Ξανθόπουλος: Αδιαφάνεια και σιωπή για τα νερά του Άρδα

Ο βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Εσωτερικών Θεόφιλος Ξανθόπουλος επανακατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση στη Βουλή για τη διαχείριση των νερών του ποταμού Άρδα, καταγγέλλοντας αδιαφάνεια, θεσμική υποβάθμιση του Κοινοβουλίου και συνεχιζόμενη κυβερνητική σιωπή.

Η Επίκαιρη Ερώτηση είχε αρχικά κατατεθεί στις 18 Νοεμβρίου 2025, χωρίς ωστόσο να δοθεί απάντηση, γεγονός που –όπως επισημαίνει– συνιστά απαξίωση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και συσκότιση σε ένα ζήτημα κρίσιμης σημασίας για τον πρωτογενή τομέα.

Σύμφωνα με τον κ. Ξανθόπουλο, η κατάσταση στον Έβρο έχει φτάσει σε οριακό σημείο, καθώς οι αγρότες αγνοούν αν και σε ποια ποσότητα θα εξασφαλιστεί νερό για την επόμενη καλλιεργητική περίοδο. Παράλληλα, η πολυδιαφημισμένη Κοινή Δήλωση Ελλάδας – Βουλγαρίας για τη ροή του Άρδα παραμένει, όπως τονίζει, ανεφάρμοστη και αδιαφανής, καθώς οι τεχνικοί και οικονομικοί όροι της δεν έχουν δημοσιοποιηθεί εδώ και έξι μήνες.

Ο βουλευτής αναφέρεται επίσης στη δραματική πτώση της στάθμης του ποταμού, στις αντλίες που τίθενται εκτός λειτουργίας και στον κίνδυνο να μείνουν ακαλλιέργητα χιλιάδες στρέμματα, ενώ θέτει ερωτήματα για την καταβολή ποσού 2,1 εκατ. ευρώ προς τη βουλγαρική πλευρά, χωρίς σαφή ενημέρωση για τις ποσότητες νερού που παραχωρήθηκαν και τον έλεγχο εφαρμογής της συμφωνίας.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς η μείωση των υδάτινων ροών απειλεί το ευαίσθητο οικοσύστημα του Δέλτα του Έβρου, ενός υγροτόπου διεθνούς σημασίας, προστατευόμενου από διεθνείς συνθήκες.

Ο κ. Ξανθόπουλος ζητά σαφείς απαντήσεις για τη στρατηγική του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, την επάρκεια νερού τη νέα καλλιεργητική περίοδο και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της συμφωνίας Ελλάδας – Βουλγαρίας.

Ακολουθεί η Επίκαιρη Ερώτηση όπως κατατέθηκε στη Βουλή:




Συμφωνία Mercosur: Ανάπτυξη για λίγους, απειλή για πολλούς

*Γράφει ο Απόστολος Ατζεμιδάκης

Η εμπορική συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Mercosur παρουσιάζεται από τους υποστηρικτές της ως ένα ακόμη βήμα προς την ελεύθερη αγορά, την ανάπτυξη και τη γεωπολιτική ενίσχυση της Ευρώπης. Πίσω όμως από τις γενικόλογες διακηρύξεις περί «αμοιβαίου οφέλους», κρύβεται μια σκληρή πραγματικότητα: η συμφωνία αυτή εξυπηρετεί πρωτίστως τα συμφέροντα των μεγάλων βιομηχανιών – και ιδιαίτερα της Γερμανίας – ενώ αφήνει εκτεθειμένους τους αγρότες σχεδόν σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Δεν είναι μυστικό ότι ο βασικός κερδισμένος από τη Mercosur είναι ο βιομηχανικός τομέας. Η μείωση ή κατάργηση δασμών στα αυτοκίνητα, στα μηχανήματα και στα βιομηχανικά προϊόντα ανοίγει τεράστιες αγορές στη Λατινική Αμερική για τις ισχυρές εξαγωγικές οικονομίες του ευρωπαϊκού Βορρά. Η Γερμανία, με την πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία και τον τεχνολογικό της εξοπλισμό, έχει κάθε λόγο να πιέζει υπέρ της συμφωνίας. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, η Mercosur σημαίνει αύξηση κερδών, νέες επενδύσεις και ενίσχυση της διεθνούς τους θέσης.

Την ίδια στιγμή όμως, ο αγροτικός κόσμος της Ευρώπης πληρώνει το τίμημα. Η συμφωνία επιτρέπει την αυξημένη εισαγωγή αγροτικών προϊόντων – κρέατος, ζάχαρης, σόγιας, πουλερικών – από χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπου τα κόστη παραγωγής είναι πολύ χαμηλότερα. Οι λόγοι είναι γνωστοί: φθηνή εργασία, χαλαρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και χρήση φυτοφαρμάκων ή πρακτικών που στην Ευρώπη απαγορεύονται εδώ και χρόνια. Πώς μπορεί να ανταγωνιστεί ο Ευρωπαίος αγρότης αυτή την πραγματικότητα;

Η απάντηση είναι απλή: δεν μπορεί. Οι μικρομεσαίοι παραγωγοί σε χώρες του Νότου, αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, βρίσκονται αντιμέτωποι με αθέμιτο ανταγωνισμό. Οι τιμές πιέζονται προς τα κάτω, τα εισοδήματα συρρικνώνονται και η βιωσιμότητα της αγροτικής παραγωγής τίθεται υπό αμφισβήτηση. Και όλα αυτά τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση ζητά από τους αγρότες περισσότερη περιβαλλοντική ευθύνη, αυστηρότερες προδιαγραφές και υψηλότερα κόστη συμμόρφωσης.

Η Mercosur, αντί να ενισχύει τη συνοχή και την ισορροπία εντός της Ευρώπης, βαθαίνει τις ανισότητες. Δημιουργεί μια Ευρώπη δύο ταχυτήτων: από τη μία τις ισχυρές βιομηχανικές χώρες που κερδίζουν από το ελεύθερο εμπόριο και από την άλλη τις αγροτικές περιοχές που εγκαταλείπονται στην τύχη τους. Αν η Ευρώπη θέλει πραγματικά να μιλά για δίκαιη ανάπτυξη και στρατηγική αυτονομία, οφείλει να επανεξετάσει συμφωνίες που θυσιάζουν τους πολλούς για τα κέρδη των λίγων. Γιατί χωρίς αγρότες, δεν υπάρχει ούτε διατροφική ασφάλεια ούτε βιώσιμο ευρωπαϊκό μέλλον.




Παναγιωτόπουλος: Oι αντιδράσεις των υπαξιωματικών πρέπει να μας προβληματίσουν όλους

Τον προβληματισμό για το τεταμένο κλίμα που επικρατεί στις τάξεις των υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων εξέφρασε ο πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιώτοπουλος καλώντας παράλληλα τον κ. Νίκο Δένδια να προχωρήσει σε περαιτέρω βελτιώσεις του σχετικού νομοσχεδίου που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής.

Ο κ. Παναγιώτοπουλος αν και παραδέχθηκε αρχικά ότι ο εξορθολογισμός της δομής των ενόπλων δυνάμεων “είναι απαραίτητος” πρόσθεσε στην συνέχεια πως “Κάποια ειδικά ζητήματα εγείρουν βλέπω μεγάλο κύμα αντίδρασης στις τάξεις των στελεχών. Το εύρος και η ένταση των αντιδράσεων και διαμαρτυριών με προβληματίζουν και πρέπει να προβληματίσουν όλους”.

Ο ίδιος υποστήριξε πως «Η συνθήκη συμπόρευσης με όρους υπέρβασης πολιτικής και φυσικής ηγεσίας και στελεχών πρέπει να διατηρηθεί ως κόρη οφθαλμού. Η οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να αισθάνεται διαρκώς ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εργάζεται διαρκώς για την βελτίωση της ζωής τους» ενώ στοχεύοντας στις διατάξεις του νομοσχεδίου είπε: «Οι όποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να διέπονται από προσεκτική στάθμιση δεδομένων και συνθηκών. Από σταδιακό χαρακτήρα υλοποίησης και όρους μεταβατικότητας. Με συνεκτίμηση αντίκτυπων αλλά και διορθώσεις. Όπως είπε ο Υπουργός τίποτα δεν είναι γραμμένο στην πέτρα. Το κάνετε υπουργέ αλλά μπορείτε να τοπ κάνετε σε μεγαλύτερο βαθμό. Έχετε δείξει ότι ακούτε όποτε χρειάζεται».

Ο πρώην υπουργός αναφερόμενος ειδικά στις διατάξεις για τους υπαξιωματικούς σημείωσε «Αν κάποιοι αξιωματικοί θεωρούν ότι θίγονται θεωρώ ότι θα υπάρξει κύμα και άλλων παραιτήσεων” ενώ συμπλήρωσε “εκτιμώ ότι μεταβάλλονται επι τα χείρω οι όροι εξέλιξης των υπαξιωματικών που σχεδιάσαν με προσδοκίες την καριέρα τους. Μπορείτε να το αναθεωρήσετε αυτό και σας το λέω όχι ως κριτική αλλά ως παραίνεση. Τα στελέχη δεν πρέπει να τρέχουν στα δικαστήρια».




Μαρινάκης για αγροτικά μπλόκα: “Το κράτος δεν θα επιτρέψει να κοπεί η χώρα στα δύο”

Σαφές μήνυμα προς τους αγρότες που κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους έστειλε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, τονίζοντας ότι το κράτος δεν μπορεί να επιτρέψει τον αποκλεισμό της χώρας και την ταλαιπωρία των πολιτών από τις κινητοποιήσεις.

Όπως ανέφερε μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, «η συντριπτική πλειονότητα των αιτημάτων των αγροτών υλοποιείται» και επεσήμανε ότι διαχρονικά αιτήματα, (σ.σ. όπως το φθηνότερο ρεύμα), γίνονται αποδεκτά στο πλαίσιο των αντοχών της οικονομίας. Ξεκαθάρισε, ωστόσο, ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο για την ικανοποίηση πρόσθετων μέτρων, υπογραμμίζοντας πως «κάθε ευρώ παραπάνω σημαίνει φόρους στους υπόλοιπους πολίτες».




Διεγράφη από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Ν. Φαραντούρης – Στο προσκήνιο το “Κίνημα Καρυστιανού”

Εκτός ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ετέθη, με απόφαση Φάμελλου, ο Νικόλας Φαραντούρης μετά τις δηλώσεις του ότι είναι καλοδεχούμενο το κόμμα Καρυστιανού.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για τη διαγραφή του Νικόλα Φαραντούρη αναφέρει:

«️Με απόφαση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου, ο Νικόλαος Φαραντούρης τίθεται εκτός της ευρωομάδας του κόμματος. Ο ευρωβουλευτής οφείλει να παραδώσει την έδρα στο κόμμα με το οποίο εκλέχθηκε, από τη στιγμή που δεν δεσμεύεται ξεκάθαρα ότι θα εκπροσωπεί τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο ευρωκοινοβούλιο».

Πρόκειται για μια εξέλιξη για την οποία είχε προϊδεάσει το iefimerida.gr, καθώς το κλίμα για τον Ν. Φαραντούρη ήταν βαρύ μετά το «φλερτ» με το κόμμα Καρυστιανού και τις αμφιλεγόμενες δηλώσεις του.




Μέτρα στήριξης των αγροτών ανακοίνωσαν Χατζηδάκης-Τσιάρας

Τη μείωση της τιμής του ρεύματος για τους αγρότες που δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στα 8,5 λεπτά/kWh, την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αγροτικού πετρελαίου στην αντλία και αποζημιώσεις 100% από τον ΕΛΓΑ, αλλά και barcode στα ελληνικά προϊόντα, ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να μπει τέλος στις αγροτικές κινητοποιήσεις.

Ειδικότερα, τα μέτρα της κυβέρνησης για τους αγρότες ανακοίνωσαν σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιείται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, και οι υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, καθώς και ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς.




Δείτε live την συνέντευξη τύπου για την εξειδίκευση των μέτρων για τους αγρότες

Παρακολουθήστε ζωντανά την ανακοίνωση των μέτρων στήριξης των αγροτών.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης και οι υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Τσιάρας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, καθώς και ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, παραχωρούν συνέντευξη Τύπου και εξειδικεύουν τα μέτρα στήριξης των αγροτών.




Μακάριος Λαζαρίδης: «Αντλούμε δύναμη από τη Θεία Χάρη και προχωρούμε με αισιοδοξία και υπευθυνότητα»

Για τη σημερινή γιορτή των Αγίων Θεοφανείων, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας – Βουλευτής Π.Ε Καβάλας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, έκανε την εξής δήλωση:

«Σπουδαία ημέρα η σημερινή για την Εκκλησία μας. Με κατάνυξη και βαθιά πίστη τιμούμε τα Άγια Θεοφάνεια, την εμφάνιση του Θεού μας, μέσα από το μυστήριο του Βαπτίσματος.

Είναι η νίκη του φωτός επί του σκότους, η σηματοδότηση της ψυχικής κάθαρσης και της πνευματικής αναγέννησής μας.

Σε μια εποχή προκλήσεων, αντλούμε δύναμη από τη Θεία Χάρη και προχωρούμε με αισιοδοξία και υπευθυνότητα για ένα καλύτερο αύριο για την πατρίδα μας.

