Καστοριά | Βρέθηκε αρκούδα με δύο νεογέννητα μέσα σε αγρόκτημα

Εκτός κινδύνου τα ζώα.

Ο διοκτήτης αγροκτήματος στην κοινότητας Δισπηλιού του δήμου Καστοριάς βρήκε το μεσημέρι της Δευτέρας 20/2 μία αρκούδα με δύο νεογέννητα αρκουδάκια, περίπου 20 ημερών. Άμεσα ειδοποίησε τη Διεύθυνση Δασών Καστοριάς, η οποία με τη σειρά της ενεργοποίησε την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς προκειμένου να διαχειριστεί το περιστατικό.

Από τον θόρυβο των εργασιών καθαρισμού στο παρακείμενο χωράφι χάθηκε η οπτική επαφή με τα τρία ζώα και υπήρξε αγωνία για την τύχη των δύο νεογέννητων. Στο σημείο και ενώ υπήρχε ο κίνδυνος θανάτου των δύο νεογέννητων από πιθανή εγκατάλειψη της μητέρας τους, αλλά και για την ασφάλεια τυχαία διερχόμενων πολιτών, έφτασαν άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας και μέλη των περιβαλλοντικών οργανώσεων «ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ» και «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» προκειμένου να διαχειριστούν το περιστατικό.

Αισίως, τις νυχτερινές ώρες και έπειτα από τη χρήση κάμερας νυχτερινής όρασης, το ζώο εντοπίστηκε να βρίσκεται με τα δύο μικρά του στο ίδιο αγρόκτημα, σε σημείο όπου δεν είχαν γίνει εργασίες καθαρισμού.

Τα δύο νεογέννητα είναι καλά στην υγεία τους και κοντά στη μητέρα τους. Η Διεύθυνση Δασών Καστοριάς μαζί με την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης παρακολουθούν από απόσταση την κατάσταση της υγείας των δύο νεογέννητων και ενημερώνουν τους πολίτες για την ύπαρξη των ζώων στην περιοχή.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς, ευχαρίστησε ιδιαιτέρως τον ιδιοκτήτη του αγρού, Δημήτρη Τζιόλα, ο οποίος διέκοψε τις αγροτικές εργασίες προκειμένου να μην κινδυνεύσει η ασφάλεια της αρκούδας και των νεογέννητων, καθώς και τα μέλη της Ομάδας Άμεσης Επέμβασης και της Ελληνικής Αστυνομίας.

 

Πηγή: newsbeast.gr




Ο Όλυμπος « υποψήφιος» για Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς

Ο Όλυμπος είναι υποψήφιος για την ένταξή του στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς.

Κατατέθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της UNESCO ο φάκελος υποψηφιότητας του Ολύμπου για την ένταξή του στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, έπειτα από τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.

Τον Οκτώβριο του προηγούμενου έτους υποβλήθηκε ο προκαταρκτικός φάκελος υποψηφιότητας, ο οποίος αξιολογήθηκε από την Επιτροπή της UNESCO. Τα δύο υπουργεία και ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) συνεργάστηκαν το τελευταίο τρίμηνο και αφού έλαβαν υπόψιν όλες τις παρατηρήσεις της Επιτροπής, ολοκλήρωσαν το τελικό περιεχόμενο του φακέλου.

Όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, «ο Όλυμπος, το ψηλότερο βουνό της χώρας μας, είναι συνδεδεμένο με τη αρχαία μυθολογία, με τον Όμηρο, με την ιστορία της Ελλάδας στο πέρασμα των αιώνων. Η κατοικία των θεών αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα ελληνικά brand names. Συνεργαστήκαμε συστηματικά και ουσιαστικά με τους συναρμόδιους φορείς, ώστε να συντάξουμε έναν πλήρη φάκελο, ο οποίος περιλαμβάνει τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την προστασία και την ανάδειξη της μοναδικής πολιτιστικής και περιβαλλοντικής φυσιογνωμίας του Ολύμπου και την ένταξή του στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς».

«Σε λίγους μήνες ελπίζουμε ότι η UNESCO θα υποδεχθεί στην αγκαλιά της το μυθικό βουνό. Βήμα-βήμα δημιουργήσαμε μία πρωτοποριακή ασπίδα προστασίας για τον Όλυμπο, καθώς πριν από έναν χρόνο εκδώσαμε το Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία και τη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, ενώ σήμερα καταθέσαμε τον επικαιροποιημένο φάκελο υποψηφιότητας του Ολύμπου για τον κατάλογο των Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς», ανέφερε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς.

Η απόφαση της UNESCO σε ό,τι αφορά την ένταξη του Ολύμπου στη λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς αναμένεται έως τον Σεπτέμβριο του 2023.

Σημειώνεται, ότι στην Ελλάδα μέχρι στιγμής μόλις δύο περιοχές είναι εγγεγραμμένες στον Κατάλογο Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, τα Μετέωρα και το Άγιο Όρος.

 

Πηγή: newsbomb.gr




Στο μικροσκόπιο των ειδικών δύο είδη φυτών που φυτρώνουν μόνο στο όρος Παγγαίο

Οι επιστήμονες τα βάφτισαν χαρίζοντάς τους ονόματα από τον τόπο όπου βρέθηκαν.

Δύο φυτά τα οποία φυτρώνουν μόνο στο όρος Παγγαίο, μπαίνουν στο μικροσκόπιο επιστημόνων με στόχο να αναδειχθούν αλλά και να ληφθούν μέτρα διατήρησής τους. Πρόκειται για το Centaurea pangea και το Campanula pangea, είδη που πήραν μάλιστα το όνομά τους από τον τόπο όπου βρέθηκαν.

Η μελέτη τους έχει συμπεριληφθεί στα 32 έργα για την έρευνα των ενδημικών και απειλούμενων ειδών της Ελλάδας που εγκρίθηκαν από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) στο πλαίσιο Προγραμματικής Σύμβασης με τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).

Με την καταγραφή αλλά και με την αξιολόγηση της Centaurea pangea θα ασχοληθεί ο Σπύρος Τσιφτσής, επίκουρος καθηγητής στο Διεθνές Ελληνικό Πανεπιστήμιο, προτείνοντας, με βάση τις εντοπισμένες απειλές, μέτρα διαχείρισης που θα βοηθήσουν τις τοπικές αρχές να διατηρήσουν αποτελεσματικά το είδος.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιφτσή, το Centaurea pangea είναι ένα είδος με ιδιαίτερα περιορισμένη κατανομή (στενό ενδημικό), που εμφανίζεται σε περιορισμένο αριθμό μικροθέσεων στο όρος Παγγαίο. Αναπτύσσεται σε υψόμετρα άνω των 1250μ. και περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1979, ενώ λόγω της σπανιότητάς του (μικρό μέγεθος πληθυσμού και περιορισμένη κατανομή), για αρκετά χρόνια κανείς δεν κατάφερε να το ξαναβρεί μέχρι το 2022.

Στην αξιολόγηση κατηγορίας κινδύνου της Campanula pangea, ενός νέου και τοπικού ενδημικού είδους, με βάση λεπτομερών στοιχείων εξάπλωσής του, στοχεύει με το έργο που ανέλαβε ο Γιάννη Τσιριπίδης, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ.

Η Campanula pangea περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1998 και έχει αξιολογηθεί ως ευάλωτο είδος το 2009 στο Κόκκινο Βιβλίο Σπάνιων και Απειλούμενων Φυτών στην Ελλάδα, αλλά δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο φυτών της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας της Φύσης (IUCN), με αξιολογούμενη κατηγορία απειλής.

 

Όπως αναφέρει ο κ. Τσιριπίδης, έχει βρεθεί, μέχρι σήμερα, μόνο στο όρος Παγγαίο, αλλά έχει υποτεθεί ότι μπορεί να υπάρχει και σε γειτονικά βουνά. Η μελέτη του στοχεύει στη συλλογή ακριβών και λεπτομερών δεδομένων που μπορούν να οδηγήσουν σε μια ασφαλή αξιολόγηση της κατηγορίας απειλής της Campanula pangea, σύμφωνα με τα κριτήρια της IUCN.

Στα 32 έργα που εγκρίθηκαν πρόσφατα από τον ΟΦΥΠΕΚΑ για την υλοποίηση του ερευνητικού προγράμματος «Μελέτες πεδίου ενδημικών, απειλούμενων και εθνικής σημασίας ειδών της Ελλάδας», συνολικού προϋπολογισμού 330.000 ευρώ, περιλαμβάνονται και μελέτες για τη σαύρα της Μήλου, τον ασπροπάρη, το πιο απειλούμενο είδος πτηνού της Ελλάδας, το ενδημικό μυρμήγκι-λεγεωνάριος καθώς και πολλά ακόμη ενδημικά και απειλούμενα είδη φυτών και ζώων.

Πηγή φωτογραφιών: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων

 

Πηγή: newsbeast.gr

 




Ξεκινάει από την Περιφέρεια η αποκατάσταση των αντιπλημμυρικών υποδομών σε ρέματα της Αλεξανδρούπολης

Υπογράφηκε από τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστο Μέτιο και τον κ. Νίκο Καιρίδη,  εκπρόσωπο της αναδόχου Κοινοπραξίας «ΕΝΙΠΕΑΣ Α.Ε. – ΚΑΙΡΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝ/ΝΟΥ», η σύμβαση του έργου για την αποκατάσταση των αντιπλημμυρικών υποδομών σε ρέματα του Δήμου Αλεξανδρούπολης.

Το έργο είναι προϋπολογισμού 4,2 εκατομμυρίων ευρώ και αφορά σε παρεμβάσεις αποκατάστασης σε αναχώματα τα οποία υπέστησαν ζημιές κατά τις βροχοπτώσεις του περασμένου έτους.

Πιο συγκεκριμένα, παρεμβάσεις θα γίνουν στα ρέματα Άνθειας – Αγνάντιας – Αρίστηνου – Μαΐστρου – Απαλού – Άβαντα – Αισύμης – Αμφιτρίτης – Κίρκης – Συκορράχης – Παλαγίας – Χιλής – Μάκρης – Δικέλλων  του Δήμου Αλεξανδρούπολης.

Η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι 15 μήνες από την έναρξη κατασκευής του.

Στην υπογραφή της σύμβασης παρούσα ήταν η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΕ Έβρου κυρία Χριστίνα Μαυράκη.




Μάκης Παπαδόπουλος: «Η διοίκηση του Δήμου Καβάλας δεν πλένει συστηματικά τους πράσινους κάδους απορριμμάτων»

Ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Καβάλας από τη μια δηλώνει πως οι πράσινοι κάδοι των απορριμμάτων πλένονται, αλλά από την άλλη παραδέχεται ότι το ειδικό πλυστικό όχημα του Δήμου είναι χαλασμένο εδώ και καιρό!

Πολλοί δημότες από διάφορες συνοικίες της Καβάλας και τους οικισμούς διαμαρτύρονται ότι δεν έχουν πλυθεί ποτέ οι πράσινοι κάδοι στην περιοχή τους, με αποτέλεσμα να παραμένουν βρώμικοι εδώ και μήνες, με υψηλές θερμοκρασίες, και να βγάζουν δυσοσμία.

Αυτό διαπιστώσαμε και εμείς, όπως φαίνεται και από τις πρόσφατες φωτογραφίες με τους βρώμικους και άπλυτους πράσινους κάδους στο κέντρο της Καβάλας που δημοσιεύουμε.

Περιμένουμε λοιπόν από τη διοίκηση του Δήμου Καβάλας να δημοσιεύσει το πρόγραμμα πλύσης και απολύμανσης των πράσινων κάδων από το ειδικό πλυστικό όχημα του Δήμου. Να μας ενημερώσει αν υπάρχει τέτοιο πρόγραμμα.

Με την ευκαιρία, το ειδικό πλυστικό όχημα του Δήμου συνεχίζει να είναι χαλασμένο ή επισκευάστηκε; Έφτασε το ανταλλακτικό που περίμεναν και πότε;

Πέρσι δώσαμε τη λύση να αναλάβει ιδιώτης για ένα διάστημα το πλύσιμο και την απολύμανση των κάδων. Φέτος γιατί η διοίκηση του Δήμου δεν έκανε το ίδιο, ενώ έχουμε περισσότερες ανάγκες;

ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ στον τομέα της Καθαριότητας είναι ξεκάθαρες:

  • σωστή οργάνωση της Υπηρεσίας
  • αποτελεσματική αξιοποίηση του προσωπικού
  • έγκαιρος προγραμματισμός
  • συνέπεια στην καθημερινή υλοποίηση των εργασιών

Θέλουμε ΕΝΑΝ ΚΑΘΑΡΟ ΔΗΜΟ, με ΚΑΘΑΡΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ,

με ΚΑΘΑΡΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ!

Ο ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ




Έβρος | Εκκενώθηκε ξανά το βράδυ της Κυριακής η Δαδιά λόγω της φωτιάς

Τέσσερα εικοσιτετράωρα συμπληρώθηκαν χθες από το ξέσπασμα της φωτιάς στη Δαδιά Έβρου και οι φλόγες εξακολουθούν να κατακαίουν έναν από τους εναπομείναντες «πράσινους πνεύμονες» της Νοτιανατολικής Ευρώπης.

