Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ | Μόνιμη άρση του τραπεζικού απορρήτου και παρακολούθηση των λογαριασμών μας σε πραγματικό χρόνο

Την απευθείας ηλεκτρονική διασύνδεση των φοροελεγκτικών υπηρεσιών με το χρηματοπιστωτικό σύστημα σχεδιάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Η ΑΑΔΕ θα συλλέγει, θα επεξεργάζεται και θα αξιοποιεί τα στοιχεία που αφορούν τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών, των λογαριασμών πληρωμών, των προπληρωμένων καρτών και των πιστωτικών καρτών των φορολογουμένων.

Στόχος του σχεδίου αυτού είναι να διενεργούνται αυτόματα οι φορολογικοί έλεγχοι για απόκρυψη εισοδημάτων και παράνομη προσαύξηση περιουσίας και να λαμβάνονται άμεσα μέτρα διασφάλισης των δημοσίων εσόδων.

Το σχέδιο της ΑΑΔΕ προβλέπει ουσιαστικά διαρκή, αδιάκοπη πρόσβαση των φοροελεγκτικών υπηρεσιών στα δεδομένα των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών και των λογαριασμών πληρωμών των φυσικών και των νομικών προσώπων της χώρας, καθώς και στις κινήσεις των προπληρωμένων και πιστωτικών καρτών.

Τι θα βλέπει η ΑΑΔΕ

Προβλέπει δηλαδή μόνιμη άρση του τραπεζικού απορρήτου και παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο:

  • όλων των καταθέσεων χρηματικών ποσών σε τραπεζικούς λογαριασμούς
  • όλων των αναλήψεων χρηματικών ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς
  • όλων των μεταφορών χρηματικών ποσών από λογαριασμό σε λογαριασμό
  • όλων των πληρωμών που πραγματοποιούνται από και προς φυσικά και νομικά πρόσωπα μέσω τραπεζικών λογαριασμών
  • όλων των πληρωμών που πραγματοποιούν τα φυσικά πρόσωπα μέσω προπληρωμένων και πιστωτικών καρτών, αλλά και των εξοφλήσεων οφειλών σε πιστωτικές κάρτες.

Τα παραπάνω προαναγγέλλονται στο Επιχειρησιακό Σχέδιο (Ε.Σ.) της ΑΑΔΕ για το τρέχον έτος και ειδικότερα περιγράφονται σε ειδικό κεφάλαιο του Ε.Σ. για τις δράσεις και τους στόχους δύο σημαντικών ψηφιακών μεταρρυθμίσεων τις οποίες προωθεί η Ανεξάρτητη Αρχή και οι οποίες αφορούν τον τρόπο διενέργειας των φορολογικών ελέγχων και τον τρόπο λειτουργίας των φοροελεγκτικών υπηρεσιών.

Ειδικότερα, στις σελίδες 47 και 50 του Ε.Σ. της ΑΑΔΕ για το 2024 αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής για τις δύο αυτές μεταρρυθμίσεις:

Ψηφιακός μετασχηματισμός των ελέγχων

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των φορολογικών ελέγχων στοχεύει στην αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών της ΑΑΔΕ, ώστε να είναι αποτελεσματικότερη η αξιοποίηση του μεγάλου όγκου δεδομένων που διαθέτει, καθώς και η παρακολούθηση των οικονομικών συναλλαγών. Με τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιδιώκεται να αντιμετωπιστούν σημαντικά θέματα ως προς την αξιοποίηση των παραπάνω δεδομένων, τα οποία λόγω του όγκου τους δεν μπορούν να αναλυθούν αποτελεσματικά με τα συμβατικά εργαλεία διαχείρισης δεδομένων που διαθέτει η Αρχή.

Προς τούτο, η μεταρρύθμιση στοχεύει, μεταξύ άλλων, σε:

  • Ηλεκτρονική διασύνδεση με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για τη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων των τραπεζικών λογαριασμών για σκοπούς ελέγχου και λήψης μέτρων.
  • Ανάπτυξη μηχανισμών λήψης αποφάσεων με βάση τα δεδομένα και αυτοματοποίηση διαδικασιών.
  • Υλοποίηση ελέγχων και ερευνών από το γραφείο.