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους, με υγεία, φώτιση και προκοπή».




Το μήνυμα του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη για το 2026

Στις προκλήσεις της χρονιάς που έρχεται  αναφέρεται στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος απευθύνει παράλληλα νέα πρόσκληση στους αγρότες για διάλογο, χωρίς μπλόκα κατά της κοινωνίας, όπως λέει χαρακτηριστικά. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός κατατάσσει στις παθογένειες που πρέπει να νικηθούν τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα, ενώ ιεραρχεί  τη συνεννόηση ως «το  κορυφαίο ζητούμενο της χρονιάς που ξημερώνει, σε μία περίοδο μάλιστα κατά την οποία θα εκκινήσει η διαδικασία μιας φιλόδοξης Συνταγματικής Αναθεώρησης.

«Για να ολοκληρωθεί με επιτυχία θα χρειαστούν ευρύτερες συναινέσεις», επισημαίνει και προσθέτει ότι «θα δοκιμαστούν, επομένως, στην πράξη η ωριμότητα, η συνέπεια, αλλά και η επάρκεια κάθε πολιτικής δύναμης». Ο κ.Μητσοτάκης κάνει εκτενή αναφορά στον τομέα της ‘Αμυνας, που «αποκτά κρίσιμη σημασία στους ταραγμένους καιρούς μας, πολύ περισσότερο όταν το 2025 παραδίδει έναν κόσμο σε αστάθεια και σε αναζήτηση νέων ισορροπιών, με πρωτοφανείς γεωπολιτικές αλλαγές αλλά και μεγάλες οικονομικές αβεβαιότητες, ενώ και το 2026 ανατέλλει με τη σειρά του γεμάτο πολλαπλές προκλήσεις».




Μητσοτάκης: Όχι σε πρόωρες εκλογές και ανασχηματισμό

Φρένο στα σενάρια πρόωρων εκλογών και ανασχηματισμού της κυβέρνησης επιχείρησε να βάλει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε το βράδυ της Δευτέρας στο Action24 και στη δημοσιογράφο Αθηναΐδα Νέγκα.

Χωρίς να ερωτηθεί ευθέως, ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση ούτε για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες εντός του 2026, ούτε για ανασχηματισμό, παρά τη φημολογία που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα.

«Δεν σκέφτομαι τις εκλογές από τώρα»

«Έχουμε έναν πλήρη χρόνο μπροστά μας πριν μπούμε στο προεκλογικό 2027», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, διαψεύδοντας για ακόμη μία φορά τα σενάρια πρόωρων εκλογών και επαναλαμβάνοντας τον στόχο του για τρίτη θητεία. Παράλληλα, τόνισε ότι «δεν είναι στις προθέσεις μου κανείς ανασχηματισμός», επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση δεν έχει καν συμπληρώσει έναν χρόνο από τον σχηματισμό της.

Θετικός απολογισμός για το 2025

Στο υπόλοιπο της συνέντευξης, ο πρωθυπουργός υπερασπίστηκε την κυβερνητική πολιτική και προχώρησε σε θετικό απολογισμό για τη χρονιά που ολοκληρώνεται. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στις φορολογικές ελαφρύνσεις, στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, αλλά και στη διαγραφή των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών».

Παράλληλα, έκανε αναφορά στα μέτρα που τίθενται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου, κάνοντας λόγο για ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών.

ΔΕΘ 2026 και δημοσιονομική πειθαρχία

Αναφερόμενος στη Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης του 2026, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για «λελογισμένες εξαγγελίες», ξεκαθαρίζοντας ότι δεν θα ξεπεραστούν τα όρια της δημοσιονομικής πειθαρχίας. «Οι ανάγκες είναι πολλές, αλλά οι πόροι είναι πεπερασμένοι», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Άμυνα και εξοπλιστικά

Απαντώντας σε ερώτηση για το ενδεχόμενο πολέμου, ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι δεν ανησυχεί, ωστόσο υπερασπίστηκε εκ νέου τα εξοπλιστικά προγράμματα, τονίζοντας πως «κανείς τρίτος δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλειά μας» και ότι η χώρα οφείλει να επενδύει στο αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων.

Πολιτικές εξελίξεις και νέα κόμματα

Τέλος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπερασπίστηκε τη στρατηγική διεύρυνσης της Νέας Δημοκρατίας, υποστηρίζοντας ότι τα εκλογικά αποτελέσματα τη δικαίωσαν, ενώ αρνήθηκε να σχολιάσει σενάρια δημιουργίας νέων κομμάτων, σημειώνοντας ότι είναι «παράξενο να μετρώνται προσδοκίες χωρίς να είναι γνωστές οι προγραμματικές θέσεις».




Τσιάρας: Ο Πρωθυπουργός θέλει διάλογο με τους αγρότες για να λυθούν τα διαχρονικά προβλήματα

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, ανακοίνωσε σήμερα ότι ο Πρωθυπουργός έθεσε τον εαυτό του στη διάθεση του διαλόγου με τους αγρότες, με στόχο να βρεθούν λύσεις στα πολύπλευρα και χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτικός τομέας.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιάρα, η κυβέρνηση επιδιώκει ανοιχτή και ουσιαστική συζήτηση με τους εκπροσώπους των παραγωγών, εν μέσω των συνεχιζόμενων κινητοποιήσεων που έχουν σημάνει αποκλεισμούς σε δρόμους και μπλόκα σε όλη τη χώρα.

Ο ίδιος τόνισε ότι η πρωτοβουλία για διάλογο αποτυπώνει την πρόθεση να αντιμετωπιστούν διαχρονικά ζητήματα που απασχολούν τους αγρότες, όπως το αυξημένο κόστος παραγωγής, η διαχείριση των αποζημιώσεων από φυσικές καταστροφές, οι ρυθμίσεις στον ΕΛΓΑ και η σταθερότητα στις πληρωμές μέσω του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Παράλληλα, ο Υπουργός υπογράμμισε πως η κυβέρνηση έχει ήδη παρουσιάσει μια σειρά μέτρων που μπορούν να λειτουργήσουν ως βάση για τη συζήτηση, καλώντας τις αγροτικές οργανώσεις να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου με υπευθυνότητα και διάθεση συνεργασίας.

Η ανακοίνωση έρχεται σε μια περίοδο εντατικών διαπραγματεύσεων και έντασης στις σχέσεις κυβέρνησης–αγροτών, με αμφότερους να δείχνουν ενδιαφέρον για την επίλυση των διαφορών μέσω διαλόγου, αλλά με διαφορετικές προσδοκίες για τα επόμενα βήματα.




Ο Δήμος Καβάλας καλεί τους Καβαλιώτες να στηρίξουν το Νίκο Στεφανίδη στο VOICE

Ο Δήμος Καβάλας στέκεται με περηφάνια στο πλευρό του Καβαλιώτη Νίκου Στεφανίδη, ο οποίος δίνει τη δική του ξεχωριστή μάχη στους ημιτελικούς του The Voice of Greece το Σάββατο 27 Δεκεμβρίου.

Η πορεία του Νίκου αποτελεί πηγή έμπνευσης και χαράς για ολόκληρη την πόλη μας. Με το ταλέντο, την εργατικότητα και το ήθος του, εκπροσωπεί επάξια την Καβάλα σε ένα από τα μεγαλύτερα μουσικά τηλεοπτικά γεγονότα της χώρας.




Έφυγε από την ζωή η μητέρα του Θόδωρου Μαρκόπουλου

Μ’ ένα συγκινητικό κείμενο, ο αντιπεριφερειάρχης Θόδωρος Μαρκόπουλος αποχαιρετά τη μητέρα του, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, που «έφυγε» από τη ζωή το βράδυ των Χριστουγέννων (25/12/2025):

«Σε ευχαριστούμε για όλα όσα έκανες για εμάς. Η απώλειά σου — όπως και η απώλεια της μητέρας κάθε ανθρώπου — προκαλεί ένα τεράστιο κενό. Καλό Παράδεισο, μαμά. Αιωνία ας είναι η μνήμη σου. “Εν χώρα ζώντων… εκεί όπου επισκοπεί το φως του προσώπου” του Θεού μας, ας είναι η θέση σου».

Η εξόδιος ακολουθία θα τελεστεί αύριο, 26/12/2025, στις 15:00, στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Καβάλας.

Θερμά συλλυπητήρια από το enanews.gr




Ουκρανικό: Με αλλαγές στο σχέδιο των 20 σημείων η απάντηση της Ρωσίας

Η Ρωσία προμηνύει σκληρό «παζάρι» επί του ειρηνευτικού σχεδίου που επεξεργάζονται οι ΗΠΑ για την Ουκρανία, απαιτώντας θεμελιώδεις τροποποιήσεις πριν καταλήξει σε συμφωνία. Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το Bloomberg, το Κρεμλίνο αντιμετωπίζει το προσχέδιο των 20 σημείων απλώς ως μια «βάση συζήτησης», θεωρώντας ότι υπολείπεται κρίσιμων διασφαλίσεων για τα ρωσικά συμφέροντα.

Οι αξιώσεις της Μόσχας: Στρατιωτική ισχύς και Κυρώσεις

Η ρωσική πλευρά, αν και δεν απορρίπτει το σχέδιο για να μην προκαλέσει ρήξη με την κυβέρνηση Τραμπ, θέτει επί τάπητος συγκεκριμένα αιτήματα:

-Περιορισμός Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων: Η Μόσχα επιδιώκει αυστηρό πλαφόν στη στρατιωτική ισχύ του Κιέβου μετά τον πόλεμο.

-Ουδετερότητα και ΝΑΤΟ: Απαιτούνται εγγυήσεις για τη μη επέκταση της Συμμαχίας ανατολικά, ακόμα και στην περίπτωση ένταξης της Ουκρανίας στην Ε.Ε.

-Ρωσική Γλώσσα και Κυρώσεις: Ζητείται θεσμική προστασία της ρωσικής γλώσσας και ξεκάθαρο πλάνο για την άρση των κυρώσεων και την αποδέσμευση των κρατικών περιουσιακών στοιχείων της Ρωσίας στη Δύση.

Το «αγκάθι» του Ντονέτσκ και της Ζαπορίζια

Η εδαφική ακεραιότητα παραμένει το δυσκολότερο σημείο των συνομιλιών. Η Ρωσία διεκδικεί περιοχές του Ντονέτσκ που δεν έχει καταλάβει στρατιωτικά, ενώ ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι αντιπροτείνει το «πάγωμα» του πολέμου στην τρέχουσα γραμμή επαφής.

Οι ΗΠΑ εξετάζουν τη δημιουργία μιας «ελεύθερης οικονομικής» ή «αποστρατιωτικοποιημένης» ζώνης στο Ντονέτσκ για να αποφευχθεί ο όρος «υποχώρηση» από πλευράς Κιέβου, ωστόσο ο Ζελένσκι προειδοποιεί πως οποιαδήποτε παραχώρηση γης προσκρούει στο ουκρανικό σύνταγμα και απαιτεί λαϊκή ετυμηγορία.

Η «επόμενη ημέρα» και η ρωσική δυσπιστία

Ρώσοι αξιωματούχοι και βουλευτές χαρακτηρίζουν τις προτάσεις Ζελένσκι ως «επικοινωνιακό ελιγμό» και «χυδαία χειραγώγηση», υποστηρίζοντας ότι δεν λαμβάνουν υπόψη τη συνταγματική ενσωμάτωση της Κριμαίας και του Ντονμπάς στη Ρωσική Ομοσπονδία.

Από την πλευρά του, ο Ουκρανός Πρόεδρος δεσμεύεται για:

-Άμεση εκεχειρία υπό διεθνή εποπτεία.

-Προεδρικές εκλογές σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την παύση των εχθροπραξιών.

-Εγγυήσεις ασφαλείας από τις ΗΠΑ σε περίπτωση ρωσικής παραβίασης της συμφωνίας.

Παρά την αισιοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ ότι η συμφωνία είναι κοντά, η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών παραμένει χαώδης. Το Κίεβο προσπαθεί να εξασφαλίσει τη μελλοντική του επιβίωση, ενώ η Μόσχα επιδιώκει να κεφαλαιοποιήσει τα εδαφικά της κέρδη και να αποδυναμώσει τη στρατιωτική παρουσία της Δύσης στα σύνορά της.

newsbreak.gr




Χρονιά ορόσημο για τη μείωση του δημοσίου χρέους προμηνύεται το 2026

Χρονιά ορόσημο στην μείωση του δημοσίου χρέους προμηνύεται το 2026. Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) ανακοίνωσε τη στρατηγική δανεισμού για την χρονιά που έρχεται. Η μεγάλη αλλαγή αφορά στην ακόμα ταχύτερη αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, με νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων ύψους 8,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Με την επιλογή αυτή, στη τριετία 2024-2026 το ελληνικό δημόσιο σχεδιάζει να διαθέσει πλήρως το δάνειο των 15 δισ. ευρώ, το οποίο η χώρα ανέλαβε να φυλάει κλειδωμένο σε ειδικό λογαριασμό (“λεφτά-κάβα”) από το 2018 με το 3ο Μνημόνιο -επιβαρυνόμενο όμως πλέον κατά σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τόκους.

