Την τεράστια καταστροφή που έχει υποστεί ο πρωτογενής τομέας στην Ξάνθη, με αιχμή την κτηνοτροφία, ανέδειξε από το βήμα της Βουλής ο Τομεάρχης Αγροτικών της Νέας Αριστεράς και βουλευτής Ξάνθης, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ. Όπως τόνισε, στον νομό έχουν χαθεί πάνω από 40.000 ζώα, ενώ από τα 227 κοπάδια αιγοπροβάτων έχουν απομείνει μόλις πέντε, με τους κτηνοτρόφους να αισθάνονται «εντελώς μόνοι».
Στη σκληρή τοποθέτησή του για το νομοσχέδιο που μεταφέρει τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, ο κ. Ζεϊμπέκ έκανε λόγο για «παραγωγούς σε απόγνωση και κυβερνητικό Βατερλώ στις πληρωμές», κατηγορώντας την κυβέρνηση για «σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ» και για αδυναμία ουσιαστικής στήριξης αγροτών και κτηνοτρόφων. Παράλληλα, κατέθεσε στα πρακτικά τα αιτήματα του μπλόκου αγροτών και κτηνοτρόφων Ξάνθης, ζητώντας άμεση και ουσιαστική οικονομική ενίσχυση και δίκαιες αποζημιώσεις.
Ομιλία Χ. Ζεϊμπέκ σε νομοσχέδιο ΝΔ για ΟΠΕΚΕΠΕ σε ΑΑΔΕ
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Παραγωγοί σε απόγνωση και Βατερλώ στις πληρωμές των αγροτών,
Κυβέρνηση και Υπουργείο σε αποδρομή
«Φραπές» πίνει – Μητσοτάκης κερνάει
Αν κάποιος ζητούσε να περιγράψουμε την κατάσταση των πραγμάτων στον αγροτικό χώρο σήμερα νομίζω πως αυτό θα ήταν το τρίπτυχο.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Συζητούμε σήμερα και πάλι ένα πολυνομοσχέδιο «σκούπα» της Κυβέρνησης που περιλαμβάνει διατάξεις από πολλά και διαφορετικά Υπουργεία με βασικά άρθρα κατά τη γνώμη μας αυτά που αφορούν στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Συζητούμε για αυτό όχι σε νεκρό χρόνο, αλλά τη στιγμή που οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι σε όλη τη χώρα βρίσκονται όχι απλά στα μπλόκα, πραγματοποιώντας τις μεγαλύτερες και μαζικότερες αγροτικές κινητοποιήσεις των τελευταίων τριάντα χρόνων, αλλά κυριολεκτικά στα κάγκελα και όχι μόνο για έναν λόγο.
Από τη μία γιατί βλέπουν τα όσα διαδραματίζονται στην Εξεταστική για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, διαπιστώνουν πως την ώρα που αυτοί αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα λόγω του απίστευτα υψηλού κόστος παραγωγής, της κλιματικής κρίσης.
Οι «Φραπέδες», οι «Χασάπηδες», οι κύριοι με τις Φερράρι και οι κολλητοί του κ. Αυγενάκη, όλοι τους γαλάζιοι κομματάρχες του κ. Μητσοτάκη, με κοινό σημείο πάντα τον «Μάκη» – που όσο κρατάει ο Μάκης και το Μαξίμου είστε βράχος, που λέει και ο «Φραπές» – έστησαν από το 2019 και μετά ένα πρωτοφανές πάρτι εκατομμυρίων στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Και ξέρετε τι νιώθουν; Νιώθουν ντροπή, ντροπή και οργή. Και νιώθουν διπλή ντροπή και οργή, διότι ενώ οι πρωταγωνιστές του σκανδάλου έχουν πιαστεί κυριολεκτικά «με τη γίδα στην πλάτη» από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθούν να πουν πως δεν είναι αυτό που νομίζετε. Παρελαύνουν ένας – ένας οι Υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας στην Εξεταστική, οι διορισμένες γαλάζιες διοικήσεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ και δηλώνουν όλοι – σχεδόν όλοι για να είμαι δίκαιος – πως δεν θυμούνται τίποτα. Μαζική αμνησία!
