Τάσσος Παπαδόπουλος | Ο Εθνάρχης του «ΟΧΙ»

Ο Τάσσος Παπαδόπουλος είναι ο τελευταίος μεγάλος ηγέτης που έχει να θυμάται ο Ελληνισμός. Κόντρα σε όλους και κυρίως στους μεγάλους του κόσμου είπε σταθερά το ΟΧΙ του στη «λύση» Ανάν. Πολεμήθηκε, απειλήθηκε, συκοφαντήθηκε. Δεν κάμφθηκε ποτέ. «Έφυγε» σαν σήμερα το 2008. Πολύ νωρίς όχι μόνο για τον ίδιο, αλλά και για τον Ελληνισμό.



Ο Παπαδόπουλος είχε πει το πρώτο του «Όχι» στη Ζυρίχη, ως εκπρόσωπος του πολιτικού σκέλους της ΕΟΚΑ, της ΠΕΚΑ (Πολιτική Επιτροπή Κυπριακού Αγώνα) και του Γρίβα Διγενή, αρχηγού της ΕΟΚΑ….

Η δράση του ξεκινά από τον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ του ’55-59 για την Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Ένας αγώνας που τελικά κατέληξε σε ανεξάρτητο κράτος, στην εισβολή του ’74 και εν συνεχεία, διά του Σχεδίου Ανάν, σε μια προσπάθεια διάλυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας και νομιμοποίησης της διχοτόμησης….
 
Μετά την ανεξαρτησία της Κύπρου διετέλεσε Υπουργός Εργασίας και από τη θέση του αυτή εισήγαγε για πρώτη φορά και εφάρμοσε πλήρες σχέδιο κοινωνικών ασφαλίσεων. Μετά την έναρξη των δικοινοτικών ταραχών το 1963, ο Τάσσος Παπαδόπουλος μετείχε στη διάσκεψη του Λονδίνου για το μέλλον της Κύπρου.
 
Το 1980 ίδρυσε την Ένωση Κέντρου και κατήλθε ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου στις εκλογές του 1981. Ωστόσο, το κόμμα δεν κατάφερε να αναδείξει βουλευτή. Το 1991 εξελέγη βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος (ΔΗΚΟ) και επανεξελέγη το 1996 και το 2001. Το 2000 αναδείχθηκε, άνευ ανθυποψηφίου, πρόεδρος του ΔΗΚΟ, μετά την αποχώρηση του ιδρυτή του Σπύρου Κυπριανού. Από την ηγεσία του ΔΗΚΟ παραιτήθηκε τον Αύγουστο του 2006.

Στις 28 Φεβρουαρίου 2003 εξελέγη Πρόεδρος της Δημοκρατίας, επικρατώντας του Γλαύκου Κληρίδη και στις 16 Απριλίου του ίδιου χρόνου υπέγραψε στην Αθήνα τη Συνθήκη Προσχώρησης της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μαζί με τους ηγέτες των άλλων εννέα υπό ένταξη κρατών.
 
Ο μεγάλος Έλληνας πολιτικός που πορεύτηκε για μισό αιώνα παράλληλα με τη γέννηση και την πορεία της Κυπριακής Δημοκρατίας, έφυγε, την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2008, μετά τη ραγδαία επιδείνωση που παρουσίασε η κατάσταση της υγείας του.

Ο Τάσσος Παπαδόπουλος πάλεψε με τον καρκίνο επί τρεις εβδομάδες και άφησε την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο Λευκωσίας.
 
Το σχέδιο Ανάν

Ο Τάσσος Παπαδόπουλος αντιτάχθηκε στην αποδοχή του σχεδίου Ανάν το 2004 παρά τις εξωτερικές πιέσεις που δέχθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Μεγάλη Βρετανία αλλά και από το εσωτερικό, κυρίως την αξιωματική αντιπολίτευση.

Σε διάγγελμά του στις 22 Απριλίου 2004, ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος, ζήτησε από τους Κύπριους πολίτες να καταψηφίσουν το Σχέδιο του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.

Στις 7 Απριλίου του 2004, με ένα συγκλονιστικό διάγγελμα και λειτουργώντας καθαρά με εθνική συνείδηση έστειλε από εκεί που ήρθαν αυτούς που θέλησαν να επιβάλλουν μία λύση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της Τουρκίας, καταδικάζοντας τον Κυπριακό λαό.
 
 Διαβάστε ένα μικρό απόσπασμα από το διάγγελμα του αείμνηστου Τάσσου Παπαδόπουλου:

«Παρέλαβα Κράτος διεθνώς αναγνωρισμένο. Δεν θα παραδώσω «Κοινότητα» χωρίς δικαίωμα λόγου διεθνώς και σε αναζήτηση κηδεμόνα. Και όλα αυτά έναντι κενών, παραπλανητικών, δήθεν, προσδοκιών. Έναντι της ανεδαφικής ψευδαίσθησης ότι η Τουρκία θα τηρήσει τις δεσμεύσεις της.

Συμπατριώτισσες, συμπατριώτες,

Στις 24 Απριλίου θα τοποθετηθείτε με ένα ΝΑΙ ή ένα ΟΧΙ στο σχέδιο Ανάν. Θα αποφασίσετε για το παρόν και το μέλλον της Κύπρου. Για τη γενιά μας, αλλά και τις γενιές που θα έρθουν μετά από εμάς.

Έχω εμπιστοσύνη στην κρίση σας.

Είμαι βέβαιος ότι δεν σας αγγίζουν ψεύτικα διλήμματα.

Ότι δεν σας τρομάζουν απειλές για δήθεν διεθνή απομόνωση.

Ότι δεν σας πείθουν τα περί δήθεν τελευταίας ευκαιρίας.

Είμαι βέβαιος ότι εξακολουθούν να έχουν για σας νόημα οι ηθικές αρχές και αξίες του λαού μας, του πολιτισμού και του εθνικού ιστορικού μας βίου, τον οποίο θέλετε να συνεχίσουμε με ασφάλεια, δικαιοσύνη, ελευθερία και ειρήνη.

Ελληνικέ Κυπριακέ λαέ,

Στη ζυγαριά του ΝΑΙ και του ΟΧΙ, πολύ βαρύτερες και πολύ πιο επαχθείς θα είναι οι συνέπειες του ΝΑΙ.

Σε καλώ να απορρίψεις το Σχέδιο Ανάν.

Σε καλώ να πείς στις 24 του Απρίλη ένα δυνατό ΟΧΙ.


Σε καλώ να υπερασπιστείς το δίκαιο, την αξιοπρέπεια και την ιστορία σου.

Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην Ιστορία, στο παρόν και το μέλλον της Κύπρου και του λαού μας, σε καλώ να μην υποθηκεύσεις το μέλλον στην πολιτική βούληση της Τουρκίας. Να προασπιστείς την Κυπριακή Δημοκρατία, λέγοντας ΟΧΙ στη κατάλυσή της. Να συστρατευτείς για μια νέα πιο ελπιδοφόρα πορεία επανένωσης της πατρίδας μας μέσα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Καλή Ανάσταση σε όλους!»

Στο δημοψήφισμα της 24ης Απριλίου 2004, το 76% των Ελληνοκυπρίων απέρριψαν το σχέδιο του τότε Γ.Γ του ΟΗΕ για επίλυση του Κυπριακού, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα πως η Κύπρος δεν πρόκειται να δεχτεί κανέναν συμβιβασμό που θα θίγει τα συμφέροντά της. Πρόκειται για την κορυφαία στιγμή στην μακρόχρονη ιστορία της εκκρεμότητας του Κυπριακού.

Οι δυτικοί δεν του συγχώρεσαν ποτέ το γεγονός ότι, σε μια εποχή που οι «νενέκοι» βρίθουν στις ηγετικές αυλιτικές θέσεις του Ελληνισμού, ξεπετάχθηκε ξαφνικά αυτός, σε μια κρίσιμη ώρα για να ξαναενώσει το παρόν με την ιστορική παράδοση του «ΟΧΙ»….




Δεν ήρθε η ώρα για την έξωση της Τουρκίας από το ΝΑΤΟ;

To κατωτέρω άρθρο, ενώ δεν εκφράζει την κυριαρχούσα σχολή σκέψης στη σημερινή αμερικανική ηγεσία, παρουσιάζει εντούτοις ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς δημοσιεύεται σε κλασσικό συντηρητικό όργανο της αμερικανικής Δεξιάς.

Μετάφραση: Μιχαήλ Στυλιανού

Η άφρων ενέργεια της Τουρκίας να καταρρίψει ένα ρωσικό αεροπλάνο το οποίο φαίνεται πως παραβίασε τον εναέριο χώρο της όχι για περισσότερο από 17 δευτερόλεπτα είναι μόνο το τελευταίο επεισόδιο που θα έπρεπε να κτυπήσει καμπάνες κινδύνου σε άλλες πρωτεύουσες του ΝΑΤΟ. Η ριψοκίνδυνη επιθετικότητα της Άγκυρας υστερεί μόνο της υποκρισίας της. Τα τουρκικά αεροπλάνα παραβίασαν τον εναέριο χώρο της Ελλάδος περισσότερες από 2.000 φορές, μόνο το 2014. Και το 2014 ήταν ένα αντιπροσωπευτικό έτος τέτοιων επεισοδίων. Οι ΄Ελληνες αξιωματούχοι από μακρού διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι η χώρα τους είναι υποχρεωμένη να αφιερώνει μέγα μέρος του αμυντικού προϋπολογισμού της για να αναχαιτίζει αεροπλάνα που ασκούν αυτές τις παραβιάσεις. Ευτυχώς, ωστόσο, η Αθήνα ουδέποτε μιμήθηκε τους τουρκικούς κανόνες για να εκτινάξει τέτοια αεροπλάνα έξω από τον ουρανό.

Το επεισόδιο με τη Ρωσία είναι ανησυχητικό. Ευτυχώς η κυβέρνηση του Βλαδίμηρου Πούτιν απάντησε μέχρι τώρα μόνο με οικονομικές κυρώσεις. Αλλά ο Πούτιν κατέστησε επίσης σαφές ότι επανάληψη επίθεσης εναντίον ρωσικών αεροπλάνων που επιχειρούν στη Συρία θα έχει πολύ σοβαρότερες συνέπειες. Αυτό το ενδεχόμενο δεν είναι ακαδημαϊκού απλώς ενδιαφέροντος για τις άλλες χώρες του ΝΑΤΟ. Το άρθρο 5 της Συνθήκης του Βορείου Ατλαντικού Συμφώνου υποχρεώνει τους συμβαλλομένους να θεωρήσουν μιαν επίθεση εναντίον ενός ως επίθεση εναντίον όλων. Το ξεκαθάρισμα, αν μελλοντικό επεισόδιο αποτελεί ρωσική επίθεση ή τουρκική πρόκληση, θα ήταν πολύ δύσκολο –και θα συνεπήγετο εν δυνάμει βαρείες συνέπειες.

Η πραγματικότητα είναι πως η Τουρκία αποτελεί έναν ανεύθυνο ταραξία. Το ΝΑΤΟ υποτίθεται πως είναι μια συμμαχία ειρηνικών δημοκρατιών. Αλλά αυξάνουν συνεχώς οι αποδείξεις ότι η Τουρκία δεν ανταποκρίνεται σε κανένα από τα δύο κριτήρια. Στην ευμενέστερη ερμηνεία η χώρα αυτή είναι αυτό που ο σχολιαστής Fareed Zakaria αποκάλεσε μια «ανελεύθερη δημοκρατία» -ένα κράτος που διεξάγει περιοδικές εκλογές, αλλά όπου δεν υπάρχει αξιόπιστη προστασία της διαφωνίας και όπου η πολιτική διαδικασία νοθεύεται υπέρ του κυρίαρχου καθεστώτος. Ο όρος περιγράφει ακιβοδίκαια την Τουρκία. Η κυβέρνηση του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν διώκει και φυλακίζει σε αυξανόμενη κλίμακα δημοσιογράφους και άλλους επικριτιτές της. Μόλις την εβδομάδα προ των εθνικών εκλογών του Νοεμβρίου οι αρχές κατέσχεσαν τρείς σταθμούς τηλεοράσεως αντιπάλων του καθεστώτος. Η ιδιοκτησία τους δόθηκε αμέσως σε συμμάχους του Ερντογάν, οι οποίοι τις τελευταίες μέρες πριν τις εκλογές πλημμύρισαν τα ερτζιανά με «ειδήσεις» και σχόλια εξύμνησης του προέδρου και του κόμματός του. Τέτοια συμπεριφορά είναι εντυπωσιακά παρόμοια με τα αυταρχικά μέτρα της κυβέρνησης Πούτιν * Μια άλλη ομοιότητα με την συμπεριφορά της Ρωσίας είναι η πολιτική απέναντι σε ασθενέστερες χώρες.

Το Κρεμλίνο εισέπραξε δικαιολογήσιμη καταδίκη για τις ενέργειές του τοσο στη Γεωργία όσο και στην Ουκρανία. Η Μόσχα εχρησιμοποίησε τον πόλεμο του 2008 εναντίον της Γεωργίας για να αποσπάσει δύο εξεγερμένες επαρχίες, την Αμπχαζία και την Νότιο Οσετία και να τις μετατρέψει σε ημι-ανεξάρτητα ρωσικά προτεκτοράτα. Και φυσικά η κυβέρνηση Πούτιν προσάρτησε την Κριμαία από την Ουκρανία και υποστήριξε τις χωριστικές δυνάμεις στην περιοχή Ντονμπάς της Ουκρανίας.

Αλλά προ πολλού, η Τουρκία επραγματοποίησε περισσότερο απρόκλητη επιδρομή εναντίον ενός μικρού γείτονα. Το 1974, τα τουρκικά στρατεύματα όχι μόνο εισέβαλαν στην Κύπρο, αλλά προχώρησαν στην κατάληψη του 37% του εδάφους της και στην εκτόπιση των κατοίκων. Η ΄Αγκυρα στη συνέχεια εγκαθίδρυσε στις κατεχόμενες περιοχές ένα κράτος-μαριονέτα, τη «Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» και στη διαδρομή των χρόνων πλημμύρισε την έκταση με εποίκους από την ηπειρωτική Τουρκία. Είναι κάπως άβολο για τις Δυτικές δυνάμεις να καταδικάζουν τις ενέργειες του Πούτιν στη Γεωργία και την Ουκρανία, όταν μια χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ είναι ένοχη για παρόμοια δράση.

Αλλά η διπλοπρόσωπη πολιτική της Αγκύρας απέναντι στο Ισλαμικό Κράτος θα έπρεπε να αποτελέσει την τελευταία πρόκληση για τα λοιπά μέλη της συμμαχίας του ΝΑΤΟ. Η Τουρκία μαζί με την Σαουδική Αραβία και το Κατάρ ήσαν οι κύριοι υποστηρικτές των σουνιτικών ομάδων που τελικά συνενώθηκαν για να συγκροτήσουν το Ισλαμικό Κράτος (Ι.Κ.). Μέγα μέρος του στρατιωτικού οπλοστασίου που διαθέτουν οι πολεμιστές του είναι προϊόν αυτής της γεναιοδωρίας.

Ακόμη και όταν έγινε ολοφάνερο πως το Ι.Κ. είχε γίνει ένα τέρας Φρανκεστάϊν, με το δικό του πρόγραμμα δράσεως, η ΄Αγκυρα δεν δεσμεύθηκε να καταπολεμήσει αυτήν την οργάνωση. Πράγματι οι τουρκικές στρατιωτικές επιχειρήσεις φαίνεται να στοχεύουν περισσότερο στην εξασθένιση των κουρδικών δυνάμεων στη Συρία και στο Ιράκ παρά να κυνηγήσουν το Ι.Κ. Και ακόμη χειρότερα: Η Τουρκία επέτρεψε στο Ι.Κ. τη μεταφορά πετρελαίου από τη βόρειο Συρία στη Τουρκία, προς πώληση στη διεθνή αγορά, εξασφαλίζοντας έτσι μια μείζονα πηγή συνεχούς εισοδήματος για το τρομοκρατικό κίνημα.

Η Μόσχα κατήγγειλε ότι ο λόγος για τον οποίο η Τουρκία κατέρριψε το ρωσικό αεροπλάνο ήταν επειδή οι ρωσικές αεροπορικές επιχειρήσεις στη Συρία παρεμπόδιζαν τη ροή του πετρελαίου και αυτή η κατηγορία μπορεί θαυμάσια να ευσταθεί. Πράγματι, έχουν προκύψει στοιχεία ότι ο γιός του Ερντογάν εμπλέκεται στο παράνομο εμπόριο πετρελαίου.

Είναι αρκετά κακό για το ΝΑΤΟ να αναμένεται να υποστηρίζει έναν άφρονα επιθετικό σύμμαχο, που θα μπορούσε να εμπλέξει άλλα μέλη σε ένα καταστροφικό πυρηνικό πόλεμο. Αλλά είναι ακόμη χειρότερο όταν αυτός ο «σύμμαχος» δείχνει αδιάψευστα σημάδια ότι αποτελεί μια πέμπτη φάλαγγα, που βοηθεί και υποκινεί τον εχθρό της συμμαχίας, που έχει υποσχεθεί να συντρίψει. Είναι καιρός για τις Ηνωμένες Πολιτείες και για τα άλλα μέλη του ΝΑΤΟ να προβούν σε μια νηφάλια αξιολόγηση του λεγομένου Τούρκου συμμάχου. Και θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η αποπομπή αυτής της χώρας από το ΝΑΤΟ.

του Ted Galen Carpenter, National Interest, 4-12-15

Ο Τed Galen Carpenter είναι παλαιό μέλος του Ινστιτούτου CATO, συνεργάτης του National Interest ( Το Εθνικό Συμφέρον ) και συγγραφέας δέκα βιβλίων και 600 άρθρων διεθνούς πολιτικής. Το τελευταίο βιβλίο του τιτλοφορείται « Επικίνδυνοι εταίροι: Οι Παγίδες των Συμμαχιών της Αμερικής με Αυταρχικά Καθεστώτα»
*Ο κ. Κάρπεντερ είναι παραπληροφορημένος για την κατάσταση του Τύπου στη Ρωσία, όπου εφημερίδες και άλλα ΜΜΕ, οικονομικώς ενισχυόμενα από αμερικανικές πηγές, περιλούουν τον Πούτιν με επίθετα και καρικατούρες και ασκούν βιαιότατη πολεμική ακόμη και στην αλληλεγγύη προς τους ρωσικούς πληθυσμούς του Νταμπάς. Η κυκλοφορία τους όμως είναι ασήμαντη, ενώ η δημοτικότητα του «αυταρχικού Πούτιν» υπερβαίνει το 86%, κατά την τελευταία δημοσκόπιση ξένης εταιρείας.




Το φαινόμενο του Ισλαμικού Κράτους

Μια σύντομη διερεύνηση…

Γράφει: H Έφη Βαλίλα

Blog: proklisinews.wordpress.com

Αθήνα. Το Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων (Ι.ΔΙ.Σ.) του Παντείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών (ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.) διοργάνωσαν επιστημονική εκδήλωση, την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015 και ώρα  6:30 μ.μ. στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων  (Χίλλ 3-5, Πλάκα), με θέμα: Το φαινόμενο του Ισλαμικού Κράτους – Επιπτώσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη.

ΙΣΛΑΜ

Εξαίρετοι επιστήμονες εισηγήθηκαν τα θέματα που είχαν απόλυτη συνάφεια, σχετικότητα και ταυτότητα, του γενικού θέματος της εκδήλωσης. Η Εισήγηση όπως του Κ. Φίλη Δρ., Διευθυντή Ερευνητικών Προγραμμάτων του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων με θέμα: Η Ρωσική επέμβαση στη Συρία, αποτέλεσε και τον κεντρικό κορμό προβληματισμού και αποσαφήνισης του κεντρικού θέματος της Επιστημονικής εκδήλωσης. Από τον Δ. Στεργίου, αναλύθηκε το θέμα: Η Πολιτική Οικονομία του ISIS: Χρηματοδοτώντας ένα κράτος τρόμου!. Επίσης από τον Ι. Δασκαλάκη το θέμα: Νέα δεδομένα μετά τις  τρομοκρατικές επιθέσεις του Νοεμβρίου και ενδεχόμενοι τρόποι αντίδρασης- επιπτώσεις στην εθνική ασφάλεια της Ελλάδας. Tελευταία εισήγηση, ήταν της  Μ. Ελευθεριάδου με θέμα; το υβριδικό jihad: εδαφοποίηση, οικοδόμηση κράτους και bay’ah. Ο Καθηγητής κος Παπασωτηρίου Χ., Διευθυντής του Ινστιτούτου, κάνοντας αρχικά το καλωσόρισμα στην κατάμεστη αίθουσα, στο Προλόγισμα της Επιστημονικής εκδήλωσης, έκανε μια σύντομη αναδρομή και περιγραφή του χάρτη των εμπλεκόμενων περιφερειακών δυνάμεων(ΣΥΡΙΑΣ-ΙΡΑΚ – ΗΠΑ–ΡΩΣΙΑΣ, ΑΣΑΝΤ-ΧΕΣΜΠΟΛΑΧ –ΙΡΑΝ καθώς και τα συγκοινωνούντα δοχεία που μάχονται ενάντια στο καθεστώς ΑΣΑΝΤ (ΤΟΥΡΚΙΑ, Σ. ΑΡΑΒΙΑ,ΚΑΤΑΡ και Σουνιτικες δυνάμεις.

Το πάζλ των εμπλεκόμενων, πρωτίστως οι ΗΠΑ και προσφάτως η ΡΩΣΙΑ. με την παρουσία τους, (κατά την άποψή του καθηγητή), ενισχύεται η κρίση και φυσικά εάν πάει κάτι άσχημα, θα πάει πολύ άσχημα!!! Γι αυτό και επιβάλλεται να βρεθεί μια  συμβιβαστική λύση, σύντομα, διαφορετικά θα «πνιγούμε από τα προσφυγικά κύματα»!. Ο πάντα εξαιρετικά ενημερωμένος και ειδήμων των Διεθνών Σχέσεων, Δρ Κ. Φίλης, αρχικά μίλησε για τα Ρωσικά κίνητρα. τα οποία είναι  πολύ συγκεκριμένα, δηλαδή, η Ρωσία  επιθυμεί να εδραιώσει τη θέση της εντος της Συρίας. Ταυτόχρονα κατοχυρώνει τη ναυτική βάση στο λιμάνι της «Ταρτούς, και είναι όντως η μόνη βάση στις ζεστές θάλασσες.

Είναι γεγονός, ότι υπήρχε, ο φόβος μη μείνει η Ρωσία εκτός διεργασιών, (κάτι που συνέβη στο παρελθόν στην περίπτωση της τ. Γιουγκοσλαβίας και Λιβύης. Ένας άλλος λόγος, είναι η εξουδετέρωση Ρώσων τζιχαντιστών σε μια προσπάθεια αποτροπής επιστροφής τους στον Καύκασο, με το φόβο να μη στρατολογήσουν νέα μέλη, δηλαδή κάποιες εκατοντάδες Ρώσων τζιχαντιστών. Με αφορμή αυτών συνεχίζονται ακατάπαυστα οι Ρωσικές αεροπορικές επιδρομές.

Κατόπιν των συμφωνηθέντων  της Βιέννης, οφείλει να τηρηθεί  ο χρονικός ορίζοντας των 18μηνών, με βασική προϋπόθεση να πάνε όλα καλά με όλα τα  εμπλεκόμενα κράτη. Εκφράζεται όμως μια επιφύλαξη ως προς το ότι είναι δύσκολο εγχείρημα, να συγκεράσουν τα συμφέροντα τους  ΗΠΑ-ΡΩΣΙΑ.  ΙΡΑΝ -ΤΟΥΡΚΙΑ -Σ.ΑΡΑΒΙΑ.

Δύσκολο είναι επίσης γεγονός της λύσης σε διπλωματικό πεδίο, αφού πέρα από τη διπλωματία, υπάρχει και η έντονη στρατιωτική παρουσία! Όσο δε για την προσέγγιση Ρωσίας – Ισραήλ, δεν είναι απαραίτητο να συγκλίνουν τα συμφέροντα τους, έχουν όμως, ως κοινό στόχο την περιθωριοποίηση της Τουρκίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται, η όλη προσπάθεια της Ρωσίας να συνεργάζεται με το Ισραήλ και αντιστρόφως.

    Το Ισλαμικό Κράτος κατά την άποψη του Συνταγματάρχη Στεργίου έχει και βασίζεται σε μια ισχυρή πολιτική οικονομία, που χρηματοδοτεί ένα κράτος τρόμου. Το δόγμα τους είναι η απελευθέρωση από το καπιταλιστικό σύστημα και απεξαρτητοποίηση  από το δολάριο!. Αρκεί να σημειωθεί ότι το οικονομικό σκέλος του κράτος τρόμου, έχει έσοδα από το πετρέλαιο 50%,  αέριο 17%,  εκβιασμοί-κλοπές 15%,  απαγωγές 4%, αρχαιότητες 1%, δωρεές 2%. Κέρδη από την κατάληψη της Μοσούλης 400-500 εκ. δολάρια!. Υφίσταται και φορολογική σύστημα, γι αυτό και επιβάλλονται φόροι σε όλα τα αγαθά της τάξεως του 10%,  αναλήψεις 5% (έχει επιβληθεί capital-control) με  εισφορά αλληλεγγύης 5%,  εισφορά επί  των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων από  5-50%, καθώς και επιβολή είσπραξης διοδίων κ.ο.κ.

Το 80-90% του πληθυσμού επιβιώνει από την πώληση πετρελαίου, ελέγχεται η εξόρυξη και η διύλιση. Ένα μέρος παραμένει για την κάλυψη των εσωτερικών αναγκών τους και το υπόλοιπο περνά στην πώληση με πολλούς και διαφόρους τρόπους όπως: διόδους διάθεσης – πώλησης πετρελαίου με ποταμόπλοια, μέσω  αυτοσχεδιασμένων γεωργικών αγωγών, χρησιμοποιούν ακόμα και γαϊδουράκια. Το «DABIQ» είναι το ηλεκτρονικό περιοδικό τους. Αναφορικά με τη νομισματική τους πολιτική, αρχικά χρησιμοποιούσαν ως νόμισμα το δηνάριο, στη συνέχεια το Ντάρχαμ (από την δραχμή εμπνευσμένο και μάλιστα από το Μ. Αλέξανδρο) και τώρα έχουν το φλουτς. Ο μηνιαίος προϋπολογισμός μισθοδοσίας ανέρχεται στα 10-15 εκατ. δολάρια.

Το επιμύθιο της εκδήλωσης κατά την ταπεινή μας άποψη είναι, ότι, αν δεν υπάρξει επέμβαση από το έδαφος, η εξόντωση των τζιχαντιστών δεν θα τελεσφορήσει από τις αεροπορικές επιθέσεις και  δε θα έρθουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, ώστε να γίνει η επιστροφή των χαμένων εδαφών!




Τουρκία εναντίον Ρωσίας και στο βάθος… Γερμανία!

«Αδειάστε την Μικρά Ασία από τα ιθαγενή στοιχεία που σας στέκονται εμπόδιο, έλεγε εκείνο τον καιρό η Πρωσική κυβέρνηση στους Ταλαάτ και Εμβέρ. Είσαστε δάσκαλοι στην τέχνη της εκκένωσης. Και εμείς θα αντικαταστήσουμε τους σκύλους τους Έλληνες, τους ταραχοποιούς και άχρηστους με καλούς και τίμιους Γερμανούς, υποταγμένους και υπάκουους, οι οποίοι θα σας αποδώσουν στο εκατονταπλάσιο αυτό που η εξαφάνιση των Ελλήνων θα σας έχει στερήσει. Και τα οφέλη από την επιχείρηση θα είναι για σας σημαντικότερα απ΄ ότι όλοι οι θησαυροί του χαλίφη».