Στο τέλος του 2025, το «μαξιλάρι» ρευστότητας του δημοσίου που απομένει ανέρχεται σε 39 δισ. ευρώ. Και στο τέλος του 2026 όμως, έχοντας «σπάσει» και επιστρέψει για πληρωμές χρέους ολοκληρωτικά πια και τα 15 δισ. ευρώ του δανείου του 3ου Μνημονίου, υπολογίζεται ότι το «μαξιλάρι» ρευστότητος του δημοσίου που θα απομένει θα ανέρχεται σε περίπου 29 -30 δισ. ευρώ, αποτελούμενο, σχεδόν αποκλειστικά πλέον, από τα τρέχοντα ταμειακά διαθέσιμα όλων των κρατικών φορέων, χωρίς πια το «δεκανίκι» από τα δάνεια των μνημονίων.

Η πλεονάζουσα ρευστότητα που έχει διασφαλίσει το ελληνικό Δημόσιο αποτυπώνεται και σε ένα άλλο στοιχείο: για το 2026, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχεδιάζει να αντλήσει μόλις 8 δισ. ευρώ από τις αγορές, διατηρώντας την παρουσία του σταθερή αλλά χωρίς περιττά βάρη -σε αντίθεση με τα μνημονιακά χρόνια της αναχρηματοδότησης «με το πιστόλι στον κρόταφο». Κοινώς, η Ελλάδα δεν χρειάζεται πια να «προσπαθεί» να δανειστεί, αλλά -όπως έδειξε η ακύρωση 7 εκδόσεων το 2025– δανείζεται λιγότερα και από όσα προγραμμάτιζε και υπολόγιζε στην αρχή κάθε χρονιάς.




Στην Ξάνθη ο Νίκος Δένδιας – Επιθεώρησε τη μονάδα παραγωγής drones FPV στους Τοξότες

Στην Ξάνθη βρέθηκε το πρωί της Τετάρτης (24/12), παραμονή Χριστουγέννων ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας. Ο υπουργός βρέθηκε στο 316 Συνεργείο Περιοχής Τεχνικού, στην Ξάνθη, όπου δημιουργείται η δεύτερη μονάδα παραγωγής drones FPV στη χώρα μας, στο πλαίσιο της μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα εποχή.

«Σήμερα, παραμονή Χριστουγέννων, επέλεξα να βρίσκομαι στην Ξάνθη, προκειμένου να ευχηθώ χρόνια πολλά στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στην Πατρίδα.  Ένας δεύτερος λόγος που επισκέφθηκα το 316 Συνεργείο Περιοχής Τεχνικού, είναι ότι δημιουργείται σε αυτό η δεύτερη Μονάδα Παραγωγής Drones, κατηγορίας 1 FPV (First-Person View), στη χώρα μας. Μια δεύτερη Μονάδα η οποία θα έχει τη δυνατότητα κατασκευής 1.000 drones τον μήνα και θα δώσει στις Ένοπλες Δυνάμεις της Πατρίδας μας. Μία δυνατότητα που απαιτεί η νέα εποχή και ένα σημαντικό βήμα για να πάμε μπροστά. Κι ας μην ξεχνάμε ότι η Θράκη είναι μια περιοχή με τεράστια γεωπολιτική σημασία, που αποτελεί το σύνορο της Ελλάδας και της Ευρώπης. Χρόνια πολλά και καλά! Καλά Χριστούγεννα σε όλους!» δήλωσε ο ίδιος.




Νέος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων του Δήμου Καβάλας ο Σωτήρης Τσεκμέζογλου

Ο Σωτήρης Τσεκμέζογλου είναι ο νέος Αντιδήμαρχος Τεχνικών έργων του Δήμου Καβάλας. Διαδέχεται τον Αλέξη Γούλα.

Μέχρι νεοτέρας δεν υπάρχει άλλη αλλαγή σε Αντιδημάρχους σύμφωνα με τον Δήμαρχο.




Δημοσκόπηση Interview: Προβάδισμα Καρυστιανού έναντι Τσίπρα

Την εκτίμηση εκλογικού αποτελέσματος, τους πιο δραστήριους υπουργούς αλλά και την επιλογή των πολιτών ανάμεσα σε πιθανά κόμματα από Αλέξη Τσίπρα και Μαρία Καρυστιανού καταγράφει, μεταξύ άλλων, δημοσκόπηση της Interview για την ιστοσελίδα politic.gr.

Στο ερώτημα, δε, ποιο από τα δύο φημολογούμενα κόμματα – του Αλέξη Τσίπρα ή της Μαρίας Καρυστιανού – θα τα πάει καλύτερα, το 53% απαντά υπέρ της προέδρου του συλλόγου των θυμάτων των Τεμπων και το 23% υπέρ του πρώην πρωθυπουργού.

Η δημοσκόπηση καταγράφει τέλος τα γεγονότα που σημάδεψαν το 2025 αναδεικνύοντας στην πρώτη θέση την υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ, στη δεύτερη τα συλλαλητήρια για την τραγωδία των Τεμπών, στην τρίτη τις αγροτικές κινητοποιήσεις και ακολουθούν οι ενεργειακές συμφωνίες της Ελλάδας για έρευνες υδρογονανθράκων και η εκλογή Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup.




Κώστας Τσιάρας: Απαιτείται υπευθυνότητα για να σταματήσει η ταλαιπωρία της κοινωνίας

Την αισιοδοξία του, ότι, τελικά, οι αγρότες θα επιδείξουν υπευθυνότητα και θα προσέλθουν σε διάλογο με την κυβέρνηση, για να συζητήσουν τα μεγάλα
προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πρωτογενής τομέας, αλλά και για να μη ταλαιπωρείται η κοινωνία μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων, εξέφρασε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Τσιάρας, ανακοινώνοντας παράλληλα μέτρα επί πλέον στήριξης στους αγρότες.

Συγκεκριμένα ανακοίνωσε ότι ανάμεσα στα προϊόντα για τα οποία θα υπάρξει πρόσθετη οικονομική στήριξη, εκτός από το σιτάρι και το βαμβάκι, θα
περιληφθεί και η μηδική, λόγω αποκλεισμού διακίνησης του προϊόντος, εξ αιτίας της ευλογιάς.

Επισήμανε επίσης την τακτοποίηση του προβλήματος στο Κτηματολόγιο, με τα αγροτεμάχια που εμφανίζονται ως κρατικά, αλλά καλλιεργούνται για
χρόνια από γεωργούς, καθώς και τακτοποίηση του προβλήματος που υπήρχε με το ΚΑΕΚ και ΑΤΑΚ, σε ορισμένους νομούς, κυρίως της Κεντρικής
Μακεδονίας.

Ο υπουργός υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση έχει κάνει όλα τα βήματα που απαιτούνται για να προσέλθουν οι αγρότες σε διάλογο και αναφέρθηκε στην παράταση του προγράμματος ΓΑΙΑ με χαμηλότερη τιμή στο αγροτικό ρεύμα, στην αποδοχή του αιτήματος για αγροτικό πετρέλαιο στην αντλία χωρίς ΕΦΚ, στην επέκταση της αποζημίωσης του ΕΛΓΑ στο 100% του ασφαλισμένου προϊόντος, αλλά και στην επί πλέον οικονομική στήριξη προϊόντων που, λόγω διεθνούς συγκυρίας, έχουν πολύ χαμηλή τιμή.

Ο ΥπΑΑΤ είπε ότι η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να συζητήσει και άλλα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα, εξαντλώντας κάθε διαθέσιμο πόρο. «Υπάρχουν, βέβαια, συγκεκριμένα όρια. Η χώρα πρέπει να κινηθεί εντόςευρωπαϊκού πλαισίου και, βεβαίως, υπάρχει και μια συγκεκριμένη δυνατότητα στα εθνικά δημοσιονομικά δεδομένα, στον εθνικό Προϋπολογισμό. Κάνουμε προσπάθεια εξάντλησης κάθε δυνατότητας.

Είμαι αισιόδοξος. Μπορούμε να βρούμε ακόμη και αυτή τη στιγμή τόπο συνεννόησης, διότι η κυβέρνηση κατανοεί τα προβλήματα. Έχουμε ήδη δείξει ότι είμαστε διατεθειμένοι να στηρίξουμε τον αγροτικό κόσμο αξιοποιώντας κάθε πόρο που υπάρχει. Με υπευθυνότητα από την πλευρά των αγροτών και από την πλευρά της κυβέρνησης, μπορούν να σταματήσουν οι κινητοποιήσεις που ταλαιπωρούν ην κοινωνία».

Ο κ. Τσιάρας κάλεσε τους αγρότες να θυμηθούν τα μέτρα στήριξής τους που έχει λάβει αυτή η κυβέρνηση από το 2019 μέχρι σήμερα, αλλά και την
πρόθεσή της να χαράξει Εθνική Στρατηγική μέσα από τη σύσταση της Διακομματικής Επιτροπής, που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, γεγονός που δείχνει την αξιοπιστία της απέναντι στα μεγάλα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα.

 




Άδωνις Γεωργιάδης: Σε πραγματικό χρόνο η εικόνα των επειγόντων στα νοσοκομεία έως τον Φεβρουάριο

Ο Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε μια σημαντική αλλαγή στη λειτουργία των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών, η οποία αναμένεται να διευκολύνει χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα. Όπως δήλωσε, έως τον Φεβρουάριο οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν πόσος κόσμος βρίσκεται στα επείγοντα κάθε νοσοκομείου, ώστε να επιλέγουν πού θα απευθυνθούν.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας, το νέο σύστημα θα παρέχει εικόνα της πληρότητας των ΤΕΠ σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, με στόχο την αποσυμφόρηση των μεγάλων νοσοκομείων και την καλύτερη κατανομή των περιστατικών. Με αυτόν τον τρόπο, οι ασθενείς θα μπορούν να αποφεύγουν πολύωρες αναμονές και να κατευθύνονται σε νοσηλευτικά ιδρύματα με μικρότερο φόρτο.

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι πρόκειται για ένα ακόμη βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Εθνικού Συστήματος Υγείας, υπογραμμίζοντας πως η διαφάνεια και η σωστή ενημέρωση των πολιτών αποτελούν βασικούς πυλώνες της μεταρρύθμισης. Παράλληλα, επισήμανε ότι το μέτρο θα βοηθήσει και το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, καθώς θα μειωθεί η πίεση σε συγκεκριμένα νοσοκομεία.

Η εφαρμογή του συστήματος αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία εντός των επόμενων μηνών, με το υπουργείο Υγείας να εμφανίζεται αισιόδοξο ότι θα συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση της καθημερινότητας τόσο των ασθενών όσο και των εργαζομένων στα νοσοκομεία.




Για την “Ιθάκη” του Αλέξη Τσίπρα

*Γράφει ο Κωστής Σιμιτσής

Στη λογοτεχνία έχει καθιερωθεί όρος bildungsroman, «μυθιστόρημα μαθητείας», που έχει θέμα την ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός νέου ανθρώπου, μέσα από εμπειρίες που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα του και τον ωριμάζουν για να αναλάβει τον ρόλο του στον κόσμο συνειδητοποιώντας την ταυτότητά του. Ποιος δεν έχει διαβάσει με συγκίνηση τις «Μεγάλες προσδοκίες» του Ντίκενς ή τον «Φύλακα στη σίκαλη» του Σάλιντζερ; Και ποιος δεν ταυτίστηκε με τους ήρωες της «Eroica» του Πολίτη ή των «Ψάθινων καπέλων» της Λυμπεράκη, στα καθ’ ημάς;

Η «Ιθάκη» του Αλέξη Τσίπρα άνετα κατατάσσεται σε αυτή την κατηγορία κι ας μην είναι μυθιστόρημα αλλά αυτοβιογραφία και απολογισμός. Παρακολουθούμε τη συνεχή ανέλιξη ενός νέου ανθρώπου, που ασχολείται με την πολιτική επειδή θέλει να αλλάξει τον κόσμο χωρίς όμως να τον έχει κατανοήσει επαρκώς. Σε κάθε επόμενο σκαλοπάτι αισθάνεται πως έπιασε το νόημα αλλά γρήγορα αντιλαμβάνεται πως κάτι του έχει διαφύγει κι αυτό το κάτι είναι ίσως το πιο σημαντικό. Οπότε ξανά προσπάθεια για το πιο πάνω σκαλοπάτι. «Απότυχε ξανά. Απότυχε καλύτερα», αυτό δεν μας συμβουλεύει ο Μπέκετ;

Σ’ αυτή την ανοδική πορεία συναντά ανθρώπους που δίνουν το χέρι τους για να τον βοηθήσουν. Ενθουσιώδης, πολλές φορές τραβάει με δύναμη το ξένο χέρι και ρίχνει τον ευεργέτη του. Κάπως έτσι πρέπει να συνέβη με τον Αλαβάνο αλλά ο ίλιγγος δεν τον αφήνει να κάνει πολλές σκέψεις και απλώς προχωράει στο επόμενο σκαλοπάτι, στην επόμενη πατροκτονία, στο επόμενο ξεκαθάρισμα. Σαν το «Σοφό παιδί» του Χωμενίδη, έχει υψηλό δείκτη ευφυίας αλλά μικρό βαθμό ενσυναίσθησης κι έτσι πετάει γρήγορα πάνω από τη χώρα των διαδηλώσεων, των νεκρών, των καταστροφών, της ατελείωτης εχθροπάθειας και μετά από λίγες συγκριτικά σελίδες φτάνει στην ανάληψη των κυβερνητικών καθηκόντων.