Από την άλλη οι αγρότες και οι παραγωγοί βιώνουν όλο αυτό το φιάσκο, το συνεχές «Βατερλώ» αυτής της Κυβέρνησης του επιτελικού μπάχαλου με τις πληρωμές. Δεν μπορεί αυτή η Κυβέρνηση με τίποτα να σταυρώσει μία σωστή πληρωμή και στην ώρα της. Όσο σταυρώνουν οι κομματάρχες της ΝΔ λαχεία και τζόκερ, τόσο δεν μπορεί η ίδια να σταυρώσει μια σωστή και έγκαιρη πληρωμή. Και όλα αυτά την ώρα που η χώρα βιώνει μια πρωτοφανή καταστροφή στον πρωτογενή τομέα και την ύπαιθρο να ερημώνει χτυπημένη από ζωονόσους, κυρίως από την ευλογιά των αιγοπροβάτων με τους κτηνοτρόφους να κατηγορούν, καθόλου άδικα κατά τη γνώμη μας, την Κυβέρνηση και το Αρμόδιο Υπουργείο πως κατά την επέμβαση των ζωονόσων κυριολεκτικά πέταγαν χαρταετό.
Μόνο στον τόπο μου, στην Ξάνθη, έχουν χαθεί πάνω από 40.000 ζώα. Από τα 227 κοπάδια που είχε ο νομός σήμερα έχουν απομείνει μόνο 5 και ακόμα έχουμε κρούσματα αυτές τις μέρες. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε για τι καταστροφή μιλάμε. Θα δώσουμε τον αγώνα, ώστε αυτή η τεράστια ζημιά, που έχει γίνει να είναι αναστρέψιμη.
Οι κτηνοτρόφοι, όμως, αισθάνονται ότι έχουν μείνει μόνοι τους να παλεύουν, γι’ αυτό και πρώτο και βασικό αίτημα των μπλόκων της Ξάνθης είναι η ουσιαστική και άμεση ενίσχυση των κτηνοτρόφων του νομού. Σας καταθέτω επί ευκαιρίας στα Πρακτικά τα αιτήματα του μπλόκου των αγροτών και των κτηνοτρόφων του νομού Ξάνθης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όταν συνολικά στη χώρα έχουν χαθεί πάνω από εξακόσιες χιλιάδες ζώα από τον «Daniel» και τις ζωονόσους, με την Κυβέρνηση να μην έχει καταφέρει καν, τρία χρόνια μετά τον «Daniel», να ολοκληρώσει την πληρωμή των αποζημιώσεων. Καταλαβαίνετε, πως τα πράγματα είναι κάτι παραπάνω από κρίσιμα.
Προχθές, την Τρίτη, βιώσαμε το απίστευτο από το Βήμα της Βουλής. Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης δήλωνε πως θα καταβληθούν την ίδια μέρα 490 εκατομμύρια ευρώ στους αγρότες. Το ίδιο ανακοίνωνε και ο κ. Τσιάρας και τελικά οι αγρότες όχι μόνο δεν είδαν εκείνη την ημέρα αυτά τα χρήματα στους λογαριασμούς τους, αλλά ο ΕΛΓΑ με τη συνεργασία των τραπεζών, αφαίρεσε παράνομα ποσά από τους λογαριασμούς των αγροτών. Το γεγονός το καταγγείλαμε αμέσως ως Νέα Αριστερά.
Αυτά, κύριε Υπουργέ, ξέρετε, δεν έχουν ξαναγίνει γι’ αυτό και μιλάμε για «Βατερλώ» της Κυβέρνησης.
