Πιερρακάκης στους FT | Πώς η ανάκαμψη της Ελλάδας μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για την Ευρώπη

Η Ευρώπη επί σειρά ετών αναγνωρίζει τι πρέπει να κάνει, αλλά δεν δρα με την αναγκαία ταχύτητα. Ο πρώην Ιταλός πρωθυπουργός, Μάριο Ντράγκι, προειδοποίησε πέρυσι ότι χωρίς βαθύτερη ολοκλήρωση η ΕΕ κινδυνεύει να εγκλωβιστεί σε μια παρατεταμένη στασιμότητα. Μεταξύ των βασικών του προτάσεων ξεχωρίζει η ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία και στόχευση στην κίνηση κεφαλαίων μεταξύ των κρατών-μελών. Η πρόκληση της Ευρώπης σήμερα δεν είναι η απουσία ανάλυσης αλλά η απουσία συντονισμένης εφαρμογής. Η Ευρωζώνη χρειάζεται πλέον να μετατρέψει τις κοινές προτεραιότητες σε κοινά αποτελέσματα.

Η εμπειρία της Ελλάδας δείχνει πως αυτή η φιλοδοξία μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή. Την τελευταία δεκαετία, η χώρα μετέτρεψε τις διαρκείς μεταρρυθμίσεις σε διαρκή αξιοπιστία. Το 2024, η Ελλάδα πέτυχε ένα από τα υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα στην Ευρώπη (κοντά στο 4,8% του ΑΕΠ), ενώ διατήρησε ανάπτυξη πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Μόνο έξι από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ εμφάνισαν δημοσιονομικά πλεονάσματα πέρυσι, και τα τέσσερα από αυτά, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είχαν περάσει από προγράμματα του ΔΝΤ τα τελευταία 15 χρόνια. Στην περίπτωσή μας, μια χώρα που κάποτε θεωρείτο “το προβληματικό παιδί” της Ευρωζώνης, δανείζεται πλέον στις διεθνείς αγορές με αποδόσεις χαμηλότερες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες- μια ανατροπή που λίγοι θα προέβλεπαν πριν από μια δεκαετία.

Ο πρόσφατος προϋπολογισμός που κατατέθηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο προβλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2026, με το δημόσιο χρέος να αναμένεται να υποχωρήσει κάτω από το 140% του ΑΕΠ. Πριν από το 2030, το ελληνικό δημόσιο χρέος προβλέπεται να πέσει κάτω από το 120%, σηματοδοτώντας μια καθοριστική και συμβολική ρήξη με το παρελθόν. Η βελτίωση αυτή αντικατοπτρίζει σταθερά και διατηρήσιμα πρωτογενή πλεονάσματα, ισχυρότερη ονομαστική ανάπτυξη και την πρόωρη αποπληρωμή παλαιότερων επίσημων δανείων.

Η δημοσιονομική εξυγίανση έχει πορευτεί παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του κράτους. Πριν από μια δεκαετία, οι πολίτες σχημάτιζαν ουρές στις δημόσιες υπηρεσίες· σήμερα, περισσότερες από 2.000 υπηρεσίες είναι διαθέσιμες μέσω της κυβερνητικής πλατφόρμας gov.gr, η οποία έχει επιταχύνει δισεκατομμύρια ψηφιακών συναλλαγών σε όλο το δημόσιο. Από φορολογικές δηλώσεις μέχρι την ίδρυση εταιρειών, διαδικασίες που κάποτε απαιτούσαν ημέρες, τώρα ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατατάσσει πλέον την Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες με τις ταχύτερες επιδόσεις στην ψηφιακή πρόοδο.

Η συζήτηση για την ψηφιακή ταυτότητα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη σε πολλές χώρες. Στην Ελλάδα, όμως, η μετάβαση έχει ήδη υλοποιηθεί, επειδή κατανοούμε ότι οι ψηφιακές ταυτότητες μειώνουν την απάτη, επιταχύνουν τις συναλλαγές, επιτρέπουν ασφαλή πρόσβαση σε υπηρεσίες και υποστηρίζουν την πρόσβαση όλων σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Από το 2022, οι πολίτες φέρουν ψηφιακές ταυτότητες και άδειες οδήγησης στα κινητά τους τηλέφωνα, χρησιμοποιώντας τες για συναλλαγές που απαιτούν απόδειξη ταυτότητας.

Η αξιοπιστία απέναντι στις αγορές και τους πολίτες ενισχύεται όταν οι άνθρωποι βιώνουν την αποτελεσματικότητα των δημόσιων θεσμών στην καθημερινότητά τους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει εξελιχθεί σε δομικό μοχλό ανάπτυξης και αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Ο ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής σημαίνει ότι η παραγωγικότητα, ο ανταγωνισμός και η ψηφιακή ανθεκτικότητα πρέπει να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη σκέφτεται και λαμβάνει συλλογικές αποφάσεις για το οικονομικό της μέλλον.

Οι ίδιες δυνάμεις που αναδιαμορφώνουν την παραγωγικότητα και τον ανταγωνισμό, αναδιαμορφώνουν και το χρηματοοικονομικό τοπίο της Ευρώπης. Η Ευρώπη μιλά εδώ και χρόνια για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς, που θα ενίσχυε την ενοποίηση των κεφαλαιαγορών και θα ενδυνάμωνε τις τέσσερις ελευθερίες – αγαθά, υπηρεσίες, ανθρώπους και κεφάλαιο. Ωστόσο, η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί τόσο θεσμικές αλλαγές όσο και αλλαγή νοοτροπίας. Η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων δεν θα προκύψει από διακηρύξεις ή από οδηγίες και κανονισμούς. Προϋποθέτει την επίδειξη βούλησης για τη δημιουργία διασυνοριακής οικονομικής δραστηριότητας και την ανάδειξη ευρωπαϊκών πρωταθλητών. 

Η εμπειρία της Ελλάδας προσφέρει μια πρακτική απεικόνιση αυτής της αρχής. Τους τελευταίους μήνες, έχει σημειωθεί ένα κύμα διασυνοριακών συγχωνεύσεων και εξαγορών στον τραπεζικό και χρηματοοικονομικό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών από την Euronext και της επένδυσης της UniCredit στην Alpha Bank.

Κι όμως, παρά την πρόοδο, η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εγχώριες προκλήσεις. Πρέπει να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις για να ανασυγκροτήσει το κεφαλαιακό της απόθεμα. Οι εξαγωγές, αν και αυξανόμενες, εξακολουθούν να αποτελούν μικρότερο ποσοστό του ΑΕΠ σε σχέση με άλλες συγκρίσιμες οικονομίες. Η παραγωγικότητα και οι πραγματικοί μισθοί πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται, ώστε να διατηρηθεί η πορεία σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό πυρήνα.

Παράλληλα, οι δημογραφικές πιέσεις απαιτούν τολμηρές και φιλικές προς την οικογένεια οικονομικές πολιτικές που θα στηρίζουν τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας και τη δεξαμενή ταλέντου που στηρίζει τη μελλοντική ανάπτυξη. Η πρόσφατη φορολογική μας μεταρρύθμιση αντικατοπτρίζει τη δέσμευση της Ελλάδας να αντιμετωπίσει τη δημογραφική συρρίκνωση, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής κατάργησης του ΕΝΦΙΑ για κύριες κατοικίες μικρών κοινοτήτων – ένα μέτρο που αποσκοπεί στην ελάφρυνση των νέων νοικοκυριών και την αναζωογόνηση των αγροτικών περιοχών.

Η ελληνική περίπτωση δεν αποτελεί πλέον παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά μελέτη περίπτωσης μετασχηματισμού. Το σημαντικότερο εξαγώγιμο προϊόν μας σήμερα δεν είναι απλώς η ανάπτυξη, αλλά η απόδειξη ότι η αλλαγή είναι εφικτή – και παραμένει εντός εμβέλειας για το σύνολο της Ευρώπης.

Δελτίο τύπου




Κ.Πιερρακάκης | Στον πυρήνα της πολιτικής μας είναι η αφαίρεση εμποδίων για τις οικογένειες και τους νέους

Ομιλία Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στην Ημερίδα «Tο δημογραφικό και η Ελλάδα του 2040: Οικογένεια, οικονομία, σύγχρονος τρόπος ζωής» που διοργάνωσε ο «Ελεύθερος Τύπος».

Κυρίες και κύριοι, καλή σας ημέρα.

Με δεδομένο τα όσα ανέφερε πριν και ο Πρωθυπουργός, παίρνω τη σκυτάλη για να υπογραμμίσω κάποια από εκείνα τα οποία τόνισε, αλλά και επιδιώκοντας να τα τοποθετήσετε σε ένα ευρύτερα ιστορικό πλαίσιο τόσο για τη χώρα μας όσο και για την Ευρώπη.

Ξεκινώντας από την προφανή καταγραφή, την προφανή αποτύπωση ότι το δημογραφικό συνιστά μια υπαρξιακή πρόκληση για τη χώρα μας. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν προβλήματα, ζητήματα, προκλήσεις τις οποίες δυσκολευόμαστε να τις αντιληφθούμε στο χώρο και στο χρόνο κατά τον οποίο έρχονται μπροστά μας, ακριβώς λόγω του μηχανισμού εξέλιξής τους. Είτε πρόκειται για την κλιματική κρίση, είτε πρόκειται για την κρίση χρέους και το πώς συσσωρεύεις χρέος μέσα στο χρόνο και οι επιπτώσεις του έρχονται να σε συναντήσουν μετά, είτε πρόκειται για το δημογραφικό, τα προβλήματα αυτά, οι προκλήσεις αυτές εκτυλίσσονται, αλλά οι επιπτώσεις τους βιώνονται στο πεδίο.

Και αρκεί κανείς να δει, αρκεί κανείς να μελετήσει τα στοιχεία από μελέτες δημογραφικών προβλέψεων, για να διαπιστώσει ότι στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε ήδη αυτή την πρόκληση. Για πρώτη φορά μεταπολεμικά ο πληθυσμός μειώθηκε. Στην Ευρώπη εγώ θα έλεγα ευρύτερα αντιμετωπίζουμε αυτή την πρόκληση.

Το είπε ο Πρωθυπουργός πριν, αναφέρθηκαν και οι προλαλήσαντες, σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν έχουμε αναπλήρωση του πληθυσμού, δεν έχουμε το replacement rate, δεν είμαστε στα 2-2,1 παιδιά ανά ζευγάρι, είμαστε σε όλες τις χώρες κάτω από αυτόν τον αριθμό. Με τα καλύτερα δημογραφικά, ενδεχομένως, να τα έχουν χώρες όπως η Γαλλία, ενδεχομένως κάποιες χρονιές η Ρουμανία και η Βουλγαρία, σίγουρα όχι εμείς. Αλλά όλες, εν πάση περιπτώσει, κάτω από το 2.

Αυτό από μόνο του αντανακλά ότι ευρύτερα για την Ευρώπη θα μπορούσε κανείς να πει ότι δεν είναι απλώς και μόνο μία γηραιά Ήπειρος, είναι μία γηράσκουσα Ήπειρος. Και είναι μια πρόκληση ευρύτερα αυτό, όχι μόνο επειδή αυτή καθαυτή η μείωση του πληθυσμού από μόνη της είναι πρόβλημα όσο το ότι οι επιπτώσεις έρχονται και ακουμπούν το σύνολο των πτυχών της πολιτικής, είτε πρόκειται για την οικονομική πολιτική, είτε πρόκειται για την παιδεία είτε πρόκειται για τις προκλήσεις και τις πιέσεις στα συστήματα υγείας, είτε πρόκειται για το ασφαλιστικό. Σε αυτές τις προκλήσεις και τις επιπτώσεις πρέπει τα κράτη να ανταποκριθούν. Και αυτό το οποίο επιδιώκουμε να κάνουμε εμείς είναι ακριβώς να δείξουμε αυτή τη διάσταση, αυτό το βαθμό ανταπόκρισης.

Θυμάμαι δημογραφικές μελέτες από την εποχή που ήμουν στη diaNEOsis οι οποίες κάνουν προβολή του πληθυσμού σε σενάρια τα οποία λένε ότι θα φτάσουμε τα 8,5 εκατομμύρια πληθυσμού το 2050. Αυτό από μόνο του αντανακλά ότι το πρόβλημα είναι μπροστά μας.

Και, ήδη, αν το συσχετίσει κανείς αυτό με οικονομικές μελέτες αν δει κανείς, για παράδειγμα, τον 20ο αιώνα, οι χώρες οι οποίες είχαν πολύ ψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τον 20ο αιώνα ήταν εκείνες οι οποίες είχαν αύξηση στον οικονομικά ενεργό πληθυσμό. Στην Ελλάδα έχουμε μείωση και στον οικονομικά ενεργό πληθυσμό και στον συνολικό πληθυσμό. Οπότε αυτή είναι μια πάρα πολύ σημαντική πρόκληση.

Αναφέρθηκε πριν ο Πρωθυπουργός στο σύνολο των οικονομικών μας επιλογών, σε σχέση με το δημογραφικό, και νομίζω ότι παρατηρήσατε ότι για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης αναπτύχθηκε μια συμπαγής στρατηγική με μια ενιαία φιλοσοφία η οποία είχε το δημογραφικό στον πυρήνα της. Περιλάμβανε όλες τις πτυχές οι οποίες συζητήθηκαν πριν:

  • Μηδενισμός φόρου στα κατώτατα κλιμάκια για οικογένειες πολυτέκνων με τέσσερα παιδιά και πάνω. Εγώ να πω ότι στα υπόλοιπα κλιμάκια υπάρχει η φιλοσοφία ότι ο συντελεστής πέφτει δύο μονάδες ανά παιδί. Άρα, υπάρχει μια διάσταση αναλογικότητας για τις οικογένειες με πέντε παιδιά, με έξι παιδιά, με επτά παιδιά. Ταυτοχρόνως, επειδή δημογραφικό δεν είναι μόνο αμιγώς η διάσταση των γεννήσεων, είναι κυρίαρχα, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι ένα σύνολο πραγμάτων, ένα σύνολο παραμέτρων.
  • Είδατε ότι ανακοινώσαμε την εξάλειψη του ΕΝΦΙΑ σε βάθος διετίας σε οικισμούς κάτω των 1.500 κατοίκων, γιατί η διάσταση της περιφέρειας είναι επίσης κυρίαρχη στη δημογραφική εξίσωση.
  • Είδατε ότι αντιστοίχως μηδενίζουμε το φόρο στα νέα παιδιά που μπαίνουν στην αγορά εργασίας στο κατώτερο κλιμάκιο και τον μειώνουμε για νέους και νέες κάτω των 30 ετών. Όλο αυτό είχε και έχει μια πάρα πολύ συμπαγή λογική. Ο κόσμος ακόμη, το διαπιστώνουμε αυτό στην πράξη, δεν το έχει δει να εφαρμόζεται άρα έχει αντιληφθεί το μέτρο, αλλά θα βιώσει το μέτρο από τον Ιανουάριο.

Ήδη αυτή την εβδομάδα εφαρμόζουμε τα μέτρα που ανακοινώσαμε ως οικονομικό επιτελείο, ως κυβέρνηση, την Τρίτη του Πάσχα: Την υποστήριξη με 250 ευρώ στους συνταξιούχους, την επιστροφή ενός ενοικίου στο 80% των ενοικιαστών, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ που συνιστούν, ουσιαστικά, μια φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη θα έρθουν να εφαρμοστούν από τις αρχές Ιανουαρίου.

Και θα τις δουν οι πολίτες που είναι μισθωτοί ως αυξήσεις στο μισθό τους και στους λογαριασμούς τους. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα τις δουν λίγο αργότερα, στην εκκαθάριση.

Είναι η μεγαλύτερη μείωση φόρων που έχει γίνει στη Μεταπολίτευση και έχει μια πάρα πολύ συμπαγή λογική σε σχέση με την πρόκληση που έχουμε μπροστά μας.

Τώρα, απαντώ μόνος μου σε κάτι το οποίο νομίζω είναι προφανές για όλες και για όλους. Λύνει αυτή η φορολογική μεταρρύθμιση το δημογραφικό πρόβλημα; Σε καμία περίπτωση. Κανείς δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί κάτι τέτοιο. Αλλά νομίζω ότι θα ήταν απολύτως παράδοξο να μην έχεις ένα φορολογικό σύστημα το οποίο να αναγνωρίζει αυτό το πρόβλημα, να αναγνωρίζει αυτή την πρόκληση, ειδικά όταν τη βιώνεις στο πεδίο. Έπρεπε, δηλαδή – αυτή ήταν η απόφαση του Πρωθυπουργού, αυτή ήταν η εισήγηση του Οικονομικού Επιτελείου – να γίνει μια φορολογική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα η οποία να αναγνωρίζει αυτή την υπαρξιακή πρόκληση που έχουμε μπροστά μας. Αυτό, λοιπόν, ξεκινάει να εφαρμόζεται – το παρουσιάζουμε αυτή τη στιγμή – συνολικότερα το σύνολο των μέτρων, τη συνολική λογική αυτής της φορολογικής μεταρρύθμισης και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Και διαπιστώνουμε ότι παίρνει πολύ θετικά σχόλια ακριβώς επειδή λίγο πολύ το ίδιο πρόβλημα το βιώνουν όλοι σε διαφορετικές κλίμακες. Άρα, είναι κάτι το οποίο θα το δούμε ήδη να έχει εφαρμοστεί σε κάποιες χώρες, ήδη να υπάρχει προνομιακή φορολογική μεταχείριση της οικογένειας, π.χ., στη Γαλλία, αλλά σε άλλες αυτό να μην έχει γίνει ακόμα.

Θεωρούμε ότι είναι ένα μέτρο το οποίο θα πιάσει και θεωρούμε ότι αυτή η λογική που θα ξεκινήσουμε να τη μεταβολίζουμε από τον Ιανουάριο, είναι μια λογική στην οποία θα συνεχίσουμε. Ακριβώς επειδή το μέγεθος του προβλήματος, η κλίμακα της πρόκλησης, είναι πάρα πολύ μεγάλη.

 Έχοντας πει αυτό, φυσικά δεν αρκεί ένα μέτρο, δεν αρκεί μία φορολογική μεταρρύθμιση. Χρειάζεται να γίνουν πολλά. Είναι σπουδαίο ότι δημιουργήθηκε ένα Υπουργείο το οποίο έχει αυτή τη στόχευση. Είναι σπουδαίο ότι υπάρχει μια συνολικότερη πολιτική.

Ο Πρόεδρος της Βουλής πριν ανέφερε ότι πρέπει να αναζητηθούν συναινέσεις, να υπάρξει ειδική επιτροπή της Βουλής, να την ενεργοποιήσει πάλι. Έχουμε ήδη εφαρμόσει πολλά από αυτά τα μέτρα. Τα μέτρα για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς,  αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην Παιδεία. Ακόμη όταν φτιάχνει κανείς τα κτίρια των σχολείων, όλο το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της χώρας, όλα αυτά είναι κομμάτια του παζλ στα οποία πρέπει να έρθεις και να επενδύσεις ως πολιτεία. Είτε πρόκειται για θέματα που αφορούν στη στέγη, με προγράμματα όπως το «Σπίτι μου 1», το «Σπίτι μου 2», είτε πρόκειται για μέτρα όπως οι «Νταντάδες της Γειτονιάς», είτε πρόκειται για τη συνολικότερη στήριξη και λογική της οικογένειας με καλύτερους θεσμούς οι οποίοι έρχονται να ευθυγραμμίσουν την Ελλάδα με το συνολικότερο ευρωπαϊκό πλαίσιο ισορροπίας, εργασίας και ιδιωτικής ζωής. Όπως αυτά τα μέτρα τα οποία έχουμε ήδη ενσωματώσει στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο εδώ και χρόνια.