Όλοι τον έχουμε ακούσει να δικαιολογείται για τις αυταπάτες του ίδιου και των συντρόφων του. Στο βιβλίο επιχειρηματολογεί πως όλα συνέβησαν για να βελτιωθεί η
διαπραγματευτική θέση της χώρας. Δημοψήφισμα, κλειστές τράπεζες, διεθνής απαξίωση της χώρας και των πολιτών της, εθνική άμυνα παραλυμένη, σύνορα διάτρητα. Ο κυκεώνας εκείνων των ημερών, που έγιναν μήνες και χρόνια, περιγράφεται σε περισσότερες από διακόσιες σελίδες. Η λεπτομερής και εκτεταμένη περιγραφή των συναντήσεων, των συνομιλιών αλλά και του ρόλου των διεθνών και ευρωπαϊκών οργάνων υποκρύπτει έκπληξη και θαυμασμό για όλα όσα υπήρχαν «εκεί έξω». Ο ιδεολόγος που ζούσε στη γυάλα των κοινωνικών αγώνων και των «κριτικών» αναγνώσεων του κόσμου διαπιστώνει πως υπάρχουν θεσμοί και κανόνες, πως δεν ζούμε στο μικρό γαλατικό χωριό πίνοντας το μαγικό φίλτρο μας (ή το τσίπουρο, που «δεν μπορούν να μας το πάρουν», όπως είπε κάποτε), υπάρχουν αλληλεπιδράσεις θετικές και αρνητικές και είναι σημαντικό πράγμα η γνώση και η εμπειρία, η μεταβίβαση της θεσμικής και της πολιτικής μνήμης, ο συνεχής αναστοχασμός, η κατανόηση των ποικίλων συμφερόντων και η ένταξη των δικών σου επιθυμιών στις πολύπλοκες ισορροπίες που διαμορφώνουν η δύναμη και η θέληση των άλλων.

Σταδιακά ο αυτοβιογραφούμενος γίνεται statesman. Συνειδητός λειτουργός των συμφερόντων και των στρατηγικών επιδιώξεων της χώρας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο σπάζει τους δεσμούς του με την καραμανλική τάση της κυβέρνησής του και προσχωρεί δυναμικά στην ιδέα πως η ακινησία στην εξωτερική μας πολιτική συνιστά υποχώρηση και βλάπτει τα εθνικά μας θέματα. Υπερασπίζεται γενναία στη «Συμφωνία των Πρεσπών» σε δύο επιμέρους περιγραφικά κεφάλαια και θρηνεί για την αποτυχία στο Κραν – Μοντανά για το Κυπριακό, αποδίδοντας αποκλειστικά την ευθύνη στους Τούρκους.

Όσα γράφει για τη «Συμφωνία των Πρεσπών» αποκαλύπτουν την έλλειψη γνώσεων σε ιστορικό βάθος, οι οποίες θα μπορούσαν να στηρίξουν καλύτερα τον θετικό πολιτικό βολονταρισμό του. Παραθέτει χωρίς να σχολιάζει την πρόταση το γειτονικό κράτος να ονομαστεί «Μακεδονία του Ίλιντεν», μια ονομασία που θα υπονόμευε καίρια το εθνικό μας αφήγημα, και δεν έχει (για ακόμη μια φορά) το ηθικό σθένος να παραδεχτεί πως τον έσωσε από το ατόπημα η άμεση παρέμβαση πολιτικών όπως ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Ούτε σχολιάζει ότι φτάσαμε σ’ αυτόν τον συμβιβασμό εξαιτίας του εθνικιστικού μαξιμαλισμού του Αντώνη Σαμαρά, όταν χάθηκαν ευκαιρίες για πολύ λιγότερο ενοχλητικές ονομασίες στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Και βέβαια καθόλου δεν απολογείται για το γεγονός ότι χρησιμοποίησε διαχρονικά αυτό το θέμα για να προκαλέσει εντάσεις και διάσπαση κυρίως στη ΝΔ. Η φράση «το Μακεδονικό θα οδηγήσει σε αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού της χώρας» δεν επαναλαμβάνεται επακριβώς στο βιβλίο ούτε η απόφαση να ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία σε περίπτωση που ο Κυριάκος Μητσοτάκης τολμούσε να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή την εφαρμοστική νομοθεσία της «Συμφωνίας των Πρεσπών».

Δυστυχώς, όσο κι αν καυχιέται, δικαιολογημένα, πως η Συμφωνία ήταν επιτυχία του, δεν έδειξε την ίδια μεγαλοσύνη με το επίτευγμά του. Όποιες κι αν ήταν οι προσωπικές του κατακτήσεις από την κυβερνητική του θητεία, τις απεμπόλησε όταν επανήλθε στην αντιπολίτευση. Ξαναγύρισε στις εργοστασιακές ρυθμίσεις του λαϊκισμού, των στείρων επιθετικών εκφράσεων, της έλλειψης προγραμματικού λόγου. Η αντίφαση φάνηκε στην ασθενική στήριξη των μέτρων για τον κορονοϊό, τα οποία στο βιβλίο χαρακτηρίζει ως τεχνικές πειθάρχησης της κοινωνίας, ενθυμούμενος τον Φουκώ χωρίς να τον κατονομάζει. Το κάλεσμα για παλλαϊκή συγκέντρωση έξω από τη δίκη της «Χρυσής Αυγής» μπορεί να ερμηνευθεί πολυσήμαντα, ως κάλεσμα για ελευθερία ή για άσκηση πίεσης στους δικαστές ή για διεκδίκηση των δαφνών για τη δικαστική ετυμηγορία.

Έτσι, το τελευταίο κεφάλαιο για την Ελλάδα του μέλλοντος, για την πατρίδα που όλοι θέλουμε, αν και είναι όμορφα γραμμένο και άνετα θα το υιοθετούσαμε όλοι, δεν μπορεί να πείσει. Αυτός ο Αλέξης Τσίπρας δεν πείθει ότι μπορεί να γίνει το όργανο της αλλαγής, ο εμβρυουλκός του μέλλοντός μας. Όπως γράφει κι ο ίδιος σχετικά με τη μη εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας το 2014, που οδήγησε σε πρόωρες εκλογές τον Ιανουάριο του 2015, «όταν η Τύχη σου χτυπάει την πόρτα, πρέπει να της ανοίξεις, αλλιώς φεύγει και χάνεται». Ο Αλέξης Τσίπρας έκλεισε την πόρτα κατάμουτρα στην Τύχη του με την αντιπολίτευση που άσκησε μετά το 2019, δείχνοντας ότι παραμένει βελτιωμένα αμετανόητος.

ΥΓ. Την περασμένη Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, φιλοξενηθήκαμε στην εκπομπή του Γιάννη Χατζηεμμανουήλ στο Ena Channel με τον Απόστολο Αγελαράκη, τον βουλευτή Δράμας Θεοφιλο Ξανθόπουλο και τον σκηνοθέτη, πρώην βουλευτή Κοζάνης Θέμη Μουμουλίδη.

Μιλήσαμε όμως λιγότερο για το βιβλίο και περισσότερο για την τρέχουσα πολιτική. Το παρόν σημείωμα έρχεται να καλύψει αυτό το κενό.




Μητσοτάκης σε αγρότες: Ναι στον διάλογο, αλλά όχι στο παράλογο

Την καθιερωμένη εβδομαδιαία ανασκόπηση του κυβερνητικού έργου έκανε το πρωί της Κυριακής ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μέσω ανάρτησής του, εστιάζοντας στα μέτρα στήριξης των πολιτών και στις βασικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης.

Όπως υπογραμμίζει, βασικός στόχος παραμένει η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, η περαιτέρω μείωση της φορολογίας και η ανακούφιση των δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο, στο πλαίσιο μιας συνολικής πολιτικής στήριξης της κοινωνίας.

Για το θέμα των αγροτικών κινητοποιήσεων, ο Πρωθυπουργός σημειώνει ότι η κυβέρνηση έχει ήδη ικανοποιήσει 16 από τα 27 αιτήματα των αγροτών, επισημαίνοντας την ανάγκη συνέχισης του διαλόγου με όσους παραμένουν αμετακίνητοι.

Παράλληλα, αναφέρεται η πρόοδος σε σημαντικά έργα υποδομής και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, όπως το πρόγραμμα ανακαίνισης κατοικιών και ενίσχυσης της προσιτής στέγης, η παραλαβή της πρώτης φρεγάτας Belharra, καθώς και η ψηφιακή αναβάθμιση του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», που στοχεύει στην καλύτερη προστασία των εργαζομένων και στη μείωση της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον τομέα της καινοτομίας και της τεχνολογίας, με τη δημιουργία του «Φάρου» για την τεχνητή νοημοσύνη, τη λειτουργία του Κέντρου Ικανοτήτων Ημιαγωγών και την υιοθέτηση της Εθνικής Στρατηγικής Κυβερνοασφάλειας για την περίοδο 2026–2030.

Τέλος, γίνεται αναφορά σε παρεμβάσεις που ενισχύουν την ασφάλεια και την καθημερινότητα των πολιτών, όπως η εγκατάσταση νέων συστημάτων οδικής επιτήρησης, η επέκταση της νυχτερινής λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς και σημαντικά πολιτιστικά έργα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η εβδομάδα που πέρασε ήταν ιδιαίτερα πυκνή, με παρεμβάσεις που, όπως τονίζει, ενισχύουν την ανάπτυξη, την ασφάλεια, την κοινωνική συνοχή και την καινοτομία.




Κυβέρνηση: «Ναι» στον διάλογο, «όχι» στην ταλαιπωρία της κοινωνίας

Με σαφές μήνυμα υπέρ του διαλόγου αλλά και με ξεκάθαρη θέση απέναντι σε πρακτικές που προκαλούν αναστάτωση στην καθημερινότητα των πολιτών, τοποθετήθηκε η κυβέρνηση αναφορικά με τις τρέχουσες κοινωνικές και εργασιακές κινητοποιήσεις.

Κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν ότι η πολιτεία παραμένει ανοιχτή σε ουσιαστικό και ειλικρινή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με στόχο την εξεύρεση λύσεων στα αιτήματα που τίθενται. Όπως επισημαίνεται, ο διάλογος αποτελεί βασικό πυλώνα της δημοκρατίας και αναγκαίο εργαλείο για την επίλυση διαφορών.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η παρατεταμένη ταλαιπωρία της κοινωνίας, ιδίως όταν πλήττεται η καθημερινότητα εργαζομένων, επαγγελματιών και ευάλωτων ομάδων. «Τα δικαιώματα στη διεκδίκηση είναι σεβαστά, αλλά δεν μπορεί να παραβλέπεται το δικαίωμα των πολιτών στην ομαλή λειτουργία της κοινωνίας και της οικονομίας», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται όλες οι πλευρές να επιδείξουν υπευθυνότητα και διάθεση συνεργασίας, ώστε να αποφευχθούν ακραίες εντάσεις και να προχωρήσουν οι συζητήσεις με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Η κυβέρνηση επαναλαμβάνει τη δέσμευσή της για σταθερότητα, κοινωνική συνοχή και λύσεις μέσα από θεσμικές διαδικασίες.




Παναγιωτόπουλος : Ενισχύεται με 5 επικουρικούς ιατρούς το Νοσοκομείο Καβάλας

Μετά από στενή και εποικοδομητική συνεργασία του Βουλευτή Ν. Καβάλας της Ν.Δ. κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου με τον Υπουργό Υγείας κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τον Υφυπουργό Υγείας κ. Μάριο Θεμιστοκλέους, εξασφαλίστηκε η διάθεση πέντε (5) επικουρικών ιατρών στο Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας, ενισχύοντας ουσιαστικά τη λειτουργία και τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας προς τους πολίτες της περιοχής.

Συγκεκριμένα, το νοσοκομείο ενισχύεται με δύο (2) χειρουργούς, έναν (1) γυναικολόγο, έναν (1) ουρολόγο και έναν (1) παθολόγο, καλύπτοντας κρίσιμες ανάγκες και συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας της περίθαλψης.

Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της συστηματικής προσπάθειας και των συνεχών παρεμβάσεων του κ. Παναγιωτόπουλου προς το Υπουργείο Υγείας, καθώς και της άριστης συνεργασίας με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν άμεσα στα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας, με γνώμονα την προστασία της υγείας και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)




Χ. Ζεϊμπέκ: Πάνω από 40.000 ζώα χάθηκαν στην Ξάνθη – «Οι κτηνοτρόφοι παλεύουν μόνοι»

Την τεράστια καταστροφή που έχει υποστεί ο πρωτογενής τομέας στην Ξάνθη, με αιχμή την κτηνοτροφία, ανέδειξε από το βήμα της Βουλής ο Τομεάρχης Αγροτικών της Νέας Αριστεράς και βουλευτής Ξάνθης, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ. Όπως τόνισε, στον νομό έχουν χαθεί πάνω από 40.000 ζώα, ενώ από τα 227 κοπάδια αιγοπροβάτων έχουν απομείνει μόλις πέντε, με τους κτηνοτρόφους να αισθάνονται «εντελώς μόνοι».