Και στη προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης που υποτίθεται καταβάλλατε τις προάλλες με μεγάλη καθυστέρηση, είχαμε πάλι τα ίδια. Χρωστούσατε 580 εκατομμύρια, δώσατε στους παραγωγούς μόλις 360 εκατομμύρια, από αυτά τα 90 εκατομμύρια τα πήρε και πάλι απευθείας ο ΕΛΓΑ. Αποτέλεσμα ογδόντα χιλιάδες αγρότες να μην πληρωθούν καθόλου ή να δουν τις ενισχύσεις τους να ψαλιδίζονται και δέκα τρεις χιλιάδες κτηνοτρόφοι να μένουν δίχως ενίσχυση. Να μην θυμηθούμε και τον κακό χαμό με το μέτρο 23 ή τα βιολογικά που όπως και πολλά ακόμα παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο βρισκόμαστε και όλες αυτές οι στρεβλώσεις όπως και συνολικά το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, φέρουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή της Κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Άκουσα με έκπληξη τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Παπαθανάση να δηλώνει χθες στην Επιτροπή -το διαβάζω από τα Πρακτικά- πως αυτή η Κυβέρνηση είναι η πρώτη, η οποία έτρεξε και έστειλε φακέλους συμπολιτών μας που δεν δικαιούνταν επιδοτήσεις στον εισαγγελέα και στέκομαι στο ρήμα «έτρεξε». Γνωρίζετε κ. Παπαθανάση μήπως πότε ήταν η πρώτη δημόσια ανακοίνωση που έβγαλε ΟΠΕΚΕΠΕ, επί Κυβέρνησης σας, σε σχέση με ελέγχους που σχετίζονται με πλαστούς τίτλους ιδιοκτησίας που οδήγησαν σε κομπίνες; Είναι τον Σεπτέμβριο του 2020. υπό τη Διοίκηση του κ. Βάρρα. Και βγάζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ τρεις ακόμη ανακοινώσεις τον Οκτώβριο του 2020 και ο κ. Βάρρας στέλνει υποθέσεις στην Εισαγγελία. Όλα καλά θα πει κανείς μέχρι τώρα. Ξέρετε, όμως, τι γίνεται έναν μήνα μετά τον Νοέμβριο του 2020; Ω του θαύματος, ο κ. Βορίδης αποπέμπει τον κ. Βάρρα από τη Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ. Και ξέρετε τι άλλο; Οι νέες διοικήσεις που αναλαμβάνουν στον Οργανισμό -κοιτάξτε κάτι συμπτώσεις- αλλάζουν αμέσως την εγκύκλιο Βάρρα που απαιτούσε ισχυρούς τίτλους ιδιοκτησίας για τα βοσκοτόπια.
Και κάπως έτσι βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Πέντε χρόνια και βάλε μετά, να συζητάμε γι’ αυτό το πρωτοφανές γαλάζιο σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Αυτό το πλιάτσικο που στήσατε, που τόσο έχει εξοργίσει την ελληνική κοινωνία και δικαιολογημένα. Άλλωστε, ο κ. Βάρρας, όταν ήρθε και κατέθεσε στην Εξεταστική για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, δεν άφησε πολλά περιθώρια για παρερμηνείες. Κατήγγειλε, ευθέως, πως ο κύριος Βορίδης -μεταξύ άλλων που του χρέωσε- ζήτησε την παραίτησή του γιατί έκανε καλά τη δουλειά του και ξεκάρφωνε ανομίες.
Κατά τα άλλα εσείς μας λέτε πως η Κυβέρνησή σας έτρεξε. Το μοναδικό, που διαπιστώνουμε πως τρέξατε, είναι το να ξηλώσετε από τη θέση του, όποιον πήγε να αποκαλύψει, ξεδοντιάσει και στείλει στη δικαιοσύνη το οργανωμένο σύστημα διαπλοκής που απομυζούσε, μέσω ΟΠΕΚΕΠΕ, κοινοτικά κονδύλια. Και τώρα σπεύδετε, με θέρμη και ταχύτητα, να συγκαλύψετε ό,τι μπορείτε στην Εξεταστική, αν και ο κόσμος έχει πια καταλάβει απολύτως.
