Δράμα: Νέα Green Mission για τη φωτορύπανση από τον Δήμο και το Followgreen

Ο Δήμος Δράμας, σε συνεργασία με το Followgreen, συνεχίζει τις δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των πολιτών, προωθώντας τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενεργή συμμετοχή των δημοτών.

Στο πλαίσιο αυτό, οι δημότες καλούνται να συμμετάσχουν στη νέα Green Mission με τίτλο «Όταν τα φώτα δεν σβήνουν ποτέ», η οποία είναι αφιερωμένη στη φωτορύπανση.

Μέσα από τη νέα Πράσινη Αποστολή, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν τι είναι η φωτορύπανση και πώς ο υπερβολικός τεχνητός φωτισμός επηρεάζει τον άνθρωπο, τα ζώα και το φυσικό περιβάλλον.

Παράλληλα, αναδεικνύεται η σημασία μικρών καθημερινών αλλαγών, όπως η σωστή χρήση του φωτισμού και η αποφυγή της άσκοπης κατανάλωσης ενέργειας.

Στόχος είναι η προστασία της νυχτερινής ζωής, η μείωση της σπατάλης ενέργειας και η ευαισθητοποίηση των πολιτών για έναν πιο καθαρό και φυσικό νυχτερινό ουρανό.

Οι συμμετέχοντες στη δράση έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν ένα «GoPro HERO Specialty Bundle», ολοκληρώνοντας με επιτυχία όλα τα βήματα της Πράσινης Αποστολής.

Κάθε μήνα, μια νέα Πράσινη Αποστολή βρίσκεται στη διάθεση των δημοτών, προσφέροντας ενημέρωση, εκπαίδευση και επιβράβευση μέσα από πόντους και συμμετοχές σε κληρώσεις.

Για να λάβει τους πόντους επιβράβευσης, ο χρήστης πρέπει να ολοκληρώσει όλα τα βήματα της Green Mission και να δηλώσει συμμετοχή στην τρέχουσα κλήρωση.

Η ανάδειξη του νικητή ή της νικήτριας γίνεται με ηλεκτρονική επιλογή τυχαίου αριθμού, ενώ το δώρο αποστέλλεται μέσω εταιρείας ταχυμεταφορών, μετά την ταυτοποίηση των στοιχείων.

Απαραίτητη προϋπόθεση για έγκυρη συμμετοχή είναι η ολοκλήρωση των στόχων της αποστολής και η εξαργύρωση των απαιτούμενων πόντων στην ενεργή κλήρωση.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν μέρος στη δράση μέσω της πλατφόρμας του Followgreen για τον Δήμο Δράμας.




Δήμος Δράμας: Παρουσιάστηκαν οι νέες Γωνιές Ανακύκλωσης

Τις νέες Γωνιές Ανακύκλωσης παρουσίασε ο Δήμος Δράμας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, κάνοντας ένα ακόμη βήμα προς μια πιο καθαρή και βιώσιμη πόλη.

Η παρουσίαση έγινε ενδεικτικά στη γωνιά που έχει εγκατασταθεί στη δεύτερη πλατεία, στη συμβολή των οδών Ιουστινιανού και Ιερολοχιτών.

Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο εγκεκριμένης πρότασης χρηματοδότησης του Δήμου Δράμας από το πρόγραμμα Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση «Αντώνης Τρίτσης».

Η πράξη «Γωνιές Ανακύκλωσης στον Δήμο Δράμας» εντάχθηκε στον Άξονα «Περιβάλλον», με συνολικό προϋπολογισμό 958.387,74 ευρώ.

Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης, την προμήθεια οχήματος συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών, καθώς και δράσεις ενημέρωσης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των δημοτών.

Στόχος είναι η ενίσχυση της χωριστής συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών, συμπληρωματικά με το υφιστάμενο σύστημα Διαλογής στην Πηγή, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Συνολικά εγκαταστάθηκαν 10 Γωνιές Ανακύκλωσης, εκ των οποίων οκτώ είναι γωνιές έξι ρευμάτων και δύο γωνιές τεσσάρων ρευμάτων.

Στις γωνιές έξι ρευμάτων ανακυκλώνονται πλαστικό, γυαλί, μέταλλο, χαρτί, ύφασμα και μικρές ηλεκτρικές συσκευές, ενώ στις γωνιές τεσσάρων ρευμάτων ανακυκλώνονται πλαστικό, γυαλί, μέταλλο και χαρτί.

Σε όλες τις Γωνιές Ανακύκλωσης έξι ρευμάτων υπάρχει ειδική θυρίδα εξυπηρέτησης για ΑμεΑ.

Οι Γωνιές Ανακύκλωσης έχουν χωροθετηθεί στο Πάρκο Κομνηνών, στην περιοχή Ταξιαρχίας, στο Πάρκο Ορτακιοΐ, στην Πλατεία Αμπελοκήπων, στην Πλατεία Ιερολοχιτών, στο Τέρμα Αδριανουπόλεως, στον Ξηροπόταμο, στη Χωριστή, στην Καλλίφυτο και στον Καλό Αγρό.

Η λειτουργία τους γίνεται μέσω έξυπνων συστημάτων. Οι πολίτες, αφού εγγραφούν, μπορούν να χρησιμοποιούν τις γωνιές είτε μέσω εφαρμογής σε κινητό τηλέφωνο είτε με προσωπική κάρτα που προμηθεύονται από τον Δήμο Δράμας.

Το σύστημα είναι ανταποδοτικό, καθώς οι χρήστες συγκεντρώνουν πόντους που θα μπορούν να εξαργυρώνονται σε συμβεβλημένες τοπικές επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο του έργου, ο Δήμος Δράμας προμηθεύτηκε και ειδικό απορριμματοφόρο όχημα για την εξυπηρέτηση των Γωνιών Ανακύκλωσης, προϋπολογισμού 211.006,67 ευρώ.

Το νέο όχημα ενισχύει τον στόλο του Δήμου και συμβάλλει στην πιο αποτελεσματική και σύγχρονη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών.

Ο Δήμος Δράμας τονίζει ότι συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές και δράσεις που προάγουν την περιβαλλοντική συνείδηση, την κυκλική οικονομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των πολιτών.




Δήμος Σερρών: Μήνυμα για το περιβάλλον από μαθητές και εθελοντές

Μήνυμα ευαισθητοποίησης, εθελοντισμού και ενεργού συμμετοχής για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος έστειλαν μαθητές, σπουδαστές, εθελοντές, σύλλογοι και φορείς του Δήμου Σερρών, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Ο Δήμος Σερρών διοργάνωσε το πρωί εθελοντικές δράσεις καθαρισμού σε διάφορα σημεία της πόλης και των τοπικών κοινοτήτων, με τους συμμετέχοντες να φορούν γάντια και να κρατούν σακούλες απορριμμάτων, συμβάλλοντας έμπρακτα στη φροντίδα των δημόσιων χώρων.

Στις δράσεις συμμετείχαν μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικοί των 1ου, 7ου, 18ου, 23ου και 25ου Δημοτικών Σχολείων, καθώς και του Δημοτικού Σχολείου Μητρουσίου. Οι συμμετέχοντες καθάρισαν χώρους περιμετρικά των σχολικών μονάδων, καθώς και το πάρκο Δορυλαίου.

Παράλληλα, σπουδάστριες και σπουδαστές της Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης του Γενικού Νοσοκομείου Σερρών, καθώς και οι ωφελούμενες, οι ωφελούμενοι και οι εκπαιδευτές του ΚΔΑΠ ΜΕΑ «Συνύπαρξη», συμμετείχαν στον καθαρισμό της Κοιλάδας των Αγίων Αναργύρων.

Στην Κοιλάδα των Αγίων Αναργύρων βρέθηκαν η Δήμαρχος Σερρών Βαρβάρα Μητλιάγκα, ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Δημήτρης Μιχτσόγλου και στελέχη του Τμήματος Περιβάλλοντος και Καθαριότητας του Δήμου Σερρών, οι οποίοι συνεχάρησαν τους συμμετέχοντες για τη συμβολή τους.

Η Δήμαρχος Σερρών Βαρβάρα Μητλιάγκα δήλωσε:

«Η προστασία του περιβάλλοντος είναι υπόθεση όλων μας και η σημερινή δράση αποδεικνύει ότι όταν ενώνουμε τις δυνάμεις μας μπορούμε να πετύχουμε σημαντικά αποτελέσματα. Η προστασία και η φροντίδα του δημόσιου χώρου δεν είναι μόνο ευθύνη της Πολιτείας και του Δήμου, αλλά και στάση ζωής. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τις μαθήτριες και τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τις εθελόντριες, τους εθελοντές, τους συλλόγους και τους φορείς που συμμετείχαν στις δράσεις καθαρισμού, στέλνοντας μήνυμα περιβαλλοντικής ευαισθησίας».

Οι δράσεις ολοκληρώνονται το απόγευμα με τον καθαρισμό του πρώην Στρατοπέδου Παπαλουκά από εθελόντριες και εθελοντές του Περιφερειακού Τμήματος Σερρών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και από τα μέλη της ομάδας «Cecropia Hub» στον λόφο Κουλά.

Επίσης, την Κυριακή 7 Ιουνίου στις 18:00, τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σερρών θα προχωρήσουν σε εθελοντικό καθαρισμό του Αθλητικού Πάρκου Ομόνοιας.




Δράμα: Με επιτυχία οι δράσεις του Δήμου για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Με επιτυχία και με τη συμμετοχή μαθητών και πολιτών πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2026 οι περιβαλλοντικές δράσεις του Δήμου Δράμας για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Οι δράσεις διοργανώθηκαν από τον Δήμο Δράμας και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Πρασίνου, με στόχο την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας, την καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και την έμπρακτη προστασία του αστικού πρασίνου.

Το πρωί, σε συνεργασία με τους μαθητές του 8ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας, πραγματοποιήθηκαν εργασίες καθαρισμού και κουρέματος χόρτων στην περιοχή του Γηροκομείου, καθώς και στο πάρκο απέναντι από το Δημοτικό Κολυμβητήριο.

Η συμμετοχή των μαθητών ανέδειξε τη σημασία του εθελοντισμού και της περιβαλλοντικής αγωγής από νεαρή ηλικία, με τα παιδιά να συμμετέχουν με ενθουσιασμό και υπευθυνότητα.

Το απόγευμα, σε συνεργασία με το ΚΔΑΠ ΑμεΑ Δήμου Δράμας «Το Χαμόγελό μας», υλοποιήθηκε δράση φύτευσης στον αύλειο χώρο της δομής.

Καθοριστική ήταν η συμβολή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος & Πρασίνου στην υλοποίηση των δράσεων, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Αντιδημάρχου Πρασίνου, Σταμάτη Ρεμόντη.

Ο Δήμος Δράμας επισημαίνει ότι οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες επιβεβαιώνουν τον ουσιαστικό ρόλο της υπηρεσίας στον σχεδιασμό και την εφαρμογή περιβαλλοντικών δράσεων για μια πόλη πιο πράσινη και φιλική προς το περιβάλλον.




Δράμα: Δράσεις καθαρισμού και φύτευσης για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Με δύο συμμετοχικές περιβαλλοντικές δράσεις τιμά ο Δήμος Δράμας την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2026.

Οι δράσεις διοργανώνονται από τον Δήμο Δράμας και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Πρασίνου, με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών, την καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και την έμπρακτη φροντίδα για το πράσινο της πόλης.