Στη σκληρή τοποθέτησή του για το νομοσχέδιο που μεταφέρει τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, ο κ. Ζεϊμπέκ έκανε λόγο για «παραγωγούς σε απόγνωση και κυβερνητικό Βατερλώ στις πληρωμές», κατηγορώντας την κυβέρνηση για «σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ» και για αδυναμία ουσιαστικής στήριξης αγροτών και κτηνοτρόφων. Παράλληλα, κατέθεσε στα πρακτικά τα αιτήματα του μπλόκου αγροτών και κτηνοτρόφων Ξάνθης, ζητώντας άμεση και ουσιαστική οικονομική ενίσχυση και δίκαιες αποζημιώσεις.

Ομιλία Χ. Ζεϊμπέκ σε νομοσχέδιο ΝΔ για ΟΠΕΚΕΠΕ σε ΑΑΔΕ

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Παραγωγοί σε απόγνωση και Βατερλώ στις πληρωμές των αγροτών, 

Κυβέρνηση και Υπουργείο σε αποδρομή 

«Φραπές» πίνει – Μητσοτάκης κερνάει

Αν κάποιος ζητούσε να περιγράψουμε την κατάσταση των πραγμάτων στον αγροτικό χώρο σήμερα νομίζω πως αυτό θα ήταν το τρίπτυχο.

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Συζητούμε σήμερα και πάλι ένα πολυνομοσχέδιο «σκούπα» της Κυβέρνησης που περιλαμβάνει διατάξεις από πολλά και διαφορετικά Υπουργεία με βασικά άρθρα κατά τη γνώμη μας αυτά που αφορούν στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Συζητούμε για αυτό όχι σε νεκρό χρόνο, αλλά τη στιγμή που οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι σε όλη τη χώρα βρίσκονται όχι απλά στα μπλόκα, πραγματοποιώντας τις μεγαλύτερες και μαζικότερες αγροτικές κινητοποιήσεις των τελευταίων τριάντα χρόνων, αλλά κυριολεκτικά στα κάγκελα και όχι μόνο για έναν λόγο. 

Από τη μία γιατί βλέπουν τα όσα διαδραματίζονται στην Εξεταστική για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, διαπιστώνουν πως την ώρα που αυτοί αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα λόγω του απίστευτα υψηλού κόστος παραγωγής, της κλιματικής κρίσης.

Οι «Φραπέδες», οι «Χασάπηδες», οι κύριοι με τις Φερράρι και οι κολλητοί του κ. Αυγενάκη, όλοι τους γαλάζιοι κομματάρχες του κ. Μητσοτάκη, με κοινό σημείο πάντα τον «Μάκη» – που όσο κρατάει ο Μάκης και το Μαξίμου είστε βράχος, που λέει και ο «Φραπές» – έστησαν από το 2019 και μετά ένα πρωτοφανές πάρτι εκατομμυρίων στον ΟΠΕΚΕΠΕ. 

Και ξέρετε τι νιώθουν; Νιώθουν ντροπή, ντροπή και οργή. Και νιώθουν διπλή ντροπή και οργή, διότι ενώ οι πρωταγωνιστές του σκανδάλου έχουν πιαστεί κυριολεκτικά «με τη γίδα στην πλάτη» από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθούν να πουν πως δεν είναι αυτό που νομίζετε. Παρελαύνουν ένας – ένας οι Υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας στην Εξεταστική, οι διορισμένες γαλάζιες διοικήσεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ και δηλώνουν όλοι – σχεδόν όλοι για να είμαι δίκαιος – πως δεν θυμούνται τίποτα. Μαζική αμνησία! 

Από την άλλη οι αγρότες και οι παραγωγοί βιώνουν όλο αυτό το φιάσκο, το συνεχές «Βατερλώ» αυτής της Κυβέρνησης του επιτελικού μπάχαλου με τις πληρωμές. Δεν μπορεί αυτή η Κυβέρνηση με τίποτα να σταυρώσει μία σωστή πληρωμή και στην ώρα της. Όσο σταυρώνουν οι κομματάρχες της ΝΔ λαχεία και τζόκερ, τόσο δεν μπορεί η ίδια να σταυρώσει μια σωστή και έγκαιρη πληρωμή. Και όλα αυτά την ώρα που η χώρα βιώνει μια πρωτοφανή καταστροφή στον πρωτογενή τομέα και την ύπαιθρο να ερημώνει χτυπημένη από ζωονόσους, κυρίως από την ευλογιά των αιγοπροβάτων με τους κτηνοτρόφους να κατηγορούν, καθόλου άδικα κατά τη γνώμη μας, την Κυβέρνηση και το Αρμόδιο Υπουργείο πως κατά την επέμβαση των ζωονόσων κυριολεκτικά πέταγαν χαρταετό.

Μόνο στον τόπο μου, στην Ξάνθη, έχουν χαθεί πάνω από 40.000 ζώα. Από τα 227 κοπάδια που είχε ο νομός σήμερα έχουν απομείνει μόνο 5 και ακόμα έχουμε κρούσματα αυτές τις μέρες. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε για τι καταστροφή μιλάμε. Θα δώσουμε τον αγώνα, ώστε αυτή η τεράστια ζημιά, που έχει γίνει να είναι αναστρέψιμη. 

Οι κτηνοτρόφοι, όμως, αισθάνονται ότι έχουν μείνει μόνοι τους να παλεύουν, γι’ αυτό και πρώτο και βασικό αίτημα των μπλόκων της Ξάνθης είναι η ουσιαστική και άμεση ενίσχυση των κτηνοτρόφων του νομού. Σας καταθέτω επί ευκαιρίας στα Πρακτικά τα αιτήματα του μπλόκου των αγροτών και των κτηνοτρόφων του νομού Ξάνθης. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Όταν συνολικά στη χώρα έχουν χαθεί πάνω από εξακόσιες χιλιάδες ζώα από τον «Daniel» και τις ζωονόσους, με την Κυβέρνηση να μην έχει καταφέρει καν, τρία χρόνια μετά τον «Daniel», να ολοκληρώσει την  πληρωμή των αποζημιώσεων. Καταλαβαίνετε, πως τα πράγματα είναι κάτι παραπάνω από κρίσιμα.

Προχθές, την Τρίτη, βιώσαμε το απίστευτο από το Βήμα της Βουλής. Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης δήλωνε πως θα καταβληθούν την ίδια μέρα 490 εκατομμύρια ευρώ στους αγρότες. Το ίδιο ανακοίνωνε και ο κ. Τσιάρας και τελικά οι αγρότες όχι μόνο δεν  είδαν εκείνη την ημέρα αυτά τα χρήματα στους λογαριασμούς τους, αλλά ο ΕΛΓΑ με τη συνεργασία των τραπεζών, αφαίρεσε παράνομα ποσά από τους λογαριασμούς των αγροτών. Το γεγονός το καταγγείλαμε αμέσως ως Νέα Αριστερά.

 Αυτά, κύριε Υπουργέ, ξέρετε, δεν έχουν ξαναγίνει γι’ αυτό και μιλάμε για «Βατερλώ» της Κυβέρνησης.

Και στη προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης που υποτίθεται καταβάλλατε τις προάλλες με μεγάλη καθυστέρηση, είχαμε πάλι τα ίδια. Χρωστούσατε 580 εκατομμύρια, δώσατε στους παραγωγούς μόλις 360 εκατομμύρια, από αυτά τα 90 εκατομμύρια τα πήρε και πάλι απευθείας ο ΕΛΓΑ. Αποτέλεσμα ογδόντα χιλιάδες αγρότες να μην πληρωθούν καθόλου ή να δουν τις ενισχύσεις τους να ψαλιδίζονται και δέκα τρεις χιλιάδες κτηνοτρόφοι να μένουν δίχως ενίσχυση. Να μην θυμηθούμε και τον κακό χαμό με το μέτρο 23 ή τα βιολογικά που όπως και πολλά ακόμα παραμένουν σε εκκρεμότητα. 

Σε αυτό το πλαίσιο βρισκόμαστε και όλες αυτές οι στρεβλώσεις όπως και συνολικά το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, φέρουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή της Κυβέρνησης Μητσοτάκη. 

Άκουσα με έκπληξη τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Παπαθανάση να δηλώνει χθες στην Επιτροπή -το διαβάζω από τα Πρακτικά- πως αυτή η Κυβέρνηση είναι η πρώτη, η οποία έτρεξε και έστειλε φακέλους συμπολιτών μας που δεν δικαιούνταν επιδοτήσεις στον εισαγγελέα και στέκομαι στο ρήμα «έτρεξε». Γνωρίζετε κ.  Παπαθανάση μήπως πότε ήταν η πρώτη δημόσια ανακοίνωση που έβγαλε ΟΠΕΚΕΠΕ, επί Κυβέρνησης σας, σε σχέση με ελέγχους που σχετίζονται με πλαστούς τίτλους ιδιοκτησίας που οδήγησαν σε κομπίνες; Είναι τον Σεπτέμβριο του 2020. υπό τη Διοίκηση του κ. Βάρρα. Και βγάζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ τρεις ακόμη ανακοινώσεις τον Οκτώβριο του 2020 και ο κ. Βάρρας στέλνει υποθέσεις στην Εισαγγελία. Όλα καλά θα πει κανείς μέχρι τώρα. Ξέρετε, όμως, τι γίνεται έναν μήνα μετά τον Νοέμβριο του 2020;  Ω του θαύματος, ο κ. Βορίδης αποπέμπει τον κ. Βάρρα από τη Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ. Και ξέρετε τι άλλο; Οι νέες διοικήσεις που αναλαμβάνουν στον Οργανισμό -κοιτάξτε κάτι συμπτώσεις- αλλάζουν αμέσως την εγκύκλιο Βάρρα που απαιτούσε ισχυρούς τίτλους ιδιοκτησίας για τα βοσκοτόπια. 

Και κάπως έτσι βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Πέντε χρόνια και βάλε μετά, να συζητάμε γι’ αυτό το πρωτοφανές γαλάζιο σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Αυτό το πλιάτσικο που στήσατε, που τόσο έχει εξοργίσει την ελληνική κοινωνία και δικαιολογημένα. Άλλωστε, ο κ. Βάρρας, όταν ήρθε και κατέθεσε στην Εξεταστική για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, δεν άφησε πολλά περιθώρια για παρερμηνείες. Κατήγγειλε, ευθέως, πως ο κύριος Βορίδης -μεταξύ άλλων που του χρέωσε- ζήτησε την παραίτησή του γιατί έκανε καλά τη δουλειά του και ξεκάρφωνε ανομίες.  

Κατά τα άλλα εσείς μας λέτε πως η Κυβέρνησή σας έτρεξε. Το μοναδικό, που διαπιστώνουμε πως τρέξατε, είναι το να ξηλώσετε από τη θέση του, όποιον πήγε να αποκαλύψει, ξεδοντιάσει και στείλει στη δικαιοσύνη το οργανωμένο σύστημα διαπλοκής που απομυζούσε, μέσω ΟΠΕΚΕΠΕ, κοινοτικά κονδύλια. Και τώρα σπεύδετε, με θέρμη και ταχύτητα, να συγκαλύψετε ό,τι μπορείτε στην Εξεταστική, αν και ο κόσμος έχει πια καταλάβει απολύτως. 

Καταλαβαίνετε ότι δε σας έχουμε καμία εμπιστοσύνη γενικά, αλλά και ειδικά, σε σχέση με το ζήτημα της μεταφοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Ιδιαίτερα, όταν ακούμε χθες τον κ. Μυλωνάκη να δηλώνει στην Εξεταστική Επιτροπή πως ήταν απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης και όχι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η μεταφορά και ενσωμάτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. 

Η ελληνική  κοινωνία και ο  αγροτικός κόσμος καταλαβαίνει ότι και πάλι πάτε να συγκαλύψετε, να συσκοτίσετε, να αποκρύψετε, και ας κάνει δηλώσεις ο κ. Μητσοτάκης ότι δήθεν μάχεται την παλιά Ελλάδα. Δεν υπάρχει τίποτα πιο παλιό και φαύλο από τον ίδιο και τους κομματάρχες του, τους «Φραπέδες» και τα άλλα καλόπαιδα που λεηλατούν τον πλούτο και τους θεσμούς αυτού του τόπου. 

Επιτρέψτε μου τώρα, να κάνω συγκεκριμένα ερωτήματα. Αλήθεια κύριοι της Κυβέρνησης αυτό το action plan που μας λέτε ότι έχετε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, θα το δώσετε επιτέλους, στη δημοσιότητα; Θέλουμε τη γραπτή απάντηση της DG AGRI. Σας το ζητάμε εδώ και μήνες. Όμως, σφυρίζετε αδιάφορα. Αφήνετε σκιές παντού, σαν να επιβεβαιώνετε ότι θέλετε να κρύψετε πράγματα. 

Δεύτερον, υπάρχει κάποιο σχέδιο για το πώς θα ξεπεραστούν τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από τις δυσκολίες της οριζόντιας διασύνδεσης μεταξύ δύο Υπηρεσιών, διαφορετικών Υπουργείων;

Τρίτον, και οι τελευταίες, εξόχως, προβληματικές πληρωμές, όπως η προχθεσινή, έγιναν με τη συνδρομή της ΑΑΔΕ. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι με τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ θα εκλείψουν αυτά τα φαινόμενα; Άλλωστε, μνημόνιο συνεργασίας ο ΟΠΕΚΕΠΕ με την ΑΑΔΕ έχουν από το 2020. 