Γίνονται, δηλαδή, πολλά πράγματα ταυτόχρονα προς αυτήν την κατεύθυνση για να δούμε μία βελτίωση. Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχει η εμπειρική παρατήρηση, ότι τι παρατηρεί κανείς; Παρατηρεί χώρες οι οποίες έχουν οικονομικό προφίλ και οικονομικές προκλήσεις, όπως αυτές που είχε η Ελλάδα μεταπολεμικά, να έχουν μεγάλο δίκτυο γονιμότητας. Και βλέπουμε χώρες οι οποίες είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένες και με πολύ καλά οικονομικά, να έχουν πολύ χαμηλό δίκτυο γονιμότητας. Γιατί είναι και μια λογική κουλτούρας, τρόπου ζωής, αντίληψης για το πως ο θεσμός της οικογένειας οφείλει να λειτουργήσει σε σχέση και με τις προσδοκίες που έχει κάθε οικογένεια για τον εαυτό της.

Αυτό το οποίο εμείς οφείλουμε να κάνουμε τι είναι ως πολιτεία και εμείς και τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη; Βασικά, να αφαιρέσουμε όλα τα εμπόδια που μπορούμε. Δηλαδή, να διευκολύνουμε τα νέα ζευγάρια να είναι σε θέση να λάβουν εύκολα την απόφαση να κάνουν ένα παιδί ακόμα. Γι’ αυτό και εστιάζουμε σε όλες αυτές τις παραμέτρους. Από το να κάνουμε το φορολογικό σύστημα πιο ευέλικτο και πιο φιλικό στις οικογένειες, από το να κάνουμε το σύστημα φορολογίας πιο φιλικό στα νέα παιδιά που θέλουν να μπουν στην αγορά εργασίας, μέχρι το να υπάρχουν δωρεάν βρεφονηπιακοί σταθμοί με πλήρη κάλυψη σε όλη την Ελλάδα – και εγώ θα σας έλεγα συνολικά σε όλη την Ευρώπη. Όλα αυτά είναι σε μια διαδρομή για να γίνουν και γίνονται καλύτερα κάθε χρόνο.

Από εκεί και πέρα, όμως, αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι πρέπει να κάνουμε και πολλά άλλα πράγματα για να βελτιώσουμε αυτήν την εξίσωση. Ανέφερα πριν ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό. Σίγουρα χρειαζόμαστε να δημιουργήσουμε θετική ώθηση στην οικονομία, ακριβώς επειδή – αν δει κανείς τι έχουμε μπροστά μας – έχουμε δύο προκλήσεις οικονομικές. Η μία και γράφεται πολύ συχνά για αυτήν είναι το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο θα είναι μια πρόκληση για όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα έχει ρυθμό ανάπτυξης 2,4% στην  πρόβλεψη για τον Προϋπολογισμό του 2026. Η προστιθέμενη αξία της φορολογικής μεταρρύθμισης που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ είναι 0,6% σε αυτό το 2,4%.

 Ένα άλλο κομμάτι έχει να κάνει με το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως ανέφερα. Οι επενδύσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί. Τις πήραμε κάπου στο 11% στον όρο επενδύσεις προς ΑΕΠ το 2019. Ο Προϋπολογισμός του ‘26 προβλέπει 17,7%, πάμε καλά. Παραμένουμε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η μία λοιπόν πρόκληση θα είναι ο τίτλος «Μετά το Ταμείο Ανάκαμψης, τι;. Και η δεύτερη πρόκληση… έχει να κάνει με τη μείωση του πληθυσμού και με τη δημογραφική πρόκληση την οποία βλέπουμε μπροστά μας σε σχέση με την προβολή για το ρυθμό ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια. Και εμείς και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και προσθέτω σε αυτό και μια τρίτη πρόκληση της διεθνούς αβεβαιότητας. Οι προκλήσεις εντείνονται. Αυτά τα λέω σε ένα πλαίσιο όπου, για παράδειγμα, στο Βερολίνο που βρισκόμουν χθες και προχθές, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως μια χώρα με έντονο το χαρακτηριστικό της επιτυχίας τόσο στην οικονομική όσο και στη μεταρρυθμιστική της πολιτική με ρυθμό ανάπτυξης πολύ παραπάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Άρα, υπάρχει αίσθηση ότι τα πηγαίνουμε καλά διεθνώς. Φυσικά μπορούμε να τα πάμε καλύτερα. Φυσικά να γνωρίζουμε πλήρως ότι υπάρχουν στοιχήματα που ακόμη δεν έχουν κερδηθεί και πρέπει να κερδηθούν και συμπολίτες μας που πρέπει να στηριχθούν παραπάνω. Ακριβώς, επειδή, οι προκλήσεις για τους ίδιους και για τις οικογένειές τους είναι μεγάλες. Αλλά από εκεί και πέρα κανείς δεν μπορεί να αφαιρέσει τον χαρακτηρισμό της επιτυχίας από τη διαδρομή των τελευταίων ετών, που βασικά είναι μια επιτυχία του ελληνικού λαού συνολικότερα, έπειτα από μια δεκαετία οικονομικών κρίσεων τις οποίες τώρα βλέπουμε άλλα ευρωπαϊκά κράτη να βιώνουν και να καλούνται να απαντήσουν σε αυτές. Γιατί, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, στη δική μας περίπτωση υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να κάνουμε πρόσθετες πολιτικές. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν δυσκολίες για να περάσουν τους προϋπολογισμούς από τα κοινοβούλια. Ακριβώς, επειδή οι προϋπολογισμοί αυτοί έχουν έντονο το χαρακτήρα της λιτότητας. Κι εγώ θα σας πω σε πολύ πιο light εκδοχή, βιώνουν διλήμματα όπως αυτά που εμείς σε πολύ σκληρές εκδοχές βιώσαμε τη δύσκολη δεκαετία της κρίσης.

Όμως, παρ’ όλα αυτά, οι προκλήσεις είναι μπροστά μας και ο μόνος τρόπος για να απαντήσουμε σε αυτές, είναι μια πάρα πολύ συγκεκριμένη ιδέα για το ποια είναι η Ελλάδα που θέλουμε, για το πώς πρέπει το οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας μας να συνεχίσει να μετασχηματίζεται για να μπορέσει να αντισταθμίσει τους αρνητικούς ανέμους στην παγκόσμια οικονομία, αλλά και τις εσωτερικές προκλήσεις. Ένα κομμάτι έχει να κάνει με μια ευρύτερη ευρωπαϊκή στρατηγική αφαίρεσης εμποδίων ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό που «κωδικά» στην Ευρώπη λένε η Έκθεση Ντράγκι.

Βασικά, όμως, η θεμελιώδης πρόκληση είναι η πρόκληση της παραγωγικότητας. Όπως δημιουργούμε επιτροπές, θεσμούς, στρατηγικές για το κομμάτι το οποίο αφορά το δημογραφικό ζήτημα της χώρας μας, τη δημογραφική πρόκληση της χώρας μας. Αντιστοίχως όσο αυξάνουμε τις εξαγωγές μας ως οικονομία, όσο αυξάνουμε τις επενδύσεις μας ως οικονομία, όσο παράγουμε πλεονάσματα, όσο αποκλιμακώνουμε το χρέος μας και όσο, ναι, η ανεργία βρίσκεται στο πιο χαμηλό της σημείο από το 2008.

Ταυτοχρόνως πρέπει να καταλάβουμε ότι η παραγωγικότητα είναι στον πυρήνα της δημογραφικής εξίσωσης και εκεί είναι μονόδρομος  να υλοποιήσουμε στρατηγικές οι οποίες την αυξάνουν. Τόσο σε ό,τι αφορά το σύνολο της οικονομίας όσο σε ό,τι αφορά και κάθε επιχείρηση στοχευμένα. Αυτή είναι και για εμένα και για εμάς η θεμελιώδης προστιθέμενη αξία που μπορούμε να έχουμε σαν οικονομικό επιτελείο τα επόμενα χρόνια. Και αυτό είναι το άλλο μεγάλο παράλληλο ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσουμε μαζί με τις αμιγώς δημογραφικές προκλήσεις και με δεδομένο ότι πράγματι το πρόβλημα είναι μπροστά μας.

Νομίζω ότι από το σύνολο των στρατηγικών, των πολιτικών, των επιλογών που έχετε δει ότι γίνονται από αυτή την κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια, πρώτον ξέρουμε να θέτουμε τα σωστά ερωτήματα. Δεύτερον, ξέρουμε να βελτιώνουμε τους εαυτούς μας διαρκώς εκεί που χρειάζεται και απαιτείται. Και τρίτον, ξέρουμε πάρα πολύ καλά το τι πρέπει να κάνουμε για να συνεχίσουμε να συγκλίνουμε με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Γιατί στο τέλος της ημέρας το 2019  σε επίπεδο εισοδήματος σε όρους PPP (Purchasing Power Parity), όπως λέμε, ήμασταν στο 62% του ευρωπαϊκού μέσου όρου του εισοδήματος και σήμερα είμαστε στο 70%.

Έχουμε βελτιώσει τους εαυτούς μας, αλλά ακόμη δεν είμαστε εκεί που θέλουμε και μπορούμε και σας διαβεβαιώ ότι μπορούμε.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.




Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο για τη μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ | Τρεις μεγάλες αλλαγές

Τρεις μεγάλες αλλαγές στον μηχανισμό πληρωμών των αγροτικών επιδοτήσεων εισάγει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο οποίο περιλαμβάνεται η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, και το οποίο τέθηκε χθες το βράδυ σε δημόσια διαβούλευση. Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η ΑΑΔΕ αναλαμβάνει τον ρόλο του Οργανισμού Πληρωμών μαζί με όλες τις αρμοδιότητες και τις διαπιστεύσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ το προσωπικό μεταφέρεται στην Αρχή με τριετή απαγόρευση μετακίνησης. Παράλληλα, εκσυγχρονίζεται πλήρως και το πλαίσιο για την επιστροφή επιδοτήσεων οι οποίες καταβλήθηκαν παράνομα ή αχρεωστήτως. Στόχος είναι το νομοσχέδιο να ψηφισθεί από τη Βουλή, πριν το κλείσιμο αυτής για τα Χριστούγεννα.

Η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας στη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Σημειώνεται ότι η μετάβαση ανταποκρίνεται πλήρως στις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό οργανισμό πληρωμών, διότι η ΑΑΔΕ είχε λειτουργήσει με επιτυχία ως φορέας πληρωμών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, διαθέτει ακόμα αυξημένη ικανότητα διεξαγωγής αυστηρών ελέγχων, καθώς και ισχυρό υπόβαθρο ψηφιακής υποδομής και πληροφορικών συστημάτων. 

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία στέλνει το μήνυμα ότι είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε τάξη όσον αφορά στις αγροτικές επιδοτήσεις. Η ΑΑΔΕ έχει άλλωστε αναμφισβήτητα εχέγγυα αποτελεσματικότητας. Εργαζόμαστε καθημερινά για να εξασφαλίσουμε ότι αυτή η μεταρρύθμιση θα γίνει πράξη. Σε συνδυασμό δε με την εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης, που εγκρίθηκε την περασμένη εβδομάδα από την Κομισιόν, δημιουργούμε από το 2026 ένα απολύτως σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα για την καταβολή των αγροτικών ενισχύσεων. Στόχος μας είναι να στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα όσο περισσότερο μπορούμε. Και ιδίως τους έντιμους γεωργούς και κτηνοτρόφους, οι οποίοι στο εξής θα λαμβάνουν περισσότερα χρήματα, λόγω των πόρων που θα περισσεύουν και θα ανακατανέμονται σ’ αυτούς».

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, δήλωσε: «Η κυβέρνηση κάνει σήμερα ένα αποφασιστικό βήμα για να αλλάξει μια παθογένεια δεκαετιών. Με τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, δημιουργούμε ένα σύστημα ενισχύσεων που λειτουργεί με κανόνες, διαφάνεια και με απόλυτο σεβασμό στον Έλληνα αγρότη.

Χτίζουμε έναν μηχανισμό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα. Η ΑΑΔΕ διαθέτει αποδεδειγμένη επιχειρησιακή επάρκεια, σύγχρονο εξοπλισμό, ψηφιακές υποδομές και μια κουλτούρα αποτελεσματικότητας που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Έχει δείξει ότι μπορεί να λειτουργεί με ταχύτητα, ακεραιότητα και συνέπεια και αυτό ακριβώς χρειάζεται ο αγροτικός κόσμος.

Θέλουμε ένα κράτος που δεν δημιουργεί προβλήματα στον πολίτη, αλλά λειτουργεί με συνέπεια, διαφάνεια και σοβαρότητα. Η μεταρρύθμιση αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας να κάνουμε το Δημόσιο πραγματικά αποτελεσματικό και σύγχρονο, όπως αξίζει η ελληνική κοινωνία».

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, δήλωσε: «Η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ αποτελεί μια βαθιά θεσμική τομή με στόχο να διασφαλίσουμε διαφάνεια, ταχύτητα και αξιοπιστία σε κάθε ευρώ που κατευθύνεται προς τους αγρότες μας. Με το νέο πλαίσιο, δημιουργούμε έναν μηχανισμό πληρωμών που ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θωρακίζει τη χώρα απέναντι σε διαχρονικές παθογένειες. 

Η ΑΑΔΕ διαθέτει την τεχνογνωσία, τα συστήματα και τις εγγυήσεις που απαιτούνται για ένα σύγχρονο περιβάλλον ελέγχων, ενώ η διασφάλιση της συνέχειας στο προσωπικό του ΟΠΕΚΕΠΕ εγγυάται ότι οι πληρωμές θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται απρόσκοπτα. Η κυβέρνηση υλοποιεί μια μεταρρύθμιση που δεν αφορά μόνο στη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ , αλλά κυρίως αφορά στην εμπιστοσύνη του παραγωγού προς το κράτος. Οι ενισχύσεις θα δίνονται πλέον με τρόπο καθαρό, δίκαιο και αποτελεσματικό,  εναρμονισμένο πλήρως με τους κανόνες της ΕΕ, ώστε να στηρίζουμε πραγματικά όσους κρατούν ζωντανή την ελληνική ύπαιθρο».

Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε: «Η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων αποτελεί ακόμα μία μεγάλη πρόκληση για εμάς, στην ΑΑΔΕ. Βασικό μας στοίχημα είναι να ενσωματώσουμε με αποτελεσματικότητα τους ανθρώπους και τις λειτουργίες του ΟΠΕΚΕΠΕ στις αρχές της ΑΑΔΕ, προς όφελος τόσο των αγροτών, όσο και του συνόλου των πολιτών. Στόχος μας, κάθε ευρώ να πηγαίνει αποκλειστικά σε όσους πραγματικά το δικαιούνται, για να προστατεύσουμε τα χρήματα των Ευρωπαίων και Ελλήνων φορολογουμένων και να χτίσουμε από την αρχή μια νέα σχέση εμπιστοσύνης στον τομέα των αγροτικών ενισχύσεων».

Ειδικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:

  • Μεταφορά αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

Η ΑΑΔΕ αναλαμβάνει τον ρόλο του Οργανισμού Πληρωμών για όλες τις ενισχύσεις που εμπίπτουν στην Κοινή Αγροτική Πολιτική. Από 1ης Ιανουαρίου 2026, όλα τα περιουσιακά στοιχεία, τα πληροφοριακά συστήματα, οι συμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και οι εκκρεμείς δίκες περνούν στην ΑΑΔΕ. Παράλληλα, όλες οι διαπιστεύσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ μεταφέρονται αυτομάτως στην ΑΑΔΕ, εξασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρξει καμία διακοπή στις πληρωμές. Από τη μετάβαση στην ΑΑΔΕ, εξαιρούνται τα ζητήματα στρατηγικού σχεδιασμού της ΚΑΠ, τα οποία θα υπόκεινται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. 

  • Μεταφορά προσωπικού και τριετής απαγόρευση μετακινήσεων

Το σύνολο του προσωπικού του ΟΠΕΚΕΠΕ μεταφέρεται στην ΑΑΔΕ, χωρίς καμία μεταβολή στη σχέση εργασίας. Μέχρι να ολοκληρωθεί η νέα κατάταξη, διατηρούνται τα υφιστάμενα μισθολογικά κλιμάκια. Παράλληλα, θεσπίζεται απαγόρευση συμμετοχής του προσωπικού σε εμπορικές εταιρίες, καθώς και τριετής απαγόρευση μετακινήσεων σε άλλους φορείς ή εντός της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο νέος μηχανισμός πληρωμών θα μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά, χωρίς απώλεια κρίσιμου προσωπικού.

  • Εκσυγχρονισμός μηχανισμού ανάκτησης παρανόμως και αχρεωστήτως καταβληθέντων

Εκσυγχρονίζονται και αυστηροποιούνται οι διαδικασίες επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων επιδοτήσεων του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προιόντων (ΕΛΕΓΕΠ). Στην κατεύθυνση αυτή, καθιερώνεται η ψηφιακή κοινοποίηση των σχετικών πράξεων και επικαιροποιούνται οι διαδικασίες βεβαίωσης και συμψηφισμού, ώστε να ευθυγραμμιστούν με το νέο μοντέλο λειτουργίας της Αρχής. Οι πράξεις της ΑΑΔΕ αποτελούν πλέον εκτελεστούς τίτλους για την είσπραξη οφειλών προς τον Λογαριασμό, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική λειτουργία του.

Το κείμενο του σχεδίου νόμου έχει αναρτηθεί στη διεύθυνση https://www.opengov.gr/minfin/?p=13828. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου.

Δελτίο τύπου




Χατζηβασιλείου | Η Ευρώπη χρειάζεται νέα αρχιτεκτονική ασφαλείας

«Η Ευρώπη χρειάζεται νέα αρχιτεκτονική ασφαλείας. Αυτό είναι αδήριτη ανάγκη», τόνισε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, μιλώντας στο OPEN το πρωί της Τετάρτης 26 Νοεμβρίου. Με αφορμή τις εξελίξεις στο ουκρανικό μέτωπο, ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι η Γηραιά Ήπειρος βρίσκεται μπροστά σε μια συγκυρία ιστορικής σημασίας, όπου η ευρωπαϊκή ηγεσία καλείται να διαμορφώσει νέους όρους σταθερότητας και ασφάλειας.

Όπως είπε, «βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη φάση αυτής της πολεμικής διένεξης. Φαίνεται ότι για πρώτη φορά είμαστε κοντά σε μια συμφωνία. Το θέμα είναι ποια θα είναι αυτή η συμφωνία». Εξήγησε ότι, αν επαληθευτούν οι πληροφορίες «η αλλαγή συνόρων στη σύγχρονη Ευρώπη ίσως πάψει να αποτελεί θέμα ταμπού», καθώς η Ουκρανία φαίνεται διατεθειμένη να παραχωρήσει εδάφη στη Ρωσία.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρθηκε στη στάση της Μόσχας: «Η Ρωσία παραμένει άγνωστος Χ». Υπενθύμισε ότι «υπήρχε ένα αρχικό σχέδιο από τον κ. Τραμπ» και πως στη συνέχεια «οι Ευρωπαίοι έκαναν μια πολύ καλή κίνηση, κάθισαν στη Γενεύη, άλλαξαν το αρχικό κείμενο και ετοίμασαν μια νέα έκδοση». Το μεγάλο ερώτημα, σημείωσε, είναι «ποιες θα είναι οι εγγυήσεις ασφαλείας, αν πράγματι φτάσουμε σε μια συμφωνία».

Ο κ. Χατζηβασιλείου υπενθύμισε ότι «η Ρωσία ξεκίνησε να εφαρμόζει πολιτική αναθεωρητισμού από το 2014 στην Κριμαία» και ότι τότε «η Ευρώπη έδειξε έναν κατευνασμό, στέλνοντας λάθος μήνυμα στο Κρεμλίνο». Σήμερα, πρόσθεσε, «τα ζητήματα τίθενται στο τραπέζι: ποια θα είναι η επόμενη μέρα στις σχέσεις Ευρώπης–Ουκρανίας και Ευρώπης–Ρωσίας;», επισημαίνοντας ότι οι όροι της συμφωνίας θα επηρεάσουν ουσιαστικά τη θέση του Κιέβου σε σχέση με τις Βρυξέλλες.