Καταλαβαίνετε ότι δε σας έχουμε καμία εμπιστοσύνη γενικά, αλλά και ειδικά, σε σχέση με το ζήτημα της μεταφοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Ιδιαίτερα, όταν ακούμε χθες τον κ. Μυλωνάκη να δηλώνει στην Εξεταστική Επιτροπή πως ήταν απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης και όχι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η μεταφορά και ενσωμάτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ.
Η ελληνική κοινωνία και ο αγροτικός κόσμος καταλαβαίνει ότι και πάλι πάτε να συγκαλύψετε, να συσκοτίσετε, να αποκρύψετε, και ας κάνει δηλώσεις ο κ. Μητσοτάκης ότι δήθεν μάχεται την παλιά Ελλάδα. Δεν υπάρχει τίποτα πιο παλιό και φαύλο από τον ίδιο και τους κομματάρχες του, τους «Φραπέδες» και τα άλλα καλόπαιδα που λεηλατούν τον πλούτο και τους θεσμούς αυτού του τόπου.
Επιτρέψτε μου τώρα, να κάνω συγκεκριμένα ερωτήματα. Αλήθεια κύριοι της Κυβέρνησης αυτό το action plan που μας λέτε ότι έχετε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, θα το δώσετε επιτέλους, στη δημοσιότητα; Θέλουμε τη γραπτή απάντηση της DG AGRI. Σας το ζητάμε εδώ και μήνες. Όμως, σφυρίζετε αδιάφορα. Αφήνετε σκιές παντού, σαν να επιβεβαιώνετε ότι θέλετε να κρύψετε πράγματα.
Δεύτερον, υπάρχει κάποιο σχέδιο για το πώς θα ξεπεραστούν τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από τις δυσκολίες της οριζόντιας διασύνδεσης μεταξύ δύο Υπηρεσιών, διαφορετικών Υπουργείων;
Τρίτον, και οι τελευταίες, εξόχως, προβληματικές πληρωμές, όπως η προχθεσινή, έγιναν με τη συνδρομή της ΑΑΔΕ. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι με τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ θα εκλείψουν αυτά τα φαινόμενα; Άλλωστε, μνημόνιο συνεργασίας ο ΟΠΕΚΕΠΕ με την ΑΑΔΕ έχουν από το 2020.
Τέταρτον, ο κ. Ανδριανός ανέφερε χθες, στην Επιτροπή, πως το κομμάτι των ελέγχων και της επιλεξιμότητας και μετά τη μεταφορά στην ΑΑΔΕ, θα το αναλάβει ο ΟΠΕΚΕΠΕ και οι Υπηρεσίες του. Πώς ακριβώς; Να μας εξηγήσετε. Διασφαλίζει η Κυβέρνηση ότι δεν θα έχουμε νέα φαινόμενα φαυλότητας και στη νέα κατάσταση και μάλιστα, με μεγαλύτερη ένταση; Δηλαδή, προσπαθείτε να φτιάξετε κάτι καινούργιο, όμως, με τα παλιά υλικά που απέτυχαν.
Πέμπτον, πώς ακριβώς, μας ζητάτε να έχουμε εμπιστοσύνη στον κ. Καββαδά και στον κ. Πιτσιλή; Ο κ. Καββαδάς, Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών στην ΑΑΔΕ, που διορίσατε, παράλληλα, Πρόεδρο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ό,τι και να τον ρωτήσαμε στην Εξεταστική για τον Οργανισμό, αλλά και εν γένει στον αγροτικό χώρο, ο άνθρωπος μας απαντούσε αφοπλιστικά πως δεν ξέρει, δεν γνωρίζει. Σε αυτόν τον άνθρωπο, λέτε στους παραγωγούς, να εμπιστευτούν τις τύχες του βίου τους.
