Πιερρακάκης: Η στήριξη των πληγέντων σε Μάτι και Μάνδρα ενισχύει την αξιοπιστία του κράτους

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου για τις κοινωφελείς περιουσίες, τα ιδρύματα, τις σχολάζουσες κληρονομιές και τις δωρεές προς το Δημόσιο, αναφερόμενος τόσο στο νέο θεσμικό πλαίσιο, όσο και στις ρυθμίσεις που αφορούν τους πληγέντες από τις τραγωδίες στο Μάτι και τη Μάνδρα.

Ο υπουργός υπογράμμισε ότι τα κοινωφελή ιδρύματα δεν αφορούν μόνο ακίνητα και ισολογισμούς, αλλά τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία «συνομιλεί με το παρελθόν και επενδύει στο μέλλον της». Όπως ανέφερε, πολλοί διαθέτες άφησαν περιουσίες με σκοπό τη διαρκή προσφορά, ωστόσο για χρόνια αυτές έμεναν αδρανείς λόγω γραφειοκρατίας και θεσμικών αγκυλώσεων.

Σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, το νέο πλαίσιο στηρίζεται σε τρεις βασικές έννοιες: γνώση, διαφάνεια και δράση. Μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Κοινωφελών Περιουσιών, το κράτος θα αποκτήσει πλήρη εικόνα για τα ιδρύματα, τις περιουσίες και τις διοικήσεις τους, ενώ πράξεις που δεν καταγράφονται δεν θα παράγουν έννομα αποτελέσματα.

Παράλληλα, η αδράνεια ενός ιδρύματος ορίζεται πλέον με σαφή, αντικειμενικά κριτήρια, ενεργοποιώντας διαδικασίες επανεκκίνησης. Σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει διοίκηση ή η λειτουργία έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί, θα παρεμβαίνει νέος φορέας διαχείρισης αδρανών περιουσιών και κληρονομιών, με στόχο την προστασία του κοινωφελούς σκοπού και την αξιοποίηση της περιουσίας.

Εισάγονται επίσης ψηφιακές πλατφόρμες για τις σχολάζουσες κληρονομιές και τις δωρεές προς το Δημόσιο, με στόχο την επιτάχυνση διαδικασιών και τη δημιουργία ενός πιο απλού και διαφανούς πλαισίου για όσους επιθυμούν να προσφέρουν.

Ο ρόλος του Ζαππείου

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός στο Ζάππειο, το οποίο χαρακτήρισε χώρο με μεγάλο ιστορικό και πολιτιστικό βάρος. Όπως ανέφερε, η επιλογή ενός πιο ευέλικτου σχήματος διοίκησης δεν αλλοιώνει τον δημόσιο χαρακτήρα του, αλλά τον ενισχύει, επιτρέποντας:

  • αναγκαίες ενεργειακές και τεχνικές παρεμβάσεις,

  • βελτίωση της λειτουργικότητας,

  • καλύτερο σχεδιασμό για τον μελλοντικό του ρόλο, ενόψει και της ελληνικής προεδρίας το 2027.

Σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, «ο σεβασμός στην προσφορά δεν εκφράζεται με ακινησία αλλά με συνέχεια» και στόχος είναι τα κοινωφελή ιδρύματα και το Ζάππειο να γίνουν παράδειγμα κράτους που μετατρέπει τη μνήμη σε δράση.

Ρυθμίσεις για Μάτι και Μάνδρα

Ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στις νέες ρυθμίσεις για τους πληγέντες από την πυρκαγιά στο Μάτι (23 Ιουλίου 2018) και την πλημμύρα στη Μάνδρα (15 Νοεμβρίου 2017), οι οποίες ενσωματώνονται σε τροπολογία του νομοσχεδίου.

Υπενθύμισε ότι, με απόφαση της κυβέρνησης, το Ελληνικό Δημόσιο παραιτήθηκε από τα ένδικα μέσα σε σειρά υποθέσεων, ώστε να σταματήσει η αντιδικία με ανθρώπους που έχουν ήδη υποστεί μεγάλες απώλειες. Όπως ανέφερε, έχουν ήδη γίνει παραιτήσεις σε 52 υποθέσεις για το Μάτι και 17 για τη Μάνδρα, με αποζημιώσεις που φτάνουν τα 15,1 εκατ. ευρώ για το Μάτι και περίπου 3 εκατ. ευρώ για τη Μάνδρα.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται:

  • Αφορολόγητες, ανεκχώρητες και ακατάσχετες αποζημιώσεις, που δεν θα συμψηφίζονται με οφειλές.

  • Ειδική σύνταξη ίση με το τετραπλάσιο της εθνικής σύνταξης (περίπου 1.700 ευρώ μηνιαίως), για:

    • τους συγγενείς των θυμάτων (σύζυγοι/σύμφωνο συμβίωσης, τέκνα, γονείς, ελλείψει αυτών αδέλφια),

    • τους εγκαυματίες της πυρκαγιάς στο Μάτι, εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εγκαυματιών, με εγκαύματα β’ ή γ’ βαθμού και αναπηρία από 50% και άνω.

Η κατανομή της σύνταξης συνοδεύεται από ειδικές προβλέψεις για ανήλικα παιδιά, φοιτητές έως 24 ετών και άτομα με αναπηρία, με δυνατότητα λήψης εφ’ όρου ζωής. Προβλέπεται επίσης χαριστική περίοδος 10 ετών, έως 23 Ιουλίου 2028 για το Μάτι και 15 Νοεμβρίου 2027 για τη Μάνδρα.

Επιπλέον, προβλέπεται:

  • πλήρης διαγραφή οφειλών προς την Εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους ΟΤΑ και νομικά τους πρόσωπα, ακόμη και εάν βρίσκονται σε ρύθμιση ή στον εξωδικαστικό μηχανισμό,

  • διατήρηση ολόκληρου του ασφαλιστικού χρόνου που αντιστοιχεί στις διαγραφόμενες εισφορές,

  • πλήρης κάλυψη νοσηλείας, θεραπείας και αποκατάστασης των εγκαυματιών, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, καθώς και δωρεάν ψυχολογική στήριξη για τις οικογένειες των θυμάτων.

Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και 112

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε και στη λειτουργία του 112, κάνοντας λόγο για μια από τις πρώτες μεγάλες θεσμικές αλλαγές μετά τις τραγωδίες, που δείχνει –όπως είπε– ότι το κράτος μπορεί να μαθαίνει από τα λάθη του.

Παράλληλα, τόνισε ότι με το νομοσχέδιο αλλάζει και ο τρόπος λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο καλείται πλέον να αξιολογεί όχι μόνο τη νομική αλλά και τη θεσμική και κοινωνική διάσταση των υποθέσεων.

Προβλέπεται μηχανισμός εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, δημιουργία Ειδικού Τμήματος Ταχείας Αντίδρασης και δυνατότητα το ΝΣΚ να εισηγείται παραίτηση του Δημοσίου από άσκοπες ή προφανώς χαμένες δίκες, όταν υπάρχει παγιωμένη νομολογία υπέρ των πολιτών.

Όπως σημείωσε, στόχος είναι να ενισχυθεί η αξιοπιστία και η θεσμική σοβαρότητα του κράτους και να αποκατασταθεί η σχέση εμπιστοσύνης με τον πολίτη.




Από τα χωράφια στους δρόμους: Γιατί φέτος οι αγρότες έχουν όλη τη χώρα μαζί τους

*Γράφει ο Απόστολος Ατζεμιδάκης

Οι φετινές κινητοποιήσεις των αγροτών σε όλη τη χώρα δεν θυμίζουν τις προηγούμενες χρονιές. Δεν είναι μια ακόμη «παράδοση» του χειμώνα ούτε μια επανάληψη του γνωστού σκηνικού στους εθνικούς δρόμους. Αυτή τη φορά, ακόμη και όσοι επέλεγαν να διατηρούν μια κριτική –συχνά επιφυλακτική– στάση απέναντι στις διεκδικήσεις των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα, αναγνωρίζουν πως το δίκαιο είναι με το μέρος τους περισσότερο από κάθε άλλη περίοδο.

Το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και οι “κουτσουρεμένες” επιδοτήσεις που λάμβαναν επί σειρά ετών οι αγρότες, έχει πλέον φέρει στο φως μια πραγματικότητα που οι ίδιοι γνώριζαν καλά αλλά δυσκολεύονταν να αποδείξουν. Οι παραγωγοί δεν ζητούν «περισσότερα από όσα αναλογούν». Ζητούν όσα πραγματικά δικαιούνται. Το ότι χρήματα τα οποία προορίζονταν να στηρίξουν την αγροτική παραγωγή κατέληγαν αλλού -και μάλιστα παρανόμως- αποτελεί μια βαθιά αδικία. Και αυτή η αδικία δεν αφορά μόνο τους αγρότες· αφορά την ίδια την κοινωνία, το κράτος δικαίου και την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς.

Την ίδια στιγμή, το αυξημένο κόστος παραγωγής έχει δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες. Η τιμή του πετρελαίου, οι ζωοτροφές, τα λιπάσματα και η ενέργεια εκτοξεύθηκαν τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως η τελική τιμή πώλησης των προϊόντων να ακολουθήσει την ίδια αυξητική πορεία. Το αποτέλεσμα είναι απλό: οι παραγωγοί δουλεύουν περισσότερο, κερδίζουν λιγότερο – και αρκετές φορές μπαίνουν μέσα. Όταν ένας κλάδος που στηρίζει την οικονομία και την αυτάρκεια μιας χώρας οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στη συρρίκνωση, τότε το πρόβλημα παύει να είναι κλαδικό και μετατρέπεται σε εθνικό.

Ακόμη πιο δύσκολη είναι η κατάσταση για τους κτηνοτρόφους. Οι συνέπειες της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, ιδίως σε περιοχές με υψηλή συγκέντρωση κτηνοτροφικών μονάδων, άφησαν χιλιάδες παραγωγούς χωρίς εισόδημα. Η απώλεια κοπαδιών δεν είναι απλώς ζημιά· είναι πλήγμα στο μέλλον και στην προοπτική μιας οικογένειας, μιας επιχείρησης, μιας τοπικής οικονομίας. Με τις αποζημιώσεις να καθυστερούν και τις νέες επενδύσεις να κρίνονται ριψοκίνδυνες, ο πρωτογενής τομέας βυθίζεται σε ανασφάλεια.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η άμεση πληρωμή των αγροτών δεν αποτελεί απλώς μια διεκδίκηση. Είναι προϋπόθεση επιβίωσης. Η κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός έχουν δεσμευτεί δημόσια ότι οι αγρότες πρέπει και θα πληρωθούν το συντομότερο δυνατό, αναγνωρίζοντας την πίεση και την ανάγκη αποκατάστασης της εμπιστοσύνης. Οι δηλώσεις αυτές αποτελούν θετικό βήμα, όμως η κοινωνία –και κυρίως ο ίδιος ο αγροτικός κόσμος– αναμένει οι υποσχέσεις να μετατραπούν σε άμεσα μετρήσιμες πράξεις.

Οι φετινές κινητοποιήσεις δεν είναι μια διεκδίκηση υπερβολών. Είναι κραυγή δικαίου, αξιοπρέπειας και βιωσιμότητας. Γιατί όταν μιλάμε για τους αγρότες, δεν μιλάμε για «ένα επάγγελμα». Μιλάμε για την τροφή, την περιφέρεια, τον τόπο και την οικονομία. Και αυτή τη φορά, περισσότερο από ποτέ, οι πολίτες το αντιλαμβάνονται. Οι αγρότες δεν ζητούν να προχωρήσουν μόνοι τους. Ζητούν οι θεσμοί να προχωρήσουν μαζί τους. Για το καλό όλων μας.




Με διασταυρωτικό έλεγχο του 2024 θα πληρωθεί το Μέτρο 23

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Καβάλας Μακάριος Λαζαρίδης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Τις τελευταίες ημέρες έγινα κοινωνός ενός προβληματισμού από τον Πρόεδρο του ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, κ. Ζ. Μυστακίδη, την Επιτροπή Αγροτικού Τομέα του Δήμου Παγγαίου, καθώς και από φίλους αγρότες της Καβάλας, αλλά και ολόκληρης της χώρας, για το πώς θα «τρέξει» η πληρωμή του Μέτρου 23.

Ενός μέτρου που θα πληρωθεί μέχρι 31/12 για πρώτη φορά μετά από πρωτοβουλία της Κυβέρνησης.

Οι ανησυχίες των αγροτών είχαν να κάνουν με ποιον διασταυρωτικό έλεγχο θα «τρέξει» η πληρωμή. Με αυτόν του 2024 (που δεν ήταν υποχρεωτικός ο ΑΤΑΚ στις δηλώσεις) ή του 2025 (που είναι υποχρεωτικός);

Μετά από επικοινωνία με τις διοικήσεις της ΑΑΔΕ και του ΟΠΕΚΕΠΕ και φυσικά την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, θα ήθελα να ενημερώσω τους ανθρώπους του μόχθου ότι:

Η πληρωμή του Μέτρου 23 θα «τρέξει» με διασταυρωτικό του 2024 στον οποίο το ΑΤΑΚ δεν ήταν υποχρεωτικό. Επομένως δεν θα υπάρξουν ποινές όπως στην πληρωμή της προκαταβολής των βιολογικών του 2025.




Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ – «Ξέπλυμα» επιδοτήσεων με γονικές παροχές

Νέες διαστάσεις λαμβάνει το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς –όπως αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ»– οι πρωταγωνιστές της υπόθεσης καταφεύγουν πλέον στη χρήση τροποποιητικών φορολογικών δηλώσεων, επικαλούμενοι έκτακτες «γονικές παροχές» προκειμένου να δικαιολογήσουν μεγάλα χρηματικά ποσά που έχουν χαρακτηριστεί ύποπτα από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Μετά την «πατέντα» των κερδισμένων δελτίων τυχερών παιχνιδιών, οι εμπλεκόμενοι επιχειρούν μία τελευταία προσπάθεια να αμφισβητήσουν το πόρισμα της Αρχής, η οποία έχει ήδη οδηγήσει σε κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων συνολικής αξίας άνω του 1,5 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των πολυτελών οχημάτων Ferrari και Porsche του Χρήστου Μαγειρία.

Ο Μαγειρίας και οι «γονικές παροχές» των 360.000 ευρώ

Σύμφωνα με στοιχεία των ελεγκτικών αρχών, ο Χρήστος Μαγειρίας και η σύντροφός του Καλλιόπη Σεμερτζίδου υπέβαλαν τις τελευταίες ημέρες αλλεπάλληλες τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις, καταχωρίζοντας στον κωδικό 781 –που αφορά ποσά μη φορολογητέα αλλά χρήσιμα για κάλυψη τεκμηρίων– επιπλέον 295.000 ευρώ ως ετεροχρονισμένη «γονική παροχή».

Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη διασταύρωση δηλώσεων προκαλούν αίσθηση:

  • Για το 2022, δήλωσαν 6.000 ευρώ από «κερδισμένα δελτία».

  • Για το 2023, καταχώρισαν 65.070 ευρώ ως «γονική παροχή» από τους ηλικιωμένους γονείς του Μαγειρία, οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν εξαιρετικά χαμηλά αγροτικά εισοδήματα.

  • Μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος Βουρλιώτη, προχώρησαν σε νέα καταχώριση: 295.000 ευρώ ως «γονική παροχή για το 2024», δηλαδή συνολικά 360.000 ευρώ από γονείς που εμφανίζονται να διαθέτουν… ανύπαρκτη οικονομική δύναμη.

Οι ελεγκτικές αρχές εκτιμούν ότι οι κινήσεις αυτές στοχεύουν να «θολώσουν» την προέλευση των χρημάτων που διερευνώνται για ενδεχόμενο ξέπλυμα.

…και ο «Φραπές»

Στο ίδιο μοτίβο κινείται και ο Γιώργος Ξυλούρης, γνωστός ως «Φραπές», ο οποίος επίσης φέρεται να υπέβαλε τροποποιητικές δηλώσεις για να δικαιολογήσει παράνομες –σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας– επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Οι εξελίξεις στη Βουλή

Ενώ η παρουσία του Μαγειρία στην Εξεταστική Επιτροπή είναι προγραμματισμένη για σήμερα Πέμπτη, η κυβερνητική πλειοψηφία έχει ήδη παραπέμψει στην Εισαγγελία και την Αρχή για το Ξέπλυμα τη Σεμερτζίδου, τον Μαγειρία και τον κρεοπώλη – συνδικαλιστή Ανδρέα Στρατάκη («Χασάπης»). Στόχος είναι να διερευνηθεί κατά πόσο τα ποσά που εμφανίζονται ως «κερδισμένα» σε τυχερά παιχνίδια είναι πραγματικά ή χρησιμοποιήθηκαν ως μηχανισμός συγκάλυψης παράνομων χρηματοροών.

Το σκάνδαλο βαθαίνει, ενώ κάθε νέα αποκάλυψη ενισχύει την εικόνα ότι πρόκειται για μια οργανωμένη προσπάθεια «ξεπλύματος» επιδοτήσεων, η οποία πλέον επιχειρείται να καλυφθεί με διαδοχικές φορολογικές διορθώσεις και εικονικές χρηματικές ροές.




Μακάριος Λαζαρίδης: «Δεν διαπραγματευόμαστε την ασφάλεια του Έθνους»

Την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για την περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας μετά από μια μακρά περίοδο υποβάθμισης, υπογράμμισε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας – Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την τροποποίηση της σύμβασης των RAFALE.

Σήμερα, τόνισε, «συζητούμε μια σύμβαση βαθιά εθνική. Είναι μια ρύθμιση που συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια του ελληνικού ουρανού, με την εθνική κυριαρχία, με τη ζωή των πιλότων μας, με την ειρήνη στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Συνδέεται με μια από τις σημαντικότερες αναβαθμίσεις στην ιστορία της Πολεμικής μας Αεροπορίας: την προμήθεια 24 μαχητικών Rafale, που ήδη υπηρετούν το Έθνος με εξαιρετικά αποτελέσματα».

Ο κ. Λαζαρίδης συνόψισε τη σημασία του νομοσχεδίου στις φράσεις «δεν αγοράζουμε μόνο αεροπλάνα. Εξασφαλίζουμε ότι αυτά θα πετούν».

Και αυτό γίνεται, όπως είπε, «με νομοθετική συνέπεια, με απόλυτη διαφάνεια, με ακριβή κοστολόγηση και κατόπιν επίπονων διαπραγματεύσεων με τις εταιρείες. Στο πλαίσιο αυτό, συζητάμε για τη συνέχιση της επιχειρησιακής ετοιμότητας ενός οπλικού συστήματος που αλλάζει τα δεδομένα υπέρ της Ελλάδας. Συζητάμε για το πώς η Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να επιχειρεί χωρίς κενά, πώς η αποτροπή μας θα παραμείνει ισχυρή, πώς κάθε Έλληνας πιλότος θα ξέρει ότι το κράτος τον στηρίζει. Αυτή είναι η ουσία. Και αυτή η Κυβέρνηση δεν διαπραγματεύεται την ασφάλεια του Έθνους».

Η σύγκριση του σήμερα με το 2019, ανέφερε ο κ. Λαζαρίδης, «είναι αποστομωτική» και παρέθεσε μια σειρά θετικών πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της αποτρεπτικής και διπλωματικής δύναμης της χώρας.

Ψηφίζουμε, σημείωσε, «την ασφάλεια του Έθνους, τη συνέχιση μιας στρατηγικής που απέδωσε, τελικά ψηφίζουμε τη δύναμη της χώρας μας. Και το λέω ξεκάθαρα: Η Ελλάδα δεν γυρίζει πίσω. Δεν θα ξαναγίνει αδύναμη. Δεν θα ξαναγίνει δεδομένη. Θα παραμείνει θωρακισμένη, υπερήφανη, ισχυρή. Γιατί αυτό αξίζει στην Πατρίδα μας. Αυτό απαιτεί η Ιστορία μας. Και αυτό οφείλουμε στις επόμενες γενιές Ελλήνων».




Συνάντηση Ν. Παναγιωτόπουλου με τον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Το σύνολο των θεμάτων του αγροτικού τομέα στην Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας ήταν το αντικείμενο συνάντησης εργασίας που είχε, χθες, ο Βουλευτής Ν. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος με τον υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γιάννη Ανδριανό.

Όπως προέκυψε από τη συνάντηση, και μετά από συνεργασία του κ. Παναγιωτόπουλου με την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η πληρωμή των δικαιούχων αγροτών του Μέτρου 23, πρόκειται να ξεκινήσει από την ερχόμενη Τετάρτη. Υπογραμμίζεται πως το ποσό αυτό, μετά από σχετική νομοθετική παρέμβαση, θα είναι ακατάσχετο και δεν θα υπόκειται σε φορολόγηση.

Στο ίδιο πλαίσιο συζητήθηκαν εκτενώς και μέτρα για την στήριξη των σταφυλοπαραγωγών του νομού μας οι οποίοι φέτος βίωσαν μια καταστροφική χρονιά λόγω παγετού, άκαιρων βροχοπτώσεων και περιορισμένης εμπορικής ζήτησης στις αγορές του εξωτερικού.




Κ. Πιερρακάκης: Αξιοποιούμε την κοινωφελή περιουσία, σπάμε τις αλυσίδες της αδράνειας και θέτουμε τη χώρα σε κίνηση

Ομιλία του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Πλαίσιο για κοινωφελείς περιουσίες, ιδρύματα, σχολάζουσες κληρονομιές και δωρεές προς το Δημόσιο – Παρεμβάσεις σε Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος, Περιουσίας και Φ.Π.Α.- Σύσταση, αποστολή και αρμοδιότητες του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΩΝ ΚΑΙ ΖΑΠΠΕΙΟΥ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΟΣ» Διατάξεις αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και λοιπές διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Στη σημερινή εποχή δεν έχουμε πλέον την «πολυτέλεια του συμβιβασμού» με ό,τι δεν γίνεται και ό,τι δεν λειτουργεί. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να προσπερνάμε δυσλειτουργίες που μας κρατούν καθηλωμένους στο χθες. Και, πολύ περισσότερο, δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιφρονούμε δυνατότητες που διαθέτουμε χωρίς να τις αξιοποιούμε. 

Αυτή είναι, εν τάχει, η λογική του νέου νομοσχεδίου για τις Κοινωφελείς Περιουσίες. Μια μεταρρύθμιση που, πιστεύω ακράδαντα, θα βρει τη συναίνεση και την υποστήριξη όλων μας, διότι απαντά σε ένα πρόβλημα που δεν έχει ιδεολογικό πρόσημο. Αφορά την αποτελεσματικότητα του κράτους, τον σεβασμό στη βούληση των διαθετών και την αξιοποίηση ενός σημαντικού κοινωνικού κεφαλαίου.

Η υποστήριξη αυτή είναι αναγκαία, επειδή το νομοσχέδιο επιχειρεί μια ουσιαστική τομή με το χθες. Ενεργοποιεί τον κοινωφελή πλούτο της χώρας μας, έναν πλούτο που τελεί σε μεγάλο βαθμό εν υπνώσει για πάρα πολλά χρόνια. Με τη θεσμική αυτή παρέμβαση στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα στους πολίτες: για να τρέξει η χώρα πιο γρήγορα, πρέπει να επιστρατεύσουμε όλες μας τις δυνάμεις, με ιεράρχηση, με σχέδιο, αλλά πάνω απ’ όλα με πρακτικό πνεύμα και αποφασιστικότητα. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος που οδηγεί στο αύριο.

Κύριος στόχος της μεταρρύθμισης αυτής είναι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας στον τρόπο με τον οποίο εκπληρώνονται οι κοινωφελείς σκοποί, όπως αυτοί διατυπώθηκαν από τους ιδρυτές και τους διαθέτες. Η κοινωφελής περιουσία είναι η έμπρακτη έκφραση ανθρώπων που θέλησαν να υπηρετήσουν την κοινωνία, αφήνοντας μέρος ή το σύνολο της περιουσίας τους για να στηριχθούν σκοποί παιδείας, υγείας, πολιτισμού. 

Είναι ένα κομμάτι της συλλογικής μας μνήμης και της εθνικής μας ταυτότητας. Ταυτόχρονα, οφείλουμε να δημιουργήσουμε τους όρους για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίησή τους. Να απαλλάξουμε αυτόν τον πλούτο από οικονομικά και νομικά εμπόδια, από παθογένειες που επί χρόνια επέβαλαν ακινησία. Η αδράνεια στην πολιτική δεν είναι ουδέτερο μέγεθος. Η αδράνεια καταστρέφει αξία, υπονομεύει τον κοινωφελή σκοπό και ακυρώνει τη βούληση των διαθετών.

Το μέχρι σήμερα πλαίσιο, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν επέτρεψε τη σωστή λειτουργία του συστήματος. Από το 2013, ενώ έγινε η προσπάθεια για πιο σύγχρονη οργάνωση, στην πράξη δημιουργήθηκε ένα υπερβολικά σύνθετο περιβάλλον. Επτά διαφορετικά μητρώα καταγραφής οδηγούσαν σε αποσπασματικότητα. Κανείς δεν είχε πλήρη εικόνα. Πολλά ιδρύματα δεν υπέβαλλαν οικονομικές καταστάσεις, δημιουργώντας ένα βαθύ νομικό και θεσμικό κενό. Όλα αυτά συνιστούσαν το θεμέλιο της ακινησίας, ένα περιβάλλον όπου η αδράνεια γινόταν ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. 

Ακόμη και όταν υπήρχε βούληση, δεν υπήρχε μηχανισμός να αντιμετωπιστεί η αδράνεια. Και όλα αυτά επιτείνονταν από γραφειοκρατικές διαδικασίες που, αντί να προσφέρουν έλεγχο, προκαλούσαν ακινησία. Ο προληπτικός έλεγχος, για παράδειγμα, λειτουργούσε ως ένας μηχανισμός που σταματούσε τον χρόνο. Πρακτικά τις περισσότερες φορές οδηγούσε στο να μη γίνεται τίποτα.

Με τη μεταρρύθμιση που προωθούμε, βάζουμε τάξη σε ένα χάος δεκαετιών: 

Πρώτον, θεσμοθετούμε το ενιαίο Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Περιουσιών (Η.Μ.ΚΟΙ.Π.), υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με αυτήν τη θεσμική και τεχνολογική τομή επιβάλλεται πλήρης ψηφιακή ιχνηλασιμότητα. Καταγράφονται οι περιουσίες, οι διοικήσεις, οι πράξεις σε πραγματικό χρόνο. Οι διοικητικές πράξεις των ιδρυμάτων δεν αναπτύσσουν έννομα αποτελέσματα αν δεν αναρτηθούν στο μητρώο. Η αρχή αυτή δημιουργεί ένα σύστημα όπου διαφάνεια δεν σημαίνει απλώς λογοδοσία . Σημαίνει λειτουργική υπόσταση. Η διαφάνεια παύει να είναι ένα σύνθημα και γίνεται ο κανόνας της καθημερινότητας.

Ταυτόχρονα, όλα τα στοιχεία γίνονται ελεύθερα προσβάσιμα. 

Δεύτερον, εισάγουμε την ψηφιακή πλατφόρμα e-diadoxi για την άμεση και ενιαία καταγραφή των σχολαζουσών κληρονομιών. Η διαδικασία που σήμερα μπορεί να χρειάζεται χρόνια θα ολοκληρώνεται σε σημαντικά μικρότερο διάστημα. Ακόμη πιο σημαντική είναι η κατάργηση της υποχρέωσης για δικαστική απόφαση , όταν μία σχολάζουσα κληρονομιά περιέρχεται στο Δημόσιο. Η διαδικασία αντικαθίσταται από μια ασφαλή, διαφανή, απλή, διοικητική πράξη. Με αυτόν τον τρόπο αποδικαστικοποιούμε ένα ολόκληρο πεδίο της οικονομικής ζωής και αποφορτίζουμε τη Δικαιοσύνη από υποθέσεις που την επιβαρύνουν χωρίς λόγο.

Τρίτον, συστήνουμε έναν νέο φορέα, το Ίδρυμα Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών και Αδρανών Περιουσιών. Το ΙΔΕΚΑΚΠ αποτελεί το απαραίτητο εργαλείο για να αντιμετωπίσουμε την πραγματική δυσλειτουργία που παρατηρείται όταν ένα ίδρυμα μένει χωρίς διοίκηση ή όταν η υπάρχουσα διοίκηση αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Ο νέος φορέας θα λειτουργεί με ευελιξία και ταχύτητα. Δεν θέλουμε έναν ακόμη φορέα που θα μπει στο ράφι. Θέλουμε έναν φορέα που θα διαψεύσει την τύχη άλλων αρκτικόλεξων του παρελθόντος και θα λειτουργήσει ως πραγματικός επιταχυντής λύσεων.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθούμε στο πώς ορίζεται πλέον η αδράνεια. Για πρώτη φορά τίθενται σαφή και αντικειμενικά κριτήρια. Ένα ίδρυμα χαρακτηρίζεται αδρανές όταν για τρία συναπτά έτη δεν έχει αναρτήσει οικονομικές καταστάσεις ή όταν οι δαπάνες για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού του υπολείπονται του 15% των ετήσιων εσόδων του. Δεν αφήνουμε πλέον τη διαπίστωση της αδράνειας στην τύχη ή στη διακριτική ευχέρεια της διοίκησης. 

Μετά τη διαπίστωση, δίνεται τρίμηνη προθεσμία για την υποβολή σχεδίου επαναδραστηριοποίησης. Αν το σχέδιο αυτό δεν υποβληθεί ή κριθεί ανεπαρκές, η διοίκηση ανατίθεται προσωρινά στο ΙΔΕΚΑΚΠ, το οποίο στη συνέχεια υποβάλλει αίτηση για την ανάληψη της οριστικής διοίκησης μέσω δικαστικής απόφασης. Η αδράνεια, λοιπόν, δεν είναι πλέον μια κατάσταση χωρίς συνέπειες. Είναι ένα σήμα ενεργοποίησης διαδικασιών.

Παράλληλα με όλα αυτά, ενισχύουμε τον μηχανισμό λογοδοσίας μέσω της δημιουργίας Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών και καθιερώνουμε υποχρεωτικό διαχειριστικό έλεγχο κάθε τρία χρόνια. Και εκσυγχρονίζουμε πλήρως τη διαδικασία των δωρεών προς το Δημόσιο, οι οποίες θα διεκπεραιώνονται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-Δωρεές. 

Προχωρούμε επίσης στην εισαγωγή φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση των κοινωφελών σκοπών, με απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος για τα έσοδα των ενεργών ιδρυμάτων και με απαλλαγή από τον φόρο κληρονομιάς. Είναι κίνητρα που ενθαρρύνουν τη δωρεά, αλλά και ενισχύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος.

Αναβαθμίζεται ριζικά το Ζάππειο Μέγαρο

Σε ό,τι αφορά το Ζάππειο, προχωρούμε σε μια αναγκαία θεσμική προσαρμογή. Ο φορέας διαχείρισης του Κληροδοτήματος μετατρέπεται από Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος». 

Η συντήρηση των υφιστάμενων κτιρίων και η αξιοποίηση της περιουσίας παραμένουν η κύρια αποστολή του φορέα. Με το νέο πλαίσιο, προωθούμε ένα ευέλικτο σχήμα διοίκησης. Το Διοικητικό Συμβούλιο μειώνεται σε πενταμελές, ο Πρόεδρος αποκτά αυξημένες αρμοδιότητες κατά το πρότυπο του Διευθύνοντος Συμβούλου μιας σύγχρονης οργανωμένης μονάδας και ο Γενικός Διευθυντής προΐσταται όλων των επιχειρησιακών μονάδων. 

Στόχος μας είναι η ριζική αναβάθμιση του Ζαππείου. Το Ζάππειο είναι ένα σύμβολο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Συνδέθηκε με τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, με την υπογραφή της συμφωνίας ένταξης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με ιστορικές στιγμές του τόπου. Η τελευταία σημαντική αναβάθμισή του έγινε το 2003. Έκτοτε, πέρασαν περισσότερο από είκοσι χρόνια και η χώρα μας το δεύτερο εξάμηνο του 2027 αναλαμβάνει εκ νέου την ευρωπαϊκή Προεδρία. 

Με τη νέα δομή, σχεδιάζεται η ολοκλήρωση της ενεργειακής και τεχνικής αναβάθμισης, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των χώρων και του περιβάλλοντος χώρου. Το Δημόσιο θα αναλάβει μεγάλο κομμάτι των εξόδων, θα χρειαστούν και πρόσθετες   δωρεές σε σχέση με αυτό, θα διασφαλιστεί, βέβαια, η κρατική χρηματοδότηση ώστε να πετύχει όλος ο μετασχηματισμός του Ζαππείου. Επιλύουμε έτσι προβλήματα χρόνιων καθυστερήσεων και γραφειοκρατικών εμποδίων που ανέκοπταν κάθε προσπάθεια ριζικής αναβάθμισης.

Η παρέμβαση αυτή στο Ζάππειο, σε συνδυασμό με το νομοσχέδιο για το «ξύπνημα» των αδρανών και ανενεργών κληρονομιών και κοινωφελών ιδρυμάτων, σωρευτικά συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός νέου κλίματος κινητικότητας, δραστηριότητας και δημιουργικότητας στη χώρα, συμπληρώνοντας ένα κομμάτι του παζλ. 

Θα συμβάλει στο ζωντάνεμα του αστικού τοπίου όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις. Θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στην πραγματοποίηση έργων που σήμερα δεν μπορούν να γίνουν, στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Πάνω απ’ όλα, όμως, θα συμβάλει σε κάτι πιο βαθύ: Στη διαμόρφωση μιας νέας νοοτροπίας. Θέλουμε να επικρατήσει μια νοοτροπία πίστης ότι η δράση έχει αποτέλεσμα. Ότι η προσπάθεια δεν είναι εξαρχής υπονομευμένη και καταδικασμένη να αποτύχει. Ότι και σε αυτή τη χώρα η δραστηριότητα, η τόλμη, το όραμα μπορούν να έχουν πρακτικό και μετρήσιμο αντίκτυπο. Για να το πω σε μία φράση θέτει τη χώρα σε κίνηση. 

Πρέπει να σπάσουμε τις αλυσίδες της αδράνειας και να επιτρέψουμε στη χώρα να κινηθεί με την ταχύτητα που απαιτούν οι καιροί.  Η χώρα μας δεν μπορεί να προχωρήσει στο μέλλον με τα εργαλεία του χθες. Με το νομοσχέδιο αυτό αλλάζουμε σελίδα. Αφήνουμε πίσω μας παθογένειες δεκαετιών και χτίζουμε μηχανισμούς που παράγουν αποτέλεσμα σε όλα τα πεδία. Και ανάμεσα σε αυτά τα πεδία βρίσκεται και το αρκετά μεγάλο τοπίο των ανενεργών Κληρονομιών και Κληροδοτημάτων που πρέπει επιτέλους να πάψει να κατοικείται από φαντάσματα και να προχωρήσει στο αύριο μαζί με την υπόλοιπη χώρα.   

Διατάξεις με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα 

Κυρίες και κύριοι, 

Το νομοσχέδιο έχει και πολλές ακόμη διατάξεις που το καθιστούν στον πυρήνα του βαθιά κοινωνικό. Ρυθμίσεις που αγγίζουν την καθημερινότητα των πιο ευάλωτων, στηρίζουν όσους βρίσκονται σε κρίση, διορθώνουν χρόνιες αδικίες και διαμορφώνουν ένα κράτος πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό. Κάθε άρθρο ,είτε αφορά το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, είτε τις φυσικές καταστροφές, έχει στο επίκεντρό του τον πολίτη.

Κεντρική θέση σε αυτή τη στόχευση έχουν οι ρυθμίσεις για το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Δημιουργείται για πρώτη φορά ένας μηχανισμός εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, ώστε ο πολίτης να μπορεί να αποζημιώνεται από το Δημόσιο χωρίς δικαστικές προσφυγές και χωρίς χρόνια ταλαιπωρίας. Παράλληλα, συστήνεται Ειδικό Τμήμα Ταχείας Αντίδρασης για άμεσες γνωμοδοτήσεις σε επείγουσες υποθέσεις δημοσίου συμφέροντος, ενώ δίνεται στο ΝΣΚ η δυνατότητα να σταματά άσκοπες δίκες όταν ο πολίτης έχει ήδη δικαιωθεί αμετάκλητα, εξοικονομώντας χρόνο και δημόσιους πόρους.

Με άλλη διάταξη, διασφαλίζεται ότι τα ποσά που επιδικάστηκαν για τις οικογένειες του Ματιού και της Μάνδρας είναι αφορολόγητα, ανεκχώρητα και ακατάσχετα. Αντίστοιχα, οι ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που επλήγησαν από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias», καθώς και από το φαινόμενο των νεκρών ψαριών στον Παγασητικό, καθίστανται αφορολόγητες, ακατάσχετες και μη συμψηφιστέες, εξασφαλίζοντας ότι οι δικαιούχοι θα λάβουν πραγματική και άμεση στήριξη, ενώ αποκαθίστανται τυχόν ανισότητες σε όσους είχαν ήδη ενισχυθεί.

Στο ίδιο κοινωνικό πλαίσιο εντάσσονται τα άρθρα 178 και 177, που στηρίζουν όσους βρίσκονται σε οικονομική ασφυξία. Με το άρθρο 178, το κράτος επιλέγει να μην ποινικοποιεί την οικονομική δυσκολία: Η ποινική δίωξη για οφειλές προς Δημόσιο και Ταμεία αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της πτώχευσης και εξαλείφεται όταν ο οφειλέτης απαλλάσσεται από τα χρέη του, δίνοντάς του πραγματική «δεύτερη ευκαιρία». Σε συνέργεια με αυτό, το άρθρο 177 δημιουργεί ένα νέο δίχτυ προστασίας με επιταγές (vouchers) για οικονομική και ψυχολογική συμβουλευτική σε όσους κινδυνεύουν από αφερεγγυότητα.

Όλες αυτές οι διατάξεις υπηρετούν μια κοινή λογική: την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της εμπιστοσύνης του πολίτη στο κράτος. Δεν αφήνουν τον πολίτη μόνο απέναντι σε τραγωδίες, σε οικονομική δυσκολία ή σε γραφειοκρατικά αδιέξοδα. Γι’ αυτό το νομοσχέδιο, πέρα από τεχνικό ή θεσμικό, είναι στην ουσία του βαθιά κοινωνικό. Είναι μια δέσμη παρεμβάσεων που αποκαθιστά αδικίες, στηρίζει τους αδύναμους και διαμορφώνει ένα περιβάλλον όπου η Πολιτεία προστατεύει ουσιαστικά τον πολίτη. Θέτει τη χώρα σε κίνηση.

Σας ευχαριστώ.




Μ. Λαζαρίδης για Rafale: «Δεν διαπραγματευόμαστε την ασφάλεια του Έθνους»

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας, Μακάριος Λαζαρίδης, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την τροποποίηση της σύμβασης των μαχητικών Rafale, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας.

«Μια σύμβαση βαθιά εθνική»

Ο κ. Λαζαρίδης υπογράμμισε ότι η συζήτηση αφορά «μια σύμβαση βαθιά εθνική», η οποία συνδέεται άμεσα:

  • με την ασφάλεια του ελληνικού ουρανού,

  • με την εθνική κυριαρχία,

  • με τη ζωή των πιλότων,

  • με την ειρήνη στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Όπως σημείωσε, η προμήθεια των 24 μαχητικών Rafale, που ήδη υπηρετούν στην Πολεμική Αεροπορία, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αναβαθμίσεις στην ιστορία της.

«Δεν αγοράζουμε μόνο αεροπλάνα – εξασφαλίζουμε ότι θα πετούν»

Στη συνέχεια τόνισε ότι η ουσία του νομοσχεδίου είναι η διασφάλιση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των αεροσκαφών:

«Δεν αγοράζουμε μόνο αεροπλάνα, εξασφαλίζουμε ότι αυτά θα πετούν».

Όπως εξήγησε, αυτό επιτυγχάνεται:

  • με νομοθετική συνέπεια,

  • με απόλυτη διαφάνεια,

  • με ακριβή κοστολόγηση,

  • μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες.

Σκοπός είναι η Πολεμική Αεροπορία να μπορεί να επιχειρεί χωρίς κενά και η ελληνική αποτροπή να παραμένει ισχυρή.

«Δεν διαπραγματευόμαστε την ασφάλεια του Έθνους»

Ο κ. Λαζαρίδης ήταν κατηγορηματικός ότι η κυβέρνηση δεν διαπραγματεύεται σε κανένα επίπεδο την ασφάλεια της χώρας:

«Αυτή η Κυβέρνηση δεν διαπραγματεύεται την ασφάλεια του Έθνους».

Παράλληλα, έκανε σύγκριση με το 2019, επισημαίνοντας ότι τα βήματα ενίσχυσης της αποτρεπτικής και διπλωματικής δύναμης της χώρας είναι «αποστομωτικά» σε σχέση με το παρελθόν.

«Η Ελλάδα δεν γυρίζει πίσω»

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας ανέφερε ότι η Βουλή καλείται να ψηφίσει:

  • την ασφάλεια του Έθνους,

  • τη συνέχιση μιας στρατηγικής που απέδωσε,

  • τη θωράκιση της χώρας για το μέλλον.

Όπως χαρακτηριστικά είπε:

«Η Ελλάδα δεν γυρίζει πίσω. Δεν θα ξαναγίνει αδύναμη. Δεν θα ξαναγίνει δεδομένη. Θα παραμείνει θωρακισμένη, υπερήφανη, ισχυρή. Γιατί αυτό αξίζει στην Πατρίδα μας, αυτό απαιτεί η Ιστορία μας και αυτό οφείλουμε στις επόμενες γενιές Ελλήνων».




Κ. Πιερρακάκης : Η ενοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματιστηρίων ανοίγει τον δρόμο για την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων

«Για να καταστεί ουσιαστική η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, δεν απαιτούνται μόνο ρυθμίσεις ή θεσμικές αλλαγές, αλλά και αλλαγή νοοτροπίας ώστε να επιταχυνθούν διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές και να δημιουργηθούν Ευρωπαίοι “πρωταθλητές”. Η Euronext είναι μία από τις ιστορίες επιτυχίας της Ευρώπης και είμαστε πολύ περήφανοι που η Αθήνα θα γίνει μέρος αυτού του δικτύου».

Αυτά τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σε συζήτηση με τον CEO της Euronext Stephane Boujnah, στο πλαίσιο του επενδυτικού roadshow της Morgan Stanley στο Λονδίνο.

«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η εξαγορά του ελληνικού χρηματιστηρίου από την Euronext είναι στρατηγικής σημασίας και εμβληματική. Πάντα θεωρούσαμε πως θα προσφέρει πρόσβαση σε μια ευρύτερη δεξαμενή ρευστότητας» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

«Η εξαγορά», όπως εξήγησε, «θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων, τόσο των μεγαλύτερων όσο και των μικρομεσαίων, και θα επιτρέψει στην ελληνική οικονομία με πολλούς τρόπους και σε πολλαπλά επίπεδα να γίνει πιο ισχυρή και πιο ανθεκτική καθώς προχωράμε μπροστά».

Η άρση των εμποδίων στην ενιαία αγορά θα αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη

Στην ανάγκη άρσης των εμποδίων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο κ. Πιερρακάκης, υπογραμμίζοντας ότι η άρση αυτή θα αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη.

«Το συλλογικό τραύμα της Ελλάδας από την κρίση μεταβολίστηκε σε αλλαγή πολιτικής» είπε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι «η δημοσιονομική πειθαρχία, αυτή τη στιγμή, για την Ελλάδα, θα έλεγα ότι αποτελεί ένα κεκτημένο που αφορά μια ολόκληρη γενιά. Ο πρωθυπουργός είπε στο συνέδριο ότι δεν σκοπεύει να μεταφέρει τον λογαριασμό στην επόμενη γενιά. Κανείς μας δεν σκοπεύει να μεταφέρει τον λογαριασμό στην επόμενη γενιά».

«Η δημοσιονομική πειθαρχία για εμάς αποτελεί κινητήρα ανάπτυξης», διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης, τονίζοντας ότι το επόμενο βήμα για την απελευθέρωση των αναπτυξιακών δυνάμεων στην χώρα περνάει μέσα από την ΕΕ και δεν είναι άλλο από την ολοκλήρωση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων .

«Θα έλεγα ότι, ίσως, θα είναι η μεγαλύτερη χαμένη ευκαιρία της γενιάς μας στην Ευρώπη αν δεν καταφέρουμε να την υλοποιήσουμε. Και η μη υλοποίηση οφείλεται, σε έναν βαθμό, σε εθνικές ευαισθησίες. Συμφωνούμε όλοι, αλλά όλοι προχωρούμε με εθνικούς “αστερίσκους”. Όλοι διατυπώνουμε τα σημεία ανησυχίας που έχουμε».

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη η Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρήσει άμεσα σε πράξεις που να στηρίζουν το όραμα της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, παραθέτοντας το παράδειγμα της Ελλάδας. «Η Euronext για εμάς είναι το απόλυτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση».

«Στην Ευρώπη πρέπει αντί να σκεφτόμαστε πού να εστιάσουμε, να εστιάσουμε στους “πρωταθλητές” μας. Να εστιάσουμε στους τομείς όπου βρισκόμαστε κοντά στην τεχνολογική αιχμή. Να αφαιρέσουμε τα εμπόδια από αυτή την αγορά. Να ασκήσουμε βιομηχανική πολιτική σε αυτή την αγορά».

Stephane Boujnah: Φυσική εξέλιξη η ενοποίηση του ΧΑ με την ενιαία αγορά της Euronext 

«Σήμερα, δέκα χρόνια μετά, όλες οι χώρες που κάποτε αποκαλούνταν PIGS δανείζονται φθηνότερα από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο»,  είπε από πλευράς του  ο Διευθύνων Σύμβουλος της Euronext, Stephane Boujnah. Όπως ανέφερε, η ένταξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς στην ενιαία αγορά της Euronext, αλλά και όλου του οικοσυστήματος γύρω από αυτήν, ήταν μια φυσική εξέλιξη σε μια χώρα που παράγει περισσότερο από όσο μπορεί να απορροφήσει. 

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να διορθώσουμε «μια μεγάλη ανωμαλία», πρόσθεσε. «Υπήρχε κάτι παρωχημένο στην Ελλάδα: οι αγορές ήταν υπερβολικά απομονωμένες. Και όπως η Ελλάδα παράγει πολύ περισσότερα χρηματοοικονομικά ταλέντα απ’ όσα μπορεί να απορροφήσει, έτσι υπήρχε το εξής παράδοξο: ότι μια σπουδαία εταιρεία, με εξαιρετικούς ανθρώπους, που έχει σημειώσει τόσο εντυπωσιακή ανάκαμψη, παρέμενε απομονωμένη».

Στο ίδιο κλίμα με τον Υπουργό, ο κ. Boujnah τόνισε ότι «η συνταγή της επιτυχίας για οτιδήποτε θέλουμε να πετύχουμε στην Ευρώπη συνοψίζεται σε δύο λέξεις: Κλίμακα και ταχύτητα. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε με τον Κυριάκο Πιερρακάκη είναι να λύσουμε το πρόβλημα της ταχύτητας. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι να πετύχουμε κλίμακα». 

Σήμερα, η ενιαία ευρωπαϊκή αγορά της Euronext φτάνει τα 6,5 τρισεκατομμύρια ευρώ σε συνολική κεφαλαιοποίηση, πάνω από το διπλάσιο της αγοράς του Λονδίνου, σύμφωνα πάντα με τον  κ. Boujnah. 

«Αυτό που θα κάνουμε είναι να εντάξουμε τις ελληνικές κεφαλαιαγορές, και όλο το οικοσύστημα γύρω τους, σε αυτό το πλαίσιο», είπε καταλήγοντας ο Διευθύνων Σύμβουλος της Euronext .




Κ. Πιερρακάκης από το Δουβλίνο: «Θέλουμε μία ενιαία ευρωπαϊκή αγορά»

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης συμμετείχε σήμερα στο Δουβλίνο σε fireside chat  στο Ινστιτούτο Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων (Institute of International and European Affairs – IIEA) με τίτλο «Η Επόμενη Φάση Ανάπτυξης της Ευρώπης: Ενοποίηση, Καινοτομία και Ψηφιακή Οικονομία». Στη συζήτηση που ακολούθησε ο υπουργός αναφέρθηκε στο ελληνικό παράδειγμα ψηφιακής μεταρρύθμισης και τις δυνατότητες άντλησης εμπειρίας και τεχνογνωσίας για την ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής ενοποίησης. 

Ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η Ελλάδα κατάφερε να μετατραπεί από την χώρα με τη μεγαλύτερη γραφειοκρατία σε ευρωπαϊκό παράδειγμα ψηφιακής μετάβασης, με γνώμονα την εξυπηρέτηση των πολιτών στις συναλλαγές τους με το κράτος:

«Οι πολίτες δεν ενδιαφέρονται για το Υπουργείο Α ή Β. Ενδιαφέρονται να εξυπηρετούνται. Με αυτό το πνεύμα δημιουργήσαμε το gov.gr, μια από τις πιο δημοφιλείς μεταρρυθμίσεις στην ιστορία της χώρας».

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Υπουργός μίλησε για την ανάγκη μεγάλης αλλαγής κλίμακας:

«Η Ευρώπη πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα: θέλουμε 27 αποτελεσματικές αγορές ή μία; Χωρίς ενιαία αγορά παγκοσμίου μεγέθους, δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε ευρωπαϊκούς  και παγκόσμιους  πρωταθλητές τεχνολογίας», είπε.

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε ειδικά στην ανάγκη υλοποίησης της Έκθεσης Ντράγκι, καθώς και διασυνοριακών συγχωνεύσεων και συνεργειών, οι οποίες θα στηριχθούν από την ολοκλήρωση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων.

«Το οικονομικό μας ‘πεπρωμένο’ θα πρέπει να μπορεί να πραγματοποιηθεί πλήρως εντός της ευρωπαϊκής ηπείρου. Και για να το πετύχουμε αυτό, φτάνουμε στις βασικές συζητήσεις που διεξάγονται αυτή τη στιγμή στο επίπεδο της Ευρωζώνης και της ΕΕ: απλοποίηση, Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, ψηφιακό ευρώ και η καινοτόμος οικονομία γύρω από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, όλα αυτά εξελίσσονται ταυτόχρονα, μαζί με τις εγχώριες πολιτικές, οι οποίες εδώ στην Ιρλανδία υπήρξαν ιδιαίτερα επιτυχημένες».

Ψηφιακό ευρώ και τεχνητή νοημοσύνη: Η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει την κούρσα

Ο Υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη ταχείας αλλά έξυπνης ευρωπαϊκής ρύθμισης σχετικά με το ψηφιακό νόμισμα και τα stablecoins: «Το 95% των stablecoins είναι σε δολάρια. Μόλις 1% σε ευρώ. Δεν μπορούμε να απουσιάζουμε από αυτή την τεχνολογική εξέλιξη. Χρειαζόμαστε μια ισχυρή κοινή  ‘άγκυρα’, το ψηφιακό ευρώ, γύρω από το οποίο θα αναπτυχθεί η ιδιωτική καινοτομία», είπε.

Παράλληλα, προειδοποίησε ότι οι τεχνολογικές αλλαγές τρέχουν με ταχύτητα που οι πολιτικοί θεσμοί δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η ικανότητα προσαρμογής στην τεχνολογική εξέλιξη είναι το «μεγάλο στοίχημα της εποχής μας».

Η ελληνική επιστροφή: Από το -25% του ΑΕΠ στη δημοσιονομική σταθερότητα

«Στην Ελλάδα χάσαμε το 25% του ΑΕΠ μας. Σε πραγματικούς όρους, αυτό ήταν το δικό μας 1929, η Μεγάλη Ύφεση. Η έξοδος από αυτήν την κρίση αποτελεί απόδειξη της δύναμης της ελληνικής κοινωνίας και της ευρωπαϊκής στήριξης».

Ο Υπουργός υπογράμμισε τη θεαματική βελτίωση της ελληνικής οικονομίας μετά από μια δεκαετία κρίσης και τρία προγράμματα διάσωσης.

«Σήμερα η Ελλάδα έχει τον ταχύτερα αποκλιμακούμενο λόγο χρέους προς ΑΕΠ στην Ευρώπη. Από σχεδόν 210% μετά την πανδημία, θα βρεθούμε κάτω από το 120% το 2029», είπε ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση πέρασε από τη Βουλή «τη μεγαλύτερη φορολογική μείωση στη σύγχρονη ιστορία μας, ειδικά σχεδιασμένη γύρω από το δημογραφικό. Με 1,3 παιδιά ανά ζευγάρι, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το πρόβλημα». 

Κλείνοντας την τοποθέτηση του, ο Υπουργός τόνισε:

«Είμαι αισιόδοξος. Η Ευρώπη πάντα έκανε άλματα μπροστά μετά από κρίσεις. Τώρα πρέπει να μάθουμε να προχωρούμε μπροστά όχι επειδή έχουμε κρίσεις, αλλά επειδή αναγνωρίζουμε τις ευκαιρίες».




Θ.Ξανθόπουλος | Αντιμετώπιση προβλημάτων στην καλλιέργεια των φασολιών του Κάτω Νευροκοπίου

Ο βουλευτής Δράμας Θ. Ξανθόπουλος κατέθεσε Αναφορά με την επιστολή του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ορεινών Προϊόντων Δήμου Κάτω Νευροκοπίου, σχετικά με τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καλλιεργητές των δύο κύριων ποικιλιών φασολιών της περιοχής και που τους οδηγούν σε απόγνωση και εγκατάλειψη της παραγωγής.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή, οι καλλιέργειες των παραδοσιακών αυτών προϊόντων φασολιού που έχουν χαρακτηριστεί ως Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (Π.Γ.Ε.) από το 1994, έχουν πληγεί επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια  από ακραία καιρικά φαινόμενα, και οι αγρότες της περιοχής ανέμεναν τη στήριξη της Πολιτείας για την ανακούφιση των ζημιών που υπέστησαν χωρίς όμως αντίκρυσμα.

Αναφέρουν συγκεκριμένα, τον παρατεταμένο καύσωνα του 2023 που οδήγησε σε σημαντική μείωση της παραγωγής και τις σημαντικές ζημιές του 2024 για τις οποίες αναμένουν ακόμη τις οφειλόμενες αποζημιώσεις. Για φέτος υπογραμμίζουν ότι οι συνεχόμενες και έντονες βροχοπτώσεις των δύο προηγούμενων μηνών έχουν εμποδίσει την έγκαιρη συγκομιδή της ποικιλίας «Γίγαντες Κάτω Νευροκοπίου» η οποία προβλέπεται να μην καταστεί δυνατή τελικά.

Απογοητευμένοι από τις συνεχείς απώλειες και την έλλειψη ουσιαστικής στήριξης, οι καλλιεργητές οδηγούνται σταδιακά στη μείωση ή ακόμη και στην εγκατάλειψη της καλλιέργειας.  Για τους λογους αυτούς,ο βουλευτής ζητά ενημέρωση από τον αρμόδιο υπουργό για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων και την στήριξη των καλλιεργητών.

Αναφορά :




Συνάντηση Κ. Πιερρακάκη με τον Ιρλανδό ΥΠΟΙΚ | “Έχουμε πολλά να διδαχθούμε η μία χώρα από την άλλη”

Συνάντηση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομικών της Ιρλανδίας Simon Harris

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης συναντήθηκε σήμερα στο Δουβλίνο με τον Αντιπρόεδρο της Ιρλανδικής Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομικών Simon Harris. Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών επιβεβαιώθηκε το άριστο επίπεδο των διμερών σχέσεων Ελλάδας–Ιρλανδίας και η κοινή δέσμευση για στενή συνεργασία σε κρίσιμες ευρωπαϊκές προτεραιότητες.

Οι δύο Υπουργοί συζήτησαν την προετοιμασία των επερχόμενων Προεδριών της ΕΕ, καθώς η Ιρλανδία αναλαμβάνει το δεύτερο εξάμηνο του 2026 και η Ελλάδα το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2027. Οι δύο Υπουργοί  συμφώνησαν στη σημασία μιας συντονισμένης προσέγγισης και στη διαμόρφωση μιας συνεκτικής ατζέντας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της ανθεκτικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς.

Στο πλαίσιο της συζήτησης εξετάστηκαν ζητήματα που αφορούν στην Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, καθώς και στο ψηφιακό ευρώ. Ο Υπουργός παρουσίασε τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας, τη σταθερή πορεία δημοσιονομικής εξυγίανσης και τον ρόλο της ψηφιακής μεταρρύθμισης στη βελτίωση της οικονομικής λειτουργίας του κράτους.

Ο κ. Πιερρακάκης ενημέρωσε τον Ιρλανδό ομόλογό του για την πρωτοβουλία «Μίτος», τη χαρτογράφηση και απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τη συμβολή της ψηφιοποίησης στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην αύξηση των δημοσίων εσόδων και στη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος.

Οι δύο πλευρές αντάλλαξαν επίσης απόψεις σχετικά με την πορεία ανάκαμψης Ελλάδας και Ιρλανδίας από τις κρίσεις της προηγούμενης δεκαετίας, επισημαίνοντας ότι και οι δύο χώρες εφαρμόζουν μεταρρυθμίσεις και επιτυγχάνουν δημοσιονομικά πλεονάσματα που επιστρέφουν στην κοινωνία και στηρίζουν τη σταδιακή αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ένταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών στον όμιλο Euronext – στον οποίο συμμετέχει και το Χρηματιστήριο του Δουβλίνου – εξέλιξη που δημιουργεί ισχυρές νέες ευκαιρίες χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις και ενισχύει την Ένωση Κεφαλαιαγορών. Συζητήθηκαν επίσης η εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς, οι μεταρρυθμίσεις που προτείνουν οι εκθέσεις Draghi και Letta και οι προτεραιότητες του ECOFIN ενόψει των δύο επερχόμενων προεδριών.

Simon Harris: «Είναι σημαντικό να ενισχύσουμε την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς»

Πριν από την συνάντηση, ο Αντιπρόεδρος της Ιρλανδίας και Υπουργός Οικονομικών Simon Harris δήλωσε :

«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που καλωσορίζω τον Υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη στο Δουβλίνο, καθώς γιορτάζουμε την πεντηκοστή επέτειο από την έναρξη των διπλωματικών σχέσεων Ιρλανδίας – Ελλάδας. Η ισχυρή οικονομική επίδοση της χώρας του αποτελεί απόδειξη των μεταρρυθμίσεων που έχει υλοποιήσει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, κάτι θετικό για την ευρωπαϊκή οικονομία συνολικά και για τους διμερείς οικονομικούς δεσμούς μας. Σε μια περίοδο γεωπολιτικής αστάθειας και οικονομικής αβεβαιότητας, είναι πιο αναγκαίο από ποτέ να ενισχύσουμε τον συντονισμό των οικονομικών μας πολιτικών και την εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς. Ανυπομονώ να συνεργαστούμε στενά ενόψει των επόμενων ευρωπαϊκών προεδριών μας».

Κυριάκος Πιερρακάκης: «Μας ενώνει το κοινό μας όραμα για μια ισχυρή Ευρώπη»

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης τόνισε :

«Η Ελλάδα και η Ιρλανδία, δύο χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας αλλά στην καρδιά της ευρωπαϊκής θεσμικής αρχιτεκτονικής, μοιράζονται κοινές αξίες και ένα κοινό όραμα για μια ισχυρή Ευρώπη. Ακολουθούμε τον δρόμο της δημοσιονομικής σύνεσης και σταθερότητας, έχουμε αφήσει την κρίση πίσω μας και δημιουργούμε δημοσιονομικά πλεονάσματα που επιστρέφουν στην κοινωνία και συμβάλλουν στη μείωση του χρέους. Έχουμε πολλά να διδαχθούμε η μία χώρα από την άλλη. Η ένταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών στον όμιλο Euronext ανοίγει σημαντικές ευκαιρίες χρηματοδότησης για τις οικονομίες και τις επιχειρήσεις μας. Μας ενώνει το ευρωπαϊκό μας σπίτι και η κοινή μας στόχευση για μια ολοκληρωμένη, ανταγωνιστική ενιαία αγορά χωρίς περιττά εμπόδια και γραφειοκρατία».