Τέταρτον, ο κ. Ανδριανός ανέφερε χθες, στην Επιτροπή, πως το κομμάτι των ελέγχων και της επιλεξιμότητας και μετά τη μεταφορά στην ΑΑΔΕ, θα το αναλάβει ο ΟΠΕΚΕΠΕ και οι Υπηρεσίες του. Πώς ακριβώς; Να μας εξηγήσετε. Διασφαλίζει η Κυβέρνηση ότι δεν θα έχουμε νέα φαινόμενα φαυλότητας και στη νέα κατάσταση και μάλιστα, με μεγαλύτερη ένταση; Δηλαδή, προσπαθείτε να φτιάξετε κάτι καινούργιο, όμως, με τα παλιά υλικά που απέτυχαν. 

Πέμπτον, πώς ακριβώς, μας ζητάτε να έχουμε εμπιστοσύνη στον κ. Καββαδά και στον κ. Πιτσιλή; Ο κ. Καββαδάς, Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών στην ΑΑΔΕ, που διορίσατε, παράλληλα, Πρόεδρο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ό,τι και να τον ρωτήσαμε στην Εξεταστική για τον Οργανισμό, αλλά και εν γένει στον αγροτικό χώρο, ο άνθρωπος μας απαντούσε αφοπλιστικά πως δεν ξέρει, δεν γνωρίζει. Σε αυτόν τον άνθρωπο, λέτε στους παραγωγούς, να εμπιστευτούν τις τύχες του βίου τους. 

Μας θυμίζει λίγο την ιστορία του κ. Καϊμακάμη, που είχατε διορίσει Αντιπρόεδρο στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Ήρθε στην Εξεταστική και την ώρα που έβραζε, πραγματικά, o αγροτικός κόσμος -όπως συμβαίνει και τώρα – τον ακούγαμε να δηλώνει προκλητικά, πως ασχολείται part time στον ΟΠΕΚΕΠΕ και πως πηγαινοέρχεται γιατί έχει και τη δική του επιχείρηση στη Θεσσαλονίκη. Ευτυχώς, λίγες μέρες μετά, είχατε τη σοφία να τον παραιτήσετε.

Ζητάτε να δείξουμε εμπιστοσύνη και στον κ. Πιτσιλή -θυμίζω ότι είναι Διοικητής της ΑΑΔΕ-. Σε ποιον, δηλαδή; Σε αυτόν που ο «Φραπές», ο κ. Ξυλούρης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη δικογραφία, στις επισυνδέσεις για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, πήγε στο γραφείο του και ο Πιτσιλής τον κοίταγε στις τσέπες. Αλλά, «εγώ δεν είχα φράγκο», λέει ο «Φραπές»  και αναφέρει μετά ο κ. Ξυλούρης πως ο κ. Πιτσιλής του είπε: «εντάξει θα το τακτοποιήσω». 

Σε αυτούς μας ζητάτε να εμπιστευτούμε το παρόν και το μέλλον του αγροτικού κόσμου, των παραγωγών, των κτηνοτρόφων όλης της χώρας;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο Οργανισμός που διαχειρίζεται, περίπου, 3 δισεκατομμύρια ευρώ κοινοτικών κονδυλίων κάθε χρόνο για τις αγροτικές ενισχύσεις, έχει μετατραπεί, τα τελευταία χρόνια επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε σύμβολο αδιαφάνειας, διοικητικής ανεπάρκειας, πολιτικής ρεμούλας και συγκάλυψης. 

Η επιλογή να ενσωματωθεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, έναν φορέα με τελείως διαφορετική αποστολή, αποκαλύπτει την έλλειψη στρατηγικής της Κυβέρνησης αλλά και την απόπειρα συγκάλυψης των ευθυνών της. 

Πρόκειται για μια δομική αλλαγή στον τρόπο άσκησης αγροτικής πολιτικής στην Ελλάδα που δεν διασφαλίζει στο παραμικρό τα συμφέροντα των αγροτών και των κτηνοτρόφων. Αντιθέτως, οι κίνδυνοι παραμένουν και εκτιμούμε πως αυξάνονται. 

Πέραν όλων των άλλων, η εμπλοκή της ΑΑΔΕ ενέχει και κινδύνους σε θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο. Τίθενται ζητήματα ακόμα και δημοκρατικής λειτουργίας. Για πρώτη φορά μια Ανεξάρτητη Αρχή μέσα από τη συγκέντρωση υπερβολικά πολλών αρμοδιοτήτων υποκαθιστά σημαντικές κρατικές λειτουργίες, πλέον και πληρωμών. Υπενθυμίζω πως ο Διοικητής της ΑΑΔΕ δεν εκλέγεται, αλλά ορίζεται μετά από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών στο Υπουργικό Συμβούλιο. Δεν απαιτείται έγκριση της Βουλής και ο διορισμός απλά γνωστοποιείται στη Βουλή στο πλαίσιο της λογοδοσίας της Αρχής. Μιλάμε, πέρα από όλα τα άλλα, για υπερσυγκέντρωση εξουσιών, για ένα «υπερ-θεσμό» χωρίς κανένα αντίβαρο, χωρίς καμία ουσιαστική δημοκρατική λογοδοσία. 

Συνενόχους σε αυτές τις μεθοδεύσεις σας δεν θα μας έχετε. Προφανώς και καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.

Σας ευχαριστώ.




Μ. Λαζαρίδης: «Ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, στη νέα εποχή διαφάνειας»

Την πολιτική και θεσμική σημασία της μεταφοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ ανέδειξε από το βήμα της Βουλής ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Π.Ε. Καβάλας, Μακάριος Λαζαρίδης, στη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2026–2030 – Μεταφορά ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ και λοιπές διατάξεις».

Ο κ. Λαζαρίδης χαρακτήρισε την αλλαγή «ταυτοτικό ζήτημα πολιτικής επιλογής», επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση επιλέγει έναν οργανισμό πληρωμών «σύγχρονο, διαφανή, με ελέγχους, διασταυρώσεις και ανεξαρτησία», αντί για τη διατήρηση «γκρίζων ζωνών» που, όπως είπε, επί δεκαετίες επέτρεψαν σε «λίγους επιτήδειους να πλουτίζουν εις βάρος των έντιμων αγροτών και της χώρας».

Αναφερόμενος στις αποκαλύψεις για κύκλωμα παράνομων επιδοτήσεων στην Κρήτη, μίλησε για «παρακράτος επιδοτήσεων» με δομημένη ιεραρχία και εικονικές δηλώσεις εκτάσεων, τονίζοντας ότι το παλιό μοντέλο «δεν διορθώνεται, αλλά αντικαθίσταται». Όπως σημείωσε, η μεταφορά στην ΑΑΔΕ αποτελεί τον «καταλύτη» για:

  • να κατευθύνονται τα κοινοτικά κονδύλια στην πραγματική παραγωγή,

  • να πληρώνονται οι έντιμοι αγρότες και κτηνοτρόφοι σωστά και στην ώρα τους,

  • να περιοριστούν οι μεσάζοντες, οι εκβιασμοί και οι πολιτικές «πλάτες».

Παράλληλα, άσκησε κριτική στην αντιπολίτευση, κάνοντας λόγο για «διακομματικές ευθύνες σαράντα ετών» και καλώντας όλα τα κόμματα να συμμετάσχουν σε έναν ειλικρινή διάλογο για μια οριστική, δίκαιη λύση στο ζήτημα των αγροτικών επιδοτήσεων, «χωρίς μισόλογα και χωρίς υπολογισμό πολιτικού κόστους».

Ο βουλευτής Π.Ε. Καβάλας υπογράμμισε επίσης τη σημασία του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2026–2030, το οποίο –όπως είπε– χαράσσει τον δρόμο της επόμενης πενταετίας με στοχευμένες δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές, παραγωγή και ποιότητα ζωής, ώστε «η Ελλάδα να συγκλίνει στην πράξη με την Ευρώπη».

«Σήμερα ψηφίζουμε αν θα καθαρίσουμε το τοπίο ή αν θα συνεχίσουμε να κάνουμε ότι δεν βλέπουμε», κατέληξε ο κ. Λαζαρίδης, τονίζοντας ότι η κυβερνητική επιλογή σηματοδοτεί «το τέλος μιας παθογένειας σαράντα ετών» και ένα νέο πλαίσιο διαφάνειας υπέρ των πραγματικών παραγωγών.




Υπ. Τουρισμού: Παρουσίαση της δράσης «Επανειδίκευση και Αναβάθμιση Δεξιοτήτων στον τομέα του Τουρισμού»

«Το ανθρώπινο δυναμικό παραμένει το ισχυρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουρισμού και η επένδυση σε αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα».

Αυτό τόνισε η Υπουργός Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, κατά την ημερίδα παρουσίασης της πορείας και των αποτελεσμάτων της Δράσης «Επανειδίκευση και Αναβάθμιση Δεξιοτήτων στον τομέα του Τουρισμού», η οποία υλοποιείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πρόκειται για μια στοχευμένη δράση που αποσκοπούσε στην παροχή θεωρητικής κατάρτισης και πιστοποίησης σε εποχικά εργαζόμενους, ανέργους, καθώς και σε εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τέθηκαν σε αναστολή λόγω της πανδημίας.

Όπως ανέφερε η Υπουργός, η ανταπόκριση στο πρόγραμμα υπήρξε ιδιαίτερα υψηλή, καθώς μέσα σε μόλις τρεις ημέρες υποβλήθηκαν περισσότερες από 40.000 αιτήσεις για ένταξη στο Μητρώο Ωφελούμενων – αριθμός υπερδιπλάσιος των διαθέσιμων θέσεων. Περισσότεροι από 18.000 ωφελούμενοι ολοκλήρωσαν επιτυχώς το πρόγραμμα, με ευρεία γεωγραφική διασπορά σε ολόκληρη τη χώρα.

Η κα Κεφαλογιάννη επισήμανε, επίσης, ότι ο ελληνικός τουρισμός αποτελεί ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα της εθνικής οικονομίας, καταγράφοντας τα τελευταία χρόνια ιστορικά υψηλές επιδόσεις, με τη χώρα να συγκαταλέγεται στους δέκα κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Τα έως σήμερα διαθέσιμα στοιχεία καταδεικνύουν ότι και το 2025 αναμένεται να αποτελέσει ένα ακόμη έτος-ορόσημο, τόσο ως προς τις αφίξεις όσο και ως προς τις τουριστικές εισπράξεις.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού εστιάζει στην επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται, τις εξελισσόμενες τάσεις στην τουριστική προσφορά και ζήτηση, τις σημαντικές μεταβολές στις συνήθειες και τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, τον εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό, καθώς και τις ραγδαίες εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία.

Στόχος του Υπουργείου Τουρισμού είναι η ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού, δώδεκα μήνες τον χρόνο και σε ολόκληρη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι η ποιότητα και η ανταγωνιστικότητα της τουριστικής προσφοράς βασίζονται σε κρίσιμο βαθμό στους εργαζόμενους του τουρισμού, οι οποίοι αποτελούν τους κατεξοχήν πρεσβευτές της ελληνικής φιλοξενίας.

Επιπλέον, η κα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι το Υπουργείο Τουρισμού έχει προχωρήσει σε νομοθετικές παρεμβάσεις που ενισχύουν τη στελέχωση και τη λειτουργία των σχολών τουριστικών σπουδών αρμοδιότητάς του. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού για πρώτη φορά μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες, καθώς και η θεσμοθέτηση της δυνατότητας εισαγωγής αποφοίτων των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης απευθείας στο τελευταίο έτος συναφούς τμήματος ΑΕΙ.

Επίσης, δρομολογείται η αξιοποίηση των κτηρίων των εκπαιδευτικών μονάδων του Υπουργείου Τουρισμού – πρώην ξενοδοχείων «ΞΕΝΙΑ- Ήλιος» – με στόχο την αναβίωση του μοντέλου συνύπαρξης ξενοδοχείου και εκπαιδευτηρίου, ώστε οι απόφοιτοι να εισέρχονται στην αγορά έχοντας εκπαιδευτεί σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.

Κλείνοντας, η κυρία Κεφαλογιάννη υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα «Επανειδίκευση και Αναβάθμιση Δεξιοτήτων στον τομέα του Τουρισμού» αποτελεί σημείο αναφοράς για τον σχεδιασμό των επόμενων παρεμβάσεων του Υπουργείου, με ακόμη μεγαλύτερη εξειδίκευση και στόχο την πληρέστερη ανταπόκριση στις ανάγκες της τουριστικής οικονομίας.

«Επανειδίκευση και Αναβάθμιση Δεξιοτήτων στον τομέα του Τουρισμού»

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το πρόγραμμα αποτέλεσε μια στοχευμένη, σύγχρονη και απολύτως αναγκαία παρέμβαση, με στόχο την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού τουρισμού, ενός τομέα που αποτελεί διαχρονικά βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.

  1. Ενδιαφέρον και δυναμική της Δράσης

Η απήχηση του προγράμματος ήταν εντυπωσιακή ήδη από τις πρώτες ημέρες.
Σε μόλις τρεις ημέρες, υποβλήθηκαν περισσότερες από 40.000 αιτήσεις για ένταξη στο Μητρώο Ωφελούμενων.