Μας θυμίζει λίγο την ιστορία του κ. Καϊμακάμη, που είχατε διορίσει Αντιπρόεδρο στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Ήρθε στην Εξεταστική και την ώρα που έβραζε, πραγματικά, o αγροτικός κόσμος -όπως συμβαίνει και τώρα – τον ακούγαμε να δηλώνει προκλητικά, πως ασχολείται part time στον ΟΠΕΚΕΠΕ και πως πηγαινοέρχεται γιατί έχει και τη δική του επιχείρηση στη Θεσσαλονίκη. Ευτυχώς, λίγες μέρες μετά, είχατε τη σοφία να τον παραιτήσετε.
Ζητάτε να δείξουμε εμπιστοσύνη και στον κ. Πιτσιλή -θυμίζω ότι είναι Διοικητής της ΑΑΔΕ-. Σε ποιον, δηλαδή; Σε αυτόν που ο «Φραπές», ο κ. Ξυλούρης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη δικογραφία, στις επισυνδέσεις για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, πήγε στο γραφείο του και ο Πιτσιλής τον κοίταγε στις τσέπες. Αλλά, «εγώ δεν είχα φράγκο», λέει ο «Φραπές» και αναφέρει μετά ο κ. Ξυλούρης πως ο κ. Πιτσιλής του είπε: «εντάξει θα το τακτοποιήσω».
Σε αυτούς μας ζητάτε να εμπιστευτούμε το παρόν και το μέλλον του αγροτικού κόσμου, των παραγωγών, των κτηνοτρόφων όλης της χώρας;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο Οργανισμός που διαχειρίζεται, περίπου, 3 δισεκατομμύρια ευρώ κοινοτικών κονδυλίων κάθε χρόνο για τις αγροτικές ενισχύσεις, έχει μετατραπεί, τα τελευταία χρόνια επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε σύμβολο αδιαφάνειας, διοικητικής ανεπάρκειας, πολιτικής ρεμούλας και συγκάλυψης.
Η επιλογή να ενσωματωθεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, έναν φορέα με τελείως διαφορετική αποστολή, αποκαλύπτει την έλλειψη στρατηγικής της Κυβέρνησης αλλά και την απόπειρα συγκάλυψης των ευθυνών της.
Πρόκειται για μια δομική αλλαγή στον τρόπο άσκησης αγροτικής πολιτικής στην Ελλάδα που δεν διασφαλίζει στο παραμικρό τα συμφέροντα των αγροτών και των κτηνοτρόφων. Αντιθέτως, οι κίνδυνοι παραμένουν και εκτιμούμε πως αυξάνονται.
Πέραν όλων των άλλων, η εμπλοκή της ΑΑΔΕ ενέχει και κινδύνους σε θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο. Τίθενται ζητήματα ακόμα και δημοκρατικής λειτουργίας. Για πρώτη φορά μια Ανεξάρτητη Αρχή μέσα από τη συγκέντρωση υπερβολικά πολλών αρμοδιοτήτων υποκαθιστά σημαντικές κρατικές λειτουργίες, πλέον και πληρωμών. Υπενθυμίζω πως ο Διοικητής της ΑΑΔΕ δεν εκλέγεται, αλλά ορίζεται μετά από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών στο Υπουργικό Συμβούλιο. Δεν απαιτείται έγκριση της Βουλής και ο διορισμός απλά γνωστοποιείται στη Βουλή στο πλαίσιο της λογοδοσίας της Αρχής. Μιλάμε, πέρα από όλα τα άλλα, για υπερσυγκέντρωση εξουσιών, για ένα «υπερ-θεσμό» χωρίς κανένα αντίβαρο, χωρίς καμία ουσιαστική δημοκρατική λογοδοσία.
Συνενόχους σε αυτές τις μεθοδεύσεις σας δεν θα μας έχετε. Προφανώς και καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ.