Ευχαριστήριο μήνυμα του Γενικού Λυκείου Νικήσιανης προς τη Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως

Η σχολική κοινότητα του Γενικού Λυκείου Νικήσιανης εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της προς την Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως για τη δωρεά ιερών εικόνων που τοποθετήθηκαν στις αίθουσες του σχολείου.

«Έμπρακτη μέριμνα και πνευματικό ενδιαφέρον»

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση, η αξία αυτής της δωρεάς υπερβαίνει την υλική της διάσταση, καθώς αποτελεί «μαρτυρία στοργικής μέριμνας και πνευματικού ενδιαφέροντος» προς τους μαθητές, που αποτελούν το μέλλον του τόπου και της κοινωνίας.

Η παρουσία των εικόνων, σημειώνεται, μεταφέρει στους νέους «το μήνυμα της πίστης, της αγάπης και της ελπίδας», ενδυναμώνοντας την ψυχή και καθοδηγώντας σε δρόμους προκοπής και ήθους.

Παιδαγωγική διάσταση

Η σχολική κοινότητα υπογραμμίζει ότι η προσφορά έχει βαθιά παιδαγωγικό χαρακτήρα, υπενθυμίζοντας πως «η γνώση δεν είναι μόνο άθροισμα πληροφοριών, αλλά και καλλιέργεια ψυχής και ήθους». Οι εικόνες, ως πνευματικό στήριγμα και πηγή έμπνευσης, διδάσκουν τη σεμνότητα, την αρετή και την ανιδιοτελή προσφορά.

Σχέση Εκκλησίας – Εκπαίδευσης

Η δωρεά αυτή ενισχύει, σύμφωνα με το σχολείο, το δίκτυο συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί με τη Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως, χαρακτηριζόμενο ως «υπόδειγμα αλληλοστήριξης ανάμεσα στην Εκκλησία και την Εκπαίδευση».

Με αισθήματα ευγνωμοσύνης, ο Διευθυντής, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών και η μαθητική κοινότητα εύχονται η δωρεά να καρποφορήσει «στην ψυχή κάθε μαθητή και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για το αληθινό νόημα της παιδείας».




Με λαμπρότητα η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Παναγία Θάσου

Ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Παναγία Θάσου ετοιμάζεται να τιμήσει και φέτος με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια την εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου – το επονομαζόμενο και «Πάσχα του Θέρους».

Η ιστορική εκκλησία, που δεσπόζει στον οικισμό εδώ και σχεδόν δύο αιώνες, θα φιλοξενήσει πλήθος πιστών από όλη τη Θάσο και όχι μόνο, για τις πανηγυρικές ακολουθίες και τις λιτανείες της θαυματουργής εικόνας (1758 μ.Χ.).

Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την Τετάρτη 13 Αυγούστου με Εσπερινό, Παράκληση και Ιερό Ευχέλαιο, ενώ την παραμονή της εορτής, Πέμπτη 14 Αυγούστου, θα τελεστεί ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός και η λιτανευτική έξοδος του Επιταφίου της Θεοτόκου.

Ανήμερα, Παρασκευή 15 Αυγούστου, η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία θα κορυφωθεί με τη λιτάνευση της ιερής εικόνας στους δρόμους του χωριού, συνοδεία κλήρου, αρχών και πλήθους πιστών, ενώ το βράδυ θα τελεστεί η κατανυκτική ακολουθία και η λιτανεία του Επιταφίου της Παναγίας.

Ο Ιερός Ναός, που ολοκληρώθηκε το 1830 με τη συνδρομή της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, αποτελεί μνημείο πνευματικής και εθνικής κληρονομιάς, με πλούσια ιστορία και ανεκτίμητα κειμήλια, συνεχίζοντας να στέκεται φάρος πίστης και παράδοσης για τη Θάσο.




Μήνυμα Μητροπολίτη Στεφάνου για την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Με αφορμή τη μεγάλη εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Στέφανος απηύθυνε συγκινητικό μήνυμα προς τους πιστούς, καλώντας τους να αναζητήσουν την προστασία και την παρηγοριά της Παναγίας.

Στο μήνυμά του, ο Σεβασμιώτατος υπενθύμισε τον σπουδαίο ρόλο της Παναγίας στη σωτηρία του ανθρώπινου γένους, αναφέροντας λόγια υμνογράφων, του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού και του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, που υμνούν τη Μετάστασή της και την αιώνια δόξα της. Τόνισε πως η Παναγία αποτελεί «προστασία, σκέπη και αιτία των αγαθών» για κάθε πιστό και ότι η παρουσία της στη ζωή των ανθρώπων είναι πηγή ελπίδας και δύναμης.

Ο Μητροπολίτης Στέφανος επισήμανε τους πνευματικούς και ηθικούς κινδύνους της σύγχρονης εποχής, καλώντας τους χριστιανούς να επιστρέψουν με ταπείνωση και μετάνοια στην Ορθόδοξη Εκκλησία, μετέχοντας στα μυστήρια και ζώντας με αγάπη και αλληλεγγύη.

Το μήνυμα κλείνει με θερμή δέηση προς την Παναγία:
να σπάσει «τα δεσμά της σκλαβιάς των ανθρώπων σε κάθε τι ξένο από την αγάπη του Θεού», να προστατεύει τις οικογένειες, τους φτωχούς, τους αδικημένους, τους ασθενείς, τους πληγέντες από φυσικές καταστροφές και όσους αγωνίζονται με κίνδυνο της ζωής τους.

«Παναγία μας, μη μας αφήσεις μόνους, μείνε μαζί μας», αναφέρει χαρακτηριστικά, εκφράζοντας την πίστη ότι η Μητέρα του Θεού παραμένει αδιάκοπη μεσίτρια και οδηγός των πιστών στον δρόμο της σωτηρίας.




Εκοιμήθη ο Αρχιμανδρίτης Ιερώνυμος Μάγγαλος – Θλίψη στην Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως

Με βαθιά οδύνη και σε κλίμα συγκίνησης, η Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως ανακοίνωσε την κοίμηση του Αρχιμανδρίτη Ιερωνύμου Μάγγαλου, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή την Τετάρτη 6 Αυγούστου 2025, σε ηλικία μόλις 47 ετών, έπειτα από μακρά ασθένεια.

Ο πολυσέβαστος κληρικός υπήρξε μία φωτεινή πνευματική παρουσία για την τοπική Εκκλησία και την κοινωνία, με πολυετή διακονία γεμάτη αγάπη, ταπείνωση και ανιδιοτέλεια. Χειροτονήθηκε διάκονος το 1997 και πρεσβύτερος το 2001, υπηρετώντας με συνέπεια και ζήλο το λειτούργημά του.

Πνευματικό αποτύπωμα και έργο ζωής

Από το 2012 ο μακαριστός πατήρ Ιερώνυμος υπηρέτησε στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Νέας Περάμου, τον οποίο αποπεράτωσε με προσωπικό αγώνα και βαθιά πίστη. Το έργο του ξεπερνούσε τα όρια της εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής. Υπήρξε πνευματικός στήριγμα για νέους και ηλικιωμένους, για πονεμένους και αναζητητές ελπίδας, κερδίζοντας την αγάπη και τον σεβασμό της τοπικής κοινωνίας.

Το τελευταίο αντίο

Η Εξόδιος Ακολουθία του θα τελεστεί την Παρασκευή 8 Αυγούστου 2025, στις 11:00 π.μ., στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Νέας Περάμου, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσοστόμου.

Το σκήνωμά του θα τεθεί σε λαϊκό προσκύνημα από την Πέμπτη 7 Αυγούστου στις 20:00, στον ίδιο ναό, προκειμένου οι πιστοί να του απευθύνουν τον τελευταίο ασπασμό. Το βράδυ της ίδιας ημέρας θα τελεστεί Ιερά Αγρυπνία.

Η ταφή θα πραγματοποιηθεί στα Κηπιά Παγγαίου, τον τόπο καταγωγής του, δίπλα στους γονείς του.

Απώλεια για την Εκκλησία

Η Ιερά Μητρόπολη Ελευθερουπόλεως κάνει λόγο για την απώλεια ενός άξιου, πνευματικού και αγαπητού κληρικού, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στον Χριστό και τους ανθρώπους.

«Η μνήμη του θα παραμείνει ζωντανή στις καρδιές των πιστών και των αδελφών του εν Κυρίω. Αιωνία του η μνήμη», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Η τοπική κοινωνία και η Εκκλησία πενθούν την απουσία ενός σεμνού εργάτη του Ευαγγελίου, του οποίου το έργο και το ήθος θα αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση για τις επόμενες γενιές.




Αφιέρωμα στους Αστέρες της Ψαλτικής Τέχνης από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής

Στο πλαίσιο του επετειακού εορτασμού των «Ελευθερίων» της Καβάλας, η Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου διοργανώνει την Πέμπτη 3 Ιουλίου 2025, στις 7:00 μ.μ., μια αφιερωματική μουσική εκδήλωση στον Ιερό Ναό Αγίου Αποστόλου Παύλου Καβάλας.

Η εκδήλωση τιτλοφορείται:
«ΑΣΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΑ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ»
και περιλαμβάνει «Φόρο Τιμής» σε τρεις κορυφαίους και αείμνηστους πρωτοψάλτες της τοπικής Εκκλησίας:

  • Ματθαίο Τσαμκιράνη

  • Ιωάννη Κλωναρίδη

  • Αθανάσιο Βασιλειάδη

Μουσική και μνήμη ως πράξη τιμής

Οι Βυζαντινοί Χοροί των μαθητών της Σχολής από την Καβάλα και τη Χρυσούπολη, υπό τη διεύθυνση των μουσικοδιδασκάλων τους, θα αποδώσουν ύμνους από χειρόγραφα των τιμωμένων ψαλτών, αναδεικνύοντας την τέχνη, το ύφος και το ήθος της ψαλτικής τους προσφοράς. Παράλληλα, θα ακουστούν ηχογραφημένα αποσπάσματα από ιερές ακολουθίες, ερμηνευμένα από τους τρεις σπουδαίους πρωτοψάλτες.