Το πρωί, στις 09:30, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Πρασίνου, σε συνεργασία με τους μαθητές του 8ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας, θα πραγματοποιήσει καθαρισμό και εξωραϊσμό πρασίνου στην περιοχή του Γηροκομείου και στο πάρκο απέναντι από το Δημοτικό Κολυμβητήριο.

Το απόγευμα, στις 17:00, το ΚΔΑΠ ΑμεΑ Δήμου Δράμας «Το Χαμόγελό μας», σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Πρασίνου, θα υλοποιήσει δράση φύτευσης στον αύλειο χώρο της δομής.

Μέσα από τις πρωτοβουλίες αυτές, ο Δήμος Δράμας επιδιώκει να ενισχύσει την αγάπη για τη φύση, τον εθελοντισμό, την κοινωνική συμπερίληψη και τη συμμετοχή μικρών και μεγάλων στη δημιουργία μιας πιο πράσινης και φιλικής προς το περιβάλλον πόλης.




Η EnEarth για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: Όταν οι μάχες για το κλίμα κερδίζονται μέσα στη γη

Ασφαλής και μόνιμη αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, σε ένα στρατηγικής σημασίας έργο για την Ευρώπη.

Στον δρόμο προς μια οικονομία χωρίς άνθρακα, η πρόκληση δεν περιορίζεται πλέον αποκλειστικά στην υιοθέτηση καθαρότερων μορφών ενέργειας. Επεκτείνεται και στη διαχείριση των εκπομπών από βιομηχανικούς κλάδους που δεν μπορούν εύκολα να απανθρακοποιηθούν. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (Carbon Capture & Storage – CCS) αναδεικνύεται σε στρατηγικό πυλώνα της νέας περιβαλλοντικής πραγματικότητας. 

Η EnEarth, θυγατρική της Energean, επενδύει στρατηγικά σε αυτήν την κατεύθυνση, αναπτύσ σοντας το έργο Prinos CO2 , μια από τις πλέον           εμβληματικές πρωτοβουλίες αποθήκευσης CO2 στην Ε.Ε. 

Ένας τόπος επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του 

Ο Πρίνος, το μοναδικό πεδίο παραγωγής πετρελαίου στην Ελλάδα, αποκτά μια νέα αποστολή και μαζί της μια νέα ταυτότητα, καθώς μετατρέπεται σε πυλώνα κλιματικής προστασίας. Το υπέδαφός του, που επί εκατομμύρια χρόνια έχει συγκρατήσει υδρογονάνθρακες, αξιοποιείται πλέον για την ασφαλή και μόνιμη αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα, κρατώντας το μακριά από την ατμόσφαιρα και συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μείωση των εκπομπών και την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη μας. 

Πρόκειται για μια μετάβαση με ιδιαίτερο συμβολισμό που δεν απορρίπτει το παρελθόν, αλλά το επαναξιοποιεί με όρους μέλλοντος. Ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη και τη Μεσόγειο!

Το Prinos CO2 έχςι λάβει περιβαλλοντική άδεια και άδεια αποθήκευσης CO2 σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2009/31/ΕΚ. Έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) και η ανάπτυξή του αποτυπώνει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στη διαχείριση του CO2 , καλύπτοντας όλο τον κύκλο από την παραλαβή και την επεξεργασία έως τη μεταφορά και την τελική αποθήκευση [Carbon Capture and Storage (CCS)]. Η συνολική επένδυση ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, ενώ έχουν ήδη εξασφαλιστεί 270 εκατ. ευρώ χρηματοδοτήσεις από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. 

Μέσα από έργα όπως το Prinos CO2, η EnEarth συμβάλλει ενεργά στη διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου, όπου η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη λειτουργούν συμπληρωματικά. Η Μελέτη Βασικού Σχεδιασμού (FEED) βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ το market test για τη δέσμευση χωρητικότητας αναμένεται άμεσα. 

Το ενδιαφέρον της αγοράς είναι ήδη έντονο, καθώς υπάρχουν εκπομπές που μειώνονται πιο άμεσα και άλλες που απαιτούν πιο σύνθετες λύσεις. Βιομηχανικοί κλάδοι όπως η τσιμεντοβιομηχανία και η διύλιση εξακολουθούν να παράγουν CO2 ακόμη και όταν εφαρμόζουν τις πλέον «πράσινες» και βιώσιμες τεχνολογίες. 

Ισοδύναμο με 3,3 δισεκατομμύρια δένδρα

Όπως έχει επισημάνει ο Επικεφαλής του Τομέα Αποθήκευσης στην EnEarth, Νικόλας Ρήγας, η ανάπτυξη υποδομών CCS αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη διαχείριση αυτών των εκπομπών. Στην πλήρη ανάπτυξή του το έργο στον Πρίνο θα μπορεί να αποθηκεύει περίπου 2,8 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, δηλαδή 25% έως 30% των εκπομπών CO2 που εκπέμπουν κάθε χρόνο αυτές οι βιομηχανίες. 

Στη διάρκεια ζωής του, ο Πρίνος θα μπορούσε να αποθηκεύσει CO2 που για να απορροφηθεί από την ατμόσφαιρα θα χρειάζονταν 3,3 δισεκατομμύρια δέντρα για δέκα χρόνια! 

Η συμβολή του έργου, όμως, δεν περιορίζεται στο κλίμα. Η ανάπτυξη της αλυσίδας CCS εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περίπου 30.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ διατηρείται και η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, υποστηρίζοντας την παραγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα, τις θέσεις εργασίας και ενισχύοντας συνολικά την οικονομία. 

Ένα διαφορετικό μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος 

Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος δεν είναι απλώς μια ευκαιρία αναστοχασμού στους στόχους του αύριο, αλλά και μια στιγμή αναγνώρισης όσων έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν το σήμερα. 

Μέσα από έργα όπως το Prinos CO2 , η EnEarth συμβάλλει ενεργά στη διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου, όπου η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά. 

Ένα μοντέλο που αποδεικνύει στην πράξη ότι η καταπολέμηση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής δεν αποτελεί απλώς έναν μελλοντικό στόχο, αλλά μια εξελισσόμενη πραγματικότητα που έχει ήδη ξεκινήσει.




ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας: Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, που τιμάται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου, εξέδωσε το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας.

Στο δελτίο τύπου γίνεται αναφορά στην κλιματική αλλαγή, στα επείγοντα σήματα που στέλνει ο πλανήτης, αλλά και στην ανάγκη αλλαγής στάσης απέναντι στο φυσικό περιβάλλον. Το ΓΕΩΤΕΕ τονίζει ότι η προστασία της φύσης απαιτεί ενεργή συμμετοχή όλων, αλλαγή καθημερινών συνηθειών και υιοθέτηση ενός νέου παγκόσμιου ήθους που θα σέβεται τη σχέση ανθρώπου και περιβάλλοντος.

Παράλληλα, επισημαίνεται ο ρόλος των γεωτεχνικών επιστημονικών κλάδων στην προστασία και βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος, στη μετρίαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και στην προσαρμογή στις νέες συνθήκες.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου του ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας:

Με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας σε θέματα περιβάλλοντος, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) θεσμοθέτησε το 1972 την 5η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Όπως χαρακτηριστικά μας υπενθυμίζει η επίσημη ιστοσελίδα του ΟΗΕ για την Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος 2026, «Ο πλανήτης μας δεν διαφωνεί. Δεν διαπραγματεύεται. Μας στέλνει όμως σήματα όπως ανερχόμενες θαλάσσιες στάθμες, μαινόμενες και ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, πρωτοφανείς καύσωνες, λιώσιμο των παγετώνων. Είπαμε ότι 1,5°C άνοδος θερμοκρασίας ήταν το όριο, τώρα το διασχίζουμε…», «για δεκαετίες, ο κόσμος έχει ακούσει την ιστορία του κλίματος, μια ιστορία γεμάτη προειδοποιήσεις, στόχους, μακρινές προθεσμίες. Πολύ συχνά, η ανταπόκριση μας έχει θολώσει από θόρυβο: καθυστέρηση, απόσπαση της προσοχής, άρνηση…». Για αυτούς τους λόγους η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος 2026, εστιάζει στην κλιματική αλλαγή – στα επείγοντα σήματα που στέλνει η Γη και στα σήματα που επιλέγουμε εμείς να στείλουμε – ως ανταπόκριση μας. Η παγκόσμια εκστρατεία του UNEP καλεί όλους μας να παρέμβουμε, να προχωρήσουμε περαιτέρω, να κατευθύνουμε έναν κόσμο που ήδη βρίσκεται σε κίνηση. Το ερώτημα δεν είναι πλέον αν έρθει η αλλαγή, αλλά πώς την καθοδηγούμε, πόσο γρήγορα συμβαίνει και πως θα προσαρμοστούμε σε αυτή.

Το περιβάλλον είναι ένα δυναμικό σύστημα, το οποίο εξελίσσεται και προσαρμόζεται συνεχώς στις μεταβαλλόμενες επιδράσεις και αντιδράσεις μεταξύ των βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων από τους οποίους αποτελείται. Ο άνθρωπος ανήκει στο περιβάλλον και εξαρτάται από αυτό και παράλληλα επεμβαίνει δραστικά στη διαμόρφωσή του.

Από την πρωτόγονη εποχή ως σήμερα, ο άνθρωπος έχει επιφέρει μεγάλες ή μικρές αλλοιώσεις και καταστροφές στο φυσικό χώρο που τον περιβάλλει, όπως π.χ. πυρκαγιές, όξινη βροχή, εξάντληση του εδάφους από τη μονοκαλλιέργεια ή την υπερβόσκηση, μείωση ή υποβάθμιση του ωφέλιμου εδάφους αλλά και του υπεδάφους εξαιτίας των εκχερσώσεων και των εκτεταμένων εκμεταλλεύσεων αντίστοιχα, καταστροφή του υδάτινου πλούτου και των ποταμών κ.α..

Το πρόβλημα της προστασίας του περιβάλλοντος αποκτά σήμερα μια νέα διάσταση. Η εκβιομηχάνιση έχει επεκταθεί σημαντικά σε όλες τις ηπείρους του πλανήτη και έχει γίνει παγκόσμιο φαινόμενο, αφού άλλωστε μιλάμε για μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Η επιστήμη και η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτατα και μπορεί πλέον να προσφέρει αξιόπιστες λύσεις στα περιβαλλοντικά προβλήματα που έχουμε δημιουργήσει λόγω της βιομηχανικής και όχι μόνο ανάπτυξης. Ταυτόχρονα όμως λόγω αυτής της δραστηριότητας η περιεκτικότητα σε CO2 στην ατμόσφαιρα έχει αυξηθεί κατά τα τελευταία 200 έτη περισσότερο απ’ ότι είχε αυξηθεί τα προηγούμενα 20.000 χρόνια επιτείνοντας το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Μεγάλες καταστροφές όμως έχει υποστεί και ο δασικός πλούτος της χώρας μας. Πριν από 100 χρόνια τα δάση κάλυπταν το 50% της επιφάνειας της, σήμερα καλύπτουν μόνο το 12%. Πυρκαγιές, εκχερσώσεις, ανεξέλεγκτη βόσκηση, ανεξέλεγκτη δόμηση, διάβρωση, λανθασμένοι νόμοι και δασική πολιτική ήταν οι βασικοί παράγοντες.

Σε ότι αφορά τη γεωργική γη, είναι ορατοί πλέον οι κίνδυνοι παγκοσμίως από την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων και άλλων τοξικών ουσιών τόσο στο έδαφος όσο και στο ευρύτερο περιβάλλον, στην πανίδα, στις θάλασσες, στις λίμνες και στα ποτάμια. Αν και για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι κάποια μέτρα άρχισαν να λαμβάνονται ιδίως σε επίπεδο Ε.Ε. και εφαρμόζονται με τη βοήθεια των Γεωτεχνικών για να αποτραπούν επικίνδυνες καταστάσεις, δεν μπορούμε να ισχυρισθούμε το ίδιο και για τον χείριστο εχθρό της Ελληνικής Γεωργικής γης, που δεν είναι άλλος από την αλόγιστη αλλαγή της χρήσης αυτής. Έχουμε χρέος στη νέα γενιά της Ελλάδας, να αφήσουμε γόνιμη και εύφορη γη για να την αξιοποιήσει στο διηνεκές, τώρα μάλιστα που η διατροφική επάρκεια της χώρας είναι το ζητούμενο, σε ένα παγκόσμιο τοπίο, όπου οι αλλεπάλληλες κρίσεις και πολεμικές αναμετρήσεις, κλονίζουν τις παγκόσμιες αλυσίδες τροφοδοσίας πρώτων υλών και τροφίμων.

Η βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας μας έγινε ανισομερώς. Ο πληθυσμός της Αττικής έχει ξεπεράσει τα 4 εκατ. κατοίκους. Σ’ αυτή την τεράστια πληθυσμιακή συσσώρευση στην πρωτεύουσα αλλά και στη Θεσσαλονίκη και τα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, πρέπει να προστεθεί η πολεοδομική συγκέντρωση και η πυκνότητα συγκοινωνιών, η οποία δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα που αφορούν τις συνθήκες διαβίωσης, την επάρκεια χώρων πρασίνου για τους κατοίκους, την καθαρότητα της ατμόσφαιρας, την ρύπανση των θαλασσών κ.λ.π.

Σύμφωνα με το «Inhabitat» τα έξι πιεστικότερα οικολογικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο άνθρωπος στα οικοσυστήματα είναι:

α) Ρύπανση 

β) Κλιματική Αλλαγή

γ) Έλλειψη νερού

δ) Αποδάσωση

ε) Απώλεια της βιοποικιλότητας

στ) Διάβρωση και υποβάθμιση των εδαφών

Τι πρέπει να γίνει :

Χρειαζόμαστε ένα νέο παγκόσμιο ήθος. Ένα ήθος σύμφωνα µε το οποίο, τα άτομα και οι κοινωνίες θα υιοθετούν στάσεις και αξίες εναρμονισμένες µε τη θέση της ανθρωπότητας μέσα στη βιόσφαιρα. Ένα ήθος το οποίο θα αναγνωρίζει και θα απαντά µε την ανάλογη ευαισθησία, στη σύνθετη και διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση, ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση και ανάμεσα στους ίδιους τους ανθρώπους. Το ήθος αυτό θα διαμορφώσει μια νέου τύπου ανάπτυξη που θα απαιτεί την ελαχιστοποίηση των επιβλαβών επιπτώσεων στο περιβάλλον, την επαναχρησιμοποίηση υλικών για παραγωγικούς σκοπούς και τον σχεδιασμό τέτοιων τεχνολογιών που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων.

Όμως περισσότερο από όλα το περιβάλλον έχει ανάγκη από την ενεργό συμμετοχή όλων μας. Μόνο αν συνεισφέρουμε όλοι θα μπορέσουμε να λύσουμε τα περιβαλλοντικά προβλήματα στον πλανήτη μας. Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να συμβάλουμε στις προσπάθειες για προστασία του περιβάλλοντος και της φύσης. Η προστασία της φύσης ξεκινά από τον καθέναν από εμάς, και από τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε καθημερινά. Όλο και περισσότερο, κάθε απόφαση μας, ατομική ή μέσα στην οικογένεια μας, στην εργασία ή στο σχολείο μας έχει σημαντικό αντίκτυπο στο φυσικό περιβάλλον. Οι καθημερινές μας συνήθειες θα καθορίσουν πώς θα είναι ο πλανήτης στον οποίο ζούμε, αλλά και τι περιβάλλον θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Είναι, λοιπόν, στο χέρι μας να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον, ξεκινώντας από το να αλλάξουμε τις συνήθειές μας.

Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, ως φορέας όλων των γεωτεχνικών επιστημονικών κλάδων, Γεωπόνων, Δασολόγων, Κτηνιάτρων, Γεωλόγων, και Ιχθυολόγων, έχει καθήκον και είναι αποφασισμένο να συμβάλλει στην προσπάθεια της προστασίας και βελτίωσης του φυσικού μας περιβάλλοντος και στη μετρίαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ή την προσαρμογή μας σε αυτήν, αξιοποιώντας τις επιστημονικές γνώσεις των μελών του, για μια αειφόρο ανάπτυξη με σεβασμό προς το περιβάλλον που είναι απαραίτητο τόσο σε εμάς, όσο και στις επόμενες γενιές.

Κλείνοντας, θα αναφερθούμε στην αληθοφανή διαπίστωση ότι: «Σε όλη τη διάρκεια της Ιστορίας, ο άνθρωπος έπρεπε να παλεύει με τη Φύση για να επιβιώσει. Σ’ αυτόν τον αιώνα, έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι για να επιβιώσει, πρέπει να την προστατέψει» – Ζαν-Υβ Κουστώ.

Ο Πρόεδρος της Δ.Ε.

του ΓΕΩΤΕ.Ε.

Ανατολικής Μακεδονίας

Ζαφείρης Μυστακίδης




Δράμα: Ολοκληρώθηκε ο Σχολικός Μαραθώνιος Ανακύκλωσης

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε ο Σχολικός Μαραθώνιος Ανακύκλωσης 2025-2026 στον Δήμο Δράμας, με τη συμμετοχή 31 σχολικών μονάδων.

Η ειδική εκδήλωση βράβευσης πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 20 Μαΐου 2026, στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας, όπου επιβραβεύθηκαν οι προσπάθειες των σχολείων που συμμετείχαν στη δράση.

Συλλέχθηκαν 11.672 κιλά ανακυκλώσιμων υλικών

Η συμμετοχή των μαθητών ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντική, καθώς οι σχολικές μονάδες συνέβαλαν ενεργά στη συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών, αποδεικνύοντας στην πράξη την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Συνολικά, συγκεντρώθηκαν 11.672 κιλά ανακυκλώσιμων υλικών.

Αναλυτικά συλλέχθηκαν:

  • 8.373 κιλά χαρτιού
  • 1.152 κιλά πλαστικού
  • 185 κιλά αλουμινίου
  • 1.228 κιλά μπαταριών
  • 640 κιλά ενδυμάτων και υποδημάτων
  • 93 κιλά τηγανελαίου

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η στήριξη των σχολείων από τα μέλη της δημοτικής πλατφόρμας ανακύκλωσης του Δήμου, καθώς πραγματοποιήθηκε συνολική δωρεά 198.528 πόντων επιβράβευσης προς τις σχολικές μονάδες.

Βραβεύσεις και περιβαλλοντικές δράσεις

Η εκδήλωση πλαισιώθηκε από δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ολοκληρώθηκε με τις απονομές βραβείων στα σχολεία που σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις.

Ο Δήμαρχος Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος συνεχάρη τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για τη συμμετοχή και τη σημαντική συμβολή τους στην προστασία του περιβάλλοντος, τονίζοντας τη σημασία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από μικρή ηλικία.

Παράλληλα, ευχαρίστησε τους υποστηρικτές της δράσης και της βράβευσης: ΔΙΑΜΑΑΘ, HELESI, Saracakis Group of Companies, Μεσόγειος Α.Ε., ΜΕΤΚΑ και Κάθε Κουτί Μετράει.

Η δήλωση του Δημάρχου Δράμας

Ο Δήμαρχος Δράμας δήλωσε:

«Ο Σχολικός Μαραθώνιος “Πάμε Ανακύκλωση” αποτελεί μια από τις πιο ουσιαστικές δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Δήμου Δράμας, γιατί φέρνει τα παιδιά μας στο επίκεντρο της προσπάθειας για ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Μέσα από τη συμμετοχή τους, οι μαθητές μαθαίνουν στην πράξη την αξία της ανακύκλωσης, της συνεργασίας και της συλλογικής ευθύνης. Θέλω να συγχαρώ θερμά όλα τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς που στήριξαν αυτή την προσπάθεια».

Ο Δήμος Δράμας συνεχίζει να επενδύει σε δράσεις που ενισχύουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και καλλιεργούν περιβαλλοντική συνείδηση στη νέα γενιά.




Θάσος: Συνάντηση Δημάρχου με τον Δασάρχη για την ενίσχυση της αντιπυρικής προστασίας

Τον Δήμαρχο Θάσου, Ελευθέριο Κυριακίδη, επισκέφτηκε ο Δασάρχης Θάσου, Γεώργιος Ράνης, προκειμένου να τον ενημερώσει για την κατάθεση μελέτης και την αναζήτηση χρηματοδότησης για ένα σημαντικό έργο αντιπυρικής προστασίας.

Η μελέτη αφορά στη δημιουργία στεγασμένης ζώνης αντιπυρικής προστασίας εκατέρωθεν του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, από τη θέση «Σκαλιά» της Τ.Κ. Ποταμιάς έως τη θέση «Αγία Βαρβάρα» της Τ.Κ. Ραχωνίου, σε δημοτική δασική έκταση.

Ο Δήμαρχος εξέφρασε την πλήρη στήριξή του στην πρωτοβουλία του Δασαρχείου και απέστειλε σχετικό έγγραφο στον αρμόδιο Υπουργό, ζητώντας την άμεση χρηματοδότηση του έργου.

Σε δήλωσή του ο κ. Κυριακίδης υπογράμμισε:
«Η δημιουργία αντιπυρικών ζωνών αποτελεί έργο ζωτικής σημασίας για την προστασία του τόπου μας. Η στοχευμένη μελέτη του Δασαρχείου Θάσου είναι παράδειγμα σωστού προγραμματισμού και έγκαιρης προετοιμασίας για την επόμενη χρονιά. Η αρωγή του Δήμου Θάσου είναι δεδομένη και σταθερή».




Σέρρες: Θετικά τα πρώτα μηνύματα από τη λειτουργία των κοινοχρήστων ηλεκτρικών ποδηλάτων

Ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία από τη λειτουργία του Συστήματος Κοινόχρηστων Ηλεκτρικών Ποδηλάτων στον Δήμο Σερρών, το οποίο ξεκίνησε επίσημα στις 5 Αυγούστου 2025.

Σύμφωνα με τα δεδομένα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαχείρισης, το ενδιαφέρον των δημοτών και επισκεπτών αποδεικνύεται ιδιαίτερα υψηλό, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της νέας υπηρεσίας και την ανάγκη για βιώσιμες, φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις στην πόλη.

Στατιστικά στοιχεία (5 Αυγούστου – 15 Σεπτεμβρίου 2025)

  • 977 ποδηλάτες έκαναν εγγραφή (εκ των οποίων 591 πιστοποιήθηκαν μέσω TAXIS)

  • 2.414 ενοικιάσεις πραγματοποιήθηκαν

  • 4.320 χλμ. διανύθηκαν με τα ποδήλατα

  • Εξοικονομήθηκαν 518,44 κιλά CO₂, ισοδύναμα με τη συμβολή 23,57 δέντρων

Κανόνες χρήσης για ασφαλείς διαδρομές

Ο Δήμος υπενθυμίζει τους βασικούς όρους:

  • Χρήση μόνο από άτομα άνω των 18 ετών με προσωπικό λογαριασμό.

  • Απαγορεύεται η παραχώρηση ή κοινή χρήση του λογαριασμού.

  • Οδηγός πρέπει να είναι ο ίδιος ο πιστοποιημένος χρήστης.

  • Η μέγιστη διάρκεια χρήσης είναι 3 ώρες, με υποχρεωτική επιστροφή σε σταθμό.

Για τεχνικά ζητήματα, οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν με το Help Desk (210 300 4741), που λειτουργεί καθημερινά, από τις 08:00 έως τις 22:00.

Οι σταθμοί ποδηλάτων

Τα ποδήλατα παραλαμβάνονται και επιστρέφονται σε ειδικούς σταθμούς που βρίσκονται:

  • Τέρμα οδού Εξοχών

  • Εθνικό Στάδιο Σερρών

  • Εγκαταστάσεις ΔΙΠΑΕ

  • Οδός Δορυλαίου – Κεντρικό Πάρκο

  • Οδός Ν. Νικολάου

  • Πλατεία Ελευθερίας (Α & Β)

Ένα βήμα προς τη βιώσιμη ανάπτυξη

Ο Δήμος Σερρών ευχαριστεί τους πολίτες για την υπεύθυνη συμμετοχή τους και τους καλεί να συνεχίσουν να αξιοποιούν το σύστημα, που φέρνει την πόλη πιο κοντά σε ένα πράσινο, σύγχρονο και βιώσιμο μοντέλο μετακινήσεων.




«Το σακίδιο της ανακύκλωσης»: Νέα δράση του Δήμου Δράμας με το Followgreen

Ο Δήμος Δράμας συνεχίζει τη συνεργασία του με την ψηφιακή πλατφόρμα Followgreen, μέσα από τη δράση «Παίξε & Κέρδισε Δώρα – Το σακίδιο της ανακύκλωσης!».

Στόχος είναι η ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και η επιβράβευση πολιτών και μαθητών που συμμετέχουν ενεργά στην επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση υλικών.

Με το νέο Green Mission «Το σακίδιο της ανακύκλωσης!», οι συμμετέχοντες μαθαίνουν πώς η ανακύκλωση τετραδίων, τσαντών και άλλων σχολικών ειδών συμβάλλει στη μείωση αποβλήτων και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Δώρο της δράσης: Μια δωροεπιταγή ΠΛΑΣΙΟ αξίας 250€ θα κληρωθεί ανάμεσα σε όσους ολοκληρώσουν επιτυχώς όλα τα βήματα της αποστολής και εξαργυρώσουν τους πόντους τους στην κλήρωση.

Πώς συμμετέχετε:

  • Επισκεφθείτε τον σύνδεσμο followgreen.gr/drama/mission/single/currnet

  • Ολοκληρώστε τα βήματα της αποστολής

  • Συμμετέχετε στην κλήρωση για το δώρο

Η ανάδειξη του νικητή θα πραγματοποιείται με ηλεκτρονική κλήρωση και το δώρο θα αποστέλλεται μέσω ταχυμεταφοράς, μετά την ταυτοποίηση των στοιχείων.

Ο Δήμος Δράμας καλεί όλους τους δημότες να συμμετάσχουν ενεργά στις «Πράσινες Αποστολές», ώστε να ενισχύσουν την οικολογική τους συνείδηση, αλλά και να κερδίσουν όμορφα δώρα.




Συζήτηση για την καύση απορριμμάτων στην ΑΜΘ

Στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου βρίσκεται το ζήτημα της καύσης απορριμμάτων στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, μετά από ανακοίνωση της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

Η παράταξη ασκεί έντονη κριτική στη διοίκηση της Περιφέρειας, σημειώνοντας ότι η απάντηση σε ερώτηση που είχε κατατεθεί από τον Ιούνιο για τις επιπτώσεις της καύσης απορριμμάτων δόθηκε με καθυστέρηση τριών μηνών. Η απάντηση περιορίστηκε σε έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, το οποίο δήλωσε… αναρμοδιότητα.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως η καύση απορριμμάτων παρουσιάζεται στο πλαίσιο της «κυκλικής οικονομίας» και της «πράσινης μετάβασης». Ωστόσο, προκαλεί σοβαρές ανησυχίες για τις εκπομπές ρύπων, όπως διοξίνες, φουράνια και μικροσωματίδια, που θεωρούνται επικίνδυνα για την υγεία και την τροφική αλυσίδα.

Παράλληλα, γίνεται αναφορά στον προγραμματισμό της ΔΙΑΑΜΑΘ ΑΑΕ, όπου στις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης (ήδη σε λειτουργία) και Καβάλας (υπό κατασκευή) προβλέπεται η παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου RDF.

Η ανακοίνωση καλεί σε ενίσχυση του δημόσιου διαλόγου αλλά και της κινητοποίησης γύρω από το θέμα, υπογραμμίζοντας ότι η τοπική κοινωνία έχει ήδη εκφράσει κατηγορηματικά την αντίθεσή της στα συγκεκριμένα σχέδια.




Λαϊκή Συσπείρωση: «Απαράδεκτη η στάση Τοψίδη – Δηλώνει αναρμόδια για την καρκινογόνα καύση απορριμμάτων»

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» καταγγέλλει τη στάση της διοίκησης Τοψίδη στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κατηγορώντας την ότι ουσιαστικά καλύπτει την κυβερνητική πολιτική για την καρκινογόνα καύση απορριμμάτων.

Όπως υπενθυμίζει, ήδη από τις 6 Ιουνίου είχε καταθέσει ερώτηση προς τον Περιφερειάρχη σχετικά με το ζήτημα, ωστόσο η απάντηση δόθηκε μόλις στις 2 Σεπτεμβρίου – δηλαδή τρεις μήνες αργότερα – με έγγραφο του Τμήματος Περιβάλλοντος, το οποίο δήλωσε … αναρμοδιότητα!

Η παράταξη υποστηρίζει πως η διοίκηση Τοψίδη «κερδίζει χρόνο για λογαριασμό της κυβέρνησης», καλλιεργώντας εφησυχασμό, την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η «διαβούλευση» του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Παράλληλα, κατηγορεί την Περιφέρεια ότι «συμφωνεί σιωπηρά» με την πολιτική που θυσιάζει την υγεία του λαού για τα κέρδη των ομίλων, οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν αδρά και θα επιλέξουν τη χωροθέτηση των μονάδων καύσης απορριμμάτων.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναδεικνύει πως η καύση απορριμμάτων, που προωθείται στο πλαίσιο της «κυκλικής οικονομίας» και της «πράσινης μετάβασης» της Ε.Ε., επιφέρει εκπομπές ιδιαίτερα επικίνδυνων καρκινογόνων ρύπων (διοξίνες, φουράνια, μικροσωματίδια) και μολύνει την τροφική αλυσίδα.

Επιπλέον, τονίζει ότι στο σχεδιασμό της ΔΙΑΑΜΑΘ Α.Α.Ε. περιλαμβάνεται για πρώτη φορά η παραγωγή του δευτερογενούς καυσίμου RDF στις νέες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων: στην Αλεξανδρούπολη (ήδη σε λειτουργία) και στην Καβάλα (υπό κατασκευή).

Η παράταξη καλεί το εργατικό και λαϊκό κίνημα να δυναμώσει τον αγώνα ενάντια στο κυβερνητικό σχέδιο για δημιουργία έξι μονάδων καύσης πανελλαδικά, με σύνθημα:
«Ούτε σε Ξάνθη ή Κομοτηνή, ούτε πουθενά το νέο έγκλημα!»




Νέα στρατηγικά έργα Ελλάδας – Αλβανίας για κυκλική οικονομία και απορρίμματα

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, υπέγραψε τις συμβάσεις χρηματοδότησης για δύο σημαντικά στρατηγικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 4,5 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας Interreg IPA VI-A «Ελλάδα – Αλβανία 2021-2027». Πρόκειται για τα έργα:

  • «Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας» (CIRCLE) με προϋπολογισμό 1.987.896,42 ευρώ

  • «Εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων για την παρακολούθηση της διαχείρισης απορριμμάτων σε αστικές περιοχές» (DIGITAL) με προϋπολογισμό 2.494.610,11 ευρώ

Τα έργα αυτά αναμένεται να συμβάλουν ουσιαστικά στην επίτευξη του στρατηγικού στόχου της μετάβασης σε μια κυκλική και αποδοτική ως προς τους πόρους οικονομία στην ευρύτερη περιοχή συνεργασίας Ελλάδας – Αλβανίας.

Το έργο «Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας» (CIRCLE)

Οι δράσεις του έργου εστιάζουν στη διαχείριση αποβλήτων αγροτικής και υδρόβιας προέλευσης και περιλαμβάνουν:

  • Δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας και Κυκλικής Οικονομίας στη Δυτική Μακεδονία.

  • Εγκατάσταση συστημάτων επεξεργασίας αποβλήτων στο Φιέρι και το Πόγραδετς (Αλβανία).

  • Δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε σχολεία.

  • Εκπαίδευση φορέων στη διαχείριση αποβλήτων.

  • Ανάπτυξη τεχνολογιών μετατροπής αποβλήτων σε προϊόντα υψηλής αξίας για την τοπική οικονομία.

Με τον τρόπο αυτό, το CIRCLE στοχεύει στην ενίσχυση της καινοτομίας, στη δημιουργία νέων οικονομικών προοπτικών και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Το έργο «DIGITAL»

Το έργο DIGITAL επικεντρώνεται στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την αναβάθμιση της διαχείρισης απορριμμάτων και προβλέπει:

  • Εγκατάσταση και λειτουργία «έξυπνων» κάδων με αισθητήρες, μαγνητικές κάρτες και ζυγαριές ακριβείας.

  • Υιοθέτηση του συστήματος «Earn As You Throw», που ανταμείβει τους πολίτες για τον διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων στην πηγή.

Τα αναμενόμενα οφέλη είναι:

  • Αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης.

  • Μείωση απορριμμάτων που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής.

  • Δημιουργία μιας κυκλικής οικονομίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ανθεκτικής στην κλιματική αλλαγή.

Το έργο θα ωφελήσει άμεσα περισσότερους από 290.000 κατοίκους σε περιοχές της Εορδαίας, Κέρκυρας, Ιωαννίνων (Ελλάδα) και των Μπερατίου και Χειμάρρας (Αλβανία), ενώ θα συμβάλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας στον πράσινο τομέα και στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ τοπικών αρχών, οργανώσεων και πολιτών.

Στρατηγική σημασία

Η υλοποίηση των δύο έργων αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την περιβαλλοντική και οικονομική αναβάθμιση της περιοχής, ενισχύοντας παράλληλα την ελληνοαλβανική συνεργασία στον τομέα της βιώσιμης ανάπτυξης.




Πρώτη έγχυση CO₂ στη Βόρεια Θάλασσα – Σε λειτουργία το έργο Northern Lights

Ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) έγινε τη Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025, καθώς η νορβηγική Equinor ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η πρώτη έγχυση CO₂ στη δεξαμενή Aurora, σε βάθος 2.600 μέτρων κάτω από τον πυθμένα της Βόρειας Θάλασσας.

Το έργο Northern Lights

Η πρώτη φάση του προγράμματος διαθέτει συνολική χωρητικότητα 1,5 εκατ. τόνων CO₂ ετησίως, χωρητικότητα που έχει ήδη καλυφθεί. Η δεύτερη φάση, που εγκρίθηκε τον Μάρτιο, θα αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς και αποθήκευσης σε τουλάχιστον 5 εκατ. τόνους CO₂ το χρόνο.

Σύμφωνα με την Equinor, το Northern Lights αποτελεί την πρώτη εγκατάσταση στον κόσμο που προσφέρει υπηρεσίες μεταφοράς και αποθήκευσης CO₂ σε βιομηχανίες διαφορετικών χωρών. Πελάτες της πρώτης φάσης είναι οι Hafslund Celsio και Heidelberg Materials (Νορβηγία), Yara (Ολλανδία), Orsted (Δανία) και Stockholm Exergi (Σουηδία).

Δηλώσεις και προοπτικές

Η Irene Rummelhoff, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Equinor, τόνισε ότι η επιτυχής πρώτη έγχυση «αποδεικνύει ότι μπορεί να λειτουργήσει όλη η αλυσίδα αξίας, από κυβερνήσεις έως βιομηχανίες και πελάτες».

Ο διευθύνων σύμβουλος Anders Opedal σημείωσε ότι η επιτυχία δείχνει τη βιωσιμότητα του CCS «ως μιας επεκτάσιμης βιομηχανίας», ενώ ο Arnaud Le Foll της TotalEnergies χαρακτήρισε το έργο «αρχή μιας νέας εποχής για τη βιομηχανία CCS στην Ευρώπη».

Η στήριξη της Νορβηγίας και η διεθνής εικόνα

Η πρώτη φάση του Northern Lights εντάσσεται στο κρατικό έργο Longship, με την κυβέρνηση της Νορβηγίας να καλύπτει το 80% του κόστους.

Σήμερα, λειτουργούν ήδη περίπου 50 έργα CCS παγκοσμίως, ενώ περισσότερα από 600 βρίσκονται σε ανάπτυξη. Ανάμεσά τους και το πρώτο ελληνικό project, η αποθήκευση CO₂ στον Πρίνο, που υλοποιεί η EnEarth, θυγατρική της Energean.




Κίνδυνος εξαφάνισης για την τεχνητή λίμνη της Φωλιάς

Με σοβαρό κίνδυνο αφανισμού βρίσκεται η τεχνητή λίμνη της Φωλιάς στον Δήμο Παγγαίου, καθώς η στάθμη του νερού έχει υποχωρήσει δραματικά. Το ζήτημα ανέδειξε για ακόμη μία φορά ο αγρότης και επιτηρητής του μετεωρολογικού σταθμού Νέας Περάμου, Μάκης Ζουμπλιός.

Η λίμνη, που δημιουργήθηκε για γεωργικές ανάγκες και παράλληλα αποτελεί πόλο έλξης για τους επισκέπτες, έχει περιοριστεί πλέον σε μια μικρή «γκιόλα». Παρόμοιες εικόνες είχαν καταγραφεί και το καλοκαίρι του 2024, όμως φέτος η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη.

Σύμφωνα με τον κ. Ζουμπλιό, η κύρια αιτία είναι η ανεπαρκής αναπλήρωση νερού, παρά το γεγονός ότι οι βροχοπτώσεις ήταν αυξημένες κατά 36% σε σχέση με τον μέσο όρο προηγούμενων ετών. Η καλοκαιρινή περίοδος έδωσε μόλις 17,2 χιλιοστά βροχής, έναντι 19,8 χιλιοστών πέρσι, ποσότητα που δεν επαρκεί για την αναζωογόνηση της λίμνης.

Η συρρίκνωση του υδάτινου όγκου έχει πλήξει σοβαρά τη βιοποικιλότητα της περιοχής, με τους ζωντανούς οργανισμούς να έχουν μειωθεί δραματικά, ενώ παρατηρείται και παράνομο ψάρεμα. Ο κ. Ζουμπλιός προειδοποιεί ότι σε λίγο καιρό αναμένεται να στερέψει και το ποτάμι του Μαρμάρα (Λουτρά Ελευθερών), ακολουθώντας την ίδια πορεία.




Δυσκολότερη η φετινή χρονιά για την άρδευση στον κάμπο του Νέστου

Αντιμέτωποι με σοβαρότερα προβλήματα άρδευσης σε σχέση με την περσινή χρονιά βρίσκονται φέτος οι αγρότες του κάμπου του Νέστου. Η μειωμένη διαθεσιμότητα νερού και οι περιορισμένες ώρες άρδευσης έχουν προκαλέσει έντονες ανησυχίες, ιδίως εν μέσω της κρίσιμης θερινής περιόδου για τις καλλιέργειες.

Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Νέστου, Σάββας Αργυράκης, οι αγρότες αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες, ενώ τα παράπονα αυξάνονται καθημερινά. «Υπάρχουν πολλά παράπονα από τους συναδέλφους. Οι ώρες άρδευσης είναι λιγότερες σε σχέση με πέρυσι και αυτό δυσκολεύει την παραγωγική διαδικασία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι αγρότες ζητούν από τους Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) να διοχετεύονται μεγαλύτερες ποσότητες νερού για τις ανάγκες των καλλιεργειών. Ωστόσο, το πρόβλημα φαίνεται να έχει βαθύτερες αιτίες. Το υδροηλεκτρικό φράγμα του Νέστου, το οποίο διαχειρίζεται τη ροή του ποταμού, λειτουργεί κυρίως για την παραγωγή ενέργειας, με αποτέλεσμα η παροχή νερού να γίνεται μόνο σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.

Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει συνεχής ροή νερού προς τα αρδευτικά δίκτυα, περιορίζοντας σημαντικά τη δυνατότητα των αγροτών να ποτίσουν τις καλλιέργειες τους, ειδικά σε περιόδους υψηλών θερμοκρασιών.

Η κατάσταση αυτή θέτει σε κίνδυνο την αγροτική παραγωγή της περιοχής, με τον Αγροτικό Σύλλογο να ζητά άμεσες παρεμβάσεις από τις αρμόδιες αρχές, προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια νερού και η προστασία των καλλιεργειών.

Όπως επισημαίνουν οι αγρότες, χωρίς σταθερή και επαρκή άρδευση, ολόκληρη η παραγωγική χρονιά κινδυνεύει να χαθεί.




Ανησυχία για την καταλληλότητα των μπλε σωλήνων στο Παληό

Σοβαρές επιφυλάξεις για την καταλληλότητα των μπλε σωλήνων ύδρευσης που πρόκειται να τοποθετηθούν στο Παληό Καβάλας εκφράζει με επιστολή του ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της ανεξάρτητης δημοτικής κίνησης «Ο Τόπος της Ζωής μας», Μάκης Παπαδόπουλος.

Η επιστολή απευθύνεται προς τη ΔΕΥΑΚ, ενώ έχει κοινοποιηθεί και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος – ως φορέα χρηματοδότησης του έργου – καθώς και στο ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, με σκοπό την ενημέρωση και την τεχνική τοποθέτηση των αρμόδιων φορέων.

Ο κ. Παπαδόπουλος δηλώνει πως δεν έχει εμπιστοσύνη στην αξιοπιστία των απαντήσεων του Προέδρου της ΔΕΥΑΚ, οι οποίες δόθηκαν πρόσφατα σε συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας. Όπως επισημαίνει, οι σωλήνες έχουν παραμείνει εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες για πάνω από 8 μήνες, ενώ οι γενικές προδιαγραφές απαιτούν:

  • Η παραγωγή των σωλήνων να έχει πραγματοποιηθεί το πολύ έξι μήνες πριν την προσκόμιση στο έργο.

  • Η μέγιστη παραμονή τους στο ύπαιθρο δεν πρέπει να ξεπερνά τους τέσσερις μήνες.

Με αυτά τα δεδομένα, ζητά την άμεση διενέργεια ειδικών τεχνικών δοκιμών ώστε να διαπιστωθεί η καταλληλότητα των σωλήνων πριν την τοποθέτησή τους στο έδαφος.

Ολοκληρώνοντας, ο Μάκης Παπαδόπουλος τονίζει πως μοναδικός στόχος είναι η διασφάλιση καθαρού, ασφαλούς και ποιοτικού νερού για τους δημότες, καλώντας όλους τους αρμόδιους να ενεργήσουν με διαφάνεια και υπευθυνότητα.




Υψηλός Κίνδυνος Πυρκαγιάς σε Καβάλα και Θάσο

Ανακοίνωση για αυξημένο κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς εξέδωσε η Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας, και συγκεκριμένα το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με τον Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Για το Σάββατο 28 Ιουνίου 2025, προβλέπεται υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς (Κατηγορία 3) στις περιοχές των Π.Ε. Καβάλας και Θάσου, γεγονός που απαιτεί αυξημένη ετοιμότητα και υπευθυνότητα από όλους.

Σύσταση προς τους πολίτες

Η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας ΑΜΘ καλεί τους πολίτες να επιδείξουν υψηλό βαθμό προσοχής, αποφεύγοντας οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να προκαλέσει πυρκαγιά από αμέλεια, όπως:

  • Κάψιμο ξερών χόρτων, κλαδιών ή υπολειμμάτων καθαρισμού.

  • Χρήση εργαλείων που προκαλούν σπινθήρες (π.χ. δισκοπρίονα, συσκευές συγκόλλησης).

  • Ανάμματα υπαίθριων ψησταριών.

  • Κάπνισμα μελισσών.

  • Ρίψη αναμμένων τσιγάρων σε υπαίθριους χώρους.

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου απαγορεύεται αυστηρά η καύση αγροτικών εκτάσεων.

Άμεση ενημέρωση της Πυροσβεστικής

Σε περίπτωση που κάποιος πολίτης αντιληφθεί εστία πυρκαγιάς, καλείται να ειδοποιήσει άμεσα την Πυροσβεστική Υπηρεσία στον αριθμό 199.

Πληροφορίες και οδηγίες προστασίας

Για πλήρη και επίκαιρη ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα πρόληψης και αυτοπροστασίας από δασικές πυρκαγιές, οι πολίτες μπορούν να επισκέπτονται τον επίσημο ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας στη διεύθυνση:
www.civilprotection.gov.gr

Η υπεύθυνη στάση όλων είναι κρίσιμη για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, της ανθρώπινης ζωής και της περιουσίας.




Μάχη στη Χίο για να σωθούν από την φωτιά τα μαστιχοχώρια

Μετά από δύο εφιαλτικές ημέρες φωτιάς και καταστροφής στη Χίο, ξεκινά σήμερα, Τρίτη 24 Ιουνίου 2025, η κρίσιμη μάχη για τον έλεγχο του μεγάλου μετώπου της πυρκαγιάς στα νότια του νησιού, όπου απειλούνται άμεσα οι πολύτιμες καλλιέργειες μαστίχας.

Οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής, με τη συνδρομή εκατοντάδων εθελοντών και κατοίκων, βρίσκονται ήδη σε πλήρη κινητοποίηση, καθώς οι πρώτες ώρες της ημέρας θεωρούνται καθοριστικές.

Βοηθούν οι καιρικές συνθήκες – φτάνουν ενισχύσεις

Σύμφωνα με την πρόγνωση της ΕΜΥ, οι άνεμοι υποχωρούν στα 4-5 μποφόρ, προσφέροντας ένα «παράθυρο» ευκαιρίας για τις δυνάμεις πυρόσβεσης. Παράλληλα, περίπου 150 πυροσβέστες με οχήματα αναμένονται να φτάσουν νωρίς το πρωί στη Χίο, ενώ από αέρος θα συνδράμουν ελικόπτερα και αεροσκάφη.

Ολόκληρη η κοινωνία στη μάχη

Ο Σύλλογος Μαστιχοπαραγωγών Χίου έχει επιστρατεύσει τα πάντα: γεωργικά μηχανήματα, υδροφόρες και ανθρώπινο δυναμικό. «Αν περάσει το μέτωπο στα νότια, χάσαμε. Η ζημιά θα είναι ανυπολόγιστη για το νησί και τους 4.000 παραγωγούς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συλλόγου, Γιώργος Τούμπος, θυμίζοντας τη μεγάλη φωτιά του 2012 που άφησε πληγές για μια δεκαετία.

Το όριο είναι η Αρμόλια

Η αγωνία κορυφώνεται για το χωριό Αρμόλια, καθώς τη νύχτα υπήρξε αναζωπύρωση στον Άγιο Γεώργιο και ήχησε το 112 για εκκένωση. «Αν κατέβει το μέτωπο στην Αρμόλια, η μαστίχα καταστρέφεται. Τα μαστιχόδεντρα χρειάζονται τουλάχιστον 10 χρόνια για να αποδώσουν ξανά», προειδοποιεί ο Τούμπος.

Σκιές για εμπρησμό – έρευνα σε εξέλιξη

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, άφησε σαφείς αιχμές περί εμπρησμού: «Οι ταυτόχρονες εστίες φωτιάς δείχνουν ύποπτη δράση. Η ΔΑΕΕ και η Κρατική Ασφάλεια ερευνούν ενδεχόμενο συντονισμένου εμπρησμού».

Κλίμα οργής στο νησί

Η κοινωνία της Χίου βρίσκεται σε ένταση. «Ο κόσμος είναι οργισμένος και φοβισμένος. Οι φωτιές ξέσπασαν σε κρίσιμες ώρες, με ισχυρούς ανέμους. Κάτι δεν πάει καλά», λένε κάτοικοι και εθελοντές.

Το επόμενο 24ωρο θα κρίνει πολλά για το μέλλον του νησιού, του φυσικού του πλούτου και των ανθρώπων του. Το βλέμμα όλων στρέφεται στην αντίσταση που δίνει σήμερα η Χίος απέναντι στη φωτιά.




SEAJETS: Τρία Πλοία στη Μάχη με τις Φωτιές στη Χίο

Με ενισχυμένα μέσα και δυνάμεις συνεχίζονται οι επιχειρήσεις κατάσβεσης των πυρκαγιών που μαίνονται στη Χίο, καθώς η κατάσταση παραμένει κρίσιμη. Τη Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025, η SEAJETS προχώρησε σε νέα, ουσιαστική παρέμβαση, διαθέτοντας χωρίς αμοιβή δύο ακόμη πλοία για την ενίσχυση του έργου των πυροσβεστικών δυνάμεων στο νησί.

Συγκεκριμένα:

  • Το AQUA BLUE απέπλευσε στις 11:00 π.μ. από το λιμάνι της Καβάλας, μεταφέροντας πυροσβεστικές δυνάμεις και εξοπλισμό.

  • Το AQUA JEWEL αναχώρησε στις 16:30 από τον Πειραιά, ενισχύοντας την αποστολή με επιπλέον προσωπικό και οχήματα.

Ήδη από την Κυριακή 22 Ιουνίου, το ταχύπλοο SUPERRUNNER JET 2 είχε κινητοποιηθεί από τη SEAJETS, μεταφέροντας ισχυρές δυνάμεις πυρόσβεσης στο νησί.

Η SEAJETS, ανταποκρινόμενη με ταχύτητα και αυταπάρνηση, στηρίζει ενεργά τις προσπάθειες των πυροσβεστικών και κρατικών υπηρεσιών, σε μια δύσκολη στιγμή για τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Η αλληλεγγύη και η προσφορά ιδιωτικών φορέων όπως η SEAJETS αποδεικνύει τη σημασία της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε περιόδους κρίσης.

Οι προσπάθειες για την κατάσβεση των μετώπων συνεχίζονται, με επίκεντρο την προστασία ανθρώπινων ζωών, περιουσιών και του φυσικού περιβάλλοντος.




Μπορεί να επιβιώσει η Γη από έναν τοπικό πυρηνικό πόλεμο;

Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε έναν πυρηνικό όλεθρο; Πρέπει να ανησυχούμε μόνο για έναν πόλεμο ΗΠΑ-Ρωσίας ή μήπως ο εφιάλτης μπορεί να ξεκινήσει ακόμη κι από μια σύγκρουση «μεσαίας κλίμακας»; Αυτό το ερώτημα έθεσε ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Ράτζερς στις ΗΠΑ και η απάντηση είναι σοκαριστική: δεν χρειάζεται παγκόσμια σύγκρουση – αρκούν δύο χώρες.

Ο Πυρηνικός Χειμώνας: Το σενάριο της απόλυτης καταστροφής

Η επιστήμη γνωρίζει καλά τι θα ακολουθούσε μια εκτεταμένη χρήση πυρηνικών όπλων: τεράστια σύννεφα ραδιενέργειας και αιθάλης ανεβαίνουν στη στρατόσφαιρα, σκοτεινιάζουν τον ουρανό, μπλοκάρουν τον ήλιο και προκαλούν ραγδαία πτώση της θερμοκρασίας. Η Γη εισέρχεται σε έναν λεγόμενο Πυρηνικό Χειμώνα.

Αυτό συνεπάγεται κατάρρευση των γεωργικών συστημάτων, παγκόσμιο λιμό, κατάρρευση των αγορών και κοινωνικές εξεγέρσεις. Όπως σημειώνεται, η μοναδική αντίστοιχη εμπειρία ήταν η έκρηξη του ηφαιστείου Ταμπόρα το 1815, που έριξε τη θερμοκρασία μόλις κατά 0,7 βαθμούς και προκάλεσε λιμούς παγκοσμίως.

Το σενάριο Ινδίας – Πακιστάν: Ο εφιάλτης με αριθμούς

Η μελέτη επικεντρώθηκε σε ένα ρεαλιστικό αλλά καταστροφικό σενάριο: μια πλήρης πυρηνική αντιπαράθεση Ινδίας – Πακιστάν, δύο χωρών με περίπου 250 πυρηνικές κεφαλές συνολικά.

Το αποτέλεσμα;

  • 125 εκατομμύρια νεκροί μέσα σε λίγες ημέρες.

  • Τεράστια καταστροφή υποδομών: εργοστάσια, πόλεις, λιμάνια, στρατιωτικές βάσεις.

  • Ραδιενεργό νέφος που απλώνεται στον πλανήτη.

  • 50% μείωση της γεωργικής παραγωγής στην Κίνα, 20% στις ΗΠΑ.

  • Κατάρρευση τιμών και επάρκειας τροφίμων παγκοσμίως.

  • Μαζική καταστροφή του στρώματος του όζοντος, με τεράστιες επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον.

Σε κάποιες περιοχές, έως και 70% απώλεια του όζοντος, προκαλώντας άμεση αύξηση των καρκίνων του δέρματος, οφθαλμικά προβλήματα, ακόμα και γενετικές μεταλλάξεις.

Το τέλος του πολιτισμού όπως τον ξέρουμε

Οι επιστήμονες προειδοποιούν: ακόμα και αν το πυρηνικό νέφος αρχίσει να καθαρίζει μετά από 10 χρόνια, η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη. Η ζωή στον πλανήτη δεν θα είναι ποτέ η ίδια. Το χειρότερο: αυτό μπορεί να συμβεί χωρίς καν να εμπλακούν οι ΗΠΑ ή η Ρωσία.

Μια «τοπική» σύρραξη μεταξύ χωρών όπως η Ινδία, το Πακιστάν, το Ισραήλ ή η Βόρεια Κορέα θα μπορούσε να σημάνει το τέλος της ανθρωπότητας.

Ένα μεγάλο μάθημα

Η έρευνα δεν είναι απλώς επιστημονική υπόθεση. Είναι κραυγή αφύπνισης. Ο κόσμος δεν αντέχει άλλη πυρηνική απειλή. Ο διάλογος, η διπλωματία και η αποπυρηνικοποίηση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι αναγκαιότητα επιβίωσης.




Ξάνθη: Εγκαίνια φωτοβολταϊκού πάρκου στο γηροκομείο

Σε μια ιδιαίτερα σημαντική στιγμή για την πόλη της Ξάνθης, την Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025 στις 12:30, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έναρξης λειτουργίας του φωτοβολταϊκού πάρκου του Γηροκομείου Ξάνθης «Ο Μέγας Βασίλειος».

Τον αγιασμό της τελετής θα τελέσει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμων, παρουσία τοπικών αρχών, εκπροσώπων φορέων και πολιτών.

Πρώτο «Πράσινο» Γηροκομείο στην Ελλάδα

Το γηροκομείο εγκατέστησε ένα σύγχρονο φωτοβολταϊκό σύστημα ισχύος 84,24 kWp, τοποθετημένο επί δώματος, με δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας μέσω μπαταριών 60 kWh, καθιστώντας το πρώτο γηροκομείο πανελλαδικά με ενεργειακή αυτάρκεια.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο βιωσιμότητας και οικολογικής συνείδησης, το οποίο περιλαμβάνει και την αντικατάσταση όλων των ενεργοβόρων συσκευών του ιδρύματος. Το έργο υλοποιήθηκε χάρη σε δύο μεγάλες δωρεές από Ξανθιώτη του εξωτερικού, ο οποίος θα τιμηθεί στην εκδήλωση ως «Μέγας Ευεργέτης» για την πολύτιμη συμβολή του.

Οφέλη για τους ηλικιωμένους και την κοινωνία

Η παραγόμενη ενέργεια από το πάρκο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των αναγκών του γηροκομείου, μειώνοντας τις λειτουργικές δαπάνες και επιτρέποντας τη διάθεση περισσότερων πόρων στη φροντίδα των ηλικιωμένων. Παράλληλα, μειώνει το ανθρακικό αποτύπωμα του ιδρύματος, ενισχύοντας τη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.

Το έργο αποτελεί πρότυπο αειφορίας και επιδιώκει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς σε όλη τη χώρα.

Πρόσκληση στην τοπική κοινωνία

Το Ίδρυμα προσκαλεί όλους τους πολίτες να παρευρεθούν στην τελετή εγκαινίων και να στηρίξουν με την παρουσία τους ένα έργο που ενώνει την κοινωνική μέριμνα με τη σύγχρονη περιβαλλοντική δράση.

Μετά το πέρας της εκδήλωσης, θα ακολουθήσει μικρή δεξίωση στον αύλειο χώρο του Ιδρύματος.

Διεύθυνση: 2ο Χλμ Ε.Ο. Ξάνθης – Καβάλας, 671 00 Ξάνθη
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 25410-23114 / 25410-27871
Email: girokxnt@otenet.gr




Αυστηροί Έλεγχοι και Τσουχτερά Πρόστιμα για τους Παραβάτες

Με σταθερή θέση ότι δεν πρόκειται να δοθεί νέα παράταση, η κυβέρνηση υπενθυμίζει πως την Κυριακή 15 Ιουνίου 2025 λήγει η προθεσμία για τον καθαρισμό και τη δήλωση οικοπέδων από τους ιδιοκτήτες, όπως προβλέπεται από τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ). Η συμμόρφωση θεωρείται κρίσιμη ενόψει της αντιπυρικής περιόδου, καθώς η αμέλεια μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς κινδύνους για ανθρώπινες ζωές και περιουσίες.

Ποιοι Ελέγχουν και Πώς

Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το Πυροσβεστικό Σώμα αναλαμβάνει την αρμοδιότητα των ελέγχων και την επιβολή προστίμων, κατόπιν καταγγελιών πολιτών που έχουν καταγραφεί στην αρμόδια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Επιπλέον, οι δήμοι της χώρας υποχρεούνται να πραγματοποιούν δειγματοληπτικούς ελέγχους, που πρέπει να καλύπτουν τουλάχιστον το 5% των δηλώσεων που έχουν υποβληθεί εντός των διοικητικών τους ορίων.

Κυρώσεις και Πρόστιμα

Η μη υποβολή δήλωσης, η ψευδής δήλωση ή η παράλειψη καθαρισμού επισύρουν σοβαρές κυρώσεις:

  • Διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ για τη μη υποβολή δήλωσης, ακόμη κι αν το οικόπεδο είναι καθαρό.

  • Ποινή φυλάκισης έως 2 έτη και πρόστιμο έως 54.000 ευρώ για ψευδή δήλωση.

  • Αυτεπάγγελτος καθαρισμός από τις αρχές με επιβάρυνση του ιδιοκτήτη.

Κάλεσμα σε Εγρήγορση

Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας τονίζει ότι η τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων δεν αποτελεί μόνο νομική υποχρέωση, αλλά και πράξη ατομικής και συλλογικής ευθύνης. Η πρόληψη πυρκαγιών ξεκινά από την υπευθυνότητα των πολιτών απέναντι στο περιβάλλον και την κοινωνία.




Επίθεση αρκούδας σε ορειβάτες στο Παρανέστι – Μεγάλη επιχείρηση διάσωσης σε εξέλιξη

Σοβαρό περιστατικό σημειώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 9 Ιουνίου στο Παρθένο Δάσος Φρακτού στο Παρανέστι Δράμας, όταν δύο ορειβάτες δέχτηκαν επίθεση από αρκούδα, με αποτέλεσμα ο ένας να τραυματιστεί και ο δεύτερος να καταφέρει να σωθεί σκαρφαλώνοντας σε δέντρο και καλώντας σε βοήθεια.

Τραυματισμός και δύσβατη περιοχή

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, οι δύο φίλοι είχαν ανεβεί στην περιοχή «Τζάκι Ρέμα» για να επισκεφθούν ένα παλιό μαχητικό αεροπλάνο της Πολεμικής Αεροπορίας που είχε συντριβεί πριν από 77 χρόνια. Εκεί, αιφνιδιάστηκαν από αρκούδα, η οποία τους επιτέθηκε. Παρά τη χρήση σπρέι πιπεριού και την παρουσία του σκύλου τους, η αρκούδα όρμησε προς το μέρος τους. Ο ένας άνδρας φέρεται να τραυματίστηκε σοβαρά και να έπεσε σε βαθιά χαράδρα, ενώ ο δεύτερος κατάφερε να διαφύγει σκαρφαλώνοντας σε δέντρο, από όπου κάλεσε άμεσα το 112.

Επιχείρηση διάσωσης σε πλήρη εξέλιξη

Η περιοχή είναι ιδιαίτερα δύσβατη, και η πρόσβαση απαιτεί πάνω από 1,5 ώρα πεζοπορίας. Στο σημείο κινητοποιήθηκαν 19 πυροσβέστες, μέλη της 4ης ΕΜΑΚ και της Ο.Ο.Ε.Δ., 6 οχήματα, εθελοντές της βάσης Παρανεστίου του ΟΦΚΑΘ, καθώς και ελικόπτερο του ΕΚΣΕΔ.

Ο επικεφαλής του ΟΦΚΑΘ, Χρήστος Ράμος, ανέφερε πως ο ένας ορειβάτης φέρεται να έπεσε σε χαράδρα βάθους έως και 1.000 μέτρων, χωρίς να είναι γνωστή η ακριβής του κατάσταση, ενώ ο άλλος διατηρεί επικοινωνία με τις Αρχές και αναμένει διάσωση.

Δήλωση Δημάρχου Παρανεστίου

Ο Δήμαρχος Παρανεστίου, Αναστάσιος Καγιάογλου, επιβεβαίωσε το περιστατικό, δηλώνοντας πως οι δύο ορειβάτες είναι μέλη του Συλλόγου Δρομέων Δράμας και είχαν προβλέψει να φέρουν μαζί τους σπρέι πιπεριού. Ωστόσο, αυτό δεν στάθηκε αρκετό για να αποτρέψει την επίθεση της αρκούδας.

«Η περιοχή είναι από τις πιο απομονωμένες και άγριες της Ελλάδας. Η παρουσία αρκούδων είναι συχνή, αλλά το περιστατικό αυτό δείχνει πόσο απρόβλεπτη μπορεί να γίνει η φύση όταν συνδυάζεται με την ανθρώπινη περιέργεια», σημείωσε ο κ. Καγιάογλου.

Η αγωνία κορυφώνεται

Οι προσπάθειες των σωστικών συνεργείων επικεντρώνονται στον εντοπισμό και την ανάσυρση του τραυματισμένου ορειβάτη, καθώς και στην ασφαλή απομάκρυνση του δεύτερου. Το δύσβατο ανάγλυφο της περιοχής, σε συνδυασμό με την απειλή της αρκούδας που ενδέχεται να βρίσκεται ακόμη κοντά, καθιστούν την επιχείρηση εξαιρετικά περίπλοκη και επικίνδυνη.

Οι Αρχές συνιστούν ιδιαίτερη προσοχή σε όσους επισκέπτονται το Παρθένο Δάσος Φρακτού, τονίζοντας την ανάγκη για σωστή προετοιμασία, συνοδεία ειδικών και χρήση κατάλληλου εξοπλισμού.




Δράμα: Επίθεση αρκούδας σε ορειβάτες – Ο ένας έπεσε σε χαράδρα βάθους 1.000 μέτρων

Αναστάτωση έχει προκαλέσει η επίθεση αρκούδας σε δύο ορειβάτες στο Παρθένο Δάσος Φρακτού, στον Νομό Δράμας, με τον έναν από τους δύο να πέφτει σε χαράδρα βάθους περίπου 1.000 μέτρων και η τύχη του μέχρι στιγμής να αγνοείται.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Δήμαρχος Παρανεστίου, Αναστάσιος Καγιάογλου, οι δύο φίλοι –μέλη του Συλλόγου Δρομέων Δράμας– είχαν ανέβει στην περιοχή «Τζάκι Ρέμα» για να επισκεφθούν ένα παλαιό μαχητικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας, που είχε συντριβεί εκεί πριν από περίπου 77 χρόνια και αποτελεί πλέον αξιοθέατο της περιοχής. Μαζί τους είχαν και τον σκύλο τους.

Κατά την πορεία τους στο βουνό, οι δύο ορειβάτες ήρθαν αντιμέτωποι με μία αρκούδα. Όπως περιέγραψε ο δήμαρχος, οι άνδρες προσπάθησαν να την απομακρύνουν κάνοντας χρήση σπρέι πιπεριού, ωστόσο το άγριο ζώο τους επιτέθηκε. Στην προσπάθειά τους να διαφύγουν, ο ένας εκ των δύο γλίστρησε και έπεσε σε χαράδρα, με άγνωστη έως τώρα κατάληξη.

«Ο ένας από τους δύο δεν έχει πάθει τίποτα. Ο δεύτερος, όμως, έφυγε στον γκρεμό. Πρόκειται για χαράδρα βάθους χιλίων μέτρων και δεν γνωρίζουμε πού έχει φτάσει, αν έχει σταματήσει κάπου, ούτε σε τι κατάσταση βρίσκεται», ανέφερε ο κ. Καγιάογλου.

Στο σημείο επιχειρούν ήδη δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της ΕΜΑΚ και εθελοντές. Συνολικά συμμετέχουν 19 πυροσβέστες με 6 οχήματα, ομάδα της 4ης ΕΜΑΚ, καθώς και ελικόπτερο του ΕΚΣΕΔ, σε μια επιχείρηση που διεξάγεται σε εξαιρετικά δύσβατο και απαιτητικό έδαφος.

Οι έρευνες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με την αγωνία για την τύχη του ορειβάτη να κορυφώνεται. Στο πλευρό των δυνάμεων διάσωσης βρίσκονται και φίλοι των δύο ανδρών, καθώς και η εθελοντική ομάδα ΟΦΚΑΘ, συνδράμοντας με κάθε μέσο για την ανεύρεση του αγνοούμενου.

Ο δήμαρχος Παρανεστίου, Αναστάσιος Καγιάογλου μιλώντας στο newsit.gr, σημειώνει:

«Οι δύο φίλοι που είναι και στον Σύλλογο Δρομέων Δράμας, ανέβηκαν στο Παρθένο Δάσος Φρακτού μαζί με έναν σκύλο και εκεί τους επιτέθηκε η αρκούδα. Είχαν μαζί τους σπρέι πιπεριού και το χρησιμοποίησαν για να τη σταματήσουν», σημείωσε και εξήγησε ότι η αρκούδα τους όρμηξε και αυτοί τράπηκαν σε φυγή.

«Ο ένας δεν έχει πάθει τίποτα, όμως ο δεύτερος έφυγε στον γκρεμό. Πρόκειται για έναν γκρεμό βάθους χιλίων μέτρων και δεν γνωρίζουμε που έχει φτάσει. Αν έχει σταματήσει κάπου. Δεν γνωρίζουμε σε τι κατάσταση είναι. Η περιοχή λέγεται Τζάκι Ρέμα. Οι δύο άνθρωποι πήγαν να επισκεφτούν ένα παλιό μαχητικό αεροπλάνο που έπεσε εκεί πριν απο πολλά χρόνια και υπάρχει ως αξιοθέατο. Έχουν ανέβει δυνάμεις στην περιοχή για να μπορέσουν να τους βοηθήσουν. Φίλοι τους, Πυροσβεστική, η εθελοντική ομάδα ΟΦΚΑΘ», κατέληξε.

Ενώ ο πρόεδρος του ΟΦΚΑΘ, Χρήστος Ράμμος υπογραμμίζει από την πλευρά του στο neswsit.gr «οι δύο περιπατητές συναντήθηκαν με την αρκούδα και για άγνωστο λόγο τους επιτέθηκε. Ο άλλος είναι σε ένα δέντρο επάνω και η αρκούδα στριφογυρίζει εκεί γύρω. Ο πρώτος έχουμε αναφορές ότι είναι τραυματίας».




Νέος κύκλος για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με περισσότερα κίνητρα

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε τη συνέχιση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», περνώντας στον Γ’ κύκλο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ανανεωμένη στόχευση. Σκοπός του νέου κύκλου είναι η προσβασιμότητα στην ηλεκτροκίνηση για περισσότερους δικαιούχους, με έμφαση στα φυσικά πρόσωπα, τις ευάλωτες ομάδες, τις επιχειρήσεις και τους νέους.

Κίνητρα για καθαρές και βιώσιμες μετακινήσεις

Η νέα προκήρυξη διαφοροποιείται από τις προηγούμενες, καθώς εστιάζει στην επιδότηση προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε η μετάβαση στις πράσινες μεταφορές να μην αποτελεί προνόμιο των λίγων, αλλά δικαίωμα όλων.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου κύκλου:

  • 3.000€ βασική επιδότηση για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού Ι.Χ. (αξίας έως 50.000€ ΛΤΠΦ)

  • +1.500€ επιπλέον επιδότηση με απόσυρση παλιού ρυπογόνου οχήματος

  • +400€ για αγορά έξυπνου φορτιστή

Πρόσθετα μπόνους για ειδικές ομάδες:

  • +1.000€ για Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ)

  • +500€ για νέους έως 29 ετών

  • +1.000€ έως 2.000€ για τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες

Υποστήριξη προς τις επιχειρήσεις

Οι επιχειρήσεις και τα νομικά πρόσωπα μπορούν να λάβουν 3.000€ ανά όχημα, ενώ για όσες εδρεύουν σε νησιωτικές περιοχές προβλέπεται πρόσθετη επιδότηση +1.000€. Το πρόγραμμα υποστηρίζει επίσης την αγορά οχημάτων επίδειξης (test drive) από αντιπροσωπείες, ενισχύοντας τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης μέσω βιωματικής εμπειρίας.

Κάλυψη και για άλλα μέσα μικροκινητικότητας

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επιδοτήσεις και για άλλα ηλεκτρικά μέσα μετακίνησης:

  • Ηλεκτρικά δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα κατηγορίας L: επιδότηση 700€ έως 1.500€

  • Ηλεκτρικά ποδήλατα: επιδότηση έως 500€

  • Ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια

Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων θα ανακοινωθεί σύντομα μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης

Παράλληλα, συνεχίζονται οι προσπάθειες για την ενίσχυση του πανελλαδικού δικτύου φόρτισης, με τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η στόχευση είναι η διασφάλιση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας ηλεκτρικών οχημάτων και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.

Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά – Γ’ Κύκλος» συνιστά ένα σημαντικό βήμα στην εθνική στρατηγική για την κλιματική ουδετερότητα, την αποσυμφόρηση των πόλεων, και την προώθηση της πράσινης κινητικότητας με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.




Εκδήλωση για Περιβάλλον και Πολιτική Συνοχής στο Φάληρο

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, πραγματοποιήθηκε στις 5 Ιουνίου 2025, στο Πάρκο Φαλήρου, μια ανοιχτή εκδήλωση αφιερωμένη στην Πολιτική Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την προστασία του περιβάλλοντος. Η δράση διοργανώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Interreg Volunteer Youth, με την υποστήριξη της Ένωσης Ευρωπαϊκών Διασυνοριακών Περιοχών (AEBR).

Οργάνωση και συμμετοχή

Την εκδήλωση ανέλαβαν η Ιώ Χατζηβαρύτη, επιστημονική συνεργάτιδα του Δημάρχου Καβάλας, και η Χριστίνα Καρκαλάκη, εθελόντρια του προγράμματος Interreg Volunteer Youth στον Δήμο. Στην πρωτοβουλία συμμετείχαν ενεργά το ΚΔΑΠ “Μικρογραφία” και το θεραπευτικό κέντρο “Πράξις”, προσδίδοντας έναν ιδιαίτερο κοινωνικό χαρακτήρα στη δράση.

Σκοπός και περιεχόμενο της δράσης

Η εκδήλωση στόχευε στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού – τόσο παιδιών όσο και ενηλίκων – για τον ρόλο που διαδραματίζει η Πολιτική Συνοχής της Ε.Ε. στην υλοποίηση και ενίσχυση περιβαλλοντικών δράσεων σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βασικές έννοιες της Πολιτικής Συνοχής, να τις προσεγγίσουν από περιβαλλοντική σκοπιά και να εμπλακούν σε συμβολική δενδροφύτευση, με τη βοήθεια gardening kits που διανεμήθηκαν ειδικά για την περίσταση.

Δημιουργικό εργαστήριο για τα παιδιά

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης λειτούργησε δημιουργικό εργαστήριο, όπου τα παιδιά κατασκεύασαν πανό με συμβουλές για την προστασία του περιβάλλοντος, ενισχύοντας έτσι τη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης από μικρή ηλικία και προωθώντας τη συμμετοχή των πολιτών στην περιβαλλοντική δράση.

Διασύνδεση με ευρωπαϊκά έργα

Η δράση εντάσσεται και στο ευρωπαϊκό έργο “Green Urban Resilience” του προγράμματος Interreg NEXT Black Sea Basin, το οποίο υλοποιεί ο Δήμος Καβάλας. Το έργο εστιάζει στην ενίσχυση της κλιματικής ανθεκτικότητας των πόλεων και αποτελεί μέρος της συνολικής στρατηγικής του Δήμου για μια βιώσιμη και «πράσινη» αστική ανάπτυξη.

Μήνυμα συνεργασίας και βιωσιμότητας

Η εκδήλωση ανέδειξε τη σημασία της διασυνοριακής και ευρωπαϊκής συνεργασίας για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων, και υπογράμμισε την ανάγκη συμμετοχικών δράσεων με επίκεντρο τον πολίτη, σε μια εποχή που η κλιματική κρίση απαιτεί συντονισμένες και άμεσες λύσεις.




Ανακύκλωση Φωτοβολταϊκών: Μια Πράσινη Βόμβα Χωρίς Σχέδιο

Μπορεί η Ελλάδα να καταγράφει ρεκόρ στην εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών πάρκων –με ρυθμούς που ξεπερνούν τα 2 GW ετησίως– όμως ένα σοβαρό ερώτημα παραμένει αναπάντητο: Τι γίνεται με τον παλαιό εξοπλισμό που ολοκληρώνει τον κύκλο ζωής του; Η ανακύκλωση των φωτοβολταϊκών πάνελ στη χώρα αποτελεί μια «βραδυφλεγή περιβαλλοντική βόμβα», καθώς το σχετικό θεσμικό και τεχνικό πλαίσιο είναι ανεπαρκές ή και ανύπαρκτο.

Τόνοι παλιού εξοπλισμού χωρίς προορισμό

Πρόκειται για εκατομμύρια πάνελ που εγκαταστάθηκαν πριν το 2010, τα οποία ήδη αποσύρονται ή πρόκειται να αποσυρθούν τα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς οι αρχικές συμβάσεις λειτουργίας ήταν διάρκειας 27 ετών. Υπολογίζεται ότι από τα περίπου 25 εκατομμύρια πάνελ που βρίσκονται εγκατεστημένα στην Ελλάδα, τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια θα χρειαστούν άμεση διαχείριση.

Μέχρι στιγμής, όμως, δεν υπάρχει πλήρως οργανωμένο σύστημα συλλογής και ανακύκλωσης, με αποτέλεσμα τα παλιά πάνελ να αποθηκεύονται πρόχειρα σε πάρκα και αποθήκες.

Το νομικό κενό και τα τέλη που δεν πληρώθηκαν ποτέ

Το βασικό πρόβλημα είναι νομοθετικό: η ισχύουσα Οδηγία (2012) καθορίζει ως υπόχρεους για την πληρωμή του τέλους ανακύκλωσης τους εισαγωγείς του εξοπλισμού, και όχι τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό είχε ως συνέπεια το κόστος να μην καταβάλλεται σχεδόν ποτέ, ιδιαίτερα όταν ο εξοπλισμός εισάγεται από χώρες της Ε.Ε., χωρίς να καταγράφεται τελωνειακά.

Μια προηγούμενη προσπάθεια του Υπουργείου Περιβάλλοντος να αλλάξει το πλαίσιο και να παρακρατείται το τέλος ανακύκλωσης από τα έσοδα των παραγωγών μέσω ΔΑΠΕΕΠ, μπλοκαρίστηκε από αντιδράσεις. Το αποτέλεσμα; Χρέη αγνώστου ύψους και αδυναμία βιώσιμης διαχείρισης.

Μόνο μία επίσημη λύση μέχρι σήμερα

Η μοναδική επίσημη οργάνωση που συλλέγει και επεξεργάζεται παλιά πάνελ είναι η «Φωτοκύκλωση», η οποία έχει διαχειριστεί έως τώρα 400 τόνους υλικού. Λειτουργούν επίσης δύο μικρής δυναμικότητας εργοστάσια σε Κρήτη και Ριτσώνα, ενώ ετοιμάζεται τρίτο στη Δυτική Μακεδονία (Κοζάνη), για να εξυπηρετήσει και τη Στερεά Ελλάδα – περιοχές με υψηλή συγκέντρωση φωτοβολταϊκών.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Φωτοκύκλωση μείωσε το κόστος επεξεργασίας από τα 300 ευρώ στα 150 ευρώ/τόνο, με πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης στα 90 ευρώ. Ωστόσο, το Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), που εγκρίνει την τιμολογιακή πολιτική, βρίσκεται σε λειτουργική αδράνεια και αναμένεται να απορροφηθεί από τη ΡΑΑΕΥ.

Φως στον ορίζοντα: Νέα σχήματα και επενδύσεις

Παρά την αβεβαιότητα, το ενδιαφέρον για την ανακύκλωση φωτοβολταϊκών ενισχύεται επενδυτικά. Πέρα από την Φωτοκύκλωση, έχουν ήδη δρομολογηθεί:

  • RE-LAT ΑΕ – θυγατρική του ομίλου Άκτωρ

  • PV REVIVE ΑΕ – πρωτοβουλία της Jinko (κινεζικός κολοσσός) και της ΚΑΥΚΑΣ

  • ANA.FOS ΑΕ – με έδρα τη Θεσσαλονίκη

Αυτές οι πρωτοβουλίες δείχνουν ότι η αγορά υπάρχει και μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία, απασχόληση και λύσεις, εφόσον δημιουργηθεί σταθερό και δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο.




Ξεκινά η υποβολή για αρδευτικά έργα 500 εκατ. ευρώ μέσω ΚΑΠ

Άνοιξε η πρόσκληση για έργα υποδομών εγγείων βελτιώσεων, συνολικού ύψους έως και 500 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027. Η πρόσκληση αφορά την υποβολή αιτήσεων για νέα έργα αρδευτικών δικτύων και ταμιευτήρων, με αποκλειστική ηλεκτρονική διαδικασία από τις 10 Ιουνίου έως τις 5 Σεπτεμβρίου 2025 μέσω του ΟΠΣΚΑΠ.

Η δράση υλοποιείται με 100% συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ελληνικό Δημόσιο και περιλαμβάνει έργα σε όλη την επικράτεια. Δικαιούχοι είναι κρατικοί και περιφερειακοί φορείς αρμόδιοι για εγγειοβελτιωτικά έργα.

Τα χρηματοδοτούμενα έργα περιλαμβάνουν:

  • Εκσυγχρονισμό αρδευτικών δικτύων

  • Ανακαίνιση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού

  • Ταμιευτήρες και συνοδευτικά αρδευτικά δίκτυα

  • Συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας και τηλεμετρίας

  • Χρήση ανακυκλωμένων υδάτων

  • Εμπλουτισμό υπόγειων υδάτων μέσω γεωτρήσεων

Ο προϋπολογισμός κάθε έργου κυμαίνεται από 5 έως 105 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ προβλέπεται υπερδέσμευση για φθάσει η συνολική χρηματοδότηση τα 500 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη ζήτηση.

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας δήλωσε πως η δράση «σηματοδοτεί τη μετάβαση σε μια σύγχρονη, βιώσιμη και ανθεκτική αγροτική παραγωγή», προσθέτοντας πως πρόκειται για «στρατηγική επιλογή με μακροπρόθεσμα οφέλη για την αγροτική ανάπτυξη και την εθνική οικονομία».