ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αλλάζει το πλαίσιο υπολογισμού της αξίας των ακινήτων – Τι συμβαίνει με τις αντικειμενικές
Ανατροπές στον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων εντός και εκτός συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού με επίκεντρο τους συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδων, πρόσοψης σε δρόμους, παλαιότητας καθώς και υπόγειων και ημιυπόγειων προβλέπει απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
Με την απόφαση καθορίζονται νέοι όροι και παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της αξίας των ακινήτων πάνω στην οποία υπολογίζονται όλοι οι φόροι που επιβαρύνουν τα ακίνητα από το φόρο μεταβίβασης μέχρι τον ΕΝΦΙΑ.
Ειδικότερα η απόφαση που ισχύει από 15 Νοεμβρίου 2024 προβλέπει τα εξής:
Παλαιότητα: Η παλαιότητα αρχίζει να υπολογίζεται μετά τη συμπλήρωση δύο ετών από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας ή την τελευταία αναθεώρησή της (π.χ. αν εκδόθηκε στις 30.9.1978 η παλαιότητα αρχίζει να υπολογίζεται από 30.9.1980) και εκφράζεται σε ακέραιο αριθμό ετών, με την παραδοχή ότι χρονικό διάστημα μικρότερο του εξαμήνου δεν λαμβάνεται υπόψη, ενώ μεγαλύτερο λογίζεται ως έτος. Αν δεν υπάρχει οικοδομική άδεια, η παλαιότητα υπολογίζεται από την χρονολογία κατασκευής, που αποδεικνύεται με οποιοδήποτε δημόσιο έγγραφο, όπως προγενέστερος τίτλος κτήσης, νομιμοποίηση αυθαιρέτου, έναρξη ηλεκτροδότησης.
Επίσης, η παλαιότητα αποδεικνύεται και από την βεβαίωση περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής του ακινήτου στις ισχύουσες κατά την έκδοση της βεβαίωσης διατάξεις περί ρύθμισης αυθαιρέτων, όπως εκδίδεται από το σχετικό πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνοδευόμενη από το αντίστοιχο φύλλο καταγραφής. Για αυθαίρετες κατασκευές σε παραδοσιακό οικισμό το εφόσον (i) έχει καταβληθεί το 30% του ειδικού προστίμου και (ii) έχει εκδοθεί πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου, ως χρόνος παλαιότητας του ακινήτου είναι αυτός που αναφέρεται στο φύλλο καταγραφής της δήλωσης ένταξ
Ημιυπαίθριοι – σοφίτες
Για τις περιπτώσεις τακτοποίησης ημιυπαιθρίων χώρων και σοφιτών μ για την απόδειξη της παλαιότητος, γίνεται δεκτό το έντυπο που φέρει τις σχετικές σφραγίδες από το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο, το οποίο δεν εκδίδεται από κάποια πλατφόρμα του ΤΕΕ. Άδειες αλλαγής μόνο της χρήσεως του κτιρίου ή άδειες ανακαινίσεως που δεν θίγουν τον φέροντα οργανισμό του κτιρίου δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της παλαιότητας.
Πρόσοψη: Αν το ακίνητο του οποίου πρέπει να προσδιοριστεί η φορολογητέα αξία έχει πρόσοψη σε δρόμο, ή σε δρόμους από τον άξονα των οποίων διέρχεται το όριο δύο ή περισσοτέρων κυκλικών ζωνών, ανεξάρτητα αν οι δρόμοι αυτοί αποτελούν όριο δήμων ή κοινοτήτων ή οικισμών, λαμβάνεται η μεγαλύτερη από τις τιμές των ζωνών. Αν έχει πρόσοψη σε γραμμική ζώνη λαμβάνεται η τιμή της γραμμικής αυτής ζώνης. Ως προσόψεις ενός ακινήτου θεωρούνται οι πλευρές του που έχουν άνοιγμα (παράθυρο, πόρτα, ή προθήκη) σε δρόμο, στοά ή στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου. Διευκρινίζεται ότι ειδικά όσον αφορά τα υπόγεια, που η οροφή τους βρίσκεται κάτω ή μέχρι την επιφάνεια του εδάφους, η ύπαρξη τυχόν φεγγίτη σε αυτά, δεν λογίζεται ως άνοιγμα. Προκειμένου για οικόπεδο, ως προσόψεις θεωρούνται οι πλευρές του που συνορεύουν με κοινόχρηστους χώρους.