Κ. Πιερρακάκης στους Irish Times | Αλλάζουμε την οικονομία με τεχνολογία, ταλέντο και σταθερότητα

«Η Ιρλανδία προσφέρει ένα ισχυρό παράδειγμα του τι μπορεί να επιτύχει μια ανοιχτή οικονομία που βασίζεται στην καινοτομία, όταν συνδυάζει στρατηγική σαφήνεια με ισχυρή δέσμευση στις δεξιότητες και την έρευνα. Η ικανότητά της να προσελκύει ταλέντο, ιδέες και επενδύσεις  και να τα μετατρέπει αυτά σε βιώσιμη ανάπτυξη , αποτελεί πηγή πραγματικής έμπνευσης».

 Αυτό υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης σε δηλώσεις του στους Irish Times, με αφορμή την επίσκεψη του στο Δουβλίνο  όπου θα έχει αύριο σειρά επαφών κορυφής.

 Ο κ. Πιερρακάκης εξέφρασε την άποψη ότι «η Ιρλανδία και η Ελλάδα έχουν πολλά να μάθουν η μία από την άλλη» και τόνισε ότι «η οπτική αυτή βρίσκει βαθιά απήχηση στην Ελλάδα, καθώς ενισχύουμε τη μεταμόρφωσή μας σε μια οικονομία που τροφοδοτείται από την τεχνολογία, το ταλέντο και τη μακροπρόθεσμη σταθερότητα».

«Η εμπειρία μας» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Υπουργός «δείχνει πως η σταθερότητα, όταν συνδυάζεται με μια μεταρρυθμιστική νοοτροπία, μπορεί να αποτελέσει θεμέλιο για ανανέωση. Συνδυάσαμε δημοσιονομική αξιοπιστία με μια ευρεία ψηφιακή μεταρρύθμιση, ανακτήσαμε την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και δημιουργήσαμε συνθήκες που προσελκύουν ολοένα και περισσότερο επενδύσεις και επιχειρηματικότητα».

Κυριάκος Πιερρακάκης για Eurogroup :

Ενίσχυση αξιοπιστίας και στρατηγικής κατεύθυνσης στην Ευρωζώνη

Ο κ. Πιερρακάκης, σύμφωνα με το δημοσίευμα, τόνισε ότι το γεγονός πως ένας Έλληνας διεκδικεί την Προεδρία του Eurogroup αποτελεί αναπόσπαστο μέρος «της ιστορίας της δημοσιονομικής μεταρρύθμισης και της ανθεκτικότητας – μακροοικονομικής και κοινωνικής – που οδήγησε τη χώρα από “περίπτωση υψηλού ρίσκου στην Ευρώπη” σε κράτος που ενισχύει την αξιοπιστία, τη σταθερότητα και τη διορατικότητα της ηπείρου».

Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών διευκρίνισε, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για τις προτεραιότητες που θα έθετε σε περίπτωση ανάληψης της προεδρίας του Eurogroup, ότι πρώτο του μέλημα θα ήταν να διασφαλίσει πως το θεσμικό αυτό όργανο «θα αποτελέσει ακόμη πιο αποτελεσματική άγκυρα σταθερότητας και στρατηγικής κατεύθυνσης για τη ζώνη του ευρώ».

Οι επίσημες επαφές του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο Δουβλίνο

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης,  θα έχει από αύριο σειρά συναντήσεων υψηλού επιπέδου με την πολιτική και θεσμική ηγεσία της Ιρλανδίας, με στόχο την ενίσχυση της ελληνοϊρλανδικής συνεργασίας και την προώθηση του ευρωπαϊκού διαλόγου σε στρατηγικά ζητήματα. 

Αύριο το πρωί, 1η Δεκεμβρίου, ο Υπουργός θα συναντηθεί με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομικών της Ιρλανδίας, Simon Harris, όπου θα εξεταστούν οι διμερείς οικονομικές σχέσεις, οι δυνατότητες ενίσχυσης της συνεργασίας στους τομείς των επενδύσεων και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, καθώς και οι προοπτικές που δημιουργεί η ένταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών στον όμιλο Euronext. Η συζήτηση θα εστιάσει επίσης στην εμβάθυνση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, στην υλοποίηση της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων και στη διεύρυνση των ευρωπαϊκών αγορών κεφαλαίου. 

Ακολούθως, ο Υπουργός θα πραγματοποιήσει συνάντηση με τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Ιρλανδίας, Gabriel Makhlouf, με αντικείμενο τις οικονομικές εξελίξεις στην Ευρωζώνη, τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, την ανάπτυξη των κεφαλαιαγορών και τις προκλήσεις που συνδέονται με το ψηφιακό ευρώ. 

Στο πλαίσιο της επίσκεψης, ο κ. Πιερρακάκης θα συμμετάσχει σε εκδήλωση του Institute of International & European Affairs (IIEA) με θέμα «Η νέα φάση ανάπτυξης της Ευρώπης: Ολοκλήρωση, Καινοτομία και Ψηφιακή Οικονομία», όπου θα παρουσιάσει τις ελληνικές προτάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης με στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξης στη νέα εποχή.




Ο Χ. Χρυσανίδης για τα έξι χρόνια διοίκησης Μουριάδη

Χαρ. Χρυσανίδης: «Ο κ. Μουριάδης είναι δήμαρχος έξι χρόνια, αλλά συνεχίζει να λειτουργεί χωρίς γνώση, σχεδιασμό και στόχους»

Σε λίγες μέρες, συμπληρώνονται δύο χρόνια από την δεύτερη εκλογή του κ. Μουριάδη στην θέση του δημάρχου Καβάλας. Χωρίς καμία πρόθεση μηδενισμού των πάντων, θέλω να επισημάνω, για πολλοστή φορά, τα οδυνηρά συμπεράσματα στα οποία αβίαστα καταλήγει ο κάθε δημότης:

  1. Δεν υπάρχει ρεαλιστικός προγραμματισμός με ξεκάθαρους στόχους και στρατηγική επίτευξής τους. Για το λόγο αυτό η διοίκηση Μουριάδη πελαγοδρομεί ανάμεσα στα προβλήματα και πετάγεται σπασμωδικά από το ένα στο άλλο, με αποτέλεσμα να μη λύνεται κανένα από αυτά οριστικά και όλα μαζί να γίνονται τελικά χειρότερα.
  2. Έξι χρόνια τώρα, δεν έχει καν «αγγίξει»  την αναθεώρηση του απαρχαιωμένου σχεδίου πόλης που θα έδινε προοπτική λύσης σε πολλά προβλήματα. Ο λόγος είναι απλός: Κάτι τέτοιο χρειάζεται πολλή δουλειά, με αποτελέσματα που θα φανούν όμως μακροπρόθεσμα. Και αυτό δεν τον συμφέρει, γιατί δυστυχώς λειτουργεί ψηφοθηρικά. 
  3.  Μαζί με την αναθεώρηση του σχεδίου πόλης θα έμπαινε σε τροχιά και το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, το μέγεθος του οποίου μάλλον μόνον ο κ. Μουριάδης δεν αντιλαμβάνεται. Αφού τον διακατέχει «το όραμα της Μονεμβασιάς», ας ρίξει τότε μια ματιά και στα δημοτικά τέλη του δήμου Μονεμβασιάς, τα οποία είναι περίπου τα μισά από τα δικά μας. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα έγκυρων εντύπων, ο Δήμος Καβάλας φιγουράρει στην πρώτη τριάδα των ΟΤΑ με τα ακριβότερα δημοτικά τέλη!
  4. Ακόμη και το έργα που έγιναν (π.χ. πεζοδρόμηση οδού Αβέρωφ, διαμόρφωση οδού Κουντουριώτου, δημιουργία κυκλικού κόμβου που θα μπορούσε να είναι περισσότερο λειτουργικός) έκαναν πιο δύσκολη την καθημερινότητα πεζών και οδηγών. Εμμονικά συνεχίζει να υποστηρίζει ο κ. Μουριάδης ότι «το κέντρο της πόλης δεν είναι για τα αυτοκίνητα», χωρίς όμως να αναλογίζεται πώς μπορούν οι πεζοί να κυκλοφορήσουν σε ένα επικλινές έδαφος, με τόσο δύσκολες ανηφόρες, με στενούς δρόμους, χωρίς πεζοδρόμια, δίχως χώρους στάθμευσης, χωρίς αστική συγκοινωνία, χωρίς περιμετρική…χωρίς τελικά μια διοίκηση που να τους σέβεται και να τους υπολογίζει. 
  5.   Ολοκληρώθηκε η ανάπλαση της πλατείας Καπνεργάτη και την απολαμβάνει πλέον όλος ο κόσμος. Οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημα στη διοίκηση του κ. Μουριάδη για το έργο αυτό, χωρίς όμως να ξεχνάμε τον χρόνο που χρειάστηκε για την κατασκευή της, το κόστος της, τους υπερβολικούς όγκους σκυροδέματος που μοιάζουν σαν τα οχυρά της γραμμής Μεταξά, το πλαστικοποιημένο «ξύλινο» δάπεδο που σε λίγο καιρό θα μοιάζει με παζλ σπασμένων κομματιών και άλλες πολλές αστοχίες σε σχεδιασμό και υλικά που δυστυχώς θα βρούμε μπροστά μας.  Σειρά τώρα ελπίζουμε να πάρει -επιτέλους – το πολύπαθο πάρκο Φαλήρου με στοιχειώδη φωτισμό, ευπρεπισμό, καθαριότητα, φύλαξη και ένα συντηρημένο γήπεδο μπάσκετ όπως επί Λευτέρη Αθανασιάδη, αλλά και το – κάποτε – ανοιχτό κολυμβητήριο που έχει καταντήσει μια εστία μόλυνσης και αδιαφορίας στο κέντρο της πόλης, χωρίς να συγκινείται κανείς εκ των διοικούντων. 
  6. Ομολόγησε ο κ. Μουριάδης ότι πέρασε…τυχαία (!) από τις δημοτικές τουαλέτες της κεντρικής πλατείας, μετά από έξι ολόκληρα χρόνια που είναι δήμαρχος Καβάλας και «του έπεσαν τα μούτρα». Θα είδε φαντάζομαι και τη συνολική εικόνα της κεντρικής πλατείας Ελευθερίας που δεν τιμά κανέναν, και για την οποία ο ίδιος φέρει μεγάλη ευθύνη.
  7. Δεν θα αναφερθώ σήμερα αναλυτικά ούτε στις γύρω συνοικίες, ούτε στα χωριά και τους οικισμούς, ούτε στους αγρότες του δήμου, ούτε στο Διόνυσο, ούτε στο παλιό νοσοκομείο, ούτε στο Περιγιάλι, ούτε στην δημοτική αγορά, ούτε και στην κεντρική λαχαναγορά. Θα αναφερθώ όμως στο ένα και μοναδικό κοινό σημείο που παρουσιάζουν όλα τα παραπάνω: Την ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ από τη δημοτική αρχή που τα θυμάται μόνο όταν πλησιάζουν οι εκλογές. 

ΟΛΑ τα παραπάνω χρειάζονται ΟΡΓΑΝΩΣΗ, ΣΤΟΧΕΥΣΗ και κυρίως ΧΡΗΜΑΤΑ που προέρχονται είτε από ευρωπαϊκά προγράμματα, είτε από την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, είτε από τον περιορισμό της κάθε μορφής σπατάλης (αρχής γενομένης από τις αμέτρητες και πολλές φορές αχρείαστες απευθείας αναθέσεις και τις δράσεις «βιτρίνας»).

 Η σημερινή διοίκηση του Δήμου Καβάλας όμως γνωρίζει δύο μόνο πηγές χρηματοδότησης: Τις επιχορηγήσεις από το κράτος και την αύξηση των δημοτικών ή άλλων τελών εις βάρος των δημοτών. 

Δυστυχώς για όλους μας δεν διαφαίνεται κάποια αλλαγή στις παραπάνω τακτικές. Ελπίζουμε ότι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια ο κ. Μουριάδης και η ομάδα του θα μας διαψεύσουν. Και τότε θα είμαστε οι πρώτοι που θα τους χειροκροτήσουμε. 

Χαράλαμπος Ν. Χρυσανίδης

Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης

«ΕΡΓΟ ΤΩΡΑ»




Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία | Η ΑΜΘ δεν αντέχει άλλο σιδηροδρομικό αποκλεισμό

Με ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή και έντονη συζήτηση πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση της «Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας» για την εξάχρονη διακοπή του σιδηροδρόμου στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη.

Στην εκδήλωση μίλησαν ο πρώην Περιφερειακός Σύμβουλος  Κώστας Κατσιμίγας, ο Πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας, και ο επικεφαλής της παράταξης Στέργιος Ηλιόπουλος.

Τοποθετήθηκε ο Βουλευτής της Νέας Αριστεράς Χουσεΐν Ζεϊμπέκ

Οι ομιλητές περιέγραψαν με τεκμηριωμένο και απολύτως ρεαλιστικό τρόπο μια κατάσταση που αποτελεί μείζον αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόβλημα: η ΑΜΘ παραμένει χωρίς τρένο, σε μια εποχή που οι γειτονικές χώρες επενδύουν ταχύτατα στις σιδηροδρομικές τους υποδομές.

Από τη διάλυση του προσωπικού μετά το 2010, την απώλεια τεχνογνωσίας, τον κλειστό σταθμό σε Ξάνθη–Κομοτηνή–Δράμα, μέχρι την κατάρρευση της τηλεδιοίκησης και τη λεηλασία των διαβάσεων — η εικόνα είναι απολύτως ενδεικτική μιας διαχρονικής πολιτικής εγκατάλειψης.

Η περιοχή λειτουργεί πλέον με μια “γραμμή–φάντασμα”, όπου ένας εργαζόμενος κατεβαίνει σε κάθε διάβαση για να κουνήσει σημαία, την ώρα που το κράτος ανακοινώνει «τρένα υδρογόνου» και φαραωνικά σχέδια χωρίς αντίκρισμα.

Η πολιτική διάσταση είναι ξεκάθαρη.

Όπως αναφέρθηκε από όλους τους ομιλητές, ο αποκλεισμός της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης δεν είναι τεχνικό πρόβλημα, αλλά αποτέλεσμα μιας κεντρικής πολιτικής επιλογής που για δεκαετίες επενδύει μονομερώς στον άξονα Πάτρα–Αθήνα–Θεσσαλονίκη–Ειδομένη-Προμαχώνας( ΠΑΘΕΠ), αφήνοντας την περιφέρεια να καταρρεύσει.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΘΡΑΚΗ

  1. Βελτίωση και αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκη–Ξάνθη–Αλεξανδρούπολη

Η άμεση επαναλειτουργία της γραμμής περνά μέσα από ρεαλιστικές, οικονομικές και τεχνικά ώριμες παρεμβάσεις που μπορούν να υλοποιηθούν εντός μηνών, όχι δεκαετιών:

  • Αποκατάσταση επιδομής στα επικίνδυνα σημεία (Λευκοθέα–Δράμα, Σταυρούπολη–Τοξότες, Μέστη–Αλεξανδρούπολη).
  • Επαναλειτουργία τηλεδιοίκησης, έστω και του παλαιού συστήματος.
  • Περίφραξη της γραμμής και ριζική μείωση των ισόπεδων διαβάσεων με σταδιακή κατασκευή ανισόπεδων.
  • Ενίσχυση προσωπικού σε σταθμούς και κρίσιμα σημεία ελέγχου, ώστε η κυκλοφορία να πάψει να εξαρτάται από έναν εργαζόμενο που «κατεβαίνει να κουνήσει σημαία».

Με αυτές τις παρεμβάσεις, τρένα Intercity της δεκαετίας του ’80 μπορούν να κινούνται με 140–160 km/h, καλύπτοντας Θεσσαλονίκη–Ξάνθη σε 2–2,5 ώρες.

  1. Δημόσιος έλεγχος – Χρηματοδότηση – Νέο τροχαίο υλικό
  • Επαναφορά του σιδηροδρόμου σε δημόσιο καθεστώς όπου λειτουργία και κοινωνικό όφελος αποτελούν προτεραιότητα.
  • Ανακατεύθυνση της ετήσιας επιδότησης των 8 εκατ. ευρώ από την ήδη κερδοφόρα Αθήνα–Θεσσαλονίκη προς την Ανατολική Μακεδονία & Θράκη.
  • Πρόγραμμα επενδύσεων για νέο τροχαίο υλικό, επισκευή υφιστάμενων συρμών και ενίσχυση των συνεργείων.
  1. Σιδηροδρομικός σχεδιασμός που υπηρετεί την οικονομία – όχι τις εξαγγελίες

Η σιδηροδρομική στρατηγική για τη Βόρεια Ελλάδα οφείλει να εντάξει κεντρικά την Καβάλα και το λιμάνι Φίλιππος Β΄ — το μοναδικό στην Ελλάδα ικανό να εξυπηρετήσει πλοία SUEZMAX

Η σύνδεση του λιμανιού με τον άξονα Θεσσαλονίκη–Σέρρες–Δράμα–Καβάλα–Ξάνθη–Αλεξανδρούπολη δεν είναι “συμπληρωματική επιλογή”: είναι αναγκαίος όρος για την εμπορευματική ικανότητα, την περιφερειακή συνοχή και την εθνική ανταγωνιστικότητα.

Η ενσωμάτωσή του στο δίκτυο αποτελεί βασικό κριτήριο βιώσιμου σχεδιασμού και ρεαλιστική προϋπόθεση για την επαναφορά του σιδηροδρόμου στη Ανατολική Μακεδονία- Θράκη.

Με άλλα λόγια:

Δεν υπάρχει σοβαρή σιδηροδρομική πολιτική στην Ανατολική Μακεδονία- Θράκη αν αγνοείται το λιμάνι της Καβάλας.

  1. Διεθνής προοπτική – Η χαμένη σύνδεση με Κωνσταντινούπολη
  • Η άρνηση της χώρας να εξυπηρετήσει τα 3 εβδομαδιαία εμπορικά τρένα Κωνσταντινούπολη–Θεσσαλονίκη (τζίρος 6 εκατ.) αποτελεί σύμπτωμα της κατάρρευσης του συστήματος.
  • Στρατηγικός στόχος πρέπει να είναι ο άξονας Θεσσαλονίκη–Κωνσταντινούπολη, όχι ένας «προαστιακός Θεσσαλονίκης» που αγνοεί Δράμα–Σέρρες–Καβάλα.
  1. Συμπέρασμα Προτάσεων

Η επαναλειτουργία του τρένου στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη δεν είναι τεχνικό έργο — είναι πολιτική απόφαση.
Η Περιφέρεια πρέπει να απαιτήσει:
άμεση αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής
δημόσιο έλεγχο
σύνδεση με το λιμάνι Φίλιππος Β΄
χρηματοδότηση και ολοκληρωμένο σχεδιασμό

Η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη δεν μπορεί να μείνει άλλη μια ημέρα σιδηροδρομικά αποκλεισμένη.

Το γραφείο τύπου της παράταξης
«Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία»

Δελτίο τύπου




Κ.Πιερρακάκης | Δεύτερη ευκαιρία στους πολίτες για την επιστροφή ενοικίου

Το μήνυμα ότι το μέτρο της επιστροφής ενοικίου βασίζεται αποκλειστικά στα ποσά που δηλώνουν οι ίδιοι οι πολίτες στο Ε1, έστειλε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοινώνοντας δεύτερη ευκαιρία έως τις 30 Δεκεμβρίου 2025 για υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων από όσους έχουν δηλώσει μικρότερο μίσθωμα από αυτό που πραγματικά κατέβαλαν.

Ακολουθεί η δήλωση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη:

«Στην επιστροφή ενοικίου ακολουθήσαμε έναν κανόνα: Oι πολίτες έλαβαν πίσω το 1/12 αυτού που δήλωσαν στο Ε1 τους για το έτος 2024. Εκεί πρέπει να δηλώνουμε το ετήσιο και όχι το μηνιαίο ποσό και ακριβώς επειδή αντιλαμβανόμασταν και αντιληφθήκαμε ότι αρκετοί είχαν κάνει το λάθος παλαιότερα να δηλώσουν το μηνιαίο δώσαμε μέχρι τις 30/09 την ευκαιρία σε κάθε πολίτη να κάνει μια διόρθωση στο Ε1 του.

Τις τελευταίες ώρες όμως βλέπουμε ότι υπάρχουν ακόμη συμπολίτες μας οι οποίοι δεν έχουν κάνει αυτήν τη διόρθωση.

Ακριβώς για αυτόν τον λόγο η ΑΑΔΕ θα δώσει παράταση, θα δώσει μια δεύτερη ευκαιρία, μια δεύτερη δυνατότητα σε κάθε πολίτη μέχρι τις 30/12 να προβεί σε διορθωτική δήλωση και να δηλώσει το ποσό της ετήσιας δαπάνης για το 2024 στο Ε1 του.

Αυτός είναι, άλλωστε, ο δεύτερος λόγος για τον οποίο προβήκαμε στο μέτρο της επιστροφής του ενός ενοικίου: Να δηλώσουμε όλες και όλοι τα πραγματικά ποσά τα οποία δαπανούμε για ενοίκια. Ο βασικός λόγος βέβαια είναι η στήριξη της κοινωνίας, είναι η στήριξη της κάθε οικογένειας.

Και ακριβώς για αυτόν τον λόγο χρειάζεται να δηλώσουμε όλες και όλοι τα πραγματικά ποσά».

Η δήλωση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη είναι διαθέσιμη από την ΕΡΤ




ΑΜΘ | Συνάντηση Περιφερειάρχη με Ομοσπονδίες ΕΒΕ για ενίσχυση μικρών επιχειρήσεων

Οι Ομοσπονδίες Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων της Περιφέρειας ΑΜΘ είχαν συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Χριστόδουλο Τοψίδη με θέμα την αναζήτηση τρόπων ουσιαστικής ενίσχυσης των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων της περιοχής. 

Παρόντες στη συνάντηση ήταν οι Πρόεδροι με μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των Ομοσπονδιών της Α.Μ.Θ. , καθώς και εκπρόσωποι της Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας και του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ). Η συνάντηση έγινε σε θετικό κλίμα με την Περιφερειακή Αρχή να κατανοεί την ανάγκη ενίσχυσης του συνόλου των μικρών επιχειρήσεων, ιδίως στο κομμάτι της ενεργειακής ανθεκτικότητας, της δυνατότητας τους δηλαδή να ανταπεξέλθουν στο δυσβάσταχτο κόστος ενέργειας που έχει αυξηθεί περισσότερο από 40% την τελευταία τριετία. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξει εξειδίκευση των προτάσεων από το Ινστιτούτο της ΓΣΕΒΕΕ, αλλά και από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας, στοχεύοντας σε νέες παρεμβάσεις που θα απευθύνονται στο σύνολο των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Στόχος του χρηματοδοτικού εργαλείου που συζητήθηκε είναι η παράκαμψη του τραπεζικού συστήματος ώστε η οικονομική ενίσχυση  να γίνει άμεσα στα ταμεία των επιχειρήσεων. Παράλληλα, οι διοικήσεις των Ομοσπονδιών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης θα ζητήσουν τη συνδρομή της ΓΣΕΒΕΕ προκειμένου να θέσουν στην Κεντρική Διοίκηση και στα αρμόδια υπουργεία το ζήτημα ουσιαστικής και άμεσης ελάφρυνσης των μικρών επιχειρήσεων από τα αυξανόμενα ενεργειακά βάρη, με αξιοποίηση είτε ενωσιακών, είτε εθνικών πόρων. Σε αυτή την προσπάθεια η υποστήριξη της Περιφερειακής Αρχής ΑΜΘ θεωρείται δεδομένη από τους εκπροσώπους επαγγελματιών, βιοτεχνών και εμπόρων.     

 




Ν. Παναγιωτόπουλος : “Οι χαμένες ευκαιρίες που πρέπει να κερδίσει η Καβάλα”

Ο βουλευτής Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός, Νίκος Παναγιωτόπουλος, μιλά για τις μεγάλες εκκρεμότητες και τις χαμένες ευκαιρίες που ταλανίζουν τον Νομό Καβάλας.

Από την ανάγκη άμεσης χρηματοδότησης τριών σχολικών μονάδων, μέχρι την αξιοποίηση του στρατοπέδου Ασημακοπούλου, που παραμένει δέσμευση προς την τοπική κοινωνία, και την «ανησυχητική σιωπή» γύρω από το μέλλον της ακτής Καλαμίτσας, ο κ. Παναγιωτόπουλος τοποθετείται με σαφείς θέσεις. Παράλληλα, σχολιάζει τα αγροτικά μπλόκα και τις κυβερνητικές ενισχύσεις προς τον πρωτογενή τομέα, τονίζοντας ότι η Καβάλα χρειάζεται ξεκάθαρες αποφάσεις και γρήγορα βήματα μπροστά. Στη συνέντευξη που ακολουθεί απαντά σε όλα τα κρίσιμα ερωτήματα της τοπικής κοινωνίας.

Ερ.: Κύριε Παναγιωτόπουλε, ας ξεκινήσουμε από την εκπαίδευση. Ποια είναι η εικόνα για τη χρηματοδότηση των σχολικών υποδομών στον Νομό Καβάλας;

Νίκος Παναγιωτόπουλος:
Τα σχολεία του νομού μας έχουν φτάσει σε ένα οριακό σημείο. Υπάρχουν κτήρια που χτίστηκαν δεκαετίες πριν, με φθορές, με ανάγκες σε ενεργειακή αναβάθμιση, σε αίθουσες, σε σύγχρονες υποδομές. Αυτή τη στιγμή δίνουμε μια πολύ συγκεκριμένη μάχη για την ένταξη τριών σχολικών μονάδων – δύο στην πόλη της Καβάλας και μίας στην περιφέρεια – σε χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε μέσω ΕΣΠΑ είτε μέσω προγραμμάτων του υπουργείου Παιδείας και του Ταμείου Ανάκαμψης.

Έχω καταθέσει σχετικά υπομνήματα στα συναρμόδια υπουργεία και έχω πραγματοποιήσει συναντήσεις τόσο με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας όσο και με το υπουργείο Υποδομών, ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι μελέτες των Δήμων δεν θα μείνουν στα συρτάρια αλλά θα μεταφραστούν σε πραγματικά έργα. Δεν μιλάμε για «καλλωπισμούς», αλλά για παρεμβάσεις ασφαλείας, αντισεισμικής θωράκισης, προσβασιμότητας για τα παιδιά με αναπηρία, καθώς και για δημιουργία νέων αιθουσών πληροφορικής και εργαστηρίων.

Ερ.: Περνάω σε ένα θέμα που «καίει» για χρόνια: το στρατόπεδο Ασημακοπούλου στην Καβάλα. Τι γίνεται σήμερα;

Ν.Π.:
Το στρατόπεδο Ασημακοπούλου είναι μια μεγάλη, στρατηγική έκταση μέσα στον αστικό ιστό της Καβάλας. Σήμερα χρησιμοποιείται ως ελεγχόμενη δομή φιλοξενίας αιτούντων άσυλο, υπαγόμενη στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.
Όταν ήμουν υπουργός Εθνικής Άμυνας, είχαμε κάνει συντονισμένες προσπάθειες ώστε, σε δεύτερο χρόνο, το στρατόπεδο να αποδεσμευτεί από τις στρατιωτικές ανάγκες και να παραχωρηθεί στον Δήμο Καβάλας, με στόχο να αξιοποιηθεί προς όφελος των πολιτών – ως χώρος πρασίνου, αθλητισμού, πολιτισμού, ίσως και στέγασης υπηρεσιών.

Δυστυχώς, μετά την πρώτη εκείνη ώθηση δεν υπήρξε η συνέχεια που θα θέλαμε. Οι προτεραιότητες της πολιτείας μεταβλήθηκαν, εντάθηκε η πίεση στο μεταναστευτικό και η δομή παρέμεινε σε λειτουργία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η συζήτηση για το μέλλον του χώρου έχει λήξει. Αντιθέτως, πιστεύω ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να ξανανοίξει – με ρεαλισμό, αλλά και με αποφασιστικότητα.

Θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος: ο τελικός στόχος πρέπει να είναι η απόδοση του στρατοπέδου στην τοπική κοινωνία. Η Καβάλα έχει ανάγκη από ελεύθερους χώρους, από ένα νέο πνεύμονα δίπλα στη θάλασσα. Θα επιδιώξω, αξιοποιώντας και την εμπειρία μου από το υπουργείο Άμυνας, να τεθεί εκ νέου το ζήτημα σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, σε συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια.

Ερ.: Μένουμε στο παραλιακό μέτωπο. Η ακτή Καλαμίτσας ανήκει στην ΕΤΑΔ και παραμένει «γκρίζα ζώνη» ως προς την αξιοποίησή της. Οι κάτοικοι ρωτούν τι μέλλει γενέσθαι.

Ν.Π.:
Η Καλαμίτσα είναι ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια της πόλης, με μεγάλη αξία για τον τουρισμό αλλά και για την καθημερινότητα των Καβαλιωτών. Πρόκειται για δημόσια περιουσία που διαχειρίζεται η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), η οποία συνολικά επιδιώκει την αξιοποίηση ακινήτων σε όλη τη χώρα, μεταξύ άλλων και στην Καλαμίτσα.

Αυτό που εύλογα ανησυχεί τους πολίτες είναι η «σιωπή». Θέλουν να ξέρουν τι σχεδιάζεται: θα υπάρξει ένας σύγχρονος, προσβάσιμος παραλιακός χώρος με σεβασμό στο περιβάλλον και ελεύθερη πρόσβαση ή κινδυνεύουμε να δούμε μια ανάπτυξη κλειστή, με περιορισμούς και υψηλές τιμές; Ως βουλευτής Καβάλας, έχω ζητήσει επίσημη ενημέρωση από τη διοίκηση της ΕΤΑΔ για τα ακριβή πλάνα της στην περιοχή και θα μεταφέρω δημόσια τις απαντήσεις όταν τις έχω.

Η θέση μου είναι πως η αξιοποίηση της Καλαμίτσας πρέπει να γίνει με δύο αδιαπραγμάτευτες προϋποθέσεις:

Να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της ακτής, με ουσιαστική ελεύθερη πρόσβαση για όλους.

Να υπάρχει ισχυρή συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στον σχεδιασμό, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να αντανακλά τις ανάγκες της πόλης και όχι μόνο τους οικονομικούς στόχους ενός φορέα.

Η κοινωνία έχει δικαίωμα να ζητά απαντήσεις – και η πολιτεία έχει υποχρέωση να τις δώσει. Εγώ προσωπικά δεσμεύομαι να πιέσω ώστε να υπάρξει διαφάνεια, χρονοδιάγραμμα και ουσιαστικός διάλογος με τους κατοίκους.

Ερ.: Να περάσουμε στο μεγάλο θέμα των ημερών: τα μπλόκα των αγροτών σε όλη τη χώρα. Πώς βλέπετε αυτές τις κινητοποιήσεις;

Ν.Π.:
Οι αγρότες είναι στην πρώτη γραμμή της παραγωγής και έχουν πληγεί από πολλαπλές κρίσεις: αυξημένο κόστος παραγωγής, ακραία καιρικά φαινόμενα, καθυστερήσεις στις ενισχύσεις, μεταβολές στην Κοινή Αγροτική Πολιτική. Δεν μπορούμε να κάνουμε πως δεν ακούμε όταν φτάνουν στο σημείο να βγάζουν τα τρακτέρ στους δρόμους και να στήνουν μπλόκα σε κεντρικές αρτηρίες και εθνικές οδούς.

Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει πακέτα στήριξης, με επιδοτήσεις στο πετρέλαιο κίνησης, ρυθμίσεις για το ρεύμα, έκτακτες αποζημιώσεις για φυσικές καταστροφές και παρεμβάσεις στις τιμές παραγωγού, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Γνωρίζω όμως πολύ καλά ότι για τον παραγωγό που βλέπει το εισόδημά του να συρρικνώνεται, αυτά συχνά φαίνονται «σταγόνα στον ωκεανό». Γι’ αυτό χρειάζεται συνεχής διαβούλευση και, όπου είναι εφικτό, πρόσθετες παρεμβάσεις.

Ως βουλευτής ενός νομού με έντονη αγροτική δραστηριότητα, έχω συχνή επαφή με τους τοπικούς συλλόγους. Οι άνθρωποι αυτοί δεν θέλουν επιδόματα για να ζουν, θέλουν να μπορούν να παράγουν με όρους δικαιοσύνης, να ξέρουν ότι ο κόπος τους θα ανταμειφθεί. Στηρίζω το δικαίωμά τους στη διαμαρτυρία, πάντα όμως με σεβασμό στην κοινωνία, χωρίς ακρότητες και χωρίς να τιμωρούνται οι υπόλοιποι πολίτες.

Ερ.: Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η «μεγάλη εικόνα» για τον Νομό Καβάλας μέσα από όλα αυτά τα ζητήματα – σχολεία, στρατόπεδο, ακτή, αγροτιά;

Ν.Π.:
Αν προσπαθήσουμε να τα δούμε όλα μαζί, το συμπέρασμα είναι ότι ο Νομός Καβάλας βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Από τη μία, έχουμε τεράστιες δυνατότητες: ένα μοναδικό παραλιακό μέτωπο, δυναμική αγροτική παραγωγή, σημαντική γεωστρατηγική θέση, ανθρώπινο δυναμικό με γνώσεις. Από την άλλη, βλέπουμε καθυστερήσεις, ασάφειες, χαμένες ευκαιρίες.

Η δική μου ευθύνη – και το λέω χωρίς υπεκφυγές – είναι να μη συμβιβαστώ με τη λογική του «βλέπουμε και κάνουμε». Να πιέζω καθημερινά τα υπουργεία, τους φορείς, την ΕΤΑΔ, να προχωρούν τα έργα στα σχολεία, να ανοίξει ξανά ο φάκελος του Ασημακοπούλου, να υπάρξει ξεκάθαρο πλάνο για την Καλαμίτσα, να βρεθούν βιώσιμες λύσεις για τους αγρότες.

Ξέρω ότι οι πολίτες είναι κουρασμένοι από υποσχέσεις. Γι’ αυτό προτιμώ να μιλώ με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες: με έγγραφα, με ερωτήσεις στη Βουλή, με συναντήσεις που καταλήγουν σε αποφάσεις. Δεν πετυχαίνουμε πάντα όσα θέλουμε – αλλά αν δεν διεκδικήσουμε δυνατά για τον τόπο μας, σίγουρα δεν θα πετύχουμε τίποτα.

Η Καβάλα αξίζει να είναι πρωταγωνίστρια, όχι θεατής. Αυτό είναι το στοίχημα και σε αυτό το στοίχημα εγώ θα συνεχίσω να δίνω όλες μου τις δυνάμεις.




Χατζηβασιλείου | Η διαφωνία Ελλάδας – Τουρκίας δεν οφείλεται μόνο στο παρελθόν

Η Άγκυρα εμμένει σε casus belli και γκρίζες ζώνες.

«Η διαφωνία Ελλάδας και Τουρκίας δεν οφείλεται μόνο σε γεγονότα του παρελθόντος, οφείλεται και στο παρόν, διότι η Τουρκία εμμένει στη λογική του casus belli και των γκρίζων ζωνών», ανέφερε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Σερρών και Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων και ΕΕ της ΝΔ, κ. Τάσος Χατζηβασιλείου, μιλώντας το πρωί της Δευτέρας στον ΣΚΑΪ, ερωτώμενος για την πρόσφατη συνέντευξη του Πρέσβη των ΗΠΑ στην Τουρκία κ. Μπάρακ και τα δεδομένα που διαμορφώνονται στο πεδίο των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Ο κ. Χατζηβασιλείου τόνισε ότι οι διαφορετικές προσεγγίσεις Αθήνας και Άγκυρας δεν αποτελούν προϊόν μόνο ιστορικών εκκρεμοτήτων αλλά κυρίως σύγχρονων πολιτικών επιλογών της Τουρκίας, η οποία εξακολουθεί να αρνείται το Διεθνές Δίκαιο ως βάση συζήτησης για τη διμερή διαφορά ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, επιμένοντας σε αβάσιμες και αίολες θεωρίες.

Σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά, σημείωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ορθώς δίνουν προτεραιότητα στην ασφάλεια και τη διασύνδεση της περιοχής, κάτι που, όπως τόνισε, γίνεται εμφανές, «τόσο από τα όσα ανέφερε ο κ. Μπάρακ όσο και από τις εξελίξεις γύρω από τις υποδομές LNG στην Ελλάδα». Ανέφερε, επίσης, ότι η Ελλάδα «έχει αποκτήσει σημαντικό ρόλο ως κύρια πύλη εισόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ανατολική Ευρώπη, μετά τις ανακατατάξεις που προκάλεσε η κρίση με το ρωσικό αέριο, γεγονός που ωφελεί τη χώρα μας και την περιοχή μας».

Σε ό,τι αφορά την περιφερειακή συνεργασία, ο κ. Χατζηβασιλείου τόνισε ότι τα έθνη-κράτη δεν βρίσκονται σε αντίθεση με τις διακρατικές πρωτοβουλίες, αλλά μπορούν να συνυπάρχουν και να συνεργάζονται αρμονικά, όπως συμβαίνει επί δεκαετίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ελλάδα, είπε, υποστηρίζει πρωτοβουλίες περιφερειακής συνεργασίας και πολυμερή σχήματα, αρκεί να στηρίζονται σε έναν αδιαπραγμάτευτο κοινό παρονομαστή: τον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου.

Τέλος, ξεκαθάρισε ότι η πρωτοβουλία Μητσοτάκη για φόρουμ 5 χωρών της Ανατολικής Μεσογείου είναι μια ελληνική ιδέα που προωθεί τη συνεργασία χωρών της περιοχής στη λογική του δικαίου και της καλής γειτονίας: «Η Ελλάδα κινείται με αυτοπεποίθηση. Ο Πρωθυπουργός περιέγραψε την ελληνική πρωτοβουλία και ο ΥΠΕΞ Γ. Γεραπετρίτης διερευνά τις προθέσεις των γειτονικών χωρών. Δεν φοβόμαστε τις συζητήσεις και το διάλογο», τόνισε.




Η ελληνική ενεργειακή πολιτική ξανά στο λάθος στρατόπεδο

*Γράφει ο ενεργειακός επιθεωρητής Μιχάλης Χριστοδουλίδης

Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία φαίνεται να πλησιάζει προς ένα τέλος –όποτε κι αν συμβεί αυτό– η ευρωπαϊκή ενεργειακή αρχιτεκτονική θα εισέλθει αναπόφευκτα σε φάση αναδιάταξης. Ήδη, σε κύκλους της ευρωπαϊκής βιομηχανίας θεωρείται σχεδόν αυτονόητο ότι, μετά την παύση των εχθροπραξιών, μεγάλο μέρος των κυρώσεων προς τη Ρωσία θα επανεξεταστεί.

Η πίεση που δέχονται χώρες με βαριά βιομηχανία, όπως η Γερμανία, είναι τεράστια. Η γερμανική παραγωγική βάση δεν μπορεί να επιβιώσει μακροπρόθεσμα με πανάκριβο LNG· χρειάζεται φθηνό αγώγιμο αέριο. Και αυτό το αέριο, όσο κι αν κάποιοι στην Ευρώπη αρνούνται να το παραδεχτούν, μπορεί να έρθει μόνο από τη Ρωσία μέσω αγωγών όπως ο Nord Stream 1 και ο ανενεργός –αλλά τεχνικά λειτουργικός– Nord Stream 2.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το αφήγημα περί του κάθετου ευρωπαϊκού «Διαδρόμου» που θα άλλαζε τα δεδομένα φαντάζει ρηχό. Οι κάθετοι αγωγοί έχουν φυσικά τη σημασία τους, όμως η ευρωπαϊκή αγορά αερίου καθορίζεται από τον όγκο και την τιμή – δύο παράγοντες όπου ο ρωσικός αγωγός εξακολουθεί να υπερέχει.

Και κάπου εδώ εμφανίζεται το ελληνικό πρόβλημα. Αν οι κυρώσεις αρθούν και το ρωσικό αέριο επανέλθει στην ευρωπαϊκή αγορά, τότε ποιος θα μείνει με τον μουτζούρη στο χέρι; Οι ελληνικές εταιρείες που έσπευσαν να υπογράψουν πολυετείς συμφωνίες για ακριβό αμερικανικό LNG, εν μέσω πολιτικών πιέσεων και κρίσης. Την ίδια ώρα που άλλες χώρες, πιο διορατικές, διατήρησαν ανοιχτές επιλογές. Η Ελλάδα, για ακόμη μια φορά, αντέδρασε βιαστικά, επιφανειακά και χωρίς στρατηγική προοπτική.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Θυμόμαστε όλοι το ελληνικό «Plan B» της ενεργειακής κρίσης του 2022: μια σειρά επιλογών που λειτούργησαν περισσότερο ως σπασμωδικές κινήσεις παρά ως οργανωμένη πολιτική. Η βίαιη και απροετοίμαστη απολιγνιτοποίηση υπήρξε εμβληματικό λάθος, που κόστισε ακριβά σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Την ώρα που Γερμανοί, Πολωνοί, Τσέχοι και άλλοι ζητούσαν –και λάμβαναν– παρατάσεις στο κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων για να διασφαλίσουν ενεργειακή ευελιξία, η Ελλάδα βιαζόταν να κλείσει τις δικές της.