Περαιτέρω, δε, διευκρινίζεται ότι η μεταρρύθμιση αυτή συνίσταται, μεταξύ άλλων, στις ακόλουθες δράσεις:

  • Αναθεώρηση και αναβάθμιση της συνεργασίας με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για την τυποποίηση, αυτοματοποίηση και επέκταση των διαδικασιών ανταλλαγής δεδομένων.
  • Εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων αξιοποίησης δεδομένων μέσω της ανάπτυξης ενός νέου περιβάλλοντος Επιχειρησιακής Ευφυΐας και Ανάλυσης Δεδομένων.
  • Νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας, μέσω του οποίου θα υποστηρίζονται πλήρως η διαχείριση των υποθέσεων ελέγχου, η άμεση πρόσβαση για λόγους ελέγχου σε όλα τα διαθέσιμα δεδομένα των φορολογούμενων, η αυτοματοποίηση των διασταυρώσεων, η αυτοματοποίηση της σύνταξης των φύλλων και των αναφορών ελέγχου, καθώς και η υποστήριξη των e-κοινοποιήσεων.

Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων

Στο πλαίσιο εξάλλου της μεταρρύθμισης που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Φορολογικής Διοίκησης, προγραμματίζεται, μεταξύ άλλων, η εφαρμογή μηχανισμών για τη διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ με τα συστήματα τραπεζικών πληροφοριών.

Στο μεταξύ, η ΑΑΔΕ έχει θέσει σε λειτουργία, ήδη από την αρχή του τρέχοντος έτους, ένα αναβαθμισμένο λογισμικό αυτόματης διενέργειας ελέγχων με σκοπό τον εντοπισμό περιπτώσεων αδήλωτων εισοδημάτων και αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας. Πρόκειται για το «Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο μπορεί να πραγματοποιεί ελέγχους-εξπρές ακόμη και σε βάθος δεκαετίας.

Το Σύστημα αυτό έχει τη δυνατότητα να λαμβάνει και να επεξεργάζεται σε χρόνο-ρεκόρ και σε βάθος δεκαετίας στοιχεία και πληροφορίες για τις κινήσεις των πάσης φύσεως καταθετικών και επενδυτικών λογαριασμών, των λογαριασμών εξυπηρέτησης δανείων, των πιστωτικών καρτών και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής των ελεγχόμενων προσώπων, καθώς και πληροφορίες για το περιεχόμενο των τραπεζικών τους θυρίδων και, εν συνεχεία, να διασταυρώνει τα στοιχεία αυτά με τα δεδομένα των φορολογικών τους δηλώσεων ώστε να εξάγει άμεσα αποτελέσματα εντοπισμού τυχόν αδήλωτων – αποκρυβέντων εισοδημάτων και εσόδων.

Με το εν λόγω Σύστημα μπορούν άμεσα να ελέγχονται όλες οι περιπτώσεις αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας που υποκρύπτουν τη διάπραξη αδικημάτων εκτεταμένης και μεγάλης φοροδιαφυγής. Σε κάθε περίπτωση που εντοπίζονται ποσά η απόκτηση των οποίων δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα, τα ποσά αυτά χαρακτηρίζονται αυτόματα ως παράνομη «προσαύξηση περιουσίας» και φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 33%.

Ειδικότερα, μέσω του Συστήματος αυτού συλλέγονται και αξιοποιούνται τα δεδομένα του αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, των κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, λογαριασμών πληρωμών και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών των ΑΦΜ για τα οποία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου στο ΟΠΣ ELENXIS. Ο έλεγχος αφορά τόσο καταθέσεις, ρέπος, ασφαλιστικά προϊόντα, παράγωγα, μετοχές όσο και δάνεια και θυρίδες.

Υπόχρεοι και στοιχεία

Ως «Υπόχρεα Πρόσωπα διαβίβασης δεδομένων» στο Σύστημα ορίζονται:  τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα του Ν.4261/2014, συμπεριλαμβανομένων και των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων,  τα ιδρύματα πληρωμών του Ν.4537/2018,  τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος του Ν.4021/2011, τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδος. Τα στοιχεία που καλούνται να αποστέλλουν οι τράπεζες και τα λοιπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στις αρχές είναι οι κινήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε κάθε:

1. Καταθετικό λογαριασμό πρώτης ζήτησης.

2. Καταθετικό προθεσμιακό λογαριασμό.