Το στοιχείο αυτό καταδεικνύει αφενός τη μεγάλη ζήτηση για σύγχρονα, ευέλικτα προγράμματα κατάρτισης και αφετέρου την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το Υπουργείο Τουρισμού και τις δράσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»..

  1. Υλοποίηση και Χρονοδιάγραμμα

Το πρώτο Τμήμα κατάρτισης εκκίνησε στις 7 Μαρτίου 2025 και το τελευταίο ολοκληρώθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 2025, καλύπτοντας ένα εκτεταμένο χρονικό διάστημα, επαρκές ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα συμμετοχής των ωφελούμενων και η ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών ενοτήτων σε ικανό χρόνο.

Συνολικά υλοποιήθηκαν 1.131 τμήματα κατάρτισης, από 168 παρόχους:

  • 166 αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.)
  • 2 Κέντρα Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης Δημοσίων Α.Ε.Ι. (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.)

Το εκπαιδευτικό υλικό της Δράσης καταρτίστηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.), το οποίο αξιοποιώντας την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του, απευθύνθηκε σε ειδικούς επιστήμονες και επαγγελματίες του χώρου, διασφαλίζοντας ότι το περιεχόμενο ήταν σύγχρονο, πρακτικό και πλήρως ευθυγραμμισμένο με τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς.

Το εύρος και η γεωγραφική διασπορά των παρόχων διασφάλισαν την καθολική πρόσβαση των ωφελουμένων, ανεξαρτήτως τόπου διαμονής.

  1. Συμμετοχή και Ποσοστά Επιτυχίας

Στο πρόγραμμα εντάχθηκαν συνολικά 18.734 ωφελούμενοι, εκ των οποίων περισσότεροι από 18.000 ολοκλήρωσαν επιτυχώς τα προγράμματα κατάρτισης.

Το ποσοστό επιτυχούς ολοκλήρωσης ανήλθε στο 96,6%, ποσοστό εξαιρετικά υψηλό για δράση τέτοιας κλίμακας.

Το αποτέλεσμα αυτό επιβεβαιώνει:

  • την ποιότητα του εκπαιδευτικού υλικού,
  • και την αποτελεσματικότητα της ασύγχρονης μεθοδολογίας.
  1. Πιστοποίηση Γνώσεων και Δεξιοτήτων

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην πιστοποίηση των αποκτηθέντων γνώσεων και δεξιοτήτων. Για τον σκοπό αυτό, το Υπουργείο Τουρισμού συγκρότησε ειδικά για τη Δράση αυτή δικά του Μητρώα Παρόχων Κατάρτισης και Φορέων Πιστοποίησης, διασφαλίζοντας την ποιότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία της διαδικασίας.

Η διαδικασία υλοποιήθηκε μέσω 9 διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης, πλήρως ανεξάρτητους από τους παρόχους κατάρτισης της Δράσης, προσδίδοντας προστιθέμενη αξία στο πρόγραμμα και ουσιαστικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

  1. Εργασιακή Κατάσταση Ωφελουμένων

Ας περάσουμε τώρα να δούμε κάποια στατιστικά στοιχεία για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. 

Κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησής τους:

  • 11.587 ωφελούμενοι ήταν εργαζόμενοι (61,8%), εκ των οποίων οι 6.453 ήταν γυναίκες
  • 7.147 ωφελούμενοι ήταν άνεργοι (38,2%), εκ των οποίων οι 4.732 ήταν γυναίκες

Το στοιχείο αυτό καταδεικνύει ότι το πρόγραμμα λειτούργησε ταυτόχρονα:

  • ως εργαλείο επανένταξης στην αγορά εργασίας
  • αλλά και ως μηχανισμός ενίσχυσης του ήδη απασχολούμενου ανθρώπινου δυναμικού.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στη σημαντική συμμετοχή των γυναικών: αποτέλεσαν το 60%, ήτοι την πλειοψηφία των συμμετεχόντων, στοιχείο που αντανακλά το αυξημένο ενδιαφέρον των γυναικών για επανειδίκευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων.

  1. Ηλικιακή Κατανομή

Η πλειονότητα των ωφελουμένων ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 30–54 ετών, ενώ σημαντική είναι και η συμμετοχή νέων 18–29 ετών, στοιχείο κρίσιμο για τη βιωσιμότητα του κλάδου.

Το πρόγραμμα, ωστόσο, δεν άφησε εκτός και την ηλικιακή ομάδα των ατόμων με ηλικία μεγαλύτερη από 55 έτη , ενισχύοντας τη δια βίου μάθηση και την ενεργό γήρανση. Παρατηρούμε, τέλος, ότι τα δύο φύλα εμφανίζονται ισομερώς στα εύρη των ηλικιακών ομάδων. 

  1. Ειδικότητες Κατάρτισης

Οι ειδικότητες που επιλέχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης δεν ήταν τυχαίες. Αντιθέτως, βασίστηκαν στη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και εμπειρία του Υπουργείου Τουρισμού, η οποία έχει αποκτηθεί μέσα από την πολυετή υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης και αναβάθμισης δεξιοτήτων στις συγκεκριμένες ειδικότητες.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ειδικότητες που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ήταν:

  • Με ποσοστό 45% η ειδικότητα «Υπηρεσίες υποδοχής και ψηφιακές δεξιότητες» (8.469 ωφελούμενοι – 45%)
  • Επισιτισμός – Υγιεινή και Ασφάλεια Τροφίμων (4.530 – 24%)
  • Μαγειρική και Ζαχαροπλαστική Τέχνη (2.515 – 14%)

και ακολουθούν οι υπόλοιπες ειδικότητες που βλέπετε στο γράφημα. 

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι παρουσιάζεται σημαντικά μεγαλύτερη η συμμετοχή των γυναικών στις ειδικότητες  Υπηρεσίες οροφοκομίας και περιβαλλοντική διαχείριση (87%) και Υπηρεσίες Λουτροθεραπείας / Θαλασσοθεραπείας – SPA (74%), ενώ οι άντρες φαίνεται να επέλεξαν τις ειδικότητες του επισιτισμού καθώς και των τουριστικών υπαίθριων δραστηριοτήτων.

  1. Περιφερειακή Διάσταση

Η γεωγραφική κατανομή των ωφελουμένων αποτυπώνει τον εθνικό χαρακτήρα της δράσης, με ισχυρή παρουσία (70%) σε:

  • Αττική (19%)
  • Κεντρική Μακεδονία (19%)
  • Δυτική Ελλάδα (12%)
  • Κρήτη (10%)
  • Θεσσαλία (10%)

Το υπόλοιπο 30% των ωφελούμενων προέρχεται από τις υπόλοιπες 8 Περιφέρειες της χώρας οι οποίες συγκεντρώνουν ποσοστά που κυμαίνονται από 1% (Βόρειο Αιγαίο) έως 6% (Πελοπόννησος, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη).

  1. Συμπεράσματα και Προοπτικές

Συμπερασματικά, 

Η υλοποίηση της συγκεκριμένης Δράσης ανέδειξε με σαφήνεια ότι το Υπουργείο Τουρισμού μπορεί και πρέπει να διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού του τομέα με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ως το αρμόδιο παραγωγικό Υπουργείο, διαθέτει την αναγκαία θεσμική γνώση, την εμπειρία και την πλήρη εικόνα των αναγκών της τουριστικής αγοράς.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στην επιλογή της ασύγχρονης κατάρτισης, η οποία επελέγη συνειδητά προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες:

  • ωφελουμένων που εργάζονται και δεν μπορούν να παρακολουθήσουν δια ζώσης προγράμματα,
  • κατοίκων δύσβατων και απομακρυσμένων περιοχών
  • καθώς και Περιφερειακών Ενοτήτων όπου ενδέχεται να μην υφίστανται επαρκείς δομές παρόχων κατάρτισης.

Η επιλογή αυτή απέδωσε στο έπακρο, όπως αποτυπώνεται τόσο στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό ολοκλήρωσης όσο και στη γεωγραφική διασπορά των ωφελουμένων.

Το πρόγραμμα επανειδίκευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων στον τουρισμό, ή αλλιώς η Δράση 16921 του Υπουργείου Τουρισμού, αποτελεί, παράδειγμα επιτυχημένης αξιοποίησης των πόρων του ΕΣΑΑ «Ελλάδα 2.0», αλλά και πολύτιμη παρακαταθήκη για τον σχεδιασμό των επόμενων παρεμβάσεων με ακόμη μεγαλύτερη στόχευση, καινοτομία και κοινωνικό αντίκτυπο.




Κ. Πιερρακάκης: Το ταχυδρομείο μετασχηματίζεται για να μπορέσει να μείνει παρόν

Το νέο σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ διασφαλίζει καθολική πρόσβαση, βιωσιμότητα και ισχυρή παρουσία σε όλη τη χώρα.

Το νέο σχέδιο του Υπερταμείου για τον μετασχηματισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) παρουσίασε σήμερα στη Βουλή ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση που ενισχύει τη βιωσιμότητα της εταιρείας, διασφαλίζει την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία και θωρακίζει την παρουσία των ΕΛΤΑ σε κάθε γωνιά της χώρας.

Όπως τόνισε ο Υπουργός, προβλέπεται μετασχηματισμός 158 καταστημάτων, με βάση ένα ευέλικτο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε περιοχής μοντέλο.

Σε 28 περιπτώσεις  υπάρχει ήδη κατάστημα ΕΛΤΑ Courier σε απόσταση 100–200 μέτρων.  Θα εξεταστεί να αναλάβουν το έργο εκείνοι και να μην αλλάξει τίποτα στην καθημερινότητα των πολιτών.

Για 113 καταστήματα, ο μετασχηματισμός θα προχωρήσει μόνο αφού βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και μόνο κατόπιν πλήρους και έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών. Ήδη καταγράφεται σημαντικό ενδιαφέρον από τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες, γεγονός που επιβεβαιώνει την αποδοχή και τη δυναμική του σχεδίου.

Παράλληλα, 17 καταστήματα δεν θα μετασχηματιστούν, καθώς καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών. ‘Οπως επισήμανε ο κ. Πιερρακάκης, «αυτό αποδεικνύει ότι το σχέδιο δεν εφαρμόζεται μηχανιστικά, αλλά με σεβασμό στις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών. Καμία τοπική κοινωνία δεν μένει μετέωρη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ , με βάση το σχέδιο του Υπερταμείου , περιλαμβάνει και την ανάπτυξη του μοντέλου «shop-in-shop», με παρουσία των ΕΛΤΑ μέσα σε σούπερ μάρκετ, βιβλιοπωλεία, πρακτορεία Τύπου και άλλα σημεία λιανικής.

Το συγκεκριμένο μοντέλο εφαρμόζεται ήδη σε 500 σημεία στη χώρα  με πολύ θετικά αποτελέσματα.

Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι το νέο σχέδιο εντάσσεται στη συνολική στρατηγική εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ, με στόχο ένα σύγχρονο, αξιόπιστο και οικονομικά βιώσιμο ταχυδρομικό δίκτυο, που θα συνεχίσει να εξυπηρετεί ισότιμα όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της χώρας.

 

Ακολουθεί ολόκληρη η εισήγηση του Υπουργού:

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ξεκινώ με την προφανή παραδοχή του ενδιαφέροντος που θεωρώ ότι όλοι έχουμε για τον οργανισμό για τον οποίο θα συζητήσουμε.

Και αυτό το λέω υπό την έννοια το ότι είχαν ακουστεί πάρα πολλά τα προηγούμενα χρόνια, ακόμη και η λέξη «ξεπούλημα» είχε μπει στη συζήτηση περί των Ελληνικών Ταχυδρομείων και νομίζω ότι κάτι τέτοιο είναι εντελώς αντιφατικό με την απόφαση μιας κυβέρνησης να κάνει μια μνημειώδη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στον Οργανισμό για να μπορέσει να διαφυλάξει τον εθνικό και το δημόσιο χαρακτήρα. Και αυτό το αναφέρω στην αρχή της συζήτησης γιατί είναι υπό μία έννοια ο ελέφαντας στο δωμάτιο.

Προσθέτω όμως σε αυτό, αυτό το οποίο είπε ο κ. Τέμπος: Ο τρόπος με τον οποίο δύνασαι να κάνεις τη στήριξη αυτού του Οργανισμού δυστυχώς δεν είναι ο ίδιος, λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων, με τον τρόπο με τον οποίο, για παράδειγμα, στηρίζεις μια κλασική δομή του Ελληνικού Δημοσίου. Από τη στιγμή στην οποία τα ΕΛΤΑ λειτουργούν σε μια ιδιωτική αγορά, διέπονται από κριτήρια ιδιώτη.

Άρα δεν μπορεί, να το πω απλά, να έρθει το ελληνικό κράτος και να υπογράψει μία χρηματοδότηση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία έτσι απλά.

Όποια χρήματα μπαίνουν πρέπει να διέπονται από συγκεκριμένα κριτήρια. Όταν έγινε, λοιπόν, η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, τι ήρθαμε να κάνουμε; Ήρθαμε να κάνουμε το εξής βασικά:

Να πληρώσουμε τα χρήματα της καθολικής υπηρεσίας, που δεν είχαν πληρωθεί επί της προηγούμενης κυβέρνησης, και να βάλουμε μια έξτρα χρηματοδότηση η οποία όμως διεπόταν από έναν ευρωπαϊκό κανόνα που λέγεται «το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή». Και αυτό θα κριθεί -τονίζω- από τις Βρυξέλλες το επόμενο διάστημα, αν, δηλαδή, όντως αυτή η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου πληρούσε το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή.