Από το βιβλίο «Berlin – Bagdad» του Gerhard Albert Ritter (1929–2015) όπως αποδίδεται στο βιβλίο «Τουρκία και Ανατολικά ζητήματα» του Θεόδωρου Μπατρακούλη, εκδόσεις Ινφογνώμων, σελίδα 321.

του Λεωνίδα Κουμάκη

Η κατανόηση όσων συμβαίνουν στις μέρες μας στην ευρύτερη περιοχή στην οποία ανήκουμε, προϋποθέτει στοιχειώδη επισκόπηση γεωπολιτικών δεδομένων και μακροπρόθεσμων στρατηγικών σχεδιασμών της ισχυρότερης σήμερα Ευρωπαϊκής δύναμης, της Γερμανίας η οποία σε υποτυπώδη συνεργασία με την Γαλλία, ρυθμίζει τις τύχες ολόκληρης της Ευρώπης.

Ασφαλώς και είναι αδύνατο μέσα στις λίγες γραμμές ενός άρθρου να αποκρυπτογραφηθούν εξαιρετικά πολύπλοκα και αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα υπερδυνάμεων, μεγάλων και μικρών χωρών αλλά και πολλών ομάδων που πολεμούν σαν εθνικές οντότητες, μισθοφόροι ή ιδεολόγοι στον πόλεμο επαναχάραξης των συνόρων της Μέσης Ανατολής που διεξάγεται εδώ και αρκετά χρόνια.

Αξίζει όμως τον κόπο να εστιάσουμε στα στρατηγικά συμφέροντα της ισχυρότερης Ευρωπαϊκής δύναμης η οποία από την εποχή του πρώτου παγκοσμίου πολέμου είχε πανίσχυρη επιρροή στους νεότουρκους που κατέλαβαν την εξουσία μετά την κατάρρευση της πολυεθνικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ο Γερμανός στρατηγός Όθων Λίμαν Φον Σάντερς υπήρξε αρχιστράτηγος του Οθωμανικού στρατού, μετά τις ήττες που υπέστησαν ο Τζεμάλ Πασάς από τους Ρώσους και ο Εβέρ Πασάς από τις δυνάμεις της Αντάντ, με στόχο να προωθήσει τα συμφέροντα της Γερμανίας στην Μέση Ανατολή.

Ο Γερμανός στρατηγός Όθων Λίμαν Φον Σάντερς με τον Μουσταφά Κεμάλ

Στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο η επιτήδεια ουδετερότητα της Τουρκίας υποστήριξε ουσιαστικά την Γερμανία. Η Τουρκία υπέγραψε σύμφωνο φιλίας με τη ναζιστική Γερμανία τον Ιούλιο του 1941 ενώ την 1η Ιουνίου 1942 υπέγραψε μία κρίσιμης σπουδαιότητας για τον πόλεμο εμπορική συμφωνία με την οποία η Γερμανία εξασφάλισε συνολικά 135.000 τόνους πολύτιμου χρωμίου έναντι οπλισμού και κλεμμένου από τους Εβραίους χρυσού. Μόνο τις τελευταίες μέρες του δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου, στις 23 Φεβρουαρίου 1945, η Τουρκία «κήρυξε τον πόλεμο στην Γερμανία», όταν η ήττα του άξονα ήταν πλέον δεδομένη και βέβαιη.

Στην σύγχρονη εποχή η Τουρκία αποτελεί «το μακρύ χέρι» της Γερμανίας στην Μέση Ανατολή συνεχίζοντας να εξυπηρετεί τα Γερμανικά συμφέροντα. Η ενεργειακή εξάρτηση της κυρίαρχης στην Ευρώπη Γερμανίας από την Ρωσία δεν μπορούσε παρά να είναι προσωρινή στους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της.

Στους σχεδιασμούς αυτούς η Τουρκία αποτελεί το κομβικό κέντρο βάρους της Γερμανικής πολιτικής κάτι που επέβαλε πρώτα την απεξάρτηση της Τουρκικής οικονομίας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στην συνέχεια την σύνδεση των οικονομιών της Κύπρου και της Ελλάδος με την μέγγενη του ΔΝΤ.

Πράγματι, η Τουρκική οικονομία (ο μεγαλύτερος δανειστής του ΔΝΤ με 46 συνολικά δις Δολάρια) διέκοψε τις σχέσεις της με το ΔΝΤ το 2008, εννέα χρόνια μετά την έναρξη δανειοδότησης της από αυτό, με την Τουρκική οικονομία να αναπτύσσεται με την αποφασιστική συνδρομή της Γερμανίας. Οι τρεις από τους τέσσερις όμως αγωγούς που σχεδίασαν οι Γερμανοί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 περνούν υποχρεωτικά μέσα από την Τουρκία και ο ένας από την Κύπρο, κάτι που προϋποθέτει την επίλυση του Κυπριακού, σύμφωνα με τους Γερμανικούς σχεδιασμούς που εύνουν σκανδαλωδώς την Τουρκία.

Δύο χρόνια μετά (Απρίλιος 2010) η Ελλάδα οδηγήθηκε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στους μηχανισμούς στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αποτέλεσμα να παραμένει, εδώ και έξη χρόνια παγιδευμένη χωρίς να μπορεί να δανειστεί από πουθενά αλλού, αποδεχόμενη υποχρεωτικά ολοένα και μεγαλύτερες απώλειες κυριαρχίας και εθνικής ανεξαρτησίας.

Στις αρχές του 2013 με αχίλλειο πτέρνα το Τραπεζικό σύστημα, η Κύπρος οδηγήθηκε και αυτή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο οποίο παραμένει μέχρι σήμερα παρά τα «εύσημα» για την καλή πορεία του προγράμματος.

Το ζητούμενο δεν είναι άλλο από την πλήρη συνθηκολόγηση Ελλάδας και Κύπρου ώστε να ικανοποιηθούν οι Τουρκικές και Γερμανικές απαιτήσεις για διχοτόμηση της Κύπρου (ανεξάρτητα από το πώς θα βαπτιστεί η «λύση» – Σχετικό είναι το άρθρο μας της 11ης Φεβρουαρίου 2014 με τίτλο «Κυπριακό: Ευκαιρία ή παγίδα;») αλλά και η διχοτόμηση του Αιγαίου.

Κάτω από την γεωπολιτική αυτή οπτική εξηγούνται πολλά από τα «ανεξήγητα» που παρατηρούμε στις μέρες μας:

Η κατάρριψη του Ρωσικού αεροσκάφους μέσα στην Συρία από την Τουρκία αντιπροσωπεύει τον τρόμο της Γερμανίας για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός αγωγού που δεν θα περνά μέσα από το χέρι της, δηλαδή την Τουρκία, αλλά μέσα από Κουρδικές περιοχές καταλήγοντας στην Μεσόγειο. Η πιθανότητα, μετά την απελευθέρωση του Κομπάνι από κάθε πίεση του χαλιφάτου (Σχετικό είναι το άρθρο μας 14ης Οκτωβρίου 2014 με τίτλο «Ισλαμικό Χαλιφάτο, Κομπάνι, Τουρκία: Η μεγάλη έκρηξη πλησιάζει επικίνδυνα») και την Ρωσική επέμβαση, να καταληφθεί η Τζαραμπλούς, η τελευταία πύλη ανεφοδιασμού του Ισλαμικού κράτους από την Τουρκία σε συνδυασμό με την προσπάθεια των Κούρδων να ελέγξουν την στρατηγικής σημασίας συνοριακή πόλη Αζάζ, οδηγούν ουσιαστικά στην πλήρη έξοδο της Τουρκίας από την νοητή γραμμή ενός πιθανού, μελλοντικού αγωγού που θα συνδέει την Μεσόγειο με Συριακό Κουρδιστάν – Ιρακινό Κουρδιστάν – Περσίας – Αζερμπαϊτζάν (ή εναλλακτικά μέσω Κασπίας) – Ρωσίας.

Το συγκεκριμένο όμως πολυεπίπεδο πρόβλημα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο γιατί οι Κούρδοι της Συρίας υποστηρίζονται όχι μόνο από τους Ρώσους αλλά και από τους Αμερικανούς, κάτι που δείχνει την διαφοροποίηση των συμφερόντων και των σχεδιασμών Γερμανίας και Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στην πολύπαθη περιοχή.

Η μη εξομοίωση από τον ΓΓ του ΝΑΤΟ της «παραβίασης» του Τουρκικού εναέριου χώρου από τους Ρώσους με τις παραβιάσεις του Ελληνικού εναέριου χώρου από τους Τούρκους, εξευτελίζει τις αρχές που υπηρετεί η συμμαχία αποκαλύπτοντας σε όλη την μεγαλοπρέπεια την εφαρμογή «δύο μέτρων και δύο σταθμών» στην αντιμετώπιση ιδίων περιστατικών, αρκεί να εξυπηρετούνται συμφέροντα συγκεκριμένης στιγμής αλλά και μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί.

Η προθυμία της Γερμανίας να προσφέρει «γη και ύδωρ» στην Τουρκία (οικονομική βοήθεια, άρση περιορισμών στους Τούρκους πολίτες στην πρόσβαση τους στην Ευρώπη και άνοιγμα κεφαλαίων των ενταξιακών διαπραγματεύσεων παρά την κραυγαλέα υστέρηση της Τουρκίας σε θέματα συμμόρφωσης στο Ευρωπαϊκό κεκτημένο), με «αντάλλαγμα» να συγκρατήσει τις μεταναστευτικές ροές, αποτελεί απλή εφαρμογή σχεδιασμών που περίμεναν την κατάλληλη ευκαιρία. Την ευκαιρία βέβαια έδωσε απλόχερα η νέα Ελληνική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ανοίγοντας διάπλατα τα Ελληνικά σύνορα με τις «ελεύθερες δομές φιλοξενίας», έχοντας μάλιστα την ασυγχώρητη αφέλεια να πιστεύει πως ολόκληρο το 2015 θα δεχθούμε 100.000 «πρόσφυγες», οι οποίοι όμως ήδη έφθασαν τους 800.000! (Σχετικό με το θέμα αυτό είναι το άρθρο μας 11ης Αυγούστου 2015 με τίτλο «Λαθρομετανάστευση: Ουμανισμός, ιδεοληψία, ανικανότητα και τα αμύθητα κέρδη των δουλεμπόρων»).

Η Τουρκία ελέγχει απόλυτα ολόκληρο το κύκλωμα της λαθρομετανάστευσης και δεδομένου ότι τους χειμερινούς μήνες υπάρχει «αναδουλειά» λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, είναι πρόθυμη να αποδεχτεί τα δώρα της Γερμανίας για να «συγκρατήσει» τις μεταναστευτικές ροές μέχρι να εισπράξει όλα τα ανταλλάγματα που εξασφάλισε.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Η μόνη ελπίδα για την αποφυγή της επερχόμενης, άριστα σχεδιασμένης υποταγής Ελλάδος και Κύπρου στους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της Γερμανίας που καθιστούν την Τουρκία προνομιακό κέντρο ενεργειακών αγωγών, είναι η Ρωσία.

Η ανάμειξη της Ρωσίας στην Συρία οδηγεί σε πλήρη ανατροπή των Γερμανικών σχεδιασμών και μετατρέπει ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή μας σε μια απρόβλεπτη, κινούμενη άμμο.

Η κατάσταση που διαμορφώνεται προσφέρει πολύτιμο χρόνο σε Ελλάδα και Κύπρο προκειμένου να απεγκλωβιστούν από τον θανάσιμο για τα εθνικά τους συμφέροντα εναγκαλισμό ΔΝΤ και Ευρωπαϊκών μηχανισμών δανειοδότησης καθώς και από τα ενδογενή προβλήματα τους, με την απαραίτητη προϋπόθεση παραμερισμού κάθε έννοιας «πολιτικού κόστους».

Οι επόμενες γενιές των Ελλήνων και των Κυπρίων θα γνωρίζουν με βεβαιότητα κάτι που η δική μας γενιά δεν πρόκειται να μάθει εύκολα: Αν δηλαδή οι σημερινοί ηγέτες Ελλάδας και Κύπρου (Τσίπρας και Αναστασιάδης) θα είναι αντάξιοι ενός Τάσου Παπαδόπουλου ή ενός… Γιώργου Τσολάκογλου!

analyst.gr




Το μεγάλο δώρο στην Τουρκία με το όνομα Αλέξης Τσίπρας

Μπορεί ο Ταγίπ Ερντογάν να είναι ένας πολύ θεοσεβούμενος μουσουλμάνος, αλλά αυτό τον Δεκέμβρη θα αρχίσει να πιστεύει στην ύπαρξη του Άγιου Βασίλη. Η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου είναι το μεγαλύτερο δώρο στην Τουρκία από ελληνικής πλευράς εδώ και δεκαετίες.

Πέρυσι τέτοια εποχή ο πόλεμος στην Συρία ήταν στον τρίτο του χρόνο και όπως και τα προηγούμενα χρόνια εκατομμύρια Σύριοι και άλλοι μετανάστες βρισκόντουσαν στην Τουρκία. Μέχρι τότε οι μεγάλες μεταναστευτικές ροές ήταν κυρίως ένα θέμα της Τουρκίας και άλλων χωρών της Μέσης Ανατολής. Τα εκατομμύρια που βρισκόντουσαν στην Τουρκία είχαν πάρει το μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν θα είναι και ο ευκολότερος προορισμός και έτσι συνολικά είχαν μπει το 2014 στην Ελλάδα 75.000 μετανάστες. Ένας αριθμός μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Όμως το Φεβρουάριο του 2015 η τύχη της Τουρκίας και του Ερντογάν θα αλλάξει ριζικά σ’ αυτό το θέμα αφού στην Ελλάδα η νέα κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου θα αλλάξει άρδην την πολιτική του κράτους στο μεταναστευτικό, όχι μόνο ανοίγοντας τα σύνορα αλλά διαφημίζοντας σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης ότι η Ελλάδα πλέον είναι μια χώρα που όποιος θέλει μπορεί να εισέλθει και αυτομάτως θα αποκτήσει νομιμοποιητικά έγγραφα. Στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 28 Φεβρουαρίου η κα Τασία Χριστοδουλοπούλου είχε πει: «Κάποιοι νομίζουν ότι το μόνο που χρειάζεται είναι να αφήσουμε ανοιχτές τις πόρτες. Δεν είναι τόσο απλό. Σε όσους βγαίνουν, τους δίνουμε διοικητικά έγγραφα, ώστε να απολαμβάνουν ένα καθεστώς ελευθερίας που έχει νομική βάση.»

Όπως είχε συμβεί στις περιπτώσεις της Ισπανίας και της Αυστραλίας στο παρελθόν (και οι δυο χώρες το μετάνιωσαν πικρά), η απόφαση των Τσίπρα-Καμμένου να ανοίξουν τα σύνορα με την ταυτόχρονη παροχή νομιμοποιητικών εγγράφων άρχισε πολύ γρήγορα να δημιουργεί ένα τεράστιο κύμα μετανάστευσης προς την Ελλάδα.

Τα οφέλη για την Τουρκία ήταν άμεσα και απτά. Καταρχήν άρχισε να «ξεφορτώνεται» τα εκατομμύρια των μεταναστών που βρισκόντουσαν για αρκετά χρόνια στα εδάφη της. Σε ένα δεύτερο επίπεδο η Τουρκία άρχισε να γεμίζει την Ελλάδα και την Ευρώπη με πληθυσμούς που είναι πολιτικά και πολιτισμικά σύμμαχοι της Τουρκίας. Με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια για τον κ. Ερντογάν.

Τα πράγματα όμως εξελίχθηκαν ακόμα καλύτερα για την Τουρκία. Οι μεγάλες μεταναστευτικές ροές οδήγησαν την Ευρώπη στον να παρακαλεί τον κ. Ερντογάν για μια συμφωνία που ίσως μειώσει κάπως τις μεταναστευτικές ροές προς την Ευρώπη. Έτσι με την συμφωνία μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας θα δοθούν άμεσα στην Τουρκία 3 δις ευρώ. Ενώ «Η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας επιβεβαιώνει τη σύγκληση Διακυβερνητικής Διάσκεψης στις 14 Δεκεμβρίου 2015 για το άνοιγμα του κεφαλαίου 17 της ενταξιακής διαδικασίας, ενώ προβλέπει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ολοκληρώσει, «κατά το πρώτο τρίμηνο του 2016», τις προπαρασκευαστικές εργασίες για το άνοιγμα «ενός αριθμού κεφαλαίων». Επίσης «Σε ό,τι αφορά τo ζήτημα της επιτάχυνσης των διαδικασιών για την απελευθέρωση των θεωρήσεων για τους Τούρκους πολίτες, η συμφωνία προβλέπει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα «παρουσιάσει τη δεύτερη έκθεση προόδου σχετικά με την εφαρμογή από την Τουρκία του χάρτη πορείας για την απελευθέρωση των θεωρήσεων μέχρι τις αρχές Μαρτίου 2016».

Έτσι η Τουρκία που δεν αναγνωρίζει καν την Κύπρο (απαράβατος όρος μέχρι τώρα) αρχίζει τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις για να ενταχθεί στην ΕΕ, παίρνει χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου και δίνει σε αντάλλαγμα νεφελώδεις υποσχέσεις για την ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών. Στα ΜΜΕ η ελληνική πλευρά δήλωσε ικανοποιημένη για τα αποτελέσματα της «διαπραγμάτευσης»… Πως θα μπορούσε να το φανταστεί πριν από ένα χρόνο ο Ταγίπ Ερντογάν ότι ο ερχομός στην εξουσία των Τσίπρα-Καμμένου θα δημιουργούσε τόσα πολλαπλά κέρδη για την Τουρκία. Για τον Ερντογάν, ο Άγιος Βασίλης από τον Βόρειο Πόλο έχει μετακομίσει στο Μέγαρο Μαξίμου.

Ναπολέων Λιναρδάτος




«Σφαλιάρα» για την Ελλάδα, τα δώρα στην Τουρκία από την Ευρώπη

Γράφει ο Δημήτρης Κατσαρός

Ενώ όλοι κρατούσαν την αναπνοή τους τις προηγούμενες ημέρες για το επικίνδυνο γεωπολιτικό παιχνίδι που παίζει η Τουρκία και για τις συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό για τη χώρα του ισλαμιστή ηγέτη Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κάποιοι τρίβουν τώρα τα μάτια τους από τα τεράστια οφέλη που είχε η Τουρκία από τη χθεσινή σύνοδο κορυφής.

Πιο ενδιαφέρον ακόμη είναι το κόστος που πληρώνει πλέον η Ελλάδα για αυτά τα δώρα που δόθηκαν απλόχερα στην Τουρκία. Ενώ λοιπόν ήταν αδύνατο για την αξιωματική αντιπολίτευση να συμφωνήσει με την κυβέρνηση έστω σε κάποια βασικά σημεία για τη διαχείριση του προσφυγικού, η Ελλάδα, μία ημέρα αργότερα είτε ήταν παρούσα, είτε απούσα από τη σύνοδο, ένα και το αυτό.

Η μεγαλύτερη σφαλιάρα για την ελληνική εξωτερική πολιτική ήταν και το βασικό δώρο που πήρε ο Ερντογάν, δηλαδή η επανέναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν πρόκειται μόνο για πλήρη αγνόηση των πάγιων θέσεων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής αλλά και για ζωτικό θέμα της κυπριακής δημοκρατίας και της προστασίας της Κύπρου από τις επιθετικές πολιτικές της Τουρκίας.

Αν τώρα προσθέσουμε σε αυτά και τα 3 δις ως μία πρώτη εισφορά, για όσα θα παραλάβει η Τουρκία σε χρήμα για τους πρόσφυγες – στη συμφωνία δεν περιλαμβάνονται όροι αξιολόγησης για το πώς θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα χρήματα – αλλά και η κατάργηση, υπό προϋποθέσεις της βίζας για τους Τούρκους που θα ταξιδεύουν στην Ευρώπη – και τέλος όλα αυτά για να ικανοποιήσει η Τουρκία τις διεθνείς υποχρεώσεις που ούτως ή άλλως έχει ως χώρα, τότε είναι εύκολο να καταλάβουμε τον εκνευρισμό του Αλέξη Τσίπρα.

Αυτός ο εκνευρισμός έγινε ολοφάνερος με τα tweets στους επίσημους λογαριασμούς του πρωθυπουργού, τον ελληνικό και τον αγγλικό. Παράλληλα ολοφάνερη ήταν η άνεση και γενναιοδωρία με την οποία απάντησε ο Νταβούτογλου.

Αλέξης Τσίπρας: Προς τον πρωθυπουργό Νταβούτογλου: Ευτυχώς οι πιλότοι μας δεν είναι τόσο νευρικοί, όσο οι δικοί σας απέναντι στους Ρώσους. Είναι ανόητο και αδιανόητο αυτό που συμβαίνει στο Αιγαίο. Ξοδεύουμε δις για εξοπλισμούς. Εσείς για να παραβιάζετε, εμείς για να σας αναχαιτίζουμε.
Σε αυτά τα επιθετικά μηνύματα ο Νταβούτογλου απάντησε απλώς με ένα: «Τα σχόλια για τους πιλότους του @atsipras δεν συνάδουν με το πνεύμα της ημέρας. Αλέξη, ας εστιάσουμε στη θετική μας ατζέντα».

Ήταν ξεκάθαρο ότι ο Νταβούτογλου δεν είχε ανάγκη να απαντήσει σε καμία πρόκληση, γιατί ένιωθε ήδη νικητής.

Και πώς να μην νιώθει άλλωστε, αφού εν τέλει η Τουρκία κατάφερε να διατηρήσει για άλλη μία φορά το διπλό παιχνίδι επέκτασης των συμφερόντων της σε Ανατολή (Συρία – συνεργασία με τον ISIS) και Δύση (προώθηση ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΕΕ-στρατηγικός εταίρος των ΗΠΑ). Εν μία νυκτί, ουσιαστικά η Τουρκία έβγαλε πολύ περισσότερα από όσα θα χάσει από τις κυρώσεις της Ρωσίας.

Η πανηγυρική νίκη της Τουρκίας επισφραγίστηκε και από τα επόμενα tweets του Έλληνα πρωθυπουργού, που ήταν στο ακριβώς αντίθετο κλίμα. «Σημαντική Σύνοδος σήμερα για την ΕΕ, την Τουρκία και την ευρύτερη περιοχή μας. Ευκαιρία για ειλικρινή απαραίτητο διάλογο για Προσφυγικό, ανάγκη επίλυσης Κυπριακού, Συριακό, Αιγαίο. Στηρίζουμε την προώθηση ενταξιακής διαδικασίας στο υφιστάμενο διαπραγματευτικό πλαίσιο. Είμαστε στην ίδια γειτονιά και πρέπει να μιλάμε με ειλικρίνεια για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε λύσεις».

Σε αντάλλαγμα όλων αυτών η Τουρκία, θα φυλά καλύτερα τα σύνορά της, θα δέχεται πίσω μετανάστες που δεν είχαν τα απαραίτητα για την παροχή ασύλου και θα δημιουργήσει κέντρα ταυτοποίησης – hot spots για τους πρόσφυγες που είναι και το μόνο που δεν αποτελούσε ήδη υποχρέωσή της. Ελλάδα και Κύπρος από την άλλη χάνουν το τελευταίο βέτο πίεσης στο Κυπριακό και μπαίνουν σε μία νέα εποχή διαπραγματεύσεων με τις δηλώσεις Γιούνκερ να καταδεικνύουν ότι η επίλυσή του θα γίνει με συνοπτικές διαδικασίες. Όσα έγιναν στη χθεσινή Σύνοδο δεν μας αφήνουν καμία ελπίδα για τους όρους με τους οποίους θα γίνουν οι διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό από εδώ και στο εξής.

Αν τώρα θυμηθούμε και την επιδίωξη της ελληνικής πλευράς για δημοσιονομική χαλάρωση με δικαιολογία το προσφυγικό, τότε ο τίτλος που ταιριάζει στη χθεσινή πανωλεθρία είναι, «Πήγαμε για μαλλί και βγήκαμε κουρεμένοι».

rizopoulospost.com




Η Συνδιάσκεψη του RIO+20, έχει ακόμα ενδιαφέρον και για τη Διάσκεψη στο Παρίσι (3 χρόνια μετά)!

efi valila

Γράφει: H Έφη Βαλίλα

Blog: proklisinews.wordpress.com

Εν όψει της διάσκεψης στο Παρίσι με αντικείμενο την Κλιματική αλλαγή, περισσότεροι από 150 αρχηγοί  κρατών και κυβερνήσεων πλαισίωσαν την ημέρα έναρξης (30/11/2015), φιλοδοξώντας να καταλήξουν σε μια ιστορική συμφωνία για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, οι συνέπειες της οποίας είναι όλο και περισσότερο ανησυχητικές.

Πριν αλιεύσουμε τα πεπραγμένα των ημερών μας, θεωρήσαμε αναγκαίο να βγάλουμε από το αρχείο μας, μια άκρως ενδιαφέρουσα επιστημονική συζήτηση, με τον αείμνηστο Καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου,  Παπαϊωάννου Δημ. που έλαβε χώρα στις 25/6/2012, με αντικείμενο τον απόηχο της Συνδιάσκεψης του RIO+20, που έγινε το 2012 (20-22 Ιουνίου). Αξίζει να επισημανθεί ότι στη  συνδιάσκεψη συμμετείχαν 10.047 εκπρόσωποι ΜΚΟ και άλλων “ομάδων” καθώς και διαπιστευμένοι αντιπρόσωποι από 191 κράτη μέλη του Ο.Η.Ε και διεθνείς οργανισμοί. Στη Συνδιάσκεψη, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 500 κύριες και παράλληλες εκδηλώσεις και 3.000 ανεπίσημες συνεδριάσεις. Ηχηρές απουσίες στη Συνδιάσκεψη του RIO+20,  ήταν αυτές των: Μπάρακ Ομπάμα, της Άνγκελα Μέρκελ και του Ντέιβιντ Κάμερον!. Όμως στη Συνδιάσκεψη συζητήθηκε η σοβαρή πρόταση για γενική υιοθέτηση των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης, σε συνέχεια των Στόχων της Χιλιετίας, οι οποίοι «ισχύουν» μέχρι το 2015!. Το αποτέλεσμα ήταν (όπως το είδε και ο ειδικός επιστήμονας), μια πανθομολογούμενη αποτυχία, εκπλήρωσης των στόχων της Συνδιάσκεψης. Στη συνέχεια στη Διάσκεψη του RIO+20,  συζητήθηκε πρόταση, για γενική υιοθέτηση των Στόχων που «ισχύουν» μέχρι το 2015, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη παρακολούθηση της εφαρμογής των στρατηγικών και για την Κλιματική βιωσιμότητα!. Ωστόσο για την εξέταση των προτάσεων αυτών, θεωρήσαμε σκόπιμο να αναφέρουμε τις θέσεις του Επιστήμονα και Ειδικού Εμπειρογνώμονα επί θεμάτων Περιβάλλοντος Δρ Καθηγητή Παπαϊωάννου Δημ., ο οποίος μας επεσήμανε εμφατικά ότι: υπάρχει πράγματι σημαντικό χάσμα, ανάμεσα στις αποφάσεις που λαμβάνονται στις Διεθνείς Διασκέψεις Κορυφής και στην εφαρμογή τους!.

Ο Δρ Καθηγητή Παπαϊωάννου Δημ, υπογράμμισε, ότι, μεταξύ των ανεπίσημων συνεδριάσεων που πραγματοποιήθηκαν, αξιοσημείωτη ήταν η Rio Conventions Pavilion, σκοπός της οποίας, ήταν, η διάχυση πληροφόρησης αλλά και η ευαισθητοποίηση γύρω από θέματα βέλτιστων πρακτικών και επιστημονικών ευρημάτων/πορισμάτων, τα οποία προκύπτουν μέσα από την εφαρμογή των Συνθηκών για την κλιματική αλλαγή (UN Framework Convention on Climate Change), για τη βιολογική ποικιλότητα (Convention on Biological Diversity)  και για την καταπολέμηση της ερημοποίησης (UN Convention to Combat Desertification): μέσα στο πλαίσιο της επίτευξης των στόχων της χιλιετίας που διανύουμε (Millennium Development Goals). Σε μια περίοδο πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών αλλαγών, φρονούμε ότι,  οι πλούσιες χώρες πρέπει να μειώσουν ή να τροποποιήσουν ριζικά το «μη βιώσιμο» τρόπο ζωής τους, ενώ παράλληλα πρέπει να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για να παρέχουν ασφάλεια σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου, αυτό που υπερτονίστηκε και σε ανακοίνωση Τύπου η Βρετανική Royal Society, που συνασπίζει 105 Ινστιτούτα. Το RIO+20, φρονούμε ότι είναι  ένα «ξύπνημα» και για τους διαπραγματευτές της Διάσκεψης στο Παρίσι, που λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες. Η πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας πιστεύει ότι είναι καιρός να αντιμετωπιστούν με μεγαλύτερη  σοβαρότητα οι προκλήσεις αυτές. Μέχρι το 2050, ο παγκόσμιος πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί από επτά δισεκατομμύρια σε μεταξύ οκτώ και 11 δισεκατομμύρια. Επομένως ζούμε και θα ζούμε, πέρα από τις δυνατότητες του πλανήτη. «Βρισκόμαστε σε ένα σημείο της ανθρώπινης ιστορίας, που κινδυνεύουμε να υποβαθμίσουμε το περιβάλλον, επιβαρύνοντας το κλήμα και συνεπώς την ανθρώπινη ανάπτυξη». Ωστόσο, το Ρίο + 20 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η γέφυρα της διάσκεψης στο Παρίσι, φιλοδοξώντας να καταλήξουν σε μια ιστορική συμφωνία για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, οι συνέπειες της οποίας είναι όλο και περισσότερο ανησυχητικές, με επικέντρωση στην εφαρμογή των προτάσεων που θα διατυπωθούν!.

 




Ν.Α. Ευρώπη και Ανατολική Μεσόγειος | Προκλήσεις και προοπτικές

Γράφει: H Έφη Βαλίλα

efi valila

 Blog: proklisinews.wordpress.com

Αθήνα. Ένα συνέδριο με βαθύ νόημα και πολλά σοβαρά θέματα,  διερευνήθηκαν και φυσικά  απαντήθηκαν πολλά  από τα ερωτήματα, από πολλούς και αξιόλογους εισηγητές (πολιτικούς και ακαδημαϊκούς) με φορείς διοργάνωσης του Συνεδρίου: Το Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων, το Ινστιτούτο Επιχειρηματικότητας & Αειφόρου Ανάπτυξης, καθώς και η SGT S.A. στο Ξενοδοχείο King George, (Αθήνα) την Παρασκευή, 13 Νοεμβρίου 2015. Τα υπό διερεύνηση ερωτήματα: η σταθερότητα έναντι της αστάθειας, οι προοπτικές και τρόποι εκτόνωσης της έντασης στα δυτικά βαλκάνια, η γενικότερη ρευστότητα στην ανατολική Μεσόγειο και η κατάσταση στην περιοχή. Μετρώντας τις πολύ ενδιαφέρουσες εισηγήσεις όλων των προσκεκλημένων, καταλήξαμε    στο αυτονόητο ότι, όλες, οι ελληνικές πολιτικές δυνάμεις θα πρέπει να μελετήσουν σοβαρά όλες τις σημερινές διαμορφούμενες καταστάσεις, αναλύοντας σε βάθος το γεωστρατηγικό παιχνίδι που παίζεται σήμερα, στην Ανατολική Μεσόγειο, και φυσικά απαιτεί νηφάλιο, συστηματικό και σφαιρικό τρόπο αντιμετώπισης με μια αποδοτική εθνική εξωτερική πολιτική. Οι παίκτες  είναι πολλοί και γνωστοί, γι αυτό και το παιχνίδι γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο, σύνθετο, και μάλιστα   για εξαιρετικά οξυδερκείς παίχτες για την «επίλυσή» του. Το προς τα πού θα οδηγήσουν οι διασταυρώσεις όλων αυτών των σχεδίων, είναι δύσκολο να προβλεφθεί. Πάντως ομιλεί κανείς για ένα «ενδιαφέρον» παιχνίδι με το μέλλον αβέβαιο! Οι πρώτες εισηγήσεις των πολιτικών χαρακτήρισαν τη χώρα  προνομιακή για το ελληνικό εμπόριο και το ελληνικό επιχειρείν, με ειδικές αναφορές στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα στον ενεργειακό τομέα. Ειδική μνεία έγινε για τη συνεργασία σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από κοινοτικά κονδύλια και διεθνείς οργανισμούς, που παρουσιάζουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης, κυρίως στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία, και την ευκαιρία συμμετοχής του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου. Επίσης εμφατική ήταν και η επισήμανση της   συνεργασίας με το Ισραήλ κυρίως στον κλάδο των νέων τεχνολογιών και στον τομέα της ενέργειας. Επίσης με την Αίγυπτο στα μεγάλα έργα υποδομής και στη συνεργασία μεταξύ των λιμένων των δύο χωρών.

Ο Γ. Τσάλτας, Πρύτανης Παντείου Πανεπιστημίου, τόνισε εμφατικά μεταξύ άλλων, την επιβεβλημένη ενότητα δυνάμεων, ανάμεσα στην Ελλάδα και τις χώρες που έχουμε κοινά συμφέροντα. Αφέθηκε να εννοηθεί ότι με την Κύπρο στον ενεργειακό τομέα, έχουμε ενιαίο ενεργειακό δόγμα, κι αν αυτό δεν συνεχιστεί (έτσι όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία 3 χρόνια), θα είναι σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων. Ελλάδα και Κύπρος οφείλουν να συνεχίσουν να συνεργάζονται στενότατα. Είναι ανάγκη η πολιτεία να στραφεί στο ρεαλισμό, αναφορικά με το μεγάλο ζήτημα της Ενεργειακής Ασφάλειας της Ευρώπης με επικέντρωση στην Ενεργειακή Ένωση. Υποστηρίχτηκε η ενότητα των δυνάμεων όλων των Κρατών – Μελών, με ωφελημένους κυρίως τους λαούς των μικρομεσαίων χωρών, για τη στήριξη των ελλειπουσών διασυνδέσεων ανάμεσα στα δίκτυα φυσικού αερίου και με την καταπολέμηση της Ενεργειακής Φτώχειας και τη στήριξη της Ενεργειακής Δημοκρατίας, μέσα από την Κοινοτική Αλληλεγγύη. Αυτό όμως που έκανε εντύπωση σε όλους εισηγητές και στους ακροατές, ήταν, η διαπίστωση ότι: η Ελλάδα κρατά σήμερα στα χέρια της, ένα από το πολυτιμότερα  διαπραγματευτικά εργαλεία όσο ποτέ, στον τομέα της ενέργειας.

Εξαιρετικές ήταν και οι θέσεις του Κ. Φίλη, Διευθυντή Ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων, όπου υπερτονίστηκε το γεγονός των ανακαλύψεων σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, πράγμα που δημιουργεί ευκαιρίες και προκλήσεις. Η γενικότερη ρευστότητα όμως της κατάστασης στην περιοχή, οι εκκρεμότητες γύρω από την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών ή σε κάποιες περιπτώσεις και η μη επικύρωση συμφωνιών, η Αραβική Άνοιξη και οι δυναμικές που γέννησε, η παγίωση παραδοσιακών εχθροτήτων ειδικότερα στη Μέση Ανατολή, είναι και τα πρώτα προβλήματα συνεργασιών. Στη συνέχεια υπερτονίστηκα η σημερινή αστάθεια στη Συρία και η επέκταση αυτής στους γείτονες της, η εσωστρέφεια της Αιγύπτου και η ενδεχόμενη αναθεώρηση της θέσης της στην περιοχή στον απόηχο της επικράτησης της Μουσουλμανικής Αδελφότητας,  αποτελούν επίσης ζητήματα που δημιουργούν αρκετές και σημαντικές αβεβαιότητες. Και φυσικά σήμερα δεν μπορούμε να περιμένουμε να εκλείψουν συνολικά ή οριστικά παγιωμένες έχθρες, και να προχωρήσουμε στην υλοποίηση των  ενεργειακών projects.

Είναι αλήθεια ότι σήμερα όσο ποτέ άλλοτε χρειαζόμαστε, ν’ αρχίσουν  οι συστηματικές περιφερειακές διεργασίες με διεθνή υποστήριξη για τη δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων σταθερότητας και ανάπτυξης, ούτως ώστε να βγει η Α. Μεσόγειος από αυτόν τον φαύλο κύκλο το δυνατόν συντομότερα.  Το Ισραήλ και η Κύπρος, οι οποίες διαθέτουν τον πρώτο λόγο στις ενεργειακές εξελίξεις της περιοχής καθότι οι πλέον ώριμες χώρες με ευρήματα ικανά να οδηγήσουν σε εξαγωγές, κατέχουν σημαντικό πολιτικό, οικονομικό και ευρύτερα στρατηγικό όφελος να προσανατολιστούν προς την ευρωπαϊκή αγορά, διαχέοντας τον γκρίζο χρυσό τους στη βέλτιστη περίπτωση από κοινού μέσω υποθαλάσσιου αγωγού που να διέρχεται από την Ελλάδα.

Ακροτελεύτια και κατόπιν ωρίμου σκέψεως, είναι καιρός να πιστέψουμε σοβαρά, ως πολιτεία, ότι ήρθε η ώρα ν’ αρχίσουμε την αποκαθήλωση διάφορων ιερών “αγαλμάτων”, προσώπων, μύθων, και ψεύτικων συμβόλων, μα πάνω απ’ όλα τη «μυθομανία». Ήρθε η ώρα να προχωρήσει επιτέλους ως χώρα χωρίς να «φανταζόμαστε» ότι όλοι μας αγαπούν και μας θέλουν! Στο βωμό του κέρδους βλέπει κανείς απίθανες συμμαχίες κρατών! Εν προκειμένω για τη χώρα μας, παρότι φαίνεται ότι υπάρχουν χώρες που μπορούν να ενσωματωθούν στην πρώτη φάση της ενεργειακής σύμπραξης Ελλάδας-Κύπρου και Ισραήλ, πρέπει κατά την ταπεινή μας άποψη, να ξεπεραστούν τα πολιτικά και τα νομικά εμπόδια, ώστε το αέριο της Α. Μεσογείου, να διατεθεί το συντομότερο δυνατόν  στην ευρωπαϊκή αγορά.

 




«Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Κακοποίησης»

Γράφει: Γράφει: η Έφη Βαλίλα

Blog: proklisinews.wordpress.com

Επιστημονική Ημερίδα για την «ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ» έλαβε χώρα την Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015 και ώρα 12.00 «Αίθουσα Σάκη Καράγιωργα ΙΙ», στο Νέο Κτίριο του Παντείου  Πανεπιστημίου, με κεντρικό θέμα: «Τα δικαιώματα των παιδιών στην Ελλάδα και στον Κόσμο».  Συνδιοργανωτές: Η «Παντειακή κοινότητα» (της οποίας το λογότυπο βρίσκεται στο τέλος του άρθρου)  και «Το Χαμόγελο του Παιδιού». Ο Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, καθηγητής Γρηγόρης Τσάλτας, χαιρέτισε την εκδήλωση, ενώ θετικότατη αίσθηση, προκάλεσε η εξαιρετική ομιλία, του  καθηγητή Στέλιου  Περράκη, (Πρέσβεως  της Ελλάδας Συμβουλίου της Ευρώπης, Διευθυντή του Ευρωπαϊκού  Κέντρου Έρευνας  και Κατάρτισης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και Aνθρωπιστικής  Δράσης), με θέμα: Όψεις της προαγωγής και προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού στο Συμβούλιο της Ευρώπης με έμφαση στο Ευρωπαικό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Εξαιρετικές ήταν και οι ομιλίες των υπολοίπων, οκτώ εισηγητών-εισηγητριών της εκδήλωσης. Το γεγονός είναι πάντως, ότι, από τα φανάρια των πόλεων, τα παιδιά αυτά μετακινήθηκαν, στις λαϊκές αγορές! Μας είναι γνωστό ότι πολλά από αυτά τα παιδιά, κοιμούνται και ξυπνούν στα κρύα μάρμαρα και τσιμέντα της πλατείας, κι όταν βρεθεί κατάλυμα, η θερμοκρασία και πάλι πέφτει το βράδυ, ενώ  τρέμουν σαν τα ορφανά «σπουργιτάκια», με μια προσδοκία, το αυριανό  βράδυ, να είναι πιο ζεστό για τα κορμάκια τους! Είναι αλήθεια ότι οι φορείς της Επιστημονικής εκδήλωσης μας παρείχαν πλούσιο υλικό, και για λόγους δημοσιογραφικής δεοντολογίας, αναφερόμαστε συνοπτικά στα εξής: Από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού: «…Άρθρο 29 1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη συμφωνούν ότι η εκπαίδευση του παιδιού πρέπει να αποσκοπεί: α) Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού και στην πληρέστερη δυνατή ανάπτυξη των χαρισμάτων του και των σωματικών και πνευματικών ικανοτήτων του  β) Στην ανάπτυξη του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις θεμελιώδες ελευθερίες και για τις αρχές που καθιερώνονται στο Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών γ) Στην ανάπτυξη του σεβασμού για τους γονείς του παιδιού, την ταυτότητά του, τη γλώσσα του και τις πολιτιστικές του αξίες, καθώς και του σεβασμού του για τις εθνικές αξίες της χώρας στην οποία ζει, της χώρας από την οποία μπορεί να κατάγεται και για τους πολιτισμούς που διαφέρουν από το δικό του. δ) Στην προετοιμασία του παιδιού για μια υπεύθυνη ζωή σε μια ελεύθερη κοινωνία μέσα σε πνεύμα κατανόησης, ειρήνης, ανοχής, ισότητας των φύλων και φιλίας ανάμεσα σε όλους τους λαούς και τις εθνικιστικές, εθνικές και θρησκευτικές ομάδες και στα πρόσωπα αυτόχθονης καταγωγής. ε) Στην ανάπτυξη του σεβασμού για το φυσικό περιβάλλον…» (Γενική Συνέλευση του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, 20-11-1989. Επικυρώθηκε από 189 Χώρες).

         Από τα μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αλιεύσαμε ότι, σ’ όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη,  καταπατώνται τα δικαιώματα του παιδιού. Μας έγινε επίσης γνωστό ότι, το χρονικό διάστημα, από 1ης έως 19ης Νοεμβρίου, έχει κηρυχθεί ως «19 Ημέρες Ακτιβισμού κατά της Παιδικής Κακοποίησης», προκειμένου μέσα από διάφορες δράσεις να δοθεί έμφαση στο γεγονός ότι όλο και περισσότερα παιδιά σήμερα είναι θύματα βίας από τους ενήλικες.

Στη συνέχεια, οφείλουμε να επισημάνουμε το δράμα των παιδιών της Συρίας, που αντί να τους δίδεται η  ευκαιρία  για να αναπτύσσονται σωματικά, διανοητικά, ηθικά, και με δικαίωμα στην εκπαίδευση,  κινδυνεύουν καθημερινά,  να χάσουν τη ζωή τους, στα κρύα νερά του Αιγαίου.     

       Μετά από όσα αναφέραμε, δυστυχώς το παιδί, σ’ ολόκληρο τον πλανήτη,   αποτελεί αντικείμενο εμπορίου και εκμετάλλευσης, σε ένα κόσμο με σοβαρές αντιφάσεις, που από τη μια, η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας και των επιστημών και από την άλλη η ανύπαρκτη προστασία για τα παιδιά.!          Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι υπανάπτυκτες χώρες, στις οποίες εκατοντάδες παιδιά κάτω των 15 ετών, είναι αιχμάλωτα πολέμου, χιλιάδες παιδιά φανατίζονται και στέλνονται για “εκκαθάριση” περιοχών από νάρκες, παιδιά που καθημερινά πεθαίνουν από πείνα και έλλειψη φαρμάκων. Παιδική πορνεία και πώληση παιδιών για οικιακές εργασίες ή και στα ορυχεία. Επίσης σε σκλαβοπάζαρα αλλά και το τραγικότερο: εθελοντές θανάτου, ως κινητές βόμβες «καμικάζι», με υποκινητές τις φανατικές θρησκευτικές μειονότητες!

        Όλοι το γνωρίζουμε, ότι το παιδί, δεν πρέπει να το παραμελούμε ή να του φερόμαστε σκληρά. Το παιδί πρέπει να το προστατεύουμε από φυλετικές, πνευματικές, ή οποιεσδήποτε άλλης μορφής διακρίσεις, υποδεικνύοντας το, και μόνον το  πνεύμα κατανόησης, και οικουμενικής αδελφοσύνης.

         Η πλευρά αυτή της φροντίδας για τα παιδιά, διασαφηνίζεται λεπτομερέστατα στη Διακήρυξη του 1965, για τη Προαγωγή μεταξύ των νέων και ιδεωδών της ειρήνης, του αμοιβαίου σεβασμού και της κατανόησης μεταξύ των λαών. Από το 1961, εκτός από τη βοήθεια που παρέχεται σε Κυβερνήσεις να εφαρμόζουν προγράμματα υγείας και διατροφής προς όφελος των παιδιών, η UNICEF βοηθά με μεγαλύτερα ποσά στην εκπαίδευση, στην επαγγελματική κατάρτιση και στη μέριμνα της οικογένειας και παιδιού.

       Ακροτελεύτια αξίζει να σταθούμε με απόλυτη ειλικρίνεια απέναντι σε κάθε  ένα γονιό, λέγοντας: Τι κι αν υπάρχουν κώδικες ευημερίας, αλλά και τόσοι άλλοι αξιόλογοι οργανισμοί. Αν δεν εφαρμόζονται οι διακηρύξεις και οι κώδικες, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν, παιδιά των «λαϊκών αγορών», τα δε «κρεβατάκια» τους, θα βρίσκονται στις κρύες πλατείες, χωρίς ζέστη, ελπίδα, αλλά και μέλλον   «άδηλο». Όταν όμως, τα ίδια τα παιδιά ζητούν το αυτονόητο και δε το βρίσκουν, τότε εμείς ως γονείς, πρέπει να προβληματιστούμε και να ευαισθητοποιηθούμε περισσότερο από κάθε λη φορά!




Τοξικά Προβλήματα και Ανθρώπινο Περιβάλλον

 

 Γράφει | Έφη Βαλίλα

Εν όψει της συμμετοχής μου, ως ακροάτρια στην επιστημονική εκδήλωση, στις 7/10/2015, με θέμα: «Ανάπτυξη, Περιβαλλοντική Ηθική και προστασία» που πραγματοποιήθηκε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, με φορέα διοργάνωσης, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και κατάρτισης, και με κεντρικό εισηγητή τον Πρύτανη Καθηγητή: κο Τσάλτα, αλλά και με αφορμή το πρώτο άρθρο με τίτλο Τοξικός Τάφος (2/11/2015 της εφημερίδας «Αναλυτής»), έσπευσα ως μη ειδήμων να αλιεύσω, από δευτερογενείς πηγές πληροφόρησης, στοιχεία, που θα μπορούσαν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις, του καθόλα σεβαστού αναγνωστικού σας κοινού.

Οι πολύπλοκοι μηχανισμοί διατήρησης στη ζωή στον πλανήτη μας, είναι προσαρμοσμένοι στο υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας του περιβάλλovτoc. Ώς συνθήκες περιβάλλοντος εννοούμε κυρίως τις κλιματολογικές συνθήκες, την ανάπτυξη του φυτικού και ζωικού κόσμου και τη χημική σύσταση του περιβάλλοντος.

Γνωρίζουμε επίσης πολλά παραδείγματα, σύμφωνα με τα οποία ή εκπολιτιστική πρόoδoς, απάλλαξε τòv άνθρωπο από το δηλητηριώδες περιβάλλον της διαβίωσής του. (Αναφερόμαστε στο μονοξείδιο του άνθρακα, που ανέπνεαν κατά τους πpoιστορικούς χρόνους, οι άνθρωποι των σπηλαίων, η σήψη των τροφίμων, λόγω έλλειψης ψύξης, και πολλές φορές το μολυσμένο νερό), όπως υποστήριξαν οι επιστήμονες στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις της επιστημονικής εκδήλωσης, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Πάντως είναι γεγονός, ότι οι αρνητικές επιπτώσεις της προόδου του πολιτισμού μας προέρχονται από την αλλαγή της χημικής σύστασης του περιβάλλοντος. Η χημική σύνθεση με τις πρόσφατες  εκτιμήσεις ειδημόνων, προσφέρουν σε ετήσια βάση, στις ήδη υπάρχουσες δύο εκατομμύρια ενώσεις, 250.000 νέες χημικές ενώσεις και από αυτές, οι 300 περίπου χημικές ενώσεις που σε ετήσια βάση είναι ελεγχόμενες η και μη, ως προς την τοξικότητά τους, εισέρχονται όπως είναι φυσικό στο ανθρώπινο περιβάλλον!.

Το γεγονός αυτό από πολλούς χαρακτηρίζεται ως βιολογική δράση, ή οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι ηθελημένη, σε άλλες όμως είναι ακριβώς ο στόχος των προσπαθειών, της χημικής σύνθεσης, όπως: π.χ. ή παραγωγή εντομοκτόνων, απολυμαντικών μέσων, συντηρητικών των τροφίμων, καλλυντικών μέσων ή και ακόμη ορισμένων φαρμάκων, όπως υποστήριξε επιστήμονας της εκδήλωσης.   

 Μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί επαρκώς, εάν οι επιβλαβείς επιδράσεις στη ζωή του ανθρώπου και της υγείας της ανθρωπότητας με την αλλαγή του περιβάλλοντος  και του επιπέδου του πολιτισμού μας, αυξήθηκαν ή ελαττώθηκαν. Βέβαιο είναι, ότι, με την αλματώδη εισαγωγή νέων συνθετικών ενώσεων στο περιβάλλον, αυξάνονταν και αυξάνονται οι δυνατότητες επιβλαβών επιδράσεων στον άνθρωπο.!

Στο εμπόριο κυκλοφορεί ένας μεγάλος αριθμός προϊόντων, τα οποία χαρακτηρίζονται ως τοξικά. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται τα απολυμαντικά, τα προστατευτικά και άλλα βοηθητικά μέσα, τα οποία εξυπηρετούν βιομηχανικές, βιοτεχνικές και οικιακές ανάγκες. Εκτός δε από αυτά με τη χρήση ενός μεγάλου αριθμού εντομοκτόνων, ακαρεοκτόνων, ζιζανιοκτόνων κ.λπ. όπως και με την ελεύθερη διάθεση ορισμένων φαρμάκων, αυξάνονται συνεχώς οι συνέπειες με δυστυχήματα, δηλητηριάσεις ακόμα και θανάτους.    

Οι επιδράσεις ακόμα και των μικρών ποσοτήτων τοξικών ουσιών του περιβάλλοντος στον άνθρωπο είναι μακροχρόνιες. Όπως ήδη εισαγωγικά αναφέραμε η προτεραιότητα σε θέματα της σύγχρονης τοξικολογίας έχει μακροχρόνιες συνέπειες – επιδράσεις, ακόμα και οι πιο ελάχιστες συγκεντρώσεις τοξικών ουσιών στο  περιβάλλον, καταλήγουν σε βάρος μεγάλου αριθμού πληθυσμιακών μαζών. Κάτι που υποστήριξαν και οι φοιτητές που παρακολούθησαν την επιστημονική εκδήλωση, εκφράζοντας και έντονη ανησυχία για τις συνέπειες.  

Εκτός του μεγάλου αριθμού των ανθρωπογενών ακαθαρσιών του περιβάλλοντος με το γνωστό σχετικά τρόπο το τοξικό δυναμικό, υφίσταται και μια σειρά από χημικές ουσίες, που είναι διαδομένες, είτε τοπικά, είτε διεθνώς και για τις οποίες γίνονται ακαδημαϊκές συζητήσεις σχετικά με την επίδρασή τους, στην υγεία των ανθρώπων.

Από βιβλιογραφικές πηγές προκύπτει ότι οι κυριότερες τοξικές ουσίες ανόργανης προέλευσης που επιδρούν στους ανθρώπους είναι: Tò μονοξείδιο του άνθρακα, το διοξείδιο του θείου, τα οξείδια  του αζώτου, το όζον και τα άλατα μολύβδου, υδραργύρου, καδμίου, αρσενικού, βαναδίου, φθορίου κ.λ.π.

Οι κυριότερες ουσίες οργανικής προέλευσης είναι: Οι πολυουρικοί υδρoγovάvθρaκεc, οι αρωματικές αμίνες, οι χλωριωμένοι κυκλικοί υδρογονάνθρακες κλπ.
      Επειδή όμως η αναφορά στις λεπτομέρειες ξεφεύγει από το νόημα της παρούσας διερεύνησης, γι αυτό και μπαίνουμε αποκλειστικά σε εξακριβωμένα περιστατικά, όπου τα τοξικά φαινόμενα προκαλούν βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό!. Πάντως είναι γεγονός ότι τα α ί τ ια της τοξικής δράσης είναι πολλά, κυρίως όμως, το  συσσωρευτικό φαινόμενο, πάνω στον ανθρώπινο οργανισμό από ουσίες όπως; π.χ. DDT, μολύβδου, υδραργύρου, βαναδίου κ.α., προκαλούν εξαιρετικές ανησυχίες για την ανθρώπινη ακαδημαϊκή κοινότητα. Στην προσπάθεια μας να αναλύσουμε το θέμα έστω και επιδερμικά από μη ειδήμονες, οι μέχρι σήμερα αποδείξεις συγκλίνουν στην άποψη, ότι, δημιουργούνται είτε στο σημείο επίδρασης, είτε κατόπιν διείσδυσης  στον οργανισμό, σε κάποιο από τα ζωτικά  όργανα των ανθρώπων. Μεταξύ των προτάσεων για την αντιμετώπιση τέτοιων  δυσάρεστων καταστάσεων είναι: Η λήψη αυστηρών νομοθετικών μέτρων και έλεγχος στην εφαρμογής τους.

  Η προστασία του  περιβάλλοντος  και του ανθρώπου από τη διάδοση  των τοξικών ουσιών, απαιτούν την λήψη αυστηρών νομοθετικών μέτρων. Ο προσδιορισμός της μορφής και της έκτασης των περιοριστικών ή απαγορευτικών  μέτρων, είναι μία γενναία πράξη. ‘Η διατύπωση όμως των μέτρων θα πρέπει να βασίζεται σε επιστημονικές και τεκμηριωμένες μόνον απόψεις. Έργο  του επιστήμονα είναι ή ανάπτυξη των επιστημονικά αντιπροσωπευτικών  δυνατοτήτων  με στόχο την αποτροπή επικίνδυνων περιπτώσεων, όπως αυτή που διαβάσαμε στην εφημερίδα «Αναλυτής». Η εκτίμηση μας όμως είναι, ότι, μέσα στα όποια ατυχήματα υποκρύπτεται και το οικονοµικό όφελος, που ασφαλώς δεν πρέπει να επηρεάσει τον επιστήμονα αναφορικά με τα δικά του πορίσματα και αποτελέσματα.

 Ο νομοθέτης όμως θα πρέπει να είναι σαφής και συνεπής προς κάθε αίτιο της απόφασης και να αποφεύγει την προσπάθεια συγκάλυψης της αλήθειας με την  χρήση πλαστών επιστημονικών επιχειρημάτων. Kaι αυτό θα ήταν ευχής έργο σε όλες τις περιπτώσεις.




Γενοκτονία, εθνοκάθαρση και ο Υπουργός Παιδείας

του Λεωνίδα Κουμάκη

Αλίμονο σ’ αυτούς που δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν αυτά που δεν ξέρουν – Σωκράτης (469-399 π.Χ.)

Διαβάζοντας το βιογραφικό του σημερινού Υπουργού Παιδείας καταλαβαίνει κανείς πως πρόκειται για έναν άνθρωπο ο οποίος από ηλικία 14 ετών ασχολήθηκε με μαθητικά κινήματα και δημοκρατικούς αγώνες. Φυσικά το ίδιο έκανε και σαν φοιτητής ενώ, σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό του, είναι άγνωστο αν ολοκλήρωσε ποτέ τις σπουδές του στην Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που επέλεξε επαγγελματική απασχόληση άσχετη με τις σπουδές του, αλλά σχετική με τους «αγώνες» του: Έγινε δημοσιογράφος και εργάστηκε σε ραδιοφωνικούς σταθμούς, περιοδικά και την «Αυγή».

Τον Αύγουστο του 2014 σε άρθρο του (στην «Αυγή») με τίτλο «Παλαιοκομματισμός και “Γενοκτονία”» επιχειρεί να μας διδάξει πως:

«Τα περί Γενοκτονίας ήταν μια απόφαση εσωτερικής πολιτικής σκοπιμότητας και όχι διεθνούς σημασίας. Γι αυτό και το ελληνικό κράτος ποτέ δεν προέβαλε στα διεθνή φόρα θέμα αναγνώρισης αυτής της “Γενοκτονίας”, σε αντίθεση με τους Αρμένιους, οι οποίοι επεχείρησαν και πέτυχαν για τη δική τους περίπτωση απόφαση της γαλλικής Γερουσίας. Αντιθέτως, η κυβέρνηση Σημίτη, με υπουργό Εξωτερικών τον Γ. Παπανδρέου, είχε προσπαθήσει να υποβαθμίσει τη σημασία της απόφασης περί Γενοκτονίας, μετά μάλιστα την αντίδραση της τουρκικής πλευράς. Η απόφαση αναδεικνυόταν σε «αγκάθι» για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Η αιματηρή εκδίωξη των χριστιανικών πληθυσμών από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη είναι τυπικό παράδειγμα εθνοκάθαρσης, με βάση την οποία διαλύθηκε η πολυεθνική Οθωμανική Αυτοκρατορία σε συμπαγή εθνικά κράτη, συμπεριλαμβανομένου και του τουρκικού. Αναμφίβολα η εθνοκάθαρση είχε πολύ αίμα, πολύ πόνο και ξεριζωμό. Και η οθωμανική διοίκηση διακρίθηκε για ωμότητες, αν και αγριότητες σφράγισαν και την ιμπεριαλιστική πολιτική της Αγγλίας και της Γαλλίας εκείνη την εποχή εις βάρος όλων των πληθυσμών της Μικράς Ασίας. Η εθνοκάθαρση επισφραγίστηκε με διεθνείς συμφωνίες και με ανταλλαγή πληθυσμών».

Αυτά μας έλεγε το 2014 ο σημερινός Υπουργός Παιδείας (και άλλα πολλά, μεταξύ των οποίων και για την «μνημονιακή υποτέλεια» της τότε κυβέρνησης). Όσοι έτυχε να τον ακούσουν ή να τον διαβάσουν τότε, είπαν ή σκέφτηκαν «Δημοκρατία έχουμε, ο καθένας μπορεί να λέει ότι επιθυμεί».

Όταν όμως άλλαξαν τα πράγματα και η μνημονιακή υποτέλεια «των άλλων» τον έφεραν στην κορυφή του Υπουργείου Παιδείας, βρήκε προ ημερών την ευκαιρία, σε τηλεοπτική εκπομπή γνωστού δημοσιογράφου, να επαναλάβει τις ίδιες απόψεις επικαλούμενος αορίστως και νεφελωδώς «πολλούς ιστορικούς» και «πολλούς διεθνολόγους».

Φυσικά για τον Υπουργό Παιδείας φαίνεται πως δεν έχει καμιά σημασία ότι από το έτος 1994 η Βουλή των Ελλήνων αναγνώρισε τη γενοκτονία των Ποντίων και ψήφισε την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό Πόντο». Ούτε ότι δύο Κοινοβούλια της μακρινής Αυστραλίας (Νέας Νότιας Ουαλίας και Νότιας Αυστραλίας) καθώς και το Κυπριακό Κοινοβούλιο αναγνώρισαν με ψηφίσματα τους την Ποντιακή Γενοκτονία.

Για τον Υπουργό Παιδείας φαίνεται πως δεν έχει καμιά σημασία ότι υπάρχει μια διεθνής ομάδα επιστημόνων που λέγεται IAGS, (International Association of Genocide Scholars), η οποία ειδικεύεται σε θέματα γενοκτονίας και η οποία από το έτος 2007 έχει αναγνωρίσει την γενοκτονία των Ποντίων και καλεί την Τουρκία να κάνει το ίδιο. Ούτε φυσικά το γεγονός ότι η διεθνής βιβλιογραφία, τα κρατικά αρχεία πολλών χωρών περιλαμβάνουν σωρεία καταθέσεων από αυτόπτες μάρτυρες, ιεραπόστολους, διπλωμάτες, και εθελοντές για το ειδεχθές έγκλημα της γενοκτονίας που διαπράχθηκε εναντίον του Ποντιακού Ελληνισμού.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:Αν ο σημερινός Υπουργός έλεγε την γνώμη του σαν δημοσιογράφος της «Αυγής» ή κάποιου άλλου ΜΜΕ ασφαλώς και θα ήταν δικαίωμα του. Άλλωστε και στα διάφορα καφενεία ο καθ΄ ένας λέει ότι θέλει. Σαν Υπουργός όμως Παιδείας της Ελληνικής Κυβέρνησης οφείλει να γνωρίζει ιστορία και -κυρίως- να την σέβεται. Η δουλειά του είναι να φροντίζει για την καλύτερη δυνατή παιδεία της νέας γενιάς των Ελλήνων και όχι να παριστάνει τον ιστορικό για θέματα που ερευνούν ολόκληρες δεκαετίες εξειδικευμένοι επιστήμονες.

Το ελάχιστο που μπορεί να κάνει είναι να μην εκθέτει τον ίδιο και τη χώρα του με νεφελώδεις ή κατευθυνόμενες απόψεις αμφιβόλου εγκυρότητας «ιστορικών» και «διεθνολόγων». Ούτε να προσβάλλει βάναυσα την μνήμη εκατοντάδων χιλιάδων θυμάτων της τουρκικής θηριωδίας με απόψεις ανάλογες με εκείνες που εξέφραζε προ ετών Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης με τον ανιστόρητο «συνωστισμό στην παραλία της Σμύρνης».

Αν ο σημερινός Υπουργός Παιδείας δεν μπορεί να κάνει ούτε αυτό, είναι ακατάλληλος για την θέση που κατέχει και θα πρέπει να απομακρυνθεί αμέσως.

koumakis.analyst.gr

Alexandroupoli Online




Ελλάδα – Ρωσία | Παράγοντες διαμόρφωσης και προοπτικές

 

Γράφει η Έφη Βαλίλα

Το άρθρο σκιαγραφεί την πραγματοποιηθείσα  επιστημονική εκδήλωση αλλά και τις κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τους εισηγητές, στο Ι.ΔΙ.Σ (Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου 16 Οκτωβρίου 2015). Εστιακό σημείο της εκδήλωσης ήταν «Ελλάδα – Ρωσία: Παράγοντες διαμόρφωσης και προοπτικές»

Στην προκειμένη περίπτωση επισημαίνουμε, ότι, υπήρξε απόλυτη ταύτιση απόψεων, όλων των εισηγητών, αναφορικά με την πρόταση της αναγκαιότητας επαναπροσδιορισμού των σχέσεων, μεταξύ Ελλάδος και Ρωσίας. Όσο όμως κι αν δεν είναι ευρύτερα γνωστό, για κάθε προσπάθεια οικοδόμησης σχέσεων εμπιστοσύνης,  προέχουν  τα αντισταθμιστικά οφέλη, τα οποία είναι και η βάση συνεργασίας μεταξύ δύο χωρών.  

Αυτό τουλάχιστον επιβεβαιώθηκε και από τον κεντρικό ομιλητή της εκδήλωσης τον  Δρ. Κωνσταντίνο Φίλη. Ο Δρ Φίλης είναι Διευθυντής Ερευνητικών Προγραμμάτων του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου, καθώς και Επικεφαλής του Τομέα Ρωσίας-Ευρασίας και μέλος του Ελληνορωσικού Συνδέσμου.

Μετά ταύτα, κατανοεί κανείς πλήρως, ότι, οι προϋποθέσεις των  διακρατικών συνεργασιών, δεν στηρίζονται στην αγάπη και συμπάθεια των λαών μας, αλλά αποκλειστικά και μόνον στο οικονομικό συμφέρον, που δεν εκφράζεται από απλές αριθμητικές πράξεις.  Υπάρχει κάτι σοβαρότερο και πολυπλοκότερο. Και αυτό είναι οι όροι και οι κανόνες, καθώς και το σχέδιο δράσης που έχει εφαρμογή στο πεδίο της υψηλής διπλωματίας!

Όμως η υψηλή διπλωματία δεν μπορεί να έχει προς το παρόν ευεργετικές εφαρμογές τουλάχιστον για τη χώρα μας, αφού η οικονομική κρίση και το δυσβάστακτο χρέος, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη των πολιτών και των μέσων ενημέρωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι καθημερινά  αμέτρητες προφορικές και γραπτές «σοφίες»πολιτικών, δημοσιογράφων, επιστημόνων σχεδόν όλων των κλάδων, αναφορικά με τα εθνικά μας θέματα.  Όλες αυτές οι απόψεις – φωνές, δημιουργούν, διαφορετικά συναισθήματα στους ξένους,(υποψήφιους επενδυτές) δίνοντας πολλές φορές την αίσθηση, ότι η χώρα μας έχει πολίτες αντιδραστικούς και ίσως  δεν τηρούν   συμφωνίες,  κανόνες, κυρίως όμως τις δεσμεύσεις τους απέναντι σε τρίτους. Όλα αυτά τα”έξυπνα και προοδευτικά” μυαλά έχουν πιθανώς στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους, ότι κάνουν καλό, αλλά μόνον καλό δεν κάνουν!

Η εστίαση του  ερευνητικού μας φακού κατέγραψε για το αν είναι  δυνατόν να ενταχθεί η χώρα μας στην  ανοιχτή Ευρασιατική Ένωση,

Εδώ οφείλουμε να επισημάνουμε ότι για τη χώρα μας υπάρχουν  φραγμοί – εμπόδια νομικής φύσεως, και για το λόγο αυτό, και οι Έλληνες πολιτικοί, δεν πρέπει να χρησιμοποιούν πολιτικά πυροτεχνήματα. Όλοι και ιδιαίτερα αυτοί  πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, και να μην ενεργούν αποσπασματικά. Θα πρέπει να επεξεργάζονται το πρωτογενές υλικό και αφού υπάρξει μια λειτουργική συγκρότηση να δίδεται η πληροφορία, διαφορετικά απογοητεύονται οι ίδιοι και απογοητεύουν έναν ολόκληρο λαό!

Καταληκτικά τίθεται και το βασικό ερώτημα; η Ελλάδα μπορεί να  προωθήσει, τα συμφέροντα των Ρώσων και του Ρωσικού κράτους;

Με πολλή σαφήνεια προκύπτει ότι  η χώρα μας για τη Ρωσία αποτελεί μια μικρή αγορά στην κατανάλωση αερίου, και δεν έχει και πελάτες ώστε να προωθηθούν τα ενεργειακά συμφέροντα της Ρωσίας. Αντίθετα η Τουρκία είναι μεγάλη χώρα και έχει ιδιαίτερο οικονομικό ενδιαφέρον για τη Ρωσία και όχι μόνον.

Επίσης η Ελλάδα σήμερα είναι χωρίς συμμαχίες, και φυσικά ο τρόπος διαπραγμάτευσης (αναφορικά με το εμπάργκο για παράδειγμα), ήταν άκομψος και με παντελή έλλειψη διπλωματικών ελιγμών. Δεδομένου ότι υποστηρίχτηκε  ανθρώπους χωρίς εξειδίκευση και εμπειρία αυτού του αντικειμένου!

Όμως τα μεγάλα κράτη της Ε.Ε., για  παράδειγμα, αν και συμμετέχουν στο εμπάργκο, κλείνουν εμπορικές συμφωνίες με τη Ρωσία. Παραβλέπουν ακόμα και την πολιτική συγκρουσιακή τροχιά, Ευρώπης – Ρωσίας. Αντίθετα η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει το ίδιο, αφού, η χώρα μας είναι ο πιο αδύναμος κρίκος των χωρών της Ε.Ε !

Η επίκληση του όρου «ευκαιρίες» για την Ελλάδα είναι αφενός (ο νότιος διάδρομος  των έργων του αγωγού tap για παράδειγμα), ως μια δελεαστική ευλογία, (αφού πολλές εταιρείες ζητούν αέριο, το οποίο να διέρχεται από τα ελληνοτουρκικά σύνορα). Αφετέρου, οι προοπτικές ανάδειξης και ανάπτυξης του Προσκυνηματικού τουρισμού, καθώς Ρωσία και Ελλάδα είναι ομόδοξες χώρες. Το πρόβλημα όμως είναι άμβλυνση των δυσκολιών  παροχής βίζας.

Γενικά με τα όσα λέχθηκαν στην εκδήλωση, υπογραμμίζεται το γεγονός ότι  τα πάντα βασίζονται σε συμπεριφορές με ανάλογες επιδόσεις, που θα είναι τότε μόνον κατορθωτές, όταν τηρούνται και εφαρμόζονται πλήρως και οι θεσμικές και λειτουργικές προϋποθέσεις του συστήματος της Οικονομίας της Αγοράς. Είμαστε της γνώμης ότι οι πολιτικοί μας άρχοντες, πρέπει να επαγρυπνούν, και  είναι υποχρεωμένοι με τον καλύτερο τρόπο και χωρίς κορώνες, να βρίσκονται μπροστά από τα γεγονότα, παρά να είναι πίσω από αυτά!




O Ολάντ και η σοσιαλδημοκρατία του έρωτα

H μόνη σοβαρή απάντηση στο γιατί ήρθε ο Ολάντ στην Ελλάδα είναι γιατί του κάνει καλό στις δημοσκοπήσεις.

Η εμπλοκή του Γάλλου Προέδρου στην ελληνική διαπραγμάτευση και μάλιστα με μια πιο «φιλική» στάση και το να «βγάζει γλώσσα» στους Γερμανούς, δίνει πόντους δημοφηλίας στον Ολάντ, ο οποίος εξανέμισε πολύ γρήγορα το πολιτικό του κεφάλαιο εν μέσω στασιμότητας στη γαλλική οικονομία και ροζ σκανδάλων του ίδιου. Πριν από την εμπλοκή του στην ελληνική διαπραγμάτευση ο Ολάντ είχε αρχίσει να μοιάζει στα μάτια των συμπατριωτών του σαν τον «Λουί ντε Φυνές» της πολιτικής. Κι ακριβώς εκείνη τη στιγμή, του ήρθε ως από μηχανής Θεός ο … Τσίπρας.

Συνεπώς μην περιμένετε πως θα υπάρξει από την επίσκεψη κάποιο «δια ταύτα» με πρακτικό ενδιαφέρον. Ο Ολάντ θα μας χτυπήσει φιλικά την πλάτη για να «συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις» και θα πει άλλη μια φορά πως όταν έρθει η ώρα της διαπραγμάτευσης του χρέους «η Γαλλία θα είναι δίπλα σας». Αυτά… Γι αυτό άλλωστε και το ειδησεογραφικό ενδιαφέρον της επίσκεψης επικεντρώνεται στο μενού του χθεσινοβραδινού δείπνου στο Προεδρικό και στη βόλτα στο Γκάζι που πήγαν αμέσως μετά Τσίπρας και Ολάντ, με παρέα «καλλιτεχνική», του Λαζόπουλου συμπεριλαμβανομένου.

Η «καλή ζωή» είναι αλήθεια πως προκάλεσε πολλούς πονοκεφάλους μέχρι σήμερα στον Ολάντ αλλά δεν λέει να την απαρνηθεί. Είναι στο “DNA” της σοσιαλδημοκρατίας. Θυμάμαι όταν μόλις είχα επιστρέψει από τις ΗΠΑ και ξεκίνησα τη συνεργασία μου με κορυφαίο υπουργό του ΠΑΣΟΚ που βρισκόταν τότε στην ακμή της δόξας του, μού είπε επί λέξει: « Εμείς ο σοσιαλιστές γ@μ@με… Ξέχνα τα μονογαμικά των Washingtonians τώρα…».

Η «σοσιαλδημοκρατία του έρωτα» ωστόσο είναι καλή, όταν τα πράγματα πηγαίνουν από μόνα τους. Όταν τα πράγματα βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται σήμερα, με τις τράπεζες να παραμένουν επί της ουσίας κλειστές, την αγορά να αναστενάζει και τα νοικοκυριά να βρίσκονται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, τότε η «καλή ζωή» της σοσιαλδημοκρατίας δεν ξέρω κατά πόσο είναι η σωστή απάντηση.

Υπό αυτή την έννοια, ο Τσίπρας επικοινωνιακά δεν κερδίζει τίποτα από την επίσκεψη. Ούτε επενδυτικά έχει να περιμένει κάτι. Μένει μόνο μια αόριστη πολιτική υποστήριξη, η οποία θα δούμε κι αυτή πως θα εκφραστεί… Τότε θα μου πείτε, γιατί σήκωσε ο Καμμένος 3 Μιράζ να συνοδεύουν το αεροπλάνο του Ολάντ, με κόστος 30.000 ευρώ/ώρα το καθένα; Μα, για να πει το αυτονόητο: «Είμαστε καλοί πελάτες».

rizopoulospost.com




Γ.Βοτσαρίδης / Interlife | Μόνο 10 ασφαλιστικές ζημιών θα μείνουν στην αγορά

Και μετά τα capital controls, φερέγγυα όσο ποτέ άλλοτε παραμένει η Interlife Ασφαλιστική χάριν της εργαλειοθήκης της τονίζει σε συνέντευξη του, στο Sofokleousin.gr το οποίο βρέθηκε στην Θεσσαλονίκη, ο CEO της Interlife Γιάννης Βοτσαρίδης, προσθέτοντας ότι οι ασφαλιστικές πάντα, με τον έναν ή το άλλον τρόπο, με θεμιτό, ή με αθέμιτο τρόπο, προσπαθούσαν να πάρουν χαρτοφυλάκια, από άλλες εταιρείες, πάντα βέβαια μέσω των διαμεσολαβητών, φαινόμενο το οποίο βρίσκεται σε έξαρση το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και μειώσεις των ασφαλίστρων. Αναφερόμενος στο Solvency II, δηλώνει ότι μέχρι το 2020, στο κλάδο γενικών ασφαλίσεων, δεν θα μείνουν πάνω από 10 εταιρείες, ενώ στο κλάδο ζωής θα παραμείνουν 2-3 μεγάλοι ξένοι όμιλοι.

Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου

– Κύριε Βοτσαρίδη, η Interlife είναι μία γερή, φερέγγυα ασφαλιστική. Συνεχίζει να είναι και σήμερα, μετά τα προβλήματα ρευστότητας που επέφεραν οι περιορισμοί κίνησης κεφαλαίων;

Την φερεγγυότητα που είχε η εταιρεία συνεχίζει να την έχει και σήμερα διότι τα capital controls δεν πείραξαν καθόλου την φερεγγυότητα και ένα από τα χαρακτηριστικά μας και παραμένει, είναι η πολύ υψηλή ρευστότητα. Επομένως πριν τα capital controls και μετά τα capital controls στην διάρκεια που κρατούσε αυτή η τραπεζική αργία, αλλά και σήμερα, η ρευστότητα μας, όχι μόνο δεν έχει περιοριστεί, αλλά έχει αυξηθεί.
Ο λόγος είναι πάρα πολύ απλός, εμείς είχαμε φροντίσει, όλο αυτό το χρονικό διάστημα να έχουμε προετοιμαστεί, όχι με την έννοια ότι περιμέναμε να έρθει ο έλεγχος των κεφαλαίων των τραπεζών, αλλά ήμασταν προετοιμασμένοι με ένα σωρό εργαλεία που τα εκχωρήσαμε όλα αυτά στο δίκτυο μας, προκειμένου το δίκτυο να εισπράττει με πολύ μεγάλη άνεση και με πολύ μεγάλη ευκολία.
Κατά την διάρκεια των capital controls, η εταιρεία μπορούσε να εισπράττει τα ποσά με επιταγές, με συναλλαγματικές, μέσω ταχυδρομείου μέσω τραπεζικών λογαριασμών, ακόμα και μετρητά, με κατάθεση στα υποκαταστήματα μας. Αυτό είχε σαν συνέπεια οι συνεργάτες να διευκολυνθούν και κατά το ίδιο χρονικό διάστημα που άλλες εταιρείες είχανε μείωση της παραγωγή, μείωση του όγκου λόγω των capital controls, εμείς, συνεχίζαμε απρόσκοπτοι με το ίδιο ποσοστό αύξησης.

– Δηλαδή η παραγωγή σας παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, αν δεν αυξήθηκε;

Ακριβώς, έμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα. Και, όταν άρχισαν οι πρώτες ελαφρύνσεις των capital controls, τότε φάνηκε η διαφορά και ότι περάσαμε ξανά σε αυξητική τάση.

– Ακούγεται στην αγορά ότι πράκτορες, μεσίτες, αντί να ψάχνουν να γράψουν νέα συμβόλαια, προσπαθούν να “υφαρπάξουν” χαρτοφυλάκια. Είναι αλήθεια ότι οι εταιρείες το τελευταίο διάστημα δίνουν μεγάλες προμήθειες για μεταφορές χαρτοφυλακίων;

Κοιτάξτε λίγο. Αυτό πάντα γίνονταν.

– Μήπως τώρα γίνεται λίγο περισσότερο;

Θα σας εξηγήσω τι ακριβώς συμβαίνει. Πάντα υπήρχε αυτή εδώ η τάση, δηλαδή, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, σε όποιο επίπεδο διαμεσολάβησης, και αν βρίσκονται, είτε είναι ασφαλιστικοί σύμβουλοι, είτε είναι πράκτορες, είτε μεσίτες, πάντα προσπαθούσαν να συγκεντρώσουνε μεγάλη παραγωγή. Σήμερα υπάρχει μία τάση συρρίκνωσης της αγοράς, στο χώρο των διαμεσολαβούντων. Μικροί διαμεσολαβητές με χαρτοφυλάκια 200, 250, 300 χιλιάδων δεν μπορούν να αντέξουν την συντήρηση ενός γραφείου, είτε γιατί υπάρχει αυτή η εξοντωτική φορολογία είτε γιατί έχουν μειωθεί αρκετά τα ασφάλιστρα και άρα υπάρχει πολύ σέρβις από πλευράς διαμεσολαβητή και πολύ μικρό όφελος, παρά το γεγονός ότι οι προμήθειες όχι μόνο παραμένουν στα ίδια επίπεδα, αλλά, έχουν αυξηθεί κιόλας.

Επομένως δεν βλέπω καμιά ιδιαίτερη τάση αυτή την στιγμή να υφαρπάζουν, απλώς υπάρχει αυτός ο πολύ ισχυρός αγώνας, ώστε να μπορέσουν να πάρουν όσο γίνεται περισσότερους πελάτες. Αυτό όσον αφορά στην αγορά των διαμεσολαβητών.

Οσον αφορά τώρα το θέμα των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι ασφαλιστικές πάντα, με τον έναν ή το άλλον τρόπο, με θεμιτό, ή με αθέμιτο τρόπο, προσπαθούσαν να πάρουν χαρτοφυλάκια, προφανώς από άλλες εταιρείες, και πάντα βέβαια μέσω των διαμεσολαβητών, για αυτό και πολλές φορές πλησίαζαν, οι ασφαλιστικές μεγάλα γραφεία, όπου έχουν δίκτυα.

Ενας μεσίτης, παραδείγματος χάριν έχει ένα δίκτυο με ασφαλιστικούς συμβούλους και από πράκτορες, και όλοι αυτοί προσπαθούσαν να μεταβιβάσουν, να μεταφέρουν ή να πάρουν το χαρτοφυλάκιο από την Α εταιρεία και να το πάνε στην Β, έναντι σαφώς ενός μεγαλύτερου ανταλλάγματος, από αυτό που είχε στην προηγούμενη εταιρεία. Αλλά αυτό πάντα συνέβαινε. Ισως, τώρα έχει μία έξαρση.

– Πιστεύετε ότι θα συνεχίσει;

Πιστεύω ότι όσο εντείνετε ο ανταγωνισμός, όσο σκληραίνουν οι διαδικασίες, όσο θα μειώνεται το ασφάλιστρο, τόσο θα υπάρχει δίψα να ανακτηθεί το χαμένο χαρτοφυλάκιο. Να σας πω μόνο ότι τα τελευταία 5 χρόνια, η μείωση της ασφαλιστικής πίτας είναι περίπου γύρω στο 35% , δηλαδή χάθηκε περίπου 1 δισεκ.

Και αυτό το 1 δισεκ που χάθηκε, γιατί είτε κλείσανε εργοστάσια, είτε γιατί κλείσανε επιχειρήσεις, είτε γιατί πολλοί είναι άνεργοι και δεν μπορούν να πληρώσουν ασφάλιστρο. Πολύ συνειδητά κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα τους ανασφάλιστα, αλλά δεν είναι και να καταθέσει πινακίδες.

Ολη αυτή λοιπόν η απώλεια συμπεριλαμβανομένης και της μείωσης των ασφαλίστρων που έχουν κάνει οι ασφαλιστικές εταιρείες, έφερε αυτό το κακό αποτέλεσμα. Και βέβαια τώρα θα πρέπει να γνωρίζετε ότι με την αύξηση της φορολογίας που έγινε με τόσο άκομψο τρόπο, και χωρίς κανέναν προγραμματισμό τελευταία στιγμή, αυτό αύξησε τις υποχρεώσεις των ασφαλιστικών εταιρειών απέναντι στο κράτος και πολλές εταιρείες είναι αυτές οι οποίες αύξησαν τα ασφάλιστρα τους κατά το ποσοστό της αύξησης του φόρου. Και βέβαια υπάρχει μία μερίδα εταιρειών, όπως είναι και η δική μας που απορροφήσαμε 100% το φόρο στα ασφάλιστρα μας. Αυτό έγινε με την μείωση του δικαιώματος του συμβολαίου.

– Τι σημαίνει μείωση δικαιώματος συμβολαίου

Τι σημαίνει μείωση δικαιώματος συμβολαίου. Μείωση δικαιώματος συμβολαίου σημαίνει, ότι η εταιρεία θα μικρύνει το εισόδημα της κατά το ποσοστό αύξησης του φόρου, το 5% ενώ στο κλάδο των μεταφορών και σκαφών ήταν 15% και αυτό δεν αναφέρθηκε καθόλου στο τύπο. Όμως το θετικό για τους διαμεσολαβητές είναι ότι τα καθαρά ασφάλιστρα παρέμειναν στο τύπο, άρα και η προμήθεια του διαμεσολαβητή δεν θίχτηκε καθόλου από αυτή την μείωση. Αυτό βέβαια, όσον αφορά την δική μας εταιρεία.

-Και, ας περάσουμε τώρα σε ένα θέμα που απασχολεί και την διεθνή και την εγχώρια ασφαλιστική αγορά, το Solvency II. Πιστεύετε ότι θα υπάρξουν μεταφορές χαρτοφυλακίων, εξαγορές, συγχωνεύσεις, διακοπή λειτουργιών κάποιων ασφαλιστικών, γενικά ανακατατάξεις στην αγορά εν όψει Solvency II; Με το δεδομένο ότι δεν είναι όλες οι ασφαλιστικές έτοιμες απέναντι στις κεφαλαιακές απαιτήσεις του Solvency II.

Εχετε δίκιο. Το πρόβλημα δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα, υπάρχει και στο εξωτερικό. Και, αν υπάρχει γρίνια στο εσωτερικό στην Ελλάδα, για να γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις, ή να δοθεί παράταση, η ίδια ακριβώς επιμονή υπάρχει και στο εξωτερικό. Και αν θυμάμαι καλά από ένα δημοσίευμα που είχα διαβάσει πρόσφατα, οι γερμανοί και οι γάλλοι πιέζουν τις εποπτικές αρχές να δοθεί μία παράταση.

Δέστε λίγο, δεν μπορώ να πω ότι είμαι αντίθετος με την παράταση, αλλά θα μιλήσω για εμάς. Εμείς, δουλεύουμε για τα Solvency εδώ και τρία χρόνια, και δουλεύουμε σκληρά, και με μεγάλο κόστος και είμαστε έτοιμοι. Δεν γίνετε να έρθει σήμερα ο επόπτης και να πει στο παρά ένα, αν θέλετε, δίνω παράταση ένα χρόνο, προς χάριν αυτών που δεν ετοιμάστηκαν. Να συμφωνήσω ότι πρέπει να μείνουν οι ελληνικές εταιρείες, χρειάζονται οι ελληνικές εταιρείες, και πρέπει με κάθε τρόπο, όλοι εμείς να βοηθήσουμε ώστε να παραμείνουν υγιείς και σε λειτουργία οι ελληνικές εταιρείες.

Υπάρχουν όμως εταιρείες, και δεν θέλω να πω, αν είναι ελληνικές ή ξένες, αν είναι μεγάλες ή μικρές, γιατί για εμένα, ξέρετε ο όρος μικρή εταιρεία δεν λέει τίποτα. Μεγάλη εταιρεία, επίσης, δεν λέει τίποτα. Για εμένα, το μόνο μέτρο συγκρίσιμο που θα μπορούσε να βάλει κανείς είναι αν αυτή εδώ η εταιρεία είναι φερέγγυα ή δεν είναι, αν έχει επαρκή αποθέματα ή δεν έχει, και ποια είναι η ρευστότητα της, αν τρέχει να βρει λεφτά, προκειμένου να πληρώσει τις υποχρεώσεις της

– Σε ό,τι αφορά τις μεταφορές χαρτοφυλακίων;

Τώρα όσον αφορά στις μεταφορές των χαρτοφυλακίων. Αυτό το καιρό γίνονται μεταφορές χαρτοφυλακίων από εταιρείες που έχουν αποφασίσει να μην δουλέψουν.

Εγώ αυτό το βρίσκω απόλυτα θεμιτό. Ετσι κανείς σώζει την εταιρεία του, μεταφέρει το χαρτοφυλάκιο, σε κάποιον αντασφαλιστή σε κάποια άλλη εταιρεία η οποία ειδικεύεται σε αυτή την δουλειά. Είναι παρόμοιο με αυτό που ήδη έχουν αρχίσει να κάνουν οι τράπεζες που πουλάνε τα οφειλόμενα, τα κόκκινα δάνεια έναντι ενός ποσού το οποίο μπορεί να είναι το 60% το 70%, το 50% των δανείων, ανάλογα με το βαθμό επισφάλειας.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει λοιπόν και με τις ασφαλιστικές, όπου υπάρχουν άλλες ασφαλιστικές ή αντασφαλιστικές ή άλλοι οργανισμοί, οι οποίοι ειδικεύονται σε αυτή την δουλειά και πηγαίνουν και αγοράζουν χαρτοφυλάκια, γιατί εκτιμούν ό,τι την ζημιά αυτή θα την διακανονίσουν καλύτερα. Υπάρχει μία απαίτηση, ας πούμε, ένα εκατομμύριο, αυτοί πιστεύουν ότι αν θα διαχειριστούν την ζημιά όπως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται, μπορεί να την κλείσουν είτε με 900 χιλιάρικα είτε με 800.

Αυτή είναι η δουλειά τους, έχεις να κάνεις με έγκυρους ανθρώπους, ξέρουν πάρα πολύ καλά όλους αυτούς τους μηχανισμούς και με αυτό τον τρόπο υποστηρίζουν αυτή την κατηγορία των ευθυνών, που δεν συνεχίζουν δραστηριότητα, και στην συνέχεια να οδηγήσει την εταιρεία ο επιχειρηματίας σε εκκαθάριση. Και, έτσι σαφώς θα περισσέψει κάτι και θα το βάλει στην τσέπη του, ο επιχειρηματίας.

Υπάρχει, και μία άλλη μερίδα εταιρειών, και αυτή μερίδα χωρίζεται σε δύο υποκατηγορίες, βλέπετε το έχουμε αναλύσει εξαιρετικά το θέμα, αλλά έχει ενδιαφέρον.

Solvency δεν σημαίνει μόνο, όπως πολλοί νομίζουν κεφαλαιακή επάρκεια. Για εμένα η κεφαλαιακή επάρκεια στο Solvency είναι ίσως δευτερεύον θέμα. Για εμένα πρωτεύον γεγονός είναι ο πυλώνας ΙΙ, γιατί έχει να κάνει με την εσωτερική διακυβέρνηση, έχει να κάνει με κανονιστική συμμόρφωση, έχει να κάνει με εσωτερικό έλεγχο, έχει να κάνει με επιτροπές, οι οποίες πρέπει να λειτουργούν σε μία επιχείρηση, και όπου το μέτρημα των κεφαλαίων είναι μία καθημερινή υπόθεση.

Καθημερινά πρέπει να μετράς τα κεφάλαια σου και τα ρίσκα που έχεις αναλάβει ως εταιρεία, και πόσο αυτά τα ρίσκα επηρεάζουν το Solvency ratio. Το ποσοστό δηλαδή που πρέπει να έχεις για τα Solvency και αυτό εκφράζεται είτε επί τοις εκατό, είτε σαν αριθμός. Λένε ότι αν έχεις το 100% είσαι εντάξει.

Αν έχεις κάτω από 100% πρέπει να υποβάλλεις το πρόγραμμα δραστηριότητας μέχρι να φτάσεις στο 100% .

– Πώς υπολογίζεται το Solvency Ratio;

Και, μια και μιλήσαμε για Solvency Ratio να σας πω ότι έχει δύο μετρήματα. Το ένα μέτρημα είναι το MCR το Minimum Capital Required και το δεύτερο είναι το SCR, το Solvency Capital Required.

Το πρώτο το Minimum είναι ότι, αν τα εποπτικά κεφάλαια, τα κεφάλαια του Solvency πέσουν κάτω από το Minimum, τότε η άδεια ανακαλείται αμέσως.

Αν, τα κεφάλαια πέσουν κάτω από το Solvency, κάτω από τα κεφάλαια που απαιτεί το Solvency, τότε είσαι υποχρεωμένος να υποβάλλεις ένα πρόγραμμα δραστηριότητας, όπου θα πρέπει θα αναφέρεις πως θα το φτάσεις στο απαιτούμενο όριο, σε πόσο χρονικό διάστημα, και με ποιο τρόπο. Και αυτό πρέπει να το παρουσιάσεις σε πλάνο και θα πρέπει να λογοδοτείς κάθε μήνα/δίμηνο/τρίμηνο στον επόπτη ο οποίος θα σε παρακολουθεί στενά.

Σήμερα μπορεί να έχουμε εταιρείες οι οποίες είναι κάτω από το Minimum ή στο Minimum.

– Είναι πολλές αυτές οι εταιρείες;

Δεν μπορεί να το ξέρει κανείς, δηλαδή ο ισολογισμός δεν μπορεί να σου δώσει αυτή την πληροφόρηση. Είναι κάτι που ορίζει η Τράπεζα της Ελλάδος.

– Δεύτερη κατηγορία που έχει να κάνει με το Solvency;

Η δεύτερη κατηγορία, είναι η κατηγορία εταιρειών που έχουν αποφασίσει για το Α ή το Β λόγο να σταματήσουν την δραστηριότητα τους. Δηλαδή μπορεί να υπάρχει κάποια ξένη εταιρεία που σαφώς προσπαθούν να πωληθούν ή να βρουν έναν τρόπο να απεγκλωβιστούν.

Υπάρχουν ελληνικές που επίσης προσπαθούν με κάποιο τρόπο να απεγκλωβιστούν από αυτή την διαδικασία, και αν μπορέσουν οι επιχειρηματίες να ρευστοποιήσουν το υπόλοιπο της εταιρείας , αφού πωλήσουν τις υποχρεώσεις τους. Θεωρώ πάντως ότι μέχρι το τέλος του 2020 δεν θα είμαστε παραπάνω από 10 εταιρείες. στις γενικές ασφαλίσεις, δεν βάζω μέσα της ζωής.

– Σε ό,τι αφορά την ζωή;

Σε ό,τι αφορά την ζωή είναι μία δύσκολη ιστορία, γιατί ο κλάδος ζωής. Είναι αυτός που ζητά κεφάλαια . Εκεί χρειάζονται τεράστια κεφάλαια. Μετά το 2020, πιστεύω ότι δεν θα υπάρχουν παραπάνω από 2-3 μεγάλοι ασφαλιστικοί όμιλοι στην Ευρώπη.

Και ο κλάδος ζωής, έτσι όπως θα ανοίξει σε λίγο και με τα επαγγελματικά ταμεία, θα χρειάζονται οι εταιρείες τεράστια κεφαλαιακή επάρκεια. Σήμερα είναι πολύ δύσκολο να βρεις κεφάλαια. Τα κεφάλαια σήμερα κοστίζουν πολύ περισσότερο από το παρελθόν. Παλαιά μπορούσες να πάρει και ένα δάνειο. Από την άλλη πλευρά, όμως να σας πω ότι η κατάσταση γίνεται πολύ καλύτερη για τον πελάτη. Ο πελάτης είναι σίγουρος, είναι ασφαλής, τα λεφτά του δεν θα κινδυνεύσουν, η ζημιά του θα πληρωθεί και γενικά αυτό που εκπέμψει η ασφαλιστική αγορά όχι μόνο η ελληνική είναι ότι θα λειτουργεί σε ένα καλύτερο και πιο ασφαλές περιβάλλον.

– Βλέπετε να αποχωρούν ξένες ασφαλιστικές από την Ελλάδα;

Δέστε λίγο, είναι τόσο ρευστή η κατάσταση. Εγώ θεωρώ ότι κάποιες εταιρείες θα φύγουν. Οι ξένοι παίρνουν αποφάσεις πάρα πολύ γρήγορα και δεν το θεωρούν κακό. Ο ξένος το βλέπει καθαρά επιχειρηματικά. Εχουν κάπου ένα υποκατάστημα, ένα μαγαζί. Αν, το μαγαζί δεν πάει καλά, το κλείνουν. Αυτό το βλέπω υγιές.

– Οι ασφαλίσεις ζωής ή οι ασφαλίσεις κατά ζημιών έχουν το μεγαλύτερο combined ratio; Ποιος κλάδος είναι πιο υγιής;

Ο κλάδο υγείας είναι πάνω από 100%, παρά ταύτα όμως τον χρηματοδοτούν οι εταιρείες, ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο. Παραδοσιακά ο κλάδος ζημιών ήταν αυτός που είχε μεγαλύτερο combined ratio. Συνολικά η ασθένεια στην Ελλάδα δεν έχει καλό αποτέλεσμα
Στο κλάδο ζωής επειδή έχουμε να κάνουμε με συνταξιοδοτικά – επενδυτικά προγράμματα, εκεί δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για loss ratio.

Συνολικά η ασθένεια στην Ελλάδα δεν έχει καλό αποτέλεσμα, όπως δουλεύεται σήμερα και με τον ανταγωνισμό που υπάρχει. Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει μία εταιρεία να αλλάζει τιμολόγια μέσα σε ένα χρόνο δύο και τρεις φορές. Βγάζει ένα τιμολόγιο και μετά από δύο τρεις μήνες διαπιστώνει ότι το τιμολόγιο αυτό είναι πάρα πολύ υψηλά. Μέχρι να πάρει απόφαση να το κατεβάσει, ήδη τα τιμολόγια των άλλων εταιρειών έχουν πέσει και άλλο.

Και θα το ξαναπώ, βέβαια, ότι ο ωφελημένος είναι ο ο πελάτης. Και αυτό αν θέλετε παρά ότι φαίνεται άρρωστο, είναι υγιές.

sofokleousin.gr




Καβάλα | Μάχη των Φιλλίπων και επικαιρότητα | Ω ταλαίπωρη Αρετή…

Μέσα στην εβδομάδα και συγκεκριμένα την προσεχή Παρασκευή 23 Οκτωβρίου, είναι η παραγνωρισμένη επέτειος της δεύτερης και τελευταίας Μάχης των Φιλίππων, που πραγματοποιήθηκε το 42 π.Χ. με νικητές τους Μάρκο Αντώνιο και Οκταβιανό.

Οι οπαδοί της Δημοκρατίας, Βρούτος και Κάσσιος, που στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ. δολοφόνησαν με 23 μαχαιριές τον Ιούλιο Καίσαρα (φοβούμενοι την ολοένα αυξανόμενη δύναμη του η οποία μπορούσε να οδηγήσει στην απολυταρχία), είχαν χάσει την μάχη που είχε προηγηθεί στις 3 Οκτωβρίου και μάλιστα ο Κάσσιος είχε αυτοκτονήσει! Σε μια πρώιμη εκδοχή του Βατερλώ, ο Βρούτος αν και νικούσε αρχικά, τράπηκε σε φυγή νομίζοντας πως η μάχη της 3ης Οκτωβρίου εχάθη… Μοιραία, δεν είχε δεύτερη ευκαιρία και στις 23 Οκτωβρίου κρίθηκε η μοίρα του, με την ήττα και τελικά την αυτοχειρία αφού πρώτα απήγγειλε: «Ω, ταλαίπωρη Αρετή, λόγια μόνο είσαι, εγώ όμως πίστεψα σε σένα και με έργα σε υπηρέτησα, ενώ εσύ υπηρετούσες την τύχη»…

Όλα τα παραπάνω κι ακόμα περισσότερα, «δένουν» τον τόπο μας με ακόμη μια καθοριστική σελίδα της ιστορίας της Ανθρωπότητας! Άραγε, ποια θα ήταν η εξέλιξη της αν οι δημοκρατικοί νικούσαν στην πεδιάδα των Φιλίππων; Τι θα συνέβαινε αν ο Απόστολος Παύλος, δεν έβρισκε γόνιμο έδαφος για να «σπείρει» την χριστιανική διδασκαλία; Ή πόσο λιγότερο σοφοί θα ήταν οι άνθρωποι, αν ο Θουκυδίδης, δεν αποσυρόταν εξόριστος στα δικά μας μέρη για να γράψει την θεμελιώδη για μια ολόκληρη επιστήμη ιστορία του;

Από πολύ νωρίς εγκαταλείψαμε την ιδέα πως η Ελλάδα πρέπει να ποντάρει τα πάντα στον τουρισμό. Πιστεύουμε στο ρόλο του τουρισμού σε μια οικονομία που δημιουργεί και παράγει, ώστε να περάσουμε από «τα προς το ζην» στο «ευ ζην». Αλλά τώρα που είμαστε ριγμένοι στο καναβάτσο, δεν έχουμε άλλη επιλογή. Ο τουρισμός είναι μια έστω προσωρινή λύση. Κι όμως εμείς αφήνουμε το «χρυσορυχείο» που λέγεται νομός Καβάλας, έτσι στην τύχη του! Άραγε, οι Βρετανοί που πήρανε έναν κύκλο από μεγάλιθους και τον σύμβολο και κάνανε παγκόσμια τουριστική ατραξιόν, αν είχανε αυτά που έχουμε εμείς τι θα δημιουργούσαν γύρω του; Πιθανότατα μια βιομηχανία παραγωγής κέρδους την οποία θα θαυμάζαμε και θα ζηλεύαμε όλοι…

Ας αφήσουμε την γκρίνια… Μπορούμε άλλωστε να στηρίζουμε την οικονομική μας πολιτική στην άποψη πως μια γιαγιά που παίρνει 500 ευρώ, αποτελεί πληγή για την ελληνική οικονομία και της αρκεί ένα 350αρι.

Αυτός ο τόπος δείχνει να είναι φυλακισμένος κάπου μακριά από την πραγματική κληρονομιά του, την προίκα για το μέλλον του. Κάθε πράγμα μικρότερης σημασίας μπορεί να αποτελέσει καλό λόγο για να πραγματοποιηθούν συνέδρια ολόκληρα και να δημοσιευθούν μελέτες που θα τραβήξουν τα φώτα της δημοσιότητας. Σχεδόν ποτέ όμως οι Φίλιπποι της αρχαιότητας! Ως και ύποπτο το λες…

Άγγελος Καλόγρηας

xronometro.com




«CITY BRANDING» | ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΠΟΛΕΩΝ

Μία πρόταση για την πόλη της Καβάλας

Γράφει η Έφη Βαλίλα

      Δημοσιογράφος

Πολλές πόλεις χρησιμοποίησαν και χρησιμοποιούν σήμερα το City Branding. Το City Branding είναι μια σύγχρονη οικονομική τεχνική και μια μεθοδολογία, που αναδεικνύει όλα τα θετικά μιας πόλης: αξιοθέατα, ιστορία, πολιτισμό, αισθητικό κάλλος και δημιουργεί ταυτόχρονα ένα θετικό προφίλ, μια συνολική ελκυστική «εικόνα» της, με στόχο την  προσέλκυση τουριστών,  επισκεπτών, εμπόρων, επενδυτών ακόμα και ατόμων που ασκούν επιρροή και σε άλλους ισχυρούς οικονομικούς φορείς.

Αυτή η μεθοδολογία, είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι στο Νέο Διεθνοποιημένο Περιβάλλον αναδεικνύεται η πλέον ελκυστική «εικόνα» πόλεων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Ενόψει της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας της χώρας μας, το City Branding για την πόλη της Καβάλας, θα μπορούσε να  ενισχύσει το δυναμισμό της, να βελτιώσει τη θέση της, με ένα σωστό πρόγραμμα ανάδειξης της, και να καταστεί η Καβάλα άκρως ανταγωνιστική στη νέα διεθνοποιημένη αγορά.

Επισήμανση: Πόλεις που εφάρμοσαν – εφαρμόζουν το city branding είναι αυτές που αντιμετωπίζουν δυναμικά τον έντονο και αυξανόμενο ανταγωνισμό, με χαρακτηριστικά παραδείγματα: Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Λονδίνο, Σύδνεϋ, Βιέννη, Παρίσι, Μάλτα, Άμστερνταμ, Θεσσαλονίκη, σε μια συνεχόμενη  διαμάχη, για τη διεκδίκηση περισσότερων επισκεπτών, επενδυτών και φανατικών φίλων της πόλης που προβάλλει.

       Ο συντελεστής της προώθησης πόλεων, λειτουργεί ως ο σημαντικότερος συντελεστής του marketing και συνδέεται άμεσα με τη διαφήμιση και τις δημόσιες σχέσεις. Η δε τεχνικής της προώθησης των πόλεων με το City Branding προσπαθεί με κάθε τρόπο να  προσελκύσει φίλους της πόλης, σε πρώτη φάση για τη βιωσιμότητά της. Η διαδικασία της προώθησης διακρίνεται σε 2 κατηγορίες: 1) Tην Push (σπρώχνω), αφορά την ενέργεια γνωστοποίησης της πόλης και 2) και την Pull (τραβάω), πρόκειται για τον τρόπο προσέλκυσης επισκεπτών – τουριστών με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας τους.

        Στην προώθηση των πόλεων, αναγκαίος είναι: ο σχεδιασμός και η οργάνωση της δεύτερης κατηγορίας, pull, αφού εδώ χρησιμοποιούνται και σύγχρονες τεχνικές με εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Στα πλαίσια των αρχών του Marketing toy City Branding, πραγματοποιείται όντως η μετεξέλιξη μιας πόλης, από απλή, σε έναν ανεξάρτητο οικονομικό οργανισμό, που  θα βασίζεται ασφαλώς όχι μόνο στα ιδιωτικά (εντός της πόλης) ή κρατικά κεφάλαια αλλά κυρίως στην προσέγγιση αφενός επισκεπτών και αφετέρου επενδυτών, ανεξάρτητα από τα γραφειοκρατικά εμπόδια ή άλλες καθυστερήσεις που σχετίζονται με τον αυστηρό και δυσκίνητο ελληνικό κρατικό έλεγχο όπως παρατηρείται και στην πόλη της Καβάλας, όπως και σε ολόκληρη την Ελλάδα.




Περί ηθικού και τοξικού

Από τη μια, είναι το ηθικό σκέλος: Ο πρόεδρος της Κεντρικής Εφορευτικής Επιτροπής για τις εσωκομματικές εκλογές στη ΝΔ, και ταυτόχρονα Γραμματέας του κόμματος Ανδρέας Παπαμιμίκος, οφείλει να είναι ανεξάρτητος και να τηρεί ίσες αποστάσεις και από τους τέσσερις υποψηφίους Προέδρους. Αυτό επιβάλλει ο θεσμικός του ρόλος. Το ίδιο ισχύει και για τον Γενικό Διευθυντή της ΝΔ. Κώστα Τσιμάρα.

Και οι δύο, όμως, ο Ανδρέας Παπαμιμίκος και ο Κώστας Τσιμάρας, τάχθηκαν φανερά υπέρ της υποψηφιότητας του Απ. Τζιτζικώστα, χωρίς να παραιτηθούν!

Από την άλλη, είναι το ζήτημα της “τοξικότητας”. Πόσο “νέα και άφθαρτη” μπορεί να θεωρείται μια υποψηφιότητα, όταν περιστοιχίζεται από τόσο παλιά και φθαρμένα υλικά; Από ανθρώπους που από την ημέρα που ανέλαβαν καταγράφουν μόνο αποτυχίες για τη ΝΔ, πολιτικές και οικονομικές!

Οι καταγγελίες του Προέδρου της ΝΔ Ευάγγελου Μεϊμαράκη για αδιαφάνεια, ξεμπλόκαραν τις διαδικασίες για την εκλογή νέου Προέδρου αλλά παράλληλα απέδειξαν ότι όλα θα έρθουν στο φως και τίποτα δεν θα μείνει κάτω από στο σκοτάδι. Όταν οι άλλοι μιλούν θεωρητικά για αναγέωση της παράταξης, ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης το κάνει πράξη, επιβάλλοντας και την κάθαρση! Επιπλέον ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης έχει ζητήσει οικονομικό απολογισμό από τη διαχείριση Κώστα Τσιμάρα, και ακόμη δεν την έχει λάβει…
Οι Νεοδημοκράτες πρέπει να γνωρίζουν τα πάντα πριν πάνε στις κάλπες… δεν πρέπει να επιτρέψουν τα “λάθη” του 2009!

Τάνια Πέλερη
tokentro.com




Καβάλα το διαμάντι της Ανατολικής Ελλάδος !

Του Αλέξη Μπαλτατζή 

Νεάπολης, όπως  ονομαζόταν στην αρχαϊκή περίοδο μιας ένδοξης ιστορίας, καθώς ανεγέρθη σε σύντομο χρονικό διάστημα για να αποτελέσει κατά κύριο λόγο το εμπορικό σταυροδρόμι που ένωνε πολιτισμικά τρείς αυτοκρατορίες (την Ρωμαϊκή , την Οθωμανική και την Αιγυπτιακή). Στεκάμενη ως μοναδικό πλωτό προσπελάσιμο σύνορο για περιόδους αιώνων κατά τους οποίους γειτονικοί λαοί, ανεπτυγμένοι στον τομέα του εμπορίου, με κουλτούρα, αντιμετώπιζαν σθεναρή στρατιωτική αντίσταση σε περιφερειακά λιμάνια.

Η μεταγενέστερη Χριστούπολη που τιμήθηκε από τον ερχομό του απόστολου και μαθητή του Χριστού, Παύλο, που πέρασε και καθαγίασε τον τόπο μεταδίδοντας το μήνυμα της χριστιανοσύνης της αδελφότητος και της αγάπης με απώτερο σκοπό την ενοποίηση των λαών υπό το θερμό βλέμμα του Κυρίου που η Καβάλα ασπάστηκε έως σήμερα, απεικονίζοντας στην κορυφή του λόφου της το σταυρό να θωρεί και να δίνει ελπίδα στον κάθε πολίτη που τη χρειάζεται.

Σήμερα ονομαζόμενη πλέον ως Καβάλα ή όπως αποκαλείτε από τον πλείστο αριθμό φοιτητών «το μικρό Μόντε Κάρλο» Αποτελεί ορόσημο πολιτισμικού συναθροίσματος πολλών περιόδων με κάθε γραφικό στενό της να θυμίζει μια ιστορία που έχει απαθανατιστεί στα θεμέλια της πόλης και σε μαγεύει καθώς την αφήνεις να σου τη διηγηθεί με κάθε βήμα. Από τις λιγοστές πόλεις της Ελλάδος που επιτρέπει στον περιπατητή να θαυμάσει όλο της το μεγαλείο παρευρισκόμενος σε οποιοδήποτε σημείο εντός αυτής είτε χαμηλά στους πρόποδες του λιμένα της και τις παραλίες, είτε στους λόφους, στην περιμετρική της και το αισθητικό δάσος της, ένα εκ των τεσσάρων της χώρας, όπου θαρρεί κανείς αδύνατον να μην κυριευθεί με αγάλη και δέος σαν αισθάνεται να τον αγκαλιάζει.

Από προσωπικής απόψεως μιας και η Καβάλα αποτέλεσε την αφετηρία της ζωής μου, είμαι σε θέση να πω ότι δεν συνάντησα άλλη Μακεδονική πόλη «μήτε τη μεγαλόχαρη Θεσσαλονίκη την οποία είχα τη χαρά να βιώσω καλά» η οποία μπορεί εν αρμονία να συνδυάσει τον ρομαντισμό της περιοχής της με τα διαχρονικά στολίδια της παλαιάς πόλης, που στέκουν έως σήμερα ενσωματωμένα στη νεωτεριστική ψυχή της.  Μιλάω φυσικά για τις γιγάντιες αποθήκες καπνού κτισμένες σε διάφορες περιοχές του κέντρου οι οποίες ανεκμετάλλευτες πλέον προσφέρουν μια ευλαβική για το μάτι αρχιτεκτονική «γοτθικού – μπαρόκ» ρυθμού. Κανένας δεν θα μπορούσε να παραλείψει τις καμάρες φυσικά, που αποτέλεσαν την ακμή αρχιτεκτονικής της εποχής τους και στέκουν έως σήμερα σαν μεγαθήριο σθένους και ελπίδας του μόχθου των εργατών που θέλησαν να υδροδοτήσουν την πόλη.

Τι θα μπορούσε να πει ο καθένας που ατενίζει το κάστρο, την ακρόπολη της καβάλας που θριαμβευτικά παρατηρείται κάθε ξημέρωμα από τους καβαλιώτες ως φρούριο του σημερινού πολιτισμικού πλούτου της, πάνω στην τριγωνική χερσόνησο. Αξίζει να σημειωθεί πως πλήθος κόσμου που έχει έρθει από διάφορες θαυμαστές περιοχές της Ελλάδος όπως τα Χανιά με ρώτησε με απορία – Τι δουλειά έχει η “Minas Tirith” εδώ πέρα; — ασπαζόμενοι το σουρεαλιστικό βασίλειο των ανθρώπων από το έπος του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών»

Ένα βασίλειο το οποίο όπως στα βιβλία αποτέλεσαι μεγάλη πηγή μύθων και θρύλων, έτσι στην πραγματικότητα το κάστρο της καβάλας ανά τα έτη έχει δεχθεί μεγάλη κριτική από όλους όσους έχουν ακούσει «ιστορίες» και «μύθους» που συνήθως λάμβαναν χώρο σε φοιτητικές συναθροίσεις στα πλαίσια συζητήσεων με απώτερο στόχο το γέλιο και τον ευφραίνοντα δυναμισμό της παρέας.

Εντός αυτών των πλαισίων, σκέφτηκα πως θα ήταν ορθό αν όχι πρέπων να διαπράξω μια αναζήτηση στοιχείων για το μυστήριο που περικλείει ιστορικά κτίσματα ή κατακόμβες της πόλης με απώτερο σκοπό τη δημιουργία μιας τεχνικής έκθεσης καθώς και αποτύπωσης τους για ανάδειξη προς το ευρύτερο κοινό. Με έναυσμα την περιέργεια για αξιοθέατα με τα οποία έρχεται σε επαφή μια σωρεία συμπολιτών μας καθημερινά συμπεριλαμβανομένου εμού, θέλησα να αποτυπώσω τοπογραφικός ( τα Καταφύγια της Καβάλας ).

Τα Καταφύγια της Καβάλας

Όλοι όσοι έχουμε ενδεικτικά προσέξει την ιστορία των εθνών σε περιόδους πολέμου, γνωρίζουμε πως σε περίπτωση εμπλοκής σε μάχη ή πόλεμο, οι πολίτες μίας περιοχής, και προπαντός κάνοντας χρήση της φράσης “cliché: τα γυναικό-παιδα”, πρέπει να διαφυλαχτούν σε χώρους κατάλληλους προς επιβίωση έως το πέρας της άμεσης εμπλοκής του χώρου που τους φιλοξενεί, στη μάχη.  Η φράση που έχει διεθνώς καθιερωθεί για να περιγράψει την προαναφερθείσα κατάσταση αναφέρεται ως “RED ALERT” ή αλλιώς “ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΥΝΕΓΕΡΜΟΣ” , με την κρούση των αεροσειρίνων να σηματοδοτούν το εναρκτήριο λάκτισμα καταφυγής στους χώρους αυτούς.

Η Καβάλα ως μία από της μεγαλύτερες πληθυσμιακά πόλεις της Ελλάδος με μόνιμο πληθυσμό κατά την απογραφή του 2011 να κυμαίνεται περίπου στους 70.000 και στο σύνολο του Νομού της, στους 138.000 κατοίκους, όντας μέσα στο πρόγραμμα του Γενικού Επιτελείου Στρατού «ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ» αφήνει να εννοηθεί πως διαθέτει ένα προβλεπόμενο σχέδιο προφύλαξης του μόνιμου πληθυσμού της σε δυσμενείς καταστάσεις όπως η περίπτωση ρήψης οβίδων από αέρος σε αυτήν. Γεγονός που επιπροσθέτως μαρτυρείται από την τοποθέτηση αεροσειρίνων σε κομβικά σημεία της πόλης, όπως το Δημαρχείο. Για όσους πολίτες είναι δύσκολο να διακρίνουν τον συναγερμό, ομοιάζει με κεραία παρευρισκόμενη σε τρίποδα με δύο δίσκους κυρτούς προς τα κάτω, οι οποίοι συμβάλουν στην ενδυνάμωση του ηχητικού σήματος της σειρήνας.

Τα δεδομένα αυτά με ώθησαν στην επιλογή όπως ανέφερα προηγουμένως των καταφυγίων της πόλης μας, τα οποία γνωστά από αυτά είναι σε αριθμό τρία (3) και βρίσκονται στα εξής σημεία

Α) κάτω από το παλαιό Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας (στην αριστερή πλευρά της γέφυρας καθώς, οδεύουμε για την περιοχή των Σφαγείων)

Β) Επί της οδού Αριστοτέλους Στάνη στην ενορία του Αποστόλου Παύλου (κάτω από το γεφυράκι)

Γ) στην περιοχή των Σφαγείων (στο εσωτερικό ενός υπερογκοδέστατου αρχαίου ηφαιστιογενή βράχου, που θα έλεγε κανένας από την πρόσοψη πως ομοιάζει με λατομείο)

Για την επίλυση του μυστηρίου που μαστίζει τις περιοχές αυτές, όσο και για το σκοπό μιας καινοτόμας πτυχιακής εργασίας, επέλεξα το «καταφύγιο του Παλαιού Γενικού Νοσοκομείου, όντας γνώστης πως ένα καταφύγιο εκ των πραγμάτων πρέπει να είναι ανοιχτό, πόσο μάλλον γνωστό προς τους πολίτες ούτως ώστε ανά πάστα στιγμή να διαθέτουν επίγνωση περί προστασίας τους σε τέτοιες συνθήκες. Σε αυτό το σημείο κρίνεται σημαντική η αναφορά του γεγονότος πως όμοιες αποτυπώσεις και μάλιστα σε κλίμακας 1:1 ψηφιακά με χρήση τρισδιάστατης απεικόνισης 3D, έχουν γίνει σε πρωτεύουσες του εξωτερικού, όπως η «Μόσχα – Ρωσία» τόσο στα καταφύγια προφύλαξης πολιτών, όσο και στις υπόγειες σήραγγες διέλευσης τραίνων “Metro stations” όπως επιπλέον και στις κατακόμβες της Μόσχας, η οποία όπως και να ‘χει αποτελεί κατά πολύ μεγαλύτερη στρατιωτικής και πολιτικής σημασίας βάση, από την κατά τα άλλα όμορφη Καβάλα.

Με την εισαγωγή μου αυτή θα ήθελα να επερωτήσω και τους συμπολίτες μου, πιστεύετε πως η πόλη μας, ένας χώρος αμυδρής στρατιωτικής σημασίας σε σύγκριση με «πόλεις τέρατα» που έχουν κατ’ εξακολούθηση απασχολήσει την ιστορία του 21ου αιώνα, θα διέθετε κάποιο προφανή λόγο απόκρυψης στοιχείων, απέναντι σε χώρους που στην εκάστοτε περίσταση θα θεωρούνταν κοινωφελείς προς το όφελος επιβίωσης των πολιτών?

Σε αυτό το σημείο συμβάλει ο τομέας της έρευνας. Εν αρχή είναι η οπτική επαφή με τους χώρους αυτούς, οι όποιοι εξ όψεως φαίνεται πως διαθέτουν έναν αριθμό κορεσμού περίπου δέκα ατόμων με επιείκεια, για μικρό χρονικό διάστημα. Οι θήρες που τους περιβάλλουνε διαθέτουν απροσπέλαστες κλειδαριές που προδίδουν το γεγονός ότι δεν επρόκειτο για της καθημερινές αποθήκες αγαθών.

Ως δεύτερη ενέργεια θέτεται η νομική διαδικασία και η λήψη απόφασης από τον αρμόδιο φορέα ο οποίος, θα επιτρέψει την αποσφράγιση αυτών των χώρων και την αποτύπωση τους από υπεύθυνο μελετητή για την καταγραφή τους ως στοιχείο της πόλης. Η αρμόδια υπηρεσία φέρει τον τίτλο «Πολιτική Προστασία» η οποία [χαριτολογώντας] ανέφερε εν συντομία δια μέσου τηλεφωνικής επικοινωνίας, πως πρόκειται για κρατικό μυστικό η γνώση αυτών των χώρων, γεγονός που με άφησε άναυδο, προσδίδοντας μου περαιτέρω δικαιολογίες για να αποδώσω κύρος σε όσα αναφέρονταν στις φοιτητικές συναθροίσεις που προανέφερα.

Επιθυμώντας να διερευνήσω εκτενέστερα το ζήτημα, όρισα συνάντηση με τον φορέα που η πολιτική προστασία με απεύθυνε για να λάβω άδεια, δηλαδή το Αστυνομικό Τμήμα Καβάλας. Στον προθάλαμο του τμήματος, ο ευγενέστατος αστυνομικός δεν κατάλαβε το θέμα της επίσκεψης μου, κάτι που μου φάνηκε λογικό, εφόσον δεν γνώριζε τίποτε για αυτό το ζήτημα με αποτέλεσμα να με απευθύνει στο ισόγειο όπου βρίσκεται ο χώρος που στην καθομιλουμένη αποκαλούμε «τμήμα». Τα αρμόδια ευγενέστατα αστυνομικά όργανα του τμήματος δεν κατάλαβαν το θέμα της επίσκεψης μου, με αποτέλεσμα να με φέρουν σε επαφή με την Γραμματεία της Αστυνομίας Καβάλας η οποία παρευρίσκεται στον δεύτερο όροφο της οικοδομής που στεγάζει την Διοίκηση.

Η γραμματεία αποτελούμενη τη δεδομένη στιγμή από μία συμπαθέστατη σιωπηλή αστυνόμο και από έναν ευγενέστατο αστυνομικό ο οποίος με προσέγγισε λέγοντας μου με ύφος προσιτό, όπως πιστεύω θα έπρεπε όλα τα όργανα της τάξεως να ομιλούν στον πολίτη, πως το εν λόγο θέμα εφόσον αποτελεί ζήτημα πολιτικής προστασίας, πρέπει να απευθυνθώ στον τέταρτο όροφο προκειμένου να επικοινωνήσω κατά πρόσωπο με τον Προϊστάμενο της Πολιτικής Άμυνας.

Κατά την άφιξη μου στον τέταρτο όροφο παρατήρησα τρείς αίθουσες οι δύο εκ των οποίον διέθεταν η κάθε μία από δύο αστυνόμους και μία εξ’ αυτών στην οποία συναθροιζόταν το υπόλοιπο προσωπικό, αποτελούμενο από περίπου δεκαπέντε με είκοσι αστυνομικούς. Αποφάσισα να ενταχθώ στην αίθουσα με το πλήθος προκειμένου να έχω το μέγιστο αριθμό πιθανοτήτων λήψης μιας απάντησης στον τομέα που με ενδιαφέρει.

Μετά το πέρας δύο λεπτών, αφότου εξέφρασα την ερώτηση μου και “σκαναρήστηκα” από το μέτωπο έως τα πέλματα, ο αρμόδιος της αιθούσης μου είπε να τον ακολουθήσω στο γραφείο του προϊστάμενου, στο οποίο ήρθα σε επαφή με ένα ειλικρινές και ευγενέστατο όργανο, προσιτό και ευτυχές με την ένθερμη βούληση μου να λάβω αυτό το θέμα ως εργασία, αν και εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του στο γεγονός ότι πιθανότατα θα λάβω αρνητική απάντηση όταν καταφθάσει ο προϊστάμενος στο γραφείο, διότι εκείνη την ώρα δεν παρευρισκόταν, οπότε με προέτρεψε να περάσω σε ένα διάστημα μίας ώρας.

Ακολουθώντας αυτολεξεί τη συμβουλή του επέστρεψα εντός μιας ώρας, συναντώντας οπτικά εξαποστάσεως τον προϊστάμενο όπου όντας “ευγενέστατος” και ο ίδιος, μου είπε «κατά προσέγγιση αυτολεξεί» — φύγε όπως είσαι — «κατά προσέγγιση διότι μέσα στα χρόνια διδασκαλίας μου δεν έμαθα ακόμη τον τρόπο με τον οποίο μπορώ να αποδώσω την επαρχιώτικη αργό εντός ενός κειμένου, η οποία μπορώ βάση κρίσης μου να πω, ότι είναι μια ιδιαιτέρως αινιγματική διάλεκτος η οποία απαιτεί ιδιαίτερη πνευματική ικανότητα και προσπάθεια με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία γλώσσας ». Στάθηκα ελαφρώς αψιδωτός μπροστά του εκείνη τη στιγμή αφού με μια του πρόταση μου έδωσε να καταλάβω πως δεν είμαι τίποτε παραπάνω από τον κωδικό που φέρω στην ταυτότητα, το διαβατήριο και το μητρώο μου. Έλαβα τη διαταγή να περάσω μέσα και να δώσω όλα μου τα στοιχεία καθώς και των προγόνων μου [όχι μοναχά των γονέων] λαμβάνοντας μια ήρεμου ύφους οπτική επίθεση διότι κανένα από τα μέλη των προγόνων μου δεν ήταν γνωστό στα όργανα της τάξεως . Μετέπειτα έλαβα υπό την μορφή «ρητορικής» ερώτησης με επαναλαμβανόμενη χρήση της διαλέκτου – ξέρεις ότι αυτό που μου ζητάς*, είναι σαν να μου ζητάς** να διαπράξεις φόνο;— *(φιλαράκ”ι” – θα ταίριαζε εδώ βάση ακρόασης) , **(επανάληψη = πλεονασμός «αλλά τέλος πάντων» ομιλία είναι δεν είναι κείμενο) – πως σου ‘ρθε να γράψ..για κάτι τέτοιο?? Ήταν η κατακλείδα της ερώτησης. Ανέφερα στον αρμόδιο πολίτικης αμύνης τους ίδιους παράγοντες που ανέφερα πριν εντός κειμένου και διέγειραν την περιέργεια μου, έχοντας συμμετοχή υποστήριξης από το ευγενέστατο όργανο που είπε ο ίδιος αυτολεξεί –εντάξει κύριε ######## μια καινοτόμα εργασία θέλησε το παιδί;! Αμέσως μετά το γεγονός ότι «έπρεπε να απολογηθώ για την επιλογή της εργασίας μου» έλαβα την δεικτική χειρονομία του βγες έξω, όπως και έκανα.

Εν τέλει ίσως φανεί ελαφρώς αδαές από μέρους μου να το αναφέρω απλά ως παιδί το 2002 θυμάμαι χαρακτηριστικά μία αποστολή ηλεκτρονικού «παιχνιδιού» εν ονόματι DELTA FORCE 3 LAND WARRIOR η οποία ήταν και η μοναδική σε χώρο θαλάσσης και μάλιστα είχε τεράστια απήχηση στη νεολαία παγκοσμίως τότε με όνομα {Oil Gir}. Το ηλεκτρονικό «παιχνίδι» διαδραμάτιζε τις αποστολές της Αμερικανικής Ομάδας Δέλτα και θεωρείτο κατάταξης ύψους εκατομμυρίων τότε, αντιστοίχως με τα σημερινά ηλεκτρονικά τα οποία πλέων για τη δημιουργία τους λαμβάνουν μεγαλύτερο οικονομικό προϋπολογισμό εκ μέρους εταιριών όπως ή «Colt Firearms» απ’ ότι ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Η «πίστα» ήταν η δεξαμενή άρδευσης πετρελαίου που βρισκόταν τότε στο μεσοδιάστημα Καβάλας – Θάσου και όπως είναι εύκολο να εννοηθεί, εν καιρώ πολέμου για τις αμερικανικές πολιτείες είναι ελαφρώς αν όχι αρκετά ανορθόδοξο να διεξάγουν αποστολή που λαμβάνει χώρα σε δεξαμενή άρδευσης πετρελαίου εκτός Μέσης Ανατολής πόσο μάλλον της Καβάλας . Δεν εννοώ φυσικά πως διαθέτουμε ως πόλη τον όγκο μαύρου χρυσού που θα εξυπηρετούσε διεθνείς σκοπούς, η επερώτηση της κατακλείδας μου είναι..

Μήπως υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος να παραμείνουν τόσο καλά συγκαλυμμένες και σφραγισμένες από τα πλήθη, οι παράγκες που αποκαλούνται [καταφύγια] στην πόλη της Καβάλας, μήπως η Καβάλα δεν αποτελεί μοναχά μια υπέροχη κοσμοπολίτικη πόλη?

 

 




Δηλώσεις Χρήστου Ποτόλια με αφορμή το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Όπως συμβαίνει χρόνια τώρα, οι Έλληνες κινηματογραφιστές μικρού μήκους, παίρνοντας δανεικά από γονείς, φίλους και γνωστούς, πήραν και φέτος μέρος με τις ταινίες τους στο Φεστιβάλ της Δράμας.

Είναι γνωστό ότι, εδώ και χρόνια η πολιτεία εγκαταλείπει όλο το φάσμα της εθνικής κινηματογραφίας στο έλεος των ιδιωτών. Φαίνεται, πλέον καθαρά ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, με την πολιτική που ακολουθεί, ή πρέπει να «βγει από τη μέση» ή να λειτουργεί μόνο προς όφελός των οπτικοακουστικών μονοπωλίων! Σε αυτή την κατεύθυνση, η «πρώτη & δεύτερη φορά αριστερή» συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έδωσε τη χαριστική βολή, καταργώντας τον «ειδικό φόρο» στα κινηματογραφικά εισιτήρια με την υπερψήφιση του 3ου μνημονίου.

Είναι πλέον φανερό ότι αυτός ο θεσμός που επί 38 χρόνια κρατάει αναμμένη τη σπίθα του ελληνικού κινηματογράφου, βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο του αφανισμού. Ένας θεσμός που συνιστά έναν από τους πυλώνες του ελληνικού σινεμά, τα τελευταία χρόνια νοσεί σταθερά από υποχρηματοδότηση. Με απαράδεκτες μεθόδους, υποσκάπτεται συστηματικά από την πολιτεία, με στόχο την υποβάθμιση και απαξίωσή του, ώσπου εντέλει να οδηγηθεί σε κλείσιμο. Αυτή την αρνητική εξέλιξη άλλωστε αποκάλυψε στην τελετή λήξης ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Αντώνης Παπαδόπουλος, σημειώνοντας ότι η φετινή 38η διοργάνωση μέχρι προ διμήνου ήταν μετέωρη, ήταν αμφίβολο αν θα πραγματοποιούταν!

Βέβαια από τη θεματολογία της πλειοψηφίας των έργων του Φεστιβάλ απουσίαζε η αιτία για την «κρίση» του Ελληνικού Κινηματογράφου, που φυσικά δεν είναι άλλη από την καπιταλιστική κρίση και την ανάγκη του κεφαλαίου για εξεύρεση νέων αγορών.

Παρ’ όλη όμως αυτή την έλλειψη κατά τη γνώμη μας ταλέντο… υπάρχει! Και για να αναφερθούμε στα δύο πρώτα βραβεία ταλέντο υπάρχει και στο «Σύκο» που αφηγείται μια τρυφερή ιστορία για την αιώνια αγάπη μεταξύ δύο ηλικιωμένων, σε κάποιο απόμακρο χωριό και στο «Euroman» όπου τονίζεται πως «ο τρόπος παραγωγής της υλικής ζωής καθορίζει την πολιτική, κοινωνική και πνευματική πορεία της ζωής εν γένει».

Τελικά και με την αναφορά αυτή και την πορεία του εν λόγω Φεστιβάλ αποδεικνύεται ότι η κεντρική πολιτική των Ελληνικών κυβερνήσεων κάθε χρώματος και Ε.Ε., όσον αφορά στον πολιτισμό ήταν και είναι πολιτική εμπορευματοποίησης και πρόσδεσής του στα ιδιωτικά μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, αντιμετωπίζοντας τον πολιτισμό σε κάθε του μορφή, ως εμπόρευμα και ως ένα ακόμα χορό επενδύσεων.

Είναι φανερό πως το λαϊκό κίνημα πρέπει να «ανασκουμπωθεί» και να αποτρέψει την εμφανέστατη επέλαση στην πολιτιστική κληρονομιά και στο σύγχρονο πολιτισμό.
Όλα τα παραπάνω, τεκμηριώνουν την ανάγκη να ενωθούν οι καλλιτέχνες και οι πνευματικοί δημιουργοί γενικότερα, που βλέπουν τον εαυτό τους έξω και απέναντι από τους παραπάνω σχεδιασμούς, να ενωθούν μεταξύ τους και όλοι μαζί με το οργανωμένο, ταξικό, λαϊκό κίνημα.

Απέναντι στους μηχανισμούς χειραγώγησης της συνείδησης που στήνει το κεφάλαιο, οι καλλιτέχνες διαχρονικά που έχουν στρατευθεί με το λαό δείχνουν το δρόμο της αντίστασης.
Αναδεικνύονται συνεπώς δύο θεωρίες για τον πολιτισμό, η μία που τον θεωρεί χρυσοφόρο κέρας για το τουριστικό κεφάλαιο και τη βιομηχανία του θεάματος, κλεισμένο σε αστραφτερά κέντρα με πανάκριβες υπηρεσίες για λίγους. Η άλλη, που επιδιώκει ο πολιτισμός να γίνει κτήμα των πολλών, που τον διαφύλαξαν, τον ανέπτυξαν και εξακολουθούν με το μόχθο τους να τον δημιουργούν. Ο λαός έχει λόγο να συνταχθεί δραστήρια με τη δεύτερη και στην ανάπτυξη του αγώνα για την ελεύθερη «πρόσβαση» του σε όλα τα πολιτιστικά δημιουργήματα, που πρέπει να μετατραπούν σε κοινωνική ιδιοκτησία στο έδαφος της φιλολαϊκής ανάπτυξης του πολιτισμού, στις συνθήκες της λαϊκής εξουσίας και οικονομίας.

Επίλογος: Θα πρέπει να επικαιροποιηθούν οι απόψεις του Μπέρτολτ Μπρεχτ σχετικά με τους δημιουργούς του πολιτισμού: «να έχεις την τόλμη να γράψεις και να πεις την αλήθεια, την ικανότητα να ανακαλύψεις την πραγματική αλήθεια, την αλήθεια αυτή να την κάνεις εύχρηστο όπλο για το συμφέρον της εργατικής τάξης, να αναπτύξεις δεξιότητες για να φτάσει όσο πιο μακριά γίνεται και, βεβαίως, ως δημιουργός να πορεύεσαι μαζί της».

Καβάλα 14-10-14
Χρήστος Ποτόλιας
Συν/χος Εκπαιδευτικός




Να δείξουμε μεγάλη προσοχή στον παρανοϊκό πρόεδρο Ερντογάν

Ο Τούρκος πρόεδρος βρίσκεται πλέον εκτός ελέγχου και καθίσταται μεγάλος κίνδυνος όχι μόνον για τη χώρα του, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή.
Ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, βρίσκεται πλέον εκτός ελέγχου και καθίσταται μεγάλος κίνδυνος όχι μόνον για την ίδια την χώρα του, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή. Αυτή η διαπίστωση είναι παλαιά, αλλά καθίσταται τώρα επίκαιρη μετά την προσπάθειά του να επιτύχει με βίαια μέσα τον εκφοβισμό των Κούρδων ψηφοφόρων, ώστε να επιτύχει την πολυπόθητη πλειοψηφία για το κόμμα του.

Τα πράγματα βεβαίως έχουν αλλάξει από το καλοκαίρι, όπου τότε ο στόχος ήταν η συγκέντρωση του αναγκαίου αριθμού βουλευτών, ώστε να αλλάξει το πολίτευμα της Τουρκίας σε προεδρικό. Όχι βεβαίως ότι δεν έχει περιθωριοποιήσει τον κ. Νταβούτογλου (συγκαλεί και προεδρεύει σε υπουργικά συμβούλια, παρά το Σύνταγμα), αλλά και οι τύποι του χρειάζονται.

Τώρα όμως, πρωτίστως ενδιαφέρεται να καταλάβει την εξουσία το κόμμα του, επειδή σε περίπτωση σχηματισμού κυβέρνησης των αντιπάλων ίσως αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο παραπομπής σε δίκη. Ο ένας γιος του μάλιστα, εμπλεκόμενος σε σκάνδαλα που η κατευθυνόμενη «Δικαιοσύνη» της Τουρκίας φέρθηκε ως πραγματικά «τυφλή» τον απήλλαξε, ήδη έχει καταφύγει στην Ιταλία.

Με δεδομένη την αποτυχία της πολιτικής Νταβούτογλου περί «μηδενικών προβλημάτων» με τους γείτονες, που μετεβλήθη σε πολιτική «μόνον προβλημάτων», και την ήττα του κ. Ερντογάν σε όλα τα μέτωπα, με το πιο πρόσφατο και πιο οδυνηρό την εμπλοκή της Ρωσίας στην σύρραξη της Συρίας, το μόνο μέτωπο στο οποίο μπορεί να επιδείξει πυγμή είναι αυτό του Αιγαίου.

Ουδείς γνωρίζει πώς μπορεί να ενεργήσει ένας παρανοϊκός ηγέτης. Όχι πάντως με την λογική. Ο κ. Ερντογάν δεν θα διστάσει να παρασύρει την Τουρκία ακόμα και σε ολοκληρωτικό εμφύλιο πόλεμο συναισθανόμενος ότι απειλείται ουσιαστικά η μονοκρατορία του. Είναι εντυπωσιακό πως οι φιλοκυβερνητικές εφημερίδες που παίρνουν γραμμή από το προεδρικό μέγαρο, όπως η εφημερίδα Sabah, δημοσίευμα της οποίας μεταφέρει ο τουρκολόγος Νίκος Χειλαδάκης, για να πολώσουν ακόμα περισσότερο τα πράγματα έγραψαν πως την τρομοκρατική επίθεση στην Άγκυρα την… έκαναν Κούρδοι του ΡΚΚ με… την βοήθεια του Άσαντ της Συρίας.

Μεταξύ των μεταφερομένων δημοσιευμάτων είναι και αυτό γνωστού Τούρκου δημοσιογράφου της εφημερίδας Cumhürriyet. Ο κ. Fuat Avni, αναφέρει στο άρθρο του, (Erdoğan’ ın Türkiye’ yi savaşa sokma planı), ότι ο Τούρκος πρόεδρος μετά την αποτυχία του κόμματος του στις εκλογές της 7 Ιουνίου να κερδίσει την αυτοδυναμία μετά από 13 χρόνια εξουσίας, έχει «ξεφύγει» και καθίσταται επικίνδυνος για την Τουρκία, αλλά και για τους γείτονες.

Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα, στο προεδρικό μέγαρο συζητούνται σχέδια για πολεμική αναμέτρηση ακόμα και με την Ρωσία, μετά τις τελευταίες εξελίξεις στην Συρία και την ρωσική επέμβαση, με στόχο να παρασύρουν το ΝΑΤΟ κατά των Ρώσων σε ένα μεγάλο πόλεμο με παγκόσμιες συνέπειες.

Στο εσωτερικό θεωρείται ως ο μεγάλος ηθικός και για πολλούς ο φυσικός αυτουργός της εκατόμβης των νεκρών στην Άγκυρα με την τρομοκρατική επίθεση, για την οποία αιωρούνται πολλά αναπάντητα ερωτηματικά και κυρίως για την πλήρη απουσία των δυνάμεων ασφαλείας στη περιοχή πριν από τις εκρήξεις. Είναι ενδεικτικές οι διαδηλώσεις κατά του κ. Ερντογάν, με συνθήματα όπως «Ερντογάν, δολοφόνε».

Και αυτό δεν το φωνάζουν μόνον στο εσωτερικό της Τουρκίας, αλλά και μέρος του ευρωπαϊκού Τύπου συνειδητοποιεί πλέον ποια η είναι η Τουρκία του Ερντογάν και συντάσσεται με τους χιλιάδες διαδηλωτές που τα τελευταία τρία 24ωρα φωνάζουν «ένοχος»: Για ισλαμιστή που ακολουθεί «μια επικίνδυνη αυταρχική παρεκτροπή» (κατά την «Le Republicain Lorrain») και για τον οποίο «η στρατηγική του φόβου είναι ο μόνος τρόπος να εμποδίσει τους ψηφοφόρους να τον αποδοκιμάσουν για δεύτερη φορά» (στις κάλπες της 1ης Νοεμβρίου), γράφει η γαλλική «L’ Humanite», παρότι «η επιλογή αύξησης του χάσματος για χαλύβδωση των οπαδών του οδηγεί τη χώρα προς εμφύλιο πόλεμο», αναφέρει η «Liberation».

Οφείλουμε επομένως να επαγρυπνούμε, κατ’ αρχάς καθ’ όλο αυτό το προεκλογικό δεκαπενθήμερο, αλλά κυρίως μετά, αν το κόμμα του Ερντογάν ηττηθεί, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις.

voria.gr




Γ.Γραμματικάκης | Διαχρονική αδιαφορία για την ποιότητα των υδάτων από την ελληνική πολιτεία

Στην χθεσινή συζήτηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ποιότητα των υδάτων συμμετείχε και ο Ευρωβουλευτής με το Ποτάμι, κ. Γ. Γραμματικάκης, τονίζοντας τις καθυστερήσεις και την διαχρονική αναποτελεσματικότητα των δράσεων της ελληνικής πολιτείας.

 Συγκεκριμένα, ο κ. Γραμματικάκης, μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, υπογράμμισε ότι όπως δείχνουν και οι πρόσφατες εκθέσεις η ελληνική πολιτεία αντιμετωπίζει το σπουδαίο αυτό θέμα αποσπασματικά, με καθυστερήσεις και σοβαρές ελλείψεις. Στην καλύτερη περίπτωση η στάση αυτή πηγάζει από διοικητικές αδυναμίες, πολύ συχνά όμως είναι το προϊόν πολιτικής αδιαφορίας. Επεσήμανε στην συνέχεια ότι η αντιμετώπιση αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με ένα ευρύτατο φάσμα Ελλήνων πολιτών και οικολογικών οργανώσεων, που ενδιαφέρονται για το πλούσιο φυσικό περιβάλλον της χώρας, και σωστά θεωρούν ότι αποτελεί ένα από τα ανεκτίμητα κεφάλαια της. Σε αυτά τα πλαίσια η προστασία των υδάτων σύμφωνα και με τα ευρωπαϊκά πρότυπα έπρεπε να αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.

 Ο κ. Γραμματικάκης ρώτησε επίσης την εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Marianne Wenning, αν η ελληνική κυβέρνηση έχει εκφράσει κατά το παρελθόν την πρόθεση να αξιοποιήσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία και την τεχνική υποστήριξη που παρέχονται, και ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν ώστε να μπει επιτέλους σε τροχιά εφαρμογής η σχετική οδηγία.

 Η εκπρόσωπος της Επιτροπής απάντησε με τη σειρά της ότι αυτή τη στιγμή η Επιτροπή αξιολογεί τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκάνης Απορροής Ποταμού (ΣΔΛΑΠ) η κατάθεση των οποίων ολοκληρώθηκε με μεγάλη καθυστέρηση τον Αύγουστο του 2015. Με άλλα λόγια έχει ήδη σχεδόν χαθεί ο πρώτος κύκλος. Εξέφρασε πάντως την ελπίδα ότι ο χαμένος χρόνος θα καλυφθεί με τα δεύτερα ΣΔΛΑΠ τα οποία πρέπει να κατατεθούν μέχρι την άνοιξη του 2016. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρατήρησε, βρίσκεται σε συνεχή επαφή και εξασκεί κάθε δυνατή πίεση στην Ελληνική αλλά και στις άλλες Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να βελτιωθεί η εικόνα του υδάτινου περιβάλλοντος, που έχει καίρια σημασία για την υγεία και το μέλλον των κατοίκων.

 




Γερμανία | Πώς τίθεται-εμμέσως-το θέμα της συνδιαχείρισης του Αιγαίου

Ανταπόκριση από το Βερολίνο:
Γιώργος Ευγενίδης

Θέτει η Γερμανία ζήτημα συνδιαχείρισης του Αιγαίου από Ελλάδα και Τουρκία; Η προφανής απάντηση είναι «όχι», άλλωστε οι ελληνοτουρκικές σχέσεις σε διμερές επίπεδο λίγο απασχολούν το Βερολίνο ως ξεχωριστό αντικείμενο. Πλην όμως, οι αυξανόμενες μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές έχουν δημιουργήσει ένα γιγάντιο πρόβλημα στη γερμανική κυβέρνηση, η οποία καλείται να διαχειριστεί αριθμούς-μαμούθ, μιας και πάνω από 1 εκ. πρόσφυγες θέλουν είτε να μείνουν με άσυλο στη Γερμανία είτε να περάσουν μέσω της χώρας προς άλλους τόπους, όπως π.χ. προς τις σκανδιναβικές χώρες.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: ως προς την Ελλάδα, η Γερμανία δεν ασχολείται τόσο πολύ (ακόμα) με την υλοποίηση του προγράμματος, καίτοι αυτή παρακολουθείται στενά. Αυτό που καίει τη Γερμανία είναι το προσφυγικό ζήτημα και οι τεράστιες μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές που εισέρχονται μέσω της Τουρκίας στην Ευρώπη, με πρώτο σταθμό, στις περισσότερες περιπτώσεις, την Ελλάδα. Υπό αυτό το πρίσμα, η γερμανική πολιτική έχει εστιάσει σε τρεις άξονες: αφενός, καλείται να διαχειριστεί το πρόβλημα στο εσωτερικό της χώρας και να μπορέσει να ανακουφίσει περί το 1 εκ. ανθρώπους. Υπάρχουν αρκετές ιδέες για το πώς θα καταστεί αυτό εφικτό, πλην όμως ακόμα δεν υπάρχει οριστική απόφαση. Αφετέρου, η Γερμανία ενδιαφέρεται πολύ για τη βελτίωση των συνθηκών καταγραφής και παροχής ασύλου στην πρώτη χώρα εισδοχής, την Ελλάδα δηλαδή, μιας και, αν η διαδικασία τρέξει πιο γρήγορα στον πρώτο σταθμό, θα αποσυμφορηθούν δομές σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Πλην όμως, το τρίτο και σημαντικότερο σημείο δεν είναι άλλο από την αποτροπή των μεταναστευτικών ροών. Όσον αφορά αυτό, η Γερμανία εκτιμά πως η Τουρκία κάνει από ελάχιστα πράγματα έως απολύτως τίποτα προκειμένου να ανακόψει τις ροές, αφήνοντας απλά τους ανθρώπους να διέρχονται από την ενδοχώρα και τα χωρικά ύδατα της.

Από τη στιγμή λοιπόν που η Γερμανία ενδιαφέρεται κυρίως για την αποτροπή των ροών και όχι για τη διαχείριση, η Άνγκελα Μέρκελ, αλλά και αρμόδιοι παράγοντες, θέτουν καθαρά ζήτημα συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Πλην όμως, στην παρούσα φάση η Τουρκία βρίσκεται, μετά και τις πολύνεκρες βομβιστικές επιθέσεις, σε φάση πλήρους πολιτικής αναταρχής, με τις εκλογές στη χώρα να αναμένονται, μιας και από τον Ιούνιο δεν έχει καταστεί εφικτό να υπάρξει βιώσιμο κυβερνητικό σχήμα, λόγω της αδυναμίας του ΑΚΡ των Νταβούτογλου και Ερντογάν να κερδίσει την απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή. Όπως και να έχει όμως, ο Ταγίπ Ερντογάν δεν είναι ένας εύκολος εταίρος, ούτε πρόκειται να συμβιβαστεί για λίγα. Το αίτημα των Τούρκων για τροπον τινά συνδιαχείριση του Αιγαίου, είτε de facto είτε ακόμα καλύτερα de jure, είναι διαχρονικό και πλέον η Γερμανία που βρίσκεται σε μεγάλη ανάγκη ζητά συνεργασία από τον Τούρκο σουλτάνο.

Με απλά λόγια, η Ελλάδα κινδυνεύει να αποτελέσει αυτό που λέμε «παράπλευρη απώλεια» στο γεωστρατηγικό αλισβερίσι, μιας και η Γερμανία δεν ενδιαφέρεται τόσο για το status quo του Αιγαίου, πολλώ δε μάλλον για την υφαλοκρηπίδα και τα 12 ναυτικά μίλια, αλλά για την αποτροπή ενός προβλήματος που σοβεί και εν τέλει καλείται να διαχειριστεί η ίδια. Συνεπώς, το θέμα της συνδιαχείρισης του Αιγαίου μπορεί να μην έχει τεθεί σε επίσημο επίπεδο, γνώστες όμως των διπλωματικών παρασκηνίων εκτιμούν πως οι κινήσεις της Γερμανίας οδηγούν σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα.

Έτσι, με αυτά τα δεδομένα, η επίσκεψη της Άνγκελα Μέρκελ στην Άγκυρα την ερχόμενη Κυριακή, όπου και θα συναντηθεί με τον Ταγίπ Ερντογάν, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ στην Ελλάδα περιμένουμε μάλλον προς το τέλος Νοεμβρίου τον Γερμανό ΥΠΕΡ Φρανκ-Βάλτερ Στάινμαϊερ, με την ημερομηνία να έχει βρεθεί, πλην όμως να μην έχει φιξαριστεί 100% ακόμα.

 

rizopoulospost.com




Η αθλιότητα των 3 υποψηφίων Τζιτζικώστα, Γεωργιάδη, Μητσοτάκη απέναντι στους απλήρωτους εργαζόμενους της ΝΔ

Προκαλεί «αναγούλα» η αναλγησία και επιμονή των Τζιτζικώστα, Γεωργιάδη, Μητσοτάκη να δαπανηθούν τα χρήματα της κρατικής επιχορήγησης της ΝΔ για τα υπέρογκα έξοδα που επιβάλουν αυτοί οι 3, για τις εσωκομματικές εκλογές και ύστερα να πληρωθούν οι απλήρωτοι εργαζόμενοι της Συγγρού, από την εποχή του Αντώνη Σαμαρά.

Ο Μεϊμαράκης με την ανάληψη της ηγεσίας κατέβαλε άμεσα 2 μισθούς στους εργαζόμενους και τους είχε υποσχεθεί πως με την πρώτη κρατική επιχορήγηση θα εξοφληθούν!

Ακόμη και κατά την περίπτωση που προέκυψαν οι εσωκομματικές εκλογές ο Πρόεδρος της ΝΔ, προέταξε την εξόφληση των εργαζομένων και κυρίων υποχρεώσεων του κόμματος και ύστερα την εκταμίευση χρημάτων για τις εσωκομματικές εκλογές.

Τζιτζικώστας, Γεωργιάδης, Μητσοτάκης, αδιαφορούν για την εξόφληση των εργαζομένων και δηλώνουν πως προέχει η κομματική διαδικασία… με οποιοδήποτε κόστος. Μάλιστα κάποιοι από αυτούς δήλωσαν στην εφορευτική επιτροπή του κόμματος, να κόψετε το κεφάλι σας να βρείτε τα λεφτά… και εδώ μιλάμε για κόστος που αγγίζει το 1 εκ. ευρώ!!

Ντροπή και αίσχος για τους 3 υποψηφίους που αδιαφορούν για την τραγική οικονομική κατάσταση των εργαζομένων αλλά και των προμηθευτών. Για την κατάσταση που τους οδήγησε ο Αντώνης Σαμαράς. Και που είναι απολύτως συνυπεύθυνοι ο θλιβερός Γραμματέας Ανδρέας Παπαμιμίκος και ο περίεργος Γενικός Δντής Κώστας Τσιμάρας.

Ντροπή και αίσχος για τους 3 υποψηφίους που θέλουν γίνουν αρχηγοί και επικαλούνται το δήθεν «νέο» και το «άνοιγμα στην κοινωνία», όταν αποτελειώνουν τους δυνητικά μελλοντικούς εργαζόμενούς τους… Ή μήπως αδιαφορούν γιατί αν γίνουν αρχηγοί θα φέρουν τους δικούς τους και θα απολύσουν τους προηγούμενους.. τους απλήρωτους (βλέπε τακτική Αντώνη Σαμαρά…)!

Τρύφων Γ. Θεοδοσιάδης

 

newshot.gr




Γ. Χατζηθεοδοσίου | Το μείγμα πολιτικής είναι λάθος

«Η ανάγκη για ένα Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο με ορί­ζοντα δεκαετίας είναι πια επιτακτική. Ακόμη και η «τυφλή» εφαρμογή του μνημονίου δεν μας απαγο­ρεύει να συνεννοηθούμε, πολιτικές δυνάμεις και φο­ρείς της αγοράς, για το παραγωγικό μοντέλο που θα δημιουργήσει εθνικό πλούτο και θέσεις εργασίας».

Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης και το προσχέδιο του Προϋπολογισμού οριστικοποίησαν το «λογικό παράδοξο» που εισήγαγε στην οικονομική ζωή της Ελλάδας το 3ο μνημόνιο: Η κυβέρνηση εκτιμά πως το ΑΕΠ θα είναι μειωμένο κατά 11,5 δισ. εκατομμύρια ευρώ σε σχέ­ση με την περσινή εκτίμηση, αλλά ταυτόχρονα εξα­πολύει ένα μπαράζ νέων φόρων, με τις επιβαρύν­σεις για φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις και αγρό­τες να φθάνουν τα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2015 και το 2016!

Είναι άκρως ανησυχητικό πως την ίδια στιγμή που το οικονομικό επιτελείο περιμένει για φέτος ύφε­ση στην καλύτερη περίπτωση 1,5% και στη χειρότε­ρη 2,3%, οι ίδιοι οι υπουργοί ομολογούν πως πολλά μέτρα δεν έχουν ακόμη κοστολογηθεί και ποσοτικοποιηθεί, αφήνοντας μάλιστα ανοιχτό το ενδεχόμενο για λήψη και νέων, αν το απαιτήσουν οι δημοσιονο­μικές συνθήκες.

Και ενώ η ανεργία θα συνεχίσει να ανεβαίνει φέτος και του χρόνου και η κατανάλωση θα βυθίζεται κατά 1,6% φέτος και κατά 2,4% το 2016, η κυβέρνη­ση ετοιμάζεται να περικόψει συντάξεις πάνω από τα 1.000 ευρώ, αλλά παρ’ όλα αυτά προσβλέπει σε αυ­ξημένα έσοδα από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα έχουν λιγότερο τζίρο και από τα νοικοκυριά που θα έχουν μειωμένο εισόδημα!

Με άλλα λόγια, οδηγώντας με μαθηματική ακρί­βεια χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα στην εξαθλίωση, υποθηκεύει 3 a priori τους εισπρακτικούς στόχους που έχει θέσει! Εάν η χώρα προερχόταν από μία περίοδο οικονομικής και δημο­σιονομικής «ευμάρειας», ακόμη και αυτή η σκληρή προσαρμογή θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή, κα­θώς οι αντοχές της κοινωνίας και της πραγματικής οικονομίας θα ήταν ισχυρές. Σήμερα, όμως, η συνε­χιζόμενη ύφεση από το 2010 έχει εξαφανίσει ουσια­στικά τα μεσαία εισοδήματα, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι το 63% των Ελλήνων δηλώνει πλέον οικογενειακές αποδοχές κάτω των 12.000 ευρώ!

Αυτή η φοροεισπρακτική λογική είναι όχι μόνο καταδικασμένη να αποτύχει αλλά και να καθηλώσει την ελληνική οικονομία και τις επιχειρήσεις στον «βάλτο» της υπανάπτυξης, της αποεπένδυσης και της έλλειψης ανταγωνιστικότητας.

Περιμένουμε από την κυβέρνηση να αποδείξει πως η ευρημαπκότητά της δεν εξαντλείται στην επι­βολή φόρων και να καταθέσει άμεσα τον σχεδιασμό της για ενίσχυση της ρευστότητας και για την προ­σέλκυση επενδύσεων. Όχι όμως με αποσπασματι­κές ρυθμίσεις και βραχυπρόθεσμες προβλέψεις. Η ανάγκη για ένα Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο με ορί­ζοντα δεκαετίας είναι πια επιτακτική. Ακόμη και η «τυφλή» εφαρμογή του μνημονίου δεν μας απαγο­ρεύει να συνεννοηθούμε, πολιτικές δυνάμεις και φο­ρείς της αγοράς, για το παραγωγικό μοντέλο που θα δημιουργήσει εθνικό πλούτο και θέσεις εργασίας.

Άρθρο στην εφημερίδα Real news 11/10/2015




Εκλογές ΝΔ | ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ, Πολιτική Άνοιξη και Ένωση Κεντρώων στη μάχη…

Γεωργιάδης και Τζιτζικώστας, οι δύο γραφικές προσωπικότητες που αν και εκτός ΝΔ, ονειρεύονται να γίνουν αρχηγοί της ΝΔ. Το μόνο που τους συνδέει είναι ο Αντώνης Σαμαράς. Αλιεύουν στην δεξαμενή της Πολιτικής Άνοιξης. Το από-κομμα που μεγαλούργησε μέσα στη ΝΔ και την έφτασε μετά το τραγικό δημοψήφισμα στο 15%.

Άδωνις και Απόστολος αμφισβητούν με πάθος τον Ευάγγελο Μεϊμαράκη που συσπείρωσε τη ΝΔ στο 28% και ευελπιστούν σε τι άραγε;; να την ξαναφτάσουν τη ΝΔ στο 15%;

Και πως να μην γίνει αυτό, όταν ο μνημονιακός Άδωνις σε όλες του τις αναφορές εξυμνεί το έργο του Αντώνη Σαμαρά και όταν ο απολιτίκ Αποστόλης πλαισιώνεται από όλα τα στελέχη και στενούς συνεργάτες του… Αντώνη Σαμαρά;

Ας τους απολαύσουμε:

Άδωνις Γεωργιάδης: Ο «καθηγητής» του μνημονίου

Ο πρώην βουλευτής του ΛΑΟΣ μετά από μία 3χρονη βίαιη προσαρμογή στην Νεοδημοκρατική πραγματικότητα και αφού μετά τη χρυσή μεταγραφή από τον Σαμαρά, υποχρεώθηκε να σταματήσει να βρίζει τη ΝΔ, όπως έκανε και ο Αντώνης Σαμαράς πριν «γίνει» και αυτός πάλι ΝΔ…, αφού κατάφερε να συμπληρώσει τις απαιτούμενες υπογραφές, συνεχίζει απτόητος να δίνει καθημερινά τις «θεατρικές» παραστάσεις του. Το τελευταίο έργο του αποτελείται από τρεις πράξεις: «Πολλές φορές παθιάζομαι και ξεφεύγω», «Είμαι ο μόνος που μπορεί να κερδίσει τον Τσίπρα» και «Είμαι ο μόνος που δεν προέρχεται από τζάκι… και άρα κι εσύ που με βλέπεις στο σπίτι σου μπορείς να γίνεις Πρόεδρος ΝΔ». Είναι φανερό ότι δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε ιδιαίτερα για αυτή την περίπτωση. Ο λόγος και το ύφος του κ. Γεωργιάδη απευθύνεται σε ένα περιορισμένο και ΕΚΤΟΣ παράταξης, ακροατήριο. Πρέπει κάποτε να καταλάβει, ότι, η επικοινωνιακή υπερέκθεσή του, προκαλεί ευρύτερη ζημιά στο κόμμα. Πρέπει επίσης να καταλάβει πως η εποχή των πολιτικών ΤΣΙΡΚΟ τελείωσε και πως η ΝΔ και η Ελλάδα αναζητά τον επόμενο Πρωθυπουργό, με πολιτικές ικανότητες και όχι τον τύπο που θα βγάζει λαγούς από το καπέλο, ανάλογα με το ποιο κόμμα βρίσκεται. Η επιτομή του πολιτικού κωλοτούμπα, του ανθρώπου που καταπίνει τις προσβολές και ύβρεις για τους αντιπάλους του, σε δευτερόλεπτα, αρκεί αυτοί να του δώσουν θέσεις και αξιώματα.. Αρκεί αυτός και η σύζυγος να φουσκώνουν ως φανταχτερά παγώνια…

Απόστολος Τζιτζικώστας: Θέλει να γίνει ο πρώτος εξωκοινοβουλευτικός αρχηγός!

Το κώλυμα της βουλευτικής εκλογιμότητας που έχει, μέχρι 2019 και βάλε ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας θα αρκούσε από μόνο του να μη συζητήσουμε οτιδήποτε άλλο αφορά την υποψηφιότητά του. Επειδή όμως από διάφορα κέντρα προβάλλεται, ως ο νέος και άφθαρτος, ως ο αντι – Τσίπρας που χρειάζεται η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσουμε λίγο παρακάτω. Ο κ. Τζιτζικώστας δεν κρύβει τη βιασύνη του: «να «σπάσει η επετηρίδα στην Ν.Δ», «να αλλάξουμε γενιά στη Ν.Δ.». «Η εποχή των ηγετών, όπως τους ξέραμε, παρήλθε, πλέον βασικό κριτήριο για την Ν.Δ. είναι ο πρόεδρος της να μην την αντιλαμβάνεται ως παλιό κόμμα εξουσίας, αλλά ως τον πυρήνα της αλλαγής που απαιτεί η κοινωνία». Αυτό όμως δεν είναι ο ορισμός του λαϊκισμού; Αυτό δεν είναι που έκανε ο κ. Τσίπρας στην ελληνική κοινωνία κρυμμένος πίσω από τη λάμψη της νιότης του; Εκτός κι αν ο νεαρός Περιφερειάρχης πιστεύει ότι ο κ. Τσίπρας ωφέλησε τη χώρα υποτασσόμενος στις απαιτήσεις της κοινωνίας.

Αυτό όμως που προσβάλλει το Νεοδημοκρατικό κοινό, είναι το θράσσος του κ. Τζιτζικώστα. Στις δύσκολες μάχες της ΝΔ, τα έτη των Μνημονίων, ο Αποστόλης, ήταν απών! Λιαζόταν στην Περιφέρεια και μάλιστα έκλεινε θεσμικά το μάτι στη Χρυσή Αυγή. Είχε επί τους ουσίας καταθέσει την κομματική του ταυτότητα. Στις αυτοδιοικητικές εκλογές διαίερεσε τη ΝΔ στη Βόρεια Ελλάδα, και στις πρόσφατες διαδοχικές εθνικές εκλογικές αναμετρήσεις κρύφτηκε στα γραφεία της Περιφέρειας.

Έχει ξεκινήσει μία προεκλογική περίοδο, αγνοώντας τα σύμβολα της ΝΔ. Μιλά για κάτι άοσμο και άχρωμο. Η δίψα του για το μεγάλο ρεσάλτο, τον έχουν κάνει να «ξεχάσει» ακόμη και τα εθνικά θέματα. Η υποτιθέμενη ατζέντα του για ντιμπέιτ με τους άλλους υποψηφίους της ΝΔ στερείται των φακέλων Μακεδονία, Κύπρος, Αιγαίο κλπ.

Ο Τζιτζικώστας είναι ο αρχηγός που θέλουν για τη ΝΔ, πανηγυρικά ΜΟΝΟ οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την τελευταία δημοσκόπηση. Τυχαίο;; Που θα ξαναβρούν αντίπαλο εκτός Βουλής;;; Δεν θα κάνουν κανένα κόπο να τον «διώξουν», θα είναι εκτός μόνος του!!

Ο Τζιτζικώστας είναι ο αρχηγός που θέλει για τη ΝΔ και ο Λεβέντης! Είναι γνωστή η ειδική σχέση τους στη Βόρειο Ελλάδα και οι ψήφοι που αντάλλαξαν στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις! (Μην μου πείτε ότι ο Τζιτζικώστας στις εθνικές εκλογές, έστειλε ψήφους στην Ένωση Κεντρώων αντί στη ΝΔ… δεν θα το πιστέψω…)

Και δεν είναι ανάγκη να διαβάσουμε τις δημοσκοπήσεις και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Αποστόλη, που είναι ο παγκόσμιος άγνωστος για το Νεοδημοκρατικό κοινό, φτάνει να δούμε τις συγκεντρώσεις που κάνει ή μάλλον που δεν καταφέρνει να κάνει, συνοδευόμενος από όλους τους τοξικούς βουλευτές και συνεργάτες του Σαμαρά και από 30-30 ηλικιωμένους της Πολιτικής Άνοιξης.

Ιωάννης Καλαμίδης
tokentro.com




Κωνσταντινόπουλος | “Οδοστρωτήρας του παλιού ο κ. Τσίπρας…”

Με μια ανακοίνωσή του στην προσωπική του σελίδα σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ο βουλευτής Αρκαδίας του ΠαΣοΚ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος σχολίασε σκωπτικά την εκλογή στην Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Αντώνη Κοτσακά, με 59 ψήφους, τη Δευτέρα 12 Οκτωβρίου.

Ο βουλευτής Αρκαδίας στην ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι ο κ. Κοτσακάς ήταν στενός πολιτικός συνεργάτης του Άκη Τσοχατζόπουλου, ύστερα μάλιστα από πρόταση του ίδιου του κ. Τσίπρα. Συγκεκριμένα αναφέρει:

«Στις 20 Σεπτεμβρίου ξεμπερδέψαμε με το παλιό! Στις 11 Οκτωβρίου μετά από πρόταση του κ. Τσίπρα εξελέγη στην Πολιτική Γραμματεία (δεύτερος σε σταυρούς) ο κ. Κοτσακάς Αντώνης, στενός πολιτικός συνεργάτης του Άκη. Οδοστρωτήρας του παλιού ο κ. Τσίπρας…».

 

arcadiaportal.gr




Το ανέκδοτο της χρονιάς από τον Αλέξη και το ζεϊμπέκικο του Κουτσούμπα

Το ανέκδοτο της χρονιάς από τον Αλέξη, το βαρύ ζεϊμπέκικο του Κουτσούμπα και αρχαιολογικό πόλεμος για την Αμφίπολη που πρέπει να τελειώνει…
Το ανέκδοτο της χρονιάς: Ο πρωθυπουργός δεν θέλει να μπουν στον κρατικό μηχανισμό τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Επικαλέστηκε τσιτάτο του Γκράμσι ότι το κόμμα δεν πρέπει να γίνει κρατικό. Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, υπάρχουν ακόμη στελέχη του «προοδευτικού» κόσμου που δεν είναι κρατικοδίαιτα; Έλα!… Καθυστερεί ο Κατρούγκαλος.
Ωραίος τύπος ο Κουτσούμπας με το ζεϊμπέκικο του Μίκη στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ (όχι σαν εκείνο του γιου της Μάργκαρετ, που χόρεψε σαν οδαλίσκη εμπρός στο Τζεμ). Κάποιος πρέπει να πει στον σύντροφο Δημήτρη, ότι με το ζεϊμπέκικό του έβγαλε έξω όλους τους νταλκάδες του Έλληνα. Κι αυτό σημαίνει σύντροφε, ότι όσα κουβαλά η ράτσα μέσα της, δεν καλύπτονται από καμιά ξενόφερτη ιδεολογία. Κάποια στιγμή βγαίνουν στην επιφάνεια.
Αυτό έκανε κι ο Θεοδωράκης με τη Ρωμιοσύνη του, ο οποίος παρόλο που θέλει να καλύψει τα πιστεύω του με τον μαρξισμό, μέσα του καίει η ελληνική φλόγα από την εποχή που ήταν στην ΕΟΝ κι έγραφε ποιήματα στο περιοδικό της Νεολαίας του Μεταξά.
Αποτελέσματα της «εχπαιδευτικής» μετα(από)ρρύθμισης. Αγνοούμε την ελληνική γλώσσα και στέλνουμε λάθος μηνύματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ψήφισμα για τους νεκρούς της Τουρκίας, όπου μεταξύ άλλων γράφει ότι «θα συνεχίσει να στέκεται στο πλάι του τουρκικού λαού με όλες του τις δυνάμεις». Δηλαδή, θεωρεί τους Κούρδους τμήμα του «τουρκικού λαού».
Αν αυτοί που έγραψαν την ανακοίνωση γνώριζαν ελληνικά, θα έπρεπε να γράψουν ότι στέκονται πλάι «στον λαό της Τουρκίας». Επειδή ο λαός είναι το άθροισμα των πολιτών που βρίσκονται στην δεδομένη στιγμή σε μια χώρα, ανεξάρτητα από την εθνικότητά τους. Ενώ «τουρκικός λαός» είναι αυτός που έχει τουρκική καταγωγή, ενώ οι Κούρδοι δεν έχουν, και επισήμως υποτίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τον αγώνα τους.
Αν την ενέργεια που διαθέτουμε για κομπίνες και απατεωνιές, την διοχετεύαμε σε παραγωγικές διαδικασίες, θα ήμασταν οι πρώτοι της υφηλίου. Με υπουργό τον Τσοχατζόπουλο αγοράσαμε ένα ειδικό οπλικό σύστημα από την Αρμενία [πρόγραμμα κατασκευής οπτικών – ηλεκτροοπτικών εξαρτημάτων και κρυστάλλων λέιζερ, καθώς και συστημάτων λέιζερ].
Το πληρώσαμε με 2,5 περίπου δισ. δρχ. (7 εκατ. ευρώ). Αλλά το ξαναπληρώσαμε, επειδή κάποιοι του περιβάλλοντος του υπουργού πλαστογράφησαν ημερομηνίες και εισέπραξαν εκ νέου το ποσόν [Στο στόχαστρο του ανακριτή Διαφθοράς έχουν μπει ως τώρα 10 περίπου πρόσωπα, απόστρατοι και εν ενεργεία στρατιωτικοί, εκ των οποίων οι τέσσερις έχουν ήδη απολογηθεί].
Μας κούρασε ο αρχαιολογικός πόλεμος μεταξύ αντίθετων κομματικά ενταγμένων αρχαιολόγων. Έλεος… Κι επειδή ως ανίδεοι δεν μπορεί να ξέρουμε ποιος έχει δίκαιο, σας ζητάμε να το «βουλώσετε» και να πιάσετε την σκαπάνη. Ικανοποιεί η κάθε πλευρά το κομματικό της σινάφι, αλλά εκτίθενται ως ασόβαροι επιστήμονες. Να κριθείτε από το έργο σας, κι όχι από τις ανακοινώσεις.
Ψάχνουν οι Ρώσοι να βρουν, ποιος προμήθευσε στους τζιχαντιστές τα 10.000 μικρά φορτηγά Toyota, που μετατρέπονται σε πολυβολεία. Η εταιρεία αρνείται ότι εκτέλεσε τόσο μεγάλη παραγγελία, και δεν μπορεί να καταλάβει πώς κάποιος μεσάζων πούλησε τόσο μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων. [Είναι άραγε άσχετο ότι η παραγωγή των δύο εργοστασίων της Toyota στις ΗΠΑ είναι 20.000 τέτοια φορτηγάκια;]
 

voria.gr




Η Ευρώπη και η προσφυγική πρόκληση

Η τραγωδία που λαμβάνει χώρα στις θάλασσες της Ιταλία, της Ελλάδας και της Μάλτας είναι πλέον ένα πολυσύνθετο φαινόμενο, που διακυβεύει το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι περισσότερο ίσως από την χρηματοοικονομική κρίση.

Μέχρι πριν από λίγο καιρό, οι Ευρωπαίοι πίστευαν ότι ζούσαν σε ένα είδος ιερού ασύλου, μακριά από τις τρέχουσες συγκρούσεις στον κόσμο. Βεβαίως, τα νέα και οι εικόνες των πνιγμένων προσφύγων ήταν φοβερά. Αλλά η τραγωδία που λαμβάνει χώρα στις θάλασσες της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Μάλτας φαινόταν πολύ μακρινή.
Ο εμφύλιος της Συρίας φαινόταν ακόμη πιο μακρινός. Ο Σύριος πρόεδρος Μπασάρ αλ-Άσαντ χρησιμοποίησε χημικά αέρια και αργότερα βόμβες γεμάτες με καρφιά και μεταλλικά θραύσματα για να καταστείλει την λαϊκή εξέγερση.

Όσοι γλίτωσαν από τα πρωτοπαλίκαρα του Άσαντ, βρέθηκαν αντιμέτωποι με τον τρόμο του Ισλαμικού Κράτους. Εκατοντάδες χιλιάδες σκοτώθηκαν και εκατομμύρια Σύριοι διέφυγαν, με τους περισσότερους να ζουν για χρόνια σε στρατόπεδα στην Ιορδανία, τον Λίβανο ή την Τουρκία, υπό άθλιες συνθήκες, χωρίς προοπτική.

Έτσι, κάποια στιγμή φέτος το καλοκαίρι, όταν έσβησε και η τελευταία αχτίδα ελπίδας για επιστροφή στην Συρία και καμία εναλλακτική λύση για τον Άσαντ και το Ισλαμικό Κράτος δεν φαινόταν ρεαλιστική, αυτοί οι άνθρωποι άρχισαν να μετακινούνται προς την Ευρώπη, η οποία φαινόταν να υπόσχεται ένα μέλλον με ειρήνη, ελευθερία και ασφάλεια. Οι πρόσφυγες ήρθαν μέσω της Τουρκίας, της Ελλάδας και των βαλκανικών κρατών, ή μέσω της Μεσογείου, μαζί με άλλους που έσπευδαν να σωθούν από παρόμοιο χάος στην Ερυθραία, την Λιβύη, την Σομαλία και το Σουδάν.

Τον Αύγουστο, χιλιάδες πρόσφυγες καθηλώθηκαν στον σιδηροδρομικό σταθμό Κελέτι της Βουδαπέστης, όταν η ανίκανη κυβέρνηση της Ουγγαρίας εξοργίστηκε και σκόπιμα άφησε την κατάσταση να κλιμακωθεί. Τελικά, χιλιάδες άνδρες, γυναίκες και παιδιά –αλλά και ηλικιωμένοι, και άτομα με ειδικές ανάγκες– ξεκίνησαν με τα πόδια για να φθάσουν στα σύνορα με την Αυστρία. Σε αυτό το σημείο η Ευρώπη, παρατηρώντας μία έξοδο βιβλικών διαστάσεων, δεν μπορούσε πλέον να αγνοήσει την πρόκληση και τις συνέπειες της κρίσης. Η Ευρώπη τώρα ήρθε αντιμέτωπη με την σκληρή πραγματικότητα που φαινόταν τόσο μακρινή.

Χωρίς πολιτικά, διπλωματικά και στρατιωτικά εργαλεία

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ήταν, χωρίς αυτό να συνιστά έκπληξη, απροετοίμαστη. Δεν διέθετε τα πολιτικά, διπλωματικά και στρατιωτικά εργαλεία που απαιτούνται για να αναχαιτίσει –πόσω μάλλον για να επιλύσει– τις κρίσεις και τις συγκρούσεις στην γειτονιά της. Μόλις οι πρόσφυγες κατευθύνθηκαν προς την Ευρώπη η κοινή πολιτική ασύλου της ΕΕ απέτυχε, επειδή η λεγόμενη Συμφωνία του Δουβλίνου δεν παρέσχε αποτελεσματικό μηχανισμό για την κατανομή των αιτούντων άσυλο σε όλα τα κράτη μέλη μετά την αρχική καταγραφή στα κράτη αρχικής εισόδου (ιδίως στην Ελλάδα και την Ιταλία). Η έκκληση του Ιταλού πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι για ευρωπαϊκή αλληλεγγύη αγνοήθηκε.

Όταν χιλιάδες πρόσφυγες έφτασαν στην Βουδαπέστη στον δρόμο τους προς την Γερμανία και την Σκανδιναβία, η διάσταση της ανθρωπιστικής καταστροφής έγινε ολοφάνερη και η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ έπρεπε να επιλέξει: ή να δεχτεί τους πρόσφυγες, ή να ρισκάρει περαιτέρω κλιμάκωση της κρίσης στην Βουδαπέστη. Η Γερμανία δεν μπορούσε να αδρανήσει ούτε για 48 ώρες. Η Μέρκελ πήρε την γενναία και σωστή απόφαση να επιτρέψει στους πρόσφυγες να εισέλθουν στην Γερμανία. Γι αυτό αξίζει ολόψυχο σεβασμό και πλήρη υποστήριξη, πολύ δε περισσότερο εν όψει της ψυχρής αντίδρασης πολλών μέσα στο δικό της κόμμα.

Η Μέρκελ, όμως, δεν ήταν η μόνη που ενσωμάτωσε ανθρωπιστικές αξίες σε αυτή την αποφασιστική στιγμή. Ομάδες της κοινωνίας των πολιτών στην Γερμανία, την Αυστρία και αλλού κινητοποιήθηκαν σε πρωτοφανή βαθμό για να ανταποκριθούν –μαζί με τις δημόσιες Αρχές– στην τεράστια πρόκληση που θέτει η εισροή. Χωρίς την ενεργή βοήθεια του κοινού, οι Αρχές δεν θα τα είχαν καταφέρει. Με την υποστήριξη τέτοιων ad hoc συνασπισμών, η Ευρώπη οφείλει να κάνει ό,τι χρειάζεται για να εξασφαλιστεί η επιτυχής ένταξη των προσφύγων.

Η εισροή που ξεκίνησε κατά την διάρκεια του «προσφυγικού καλοκαιριού» θα αλλάξει την Γερμανία και την Ευρώπη. Η ΕΕ θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την πρόκληση –και να αδράξει την ευκαιρία– της ενσωμάτωσης των νεοεισερχόμενων μόνον αν κυριαρχήσει το πνεύμα της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Σε περίπτωση που η ενότητα θρυμματιστεί σε αυτή την κρίση, οι συνέπειες για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (κυρίως για τους πρόσφυγες) θα είναι σοβαρές.

Να αποφευχθεί μία μελαγχολική realpolitik

Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να δημιουργηθεί όσο το δυνατόν συντομότερα ένα νέο αποτελεσματικό σύστημα για την προστασία των εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης. Αυτό περιλαμβάνει μία κοινή διαδικασία για την αξιολόγηση των αιτήσεων χορήγησης ασύλου και έναν μηχανισμό για την δίκαιη κατανομή των προσφύγων μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Επιπλέον, εάν η ΕΕ θέλει να διατηρήσει τις βασικές αξίες της, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης των εσωτερικών συνόρων, θα πρέπει να επικεντρωθεί στην σταθεροποίηση της Μέσης Ανατολής, της βόρειας Αφρικής και των γειτόνων της ανατολικής Ευρώπης, με κονδύλια, δεσμεύσεις, την σκληρή και την ήπια ισχύ της. Η ενιαία προσέγγιση είναι ζωτικής σημασίας.

Αλλά η Ευρώπη θα πρέπει να αποφύγει το είδος της μελαγχολικής realpolitik που θα πρόδιδε τις βασικές αξίες της σε άλλα σημεία του πλανήτη. Θα ήταν σοβαρό λάθος, για παράδειγμα, να ξεπουλήσει τα συμφέροντα της Ουκρανίας και να άρει τις κυρώσεις που επιβάλλονται στην Ρωσία, λόγω της λανθασμένης αντίληψης ότι η βοήθεια του Κρεμλίνου είναι απαραίτητη στην Συρία. Η συνεργασία με την Ρωσία, αν και χρήσιμη και σκόπιμη, δεν θα πρέπει να αποβεί εις βάρος τρίτων και των συμφερόντων της Δύσης. Η προσπάθεια για εξιλέωση σε σχέση με λάθη του παρελθόντος δεν είναι σκόπιμη όταν οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερα λάθη.

Σίγουρα υπάρχει ο κίνδυνος η προσφυγική κρίση να ενισχύσει τα εθνικιστικά και λαϊκιστικά κόμματα. Αλλά η επανεθνικοποίηση της πολιτικής εντός ΕΕ κέρδισε έδαφος πολύ πριν το καλοκαίρι του 2015 και δεν είναι αποτέλεσμα της προσφυγικής κρίσης. Στο επίκεντρό της βρίσκεται μία θεμελιώδης σύγκρουση για το μέλλον της Ευρώπης: να γυρίσει πίσω, σε μία ήπειρο εθνικών κρατών, ή να πάει μπροστά, σε μία κοινότητα κοινών αξιών; Οι πεπεισμένοι για το δεύτερο Ευρωπαίοι οφείλουν τώρα να συστρατευθούν με όλη τους την δύναμη.

Γιόσκα Φίσερ, Πρώην ΥΠΕΞ και αντικαγκελάριος της Γερμανίας, ηγετικό στέλεχος των Πρασίνων

europeanbusiness.gr




Η μάχη επιβίωσης της Νέας Δημοκρατίας

Το διακύβευμα για την αξιωματική αντιπολίτευση δεν είναι το πρόσωπο και η ηλικία του νέου προέδρου της, αλλά το κατά πόσον αυτός γνωρίζει ποια είναι τα βαθύτερα αίτια της κακοδαιμονίας του κόμματος σε μία εγκλωβισμένη κοινωνία.

Είναι σαφές ότι η Νέα Δημοκρατία έχει γεράσει –και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις ηλικίες που ψηφίζουν υπέρ της. Στην τελευταία εκλογική αναμέτρηση, το 42% από αυτούς που ψήφισαν ΝΔ ήσαν άτομα άνω των 65 ετών, το 34% άτομα 55-64 ετών και μόνον το 16% νέοι 18-24 ετών.

Επίσης, όπως επισημαίνει ο αναλυτής κ. Ηλίας Νικολακόπουλος στα Νέα του Σαββατοκύριακου, σοβαρές μεταλλάξεις παρατηρούνται και στην εκλογική βάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία ναι μεν επεκτείνεται σε περιοχές όπου κατοικούν μεσαία και ανώτερα εισοδηματικά στρώματα, όμως αποδυναμώνεται αισθητά στις λαϊκές και αγροτικές περιοχές. Έτσι, με εξαίρεση την κατηγορία των αυτοαπασχολούμενων, η ΝΔ σε όλες τις άλλες κατηγορίες ενεργού πληθυσμού εμφανίζει σοβαρή μείωση της επιρροής της κατά επτά (7) ποσοστιαίες μονάδες –που στους άνεργους εκτινάσσεται στις δώδεκα (12).

Υπογραμμίζεται έτσι από τον κ. Ηλία Νικολακόπουλο ότι «η κοινωνική περιχαράκωση της ΝΔ στους αυτοαπασχολούμενους και κυρίως στον μη ενεργό πληθυσμό (νοικοκυρές, συνταξιούχοι) είναι στενά συνδεδεμένη και με την ηλικιακή γήρανση των ψηφοφόρων της, ένα ρήγμα που εκδηλώθηκε με ιδιαίτερη ένταση ήδη από τις διπλές εκλογές του 2012. Μία πρόσκαιρη ανάκαμψη στις νεότερες ηλικίες (18-34 ετών) που καταγράφηκε τον Ιανουάριο εξανεμίστηκε ύστερα από οκτώ μήνες, μία εξέλιξη που απαιτεί ιδιαίτερη σε βάθος διερεύνηση. Τα ουσιαστικά λοιπόν προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ΝΔ, έπειτα από τρεις εκλογικές ήττες μέσα σε λίγους μήνες, δεν αφορούν μόνον το αναζητούμενο ιδεολογικό της στίγμα. Αφορούν και την επανασύνδεσή της με ευρύτερα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας, τα οποία την έχουν εγκαταλείψει την τελευταία πενταετία υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης και κυρίως της ατελέσφορης διαχείρισής της».

Είναι ορατό πλέον ότι η ΝΔ του Κώστα Καραμανλή εγκατέλειψε την εξουσία για να αποφύγει την διαχείριση μίας κρίσης που «έσκασε» στα χέρια του Γ.Α.Παπανδρέου. Στην συνέχεια, όμως, υπό την ηγεσία του Αντώνη Σαμαρά, διαπράχτηκαν σοβαρά λάθη, κάποια από τα οποία θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν αυτό το κόμμα διέθετε υγιέστερες δομές και ικανότερο στελεχιακό δυναμικό. Στην δε παρούσα φάση, αυτό είναι το πολύ σοβαρό πρόβλημα του κόμματος –το οποίο, επιπροσθέτως, είναι και σοβαρά υπερχρεωμένο.

Συνεπώς, ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σήμερα είναι η στελέχωσή της με ικανά και σύγχρονα πολιτικά στελέχη, τα οποία όμως θα εκπροσωπούν την πραγματικότητα του αύριο και όχι την καμαρίλα και τον πατερναλισμό του χθες. Από την άποψη αυτή, η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση έχει την ευχέρεια να εκμεταλλευθεί τον κοντοθωρισμό και τις ολέθριες ιδεοληψίες της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, προσφέροντας ένα άλλο πολιτικό κομματικό πρόσωπο, προσαρμοσμένο στις προκλήσεις και τις επιταγές του 21ου αιώνα.

Η Ελλάδα των κ.κ. Αλ. Τσίπρα και Π. Καμμένου θα γνωρίσει μία πρωτοφανή εποχή ύφεσης και δυσπραξίας, από την οποία δεν θα μπορέσει να ξεφύγει χωρίς ριζικές θεσμικές και παραγωγικές ανατροπές. Αν η χώρα δεν απελευθερωθεί από την πελατοκρατία και την διαπλοκή, οι δημιουργικές της δυνάμεις θα την εγκαταλείψουν –όπως ήδη συμβαίνει, σε μικρή ακόμα κλίμακα.

Οι δημιουργικές αυτές δυνάμεις σήμερα βρίσκονται στους κόλπους των Ελλήνων της αποχής. Βρίσκονται δηλαδή μέσα στην ανώνυμη σιωπηρή πλειοψηφία του 45%, που δεν πάει να ψηφίσει γιατί γνωρίζει ότι τίποτε δεν αλλάζει στον τόπο. Για παράδειγμα, μπορεί η ΝΔ στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015 να πήρε ποσοστό 28,10% έναντι 27,9% του Ιανουαρίου 2015, πλην όμως σε απόλυτο αριθμό την ψήφισαν 192.000 λιγότεροι ψηφοφόροι. Δηλαδή, αν είχε καταφέρει να συσπειρώσει αυτούς που την είχαν ψηφίσει οκτώ μήνες νωρίτερα, το πολιτικό τοπίο στην Ελλάδα θα ήταν εντελώς διαφορετικό.

Υπό αυτή την έννοια, την ώρα που ο κ. Αλέξης Τσίπρας αντλεί πολιτική δύναμη από την κρατικοδίαιτη Ελλάδα –η οποία, όμως, σταδιακά καταρρέει– υπάρχει στην χώρα μας μία εγκλωβισμένη κοινωνία που περιμένει, όπως ο Γκοντό, το …τραίνο. Γι αυτήν δε την εγκλωβισμένη κοινωνία, ο Νίκος Βατόπουλος έγραψε, πολύ παραστατικά, στην Καθημερινή (3.10.2015):

«Το φαινόμενο του στομίου μιας μπουκάλας ζει η ελληνική κοινωνία. Υπάρχει τόση διάθεση για δουλειά και δημιουργία ανάμεσα σε όσους θέλουν να ανοίξουν τα φτερά τους, να προοδεύσουν και να συμβάλουν στο χτίσιμο της χώρας, στο άνοιγμα θέσεων εργασίας και στην παραγωγή πλούτου, ώστε η πρόσκρουση στην ελληνική πραγματικότητα να είναι πλήρως απογοητευτική. Το στόμιο είναι στενό και στον λαιμό της μπουκάλας παγιδεύεται όλη η δημιουργικότητα. Έχει κανείς την αίσθηση ότι υπάρχουν πολλοί Έλληνες που ξέρουν και θέλουν να προσφέρουν και να οραματιστούν την εθνική και κοινωνική ευημερία, αλλά η τραγική στασιμότητα στην οποία η κυβέρνηση έχει καταδικάσει την χώρα μουδιάζει κάθε όνειρο για το μέλλον. Ωστόσο, καθημερινά συναντώ ανθρώπους που σχεδιάζουν, δουλεύουν για το αύριο, επικοινωνούν με άξιους ανθρώπους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και όλοι έχουν ένα κοινό γνώρισμα: Δεν έχουν σχέση με το κράτος, το κρατικό χρήμα και την καθυστέρηση που αναδίδεται ως οσμή από το κυβερνητικό επιτελείο και τους παρατρεχάμενους».

Σε αυτή την εγκλωβισμένη κοινωνία πρέπει να απευθυνθούν σήμερα οι πραγματικές δυνάμεις του αύριο στην χώρα και να τής δώσουν την δυνατότητα να ξεφύγει από το χθες του λαϊκισμού και της κρατικοδίαιτης αθλιότητας.

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

europeanbusiness.gr




Κρίσιμο το ιδεολογικό-πολιτικό κενό

Θα μπορέσει η ελληνική κοινωνία να ξεφύγει από τα πνευματικά και άλλα τείχη που η ίδια δημιούργησε και που την εμποδίζουν να ανοιχτεί στον κόσμο;

Επί τρεις δεκαετίες το ελληνικό πολιτικό σύστημα παρέμεινε αναλλοίωτο. Οι όποιοι ανανεωτικοί ή εναλλακτικοί πολιτικοί σχηματισμοί απέτυχαν. Η κρίση, όμως, τάραξε τελικά και τα κομματικά λιμνάζοντα ύδατα. Οι επικείμενες εκλογές στην Αξιωματική Αντιπολίτευση για νέο αρχηγό είναι η τρέχουσα και, προφανώς, όχι η τελική φάση της συνολικής αναθεωρητικής διαδικασίας.

Εντούτοις, πίσω από τους μετασχηματισμούς δεν διακρίνεται διακύβευμα. Η συνθηκολόγηση του Πρωθυπουργού τον παρελθόντα Ιούλιο αφήρεσε και την εσχάτη ψευδαίσθηση: ότι, δηλαδή, η πολιτική ζωή μπορεί να δομηθεί γύρω από το «μνημόνιο». Το κενό πολιτικής εξουσίας εξηγεί και το αυξημένο ποσοστό της αποχής στις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές.

Παλαιότερα, η σύγκρουση βασιλικών / βενιζελικών αντιστοιχούσε χονδρικά στις γεωπολιτικές συγκρούσεις οι οποίες οδήγησαν στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους. Όσο διαρκούσε ο Ψυχρός Πόλεμος, η αντιπαράθεση Δεξιάς/Αριστεράς ευλόγως τροφοδοτούσε πολιτικά πάθη. Η πολιτική κατά την περίοδο 1981-2011 απέκτησε ένα λιγότερο ηρωικό, αλλά εξαιρετικά ισχυρό πολιτικό περιεχόμενο: η νομή της εξουσίας έδινε πρόσβαση στο «μάννα εξ ουρανού», την φαινομενικά άνευ ορίων χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους από την Ευρώπη και τον δανεισμό.

Το διακύβευμα το οποίο θα ανασυγκροτήσει την πολιτική ζωή μετά την πλήρη αποσύνθεση, όταν δηλαδή θα εκλείψουν οι αντιστάσεις από ξεπερασμένους θεσμούς, ιδεολογίες και δίκτυα, πρέπει να αναζητηθεί εκτός συνόρων. Πρέπει να αντιστοιχεί στο νέο γεωπολιτικό και γεωοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας.

Μολονότι εξακολουθούν οι διεθνείς αντιπαραθέσεις οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν ενδοελληνικές πολιτικές συσπειρώσεις και αντισυσπειρώσεις, η κατάσταση δεν πολώνεται στα άκρα του παρελθόντος, όπως κατά τον Ψυχρό Πόλεμο. Υφίστανται, βεβαίως, και σήμερα εντάσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γερμανίας, οι οποίες εγγράφονται στο ελληνικό πολιτικό τοπίο. Δεν είναι, όμως, πιθανόν να υπερβούν ορισμένα όρια ή να παγιωθούν αρκετά, ώστε να εγείρουν μόνιμες πολώσεις στην πολιτική μας ζωή.

Ο κόσμος έχει καταστεί πολύ πιο περίπλοκος, με αποτέλεσμα η διεθνής πολιτική να γίνεται ολοένα και περισσότερο ρευστή. Αντί για την επιλογή ανάμεσα σε σαφώς οριοθετημένα αντιτιθέμενα στρατόπεδα, οι λαοί βρίσκονται μπροστά σε νεόκοπα διλήμματα τα οποία προκύπτουν από δύο φαινομενικά ανταγωνιστικές και, στην πραγματικότητα, συμπληρωματικές τάσεις.

Η Παγκοσμιοποίηση θέτει στις κοινωνίες το δίλημμα για μεγαλύτερο ή μικρότερο άνοιγμα στον διεθνή ανταγωνισμό. Η εισβολή του πολιτισμικού παράγοντα στην πολιτική, μία μόνον έκφανση του οποίου είναι ο Ισλαμισμός, προσθέτει το ερώτημα «ποιοι είμαστε». Οι παλαιές απαντήσεις ακυρώνονται. Τα μεταναστευτικά ρεύματα, η κυκλοφορία των πληροφοριών και η διάδοση ενιαίων πολιτισμικών και καταναλωτικών προτύπων συγκλονίζουν τις συλλογικές συνειδήσεις, καθώς αμβλύνονται τα σταθεροποιητικά εδαφικά ερείσματα της ταυτότητας. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό επηρεάζεται από την αντίσταση σε έξωθεν επιδράσεις. Καθορίζει, αντιστοίχως, σε ποιον βαθμό συντελείται το άνοιγμα ή το κλείσιμο.

Η αναδυόμενη κεντρική αντίφαση αφορά τα ζητήματα αυτά μάλλον, παρά την «πάλη των τάξεων». Θα εγκαταλείψει η Ελλάδα τα προστατευτικά τείχη, υλικά και πνευματικά, για να αξιοποιήσει τις δυνατότητες τις οποίες δημιουργεί η Παγκοσμιοποίηση; Ή θα συνεχίσει να επενδύει στην διανομή της –αμφίβολης, πλέον– έξωθεν προσόδου; Θα μπορέσει η πνευματική και η πολιτική ηγεσία να ανανεώσει την ελληνική ταυτότητα, ώστε να διαμορφωθεί η απαραίτητη αυτοπεποίθηση για το μεγάλο άνοιγμα; Θα πεισθεί ο πληθυσμός να εγκαταλείψει τα φοβικά σύνδρομα τα οποία τού κληροδότησαν δύο αιώνες πολέμων και εθνοκαθάρσεων; Να απομακρυνθεί από τα στερεότυπα, τα εμπόδια στον διάλογο με τους Άλλους;

Όταν διαμορφωθούν πολιτικές δομές προσαρμοσμένες στις νέες πραγματικότητες, η πολιτική θα κερδίσει και πάλι την κοινωνία. Όσο καθυστερεί ένα πολιτικά και ιδεολογικά νέο καθεστώς, τόσο αυξάνουν οι κίνδυνοι για περιπέτειες. Στην Ελλάδα, παραμονές του Ψυχρού Πολέμου, βασιλικοί και βενιζελικοί πρότειναν τις παλαιές τους διαμάχες, διευκολύνοντας την εγκατάσταση του πολιτικού κλίματος το οποίο οδήγησε στον Εμφύλιο. Οι σημερινές αδράνειες εγκυμονούν, επίσης, σοβαρούς κινδύνους. Η ταχεία αποδόμηση του ξεπερασμένου πολιτικού συστήματος υπό την πίεση των οικονομικών δυσκολιών, από την άποψη αυτή, αποτελεί ίσως θετική εξέλιξη.

Γιώργος-Στυλιανός Πρεβελάκης, Καθηγητής Γεωπολιτικής στην Σορβόνη

europeanbusiness.gr