Παράλληλα, ανέδειξε τη διάσταση των υβριδικών απειλών, θυμίζοντας τα περιστατικά με τα drones στη βόρεια Ευρώπη. Υπενθύμισε ακόμη ότι «η κ. Ζαχάροβα πριν από μερικές ημέρες στην ουσία έστειλε μήνυμα στην Ελλάδα, θα έλεγα απειλητικό, γιατί ενοχλείται από δύο πράγματα: ότι η χώρα εξετάζει τον σχεδιασμό θαλασσίων drones με την Ουκρανία και ότι έχει καταστεί η κύρια πύλη φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου».

Επικαλούμενος και το ιστορικό παράδειγμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή απέναντι στις απειλές του Χρουστσόφ τη δεκαετία του 1960, ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι η Ελλάδα «δεν εκφοβίζεται» και παραμένει σταθερά προσανατολισμένη στις συμμαχίες της και στις αρχές της δημοκρατίας και του Διεθνούς Δικαίου.

Τέλος, αναφέρθηκε στον ρόλο της Τουρκίας: εκτίμησε ότι η Άγκυρα «θα επιχειρήσει να βελτιώσει τις δικές της σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες» εφόσον υπάρξει συμφωνία Ρωσίας–Ουκρανίας, ωστόσο «ο δρόμος δεν είναι ευθύγραμμος», λόγω της παγιωμένης δυσπιστίας στο Κογκρέσο και της δουλειάς που έχει γίνει επί χρόνια από το ελληνικό αλλά και το εβραϊκό λόμπι στις ΗΠΑ.




ΟΠΕΚΕΠΕ | Πληρώθηκαν 13,1 εκατ. ευρώ σε 70.652 αιτήσεις

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΠΕΚΕΠΕ, συνεχίζεται η καταβολή ενισχύσεων σε αγρότες, με βάση το νέο μοντέλο ελέγχων, ώστε κάθε ευρώ να καταβάλλεται μόνο στους πραγματικούς δικαιούχους παραγωγούς. 

Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν 13,1 εκατομμύρια ευρώ, στους λογαριασμούς αγροτών, που είχαν υποβάλει συνολικά 70.652 αιτήσεις.

Αναλυτικά: 

Συνδεδεμένη ενίσχυση αιγοπρόβειου κρέατος 2024:

  • 36.945 δικαιούχοι – 10,159 εκατομμύρια ευρώ

Παρέμβαση Π3-711 Αντισταθμιστική ενίσχυση σε ορεινές περιοχές 2024:

  • 22.228 δικαιούχοι – 2,212 εκατ. ευρώ

Παρέμβαση Π3-712 σε περιοχές με φυσικούς περιορισμούς 2024:

  • 9.724 δικαιούχοι – 632.000 ευρώ

Παρέμβαση Π3-713 για περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα 2024:

  • 1.665 παραγωγοί – 118.000 ευρώ



ΣΥΡΙΖΑ | Πρωταθλητής στη μείωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος η Ελλάδα

Στην τελευταία της ανακοίνωση, η Eurostat λέει ότι μεταξύ 2004 και 2024, το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα των νοικοκυριών στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 22%. Πρωταθλητής στη μείωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος ήταν η Ελλάδα με -5%. Ακολούθησε η Ιταλία, με -4%. Αυτές είναι και οι μοναδικές χώρες στις οποίες σημειώθηκε μείωση.

Τι άλλο είπε η Eurostat το τελευταίο διάστημα;

  • Έχουμε τον δεύτερο χαμηλότερο μέσο μισθό στην Ευρώπη,
  • Οι πτωχεύσεις επιχειρήσεων στη χώρα μας αυξήθηκαν με το ταχύτερο ρυθμό στην ΕΕ από το 2021.
  • Το τρίτο τρίμηνο του 2025 βρέθηκε στην πρώτη θέση στην Ευρώπη με αύξηση των «λουκέτων» κατά 47,8% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο.
  • Σε βάθος τετραετίας οι χρεοκοπίες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 572,6% σε σχέση με το 2021.
  • ⁠Η Ελλάδα καταγράφει για 7-8 συνεχόμενα χρόνια το υψηλότερο κόστος στέγασης μεταξύ των κρατών-μελών.
  • ⁠Παραμένει μία από τις ελάχιστες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς κοινωνικές κατοικίες.

Στην Ελλάδα του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησής του των «αρίστων», προκόβουν τα καρτέλ, οι ημέτεροι και οι «γαλάζιες ακρίδες», ενώ όσοι δουλεύουν σκληρά και τίμια βρίσκονται αντιμέτωποι με την ακρίβεια, το χαμηλό εισόδημα, τα υπέρμετρα βάρη και την ανασφάλεια. Η ΝΔ και μας οδήγησε στη χρεοκοπία και την καταστροφή το 2009 με τα δίδυμα ελλείμματα και από το 2019 και μετά ακύρωσε στην πράξη τη σύγκλιση της χώρας με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Δελτίο τύπου ΣΥΡΙΖΑ




Γ. Αυτιάς | Το Φθηνό Ρεύμα και η Ακρίβεια Απαιτούν Άμεσες Παρεμβάσεις

Ο Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γ. Αυτιάς, σε παρέμβασή του στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, τόνισε ότι  απαιτείται η άμεση παρέμβαση της Κομισιόν για τη μείωση του κόστους ενέργειας που προκαλεί αλυσιδωτές αυξήσεις τιμών και αχαλίνωτη ακρίβεια σε εκατομμύρια εργαζόμενους, μισθωτούς και συνταξιούχους.

Ο Γ. Αυτιάς, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2026, έθεσε το ζήτημα των ελλιπών διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα τις υψηλότερες από το κανονικό τιμές στην ενέργεια. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα προϋπολογισμένα  403 εκατομμύρια ευρώ για τον μηχανισμό ‘Συνδέοντας την Ευρώπη’, είναι μια καλή αρχή αλλά θα πρέπει να γίνουν περισσότερα, ώστε χώρες όπως η Ελλάδα να έχουν φθηνότερο ρεύμα.

Αναλυτικά η παρέμβαση του Γ. Αυτιά:

Αξιότιμε κύριε Επίτροπε Σέραφιν, κύριε Χαλίτσκι. Από εδώ κι εμπρός να βάλουμε ένα πολύ μεγάλο στόχο, την ηλεκτρική διασύνδεση των χωρών μας γιατί η μισή Ευρώπη είναι στο πράσινο και η άλλη μισή είναι στο κόκκινο. Το ξέρει πολύ καλά ο συνάδελφός μου από τη Βουλγαρία, ο συνάδελφός μου από την Πολωνία, από τη Ρουμανία, από την Ιταλία και είναι κρίμα η μισή Ευρώπη να είναι στο κόκκινο και η άλλη μισή στο πράσινο. Έτσι θα ρίξουμε και το κόστος της ακρίβειας. Ξέρετε πολύ καλά ότι το ηλεκτρικό ρεύμα, δηλαδή η μη ύπαρξη ηλεκτρικής διασύνδεσης, δημιουργεί τεράστιες ανισότητες και στις τιμές και πρέπει να παρέμβουμε. Γι ’αυτό μας έφεραν οι λαοί μας εδώ. Θέλω να σας πω ότι αυτό είναι από τα πρώτα θέματα που πρέπει να δούμε τώρα αμέσως.

Στον κάτωθι σύνδεσμο ακολουθεί το βίντεο της παρέμβασης:




Λαϊκή Συσπείρωση ΑΜΘ | Κατηγορηματικό «όχι» στη μονάδα καύσης απορριμμάτων σε Ξάνθη ή Ροδόπη

Η ΣΜΠΕ απορρίπτεται κατηγορηματικά και επιστρέφεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως απαράδεκτη, επιζήμια για τη ζωή, την υγεία, το μέλλον του λαού της περιοχής. Αυτή είναι η μόνη αποδεκτή γνωμοδότηση που οφείλει να δώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Γιατί η ίδια η ΣΜΠΕ:

καταρτίστηκε από Ανώνυμες Εταιρείες και αφορά τα κέρδη Ανώνυμων Εταιρειών. Με λίγα λόγια «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει»!

√ βαφτίζει «ενεργειακή αξιοποίηση» την καρκινογόνα καύση.

√ έχει τη σφραγίδα της ΕΕ, των κυβερνήσεων και των κομμάτων που όλοι μαζί (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση και Χρυσή Αυγή) στο ευρωκοινοβούλιο την ψήφισαν.

√ καθορίζεται από τη στρατηγική της ΕΕ για την κυκλική οικονομία, που περιλαμβάνει την καύση απορριμμάτων, για να στηριχτεί η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων της Ενέργειας και της διαχείρισης απορριμμάτων. Για την ΕΕ, τις κυβερνήσεις και τα κόμματά της, τα σκουπίδια «είναι χρυσός», αλλά αυτό αφορά τα κέρδη μιας χούφτας επιχειρηματικών ομίλων, ενώ ο λαός πληρώνει πανάκριβα μέσω της ανταποδοτικότητας των υπηρεσιών.

√ παρουσιάζει ως όφελος για το περιβάλλον την καρκινογόνα καύση συγκρίνοντάς την αποκλειστικά με τη μέθοδο της ταφής των απορριμμάτων σε ΧΥΤ, λες και δεν υπάρχουν σήμερα όλες οι επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες για μια ολοκληρωμένη πολιτική διαχείρισης των απορριμμάτων προς όφελος του λαού και του περιβάλλοντος με έμφαση στην ουσιαστική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, με αλλαγή καταναλωτικών προτύπων που παράγουν σκουπίδια, με πρόληψη, με εφαρμογή νέων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, όπως προτείνει η «Λαϊκή Συσπείρωση».

√ θέτει ως βασικό κριτήριο την «οικονομική βιωσιμότητα», δηλαδή κινείται στη λογική «κόστους – οφέλους» που οδηγεί σε εγκλήματα όπως στα Τέμπη, στις πλημμύρες στη Θεσσαλία, στις καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι, τον Έβρο και σε ολόκληρη της Ελλάδα.

παραδέχεται ρητά την περιβαλλοντική επιβάρυνση με εκπομπές αερίων ρύπων (σωματίδια, οξέα αέρια, βαρέα μέταλλα, διοξείδιο του άνθρακα, άλλες ενώσεις άνθρακα κλπ). Επίσης με τα στερεά υπολείμματα (τέφρα – ιπτάμενη τέφρα) αλλά και υγρά απόβλητα.

Οι «απόψεις – παρατηρήσεις» της υπηρεσίας που εισηγείται στο ΠΣ – παρά τις όποιες επιμέρους σημαντικές επισημάνσεις για ασάφειες και ελλείψεις της ΣΜΠΕ -δεν μπορεί να αποτελέσουν μια ολοκληρωμένη πολιτική και επιστημονική, κατηγορηματική, ξεκάθαρα απορριπτική γνωμοδότηση του ΠΣ. Γεγονός που οφείλεται στο αντιλαϊκό νομοθετικό πλαίσιο μέσα στο οποίο είναι υποχρεωμένη να κινηθεί.

Πιο συγκεκριμένα για τη γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού:

  • αποτελεί προβληματικό στοιχείο ότι στο σύνολο των παρατηρήσεων τίθεται ως κριτήριο η πολιτική της ΕΕ (Πράσινη Συμφωνία, Κυκλική Οικονομία κλπ) λες και αυτή εγγυάται την ασφάλεια, την υγεία, το περιβάλλον! Επίσης γίνονται αποδεκτά τα «κριτήρια βιωσιμότητας» της ΕΕ, δηλαδή ο καημός των ομίλων.
  • αυτός ο «καημός» συνδέεται και με την μη ανάπτυξη των ΜΕΑ και ΜΑΑ στη χώρα και επομένως με τη μη εξασφάλιση σταθερών ροών καύσιμης ύλης. Παρουσιάζεται με τον τρόπο αυτό αντεστραμμένη η πραγματικότητα γιατί οι μονάδες καύσης υπονομεύουν την ανακύκλωση και τελικά δεν αφορούν το στόχο για μείωση της ταφής, αφού και ταφή θα έχουμε (τέφρα) και καύση.
  • σωστά υπογραμμίζει τις ελλείψεις στην τεκμηρίωση για τις εκπομπές ρύπων, τη διαχείριση των υπολειμμάτων καύσης και τις πιθανές επιπτώσεις στα τοπικά οικοσυστήματα και στη δημόσια υγεία, τις σωρευτικές ή τοπικές επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον (π.χ. ατμοσφαιρική ρύπανση, επιπτώσεις σε ύδατα, έδαφος, τοπίο, υγεία κατοίκων). Παρόλα αυτά τα αποδίδει στην «έλλειψη γεωγραφικού προσδιορισμού των παρεμβάσεων» και όχι στην ίδια την κατασκευή και λειτουργία της μονάδας είτε αυτή γίνει στη Ροδόπη, είτε στην Ξάνθη δεδομένου αφενός ότι δεν υπάρχουν επιδημιολογικά δεδομένα για καμία Περιφερειακή Ενότητα (με ευθύνη της κυβέρνησης) και αφετέρου ότι αποτελεί σαφή παραδοχή από πλείστους επιστημονικούς φορείς η επιβάρυνση στην υγεία και το περιβάλλον ανεξάρτητα της χωροθέτησης. Η παραπάνω σωστή κριτική τοποθέτηση της υπηρεσίας μπορεί να αξιοποιηθεί για να  στηθεί ο πολιτικός αποπροσανατολισμός με το γνωστό «να γίνει στην αυλή του γείτονα».
  • εντοπίζει σωστά την αντίφαση της ΣΜΠΕ η οποία αναφέρει ότι η τεχνολογία είναι ενδεικτική ενώ ο αριθμός των μονάδων είναι δεσμευτικός, ενώ σε άλλο σημείο της αναφέρεται ότι προκρίθηκε η επιλογή της καύσης (incineration) μέσω τεχνολογιών κινούμενης εσχάρας (moving grate). Χρειάζεται ωστόσο πολιτική ανάδειξη του γεγονότος ότι όλες οι αντιφάσεις της ΣΜΠΕ αφορούν τη δυνατότητα των ίδιων των επιχειρηματικών ομίλων να καθορίσουν τα δεδομένα της επένδυσης στην επόμενη φάση της αδειοδότησης  με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοφορία τους. 
  • παρόμοια είναι η αντίφαση που παρουσιάζεται μεταξύ της ΣΜΠΕ και της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ 5/2023) σχετικά με την καύση υπολειμμάτων επεξεργασίας ΑΣΑ. 
  • η αποδοχή της έτσι ή αλλιώς καρκινογόνας καύσης «αποκλειστικά με καύσιμα τύπου SRF κατηγορίας έως 3, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα…» και η παρότρυνση «να αποκλειστεί η χρήση σύμμεικτων αποβλήτων για θερμική επεξεργασία» αποτελούν «Δούρειο Ίππο» για να προχωρήσει το εγκληματικό σχέδιο.
  • η επισήμανση ότι το σχέδιο «δε συνάδει με το ισχύον Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Περιφέρειας …» είναι «κολοβή»:
  • Γιατί ο λαός της ΑΜΘ το έργο το έχει ξαναδεί με την υπόθεση των χρυσοθήρων, όπου το επιχείρημα αυτό κατέληξε στον κάλαθο των αχρήστων από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ότι «το ίδιο το ΠΠ εντάσσει τη «συνετή» διαχείριση φυσικών πόρων της Περιφέρειας …στην αναπτυξιακή διαδικασία».
  1. Γιατί  στον προγραμματισμό της ΔΙΑΑΜΑΘ ΑΑΕ (του φορέα διαχείρισης των απορριμμάτων για την περιοχή στον οποίο η ΠΑΜΘ είναι βασικός μέτοχος) προβλέπεται για πρώτη φορά για τις νέες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Αλεξανδρούπολης (εν λειτουργία) και Καβάλας (υπό κατασκευή) παραγωγή του δευτερογενούς καυσίμου RDF. 

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης καλεί το Περιφερειακό Συμβούλιο να πάρει σαφή πολιτική αρνητική θέση για το έγκλημα της καρκινογόνας καύσης.

Καλούμε το λαό σε αγωνιστική εγρήγορση για να αποτρέψουμε το νέο έγκλημα. Να μην εναποθέσει κανείς τις ελπίδες του σε πολιτικές δυνάμεις που αποδέχονται την πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων αλλά καμώνονται ότι διαφωνούν με την καύση. Να μην πέσει σε παγίδες περί «ανταποδοτικών οφελών», «θέσεων εργασίας», κλπ.

Να διεκδικήσουμε:

√ Να μην προχωρήσει η καύση απορριμμάτων ούτε στην Ροδόπη ούτε στην Ξάνθη, ούτε πουθενά. 

√ Κατάργηση του αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου διαχείρισης των αποβλήτων, κομμένου και ραμμένου πάνω στις ευρωενωσιακές στρατηγικές και οδηγίες με αποκλειστικό κριτήριο τα κέρδη των μονοπωλιακών ομίλων του κλάδου.

√ Καμία επιχειρηματική δράση στη διαχείριση των απορριμμάτων. Ουσιαστικό κρατικό έλεγχο για την προστασία της υγείας των εργαζομένων και του λαού από κινδύνους που ενδέχεται να προκύπτουν από κάθε είδους δραστηριότητες σχετικές με τη διαχείριση των αποβλήτων.

√ Διασφάλιση επαρκούς κρατικής χρηματοδότησης για τη διαχείριση αποβλήτων με φορολόγηση του κεφαλαίου. Καμιά σκέψη για αύξηση των δημοτικών τελών.

√ Ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση αποβλήτων να γίνεται με κριτήριο την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και της προστασίας του περιβάλλοντος.

26/11/2025

Για τη «Λαϊκή Συσπείρωση»

Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Ο περιφερειακός σύμβουλος

Διονύσης Κλάδης




Η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Καβάλας για την απώλεια του Σάββα Κοσμίδη

Με βαθιά θλίψη η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Καβάλας αποχαιρετά τον σύντροφο και ιστορικό αγωνιστή Σάββα Κοσμίδη.

Ο Σάββας υπήρξε ενεργό μέλος του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος, εμβληματικός Γραμματέας της Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Καβάλας και ο πρώτος Γραμματέας της Π.Ε. ΠΑΣΟΚ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Με το ήθος, τη σεμνότητα και τη συνεχή του προσφορά σημάδεψε την πορεία του Κινήματος στην περιοχή μας.

Ανιδιοτελής, τίμιος και βαθιά ενάρετος, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για όλους μας.

Εκφράζουμε θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του, στη σύζυγό του Δέσποινα και στα παιδιά του, Δημήτρη και Εύη.

Αιωνία του η μνήμη.

Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Καβάλας.




Κ.Πιερρακάκης στο Βερολίνο | Η Ελλάδα ως πρότυπο ψηφιακού μετασχηματισμού

Μια ευρωπαϊκή ιστορία επιτυχίας.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης συμμετείχε, ως κύριος ομιλητής, σε συζήτηση στο Hertie School του Βερολίνου με θέμα «Μαθαίνοντας από το Ελληνικό Μοντέλο: Μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα και Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Κυριαρχία». Από την αρχή έδωσε τον τόνο της παρέμβασής του, σημειώνοντας ότι «οι χώρες δεν πρέπει να αναζητούν μαθήματα από την Ελλάδα, αλλά έμπνευση».

Ο Υπουργός μίλησε για τον πυρήνα κάθε ουσιαστικής μεταρρύθμισης που δεν είναι άλλος από ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας. «Καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να πετύχει χωρίς ένα ξεκάθαρο εθνικό σχέδιο», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι κάθε χώρα χρειάζεται «μια συγκεκριμένη ιδέα για τον εαυτό της». Με μια χαρακτηριστική παρομοίωση εξήγησε ότι οι μεταρρυθμίσεις «είναι σαν μεταμοσχεύσεις και χρειάζονται συμβατότητα δότη–λήπτη», τονίζοντας ότι «αυτό που λειτουργεί στη Βάδη-Βυρτεμβέργη δεν μπορεί να εφαρμοστεί αυτομάτως στην Πελοπόννησο και το αντίστροφο».

Ανατρέχοντας στην ελληνική εμπειρία μετά το 2019, ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι η «η Ελλάδα δεν ψηφιοποιήθηκε επειδή της το είπε κάποιος, αλλά επειδή είχε μια βαθιά, συλλογική κατανόηση ότι οι δύσκολες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν από τη γενιά που έχει την ευθύνη τώρα και όχι να μετατεθούν στις επόμενες. Αυτή η εσωτερική δέσμευση ήταν το θεμέλιο της μεταρρυθμιστικής πορείας μετά το 2019». Όπως τόνισε ο Υπουργός, η μεταρρυθμιστική πορεία δεν καθορίστηκε από ιδεολογικές βεβαιότητες, αλλά από πρακτικό ρεαλισμό και από μια σταδιακή ωρίμανση για το τι έπρεπε να γίνει. «Κάποιες αλλαγές επιβλήθηκαν από εξωτερικές δεσμεύσεις, άλλες καθυστέρησαν, αλλά το κρίσιμο σημείο ήταν ότι, όταν η χώρα κατέκτησε ξεκάθαρη εικόνα του τι έπρεπε να κάνει, τα βήματα προχώρησαν». 

Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, το ενδιαφέρον του κοινού — φοιτητών, ακαδημαϊκών και στελεχών ευρωπαϊκών θεσμών — ήταν αμείωτο, με πολλές ερωτήσεις για τις πρακτικές πτυχές και τα διδάγματα της ελληνικής ψηφιακής μεταρρύθμισης.

«Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο»

Ο Υπουργός αναγνώρισε ότι η χώρα έχει ακόμη δρόμο μπροστά της, αλλά βρίσκεται πλέον σε σταθερή τροχιά. «Δεν έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα. Αλλά είμαστε στο σωστό δρόμο και μπορούμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα και ακόμη καλύτερα». Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχείς ρυθμούς, επεσήμανε ότι η στασιμότητα αποτελεί τον πραγματικό κίνδυνο. Αναφερόμενος στην οικονομική πορεία είπε: «Το 2,4% αποτελεί μια ισχυρή βάση ανάπτυξης  για την ελληνική οικονομία. Μπορούμε καλύτερα και πρέπει να πάμε καλύτερα».

Στο ευρωπαϊκό επίπεδο, ο κ. Πιερρακάκης μίλησε για την ανάγκη στρατηγικής συνοχής και κοινής δράσης. «Η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία της εποχής μας. Αντί η Ευρώπη να λειτουργεί ως μία ενιαία αγορά, επιμένει να σκέφτεται σαν 27 παράλληλες με συνέπεια χαμηλότερη ανάπτυξη και χαμένες δυνατότητες επενδύσεων,» τόνισε, προσθέτοντας: «Αν την ολοκληρώσουμε,  στα επόμενα χρόνια θα δούμε τεράστια αποτελέσματα, στη Γερμανία, στην Ελλάδα, σε όλους μας.»

Η σημασία της κοινωνικής αποδοχής των μεταρρυθμίσεων

Απαντώντας σε ερωτήσεις για το πώς η Ελλάδα κατάφερε να προχωρήσει και να σταθεροποιήσει μια τόσο εκτεταμένη ψηφιακή μεταρρύθμιση, υπογράμμισε ότι το κλειδί ήταν η αποδοχή των πολιτών. «Το νομοσχέδιο που περιείχε τις ρυθμίσεις πήρε 275 ψήφους από τους 300 της Βουλής», ανέφερε, εξηγώντας ότι η απήχηση των ψηφιακών υπηρεσιών δημιούργησε μια μεταρρύθμιση που κανείς δεν επιθυμεί να ανατρέψει. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η δημοφιλία είναι το καλύτερο εργαλείο βιωσιμότητας».

Ο Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στον καθοριστικό ρόλο του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος με την επίσκεψή του στο νέο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήδη από την πρώτη εβδομάδα μετά τις εκλογές έστειλε σαφές μήνυμα για την πολιτική προτεραιοποίηση της μεταρρύθμισης.

Σε ερώτηση για το αν η ψηφιοποίηση συνδέεται με περικοπές ή συρρίκνωση του κράτους, ο κ. Πιερρακάκης απάντησε ότι ο στόχος δεν είναι το μικρότερο, αλλά το πιο αποτελεσματικό κράτος. Αναφέρθηκε μάλιστα στο παράδειγμα της κυβερνοασφάλειας: «Όταν αναλάβαμε, η τότε αρμόδια υπηρεσία κυβερνοασφάλειας που σήμερα μετεξελίχθηκε σε Οργανισμό, είχε πέντε εργαζομένους. Χρειαζόμασταν πολύ περισσότερους». Όπως σημείωσε, το κράτος «δεν μικραίνει, αλλάζει», και χρειάζεται διαρκή διάθεση βελτίωσης.

Τη συζήτηση άνοιξε η πρόεδρος του Hertie School Κορνήλια Γούλ με τον Κώστα Μπακογιάννη, πρώην Δήμαρχο Αθηναίων και fellow στο  Hertie School να απευθύνει χαιρετισμό. Συνομιλητής του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη ήταν η Θουρίντ Χούστετ, Κοσμήτορας Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων και Καθηγήτρια Δημόσιας Διοίκησης και Management στο Hertie School. Τον συντονισμό ανέλαβε ο Κρίστιαν Όντενταλ, European Economics Editor του The Economist. Στην εκδήλωση παρέστη ως συνδιοργανωτής  ο Συμεών Τσομώκος, Ιδρυτής και Επικεφαλής του Delphi Economic Forum .




Δ. Κουτσούμπας | Καμία ανοχή στη βία κατά των γυναικών

Δήλωση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα. Για την Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.

Κάθε γυναίκα που έρχεται αντιμέτωπη με την πολύμορφη βία στην εργασία, στην οικογένεια, στους χώρους εκπαίδευσης, αθλητισμού, πολιτισμού έχει την αμέριστη στήριξη και αλληλεγγύη μας. 

Ακριβώς γι’ αυτό απαιτούμε η κυβέρνηση να εξασφαλίσει, εδώ και τώρα, γενναία κρατική χρηματοδότηση για την απρόσκοπτη λειτουργία του δικτύου δομών για τις κακοποιημένες γυναίκες, την μονιμοποίηση των συμβασιούχων εργαζομένων, χωρίς την εξάρτηση από ευρωπαϊκά προγράμματα με “ημερομηνία λήξης”.

Οι τραγικές ελλείψεις σε συμβουλευτικά κέντρα, ξενώνες και η υποστελέχωσή τους αποκαλύπτουν τις διαχρονικές ευθύνες ΕΕ – κυβερνήσεων που λογαριάζουν με το κριτήριο του “κόστους” τις ανάγκες στήριξης των γυναικών από τη βία. Με αυτή την έννοια δεν πρέπει να υπάρξει συμβιβασμός με αυτή την “ευρωπαϊκή κανονικότητα”, που βάζει “κόφτες” στη χρηματοδότηση ακόμα και από τις κοινωνικές δομές για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών, ενώ δίνει δισεκατομμύρια για τους πολεμικούς εξοπλισμούς και την πολεμική προετοιμασία. 

Την ίδια ώρα χρέος μας απέναντι στις γυναίκες που βιώνουν την αποκρουστική βία του πολέμου και της προσφυγιάς, είναι να δυναμώσει ο αγώνας ενάντια στην εμπλοκή της χώρας μας στον πόλεμο στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, στους επικίνδυνους σχεδιασμούς των ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ για τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων. 

Κάθε γυναίκα αξίζει να βαδίσει τον δρόμο της σύγκρουσης με αυτό το σάπιο σύστημα που έχει στο DNA του την εκμετάλλευση, τη βία, τη γυναικεία ανισοτιμία. Εκεί μπορεί να αντλήσει δύναμη για να αλλάξει μαχητικά τη ζωή της. 

Δελτίο τύπου




Χατζηβασιλείου | Η Ελλάδα είναι πιο ισχυρή από ποτέ απέναντι στην Τουρκία

«Η Ελλάδα είναι πιο ισχυρή από ποτέ απέναντι στην Τουρκία», υπογράμμισε ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, στη συζήτηση με θέμα «Ελληνοτουρκικές σχέσεις και γεωπολιτικές ανακατατάξεις: Υπάρχει χώρος για συμφωνία;», που διοργάνωσε χθες η εφημερίδα «Καθημερινή» στην Εθνική Πινακοθήκη. 

Ο πρώην Υφυπουργός Εξωτερικών επεσήμανε ότι τα τελευταία χρόνια η χώρα έχει ενισχύσει την αποτρεπτική της ισχύ, έχει σταθεροποιήσει την οικονομία της και έχει αναβαθμίσει τον διεθνή της ρόλο, στοιχεία που ενισχύουν την συνολική της θέση απέναντι στην Άγκυρα.

Ο κ. Χατζηβασιλείου ξεκίνησε με μια ιστορική αναδρομή περιγράφοντας τις ελληνοτουρκικές σχέσεις ως «καρδιογράφημα», με διαρκείς μεταπτώσεις από ηρεμία σε ένταση. Υπογράμμισε ότι το βασικό πρόβλημα εδράζεται στην αδυναμία της τουρκικής πολιτικής ελίτ «να παραδεχθεί ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν υπάρχει πια», επισημαίνοντας πως οι άκαιρες και «αυτοκρατορικού τύπου αξιώσεις» απέναντι στην Ελλάδα, αλλά και σε κράτη των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής, αποτελούν διαχρονικό μοτίβο συμπεριφοράς.

Ο κ. Χατζηβασιλείου, ερωτώμενος για την πιθανή «ιδανική συμφωνία» με την Τουρκία, σημείωσε ότι «δεν υπάρχουν ιδανικές συμφωνίες αλλά οι καλύτερες δυνατές συμφωνίες». Ανέφερε ότι μια τέτοια συμφωνία θα είναι εκείνη που θα διασφαλίζει τα ελληνικά δικαιώματα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, θα κατοχυρώνει τα δικαιώματα των νησιών, θα εμπεδώνει συνθήκες μακράς σταθερότητας και θα αίρει οριστικά την τουρκική λογική των γκρίζων ζωνών και του casus belli. Υπογράμμισε ότι η πρόοδος στο Κυπριακό, στη βάση της διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για οποιαδήποτε μελλοντική διευθέτηση των Ελληνοτουρκικών, ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα διαθέτει πλέον σημαντικά θετικά κεκτημένα: ενισχυμένες Ένοπλες Δυνάμεις, ισχυρότερη οικονομία και αναβαθμισμένη στρατηγική θέση χάρη στις ενεργειακές υποδομές και τις συμμαχίες που την τοποθετούν στο επίκεντρο της νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας.

Εξήγησε ότι «η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει δημιουργήσει θετικά κεκτημένα βάσει του Διεθνούς Δικαίου, από τις συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο μέχρι τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τις ενεργειακές συμφωνίες, κινήσεις που καθιστούν σήμερα την ελληνική διαπραγματευτική θέση ισχυρότερη από ποτέ. Ποτέ άλλοτε η χώρα δεν ήταν τόσο ισχυροποιημένη έναντι της Τουρκίας. Σε οποιαδήποτε πιθανή συζήτηση, η Ελλάδα θα έχει καλύτερο σημείο αφετηρίας».

Στη συζήτηση για τις χαμένες ευκαιρίες στα ελληνοτουρκικά, ο κ. Χατζηβασιλείου ανέφερε ότι αυτές συνδέονται συνήθως με την πορεία της Τουρκίας προς την Ε.Ε. ή την απομάκρυνσή της. «Είχε δημιουργηθεί μια ευκαιρία επί Οζάλ, τότε που ο ίδιος μιλούσε για τουρκοϊσλαμική σύνθεση και την παρομοίαζε με τη Χριστιανοδημοκρατία. Είχε ανοίξει μια πόρτα προς την Ευρώπη, αλλά δεν είχε αποτέλεσμα. Αργότερα, ήρθε το 1999 το Ελσίνκι, το οποίο – παρά τις δομικές αστοχίες και αδυναμίες του – παρουσιάστηκε υπερβολικά ως θρυλική συμφωνία. Παρόλα αυτά, είχε δημιουργήσει ένα ευρωπαϊκό momentum  για την Τουρκία. Όμως η ίδια δεν ανταποκρίθηκε στις δεσμεύσεις της έναντι των Ευρωπαίων, οι οποίοι και διχάστηκαν για την ευρωπαϊκή προοπτική της».

Στο ζήτημα της Λιβύης, σημείωσε ότι η Ελλάδα «έχασε χρόνο» τις προηγούμενες δεκαετίες, αλλά σήμερα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα με ανοιχτούς διαύλους τόσο με την Τρίπολη όσο και με τη Βεγγάζη. Τόνισε την πρόοδο που έχει σημειωθεί και την επιθυμία μας να συζητήσουμε τον καθορισμό ΑΟΖ, επισημαίνοντας την δυσκολία του εγχειρήματος, αφού όπως είπε πρόκειται για μία χώρα «βαθιά διχασμένη».

Αναφερόμενος στο τουρκολιβυκό μνημόνιο, υπενθύμισε ότι «είναι ανυπόστατο, παράνομο και παράλογο», τονίζοντας πως η Ελλάδα αντέδρασε με υποδειγματικές συμφωνίες οριοθέτησης ΑΟΖ με Ιταλία και Αίγυπτο, οι οποίες διαμόρφωσαν ένα σαφές πλαίσιο νόμιμης συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ειδική μνεία έκανε στον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, ο οποίος όπως είπε, αποτυπώνει για πρώτη φορά και μάλιστα σε επίσημο ευρωπαϊκό έγγραφο, τα απώτατα όρια της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ. Παράλληλα, αναφέρθηκε στα εθνικά θαλάσσια πάρκα ως «ένδειξη κυριαρχίας» και στοιχείο ενίσχυσης της ελληνικής διαπραγματευτικής βάσης απέναντι στην Τουρκία. Υπογράμμισε στο πλαίσιο αυτό, ότι «όσο η Τουρκία αρνείται την αποδοχή του Διεθνούς Δικαίου, οποιαδήποτε κουβέντα δεν μπορεί να καρποφορήσει».

Στο ενεργειακό πεδίο, ανέδειξε τη στρατηγική της τελευταίας εξαετίας. «Η Ελλάδα δεν έγινε τυχαία ενεργειακός κόμβος», τόνισε, σημειώνοντας ότι πετύχαμε τον στόχο χάρη στον κυβερνητικό σχεδιασμό, τις υποδομές σε Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη και τη σταθερή προώθηση του Κάθετου Διαδρόμου. Συνέδεσε δε την πρόοδο αυτή με το νέο διεθνές δόγμα «business in politics», επισημαίνοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση «αξιοποιεί ευκαιρίες και ταυτόχρονα δημιουργεί νέες», με τις Ηνωμένες Πολιτείες να αναζητούν πλέον νέους, αξιόπιστους διαύλους συνεργασίας.

Αναφερόμενος στις ευρωτουρκικές σχέσεις, στάθηκε στη διαπραγμάτευση για το SAFE και την επιτυχημένη διαπραγμάτευση που εξασφάλισε την ομοφωνία για τη συμμετοχή τρίτων χωρών. «Όσο η Τουρκία έχει casus belli και γκρίζες ζώνες, δεν πρόκειται να πάρει ευρωπαϊκά χρήματα για την άμυνά της», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Τέλος, μιλώντας για την Ανατολική Μεσόγειο, υπογράμμισε την ελληνική πρωτοβουλία για το φόρουμ των 5, τονίζοντας ότι αυτό «δείχνει ηγετική στάση και αυτοπεποίθηση», επιμένοντας ότι οποιαδήποτε συζήτηση μπορεί να γίνει μόνο «με σεβασμό στη διεθνή νομιμότητα, την κυριαρχία και την καλή γειτονία».

Στη συζήτηση που προλόγισε ο διευθυντής της εφημερίδας «Η Καθημερινή», Αλέξης Παπαχελάς, και συντόνισε ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης, συμμετείχαν επίσης, οι Γιάννης Βαληνάκης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, πρ. υφυπουργός Εξωτερικών, Μάνος Καραγιάννης, καθηγητής Διεθνούς Ασφάλειας και Παναγιώτης Τσάκωνας, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Σπουδών Ασφάλειας. Παρεμβάσεις έκαναν οι Ευάγγελος Αποστολάκης, πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας, Τάσος Γιαννίτσης, πρώην υπουργός Εξωτερικών, Χρήστος Ροζάκης, πρώην υφυπουργός Εξωτερικών‎ και άλλοι.




Παρέμβαση Νικολαΐδη για το Πέτρινο Θέατρο Πετρούσας

Συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Νομού Δράμας κ. Αναστάσιου Νικολαΐδη σχετικά με την παραχώρηση της χρήσης στον Δήμο Προσοτσάνης του Πέτρινου Θεάτρου στο Φαράγγι της Πετρούσας. 

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο κ. Νικολαΐδης αναφέρθηκε εν συντομία στο ιστορικό της υπόθεσης, επισημαίνοντας ότι η προσπάθεια του Δήμου Προσοτσάνης ξεκίνησε από το 2020, με στόχο να πραγματοποιηθούν αναγκαίες εργασίες αναβάθμισης στο Πέτρινο Θέατρο, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί εκ νέου ως χώρος πολιτισμού. Μάλιστα, σημείωσε ότι τον Νοέμβριο του 2024 είχε σταλεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς σχετική πρόταση νομοθετικής ρύθμισης, η οποία, όμως, δεν προχώρησε. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη, συνέχισε, είναι ο αποχαρακτηρισμός της έκτασης από την Επιτροπή Εξετάσεων Αντιρρήσεων Δασικών Χαρτών της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας.

Ο κ. Νικολαΐδης ζήτησε ενημέρωση για τη διαδικασία, επιρρίπτοντας ευθύνες στην κυβέρνηση για την πενταετή κωλυσιεργία και υπογραμμίζοντας ότι δεν πρέπει να υπάρξει νέα καθυστέρηση στην παραχώρηση της έκτασης στον Δήμο Προσοτσάνης. Όπως είπε, «για εμάς είναι πολύ σημαντικό, γιατί αυτό το Πέτρινο Θέατρο, κατασκευάστηκε με τον ιδρώτα και τον κόπο των κατοίκων της Πετρούσας. Αυτό το Πέτρινο Θέατρο προσέλκυε κόσμο από όλους τους γειτονικούς Νομούς στις διάφορες εκδηλώσεις και ζωντάνευε ένα χωριό του οποίου σήμερα οι περισσότεροι κάτοικοί του έχουν μεταναστεύσει στη Γερμανία».

Ακόμη, ο κ. Νικολαΐδης στάθηκε συνολικά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τη Δράμα, ζητώντας να μπει τέλος στην υποβάθμιση της περιοχής. Χαρακτηριστικά σημείωσε: «Η κυβέρνησή σας κινείται επικοινωνιακά για τη λύση των προβλημάτων. Θεωρώ ότι δεν σας ενδιαφέρουν τα προβλήματα της επαρχίας και των κατοίκων της, αλλά μόνο η επικοινωνία. Εμείς, κύριε Υπουργέ, δεν θα αφήσουμε να συνεχιστεί η απαξίωση του Νομού Δράμας, γιατί είναι συνεχόμενη τα τελευταία επτά χρόνια. Και να είσαστε σίγουρος ότι θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά ώστε η υποβάθμιση του Νομού Δράμας να λάβει τέλος. Θα πρέπει να σταματήσει. Ως Δραμινές και ως Δραμινοί θα σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων για να αντέξει αυτός ο τόπος».

Στην απάντησή του, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Τσάφος ανέφερε ότι η πρόσφατη απόφαση για τον αποχαρακτηρισμό της έκτασης δημιουργεί νέα δεδομένα και ζήτησε χρόνο ώστε αυτά να αξιολογηθούν. Ακόμη, σημείωσε ότι δεν υπάρχει ένας ξεκάθαρος οδικός χάρτης, επαναλαμβάνοντας τη βούληση να επιλυθεί το ζήτημα, αν και αυτό δεν έχει συμβεί εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ο κ. Νικολαΐδης θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την πορεία παραχώρησης στον Δήμο Προσοτσάνης του Πέτρινου Θεάτρου στο Φαράγγι της Πετρούσας και θα επανέλθει εφόσον σημειωθούν νέες καθυστερήσεις που εμποδίζουν την αξιοποίηση ενός τόσο όμορφου σημείου του Νομού Δράμας. 




Κ. Πιερρακάκης | Θέλουμε και άλλες επενδύσεις από τη Γερμανία

«Η Ελλάδα είναι μια χώρα κατακτήσεων και προκλήσεων. Η εικόνα της χώρας είναι εντελώς διαφορετική σε σχέση με 10 χρόνια πριν. Πλέον είμαστε μια χώρα η οποία έχει ισορροπήσει δημοσιονομικά, με πρωτογενή πλεονάσματα, με ανεργία στα επίπεδα του 2008 και με ρυθμό ανάπτυξης αρκετά μεγαλύτερο από εκείνο της της Ευρωζώνης».

Το μήνυμα αυτό έστειλε χθες από το Βερολίνο ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης  σε συνέντευξή του  στη Deutsche Welle και τη δημοσιογράφο Δήμητρα Κυρανούδη.

Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πλέον σε σταθερά ανοδική πορεία, παρότι οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται. «Στόχος μας είναι να συγκλίνουμε με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο τόσο στους μισθούς όσο και στα εισοδήματα. Το 2019 βρισκόμασταν στο 62% του ευρωπαϊκού μέσου όρου· σήμερα έχουμε φτάσει στο 70%. Παρά την πρόοδο, γνωρίζουμε ότι δεν έχουμε ακόμη φτάσει στο επίπεδο που επιδιώκουμε».

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην πολύ μεγάλη κατάκτηση της χώρας, την ψηφιακή μεταρρύθμιση. «Θα  συζητήσουμε ακριβώς αυτή την αλλαγή με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας η οποία επέλεξε να δημιουργήσει ένα Υπουργείο Ψηφιοποίησης. Να συζητήσουμε τι είναι αυτό το οποίο έχουμε διδαχθεί εμείς ως Ελλάδα και τι από όλα αυτά τα μαθήματα θα μπορούσαν να αφορούν και την γερμανική οικονομία» πρόσθεσε. 

Τα δύο μαθήματα από την κρίση

«Νομίζω ότι μάθαμε από τα λάθη μας και δεν είμαστε διατεθειμένοι να το επαναλάβουμε. Όπως λέει και το ρητό “αυτοί που δεν θυμούνται το παρελθόν είναι καταδικασμένοι να το ξαναζήσουν”. Ο στόχος αυτής της γενιάς στα δημόσια πράγματα θα πρέπει να είναι να μην επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος. Να μην περάσουμε κι εμείς τον λογαριασμό στους επόμενους. Εγώ θα έλεγα ότι αυτό είναι το βασικό μάθημα», είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός. 

«Το  δεύτερο μάθημα», πρόσθεσε,  «είναι στην πολιτική, όπως και στη ζωή εγώ θα πω ευρύτερα, οι όποιες κατακτήσεις δεν γίνονται με εύκολα λόγια.  Οι πράξεις αντηχούν στην ιστορία και στη ζωή πολύ περισσότερα από ότι τα λόγια. Το σημαντικότερο είναι να ξέρει ο κόσμος πόσο δύσκολα χτίζεις κάτι, με πόσο ιδρώτα, με πόσο πολύ μεγάλες προκλήσεις». Και πρόσθεσε: «Παρόλα αυτά η αλλαγή και η μεταρρύθμιση, όλα αυτά που θέλαμε να πετύχουμε ως Ελλάδα,  είναι εφικτό να τα πετύχουμε εάν έχουμε σχέδιο, μόχθο, διάθεση, πολιτικό πλάνο». 

Προκλήσεις και ρίσκα

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην δημοσιονομική εξισορρόπηση της Ελλάδος και στον πολύ υψηλό ρυθμό ανάπτυξης. Διευκρίνισε όμως, ότι «το οικονομικό μοντέλο το οποίο κατέρρευσε την περίοδο της κρίσης είναι μεν σίγουρα κάτι το οποίο έχει ξεκινήσει να μετασχηματίζεται, αλλά δεν έχει αλλάξει ακόμη πλήρως».

«Έχουμε λοιπόν διανύσει τεράστια απόσταση», είπε χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε στο λόγο επενδύσεων προς ΑΕΠ.  «Όταν αναλάβαμε το 2019 το ποσοστό των επενδύσεων προς ΑΕΠ ήταν 14%, ενώ με βάση τον προϋπολογισμό 2026 αναμένεται να φτάσει στο  17,7%» πρόσθεσε, υπενθυμίζοντας ότι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 21%. 

Οι επενδύσεις ήταν και ένα από τα θέματα της συζήτησης με τον Γερμανό Αντικαγκελάριο και υπουργό Οικονομικών Λαρς Κλίνγκμπαϊλ, όπως ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης. «Το ζήτημα είναι πώς θα μπορέσουμε να φέρουμε και άλλες επενδύσεις από Γερμανία στην Ελλάδα. Το έχουμε δει στις τηλεπικοινωνίες, στα αεροδρόμια και σε πάρα πολλούς τομείς της οικονομικής και δημόσιας σφαίρας, πιστεύουμε ότι μπορούμε να εμβαθύνουμε ακόμη περισσότερο τη διμερή μας σχέση με τη Γερμανία και στο επίπεδο επενδύσεων». 

Στη συνέχεια, ο Έλληνας Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επεσήμανε ότι η πιο σημαντική πρόκληση είναι πώς θα αντιδράσει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις προκλήσεις του αύριο και σε όσα πιθανώς δεν μπορεί να γνωρίζει από πριν (όπως συνέβη με την πανδημία ή τον πόλεμο στα σύνορά της). 

«Όλα αυτά δεν είναι αμιγώς ελληνικές προκλήσεις και αμιγώς γερμανικές προκλήσεις. Είναι ευρωπαϊκές προκλήσεις. Και έτσι ενώ ένα κομμάτι των αλλαγών πρέπει να το δούμε εθνικά, ένα άλλο πολύ μεγάλο κομμάτι των αλλαγών και των πολιτικών που πρέπει να τα επεξεργασθούμε, αφορούν συζητήσεις που έχουμε στο Eurogroup,  συζητήσεις που έχουμε στο ECOFIN, στα Ευρωπαϊκά Συμβούλια» είπε ο κ. Πιερρακάκης, υπογραμμίζοντας ότι«οι λύσεις που πρέπει να δοθούν είναι ευρωπαϊκές».

Ερωτηθείς για την επικείμενη ένταξη της Βουλγαρίας στην Ευρωζώνη, ο Υπουργός απάντησε ότι «η Ελλάδα το έχει υποστηρίξει αυτό από την πρώτη στιγμή». Όπως ανέφερε σχετικά: «περάσαμε πάρα πολύ δύσκολα για να έχουμε τη διάθεση να δίνουμε συμβουλές ή την λογική για να δίνουμε συμβουλές. Έχουμε τη διάθεση να είμαστε εταίροι, να είμαστε φίλοι, να είμαστε εκεί για τα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ ή για οποιαδήποτε άλλη χώρα με την οποία συνεργαζόμαστε».

Όπως είπε: «η Βουλγαρία, στα πρώτα της βήματα, θα έχει πολλά να δει από πάρα πολλές άλλες χώρες όπως και η δική μας. Εμείς ειδικά τον πρώτο καιρό του ευρώ είχαμε πληθωριστικές πιέσεις, είχαμε ζητήματα τα οποία μας ταλαιπώρησαν σε επιχειρησιακό επίπεδο. Όλα αυτά λοιπόν η κυβέρνηση της Βουλγαρίας αντιλαμβάνομαι ότι τα γνωρίζει, άλλωστε τα έχω ήδη συζητήσει με τον ομόλογό μου». 

 Τέλος ο κ. Πιερρακάκης δήλωσε ότι  στις αρχές της επόμενης χρονιάς σχεδιάζει να επισκεφθεί τη Σόφια, με αφορμή την ένταξη της Βουλγαρίας στην Ευρωζώνη. 




ΣΥΡΙΖΑ | Οι αγρότες δεν κατεβαίνουν στον δρόμο από επιλογή αλλά από ανάγκη

Η σημερινή απόφαση των αγροτών να ξεκινήσουν κινητοποιήσεις, με συγκεκριμένο πλαίσιο αιτημάτων, είναι απολύτως λογική και δίκαιη. Η κυβέρνηση τους οδηγεί σε ασφυξία και αφανισμό. Εκρηκτικό κόστος παραγωγής, ακριβή ενέργεια, ακριβό κόστος εφοδίων και μεταφορών καθυστερήσεις πληρωμών, εμπαιγμός και ψεύτικες υποσχέσεις, λόγω του γαλάζιου σκανδάλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ανικανότητα ελέγχου των ζωονόσων, αποψιλωμένες υπηρεσίες στην ύπαιθρο.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, εδώ και έξι χρόνια οι έντιμοι αγρότες παρακολουθούν την κυβέρνηση της ΝΔ να τους κλέβει μπροστά στα μάτια τους χρήματα που προορίζονται για την ενίσχυση της παραγωγής τους, προκειμένου να εξυπηρετεί τον κομματικό της μηχανισμό, έχοντας στήσει ένα ατελείωτο πάρτυ διαπλοκής και διαφθοράς. Και αντί να λογοδοτεί, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να καλύψει τα κυβερνητικά στελέχη που εμπλέκονται στο συγκεκριμένο σκάνδαλο.

Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι δεν κατεβαίνουν στον δρόμο από επιλογή, αλλά από ανάγκη. Δεν αντέχουν άλλον εμπαιγμό. Διεκδικούν επιβίωση, αξιοπρέπεια, στήριξη, αναπτυξιακά εργαλεία και σταθερούς κανόνες πληρωμών με διαφάνεια.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζει τον αγώνα του αγροτικού κόσμου. Καλούμε την κυβέρνηση να σταματήσει τις επιθέσεις και την απαξίωση του πρωτογενούς τομέα και να δώσει άμεσα λύσεις πριν αυτός οδηγηθεί οριστικά στον αφανισμό.




Χατζηβασιλείου | Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο των διεθνών ενεργειακών εξελίξεων

«Οι συμφωνίες με τις ΗΠΑ και την Ουκρανία επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο και πάροχο ενεργειακής ασφάλειας για την Ευρώπη», τονίζει μεταξύ άλλων ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, στη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής», υπογραμμίζοντας ότι η πραγματικότητα «διαψεύδει όσους μιλούσαν για δήθεν περιθωριοποίηση της χώρας».

Στο πλαίσιο της συνέντευξης, ο κ. Χατζηβασιλείου αναλύει τον γεωπολιτικό αντίκτυπο των ενεργειακών συμφωνιών επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα αναβαθμίζεται στρατηγικά, προσφέροντας στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης πρόσβαση στο αμερικανικό LNG και ενισχύοντας την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια σε μια περίοδο γεωπολιτικών ανακατατάξεων. Παράλληλα, επισημαίνει ότι η Αθήνα συμβάλλει στην απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο, στερώντας από το Κρεμλίνο τη δυνατότητα εργαλειοποίησης των φυσικών πόρων.

Αναφερόμενος στις σχέσεις με τις ΗΠΑ, ο κ. Χατζηβασιλείου υπενθυμίζει την πρόσφατη παρουσία πλήθους κορυφαίων Αμερικανών υπουργών στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι «όσοι παρουσίαζαν τον πρωθυπουργό ως απομονωμένο από την Ουάσιγκτον έχουν πλέον σωπάσει».

Στο θέμα των σχέσεων με την Τουρκία, επισημαίνει ότι η Άγκυρα εμφανίζεται ενοχλημένη από την ανάδειξη της Ελλάδας σε πάροχο ενεργειακής ασφάλειας, ενώ την ίδια ώρα «προσπαθεί να λύσει δικά της ζητήματα στις σχέσεις της με τις ΗΠΑ και το πρόγραμμα των F-35». Υπογραμμίζει ότι η ελληνική εξωτερική πολιτική «δεν στοχεύει εναντίον τρίτων χωρών», αλλά η Τουρκία «δεν μπορεί να αγνοήσει τις νέες ισορροπίες».

Ολόκληρη η συνέντευξη του Τάσου Χατζηβασιλείου στη «Μακεδονία της Κυριακής»:

Κύριε Χατζηβασιλείου, τι σηματοδοτούν σε γεωπολιτικό επίπεδο οι πρόσφατες ενεργειακές συμφωνίες με αμερικανικές εταιρείες που υπέγραψε η χώρα μας για τον «Κάθετο Διάδρομο»;

Οι συμφωνίες με τις ΗΠΑ και την Ουκρανία για την παροχή αμερικανικού LNG, επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα εκτός από ένας σταθερός, αξιόπιστος και αναγκαίος σύμμαχος, μετατρέπεται πλέον και σε ενεργειακό κόμβο και πάροχο ενεργειακής ασφάλειας για την Ευρώπη. Δεν πρόκειται απλώς για εμπορικές συνεργασίες. Πρόκειται για γεωπολιτικές επιλογές, αποτέλεσμα της κυβερνητικής στρατηγικής, που αναβαθμίζουν τον ρόλο της χώρας μας. Ο «Κάθετος Διάδρομος» δίνει στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης πρόσβαση στο αμερικανικό LNG, μειώνοντας την εξάρτηση από τη Ρωσία. Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση στις πολιτικές δυνάμεις που μιλούσαν εμμονικά για δήθεν περιθωριοποίηση της Ελλάδας. Η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Η χώρα μας βρίσκεται στο κέντρο των διεθνών ενεργειακών εξελίξεων.

Τι έχουμε να περιμένουμε από την ενεργειακή συνεργασία με την Ουκρανία, όπως αυτή προέκυψε από τη συμφωνία που υπογράφηκε την Κυριακή μεταξύ των ΔΕΠΑ και της Naftogaz;

Η συμφωνία ΔΕΠΑ–Naftogaz αποτελεί μια στρατηγική κίνηση με πολλαπλές διαστάσεις. Πρώτον, εμβαθύνει τη συνεργασία μας με μια χώρα που, αν και δοκιμάζεται, παραμένει κρίσιμη για την ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας. Δεύτερον, προσφέρει στην Ουκρανία ενεργειακούς πόρους μέσω της Ελλάδας, δημιουργώντας νέες, ασφαλείς ροές, μέσω των υποδομών μας. Το Κρεμλίνο χάνει πλέον τη δυνατότητα να εργαλειοποιεί τους φυσικούς πόρους. Τρίτον, ενισχύει την ελληνική παρουσία στον ανασχεδιασμό του ενεργειακού χάρτη της Ευρώπης. Η Ελλάδα, με την Αλεξανδρούπολη και τη Ρεβυθούσα, γίνεται μέρος της λύσης του ενεργειακού ζητήματος της Ευρώπης. 

Πάντως, το φλερτ της Ελλάδας με τη νέα κυβέρνηση του Ντόναλτ Τραμπ εξέπληξε πολλούς εντός της Ελλάδας. Εσάς;

Με τις ΗΠΑ υπάρχει μια σταθερή στρατηγική σχέση, η οποία είχε σφυρηλατηθεί στη διάρκεια της πρώτης θητείας του Ντόναλντ Τραμπ, συνέχισε επί Τζο Μπάιντεν και συνεχίζει σήμερα ακόμα πιο ισχυρή. Για όσους γνωρίζουν την πραγματικότητα, δεν αποτέλεσε έκπληξη η «παρέλαση» κορυφαίων υπουργών των ΗΠΑ στην Αθήνα, απόδειξη των προθέσεων της αμερικανικής κυβέρνησης. Αλήθεια, πού είναι τώρα οι εγχώριες φωνές που παρουσίαζαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη σχεδόν ως αποσυνάγωγο και δήθεν χωρίς επαφή με τον Λευκό Οίκο; Όλοι αυτοί έχουν πια σωπάσει, καθώς το μόνο που ξέρουν είναι να λαϊκίζουν, χωρίς να έχουν ιδέα για τον τρόπο λειτουργίας της διεθνούς διπλωματίας. Οι ελληνοαμερικανικές συμφωνίες είναι η καλύτερη απάντηση στους επικριτές της κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνουν τη στρατηγική σχέση Ελλάδας-ΗΠΑ και έρχονται ως αποτέλεσμα της σοβαρής δουλειάς που γίνεται από την κυβέρνηση. Οι ΗΠΑ βλέπουν την Ελλάδα ως πυλώνα σταθερότητας και αξιοπιστίας σε μια εξαιρετικά ασταθή περιοχή.

Συχνά οι πολίτες λένε ότι όλα αυτά είναι συμφωνίες που δεν τους ακουμπούν και ότι δεν βελτιώνεται η καθημερινότητά τους. Τι απαντάτε σε αυτό;

Όπως επεσήμανε ο Πρωθυπουργός σε πρόσφατη συνέντευξή του, ένα σημαντικό ζήτημα για τους Έλληνες είναι η ακρίβεια. Για αυτό και η κυβέρνηση εφαρμόζει διαρκώς στοχευμένα μέτρα για τη στήριξη της κοινωνίας. Και η ενεργειακή διπλωματία δεν είναι απλώς μία θεωρία. Έχει μεσομακροπρόθεσμη θετική επίδραση στο πορτοφόλι των πολιτών. Όσο ισχυρότερη είναι η θέση της Ελλάδας ως κόμβου, όσους περισσότερους διαδρόμους ενέργειας και αποθηκευτικές υποδομές διαθέτει, τόσο μεγαλύτερη είναι η ασφάλεια του ενεργειακού μας εφοδιασμού. 

Και η Τουρκία; Δεν φαίνεται και πολύ χαρούμενη από την ανάδειξη της χώρας μας σε ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή. Είναι έτσι;

Στην Άγκυρα φαίνεται να υπάρχει ενόχληση για το γεγονός ότι η Ελλάδα καθίσταται φορέας ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη. Η δυσαρέσκεια αυτή φάνηκε και από την αντίδραση του τουρκικού Τύπου τα τελευταία 24ωρα. Η εξωτερική μας πολιτική δεν ετεροκαθορίζεται, ούτε στοχεύει εναντίον τρίτων χωρών. Όμως, η Τουρκία βλέπει πως αυτές οι εξελίξεις έρχονται την ώρα που η ίδια προσπαθεί να λύσει δικά της ζητήματα σχετικά με την επαναπροσέγγιση με τις ΗΠΑ και τα F-35. Αυτή είναι μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί από τη γείτονα χώρα.

Πάμε λίγο στα εσωτερικά θέματα: Πολλοί μιλούν για αυτογκόλ της κυβέρνησης, αναφερόμενοι στον χειρισμό της υπόθεσης του ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και στα ΕΛΤΑ. Είναι έτσι;

Πρόκειται για δύο διαφορετικά θέματα. Για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν αυτή που συνεργάστηκε από την πρώτη στιγμή με την ευρωπαϊκή Εισαγγελία, στη συνέχεια αποφάσισε την ενσωμάτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, και τώρα σε πλήρη συνεννόηση με τις ευρωπαϊκές Αρχές αναζητά άμεση και βιώσιμη λύση για να πληρωθούν οι πραγματικοί αγρότες τα χρήματα που δικαιούνται. Δέσμευσή μας, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, να πληρωθεί η βασική ενίσχυση στους αγρότες. Ειδικά για τους κτηνοτρόφους που επλήγησαν από την ευλογιά, πέραν της αποζημίωσης, θα υπάρξει συμπληρωματική ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό, που θα δοθεί πριν το τέλος του έτους, ανάλογα με τον αριθμό των ζώων που θανατώθηκαν. Δυστυχώς, στον τόπο μου, τις Σέρρες, το πρόβλημα είναι οξύτατο. Για τα ΕΛΤΑ, δεν νομίζω ότι διαφωνεί κανείς με την άποψη ότι χρειάζονται μεταρρύθμιση που θα τα εισαγάγει στη νέα εποχή, για να γίνουν βιώσιμα και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες μέχρι την τελευταία γωνιά της επικράτειας. Η απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ να κλείσει καταστήματα εν μία νυκτί ήταν άστοχη. Η διοίκηση δεν είχε διαβουλευθεί ούτε με τις τοπικές κοινωνίες ούτε με τις δημοτικές αρχές. Όπως ξεκαθάρισε η κυβέρνηση, προτεραιότητα είναι η συνέχιση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ολόκληρη τη χώρα, με ενημέρωση των πολιτών, προκειμένου να βρεθούν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις.

