρωταγωνιστικό ρόλο ως αυτόνομος πόλος.

«Η Ευρώπη χρειάζεται μια νέα Υψηλή Στρατηγική που θα την οδηγήσει στο επόμενο επίπεδο. Δεν αρκεί απλώς να πλοηγηθεί ανάμεσα σε απειλές και προκλήσεις, πρέπει να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή σκηνή ως αυτόνομος παίκτης», τόνισε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και Ε.Ε. της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, μιλώντας στο Athens Security Forum, στη συζήτηση με θέμα «Μία Υψηλή Στρατηγική για την Ευρώπη».

Ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι «η Ευρώπη, παρά τα λάθη και τις καθυστερήσεις της, εξακολουθεί να αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα διακρατικής συνεργασίας και ένα σύμβολο σταθερότητας και ευημερίας», ενώ πρόσθεσε ότι «οφείλουμε να ενισχύσουμε τις ευρωπαϊκές δομές, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις ανάγκες των πολιτών».

Απαντώντας σε ερώτηση για τη θέση της Ευρώπης στην παγκόσμια ισορροπία ισχύος, σημείωσε: «Σε πέντε χρόνια η Ευρώπη πρέπει να είναι οικονομικά και κοινωνικά ανθεκτική, με διακριτή παγκόσμια επιρροή που θα την προστατεύει από τον κίνδυνο να καταστεί παίκτης δεύτερης κατηγορίας πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα. Οφείλουμε να αφήσουμε πίσω τον κατακερματισμό και να αποδείξουμε τη συλλογική πολιτική μας βούληση».

Αναφορικά με τις διατλαντικές σχέσεις, υπογράμμισε: «Είμαι πολιτικός που πιστεύει στην αξία της διατλαντικής σχέσης. Η σχέση Ευρώπης–Ηνωμένων Πολιτειών παραμένει η ισχυρότερη του είδους της, ωστόσο η απρόβλεπτη φύση της νέας εποχής επιβάλλει στην Ευρώπη να σταθεί στα πόδια της. Όπως πρώτος είπε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης είναι απαραίτητη».

Τέλος, για τον ρόλο της Ελλάδας, επεσήμανε ότι «η χώρα μας βρίσκεται στο σταυροδρόμι μιας ευαίσθητης περιοχής ως αξιόπιστος πυλώνας σταθερότητας. Οι ενεργειακές συμφωνίες στην Αθήνα με κορυφαίους αμερικανικούς φορείς αποδεικνύουν τον κομβικό μας ρόλο στην ευρωπαϊκή ανθεκτικότητα και ενεργειακή ασφάλεια».




Κ.Πιερρακάκης | Χρειαζόμαστε ιδιωτικούς καταλύτες να μοχλεύσουν δημόσιες επενδύσεις

Η οικονομική πολιτική εστιάζει σε επενδύσεις, εξαγωγές, παραγωγικότητα και στη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο . Είναι οι τέσσερις πυλώνες που οριοθετούν το κεντρικό διακύβευμα της χώρας, δηλαδή τη διατηρήσιμη ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής τα επόμενα χρόνια. Για να επιτευχθεί ο στόχος χρειάζεται επιτάχυνση στη λήψη και την υλοποίηση των αποφάσεων. 

Το στίγμα αυτό έδωσε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά την εναρκτήρια ομιλία του στο 8ο Athens Investment Forum. Ο Υπουργός παρουσίασε τη στρατηγική της κυβέρνησης για την ενίσχυση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, κάνοντας λόγο για «ιδιωτικούς καταλύτες» που θα ενισχύσουν τη μόχλευση των δημόσιων πόρων.

«Τα αποτελέσματα της πολιτικής μας είναι απτά και αποτυπώνονται ήδη στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2026», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης. Τόνισε ακόμη ότι ακόμη η περιουσία του Υπερταμείου πρέπει να αξιοποιηθεί πιο δυναμικά, μέσω αναζήτησης στρατηγικών επενδυτών και με μία οπτική που δεν περιορίζεται στη στενή οικονομική ανάλυση, αλλά ενσωματώνει και τις γεωπολιτικές διαστάσεις της αξιοποίησης των δημόσιων assets.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ομιλίας:

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗ ΣΤΟ 8ο ATHENS INVESTMENT FORUM

Σας ευχαριστώ πολύ Κυρίες και Κύριοι. 

Κύριε Καρρέρ, αναφερθήκατε σε μια σειρά από παραμέτρους και πτυχές που έχουν σχέση με την ελληνική οικονομία, οπότε νομίζω ότι είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να σχολιάσω αυτές, παρά να πω συγκεκριμένα πράγματα τα οποία είχα ετοιμάσει για να αναφέρω. Γιατί, νομίζω ότι ακριβώς και ο τίτλος του συνεδρίου και τα σχόλιά σας είναι το ζητούμενο της επόμενης φάσης. 

Αναφερθήκατε σε μια σειρά από κομμάτια και παραμέτρους και πολιτικές που αφορούν την ελληνική οικονομία που είναι κεκτημένα και σε πράγματα τα οποία συνιστούν εκκρεμότητες. Οπότε νομίζω ότι έχει την αξία του να ξεκινήσω από αυτά λέγοντας: ας δούμε τι έχουμε πετύχει και ας δούμε τι εκκρεμεί ακόμη να πετύχουμε. 

Το τι έχουμε πετύχει νομίζω ότι είναι αυταπόδεικτο και αντανακλάται και στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2026. Την περασμένη χρονιά , το 2024 , ήμασταν μία από τις έξι χώρες που παρήγαγε πλεονάσματα. Μετά από χρόνια, όπου τίθετο ως διακύβευμα το αν η Ελλάδα θα καταφέρει να έχει δημοσιονομική ισορροπία, καταφέραμε-κατακτήσαμε να είμαστε μια χώρα που αποκλιμακώνει διαρκώς το δημόσιο χρέος της, μειώνει την ανεργία, παράγει πρωτογενή πλεονάσματα, παράγει καθαρά πλεονάσματα και ταυτοχρόνως αναπτύσσεται με ρυθμό ανάπτυξης αρκετά μεγαλύτερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο ανέφερα κάνει λόγο για πρόβλεψη ανάπτυξης το 2026, 2,4%. Να αναφέρω δε ότι το 0,6%, από αυτό το 2,4%, προκύπτει από τα μέτρα τα οποία ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δηλαδή από αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος με έμφαση στο Δημογραφικό και στη μεσαία τάξη. 

Όλα αυτά είναι κεκτημένα, όλα αυτά είναι εκεί. Αλλά από εκεί και πέρα υπάρχουν ακόμη στοιχήματα τα οποία πρέπει να κερδηθούν, πολίτες και επιχειρήσεις που πρέπει να στηριχθούν και ένα ευρύτερο διακύβευμα το οποίο έχει σχέση με τις επενδύσεις. 

Ο τίτλος του συνεδρίου σας είναι «Athens Investment Forum». Όταν συζητούσαμε, μπαίνοντας στην ελληνική κρίση, ποιο είναι το μοντέλο το οποίο απέτυχε, βασικά κοιτάγαμε μια σειρά επίσης από παραμέτρους. Μία από αυτές είχε σχέση με τις επενδύσεις σε σχέση με το ΑΕΠ. 

Να αναφέρω ενδεικτικά εδώ, το 2019, όταν ο Κυριακός Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του αναλάβαμε τις τύχες της χώρας, ο αριθμός αυτός βρισκόταν στο 11%, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι στο 21% περίπου. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026 προβλέπει ότι θα φτάσουμε στο 18%. 

Άρα, καλύπτουμε την απόσταση, δεν την έχουμε καλύψει όλη. Πρέπει να γίνουν ακόμη πάρα πολλά. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις οι οποίες έγιναν στην Ελλάδα από το 2019 μέχρι το 2024 ήταν όσες είχαν γίνει από το 2002 μέχρι το 2018, τα χρόνια του ευρώ. Άρα, τα πράγματα κινούνται. Πρέπει να κινηθούν όμως αρκετά έως πολύ γρηγορότερα, διότι υπάρχει πρόσθετη παράμετρος την οποία αναφέρατε: το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο ολοκληρώνεται μετά το πέρας της επόμενης χρονιάς. Και οι επενδύσεις προς ΑΕΠ μετρούν και τις δημόσιες και τις ιδιωτικές επενδύσεις. 

Σε ό,τι αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, απλώς να αναφέρω ότι πέρα από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε το μεγαλύτερο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην ιστορία μας, με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026.

Εγώ θα έλεγα ότι χρειαζόμαστε ιδιωτικούς καταλύτες οι οποίοι θα έρθουν να προστεθούν στη μόχλευση του δημοσίου χρήματος και των δημοσίων πακέτων και projects τα οποία έρχονται να χρηματοδοτηθούν είτε από τον ευρωπαϊκό είτε από τον εγχώριο προϋπολογισμό. 

Το Ταμείο Ανάκαμψης είχε μία πρόσθετη παράμετρο στην οποία αξίζει να σταθεί κανείς, εν αντιθέσει με τα παραδοσιακά ΕΣΠΑ, συνέδεε κάθε ευρώ, κάθε κομμάτι χρηματοδότησης με συγκεκριμένες και στοχευμένες μεταρρυθμίσεις. Αυτό κρατήστε το, διότι έρχεται να πει ότι τα spillover effects, το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα του Ταμείου Ανάκαμψης θα είναι πολύ μεγαλύτερο από ότι τα παραδοσιακά ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία είχαμε συνηθίσει. Και η επίδραση αυτή θα διαρκέσει περισσότερο μέσα στο χρόνο. Ωστόσο, έχουμε ένα μεγάλο διακύβευμα μπροστά μας να μπορέσουμε να τονώσουμε τον ρυθμό ανάπτυξης, όχι μόνο εμείς αλλά και τα υπόλοιπα 26 ευρωπαϊκά κράτη, μετά το πέρας του. Αυτή είναι η μία παράμετρος της αλλαγής του πραγματικού μοντέλου. 

Η δεύτερη έχει να κάνει με τις εξαγωγές. Το μοντέλο που απέτυχε το 2008 ήταν ένα μοντέλο έντονα βασισμένο στην κατανάλωση. Οι εξαγωγές προς ΑΕΠ ήταν κάπου στο 20%, λίγο πιο κάτω, όταν μπήκαμε στην κρίση. Τώρα είναι 42%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 51%. Άρα, έχουμε καλύψει ένα κομμάτι της απόστασης, δεν την έχουμε καλύψει όλη. Και θα μπορούσε μάλιστα κανείς να πει ότι ο πήχης για εμάς θα έπρεπε να είναι ακόμα υψηλότερος, θα έπρεπε να είναι κάπου στο 60% – με δεδομένο το μέγεθος της χώρας μας και το πόσο ανοιχτή οικονομία θέλουμε να είναι.

Αυτά τα δύο πράγματα, μαζί, οριοθετούν το διακύβευμα, μαζί με μία τρίτη παράμετρο, την παραγωγικότητα, η οποία πρέπει να αυξηθεί και πρέπει να αυξηθεί ακόμη παραπάνω μέσα και από την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη που αναφέρατε πριν, ολοένα και περισσότερο στο οικονομικό μας σύστημα. 

Όλα αυτά τα έχουμε μπροστά μας και έχουμε και μία πολύ σαφώς ορισμένη στρατηγική για το πώς θα τα πετύχουμε. Θα οριοθετούσα αυτή τη στρατηγική ως ένα τρία συν ένα. 

Ξεκινάω από το συν ένα. Το συν ένα είναι ευρωπαϊκό περισσότερο από ό,τι εθνικό και έχει να κάνει με τη λεγόμενη έκθεση Ντράγκι. Όταν συζητούσαμε περί δασμών με τις ΗΠΑ στη διαπραγμάτευση ΕΕ – ΗΠΑ, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης ήταν ότι ιδανικά δεν έπρεπε να έχουμε καθόλου δασμούς μεταξύ μας. 

Σε εκείνη τη φάση, καθότι αυτό δεν επετεύχθη – υπήρξε μια συμφωνία, η οποία βέβαια είναι καλύτερη από το να μην έχεις καμία καθώς έτσι έχεις προβλεψιμότητα στο πεδίο – σε εκείνη λοιπόν τη φάση, ο Μάριο Ντράγκι έγραψε ένα άρθρο στους Financial Times αναφερόμενο σε δύο αριθμούς. Αριθμούς. που είχαν προκύψει από έρευνες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που έλεγε ότι μιλάμε για δασμούς με τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά στην πραγματικότητα έχουμε εμπόδια ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντίστοιχα με δασμούς, 110% στις υπηρεσίες, 44% στη μεταποίηση. Αφαιρώντας αυτά τα εμπόδια, στην πραγματικότητα δίνεις μία ώθηση στην ανάπτυξη. Στην πραγματικότητα ολοκληρώνεις την ενιαία αγορά. Γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε στην πραγματικότητα σε πάρα πολλά πράγματα 27 αγορές. Δεν έχουμε μία ενιαία αποδοτική αγορά. Αυτό πρέπει να το πετύχουμε περισσότερο και αυτό το οποίο θα χρειαστεί θα είναι περισσότερες διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές, όχι μόνο θεσμικές μεταβολές, αλλά και το να δημιουργήσουμε Ευρωπαίους πρωταθλητές, συνολικότερα για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν διεθνώς.

Και αυτό το οποίο θα δείτε τους τελευταίους μήνες, είτε αφορά τις κινήσεις που έχουν γίνει με τη UniCredit στην Alpha Bank, είτε αφορά την πρόταση της Euronext για το Ελληνικό Χρηματιστήριο, είτε μια σειρά από άλλες ενέργειες μικρότερης κλίμακας, μικρότερου βεληνεκούς, είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση, η ελληνική πολιτεία, το ελληνικό κράτος, η ελληνική επιχειρηματικότητα έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και σκέφτονται αυτή την εξίσωση. Δείχνουμε ότι εννοούμε ως Ελλάδα αυτό το οποίο λέμε μία ενιαία ευρωπαϊκή αγορά μέσα από αυτές τις ενέργειες.

Αυτό είναι το συν ένα. Τα άλλα τρία, σταχυολογώντας και κωδικοποιώντας, θα είναι η αφαίρεση όλων των εθνικών εμποδίων. Αναφερθήκατε σε αυτά. Έχει γίνει μια πολύ μεγάλη αλλαγή με την ψηφιοποίηση. Έχουμε ψηφιοποιήσει και απλουστεύσει 2.200 υπηρεσίες, αλλά οι υπηρεσίες που παρέχει το ελληνικό κράτος είναι αρκετά περισσότερες. Είναι κάπου 5.500, όπως έχουμε υπολογίσει. Άρα, αυτή είναι μια δουλειά που πρέπει να συνεχιστεί. Είναι το πιο δημοφιλές πράγμα το οποίο έχει γίνει στη χώρα εδώ και αρκετά χρόνια, σύμφωνα με οποιαδήποτε μέτρηση. Το gov.gr είναι μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει συνολικότερα. Δεν έχει γίνει στον βαθμό στον οποίο θα έπρεπε, όμως, αυτή η δουλειά στις αδειοδοτήσεις με τον τρόπο με τον οποίο τις περιγράψατε πριν. Χρειάζεται να γίνει παραπάνω. Και σε κάθε χώρα αυτή τη στιγμή και σε ευρωπαϊκό επίπεδο μιλάμε για το λεγόμενο 28ο καθεστώς (28 Regime), πως θα φτιάξουμε ένα πιο απλό πανευρωπαϊκό καθεστώς και για τις αδειοδοτήσεις και – συνολικότερα – για τη μείωση της γραφειοκρατίας. 

Είναι η αξιοποίηση, επίσης, της δημόσιας περιουσίας με έναν τρόπο που το συζητάμε εδώ και χρόνια και δεν το έχουμε κάνει ακόμα. Θυμάμαι να μιλάμε από το 2010 για την περιουσία, πριν πάμε στην κλασική δημόσια περιουσία, των κοινωφελών ιδρυμάτων που έχουμε στη χώρα μας και δεν είναι ζωντανά, όχι, δηλαδή, εκείνα που κάνουν κανονικά τη δουλειά τους και παρέχουν κοινωνικό έργο, αλλά εκείνα τα οποία είναι ανενεργά ακόμη και από το 19ο αιώνα και δεν έχουμε αποτιμήσει την περιουσία τους. Και ενίοτε έχουν και ακίνητη περιουσία. Θα έχουμε ένα νόμο στη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες σχετικά με αυτό, εξ ου και το αναφέρω. Αλλά ακόμη και την περιουσία του Υπερταμείου, τα δημόσια assets, πρέπει να μπορέσουμε να τα μοχλεύσουμε αναζητώντας στρατηγικούς επενδυτές και με έναν τρόπο σκέψης που δεν είναι αυστηρός οικονομικός, αλλά και ευρύτερα γεωπολιτικός.

Είδαμε την περασμένη εβδομάδα μία τέτοια συμφωνία να συμβαίνει, ευρύτερα, που δεν αφορούσε συγκεκριμένο asset, αφορούσε, όμως, μία ευρύτερη αντίληψη για το πως η Ελλάδα μπορεί να παίξει έναν αναβαθμισμένο γεωπολιτικό ρόλο μέσα από την ενεργειακή της πολιτική και τον κάθετο διάδρομο. Άρα, αυτή η λογική πρέπει να έρθει παντού για να μπορέσουμε να γεννήσουμε οικονομική ανάπτυξη μέσα από ιδιωτικούς καταλύτες. Και τρίτον, κλαδικές πολιτικές σε συγκεκριμένους τομείς. Υπάρχει εδώ και ένα μέρισμα, προφανώς, ξέρετε, πράγματα τα οποία συζητάγαμε στη χώρα εδώ και δεκαετίες.