Με τους πυκνούς καπνούς να έχουν καλύψει όλο τον κεντρικό Έβρο, φτάνοντας μέχρι τα προάστια της Αλεξανδρούπολης, κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον Υπουργό Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής, Χρήστο Στυλιανίδη βρέθηκε από τις πρώτες ώρες χθες στην περιοχή, προκειμένου να συντονίσει τις ενέργειες των δυνάμεων που επιχειρούν, με το βάρος να δίνεται στη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών.

Οι επιχειρήσεις είχαν επικεντρωθεί από χθες αρχικά στο νοτιοδυτικό μέτωπο, αλλά μια αναζωπύρωση που σημειώθηκε νωρίς το βράδυ είχε ως αποτέλεσμα να εκκενωθεί εκ νέου ο οικισμός της Δαδιάς, καθώς η πυρκαγιά κατευθύνθηκε στα βορειοανατολικά, προς την εθνική οδό.

Για το λόγο αυτό, κλειστή παρέμενε η Εθνική Οδός Αλεξανδρούπολης-Σουφλίου χθες από τον οικισμό της Λύρας έως τον κόμβο της Δαδιάς, καθώς η φωτιά επεκτάθηκε προς το χωριό Λυκόφη, πλησιάζοντας προς τον κάθετο άξονα. Μάλιστα, σε κάποια στιγμή στη διάρκεια της νύχτας χθες απειλήθηκε το κέντρο διαχείρισης του φορέα της Δαδιάς μαζί με τον ξενώνα που υπάρχει στην περιοχή, αλλά οι φλόγες περιορίστηκαν λίγα μέτρα πριν το συγκεκριμένο σημείο.

Δυνάμεις της Πυροσβεστικής είχαν παραταχθεί στο ύψος της Εθνικής Οδού, για να αναχαιτίσουν τις φλόγες, ενώ στο νοτιοδυτικό μέτωπο με αμείωτο ρυθμό εξελισσόταν χθες χωματουργικά έργα, στο πλαίσιο της ενίσχυσης των αντιπυρικών ζωνών. Και αυτό γιατί, το νοτιοδυτικό μέτωπο βρίσκεται πριν τον πυρήνα Α1, του Δρυμού. Μέχρι στιγμής, στη Α1 Ζώνη βρίσκονται άθικτα όλα τα σημαντικά οικοσυστήματα κ οι βιότοποι των αρπακτικών, ενώ πρόκειται για τον «σκληρό πυρήνα» του μοναδικού αυτού δάσους, για τον οποίο οι Πυροσβεστικές δυνάμεις ετοιμάζονται για την «μητέρα των μαχών», δηλαδή την προστασία του. Ήδη, για την κατάσβεση της πυρκαγιάς επιχειρούν 320 πυροσβέστες με 68 οχήματα και 13 πεζοπόρες ομάδες, ενώ περιοδικά επιχειρούν από αέρος καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας 10 αεροσκάφη και 13 ελικόπτερα.

Επιπλέον, το ΓΕΕΘΑ έχει διαθέσει 8 μηχανήματα έργου, μία ομάδα «Δευκαλίωνα», αποτελούμενη από 36 στελέχη, 4 υδροφόρα οχήματα, ενώ η τοπική αυτοδιοίκηση έχει διαθέσει μεγάλο αριθμό υδροφόρων οχημάτων, ενώ συνδράμουν επίσης μεγάλος αριθμός εθελοντών.

Η αναζωπύρωση

Σημειώνεται ότι χθες εκκενώθηκε εκ νέου με μήνυμα του 112 η Δαδιά, με τους κατοίκους της να καλούνται να την εγκαταλείψουν λίγο πριν τις 9 χθες το βράδυ προς Σουφλί και Γιαννούλη, καθώς υπήρξε νέα μεγάλη αναζωπύρωση της φωτιάς, προβληματίζοντας τις δυνάμεις πυρόσβεσης.




Energean | Καθαρισμός της παραλίας Βρασίδα και δωρεά κάδων απορριμμάτων στο Δήμο Παγγαίου του νομού Καβάλας

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, η οποία διεθνώς τιμάται την 5 η Ιουνίου, η Energean, σε συνεργασία με τον Δήμο Παγγαίου προχώρησε στον καθαρισμό μιας από τις ωραιότερες παραλίες του νομού Καβάλας, της παραλίας Ρηχού στην χερσόνησο Βρασίδα.

Με πολύ κέφι, στην πρώτη αυτή ανοικτή εκδήλωση της Energean χωρίς τους περιορισμούς των μέτρων κατά της πανδημίας, συμμετείχαν εργαζόμενοι της εταιρείας, εργαζόμενοι του Δήμου Παγγαίου, καθώς και πολλοί ιδιώτες. Και κρίνοντας από τις 30 και πλέον σακούλες που γέμισαν με πάσης φύσεως απορρίμματα, σίγουρα η πρωτοβουλία στέφθηκε από επιτυχία!

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο κ. Χρήστος Γάκης, Αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, ο κ. Χρήστος Μποσμπότης, Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παγγαίου, και ο κ. Χρήστος Πριονίδης, Αντιδήμαρχος στη Δημοτική Ενότητα Ελευθερών του Δήμου Παγγαίου.

Επιπλέον η Energean, μετά από συνεννόηση με τον δήμο Παγγαίου για τις ανάγκες της περιοχής, προχώρησε στην δωρεά τριών κάδων συλλογής απορριμμάτων. Οι κάδοι τοποθετήθηκαν σε πολυσύχναστες διασταυρώσεις στη Νέα Ηρακλείτσα, όπου ειδικά κατά τους θερινούς μήνες διαπιστώνονται σημαντικά προβλήματα ρύπανσης από αυτοκίνητα που κατευθύνονται ή επιστρέφουν από τις παραλίες της περιοχής.

Η κ. Ίλια Ρήγα, υπεύθυνη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Energean, δήλωσε τα εξής:

«Είμαστε πραγματικά πολύ χαρούμενοι που είχαμε και πάλι τη δυνατότητα να οργανώσουμε έπειτα από αρκετό καιρό μια ανοικτή εκδήλωση και θεωρούμε πραγματικά ως πολύ σημαντικό το ότι προγραμματίστηκε για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της οποίας προβάλλεται διεθνώς το μήνυμα ότι υπάρχει “Μόνο Μία Γη”.

Η φροντίδα για το Περιβάλλον βρίσκεται στην καρδιά της κουλτούρας, του ήθους της Energean και αποτελεί μέρος της γενικότερης πολιτικής μας για την Κλιματική Αλλαγή και, φυσικά, καθημερινή πρακτική σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται ο όμιλος Energean. Επιβεβαιώνεται, δε, από:

-Τις δεσμεύσεις μας, όπως η επίτευξη μηδενικού ισοζυγίου σε εκπομπές αερίων θερμοκηπίου έως το 2050.

-Τις επιδόσεις μας, όπως η μείωση κατά 8% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2021 (και συνολικά κατά 73% από το 2019), η μείωση κατά 13% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας το 2021 και η κατά 90% ανακύκλωση των απορριμμάτων που παράξαμε στη διάρκεια του 2021.

-Τη συμμετοχή μας σε παγκοσμίως αναγνωρισμένες πρωτοβουλίες που επικεντρώνονται στην κλιματική αλλαγή.

-Τις αναβαθμίσεις στην αξιολόγησή μας από ανεξάρτητους διεθνείς οίκους.

Όλα αυτά αποκτούν αξία μέσα στην παραδοχή ότι, σε τελική ανάλυση, πρόκειται για τον δικό μας κόσμο, για την δική μας ευθύνη να τον παραδώσουμε καλύτερο στις γενιές που ακολουθούν».

Κατά τη διάρκεια του καθαρισμού της παραλίας, η Δρ. Κατερίνα Σάρδη, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της εταιρείας στην Ελλάδα, δήλωσε τα εξής:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Δήμαρχο κ. Φίλιππο Αναστασιάδη και τους συνεργάτες του καθώς και όλους όσοι συμμετείχαν στη σημερινή πολύ επιτυχημένη πρωτοβουλία. Ο Δήμος Παγγαίου αποτελεί έναν από τους βασικότερους κοινωνικούς εταίρους για την Energean και διαθέτει μερικές από τις ωραιότερες παραλίες στην χώρα μας, κάποιες εκ των οποίων μάλιστα έχουν θέα και προς τις πλατφόρμες του Πρίνου. Η επιλογή της παραλίας Ρηχού στην χερσόνησο Βρασίδα έγινε με κριτήριο την φυσική ομορφιά της, το γεγονός ότι αποτελεί έναν δημοφιλέστατο προορισμό για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νομού Καβάλας, καθώς και το ότι δεν είναι μια οργανωμένη παραλία.

Επιπλέον, πιστεύουμε ότι η τοποθέτηση των κάδων συλλογής απορριμμάτων σε σημεία που παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, θα προσφέρει ανακούφιση στο πρόβλημα της ρύπανσης αλλά και θα ευαισθητοποιήσει τους διερχόμενους και σε θέματα ανακύκλωσης, καθώς τις επόμενες ημέρες θα τοποθετηθεί στους κάδους και ένα σχετικό μήνυμα. Θεωρούμε ότι στο μέλλον θα έχουμε τη δυνατότητα και για άλλες συνεργασίες σε τοπικό επίπεδο πάντα στην κατεύθυνση της φροντίδας για το Περιβάλλον, η οποία άλλωστε αποτελεί και τον οδηγό μας στις νέες μεγάλες επενδύσεις που έχουμε σχεδιάσει για την περιοχή του Πρίνου όπως είναι η Δέσμευση και Αποθήκευση Διοξειδίου του Άνθρακα και η παραγωγή Οικολογικού Υδρογόνου».

Σημειώνεται ότι οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος 2022 υπηρετούν τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και, συγκεκριμένα, τον Στόχο ν.11 – Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες, τον Στόχο ν.13 – Δράση για το Κλίμα, τον Στόχο ν.15 – Ζωή στη Στεριά, καθώς και τον Στόχο ν.17 – Συνεργασία για την επίτευξη των Στόχων.




Επέστρεψε το φαινόμενο του πλαγκτόν στις παραλίες της Καβάλας

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος εμφανίστηκε το φαινόμενο του πλαγκτόν στις παραλίες της Καβάλας.

Το φαινόμενο εμφανίζεται κάθε χρόνο τέλη Απριλίου με αρχές Μαΐου. Δηλαδή την εποχή που αρχίζουν οι υψηλές θερμοκρασίες στην ατμόσφαιρα.
Πέρυσι ήταν πολύ ισχυρό με αποτέλεσμα σε πολλές παραλίες ο κόσμος να μην μπορεί να κάνει μπάνιο.
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί το φαινόμενο του πλαγκτόν παρουσιάζεται λόγω της μεγάλης διαφορά θερμοκρασίας που υπάρχει μεταξύ ατμόσφαιρας και θάλασσας.
Ας ελπίσουμε φέτος το φαινόμενο να μην είναι τόσο ισχυρό και μεγάλης διάρκειας. Διαφορετικά θα προξενήσει μεγάλη ζημιά στις επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τη θάλασσα και τον τουρισμό γενικότερα.



Μέσα σε λίγες ώρες τρία περιστατικά φωτιάς από καλαμιές στο Νέστο

Μέσα σε διάστημα λίγων ωρών εκδηλώθηκαν συνολικά τρεις πυρκαγιές από καύση καλαμιών στο Νέστο.

Μάλιστα η μία το μεσημέρι της Τρίτης 22 Μαρτίου παραλίγο να επεκταθεί περισσότερο καθώς κινδύνευσαν επιχειρήσεις ακόμα και οικίες!

Το βράδυ της Τρίτης μάλιστα η Π.Υ Καβάλας και Χρυσούπολης κλήθηκε να αντιμετωπίσει ακόμα ένα περιστατικό στο Ερατεινό πάλι μετά από καύση καλαμιών.




ΓΕΩΤΕΕ ΑΜ | Μήνυμα για την Παγκόσμα Ημέρα Νερού

Η 47 η Σύνοδος της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ το 1992, έχοντας υπόψη τις προτάσεις που διατυπώθηκαν στη Συνδιάσκεψη του ΟΗΕ για το «Περιβάλλον και την Ανάπτυξη», που πραγματοποιήθηκε στην Αργεντινή το 1977, αποφάσισε να ορίσει την 22 η Μαρτίου κάθε χρόνου ως Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό. Το φετινό σύνθημα της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού 2022, όπως ορίζεται από τα Ηνωμένα Έθνη, συνοψίζεται στο «Κάνοντας το αόρατο ορατό» και επικεντρώνεται στα υπόγεια ύδατα, τα οποία καθώς η κλιματική αλλαγή θα χειροτερεύει, θα μας είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε. Για αυτό το λόγο και θα πρέπει να βρούμε τρόπους για την αειφορική διαχείριση του πολύτιμου υπόγειου νερού.

 Σε παγκόσμιο επίπεδο, πάνω από το 80% των λυμάτων που παράγονται από την κοινωνία ρέει πίσω στο οικοσύστημα χωρίς να υποστούν επεξεργασία ή
επαναχρησιμοποίηση.

 1,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν μια πηγή πόσιμου νερού μολυσμένου με κόπρανα, θέτοντας τον εαυτό τους σε κίνδυνο να προσβληθούν από χολέρα, δυσεντερία, τυφοειδή πυρετό και πολιομυελίτιδα. Επισφαλές νερό, κακή υγιεινή και ελλιπής επεξεργασία νερού προκαλούν γύρω από 842.000 θανάτους κάθε έτος. Οι πολεμικές συγκρούσεις στις διάφορες περιοχές του Πλανήτη και η προσφυγιά που αυτές προκαλούν επιτείνουν αυτά τα προβλήματα.

 663 εκατομμύρια άνθρωποι εξακολουθούν να στερούνται βελτιωμένες πηγές πόσιμου νερού.

 Μέχρι το 2050, κοντά στο 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε πόλεις, σε σύγκριση με σημερινό 50%. Επί του παρόντος, οι περισσότερες πόλεις στις
αναπτυσσόμενες χώρες δεν διαθέτουν επαρκείς υποδομές και πόρους για την αντιμετώπιση της διαχείρισης των λυμάτων με ένα αποτελεσματικό και βιώσιμο τρόπο.

 Οι ευκαιρίες από την αξιοποίηση των αποβλήτων ως πόρου είναι τεράστιες. Η διαχείριση των λυμάτων με ασφάλεια είναι μια προσιτή και βιώσιμη πηγή ύδατος, ενέργειας, θρεπτικών ουσιών και άλλων ανακτήσιμων υλικών.

 Το κόστος της διαχείρισης των λυμάτων αντισταθμίζονται σε μεγάλο βαθμό από τα οφέλη για την υγεία του ανθρώπου, την οικονομική ανάπτυξη και την
περιβαλλοντική βιωσιμότητα παρέχοντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και δημιουργία «πράσινων» θέσεων εργασίας.

 Λύσεις όπως η δενδροφύτευση για την ενίσχυση των δασών, η αποκατάσταση των υγροτόπων, η διάνοιξη και αποκατάσταση φυσικών ρεμάτων, καθώς και η κατασκευή πράσινων υποδομών στον αστικό ιστό, είναι βιώσιμες και οικονομικά συμφέρουσες, έτσι ώστε να αποκατασταθεί ο κύκλος του νερού, να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή και να βελτιωθούν η δημόσια υγεία και η ποιότητα ζωής με την εξυγίανση, τον καθαρισμό και την επαναχρησιμοποίηση του νερού.

 Η Ανατολική Μακεδονία (Δράμα, Καβάλα και Σέρρες) είναι από τις πιο προικισμένες από την φύση περιοχές όσον αφορά τους διαθέσιμους υδατικούς πόρους με μεγάλα ποτάμια και έργα αξιοποίησης τους (φράγματα στον Νέστο, Λίμνη Κερκίνη, Τενάγη Φιλίππων κ.α.) καθώς και υπόγεια υδροφόρα στρώματα, ορισμένα από τα οποία είναι και Γεωθερμικά.

Οι επιστήμονες του Γεωτεχνικού χώρου συμβάλουν με τη γνώση και την καθημερινή εργασία τους στη διαφύλαξη ενός τόσο πολύτιμου πόρου που είναι το νερό, αφού η αγροτική παραγωγή, την οποία μεταξύ άλλων υποστηρίζουν, αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή υδατικών πόρων στην Ελλάδα, επιφανειακών και υπογείων (70% περίπου του συνολικού όγκου) και συνεπώς η λελογισμένη χρήση αυτού στην αγροτική παραγωγή, σε συνδυασμό με τις άλλες χρήσεις του (ύδρευση, βιομηχανική χρήση), αποτέλεσε και θα αποτελεί μέριμνα των Γεωτεχνικών.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να τονίσουμε τον καταλυτικό ρόλο που παίζουν οι Γεωτεχνικοί Επιστήμονες και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο που τους εκπροσωπεί στην ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων της χώρας μας, ρόλο που άλλωστε είναι θεσμοθετημένος, τόσο επιστημονικά, όσο και νομοθετικά. Για αυτούς τους λόγους λοιπόν ας εντείνουμε τις προσπάθειες μας, στους διεθνείς οργανισμούς και τις κυβερνήσεις, ευαισθητοποιώντας παράλληλα τις τοπικές κοινωνίες για
να επιτύχουμε τους στόχους μας.




Παγγαίο | Ίχνη αρκούδας στα Δωμάτια Καβάλας

Όπως γνωστοποίησε ο κάτοικος της περιοχής Σταμάτης Μπαλής στο facebook :

Αυτή η φωτογραφία είναι τραβηγμένη σήμερα 19/03 από τον Γιώργο Δεληχορμουζη 150 μέτρα πάνω από την δεξαμενή Δωματίων προσοχή είναι πατημασιά αρκούδας
Μπορεί να είναι εικόνα εξωτερικοί χώροι



Φυσικό αέριο | Αυτές είναι οι εναλλακτικές της Ελλάδας

Προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενο για το φυσικό αέριο το υπουργείο Περιβάλλοντος σε περίπτωση κλιμάκωσης της κρίσης με τη Ρωσία

Η κατάσταση στα ρωσο-ουκρανικά σύνορα κλιμακώνεται, η Δύση απειλεί με κυρώσεις και τη Μόσχα δία Μεντβέντεφ να απειλεί ότι η τιμή του φυσικού αερίου θα φθάσει τις 2.000 ευρώ. Η διασφάλιση εναλλακτικών πηγών εφοδιασμού σε περίπτωση διαταραχής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία, η οποία κάλυψε πέρυσι το 45% των συνολικών εισαγωγών στη χώρα, είναι η στρατηγική που ακολουθεί η χώρα για την αντιμετώπιση πιθανής κρίσης. Σύμφωνα με κορυφαίο παράγοντα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η διαταραχή του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ρωσικής προέλευσης δεν είναι το πιθανότερο σενάριο, ωστόσο δεν αποκλείεται αν κλιμακωθεί η κρίση να υπάρξουν επιπτώσεις στις τιμές. Σε κάθε περίπτωση η χώρα προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα και στο πλαίσιο αυτό:

-Γίνεται προγραμματισμός για διασφάλιση εφοδιασμού των εγκαταστάσεων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στη Ρεβυθούσα με συνεχή εκφόρτωση πλοίων. Η χρήση της Ρεβυθούσας είναι ήδη αυξημένη εφέτος και αν χρειαστεί θα αναζητηθούν περισσότερα φορτία ΥΦΑ.

-Υπάρχει ετοιμότητα για τροφοδοσία με πετρέλαιο ντίζελ των μονάδων φυσικού αερίου που έχουν τεχνικά αυτή τη δυνατότητα. Έτσι αν χρειαστεί θα μειωθεί η ζήτηση για φυσικό αέριο με προορισμό την ηλεκτροπαραγωγή αλλά και θα διασφαλιστεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Το ελληνικό σύστημα διαθέτει σήμερα τέσσερα σημεία εισόδου φυσικού αερίου. Είναι το Σιδηρόκαστρο που κάλυψε πέρυσι το 45,5 % των εισαγωγών, η Ρεβυθούσα (31,8 %), η διασύνδεση με τον αγωγό ΤΑΡ στη Νέα Μεσημβρία (17,51 %) και ο ελληνοτουρκικός αγωγός (Κήποι Έβρου) που κάλυψε το 5,17 %. Το ρωσικό φυσικό αέριο διοχετεύεται στην Ελλάδα μέσω αγωγών που διέρχονται από την Τουρκία και τη Βουλγαρία.

Η εικόνα που μεταφέρεται από αρμόδια στελέχη είναι πως δεν έχει εμφανιστεί μέχρι στιγμής διαταραχή στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο. Ενώ και σε επίπεδο τιμών η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αντιδρά επί του παρόντος ομαλά καθώς η τιμή του ρεύματος στο Χρηματιστήριο διαμορφώνεται σήμερα Τετάρτη στα 188,39 ευρώ ανά μεγαβατώρα, δηλαδή ουσιαστικά στα χθεσινά επίπεδα (ήταν 187,55 ευρώ).

Πηγή: iefimerida.gr




Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος | Απόλυτα καθαρός από υδρογονάνθρακες ο υγροβιότοπος του Νέστου

Απόλυτα καθαρός από υδρογονάνθρακες αποδεικνύεται ο υγροβιότοπος του ποταμού Νέστου στην Ανατολική Μακεδονία, ο οποίος γειτνιάζει με τις θαλάσσιες εξέδρες παραγωγής υδρογονανθράκων του Πρίνου της Καβάλας και τις χερσαίες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και αποθήκευσης της Νέας Καρβάλης, τις οποίες διαχειρίζεται η Energean.

Το πολύ σημαντικό αυτό συμπέρασμα για το οικοσύστημα ενός από τους πέντε μεγαλύτερους ποταμούς της Ελλάδας, που αποτελεί και έναν από τους δέκα σημαντικότερους υγροβιότοπους στη χώρα, προκύπτει από έρευνα του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Dunarea de Jos din Galati της Ρουμανίας. Η έρευνα εκπονήθηκε στο πλαίσιο του χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος “MONITOX – Common Βorders, Common Solutions” από μέλη της ομάδας Εξακρίβωσης Πετρελαϊκών Αποτυπωμάτων (Petroleum Forensic Fingerprinting – PFF).

Η περιοχή του Νέστου επιλέχθηκε ως ιδανική για την έρευνα στο πλαίσιο του MONITOX, τόσο λόγω του ότι σε αυτήν καταγράφεται μια από τις πλέον ιδιαίτερες βιοποικιλότητες στην Ευρώπη, όσο και γιατί γειτνιάζει με τις εγκαταστάσεις παραγωγής και επεξεργασίας υδρογονανθράκων. Συνολικά, συλλέχθηκαν δεκαπέντε (15) δείγματα νερού και έξι (6) δείγματα ιζημάτων από τρία (3) σημεία στη ροή του Νέστου καθώς και από έξι (6) σημεία στην περιοχή του Δέλτα και την θαλάσσια περιοχή στην οποία ο Νέστος εκβάλλει, στη διάρκεια του Απριλίου, του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου 2020. Σε κανένα από τα δείγματα δεν καταγράφηκε η παρουσία υδρογονανθράκων.

Χαρακτηριστικά, στη δημοσίευση της έρευνας στην οποία προχώρησε η ειδική περιοδική έκδοση “Applied Sciences” αναφέρεται ως συμπέρασμα ότι «δεν υπάρχει ένδειξη για περιβαλλοντικούς κινδύνους, συνδεδεμένους με την έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων της γειτνιάζουσας εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου». Με αφορμή τη δημοσίευση της έρευνας, ο Νικόλαος Κόκκινος, Αν. Καθηγητής του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος και Διευθυντής Ερευνών του Εργαστηρίου «Ήφαιστος» δήλωσε τα εξής:

«Στο πλαίσιο του Ερευνητικού Προγράμματος Ευρωπαϊκής Διακρατικής Συνεργασίας «Λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας» με τίτλο MONITOX, είχαμε την ευκαιρία να ερευνήσουμε την ύπαρξη πετρελαϊκών αποτυπωμάτων στην περιοχή του ποταμού Νέστου. Ελέγχθηκαν δείγματα νερού και ιζημάτων τόσο κατά μήκος της πορείας του ποταμού όσο και στην εκβολή του στο Θρακικό Πέλαγος. Η δειγματοληψία πραγματοποιήθηκε με ειδικό επιστημονικό εξοπλισμό και τα δείγματα αναλύθηκαν με τη μέθοδος εξακρίβωσης αποτυπωμάτων πετρελαϊκών υδρογονανθράκων με χρήση συζευγμένης τεχνικής αεριοχρωματογραφίας – φασματομετρίας μάζας.

Με τη βοήθεια υπερσύγχρονου εξοπλισμού που διαθέτουμε, έχουμε πλέον τη δυνατότητα να ανιχνεύουμε ίχνη ρυπαντών σε διαφορετικά υποστρώματα, να τα ποσοτικοποιούμε και να ταυτοποιούμε με ακρίβεια την πηγή τους. Τα πρόσφατα δημοσιευμένα αποτελέσματα της μελέτης μας φανέρωσαν την απουσία πετρελαϊκών υδρογονανθράκων στα εξεταζόμενα δείγματα. Εύρημα ιδιαίτερα σημαντικό για την περιοχή μας, αλλά και για το Δέλτα του Νέστου που αποτελεί υγροβιότοπο διεθνούς σημασίας προστατευόμενο από τη Συνθήκη Ramsar».

Από την πλευρά του, ο Βασίλης Τσέτογλου, Διευθυντής Υγείας, Ασφάλειας και Περιβάλλοντος του ομίλου Energean δήλωσε τα εξής:

«Θερμά συγχαρητήρια στην ομάδα του ΔΙΠΑΕ και στους συνεργάτες της για την πολύ σημαντική αυτή έρευνα και τη δημοσίευσή της. Πρόκειται για την τέταρτη έρευνα στη διάρκεια των τελευταίων ετών που πιστοποιεί ότι το περιβάλλον και οι μορφές ζωής στο νομό Καβάλας και τις γειτνιάζουσες περιοχές δεν έχουν επηρεαστεί από την δραστηριότητα της παραγωγής υδρογονανθράκων. Εχουν προηγηθεί η μελέτη ανεξάρτητου εργαστηρίου το 2021 και η μελέτη του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών που παρουσιάσθηκε το Νοέμβριο του 2016, οι οποίες έδειχναν ότι όχι μόνο δεν έχουν επηρεασθεί οι κοινότητες των βενθικών ειδών (μικροοργανισμοί και άλλες μορφές ζωής) στην περιοχή των εξεδρών αλλά έχουν αναπτυχθεί και νέοι πληθυσμοί. Και, βεβαίως, η γεωφυσική σεισμική έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία μας τον Ιούλιο του 2015, στη διάρκεια της οποίας είχε καταγραφεί μεγάλος αριθμός δελφινιών, φυσητήρων και άλλων θαλασσίων θηλαστικών στον Κόλπο της Καβάλας.

Τα ευρήματα της έρευνας του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος καταδεικνύουν την ιδιαίτερη φροντίδα της Energean στον τομέα του Περιβάλλοντος σε μία τόσο ευαίσθητη περιοχή, καθώς και την άψογη δουλειά του Φορέα Διαχείρισης του Δέλτα Νέστου – Ισμαρίδας – Βιστωνίδας – Θάσου, με τον οποίο άλλωστε η εταιρεία μας έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία».

Σημειώνεται ότι, εκτός του κου. Ν. Κόκκινου, στην έρευνα και τη δημοσίευση των συμπερασμάτων της από την πλευρά του Τμήματος Χημείας του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος συμμετείχαν η Καθηγήτρια Οργανικής Χημείας Σοφία Μητκίδου, ο Καθηγητής Αναλυτικής Χημείας Θωμάς Σπανός, η Λέκτορας Χρηστίνα Χατζηχρήστου, οι υποψήφιοι του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στην Τεχνολογία Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου Jusuf Jimeta Johannah και Ελισάβετ Εμμανουηλίδου, ενώ από το Πανεπιστήμιο Dunarea de Jos din Galati της Ρουμανίας η Καθηγήτρια του Τμήματος Χημείας, Φυσικής και Περιβάλλοντος Antoaneta Ene.




Βραβεύσεις για τους Δήμους Σερρών και Αλεξανδρούπολης στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2020

Διακρίσεις στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2020 για τους Δήμους Σερρών και Αλεξανδρούπολης.

Τους δήμους που συμμετείχαν στην εκστρατεία της «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2020» που στοχεύει στην αλλαγή νοοτροπίας των ευρωπαίων πολιτών ως προς τη χρήση εναλλακτικών, βιώσιμων τρόπων μετακίνησης, βράβευσε σήμερα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Πράσινο ταμείο.

Χαιρετίζοντας την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στην κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στη ζωή μας, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο ρεκόρ θερμοκρασιών που σημειώθηκε φέτος στη χώρα μας και στην συνεπακόλουθη αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Στην εκδήλωση δόθηκαν τιμητικές διακρίσεις στους δήμους Τρικαίων και Γρεβενών ενώ συνολικά βραβεύτηκαν οι δήμοι: Διονύσου, Λάρισας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ρόδου, Πτολεμαΐδας, Σερρών, Ρεθύμνου, Κοζάνης, Αλίμου, Ηρακλείου και Νέων Μουδανιών.




Κάτοικοι της χώρας που δεινοπαθούν εισπνέοντας καρβουνόσκονη

Την ώρα που η χώρα μας προχωρά ακάθεκτη στη φάση της απολιγνιτοποίησης, προκειμένου οι κάτοικοι των περιοχών που επί δεκαετίες φιλοξενούσαν εργοστάσια τα οποία έκαιγαν στην κυριολεξία κάρβουνο να ανασάνουν επιτέλους ελεύθερα χωρίς περαιτέρω επιβαρύνσεις στην υγεία, παρατηρείται το φαινόμενο σε κάποιες άλλες περιοχές, μικρή μερίδα του τοπικού πληθυσμού ν’ αντιδρά στην εγκατάσταση ΑΠΕ.

Την πλέον καθαρή ενέργεια δηλαδή, που στις μέρες μας επεκτείνεται σε παγκόσμια κλίμακα αντικαθιστώντας τον λιγνίτη. Δίχως να υπάρχει κανένας επί της ουσίας λόγος, καθώς εξακριβωμένα και με βάσει όλες τις επιστημονικές μελέτες οι ΑΠΕ δεν προκαλούν καμία βλάβη στον ανθρώπινο και στο ζωικό οργανισμό αφού παράγουν ηλεκτρική ενέργεια χάρις στην εκμετάλλευση της δύναμης του αέρα, του ήλιου ή του νερού. Η μοναδική τους ένσταση είναι η… οπτική ρύπανση. Το να βλέπουν δηλαδή σε μια βουνοκορφή τις ανεμογεννήτριες, αν και στις περισσότερες περιπτώσεις τοποθετούνται σε μέρη που ούτε καν υπάρχει οπτική επαφή.

Έτσι παρατηρείται το οξύμωρο σχήμα σύλλογοι και φορείς διαφορετικών γεωγραφικών διαμερισμάτων να αντιδρούν στο όνομα της οικολογίας, επειδή φιλοξενούν ή θα φιλοξενήσουν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες (ΑΠΕ), «κλείνοντας τα μάτια» στα θέματα δημόσιας υγείας που επιβαρύνουν υπέρμετρα τον πληθυσμό των περιοχών όπως είναι η Κοζάνη, η Πτολεμαΐδα, η Φλώρινα, η Μεγαλόπολη της Αρκαδίας, το Αλιβέρι, η Κομοτηνή και το Λαύριο που δεινοπαθούσαν επί δεκαετίες από τα ηλεκτρικά εργοστάσια που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα (CO2), με την ατμοσφαιρική ρύπανση από τους λιγνιτικούς σταθμούς να χτυπάει συνεχώς κόκκινο επιφέροντας συντριπτικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία με πάρα πολλά θανατηφόρα περιστατικά και ταυτόχρονη αύξηση των προβλημάτων υγείας του πληθυσμού (πνευμονολογικά, καρδιοαγγειακά, καρκίνοι, θρομβώσεις, αλλεργίες κλπ.). Είναι χαρακτηριστικό, ότι η εμφάνιση ασθενειών σε παιδιά που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως η ρινίτιδα, η λοιμώδης και η οξεία βρογχίτιδα είναι σημαντικά ψηλότερη στους λιγνιτικούς νομούς της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας σε σύγκριση με τον γειτονικό νομό Γρεβενών ενώ σύμφωνα με μελέτες τα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου είναι πολύ μεγαλύτερα από το μέσο όρο.

Τα νούμερα «μιλούν» από μόνα τους. Σύμφωνα με το The Green Tank, οι δύο λιγνιτικοί σταθμοί της Καρδιάς και του Αμύνταιου βρίσκονται ανάμεσα στους πλέον ρυπογόνους στην ΕΕ. εκπέμποντας ρυπογόνα σωματίδια σε πολλαπλάσιες ποσότητες από τα ευρωπαϊκά όρια εκπομπών. Επίσης ας σημειωθεί ότι ο λιγνίτης απαιτεί μεγάλες ποσότητες νερού για ψύξη με αποτέλεσμα σημαντική μείωση της στάθμης και της ποιότητας του υδροφόρου ορίζοντα των περιοχών αυτών, χωρίς το νερό αυτό να επανέρχεται στην λεκάνη του για άλλη αξιοποίηση.

Και ενώ με βάση τα ανωτέρω είναι προφανές ότι η λύση στις ΑΠΕ είναι μονόδρομος, δίνοντας την ευκαιρία στους κατοίκους των περιοχών αυτών να ανασάνουν επιτέλους ελεύθερα, μικρές ομάδες αντιδρούν στην εγκατάσταση ΑΠΕ. Μειοψηφικές ομάδες πρωτοβουλίας πολιτών θεωρούν ότι οι περιοχές που ζουν είναι τόσο προνομιακές που δεν θα πρέπει να φιλοξενούν ούτε καν αιολικά πάρκα γιατί δεν θέλουν να βρίσκονται στο οπτικό τους πεδίο, ακόμη και εάν βρίσκονται δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο που μένουν, κάτι που δεν παρατηρείται σχεδόν σε καμία αναπτυγμένη χώρα της Ευρώπης η οποία αντιλαμβάνεται τη χρησιμότητα των ΑΠΕ.

Θυμίζουμε ότι οι ανεμογεννήτριες είναι πλήρως συμβατές με τον άνθρωπο, καθώς και με το αστικό και οικιστικό περιβάλλον. Για παράδειγμα στο Άμστερνταμ, στο Αμβούργο, στο Τορόντο, τη Βοστώνη, τη Βιέννη ή άλλες ανεπτυγμένες πόλεις, φιλοξενούνται ανεμογεννήτριες μέσα στον αστικό ιστό καθώς πλέον δεν προκαλούν ούτε καν θόρυβο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μια ανεμογεννήτρια σε απόσταση 200 μ. είναι πιο αθόρυβη (50 dBA) από μια χαμηλόφωνη συνομιλία (60 dBA). Παράλληλα δεν εκπέμπουν ακτινοβολία. Ακόμη και το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο που δημιουργεί το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα, είναι χαμηλής συχνότητας και χαμηλότερης έντασης από τα πεδία που προκαλούνται στις πόλεις και μέσα στα σπίτια από τις κοινές οικιακές συσκευές. Γενικά, όσο μεγαλύτερη είναι η τάση υπό την οποία παράγεται, μεταφέρεται ή χρησιμοποιείται το ρεύμα τόσο χαμηλότερη είναι η ένταση του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου που προκαλεί. Τα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα εξασφαλίζουν στο μέλλον την υγεία των παιδιών μας, θα αφήσουμε λοιπόν λίγους να σκοτώσουν τους πολλούς;

Τα αιολικά πάρκα προκαλούν αμελητέες επεμβάσεις στο περιβάλλον, δεδομένου ότι δεν εκλύουν κανενός είδους ρύπο (στερεάς, υγρής ή αέριας μορφής), και οι όποιες μικρές και ελεγχόμενες επεμβάσεις αντισταθμίζονται από τα πολλαπλάσια οφέλη που αποκομίζουμε ως κοινωνία. Η αιολική ενέργεια είναι μια τεχνολογικά ώριμη, οικονομικά ανταγωνιστική και η φιλικότερη προς το περιβάλλον σήμερα ενεργειακή επιλογή. Προστατεύει τo φυσικό περιβάλλον καθώς κάθε μία κιλοβατώρα που παράγεται από τον άνεμο αντικαθιστά μία κιλοβατώρα που παράγεται από τους λιγνιτικούς σταθμούς που ρυπαίνει την ατμόσφαιρα με αέρια του θερμοκηπίου. Δεν επιβαρύνει το τοπικό περιβάλλον με επικίνδυνους για τον άνθρωπο και τα ζώα αέριους ρύπους, μονοξείδιο του άνθρακα, διοξείδιο του θείου, καρκινογόνα μικροσωματίδια κ.ά. Ενισχύει την ενεργειακή ανεξαρτησία και ασφάλεια κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τη χώρα μας και την Ευρώπη. Βοηθά στην αποκέντρωση του ενεργειακού συστήματος μειώνοντας τις απώλειες μεταφοράς ενέργειας και συνδράμει αποφασιστικά στην ενίσχυση των τοπικών οικονομιών.

Πηγή: https://www.newsbeast.gr/




Ελληνες επιστήμονες λύνουν το γρίφο με την «θαλάσσια βλέννα» στη θάλασσα του Μαρμαρά

Έλληνες επιστήμονες αποδομούν τους φόβους που εκφράζουν οι Τούρκοι σχετικά με την οργανική μάζα γλοιώδους υφής που έχει κατακλείσει τη θάλασσα του Μαρμαρά. Σύμφωνα με δημοσιεύματα περιγράφεται ως παχύρευστη «θαλάσσια βλέννα» που έχει κατακλύσει την θαλάσσια περιοχή νότια της Κωνσταντινούπολης και κινείται νότια προς το βόρειο Αιγαίο.

Η αλήθεια είναι διαφορετική

«Η κατάσταση στη θάλασσα του Μαρμαρά είναι αποτέλεσμα ανθρώπινων ενεργειών, συνέπεια των απορριμμάτων των νοικοκυριών και της μόλυνσης», περιγράφει στο πρακτορείο Reuters o σκηνοθέτης Ταχσίν Κεϊλάν αλλά οι επιστημονικές του γνώσεις είναι μάλλον περιορισμένες καθώς η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

ap21156616715023.jpg

«Είναι εποχικό φαινόμενο»

Σύμφωνα με τον Καθηγητή του Τμήματος Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών και Κοσμήτορας της Σχολής Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη Γιώργο Τσιρτσή το φαινόμενο με τα χαρακτηριστικά που περιγράφεται στη θάλασσα του Μαρμαρά είναι ένα εποχικό φαινόμενο όχι μόνο στη θάλασσα του Μαρμαρά αλλά σε ολόκληρο το βόρειο Αιγαίο.

«Είναι βιομάζα από φυτοπλαγκτόν»

«Δεν πρόκειται για μολυσματική βλέννα. Είναι βιομάζα από φυτοπλαγκτόν. Αναπτύσσεται ανάλογα με τις συνθήκες που ευνοούν την ανάπτυξη του. Δεν καταλαβαίνω τη σύνδεση του φαινομένου με αναφορές για ανάπτυξη χολέρας. Τις επόμενες ημέρες θα γίνει γρήγορη αποσύνθεση. Υπολογίζω σε μία εβδομάδα με 10 ημέρες», είπε στο ethnos.gr ο Γιώργος Τσιρτσής.

«Σε λίγες ημέρες θα αποσυντεθεί»

«Στις παράκτιες περιοχές το φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί οποιαδήποτε εποχή του χρόνου ή και όλο το χρόνο. Στην ανοιχτή θάλασσα εμφανίζεται από τα μέσα του Απριλίου μέχρι και αρχές Ιουνίου. Προέρχεται συνήθως από την θέρμανση του επιφανειακού στρώματος της θαλάσσης σε συνδυασμό με την παρουσία θρεπτικών στοιχείων και σειρά άλλων παραγόντων και ζυμώσεων. Εκτιμώ πως σε λίγες ημέρες η οργανική ύλη που έχει συσσωρευτεί θα αποσυντεθεί και η κατάσταση θα επανέλθει στην κανονικότητα».

Οι κόκκινες παλίρροιες του Θερμαϊκού

Όπως σημείωσε ο καθηγητής το φαινόμενο καταγράφεται κάθε χρόνο στα νησιά του βορείου Αιγαίου αλλά και στον Θερμαϊκό και συνδέεται με το φαινόμενο της κόκκινης παλίρροιας που έχει παρατηρηθεί στη Θεσσαλονίκη: «Οι κόκκινες παλίρροιες που έχουμε καταγράψει σε περιοχές κοντά στη Θεσσαλονίκη είναι το ίδιο φαινόμενο. Έχουν χρώμα κόκκινο από το χρώμα των ειδών που αναπτύσσουν το βιοπλαγκτόν. Σε καμία περίπτωση δεν είναι μόλυνση. Είναι ρύπανση αλλά δεν είναι μόλυνση. Η μόλυνση σημαίνει πως αναφερόμαστε σε παθογόνους μικροοργανισμούς, ενώ η ρύπανση είναι επιβάρυνση από μέταλλα και οργανική ύλη».

«Δεν πρόκειται για προϊόν ανθρωπογενούς επίδρασης»

Από την πλευρά του ο καθηγητής Ωκεανολογίας Δρόσος Κουτσούμπας που λόγω της ειδικότητας του ειδικεύεται στα όστρακα υπενθυμίζει πως τις περιόδους που έχουμε έξαρση του φαινομένου στην Ελλάδα (κυρίως κοντά στη Θεσσαλονίκη ή στον όρμο της Καλλονής Μυτιλήνης) εκδίδονται απαγορευτικές νόρμες περισυλλογής οστρακοειδών για το λόγο ότι ορισμένα είδη φυτοπλαγκτόν παράγουν τοξίνες που απορροφώνται από τα οστρακοειδή. «Το μόνο που θα ήθελα να τονίσω είναι πως δεν πρόκειται για προϊόν ανθρωπογενούς επίδρασης αλλά φυτοπλαγκτονικές εμφύσεις. Εχει παρατηρηθεί και στη Ζάκυνθο όπου ο κόσμος πιστεύει πως είναι μόλυνση από τα ημερόπλοια αλλά στην πραγματικότητα είναι φυτοπλαγκτονικές εμφύσεις».

«Κλειδί η βιώσιμη ανάπτυξη»

Όσο για την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος που γιορτάζεται κάθε χρόνο την 5η Ιουνίου ο Γιώργος Τσιρτσής είπε: «Πρέπει να τιμούμε και να σεβόμαστε το περιβάλλον όλο το χρόνο και όχι μόνο την Παγκόσμια Ημέρα. Σε κάθε φάση της ζωής μας, σε κάθε στιγμή της ζωής μας και σε κάθε ημέρα της ζωής μας πρέπει να προσαρμοστούμε, να αλλάξουμε και να προστατεύουμε το περιβάλλον. Η λύση κλειδί είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, δηλαδή, να μάθουμε να σεβόμαστε το περιβάλλον».




Εντυπωσιακά βίντεο της Google Earth: Οι αλλαγές στον πλανήτη από το 1984

Τοπία, πόλεις, δάση και θάλασσες μέσα από εικόνες των τελευταίων 37 ετών

Ανάμεσα στα βίντεο υπάρχει κι ένα που αφορά την πόλη της Θεσσαλονίκης και τις αλλαγές που έχει υποστεί, μέχρι το 2016.

Στα βίντεο φαίνεται με εντυπωσιακό τρόπο το πόσο έχουν αλλάξει τα τοπία τόσο σε πόλεις, όσο και σε δάση, θάλασσες, ή και στη Γροιλανδία όπου οι πάγοι με την πάροδο του χρόνου έχουν λιώσει.




Ιαπωνία | Οι κερασιές έφθασαν σε πλήρη ανθοφορία σε χρόνο ρεκόρ

Οι ανθισμένες κερασιές έφθασαν σε πλήρη ανθοφορία σε χρόνο ρεκόρ φέτος στην Ιαπωνία, ανακοίνωσε σήμερα η εθνική μετεωρολογική υπηρεσία, συσχετίζοντας αυτή την πρωιμότητα με την άνοδο της θερμοκρασίας στον πλανήτη, αναφέρει το ΑΠΕ.

Στην παλιά πρωτεύουσα Κιότο η ανθοφορία των κερασιών κορυφώθηκε στις 26 Μαρτίου, δηλαδή 10 ημέρες νωρίτερα από τον μέσο όρο. Πρόκειται για ρεκόρ πρώιμης ανθοφορίας από το 1953, που η κυβέρνηση άρχισε να καταγράφει τέτοια δεδομένα.

«Οι μελέτες μας έδειξαν πως η αρχή της εποχής της ανθοφορίας των κερασιών συνδέεται στενά με τη μέση θερμοκρασία τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Σούντζι Άμπε, ένας αξιωματούχος της ιαπωνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας.

«Οι παρατηρήσεις μας για τη ζωή των φυτών δείχνουν πως τα εαρινά φαινόμενα (όπως η ανθοφορία των κερασιών και των δαμασκηνιών) έχουν την τάση να κάνουν την εμφάνισή τους νωρίτερα, ενώ τα φθινοπωρινά φαινόμενα (όπως το κιτρίνισμα των φύλλων) καθυστερούν», διευκρίνισε ο Άμπε.

«Πιστεύουμε πως αυτά τα φαινόμενα αντανακλούν μια τάση ανόδου των θερμοκρασιών», πρόσθεσε.

Οι ανθισμένες κερασιές του Τόκιο έφθασαν σε πλήρη ανθοφορία στις 22 Μαρτίου, δηλαδή μία ημέρα αργότερα από το ρεκόρ πρώιμης ανθοφορίας που είχε καταγραφεί το 2002. Κατά μέσο όρο, η ανθοφορία των κερασιών του Τόκιο κορυφώνεται στις 2 Απριλίου.

Από τις 58 κερασιές που παρακολουθούνται επισήμως σε όλη την Ιαπωνία, οι 24 άρχισαν να ανθίζουν νωρίτερα απ’ ό,τι έχει καταγραφεί ποτέ, ανέφερε η υπηρεσία.

Εξάλλου 14 δένδρα έφθασαν σε πλήρη ανθοφορία σε χρόνο ρεκόρ.

Την περασμένη εβδομάδα, σεβόμενοι τις παραδόσεις, πολλοί Ιάπωνες μαζεύτηκαν στα πάρκα ή κατά μήκος των ποταμών για να θαυμάσουν τις ανθισμένες κερασιές, παρά τις προειδοποιήσεις των υγειονομικών αρχών για την επίμονη παρουσία του κορονοϊού




Εντυπωσιακή εικόνα | Σύννεφο αφρικανικής σκόνης 800 χιλιομέτρων πάνω από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια

Ένα νέο σύννεφο αφρικανικής σκόνης το οποίο ξεκίνησε από τη Σαχάρα όπως φαίνεται από την εντυπωσιακή εικόνα που δημοσίευσε στο Twitter το πρόγραμμα γεωσκόπησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, «Κοπέρνικος» έχει κατεύθυνση την Ελλάδα και τα Βαλκάνια.

Πρόκειται όπως επισημαίνεται στη σχετική ανάρτηση για ένα σύννεφο που έχει μήκος 800 χιλιόμετρα.

Δείτε τη σχετική ανάρτηση:

Η πρόγνωση του καιρού για σήμερα, Δευτέρα (22/3)

Βροχές, σποραδικές καταιγίδες και χιονοπτώσεις στα ορεινά θα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του καιρού και τη Δευτέρα 22/03.

Σύμφωνα με τα τελευταία προγνωστικά δεδομένα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/meteo.gr, βροχές αναμένονται κυρίως στα ηπειρωτικά, στο Ιόνιο και στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο ενώ πιθανότητα σποραδικών καταιγίδων υπάρχει κατά κύριο λόγο στο Ιόνιο, στα κεντρικά και νότια ηπειρωτικά (πλην Ανατολικής Στερεάς και Ανατολικής Πελοποννήσου), στη Θράκη και στο Ανατολικό Αιγαίο. Χιονοπτώσεις θα σημειωθούν στα ορεινά ηπειρωτικά και στη Δυτική Μακεδονία. Στον σχετικό χάρτη παρουσιάζεται ο ολικός υετός (βροχή/χιόνι) που αναμένεται έως το βράδυ της Δευτέρας 22/03 καθώς και οι περιοχές όπου υπάρχει πιθανότητα εκδήλωσης καταιγίδων.

Οι συγκεντρώσεις σκόνης στην ατμόσφαιρα θα είναι αυξημένες στα ανατολικά και νότια τμήματα της χώρας. Οι άνεμοι στα πελάγη δεν θα ξεπεράσουν τα 6 έως 7 μποφόρ, ενώ η θερμοκρασία δεν θα παρουσιάσει αξιόλογη μεταβολή.




Ξεκινά κι επίσημα από σήμερα η άνοιξη

Από σήμερα ξεκινά κι επίσημα η άνοιξη στην Ελλάδα και γενικότερα στο βόρειο ημισφαίριο, με την έναρξη της εαρινής ισημερίας στις 11:37.

Αντίστροφα, στο νότιο ημισφαίριο θα ξεκινήσει το φθινόπωρο. Η μέρα θα μεγαλώνει πλέον συνεχώς σε βάρος της νύχτας έως το θερινό ηλιοστάσιο, ενώ το αντίστροφο θα συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο.

Οι ισημερίες -η εαρινή και η φθινοπωρινή- καθορίζουν την έναρξη της άνοιξης και του φθινοπώρου, ενώ τα ηλιοστάσια -το θερινό και το χειμερινό- προσδιορίζουν την έναρξη του καλοκαιριού και του χειμώνα αντίστοιχα. Για μια ακόμη χρονιά φέτος θα συνεχιστεί η ανεπαίσθητη συρρίκνωση της διάρκειας της άνοιξης, η οποία θα είναι πιο σύντομη κατά σχεδόν ένα λεπτό της ώρας σε σχέση με πέρυσι. Εδώ και χιλιάδες χρόνια, η άνοιξη μικραίνει στο βόρειο ημισφαίριο και ό,τι χάνει, το κερδίζει σε διάρκεια το καλοκαίρι.

Από την άλλη, ενώ από αστρονομική άποψη η άνοιξη αρχίζει με την εαρινή ισημερία, στην πραγματικότητα -όπως έχουν διαπιστώσει οι επιστήμονες που μελετούν το περιβάλλον- εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η φύση εισέρχεται όλο και πιο πρόωρα στον ανοιξιάτικο κύκλο της. Η εποχή της άνοιξης έρχεται όλο και πιο νωρίς στον πλανήτη μας και πουθενά δεν είναι αυτό τόσο αισθητό, όσο στο Βόρειο Πόλο και γενικότερα στα υψηλά γεωγραφικά πλάτη.




Ξεκινά και επίσημα η Άνοιξη | Το Σάββατο 20/3 η εαρινή ισημερία

Το επίσημο ξεκίνημα της φετινής άνοιξης στην Ελλάδα και γενικότερα στο βόρειο ημισφαίριο, στο οποίο ανήκει η χώρα μας, σηματοδοτεί η εαρινή ισημερία που θα υπάρξει το πρωί του Σαββάτου 20 Μαρτίου, στις 11:37 ώρα Ελλάδος. Αντίστροφα, στο νότιο ημισφαίριο θα ξεκινήσει το φθινόπωρο. Η μέρα θα μεγαλώνει πλέον συνεχώς σε βάρος της νύχτας έως το θερινό ηλιοστάσιο, ενώ το αντίστροφο θα συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο.

Οι ισημερίες -η εαρινή και η φθινοπωρινή- καθορίζουν την έναρξη της άνοιξης και του φθινοπώρου, ενώ τα ηλιοστάσια -το θερινό και το χειμερινό- προσδιορίζουν την έναρξη του καλοκαιριού και του χειμώνα αντίστοιχα. Για μια ακόμη χρονιά φέτος θα συνεχιστεί η ανεπαίσθητη συρρίκνωση της διάρκειας της άνοιξης, η οποία θα είναι πιο σύντομη κατά σχεδόν ένα λεπτό της ώρας σε σχέση με πέρυσι. Εδώ και χιλιάδες χρόνια, η άνοιξη μικραίνει στο βόρειο ημισφαίριο και ό,τι χάνει, το κερδίζει σε διάρκεια το καλοκαίρι.

Από την άλλη, ενώ από αστρονομική άποψη η άνοιξη αρχίζει με την εαρινή ισημερία, στην πραγματικότητα -όπως έχουν διαπιστώσει οι επιστήμονες που μελετούν το περιβάλλον- εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η φύση εισέρχεται όλο και πιο πρόωρα στον ανοιξιάτικο κύκλο της. Η εποχή της άνοιξης έρχεται όλο και πιο νωρίς στον πλανήτη μας και πουθενά δεν είναι αυτό τόσο αισθητό, όσο στο Βόρειο Πόλο και γενικότερα στα υψηλά γεωγραφικά πλάτη.




Έρχεται το τέλος των δασών, όπως τα ξέρουμε;

«Εάν θέλετε να επισκεφθείτε εθνικά πάρκα με μεγάλα δέντρα, καλύτερα να μην το αναβάλλετε πολύ», λέει στον Guardian η Νέιτ Μακντάουελ, γεωεπιστήμονας στο Pacific Northwest National Laboratory.  Κι αυτό, δεν το λέει ελαφρά τη καρδία…

Πριν από λίγο χρόνια, ήταν επικεφαλής της συντακτικής ομάδας μελέτης, που προβλέπει ότι μέχρι το 2050 μπορεί να έχουν εξαφανιστεί από τα δάση των νοτιοδυτικών αμερικανικών πολιτειών τα μισά -από τα σήμερα κυρίαρχα στην περιοχή- κωνοφόρα δέντρα. Η ίδια παραλληλίζει το φαινόμενο με το λιώσιμο των παγετώνων…

Αυτή, γράφει στον Guardian o ερευνητής συντάκτης της Άλιστερ Τζι, δεν ήταν καν η πρώτη φορά που οι ειδικοί χτυπούν αυτό το «καμπανάκι».

Ο κίνδυνος μαζικής, παγκόσμιας «θνησιμότητας» των δασών είχε επισημανθεί στα συμπεράσματα της πρώτης Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, το 1990.

Ένας αργός θάνατος

Τα δάση καλύπτουν το 30% της επιφάνειας της γης. Εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη, ωστόσο, ολοένα και περισσότερες δασώδης περιοχές γίνονται πολύ ξηρές ή πολύ ζεστές και συνεπώς ακατάλληλες για μεγάλο μέρος της βλάστησής τους.

Αυτή ακριβώς προβλέπεται ότι θα είναι η μοίρα για τεράστιες δασικές εκτάσεις στα δυτικά της Βόρειας Αμερικής.

Στα Βραχώδη Όρη εκτιμάται ότι, μέχρι το 2050 και σε περίπτωση πυρκαγιάς, περίπου το 15% των δασών δεν θα μπορέσουν να αναπτυχθούν ξανά, λόγω ακαταλληλότητας των κλιματικών συνθηκών στην περιοχή.

Από το 2010, εν τω μεταξύ, υπολογίζεται ότι 129 εκατομμύρια δέντρα έχουν αφανιστεί από τα δάση στην Καλιφόρνια.

Στις νοτιοδυτικές ΗΠΑ, έως και το 30% των δασών κινδυνεύουν να μετατραπούν σε θαμνώδεις εκτάσεις ή σε κάποιο άλλο οικοσύστημα.

Αντίστοιχα, στην Αλμπέρτα του Καναδά, περίπου τα μισά από τα σημερινά δάση μπορεί να εξαφανιστούν έως το 2100.

Στον Αμαζόνιο, τον μεγαλύτερο «πνεύμονα» της γης, ειδικοί περιγράφουν την κατάσταση ως οριακή. Οι περίοδοι ξηρασίας έχουν παραταθεί, επιδρώντας άμεσα στο οικοσύστημά του.

Δέντρα που προτιμούν ξηρότερες συνθήκες ευδοκιμούν, ενώ εκείνα που προτιμούν πιο υγρό περιβάλλον τα περισσότερα στον Αμαζόνιο- «πεθαίνουν» μαζικά.

Η ανθρωπογενής αυτή καταστροφή φτάνει μέχρι τα βόρεια δάση της Σιβηρίας, που πλήττονται κι αυτά από τη άνοδο της θερμοκρασίας. Στο μεσοδιάστημα, στα κεντρικά της παγωμένης αυτής περιοχής της Ρωσίας, τα κωνοφόρα ήδη εξαφανίζονται με ανησυχητικά ταχείς ρυθμούς.

Ακόμη και στα ευρωπαϊκά δάση, που θεωρούνται λιγότερο ευάλωτα στην κλιματική αλλαγή, υπάρχουν ανησυχητικές ενδείξεις.

Στην Αυστρία, στη Γερμανία και στην Ελβετία η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας και η ασυνήθιστη ξηρασία του 2018 προκάλεσαν μεγάλες καταστροφές ειδών, όπως είναι η ερυθρελάτη και η ευρωπαϊκή οξιά. Η γερμανική κυβέρνηση εκτιμά ότι τουλάχιστον 2.450 τετραγωνικά χιλιόμετρα θα πρέπει να αναδασωθούν.

Μη αναστρέψιμη καταστροφή;

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και της ανεξέλεγκτης υλοτομίας, μεγάλα τμήματα του οικοσυστήματος των τροπικών δασών κινδυνεύουν να μετατραπούν σε σαβάνα. Ήδη, μέσα στις τελευταίες δεκαετίες, η καταστροφή των δέντρων έχει διπλασιαστεί ή και τριπλασιαστεί σε ορισμένα εύκρατα και τροπικά δάση.

Αντίστοιχα δυσοίωνες γίνονται πλέον οι προβλέψεις και για τα αρκτικά δάση. Οι συνέπειες για τον πλανήτη μπορεί να είναι καταστροφικές.

Ενώ τα δάση σήμερα απορροφούν περίπου το ένα τέταρτο όλων των ανθρωπογενών εκπομπών άνθρακα ετησίως, με την καταστροφή τους, αυτή η διαδικασία μπορεί ξαφνικά να αντιστραφεί.

Τα νεκρά δέντρα, επισημαίνει ο Guardian, απελευθερώνουν όλο τον άνθρακα που έχουν συσσωρεύσει. «Κι αυτό βοηθά να εξηγήσουμε», αναφέρει, «γιατί η ευρέως διαδεδομένη πρόταση για φύτευση εκατομμυρίων δέντρων, ώστε για να δεσμεύσουν άνθρακα και να αμβλύνουν την κλιματική κρίση αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό».

«Η λύση αυτή δεν θα λειτουργήσει», υπογραμμίζει, «εάν οι συνθήκες στον πλανήτη δεν είναι κατάλληλες για την ανάπτυξη των δασών».

Κι αν και αληθεύει ότι τα υπό αφανισμό δέντρα να αναπαραχθούν σε άλλα μέρη, τα οποία ήταν στο παρελθόν πολύ κρύα ή ακατάλληλα για κάτι τέτοιο -γράφει ο Άλιστερ Τζι- δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι απαιτούνται πολλές δεκαετίες ή και αιώνες για να μεγαλώσουν τόσο, ώστε να μπορούν να δεσμεύουν μεγάλες ποσότητες άνθρακα.

Γι’ αυτό και οι ειδικοί έχουν μία πιο άμεση και λογική λύση. Αντί να εστιάζουμε κυρίως στο πώς θα αποκτήσουμε περισσότερα νέα δέντρα, να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σώσουμε αυτά που υπάρχουν ήδη.

Το πρώτο βήμα είναι αυτονόητο: μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα.




Προτίμηση στα νερά του νοτίου Αιγαίου δείχνουν οι αγγελοκαρχαρίες

Στις τελευταίες σημαντικές περιοχές της Μεσογείου αναδεικνύεται το νότιο Αιγαίο για τους αγγελοκαρχαρίες. Σε αυτή την εκτίμηση κατέληξαν μέλη της περιβαλλοντικής οργάνωσης iSea με τη χρήση ενός μοντέλου κατανομής και ενός μοντέλου χωρικής προτεραιοποίησης για τη διατήρηση ειδών και οικοτόπων, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία μιας χωρικής ιεραρχίας περιοχών, σύμφωνα με την αξία διατήρησής τους.

Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της οργάνωσης και μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, από τη διαδικασία προέκυψαν τρεις κρίσιμες περιοχές για τα είδη αγγελοκαρχαριών που εντοπίζονται στη Μεσόγειο και την Ελλάδα, την Ακανθορίνα (Squatina aculeata), τη Ματορίνα (S. oculata) και τον Αγγελοκαρχαρία (S. Squatina), που έχουν αξιολογηθεί ως Κρισίμως Κινδυνεύοντα (CR) στην Κόκκινη Λίστα Απειλούμενων Ειδών της Διεθνούς Ένωσης για την Προστασία της Φύσης (IUCN).

«Πρόκειται για την περιοχή του νησιωτικού συμπλέγματος των Κυκλάδων, το νοτιοανατολικό τμήμα του Αιγαίου και, ειδικότερα, τη ζώνη μεταξύ των νησιών Σάμου και Ρόδου και τις ακτές της Βόρειας Κρήτης», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Για την προστασία των αγγελοκαρχαριών προτείνονται ενίσχυση της εφαρμογής της νομοθεσίας της ΕΕ για την ελαχιστοποίηση της παράνομης αλιείας και πώλησής τους, κατάρτιση των ελεγκτικών αρχών για τη σωστή αναγνώριση των τριών ειδών, καλύτερη παρακολούθηση και καταγραφή των εκφορτώσεων, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, ποιοτική αναβάθμιση και διαφάνεια δεδομένων για τους αγγελοκαρχαρίες από την αρμόδια εθνική αρχή και συζήτηση του ενδεχομένου επέκτασης του δικτύου Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών ώστε να συμπεριλάβει σημαντικές περιοχές για τους αγγελοκαρχαρίες.

Το πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προστασίας των Αγγελοκαρχαριών στο Νότιο Αιγαίο» υλοποιείται από την iSea, με τη συνεργασία της Shark Trust, την υποστήριξη του Angel Shark Project και τη χρηματοδότηση του Shark Conservation Fund.




Εξοικονομώ – Αυτονομώ: Τα κριτήρια για το νέο πρόγραμμα

Ο Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε ότι επισπεύδονται οι διαδικασίες για το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ»

Ο Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε ότι το ενδιαφέρον του κόσμου για το νέο «Εξοικονομώ – Αυτονομώ», οδηγεί την κυβέρνηση στο να επισπεύσει τις διαδικασίες για την εκκίνηση του προγράμματος. «Μέχρι το τέλος καλοκαιριού, θα ανακοινώσουμε το νέο ακόμη πιο στοχευμένο πρόγραμμα, στην προσπάθεια μας να μειώσουμε το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα των νοικοκυριών και την οικονομική επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού» σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μιλώντας στα ΝΕΑ.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος εξήγησε ότι στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» θα λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω κριτήρια:

  • η ηλικία κατασκευής του κτιρίου
  • το ποσοστό ενεργειακής αναβάθμισης
  • οι βαθμοημέρες – δηλαδή οι ημέρες ψύχους και υπερβολικής ζέστης –
  • μαζί με τα εισοδηματικά κριτήρια, για την αξιολόγηση των αιτήσεων.

«Μέσα από αυτή τη σημαντική δράση στοχεύουμε, επίσης, στην καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας», σημείωσε.

Προτεραιότητα η υπογειοποίηση των καλωδίων ρεύματος

Ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε πως «έχουμε θέσει στον ΔΕΔΔΗΕ ως προτεραιότητα την υπογειοποίηση των καλωδίων στις περιοχές με υψηλό κίνδυνο εκδήλωσης βλαβών ή ατυχημάτων κατά τη χειμερινή και καλοκαιρινή περίοδο. Γιατί μπορεί τον χειμώνα να υπάρχει κίνδυνος μπλακ άουτ στο δίκτυο από χιονοπτώσεις ή ισχυρούς ανέμους και αντίστοιχα το καλοκαίρι από πυρκαγιές.

Προωθούμε ένα έργο με αρχικό προϋπολογισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ, που ένα μεγάλο μέρος του έχουμε προτείνει να χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Ταυτόχρονα επιταχύνουμε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και σταδιακής ψηφιοποίησης του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας, με επενδύσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας».




Ο αέρας που σκοτώνει | οι επιπτώσεις της χρήσης ορυκτών καυσίμων

Τα ορυκτά καύσιμα αποτέλεσαν τη βασική πηγή ενέργειας για τη βιομηχανική επανάσταση. Η κυριαρχία του άνθρακα αρχικά και του πετρελαίου στη συνέχεια είχε να κάνει ακριβώς με τις οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις που κυριάρχησαν και διαμόρφωσαν αυτό που συνηθίσαμε να αντιλαμβανόμαστε ως βιομηχανικό καπιταλισμό.

Σήμερα τα ορυκτά καύσιμα είναι στο στόχαστρο εξαιτίας της συσχέτισής τους με την επικείμενη κλιματική καταστροφή. Η αύξηση των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου σχετίζεται άμεσα με τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Εάν θέλουμε να αποφύγουμε το ενδεχόμενο μέσα σε βραχύ χρόνο αρκετές εκτάσεις του πλανήτη να καταστούν ακατοίκητες, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, χρειάζεται όχι μόνο η γρήγορη πλήρης απαλλαγή από τη χρήση ορυκτών καυσίμων, αλλά και μέτρα και τεχνικές για να απαλλαγούμε και από μεγάλο μέρος των αερίων του θερμοκηπίου που ήδη έχουν σωρευτεί στην ατμόσφαιρα, ξεκινώντας από το διοξείδιο του άνθρακα. Και αυτό σημαίνει μια αναγκαία τεράστια παγκόσμια επένδυση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Όμως, πέραν της άμεσης αιτιώδους συσχέτισης ανάμεσα στα ορυκτά καύσιμα και την κλιματική αλλαγή, τα ορυκτά καύσιμα σχετίζονται και με την ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα και τη διαμόρφωση συνθήκης ιδιαίτερα επιβαρυντικής για την υγεία. Και αυτό γιατί η καύση ορυκτών καυσίμων (ιδιαιτέρως γαιάνθρακα, βενζίνης και πετρελαίου) είναι από τις βασικές πηγές αιωρούμενων μικροσωματιδίων με διάμετρο κάτω από 2.5 μm (PM2.5).

Εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι το χρόνο από αιωρούμενα μικροσωματίδια που σχετίζονται με τα ορυκτά καύσιμα

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environmental Research έρχεται να υπογραμμίσει την αρνητική επίπτωση στην υγεία από την καύση ορυκτών καυσίμων. Η συγκεκριμένη έρευνα έχει την ιδιαιτερότητα να μην επικεντρώνει στη συνολική επίπτωση όλων των ειδών και πηγών αιωρούμενων μικροσωματιδίων PM2.5 αλλά ειδικά στα μικροσωματίδια PM2.5 από την καύση ορυκτών καυσίμων.

Η συγκεκριμένη μελέτη ερευνητών από αμερικανικά και βρετανικά πανεπιστήμια χρησιμοποιεί ως χρονιά αναφοράς και μελέτης το 2012 και μοντέλο GEOS-Chem για τη μέτρηση των επιπτώσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και το βαθμό στον οποίο παγκοσμίως οι άνθρωποι είχαν εκτεθεί σε αιωρούμενα μικροσωματίδια εξαιτίας της χρήσης ορυκτών καυσίμων.

Τα στοιχεία που έβγαλαν τα μοντέλα που χρησιμοποίησαν σοκάρουν: το 2012 εκτιμήθηκε ότι το σύνολο των πρόωρων θανάτων παγκοσμίως από τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5 που οφείλονται στη χρήση ορυκτών καυσίμων ήταν 10,2 εκατομμύρια. Από αυτά τα 3,9 εκατομμύρια ήταν στην Κίνα και τα 2,5 εκατομμύρια στην Ινδία, που είναι κατεξοχήν περιοχές με μεγάλη επίπτωση από τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Η μελέτη εκτιμά ότι η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων μετά το 2012, ιδίως στην Κίνα όπου αποτυπώθηκε μια μείωση των αιωρούμενων μικροσωματιδίων PM2.5 κατά 43,7%, διαμορφώνοντας ένα εκτιμώμενο παγκόσμιο σύνολο πρόωρων θανάτων από αυτή την αιτία στα 8,7 εκατομμύρια.

Οι εκτιμήσεις αυτές είναι υψηλότερες άλλων, όπως για παράδειγμα αυτών που περιλαμβάνονται στις μελέτες Global Burden of Disease (GBD) που συντονίζει το Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) και που απέδιδαν, για το 2015, 4,2 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους στα αιωρούμενα μικροσωματίδια (συμπεριλαμβανομένων αυτών που προέρχονται από τις δασικές και αγροτικές πυρκαγιές και την καύση ξύλου για τη μαγειρική).

Οι επιπτώσεις στην Ευρώπη

Παρότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει μια τάση για τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων και εδώ το τίμημα δείχνει να είναι μεγάλο. Η μελέτη στο Environmental Research εκτιμά για το 2012 πάνω από 1,4 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους από τα αιωρούμενα μικροσωματίδια.

Και εδώ η μελέτη κάνει υψηλότερες εκτιμήσεις άλλων μελετών όπως π.χ. αυτών που έχει κάνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος. Ωστόσο και στις εκτιμήσεις του, που καταγράφονται στην έκθεση Air Quality in Europe – 2020 Report, πάλι αποτυπώνεται ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα σε ζωές: 417.000 πρόωροι θάνατοι το 2018 που μπορούν να αποδοθούν στα αιωρούμενα μικροσωματίδια και 4.805.800 χαμένα έτη ζωής.

Το επείγον αίτημα να μπει τέλος στην εποχή των ορυκτών καυσίμων

Είτε διαλέξουμε τις πιο ανησυχητικές εκτιμήσεις της μελέτης στο Environmental Research, είτε προτιμήσουμε να πάμε με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις άλλων διεθνών οργανισμών είναι φανερό ότι τα ορυκτά καύσιμα συνδέονται με ένα μεγάλο κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Αυτό αφορά τόσο τους κινδύνους που προκαλεί η έκθεση στα αιωρούμενα μικροσωματίδια, όσο όμως και την προοπτική της επικείμενης κλιματικής καταστροφής.

Και παρότι η περίοδο των περιοριστικών μέτρων έδειξε να οδηγεί και σε μια υποχώρηση ορισμένων ρύπων, η σταδιακή επιστροφή της παγκόσμιας οικονομίας σε ανάπτυξη θα οδηγήσει σε εκ νέου μεγάλες εκπομπές ρύπων.

Η επιστροφή των ΗΠΑ στη Συνθήκη του Παρισιού για το κλίμα χαιρετίστηκε ως ένα βήμα προόδου, μετά την αμφισβήτηση ουσιαστικά της κλιματικής αλλαγής από τον Ντόναλντ Τραμπ. Ωστόσο την ίδια στιγμή δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιμένουν ότι οι στόχοι που αυτή θέτει παραμένουν πίσω από τις πραγματικές ανάγκες, εάν θέλουμε να αντιστρέψουμε τις αρνητικές τάσεις. Την ίδια στιγμή ανοιχτά παραμένουν τα ερωτήματα για το πώς θα μπορέσει η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα να γίνει πραγματικά σε παγκόσμια κλίμακα και με όρους που θα εξασφαλίσουν και το δικαίωμα των αναπτυσσόμενων χωρών στην ανάπτυξη και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου. Πάνω από όλα παραμένει ανοιχτό το ερώτημα για το πώς θα απεξαρτηθούμε από ένα μοντέλο παραγωγής με στόχο τη μαζική κατανάλωση και την οικονομική μεγέθυνση που αποδεικνύεται – κυριολεκτικά – θανατηφόρο.




Πριν από 3,1 δισεκατομμύρια χρόνια οι πρώτοι οργανισμοί στη Γη που ανέπνευσαν οξυγόνο

Σχεδόν εξακόσια χρόνια νωρίτερα από το λεγόμενο «Μεγάλο Οξυγονωτικό Συμβάν», που γέμισε την ατμόσφαιρα της Γης με αέριο οξυγόνο πριν περίπου 2,4 δισεκατομμύρια χρόνια φαίνεται πως άρχισε η χρήση οξυγόνου από τους έμβιους μικροσκοπικούς οργανισμούς.

Σύμφωνα με νέα ισραηλινή γενετική ανάλυση πολλών διαφορετικών οικογενειών μικροοργανισμών, το απροσδόκητο συμπέρασμα είναι πως οι πρώτοι οργανισμοί που «ανέπνευσαν» οξυγόνο εμφανίστηκαν περίπου πριν 3,1 δισεκατομμύρια χρόνια.

Οι Ισραηλινοί ερευνητές, με επικεφαλής τον βιοχημικό Νταν Ταουφίκ του Ινστιτούτου Επιστημών Weizmann, που έκαναν τη δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα οικολογίας και εξέλιξης «Nature Ecology & Evolution», όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ επικαλούμενο το «Science», ανέλυσαν τα γονιδιώματα 130 οικογενειών προκαρυωτικών οργανισμών, που είναι σήμερα απόγονοι των αρχαιότερων μικροβίων, βακτηρίων και άλλων μικροοργανισμών στον πλανήτη μας.

Δημιουργήθηκε έτσι ένα εξελικτικό «οικογενειακό δέντρο» με τη χρήση γονιδίων από περίπου 700 ένζυμα, τα οποία είτε χρησιμοποιούν οξυγόνο, είτε το παράγουν. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του «μοριακού ρολογιού», έκαναν εκτιμήσεις για το πότε καθένα από αυτά τα ένζυμα εξελίχθηκε. Από τις 130 οικογένειες μικροοργανισμών, για τις 36 κατέστη εφικτό να γίνει χρονολόγηση με σχετικά υψηλό βαθμό ακρίβειας, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Όπως δήλωσε ο δρ Ταουφίκ, «είδαμε κάτι αρκετά εντυπωσιακό: μια ξεκάθαρη ανάδυση μικροβίων που χρησιμοποιούσαν οξυγόνο πριν 3 έως 3,1 εκατομμύρια χρόνια». Οι 22 από τις 36 οικογένειες μικροοργανισμών φαίνεται να εμφανίστηκαν ακριβώς εκείνη την εποχή, οι 12 αργότερα, ενώ μόνο δύο νωρίτερα.

Η εμφάνιση πρωτεϊνών (ενζύμων) που κάνουν χρήση οξυγόνου, σηματοδότησε ένα κομβικό στάδιο για την εμφάνιση των αερόβιων μικροβίων, μια μετάβαση από έναν προηγούμενο κατά βάση αναερόβιο κόσμο. Οι επιστήμονες γενικά συμφωνούν ότι η ατμόσφαιρα και οι ωκεανοί της αρχέγονης Γης στερούνταν αέριου οξυγόνου. Υπάρχουν πάντως κάποιες ενδείξεις ότι σχετικά σύντομα υπήρξε κάποια ποσότητα οξυγόνου, καθώς τα κυανοβακτήρια -οι πρώιμοι φωτοσυνθετικοί μικροοργανισμοί- πιθανώς πριν 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια είχαν αρχίσει να απελευθερώνουν οξυγόνο ως υποπροϊόν, αλλά δεν το χρησιμοποιούσαν οι ίδιοι. Η χρήση του οξυγόνου για «αναπνοή» άργησε μερικές ακόμη εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια.

Η νέα ισραηλινή μελέτη εκτιμά -με βάση την αναδρομική γενετική ανάλυση- ότι περίπου πριν 3,1 δισεκατομμύρια χρόνια εμφανίστηκαν μικροοργανισμοί που άρχισαν να «αναπνέουν» το οξυγόνο και να το αξιοποιούν για μεγαλύτερη παραγωγή ενέργειας. Πιθανώς η ικανότητα αναπνοής/χρήσης του οξυγόνου εξελίχτηκε αργά, αρχικά σε μικρούς θύλακες, και σταδιακά εξαπλώθηκε στον πλανήτη στη διάρκεια των επόμενων εκατοντάδων εκατομμυρίων ετών.

Μετά και το «Μεγάλο Οξυγονωτικό Συμβάν» που ακολούθησε, το περιβάλλον του πλανήτη μας άρχισε να μεταμορφώνεται δραματικά και η ζωή γνώρισε μια πραγματική «έκρηξη» χάρη στο οξυγόνο. Υπήρξε έτσι η εξέλιξη των πολυκύτταρων οργανισμών και τελικά των ζώων και των ανθρώπων.

Άλλοι πάντως επιστήμονες, όπως ο εξελικτικός βιολόγος Πάτρικ Σιχ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, εμφανίστηκαν πιο επιφυλακτικοί, επειδή η μέθοδος του «μοριακού ρολογιού», στην οποία βασίστηκε η γενετική ανάλυση και χρονολόγηση, είναι ακόμη μια εξελισσόμενη επιστήμη και συνεπώς τα συμπεράσματά της έχουν ένα βαθμό αμφιβολίας.




SOS για τα φλαμίνγκο της Χαλκιδικής | καταπίνουν σκάγια και πεθαίνουν στη λιμνοθάλασσα του Αγίου Μάμα

Με δύσκολες συνθήκες έρχονται αντιμέτωπα τα φλαμίνγκο της Χαλκιδικής. Δεκάδες από αυτά έχουν πεθάνει επειδή δηλητηριάστηκαν από μόλυβδο που περιείχαν κυνηγετικά σκάγια, τα οποία και κατάπιαν.

«Από τα τέλη Ιανουαρίου που παραλάβαμε τα δύο πρώτα φοινικόπτερα με συμπτώματα δηλητηρίασης, έως σήμερα έχουμε νοσηλεύσει στις εγκαταστάσεις μας συνολικά 9 πουλιά. Όλα τους είχαν καταπιεί σκάγια. Στην ακτινογραφία φαίνονται τα σκάγια στο στομάχι του πουλιού. Δεν είναι πυροβολημένο καθώς η νεκροψία έδειξε ότι τα είχε καταπιεί», σημείωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Σταύρος Καλπάκης από το σωματείο «Δράση για την άγρια ζωή».

«Αρχικά», πρόσθεσε, «δεν μπορούσαμε να εντοπίσουμε πού βρίσκεται το πρόβλημα, αλλά με την πάροδο των ημερών και την εισαγωγή νέων πουλιών για νοσηλεία και την εύρεση συνεχώς νεκρών πουλιών, το πρόβλημα φαίνεται πως εντοπίζεται στην περιοχή της λιμνοθάλασσας Αγίου Μάμα Χαλκιδικής, όπου έχουν πεθάνει δεκάδες πουλιά»

Υπενθυμίζεται πως η συγκεκριμένη περιοχή φιλοξένησε πέρυσι την πρώτη αναπαραγωγική αποικία φλαμίνγκο (όπως είναι γνωστά τα φοινικόπτερα) στη χώρα μας και «από παράδεισος αυτών των πουλιών, τελικά γίνεται εφιάλτης τους», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Σταύρος Καλπάκης.




Γιγάντιο παγόβουνο που ήταν κάποτε όσο 3,5 φορές το Λονδίνο διαλύεται σε κομμάτια

Ένα από τα μεγαλύτερα παγόβουνα του πλανήτη, που διαχωρίστηκε κάποτε από τους πάγους της Ανταρκτικής και είχε μέγεθος 3,5 φορές το Λονδίνο, διαλύεται μέρα με τη μέρα.

Αυτό μας λέει η NASA για το παγόβουνο A68, πως φτάνει στο τέλος του.

Το παγόβουνο των τρισεκατομμυρίων τόνων σχηματίστηκε τον Ιούλιο του 2017, όταν διαχωρίστηκε από τους πάγους της Ανταρκτικής και άρχισε να ταξιδεύει προς τα βόρεια, περνώντας από το νησί του Ατλαντικού, Νότια Τζόρτζια.

Ήταν κάποτε το τρίτο μεγαλύτερο παγόβουνο που έχει καταγραφεί ποτέ, διαχωριζόταν όμως συνεχώς σε μικρότερα τμήματα. Έντεκα μάλιστα από τα τμήματά του ήταν τόσο μεγάλα που απέκτησαν το δικό τους όνομα (από A68-B ως A68-M).

Οι εικόνες αυτών των θραυσμάτων συνελήφθησαν από τον δορυφόρο της NASA «Terra» στις 12 Φεβρουαρίου 2021.

Ο αλλοτινός γίγαντας έχει σπάσει σε δεκάδες κομμάτια πια, όπως αποκαλύπτουν οι εικόνες της διαστημικής υπηρεσίας των ΗΠΑ.

Κάποτε είχε μέγεθος 5.800 τετραγωνικά χιλιόμετρα και άρχισε να σπάει σε μικρότερα τμήματα μετά τα πρώτα του 1.930 χιλιόμετρα στο μακρύ του ταξίδι στον Ατλαντικό.




Τέξας | Οι κάτοικοι διέσωσαν 4.000 χελώνες που είχαν υποστεί σοκ από το ψύχος

Ησφοδρή χιονόπτωση που έπληξε τις πολιτείες του αμερικανικού Νότου, όπως το Τέξας, άφησε τα σημάδια της και στην πανίδα της περιοχής, όπως αναφέρει η Guardian.

Οι χαμηλές θερμοκρασίες είχαν τεράστιες επιπτώσεις στις θαλάσσιες χελώνες, οι οποίες, παγωμένες από το κρύο, είναι αδύνατον να κολυμπήσουν και να βρουν τροφή.

Οι κάτοικοι του Τέξας, λοιπόν, προέβησαν σε μια μαζική επιχείρηση διάσωσης των χελωνών, γεμίζοντας ένα ολόκληρο συνεδριακό κέντρο με τα ζώα που κατάφεραν να συλλέξουν.

Στο νησάκι Σάουθ Πάντρε, πολίτες φέρνουν σε ένα πρόχειρο κέντρο που έχει στηθεί, χελώνες από τον Κόλπο του Μεξικού, οι οποίες έχουν υποστεί σοκ από το ψύχος.

«Κάθε 15 λεπτά ή και πιο σύντομα, παρκάρει ένα τζιπ ή ένα φορτηγάκι με χελώνες έξω από το κέντρο μας», είπε ο διευθυντής του κέντρου, Εντ Κάουμ. «Χθες μας επισκέφτηκαν άτομα που μετέφεραν μαζί τους έως και 50, 80 ή 100 χελώνες ο καθένας», προσέθεσε.

Το συνεδριακό κέντρο, το οποίο είχε μείνει χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και νερό μέχρι χθες το πρωί, ξεκίνησε να δέχεται τις χελώνες αφότου το ειδικό κέντρο για την διάσωση των χελωνών που βρίσκεται κοντά του γέμισε.

Μέχρι στιγμής, το συνεδριακό κέντρο στεγάζει πάνω από 4.000 χελώνες, σύμφωνα με τον Κάουμ και καθώς αναμένεται η επέλαση ενός ακόμη ψυχρού μετώπου μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, οι υπεύθυνοι δεν μπορούν να γνωρίζουν πότε οι χελώνες θα μπορέσουν να επιστραφούν στην θάλασσα.

Ευτυχώς, η παροχή ρεύματος και νερού στο κέντρο αποκαταστάθηκε, και τώρα η θερμοκρασία στο εσωτερικό του φτάνει τους 15 βαθμούς Κελσίου.

«Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διασώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες χελώνες», δηλώνει ο κ. Κάουμ.




Γιατί η προστασία των πλανητών απασχολεί ήδη τις κυβερνήσεις

Στη σημασία της προστασίας των Πλανητών εν έτει 2021 εστιάζει ο ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός υπολογιστών, δρα Γιώργος Προφητηλιώτης, του οποίου η διδακτορική διατριβή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο εισήγαγε -για πρώτη φορά στη διεθνή βιβλιογραφία- μια προσέγγιση Οικονομικών του Περιβάλλοντος στην Προστασία των Πλανητών.

Έτος 2090. Η γήινη αποικία στον Άρη μετράει ήδη κάποια χρόνια ζωής, όταν στη Γη ξεσπά η πανδημία. Οι διακρατικές ομάδες επιστημόνων συμφωνούν: ο μικροοργανισμός που την προκάλεσε είναι εξωγήινης προέλευσης και πιθανότατα έφτασε στη Γη κατά την εισαγωγή πρώτων υλών από εξόρυξη στο υπέδαφος του Κόκκινου Πλανήτη.

Δεν είναι το πρώτο αντίστοιχο συμβάν, μόνο που το προηγούμενο συνέβη αντίστροφα. Κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, ένα μη επανδρωμένο ερευνητικό όχημα είχε μεταφέρει στον Άρη επικίνδυνα μικρόβια από τη Γη, που επιβίωσαν στο εξωγήινο περιβάλλον, διαταράσσοντας ισορροπίες εκατομμυρίων χρόνων…

Τα σενάρια αυτά παραπέμπουν σήμερα σε επιστημονική φαντασία. Ωστόσο, σε μια εποχή που ο δρόμος για την ανάπτυξη ιδιωτικής δραστηριότητας σε άλλους πλανήτες έχει ανοίξει και επιχειρηματίες όπως ο Elon Musk της «SpaceX» φιλοδοξούν να στείλουν -σχετικά σύντομα- τους πρώτους ανθρώπους στον Άρη, η ανάγκη της προστασίας των πλανητών έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί σοβαρά τις κυβερνήσεις ανά τον πλανήτη. Δεδομένου ιδίως ότι κάποιοι ιδιώτες φαίνεται να έχουν ισχυρή… διάθεση ανεξαρτησίας.

Άρης, ένας ελεύθερος (;) πλανήτης

Πολύ πρόσφατα, οι επίδοξοι πελάτες της νέας δορυφορικής υπηρεσίας Ίντερνετ του Elon Musk, «Starlink», κλήθηκαν να συμφωνήσουν -στους όρους χρήσης- ότι ο Άρης είναι ελεύθερος πλανήτης κι ότι όποια διαφωνία τυχόν προκύψει εκεί, θα επιλυθεί στη βάση αρχών αυτοδιοίκησης, που θα καθιερωθούν καλή τη πίστει, όταν έρθει η ώρα της «μετακόμισης»… Τον περασμένο Οκτώβριο μάλιστα, ο γενικός νομικός σύμβουλος της «SpaceX», Ντέιβιντ Άντερμαν, αποκάλυψε ότι δουλεύει πάνω σε ένα Σύνταγμα για τον Άρη…

Οι Αμερικανοί καθηγητές Νομικής βρήκαν αστείο το όραμα του Musk, επισημαίνοντας πως παραβιάζει τα άρθρα 6 και 9 της (υπογραφείσας από 110 κράτη) Συνθήκης Εξώτερου Διαστήματος του 1967.

Αστείο το όραμα; Ίσως. Αλλά η συζήτηση σοβαρή: η ανάγκη μέριμνας για την προστασία άλλων πλανητών «γεννάει» ήδη εθνικές πρωτοβουλίες: το Εθνικό Συμβούλιο Διαστήματος των ΗΠΑ δημοσίευσε φέτος Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Πλανητών, που θα αφορά και στις ιδιωτικές πρωτοβουλίες, αλλά οι αμερικανικές εκλογές πάγωσαν τις εξελίξεις. Στη δε Ελλάδα υπάρχει σύντομη πρόβλεψη για την Προστασία των Πλανητών ήδη από το 2017, στον Νόμο 4508!

Ο δρα Γιώργος Προφητηλιώτης μίλησε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Πρώτος σταθμός για ιδιωτικές δραστηριότητες η Σελήνη

«Η Προστασία των Πλανητών είναι ιδιαίτερα σημαντική εν έτει 2021», εξηγεί ο δρ Προφητηλιώτης, «καθώς υπάρχουν πλέον ιδιωτικές εταιρείες που πλησιάζουν αρκετά στο να αποκτήσουν την απαιτούμενη τεχνολογία, για να δραστηριοποιηθούν σε άλλα ουράνια σώματα. Η Σελήνη είναι ο κοντινότερος προορισμός, που αναμένεται να αξιοποιηθεί από ιδιωτικές εταιρείες, για διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών για λογαριασμό πελατών, για εμπορική μεταφορά δειγμάτων σεληνιακού υλικού πίσω στη Γη, για μεταφορά αστροναυτών για τους πελάτες τους προς τη Σελήνη και πίσω κ.ά. Επιπλέον, εταιρείες όπως η “SpaceX” οραματίζονται ήδη τη μόνιμη ανθρώπινη παρουσία στον Άρη, γι’ αυτό και επενδύουν στρατηγικά στις απαιτούμενες τεχνολογικές υποδομές».

Ποια είναι η ευθύνη των κρατών σε αυτό το εξωγήινο «Ελντοράντο»; Βάσει της Διεθνούς Συνθήκης των Ηνωμένων Εθνών για το Εξωατμοσφαιρικό Διάστημα, σημειώνει ο δρ Προφητηλιώτης, εάν η δραστηριότητα μιας ιδιωτικής εταιρείας προκαλέσει ατύχημα με συνέπεια εκτεταμένη βιολογική επιμόλυνση, τότε η διεθνής ευθύνη βαραίνει το κράτος που θα έπρεπε να επιβλέπει αυτήν τη δραστηριότητα -όχι την εταιρεία.

Τα δε μέτρα που λαμβάνονται για την προστασία των πλανητών αποσκοπούν αφενός στο να μη συμβεί μεταφορά μικροοργανισμών από τη Γη σε άλλα ουράνια σώματα (ευθεία επιμόλυνση) και, αφετέρου, στο να μη φτάσουν στη Γη εξωγήινοι μικροοργανισμοί, σε περίπτωση που αυτοί υπάρχουν (αντίστροφη επιμόλυνση).

Οι κυρίαρχοι κίνδυνοι για τις αμέσως επόμενες δεκαετίες

Οι κυρίαρχοι (ενδεχόμενοι) κίνδυνοι στις αμέσως επόμενες δεκαετίες αναμένεται -σύμφωνα με τον Γιώργο Προφητηλιώτη- να ανακύψουν εξαιτίας όχι εθνικών, αλλά ιδιωτικών πρωτοβουλιών στο Διάστημα.

«Αν υποθέσουμε ότι οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες θα λάβουν χώρα κυρίως μεταξύ Γης, Σελήνης και Άρη, όσες θα προορίζονται για τον Άρη ή θα επιστρέφουν από εκεί θα είναι οι πιο επικίνδυνες. Οι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να ανακύψουν αφορούν είτε στην εκτεταμένη επιμόλυνση του Άρη με γήινους μικροοργανισμούς, σε βαθμό που να δημιουργείται πρόβλημα στις επιστημονικές αποστολές αναζήτησης ζωής εκεί, είτε στην απελευθέρωση στη Γη επικίνδυνου βιολογικού παράγοντα, που ενδεχομένως υπάρχει στον Άρη», εξηγεί.

Φυσικά, προσθέτει, η Πολιτική Προστασίας των Πλανητών, που διατηρεί ο διεθνής επιστημονικός οργανισμός COSPAR, ενημερώνεται διαρκώς με βάση τα επιστημονικά ευρήματα, «οπότε δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να προκύψει εντός των επόμενων δεκαετιών κάποιο άλλο ουράνιο σώμα, που θα μπορούσε να αποτελέσει τον πυρήνα σημαντικών προβλημάτων, εξαιτίας του ενδιαφέροντος ιδιωτικών εταιρειών».

Μήπως ό,τι συμβαίνει στο Διάστημα … μένει στο Διάστημα;

Υπάρχουν σήμερα οι τρόποι και η τεχνολογία, για να τεκμηριωθεί η ευθεία ή αντίστροφη επιμόλυνση; «Στην περίπτωση της ευθείας επιμόλυνσης (μεταφορά μικροοργανισμών από τη Γη σε άλλους πλανήτες), ο μόνος τρόπος τεκμηρίωσης είναι να αποκαλύψει τα σχετικά στοιχεία ο φορέας που διεξάγει την αποστολή ή να οργανωθεί μια αποστολή, με σκοπό τον επιτόπιο έλεγχο, κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Στην περίπτωση της αντίστροφης επιμόλυνσης (από άλλους πλανήτες στη Γη), ευτυχώς, οι επιτόπιες παρεμβάσεις στη Γη είναι πολύ ευκολότερες όταν είναι έγκαιρες και ρυθμίζονται και από την ισχύουσα περιβαλλοντική νομοθεσία. Από την άλλη, ιστορικά παραδείγματα από αποστολές μεταξύ Γης και Σελήνης έχουν δείξει ότι λάθη είναι δυνατόν να συμβούν -και έχουν συμβεί», καταλήγει.