Υπόγειο – Ημιυπόγειο: Θωρείται ο όροφος ή τμήμα ορόφου που χαρακτηρίζεται ως υπόγειο στην αντίστοιχη άδεια της Πολεοδομικής Υπηρεσίας (εγκεκριμένα σχέδια) ή στην πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και γενικά σε κάθε τίτλο κτήσης του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κανένα από τα πιο πάνω στοιχεία ο χαρακτηρισμός ενός χώρου ως υπογείου θα πιστοποιείται από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία ή από βεβαίωση αρμόδιου μηχανικού. Απαιτείται η προσκόμιση των αποδεικτικών στοιχείων σε όλες τις περιπτώσεις υπογείων εκτός των περιπτώσεων που ο υπόγειος χώρος έχει είσοδο αποκλειστικά από το κεντρικό κλιμακοστάσιο ή από εσωτερικό ισόγειο χώρο ή είναι χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Ημιυπόγειοι χώροι θεωρούνται ισόγειοι, εκτός αν αποδεικνύεται, μετά από προσκόμιση βεβαίωσης της αρμόδιας Πολεοδομικής Υπηρεσίας ή αρμόδιου μηχανικού, ότι αυτοί είναι υπόγειοι.
Απαλλοτριωτέο ακίνητο. Απαιτείται πρόσφατο έγγραφο από την αρχή που κήρυξε την απαλλοτρίωση, από το οποίο να προκύπτει:
α) Ότι έχει κηρυχθεί η απαλλοτρίωση (πράξη κήρυξης της απαλλοτρίωσης και Φ.Ε.Κ. στο οποίο έχει δημοσιευθεί).
β) Ότι η απαλλοτρίωση δεν έχει ανακληθεί και
γ) Η επιφάνεια των απαλλοτριωτέων τμημάτων.
Σε απαλλοτριωτέο ακίνητο που έχει χαρακτηρισθεί και ως διατηρητέο, εφαρμόζεται μόνο ο συντελεστής του διατηρητέου.
Οικόπεδα. Η νέα απόφαση ορίζει ότι οι συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου , που αναγράφονται στους πίνακες τιμών ταυτίζονται με τους συντελεστές δόμησης . Αν όμως το οικόπεδο δεσμεύεται από πολεοδομικές ή άλλες διατάξεις ή έχει γίνει στο μεταξύ τροποποίηση των όρων δόμησης της περιοχής, ώστε ο ΣΔ που μπορεί ή έχει ήδη πραγματοποιηθεί, συνεπεία τούτου, να είναι διαφορετικός από το Σ.Α.Ο. που αναγράφεται στους πίνακες τιμών (μικρότερος ή μεγαλύτερος), για τον υπολογισμό της αξίας του οικοπέδου, ως Σ.Α.Ο λαμβάνεται αυτός που μπορεί ή έχει ήδη πραγματοποιηθεί και όχι εκείνος των πινάκων τιμών. Η ρύθμιση αυτή δεν εφαρμόζεται όταν υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς του συντελεστή δόμησης (ΣΔ) σε άλλο ακίνητο καθώς και σε περιοχές όπου ο ΣΔ είναι διαφορετικός για κάθε χρήση οικοπέδου, οπότε ως Σ.Α.Ο. λαμβάνεται ο μέσος όρος των ΣΔ όλων των χρήσεων.
Όταν ακάλυπτο οικόπεδο βρίσκεται σε οικισμό προϋ-φιστάμενο του έτους 1923 ή πληθυσμού κάτω των 2.000 κατοίκων και έχει εμβαδόν μεγαλύτερο από το διπλάσιο του κατά κανόνα άρτιου οικοπέδου της περιοχής του, απαιτείται βεβαίωση της αρμόδιας Πολεοδομικής Υπηρεσίας ή του Δήμου ή της Κοινότητας ή βεβαίωση αρμόδιου μηχανικού, ότι δεν μπορεί να κατατμηθεί σε μικρότερα άρτια οικόπεδα. Τότε, ως Σ.Α.Ο. λαμβάνεται αυτός που αντιστοιχεί στη συνολική επιφάνεια του οικοπέδου. Σε περίπτωση που δεν προσκομισθεί η παραπάνω βεβαίωση, τότε ως Σ.Α.Ο. λαμβάνεται αυτός που αντιστοιχεί στην ελάχιστη επιφάνεια του κατά κανόνα άρτιου οικοπέδου της περιοχής.
www.newsbeast.gr
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενοίκια | Τι αλλάζει με το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής»
«Τέλος εποχής» για το… τέλος χαρτοσήμου στις επαγγελματικές μισθώσεις, το οποίο αντικαταστάθηκε από την 1η Δεκεμβρίου 2024 από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής (ΨΤΣ). Πρόκειται για το φόρο ήδη επιβάλλεται σε εκμισθώσεις επαγγελματικών ακινητων και τώρα γινεται «ψηφιακός» . Συνήθως, το κόστος καλύπτεται από τον μισθωτή, ενώ η ευθύνη για τη δήλωση και την απόδοση του τέλους ανήκει στον εκμισθωτή. Υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για μισθώσεις με το Δημόσιο, φορείς γενικής κυβέρνησης ή σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής δεν υποβάλλει φορολογική δήλωση.
Το νέο τέλος, με συντελεστή 3,6%, υπολογίζεται επί του συμφωνηθέντος μισθώματος και επιβάλλεται τόσο στα επαγγελματικά μισθώματα όσο και στις υπομισθώσεις. Ωστόσο, εξαιρούνται τα μισθώματα κατοικιών και οι μισθώσεις που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ΦΠΑ. Παράλληλα, δεν επιβάλλεται σε τεκμαρτά εισοδήματα από ιδιοκατοίκηση ή ιδιόχρηση.
Σύμφωνα με οδηγό που εξέδωσε η ΠΟΜΙΔΑ ευθύνη για την επιβάρυνση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής καθορίζεται από τη συμφωνία μεταξύ των συμβαλλομένων, όπως ίσχυε με το τέλος χαρτοσήμου. Συνήθως, ο μισθωτής είναι αυτός που επωμίζεται την καταβολή του τέλους, είτε ολόκληρου είτε μερικώς, ενώ ο εκμισθωτής είναι υπεύθυνος για τη δήλωση και την απόδοσή του.
Ειδικές διατάξεις προβλέπουν ότι σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής δεν υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος, όπως συμβαίνει για τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, η υποχρέωση καταβολής του τέλους μεταφέρεται στον μισθωτή.
Η διαδικασία απόδοσης του ΨΤΣ εξαρτάται από την ταυτότητα του υπόχρεου. Όταν ο εκμισθωτής έχει την ευθύνη, το τέλος καταβάλλεται ετησίως μαζί με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Αντίθετα, όταν υπόχρεος είναι ο μισθωτής, το τέλος πρέπει να αποδίδεται μηνιαία, έως την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα της συναλλαγής. Σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, το ΨΤΣ καταβάλλεται εφάπαξ για το σύνολο των μισθωμάτων, μέχρι το τέλος του μήνα που έπεται της συναλλαγής.
Για τις συναλλαγές που αφορούν το Δημόσιο ή φορείς γενικής κυβέρνησης, η εφαρμογή του τέλους έχει συγκεκριμένες προβλέψεις. Όταν ο εκμισθωτής είναι ο αντισυμβαλλόμενος του Δημοσίου, το τέλος αποδίδεται ετησίως μέσω της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Αντίθετα, όταν αντισυμβαλλόμενος είναι ο μισθωτής, τότε το ΨΤΣ καταβάλλεται μηνιαία.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξοικονομώ 2025 | Εκδόθηκε η 1η επίσημη υπουργική απόφαση για το επερχόμενο πρόγραμμα
Με απόφασή του ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης, υπέγραψε την Ένταξη του Έργου «Ενεργειακή ανακαίνιση στον οικιακό κτιριακό τομέα (Εξοικονομώ, κύκλος 2025)» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο προτεινόμενος προϋπολογισμός ανέρχεται στα 434.000.000,00€.
Συνοπτική περιγραφή φυσικού αντικειμένου του έργου
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, το Πρόγραμμα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στοχεύει στη βελτιστοποίηση του λειτουργικού ενεργειακού προφίλ των κτιρίων κατοικιών χρηματοδοτώντας ανακαινίσεις που σχετίζονται με την ενεργειακή απόδοση. Αφορά στην ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων κατοικιών, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης διαδικασίας επιλογής για τη διασφάλιση της μείωσης της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας από τις κατοικίες κατά τουλάχιστον 30 % σε σύγκριση με τις αρχικές επιδόσεις της κατοικίας, υπολογιζόμενες σε kWh/m2. Τα ενεργειακά φτωχά και ευάλωτα νοικοκυριά θα λάβουν στήριξη με τη μορφή αυξημένου ποσοστού επιχορηγήσεων.
Συνίσταται στην παροχή κινήτρων σε ιδιοκτήτες κατοικιών για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια τα οποία υφίστανται νόμιμα και χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία (μονοκατοικίες, μεμονωμένα διαμερίσματα, πολυκατοικίες), με στόχο την αναβάθμισή τους τουλάχιστον κατά 3 ενεργειακές κατηγορίες, τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων». Υπάρχουν ξεχωριστοί υποπρουπολογισμοί για Οικογένειες με μέλος/μέλη ΑμεΑ, για τους Πληγέντες Θεσσαλίας, για οικογένειες με τέσσερα (4) εξαρτώμενα τέκνα και για ενεργειακά φτωχά και ευάλωτα νοικοκυριά.
Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα εξετάζει εάν πληροί τα κριτήρια, συγκεντρώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και απευθύνεται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας του και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ). Κατόπιν, κατά το διάστημα υποβολής αιτήσεων, συμπληρώνει την αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος.
Μετά το πέρας του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο το πληροφοριακό σύστημα υποβολής των αιτήσεων θα παραμένει ανοιχτό, θα διενεργηθεί έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν και οι αιτήσεις θα βαθμολογούνται, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως αυτά αναγράφονται στον Οδηγό του Προγράμματος, λαμβάνοντας σειρά κατάταξης και θα χρηματοδοτούνται οι αιτήσεις στο πλαίσιο των αντίστοιχων πόρων του προγράμματος, όπως αυτοί κατανέμονται στον αντίστοιχο Οδηγό.
Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, διενεργείται επιθεώρηση από Ενεργειακό Επιθεωρητή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό επιθεωρητή που συνέταξε το Α’ ΠΕΑ), και εκδίδεται νέο ΠΕΑ. (Β’ ΠΕΑ). Βάσει του Β’ ΠΕΑ και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου και της απαιτούμενης εξοικονόμησης ενέργειας, και του ελέγχου των δικαιολογητικών ολοκληρώνεται η καταβολή των κινήτρων του Προγράμματος στους Ωφελούμενους.
Τα έργα των Ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να ολοκληρώνονται σε διάστημα οκτώ (8) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής.
Κοινωνικές Κατηγορίες
Το Πρόγραμμα θα συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, που αφορούν στην μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Επίσης, θα συμβάλλει στην ενίσχυση της απασχόλησης στους τομείς που σχετίζονται με την οικοδομή (κατασκευές, μελέτες, υπηρεσίες) σε αγροτικές, αστικές και ημιαστικές περιοχές, δημιουργώντας νέες και ίσες ευκαιρίες απασχόλησης σε όλη τη χώρα, θα προωθηθεί η καινοτομία στην εγχώρια κατασκευαστική και μεταποιητική βιομηχανία, θα κινητοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια και θα δοθεί η δυνατότητα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους. Παράλληλα θα ενισχυθεί η συμμετοχή εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στη χρηματοδότηση παρεμβάσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.
Μπορείτε να κατεβάσετε τη νέα απόφαση από εδώ
Πηγή:news.b2green
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακρίβεια: Ο «Γολγοθάς» των καταναλωτών με τις τιμές στο ράφι | Τα «ταμπελάκια» και ο γρίφος των… μειώσεων
«Λερναία Ύδρα» η ακρίβεια δεν αφήνει τα νοικοκυριά να πάρουν ανάσα. Ανήμποροι να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο υπέρογκο κόστος των βασικών αγαθών οι καταναλωτές.
Νούμερο ένα «αγκάθι» για τα νοικοκυριά παραμένει η ακρίβεια με τους καταναλωτές να ψάχνουν για «σανίδα σωτηρίας» στις προσφορές αλλά τα χτυπήματα που δέχονται είναι αλύπητα όταν προσεγγίζουν το ράφι.
Στο Μαξίμου αναζητούν τρόπους να ανατρέψουν την εικόνα, ανεπιτυχώς. Τα κατά καιρούς επικοινωνιακά τεχνάσματα περί φιλολαϊκών πολιτικών δεν φαίνεται να πιάνουν τόπο.
Η πρόσφατη δημοσκόπηση (Metron Analysis) για λογαριασμό του MEGA φανερώνει ότι η ελληνική κοινωνία παραμένει πλειοψηφικά δυσαρεστημένη με τις αυξήσεις των τιμών. Η Νέα Δημοκρατία εισπράττει τον «λογαριασμό». Τα δύο τρίτα των πολιτών (66%) πιστεύουν ότι τα πράγματα πηγαίνουν προς τη λάθος κατάσταση ενώ αναφορικά με τους λόγους της δυσαρέσκειας, στην πρώτη θέση βρίσκεται η ακρίβεια (41%) και ακολουθεί η Οικονομία με 26%.
Καθημερινή η μάχη με την ακρίβεια που δίνουν οι καταναλωτές. Δυσβάσταχτο μηνιαίο κόστος για τα αγαθά πρώτης ανάγκης.
«Ακριβά είναι όλα. Λένε προσφορές, αλλά έχουν ανεβάσει πρώτα τις τιμές και μετά σου κάνουν 10% έκπτωση», επισημαίνει (MEGA) καταναλωτής , βλέποντας το πορτοφόλι του να αδειάζει με ταχύτητα. «Έτσι όπως έχουν φτάσει οι οικονομικές συνθήκες οι τιμές είναι πάρα πολύ αυξημένες σε σύγκριση με αυτό που λαμβάνεις», συμπληρώνει, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εκπομπής «Εξελίξεις τώρα», με την αγωνία για να βγει ο μήνας να μεγαλώνει.
Οι καταναλωτές δηλώνουν πλέον ανήμποροι να διαχειριστούν το δυσβάσταχτο μηνιαίο κόστος για τα αγαθά πρώτης ανάγκης, αφού οι τιμές στα σούπερ μάρκετ έχουν χτυπήσει «κόκκινο».
«Κάθε φορά που έρχεσαι στο σούπερ μάρκετ βρίσκεις κι άλλες τιμές»
Παρ’ όλες τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για συγκράτηση της ανόδου των τιμών, οι Έλληνες δηλώνουν πως κάθε εβδομάδα βρίσκουν το ίδιο προϊόν σε υψηλότερη τιμή στο ράφι του σούπερ μάρκετ.
«Είναι δράμα! Κάθε φορά που έρχεσαι στο σούπερ μάρκετ βρίσκεις κι άλλες τιμές, προς τα πάνω βέβαια. Κρατούν ψηλά τις τιμές στα τυροκομικά, στα γαλακτοκομικά, τα είδη απορρυπαντικών, τα είδη καθαρισμού», είπε ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος Ινστιτούτου Καταναλωτών Ελλάδος.
Πλέον οι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα σε τιμή προσφοράς, προκειμένου να γλιτώσουν λίγα χρήματα από τον μηνιαίο προϋπολογισμό.
Όπως λένε οι καταναλωτές τρόφιμα, απορρυπαντικά και είδη πρώτης ανάγκης έχουν ανεβασμένες τιμές, εβδομάδα με την εβδομάδα στο ράφι του σούπερ μάρκετ. Όλοι προσπαθούν να ψωνίζουν με προσφορές που όμως – όπως λένε – δεν δίνουν τη λύση στο πρόβλημα.
Τα παράξενα… «ταμπελάκια»
Και επιπλέον οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι και με προσφορές… «άνθρακα» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως περιέγραψε ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΓΣΕΕ).
Οι καταγγελίες πέφτουν «βροχή» για τους εκπτωτικούς κωδικούς στα περίφημα «εθελοντικά ταμπελάκια». Σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές αντί να μειώνονται, αυξάνονται… Ο «πονοκέφαλος» μεγαλώνει και μάλιστα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι «μόνιμες μειώσεις τιμών» μπορεί να υποκρύπτουν ακόμα και αυξήσεις.
Ο Απόστολος Ραυτόπουλος επανήλθε αναδεικνύοντας τις «παραφωνίες» με τα «ταμπελάκια» και σχολίασε στην Αναστασία Γιάμαλη τους δειγματοληπτικούς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν για τις ανάγκες του ρεπορτάζ. Μακαρόνια νούμερο δέκα, οικογενειακή συσκευασία (Χ4) κοστίζει 3,38 ευρώ. Η μονή συσκευασία κοστίζει 0,83 λεπτά του ευρώ. Αν κάνουμε τον πολλαπλασιασμό η οικογενειακή συσκευασία κοστίζει 0,6 λεπτά του ευρώ ακριβότερα.
Γιαούρτι που στις 16/11 (με μόνιμη μείωση τιμής) κόστιζε 3,01 ευρώ. Τέσσερις μέρες αργότερα υποχώρησε στα 2,9 ευρώ και στις 28/11 η τιμή ανήλθε στα 3,86 ευρώ, πάντα σε μόνιμη μείωση τιμής.
Είναι εθελοντική η μείωση της τιμής
Μια δικαιολογία είναι ότι η χαμηλότερη τιμή μπορεί να ήταν στο πλαίσιο προωθητικής ενέργειας κάποιου σούπερ μάρκετ, η οποία όμως διαρκεί για μικρό χρονικό διάστημα. Η μείωση τιμής με το «εθελοντικό ταμπελάκι» γίνεται με βάση την αρχική τιμή του τιμοκαταλόγου του προμηθευτή, και έχει μεγαλύτερη διάρκεια, τουλάχιστον δύο μηνών με προοπτική να παραταθεί για τουλάχιστον άλλους δύο.
Μια πρωτοβουλία η οποία όπως τονίζεται δεν αποτελεί παρέμβαση στην αγορά αλλά «εθελοντική» χειρονομία των προμηθευτών και των σούπερ μάρκετ – κάτι σαν «συμφωνία κυρίων».
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος,στις συναντήσεις του με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία για μειώσεις τιμών στα ράφια, με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας. O υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.
Πηγή: Στράτος Ιωακείμ/in.gr