Πώς σχολιάζετε τις συνεχιζόμενες διαφοροποιήσεις των πρώην πρωθυπουργών Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή; Υπάρχουν περιθώρια προσέγγισης; Θα τα καλωσορίζατε;

Ο κ. Σαμαράς τράβηξε μόνος του μία διαχωριστική γραμμή με τη Νέα Δημοκρατία. Τιμούμε την προσφορά του στη χώρα κατά τη διάρκεια των δύσκολων χρόνων της κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, το τανγκό θέλει δύο και ο κ. Σαμαράς διάλεξε έναν άλλο δρόμο. Από την άλλη, ο κ. Καραμανλής εκφράζει τις απόψεις και τους προβληματισμούς του, όπως μπορεί να κάνει ως πρώην πρωθυπουργός. Στην παράταξη, τον ακούμε με ενδιαφέρον και προσοχή. 

Έχουμε μπει σιγά-σιγά σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Ποια πρέπει να είναι μέχρι την κάλπη η συνταγή για την κυβέρνηση και τη ΝΔ;

Η Νέα Δημοκρατία είναι το κατεξοχήν κόμμα, το οποίο βάζει στην πρώτη γραμμή το συμφέρον και την ευημερία των πολλών. Με αυτόν τον στόχο θα συνεχίσουμε έως τις εκλογές του 2027, όταν οι πολίτες θα κληθούν να μας αξιολογήσουν για τα πεπραγμένα μας και για το όραμά μας με ορίζοντα την Ελλάδα του 2031. Είμαστε σε καθημερινή επαφή με την κοινωνία. Οι πολιτικές που υπηρετούμε ενισχύουν συνεχώς το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, παρά τον διεθνή πληθωρισμό. Εργαζόμαστε για τη βελτίωση των υπηρεσιών του κράτους, για την αύξηση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, καθώς και για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων σε ένα διεθνές γεωπολιτικό σκηνικό που διαρκώς μεταβάλλεται.




Γ.Πασχαλίδης | Μέσα στο 2026 η ένταξη των μη δορυαλωτών περιοχών της Θάσου

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης, σε συνέχεια των ενεργειών του για την ένταξη της Θάσου στις μη δορυαλωτες περιοχές, έθεσε σήμερα σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε,  σχετική ερώτηση στον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και στον Υφυπουργό Χρήστο Δερμεντζόπουλο.

Κατόπιν τούτου, ο Βουλευτής θα ήθελε να ενημερώσει πως η σχετική νομοθετική ρύθμιση για την ένταξη περιοχών, μεταξύ αυτών και της Θάσου, στο καθεστώς των μη δορυάλωτων περιοχών, αναμένεται για τις αρχές του 2026. 

Υπενθυμίζεται ότι οι παρεμβάσεις του Βουλευτή σχετικά με το εν λόγω ζήτημα ήταν συνεχείς, με τελευταία τη συνάντησή του με τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστο Δερμεντζόπουλο στις 5 Νοεμβρίου 2025 (βλ/τε σχετικά το από 5.11.2025 Δελτίο Τύπου).




Η Νέα Αριστερά στο πλευρό των αγροτών

Οι κινητοποιήσεις των αγροτών δεν προέκυψαν ξαφνικά, ούτε χωρίς προειδοποίηση. Είναι η συσσωρευμένη κραυγή ενός κόσμου που τα τελευταία χρόνια βλέπει το εισόδημά του να συρρικνώνεται και την παραγωγή του να γίνεται οικονομικά ασύμφορη.

Το αυξανόμενο κόστος σε κάθε στάδιο της καλλιέργειας, η ακριβή ενέργεια, οι συνεχείς ανατιμήσεις στα εφόδια, ο αποδεκατισμός του κτηνοτροφικού κεφαλαίου από την ευλογιά λόγω αβελτηρίας της κυβέρνησης, έχουν διαμορφώσει μια πραγματικότητα που δεν αφήνει περιθώρια για άλλη υπομονή.

Την ώρα που οι αγρότες βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής, παρακολουθούν —αγανακτισμένοι και οργισμένοι— φαινόμενα που εντείνουν το αίσθημα αδικίας: “τυχερούς” να κερδίζουν διαρκώς λαχεία, golden boys να αμείβονται με υπέρογκα ποσά για να προσέρχονται όποτε θέλουν σε κρίσιμους οργανισμούς όπως ο ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς και κομματικούς ημέτερους να επωφελούνται από επιδοτήσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, με την κυβέρνηση να επιδίδεται σε ένα όργιο προσπάθειας συγκάλυψης του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Αυτές οι εικόνες εντείνουν την αίσθηση ότι το σύστημα λειτουργεί για τους λίγους, ενώ οι αγρότες παραμένουν εγκαταλελειμμένοι.

Η Νέα Αριστερά στηρίζει τον δίκαιο αγώνα του αγροτικού κόσμου.

Καλούμε την κυβέρνηση να δώσει άμεσα, ουσιαστικές λύσεις, πριν οδηγηθεί οριστικά στον αφανισμό μια παραγωγική τάξη που αποτελεί θεμέλιο της κοινωνίας και της οικονομίας.




Επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στο Βερολίνο

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης βρίσκεται στο Βερολίνο για μία σειρά κρίσιμων συναντήσεων με την πολιτική ηγεσία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Η επίσκεψη πραγματοποιείται σε μια περίοδο, κατά την οποία η Ελλάδα ενισχύει τον ρόλο της στην ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική, προωθώντας παράλληλα τη στενότερη συνεργασία με βασικούς εταίρους, όπως η Γερμανία.

Συνάντηση με τον Γερμανό Υπουργό Οικονομικών: Στρατηγικός διάλογος για την Ευρώπη

Από τους σημαντικότερους σταθμούς της σημερινής επίσκεψης θα είναι η συνάντηση στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών με τον Αντικαγκελάριο και Ομοσπονδιακό Υπουργό Οικονομικών, κ. Lars Klingbeil.
Στο επίκεντρο θα βρεθούν η κοινή προσπάθεια Ελλάδας και Γερμανίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωζώνης, η προώθηση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, καθώς και τα επόμενα βήματα για την περαιτέρω εμβάθυνση και ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς.

Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιοποίησης: Η ελληνική εμπειρία

Ο κ. Πιερρακάκης θα συναντηθεί στη συνέχεια με τον Ομοσπονδιακό Υπουργό Ψηφιοποίησης, κ. Karsten Wildberger. Η συζήτηση θα επικεντρωθεί στην προώθηση κοινών προτύπων ψηφιακής διακυβέρνησης και στις δυνατότητες της ψηφιοποίησης να επιταχύνει την οικονομική ανάπτυξη.

Ομιλία στη Hertie School

Η επίσκεψη περιλαμβάνει ομιλία του Υπουργού στη σχολή διακυβέρνησης Hertie, όπου ο κ. Πιερρακάκης θα παρουσιάσει το απόγευμα τη συνολική στρατηγική μετασχηματισμού της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια, τόσο στον οικονομικό τομέα όσο και στη λειτουργία του κράτους.
Θα αναδείξει τις πολιτικές που ενίσχυσαν τη δημοσιονομική σταθερότητα, αναβάθμισαν την αξιοπιστία της χώρας και επιτάχυναν τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης. Παράλληλα, θα παρουσιάσει το σχέδιο της Ελλάδας για μια πιο ανταγωνιστική, διαφανή και ψηφιακά ώριμη Ευρώπη.

Συναντήσεις με μέλη της Bundestag και του Ιδρύματος Konrad Adenauer

Ο Υπουργός θα έχει συνάντηση με τον Βουλευτή κ. Thomas Rachel, Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Φιλίας Γερμανίας–Ελλάδας, καθώς και με μέλη της Ομάδας Φιλίας στο Bundestag.
Νωρίτερα, θα συμμετάσχει σε πρωινό εργασίας στο Ίδρυμα Konrad Adenauer (KAS) με μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας CDU–CSU που μετέχουν στις Επιτροπές Εξωτερικών Υποθέσεων, Ευρωπαϊκής Ένωσης και Οικονομικών. Η συζήτηση, υπό τον συντονισμό του Γενικού Γραμματέα του Ιδρύματος, Dr. Mark Speich, θα εστιάσει στον ρόλο της Ελλάδας ως αξιόπιστου ευρωπαίου εταίρου σε μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών και οικονομικών προκλήσεων.




Μητσοτάκης: Από αύριο η ενίσχυση των 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους

Από αύριο, Δευτέρα, θα αρχίσει να καταβάλλεται η ενίσχυση των 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην καθιερωμένη Κυριακάτικη ενημέρωση.

Η ανάρτηση του πρωθυπουργού

«Καλή σας ημέρα. Αυτήν την εβδομάδα κλείσαμε τρία χρόνια από τότε που ξεκίνησα από εδώ να μοιράζομαι μαζί σας εβδομαδιαία το κυβερνητικό έργο. Πρωτοβουλίες, δράσεις και παρεμβάσεις για να βελτιώσουμε τη ζωή των πολιτών, χωρίς να αφήνουμε κανέναν πίσω. Ένα πείραμα που τελικά έγινε μια αγαπημένη συνήθεια κάθε Κυριακή, αλλά και μια άσκηση πειθαρχίας και ταυτόχρονα λογοδοσίας προς όλες και όλους σας ανεξαιρέτως.

Η πολιτική έχει αξία μόνο όταν υπηρετεί το συγκεκριμένο και το χειροπιαστό, τις μεγάλες και μικρές αλλαγές που μπορεί να φέρει καθημερινά στις ζωές όλων μας. Όχι στα λόγια αλλά με πράξεις. Ευχαριστώ όλες και όλους που μπαίνουν στον κόπο κάθε εβδομάδα να διαβάζουν αυτούς τους μίνι απολογισμούς (εντάξει, όχι και τόσο μίνι), ελπίζοντας κάθε φορά να βρίσκετε έστω και κάτι που κάνει λίγο καλύτερη την καθημερινότητά σας.

Συνεχίζοντας, λοιπόν, αυτήν την από τριετίας κυριακάτικη συνήθεια, ξεκινώ σήμερα με μια είδηση που αφορά τους χαμηλοσυνταξιούχους και τη διαρκή προσπάθεια που κάνουμε για τη στήριξη των εισοδημάτων τους. Η νέα, μόνιμη πλέον, πρόσθετη ενίσχυση των 250 ευρώ θα καταβληθεί στους λογαριασμούς τους νωρίτερα του προγραμματισμένου, από αύριο, Δευτέρα.

Και θα είναι η πρώτη μιας σειράς αυξήσεων που θα δουν στα εισοδήματά τους, καθώς από τον Ιανουάριο θα δουν αύξηση στις αποδοχές τους τόσο λόγω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών όσο και λόγω της ετήσιας αύξησης στις συντάξεις. Ενώ ξεκινά από τον Δεκέμβριο (συντάξεις Ιανουαρίου) και η κατάργηση κατά 50% της προσωπικής διαφοράς για όσες συντάξεις επιβαρύνονται ακόμη από αυτήν.

Αυτό, όπως και πολλά άλλα, είναι μέτρα που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό για το 2026, το οριστικό σχέδιο του οποίου κατατέθηκε στη Βουλή. Θα έχουμε περισσότερα να πούμε γι’ αυτόν κατά τη συζήτησή του στη Βουλή. Κρατήστε μόνο ότι πρόκειται για έναν προϋπολογισμό με εθνικό και αναπτυξιακό πρόσημο, που ενισχύει το εισόδημα εκατομμυρίων πολιτών.

Η πρόβλεψή μας είναι ότι και το 2026 θα έχουμε ισχυρή ανάπτυξη 2,4% -σχεδόν διπλάσια από την εκτιμώμενη για την Ευρωζώνη, περαιτέρω μείωση του πληθωρισμού και της ανεργίας, καθώς και νέα αποκλιμάκωση του χρέους. Περισσότερα, σε λίγες μέρες!

Ο πρώτος χρόνος εφαρμογής του νέου Δικαστικού χάρτη έχει ήδη φέρει αποτελέσματα: τα στοιχεία του Just Stat, του παρατηρητηρίου Δικαιοσύνης, δείχνουν ότι ο χρόνος έκδοσης απόφασης από τα Πρωτοδικεία μειώθηκε στο μισό, από τις 705 ημέρες στις 364 ημέρες. Η βελτίωση αφορά στο 92% της δικαστικής ύλης πανελλαδικά. Η πιο θεαματική αλλαγή αφορά το Πρωτοδικεία Αθηνών, το μεγαλύτερο της χώρας, όπου ο εκτιμώμενος χρόνος έκδοσης απόφασης μειώθηκε από τα 4 χρόνια στον 1,5 χρόνο!

Σημαντική βελτίωση και στη Θεσσαλονίκη, όπου ο χρόνος έπεσε από 12 σε 7,5 μήνες, και στον Πειραιά, από 12 σε 9 μήνες. Οι χρόνοι αυτοί είναι πλέον καλύτεροι από τον μέσο όρο των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο από την 1η Ιανουαρίου 2026 με τη νέα Πολιτική Δικονομία. Βασικοί λόγοι επιτυχίας είναι ο διπλασιασμός του δικαστικού δυναμικού με συνενώσεις στα δικαστήρια που έχουν μεγάλο φόρτο υποθέσεων, η επέκταση της δικαιοδοσίας του και η σωστά προετοιμασμένη χωροταξική κατανομή των δικαστηρίων μέσω εξαντλητικής διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Στον ίδιο άξονα μεταρρυθμίσεων και αποκατάστασης της ομαλότητας, έρχονται και οι εξελίξεις στον αγροτικό κόσμο. Με την έγκριση της Κομισιόν στο νέο σχέδιο δράσης, οι επιδοτήσεις ξεκινούν να καταβάλλονται μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες, αρχίζοντας από το 70% της βασικής ενίσχυσης. Το υπόλοιπο 30% και το Μέτρο 23 θα ακολουθήσουν μετά τους απαραίτητους ελέγχους, ενώ έως το τέλος της χρονιάς θα πληρωθούν και τα μικρότερα προγράμματα.

Η τεχνική λύση δεν θα ισχύει πλέον και θα υπάρχει το κριτήριο ομορότητας, δηλαδή θα επιτρέπεται να δηλώνονται βοσκοτόπια μόνο στον νομό κατοικίας και στους όμορους νομούς. Τα χρήματα που θα περισσέψουν με την εφαρμογή του νέου συστήματος, δεν θα γυρίσουν στις Βρυξέλλες, αλλά θα ανακατανεμηθούν εσωτερικά με δεύτερη κατανομή στους έντιμους παραγωγούς.

Για τους κτηνοτρόφους που έχασαν τα ζώα τους από την ευλογιά, τις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσουμε πρόσθετη στήριξη για τις απώλειες εισοδήματος, πέρα από τις ήδη προβλεπόμενες αποζημιώσεις. Το μόνο που τους καλούμε να κάνουν είναι να τηρούν αυστηρά τα μέτρα βιοασφάλειας και να συνεργαστούν με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την Εθνική Επιστημονική Επιτροπή Αντιμετώπισης της Ευλογιάς.

Επόμενο θέμα, το στεγαστικό. Δίνουμε παράταση μέχρι τις 31 Μαΐου 2026 στην προθεσμία υπαγωγής στο πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» (αντί για 31 Δεκεμβρίου που ήταν αρχικά) και αντίστοιχα η προθεσμία εκταμίευσης επεκτείνεται ως τις 31 Αυγούστου 2026. Ταυτόχρονα, διευρύνονται σημαντικά τα εισοδηματικά κριτήρια (πλέον στις 25.000 ευρώ για άγαμους, 35.000 ευρώ για ζευγάρια και 5.000 ευρώ επιπλέον για κάθε παιδί), ώστε να καλυφθούν ακόμη περισσότεροι δικαιούχοι όλων των κατηγοριών, αλλαγή που ευνοεί άγαμους, ζευγάρια και μονογονεϊκές οικογένειες.

Το πρόγραμμα έχει ήδη φτάσει στο 65% της απορρόφησης, με 1,3 δισ. ευρώ να έχουν δεσμευτεί και συνολικά, μαζί με το «Σπίτι μου 1», περίπου 18.000 νοικοκυριά να έχουν αποκτήσει κατοικία. Για να αυξηθεί και η διαθεσιμότητα κατάλληλων κατοικιών στην αγορά, έρχεται και το νέο πρόγραμμα «Ανακαινίζω», που θα ενεργοποιηθεί από το νέο έτος και θα αφορά παλιά ακίνητα που είτε είναι κλειστά είτε ιδιοκατοικούνται, με στόχο την αύξηση της προσφοράς πρώτης κατοικίας. Για πρώτη φορά οι ανακαινίσεις κατοικιών θα χρηματοδοτούνται με κοινοτικούς πόρους, κάτι που μέχρι τώρα δεν επιτρεπόταν. Αλλά περισσότερα γι’ αυτό, από το νέο έτος!

Τον Ιούλιο η κυβέρνησή μας ψήφισε έναν πολύ σημαντικό νόμο με τον οποίον θωρακίζεται με πιο αποτελεσματικό τρόπο η απαγόρευση διάθεσης καπνικών προϊόντων και αλκοόλ στους ανήλικους. Προχωρήσαμε τώρα στο πιο δύσκολο, αλλά και πιο σημαντικό κομμάτι: την ενεργοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που θα επιτρέπουν στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και την Ελληνική Αστυνομία να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την εφαρμογή του νόμου.

Θυμίζω, τρία είναι αυτά τα εργαλεία: η ψηφιακή επιβεβαίωση της πραγματικής ηλικίας του υποψήφιου αγοραστή τέτοιων προϊόντων -και είμαστε πρωτοπόροι ως προς αυτό στην ΕΕ, το ηλεκτρονικό μητρώο των επιχειρήσεων που φιλοξενούν ιδιωτικές εκδηλώσεις με συμμετοχή ανηλίκων, με υποχρεωτική την προαναγγελία τους, και το ηλεκτρονικό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού και αλκοόλ, με επίσης υποχρεωτική τη δήλωση της πώλησής τους.

Με αυτά, οι έλεγχοι της ΕΛΑΣ –που έχει πλέον την κύρια αρμοδιότητα– γίνονται πιο στοχευμένοι και αποτελεσματικοί. Ήδη, μέσα σε 3,5 μήνες, οι παραβάσεις για παραμέληση ανηλίκων έχουν αυξηθεί κατά 50%. Τονίζω ξανά ότι χρειάζεται όλοι μας, Πολιτεία και κοινωνία, οι γονείς να αναλάβουμε το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί για να προστατέψουμε τα παιδιά μας από τους κινδύνους του εθισμού στο κάπνισμα και στην κατανάλωση αλκοόλ.

Προχωρώ σε δύο ακόμη σημαντικά βήματα κοινωνικής πολιτικής για τα άτομα με αναπηρία. Το πρώτο είναι το νέο σύγχρονο ΚΕΠΑ που παραδώσαμε πλέον σε λειτουργία στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, ώστε να προσφέρουμε αξιοπρεπείς συνθήκες σε όσους πολίτες με αναπηρία επισκέπτονται τα ιατρεία για εξετάσεις και τις πιστοποιήσεις τους.

Σύγχρονες υποδομές, περισσότεροι γιατροί και ψηφιοποίηση διαδικασιών έχουν συμβάλει σε σημαντική μείωση των εκκρεμών ραντεβού, που θα γίνουν ακόμη λιγότερα με την απλοποίηση που κάνουμε στη λίστα των μακροχρόνιων και αμετάκλητων αναπηριών ώστε να μην απαιτούνται πολλαπλές πιστοποιήσεις για χιλιάδες άτομα με αναπηρία.

Το δεύτερο βήμα είναι η υποβολή αιτήσεων για την νέα Κάρτα Αναπηρίας. Θα αποστέλλεται εντός δύο εβδομάδων με συστημένη επιστολή στη διεύθυνση που δηλώνει ο δικαιούχος, ο οποίος στη συνέχεια θα την ενεργοποιεί με τον κωδικό που θα λάβει στο κινητό του τηλέφωνο.

Με την επίδειξη της Κάρτας Αναπηρίας, οι κάτοχοί της μπορούν να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε διάφορες υπηρεσίες, να τη χρησιμοποιούν ως ισοδύναμο δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας, να μετακινούνται δωρεάν σε όλα τα ΜΜΜ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η κάρτα δίνει επίσης και δωρεάν είσοδο σε δημόσιους χώρους πολιτισμού. Με λίγα λόγια, είναι ένα εργαλείο ελευθερίας για κάθε πολίτη με αναπηρία.

Αυτήν την εβδομάδα βρέθηκα στη μακρινή Σιγκαπούρη, όπου συναντήθηκα με τον Πρόεδρο και τον Πρωθυπουργό της χώρας, αλλά και με μεγάλους επενδυτές που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Η Σιγκαπούρη είναι μια παγκόσμια οικονομική δύναμη και λειτουργεί ως «πύλη» για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ασία. Κάτι αντίστοιχο είμαστε και εμείς για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Γι’ αυτό και οι συνέργειες που μπορούμε να αναπτύξουμε είναι πολλές και ουσιαστικές: στη ναυτιλία, το διαμετακομιστικό εμπόριο, τον τουρισμό αλλά και την ψηφιακή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη. Χάρηκα πολύ, επίσης, για τις επαφές που είχα και με εκπροσώπους της δυναμικής ελληνικής κοινότητας. Ακόμη περισσότερο χάρηκα διότι τους άκουσα να λένε ότι σκέφτονται σοβαρά πλέον την επιστροφή τους στην Ελλάδα, λόγω των ευκαιριών που βλέπουν να δημιουργούνται στην πατρίδα μας.

Τους Έλληνες της διασποράς και ειδικά της γενιάς του brain drain αφορά, μεταξύ άλλων, και το επόμενο μεταρρυθμιστικό μας βήμα στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας, με την ενοποίησή του και με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, προκειμένου να «αλλάξουμε πίστα». Γι’ αυτόν τον σκοπό συγκροτήσαμε ομάδα εργασίας με κορυφαίους επιστήμονες και κυβερνητικά στελέχη, η οποία θα παρουσιάσει την πρότασή της για τη διακυβέρνηση του ερευνητικού χώρου υπό ένα νέο Υπουργείο μέχρι τον Μάρτιο.

Θα ακολουθήσει διάλογος με τα πανεπιστήμια και Έλληνες ερευνητές του εξωτερικού, όπως και με την επιχειρηματική κοινότητα, ώστε η παραγόμενη έρευνα να απαντά ακόμη περισσότερο στις ανάγκες της οικονομίες και να διαμορφώσουμε ένα σύγχρονο, ανταγωνιστικό σύστημα έρευνας και καινοτομίας. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: να γίνει η Ελλάδα μια χώρα που προσελκύει ταλέντο, δημιουργεί καινοτόμες επιχειρήσεις, κρατά τους νέους επιστήμονες εδώ και φέρνει πίσω όσους έφυγαν. Είναι στρατηγική μας επιλογή.

Θέλω, πριν ολοκληρώσω, να αναφερθώ σε ένα θέμα που απαιτεί σταθερή και σοβαρή αντιμετώπιση: την εγκληματικότητα και τη χρήση όπλων στην Κρήτη. Όπως είχα σημειώσει πριν δύο εβδομάδες, προχωρούμε σε ένα συνολικό σχέδιο. Από το Ρέθυμνο, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη παρουσίασε λεπτομερώς τις αλλαγές και τις νέες πρωτοβουλίες, καθώς και τις οργανωτικές και νομοθετικές αλλαγές που επεξεργάστηκαν από κοινού με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Πέρα από την ενδυνάμωση της παρουσίας της Διεύθυνσης Οργανωμένου Εγκλήματος στην Κρήτη και την ανασυγκρότηση των Τμημάτων Αστυνομικών Επιχειρήσεων Κρήτης, προχωρά η ίδρυση της Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Μεσσαράς Κρήτης με έδρα τις Μοίρες και δύναμη 165 αστυνομικών.

Στο νομοθετικό σκέλος, αυστηροποιείται ουσιαστικά το πλαίσιο για την παράνομη οπλοκατοχή και οπλοχρησία: δυνατότητα επιβολής περιοριστικών όρων όταν υπάρχει κίνδυνος για τη ζωή ή τη σωματική ακεραιότητα, αυστηρότερες ποινές για άσκοπους πυροβολισμούς (τουλάχιστον 2 έτη φυλάκισης και έως 30.000 ευρώ πρόστιμο) και ευθύνη για καταστηματάρχες που τους επιτρέπουν. Αντίστοιχες ποινές προβλέπονται και για όσους παρακινούν, διαφημίζουν ή διευκολύνουν την παράνομη χρήση όπλων.

Διευρύνονται επίσης οι χώροι όπου η οπλοφορία αποτελεί κακούργημα, όπως κοινωνικές εκδηλώσεις και εμποροπανηγύρεις, ενώ η οπλοκατοχή και οπλοφορία πυροβόλου όπλου καθίστανται γενικά κακουργηματικές πράξεις. Σε περιπτώσεις υποτροπής η ποινή δεν μετατρέπεται, δεν αναστέλλεται και η έφεση δεν έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα.

Παράλληλα, προβλέπεται περίοδος τεσσάρων μηνών για οικειοθελή παράδοση παράνομων όπλων, χωρίς ποινικές κυρώσεις. Η βούλησή μας να τελειώνουμε επιτέλους με τους θανάτους που προκαλεί ένα «έθιμο» που κυριολεκτικά σκοτώνει είναι ξεκάθαρη και αδιαπραγμάτευτη.

Με όλα αυτά κλείνω τη σημερινή ανασκόπηση. Εύχομαι να έχετε μια όμορφη, ήρεμη Κυριακή και να γεμίσετε δυνάμεις για την εβδομάδα που έρχεται».




Θάσος | Η Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίζει την αναπροσαρμογή των αρδευτικών τελών

Τη διαφωνία της με την εισήγηση για αναπροσαρμογή των αρδευτικών τελών εκφράζει η «Λαϊκή Συσπείρωση» Θάσου, η οποία καταψηφίζει το θέμα, κάνοντας λόγο για μετακύλιση του κόστους στους αγρότες και τα λαϊκά νοικοκυριά, ελλιπή τεκμηρίωση των αυξήσεων, αδικίες στον τρόπο χρέωσης και απουσία δέσμευσης για ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών άρδευσης.

Παράλληλα, ζητά από τον Δήμο να διεκδικήσει σταθερή κρατική χρηματοδότηση και εκσυγχρονισμό των δικτύων με δημόσιους πόρους, χωρίς νέα επιβάρυνση των δημοτών.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου της Λαϊκής Συσπείρωσης Θάσου:




Χατζηβασιλείου | Η Τουρκία έχει ενοχληθεί από τις πρωτοβουλίες της Ελλάδας και τις σχέσεις μας με τις ΗΠΑ

«Η Τουρκία αυτή τη στιγμή έχει ενοχληθεί από τις πρωτοβουλίες της Ελλάδας στο πεδίο — ιδίως στις ενεργειακές εξελίξεις και στις σχέσεις Αθήνας και Ουάσιγκτον», δήλωσε ο Βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, σε συνέντευξή του στον Real FM.

Ο κ. Χατζηβασιλείου υπογράμμισε ότι η Άγκυρα «ακόμα δεν έχει κατορθώσει να πείσει την Ουάσιγκτον» ώστε να αποκτήσει F-35 και άλλο αμυντικό υλικό υψηλής αξίας, ενώ «δεν έχει καταφέρει να εντάξει τους αγωγούς της στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό». Όπως είπε, η Τουρκία βλέπει να μειώνεται δραματικά η χρήση των αγωγών Blue Stream και Turkish Stream, γεγονός που «πιέζει το ενεργειακό της αφήγημα».

Αναφερόμενος στις εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων, σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει αναβαθμιστεί γεωπολιτικά μέσα από τις συμφωνίες με τις ΗΠΑ και την Ουκρανία, επισημαίνοντας ότι «η παρέλαση Αμερικανών υπουργών στην Αθήνα και η μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο αποτελούν την καλύτερη απάντηση σε όσους μιλούσαν για περιθωριοποίηση της Ελλάδας από τη νέα αμερικανική κυβέρνηση».

Αναφερόμενος στην προκλητική ρητορική της Τουρκίας, εκτίμησε ότι η Άγκυρα επιχειρεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις την ώρα που «δεν έχει πετύχει τους στρατηγικούς της στόχους ούτε στο αμυντικό ούτε στο ενεργειακό πεδίο». Τόνισε δε ότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με την Τουρκία, λειτουργεί «ως υπεύθυνη χώρα που σέβεται το διεθνές δίκαιο και τις συμβάσεις».

Για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο κ. Χατζηβασιλείου εκτίμησε ότι «ο Ερντογάν δεν έχει συμφέρον να προκαλέσει την Ελλάδα στο πεδίο», καθώς επιδιώκει να βελτιώσει το κλίμα με τις ΗΠΑ και να παραμείνει στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό. Παράλληλα, σημείωσε ότι η Άγκυρα ανησυχεί για τον νέο διάδρομο Αλεξανδρούπολης–Οδησσού, ο οποίος «αναδεικνύεται σε μια ασφαλέστερη δίοδο σε σχέση με τα Στενά».

Τέλος, μιλώντας για τη συμφωνία στην Ελευσίνα, χαιρέτησε την ελληνοαμερικανική συνεργασία για την ανάπτυξη του λιμανιού της πόλης. Επίσης, ανέφερε ότι η Ελλάδα τιμά τις στρατηγικές της συμμαχίες, εφαρμόζει τις διεθνείς συμφωνίες που έχει υπογράψει, ενώ ταυτόχρονα αξιοποιεί τις δυνατότητες για τη δημιουργία «ενός νέου εμπορικού και διαμετακομιστικού κόμβου, προς όφελος της εθνικής οικονομίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής».

 




Κ.Πιερρακάκης | Eίναι ένας Προϋπολογισμός ρεαλιστικός, κοινωνικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός

Τον Κρατικό Προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2026 κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, συνοδευόμενο από την Εισηγητική Έκθεση, τις σχετικές εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και τον Προϋπολογισμό Επιδόσεων.

Παράλληλα, κατατέθηκαν ο Απολογισμός και ο Γενικός Ισολογισμός του Κράτους για το οικονομικό έτος 2024, με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Ακολουθεί η δήλωση του Υπουργού:

«Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, έχω την ιδιαίτερη τιμή να καταθέσω στο Σώμα τον Κρατικό Προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2026 και την Εισηγητική του Έκθεση.

Καταθέτω, επίσης, έκθεση επί των φορολογικών δαπανών, εκθέσεις των Γενικών Διευθυντών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, Φορολογίας, Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, την Ετήσια Έκθεση Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους καθώς και τις δηλώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 58 του ν.4270/2014, όπως αυτό ισχύει.

Κύριε Πρόεδρε, θα σας παρακαλέσω να ορισθούν ημερομηνίες για τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια του Σώματος.

Η κατάθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026 συνοδεύεται και από ειδική έκδοση του Προϋπολογισμού Επιδόσεων οικονομικού έτους 2026.

Τέλος, ενημερώνω το Σώμα ότι επιπλέον κατατίθεται ο Απoλoγισμός και o Γενικός Ισoλoγισμός τoυ Kράτoυς οικονομικού έτους 2024, συνοδευόμενοι από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Να προσθέσω δύο σημεία: Το πρώτο αφορά το περιεχόμενο του Προϋπολογισμού. Θα διαπιστώσετε, πιστεύω, όλοι, ότι είναι ένας Προϋπολογισμός ρεαλιστικός, κοινωνικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός. 

Και δεύτερον μία τεχνική λεπτομέρεια: πέρα από το καθιερωμένο USB stick, o Προϋπολογισμός υποβάλλεται πλέον και σε πλήρως άυλη μορφή με QR code στο Cloud και από του χρόνου το USB stick καταργείται. Σας ευχαριστώ».




Όταν ο Περιφερειάρχης γίνεται μέρος της επικοινωνίας τραπεζών, ποιος μένει να υπηρετήσει την κοινωνία;

Στον Έβρο, όπου το δημογραφικό είναι μετρήσιμο, σοβαρό και πολυπαραγοντικό — από τον δείκτη γονιμότητας έως τη διαρροή νέων επιστημόνων — αποφασίσαμε να το “αντιμετωπίσουμε” με… μικροδάνεια.

Στην εκδήλωση της Eurobank στην Αλεξανδρούπολη, το “Δημογραφικό: Ευκαιρίες & Προκλήσεις” μετατράπηκε σε προώθηση μικροπιστώσεων έως 25.000€.
Το δημογραφικό δηλαδή, ως προϊόν προς διάθεση.

Κι εκεί, στην πρώτη σειρά, ο Περιφερειάρχης:
να δίνει θεσμική κάλυψη σε μια εμπορική δράση — την ώρα που:

  • οι τράπεζες καταγράφουν πάνω από 4 δισ. ευρώ κέρδη το 2024,
  • τα επιτόκια πιέζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις,
  • οι ΜμΕ της περιοχής παλεύουν για πρόσβαση σε ρευστότητα,
  • και οι ίδιες τράπεζες έχουν χρηματοδοτηθεί με δεκάδες δισεκατομμύρια δημόσιου χρήματος.

Είναι εντυπωσιακό πόσο εύκολα τα “μεγάλα προβλήματα της περιοχής” χωράνε σε corporate events με ωραίο φωτισμό και banners.
Με αυτή τη λογική, σύντομα το δημογραφικό θα καταγράφεται… στα τραπεζικά ισοζύγια.

Όμως το πραγματικό δημογραφικό απαιτεί:

  • πολιτική στέγασης,
  • αξιοπρεπείς μισθούς,
  • προσβάσιμες βρεφονηπιακές δομές,
  • συγκράτηση νέων επιστημόνων,
  • κοινωνικές υπηρεσίες που δεν λειτουργούν με επιτόκιο.

Όλα τα υπόλοιπα είναι επικοινωνία.
Κομψή, γυαλισμένη, αλλά επικοινωνία.

Και η Περιφέρεια οφείλει να είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό.

Η δημόσια πολιτική δεν μπορεί να παραδίδεται στο marketing τραπεζών.
Χρειαζόμαστε σοβαρό σχέδιο για την ΑΜΘ, με διαφάνεια, λογοδοσία και πραγματικές λύσεις για τους ανθρώπους της.
Ας το απαιτήσουμε.

Για την 
«Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία»
Ηλιόπουλος Στέργιος
Λυμπεράκης Δημήτρης




ΠΑΣΟΚ Καβάλας | Στήριξη στο Σωματείο Εργαζομένων ΕΚΑΒ για τη μετακίνηση διασώστη

Τη στήριξή της στο Σωματείο Εργαζομένων ΕΚΑΒ Καβάλας εκφράζει η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Καβάλας, με αφορμή την απόφαση μετακίνησης διασώστη από τον τομέα Καβάλας προς τον τομέα Σερρών.

Στην ανακοίνωση γίνεται λόγος για οριακή υποστελέχωση του τομέα Καβάλας, με κίνδυνο για την έγκαιρη αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών σε Καβάλα και Θάσο, και διατυπώνεται το αίτημα ανάκλησης της απόφασης και ενίσχυσης του τομέα.

Ακολουθεί η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Καβάλας:

Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Καβάλας εκφράζει τη στήριξή του στο Σωματείο Εργαζομένων ΕΚΑΒ Καβάλας, μετά την απόφαση μετακίνησης διασώστη από τον τομέα Καβάλας προς τον τομέα Σερρών, απόφαση που λαμβάνεται σε χρονική στιγμή κατά την οποία ο τομέας Καβάλας αντιμετωπίζει οριακή επιχειρησιακή υποστελέχωση, λόγω επικείμενων αποχωρήσεων και παραιτήσεων προσωπικού.

Η υποβάθμιση των διαθέσιμων βαρδιών και η αποδυνάμωση του τομέα ενέχει άμεσους κινδύνους για την έγκαιρη και ασφαλή αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών στην Καβάλα και στη Θάσο. Η ενίσχυση και όχι η συρρίκνωση των προνοσοκομειακών υπηρεσιών αποτελεί ζήτημα δημόσιας υγείας και κοινωνικής ευθύνης.

Στηρίζουμε το αίτημα του Σωματείου για ανάκληση της απόφασης μετακίνησης και για άνοιγμα θέσεων μετάθεσης και ενίσχυσης του τομέα Καβάλας, ώστε να καλυφθούν οι πάγιες ανάγκες και να διασφαλιστεί η συνεχής και ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες.

Η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Καβάλας παραμένει στο πλευρό των εργαζομένων και των πολιτών, παρακολουθεί το θέμα και θα συνεχίσει να παρεμβαίνει θεσμικά για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας στο νομό μας.

Νομαρχιακή Επιτροπή

ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Καβάλας




Τσιάρας | Νέα μέτρα στήριξης για τους πληγέντες κτηνοτρόφους από την ευλογιά εντός της εβδομάδας

Την επόμενη εβδομάδα θα εξειδικευτούν τα επί πλέον μέτρα στήριξης για τους κτηνοτρόφους που έχασαν τα ζώα τους από την ευλογιά, σε συνέχεια των χθεσινών ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού, τόνισε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και στον Παύλο Τσίμα.
Τα μέτρα αυτά θα αφορούν ουσιαστικά την κάλυψη απώλειας εισοδήματος και θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά προς τις αποζημιώσεις που ήδη καταβάλλονται για τα θανατωθέντα ζώα και τις ζωοτροφές, δίνοντας μια «μεγάλη ανάσα» στον κτηνοτροφικό κόσμο.
«Βρισκόμαστε μπροστά στην πραγματική ανάγκη των κτηνοτρόφων, οι οποίοι, μη μπορώντας να ανασυστήσουν το ζωικό τους κεφάλαιο γιατί υπάρχει σχετική απαγόρευση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκονται σε ένα οικονομικό αδιέξοδο. Και οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού δείχνουν ακριβώς την ευαισθησία της κυβέρνησης και του ίδιου προσωπικά σε ένα τεράστιο ζήτημα».
Επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της ευλογιάς βασίζεται στον συντονισμό όλων των εμπλεκομένων και στην αυστηρή τήρηση των μέτρων βιοασφάλειας: «Ήδη εδώ και αρκετό διάστημα έχουμε συστήσει την Εθνική Επιστημονική Επιτροπή αντιμετώπισης της ευλογιάς. Προϋποθέτει την ενεργοποίηση, αλλά και την απόλυτη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όλων των Περιφερειών και των ίδιων των κτηνοτρόφων, που πρέπει να κρατούν σε πολύ υψηλό επίπεδο τα μέτρα βιοασφάλειας τα οποία επιβάλλονται από τον ευρωπαϊκό κανονισμό».
Ο κ. Τσιάρας αναφέρθηκε και στο ζήτημα των παραβατικών συμπεριφορών που καταγράφονται από τις αρχές και μπορούν να συμβάλουν στη διάδοση της νόσου, ενώ υπογράμμισε: «Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε τον κτηνοτροφικό κόσμο. Οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας την απόλυτη πεποίθηση ότι πρέπει να στηριχθεί ο κτηνοτροφικός κόσμος σε αυτή τη δύσκολη περίοδο».
Ταυτόχρονα, υπενθύμισε ότι καταβλήθηκαν αποζημιώσεις για τις ζωοτροφές, καθώς οι κτηνοτρόφοι αναγκάστηκαν να κρατούν τα ζώα τους σε εγκλεισμό λόγω των περιοριστικών μέτρων.
Μιλώντας για την προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης, υπενθύμισε: «Και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε χθες, ότι η προσπάθεια επικεντρώνεται  να καταβληθεί στο τέλος του Νοεμβρίου η προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης, που είναι το μεγαλύτερο ποσό που δίνεται από τους πόρους της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.»



ΠΑΜΘ | Προσιτή στέγαση για εκπαιδευτικούς, γιατρούς και αστυνομικούς – Αναβάθμιση παλιών κατοικιών

Ο Περιφερειάρχης Χριστόδουλος Τοψίδης σε ημερίδα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας: Προσιτή στέγαση, απασχόληση και δράσεις ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής στον πυρήνα του σχεδίου της ΑΜΘ για το δημογραφικό

Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απαντά με πράξεις στην πρόκληση του δημογραφικού και υλοποιεί δράσεις για ένα καλύτερο, πιο ισχυρό μέλλον για τις οικογένειες, τους νέους και τις τοπικές κοινωνίες, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Περιφερειάρχης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, συμμετέχοντας σε ημερίδα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, με θέμα «Κοινωνική Συνοχή & Περιφερειακή Ανάπτυξη», που έλαβε χώρα σήμερα, Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, παρουσία της Υπουργού κ. Δόμνας Μιχαηλίδου και Περιφερειαρχών από όλη την χώρα. 

Ο Περιφερειάρχης ανέδειξε τις δημογραφικές προκλήσεις ως ένα από τα πλέον κρίσιμα ζητήματα για το παρόν και το μέλλον και παρουσίασε το πλέγμα δράσεων που αναπτύσσει η Περιφέρεια ΑΜΘ, ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχέδιο που στόχο έχει την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, την τόνωση της απασχόλησης και τη στήριξη της οικογένειας.

Η Περιφέρεια, αξιοποιώντας πόρους του Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία – Θράκη 2021–2027», έχει διαθέσει πάνω από 35 εκατ. ευρώ σε δράσεις που αγγίζουν τον πυρήνα του δημογραφικού προβλήματος: οικογένεια, απασχόληση, νεολαία, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρία.

Ειδικότερα:

Πάνω από 1.600 βρέφη, νήπια και παιδιά ωφελούνται φέτος από voucher συνολικού ύψους 4,4 εκατ. ευρώ για δωρεάν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΑμεΑ.

Υλοποιούνται σημαντικές δράσεις για την υποστήριξη της τρίτης και τέταρτης ηλικίας, όπως η δημιουργία Κέντρων Φροντίδας Ηλικιωμένων και το νέο πρόγραμμα 24ωρης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης 1.500 ηλικιωμένων, από το 2026.

Σειρά δράσεων για τα άτομα με αναπηρίες, με δημιουργία νέων Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, κέντρων διημέρευσης, δομών για άτομα με αυτισμό και στέγης φιλοξενίας για άτομα με νοητική αναπηρία άνω των 18 ετών.

Σημαντικό αποτύπωμα στο δημογραφικό έχει η επιτυχημένη δράση για την πρόσληψη ανέργων υψηλών προσόντων (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, πτυχίο πανεπιστημίου) σε επιχειρήσεις. Καλύφθηκαν 292 νέες θέσεις εργασίας και ο προϋπολογισμός αυξήθηκε από 12 εκατ. σε 18 εκατ. ευρώ μέσω υπερδέσμευσης. Παράλληλα, ενισχύθηκαν άνεργοι να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, συμβάλλοντας στην τοπική ανάπτυξη και περιορίζοντας τη φυγή ανθρώπινου δυναμικού.

Νέα Προτεραιότητα 10 εκατ. ευρώ για την Προσιτή Στέγαση

Αναγνωρίζοντας ότι το στεγαστικό αποτελεί κομβικό παράγοντα για τη διατήρηση και προσέλκυση νέων οικογενειών, η ΠΑΜΘ, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη κο Τοψίδη, θα υλοποιήσει δράση Προσιτής Στέγασης, με τη νέα Προτεραιότητα, προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της 2ης Αναθεώρησης του ΕΣΠΑ. 

Η δράση περιλαμβάνει:

  • Ανακαίνιση και ήπια ενεργειακή αναβάθμιση παλαιών ιδιωτικών κατοικιών.
  • Αξιοποίηση δημοτικών και περιφερειακών κτιρίων για μακροχρόνια μίσθωση σε εργαζόμενους σε σχολεία, νοσοκομεία, Αστυνομία και λοιπές κοινωνικές δομές, που δεν διαθέτουν κατοικία στον τόπο εργασίας τους.
  • Συνδυασμό με πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, για στοχευμένα μέτρα στεγαστικής συνδρομής —όπως επιδότηση ενοικίου— για άτομα και οικογένειες σε αστεγία ή κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού, συνδεδεμένα με προγράμματα απασχόλησης.

Ο Περιφερειάρχης κος Τοψίδης αναφέρθηκε, επίσης, στο Παρατηρητήριο για τη Δημογραφική Πολιτική, ένα κρίσιμο εργαλείο που εντάσσεται στον κυβερνητικό σχεδιασμό, το οποίο θα παρακολουθεί δημογραφικές τάσεις, θα αξιολογεί κρίσιμους δείκτες και θα σχεδιάζει πολιτικές για την ενίσχυση των γεννήσεων, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. 

Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή του στην ημερίδα, ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι οι παρεμβάσεις αυτές δεν είναι αποσπασματικές, αλλά εντάσσονται σε μια συνεκτική στρατηγική που συνδέει ανάπτυξη, κοινωνική πολιτική και στήριξη της οικογένειας, με στόχο οι δικαιολογημένες ανησυχίες για το δημογραφικό να μετατραπούν σε στοχευμένες και αποτελεσματικές δράσεις. 




Παρέμβαση της Λαϊκής Συσπείρωσης Σερρών για την αξιοποίηση των πρώην στρατοπέδων

Το ζήτημα της αξιοποίησης των πρώην στρατοπέδων στον Δήμο Σερρών συζητήθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις 19 Ιανουαρίου 2025, με αφορμή το “Σχέδιο αξιοποίησης” που προωθεί η δημοτική αρχή σε συνεργασία με το Υπουργείο Άμυνας και το Ταμείο Εθνικής Άμυνας.

Η Λαϊκή Συσπείρωση του Δήμου Σερρών, με παρέμβαση της δημοτικής συμβούλου Έλενας Τούσκα, εκφράζει την αντίθεσή της στη λογική της διαπραγμάτευσης για αποζημιώσεις σε γη και χρήμα προς το ΤΑΕΘΑ, καταγγέλλει την εμπορευματοποίηση των χώρων των πρώην στρατοπέδων και ζητά την πλήρη και χωρίς όρους παραχώρησή τους στον σερραϊκό λαό για κοινόχρηστες χρήσεις πρασίνου, άθλησης, πολιτισμού και πρόνοιας.

Ακολουθεί η ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης του Δήμου Σερρών:

“ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΧΡΩΣΤΑΓΑΝΕ, ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΒΟΔΙ”

Στη συνεδρίαση του δημοτικου συμβουλίου της 19/1/2025, συζητήθηκε το θέμα των πρώην Στρατοπέδων στη βάση ενός “Σχεδίου αξιοποίησης” που ήδη προτάθηκε σε συνάντηση της δημοτικής αρχής με το Υπουργείο, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι η έκταση του πρώην Στρατοπέδου Εμμ. Παπά που διεκδικεί δικαστικά το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (και ήδη Ταμείο Ακινήτων Εθνικής Άμυνας), ανήκει στο Ταμείο.  Η κ. Μητλιάγκα πρότεινε τη σύσταση επιτροπής για να “ξεκινήσουν άμεσα οι επαφές” με το ΤΑΕΘΑ και το Υπουργείο Άμυνας. 26 χρόνια μετά τον πρώτο νόμο για την παραχώρηση των πρώην Στρατοπέδων στους Δήμους, ο Δήμος Σερρών ακόμη “διαπραγματεύεται” το αυτονόητο: την  επιστροφή της κυριότητας των πρώην Στρατοπέδων στους Σερραίους. 

Η Λαϊκή Συσπείρωση δεν νομιμοποιεί με τη συμμετοχή της, την επιτροπή που το μόνο που καλείται να διαπραγματευτεί είναι το ύψος της αποζημίωσης σε γη και χρήμα του ΤΑΕΘΑ.

Η στάση των δημοτικών αρχών αποδείχθηκε ανεπαρκής και οδηγεί τελικά στη νομιμοποίηση της εμπορευματοποίησης και της ιδιωτικοποίησης των πρώην Στρατοπέδων. Εδώ και χρόνια, βαζουμε τα χεράκια μας και βγάζουμε τα ματάκια μας, με αποκορύφωση την απαράδεκτη πολεοδόμηση επι Αγγελίδη που προβλέπει την ¨αστικοποίηση” των χώρων πρασίνου του πρώην Στρατοπέδου Εμμ. Παππά και γεννά αξιώσεις “αποζημίωσης” του ΤΑΕΘΑ. Εκεί που μας χρωστάγανε, μας πήραν και το βόδι.

Η δημοτική αρχή παραιτείται απο τη διεκδίκηση της κυριότητας των πρώην Στρατοπέδων.  Αποδέχεται ότι το πρώην Στρατόπεδο Εμμ. Παππά ανήκει στο ΤΑΕΘΑ και με βάση το σχέδιο πολεοδόμησης “παραχωρεί” έκταση 45 στρεμμάτων για την κατασκευή κατοικιών. Θαρρείς και αυτό που λείπει από τον Δήμο μας είναι περισσότερες πολυκατοικίες αντί των ελεύθερων χώρων πρασίνου, άθλησης, πολιτισμού και πρόνοιας, όπως είχε προταθεί από την επιστημονική Μελέτη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Σερρών, η οποία διαχρονικά αγνοείται από τις δημοτικές αρχές.. 

Η δημοτική αρχή συντάσσεται με το Κυβερνητικό αφήγημα για δήθεν “ανάγκες του ΤΑΕΘΑ” και των στρατιωτικών για στέγαση. Σ’ ένα Δήμο που απο τα 4 Στρατόπεδα είναι ενεργό μόλις ένα, ο Δήμος εκτιμά στο “Σχέδιο Αξιοποίησης” ότι το ΤΑΕΘΑ έχει για ανάγκη 300 κατοικίες.. Και αυτή η ανάγκη, για τη δημοτική αρχή, είναι πιο σημαντική από την ανάγκη των Σερραίων για δομές που θα  βελτιώσουν πραγματικά την ποιότητα της ζωής του. Βέβαια, η κάλυψη αυτή της ανάγκης βγάζει απ’ έξω τους εργολάβους που με όρους “real estate” βλέπουν στα πρώην Στρατόπεδα μόνο το κέρδος τους απο τις επενδύσεις.  

Η Λαική Συσπείρωση στέκεται απέναντι σε κάθε προσπάθεια εμπορευματοποίησης των πρώην Στρατοπέδων. Τα στρατόπεδα ανήκουν στον σερραϊκό λαό. Πρέπει να αποδοθούν εξ ολοκλήρου και χωρίς όρους, προϋποθέσεις και ανταλλάγματα στον Δήμο Σερρών, ώστε να διαμορφωθούν σε ελεύθερους, δημόσιους χώρους πρασίνου, άθλησης, πολιτισμού και πρόνοιας, προς όφελος των Σερραίων. Αυτό επιτάσει το συμφέρον των Σερραίων. Αυτό απαιτεί ο Σερραϊκός λαός. 

Ως Λαϊκή Συσπείρωση είμαστε αντίθετη σε κάθε πρόταση που αποδέχεται την παραχώρηση των πρώην στρατοπέδων στο ΤΑΕΘΑ με σκοπό να παραδοθούν στους εργολάβους κι άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα. 

Απαιτούμε την παραχώρηση της κυριότητας των πρώην Στρατοπέδων στους Σερραίους. Καλούμε τους συλλόγους και τους φορείς του Δήμου να διεκδικήσουν την ελεύθερη πρόσβαση στα πρώην Στρατόπεδα χωρίς επιχειρηματικές δραστηριότητες.   

Σέρρες, 20/11/2025




Θ. Ξανθόπουλος | Εκρηκτική η κατάσταση στις φυλακές λόγω υπερπληθυσμού

Εκρηκτική η κατάσταση στις φυλακές από την εκθετική αύξηση των κρατουμένων το τελευταίο χρόνο. Ευθεία παραδοχή του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη ότι οφείλεται στην αυστηροποίηση των ποινών.

Συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης για τον υπερπληθυσμό στα σωφρονιστικά καταστήματα.

Εξόχως σοβαρό θέμα, για τη λειτουργία του σωφρονιστικού συστήματος και την εικόνα της χώρας, χαρακτηρισε τον υπερπληθυσμό στις φυλακές, ο βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Εσωτερικών Θ. Ξανθόπουλος  κατά την συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στις 3-11- 2025 καταγραφόταν υπερπλήρωση των φυλακών κατά 122,9% καθώς  οι κρατουμενοι ήταν 13.237  δηλαδή, 2.474 περισσότεροι από την επίσημα χωρητικότητά τους(10.763). Όπως μάλιστα σημείωσε χαρακτηριστικά,  την 1-1-2025  οι κρατούμενοι ήταν 11.484. και μόλις μέσα σε δέκα μήνες ο αριθμός τους εκτοξεύθηκε κατά 1753 άτομα.

Την ίδια στιγμή εμφανίζεται το φαινόμενο ορισμένες φυλακές να έχουν σχετικά χαμηλή πληρότητα π.χ. Αγροτική Τίρυνθας: 67,5% ενώ κάποιες άλλες (κλειστές) έχουν εξαιρετικά υψηλά ποσοστά πληρότητα π.χ. Κομοτηνής: 210,4%, Νέων Βόλου: 246,2%, Τρίπολης: 228,3%. “Η όλη κατάσταση επιτείνει τις δυσχερείς συνθήκες κράτησης, οδηγεί σε καταδίκες της χώρας, συμβάλλει στην υποτροπή και δυσκολεύει τις συνθήκες εργασίας του προσωπικού αλλά και της ασφάλειας στα σωφρονιστικά καταστήματα”, υπογράμμισε ο κ. Ξανθόπουλος ζητώντας από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα.

Από τη πλευρά ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ι. Λαμπρόπουλος ενώ χαρακτήρισε διαχρονικό το πρόβλημα, έσπευσε την ίδια στιγμή να το αποδώσει ευθέως στην αυστηροποίηση των ποινών που επέβαλε η κυβέρνηση και στις επιτυχίες της αστυνομίας!  Ο ίδιος απέρριψε το ενδεχόμενο να υπάρξουν στο μέλλον κάποιοι αποσυμφορητικοί νόμοι, όπως συνέβη στο παρελθόν και ανακοίνωσε επέκταση της ηλεκτρονικής επιτήρησης(βραχιολάκι) και του θεσμού της κοινωφελούς εργασίας. Επανέλαβε  δε για πολλοστή φορά από το 2019, ότι τον επόμενο χρόνο θα ξεκινήσουν τα έργα για μεταφορά των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο, ότι ολοκληρώνεται η νέα φυλακή στη Κρήτη και ότι σχεδιάζονται 8 νέα σωφρονιστικά καταστήματα τα επόμενα χρόνια.

Ανταπαντώντας ο κ. Ξανθόπουλος, επισήμανε ότι  με τον εκθετικη αύξηση των κρατουμένων, η πρόβλεψη του Σχεδίου Δράσης 2025-2030 για 14.700 κρατουμένους θα ξεπεραστεί καθώς ο τρόπος με τον οποίο τροφοδοτείται ο πληθυσμός των φυλακών είναι δυσανάλογος με την φέρουσα ικανότητα τους. Έκανε μάλιστα ειδική μνεία στο γεγονός ότι οι καινούργιες φυλακές έχουν χτιστά κρεβάτια με αποτέλεσμα οι επιπλέον κρατούμενοι να κοιμούνται κυριολεκτικά στο πάτωμα. Έκρουσε τέλος τον κώδωνα του κινδύνου και για την αλματώδη αύξηση του αριθμού των ανήλικων(15-18 ετών) που από 28, την 1-4-2024, ανέρχονται πλέον σε 94 και οι οποίοι κρατούνται σε εντελώς ακατάλληλες συνθήκες.

Ακολουθεί το βίντεο της συζήτησης:




Ν.Παπαθανάσης | Νέες παρεμβάσεις για ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων, μέσω ΕΣΠΑ

Με αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, σε συνέχεια ανάλογων παρεμβάσεων στο σύνολο της επικράτειας, εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, και συγκεκριμένα στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή 2021-2027», δράσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση: του συνεδριακού και πολιτιστικού Κέντρου Πανεπιστημίου Πατρών, του Δημαρχείου Παλλήνης, του Δημαρχείου του οικισμού Καντάνου στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων Κρήτης, καθώς και του Κέντρου Κοινωνικής Φροντίδας του Δήμου Βριλησσίων.

Ειδικότερα:

–Η ενεργειακή αναβάθμιση του συνεδριακού και πολιτιστικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Πατρών, συνολικής δημόσιας δαπάνης 3.950.154,67 ευρώ, στοχεύει στην εξοικονόμηση ενέργειας και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Στην κατεύθυνση αυτή, μεταξύ άλλων, προβλέπονται εξωτερικές θερμομονώσεις αντικατάσταση φωτιστικών σωμάτων με νέα τεχνολογίας led, τοποθέτηση αισθητήρων ανίχνευσης παρουσίας – κίνησης ατόμων για τον έλεγχο του φωτισμού σε χώρους χαμηλής ή περιοδικής επισκεψιμότητας, αντικατάσταση των υφιστάμενων κυκλοφορητών της εγκατάστασης θέρμανσης- κλιματισμού με νέους, ελεγχόμενους από inverter, εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συγκροτήματος συνολικής ισχύος 40KWp. Ως αποτέλεσμα η ενεργειακή κλάση του κτιρίου θα αναβαθμιστεί κατά δύο μονάδες (από Ε σε Β).  

–Η ενεργειακή αναβάθμιση του Δημαρχείου Παλλήνης, συνολικής δημόσιας δαπάνης 1.429.760,00 ευρώ, επίσης στοχεύει στην μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και την παράλληλη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, και περιλαμβάνει αντικατάσταση κουφωμάτων, θερμοϋγρομονώσεις, αντικατάσταση λέβητα κεντρικής θέρμανσης και φωτιστικών σωμάτων, εγκατάσταση συστήματος καταγραφής και επιτήρησης καταναλώσεων και εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με ενεργειακό συμψηφισμό (Net Billing). Με αποτέλεσμα την αναβάθμιση της ενεργειακής κλάσης του κτιρίου κατά δύο μονάδες (από Ε σε Β).  

–Η ενεργειακή αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Δημαρχείου του οικισμού Καντάνου στον Δήμο Καντάνου- Σελίνου της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων Κρήτης, συνολικής δημόσιας δαπάνης 1.478.431,87 ευρώ, στοχεύει στην επαναλειτουργία του κτιρίου ως χώρος εκδηλώσεων, συνεδριακό κέντρο και χώρος φιλοξενίας του Μουσείου Ολοκαυτώματος Καντάνου. Στην κατεύθυνση αυτή, μεταξύ άλλων, προβλέπεται θερμομόνωση του κτιρίου, εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος και άλλες απαραίτητες εργασίες, αποτέλεσμα των οποίων θα είναι η αναβάθμιση της ενεργειακής κλάσης του κτιρίου κατά τέσσερις μονάδες (από Δ σε Α+).  

–Η ενεργειακή αναβάθμιση του Κέντρου Κοινωνικής Φροντίδας του Δήμου Βριλησσίων, συνολικής δημόσιας δαπάνης 556.446 ευρώ, στοχεύει στην εξασφάλιση σύγχρονων κτιριακών συνθηκών καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ορθολογική χρήση και την εξοικονόμηση της ενέργειας. Στην κατεύθυνση αυτή, μεταξύ άλλων, προβλέπεται αντικατάσταση κουφωμάτων, αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και κλιματισμού, αντικατάσταση των υφιστάμενων λεβήτων πετρελαίου με νέο λέβητα αερίου, αντικατάσταση των κεντρικών κλιματιστικών μονάδων και των υφιστάμενων φωτιστικών σωμάτων και εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος (Net Billing). Ως αποτέλεσμα η ενεργειακή κλάση του κτιρίου θα αναβαθμιστεί κατά δύο μονάδες (από ΕG σε A).