Μια πράξη ευγνωμοσύνης και ιστορικής μνήμης

Η Ιερά Μητρόπολη καλεί όλους τους πιστούς και φίλους της βυζαντινής μουσικής να παρευρεθούν, ώστε με την παρουσία τους να τιμήσουν τη μνήμη και την προσφορά των ιεροψαλτών που άφησαν ανεξίτηλο στίγμα στα αναλόγια των ναών και στην ψαλτική παράδοση της τοπικής Εκκλησίας.

«Η μνήμη τους ας είναι αιωνία και άληκτος», σημειώνεται στο κλείσιμο της ανακοίνωσης της Ιεράς Μητροπόλεως.




Εκκλησία με το όνομα του Αγίου Παϊσίου δημιουργείται στη Θάσο

Με συγκίνηση και χαρά ανακοινώθηκε από τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Παναγίας η έγκριση για την ανέγερση νέου Ιερού Ναού στη Θάσο, αφιερωμένου στον Όσιο Παΐσιο τον Αγιορείτη. Ο ναός θα ανεγερθεί στη Σκάλα Παναγίας (Χρυσή Αμμουδιά), σε οικόπεδο που ανήκει στον ιστορικό ναό της Παναγίας και θα αποτελέσει νέο πνευματικό φάρο για το νησί.

Έγκριση από την Ιερά Σύνοδο

Η μελέτη ανέγερσης εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Εκκλησιαστικής Αρχιτεκτονικής της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Όπως επισημαίνεται, το έργο φέρει την ευλογία και στήριξη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, κ. Στεφάνου, και αποτελεί αποτέλεσμα μεθοδικών ενεργειών της Τεχνικής Υπηρεσίας της Μητρόπολης και συνεργαζόμενων επιστημόνων.

Πνευματική και λειτουργική συνέχεια

Ο νέος ναός δεν στοχεύει μόνο στην εξυπηρέτηση των χιλιάδων προσκυνητών και τουριστών που επισκέπτονται την περιοχή κατά τη θερινή περίοδο, αλλά και στη μακροχρόνια ενίσχυση του πνευματικού ιστού της τοπικής κοινωνίας.

Η περιοχή της Σκάλας Παναγίας συνδέεται ήδη με τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ο οποίος έχει βαθιά ιστορική και λατρευτική σημασία για το νησί. Η προσθήκη ενός νέου ναού αφιερωμένου στον Όσιο Παΐσιο ενισχύει ακόμη περισσότερο τον πνευματικό χαρακτήρα της περιοχής.

Στενοί δεσμοί με τον Άγιο Παΐσιο

Η Θάσος έχει ιστορικά ισχυρούς δεσμούς με το Άγιον Όρος και ιδιαίτερα με τον Άγιο Παΐσιο. Πολλοί κάτοικοι του νησιού είχαν την ευλογία να τον γνωρίσουν προσωπικά κατά τη διακονία του στον Άθω, ενώ οι διδαχές του παραμένουν ζωντανές στις μνήμες των παλαιοτέρων.

Κάλεσμα στήριξης από το εκκλησιαστικό συμβούλιο

Το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Ιερού Ναού Παναγίας καλεί τους πιστούς να στηρίξουν το έργο με προσευχή, συμμετοχή και αγάπη, ώστε η νέα εκκλησία να αποτελέσει πηγή χάριτος, πνευματικής παρηγοριάς και συνάντησης με τον Θεό για κατοίκους και επισκέπτες.

Η ανέγερση του Ιερού Ναού του Οσίου Παϊσίου αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό σταθμό για τη θρησκευτική ζωή της Θάσου, ενισχύοντας το ήδη πλούσιο εκκλησιαστικό αποτύπωμα του νησιού.




Ο Απόστολος Παύλος, Ιδρυτής και Προστάτης μας

Με ιδιαίτερη πνευματική λαμπρότητα και κατάνυξη πανηγυρίζει η τοπική μας Εκκλησία τη μνήμη του Αποστόλου Παύλου, ιδρυτή και πολιούχου της, τιμώντας τη συμβολή του στη διάδοση του Ευαγγελίου και την πνευματική θεμελίωση των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος περιγράφει τον Παύλο ως «λειβάδι αρετών» και «παράδεισο πνευματικό», υμνώντας τη δράση και την ακλόνητη πίστη του μέσα από τις εγκωμιαστικές του ομιλίες. Ο Παύλος, με αποστολικό ζήλο και θυσιαστική αγάπη, διέδωσε το μήνυμα του Χριστού χωρίς διακρίσεις, «προς Έλληνες και βαρβάρους, σοφούς και ανοήτους», όπως ο ίδιος γράφει στην προς Ρωμαίους επιστολή του.

Ένας Απόστολος των Θλίψεων και της Αγάπης

Η ιεραποστολική πορεία του Παύλου χαρακτηρίστηκε από σωματικές κακουχίες και πνευματικούς αγώνες. Φυλακίσεις, μαστιγώσεις, λιθοβολισμοί, ναυάγια και απειλές, ήταν η καθημερινότητά του. Ωστόσο, τίποτα δεν στάθηκε ικανό να τον απομακρύνει από την αποστολή του: να μεταφέρει το φως της Αναστάσεως στα πέρατα του κόσμου.

Ο ίδιος ομολογεί την πνευματική του αγωνία για την πορεία των Εκκλησιών που ίδρυσε: «Ποιος ασθενεί και δεν ασθενώ; Ποιος σκανδαλίζεται και εγώ δεν φλέγομαι;». Η φροντίδα του για κάθε χριστιανό, η αδιάκοπη προσευχή και νηστεία του για τα πνευματικά του τέκνα, αποτελούν διαχρονικό παράδειγμα ποιμαντικής θυσίας.

Η Χάρις στην Αδυναμία

Κορυφαία στιγμή της θεολογικής του πορείας είναι η αποκάλυψη που δέχτηκε από τον ίδιο τον Χριστό, όταν ζήτησε να απαλλαγεί από μια προσωπική ασθένεια. «Αρκεί σοι η χάρις μου», ήταν η θεϊκή απάντηση. Η δύναμη του Θεού, φανερωμένη μέσα στην ανθρώπινη αδυναμία, καθίσταται έτσι ο πυρήνας του αποστολικού του μηνύματος.

Από το έτος 56 μ.Χ., η επιστολή του προς τους Κορινθίους διατηρεί αμείωτη τη ζωντάνια και τη θεολογική της ακρίβεια, καλώντας και εμάς σήμερα να αγκαλιάζουμε τις θλίψεις και τις δοκιμασίες, ώστε να αναπαυθεί εντός μας η χάρις του Χριστού.

Ο Απόστολος Παύλος, «ουρανοβάμων» και «σκάφος εκλογής», μας οδηγεί μέσα από τις γραφές του στον τρίτο ουρανό, και μας καλεί, με τη ζωή του, σε πίστη ζώσα, σε ταπείνωση και σε πνευματικό αγώνα.

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου
Ιερομόναχος Χρυσόστομος Ζαράρης




Πανήγυρις του Αποστόλου Παύλου στην Καβάλα

Με βαθιά συγκίνηση και πνευματική αγαλλίαση, η Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου τιμά και φέτος τη μνήμη του Αγίου ενδόξου και πανευφήμου Αποστόλου Παύλου, ιδρυτή της Τοπικής μας Εκκλησίας και φωτεινό στύλο της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Στέφανος, με εγκύκλιό του, καλεί το ποίμνιο σε πνευματική συστράτευση και συμπόρευση με το παράδειγμα του Αποστόλου των Εθνών. Ο Άγιος Παύλος, μαζί με τους συνοδούς του Σίλα, Τιμόθεο και Λουκά, αλλά και την Αγία Λυδία, πρώτη Ευρωπαία χριστιανή, ίδρυσαν τη χριστιανική κοινότητα στους αρχαίους Φιλίππους, φυτεύοντας τον σπόρο του Ευαγγελίου στην καρδιά της Μακεδονίας και της Ευρώπης.

Ο Σεβασμιώτατος αναφέρεται στην ταπείνωση, την πίστη και την υπέρτατη αγάπη του Αποστόλου Παύλου προς τον Χριστό, που τον κατέστησαν “σκεύος εκλογής” και άσβεστη φλόγα ευαγγελικής διακονίας. Όπως σημειώνει και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, “κανείς δεν αγάπησε τον Χριστό όπως ο Παύλος”, ενώ ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς χαρακτηρίζει τον Απόστολο “αρχιτέκτονα της ευσεβείας”.

Εορταστικές Εκδηλώσεις

Οι φετινές εκδηλώσεις συνδυάζουν τη θρησκευτική μνήμη με την ιστορική επέτειο της απελευθέρωσης της Καβάλας το 1913 και περιλαμβάνουν:

  • Σάββατο 28 Ιουνίου, 19:00: Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός και Ιερά Λιτανεία με την εικόνα του Αγίου Παύλου, από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό έως το Μνημείο Αφίξεως στην αρχαία Νεάπολη, με αρτοκλασία και θείο κήρυγμα.

  • Κυριακή 29 Ιουνίου, πρωί: Πανηγυρική Θεία Λειτουργία και Δοξολογία για την απελευθέρωση της Καβάλας.

  • Κυριακή 29 Ιουνίου, 21:00: Ιερά Αγρυπνία στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, στον τόπο όπου ιδρύθηκε η πρώτη χριστιανική Εκκλησία στην Ευρώπη. Η αγρυπνία θα τελεστεί χάρη στην παραχώρηση του χώρου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας.

Ο Σεβασμιώτατος απευθύνει εγκάρδια πρόσκληση σε όλους τους πιστούς να συμμετάσχουν στις λατρευτικές εκδηλώσεις, τιμώντας τον Απόστολο Παύλο και ενισχύοντας την πίστη τους μέσα από το παράδειγμά του.

Με πατρική αγάπη και τις ευλογίες του,

Ο Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως & Θάσου
+ Στέφανος




Διήμερος Εορτασμός για τον Απόστολο Παύλο στην Καβάλα

Με λαμπρότητα και θρησκευτική ευλάβεια θα τιμηθεί και φέτος στην Καβάλα η μνήμη του Αγίου Αποστόλου Παύλου, πολιούχου της πόλης και ιδρυτή της τοπικής Εκκλησίας, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου.

Οι εορταστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν το διήμερο 28 και 29 Ιουνίου 2025, με επίκεντρο τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου και τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων.

Λατρευτικό πρόγραμμα

Σάββατο 28 Ιουνίου 2025

  • Ώρα 19:00: Πανηγυρικός Εσπερινός.

  • Ώρα 20:30: Λιτανεία με τίτλο «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου», με τη συμμετοχή των Σωμάτων Ασφαλείας, της Φιλαρμονικής του Δ΄ Σώματος Στρατού και Πολιτιστικών Συλλόγων. Η λιτανεία θα διασχίσει τις οδούς Ομονοίας, Ίωνος Δραγούμη, Ελευθερίου Βενιζέλου και Κουντουριώτου, καταλήγοντας στο Μνημείο αφίξεως του Αποστόλου Παύλου στη Νεάπολη.

Κυριακή 29 Ιουνίου 2025

  • Ώρα 07:00: Όρθρος και Πανηγυρική Θεία Λειτουργία.

  • Ώρα 10:30: Δοξολογία για την επέτειο των «Ελευθερίων» της Καβάλας.

  • Ώρα 21:00: Υπαίθρια αγρυπνία προς τιμήν των Αγίων Αποστόλων επί των ερειπίων της Παλαιοχριστιανικής Α΄ Βασιλικής στους αρχαίους Φιλίππους (είσοδος από το αρχαίο θέατρο).

Συμμετοχές και μεταδόσεις

Κατόπιν προσκλήσεως του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φ.Ν.Θ. κ. Στεφάνου, και με άδεια της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα συμμετάσχουν οι Μητροπολίτες Ελασσώνος κ. Χαρίτων και Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.

Για την ομαλή διεξαγωγή των εκδηλώσεων έχει προβλεφθεί ο απαραίτητος συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων: Αντιπεριφέρειας, Δήμου, Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και Αστυνομικής Διεύθυνσης Καβάλας.

Όλες οι Ιερές Ακολουθίες θα μεταδοθούν ζωντανά μέσω YouTube από το επίσημο κανάλι της Μητρόπολης και την ιστοσελίδα www.im-philippon.gr.

Η Ιερά Μητρόπολη καλεί τους πιστούς να συμμετάσχουν στις εορταστικές εκδηλώσεις, τιμώντας τη μνήμη του Αποστόλου Παύλου, του φωτιστή της Μακεδονικής γης.




Θάσος: Δύο παρακλήσεις για τη στήριξη των μαθητών στις Πανελλαδικές

Με πνευματική στήριξη και προσευχή συνοδεύει η Θάσος τους μαθητές και τις μαθήτριες του νησιού που ετοιμάζονται να δώσουν τη μάχη των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ο ιερός ναός της Παναγίας Θάσου ανακοίνωσε τη διοργάνωση δύο ιερών παρακλήσεων, με σκοπό την ενίσχυση των υποψηφίων σε αυτή τη σημαντική δοκιμασία της ζωής τους.

Η ανακοίνωση της εκκλησιαστικής κοινότητας τονίζει ότι:

«Εν όψει της ενάρξεως των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή των μαθητών της νήσου Θάσου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, πραγματοποιήθηκαν δύο (2) ιερές ακολουθίες της Παράκλησης προς την Υπεραγία Θεοτόκο, υπέρ φωτισμού, ενισχύσεως και ευοδώσεως των κόπων της μαθητιώσας νεολαίας μας».

Πιο αναλυτικά:

  • Τη Δευτέρα 27 Μαΐου 2025, στις 18:00, τελέστηκε Ιερά Παράκληση στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Νικολάου Λιμένα, για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Λιμένα.

  • Την Πέμπτη 29 Μαΐου 2025, επίσης στις 18:00, τελέστηκε αντίστοιχη Παράκληση στον Ιερό Ενοριακό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Λιμεναρίων, για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Λιμεναρίων.

Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται να ενισχύσει ηθικά και πνευματικά τα παιδιά του νησιού, με την εκκλησία να τονίζει:

«Τα παιδιά μας αποτελούν την ελπίδα και το μέλλον του τόπου μας. Η προσευχή και η ευχή όλων μας τα συνοδεύουν σε αυτή τη σημαντική δοκιμασία της ζωής τους, με την ελπίδα να επιτύχουν τους στόχους και τα όνειρά τους».

Μια συγκινητική πράξη στήριξης, που υπογραμμίζει τη σημασία της τοπικής κοινωνίας στην ενδυνάμωση των νέων στον δρόμο προς την επίτευξη των στόχων τους.




Θεία Λειτουργία για τους Μαθητές Εξετάσεων στον Μητροπολιτικό Ναό Δράμας

Η Ιερά Μητρόπολη Δράμας ανακοίνωσε ότι την Τρίτη 13 Μαΐου, το βράδυ, θα τελεστεί Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Μητροπολιτικό Ναό της πόλης, υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Δράμας κ.κ. Δωροθέου, με στόχο την πνευματική ενίσχυση των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου που προετοιμάζονται για τις ενδοσχολικές και Πανελλαδικές εξετάσεις.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ποιμαντικής μέριμνας της τοπικής Εκκλησίας για τη μαθητική κοινότητα και την ενίσχυση των νέων ανθρώπων σε μια κρίσιμη και αγχωτική περίοδο της ζωής τους.

Συμμετοχή της Βυζαντινής Χορωδίας του Μουσικού Σχολείου

Τη Θεία Λειτουργία θα κοσμήσει με την παρουσία της η Βυζαντινή Χορωδία του Μουσικού Σχολείου Δράμας, προσδίδοντας κατανυκτικό χαρακτήρα στην ακολουθία μέσα από ύμνους της Ορθόδοξης παράδοσης.

Η Μητρόπολη καλεί γονείς, καθηγητές και μαθητές να συμμετάσχουν στην πνευματική αυτή ευκαιρία, επισημαίνοντας τη σημασία της προσευχής, της ψυχικής ενίσχυσης και της ελπίδας μπροστά στις απαιτήσεις των εξετάσεων.




Δωρεά Ιστορικών Αντικειμένων στο Εκκλησιαστικό Κειμηλιαρχείο της Μητρόπολης Φιλίππων

Σημαντική δωρεά προς τη Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, εμπλουτίζοντας περαιτέρω το Εκκλησιαστικό Κειμηλιαρχείο της περιοχής. Ο κ. Γεώργιος Τούμπτης, συγγενής του μακαριστού και πρώτου Μητροπολίτη Φιλίππων Χρυσοστόμου Χατζησταύρου, προσέφερε προσωπικά αντικείμενα και βιβλία μεγάλης ιστορικής και πνευματικής αξίας.

Τι περιλαμβάνει η δωρεά

Η δωρεά περιλαμβάνει:

  • Προσωπογραφία σε καμβά του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου.

  • Τιμητικό Τόμο “Επί τω Ιωβηλαίω” του Χρυσοστόμου.

  • Τετράτομη έκδοση «Τα Πεπραγμένα» της Αρχιεπισκοπίας του Χρυσοστόμου Β’.

  • Έντυπη έκδοση «Χρυσόστομος ο Σμύρνης» (1934), αφιερωμένη στη μνήμη του μαρτυρικού Ιεράρχη.

Τα αντικείμενα αυτά προέρχονται από την προσωπική συλλογή του αειμνήστου πρώην πρωθιεράρχου της Καβάλας και έχουν ανεκτίμητη αξία για την τοπική εκκλησιαστική ιστορία.

Σημασία της προσφοράς

Η Μητρόπολη τόνισε ότι η συλλογή αποτελεί καρπό της εκατονταετούς προσπάθειας διατήρησης της πολιτιστικής και εκκλησιαστικής κληρονομιάς της περιοχής. Ο Χρυσόστομος, μαζί με τους Μητροπολίτες Αλέξανδρο (Καντώνη) και Προκόπιο (Τσακουμάκα), σφράγισαν με την προσφορά τους την πνευματική ταυτότητα του τόπου.

Η δωρεά εντάσσεται στο πλαίσιο της ανάδειξης του νέου Εκκλησιαστικού Κειμηλιαρχείου, το οποίο στεγάζεται σε ανακαινισμένο κτήριο στην Καβάλα και σύντομα θα λειτουργήσει ως Χώρος Έκθεσης Ιερών Κειμηλίων και Χώρος Εκδηλώσεων.

Συγκίνηση και αποδοχή

Η δωρεά έγινε με ιδιαίτερη συγκίνηση από τον κ. Τούμπτη, ο οποίος δήλωσε ότι επιθυμεί με αυτό τον τρόπο να τιμήσει τη μνήμη του μεγάλου προκατόχου του και να προσφέρει τα τεκμήρια αυτά στην τοπική εκκλησία και κοινωνία.

Η Μητρόπολη εξέφρασε δημόσια τις θερμές ευχαριστίες της για αυτή την πολύτιμη προσφορά, η οποία ενισχύει σημαντικά την αποστολή της διατήρησης και ανάδειξης της τοπικής ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.




Η Ευρωπαϊκή Χορωδία του Μουσικού Σχολείου Καβάλας συμμετέχει στα Εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου

Με σεβασμό στην παράδοση και το πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας, το Μουσικό Σχολείο Καβάλας, στο πλαίσιο της παιδαγωγικής και κοινωνικής του αποστολής, θα δώσει φέτος δυναμικό «παρών» στις εκκλησιαστικές εκδηλώσεις της Μεγάλης Παρασκευής, 18 Απριλίου 2025.

Η Ευρωπαϊκή Χορωδία του Σχολείου, υπό τη διεύθυνση της μουσικού Κωνσταντίας Κύπρου, θα πλαισιώσει τους Ιερούς Χορούς των Ψαλτών στην ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στον Ιερό Ναό Αγίου Παύλου Καβάλας, στις 19:00.

Η συμμετοχή των μαθητών δεν θα περιοριστεί μόνο εντός του ναού. Μετά το πέρας της ακολουθίας, η Ευρωπαϊκή Χορωδία θα συνοδεύσει την πομπή του Επιταφίου στη λιτανεία προς τον Δημοτικό Κήπο Καβάλας, όπου παραδοσιακά συναντώνται οι Επιτάφιοι των ενοριών της πόλης.

Η εκδήλωση θα κορυφωθεί με την υπαίθρια υμνολογία των εγκωμίων στον Δημοτικό Κήπο, όπου οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου θα προσφέρουν μια μοναδική μουσική εμπειρία με κατάνυξη, σεβασμό και καλλιτεχνική αρτιότητα.

Η συμμετοχή αυτή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής και πνευματικής καλλιέργειας των μαθητών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τον δεσμό του Σχολείου με την τοπική κοινωνία, αναδεικνύοντας το σημαντικό του ρόλο στην πολιτιστική ζωή της Καβάλας.




Σε κλίμα κατάνυξης η Ακολουθία των Παθών στην Κομοτηνή

Με δέος και κατάνυξη τελέστηκε η Ακολουθία των Αγίων και Αχράντων Παθών του Κυρίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Κομοτηνή, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, 17 Απριλίου. Της ακολουθίας χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων, ο οποίος ευχήθηκε στο εκκλησίασμα Καλή Ανάσταση.

Η Ακολουθία των Παθών, με τα 12 Ευαγγελικά αναγνώσματα, ζωντανεύει συγκλονιστικά τα γεγονότα από τον Μυστικό Δείπνο μέχρι τη Σταύρωση και την Ταφή του Κυρίου, θυμίζοντας σε όλους τον δρόμο του Χριστού προς το Εκούσιο Πάθος. Πλήθος πιστών κατέκλυσε τον ναό, ενώ παρόντες ήταν και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και πολιτικής σκηνής, όπως ο βουλευτής Ροδόπης Ευριπίδης Στυλιανίδης, ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Μανώλης Ταπατζάς και ο Δήμαρχος Κομοτηνής Γιάννης Γκαράνης.

Μεγάλη Παρασκευή: Περιφορές Επιταφίων σε όλη την Κομοτηνή

Η Ιερά Μητρόπολη Μαρωνείας και Κομοτηνής έχει προγραμματίσει για σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή, σειρά κατανυκτικών τελετών:

  • 17:00 – Περιφορά Επιταφίου στο Δημοτικό Κοιμητήριο

  • 18:00 – Περιφορά Επιταφίου στις Φυλακές Κομοτηνής

  • 19:00 – Ακολουθία Ιερού Επιταφίου στον Καθεδρικό Ναό

  • 21:00 – Έξοδος και Δέηση στο Ηρώο με συμμετοχή όλων των Επιταφίων των ενοριών της πόλης

Συγκλονιστική εγκύκλιος του Μητροπολίτη Παντελεήμονα

Με ιδιαίτερο πνευματικό και συναισθηματικό βάθος, ο Μητροπολίτης Παντελεήμων απηύθυνε εγκύκλιο με αφορμή τη Μεγάλη Παρασκευή, χαρακτηρίζοντας την ημέρα ως «τη δική μας κατάρα και ντροπή». Μίλησε για την προδοσία του ανθρώπου απέναντι στην άπειρη Αγάπη του Θεού, την οποία ανταπέδωσε με τον Σταυρό, αλλά και για τη Νίκη του Χριστού με την Ανάσταση.

«Η σημερινή ημέρα», τόνισε ο Μητροπολίτης, «είναι η δική μας Μεγάλη Παρασκευή, που πρέπει να βιωθεί όχι ως τέλος, αλλά ως αρχή για μια φωτεινή, αναστάσιμη ζωή». Κάλεσε τους πιστούς να αφήσουν πίσω τους το “εγώ”, να ενώσουν τον δικό τους πόνο με τα Πάθη του Χριστού και να προστρέξουν στην Ανάσταση με συγχώρεση, ελπίδα και πίστη.

Η εγκύκλιος του κ. Παντελεήμονα υπενθυμίζει την ουσία της Μεγάλης Εβδομάδας: την ταπείνωση, την αυτοθυσία και τη θεία Αγάπη που νικά ακόμη και τον θάνατο. Με τις εκδηλώσεις κορύφωσης του Θείου Δράματος να συνεχίζονται, η Κομοτηνή βαδίζει προς την Ανάσταση με την ευλογία και καθοδήγηση της τοπικής Εκκλησίας.

Καλή Ανάσταση!




Μεγάλη Παρασκευή: Ο Επιτάφιος, τα Εγκώμια και η κατανυκτική πορεία προς την Ανάσταση

Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η πλέον κατανυκτική ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας. Η Εκκλησία τιμά και θυμάται τα Άγια Πάθη του Χριστού, την Σταύρωση, την Ταφή και την κάθοδό Του στον Άδη. Είναι η ημέρα του πένθους και της σιωπής, της εσωτερικής περισυλλογής και του θείου δράματος που κορυφώνεται, λίγο πριν την Ανάσταση.

Ο στολισμός του Επιταφίου

Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής, στις εκκλησίες όλης της χώρας, γυναίκες και πιστοί στολίζουν με ευλάβεια τον Επιτάφιο με άνθη της άνοιξης, λουλούδια και μυρωδικά. Σχηματίζουν ένα ανθοστόλιστο κουβούκλιο, όπου θα τοποθετηθεί το ιερό ύφασμα με την απεικόνιση του νεκρού Ιησού – το Επιτάφιο Σώμα.

Αυτή η διαδικασία, γεμάτη αφοσίωση και δάκρυα, αποτελεί ιερή παράδοση σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και ενώνει γενιές πιστών με την κοινή μνήμη του Θείου Πάθους.

Η Αποκαθήλωση και η υμνολογία της Ταφής

Μετά τις Μεγάλες Ώρες, ακολουθεί ο Εσπερινός της Αποκαθηλώσεως, κατά τον οποίο ο Εσταυρωμένος κατεβαίνει από τον Σταυρό και τοποθετείται στον Επιτάφιο. Το απόγευμα, ψάλλεται ο Όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου.

Η υμνολογία αυτής της ακολουθίας είναι αφιερωμένη στην Ταφή του Χριστού και την κάθοδό Του στον Άδη. Ο Ιησούς, με το σώμα Του νεκρό και την ψυχή ενωμένη με τη Θεότητά Του, νικά τον θάνατο, συντρίβει τον Άδη και απελευθερώνει τις ψυχές των νεκρών.

Τα Εγκώμια – Λαϊκή ψυχή και θεία ποίηση

Κατά τη διάρκεια της ακολουθίας, ψάλλονται σε τρεις στάσεις τα Εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου, μικρά τροπάρια άγνωστου ποιητή που εκφράζουν βαθύ πένθος και πίστη. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν:

  • «Η ζωή εν τάφω…» – η απορία του κόσμου μπροστά στον θάνατο του Ζώντος Θεού.

  • «Άξιον εστί μεγαλύνειν…» – ύμνος της Θεοτόκου και των πιστών στον Εσταυρωμένο.

  • «Αι γενεαί πάσαι…» – ένα παγκόσμιο πένθος για τον θάνατο του Λυτρωτή.

  • «Ω γλυκύ μου Έαρ…» – ο συγκλονιστικός θρήνος της Παναγίας προς τον νεκρό Υιό της.

Τα Εγκώμια ψάλλονται με μελωδικότητα και κατάνυξη, συνοδευόμενα από πομπή με τον Επιτάφιο γύρω από τον ναό ή στους δρόμους της ενορίας, ενώ πιστοί ακολουθούν με κεριά αναμμένα σε απόλυτη σιωπή και προσευχή.

Έθιμα και βιώματα σε όλη την Ελλάδα

Από την Ήπειρο ως την Κρήτη και από τις Κυκλάδες ως τη Θράκη, το λαϊκό βίωμα της Μεγάλης Παρασκευής παραμένει ζωντανό. Κοπέλες ντύνονται στα μαύρα και θρηνούν, παιδιά ραίνουν τον Επιτάφιο με ροδοπέταλα, ενώ σε κάποιες περιοχές τραγουδιέται το “Μοιρολόι της Παναγίας” μπροστά στο Κουβούκλιο.

Η ατμόσφαιρα της ημέρας είναι μοναδικά κατανυκτική. Είναι η μέρα του Θρήνου και της Ελπίδας, της νεκρικής σιγής λίγο πριν την κοσμογονική Αναστάσιμη χαρά.

Η Μεγάλη Παρασκευή δεν είναι απλώς μνήμη. Είναι συμμετοχή στο Πάθος, ελπίδα στην Ανάσταση και υπόσχεση ζωής αιώνιας.




Το Άγιο Φως θα φτάσει και φέτος σε όλη την Ελλάδα με ειδικές πτήσεις της AEGEAN και της Olympic Air

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το Άγιο Φως θα ταξιδέψει από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα και από εκεί θα μεταφερθεί σε όλη την ελληνική επικράτεια μέσω προγραμματισμένων και έκτακτων πτήσεων της AEGEAN και της Olympic Air, το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου.

Η άφιξή του στην Ελλάδα αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, με μέριμνα της ελληνικής κυβέρνησης. Στη συνέχεια, μέσω αεροπορικών δρομολογίων θα διανεμηθεί σε 8 περιοχές της χώρας.

Αναλυτικά οι πτήσεις του Μεγάλου Σαββάτου:

  • Αθήνα – Ζάκυνθος | ΟΑ 052 | 19:40 – 21:00

  • Αθήνα – Θεσσαλονίκη | A3 126 | 19:45 – 20:40

  • Αθήνα – Ιωάννινα | A3 166 | 20:10 – 21:25

  • Αθήνα – Καλαμάτα | A3 232 | 20:30 – 21:25

  • Αθήνα – Λήμνος | A3 266 | 19:45 – 20:45

  • Αθήνα – Σαντορίνη | A3 360 | 20:30 – 21:25

  • Αθήνα – Χανιά | ΟΑ 3000 | 19:30 – 20:30 (έκτακτη πτήση)

  • Αθήνα – Λάρισα | ΟΑ 3001 | 19:30 – 20:40 (έκτακτη πτήση)

Η παράδοση του Αγίου Φωτός στις κατά τόπους Μητροπόλεις είναι μία συγκινητική τελετουργία που ενώνει πνευματικά τον ελληνικό λαό τη βραδιά της Ανάστασης, μεταφέροντας το μήνυμα της ελπίδας και της Ανάστασης του Κυρίου σε κάθε γωνιά της χώρας.

Η AEGEAN και η Olympic Air, σταθερά τα τελευταία χρόνια, στηρίζουν αυτή την υψηλού συμβολισμού πρωτοβουλία, εξασφαλίζοντας την άμεση και ασφαλή μεταφορά του Αγίου Φωτός ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας.




Το μήνυμα του Μητροπολίτη Στεφάνου για τη Μεγάλη Παρασκευή: Ο Σταυρός ως πηγή ζωής

Το σύγχρονο χάος και η εμπλοκή της ανθρώπινης ζωής μέσα στα γρανάζια της παγκοσμιότητος και του συγκρητισμού, μας οδηγούν στο αδιέξοδο της καταστροφής κάθε υγιούς ιδεώδους και κάθε ελπιδοφόρας ανατολής για ζωή, για αγάπη, για κοινωνία, για φιλανθρωπία, για ειρήνη, για αλληλεγγύη, για πρόοδο και συνεργασία.

Αναλυτικά ο Μητροπολίτης Στέφανος αναφέρει:

«Επότισαν με ξίδι την πηγή των γλυκών νερών, κι’ ακόμη επότισαν με χολή εκείνον που το Μάννα έβρεξε, και από την πέτρα έβγαλε νερό.

Με καλάμι την κεφαλή του εκτύπησαν και υπέγραψε την εξορία των εχθρών.

Γυμνός στον Σταυρό απλώθηκε και εγύμνωσε από την ζωή τους κακούς, και τους εγελοιοποίησε σε ζωντανούς και πεθαμένους.

Απ’ το Σταυρό τον κατέβασαν και με σεντόνι τον ετύλιξαν, τον έβαλαν στον Τάφο για να πανηγυρίζη ο Αδάμ»
(Κοντάκιο αγίου Ρωμανού του μελωδού).

Ο Σεβασμιώτατος αναφέρεται και στον άγιο Ρωμανό τον Μελωδό, «τον άριστο μουσουργό και ποιητή της Εκκλησίας, που συνέγραψε πλήθος ύμνων με μοναδικό τρόπο, μεταφέροντας τη συγκλονιστική εκείνη στιγμή επάνω στον Γολγοθά, μπροστά στους πιστούς του ανθρώπινου εξευτελισμού και της απαξίας ενός κόσμου ξένου προς την ανθρωπιά και την αυτοεκτίμηση».

Μέσα από το λόγο του, φωτίζεται ο Σταυρός ως κορυφαίο γεγονός αγάπης και λύτρωσης:

«Εκεί που κάθε οποιαδήποτε αξία έπαυσε να υφίσταται, καθώς όλη η ανθρωπότητα υποδουλωμένη από τον αρχέκακο όφι, τον διάβολο, και τους ανθρώπους της ανομίας, εσταύρωσε τον Κύριο της δόξης, τον αναμάρτητο Ιησού Χριστό, που σαρκώθηκε επί της γης για την σωτηρία μας και την επαναφορά μας εις τον αρχαίον κάλλος της εικόνος…».

Παραπέμπει ακόμη στον Άγιο Κοσμά τον Ποιητή, τον Απόστολο Παύλο, και τους αγίους Πατέρες της Εκκλησίας, υπογραμμίζοντας ότι η σταυρική θυσία του Χριστού είναι ο δρόμος της όντως ελευθερίας.

Συγκλονιστικά είναι τα λόγια:

«Αληθινά, αυτός ήταν Υιός του Θεού (Ματθ. 27, 54),

ΟΤΑΝ στο όνομα κάθε δικαιωματισμού και ηθικής και οποιασδήποτε μαζικής διαμαρτυρίας, όπως συμβαίνει κάθε τόσο στις ημέρες μας, εκεί επάνω στον γολγοθά δεν βρέθηκε ούτε ένας να ξεφωνήσει, και να αναλάβη κάποια ευθύνη μπροστά στο μοναδικό και σατανικό εκείνο έγκλημα».

Καθώς η Μεγάλη Παρασκευή υπενθυμίζει την κορύφωση του Θείου Δράματος, ο Σεβασμιώτατος απευθύνει πνευματική προτροπή:

«Ας καθαρίσουμε την διάνοιά μας από κάθε κακή σκέψη, ας βαδίσουμε μαζί με αυτόν, και ας σταυρωθούμε μαζί του και για χάρη του ας νεκρώσουμε τους εαυτούς μας ως προς τις θανατηφόρες πονές της ζωής, για να ζήσουμε αιώνια μαζί του».

(Τροπάριο του όρθρου της Μ. Δευτέρας)

Και καταλήγει με την ευχή του:

«Ευχέτης προς τον Σταυρωθέντα, Παθόντα και Ταφέντα υπέρ ημών Κύριον Ιησούν Χριστόν,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ +Ο ΦΙΛΙΠΠΩΝ, ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ & ΘΑΣΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ.»




Πάσχα της ελπίδας και της μεταμόρφωσης – Το μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη

Ένα βαθιά θεολογικό, αλλά και εμποτισμένο με πανανθρώπινα νοήματα μήνυμα απηύθυνε για την Ανάσταση του Κυρίου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, υπενθυμίζοντας πως το Πάσχα δεν είναι απλώς μια εορταστική περίοδος, αλλά το απόλυτο γεγονός ελευθερίας, νίκης κατά του θανάτου και προσδοκίας για αιωνιότητα.

«Η Ανάστασις δεν είναι ανάμνησις ενός γεγονότος από το παρελθόν, αλλά ‘καλή αλλοίωσις’ της υπάρξεώς μας», τόνισε ο Πατριάρχης, υπογραμμίζοντας πως η Αναστάσιμη χαρά αγκαλιάζει τον άνθρωπο ολόκληρο — όχι μόνο στη θρησκευτική του διάσταση, αλλά και στην υπαρξιακή του ταυτότητα.

Η θριαμβευτική δύναμη της ζωής έναντι του θανάτου

Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως αναφέρθηκε στο «μέγα θαύμα» της Ανάστασης, όχι μόνο ως θεολογικό θεμέλιο της Εκκλησίας, αλλά και ως αιώνιο μήνυμα ελπίδας και ανατροπής κάθε καταναγκασμού που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος.

«Η έγερσις του Κυρίου αποτελεί τον πυρήνα του Ευαγγελίου, το σταθερόν σημείον αναφοράς όλων των κειμένων της Καινής Διαθήκης», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ελευθερία χωρίς Χριστό δεν υφίσταται

Ασκώντας έμμεσα αλλά σαφώς κριτική στο πνεύμα της εποχής, ο Πατριάρχης επεσήμανε ότι η Ανάσταση υπενθυμίζει σε κάθε εποχή πως δεν υπάρχει πραγματική ελευθερία χωρίς Θεό, χωρίς την «ελπιδοφόρα Ανάστασιν του Σωτήρος».

Αναφερόμενος στις διαχρονικές προκλήσεις της πίστης και στα ρεύματα που απορρίπτουν τη θεότητα, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος προειδοποίησε:

«Το μυστήριον της Αναστάσεως συνεχίζει να κλονίζει τις θετικιστικές βεβαιότητες των αρνητών του Θεού… Δεν υπάρχει αληθινή ελευθερία χωρίς Ανάσταση, χωρίς προοπτική αιωνιότητος».

Μήνυμα ενότητας και αγάπης στον σύγχρονο κόσμο

Το πασχαλινό μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη επεκτείνεται και στη θεολογική διάσταση της ενότητας των χριστιανών, τονίζοντας πως η κοινή πορεία προς τη Θεία Δόξα περνά μέσα από τη συνέχιση της παράδοσης της Εκκλησίας και όχι από την αποκοπή της.

Ο φετινός εορτασμός συμπίπτει με τη 1700ή επέτειο της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου της Νικαίας, γεγονός που ο Πατριάρχης συνδέει με την ανάγκη για επιστροφή στην αυθεντική πίστη και ουσιαστική κατανόηση της συνοδικότητας της Εκκλησίας.

Πάσχα: Η εορτή της ζωής και της μεταμόρφωσης

«Το Πάσχα είναι εορτή ελευθερίας και νίκης κατά των αλλοτριωτικών δυνάμεων»,

τονίζει ο Παναγιώτατος, προσκαλώντας όλους να συμμετάσχουν στο φως της Ανάστασης, όχι μόνο με λόγια αλλά με έργα πίστης, αγάπης και αφοσίωσης.

Με αναφορές στην Καινή Διαθήκη και στους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης καλεί σε ενότητα, πνευματική αφύπνιση και επιστροφή στην ελπίδα.

«Χριστός Ανέστη!»
Με αυτό το αναστάσιμο μήνυμα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος ολοκληρώνει την πασχαλινή του εγκύκλιο, καλώντας όλους σε μια νέα αρχή – μια αρχή φωτός, ελευθερίας και θείας χαράς.

Ο Κωνσταντινουπόλεως, διάπυρος προς Χριστόν Αναστάντα ευχέτης πάντων υμών.




Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος: Το ιατρικό ανακοινωθέν του «Ευαγγελισμού» για την κατάσταση της υγείας του

Το πρώτο ιατρικό ανακοινωθέν για την κατάσταση της υγείας του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου εξέδωσε σήμερα το πρωί το νοσοκομείο Ευαγγελισμός.

Υπενθυμίζεται ότι ο 95χρονος ιεράρχης νοσηλευόταν σε νοσοκομείο των Τιράνων λόγω εποχικής γρίπης. Ωστόσο χθες η υγεία του επιδεινώθηκε και γι’ αυτό το λόγο αποφασίστηκε να μεταφερθεί στον Ευαγγελισμό με αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας.

Σήμερα, όπως προαναφέρθηκε, το νοσοκομείο εξέδωσε το πρώτο ιατρικό ανακοινωθέν για την κατάσταση της υγείας του στο οποίο αναφέρεται πως βρίσκεται σε σταθερή κατάσταση.

Το ιατρικό ανακοινωθέν για τον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο

«Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιος εισήχθη στις 3 Ιανουαρίου 2025, κατά τη γενική εφημερία του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός. Η κατάσταση της υγείας του, παρά το ήδη επιβαρυμένο ιατρικό ιστορικό του, κρίνεται σταθερή και παρακολουθείται στενά από την ιατρική ομάδα του Νοσοκομείου υπό την καθοδήγηση της Καθηγήτριας Πνευμονολογίας και Εντατικής Θεραπείας κας Αναστασίας Κοτανίδου. Ο Μακαριώτατος υποβάλλεται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις και λαμβάνει την ενδεδειγμένη φροντίδα».

iefimerida.gr




Αρχιεπίσκπος Ιερώνυμος Β’ | Διδάκτορας Δ.Π.Θ.

Στην Καβάλα, την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β’ αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ.). Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία πλήθους κόσμου, ανάμεσα στους οποίους πολιτικοί, κληρικοί, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι τοπικών αρχών.

Την εκδήλωση προλόγισε ο Πρύτανης του Δ.Π.Θ., καθηγητής Φώτιος Μάρης, ο οποίος εξήρε την προσφορά του Αρχιεπισκόπου στην Ορθόδοξη Εκκλησία και την κοινωνία, ακολουθούμενος από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών, καθηγητή Κωνσταντίνο Ταρχανίδη. Ο καθηγητής Δημήτριος Μπαντέκας, από το Τμήμα Φυσικής, παρουσίασε το έργο του τιμωμένου, ενώ ο Πρόεδρος του Τμήματος, αν. καθηγητής Νικόλαος Βορδός, ανέγνωσε το ψήφισμα και παρέδωσε στον Αρχιεπίσκοπο τα τιμητικά διασήματα.

Η τελετή είχε ως κεντρικό γεγονός την ομιλία του Αρχιεπισκόπου με θέμα «Ο κόσμος ως έκπληξη», η οποία πρόσφερε μια θεολογική ανάλυση της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, στο πλαίσιο της Ορθόδοξης Θεολογίας. Ο Ιερώνυμος τόνισε τη θεμελιώδη σημασία της ύλης στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αναδεικνύοντας την έννοια της ενσάρκωσης του Χριστού ως κεντρικό σημείο της θεολογίας και της λατρείας της Εκκλησίας. Υπογράμμισε ότι η ύλη, όντας δημιούργημα του Θεού, δεν απορρίπτεται ούτε υπερτονίζεται, αλλά αναγνωρίζεται ως μέσο που οδηγεί τον άνθρωπο στη θεϊκή αλήθεια.

Στην ιστορική αναδρομή που έκανε, αναφέρθηκε στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, και ειδικά στους Ίωνες φυσικούς φιλοσόφους, τον Αριστοτέλη, τον Δημόκριτο και τον Πλάτωνα, οι οποίοι επιδίωξαν να κατανοήσουν τον κόσμο. Παράλληλα, σημείωσε ότι η επιστημονική έρευνα μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει οριστικές απαντήσεις για την προέλευση του κόσμου, δείχνοντας έτσι την ανάγκη για ανοιχτό διάλογο μεταξύ θρησκείας και επιστήμης.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος επεσήμανε τον ρόλο των θρησκειών στην καθοδήγηση του ανθρώπου για την κατανόηση της φύσης και της ύπαρξης. Όπως υποστήριξε, η Ορθόδοξη θεολογία βλέπει τον κόσμο όχι ως τυχαίο γεγονός, αλλά ως δημιούργημα του Τριαδικού Θεού, που βασίζεται στην αγάπη και την ελευθερία. Ο Θεός δεν μπορεί να αποδειχθεί με επιστημονικούς όρους, τόνισε, καθώς αυτό θα τον υποβίβαζε σε επίπεδο είδωλου.

Η ομιλία του ολοκληρώθηκε με μια ενδιαφέρουσα αναφορά στην εξέλιξη της αντίληψης για τη δημιουργία του κόσμου από τον Μεσαίωνα έως τη σύγχρονη εποχή, επισημαίνοντας τη μετάβαση από τη θεοκρατία στην ανθρωποκρατία, και την επίδραση του Διαφωτισμού και της φιλοσοφίας του Νίτσε, έως τη σημερινή τεχνολογική εποχή του «μετανθρώπου».

Η τελετή αποτέλεσε ένα σημαντικό γεγονός για την ακαδημαϊκή κοινότητα και ανέδειξε τον συνεχιζόμενο διάλογο ανάμεσα στη θρησκεία και την επιστήμη, όπως και τον καθοριστικό ρόλο της θεολογίας στην κατανόηση της φύσης και της ανθρώπινης ύπαρξης.




Επίσκεψη του Επισκόπου Θεσπιών κ. Παύλου στον Δήμαρχο Θάσου

Σήμερα, Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024, επισκέφθηκε τη Νήσο Θάσο και τον Δήμαρχο Θάσου κ. Ελευθέριο Κυριακίδη ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θεσπιών κ. Παύλος, συνοδευόμενος από τον Πανοσιολογιότατο Αρχιερατικό Επίτροπο Θάσου Αρχιμανδρίτη κ. Παντελεήμων. Η παρούσα ήταν η πρώτη επίσκεψη του Θεοφιλέστατου Επισκόπου Θεσπιών κ. Παύλου στην Θάσο μετά την ανάληψη των επίσημων καθηκόντων του ως Επίσκοπος Θεσπιών και βοηθός του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κκ. Ιερώνυμου. Στην συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε σε εγκάρδιο κλίμα στο Γραφείο του  Δημάρχου Θάσου, παρουσία του Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών κ. Ιωάννη Γεωργίου και του Προέδρου του Δημοτικού Λιμεντικού Ταμείου Θάσου κ. Δημητρίου Μανίτσα, συζητήθηκαν εκκλησιαστικά θέματα που αφορούν το Νησί της Θάσου.

Ο Δήμαρχος Θάσου, σε ανάμνηση της επισκέψεως του Επισκόπου Θεσπιών κ. Παύλου στο Δήμο της Θάσου, του πρόσφερε ένα αντίγραφο αρχαίου νομίσματος της Θάσου. Μετά το πέρας της συνάντησης ο Δήμαρχος Θάσου κ. Ελευθέριος Κυριακίδης δήλωσε: «Με μεγάλη χαρά υποδεχθήκαμε στην έδρα του Δήμου τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Θεσπιών κ. Παύλο, ο οποίος άφησε το στίγμα του στην περιοχή μας. Του ευχόμαστε υγεία, μακροημέρευση και δύναμη στα νέα του πλέον καθήκοντα πλησίον του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κκ. Ιερώνυμου, αισθανόμενοι βαθύτατη υπερηφάνεια».




Άξιον Εστί: Η ιστορία της εικόνας που έφτασε από το «περιβόλι της Παναγίας» στην Αθήνα

Άλλες επτά φορές στο παρελθόν και με τιμές αρχηγού κράτους η έξοδος της εικόνας «Άξιον Εστί» από το Άγιον Όρος – Η ιστορία της και γιατί πήρε την ονομασία «Άξιον Εστί»

Στη Μητρόπολη Αθηνών βρίσκεται από χθες η εικόνα της Παναγίας «Άξιον Εστί» από το Άγιον Όρος και πλήθος κόσμου συρρέει από τα ξημερώματα της Πέμπτης για να προσκυνήσει. Η συγκεκριμένη εικόνα της Παναγίας βρίσκεται σήμερα στο Ιερό Σύνθρονο του Ναού του Πρωτάτου, στις Καρυές του Αγίου Όρους και θεωρείται η σημαντικότερη εικόνα που βρίσκεται στο περιβόλι της Παναγιάς, μιας και είναι «Εφέστιος» και «Προστάτις» των 20 Αγιορείτικων Μονών, αντίγραφο της οποίας βρίσκεται σε κάθε Μονή. 

Εορτάζει με μεγάλη θρησκευτική λαμπρότητα τη Δευτέρα του Πάσχα με λιτανεία στην περιοχή των Καρεών. Επίσης στις 11 Ιουνίου πραγματοποιείται Θεία Λειτουργία στο Πρωτάτο και πανήγυρη στο Ιερό Παντοκρατορινό Κελλί του «Άξιον Εστίν», σε ανάμνηση του θαύματος, από το οποίο προέκυψε και το όνομά της.

Η εικόνα του «Άξιον Εστί», δεξιοκρατούσα Θεοτόκος, ανήκει στον τύπο της Ελεούσας (όπως η Παναγία του Κύκκου στην Κύπρο μία από τις τρεις εικόνες που αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς και ευλόγησε η Θεοτόκος). Αγιογραφήθηκε πιθανότατα στην Κωνσταντινούπολη πριν το 982 μ.Χ., ενώ το 1836 προστέθηκε το αργυρό πουκάμισό της (96Χ67 εκ) που φιλοτεχνήθηκε στη Μονή Βατοπεδίου.

Ενώπιον της εικόνας, κάνοντας τρεις μετάνοιες και τον σταυρό τους οι Καθηγούμενοι των 20 μονών, στις 3 Οκτωβρίου 1913, υπέγραψαν το ψήφισμα της αιώνιας Ένωσης του Αγίου Όρους με τη Μητέρα Ελλάδα.

Η ιστορία της εικόνας «Άξιον Εστί»

Είναι αγιογραφημένη στα χρόνια της εικονομαχίας. Γενικά η όλη τεχνοτροπία της εικόνας είναι αυστηρά βυζαντινή και η όψη της επιβλητική, με γλυκιά σοβαρότητα, γνώρισμα πολλών παλαιών εικόνων. Κατά το έτος 1836 το μεγαλύτερο μέρος της εικόνας σκεπάσθηκε με λιθοστόλιστο αργυροχρυσωμένο κάλυμμα (υποκάμισο), θαυμαστής αγιορείτικης τέχνης, το οποίο φέρει στο εξωτερικό της περίβλημα τις σφραγίδες των είκοσι μονών. Είναι διαστάσεων 70,5×44 εκ., χωρίς την αργυρή θήκη που την περιβάλλει. Λόγω του χρόνου που πέρασε, η μορφή της Θεοτόκου είχε αλλοιωθεί, αλλά μετά την συντήρηση διατηρείται σε ικανοποιητική κατάσταση και διαβάζεται η μεταγενέστερη επιγραφή «Μήτηρ Θεού Καρυώτισσα».

Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι η Υπέραγνη Μητέρα του Θεού κρατά τον Ιησού Χριστό (παιδί) στη δεξιά αγκαλιά της. Είναι ο τύπος της Θεοτόκου της Δεξιοκρατούσας. Το αριστερό χέρι του Ιησού εισχωρεί κάτω από το μαφόριο και το κουκούλιο της Θεοτόκου, προς τον κόρφο και την καρδιά της. Αυτό δείχνει και την εξάρτηση της ανθρώπινης φύσεως του Χριστού από την τροφό Μητέρα Του. Ο Ιησούς Χριστός κρατά ειλητάριο στο δεξί χέρι Του που γράφει την προφητεία του Προφήτη Ησαΐα: «Πνεύμα Κυρίου επ’ εμέ, ου είνεκεν έχρισέ με…» (Προφ. Ησαΐας 61: 1). Εικόνες όπως αυτή χρησιμοποιήθηκαν κατά των αιρετικών, για την εικονογραφική διακήρυξη και διατύπωση του ορθοδόξου δόγματος της Εκκλησίας μας περί της ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου.

Στις 3 Οκτωβρίου 1913 οι αγιορείτες μοναχοί, αφού έκαναν εκτενή δέηση με ολονύκτια αγρυπνία στο ναό του Πρωτάτου, συνέταξαν το μνημειώδες ψήφισμα «της αιωνίου και αδιάσπαστου ενώσεως μετά της Μητρός Ελλάδος», το οποίο υπέγραψαν οι ηγούμενοι και προϊστάμενοι των μοναστηριών, αφού πρώτα έβαζαν τρεις μετάνοιες μπροστά στην «εφέστιο των εφεστίων» εικόνα του Αγίου Όρους και κατασπάζονταν με βαθύτατη συγκίνηση και δάκρυα την πανάχραντο Δέσποινα και έφορο του Άθω. Το έγγραφο αυτό καθαρογράφτηκε, σφραγίστηκε απ’ τη Κοινότητα και τα μοναστήρια και στάλθηκε το μεν πρωτότυπο στον βασιλέα Κωνσταντίνο, «τον επί του Αγίου Όρους διάδοχον των αοιδίμων Αυτοκρατόρων, των ιδρυτών των ιερών μονών», αντίγραφα δε στη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία, σε όλες τις κυβερνήσεις των Ορθοδόξων κρατών και στα μέλη «της εν Λονδίνω Πρεσβευτικής Συνδιασκέψεως». Η εικόνα του «Άξιον εστί» τυπώθηκε και στις επίσημες ομολογίες του εθνικού αγιορείτικου δανείου του 1931, μετά την ανεκτίμητη προσφορά απ’ τα μοναστήρια του μεγαλύτερου μέρους των αγιορείτικων μετοχίων προς αποκατάσταση των ακτημόνων και των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής.

Το 1963, με αφορμή τον επίσημο εορτασμό της χιλιετηρίδος του Αγίου Όρους, η πάνσεπτη εικόνα με απόφαση της Ιεράς Κοινότητος και με τη συνοδεία μητροπολιτών, πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, των αντιπροσώπων των μονών, των διακονητών του Πρωτάτου κ.ά. μεταφέρθηκε στην Αθήνα, όπου την υποδέχτηκαν με εξαιρετικές τιμές, βαθύτατη ευλάβεια και συγκίνηση. Πλήθος πιστών της πρωτεύουσας είχαν έτσι την ευκαιρία να προσκυνήσουν τη σεβάσμια και ιστορική εικόνα, που για πρώτη φορά έβγαινε από το ιερό λίκνο της. Στην εκκλησία του Πρωτάτου γίνονται ημέρα και νύκτα οι ακολουθίες και συνεχίζονται αδιάκοπα οι παρακλήσεις και δεήσεις των μοναχών προς την Καρεώτισσα Θεοτόκο. Οι πολλές δημοσιεύσεις του υπομνήματος, οι εκδόσεις της ακολουθίας, το πλήθος των αντιγράφων και ιδιαίτερα η εξαιρετική διάδοση του αγγελοδίδακτου ύμνου του «Άξιον εστίν» έκαναν σ’ όλο τον κόσμο γνωστή την εικόνα.

Το θαύμα που ενέπνευσε την ονομασία «Άξιον Εστί»

Σε κοντινή απόσταση από τις Καρυές, την πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, ζούσε ένας ενάρετος Ιερομόναχος με το νέο μαθητή του. Ένα Σάββατο βράδυ της 11ης Ιουνίου του 982 μ.Χ., ο Γέροντας ξεκίνησε να πάει στην αγρυπνία στο Ναό του Πρωτάτου. Ο μαθητής του που έμεινε μόνος του το βράδυ, δέχτηκε την επίσκεψη ενός αγνώστου μοναχού, ο οποίος του ζήτησε να παραμείνει την νύχτα στο κελλί. Νωρίς τα χαράματα ως μοναχοί, σηκώθηκαν για να ψάλλουν την ακολουθία του Όρθρου στην μικρή εκκλησία του κελιού. Φθάνοντας όμως στην θ΄ ωδή, ενώ ο μαθητής επρόκειτο να ψάλλει «Την Τιμιωτέραν των Χερουβίμ» ( τον αρχαίο ύμνο του Αγίου Κοσμά του Μελωδού) μπροστά στην εικόνα της Θεοτόκου, ο ξένος παρενέβαλε πριν από αυτό τα εξής: «Άξιόν Εστιν ως αληθώς μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον, και Μητέρα του Θεού ημών». Ύστερα επισύναψε και την «Τιμιωτέρα» έως τέλους…».

Ακούγοντας για πρώτη φορά τα λόγια αυτά ο μαθητής ένιωσε δέος και ζήτησε από τον φιλοξενούμενο να του γράψει τον ύμνο. Καθώς όμως δεν υπήρχε χαρτί, ο μοναχός χάραξε με το δάχτυλο του τα ιερά αυτά λόγια βαθιά και άκοπα σε μια πέτρινη πλάκα, προσθέτοντας: «Στο εξής, έτσι να ψάλλουν όλοι οι Χριστιανοί τον ύμνο της Θεοτόκου». Λέγοντας αυτά έγινε άφαντος, ενώ σύμφωνα με την παράδοση η εικόνα του Χριστού πάνω στο τέμπλο της εκκλησίας μεταφέρθηκε αστραπιαία στα αριστερά, και η εικόνα της Θεομήτορος στα δεξιά. Η αυτή διάταξη διατηρείται έως τις ημέρες μας, στο ξυλόγλυπτο τέμπλο του κελιού.

Επιστρέφοντας ο Γέροντας άκουσε την διήγηση και είδε την χαραγμένη πλάκα. Αμέσως μαζί με τον μαθητή του έσπευσε να ανακοινώσει το θαύμα στον Πρώτο του Αγίου Όρους και στους άλλους Γέροντες. Αυτοί έστειλαν την αγγελοχάρακτη πλάκα στον Πατριάρχη και στον αυτοκράτορα της εποχής, έτσι ώστε ο ύμνος να διαδοθεί σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο.

Σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, ο άγνωστος εκείνος μοναχός δεν ήταν άλλος από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ, ο οποίος πάντοτε ήταν «…ο ένθεος υμνολόγος της Θεοτόκου, και τροφεύς, και διακονητής, και χαροποιός αυτής Ευαγγελιστής…». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, μετά από λίγες ημέρες η εικόνα μεταφέρθηκε στον Πρωτάτο όπου και τέθηκε στο Ιερό Σύνθρονο του ναού ως Παντάνασσα και στήριγμα πνευματικό, Ηγουμένη και Προστάτις όλου του Αγίου Όρους, το δε κελλί που δέχθηκε την Αρχαγγελική επίσκεψη φέρει από τότε το όνομα «Άξιον εστί», ενώ ολόκληρη η τοποθεσία είναι γνωστή ως «Άδειν», από το αρχαίο ρήμα άδω, που σημαίνει τραγουδώ, ψάλλω.

Ο υποτακτικός εκείνος που δέχτηκε την επίσκεψη του Αρχαγγέλου, τιμάται σήμερα ως Όσιος από την τοπική αγιορείτικη παράδοση. Μάλιστα λέγεται πως το όνομα του ήταν Γαβριήλ για αυτό και αναφέρεται ως «ο Όσιος Γαβριήλ ο ξενίσας τον Άγγελον», δηλαδή αυτός που «φιλοξένησε τον Άγγελο».

Άλλες επτά φορές στο παρελθόν και με τιμές αρχηγού κράτους η έξοδός της από το Άγιον Όρος

Η έξοδος του Άξιον Εστί από το Άγιον Όρος γίνεται με τιμές αρχηγού κράτους και έχει καταγραφεί επτά φορές στο παρελθόν:

1. Στην Αθήνα, στον ναό του Αγίου Ελευθερίου και στον Πειραιά, τον Απρίλιο του 1963, κατά τον εορτασμό της Χιλιετηρίδας του Αγίου Όρους.
2. Στη Θεσσαλονίκη, τον Οκτώβριο του 1985, για τα 2300 χρόνια της συμπρωτεύουσας, κατά τον συνεορτασμό του Αγίου Δημητρίου με τη Θεοτόκο.
3. Στην Αθήνα, στον μητροπολιτικό ναό Αθηνών, τον Νοέμβριο του 1987, κατά την επίσημη επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη Δημητρίου.
4. Στην Κύπρο, τον Οκτώβριο του 1994.
5. Στην Αθήνα, στον ναό του Αγίου Παντελεήμονα, μετά τον μεγάλο σεισμό του Σεπτεμβρίου του 1999, προς πνευματική και υλική ενίσχυση των σεισμόπληκτων. Η στέγασή τους θα γινόταν σε οικισμό που θα έφερνε το όνομα Άξιον Εστί.
6. Στη Θεσσαλονίκη, στον ναό του Αγίου Δημητρίου, τον Οκτώβριο του 2012, για τις εκδηλώσεις στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης.
7. Στην Κομοτηνή, το 2022, προς παραμυθία και εμψύχωση των ακριτών της Θράκης αλλά και όλων των Ελλήνων. Την εικόνα υποδέχθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.

 

Πηγή: protothema.gr

 




Καθολικό Πάσχα | Πρόγραμμα Θείων Λειτουργιών Εκκλησιών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Με αφορμή την εορτή του Πάσχα που πλησιάζει σας παρουσιάζουμε το πρόγραμμα των πρόγραμμα των Θείων Λειτουργιών που θα τελεστούν την Μ. Εβδομάδα στις Καθολικές Ενορίες της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.
Ενημερωτικά σας πληροφορούμε οτι το Καθολικό Πάσχα στην Ελλάδα και στην Κύπρο, εορτάζεται μαζί με το Ορθόδοξο, με ειδική άδεια του Πάπα και αυτό γίνεται για λόγους πρακτικούς (άδειες σε δουλειές, διακοπές των Καθολικών μαθητών στο σχολείο κτλπ) εφόσον και στις δύο χώρες, οι επίσημες αργίες ακολουθούν το Ορθόδοξο Πάσχα. Αυτό βέβαια δεν συνέβαινε πάντα, εφαρμόζεται τα τελευταία 30 χρόνια περίπου. 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ:
Ι.Ν. Αγίου Παύλου ΚΑΒΑΛΑΣ (Κύπρου 6) : 10.00
Παρεκκλήσιο Αγίου Ιωσήφ ΞΑΝΘΗΣ (Πινδάρου 11Β) : 18.00 
 
Μ. ΣΑΒΒΑΤΟ:
Ι.Ν. Αγίου Παύλου ΚΑΒΑΛΑΣ (Κύπρου 6) : 20.00
 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ:
Ι.Ν. Αγίου Παύλου ΚΑΒΑΛΑΣ (Κύπρου 6) : 11.00
Ι.Ν. Αγίου Ιωσήφ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ (Βενιζέλου 76) : 18.00



O ναός αντίγραφο της Αγίας Σοφίας στην Πάτρα

Ο Ιερός Ναός χτίστηκε πάνω στα ερείπια αρχαίου ναού του Ολυμπίου Διός και είναι ο πρώτος καθεδρικός ναός της Πάτρας, βυζαντινού ρυθμού και αντίγραφο του ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.

Ο ναός του Παντοκράτορα στην Πάτρα χτίστηκε περίπου το 900 μ.Χ. και αποτελεί σημείο αναφοράς για την πόλη.

Διακρίνεται για τους όμορφους τρούλους του, οι οποίοι εξωτερικά είναι μολύβδινοι, και τον υπέροχο εσωτερικό του διάκοσμο.

Τα χρόνια της Τουρκοκρατίας ο ναός μετατράπηκε σε «τζαμί» και η περιοχή του αποτέλεσε το κέντρο της αγοράς της πόλης, το επονομαζόμενο Τάσι και εκεί βρίσκονταν τα λουτρά, το χαμάμ και γενικότερη η καρδιά της Πάτρας. Το 1687 ο Μοροζίνι κατάργησε το τζάμι και μετονόμασε το ναό σε Αγ. Μάρκου, ενώ το 1828 μετατράπηκε σε ένα τεράστιο νοσοκομείο για τους στρατιώτες του στρατηγού Μεζόν.

Με την απελευθέρωση όμως επανήλθε στην αρχική του κατάσταση και αποτελεί πλέον μοναδικό θρησκευτικό μνημείο στην περιοχή.

Βρίσκεται κάτω από το κάστρο της Πάτρας, και αποτελεί σημείο αναφοράς για την άνω πόλη. O Iερός Ναός Παντοκράτορος είναι κτισμένος πάνω στην εμπορικότερη οδό επί τουρκοκρατίας την γνωστή οδό Μπολσοκάκ, που δεν είναι άλλη από την σημερινή οδό Παντοκράτορος.

Διαβάστε περισσότερα εδώ: iellada.gr




Άγιο Όρος: Εκοιμήθη ο Μοναχός π. Μιχαήλ Καυσοκαλυβίτης

Την τελευταία του πνοή άφησε την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022 ο 65χρονος Μοναχός π. Μιχαήλ Καυσοκαλυβίτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο π. Μιχαήλ, τον τελευταίο καιρό νοσηλευόταν στην Θεσσαλονίκη με Πνευμονία.

Ο π. Μιχαήλ ήταν στο Ιερό Κελί Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Καυσοκαλυβίων, όπου για αρκετά χρόνια υπήρξε Υποτακτικός του Γέροντος Πατρός Γαβριήλ.

Διαβάστε περισσότερα στο iellada.gr




Μητροπολίτης Κερκύρας: Να εορτάσουμε πνευματικά και Άγια Χριστούγεννα

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως λειτούργησε και ομίλησε στο ιερό προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος Κέρκυρας.

Κατά την Θεία Λειτουργία τέλεσε και το μνημόσυνο τη παράκληση του Προέδρου του δικηγορικού συλλόγου Κέρκυρας κ. Ιωάννη Κοντού και των μελών αυτού, υπέρ των προκεκοιμημένων Προέδρων και μελών του Δικηγορικού συλλόγου Κέρκυρας, ως και των αειμνήστων νομικών της επαρχίας.

Κατά την Θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος πλαισιώθηκε από τον Ιεροκήρυκα του Ιερού προσκυνήματος, Αρχιμ. π. Χριστόδουλο Τριαντάφυλλο, τον προϊστάμενο Πρωτ. π. Γεώργιο Βλάχο, και των διακόνων του π. Ανδρέα Γκιόκα και π. Νικόλαο Σκορδίλη.

Διαβάστε περισσότερα στο iellada.gr



Εισόδια της Θεοτόκου: Τα Χανιά γιορτάζουν την πολιούχο τους

Σε πανηγυρικό κλίμα βρίσκονται από το πρωί της Δευτέρας τα Χανιά, γιορτάζοντας τα Εισόδια της Θεοτόκου, πολιούχου της πόλης.

Τελέστηκε η καθιερωμένη δοξολογία χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Κρήτης, Ευγενίου, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνού.

Μεγάλη ουρά, σχηματίστηκε έξω από τη Μητρόπολη, με πιστούς κάθε ηλικίας να έρχονται να προσκυνήσουν την εικόνα της Θεοτόκου.

Διαβάστε περισσότερα στο iellada.gr




Προκλητικός ο «άνθρωπος του Θεού» | Η «εκκλησία» δεν μπορεί να σταματήσει

Ο επικεφαλής της «Εκκλησίας του Θεού», Χαράλαμπος Τσακωνίδης υποστηρίζει ότι δεν θα σταματήσει τη δράση του.

Μπορεί ο επικεφαλής της «Εκκλησίας των Εθνών» Χαράλαμπος Τσακωνίδης, να συνελήφθη μετά τα όσα ήρθαν στο φως της δημοσιότητας για τις πρακτικές των εξορκισμών και τη λειτουργία της αίρεσης, ωστόσο φαίνεται πως είναι αποφασισμένος να συνεχίσει τη δράση του, αμέσως μετά την αποφυλάκισή του.

«Θα συνεχίσουμε να κάνουμε το έργο του Κυρίου όπως το κάναμε τα τελευταία 7 χρόνια στην Ελλάδα. Το καλό δεν είναι αρκετό, γιατί το καλύτερο έρχεται», δήλωσε ο επικεφαλής της «Εκκλησίας των Εθνών».

«Η αιτία της σύλληψης του είναι ότι το όνομα του Ιησού Χριστού κηρύχθηκε με δύναμη που σώζει, θεραπεύει και ελευθερώνει και αυτό έκανε τον διάβολο και τους πράκτορές του να αρχίσουν να ωρύωνται σε όλα τα εθνικά κανάλια της Ελλάδος και σε όλες τις εφημερίδες», αναφέρει η «Εκκλησία των Εθνών», σχολιάζοντας τη σύλληψη του Χαράλαμπου Τσακωνίδη.

Κλειστός λόγω εργασιών ο χώρος των εξορκισμών

Ο χώρος που γίνονταν οι τελετές εξορκισμού και οι «λειτουργίες» της αίρεσης σφραγίστηκε από τους αστυνομικούς το μεσημέρι του Σαββάτου, καθώς δεν είχε καμία άδεια λειτουργίας, ωστόσο η «Εκκλησία των Εθνών» δεν φαίνεται να σταματά τη δράση της και δηλώνει έτοιμη να επιστρέψει και να… προσφέρει στον κόσμο.

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της «Εκκλησίας των Εθνών» ο χώρος που γίνονταν οι εξορκισμοί θα παραμείνει κλειστός για κάποιο διάστημα, εξαιτίας κατασκευαστικών εργασιών.

«Δεν μπορεί να σταματήσει»

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της οργάνωσης και «άνθρωπος του Θεού», Χάρης Τσακωνίδης υπογράμμισε ότι δεν νιώθει ότι πρέπει να μετανιώσει για κάτι και δηλώνει έτοιμος να συνεχίσει το έργο του.

«Θα συνεχίσει κανονικά η «εκκλησία», δεν μπορεί να σταματήσει για κανέναν λόγο» υποστήριξε ο ίδιος μιλώντας στο LIVE NEWS.

Παράλληλα, εξέφρασε το παράπονό του για το γεγονός ότι η αίρεσή του αντιμετωπίστηκε αρνητικά από την εκπομπή του MEGA. «Λυπάμαι πολύ που δεν δείξατε τίποτα από όλα αυτά που συζητήσαμε. Το μόνο πράγμα που σας ενδιέφερε ήταν τα χρήματα και οι δωρεές, άρα δεν έχω κάτι άλλο να πω μαζί σας» σημείωσε.

 

Πηγή: tanea.gr