Ενίοτε, πέρα από τις προκλήσεις που έρχονται μπροστά σου, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τις οποίες πρέπει να κατακτήσεις, έχεις και τα προφανή που δεν έχεις κάνει. Και αν το δεις ανάποδα, αυτή είναι μια προφανής ευκαιρία μπροστά σου. Θυμάμαι χαρακτηριστικά μια έρευνα της Deloitte η οποία έλεγε ότι από το νόμο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια σε βάθος κάποιων ετών μπορούμε να έχουμε σύν 1% στο ΑΕΠ μόνο και μόνο επειδή η Ελλάδα πλέον θα έχει μαζί με την πολιτική για τη διεθνοποίηση των δημοσίων πανεπιστημίων ξένους φοιτητές, ενώ δεν είχε και θα κρατάει περισσότερους Έλληνες φοιτητές, οι οποίοι σήμερα φεύγουν στο εξωτερικό.

Αν τα αθροίσεις όλα αυτά, αυτή είναι μια συμπαγής στρατηγική για το πώς ο ρυθμός ανάπτυξης στην Ελλάδα μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερος στα επόμενα χρόνια και πως πραγματικά μπορούμε να απελευθερώσουμε το σύνολο του δυναμικού, το σύνολο των δυνατοτήτων μας.

Εγώ θα κλείσω λέγοντας ότι πολλά από τα πράγματα στα οποία σήμερα το ερώτημα είναι πώς θα τρέξουμε γρηγορότερα πριν από χρόνια ήταν διλήμματα. Φοβόμασταν να τα ακουμπήσουμε, φοβόμασταν να προχωρήσουμε, ήμασταν αργοί, ράθυμοι, συντηρητικοί. Σήμερα δεν είναι αυτή η συζήτηση και η εξίσωση. Σήμερα η συζήτηση και η εξίσωση αφορούν το πόσο γρήγορα θα τρέξουμε. Έχουμε τη βούληση, δεν αφορά μόνο την πολιτεία αυτό. Αφορά και την επιχειρηματικότητα, αφορά τους πάντες, αφορά κάθε πτυχή και κάθε μετερίζι της κοινωνίας και της οικονομίας. Ένα είναι βέβαιο, ο τρόπος σκέψης μας έχει αλλάξει. Το κριτήριό μας θα είναι απλά και μόνο η ταχύτητα λήψης των αποφάσεων και η ταχύτητα υλοποίησης. Και σας καλώ όλες και όλες – πρώτους εμάς, ως Κυβέρνηση – να τρέξουμε πολύ, να τρέξουμε γρήγορα.

Σας ευχαριστώ πολύ. 

 




Μητσοτάκης και Τοψίδης στη Ροδόπη | Στο επίκεντρο το αναπτυξιακό σχέδιο της Περιφέρειας ΑΜΘ

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Ροδόπη. Ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης παρουσίασε το αναπτυξιακό σχέδιο για την περιοχή.

Τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, υποδέχθηκε σήμερα, Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κ. Χριστόδουλος Τοψίδης.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, αναδείχθηκε η σημασία της στήριξης της Περιφέρειας και των τοπικών κοινωνιών, μέσα από στοχευμένες αναπτυξιακές παρεμβάσεις και έργα υποδομής. Ο Περιφερειάρχης ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό για το ενδιαφέρον και τη συνεργασία της Κυβέρνησης, παρουσιάζοντας το ολοκληρωμένο σχέδιο της Διοίκησης του για την περιοχή, το οποίο εστιάζει στις βασικές προτεραιότητες, τα έργα και τον σχεδιασμό για την επόμενη περίοδο.

Τον Πρωθυπουργό συνόδευαν ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, κ. Αθανάσιος Κοντογιώργης, ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) κ. Κώστας Γκιουλέκας και ο Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κώστας Σκρέκας.

Η περιοδεία του Πρωθυπουργού στη Ροδόπη ξεκίνησε από τη Μαρώνεια, όπου ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην αξιοποίηση του τουριστικού μετώπου της Ροδόπης μέσω της δημιουργίας μαρίνας στον Δήμο Μαρωνείας – Σαπών, αλλά και της σύνδεσης της Μαρώνειας με το παραλιακό μέτωπο του Έβρου. Ηπαραλιακή οδός Μαρώνειας – παραλίας Πετρωτών – ορίων Ν. Έβρου, έργο σχεδόν 10 εκ. ευρώ, που εκτελεί η Περιφέρεια ΑΜΘ, αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα του τουρισμού.

Περιλαμβάνει τη σύνδεση των δύο Περιφερειακών Ενοτήτων, μέσω μίας περιοχής ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και μεγάλου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Εντός των ορίων του δρόμου βρίσκεται το Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας, όπου, επίσης, με πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας ΑΜΘ, εκτελείται έργο προστασίας και αναβάθμισης των υποδομών του. 

Στη διάρκεια της επίσκεψης στη Μαρώνεια, ο Περιφερειάρχης ενημέρωσε τον Πρωθυπουργό για τον σχεδιασμό της διοίκησης για την περιοχή, με αναφορά στην παραλιακή οδό Μαρώνειας – Ιμέρου, την πρόταση βελτίωσης της επαρχιακής οδού Ιμέρου – Φαναρίου με έμφαση στην ιρλανδική διάβαση του ποταμού Λίσσου και τη μελέτη για την προστασία και βιώσιμη αξιοποίηση του σπηλαίου Μαρώνειας.  Ακολούθησε ξενάγηση στο Αρχοντικό Ταβανιώτη. 

Στη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε το νέο Σταθμό Συμπίεσης Φυσικού Αερίου της ΔΕΣΦΑ, με τον Περιφερειάρχη κο Τοψίδη να τονίζει ότι η σημερινή επίσκεψη του Πρωθυπουργού, αποτελεί έμπρακτη απόδειξη πως «η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη βρίσκεται στο επίκεντρο της εθνικής ενεργειακής στρατηγικής». Ο ίδιος υπογράμμισε πως«ο Σταθμός Συμπίεσης Φυσικού Αερίου αποτελεί έναν κρίκο σε μια αλυσίδα έργων που μετατρέπουν την Περιφέρειά μας σε ενεργειακό κόμβο, βιομηχανικό κέντρο και πυλώνα ανάπτυξης για ολόκληρη τη χώρα».

Στη Βιομηχανική Περιοχής Κομοτηνής, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε, επίσης, την εταιρεία Interplast, μια δυναμική επιχείρηση που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αξιοποίησης των πόρων που διαθέτει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την υγιή και καινοτόμο επιχειρηματικότητα. Η εταιρεία με πόρους από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας ΑΜΘ, προχώρησε στην υλοποίηση καινοτόμου επενδυτικού σχεδίου και έργου παραγωγής νέων, βελτιωμένων προϊόντων και υπηρεσιών, υψηλής προστιθέμενης αξίας. Παράλληλα έχει υποβάλλει δύο προτάσεις χρηματοδοτικής ενίσχυσης, στο πλαίσιο προσκλήσεων για την εξωστρέφεια και την έρευνα και καινοτομία. 

Ακολούθως, στην Κομοτηνή, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε τον Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπου τον υποδέχθηκε ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων, το Μουσικό Σχολείο, όπου συνομίλησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς και την Τσανάκλειο Σχολή, όπου ξεναγήθηκε στο Μουσείο Καραθεοδωρή. 

Η περιοδεία του Πρωθυπουργού ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στο εργοτάξιο του Νέου Νοσοκομείου Κομοτηνής, δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Η Περιφέρεια ΑΜΘ στηρίζει το μεγάλο έργο με παρεμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 5,5 εκατ. ευρώ, που αφορούν την οδική σύνδεση του Νέου Νοσοκομείου με το εθνικό, επαρχιακό και δημοτικό δίκτυο, καθώς και τα συνοδά έργα υποδομής (δίκτυα κοινής ωφέλειας).

Τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλο Τοψίδη, συνόδευαν στις επαφές του με τον Πρωθυπουργό στην Π.Ε. Ροδόπης, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ροδόπης κ. Εμμανουήλ Ταπατζάς και ο Αντιπεριφερειάρχης Διοικητικών Υπηρεσιών και Ανθρώπινου Δυναμικού κ. Νίκος Ευκαρπίδης.




Κυβερνητικός εμπαιγμός μετά τον ξεσηκωμό των αγροτών

Σε δηλώσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα προχώρησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στη Ροδόπη, τη στιγμή που οι αγρότες διαδηλώνουν με δυναμικό τρόπο στην Αθήνα, για το πάγωμα των πληρωμών και την ανικανότητα της κυβέρνησης.

Ο πρωθυπουργός βλέποντας την οργή των αγροτών να ξεχειλίζει, είπε πως «είμαστε σε συνεχή διαβούλευση για το πώς θα στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα» και ανέφερε ότι «Έγινε μία σημαντική ανακοίνωση σήμερα από το Υπουργείο Οικονομικών, ότι αυξάνεται κατά 50% το ανώτατο όριο του πετρελαίου για το οποίο επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στους αγρότες μας. Ήταν ένα αίτημα το οποίο ικανοποιήθηκε από το Υπουργείο. Να γνωρίζουν οι αγρότες μας, οι κτηνοτρόφοι μας, ότι στο δικό μας σχέδιο για την ανάπτυξη της πατρίδας μας έχουν έναν κεντρικό ρόλο».

Επίσης, σημείωσε ότι «είμαστε σε μία συνεχή διαβούλευση για το πώς μπορούμε να στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα, πώς μπορούμε να εξυγιάνουμε εν κινήσει, χωρίς καθυστερήσεις στις πληρωμές, το σύστημα πληρωμών, το οποίο πια είχε ουσιαστικά κλείσει τον κύκλο του» και είπε πως «πρέπει να περάσουμε από αυτή τη διαδικασία εξυγίανσης, έτσι ώστε να γνωρίζουν και οι πραγματικοί αγρότες και οι πραγματικοί κτηνοτρόφοι ότι αυτοί θα είναι οι αποδέκτες των ευρωπαϊκών πόρων».

Όλα αυτά τα λέει ο πρωθυπουργός ενώ έχουν παγώσει οι πληρωμές και η κτηνοτροφία «σβήνει», λόγω της ευλογιάς των αιγοπροβάτων.

Πηγή: documentonews




Μητσοτάκης από Ροδόπη | Η Ελλάδα μετατρέπεται σε διεθνές ενεργειακό κέντρο

Tην αύξηση κατά 50% του ανώτατου ορίου του αγροτικού πετρελαίου για το οποίο επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια συζήτησης που είχε με πολίτες στη Μαρώνεια Ροδόπης, ενώ παράλληλα είχε την ευκαιρία να αναφερθεί στα οφέλη που θα αποφέρει στο πραγματικό εισόδημα όλων των εργαζομένων και των συνταξιούχων η φορολογική μεταρρύθμιση που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα.

«Η Ελλάδα και η Θράκη, συγκεκριμένα, μετατρέπεται σε ένα διεθνές ενεργειακό κέντρο. Και η πατρίδα μας απέδειξε έμπρακτα ότι μπορεί να ασκεί πολύ αποτελεσματική ενεργειακή διπλωματία προς όφελος πάντα των εθνικών συμφερόντων», επισήμανε επιπλέον ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψη στον νέο Σταθμό Συμπίεσης Φυσικού Αερίου στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.

«Να αισθάνεται την ανάπτυξη κάθε πολίτης, όπου κι αν βρίσκεται στην επικράτεια»

«Εγινε μία σημαντική ανακοίνωση σήμερα από το υπουργείο Οικονομικών, ότι αυξάνεται κατά 50% το ανώτατο όριο του πετρελαίου για το οποίο επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στους αγρότες μας. Ηταν ένα αίτημα το οποίο ικανοποιήθηκε από το υπουργείο. Να γνωρίζουν οι αγρότες μας, οι κτηνοτρόφοι μας, ότι στο δικό μας σχέδιο για την ανάπτυξη της πατρίδας μας έχουν έναν κεντρικό ρόλο», σημείωσε ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια συζήτησης που είχε με πολίτες στη Μαρώνεια Ροδόπης.

«Είμαστε σε μία συνεχή διαβούλευση για το πώς μπορούμε να στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα, πώς μπορούμε να εξυγιάνουμε εν κινήσει, χωρίς καθυστερήσεις στις πληρωμές, το σύστημα πληρωμών, το οποίο πια είχε ουσιαστικά κλείσει τον κύκλο του», πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης. «Πρέπει να περάσουμε από αυτή τη διαδικασία εξυγίανσης, έτσι ώστε να γνωρίζουν και οι πραγματικοί αγρότες και οι πραγματικοί κτηνοτρόφοι ότι αυτοί θα είναι οι αποδέκτες των ευρωπαϊκών πόρων».

«Να αισθάνεται την ανάπτυξη κάθε πολίτης, όπου κι αν βρίσκεται στην επικράτεια»

Συνομιλώντας με πολίτες, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε ότι κύρια επιδίωξη της κυβέρνησης είναι η τόνωση του πραγματικού εισοδήματος των νοικοκυριών. Στο πλαίσιο αυτό, στάθηκε στην ετήσια επιστροφή ενός ενοικίου και στο ετήσιο επίδομα ύψους 250 ευρώ σε χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες και ΑμεΑ, που θα δοθούν για πρώτη φορά φέτος στα τέλη Νοεμβρίου, ενώ αναφέρθηκε και στο μείγμα φοροελαφρύνσεων της ΔΕΘ, που νομοθετήθηκε την περασμένη Παρασκευή.

Ο πρωθυπουργός τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι τα μέτρα δίνουν κίνητρα για την αποκέντρωση και την ενίσχυση της περιφέρειας, με αιχμή τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 50% το 2026 και τον μηδενισμό του το 2027 για πρώτες κατοικίες σε οικισμούς έως 1.500 κατοίκων. Ειδικά για την περιοχή του Εβρου, το πληθυσμιακό όριο είναι αυξημένο στους 1.700 κατοίκους, πρόνοια που επεκτάθηκε επίσης στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στους Δήμους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και της Περιφέρειας Ηπείρου που εφάπτονται με τα σύνορα της χώρας.

«Δεν θα κουραστώ να το λέω: δεν αρκεί η οικονομία να πηγαίνει καλά σε επίπεδο δεικτών που αφορούν την πορεία της ανάπτυξης, του δημοσίου χρέους. Αυτή την ανάπτυξη πρέπει να την αισθάνεται ο κάθε πολίτης, όπου και αν βρίσκεται στην επικράτεια. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν δεν σκύψουμε με προσοχή πάνω στα τοπικά προβλήματα, αλλά και στις τοπικές ευκαιρίες που κάθε περιοχή παρουσιάζει», υπογράμμισε.

Τον πρωθυπουργό υποδέχτηκαν ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Χριστόδουλος Τοψίδης, ο βουλευτής Ροδόπης της Νέας Δημοκρατίας Ευριπίδης Στυλιανίδης και ο δήμαρχος Μαρωνείας – Σαπών Απόστολος Ιωάννου.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στην αξιοποίηση του τουριστικού μετώπου της Ροδόπης μέσω της δημιουργίας μαρίνας στον Δήμο Μαρωνείας – Σαπών, μεταξύ Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, αλλά και της σύνδεσης της Μαρώνειας με τον παραλιακό δρόμο του Εβρου.

«Ο δρόμος που θα συνδέει τα όρια του Εβρου με τη Μαρώνεια είναι πολύ σημαντικό αναπτυξιακό έργο. Αλλά νομίζω ότι αυτό που έχει ξεχωριστή σημασία είναι ότι προτάξαμε πια στον τοπικό μας σχεδιασμό ένα σύνθετο έργο το οποίο ήδη είμαστε σε θέση να χωροθετήσουμε: μία μαρίνα, έναν χώρο υποδοχής επενδύσεων περί του θαλάσσιου τουρισμού, που νομίζω ότι θα αποτελέσει ένα σημαντικό εφαλτήριο ανάπτυξης όλου του παράκτιου μετώπου της Ροδόπης, με προφανή αναπτυξιακά αποτυπώματα.

Αυτό συνδέεται βέβαια και με την περαιτέρω ενεργοποίηση του βόρειου άξονα, το πώς θα επιτρέψουμε και σε περισσότερα λεωφορεία να περάσουν, έτσι ώστε η Ροδόπη να μη γίνεται απλά μία περιοχή από την οποία περνούν επισκέπτες, αλλά ένας αυτοτελής πόλος επίσκεψης, ώστε να μπορούν να αναδειχθούν τα πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Μαρώνεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί στο Αρχοντικό Ταβανιώτη, το οποίο ανακαινίστηκε πλήρως και φιλοξενεί έκθεση αρχαιοτήτων και υλικού με θέμα τη Μαρώνεια και τον Ισμαρο, ενώ μέχρι το τέλος του 2026 αναμένεται να γίνει και η μουσειακή πιστοποίησή του.

«Αποδείξαμε ότι ασκούμε αποτελεσματική ενεργειακή διπλωματία προς όφελος των εθνικών συμφερόντων»

Κατόπιν, από τον νέο Σταθμό Συμπίεσης Φυσικού Αερίου στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής, ο πρωθυπουργός πραγματοποίησε την εξής δήλωση: 

«Ο Σταθμός Συμπίεσης, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία πριν από λίγες ημέρες, αυξάνει ουσιαστικά τη δυνατότητα τροφοδοσίας όχι μόνο του εγχώριου συστήματος, αλλά, κυρίως, εξαγωγής περισσότερου φυσικού αερίου προς τους βόρειους γείτονές μας.

Η Ελλάδα και η Θράκη, συγκεκριμένα, μετατρέπεται σε ένα διεθνές ενεργειακό κέντρο. Και η πατρίδα μας απέδειξε έμπρακτα ότι μπορεί να ασκεί πολύ αποτελεσματική ενεργειακή διπλωματία προς όφελος πάντα των εθνικών συμφερόντων.

Η παρουσία μιας τόσο μεγάλης αμερικανικής αντιπροσωπείας στην πατρίδα μας την προηγούμενη εβδομάδα κατέδειξε ακριβώς την κομβική σημασία της Ελλάδας, ως της αφετηρίας του κάθετου άξονα, της δυνατότητας δηλαδή τροφοδοσίας από την Ελλάδα με αέριο, το οποίο θα έρχεται με διάφορες μορφές, συμπεριλαμβανομένου και του υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, που θα έρχεται από τις ΗΠΑ για να τροφοδοτήσει χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Μολδαβία, η Ουκρανία, η Σλοβακία, η Ουγγαρία. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, πόσο σημαντική αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας συγκροτούν αυτές οι πολύ σημαντικές επενδύσεις οι οποίες γίνονται και από τον ΔΕΣΦΑ και προσβλέπω σε ακόμα περισσότερες εθνικές επιτυχίες στο μέτωπο της ενεργειακής διπλωματίας».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/kathimerini




Κ. Πιερρακάκης | Η Θεσσαλονίκη αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση

Συνάντηση εργασίας είχε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης με τον Υφυπουργό Εσωτερικών, αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Κωνσταντίνο Π. Γκιουλέκα σήμερα, Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2025, το απόγευμα στο Διοικητήριο στη Θεσσαλονίκη.

Με το πέρας της συνάντησης ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Πιερρακάκης, προέβη στην παρακάτω δήλωση: «Βρίσκομαι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της πόλης, ενός θεσμού που επί έναν αιώνα στηρίζει τη βιοτεχνία και την τοπική επιχειρηματικότητα. Στο περιθώριο των εκδηλώσεων είχα μια ουσιαστική συνάντηση με τον Υπουργό Μακεδονίας–Θράκης, Κώστα Γκιουλέκα. Επιβεβαιώσαμε ότι η Θεσσαλονίκη αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Με σχέδιο και στοχευμένες παρεμβάσεις, ενισχύουμε τον ρόλο της ως πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα και ως στρατηγικό διαμετακομιστικό, οικονομικό και τεχνολογικό κόμβο για τα Βαλκάνια».

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, κ. Γκιουλέκας, δήλωσε από την πλευρά του: «Είχα μια πολύ χρήσιμη συνάντηση εργασίας με τον Υπουργό Οικονομικών, τον Κυριάκο τον Πιερρακάκη, με τον οποίον μας συνδέει και μια προσωπική φιλία χρόνων. Χαιρόμαστε γιατί και ο υπουργός των Οικονομικών, όπως και σχεδόν ολόκληρη η Κυβέρνηση, έχει ανέβει στη Θεσσαλονίκη και έχουμε συναντηθεί εδώ στο Υπουργείο για τα θέματα της Μακεδονίας και της Θράκης, γεγονός που αποδεικνύει το έμπρακτο ενδιαφέρον της Κυβέρνησης  αλλά και του ίδιου του πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, για την επιτάχυνση των διαδικασιών για την ανάπτυξη της περιοχής.

Με τον κ. Πιερρακάκη συζητήσαμε θέματα του υπουργείου Οικονομικών, αφού όλα περνούν από το Υπουργείο Οικονομικών, και του παρουσίασα και τις νέες πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε εδώ, με τις περιοδείες αφενός στα Βαλκάνια, αφετέρου σε κάθε έναν από τους 16 νομούς της Μακεδονίας και της Θράκης, και το μεγάλο διήμερο συνέδριο που θα διοργανώσουμε τον ερχόμενο Φεβρουάριο για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας και της Θράκης συνολικά στην Νοτιοανατολική Ευρώπη».




ΣΥΡΙΖΑ | Η έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτει την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με αφορμή τη δημοσίευση της έκθεσης της ΕΛΣΤΑΤ για τις «Συνθήκες Διαβίωσης 2025», σχολιάζει τα ευρήματα που αφορούν το εισόδημα των νοικοκυριών, τις ανικανοποίητες υγειονομικές ανάγκες και τα ποσοστά φτώχειας στη χώρα, κάνοντας λόγο για επιδείνωση της καθημερινότητας των πολιτών και αποτυχημένες κυβερνητικές πολιτικές.

Ακολουθεί το δελτίο Τύπου:

H ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε την έκθεση για τις «Συνθήκες Διαβίωσης 2025». Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και παράλληλα ενδεικτικά για τις επιδόσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη:

-Το 65% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι είδαν επιδείνωση στο εισόδημά τους μέσα στο τελευταίο έτος

-Ο δείκτης για τις ανικανοποίητες υγειονομικές ανάγκες αυξήθηκε σε μόλις ένα χρόνο κατά σχεδόν δέκα μονάδες και εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 21,9%, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι μόλις 3,6%

-Το 26,9% του πληθυσμού ζει σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, ποσοστό που είναι 6% μεγαλύτερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη διαρκώς αυτοθαυμάζεται, η πραγματικότητα έρχεται να την προσγειώσει. Το 75% της κοινωνίας δυσφορεί με την ακρίβεια, την ανεξέλεγκτη κατάσταση στο στεγαστικό, την αποσάθρωση της Δημόσιας Υγείας, τη βίαιη φτωχοποίησή της.

Τα υπερκέρδη και οι συναλλαγές με τους μεγάλους ομίλους και τα ολιγοπώλια είναι θηλιά στο λαιμό της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Αυτή είναι η κληρονομιά των έξι χρόνων διακυβέρνησης των αρίστων του κ. Μητσοτάκη.

Η χώρα μπορεί και πρέπει να γυρίσει σελίδα, το σχέδιο «Προοδευτική Ελλάδα» που εκφώνησε ο Σωκράτης Φάμελλος στη ΔΕΘ δίνει απαντήσεις στις ανάγκες, στις ανησυχίες και τις διεκδικήσεις της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.




Χατζηβασιλείου | Η Ελλάδα στο επίκεντρο των διεθνών ενεργειακών σχεδιασμών

«Η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο των διεθνών ενεργειακών σχεδιασμών», δήλωσε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και Ε.Ε. της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, μιλώντας στο OPEN αναφορικά με τις ελληνοαμερικανικές ενεργειακές συμφωνίες.

Όπως ανέφερε, «είχαμε ‘παρέλαση’ Αμερικανών υπουργών, είχαμε 25 υπουργούς από άλλες χώρες, και, συγχρόνως, είδαμε να αναβιώνει το σχήμα 3+1 μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ηνωμένων Πολιτειών». Σύμφωνα με τον κ. Χατζηβασιλείου, «η Ελλάδα έχει σήμερα πλήρη ταύτιση με τα συμφέροντα των συμμάχων και των εταίρων στην περιοχή. Και, ταυτόχρονα, δημιουργεί μια νέα εθνική προοπτική για πλούτο και ανάπτυξη».

Αναφερόμενος στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, σημείωσε ότι «η χώρα μας γίνεται διαμετακομιστικός ενεργειακός κόμβος προς τη Βόρεια Ευρώπη, ακόμη και μέχρι τη Βαλτική, με τον Κάθετο Διάδρομο», ενώ τόνισε ότι «η κυβέρνηση πολύ σωστά ανέπτυξε τις υποδομές σε Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη για να δώσει υπόσταση σε αυτό το έργο».

Ο κ. Χατζηβασιλείου εξήγησε ότι η Ελλάδα «έχει μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο από το 40% στο 15%», υπογραμμίζοντας ότι «η ασφαλής και ανταγωνιστική τιμή ενέργειας θα επιτευχθεί μέσω αμερικανικού LNG που θα φτάνει στην Αλεξανδρούπολη και θα διοχετεύεται στον Κάθετο Διάδρομο». Παράλληλα, επεσήμανε ότι «οι δυνατότητες αποθήκευσης θα επιτρέπουν να εξασφαλίζουμε πιο συμφέρουσες τιμές, κάτι που σταδιακά θα αποτυπωθεί στην πραγματική οικονομία».

Σε αναφορά του στην Τουρκία, ο Σερραίος βουλευτής σημείωσε ότι «η Άγκυρα προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι σοβαρός ενεργειακός πόλος και αξιόπιστος εταίρος των ΗΠΑ με στόχο τα F-35. Μόνο που για να πάρει τα F-35, θα πρέπει να ξεχάσει το ρωσικό αέριο και το ρωσικό πετρέλαιο. Δεν βλέπω ότι αυτό είναι εφικτό να συμβεί άμεσα».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το ενδεχόμενο έντασης στην περιοχή, ξεκαθάρισε ότι «η Ελλάδα διαθέτει ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις και φιλοξενεί κρίσιμες ενεργειακές υποδομές για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ», επισημαίνοντας ότι «κανείς δεν θα ήθελε να τα βάλει με το ισχυρό δίχτυ προστασίας που σταδιακά απλώνεται γύρω από την περιοχή».

Τέλος, υπογράμμισε ότι «ξεκινά νέα εποχή στο σχήμα 3+1, με σαφή στήριξη από το Ισραήλ στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ», ενώ «επανέρχεται στο τραπέζι και η συζήτηση για τη λογική του EastMed».




Κ.Πιερρακάκης | Οι συνέργειες ανοίγουν δρόμο σε αυξημένη χρηματοδότηση και εξωστρέφεια

Η βιοτεχνική δραστηριότητα της Βόρειας Ελλάδας έχει κάνει άλματα!

Στη Θεσσαλονίκη βρέθηκε χθες ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της πόλης. Μιλώντας το βράδυ σε εκδήλωση στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο, ο Υπουργός τόνισε ότι οι βιοτέχνες της Βόρειας Ελλάδας διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην οικονομία της χώρας και υπογράμμισε την ανάγκη για συστηματική στήριξη, με πολιτικές που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα, τη ρευστότητα και τις δυνατότητες ανάπτυξής τους.

Αναλυτικά, η ομιλία του Κυριάκου Πιερρακάκη:

«Αξιότιμα μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, 

Κυρίες και κύριοι, 

Θέλω να σας ευχαριστήσω για αυτήν την πρόσκληση να είμαι μαζί σας σήμερα για να τιμήσουμε μαζί τον ένα αιώνα ζωής, δημιουργίας και προσφοράς του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου στην Θεσσαλονίκη και στην Βόρειο Ελλάδα. 

Ξέρετε, συχνά στις ομιλίες μας μιλάμε για μεγάλα έργα, εθνικές πρωτοβουλίες και μεγάλες βιομηχανίες. Νομίζω όμως η συλλογική δημιουργικότητα, το συλλογικό πείσμα, το πάθος για πρόοδο και δημιουργία των χιλιάδων βιοτεχνών, νέων και παλαιότερων συνιστά μια από τις, πραγματικά, πολύ μεγάλες βιομηχανίες της χώρας μας και μέσα στον ιστορικό χρόνο και στο σήμερα.  

Μέσα από τις εταιρείες, τα εργαστήρια και τα γραφεία των βιοτεχνικών επιχειρήσεων εκπαιδεύονται και προοδεύουν γενιές εργαζομένων, επιστημόνων και επαγγελματιών. Δημιουργούνται καινοτομίες που αλλάζουν ολόκληρους κλάδους και έχουν σταθερό και καθοριστικό αντίκτυπο στην πρόοδο και στην ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας από τη γειτονιά έως τη χώρα συνολικά. 

Γι’ αυτό δεν θα μπορούσα να χάσω αυτή την ιδιαίτερα τιμητική πρόσκληση για να μιλήσουμε από κοντά λίγο περισσότερο για όλες τις μεγάλες αλλαγές, όλα τα μεγάλα θέματα που άπτονται της πρόκλησης του να είσαι βιοτέχνης στη σημερινή Ελλάδα, αλλά και στη σημερινή εποχή των μεγάλων τεχνολογικών αλλαγών όπου οι μεγάλες ευκαιρίες πάνε χέρι-χέρι με τις μεγάλες προκλήσεις. 

Κυρίες και κύριοι, 

Από το 1925 όταν στην Θεσσαλονίκη ιδρύθηκε το τότε Επαγγελματο-Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και στην πορεία διαμορφώθηκε ως αμιγώς Βιοτεχνικό Επιμελητήριο, το ΒΕΘ αποτέλεσε τον θεσμικό πυλώνα για τις μικρές και μεσαίες παραγωγικές επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής. 

Μέσα σε αυτά τα 100 χρόνια η βιοτεχνική δραστηριότητα της Βόρειας Ελλάδας έκανε άλματα κάτω από διαφορετικές συνθήκες σε εντελώς διαφορετικές εποχές. Κάτι που αποδεικνύει την αντοχή, την ευελιξία και την ικανότητα προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις και στις νέες εποχές. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας απορροφά σημαντικό μερίδιο επενδύσεων, συμβάλλει καθοριστικά στις εξαγωγές και δρομολογεί χιλιάδες μικρά και μεγάλα έργα μέσω του ΕΣΠΑ. 

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι σήμερα υπεύθυνη για το 15,6% των ελληνικών εξαγωγών και απορροφά το 14,2% των επενδύσεων της χώρας. Μόνο το 2023 δημιουργήθηκαν πάνω από 10.000 νέες θέσεις μισθωτής εργασίας ενώ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ «τρέχουν» πάνω από 8000 έργα με προϋπολογισμό άνω των 5,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. 

Σήμερα που έχουμε αφήσει οριστικά πίσω μας την κρίση και έχουμε επουλώσει στο μέγιστο βαθμό τα τραύματα που άφησε η κρίση, η πρόκληση είναι να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο. 

Για να τα πετύχουμε όλα αυτά πρέπει να διαμορφώνουμε τις συνθήκες: 

  • Για τη σταθερή και ασφαλή αύξηση της χρηματοδότησης της οικονομίας από τις τράπεζες και από τα κρατικά και ευρωπαϊκά αναπτυξιακά προγράμματα. Είναι ενδεικτικό ότι η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα έχει χορηγήσει 74.158 δάνεια σε επιχειρήσεις , εκ των οποίων οι 54.000 είναι μικρές επιχειρήσεις με λιγότερους από 50 εργαζόμενους.
  • Επίσης,  εστιάζουμε στην εντατικοποίηση της σχέσης των επιχειρήσεων με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Ανάμεσα σε άλλα και όταν ήμουν στο Υπουργείο Παιδείας είχαμε επιδιώξει να επενδύσουμε πολύ στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, ζητούμενο για πάρα πολλά χρόνια. Σας καλώ να ανατρέξετε ακόμα και στις ομιλίες του Ελευθερίου Βενιζέλου για να δείτε πώς η τότε Τεχνική Εκπαίδευση, σήμερα Επαγγελματική, αποτελούσε ζητούμενο. Και πώς επιδιώκουμε και μέσα από μια πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία να συνδέσουμε τις επιχειρήσεις αμιγώς με τις δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
  • Την ίδια ώρα δίνουμε κίνητρα για συνέργειες, συνεργασίες και συγχωνεύσεις, που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να μεγαλώσουν. Οι πρωτοβουλίες συνένωσης και συγχώνευσης από την πλευρά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αυξάνουν θεαματικά τις δυνατότητες που έχουν για την εξασφάλιση χρηματοδότησης και για την διαμόρφωση μιας ισχυρά εξαγωγικής ταυτότητας. Οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εάν πλησιάσουν σε μέγεθος τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές μπορούν να απαντήσουν πληρέστερα στον ανταγωνισμό και να κάνουν θαύματα στην ευρωπαϊκή αγορά.

Σε μια ελεύθερη οικονομία, δίπλα στις πρωτοβουλίες του κράτους, καθοριστικός είναι ο ρόλος των τραπεζών, οι οποίες έχουν ως αποστολή να μετασχηματίζουν το κεκτημένο της σταθερότητας σε χρηματοδότηση για την ανάπτυξη της οικονομίας. 

Μέσα από παράλληλες πρωτοβουλίες κρατικών και ευρωπαϊκών ενισχύσεων, επιδιώκουμε ως πολιτεία να παροτρύνουμε τις τράπεζες να επιταχύνουν προς την κατεύθυνση αυτή ώστε να εδραιώσουμε νέους ενάρετους κύκλους ανάπτυξης σε τοπική και εθνική κλίμακα. Δεν χρειάζεται όμως καμιά ιδιαίτερη «παρότρυνση». Η εξυγίανση της οικονομίας και η διασφάλιση της σταθερότητας, ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης ωθεί ουσιαστικά το τραπεζικό σύστημα στο να επενδύσει στην οικονομία μεγαλύτερο ποσοστό από τη ρευστότητα που διαχειρίζεται. 

Κυρίες και κύριοι, 

Η σταθερότητα είναι κάτι που όταν υπάρχει μπορεί να υποβαθμίζεται ή ακόμα και να ξεχνιέται, όμως όταν τίθεται εν αμφιβόλω όλα τα υπόλοιπα υποχωρούν μπροστά στην αγωνία και στην αναζήτηση τρόπων έτσι ώστε η σταθερότητα να αποκατασταθεί. Είναι λίγο σαν το οξυγόνο. 

Γι’ αυτό, η θωράκιση και η διατήρηση της σταθερότητας είναι καθημερινή μέριμνα, είναι θεμελιώδης επιλογή και συνιστώσα της οικονομικής πολιτικής μας. Είναι για να το πω πάρα πολύ απλά το πρόσταγμα η δική μου γενιά να μην περάσει τον λογαριασμό στην επόμενη όπως συνέβη κατά το παρελθόν. Να μην επαναληφθεί το ίδιο λάθος. 

Oι δημοσιονομικοί δείκτες αυτή τη στιγμή στη χώρα μας έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ, αυτό είναι δεδομένο. Το συναντάμε σε κάθε διεθνή συζήτηση. Σας καλώ να δείτε το πώς η Ελλάδα έχει πλέον πλεονάσματα. Το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 έφτασε στο 4,8%. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχαν έξι χώρες πλεόνασμα. Ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν αρκετά μεγαλύτερος του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Είμαστε σε μία συνθήκη όπου το χρέος πέφτει, αποκλιμακώνεται και όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη χρηματοδότηση της οικονομίας. 

Θα έλεγα ότι σωρευτικά είμαστε σε ένα πολύ θετικό κύκλο, με δεδομένο ότι και τα κόκκινα δάνεια στις τράπεζες πλέον έχουν πέσει και με δεδομένο ότι είμαστε μία κυβέρνηση η οποία παράγει μεταρρυθμίσεις. 

Όσο όμως θα μιλάω για όλες αυτές τις θετικές κατακτήσεις, θα υπογραμμίζω ταυτόχρονα ότι όλα αυτά δεν φτάνουν εάν δεν τα συνεχίσεις και εάν δεν βελτιώσεις και όλα εκείνα τα στοιχήματα τα οποία πρέπει ακόμα να κερδίσεις. 

Γιατί ακόμη υπάρχουν προκλήσεις στην παραγωγικότητα της οικονομίας. Ακόμα υπάρχουν προκλήσεις στις επενδύσεις. Πριν μπω στην πολιτική έλεγα ότι θα προσπαθώ να αναφέρω λίγους αριθμούς όταν μιλάω, δεν έχω καταφέρει όμως να το τηρήσω. Να πω, λοιπόν, ότι όταν αναλάβαμε τα ηνία της χώρας το 2019 οι επενδύσεις προς ΑΕΠ ήταν 11% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 21%. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026 η πρόβλεψη είναι ότι θα φτάσουμε στο 18%. Άρα, έχουμε καλύψει ένα πολύ μεγάλο έδαφος αλλά ακόμα δεν είμαστε εκεί που θέλουμε και μπορούμε. 

Εξαγωγές προς ΑΕΠ, πράγμα το οποίο σας αφορά πάρα πολύ: το 2008 το μοντέλο το οποίο απέτυχε και μπήκαμε στη κρίση ήταν ένα μοντέλο βασισμένο στην κατανάλωση. Οι εξαγωγές προς ΑΕΠ ήταν στο 20%, σήμερα είναι στο 42%, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος, όμως, είναι 51%. 

Άρα, έχουμε κάνει ένα μεγάλο κομμάτι της δουλειάς. Έχουμε καλύψει ένα μεγάλο κομμάτι της απόστασης. Αλλά ακόμη δεν είμαστε εκεί που θέλουμε και μπορούμε. Και ακριβώς για αυτόν τον λόγο καλούμαστε και πρέπει να χτίσουμε πάνω σε όλα αυτά τα κεκτημένα τα οποία αφορούν τον κόπο του ελληνικού λαού σωρευτικά όλα αυτά τα χρόνια, τόσο κατά τη χαμένη δεκαετία της κρίσης όπου η Ελλάδα έχασε 25 μονάδες του ΑΕΠ όσο και στο σήμερα, όπου ακόμα και τώρα υπάρχουν  πολλές προκλήσεις που πολλοί συμπολίτες μας και πολλές επιχειρήσεις συναντούν. Αλλά θα έλεγα ότι ο μόνος τρόπος για να χτίσεις είναι αυτή η συστηματική δουλειά. 

Έχουμε έναν νέο δημοσιονομικό κανονισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από το βήμα της ΔΕΘ, εδώ, στο Βελλίδειο, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε ένα πακέτο που το ψηφίσαμε στη Βουλή πριν από λίγες ημέρες μιας πολύ μεγάλης φορολογικής μεταρρύθμισης με έμφαση στο Δημογραφικό και στη μεσαία τάξη: 1,76 δισ. ευρώ την πρώτη χρονιά εφαρμογής, 2,5 δισ. ευρώ τη δεύτερη. 

Όλο αυτό γίνεται ενώ όλη η υπόλοιπη Ευρώπη συζητά λιτότητα. Και όλο αυτό γίνεται γιατί έχουμε καταφέρει και κατακτήσει πολλά θετικά και πολλά σημαντικά. Εκτιμώ όμως ότι χρειάζεται ακόμα να γίνουν πάρα πολλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συζητούσαμε με τις Ηνωμένες Πολιτείες περί δασμών, περί εμποδίων δηλαδή τα οποία υπάρχουν ανάμεσα στην ευρωπαϊκή οικονομία και στην αμερικανική. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει ότι η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης είναι μηδέν για μηδέν, να μην υπάρχουν δασμοί ανάμεσα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους. Δεν τα καταφέραμε αυτό ως Ευρώπη να το πετύχουμε. Καταφέραμε, όμως, κάτι άλλο. Καταφέραμε να υπάρχει μια συμφωνία στο τραπέζι πολύ καλύτερο από το να μην υπάρχει καμία, απολύτως καμία όπως υπάρχει σε άλλα σημεία. 

Τι σημαίνει αυτό. Υπάρχει προβλεψιμότητα στο οικονομικό παιχνίδι. Είστε επιχειρηματίες, καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι να μην κουνιέται το γήπεδο, να υπάρχει προβλεψιμότητα. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο όμως ακόμη και τώρα συζητάμε για θέματα τα οποία έχουν μείνει στάσιμα, ίδια, εδώ και δεκαετίες. Δεν έχουμε μια ενιαία αποτελεσματική αγορά, ακόμη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τώρα πάμε να το κατακτήσουμε. 

Γράφει ο Μάριο Ντράγκι σε ένα άρθρο του στους Financial Times: μιλάτε με την Αμερική για δασμούς και έχετε εμπόδια οι χώρες μεταξύ σας αντίστοιχα δασμών. Η Ελλάδα με την Ιταλία, η Ελλάδα με την Βουλγαρία. Είναι σαν να έχεις έναν δασμό 110% στις υπηρεσίες και 44% στη μεταποίηση. «Η αφαίρεση αυτών των εμποδίων» λέει «θα δώσει μία ώθηση σε όλες τις ευρωπαϊκές οικονομίες για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν διεθνώς». Και αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι της αλλαγής. Υπάρχει ταυτόχρονη επίκληση ότι η Ελλάδα, εν αντιθέσει με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αυτή τη στιγμή καταφέρνει και γίνεται κάθε χρόνος που περνά μια χώρα ολοένα και πιο αποδοτική, ολοένα και πιο φιλική για τις επενδύσεις. Και αυτό είναι που θέλουμε να κατακτήσουμε τα επόμενα χρόνια. 

Άρα, θα έλεγα συνοψίζοντας ένα μήνυμα. Όλα όσα έχουν γίνει τα θεωρούμε κεκτημένα, τετελεσμένα, τα έχουμε αγκαλιάσει είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας. 

Άρα η οποιαδήποτε αλλαγή, η οποιαδήποτε πρόοδος, η οποιαδήποτε αναπτυξιακή πρόκληση θα πρέπει να χτίσει επάνω στο κεκτημένο όλων όσων έχουμε πετύχει. Είμαστε σε μια συνθήκη που μπορούμε να κατακτήσουμε πάρα πολλά. Το βλέπουμε ότι έρχονται πολλές επενδύσεις από το εξωτερικό αυτή τη στιγμή και η Θεσσαλονίκη είναι πόλος για τέτοιες επενδύσεις. Θα έλεγα ότι, ανάμεσα σε άλλα, το γεγονός ότι η Ελλάδα μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο, όπως είδαμε την περασμένη εβδομάδα, είναι επίσης μια σπουδαία κατάκτηση όχι μόνο οικονομική, αλλά και γεωπολιτική. Είναι όμως απολύτως αναγκαίο με ψυχραιμία, με σταθερό χέρι στο τιμόνι να συνεχίσουμε να πιστεύουμε στους εαυτούς μας, να είμαστε πολυμήχανοι όπως είναι ο κάθε βιοτέχνης –  το ξέρετε πολύ καλά αυτό από τις δουλειές σας- και να μπορέσουμε πραγματικά να απελευθερώσουμε το σύνολο του δυναμικού μας. 

Είναι δεδομένο, το χρωστάμε, να γίνουμε μόνο καλύτεροι και να μη γυρίσουμε πίσω στις πιο σκοτεινές σελίδες του παρελθόντος. Αντίθετα να χτίσουμε πάνω σε όλα τα καλά εκείνα τα οποία έχουμε κατακτήσει και να γινόμαστε διαρκώς καλύτεροι. Αυτή είναι η δέσμευση αυτής της κυβέρνησης. Αυτό είναι και το μήνυμα του Πρωθυπουργού της. 

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

 




Πρόγραμμα «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον» | Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών

Περισσότερες παρεμβάσεις, απλοποίηση των διαδικασιών και επιτάχυνση στην υλοποίηση του προγράμματος “Προσβασιμότητα κατ’ οίκον”, προβλέπει η τροποποίηση της σχετικής ΚΥΑ που υπογράφουν οι Υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως, Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτριος Παπαστεργίου, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίος Παπαθανάσης και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαος Ταγαράς. 

Βασικοί στόχοι της τροποποίησης είναι η διευκόλυνση των ενδιαφερομένων, η κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών των πολιτών με αναπηρία και η επιτάχυνση των διαδικασιών. Στο πλαίσιο αυτό, τα συναρμόδια υπουργεία προχώρησαν σε σημαντικές βελτιωτικές ρυθμίσεις, που ενισχύουν το δικαίωμα στην απρόσκοπτη προσβασιμότητα, το οποίο αποτελεί σαφή κυβερνητική προτεραιότητα.

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που επέρχονται με την τροποποίηση της ΚΥΑ αφορά στον κινητό εξοπλισμό, όπως εκτυπωτή braille, κινητή ράμπα κλπ. Για τέτοιου είδους παρεμβάσεις πλέον δεν θα απαιτούνται δικαιολογητικά που σχετίζονται με την κατοικία του αιτούντος. Στην ίδια κατεύθυνση, καταργείται η απαίτηση για μελέτη μηχανικού για παρεμβάσεις που δεν απαιτούν άδεια μικρής κλίμακας. Εάν για την παρέμβαση απαιτείται έκδοση άδειας μικρής κλίμακας, ο Σύμβουλος Μηχανικός Έργου συντάσσει μελέτη, διεκπεραιώνει τα απαιτούμενα για την έκδοσή της και η αμοιβή του προσαυξάνεται κατά 450€.

Για αιτήσεις που έχουν προεγκριθεί, μέχρι την έναρξη ισχύος της τροποποίησης, καταβάλλεται αμοιβή Συμβούλου Μηχανικού Έργου, ακόμα και αν οι παρεμβάσεις αφορούν αποκλειστικώς σε κινητά στοιχεία, εφόσον έχουν υποβληθεί συμπληρωματικά στοιχεία κατά τη δημοσίευση της παρούσας ή εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα από τον υποψήφιο Δικαιούχο.

Στον πίνακα επιλέξιμων παρεμβάσεων προστίθενται πολλές νέες, που προτάθηκαν από τα μέλη της αναπηρικής κοινότητας, όπως αναβατόριο καθίσματος εξωτερικού χώρου, τοποθέτηση χειρολισθήρων, σύστημα πρόσδεσης/συγκράτησης αναπηρικού αμαξιδίου εντός οχήματος, αντικατάσταση μπανιέρας με ντουζιέρα, σύνδεση διακοπτών σπιτιού με ασύρματο δίκτυο.

Παράλληλα, το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας έχει ανακοινώσει ότι παρατείνεται έως και την Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025 η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τη β’ φάση του προγράμματος «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον», που επιδοτεί παρεμβάσεις για την προσαρμογή κατοικιών και επαγγελματικών χώρων στις ανάγκες ατόμων με αναπηρία.

Το πρόγραμμα, που υλοποιείται από την ΕΕΤΑΑ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, παρέχει επιχορήγηση έως 14.500 ευρώ, με προκαταβολή 50% και απευθύνεται σε άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% με κινητική ή αισθητηριακή αναπηρία.




Χατζηβασιλείου | Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε ενεργειακό παίκτη διεθνούς επιπέδου

Χατζηβασιλείου στον ΣΚΑΪ: Η Ελλάδα απεδείχθη ότι είναι ενεργειακός παίκτης διεθνούς κλάσεως. Πού είναι εκείνοι που παρουσίαζαν τον Μητσοτάκη ως δήθεν «αποσυνάγωγο»;

«Η Ελλάδα, μετά το ενεργειακό φόρουμ στο Ζάππειο, απεδείχθη ότι είναι ενεργειακός παίκτης διεθνούς κλάσεως», δήλωσε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και Ε.Ε. της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ το πρωί της Τρίτης. Καυτηρίασε την αντιπολίτευση που κατηγορούσε τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως δήθεν περιθωριοποιημένο από την αμερικανική κυβέρνηση: «Με την παρέλαση Αμερικανών και Ευρωπαίων υπουργών από την Αθήνα, αυτό κατάλαβαν τα άλλα κόμματα;», αναρωτήθηκε.

Όπως εξήγησε, «η χώρα μας φιλοξενεί και θα φιλοξενεί υποδομές ενεργειακές, κρίσιμες όχι μόνο για μας, αλλά για την Ευρώπη και για τις Ηνωμένες Πολιτείες γενικότερα». Σύμφωνα με τον κ. Χατζηβασιλείου, η Ελλάδα «γίνεται διαμετακομιστικός ενεργειακός κόμβος, με δυνατότητα τροφοδότησης των Βαλκανίων, της Ανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία, αλλά και δυτικά μέχρι τη Σλοβακία και την Ουγγαρία». Αυτό, όπως σημείωσε, «σημαίνει ότι η χώρα μας θα έχει ένα ακόμα πιο ισχυρό δίχτυ προστασίας γύρω της, λόγω της σημασίας των υποδομών αυτών για ολόκληρη την ευρύτερη περιφέρεια».

Αναφερόμενος στη στάση της Τουρκίας, τόνισε ότι «η Άγκυρα δεν έχει κατορθώσει να ξαναμπεί στο πρόγραμμα των F-35. Αυτή είναι η πραγματικότητα». Υπογράμμισε δε ότι «η Τουρκία θα μένει εκτός όσο δεν βρίσκει λύση με τους S-400 και όσο έχει εξάρτηση από ρωσικό πετρέλαιο και αέριο. Χωρίς αυτά, είναι δύσκολο να μπορέσει να αλλάξει το κλίμα στην Αμερική». Επεσήμανε επίσης ότι για οποιαδήποτε μεταβολή «υπάρχει ακόμα μια προϋπόθεση: να αλλάξει το Κογκρέσο τον νόμο των κυρώσεων».

Παράλληλα, ο κ. Χατζηβασιλείου αναφέρθηκε στη σημαντική πρόοδο της Ελλάδας στο πεδίο της αμυντικής καινοτομίας. Όπως είπε, «το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας κινείται πάρα πολύ γρήγορα» και ήδη «ξεκινάνε οι δοκιμές στο πεδίο στον Έβρο, όπου θα μεταβεί και ο Νίκος Δένδιας». Πρόσθεσε ότι «υπάρχει και η συζήτηση για την “Ασπίδα του Αχιλλέα”», με την κυβέρνηση να μελετά προτάσεις, καθώς «οι συνθήκες είναι διαφορετικές πια στην περιοχή».

Σχετικά με την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας απέναντι στην Τουρκία, σημείωσε: «Ναι στην επικοινωνία, ναι στον διάλογο. Όμως για τη μόνη διαφορά που έχουμε –υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ– και αποκλειστικά στο πλαίσιο που ορίζει το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Τελεία και παύλα». Τόνισε ότι «οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους» και ότι «η πενταμερής διάσκεψη μπορεί να γίνει μόνο αν όλοι αποδεχθούν ως ελάχιστη βάση το Διεθνές Δίκαιο και τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας». Υπογράμμισε ότι η ελληνική πρόταση, την οποία προετοιμάζει το Υπουργείο Εξωτερικών, είναι εμπροσθοβαρής, δείγμα της αυτοπεποίθησης και της πίστης στο δίκαιο των θέσεών μας.

Τέλος, ο κ. Χατζηβασιλείου αναφέρθηκε στη Συρία και την περιφερειακή σταθερότητα, επισημαίνοντας ότι «το μεγάλο ζήτημα για την Τουρκία είναι να μην αλλάξει η κατάσταση στη Συρία» και υπενθύμισε ότι στο Συμβούλιο Ασφαλείας «η Ελλάδα και ο ΥΠΕΞ Γιώργος Γεραπετρίτης θέτουν σταθερά την ανάγκη για προστασία των χριστιανικών κοινοτήτων στη Συρία», σημειώνοντας πως οι θέσεις της χώρας μας ταυτίζονται αυτή τη στιγμή με τις προτεραιότητες που έχει θέσει ο Λευκός Οίκος για την περιοχή. «Η Ελλάδα έχει πρωτεύοντα ρόλο στη θρησκευτική διπλωματία και υπογραμμίζει την παρουσία Χριστιανών στη Συρία και τη Μέση Ανατολή σε κάθε συζήτηση και κάθε κείμενο στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ» τόνισε.




Λαϊκή Συσπείρωση Σερρών | Παρέμβαση της Έ.Τούσκα στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη

Η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σερρών, Έλενα Τούσκα, συμμετείχε στο Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), που πραγματοποιήθηκε στην Αλεξανδρούπολη από τις 6 έως τις 8 Νοεμβρίου 2025.
Στην τοποθέτησή της, κατέθεσε –μαζί με τους υπόλοιπους εκλεγμένους της παράταξης– πλαίσιο διεκδικήσεων προς την κυβέρνηση, αναδεικνύοντας ζητήματα που αφορούν τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη λειτουργία των δήμων.

Ακολουθεί το δελτίο Τύπου της Λαϊκής Συσπείρωσης Σερρών:

Η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σερρών, Έλενα Τούσκα, συμμετείχε στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη στις 6-8 Νοεμβρίου. Οι εκλεγμένοι της “Λαϊκής Συσπείρωσης” κατέθεσαν πλαίσιο διεκδικήσεων από την κυβέρνηση σε συμπαράταξη με το εργατικό-λαϊκό κίνημα, θέτοντας το κρίσιμο ερώτημα που χρειάζεται να απαντήσει κάθε δήμαρχος και κάθε δημοτικός σύμβουλος: αποτελεσματικοί δήμοι για ποιον; Για τους πολλούς και τις σύγχρονες ανάγκες τους ή για τους λίγους και τη δίψα τους για κέρδη;

Το αφήγημα της αποκέντρωσης, των “ισχυρών”, “αποτελεσματικών” και “υπεύθυνων” δήμων ξεθώριασε και δεν μπορεί να κρύψει την πραγματικότητα: η πορεία των μεγάλων αναδιαρθρώσεων που κάθε τόσο εφαρμόζονται, έφερε δήμους που δεν κοστίζουν στο κεντρικό κράτος, με εργαζόμενους κακοπληρωμένους, συμβασιούχους σε εργασιακή ομηρία, αύξηση των ανταποδοτικών, δημόσιες δομές και υπηρεσίες που παραδίδονται στους ιδιώτες, υποδομές που δεν συντηρούνται και καταρρέουν. Στην πόλη μας τα παραδείγματα πολλα: απο τις αθλητικές εγκαταστάσεις (κολυμβητήριο, στάδιο) και τους δρόμους μέχρι τα σχολεία. 

Σε ένα παράλληλο σύμπαν, η δημοτική αρχή του Δήμου μας που εκπροσωπήθηκε από τη Δήμαρχο, τον Γενικό Γραμματέα και 8 δημοτικούς συμβούλους της παράταξής της κ. Μητλιάγκα, χωρίς ωστόσο να κάνουν ούτε μια παρέμβαση στο Συνέδριο,  αποτιμά ως  “θετικό βήμα” την “απελευθέρωση”, όπως τη χαρακτηρίζει, “των προσλήψεων από τα ανταποδοτικά”. Ούτε καν η πλειοψηφούσα παράταξη της ΚΕΔΕ που πρόσκειται στην Κυβέρνηση, δεν τόλμησε να χαρακτηρίσει ως θετικό βήμα την επιπλέον επιβάρυνση των Δήμων με το “μισθολογικό κόστος” του αναγκαίου προσωπικού που αναπόφευκτα θα σημαίνει επιπλέον φορολόγηση των δημοτών μέσω των ανταποδοτικών. 

Η κ. Μητλιάγκα πάντα πρόθυμη να συνταχθεί με την κυβερνητική πολιτική, φαίνεται να συμμερίζεται την απορία που εξέφρασε ο Υπουργός, κ. Λιβάνιος γιατί οι Δήμοι δεν ζητούν προσωπικό που θα πληρώνεται απο τα ανταποδοτικα.. Γιατί ο κ. Υπουργός θεωρεί ως το κύριο πρόβλημα των ΟΤΑ, τη μη εισπραξιμότητα των ανταποδοτικών απο τις ήδη υπερφορτωμένες με φόρους λαϊκές οικογένειες και όχι τη μη καταβολή από το Κράτος των θεσμοθετημένων πόρων που ξεπερνούν τα 5 δισ ευρώ κάθε χρόνο..  Η κ. Μητλίαγκα, ομως, γνωρίζει τόσο το ύψος των ανταποδοτικών όσο και το ύψος των αναγκών του δήμου και των δημοτών. 

Αν περισσεύουν τα ανταποδοτικά, κ. Μητλιάγκα, 

  • γιατί δεν τα διαθέτετε για την άμεση επισκευή του Μουσικού Σχολείου που με κάθε βροχή πλημμυρίζει και η Διευθύντρια κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια των παιδιών παρά περιμένετε “αγαθοεργίες” απο τις Τράπεζες που με την καταλήστευση των δικών μας φόρων, κάνουν τους “ευεργέτες”;
  • γιατί δε φτιάχνετε τα πεζοδρόμια;
  • γιατί δεν μειώνετε τις εισφορές των χαμηλόμισθων γονέων που πληρώνουν για να στείλουν τα παιδιά τους στους δημοτικούς και βρεφικούς σταθμούς, στα αθλητικά και πολιτιστικά τμήματα του Δήμου, όπως έχουμε επανειλημμένα προτείνει; 
  • γιατί δεν ανανεώσατε τις συμβάσεις των εργαζομένων στην καθαριότητα;

Αλήθεια, με την εφαρμογή της σύμβασης για την αντικατασταση του οδοφωτισμού με LED, πόσο μειώθηκε το ποσό που εισπράττει ο δήμος από τα ανταποδοτικά; 

Για τη Λαϊκή Συσπείρωση αυτή η δήθεν “ευελιξία” που προωθεί η Κυβέρνηση δεν είναι τίποτε άλλο παρά η παγίωση της λογικής ότι οι υπηρεσίες που δικαιούμαστε ως δημότες –καθαριότητα, πράσινο, ύδρευση, φωτισμός, αθλητικές εγκαταστάσεις, κοινωνικές υπηρεσίες– πρέπει να πληρώνονται αποκλειστικά από την τσέπη μας και λόγω της υποστελέχωσης των δήμων να πηγαίνουν στις τσέπες μεγαλοεργολάβων που θησαυρίζουν εις βάρος μας. Δηλαδή, να πληρώνουμε ξανά και ξανά για υπηρεσίες που θα έπρεπε να καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Εξάλλου, και τα περίφημα “υπερπλεονάσματα” απο τη δικής μας υπερφορολόγηση δημιουργούνται. 

Οι δήμοι δεν είναι επιχειρήσεις για να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Οι δήμοι έχουν ανάγκη από μόνιμο προσωπικό που δεν εξαρτάται από το ύψος των ανταποδοτικών τελών. Οι ανάγκες των δημοτών σε δημόσια παρεχόμενες υπηρεσίες δεν μπορούν να μπουν στη λογική “κόστους – οφέλους”.

Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και εκφράστηκε στο Συνέδριο με το ψήφισμά μας: 

  • μόνιμο προσωπικό με πλήρη δικαιώματα, 
  • κρατική χρηματοδότηση των αναγκαίων υπηρεσιών των δήμων, και όχι μετακύλιση των βαρών στους δημότες. 

Αυτή είναι η πραγματικά θετική εξέλιξη για τον λαό των Σερρών, όχι η παραπέρα επιβάρυνση των δημοτών και εμπορευματοποίηση των δημοτικών υπηρεσιών.




Θ. Ξανθόπουλος: Ο Υπουργός Υγείας απέρριψε το αίτημα των καρκινοπαθών Δράμας για αποζημίωση μετακινήσεων

Ξανθόπουλος: Αρνητική απάντηση του υπουργού Υγείας Αδ. Γεωργιάδη στο αίτημα των καρκινοπαθών Δράμας, να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ για τις δαπάνες μετακίνησης τους εκτός Εγνατίας

Ο υπουργός Υγείας Αδ. Γεωργιάδης, απέρριψε το αίτημα του Συλλόγου καρκινοπαθών Δράμας, να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ για τις μετακινήσεις τους από Δράμα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα, τις οποίες  πραγματοποιούν εκτός της Εγνατίας οδού. Για το θέμα αυτό είχε καταθέσει Αναφορά ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θ. Ξανθόπουλος, μετά την επιστολή του Συλλόγου στην οποία επισημαίνεται ότι ο Σύλλογος  έχει δεχτεί πολλές διαμαρτυρίες από μέλη του και μη, για την άρνηση του ΕΟΠΥΥ να αποζημιώσει μετακινήσεις εκτός Εγνατίας, καθώς αναμεσα στα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι και οι αποδείξεις διοδίων.

Οι καρκινοπαθείς υπογραμίζουν στην επιστολή τους ότι δεν ήταν επιλογή τους να νοσήσουν και θα έπρεπε τουλάχιστον να έχουν την ελευθερία να επιλέξουν την διαδρομή που θα ακολουθήσουν για να προσεγγίσουν τις δομές υγειονομικής φροντίδας στην Θεσσαλονίκη για τις θεραπείες τους. Πρόσθεταν δε ότι η πρόσβαση στο Νίκος Κούρκουλος (του Θεαγενείου) στην Πυλαία Θεσσαλονίκης είναι πολύ πιο σύντομη μέσω της παλαιάς οδού Καβάλας-Θεσσαλονίκης και ότι επιλογή ενός επαρχιακού δρόμου χωρίς υψηλές ταχύτητες και μεγάλη κίνηση είναι ζωτικής σημασίας διότι μπορούν να σταματήσουν ανά πάσα στιγμή όταν ο ασθενής αισθανθεί αδιαθεσία ή ναυτία λόγω των χημειοθεραπειών.

Ο υπουργός με την απάντηση του στην Αναφορά, επικαλέστηκε λόγους ισότιμης μεταχείρισης εμμένοντας στην ορθότητα της υφιστάμενης ρύθμισης για τις μετακινήσεις ασθενών σε μη όμορους νομούς. Απέρριψε δηλαδη,  χωρίς καμία περαιτέρω εξήγηση το αίτημα του Συλλόγου για τροποποίηση των οδηγιών του ΕΟΠΥΥ ώστε να διευκολύνονται στις αναγκαίες και επίπονες μετακινήσεις  που υποχρεούνται να πραγματοποιούν για λόγους θεραπείας οι καρκινοπαθείς σε ολόκληρη τη χώρα.

Η Απάντηση του Υπουργού Υγείας:




Πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης Καβάλας για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ

Η δημοτική παράταξη Λαϊκή Συσπείρωση Καβάλας, με επικεφαλής τον δημοτικό σύμβουλο Χρήστο Ποτολιά, κατέθεσε προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου πρόταση για να συζητηθεί ως έκτακτο θέμα η απόφαση σχετικά με το κλείσιμο των ΕΛΤΑ.

Ακολουθεί το κείμενο της πρότασης όπως κατατέθηκε:




Γ.Εριφυλλίδης | Κατά των αυξήσεων στα δίδακτρα του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Η Καβάλα Μπροστά», Γιάννης Εριφυλλίδης, τοποθετείται δημόσια ενάντια στις αυξήσεις των διδάκτρων του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας, κάνοντας λόγο για «υπέρογκες επιβαρύνσεις» που θα πλήξουν οικονομικά πολλές οικογένειες της πόλης.

Όπως αναφέρει, η παράταξη ήταν η μοναδική που μειοψήφησε στη σχετική απόφαση της Δημοτικής Κοινότητας Καβάλας, δηλώνοντας πως θα διατηρήσει την ίδια στάση και στο Δημοτικό Συμβούλιο. Παράλληλα, ο κ. Εριφυλλίδης εκφράζει ενστάσεις για τη διαδικασία και την τεκμηρίωση της απόφασης, θέτοντας ερωτήματα για τα οικονομικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν.

Ακολουθεί το πλήρες δελτίο Τύπου του Γιάννη Εριφυλλίδη και της παράταξης «Η Καβάλα Μπροστά»:

Γιάννης Εριφυλλίδης – “Η Καβάλα Μπροστά” – Το μοναδικό ξεκάθαρο ΟΧΙ στις υπέρογκες αυξήσεις των διδάκτρων του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας 

Για να μην νομίζουν ότι μπορούν να μας “δουλεύουν” συνεχώς οι “αιώνιοι” υποψήφιοι δήμαρχοι Καβάλας, ας πληροφορηθούν οι συνδημότες μας ότι στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Καβάλας η υπέρογκη αύξηση των διδάκτρων του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας υπερψηφίστηκε, ΜΕΙΟΨΗΦΟΥΣΗΣ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΝΕΛΛΗΣ ΜΟΥΤΣΟΚΑΠΑ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΜΑΣ “Η ΚΑΒΑΛΑ ΜΠΡΟΣΤΑ”. Για τους εκπροσώπους της συμπολίτευσης το περιμέναμε, αυτό που δεν περίμενε κανείς είναι ότι και οι εκπρόσωποι των παρατάξεων του κ. Παπαδόπουλου και του κ. Χρυσανίδη ψήφισαν υπέρ της σχετικής απόφασης! 

Δυστυχώς, από ό,τι φαίνεται η επαίσχυντη αυτή απόφαση θα περάσει και από το Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή εκατοντάδων οικογενειών συνδημοτών μας, οι οποίες μέσα στη γενικότερη τεράστια αύξηση του κόστους ζωής που βιώνει η ελληνική κοινωνία θα έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν και τις τεράστιες αυξήσεις των διδάκτρων του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας. 

Εμείς το καθήκον μας το πράξαμε στο Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Καβάλας και θα το πράξουμε και στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου θα πούμε για μια ακόμη φορά ένα ξεκάθαρο ΟΧΙ στις υπέρογκες αυξήσεις των διδάκτρων του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας. 

Και 3 τελευταίες επισημάνσεις:

  • Ο νόμος που επικαλείται η διοίκηση για να μας πείσει ότι η υπέρογκη αύξηση των διδάκτρων είναι υποχρεωτική ισχύει από το 2017! Γιατί εισηγείται τώρα την αύξηση; Γιατί ήταν όλα καλά από το 2017 μέχρι το 2025; 
  • Η πρώτη εισήγηση που είχε έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας, η οποία σημειωτέον είχε περάσει ΟΜΟΦΩΝΑ από τη Δημοτική Επιτροπή στην οποία η παράταξή μας δεν έχει εκπρόσωπο, ανέφερε ότι η μισθοδοσία των καθηγητών του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας ανέρχεται στο ποσό των 562.500 ευρώ. Η νέα εισήγηση αναφέρει ότι η μισθοδοσία των καθηγητών ανέρχεται στο ποσό των 373.388 ευρώ! Με άλλα λόγια η οικονομική υπηρεσία έπεσε έξω στους υπολογισμούς της μόνο κατά περίπου 200.000 ευρώ! Δεν μπορούν να υπολογίσουν σωστά ούτε τη μισθοδοσία του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας. Συνάδουν τα χονδροειδή αυτά λάθη με εισήγηση θέματος προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας; 
  • Ξαφνικά και ως δια μαγείας στη νέα εισήγηση εμφανίζεται και ένα ποσό ανείσπρακτων διδάκτρων 113.853 ευρώ, το οποίο δεν υπήρχε στην πρώτη εισήγηση! Και διερωτάται κανείς πώς υπάρχει ένα τέτοιο μεγάλο ποσό ανείσπρακτων οφειλών, όταν για να εγγράψει κάποιος τα παιδιά του στο Δημοτικό Ωδείο Καβάλας πρέπει να προσκομίσει δημοτική ενημερότητα; Προς τι όλα εκείνα τα συγχαρητήρια που έδινε ο κύριος Μουριάδης στις αρμόδιες υπηρεσίες γιατί δήθεν οι εγγραφές στο Δημοτικό Ωδείο Καβάλας ανάγκαζαν τους συνδημότες μας να διευθετούν και τις υπόλοιπες πάσης φύσεως οφειλές τους στον Δήμο Καβάλας, όταν ακόμη και σήμερα υπάρχει ένα τόσο τεράστιο ποσό ανείσπρακτων οφειλών προς το Δημοτικό Ωδείο Καβάλας; Το υπολογίζουν κιόλας αυτό το ποσό για να δικαιολογήσουν τις υπέρογκες αυξήσεις και έτσι πάλι οι συνεπείς στις πληρωμές των διδάκτρων θα πληρώσουν τη νύφη! 

Γιάννης Εριφυλλίδης 

Δημοτικός Σύμβουλος – Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Η Καβάλα Μπροστά” 




Σ. Φάμελλος | Στον Έβρο καταρρέει η τοπική και αγροτική οικονομία

Συνάντηση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου με αγρότες και κτηνοτρόφους στην Αλεξανδρούπολη

«Ο κ. Μητσοτάκης φοβάται τις ευθύνες του και αποφεύγει να συναντήσει τους αγρότες – Στον Έβρο καταρρέει η τοπική και αγροτική οικονομία»

Συνάντηση με αγρότες και κτηνοτρόφους της Αλεξανδρούπολης πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στo πλαίσιo της επίσκεψης του στην πόλη για τo Ετήσιο Συνέδριο της ΚΕΔΕ.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στάθηκε στο γεγονός ότι ο κ. Μητσοτάκης κρύβεται από εκείνους, διότι δεν μπορεί να απαντήσει στα προβλήματα που η κυβέρνησή του έχει δημιουργήσει στις επιδοτήσεις και στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στην έξαρση της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, αλλά και στο πρόβλημα της λειψυδρίας.

Στη συνάντηση συμμετείχε ο πρόεδρος του Αγροτικού και Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης Κωστας Αλεξανδρής και τα μέλη του ΔΣ Νίκος Βουλγαρίδης και Κώστας Καναβίδης. Από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, συμμετείχε το μέλος της Κεντρικής Επιτροπής και δ/ντης προσωπικού και πόρων του κόμματος Κώστας Μορφίδης και μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Έβρου.

Μιλώντας στο eevros.gro Σωκράτης Φάμελλος στάθηκε στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτικός κόσμος, υπογραμμίζοντας ότι οι πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι καταστροφικές.

Το μεγάλο πρόβλημα της λειψυδρίας στον Έβρο, λόγω της λήξης της διακρατικής συνεργασίας με τη Βουλγαρία, που οδήγησε τον Ιούλιο ακόμα και σε πλήρη απώλεια καλλιεργειών και η τραγική κατάσταση που επικρατεί στον κτηνοτροφικό κόσμο, εξαιτίας της απώλειας πολλών κοπαδιών από την ευλογιά των αιγοπροβάτων, έχουν οδηγήσει στην πλήρη απώλεια εισοδήματος για πολλές οικογένειες. Και σε αυτό το πλαίσιο έρχεται να προστεθεί και το πάγωμα των ενισχύσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ:

«Χρωστάνε λεφτά των επιδοτήσεων του 2024. Επιπλέον υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο σύνολο των αγροτών του Έβρου, για την Ενιαία Ενίσχυση και την προκαταβολή της για το 2025. Άρα, φανταστείτε ότι όλη η τοπική και αγροτική οικονομία, που συντηρείται και συνδέεται με το αγροτικό εισόδημα των γεωργών, οι προμηθευτές τους, οι οικογένειες τους, τα εμπορικά καταστήματα και όλοι οι προμηθευτές και οι επιστήμονες που δουλεύουν με τους αγρότες, γεωπόνοι, κτηνίατροι, κλπ, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Μιλάμε για μία κατάρρευση συνολικά της τοπικής οικονομίας, η οποία συνδέεται με το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ».

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για ακόμη μια φορά τόνισε τον κίνδυνο ερήμωσης της υπαίθρου, σημειώνοντας πως η απόφαση για το κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ δίνει τη χαριστική βολή προς αυτήν την κατεύθυνση. Πλέον το σύνθημα του κ. Μητσοτάκη για τους ακρίτες του Έβρου είναι το «Έβρος Κλειστά»!

Παράλληλα, διεμήνυσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα στηρίξει τις δίκαιες διεκδικήσεις του αγροτοκτηνοτροφικού κόσμου, προσθέτοντας ότι συνεχίζεται ο αγώνας για μία Προοδευτική Ελλάδα.

Αναλυτικά τα όσα ανέφερε ο Σωκράτης Φάμελλος στο eevros.gr και τη Σοφία Καλλονιάτη για τον πρωτογενή τομέα και τη συνάντησή του με τους αγρότες και κτηνοτρόφους:

«Ρώτησα τους αγρότες τι φοβήθηκε τόσο πολύ ο κ. Μητσοτάκης και δεν τους συνάντησε… Και στο επίπεδο του πραγματικού προβλήματος, αλλά και στο επίπεδο καθαρά της ανθρώπινης σχέσης.

Ήταν μια πάρα πολύ καλή συζήτηση. Ο κ. Μητσοτάκης φοβήθηκε τις ευθύνες του. Η συζήτηση ήταν απολύτως ρεαλιστική. Ξεκινήσαμε με το πολύ μεγάλο πρόβλημα της λειψυδρίας, εξαιτίας της απαράδεκτης αμέλειας και καθυστέρησης της κυβέρνησης, να κάνει συμφωνία για τα νερά του Έβρου με τη Βουλγαρία.

Το δεύτερο πολύ μεγάλο ζήτημα, είναι το θέμα της ευλογιάς, όπου υπάρχουν μεγάλες απώλειες ζωικού κεφαλαίου στον Έβρο, όπου οι άνθρωποι αυτοί, οι κτηνοτρόφοι, δεν μπορούν να ζήσουν εδώ και έναν χρόνο. Δεν υπάρχει ζωικό κεφάλαιο. Θανατώθηκαν πολλά ζώα.

Δεν υπάρχει εισόδημα και άρα έχουμε πάρα πολλές οικογένειες, οι οποίες είναι στον «αέρα» και κινδυνεύουν να φύγουν. Και βέβαια, δεν υπάρχει και καμία προοπτική για την ανάκαμψη του ζωικού κεφαλαίου και της κτηνοτροφίας.

Και το τρίτο ζήτημα, ήταν το θέμα των επιδοτήσεων, των ενισχύσεων, το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Χρωστάνε λεφτά του 2024. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, σχεδόν στο σύνολο των αγροτών του Έβρου, για την Ενιαία Ενίσχυση και την προκαταβολή της για το 2025.

Χρωστάνε λεφτά των επιδοτήσεων του 2024. Επιπλέον υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο σύνολο των αγροτών του Έβρου, για την Ενιαία Ενίσχυση και την προκαταβολή της για το 2025. Άρα, φανταστείτε ότι όλη η τοπική και αγροτική οικονομία, που συντηρείται και συνδέεται με το αγροτικό εισόδημα των γεωργών, οι προμηθευτές τους, οι οικογένειες τους, τα εμπορικά καταστήματα και όλοι οι προμηθευτές και οι επιστήμονες που δουλεύουν με τους αγρότες, γεωπόνοι, κτηνίατροι, κλπ, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Μιλάμε για μία κατάρρευση συνολικά της τοπικής οικονομίας, η οποία συνδέεται με το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ.

Προσθέστε σε αυτό και το κλείσιμο των ταχυδρομικών καταστημάτων, που είναι τρία στον νομό Έβρου.

Όπως είπα, το σύνθημα πλέον δεν θα είναι «Έβρος μετά», αλλά θα είναι «Έβρος κλειστά». Αυτό είναι ο κ. Μητσοτάκης, «Έβρος κλειστά». Φωτογραφίες στον φράχτη, αλλά αναρωτιέμαι αν αντέχουν να μένουν οι πολίτες μέσα από τον φράχτη με τις πολιτικές που υλοποιεί. Η απάντηση είναι ότι δεν αντέχουν».




Ώρα για ουσιαστική ενίσχυση των Δήμων – Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην πρώτη γραμμή της ευθύνης

*Γράφει ο Απόστολος Ατζεμιδάκης

Από τις 6 έως τις 8 Νοεμβρίου 2025, στην Αλεξανδρούπολη, πραγματοποιήθηκε το ετήσιο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ). Ένα συνέδριο που, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο την ασφυκτική πραγματικότητα που βιώνουν οι δήμοι της χώρας: έλλειψη πόρων, γραφειοκρατικοί περιορισμοί, αυξημένες απαιτήσεις από τους δημότες και ελάχιστα μέσα για να τις καλύψουν. Σύσσωμοι οι δήμαρχοι – ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης ή μεγέθους δήμου – έστειλαν ένα ηχηρό μήνυμα προς την κυβέρνηση: χωρίς ουσιαστική και σταθερή επιπρόσθετη χρηματοδότηση, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να επιτελέσει τον ρόλο της.

Οι δήμοι αποτελούν το πιο κοντινό στον πολίτη επίπεδο εξουσίας. Είναι αυτοί που καθημερινά καλούνται να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της γειτονιάς, της καθαριότητας, των σχολείων, των υποδομών, των κοινωνικών δομών και της πολιτικής προστασίας. Όταν ένας δρόμος είναι γεμάτος λακκούβες, όταν δεν υπάρχουν παιδικές χαρές, όταν το δημοτικό σχολείο δεν έχει θέρμανση ή όταν δεν μαζεύονται τα σκουπίδια, ο δημότης δεν απευθύνεται στα υπουργεία — χτυπά την πόρτα του δημάρχου. Και είναι αυτός, ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο, που καλούνται να δώσουν λύση, συχνά με περιορισμένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους.

Είναι παράδοξο, λοιπόν, οι δήμοι να βρίσκονται στο επίκεντρο όλων των απαιτήσεων της κοινωνίας, αλλά στο περιθώριο της κρατικής χρηματοδότησης. Τα τελευταία χρόνια, η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει επιφορτιστεί με όλο και περισσότερες αρμοδιότητες – από τη διαχείριση της κοινωνικής πολιτικής και της ανακύκλωσης, μέχρι τα ενεργειακά έργα και την ψηφιακή μετάβαση. Ωστόσο, οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι δεν ακολούθησαν ποτέ τις μεταβιβασμένες ευθύνες. Αντιθέτως, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) έχουν υποστεί σημαντικές περικοπές την τελευταία δεκαετία, αφήνοντας τους δήμους να «ανακυκλώνουν» πενιχρά κονδύλια για να καλύψουν βασικές ανάγκες.

Το αίτημα για επιπρόσθετη χρηματοδότηση δεν είναι απλώς οικονομικό. Είναι ζήτημα θεσμικής ισορροπίας και δημοκρατικής λειτουργίας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει τα μέσα για να ανταποκρίνεται στον ρόλο της, αλλιώς χάνεται η ίδια η ουσία της αποκέντρωσης. Δεν μπορεί να γίνεται λόγος για “ισχυρούς δήμους” όταν αυτοί δεν έχουν ούτε την αυτονομία ούτε τους πόρους για να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν πολιτικές ανάπτυξης. Η κυβέρνηση οφείλει να εμπιστευτεί τους ανθρώπους της πρώτης γραμμής, τους αιρετούς που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και λογοδοτούν άμεσα στους πολίτες.

Το συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη κατέδειξε επίσης κάτι ακόμη: ότι οι δήμοι δεν ζητούν απλώς “περισσότερα χρήματα”, αλλά ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας με το κράτος. Ζητούν διαφάνεια, σταθερότητα, δυνατότητα προγραμματισμού. Ζητούν να μπορούν να σχεδιάζουν έργα χωρίς να εξαρτώνται από την εκάστοτε πολιτική συγκυρία ή από χρονοβόρες εγκρίσεις υπουργείων. Ζητούν να μπορούν να αξιοποιούν ευρωπαϊκούς πόρους με ταχύτητα και ευελιξία, χωρίς να πνίγονται στη γραφειοκρατία. Και πάνω απ’ όλα, ζητούν να έχουν τη θεσμική εμπιστοσύνη που αξίζουν.

Η ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι δαπάνη· είναι επένδυση στην ίδια την κοινωνική συνοχή και στην ποιότητα ζωής των πολιτών. Ένας καλά χρηματοδοτημένος δήμος σημαίνει καλύτερες υπηρεσίες, καθαρότερες πόλεις, ασφαλέστερα σχολεία, πιο ζωντανές κοινότητες. Σημαίνει επίσης λιγότερη εξάρτηση από το κεντρικό κράτος και μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση των πολιτικών που τους αφορούν άμεσα.

Αν θέλουμε μια Ελλάδα που να λειτουργεί από κάτω προς τα πάνω, που να στηρίζεται στην τοπική ανάπτυξη και την κοινωνική υπευθυνότητα, τότε η στήριξη των δήμων είναι προϋπόθεση. Δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματικό κράτος χωρίς δυνατή Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το μήνυμα της Αλεξανδρούπολης ήταν σαφές: οι δήμοι δεν ζητούν προνόμια, ζητούν δικαιοσύνη και σεβασμό στον ρόλο τους. Ήρθε η ώρα η κυβέρνηση να το ακούσει – και να δράσει αναλόγως.




Δήλωση ΚΚΕ & ΚΝΕ | Αντιδράσεις για εκπαιδευτικό πρόγραμμα της American Space Xanthi

Η Τομεακή Επιτροπή Ξάνθης του ΚΚΕ και το Τομεακό Συμβούλιο Ξάνθης της ΚΝΕ εξέδωσαν επίσημη ανακοίνωση με αφορμή εκπαιδευτική δράση που διοργανώνεται από την Athens Comics Library και το American Space Xanthi, με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα και του Δήμου Ξάνθης.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου :

ΚΚΕ & ΚΝΕ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ!

Ακόμα μια προσπάθεια ξεπλύματος του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού επιχειρείται με αφορμή τα 250 χρόνια από τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των Ηνωμένων Πολιτειών που συμπληρώνονται το 2026. Φυσικά στο στόχαστρο μπαίνει η νεολαία. Συγκεκριμένα, το Σάββατο 8 Νοέμβρη,  η Athens Comics Library, και το  Αmerican Space Xanthi με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα και του Δήμου Ξάνθης παρουσιάζει εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Όπως υπογραμμίζουν οι διοργανωτές «μέσα από εργαστήρια δημιουργίας comics, οι μαθητές θα γνωρίσουν τις προσωπικότητες και τα επιτεύγματα που διαμόρφωσαν την αμερικανική ιστορία …».

Αλήθεια ποια αμερικάνικη ιστορία θα γνωρίσουν; Των αμέτρητων πολεμικών επεμβάσεων ανά τον πλανήτη για λογαριασμό των μονοπωλιακών ομίλων τους; Θα γίνει λόγος για την Κορέα και το Βιετνάμ, για την Κούβα και το Λίβανο, το Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη, τη Συρία; Θα αναφερθούν στις ατομικές βόμβες σε Χιροσίμα και Ναγκασάκι; Θα μιλήσουν στους μαθητές για τα εγκλήματα των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ στη χώρα μας και την Κύπρο, για τη στήριξη που έδωσαν στη χούντα των Συνταγματαρχών την περίοδο 1967-1974; Για τις βόμβες Ναπάλμ που πρωτοδοκίμασαν στα βουνά του Γράμμου το 1949 για να εξολοθρεύσουν τον ηρωικό Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας;

Μήπως στη δική τους εκδοχή της αμερικάνικης ιστορίας χωράνε η υποκίνηση δεκάδων πραξικοπημάτων σε όλη τη γη, ιδιαίτερα στη Λατινική Αμερική; Οι 78 μέρες βομβαρδισμών του ηρωικού Γιουγκοσλάβικου λαού το 1999; Οι επεμβάσεις τους στα εσωτερικά κρατών για την επιβολή και διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας τους στο παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό σύστημα;

Ή μήπως θα πούνε την αλήθεια για τη σημερινή τους πολιτική; Για τη στήριξη που δίνουν στο κράτος τρομοκράτη του Ισραήλ για να δολοφονεί το λαό της Παλαιστίνης, μια γενοκτονία που συνεχίζεται παρά την υποτιθέμενη εκεχειρία. Για τη στήριξη που δίνουν στο αντιδραστικό καθεστώς Ζελένσκι και τους ναζί του τάγματος Αζόφ στην Ουκρανία, με παζάρια για να βάλουν στο χέρι τον πλούτο του λαού της, τους δρόμους μεταφοράς ενέργειας και εμπορευμάτων.

Χιλιάδες σελίδες χρειάζονται για μια απλή καταγραφή των εγκλημάτων αυτών που ο λαός μας δίκαια στα αντιπολεμικά του συλλαλητήρια χαρακτηρίζει «φονιάδες των λαών, Αμερικάνοι»! Χιλιάδες όμως ηρωικές σελίδες έχουν γράψει και θα συνεχίσουν να γράφουν οι λαοί όλου του κόσμου στον αγώνα ενάντια στους ιμπεριαλιστές και τα εγκλήματά τους. Σε τέτοιους αγώνες ενάντια στις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ, την ΕΕ πρωτοστατεί και ο ελληνικός λαός. Για να σταματήσει η εμπλοκή της χώρας μας στα βρώμικα σχέδια. Για να πάψει το Πετροχώρι στην Ξάνθη να αποτελεί «πεδίο βολής φθηνό που ασκούνται βρίζοντας οι Αμερικάνοι»!

Στις σημερινές συνθήκες που μας καλούν να θυσιάσουμε ό,τι απέμεινε από τα δικαιώματά μας για να χρηματοδοτήσουν με 800 δις ευρώ την πολεμική οικονομία και προετοιμασία της ΕΕ, ώστε αύριο να ρίξουν στα σφαγεία των πολέμων τους τη νεολαία, οι φιέστες ξεπλύματος πρέπει να πάρουν απάντηση με κάθε τρόπο από το λαό και τη νεολαία.

Καλούμε:

  • Τους μαθητές και τις μαθήτριες να γυρίσουν την πλάτη στην επιχείρηση ξεπλύματος των ιμπεριαλιστών.
  • Κάθε τίμιο εκπαιδευτικό τις επόμενες ημέρες να ενημερώσει γονείς και μαθητές ώστε να ακυρωθεί στην πράξη η συγκεκριμένη εκδήλωση – δράση.
  • Το ίδιο να πράξουν οι σύλλογοι γονέων, τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών.
  • Ο Δήμος Ξάνθη εδώ και τώρα να αποσύρει τη στήριξή του και να απαιτήσει τη ματαίωσή της. 

 

ΑΝ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΓΙΑ … ΠΛΥΝΤΗΡΙΑ, ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΤΑ ΒΡΟΥΝ ΣΤΟ ΛΑΟ ΚΑΙ ΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΙ!

ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΩΝ!

 

6/11/2025

ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΞΑΝΘΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ

ΤΟΜΕΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ




Κ.Πιερρακάκης | Κλειδί για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ ο διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες

Τη σημασία του ουσιαστικού διαλόγου με τις τοπικές κοινωνίες ανέδειξε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας  για το ζήτημα των ΕΛΤΑ στο 6ο ΟΤ Forum. Ο Υπουργός τόνισε ότι η διαβούλευση αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο κάθε μεταρρύθμισης, υπογραμμίζοντας ότι στην αναδιαρθρωση  των ΕΛΤΑ «δεν προηγήθηκε διαβούλευση», κάτι που χαρακτήρισε όχι μόνο επικοινωνιακό, αλλά και επιχειρησιακό λάθος.

Παράλληλα, όπως είπε ο Υπουργός , η εικόνα αυτή αδικεί τη σημαντική πρόοδο των τελευταίων ετών, σημειώνοντας ότι η απερχόμενη διοίκηση παρέλαβε τα ΕΛΤΑ στην πέμπτη θέση της αγοράς ταχυμεταφορών και τα ανέβασε στη δεύτερη.

Ο κ. Πιερρακάκης τάχθηκε υπέρ της αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ, επισημαίνοντας τις μεγάλες προκλήσεις κόστους που αντιμετωπίζουν σε μια ανταγωνιστική αγορά δεμάτων,  ιδίως όταν ο όγκος αλληλογραφίας έχει υποχωρήσει δραματικά λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Τόνισε ακόμη ότι, όπως συμβαίνει πλέον σε όλη την Ευρώπη, ο ρόλος του ταχυδρόμου ενισχύεται ως παρόχου ολοκληρωμένων υπηρεσιών από πόρτα σε πόρτα. Στο πλαίσιο αυτό, πρακτικές όπως τα «shop-in-shop», που εφαρμόζονται ήδη σε πολλά σημεία της χώρας, αποτελούν πλέον διεθνή κανονικότητα.

Η επίδραση του Ταμείου Ανάκαμψης θα διαρκέσει αρκετά παραπάνω από όσο φανταζόμαστε

«Το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν μια μεγάλη κατάκτηση, τόσο για την χώρα όσο και για την Ευρώπη συνολικά, προκειμένου να βγουν από την οικονομική παγίδα της πανδημίας. Περιελάμβανε πάρα πολλά ενδιαφέροντα έργα. Έχει μια διαφοροποίηση σε σχέση με τα κλασικά ΕΣΠΑ, στο κομμάτι της σύνδεσης με τις μεταρρυθμίσεις με πολύ αμιγή τρόπο.

Η επίδραση μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης θα διαρκέσει αρκετά παραπάνω από όσο φανταζόμαστε. Δεν είναι μόνο το κάθε ευρώ που μπαίνει σε έναν λογαριασμό. Αν έχει ένα πολλαπλασιαστικό αποτύπωμα, ακριβώς επειδή συνδέεται με μια μεταρρύθμιση, αυτό είναι κάτι που θα μείνει» είπε ο Υπουργός τονίζοντας ότι επί της ουσίας «η πρόκληση για την κυβέρνηση θα είναι να λειτουργήσει σαν καταλύτης με ιδιωτικές επενδύσεις».

Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) :Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων στην ιστορία μας

«Έχουμε το μεγαλύτερο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) – αυτό που λέγαμε Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – φέτος έχουμε το μεγαλύτερο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην ιστορία μας. Θα συνεχίσουμε να έχουμε τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Κονδύλια, τα ΕΣΠΑ, τα οποία πρέπει να αναδιαρθρωθούν, πρέπει να αλλάξουν πιο πολύ προς το μοντέλο του Ταμείου Ανάκαμψης. Και αυτό είναι κάτι που η Ελλάδα το υποστηρίζει.

Η διαφορά με το Ταμείο Ανάκαμψης που δεν υπήρχε στα κλασικά ευρωπαϊκά κονδύλια, ήταν ότι για κάθε ευρώ σε ρώταγε με ποια μεταρρύθμιση συσχετίζεται. Άρα, όλα αυτά τα χρειαζόμαστε. Αλλά δεν θα μπορέσουμε να πιάσουμε πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης εάν δεν έχουμε πολλές ιδιωτικές επενδύσεις. Αυτό που θα περιγράφαμε ως cross-border M&A’s σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δηλαδή διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές. Θέλουμε ολοένα και περισσότερες».

Θα κάνουμε και άλλα μέτρα για τη στεγαστική πολιτική

Ο Υπουργός προανήγγειλε συνεχείς παρεμβάσεις για το στεγαστικό ζήτημα, το οποίο η κυβέρνηση αναγνωρίζει ως πολύ σημαντικό, διευκρίνισε όμως ότι «τα μέτρα δεν είναι μόνο με δημοσιονομική αποτύπωση». Όπως είπε χαρακτηριστικά : «Υπάρχουν μέτρα δημοσιονομικά, μέτρα ρυθμιστικά. Ακόμη και η πολιτική για τα κοινωφελή ιδρύματα. Θα κάνουμε και άλλα μέτρα για τη στεγαστική πολιτική. Σας το λέω ρητά. Θα υπάρχουν κάποιες παρεμβάσεις. Συνεχώς, θα υπάρχουν παρεμβάσεις γιατί είναι μεγάλο θέμα».

Ακρίβεια – Τα μέτρα της ΔΕΘ στηρίζουν το διαθέσιμο εισόδημα

Με τα μέτρα της ΔΕΘ στηρίζουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε πληθωριστικές πιέσεις, τις οποίες κατά βάση θα έλεγα αυτή τη στιγμή βλέπει κανείς στοχευμένα σε τρόφιμα και έντονα στα ενοίκια.

Την ίδια στιγμή, απαντώντας σε ερώτημα για χορήγηση επιδόματος ή άλλου bonus, λόγω της ακρίβειας, κατέστησε σαφές ότι η επιδοματική πολιτική δεν είναι επιλογή της κυβέρνησης. «Στηρίζουμε την κοινωνία αλλά μέσα από νομικές παρεμβάσεις» είπε, θυμίζοντας ότι πέραν της μεγαλύτερης μεταπολεμικής φορολογικής μεταρρύθμισης που ψηφίζεται στη Βουλή, έχει συντελεστεί μεγάλη πρόοδος στην καταπολέμησή της.

«Οι εκλογές έχουν προορατικότητα. Δεν είναι ποτέ απολογιστικές»

Αναφορικά με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις ο Υπουργός εμφανίστηκε αισιόδοξος. «Οι εκλογές ποτέ δεν είναι απολογιστικές, οι εκλογές έχουν μια προορατικότητα, αφορούν την πρότασή σου για το μέλλον» είπε τονίζοντας ότι «αυτή τη στιγμή έχουμε την πιο πλήρη πρόταση διακυβέρνησης της χώρας». Κλείνοντας, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε «υπάρχουν δυναμικές στις δημοσκοπήσεις» και πρόσθεσε ότι «η ΝΔ είναι αδιαμφισβήτητα πρώτο κόμμα».




Α.Νικολαΐδης | Η κυβέρνηση αρνείται να στηρίξει με πράξεις τους κατοίκους του Κ. Νευροκοπίου

Το ζήτημα της ένταξης του Κάτω Νευροκοπίου στους οικισμούς στους οποίους θα καταργηθεί σταδιακά ο ΕΝΦΙΑ ανέδειξε για ακόμη μια φορά ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Νομού Δράμας κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης, στο πλαίσιο ομιλίας του κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών. 

Ο κ. Νικολαΐδης περιέγραψε στην Ολομέλεια της Βουλής τις συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι του Κάτω Νευροκοπίου, σε μια περιοχή που βρίσκεται 12 χλμ. από τα σύνορα, με εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες και με μεγάλες ανάγκες για θέρμανση σχεδόν στο σύνολο του έτους. Παράλληλα, ζήτησε το ορθό μέτρο για τον Νομό Έβρου, με την αύξηση του ορίου του πληθυσμού από τους 1.500 στους 1.700 κατοίκους, να εφαρμοστεί και στον Νομό Δράμας. Συγκεκριμένα, ζήτησε «να προστεθεί το Κάτω Νευροκόπι στους οικισμούς που θα μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ, καθώς ο πραγματικός πληθυσμός του είναι μικρότερος από αυτόν της πρόσφατης απογραφής». 

Ακόμη, ο κ. Νικολαΐδης στάθηκε στη δημογραφική συρρίκνωση της περιοχής. Όπως είπε, «Αναφέρεται από την πλευρά της κυβέρνησης ότι το εν λόγω μέτρο έχει ως στόχο την αντιμετώπιση του δημογραφικού. Αν πραγματικά πιστεύετε ότι μπορεί να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση, τότε το Νευροκόπι θα έπρεπε να ήταν πρώτο στη σχετική λίστα των οικισμών. Πρόκειται για τον Δήμο που έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση πληθυσμού σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Συγκεκριμένα, από το 2011 έως το 2021 ο πληθυσμός μειώθηκε κατά 32,28%». 

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Νικολαΐδης σημείωσε: «Είναι προφανές ότι το μέτρο αυτό από μόνο του δεν θα συγκρατήσει τον πληθυσμό στο Κάτω Νευροκόπι. Χρειάζονται πολλά περισσότερα μέτρα και κυρίως ένα στοχευμένο σχέδιο ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας. Όμως δεν γίνεται να μην επιβραβευτούν οι συμπολίτες μας για την επιμονή τους να παραμένουν φρουροί στα σύνορα της πατρίδας μας. Πέρα από την οικονομική βοήθεια, η ένταξη του Κ. Νευροκοπίου στους οικισμούς που θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ, θα είναι η ηθική αναγνώριση των συμπολιτών μας. Οι κάτοικοι στο Κάτω Νευροκόπι είναι πραγματικοί ήρωες, γιατί έχουν επιλέξει να ζήσουν οι ίδιοι και οικογένειές τους σε έναν ακριτικό τόπο, λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορα. Αξίζουν τον σεβασμό μας και κυρίως δικαιούνται την έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας. Οφείλετε να κάνετε πράξη την ένταξή τους στη συγκεκριμένη ρύθμιση. Έστω και τώρα, προχωρήστε σε νομοτεχνική βελτίωση». 




Γ.Κώτσηρας | Η φορολογική μεταρρύθμιση αφορά το σύνολο της κοινωνίας

Η φορολογική μεταρρύθμιση δεν αφορά «τους λίγους ή μια ελίτ», αλλά το σύνολο της κοινωνίας, με προτεραιοποίηση στις οικογένειες με παιδιά, στους νέους και στη στήριξη της περιφέρειας. Το μήνυμα αυτό έστειλε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, μιλώντας χθες το βράδυ, Πέμπτη 6 Νοεμβρίου, στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη- Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία».

Στην ομιλία του ο κ. Κώτσηρας αναφέρθηκε σε σειρά φορολογικών ρυθμίσεων του νομοσχεδίου που αφαιρούν φορολογικά βάρη από μεγάλη μερίδα πολιτών.  Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι για πρώτη φορά ο φορολογικός συντελεστής συνδέεται με τον αριθμό των τέκνων, με συνέπεια τη σημαντική φορολογική ελάφρυνση των οικογενειών με παιδιά. Επίσης, υπογράμμισε τη μεγάλη μείωση του φόρου εισοδήματος για νέους εργαζόμενους έως 30 ετών και την εξαίρεση των νέων μητέρων που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα από το τεκμαρτό εισόδημα κατά το έτος γέννησης του τέκνου και για δύο έτη μετά τη γέννα. Επιπλέον, αναφέρθηκε στη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για κατοικίες και αυτοκίνητα, καθώς και στην εξαίρεση από την  ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των 3.000 ευρώ για τα εξαρτώμενα τέκνα που έχουν ίδιο εισόδημα, με την οποία ικανοποιείται, όπως είπε, ένα πάγιο αίτημα των πολυτέκνων. Σε σχέση με τη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας, ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε ότι η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς αφορά πάνω από 1 εκατομμύριο κατοίκους, ενώ σημαντική θα είναι και η ελάφρυνση των ελεύθερων επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται σε οικισμούς έως 1500 κατοίκους ανά την επικράτεια. Αναφερόμενος στα φορολογικά κίνητρα που παρέχονται για την αύξηση των διαθέσιμων κατοικιών, ο κ. Κώτσηρας υπογράμμισε ότι λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για τους πολύτεκνους και τους δημόσιους λειτουργούς που ζουν στο ενοίκιο και υπενθύμισε ότι τα μέτρα αυτά έρχονται σε συνέχεια της επιστροφής ενός ενοικίου από φέτος και κάθε Νοέμβριο.

Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναγνώρισε ότι υπάρχουν πολλές προκλήσεις για τους πολίτες καθημερινά. Ωστόσο, όπως είπε, «δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε ότι η Ελλάδα του 2025 είναι σε πολύ καλύτερη οικονομική κατάσταση από την Ελλάδα του 2019». «Μετά από μια δύσκολη και πλέον δεκαετία, η χώρα μας είναι σε θέση να γυρίζει πίσω στην ελληνική κοινωνία με δομημένο και σταθερό τρόπο μέρισμα της ανάπτυξης», χωρίς να διακινδυνεύει τη δημοσιονομική πορεία που έχουμε χτίσει «με μεθοδική δουλειά» και «με τους κόπους των Ελλήνων πολιτών».

Συνολικά, όπως σημείωσε ο κ. Κώτσηρας, «η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία είναι μία φορολογική παρέμβαση δομικών χαρακτηριστικών», «στο μέτρο του δημοσιονομικού εφικτού», που «ακουμπά κάθε Έλληνα πολίτη».




Ομιλία Γ.Πασχαλίδη επί του νομοσχεδίου «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία»

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία», σημείωσε κατά την εισαγωγή του ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει την  προσπάθεια αύξησης του εισοδήματος των πολιτών με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, το οποίο αποτελεί ενσωμάτωση των μέτρων και των παρεμβάσεων που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, στοχεύοντας σε μια πιο ισχυρή κοινωνία  και μια πιο ισχυρή οικονομία.

Πιο συγκεκριμένα, ο Βουλευτής ανέφερε ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μειώσεις φόρων, ρυθμίσεις και μέτρα στήριξης του εισοδήματος των πολιτών, με δημοσιονομικό κόστος 1,76 δισεκατομμυρίων ευρώ, με παρεμβάσεις πολύ προσεκτικά μελετημένες, ώστε να μην υπάρξει κανένα περιθώριο διακινδύνευσης της οικονομικής σταθερότητας. 

Όπως υπογράμμισε ο Βουλευτής, με τις παρούσες διατάξεις επανακαθορίζονται οι κλίμακες και οι φορολογικοί συντελεστές για μισθωτούς και συνταξιούχους, ενώ εισάγονται μειώσεις ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών ή την ηλικία. Οι ίδιες μειώσεις εφαρμόζονται και στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, ενώ για τους γιατρούς του Δημοσίου ο συντελεστής στις εφημερίες μειώνεται από 22% σε 20%.

Επίσης, σημειώθηκε από τον Βουλευτή η θέσπιση εξαίρεσης από τα τεκμήρια για τις νέες μητέρες, η μείωση στη φορολόγηση των μισθωμάτων, η συνέχιση του μέτρου της απαλλαγής από φόρο εισοδήματος για μακροχρόνιες μισθώσεις ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς και η παράταση αναστολής του ΦΠΑ για όλο το 2026 στις νέες οικοδομές.

Ειδική αναφορά έγινε από τον Βουλευτή στην εξαίρεση της Θάσου από την ευεργετική διάταξη του μειωμένου κατά 30% συντελεστή ΦΠΑ, που αφορά στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, της Δωδεκανήσου και της Σαμοθράκης, τονίζοντας ότι με τον αποκλεισμό της από το καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ το νησί της Θάσου αδικείται και ζήτησε από τον κ.Υπουργό να επανεξετάσει το ζήτημα.

Κλείνοντας, ο Βουλευτής τόνισε ότι με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στηρίζεται  η μεσαία τάξη, οι πολύτεκνοι, οι επαγγελματίες της περιφέρειας και οι νέοι γονείς, χωρίς, ωστόσο, να διακινδυνεύει η σταθερή πορεία της χώρας.  




Κ. Πιερρακάκης | Μπορώ να σας εγγυηθώ ότι η Ελλάδα διαθέτει ευκαιρίες για επενδύσεις

Ανοιχτή πρόσκληση στη Διεθνή Επενδυτική Κοινότητα για επενδύσεις σε νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας απηύθυνε σήμερα το πρωί ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά την 6η Σύνοδο Διατλαντικής Συνεργασίας P-TEC, που πραγματοποιείται στο Ζάππειο Μέγαρο. Αφορμή αποτέλεσε η υπογραφή ιστορικής συμφωνίας για τους υδρογονάνθρακες, μέσω της οποίας η Ελλάδα θα αποτελέσει πύλη εισόδου του αμερικανικού LNG στην Ευρώπη.

Ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε την ανάγκη περισσότερων επενδύσεων – αμερικανικών, αλλά και από κάθε μέρος της Υφηλίου. «Θέλουμε περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες άμεσες ξένες επενδύσεις και περισσότερες αμερικανικές επενδύσεις. Και βλέπουμε ότι υπάρχει συγκεκριμένο ενδιαφέρον επί του πεδίου. Πιστεύω ότι σύντομα θα το δούμε να υλοποιείται».

Ο Υπουργός, απαντώντας σε ερώτηση της Μάρας Ζαχαρέα, αναφέρθηκε στις θετικές προοπτικές που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία πέραν του ενεργειακού τομέα και στάθηκε ιδιαίτερα στη στρατηγική προσέλκυσης περαιτέρω αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν, βεβαίως, ευοίωνες προοπτικές για επενδύσεις και σε άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, στην ενέργεια – και όχι μόνο. Και αυτό ισχύει ευρύτερα, σε διεθνές επίπεδο, πριν αναφερθώ συγκεκριμένα στις διμερείς σχέσεις Ελλάδος – ΗΠΑ. Ένας διεθνής επενδυτής μού είπε πρόσφατα μια φράση με την οποία δεν συμφωνώ. Μου είπε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα σε σχέση με τις ευκαιρίες που προσφέρουμε. Δεν ισχύει αυτό».

Αντιθέτως, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε ότι «εκείνο που μπορώ να σας εγγυηθώ είναι ότι διαθέτουμε τις ευκαιρίες. Θέλουμε να διευκολύνουμε τους επενδυτές. Και κατανοούμε πλήρως ότι αυτές οι αποφάσεις πρέπει να διαμορφώνονται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου γεωπολιτικού παζλ και μιας ευρύτερης γεωπολιτικής σκακιέρας».

«Η γεωπολιτική έχει επιστρέψει στο προσκήνιο», πρόσθεσε. «Κατανοούμε απολύτως ότι αυτές οι αποφάσεις πρέπει επίσης να εντάσσονται στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε αυτή τη νοοτροπία, θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα, γνωρίζουμε πλήρως ότι σε αυτό το μεταβαλλόμενο τοπίο χρειαζόμαστε εταίρους».

Αναφερόμενος στα περιουσιακά στοιχεία του Υπερταμείου, ο Υπουργός επιβεβαίωσε ότι «υπάρχει συζήτηση εδώ και καιρό για την προσέλκυση τόσο στρατηγικών επενδυτών για τα assets αυτά, όσο και για περιουσιακά στοιχεία “παραδοσιακών” υποδομών, στον ενεργειακό αλλά και τους μη ενεργειακούς τομείς». Προειδοποίησε, μάλιστα, ότι «αν θέλουμε τα επόμενα χρόνια – στην περίοδο μετά το Ταμείο Ανάκαμψης – να αυξήσουμε το ποσοστό των επενδύσεων ως προς το ΑΕΠ, χρειαζόμαστε έναν ιδιωτικό καταλύτη γι’ αυτό. Χρειαζόμαστε περισσότερες διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές».

Ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ότι «οι διμερείς σχέσεις της χώρας μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι υπαρξιακά στρατηγικής σημασίας για εμάς» και τεκμηρίωσε την άποψή του, λέγοντας ότι «πριν από δέκα ή δεκαπέντε χρόνια δεν ήταν εύκολο να βρεθούν Αμερικανοί επενδυτές για τα ελληνικά assets». Όπως εξήγησε, «το επιδιώκαμε, αλλά δεν ήταν εύκολο να το πετύχουμε. Σήμερα, η κατάσταση έχει αντιστραφεί».

Κλείνοντας, ο Υπουργός μετέφερε τα λόγια συναδέλφου του στο ECOFIN, ο οποίος του είπε: «Όταν βλέπουμε τη δημοσιονομική και οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, νιώθουμε ότι ο κόσμος έχει γυρίσει ανάποδα».

«Ναι, έτσι είναι», είπε τέλος ο κ. Πιερρακάκης. «Γι’ αυτό είμαστε ανοιχτοί. Γι’ αυτό επιστρέψαμε. Και γι’ αυτό η απάντηση στο ερώτημά σας θα είναι θετική πολύ σύντομα».




Τοψίδης από το Συνέδριο της ΚΕΔΕ | «Η Ελλάδα αλλάζει – και αλλάζει από την Αυτοδιοίκηση»

«Βαθιά αναγκαία μεταρρύθμιση ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης»

Στην εναρκτήρια συνεδρίαση του συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), που ξεκίνησε τις εργασίες του σήμερα, Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025, στην Αλεξανδρούπολη, παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θοδωρή Λιβάνιου, του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Θανάση Κοντογεώργη, των υφυπουργών Εσωτερικών κ. Βασίλειου Σπανάκη και Κων. Γκιουλέκα (αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης), απηύθυνε χαιρετισμό ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, εκπροσωπώντας και την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας. 

Ο Περιφερειάρχης καλωσόρισε τους συνέδρους, τους εκπροσώπους της Πολιτείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αναδεικνύοντας τον κομβικό ρόλο της Περιφέρειας ως «στρατηγικής και ευαίσθητης περιοχής, όπου για τις τρεις επόμενες ημέρες, θα χτυπά δυνατά ο σφυγμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ένας σφυγμός που οφείλει να αντικατοπτρίζει τις ανάγκες, τις ανησυχίες και τα αιτήματα της κοινωνίας».

Ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι το φετινό Συνέδριο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ αναφερόμενος στη διαμόρφωση του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σημείωσε ότι «πρόκειται για μια βαθιά αναγκαία μεταρρύθμιση που θωρακίζει τον θεσμό που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη». Εξέφρασε τα συγχαρητήριά του προς τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρο Κυρίζογλου για το σύνθημα του Συνεδρίου «Επιτέλους Αυτοδιοίκηση», το οποίο – όπως είπε – «είναι κραυγή ευθύνης, διεκδίκησης και προορισμός μιας ώριμης δημοκρατίας».

Ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι η Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει ενεργό ρόλο συνδιαμορφωτή πολιτικών και στρατηγικών ανάπτυξης: «Η χώρα μας χρειάζεται μια ισχυρή, παραγωγική και συμμετοχική Αυτοδιοίκηση — όχι ως θεσμικό συμπλήρωμα ή παράρτημα, αλλά ως πραγματική δύναμη διακυβέρνησης και ανάπτυξης», υπογράμμισε.

Αναφερόμενος στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ο Περιφερειάρχης επισήμανε ότι πρόκειται για περιοχή που «ζει στα σύνορα της Ευρώπης, εκεί όπου η ασφάλεια, η ενέργεια, το περιβάλλον και η κοινωνική συνοχή συναντιούνται στην πράξη. Με στρατηγικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη και την οικονομία, όπως: τη δημιουργία του μεγαλύτερου ενεργειακού κόμβου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής (λιμάνια, νέες διασυνδέσεις, τελωνεία, οδικοί άξονες), την στήριξη κρίσιμων τομέων, όπως ο πρωτογενής τομέας, ο τουρισμός και την ψηφιακή μετάβαση». Ειδική μνεία έκανε και στην πρόσφατη, σημαντική, βράβευση της ΠΑΜΘ ως «Κορυφαίος Αναδυόμενος Προορισμός στην Ευρώπη» για το 2025 στα World Travel Awards. «Δεν μας αρκεί να κάνουμε έργα. Θέλουμε να αλλάζουμε ζωές», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Συνεργασία Περιφερειών και Δήμων – Ενότητα για αποτελέσματα

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε, ο Περιφερειάρχης κος Τοψίδης, στην ανάγκη στενής συνεργασίας μεταξύ Περιφερειών και Δήμων, επισημαίνοντας ότι «μόνο μέσα από συνέργειες, συντονισμό και κοινό όραμα μπορεί να επιτευχθεί ουσιαστική αναδιοργάνωση του κράτους από τη βάση προς τα πάνω». «Ούτε οι Δήμοι μπορούν μόνοι, ούτε οι Περιφέρειες. Μόνο ενωμένοι μπορούμε να φέρουμε απτά αποτελέσματα για τους πολίτες», πρόσθεσε.

Αναφέρθηκε, επίσης, στην επιτυχία της Περιφέρειας ΑΜΘ να πετύχει ποσοστό 20% εντάξεων έργων με δικαιούχους Δήμους στο ΕΣΠΑ 2021–2027, έναντι 10% του εθνικού μέσου όρου, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, χαρακτηρίζοντας το αποτέλεσμα αυτό, «απόδειξη εμπιστοσύνης και συνεννόησης ανάμεσα στους δύο βαθμούς Αυτοδιοίκησης».

«Η Ελλάδα αλλάζει – και αλλάζει από την Αυτοδιοίκηση»

Ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε την ανάγκη, η νέα εποχή της Αυτοδιοίκησης να στηριχθεί σε λογοδοσία και συμμετοχή του πολίτη, κάνοντας λόγο για «μετάβαση από πολιτικοκεντρικό σε πολιτοκεντρικό σύστημα».

«Η λογοδοσία είναι η πεμπτουσία της πολιτικής μας ύπαρξης», ανέφερε, ενώ επικαλέστηκε και τις επισημάνσεις του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θοδωρή Λιβάνιου για τον ρόλο του νέου Κώδικα στη διασφάλιση αξιοπιστίας και διαφάνειας. Τόνισε, επίσης, ότι «Κράτος, πολίτης και Αυτοδιοίκηση είναι όψεις του ίδιου νομίσματος» και ότι «η δύναμη της Δημοκρατίας εξαρτάται από τις πράξεις ή τις παραλείψεις όλων μας».

Ο Περιφερειάρχης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρο Κυρίζογλου και το Διοικητικό Συμβούλιο για την επιλογή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ειδικότερα της Αλεξανδρούπολης ως τόπου διεξαγωγής του Συνεδρίου και έκλεισε τον χαιρετισμό του με ένα ισχυρό μήνυμα:

«Η Ελλάδα του αύριο θα είναι ισχυρή μόνο αν πετύχει ουσιαστική αποκέντρωση.

Από την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, από αυτήν την ακριτική γη της αξιοπρέπειας και της προόδου, δηλώνουμε σήμερα:

Η Ελλάδα αλλάζει – και αλλάζει από την Αυτοδιοίκηση». 

Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ πραγματοποιεί τις εργασίες του στην Αλεξανδρούπολη, από τις 6 έως τις 8 Νοεμβρίου 2025, με τη συμμετοχή Δημάρχων, εκπροσώπων της Πολιτείας και φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από όλη τη χώρα.




Πιερρακάκης | Yπέρ της αναδιάρθρωσης, θέλω να επιβιώσει ο Οργανισμός

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε ότι τάσσεται «υπέρ της αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ» με στόχο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της καθολικής υπηρεσίας. Αναγνώρισε «λάθη στην επικοινωνία και στην επιχειρησιακή εφαρμογή» του σχεδίου, σημειώνοντας πως «η επιβίωση του οργανισμού απαιτεί αλλαγές».

Σύμφωνα με τον Υπουργό, «τα ΕΛΤΑ από την πέμπτη θέση στις ταχυμεταφορές είναι τώρα στη δεύτερη», ενώ «το 90% των δεμάτων και το 92% των συντάξεων» παραδίδονται κατ’ οίκον. Για τη νέα φάση λειτουργίας έκανε λόγο για shop-in-shop και συνεργασίες με την τοπική αγορά «ώστε να διασφαλιστεί η καθολική υπηρεσία και η βιωσιμότητα του δικτύου». «Είμαι υπέρ της αναδιάρθρωσης γιατί θέλω να επιβιώσει ο Οργανισμός», ανέφερε.

Μάτι

Για την τραγωδία στο Μάτι, ο κ. Πιερρακάκης μίλησε για «κρατική αναλγησία» τα προηγούμενα χρόνια και ανακοίνωσε ότι «το πλαίσιο που εφαρμόστηκε για τις οικογένειες των θυμάτων στα Τέμπη θα επεκταθεί και στο Μάτι», με στόχο να λυθούν εκκρεμότητες έως το τέλος της χρονιάς.

Οικονομία – ΔΕΘ

Αναφερόμενος στο πακέτο της ΔΕΘ, τόνισε ότι πρόκειται για «συνεκτικό σχέδιο φορολογικής δικαιοσύνης και ανάπτυξης» και προανήγγειλε ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή. Επεσήμανε ότι η κυβερνητική κατεύθυνση δίνει προτεραιότητα στις φοροελαφρύνσεις έναντι επιδομάτων. Για τις πιέσεις στο κόστος ζωής μίλησε για παρεμβάσεις σε τρόφιμα, ενοίκια και ενέργεια, καθώς και για μέτρα όπως η επιστροφή ενός ενοικίου σε μεγάλο μέρος των ενοικιαστών και ο ενδιάμεσος συντελεστής στη φορολογία ενοικίων.

Δημογραφικό – Μεταναστευτικό

Ο Υπουργός χαρακτήρισε το δημογραφικό κομβική πρόκληση. Αναφέρθηκε σε πολιτικές ενίσχυσης παραγωγικότητας, προσέλκυσης μόνιμων κατοίκων μέσω της «ασημένιας οικονομίας», καθώς και σε βραχυπρόθεσμες νόμιμες άδειες εργασίας όπου υπάρχει ζήτηση. «Είμαι κατά της παράνομης μετανάστευσης. Θέλω μετανάστευση με κανόνες», είπε.

Πολιτικό σκηνικό

Σχετικά με τη συζήτηση για τα ΕΛΤΑ και τις αντιδράσεις, ανέφερε ότι η ενημέρωση των βουλευτών ήταν ελλιπής. Για τις δημοσκοπήσεις, σημείωσε ότι «η πολιτική είναι συγκριτικό σπορ», ενώ για πιθανές συνεργασίες υπογράμμισε ότι αυτές κρίνονται πάνω σε συγκεκριμένες πολιτικές.

Πηγή: Συνέντευξη του Κυριάκου Πιερρακάκη στην εκπομπή «Στο Κέντρο» (ERTNEWS), με τον Γιώργο Κουβαρά.




Νέα Αριστερά: Ερώτηση στη Βουλή για τα vouchers ΚΔΑΠ – Εκτός 60.000 παιδιά χαμηλών εισοδημάτων

Σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα της  Νέας Αριστεράς, με επικεφαλής τον Πρόεδρό της, Αλέξη Χαρίτση και με πρωτοβουλία της Θεανώς Φωτίου έφερε στη Βουλή, με ερώτηση στην Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τους Υπουργούς Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών  το παραπάνω αίτημα.

Το θέμα επανήλθε  στην πρώτη γραμμή μετά την καταγγελία του Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών –ΚΔΑΠ στον Πρωθυπουργό, τους αρμόδιους Υπουργούς, την ΚΕΔΕ και τους  Συνηγόρους του Πολίτη και του Παιδιού, για την άνιση και άδικη τακτική που ακολουθούν στο ενιαίο πρόγραμμα των vouchers για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς και ΚΔΑΠ.

Συγκεκριμένα, επειδή περίσσεψαν κονδύλια από τις προϋπολογισθείσες δαπάνες διότι, όπως έχουμε επανειλημμένα καταγγείλει, δεν υπάρχουν επαρκείς δομές, δημοτικές ή ιδιωτικές  για τη φιλοξενία βρεφών, η κυβέρνηση, με πρόσφατη ΚΥΑ (15670-/205) διεύρυνε περαιτέρω (έως 38.000 για τρίτεκνους) τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση vouchers σε παιδιά για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς. Ενώ στο κοινό πρόγραμμα, αποκλείουν κάθε χρόνο, και φέτος, από τα δωρεάν vouchers για τη δημιουργική απασχόληση 50-60.000 παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου με οικογενειακό εισόδημα 11-13.000 €.

Ο αποκλεισμός αυτός πλήττει με άδικο, διακριτό, αντικοινωνικό και καταχρηστικό τρόπο τις οικογένειες χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων και στερεί τα παιδιά από ερεθίσματα, πληροφορίες και εκπαίδευση σε αντικείμενα απαραίτητα για την περαιτέρω εξέλιξή τους, στη μόρφωση, την κοινωνία και τη ζωή.

Το λογικό και σύμφωνο με το σκοπό του προγράμματος των vouchers είναι να διατεθεί το  περίσσευμα πόρων που προέκυψε στο άλλο σκέλος του κοινού προγράμματος, δηλαδή τα ΚΔΑΠ. Διότι τα αποκλεισμένα από τα ΚΔΑΠ παιδιά ανήκουν, από την άποψη των ετήσιων εισοδημάτων των οικογενειών τους, στα χαμηλά και κατώτερα μεσαία στρώματα, άρα χρειάζονται επιτακτικά τη βοήθεια της Πολιτείας για δωρεάν πρόσβαση στην εξωσχολική δημιουργική απασχόληση.

Με αυτά τα δεδομένα, οι βουλευτές και βουλεύτριες της Νέας Αριστεράς έθεσαν στους τρεις Υπουργούς το αίτημα να τροποποιήσουν εκ νέου την απόφαση υλοποίησης του προγράμματος των vouchers της περιόδου 2025-26 ώστε τα παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου με πλήρεις φακέλους στις αιτήσεις τους για ΚΔΑΠ  να λάβουν το voucher ένταξης Δομή Δημιουργικής Απασχόλησης.

Η ΠΛΗΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 5 Νοεμβρίου 2025

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:  

  1. Την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
  2. Τον Υπουργό Εσωτερικών
  3. Τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: Να δώσει τώρα η κυβέρνηση vouchers για  ΚΔΑΠ αντί να αποκλείει κάθε χρόνο 50-60.000 παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα 11-13.000 €

Με επιστολή του από 3/11/2025 στον Πρωθυπουργό, τους αρμόδιους Υπουργούς, την ΚΕΔΕ και τους  Συνηγόρους του Πολίτη και του Παιδιού, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών –ΠΑΣΕΚΔΑΠ καταγγέλλει τους αρμόδιους Υπουργούς για την άνιση και άδικη τακτική που ακολουθούν στο ενιαίο πρόγραμμα των vouchers για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς και ΚΔΑΠ.

Συγκεκριμένα, με πρόσφατη ΚΥΑ (15670-/205) διεύρυναν ακραία (έως 47.000 για 6 παιδιά) τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση vouchers σε παιδιά 0 έως και τριών ετών για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς, τη στιγμή που κάθε χρόνο, και φέτος, αποκλείουν από τα δωρεάν vouchers για τη δημιουργική απασχόληση 50-60.000 παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου με οικογενειακό εισόδημα 11-13.000 €.

Ο αποκλεισμός δεκάδων χιλιάδων παιδιών 6-12 ετών από τη δωρεάν δημιουργική απασχόληση πλήττει με άδικο, διακριτό, αντικοινωνικό και καταχρηστικό τρόπο τις οικογένειες οικογενειών χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων και στερεί τα παιδιά από ερεθίσματα, πληροφορίες και εκπαίδευση σε αντικείμενα απαραίτητα για την περαιτέρω εξέλιξή τους, στη μόρφωση, την κοινωνία και τη ζωή.

Βέβαια, η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας έχει δηλώσει ανερυθρίαστα, από την πρώτη φορά που είχε αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της παιδικής προστασίας, το 2020, ότι «η δημιουργική απασχόληση δεν αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης». Γιατί όμως; Μήπως γιατί κρίνει ότι η μέριμνα για τα παιδιά σχολικής ηλικίας δεν έχει τόσα επικοινωνιακά οφέλη; 

Είναι απορίας άξιο, πράγματι, γιατί η κυβέρνηση, όταν διαπίστωσε ότι υπήρχε περίσσευμα κονδυλίων μετά την πρώτη απονομή των vouchers στο κοινό πρόγραμμα Βρεφονηπιακών Σταθμών, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠΑμεΑ, επέλεξε, και μάλιστα «αυτόκλητα», την τακτική της αύξησης των εισοδηματικών κριτηρίων για δωρεάν φιλοξενία σε Βρεφονηπιακούς Σταθμούς. Ενώ η ύπαρξη αδιάθετων κονδυλίων, φυσικό επακόλουθο της ανυπαρξίας δομών για φιλοξενία βρεφών, όπως επανειλημμένα έχουμε καταγγείλει, λογικά έπρεπε να ωθήσει την κυβέρνηση σε μια δεύτερη κατανομή των vouchers  για το άλλο σκέλος του κοινού προγράμματος, τα ΚΔΑΠ, από όπου είχαν αποκλειστεί δεκάδες χιλιάδες παιδιά χαμηλών εισοδημάτων.

Επειδή από το κοινό πρόγραμμα vouchers για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς και ΚΔΑΠ έχουν αποκλειστεί και φέτος δεκάδες χιλιάδες παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, με οικογενειακό εισόδημα 11-13.000 €,

Επειδή η δημιουργική απασχόληση είναι απαραίτητη για την παροχή επιπλέον εφοδίων στα παιδιά σχολικής ηλικίας για την εξέλιξη τους σε μορφωτικό και κοινωνικό επίπεδο,

Επειδή η μεγάλη αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων για την απόκτηση vouchers από τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, τη στιγμή που τα παιδιά σχολικής ηλικίας με πολύ χαμηλότερα εισοδήματα στερούνται τη δημιουργική απασχόληση είναι μέτρο άδικης, αντικοινωνικής και καταχρηστικής διάκρισης εις βάρος τους, 

Ερωτώνται οι Υπουργοί:

Θα τροποποιήσουν εκ νέου την απόφαση υλοποίησης του προγράμματος των vouchers της περιόδου 2025-26 ώστε τα παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου με πλήρεις φακέλους στις αιτήσεις τους για  vouchers δημιουργικής απασχόλησης σε ΚΔΑΠ να λάβουν voucher ένταξης σε δομή δημιουργικής απασχόλησης; 

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Φωτίου Θεανώ

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Φερχάτ Οζγκιούρ