Αποτέλεσμα; Πουλήσαμε τα λιγνιτικά μας αποθέματα στα Σκόπια, για να εισάγουμε από εκεί, ρεύμα «βρώμικης» προέλευσης σε τιμές υπερπολλαπλάσιες αυτών με τις οποίες θα το παρήγαμε εμείς. Μια πολιτική που ούτε οικολογικά ωφέλιμη ήταν, ούτε οικονομικά αποδοτική. Ένα σχολικό παράδειγμα λανθασμένης ιεράρχησης συμφερόντων.

Και δυστυχώς, η ιστορία δείχνει να επαναλαμβάνεται. Με την Ευρώπη να προσανατολίζεται –έστω αργά– σε έναν νέο ενεργειακό ρεαλισμό, η Ελλάδα κινδυνεύει να βρεθεί ξανά στη λάθος πλευρά των εξελίξεων. Αν το ρωσικό αέριο επιστρέψει, κι αν οι βαλκανικές χώρες αρχίσουν να παράγουν ρεύμα από φθηνό αγώγιμο αέριο, τότε εμείς θα βρεθούμε να εισάγουμε ηλεκτρική ενέργεια σε διπλάσιες ή και τριπλάσιες τιμές. Θα πληρώνουμε δηλαδή ως καταναλωτές τις συνέπειες μιας πολιτικής που σχεδιάζεται με γνώμονα το πρόσκαιρο και όχι το στρατηγικό συμφέρον.

Η ελληνική ενεργειακή πολιτική πάσχει διαχρονικά από κοντόφθαλμη λογική. Κάθε κυβέρνηση αλλάζει κατεύθυνση χωρίς συνέχεια, χωρίς εθνική στρατηγική, χωρίς βαθιά κατανόηση των γεωπολιτικών ισορροπιών. Οι επιλογές γίνονται για επικοινωνιακούς λόγους, όχι για να εξυπηρετήσουν τις πραγματικές ανάγκες της χώρας. Και το χειρότερο είναι πως το τίμημα το πληρώνει πάντα ο πολίτης: είτε μέσω των λογαριασμών, είτε μέσω της απώλειας ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.




Κ.Πιερρακάκης | Η επιστροφή ενός ενοικίου δίνει ανάσα σε σχεδόν 900.000 ενοικιαστές

Πολιτική σταθερότητα και δημοσιονομική αξιοπιστία: Τα θεμέλια της Ελλάδας το 2026.

Τοποθέτηση Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026» στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών  Υποθέσεων της Βουλής

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από κάτι πολύ ουσιαστικό. Από κάτι που συμβαίνει σήμερα και αφορά χιλιάδες σπίτια, χιλιάδες νοικοκυριά, που συχνά δεν έχουν την πολυτέλεια να παρακολουθούν μακροοικονομικούς δείκτες, αλλά αξιολογούν την πολιτική μέσα από την καθημερινότητά τους.

Σήμερα 886.883 ενοικιαστές, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, βλέπουν στους λογαριασμούς τους την επιστροφή ενός μηνιαίου ενοικίου. Συνολικά θα διατεθούν σχεδόν 200 εκατ. ευρώ, για την ακρίβεια 199,5 εκατ. ευρώ, που θα στηρίξουν όσους έχουν πραγματική ανάγκη και το μέτρο αυτό επιδιώκει να απαντήσει σε ένα από τα πιο πιεστικά ζητήματα της εποχής μας, μαζί με πολλά άλλα μέτρα, προφανώς: το στεγαστικό. Είναι μια πολιτική που αποδεικνύει ότι το κράτος μπορεί να σταθεί στο πλευρό των πολιτών με τρόπο απτό, συγκεκριμένο και δίκαιο.

Παράλληλα, 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχοι λαμβάνουν από την περασμένη Δευτέρα την ετήσια ενίσχυση των 250 ευρώ. Μια μόνιμη πολιτική επιλογή, ένα μόνιμο μέτρο. Μια σταθερή απόφαση να στηρίξουμε εκείνους που έχουν σηκώσει δυσανάλογα βάρη στην κρίση, εκείνους που είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται, που βίωσαν σκληρές περικοπές. Είναι μια ενίσχυση που νομίζω είναι δίκαιη και απολύτως αναγκαία.

Αυτά τα δύο μέτρα τα οποία είχαμε ανακοινώσει μαζί με τον κύριο Πετραλιά καθώς και με την αύξηση του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων την Τρίτη του Πάσχα έρχονται τώρα να εφαρμοστούν και δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει περάσει σε μια νέα οικονομική πραγματικότητα. Ότι μπορούμε πλέον να στηρίζουμε τους πολίτες με πρόγραμμα, με συνέπεια, με μόνιμο τρόπο. Ότι το κράτος μπορεί πια να επιστρέφει στην κοινωνία αυτό που της αναλογεί επειδή έχει δημοσιονομική σταθερότητα, προβλεψιμότητα και πειθαρχία.

Και αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι το σημείο στο οποίο συνδέεται άμεσα ο Προϋπολογισμός του 2026. Είναι η επιβεβαίωση ότι η χώρα έχει αφήσει πίσω της τη λογική της κρίσης και έχει μπει στη τροχιά της ανάπτυξης. Ότι δεν διαχειριζόμαστε πια ελλείμματα και κινδύνους, αλλά δυνατότητες και προοπτικές. Ύστερα από μια τρομακτικά σκληρή δεκαετία η οικονομική πολιτική πλέον για την Ελλάδα είναι μια άσκηση δημιουργίας στο πλαίσιο προβλημάτων, στο πλαίσιο προκλήσεων αλλά με μία αναπτυξιακή και δημιουργική λογική παρόλα αυτά.  

Ήταν πολλά χρόνια πριν, πριν από το 2019, όπου οι προϋπολογισμοί προσπαθούσαν να αποφύγουν το χειρότερο, όχι να πετύχουν το καλύτερο. Ήταν η καταγραφή μιας οικονομίας που λειτουργούσε υπό πίεση, υπό στενότητα, υπό επιτήρηση. Σήμερα βρισκόμαστε σε μια νέα πραγματικότητα. Ο Προϋπολογισμός του 2026 σηματοδοτεί ένα ακόμη βήμα σε μια μετάβαση: από μια δημοσιονομική πολιτική που προσπαθεί να «κρατήσει τη χώρα όρθια» τότε, σε μια πολιτική που προσπαθεί να χτίσει μια καλύτερη Ελλάδα για όλες και όλους.

Τι άλλαξε; Ποιο είναι το θεμέλιο αυτής της νέας δυναμικής; Πολλά, είναι η απάντηση, μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια: εξυγιάνθηκε το τραπεζικό σύστημα, ισορροπήσαμε δημοσιονομικά τη χώρα, τον προϋπολογισμό, έγιναν πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις. Ένα πακέτο μεταρρυθμίσεων σε κάθε πτυχή, σε κάθε τομέα πολιτικής, πράγματα τα οποία τα βλέπουμε σήμερα να τα συζητάνε σε άλλες χώρες της Ευρώπης ως απολύτως απαραίτητα για να ξεφύγουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες από προβλήματα τα οποία συναντούν, στην Ελλάδα ήταν διλήμματα και προκλήσεις που απαντήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Να αναφέρω την ψηφιακή μετάβαση η οποία ήταν ένας καταλύτης για όλες τις άλλες μεταρρυθμίσεις. Κατέστησε εφικτή τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, πέρα από την ανεξαρτησία της ΑΑΔΕ. Έκανε ευρύτερα και περισσότερο δυνατή τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου. Επέτρεψε να υλοποιηθεί η μεγαλύτερη φορολογική μείωση των τελευταίων δεκαετών. Τα μέτρα τα οποία ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και που ψηφίσαμε πρόσφατα σε νόμο, είναι η μεγαλύτερη φοροαπαλλαγή της Μεταπολίτευσης και όλο αυτό έγινε χωρίς να απειληθεί η δημοσιονομική σταθερότητα. Αλλά και πολλά άλλα μέτρα είχαν αυτή την υφή, την πτυχή σε ό,τι αφορά τη φορολογική διοίκηση.  

Τα ηλεκτρονικά βιβλία, οι διασταυρώσεις σε πραγματικό χρόνο, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών, η ψηφιακή τιμολόγηση, η άμεση παρακολούθηση συναλλαγών, η σταδιακή εξάλειψη σκοτεινών διαδρομών. Εργαλεία που μας έδωσαν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να περιορίσουμε πολύ ουσιαστικά τη φοροδιαφυγή. Μια χώρα δεν μπορεί να έχει κοινωνική πολιτική αν δεν έχει φορολογική δικαιοσύνη. Δεν μπορεί να έχει μείωση φόρων αν δεν έχει φορολογική διαφάνεια. Δεν μπορεί να στηρίξει τους αδύναμους αν δεν έχει σταθερά δημόσια οικονομικά. Και βέβαια το σύνολο των μεταρρυθμίσεων ήταν απολύτως απαραίτητο για να τα πετύχουμε όλα αυτά. 

Και επιτρέψτε μου εδώ μία κρίσιμη παρατήρηση για το μέτρο της επιστροφής ενοικίου με το οποίο ξεκίνησα την ομιλία μου. Από του χρόνου, η ίδια η λειτουργία του μέτρου εκτιμούμε ότι θα οδηγήσει σε πολύ μεγαλύτερη διαφάνεια στη στεγαστική αγορά. Γιατί πλέον ο ενοικιαστής θα έχει άμεσο οικονομικό κίνητρο να δηλώνει το πραγματικό ύψος του ενοικίου, όχι μικρότερο απ’ ότι φαίνεται από τα στοιχεία τα οποία είδαμε φέτος και που μας  έδωσε και η ΑΑΔΕ, υπάρχει μια αντανάκλαση την οποία όλοι νομίζω συναινούμε ότι είναι χαμηλότερη. Το μέσο ενοίκιο στην Ελλάδα, νομίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε, ότι υποεκπροσωπείται  εάν πούμε ότι είναι στα 255 ευρώ το μήνα. Άρα, πρέπει να δημιουργήσουμε το σύνολο των συνθηκών για να εμφανιστούν οι πραγματικές οικονομικές συναλλαγές με κίνητρα και με εργαλεία διαφάνειας. Και υπό αυτή την έννοια εδώ δημιουργούμε ένα τέτοιου τύπου κίνητρο.  

Μειώνεται ο φόρος για τους ιδιοκτήτες με την ενδιάμεση κλίμακα του 25%. Και οι ιδιοκτήτες  έχουν πλέον κάθε λόγο να δηλώνουν τα πραγματικά ποσά, χωρίς τον φόβο ότι θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα. Με άλλα λόγια, το  σύνολο των μέτρων που υλοποιούμε έρχεται να δημιουργήσει μια νέα ισορροπία, όπου και οι δύο πλευρές –και ο ενοικιαστής και ο ιδιοκτήτης– ευνοούνται από αυτή τη διαφάνεια. Και αυτή η λειτουργία είναι που θα οδηγήσει σταδιακά σε μια πιο υγιή και λειτουργική αγορά ενοικίων.

Η συστηματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι ο λόγος που σήμερα υπάρχουν 1,76 δισ. ευρώ, τα οποία μπορούν να επιστρέψουν στην κοινωνία με τη μορφή των φορολογικών ελαφρύνσεων.

Η κίνηση αυτή γίνεται μέσα από μία ευρύτερη μεταρρύθμιση, όπως έχουμε πει: μειώνουμε τους φόρους για μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, ελεύθερους επαγγελματίες. Αυξάνουμε σταθερά τις συντάξεις. Καταργούμε τη προσωπική διαφορά. Ενισχύουμε τους χαμηλοσυνταξιούχους μόνιμα. Όλα αυτά είναι πολιτικές που ενισχύουν το διαθέσιμο εισόδημα. Και όταν ενισχύεται το διαθέσιμο εισόδημα με σταθερό τρόπο και όχι ad hoc, όχι με επιδόματα «μιας χρήσης», τότε ενισχύεται συνολικά η οικονομική ευρωστία του τόπου, η κοινωνική συνοχή και η οικονομική δραστηριότητα.

Αυτός είναι και ο λόγος που ανάμεσα σε άλλα μαζί με την συνεχή αλλαγή στο παραγωγικό μας μοντέλο, στην αύξηση των επενδύσεων, στην αύξηση των εξαγωγών η ανάπτυξη αναμένεται να είναι 2,4% το 2026. Θυμίζω ότι ο μέσος όρος της ευρωζώνης είναι πολύ μικρότερος από αυτό. Αυτός είναι και ο λόγος που οι επενδύσεις αυξάνονται από τη μία χρονιά στην άλλη με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2026 κατά 10,2%, όταν η αύξηση των επενδύσεων στην Ευρώπη είναι 2,5%. Βέβαια εδώ να πω ότι αυτή ήταν μία από τις κυρίαρχες παραμέτρους για να αξιολογήσει κανείς εάν η Ελλάδα αλλάζει το παραγωγικό της μοντέλο ή όχι. Όταν ξεκινήσαμε το 2019 οι επενδύσεις προς ΑΕΠ ήταν κάπου στο 11% με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι στο 21%. Με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2026 θα πάμε στο 17,7%. Άρα, είμαστε σε μία πολύ καλή και υγιή διαδρομή. Αλλά είμαστε σε διαδρομή. Δεν έχει κατακτηθεί ο στόχος ακόμη και εκεί που μπορούμε και πρέπει να φτάσουμε. Παρόλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουμε τη μεγαλύτερη αυξητική καμπύλη. Τη μεγαλύτερη αύξηση πανευρωπαϊκά, με αυτό το 10,2% το οποίο μόλις ανέφερα. 

Η ανεργία πέφτει στο 8,6%, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών. Είναι το χαμηλότερο σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα. Διότι όταν δημιουργείται πραγματικός πλούτος, όχι λογιστικός, τότε η οικονομία όλη κινείται. Τότε αυξάνονται οι μισθοί. Αυξάνονται οι ευκαιρίες και η χώρα αποκτά ρυθμό, ορμή, προοπτική.

Και αυτή η προοπτική αποτυπώνεται και στην παραγωγική διάρθρωση της χώρας. Η Ελλάδα έχει αρχίσει να αλλάζει μοντέλο. Για πολλά χρόνια το μοντέλο το οποίο απέτυχε το 2008-2009 ήταν ένα εσωστρεφές μοντέλο, η εξάρτησή του από την κατανάλωση και τα δανεικά ήταν υπερβολική. Σήμερα βλέπουμε μια νέα πραγματικότητα στην Ελλάδα. Βλέπουμε νέους κλάδους να αναπτύσσονται: στην τεχνολογία, στην ενέργεια, στα logistics, στη μεταποίηση, σε στοχευμένα είδη τουρισμού. Νέες επιχειρήσεις να δημιουργούνται. Νέους επιστήμονες να επιστρέφουν. Νέους επενδυτές να εμπιστεύονται τη χώρα. 

Να αναφέρω ενδεικτικά ότι την περασμένη εβδομάδα είχαμε την ανακοίνωση της εξαγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών από την Euronext, η οποία είναι μια στρατηγική αναβάθμιση της χώρας. Αυξάνεται η ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Η διασύνδεση με τις διεθνείς κεφαλαιαγορές ενισχύεται. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αποκτούν πρόσβαση σε μεγαλύτερη και περισσότερη χρηματοδότηση. Η αγορά γίνεται πιο βαθιά, πιο ώριμη, πιο ανταγωνιστική. Και είναι μια εξέλιξη που δείχνει ότι η Ελλάδα δεν είναι πια ένα περιφερειακό χρηματοοικονομικό σύστημα, είναι μέρος ενός ισχυρού ευρωπαϊκού δικτύου.

Ο Καγκελάριος της Γερμανίας, ο κύριος Μέρτς, πριν από λίγες εβδομάδες ανέφερε ότι ιδανικά η Ευρώπη χρειάζεται να έχει ένα πανευρωπαϊκό χρηματιστήριο. Η Έκθεση Ντράγκι αναφέρει ότι πρέπει να έχουμε πολλές διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές. Nα δημιουργήσουμε ευρωπαίους πρωταθλητές. Με τη στάση μας ως χώρα εμείς ηγούμαστε αυτής της προσπάθειας με τελευταία πράξη αυτή που ανέφερα πριν σε σχέση με το Χρηματιστήριο Αθηνών. Ταυτόχρονα, αξίζει κανείς να υπογραμμίσει κάτι εξίσου σημαντικό, αν θέλετε το επιστέγασμα της πολιτικής για μια ολόκληρη γενιά. Είναι η σταθερή μείωση του δημοσίου χρέους.   Από 154,2% το 2024, στο 145,9% το 2025, στο 138,2% το 2026 και με πρόβλεψη να περάσουμε κάτω από το 120% το 2029, να πάμε δηλαδή στο 119%. Σκεφτείτε ότι μετά τον Covid-19 είχαμε φτάσει λίγο κάτω από το 210% του ΑΕΠ. Άρα, αυτή είναι η πιο ταχεία αποκλιμάκωση χρέους σε όλη την Ευρώπη. Αυτή η πορεία δείχνει ότι είμαστε μία χώρα αξιόπιστη. Δείχνει ότι μπορούμε να στηριχθούμε στις δυνάμεις μας. Δείχνει ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε μακροπρόθεσμα. Κάθε ποσοστιαία μονάδα μείωσης του χρέους μειώνει το κόστος δανεισμού, μειώνει το ρίσκο, ενισχύει την εμπιστοσύνη. Οι πρόωρες αποπληρωμές έχουν μειώσει το κόστος εξυπηρέτησης κατά 800 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτά τα χρήματα δεν πάνε πια σε τόκους. 

Και εδώ θέλω να αναφερθώ σε κάτι θεμελιώδες και βαθύτερο. Αυτό το οποίο βρίσκει την αντανάκλασή του διεθνώς από αυτήν την πολιτική είναι ότι είμαστε μια χώρα με πολιτική και οικονομική ωριμότητα. Δεν υπάρχουν θιασώτες της δραχμής. Μπορεί να υπάρχουν πειρασμοί για ρητορικές παροχές που δεν είναι εφικτό να τεκμηριωθούν από τα δημοσιονομικά και μακροοικονομικά στοιχεία, αλλά έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια από τότε που η χώρα βρισκόταν σε παλινδρόμηση για την ευρωπαϊκή της πορεία. Η ωριμότητα όλων μας έχει αυξηθεί κατακόρυφα, έχει αυξηθεί κυρίως μέσα στην κοινωνία, έχοντας πάρει πολύ δύσκολες επιλογές. Και αυτός είναι ένας θησαυρός για τη χώρα.  Ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαιά της. Και αυτή η πολιτική σταθερότητα είναι που επιτρέπει στην οικονομία να αναπνέει, στις επιχειρήσεις να επενδύουν, στους νέους να σχεδιάζουν, στις οικογένειες να δημιουργούν. Αυτή η σταθερότητα είναι που μας επιτρέπει σήμερα να συζητάμε έναν προϋπολογισμό με θετικό πρόσημο, αναπτυξιακό, όχι φοβικό ή περιοριστικό. Έναν προϋπολογισμό επεκτατικό. Δεν ήταν αυτονόητο ότι φτάσαμε έως εδώ, δεν ήταν αυτονόητο το πώς φτάσαμε έως εδώ. Χρειάστηκαν δύσκολες αποφάσεις, δουλειά, μεταρρυθμίσεις, αλλαγή νοοτροπίας σε μια δημόσια διοίκηση που για δεκαετίες ήταν κλειστή, αργή, γραφειοκρατική. Όμως η αλλαγή ήρθε και βρίσκεται σε μία πορεία διαρκούς βελτίωσης. Οφείλουμε αυτό να το αξιοποιήσουμε. Είναι μία κοινή εθνικής μας προίκα. Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σταθερότητα από μόνη της δεν αρκεί. Είναι η βάση πάνω στην οποία χτίζεις και πρέπει να χτίσουμε μία οικονομία, ανταγωνιστική, δίκαιη και ανθεκτική. Μια οικονομία που αξιοποιεί το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, που δεν αφήνει τον νέο να αισθάνεται ότι πρέπει να φύγει για να διαπρέψει κάπου αλλού. Και αυτό μας φέρνει σε ένα ακόμη κομβικό στοιχείο του προϋπολογισμού: την ενίσχυση της μισθωτής εργασίας. Γιατί ας είμαστε ειλικρινείς: για πάρα πολλά χρόνια στη χώρα μας η μισθωτή εργασία αντιμετωπιζόταν ως ένα δεδομένο, ως κάτι που δεν χρειαζόταν έντονα στήριξη. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες στην αγορά εργασίας έχουν αλλάξει. Οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται, οι επενδύσεις αυξάνονται, οι θέσεις εργασίας δημιουργούνται με ταχύτερο ρυθμό. Αυτό είναι αποτέλεσμα σταθερότητας και μεταρρυθμίσεων. Εξίσου σημαντική, όμως, είναι και η στήριξη των ακριτικών περιοχών. Μπορεί πολλά από αυτά τα ζητήματα να φαίνονται τεχνικά, όπως αποτυπώνονται στους κωδικούς του προϋπολογισμού ή στα άρθρα που ψηφίζουμε στη Βουλή, έχουν όμως έντονα την αναπτυξιακή, την περιφερειακή και την οικονομική παράμετρο. Γιατί  όταν στηρίζεις έναν οικισμό 1.700 κατοίκων σε μια ακριτική περιοχή, δεν κάνεις απλώς μια οικονομική πολιτική. Κάνεις μια πολιτική εθνικής συνοχής. Στηρίζεις ανθρώπους που κρατούν ζωντανά τα σύνορα. Που κρατούν ζωντανές κοινότητες που αλλιώς θα μαράζωναν. Και γι’ αυτό ακριβώς ο προϋπολογισμός προβλέπει ειδικά μέτρα στήριξης αυτών των περιοχών, γιατί εκεί κρίνεται ένα κομμάτι της εθνικής μας συνοχής, της εθνικής μας εξίσωσης.

Σε αυτό το σημείο θέλω να σταθώ και στο δημόσιο επενδυτικό πρόγραμμα. Τα 16,7 δισ. ευρώ. που επενδύονται σε υποδομές είναι πραγματικότητα που τη βλέπουμε σε σχολεία, σε νοσοκομεία, σε δρόμους, σε λιμάνια, σε δίκτυα. Είναι έργα που αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, έργα που κάνουν πιο λειτουργικές τις πόλεις και τις περιφέρειες, έργα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής. Και το σημαντικότερο έργο είναι ότι ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Γιατί δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς υποδομές. Και δεν υπάρχει πραγματική περιφερειακή ανάπτυξη χωρίς ουσιαστικές και στοχευμένες δημόσιες επενδύσεις.

Δεν υπάρχει ανταγωνιστική χώρα, αν δεν είναι μια χώρα με σύγχρονη, καθαρή, αποτελεσματική δημόσια διοίκηση και δημόσια υπηρεσίες. Εδώ συνδέεται το άλλο μεγάλο ζήτημα, η παραγωγική ταυτότητα της χώρας. Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου δεν έχει ολοκληρωθεί, όπως είπα πριν. Βρισκόμαστε σε μια διαδικασία υγειούς και ταχείας μετεξέλιξης.

Εξελίσσεται, όμως, σταθερά συστηματικά και συμβαδίζει με αυτή τη βαθιά αλλαγή νοοτροπίας την οποία επιδίωξα να περιγράψω πριν. Ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, νέοι επιστήμονες, νέοι επιχειρηματίες αποκτούν εξωστρέφεια.

Να αναφέρω απλώς τα στοιχεία των εξαγωγών πριν την κρίση. Ήμασταν στο 20% του ΑΕΠ στις εξαγωγές. Τώρα είμαστε πάνω από το 40%, είμαστε στο 42%. Να πω, όμως, μόνος μου ότι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 51%. Άρα χρειάζεται να συνεχίσουμε αυτή τη διαδρομή, να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην εξωστρέφεια της χώρας και της οικονομίας διεκδικώντας ένα υγειές και ισορροπημένο οικονομικό μοντέλο το οποίο περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία της εξίσωσης.

Αξίζει να διαμορφωθεί και διαμορφώνονται στο πεδίο. μια κουλτούρα η οποία πριν από την κρίση δεν υπήρχε στη χώρα. Η κουλτούρα της δημιουργίας, της επέκτασης, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας. Αυτή η κουλτούρα και η εισαγωγή της στην ελληνική επιχειρηματικότητα είναι που ανάμεσα σε άλλα έχουν δημιουργήσει αυτόν τον θετικό, αυτόν τον ενάρετο κύκλο για την οικονομία.

Για χρόνια ζούσαμε με την αγωνία ότι η Ελλάδα δεν παράγει αρκετά. Σήμερα, όμως, είμαστε μια χώρα που παράγει και παράγει πολλά. Παράγει υπηρεσίες, παράγει προϊόντα, παράγει τεχνολογία, παράγει καινοτομία. Το βλέπουμε στις εξαγωγές, όπως είπα πριν, το βλέπουμε στη μεταποίηση που αναπτύσσεται με ρυθμούς που δεν είχαμε συνηθίσει. Το βλέπουμε στις άμεσες ξένες επενδύσεις που έρχονται στη χώρα και δημιουργούν νέες προοπτικές.

Και αυτή η δυναμική δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και βαθιά κοινωνική. Μια χώρα που παράγει είναι μια χώρα που δημιουργεί ευκαιρίες, μια χώρα που σέβεται την εργασία, μια χώρα που δεν φοβάται τον ανταγωνισμό και που μπορεί να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον.

Δεν θα μπορούσα να παραλείψω να αναφερθώ και στον κρίσιμο τομέα της Ενέργειας, με δεδομένη την αποτύπωση την οποία είδαμε να συντελείται και πριν από λίγες εβδομάδες στο πεδίο, τη μοναδική δυνατότητα να γίνουμε κόμβος ενέργειας με δίκτυα που διασυνδέουν την Ευρώπη, την Ανατολική Μεσόγειο, τα Βαλκάνια. Η σταθερότητα των τελευταίων ετών μας επιτρέπει να προσελκύσουμε επενδύσεις και σε αυτό το τομέα. να ενισχύσουμε την ασφάλεια εφοδιασμού και να μειώσουμε το κόστος για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις.

Την ίδια στιγμή, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η κοινωνική πολιτική, παρότι πρέπει να είναι στοχευμένη και να στηρίζονται όλες εκείνες οι κοινωνικές ομάδες οι οποίες το έχουν ανάγκη, δεν μπορεί να εξαντλείται μόνο στα αμιγή μέτρα στήριξης, στα επιδόματα. Η κοινωνική πολιτική είναι πρώτα απ’ όλα μια πολιτική ευκαιριών: Στήριξη της εργασίας, στήριξη των οικογενειών, στήριξη της στέγασης, στήριξη των νέων που θέλουν να δημιουργήσουν, στήριξη της Περιφέρειας.

Όλα αυτά είναι παρόντα σε αυτόν τον Προϋπολογισμό. Όλα αυτά συνθέτουν ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο όπου το κράτος δεν λειτουργεί μόνο πυροσβεστικά, αλλά δημιουργεί συνθήκες ευημερίας.

Και σε αυτό το πλαίσιο θα ήθελα να αναφερθώ και σε κάτι που συχνά νομίζω δεν αποτιμάται όσο πρέπει. Η πρόσφατη αναβάθμιση από τη Fitch αφορά κάθε πολίτη και η δημοσιονομική αξιοπιστία, γενικά από το σύνολο αυτών των αναβαθμίσεων, από τους οίκους αξιολόγησης της οικονομίας, αφορούν όλους μας. Γιατί; Γιατί αφορά το επιτόκιο για τα δάνεια μιας μικρής επιχείρησης, αφορά το επιτόκιο ενός στεγαστικού δανείου, αφορά το κόστος δανεισμού του κράτους και άρα, επικαθορίζει το σύνολο των επιλογών που το κράτος μπορεί να κάνει για να στήριξει την κοινωνία.

Αφορά την εμπιστοσύνη που δείχνουν οι αγορές στην ελληνική οικονομία. Είδαμε τι σημαίνει η εμπιστοσύνη αυτή να χάνεται. Και η εμπιστοσύνη αυτή δεν χαρίζεται. Κερδίζεται.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουν γίνει πολλά. Αυτονοήτως υπάρχουν ακόμη πάρα πολλά τα οποία πρέπει και μπορούν να γίνουν. Ο Προϋπολογισμός του 2026 δεν είναι η κορύφωση. Είναι το επόμενο βήμα.

Και αυτό τι μας λέει; Είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Ότι για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, η εννοιολογία της κρίσης δεν είναι αυτή η οποία καθορίζει το μέλλον αυτής της χώρας. Το μέλλον το καθορίζουμε πλέον εμείς. Με σχέδιο, με σταθερότητα, με μεταρρυθμίσεις, με δικαιοσύνη, με φιλοδοξία.

Και αν κάτι οφείλουμε στους πολίτες είναι ακριβώς αυτό, ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια χώρα που δεν φοβάται το αύριο αλλά το διαμορφώνει, το συνδιαμορφώνει. Μία χώρα που δεν θα κυνηγά ευκαιρίες, θα δημιουργεί.

Μια χώρα που δεν θα εγκλωβίζεται στην αβεβαιότητα, θα πατάει σε σταθερά θεμέλια.

Αυτή είναι η Ελλάδα του Προϋπολογισμού του 2026, η Ελλάδα που σχεδιάζει, που δημιουργεί, που εξελίσσεται.

Η Ελλάδα προχωρά μπροστά.

Στο χέρι όλων μας είναι να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυναμική και να την κάνουμε το κοινό θεμέλιο της νέας εποχής για την πατρίδα μας.

Σας ευχαριστώ πολύ.




Κ.Τσιάρας | Έγινε το πρώτο βήμα της επόμενης ημέρας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Σήμερα στους λογαριασμούς των αγροτών η προκαταβολή της ενιαίας. Πληρωμές 1,2 δις ευρώ έως το τέλος του έτους!

Στους λογαριασμούς των αγροτών μπαίνει σήμερα η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης, ενώ, μέχρι το τέλος του έτους, οι πληρωμές που θα γίνουν  φθάνουν στα 1,2 δις ευρώ, δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, σε συνέντευξή του στον Παύλο Τσίμα, στο Ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ.

Η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης εφέτος είναι 363 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι ήταν γύρω στα 490 εκατ. ευρώ. Όπως εξήγησε ο κ. Τσιάρας η μείωση αυτή οφείλεται στο λιγότερο αριθμό αιτήσεων, στο μικρότερο αριθμό καλλιεργειών, αλλά και στο γεγονός ότι, σε περίπου 45.000 παραγωγούς, θα γίνει επανέλεγχος, ενώ υπάρχει και ένας ικανός αριθμός αγροτών που δεν θα πάρουν  καθόλου ενίσχυση επειδή ελέγχονται από τη Δικαιοσύνη.

«Περίπου 45.000 παραγωγοί βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου», είπε ο Υπουργός και διευκρίνισε: «Είναι δυνητικοί δικαιούχοι και εφόσον ο έλεγχος αποδείξει ότι δεν τίθεται κανένα ζήτημα, θα πληρωθούν κανονικά».

«Σήμερα έγινε το πρώτο βήμα της επόμενης ημέρας», τόνισε ο ΥπΑΑΤ και η σημερινή πληρωμή αποτελεί ορόσημο μιας συνολικής μετάβασης του ΟΠΕΚΕΠΕ και μιας κοπιώδους διαδρομής «μέσα από μια διαδικασία που ζητούσε η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ήταν  προϋπόθεση για να λειτουργήσει ο Οργανισμός με διαφάνεια». Ο ΟΠΕΚΕΠΕ μπαίνει σταδιακά σε μια νέα λειτουργία, καθώς «πραγματοποιούνται ενδελεχείς και διασταυρωτικοί έλεγχοι».

Η καθυστέρηση ενός μηνός στην πληρωμή της προκαταβολής της ενιαίας ενίσχυσης, όπως εξήγησε ο κ. Τσιάρας οφείλεται στο γεγονός ότι το ΟΣΔΕ έμεινε φέτος ανοιχτό μέχρι τις 20 Οκτωβρίου λόγω του προβλήματος που υπήρξε σε συγκεκριμένες περιοχές με το ΑΤΑΚ, δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερους παραγωγούς να καταστήσουν επιλέξιμα τα αγροτεμάχιά τους.

Παρά τις διαφοροποιήσεις, τόνισε ο κ. Τσιάρας «λίγο-πολύ βρισκόμαστε αρκετά κοντά στα περυσινά δεδομένα», επισημαίνοντας όμως ότι ο φετινός μεγάλος όγκος ελέγχων αποδεικνύει «ότι έγινε μια πολύ σοβαρή δουλειά» και ότι η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ «σε μια εποχή διαφάνειας και δικαιοσύνης αποδεικνύεται από την ίδια την πραγματικότητα».

Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα, σημείωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους αναμένονται καταβολές που «θα φτάσουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ», ενώ ο Οργανισμός θα συνεχίσει να λειτουργεί σε μεταβατική περίοδο μέχρι την πλήρη ένταξή του στην ΑΑΔΕ από 1/1/2026. Τότε ο ΟΠΕΚΕΠΕ «θα λειτουργεί μέσα από ένα μοντέλο  διασταυρωτικών ελέγχων, απόλυτης διαφάνειας», κάτι που – όπως τόνισε – είναι κρίσιμο «για να ανακτηθεί η αξιοπιστία του ΟΠΕΚΕΠΕ όχι μόνο έναντι των Ελλήνων αγροτών και παραγωγών αλλά και έναντι της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».




ΚΚΕ | «Εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης» για τα επικίνδυνα περιστατικά στις Ένοπλες Δυνάμεις

Ανακοίνωση του Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας. Σχετικά με τα πολλά και επικίνδυνα για την υγεία και τη ζωή των στρατευμένων περιστατικά.

Η κυβέρνηση έχει εγκληματικές ευθύνες για τα επικίνδυνα περιστατικά στα οποία στρατευμένοι νέοι και μόνιμοι στρατιωτικοί βρίσκονται εκτεθειμένοι. Για μία ακόμα φορά στρατιωτικοί το πληρώνουν με την ίδια τους τη ζωή, όπως έγινε με τον πιο τραγικό τρόπο στη Ρόδο, όπου 19χρονος ΕΠΟΠ στρατιώτης σκοτώθηκε εν ώρα υπηρεσίας και ένας ακόμα 39χρονος ΕΠΟΠ επιλοχίας δίνει μάχη για τη ζωή του. 

Επιπλέον, την επόμενη ακριβώς μέρα, στο Κέντρο Υποδοχής Νεοσυλλέκτων στο Μεσολόγγι, με αφορμή μία νεροποντή, ήρθαν στην επιφάνεια εγκληματικές ελλείψεις στα αυτονόητα και απαραίτητα μέτρα προστασίας του στρατοπέδου. Αποτέλεσμα ήταν 4 νεοσύλλεκτοι να μεταφερθούν στο νοσοκομείο με ηλεκτροπληξία από κεραυνό, ενώ μάλιστα βρίσκονταν εντός στεγασμένων εγκαταστάσεων του στρατοπέδου και πολλοί άλλοι γλύτωσαν από τύχη. Ταυτόχρονα χρειάστηκε να “επιστρατευτούν” μέχρι και σάκοι με άμμο για να μην πλημμυρήσουν οι θάλαμοι.

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αναλάβει τον ρόλο dealer δισεκατομμυρίων ανάμεσα σε ΝΑΤΟ – ΕΕ και τις βιομηχανίες του πολέμου, έχουν αφήσει στρατόπεδα χωρίς αντικεραυνική προστασία με απαρχαιωμένες και επικίνδυνες υποδομές διαβίωσης που εκθέτουν τους στρατευμένους νέους, τους υπαξιωματικούς και τους αξιωματικούς σε κάθε κίνδυνο για την υγεία και την ζωή τους.

Οι στρατευμένοι νέοι, οι οικογένειές τους, οι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί, μαζί με το λαό, έχουν κάθε δικαίωμα να διεκδικούν και να αγωνίζονται, για καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, για αξιοπρεπή ζωή. Εδώ και τώρα να γίνουν όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι και εργασίες σε όλα τα στρατόπεδα της χώρας με ευθύνη του κράτους. 

 




Κ.Πιερρακάκης στους Financial Times | Η Ελλάδα δεν είναι πρότυπο, αλλά έμπνευση

Άρθρο γνώμης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη στους Financial Times.

Πώς η ανάκαμψη της Ελλάδας μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για την Ευρώπη .

Η Ευρώπη επί σειρά ετών αναγνωρίζει τι πρέπει να κάνει, αλλά δεν δρα με την αναγκαία ταχύτητα. Ο πρώην Ιταλός πρωθυπουργός, Μάριο Ντράγκι, προειδοποίησε πέρυσι ότι χωρίς βαθύτερη ολοκλήρωση η ΕΕ κινδυνεύει να εγκλωβιστεί σε μια παρατεταμένη στασιμότητα. Μεταξύ των βασικών του προτάσεων ξεχωρίζει η ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία και στόχευση στην κίνηση κεφαλαίων μεταξύ των κρατών-μελών. Η πρόκληση της Ευρώπης σήμερα δεν είναι η απουσία ανάλυσης αλλά η απουσία συντονισμένης εφαρμογής. Η Ευρωζώνη χρειάζεται πλέον να μετατρέψει τις κοινές προτεραιότητες σε κοινά αποτελέσματα.

Η εμπειρία της Ελλάδας δείχνει πως αυτή η φιλοδοξία μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή. Την τελευταία δεκαετία, η χώρα μετέτρεψε τις διαρκείς μεταρρυθμίσεις σε διαρκή αξιοπιστία. Το 2024, η Ελλάδα πέτυχε ένα από τα υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα στην Ευρώπη (κοντά στο 4,8% του ΑΕΠ), ενώ διατήρησε ανάπτυξη πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Μόνο έξι από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ εμφάνισαν δημοσιονομικά πλεονάσματα πέρυσι, και τα τέσσερα από αυτά, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είχαν περάσει από προγράμματα του ΔΝΤ τα τελευταία 15 χρόνια. Στην περίπτωσή μας, μια χώρα που κάποτε θεωρείτο “το προβληματικό παιδί” της Ευρωζώνης, δανείζεται πλέον στις διεθνείς αγορές με αποδόσεις χαμηλότερες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες- μια ανατροπή που λίγοι θα προέβλεπαν πριν από μια δεκαετία.

Ο πρόσφατος προϋπολογισμός που κατατέθηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο προβλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2026, με το δημόσιο χρέος να αναμένεται να υποχωρήσει κάτω από το 140% του ΑΕΠ. Πριν από το 2030, το ελληνικό δημόσιο χρέος προβλέπεται να πέσει κάτω από το 120%, σηματοδοτώντας μια καθοριστική και συμβολική ρήξη με το παρελθόν. Η βελτίωση αυτή αντικατοπτρίζει σταθερά και διατηρήσιμα πρωτογενή πλεονάσματα, ισχυρότερη ονομαστική ανάπτυξη και την πρόωρη αποπληρωμή παλαιότερων επίσημων δανείων.

Η δημοσιονομική εξυγίανση έχει πορευτεί παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του κράτους. Πριν από μια δεκαετία, οι πολίτες σχημάτιζαν ουρές στις δημόσιες υπηρεσίες· σήμερα, περισσότερες από 2.000 υπηρεσίες είναι διαθέσιμες μέσω της κυβερνητικής πλατφόρμας gov.gr, η οποία έχει επιταχύνει δισεκατομμύρια ψηφιακών συναλλαγών σε όλο το δημόσιο. Από φορολογικές δηλώσεις μέχρι την ίδρυση εταιρειών, διαδικασίες που κάποτε απαιτούσαν ημέρες, τώρα ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατατάσσει πλέον την Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες με τις ταχύτερες επιδόσεις στην ψηφιακή πρόοδο.