Αυτό γιατί το αναφέρω; Αυτό το αναφέρω γιατί οι επιλογές οι οποίες πρέπει να ληφθούν για να γυρίσει ο Οργανισμός σε λειτουργική κερδοφορία όπως ακριβώς αναφέρθηκε πριν, είναι αναγκαίες και – ανεξάρτητα από το τι θα ειπωθεί σήμερα εδώ – θα ήταν αναγκαίες, όποιος και αν κυβερνούσε, για να μπορέσει αυτός ο Οργανισμός να λειτουργήσει και να είναι ανοιχτός στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Αυτά είναι τα δεδομένα πάνω στα οποία κινούμαστε.

Το δεύτερο δεδομένο πάνω στο οποίο κινούμαστε ποιο είναι; Ποια είναι αυτή η αγορά. Η αλληλογραφία έχει μειωθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και λόγω της ψηφιοποίησης, κατά 90%. Έχεις δηλαδή πτώση στο γράμμα 90%. Ποια είναι η βασική αγορά που λειτουργούν άρα και η ιδιωτική αγορά λειτουργίας; Τα πακέτα, το courier. Και εκεί έχει υπάρξει επιτυχής λειτουργία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, που δεν πρέπει να αδικηθεί, η οποία είναι ότι από την 5η θέση στο courier ανέβηκαν στη 2η. Αυτό λένε τα δεδομένα.

Φυσικά βρισκόμαστε σήμερα εδώ διότι είχε υπάρξει μία άστοχη, κατά την κρίση μας, απόφαση. Ποια; Εγώ την είχα χαρακτηρίσει και επικοινωνιακά και επιχειρησιακά, παρά τα καλά τα οποία έχουν γίνει. Επικοινωνιακά υπό την έννοια ότι δεν έχει εξηγηθεί στο σύνολο της επικράτειας της χώρας το τι μπορεί να κάνει σήμερα ένας ταχυδρόμος χρησιμοποιώντας απλές τεχνολογίες όταν χτυπάει την πόρτα του σπιτιού. Αυτό έπρεπε να έχει εξηγηθεί περαιτέρω, δεν είναι γνωστό στον βαθμό κατά των οποίων μπορεί όντως, σήμερα, ο ταχυδρόμος να κάνει πράγματα.

Και το δεύτερο είναι ότι, κατά την κρίση μας πάλι, δεν είχαν εξηγηθεί όλες οι δυνατότητες εναλλακτικών στο σύνολο των περιοχών, δεν είχαν εξερευνηθεί μάλλον,  όπως και θα όφειλαν να είχαν εξερευνηθεί.

Το αναφέρω αυτό, γιατί; Ανέφερα τα διεθνή συμφραζόμενα και τα ευρωπαϊκά συμφραζόμενα. Σας καλώ, καλώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ανοίξτε όποιο site θέλετε να δείτε τι συμβαίνει σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Διεξάγεται μια παρεμφερή συζήτηση σε σχέση με τα ταχυδρομεία των αντίστοιχων χωρών, όπου προσπαθούν να βρουν τις αντίστοιχες λύσεις για να διαχειριστούν και τα κόστη τους και την κάλυψη σε εθνικό επίπεδο για όλους.

Λίγο πολύ, δηλαδή, αντιμετωπίζουμε όλοι σε όλη την Ευρώπη – σε όλον τον κόσμο, μάλλον – την ίδια εξίσωση για τα ταχυδρομεία μας. Και επειδή υπάρχει αυτή η αντίδραση και αυτή η αίσθηση, ειδικά στις κοινωνίες τις τοπικές, μακριά από τα αστικά κέντρα, σε σχέση με το ρόλο που πρέπει και μπορούν να επιτελούν τα ταχυδρομεία, υπάρχει και η αντίστοιχη ευαισθησία σε όλον τον κόσμο. Αυτό είναι που υπογραμμίζει περισσότερο αυτή τη συζήτηση.

Άρα, στο σχέδιο στο οποίο η νέα διοίκηση, μεταβατική αυτή τη στιγμή, υπό την εποπτεία  του Υπερταμείου, θα διαχειριστεί, δεν προβλέπεται κλείσιμο, προβλέπεται μετασχηματισμός.

Μετασχηματισμός, συγκεκριμένα, 158 καταστημάτων. Βάζω έναν αστερίσκο εξαίρεσης, θα εξηγήσω τι εννοώ με αυτό. Ο αστερίσκος είναι οι περιπτώσεις στις οποίες υπάρχει άλλο κατάστημα της courier στα 100 ή στα 200 μέτρα.

Θεωρώ, αντικειμενικά, ότι για έναν οργανισμό που πρέπει να τον διαφυλάξουμε, το να υπάρχει μια εναλλακτική στα 100 ή στα 200 μέτρα είναι κάτι ορθολογικό να το λάβουμε υπ’ όψιν μας στην αναδιάρθρωση του δικτύου.

Στα υπόλοιπα 113 καταστήματα θα υπάρξει μετασχηματισμός μόνο όταν βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες έχουν ενημερωθεί για τη μετάβαση, 100 ή 200 μέτρα ΕΛΤΑ courier.

Και θέλω να τονίσω ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον τοπικών καταστηματαρχών, ανθρώπων της γειτονιάς, της ίδιας της κοινωνίας, συνολικότερα.

Εξετάζουμε, δηλαδή, επίσης τις πραγματικές ανάγκες εξυπηρέτησης κάθε περιοχής. Πού πληρώνονταν οι περισσότεροι λογαριασμοί, πού υπήρχε αυξημένη χρήση εργόσημου, πού κυριαρχούσε η αποστολή δεμάτων. Και μόνο εάν υπάρχει κοντινό τραπεζικό κατάστημα ή ATM και διασφαλίζεται στο 100% η εξυπηρέτηση του πολίτη θα προχωρήσουν στην αναδιοργάνωση.

Γι’ αυτό και 17 καταστήματα από την αρχική λίστα τελικά δεν θα μετασχηματιστούν. Γιατί; Γιατί καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών. Και αυτό δείχνει ότι υπάρχει αλλαγή στο σχέδιο. Αυτό δείχνει ότι καμία απόφαση δεν λαμβάνεται μηχανιστικά. Αυτό δείχνει ότι καμία τοπική κοινωνία δεν μένει μετέωρη.

Τί εννοώ με τους τοπικούς καταστηματάρχες; Κεντρικός πυλώνας της νέας προσέγγισης είναι το «shop-in-shop».

Το «shop in shop» είναι η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσα σε καταστήματα της γειτονιάς, που ήδη λειτουργούν. Σουπερμάρκετ, βιβλιοπωλεία, πρακτορεία τύπου, καταστήματα καθημερινής εξυπηρέτησης. Υιοθετήθηκαν κατά κόρον και επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Άρα, δεν είναι πείραμα – και η προηγούμενη κυβέρνηση το είχε κάνει – και επί των ημερών μας έχει γίνει. Λειτουργούν ήδη σε περισσότερα από 500 σημεία σε όλη τη χώρα, σε αστικές, ημιαστικές και απομακρυσμένες περιοχές κι έχουν αποδείξει στην πράξη ότι μπορούν να λειτουργήσουν απολύτως αποτελεσματικά με εμφανή σήμανση των ΕΛΤΑ. Με βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης και με σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, γιατί οφείλουμε να το λάβουμε υπόψη μας, αν όντως μας νοιάζει ο οργανισμός. Και μας νοιάζει.

Άρα, το ταχυδρομείο μετασχηματίζεται για να μπορέσει να μείνει παρόν.

Τα πρακτορεία ΕΛΤΑ είναι συνεργαζόμενα σημεία εξυπηρέτησης που θα λειτουργήσουν λοιπόν βάσει σύμβασης με την ΕΛΤΑ ΑΕ. Οι υπηρεσίες, οι τιμές, οι όροι παροχής και διαδικασίες καθορίζονται αποκλειστικά από την ΕΛΤΑ, η οποία θα διατηρήσει πλήρη έλεγχο και εποπτεία. Και έτσι θα διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση μικρών κοινοτήτων και περιοχών, όπου ένα πλήρες κατάστημα δεν είναι επιχειρησιακά ή οικονομικά βιώσιμο, αλλά η φυσική παρουσία του κράτους παραμένει αναγκαία.

Επειδή άκουσα πριν και ένα σχόλιο σε σχέση με τη βιωσιμότητα των καταστημάτων ότι ο πρώτος τρόπος για να δει κάνεις κάτι είναι να πάρεις τα οικονομικά ενός καταστήματος καθ’ αυτά. Αλλά, όσοι, έχετε εργαστεί σε επιχειρήσεις ή έχετε λειτουργήσει σε επιχειρήσεις, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι δεν αρκεί μόνο να πάρεις ένα κατάστημα απομονωμένα ή μια δομή απομονωμένα και να τη δεις σαν «cost center». Πρέπει να δεις το συνολικότερο κόστος του οργανισμού και πώς εντάσσεται αυτό μέσα σε αυτό για να μπορέσεις να διασφαλίσεις τα ευρύτερα οικονομικά του οργανισμού.

Ξαναλέω. Η οικονομική συζήτηση θα μπορούσε να είναι μειωμένη σαν παράμετρος, αν θα είχαμε, αν θα διατηρούσαμε τη νομική δυνατότητα ο κύριος Παπαστεργίου ή εγώ ως Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να υπογράψουμε μια επιταγή για να χρηματοδοτήσουμε τον οργανισμό αύριο. Κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο. Άρα αυτό δεν γίνεται να γίνει. Άρα, για να διασφαλιστεί ο οργανισμός οφείλουν τα δημόσια οικονομικά του να είναι κυρίαρχο και κεντρικό κομμάτι της συζήτησης, αν όντως ο οργανισμός μας νοιάζει και δεν είναι η ρητορική γύρω από αυτό μια άσκηση υποκρισίας.

Άρα, η συζήτηση μετατοπίζεται στις διαθέσιμες εναλλακτικές, στην κάλυψη των πολιτών, σε αυτούς τους οποίους όλοι μας υπηρετούμε σε αυτή την αίθουσα και ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται πλήρως από την αναπροσαρμογή η οποία γίνεται στο συγκεκριμένο σχέδιο σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 




Ενημέρωση Γ. Πασχαλίδη για αγροτεμάχια έως 20 στρέμματα

Ο βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου, Γιάννης Πασχαλίδης, ενημερώνει τους αγρότες για τη δυνατότητα πληρωμής αγροτεμαχίων έκτασης έως 20 στρεμμάτων, ακόμη και όταν υπάρχουν ελλείψεις ή προβλήματα στις δηλώσεις ΚΑΕΚ, όπως προβλέπεται σε διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τη διαχείριση της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΕΑΕ) 2025, που υπογράφεται από τον Κώστα Τσιάρα.

Η ρύθμιση αφορά περίπου 5.700 αγρότες, κυρίως σε περιοχές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, και έρχεται να δώσει λύση σε ζητήματα πληρότητας και εγκυρότητας των στοιχείων σε μικρά αγροτεμάχια, τα οποία αντιστοιχούν σε λίγο πάνω από το 1% των δηλούμενων αγροτεμαχίων της χώρας. Σε πολλές περιπτώσεις, οι παραγωγοί αυτοί κινδύνευαν να αποκλειστούν από τις ενισχύσεις για καθαρά τεχνικούς ή διοικητικούς λόγους. Όπως τονίζει ο κ. Πασχαλίδης, επίκειται αντίστοιχη ρύθμιση που θα καλύψει και παραγωγούς της Π.Ε. Καβάλας.

Η δυνατότητα πληρωμής των συγκεκριμένων αγροτεμαχίων παρέχεται υπό δύο βασικές προϋποθέσεις:

  • να υπάρχει έγκυρο και σε ισχύ συμφωνητικό αγρομίσθωσης ή υπεύθυνη δήλωση από τον μισθωτή και

  • να επιβεβαιώνεται η επιλεξιμότητα των αγροτεμαχίων μέσω του ελέγχου monitoring.

Με αυτόν τον τρόπο, το Υπουργείο επιχειρεί να αποτρέψει αδικαιολόγητους αποκλεισμούς πραγματικών παραγωγών από τις ενισχύσεις, εξαιτίας τεχνικών ή διοικητικών ατελειών, διασφαλίζοντας ότι το εισόδημα των αγροτών δεν θα θιγεί από λάθη ή καθυστερήσεις στη διαδικασία καταχώρισης στοιχείων.




Καβάλα: Παρέμβαση Χ. Ποτολιά για τις κοινωνικές δομές του Δήμου

Την άμεση συζήτηση, στη συνεδρίαση λογοδοσίας της 22ας Δεκεμβρίου 2025, του θέματος της συνέχισης χρηματοδότησης των κοινωνικών δομών του Δήμου Καβάλας ζητά, μέσω της Λαϊκής Συσπείρωσης, ο δημοτικός σύμβουλος Χρήστος Ποτολιάς, με επιστολή του προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ακολουθεί η παρέμβαση της Λαϊκής Συσπείρωσης, όπως κατατέθηκε από τον Χρήστο Ποτολιά: