ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακτοπλοΐα | Τέλος στα σενάρια για μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια ΙΧ

«Τα όμορφα σχέδια, όμορφα καίγονται». Η κυβέρνηση αποφάσισε να μην προχωρήσει το σενάριο της μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα και τις μηχανές, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού κόστους.
Η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 13% στα συγκεκριμένα εισιτήρια θα κόστιζε περίπου 100 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ επιπλέον, υπάρχουν αμφιβολίες αν αυτή η μείωση του ΦΠΑ θα μεταφερθεί τελικά στους καταναλωτές.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, είχε αναφέρει τη Δευτέρα (29/7) ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών για την εναρμόνιση του ΦΠΑ με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542, η οποία επιτρέπει στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Ωστόσο, η συζήτηση για τη μείωση του ΦΠΑ έκλεισε στην παρούσα φάση λόγω του υψηλού κόστους.
Σήμερα το πήγαινε έλα μόνο για το ΙΧ στην Τήνο κοστίζει 220 ευρώ και στη Ρόδο φτάνει τα 300 ευρώ. Για μια τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο η μετακίνηση στην Τήνο έφτασε να κοστίζει σχεδόν έναν κατώτατο μισθό. Η κυβέρνηση εισπράττει πολιτικό κόστος από τις υψηλές τιμές και στα ακτοπλοϊκά αλλά πέραν της εμπλοκής της Επιτροπής Ανταγωνισμού ( όταν και εφόσον καταλήξει σε αποφάσεις) και του Παρατηρητηρίου Τιμών, άλλα μέτρα στον ορίζοντα δεν φαίνονται.
Το υπουργείο Ναυτιλίας πιέζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ώστε να ανακουφιστούν έστω και με αυτόν τον τρόπο οι καταναλωτές.
Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά
Τα στοιχεία που έχει παραθέσει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σε σχετική ερώτησή του στη Βουλή δείχνουν ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών από το 2019 έως σήμερα έχουν αυξηθεί έως και 60%. Συγκεκριμένα:
- Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27 ευρώ το 2019 σε 41 ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51,85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49 ευρώ σε 79 ευρώ, δηλαδή πάνω από 60%.
- Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41 ευρώ το 2019 πλέον κοστίζει 58 ευρώ , ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91 ευρώ σε 128 ευρώ , δηλαδή αύξηση 40%.
- Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65 ευρώ το 2019 σε 91 ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104 ευρώ σε 150 ευρώ, δηλαδή 44%.
- Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35 ευρώ το 2019 σε 49 ευρώ, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79 ευρώ σε 110 ευρώ , δηλαδή αύξηση 40%.
- Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36 ευρώ το 2019 σε 50 ευρώ, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83 ευρώ σε 116 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 40%.
Μάλιστα όπως αναφέρουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.
Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1.105,50 ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάκαμψη στη Στεγαστική Πίστη και Προτίμηση σε Παλαιές Κατοικίες

Η ελληνική αγορά στεγαστικής πίστης επιστρέφει δυναμικά μετά από χρόνια στασιμότητας και οικονομικής πίεσης. Σύμφωνα με τις τράπεζες, το 2024 καταγράφηκε αύξηση 38% στις εκταμιεύσεις νέων στεγαστικών δανείων, φτάνοντας τα 1,8 δισ. ευρώ, από 1,3 δισ. το 2023. Η ανοδική πορεία συνεχίζεται και το πρώτο τετράμηνο του 2025, με δάνεια άνω των 500 εκατ. ευρώ, και θετικές εκτιμήσεις για νέο ετήσιο ρεκόρ.
Δάνεια με ώθηση από το «Σπίτι Μου ΙΙ»
Το πρόγραμμα «Σπίτι Μου ΙΙ» ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση, ενώ οι τράπεζες αναφέρουν ότι το μέσο στεγαστικό δάνειο κινείται γύρω στα 120.000 ευρώ, με ποσοστό έγκρισης περίπου 80%. Ο σύγχρονος δανειολήπτης είναι ηλικίας 35-50 ετών, με ένα ή δύο παιδιά, και αναζητά πρώτη κατοικία 80-120 τ.μ..
Οι τράπεζες έχουν βελτιώσει σημαντικά τις διαδικασίες αξιολόγησης, διαθέτοντας εκπαιδευμένο προσωπικό και τεχνολογικά εξελιγμένα συστήματα.
Ωστόσο, η περιορισμένη προσφορά ακινήτων αποτελεί πρόκληση. Η ζήτηση ξεπερνά τις διαθέσιμες επιλογές, πρόβλημα που αναμένεται να αμβλυνθεί με τις ανακοινωμένες παρεμβάσεις της πολιτείας.
Τι Ακίνητα Προτιμούν οι Έλληνες
Έρευνα της RE/MAX Ελλάς για το 2024 αποκαλύπτει καθαρή προτίμηση των αγοραστών στις κατοικίες, οι οποίες αντιπροσώπευαν το 77,1% των συνολικών πωλήσεων. Ακολουθούν τα οικόπεδα/αγροτεμάχια με 18,2%, ενώ τα επαγγελματικά ακίνητα περιορίστηκαν σε μόλις 4,7%.
➤ Ηλικία Ακινήτων
Το 66,1% των κατοικιών που πωλήθηκαν ήταν άνω των 20 ετών, καταδεικνύοντας την προτίμηση σε παλαιότερες, οικονομικότερες κατοικίες. Τα νεόδμητα αφορούσαν 19,3% των αγορών, παρουσιάζοντας άνοδο σε σχέση με το 2023.
Αναλυτικά Ανά Περιοχή
Αττική
-
87,6% των πωλήσεων ήταν κατοικίες
-
Μόλις 4% νεόδμητα – καταδεικνύει έλλειψη νέων ακινήτων
-
Τα επαγγελματικά ακίνητα έφτασαν το 6,7%
Θεσσαλονίκη
-
88,2% κατοικίες, 7,6% νεόδμητες
-
Τα επαγγελματικά ακίνητα: 8,4%
Υπόλοιπη Ελλάδα
-
71,7% κατοικίες
-
Ισχυρή παρουσία οικοπέδων και αγροτεμαχίων (25%)
-
Νεόδμητα ακίνητα: 28% – υψηλότερο ποσοστό πανελλαδικά
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ισχυρό Πλεόνασμα 5,35 Δισ. το Πεντάμηνο – Υπερδιπλάσιο από τον Στόχο

Σημαντικά ενισχυμένη είναι η δημοσιονομική εικόνα της χώρας για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε στα 5,351 δισ. ευρώ, υπερδιπλάσιο του στόχου των 1,055 δισ. ευρώ και σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα 3,197 δισ. ευρώ του 2024.
Φορολογικά Έσοδα και Καθαρά Έσοδα
-
Τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στα 27,050 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,773 δισ. ευρώ ή 7% σε σχέση με τον στόχο.
-
Τα καθαρά έσοδα του προϋπολογισμού έφτασαν τα 28,977 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τον στόχο κατά 1,640 δισ. ευρώ.
-
Στα έσοδα περιλαμβάνεται ποσό 784,8 εκατ. ευρώ που σχετίζεται με τις συναλλαγές της νέας Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Μείωση Δαπανών
Οι δαπάνες του προϋπολογισμού για το ίδιο διάστημα ανήλθαν σε 27,094 δισ. ευρώ, δηλαδή 2,718 δισ. ευρώ λιγότερες από τον στόχο. Η μείωση αποδίδεται κυρίως:
-
σε ετεροχρονισμούς πληρωμών προς ΟΚΑ και λοιπούς φορείς (1,539 δισ. ευρώ),
-
σε καθυστερήσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων (455 εκατ. ευρώ).
Ενδεικτικές πληρωμές:
-
588 εκατ. ευρώ προς νοσοκομεία και δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΕΔΥ),
-
400 εκατ. ευρώ για ΥΚΩ στον ενεργειακό τομέα,
-
290 εκατ. ευρώ για φάρμακα και υπηρεσίες υγείας μέσω ΕΚΑΠΥ,
-
124 εκατ. ευρώ σε συγκοινωνιακούς φορείς,
-
113 εκατ. ευρώ σε ΑΕΙ.
Έσοδα Μαΐου και Ανάκαμψη
Τον Μάιο 2025:
-
Τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 5,918 δισ. ευρώ, με υπέρβαση 1,411 δισ. ευρώ από τον μηνιαίο στόχο.
-
Καταγράφηκε είσπραξη της 5ης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 1,346 δισ. ευρώ.
-
Τα φορολογικά έσοδα του μήνα ήταν 5,041 δισ. ευρώ (+8,9% από τον στόχο).
Μειωμένες Επενδυτικές Δαπάνες
Οι επενδυτικές δαπάνες περιορίστηκαν σε 3,729 δισ. ευρώ, 499 εκατ. ευρώ κάτω από τον στόχο και 685 εκατ. ευρώ χαμηλότερες από το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Δημοσιονομική Επισήμανση
Το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση αφορά μόνο την Κεντρική Διοίκηση, όχι το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, και διαφέρει από το δημοσιονομικό αποτέλεσμα λόγω τεχνικών ετεροχρονισμών και προσαρμογών.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Διακοπές Ρεύματος σε Καβάλα, Παγγαίο και Θάσο – Ποιες Περιοχές Επηρεάζονται

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένες διακοπές ηλεκτροδότησης για την εβδομάδα από 16 έως 20 Ιουνίου 2025, σε περιοχές των Δήμων Καβάλας, Παγγαίου και Θάσου, στο πλαίσιο εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των διακοπών:
Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025
-
Ακροπόταμος (Καβάλα)
08:00 – 12:00
Τμήμα του χωριού βόρεια -
Παραλία Καρβάλης (Παγγαίο)
08:00 – 13:00
Από το λιμάνι έως την εθνική οδό -
Γαληψό (Παγγαίο)
11:00 – 15:00
Τμήμα του χωριού προς την Εγνατία Οδό
Τρίτη 17 Ιουνίου 2025
-
Φίλιπποι (Καβάλα)
07:30 – 11:00
Τμήμα προς Κρυονέρι -
Σταυρός Αμυγδαλεώνα (Καβάλα)
07:30 – 11:00
Τμήμα προς Καβάλα
Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025
-
Θάσος (ολιγόλεπτες διακοπές)
06:30 – 07:00 & 14:00 – 14:30
Οικισμοί: Λιμένας, Ραχώνι, Σκάλα Ραχωνίου, Πρίνος, Σκάλα Πρίνου, Σωτήρος, Σκάλα Σωτήρος, Καλλιράχη, Σκάλα Καλλιράχης -
Θάσος (εκτεταμένες διακοπές)
09:30 – 14:30
Οικισμοί: Λιμενάρια, Καλύβια, Πευκάρι, Μαριές, Σκάλα Μαριών, Κάστρο
Παραλιακή ζώνη: Από “Κλίσμα” έως Πευκάρι
Αφορά κατασκευαστικά έργα
Πέμπτη 20 Ιουνίου 2025
-
Νέα Πέραμος (Παγγαίο)
07:30 – 13:00
Τμήμα της περιοχής κοντά στα ΚΑΑΥ
Σημείωση ΔΕΔΔΗΕ:
Οι διακοπές είναι προσωρινές και κρίνονται απαραίτητες για λόγους ασφαλείας και βελτίωσης της ποιότητας του ρεύματος. Ο οργανισμός συνιστά στους πολίτες να αποφεύγουν εργασίες που απαιτούν χρήση ρεύματος τις αναφερόμενες ώρες και να λαμβάνουν προληπτικά μέτρα προστασίας ηλεκτρικών συσκευών.
Για πληροφορίες ή έκτακτα προβλήματα, οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν με τη γραμμή εξυπηρέτησης του ΔΕΔΔΗΕ στο 11500 ή μέσω της εφαρμογής MyDEDDiE.