Η συζήτηση για την ψηφιακή ταυτότητα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη σε πολλές χώρες. Στην Ελλάδα, όμως, η μετάβαση έχει ήδη υλοποιηθεί, επειδή κατανοούμε ότι οι ψηφιακές ταυτότητες μειώνουν την απάτη, επιταχύνουν τις συναλλαγές, επιτρέπουν ασφαλή πρόσβαση σε υπηρεσίες και υποστηρίζουν την πρόσβαση όλων σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Από το 2022, οι πολίτες φέρουν ψηφιακές ταυτότητες και άδειες οδήγησης στα κινητά τους τηλέφωνα, χρησιμοποιώντας τες για συναλλαγές που απαιτούν απόδειξη ταυτότητας.

Η αξιοπιστία απέναντι στις αγορές και τους πολίτες ενισχύεται όταν οι άνθρωποι βιώνουν την αποτελεσματικότητα των δημόσιων θεσμών στην καθημερινότητά τους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει εξελιχθεί σε δομικό μοχλό ανάπτυξης και αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Ο ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής σημαίνει ότι η παραγωγικότητα, ο ανταγωνισμός και η ψηφιακή ανθεκτικότητα πρέπει να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη σκέφτεται και λαμβάνει συλλογικές αποφάσεις για το οικονομικό της μέλλον.

Οι ίδιες δυνάμεις που αναδιαμορφώνουν την παραγωγικότητα και τον ανταγωνισμό, αναδιαμορφώνουν και το χρηματοοικονομικό τοπίο της Ευρώπης. Η Ευρώπη μιλά εδώ και χρόνια για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς, που θα ενίσχυε την ενοποίηση των κεφαλαιαγορών και θα ενδυνάμωνε τις τέσσερις ελευθερίες – αγαθά, υπηρεσίες, ανθρώπους και κεφάλαιο. Ωστόσο, η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί τόσο θεσμικές αλλαγές όσο και αλλαγή νοοτροπίας. Η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων δεν θα προκύψει από διακηρύξεις ή από οδηγίες και κανονισμούς. Προϋποθέτει την επίδειξη βούλησης για τη δημιουργία διασυνοριακής οικονομικής δραστηριότητας και την ανάδειξη ευρωπαϊκών πρωταθλητών. 

Η εμπειρία της Ελλάδας προσφέρει μια πρακτική απεικόνιση αυτής της αρχής. Τους τελευταίους μήνες, έχει σημειωθεί ένα κύμα διασυνοριακών συγχωνεύσεων και εξαγορών στον τραπεζικό και χρηματοοικονομικό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών από την Euronext και της επένδυσης της UniCredit στην Alpha Bank.

Κι όμως, παρά την πρόοδο, η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εγχώριες προκλήσεις. Πρέπει να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις για να ανασυγκροτήσει το κεφαλαιακό της απόθεμα. Οι εξαγωγές, αν και αυξανόμενες, εξακολουθούν να αποτελούν μικρότερο ποσοστό του ΑΕΠ σε σχέση με άλλες συγκρίσιμες οικονομίες. Η παραγωγικότητα και οι πραγματικοί μισθοί πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται, ώστε να διατηρηθεί η πορεία σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό πυρήνα.

Παράλληλα, οι δημογραφικές πιέσεις απαιτούν τολμηρές και φιλικές προς την οικογένεια οικονομικές πολιτικές που θα στηρίζουν τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας και τη δεξαμενή ταλέντου που στηρίζει τη μελλοντική ανάπτυξη. Η πρόσφατη φορολογική μας μεταρρύθμιση αντικατοπτρίζει τη δέσμευση της Ελλάδας να αντιμετωπίσει τη δημογραφική συρρίκνωση, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής κατάργησης του ΕΝΦΙΑ για κύριες κατοικίες μικρών κοινοτήτων – ένα μέτρο που αποσκοπεί στην ελάφρυνση των νέων νοικοκυριών και την αναζωογόνηση των αγροτικών περιοχών.

Η ελληνική περίπτωση δεν αποτελεί πλέον παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά μελέτη περίπτωσης μετασχηματισμού. Το σημαντικότερο εξαγώγιμο προϊόν μας σήμερα δεν είναι απλώς η ανάπτυξη, αλλά η απόδειξη ότι η αλλαγή είναι εφικτή – και παραμένει εντός εμβέλειας για το σύνολο της Ευρώπης.




ΜέΡΑ25 Σερρών | Η κοινωνία απαιτεί την απόδοση των στρατοπέδων

Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας στο νομό Σερρών συνεχίζουν να απουσιάζουν από τη διεκδίκηση των τριών πρώην στρατοπέδων, αφήνοντας την πόλη χωρίς ισχυρή πολιτική πίεση προς την κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, οι διαδοχικές δημοτικές αρχές δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν αυτές τις κρίσιμες εκτάσεις για τους πολίτες των Σερρών.

Η συζήτηση για τα στρατόπεδα Παπαλουκά, Εμμ. Παπά και Κολοκοτρώνη δεν μπορεί να περιορίζεται σε διαδικασίες συμβολικού χαρακτήρα. Η απουσία των φορέων, των συλλογικοτήτων και της κοινωνίας από τον διάλογο υπονομεύει μια προσπάθεια δεκαετιών. Η ουσία του ζητήματος είναι πολιτική: η λύση βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης και των βουλευτών της, που πρέπει να δεσμευτούν δημόσια για την πλήρη παραχώρηση των εκτάσεων.

Το ΜέΡΑ25 Σερρών επιμένει, ότι ο Δήμος οφείλει να διεκδικήσει πολιτικά και θεσμικά την απόδοση των στρατοπέδων στην κοινωνία. Οφείλει επίσης να εντάξει όλες τις εκτάσεις στο νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ως χώρους πρασίνου, πολιτισμού, άθλησης και κοινωνικής πρόνοιας, ώστε να αποτραπεί οριστικά κάθε σχέδιο οικοδόμησης ή εμπορικής «αξιοποίησης».

Καλούμε όλες τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις των Σερρών, να σταθούν απέναντι σε κάθε προσπάθεια μετατροπής των στρατοπέδων σε οικιστικές ζώνες. Οι χώροι αυτοί πρέπει να αποδοθούν πλήρως, χωρίς όρους και ανταλλάγματα, ως ελεύθεροι δημόσιοι χώροι για τους πολίτες.

Αυτό απαιτεί το συμφέρον της πόλης. Αυτό διεκδικεί ο Σερραϊκός λαός.

ΜέΡΑ25 Σερρών




Το πάγιο αίτημα του Πασχαλίδη ικανοποιείται-Από 1.1.2026 η λειτουργία Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας στην Καβάλα

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης, θα ήθελε να ενημερώσει τους συμπολίτες του ότι από 1.1.2026 θα λειτουργεί σε καθημερινή βάση ιατροδικαστική υπηρεσία στην Καβάλα, η οποία θα εξυπηρετεί τους νομούς Καβάλας και Δράμας και θα υπάγεται στο Τμήμα Ι.Υ. Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης (έδρα Κομοτηνή).

Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια παρουσίασης που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, την Υπηρεσιακή Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Βίκυ Γιαβή και τον Καθηγητή του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά, Ηλία Μαγκλογιάννη για τη  θεσμική, οργανωτική και λειτουργική αναμόρφωση των Ιατροδικαστικών Υπηρεσιών της Χώρας, με σκοπό την επιτάχυνση έκδοσης των ιατροδικαστικών εκθέσεων, ανακοινώθηκε η λειτουργία από 1.1.2026 σε καθημερινή βάση της ιατροδικαστικής υπηρεσίας στην Καβάλα.

Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας έρχεται σε ικανοποίηση του αιτήματος του Βουλευτή, όπως το έθεσε κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Υγείας  κ. Άδωνη Γεωργίαδη στο Νοσοκομείο της Καβάλας, που πραγματοποιήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 2025. Το θέμα, άλλωστε, είχε θίξει επανειλημμένως ο Βουλευτής και σε προγενέστερο χρονικό διάστημα (βλ/τε σχετικό από 31.1.2024 δελτίο Τύπου).

Επιπλέον, ο Βουλευτής θα ήθελε να ενημερώσει ότι κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Διοικητή της 4ης ΥΠΕ κ. Παναγιώτη Μπογιατζίδη στο ΓΝΚ, όπου είχε διαδοχικές συναντήσεις με γιατρούς και διοίκηση, ο Διοικητής έδωσε οδηγίες για να αποφευχθεί η συγχώνευση των δύο Παθολογικών κλινικών, που ήταν πιθανή λόγω συνταξιοδότησης γιατρών. Εν τέλει, οι δύο κλινικές θα συνεχίσουν την ως τώρα ξεχωριστή λειτουργία τους, ενώ ο Διοικητής  εξέφρασε αισιοδοξία ώστε να επανέλθει σε λειτουργία η Ουρολογική κλινική.

Ο Γιάννης Πασχαλίδης δήλωσε σχετικά: «Θερμές ευχαριστίες τόσο προς τον Υπουργό Υγείας κ.Άδωνη Γεωργιάδη όσο και προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης κ.Γεώργιο Φλωρίδη. Η λειτουργία της  Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας αποτελούσε πάγιο αίτημά μου, δεδομένου ότι θα εξυπηρετούνται όχι μόνο οι πολίτες της Καβάλας αλλά και όλων τις όμορων περιοχών.»




ΣΥΡΙΖΑ για υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ | Σκάνδαλο μέσα στο σκάνδαλο

Σκάνδαλο μέσα στο σκάνδαλο. Πέρα από τις αποκαλύψεις για το σκάνδαλο των παράνομων επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ, αποκαλύπτονται και πρακτικές νομιμοποίησης «μαύρου» χρήματος με σύμμαχο… τη Θεά Τύχη.

Τρεις φορές κερδισμένο λαχείο μέσα σε μικρό διάστημα από ένα μόνο πρόσωπο, εν προκειμένω την κόρη του Ανδρέα Στρατάκη, γνωστού και ως «Χασάπη», ο οποίος ανερυθρίαστα ομολόγησε ότι «έχει συμβεί» αλλά «τα χρήματα είναι φορολογημένα, νόμιμα». Επαναλαμβανόμενα «τυχερά δελτία» για τον σύντροφο της κ. Σεμερτζίδου, η οποία δηλώνει υπεράνω χρημάτων και «δεν θυμάται» τα κερδισμένα ποσά.

Προφανώς μιλάμε για στατιστικά τόσο σπάνιο φαινόμενο που θα ζήλευε και το ίδιο το Τζόκερ.

Δεν γνωρίζουμε αν πρόκειται για σύμπτωση, για αστρική εύνοια ή για κάτι που χρειάζεται βαθύτερη διερεύνηση. Ξέρουμε, όμως, ότι τα τυχερά παιχνίδια αποτελούν μία από τις πιο κλασικές μεθόδους απόκρυψης και νομιμοποίησης χρημάτων από παράνομες δραστηριότητες. Γι’ αυτό και σε κάθε σοβαρή έννομη τάξη, τέτοια μοτίβα ενεργοποιούν αυτομάτως τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Καλούμε, λοιπόν, την κυβέρνηση να σταματήσει να παριστάνει τον παρατηρητή και να απαντήσει ξεκάθαρα:

Θεωρεί πραγματικά ότι όλα αυτά είναι απλές συμπτώσεις; Και αν ναι, πόση ακόμη «τύχη» αντέχει το Μέγαρο Μαξίμου στην προσπάθεια να κουκουλώσει το «γαλάζιο» σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ;

Δελτίο τύπου




Την άμεση ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων ανηλίκων, γονέων και εκπαιδευτικών ζητά η Ελίζα Βόζεμπεργκ

Την επιτακτική ανάγκη διαμόρφωσης ενός ασφαλούς διαδικτυακού χώρου για τα παιδιά, ώστε να μην εξελιχθεί το διαδίκτυο από χρήσιμο τεχνολογικό εργαλείο σε σοβαρό μελλοντικό κίνδυνο, ανέδειξε με παρέμβαση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, η επικεφαλής της ευρωομάδας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Ελίζα Βόζεμπεργκ – Βρυωνίδη, στο πλαίσιο συζήτησης για την προστασία των ανηλίκων στην ψηφιακή εποχή.

Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής προειδοποίησε ότι η ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου συνεπάγεται την αυξανόμενη έκθεση των ανηλίκων σε κινδύνους, ενώ παράλληλα, αναγνώρισε την ολοκληρωμένη νομοθετική προσέγγιση που ακολουθείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο τη θωράκιση των παιδιών στο διαδίκτυο.

Επίσης, η κ. Βόζεμπεργκ επισήμανε την ανάγκη ενίσχυσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των ανηλίκων μέσα από σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο την ανάπτυξη της ικανότητας έγκαιρης αναγνώρισης του επικίνδυνου περιεχομένου, τονίζοντας χαρακτηριστικά τη σημασία του ψηφιακού γραμματισμού γονέων και εκπαιδευτικών, που οφείλουν να είναι ενεργοί σύμμαχοι στην ψηφιακή προστασία των παιδιών.

Ακολουθεί ολόκληρη η παρέμβαση της Ελίζας Βόζεμπεργκ στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου:

«Σύμφωνα με τα επίσημα ευρωπαϊκά στατιστικά για το 2024, το 97% των νέων ανθρώπων στην ΕΕ χρησιμοποιεί καθημερινά το διαδίκτυο. Δεν αποκλείεται σύντομα να μιλάμε για το 100%.

Η ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου συνεπάγεται την αυξανόμενη έκθεση των ανηλίκων σε κινδύνους, όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός, η παραπληροφόρηση, οι επικίνδυνοι αλγόριθμοι, η πρόσβαση σε ακατάλληλο περιεχόμενο καθώς και η παράνομη συλλογή και χρήση προσωπικών δεδομένων. Εξίσου υψηλός είναι ο κίνδυνος εξάρτησης και εθισμού.

Παρά τα νομοθετικά μέτρα, όπως η Ευρωπαϊκή Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες ή το γνωστό Kids Wallet στην Ελλάδα, που αποδεικνύουν ότι προχωράμε θετικά σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την καλύτερη προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο, το ζήτημα δεν αντιμετωπίζεται μόνο νομοθετικά.

Η άμεση ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ανηλίκων μέσα από σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι απολύτως αναγκαία, για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ικανότητας έγκαιρης αναγνώρισης του επικίνδυνου περιεχομένου. Παράλληλα, πρέπει να επενδύσουμε στη διαδικτυακή εκπαίδευση γονέων και δασκάλων, που οφείλουν να είναι ενεργοί σύμμαχοι στην ψηφιακή προστασία των παιδιών. Δυστυχώς, οι περισσότεροι από εμάς εξακολουθούμε να είμαστε ψηφιακά αναλφάβητοι.

Συνάδελφοι, έχουμε τη δύναμη να διαμορφώσουμε ένα ασφαλές διαδίκτυο για τα παιδιά μας, ώστε να μην εξελιχθεί από ένα εξαιρετικά χρήσιμο τεχνολογικό εργαλείο σε σοβαρό μελλοντικό κίνδυνο».




Ενημέρωση Γ.Πασχαλίδη | Από σήμερα η προκαταβολή της Βασικής Ενίσχυσης

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης, θα ήθελε να ενημερώσει τον αγροτικό κόσμο ότι, όπως ανακοινώθηκε στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Κώστα Τσιάρας και ο Διοικητής της ΑΑΔΕ κ. Γιώργος Πιτσιλής, σήμερα, Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025, ξεκινά η καταβολή της προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης, ύψους 363 εκατ. ευρώ προς 471.833 δικαιούχους.

Το κονδύλι της προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης φέτος αντιστοιχεί στο 75 % του περυσινού, (363 εκατ. φέτος, 476 εκατ. πέρυσι). Ωστόσο το ποσό που θα καταβληθεί τελικά θα είναι το ίδιο με πέρυσι αλλά με διαφορετική κατανομή. Τα 110 εκατ. που είναι η διαφορά των δύο ποσών θα πάει σε ένα ξεχωριστό κουμπαρά και θα κατανεμηθεί στους αγρότες εκείνους οι οποίοι έχουν κάνει ειλικρινείς δηλώσεις. Εδώ υπάρχει ένα πρόσημο κοινωνικής δικαιοσύνης, καθώς – ήδη από φέτος  – οι έντιμοι στις δηλώσεις τους αγρότες θα πάρουν τελικά υψηλότερη επιδότηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ενώ η χώρα δεν πρόκειται να χάσει ούτε ένα ευρώ.

Ο Γιάννης Πασχαλίδης δήλωσε σχετικά: «Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι στο πλευρό του αγροτικού κόσμου, συνεπής στις δεσμεύσεις της!»




ΚΚΕ κατά κυβέρνησης για τις Συλλογικές Συμβάσεις | Μονιμοποιούν τους αντεργατικούς νόμους

Ο “νέος εργασιακός χάρτης” που προκλητικά παρουσίασε η κυβέρνηση, με τη συνδρομή της ηγεσίας της ΓΣΕΕ και των λοιπών “κοινωνικών εταίρων”, είναι ο ίδιος παμπάλαιος “χάρτης” που διαμόρφωσαν οι μνημονιακοί νόμοι των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια οι αντεργατικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Συνεπώς, τα πανηγύρια περί “ιστορικής συμφωνίας” και “επαναφοράς των συλλογικών συμβάσεων” αποτελούν πρόκληση και προσβολή της νοημοσύνης εκατομμυρίων μισθωτών εργαζομένων της χώρας μας που αμείβονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία με λιγότερο από 1.000 ευρώ καθαρά και με αυτά καλούνται να βγάλουν τον μήνα με τις υπέρογκες τιμές των ενοικίων, του ρεύματος και των βασικών αγαθών.

Με περίσσιο θράσος ανακοίνωσαν:

α) τη διατήρηση και διαιώνιση του μνημονιακού μηχανισμού που επιβάλλει παγωμένους μισθούς, μικρότερους σε πραγματικές τιμές από τους μισθούς του 2011! Αυτό επιτυγχάνεται με τη διατήρηση της κατάργησης των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων τόσο για τον κατώτατο, όσο και για τους κλαδικούς μισθούς. Επίσης, με τη διαιώνιση όλων των αντεργατικών προϋποθέσεων που απαιτούνται για την επεκτασιμότητα μιας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, στα όρια των “δημοσιονομικών αντοχών και ανταγωνιστικότητας” των επιχειρήσεων.

β) τη διατήρηση όλων των μνημονιακών μέτρων που υπονόμευαν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, όπως η κατάργηση της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης και η δυνατότητα οι επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας να εξαιρούνται των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, ακόμα κι αν οι τελευταίες είναι ευνοϊκότερες. 

γ) τη διαμόρφωση ενός ασφυκτικού πλαισίου περιορισμού της δράσης των Ομοσπονδιών που επί της ουσίας τις θέτει υπό την ομηρία των εργοδοτικών ενώσεων και της ΓΣΕΕ για να υπογράφουν κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τον ακόμα πιο σφιχτό εναγκαλισμό των Ομοσπονδιών από τις εργοδοτικές ενώσεις για την κατοχύρωση, μέσα από τις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, όλου του αντεργατικού πλαισίου που έχει διαμορφώσει τους μισθούς πείνας και οδηγεί στο ξεχείλωμα του εργάσιμου χρόνου στις 13 ώρες δουλειάς την ημέρα. 

Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό που εμφάνισαν ως συμφωνία “έγινε στο σκοτάδι”, πίσω από κλειστές πόρτες, μακριά από τα συλλογικά όργανα των συνδικαλιστικών οργανώσεων, την ίδια περίοδο που στο φως ψήφιζαν τον πρωτοφανή εκτρωματικό νόμο για τη 13ωρη εργάσιμη μέρα. Ούτε καν το Διοικητικό Συμβούλιο της ΓΣΕΕ, που έχει βάλει την υπογραφή της, δεν συνεδρίασε ποτέ με αυτό το θέμα.

Οι γνωστοί αντεργατικοί νόμοι που διέλυσαν για “χατίρι” των επιχειρηματικών ομίλων τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, μονιμοποιούνται και διαιωνίζονται από τις ίδιες πολιτικές δυνάμεις που τις επέβαλαν με τους νόμους της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και τα πρωτοκλασάτα στελέχη τους στο συνδικαλιστικό κίνημα.

Το ΚΚΕ στηρίζει τους αγώνες των εργαζομένων που ήδη διεξάγονται, χωρίς να ζητάνε την άδεια από κανέναν από τους περίφημους “κοινωνικούς εταίρους”, για την κατάργηση όλων των αντεργατικών νόμων και για την επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων με αυξήσεις στους μισθούς, για 7ωρο – 5ημερο – 35ωρο που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες τις εποχής μας.