3. Χορηγητικό λογαριασμό (λογαριασμό εξυπηρέτησης δανείου).

4. Επενδυτικό λογαριασμό (Παντός είδους χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, Repos κ.λπ.)

5. Άλλου είδους τραπεζικό λογαριασμό.

6. Πιστωτική Κάρτα.

7. Τραπεζική Θυρίδα.

8. Λογαριασμό Πληρωμών.

9. Προπληρωμένη κάρτα (prepaid).

10. Ηλεκτρονικό πορτοφόλι.

Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που διαβιβάζονται, δύναται να ανατρέχουν στην τελευταία δεκαετία από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος παροχής πληροφοριών, ενώ κάθε αίτημα πρέπει να απαντηθεί το αργότερο εντός δύο εργάσιμων ημερών. Έχει ουσιαστικά επιταχυνθεί η διαδικασία του ελέγχου και προσδιορίζεται η φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ, αφού με την υποβολή αιτήματος από την ΑΑΔΕ τα υπόχρεα ιδρύματα πρέπει να την ενημερώσουν για κάθε στοιχείο και πληροφορία που αφορά το ελεγχόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με το οποίο συναλλάσσονται.

www.naftemporiki.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Χατζηδάκης | Νέες παρεμβάσεις για τη βραχυχρόνια μίσθωση – Οι προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή στα κλειστά ακίνητα

«Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει μέσα στην εβδομάδα και πιο εξειδικευμένα όλες τις νέες πρωτοβουλίες μας για το στεγαστικό».

Τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα είναι αφορολόγητα για τρία χρόνια, τα μισθώματα που θα προκύψουν από ακίνητα που είναι κλειστά, ανέλυσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.

«Επειδή υπάρχει έλλειψη στέγης και θέλουμε να αυξήσουμε αμέσως, ει δυνατόν, την προσφορά στέγης για να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα σε κάποιο βαθμό των τιμών των ενοικίων, εκείνο το οποίο κάνουμε είναι, ότι λέμε εάν έχεις το σπίτι σου κλειστό για τρία τουλάχιστον χρόνια, όχι να σου έχει φύγει ο ενοικιαστής πριν από δύο 2 μήνες, να έχεις το σπίτι σου κλειστό για τρία χρόνια, εάν το σπίτι σου είναι κάτω από 120 τετραγωνικά, γιατί μας ενδιαφέρουν τα μεσαία και χαμηλότερα εισοδήματα και το εκμισθώσεις μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2025, εάν συντρέχουν όλοι αυτές οι τρεις προϋποθέσεις, τότε για τρία χρόνια δεν θα πληρώνεις φόρο και είναι ένα ειδικό μέτρο, έκτακτο μέτρο για να αντιμετωπίσει ένα έκτακτο πρόβλημα» ανέφερε ο υπουργός, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.

«Υπάρχουν προβλήματα τα οποία είναι και εδώ και αλλού, είναι της σύγχρονης κοινωνίας και σίγουρα της εποχής μας στην Ελλάδα, όπως είναι το στεγαστικό, όπως είναι το δημογραφικό, όπως είναι επίσης η κλιματική αλλαγή, με ό,τι αναστάτωση μπορεί να δημιουργεί στο κράτος και στην καθημερινότητά μας, τα οποία επεδίωξε ο πρωθυπουργός να τα αναδείξει στον λόγο του στη Θεσσαλονίκη. Αλλά επιδιώκουμε πάντοτε να κινούμαστε μέσα στα πλαίσια των αντοχών του προϋπολογισμού και της οικονομίας γιατί αν ξεπεράσουμε κάποια όρια και κινηθούμε λαϊκίστικα, τότε το ωσαννά σήμερα, θα γίνει σταύρωσον αυτόν αύριο. Έχουμε τα διδάγματα της περασμένης δεκαετίας και πρέπει να κινούμαστε πάντοτε με σοβαρότητα, με σταθερότητα και με νοικοκυροσύνη» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Για το μείζον θέμα της ακρίβειας ο υπουργός τόνισε πως είναι ένα διεθνές θέμα, που έχει συζητηθεί στο Eurogroup και στο Ecofin και απασχολεί όλες τις κυβερνήσεις.

«Η Ελλάδα είναι στον μέσο όρο των αυξήσεων από πλευράς του πληθωρισμού. Στα τρόφιμα επίσης, δώσαμε τα στοιχεία στη δημοσιότητα, είμαστε, ελαφρότητα, κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εν πάση περιπτώσει, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε αδιάφοροι σε ένα θέμα το οποίο αφορά όλη την κοινωνία και πιέζει όλα τα νοικοκυριά, ιδιαίτερα τους φτωχότερους. Έχουν υπάρξει μια σειρά από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, του υπουργείου Ανάπτυξης. Το καλάθι του νοικοκυριού, οι νέτες τιμές κλπ. Και βεβαίως από την άλλη πλευρά, έχει υπάρξει προσπάθεια στήριξης των εισοδημάτων όχι μόνο με επιδόματα, τα οποία και αυτά επικρίθηκαν από ορισμένους, αλλά και με μόνιμες αυξήσεις μισθών, είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Έχουμε επίσης δώσει τα στοιχεία που δείχνουν ότι οι αυξήσεις στον κατώτατο μισθό που έχουν δοθεί είναι αρκετά παραπάνω από την αύξηση του πληθωρισμού τα ίδια χρόνια. Και αυτό αφορά σε μικρότερο βαθμό, αλλά ισχύει και στην αύξηση του μέσου μισθού. Παρά ταύτα βεβαίως, βλέπουμε το μεγάλο πρόβλημα το οποίο υπάρχει στην κοινωνία. Ο άλλος δεν μπορεί να παρακολουθεί κάθε στατιστικό στοιχείο και είναι λογικό όταν πάει στο σουπερμάρκετ και βλέπει κάποιες τιμές σε κάποια τρόφιμα παραδείγματος χάριν που έχουν ξεφύγει, να εκνευρίζεται και να δυσανασχετεί. Το καταλαβαίνω απόλυτα και για αυτό το λόγο είναι ψηλά στην ατζέντα μας και για αυτό το λόγο αυτά που παρουσιάσαμε χθες, οι πρωτοβουλίες που είναι η εξειδίκευση όσων είπε ο πρωθυπουργός, 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων ύψους περίπου 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι και αυτά μια απάντηση στο ζήτημα της ακρίβειας».

«Η αγοραστική μας δύναμη από πλευράς, δείξαμε επίσης τα στοιχεία αυτά, είναι στο 80% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Προφανώς δεν είμαστε ψηλά, δεν είμαστε τελευταίοι όταν λάβεις υπ’ όψιν και την αγοραστική δύναμη και τις δυνατότητες κατανάλωσης. Ξεπερνάμε έξι χώρες. Δεν το λέω για να πανηγυρίσω. Το λέω όμως για να απαντήσω και σε κάποιες θεωρίες ότι δήθεν η Ελλάδα είναι τελευταία των τελευταίων. Εντάξει, δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε, αλλά δεν πρέπει και να μηδενίζουμε τα πάντα. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε πού ήμασταν το 2019 και που βρεθήκαμε τώρα διότι φοβάμαι ότι το ξεχνάμε. Δηλαδή, πόσο πολύ συζητάμε στην κοινωνία ότι μισό εκατομμύριο συμπολίτες μας σε μια χώρα 10 εκατομμυρίων δεν είχαν μεροκάματο στο σπίτι τους καθόλου το 2019 και σήμερα έχουν δουλειά. Αυτό δεν είναι μια απάντηση σε ένα οξύτατο κοινωνικό πρόβλημα και δεν είναι και μια απάντηση και στο ζήτημα που συζητούσαμε μέχρι τώρα; Αν αυτοί οι άνθρωποι παρέμεναν άνεργοι, δεν θα ήταν ακόμα χειρότερη κατάσταση;

Το λέω για να δείξω ότι βεβαίως δεν έχουμε γίνει Σουηδία, Δανία, οτιδήποτε από αυτές τις χώρες στις προηγμένες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά έχουμε κάνει βήματα που καταγράφονται και στις θέσεις εργασίας και στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος που είναι τρεις φορές πάνω η αύξηση σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Και στις καταθέσεις στις τράπεζες είναι 50 δισεκατομμύρια παραπάνω καταθέσεις σε σχέση με το 2019. Τα τρία πέμπτα σχεδόν είναι από τα νοικοκυριά. Και όλα αυτά τα ξεπερνάμε. Στεκόμαστε μόνο στο πρόβλημα το οποίο υπάρχει, επαναλαμβάνω, αλλά δεν είναι όλη η εικόνα της Ελλάδας αυτό το οποίο παρουσιάζουν ορισμένοι» προσέθεσε ο κ. Χατζηδάκης.

Όσο αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες, ο υπουργός ερωτηθείς σχετικά, πως δεν αναμένεται κάποια άλλη παρέμβαση πέραν των τεσσάρων μέτρων που ανακοινώθηκαν. «Τέσσερις διαφορετικές σημειακές παρεμβάσεις στο πνεύμα όσων είχε πει και ο πρωθυπουργός εδώ και κάμποσους μήνες. Είναι βασικά η πλήρης κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, όπως πράγματι είχαμε δεσμευτεί. Δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά σημαντικό, γιατί είναι 325 ευρώ λιγότερα για κάθε ελεύθερο επαγγελματία. Είναι η περίμετρος της εφαρμογής του μειωμένου τεκμηρίου 50% δηλαδή που διευρύνεται και δεν θα είναι μόνο σε χωριά μέχρι 500 κατοίκους, θα είναι σε χωριά μέχρι 1500 κατοίκους και δύο άλλες τεχνικές παρεμβάσεις για τους ΚΑΔ και τον ανώτερο μισθό των υπαλλήλων. (…) Είναι αρκετά τεχνικά, αλλά πάντως επιδρούν στον τρόπο υπολογισμού και διορθώνουν και κάποιες αδικίες τις οποίες πράγματι διαπιστώσαμε. Είναι αυτά. Δεν μπορούμε να πηγαίνουμε από τη μία άκρη στην άλλη, διότι είχε γίνει συζήτηση, είχε γίνει διαβούλευση, το θέμα μας απασχόλησε επί μακρόν. Επιδιώξαμε να υπάρξουν κάποια στοιχεία δικαιοσύνης. Δεν είναι δυνατόν πράγματι ο μέσος εργαζόμενος να πληρώνει αρκετά παραπάνω από τον μέσο ελεύθερο επαγγελματία, ούτε είναι ανεκτό κάποιοι ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοί που εμπίπτουν στο τεκμήριο να δηλώνουν εισόδημα 268 ευρώ το μήνα. Μπείτε στα παπούτσια μου, σκεφτείτε τα αν είναι λογικά.

Βεβαίως ξέραμε από τότε που παρουσιάσαμε τα μέτρα ότι κάποιοι αντιδρούν, αλλά θα πρέπει να μην υπάρχουν κάποια μόνο, όπως λέγαμε, υποζύγια που σηκώνουν το βάρος του προϋπολογισμού οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι. Πρέπει να κατανέμονται δίκαια, όπως λέει και το Σύνταγμά μας τα φορολογικά βάρη και αυτό είναι το οποίο επιδιώξαμε να κάνουμε θέτοντας ως τεκμήριο όχι το εισόδημα του μέσου μισθωτού, αλλά το εισόδημα του μισθωτού που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Δώσαμε και τη δυνατότητα στους ελεύθερους επαγγελματίες να αμφισβητήσουν αυτό το τεκμήριο και δεν το έκαναν. Το αμφισβήτησαν 263 σε όλη την Ελλάδα».

 

www.newsbeast.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο 3% ο πληθωρισμός τον Αύγουστο – Σε ποιους τομείς υπήρξαν οι πιο μεγάλες ανατιμήσεις

Επιταχύνθηκε περαιτέρω τον Αύγουστο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 3% από 2,7% τον Ιούλιο και έναντι αύξησης επίσης 2,7% τον Αύγουστο 2023.

Αιτίες είναι οι ανατιμήσεις στην ενέργεια (φυσικό αέριο +28%, ηλεκτρισμός +9,7%), σε πολλά τρόφιμα (με «πρωταγωνιστή» εκ νέου το ελαιόλαδο με αύξηση τιμής 49,1%), αλλά και σε πλειάδα προϊόντων και υπηρεσιών.

Ειδικότερα, σε ένα έτος καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί (1%), Δημητριακά για πρωινό (11,2%), Κρέατα- γενικά (1,4%), Ψάρια νωπά (11,3%), Ελαιόλαδο (49,1%), Αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς (5%), Λαχανικά νωπά (3,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,4%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (4,8%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (6,9%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (1,4%).

Επίσης, σε: Ένδυση και υπόδηση (6,2%), Ενοίκια κατοικιών (4,6%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,4%), Ηλεκτρισμό (9,7%), Φυσικό αέριο (28%), Πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (3,4%), Οικιακές υπηρεσίες (2,6%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,1%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,7%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (2%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,3%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (3,6%), ‘Αλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά (0,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (27,3%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (1,7%), Ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες (2%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,5%), Πακέτο διακοπών (7,2%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6,7%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,8%), ‘Αλλα προσωπικά είδη (5,4%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Πίτσες και πίτες (6,6%), Γαλακτοκομικά και αυγά (2%), Φρούτα νωπά (1,1%), Λαχανικά κατεψυγμένα (3,3%), Πατάτες (4,5%), Λοιπά τρόφιμα (2,6%), Δημοτικά τέλη (1,5%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (5,1%), Ιατρικά προϊόντα (2%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,8%), Καύσιμα και λιπαντικά (5,9%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (5,9%) και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (3,7%).

Σημειώνεται ότι μεταξύ Αυγούστου και Ιουλίου ξεχωρίζει η νέα ανατίμηση στον ηλεκτρισμό (10,9%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Αύγουστο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*2,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πίτσες και πίτες, γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά φρούτα, λαχανικά κατεψυγμένα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.

*0,7% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*6,2% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*5,5% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα δημοτικά τέλη.

*3,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ιατρικά προϊόντα.

*1,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.

*0,4% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

*1,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες» , λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.

*3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

*6,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία -καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*1,9% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

*0,9% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3% τον Αύγουστο 2024 σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024, έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός παρουσίασε αύξηση 3,2% τον Αύγουστο εφέτος, έναντι αύξησης 3,5% που σημειώθηκε τον Αύγουστο πέρυσι. Μεταξύ Αυγούστου και Ιουλίου, ο εναρμονισμένος δείκτης δεν παρουσίασε μεταβολή, ενώ κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους σημειώθηκε μείωση 0,2%.

www.newsbeast.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημόσιο χρέος | Η καλή δημοσιονομική πορεία της χώρας φέρνει νωρίτερα αποπληρωμές και δίνει μελλοντικές ανάσες στην οικονομία

Η Ελλάδα φέρεται να σχεδιάζει να δανειστεί μεταξύ 8 και 10 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2025.

Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας, αν και μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ τα τελευταία χρόνια, συνεχίζει να αυξάνεται ως απόλυτο μέγεθος. Αυτή η αναντιστοιχία ανησυχεί το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο επιδιώκει να επαναφέρει την κατάσταση σε ισορροπία πριν από το 2030, μια κομβική χρονιά για το δημόσιο χρέος, καθώς αναμένεται σημαντική αύξηση των πληρωμών. Για να διαχειριστεί πιο ομαλά τις μελλοντικές πιέσεις, το υπουργείο σχεδιάζει να φέρει νωρίτερα κάποιες πληρωμές, με στόχο τη μεσοπρόθεσμη ανακούφιση και τη μείωση των χρηματοοικονομικών δαπανών.

Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται κυβερνητικούς αξιωματούχους, η Ελλάδα σχεδιάζει να δανειστεί μεταξύ 8 και 10 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2025. Τα κεφάλαια αυτά θα αντληθούν μέσω νέων εκδόσεων ομολόγων, τόσο βραχυχρόνιας όσο και μακροχρόνιας διάρκειας, και σημαντικό μέρος τους θα χρησιμοποιηθεί για την πρόωρη αποπληρωμή δανείων από τα πακέτα διάσωσης της εποχής των μνημονίων. Η κυβέρνηση στοχεύει να διατηρήσει μια σταθερή παρουσία στις αγορές ομολόγων, χωρίς να αυξήσει το συνολικό χρέος της χώρας.

Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική οικονομία έχει σημειώσει σημαντική ανάκαμψη, βελτιώνοντας τα δημοσιονομικά της δεδομένα και μειώνοντας το κόστος δανεισμού. Η χώρα ανέκτησε το καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας το 2023, σηματοδοτώντας την επιστροφή της στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων μετά από μία δεκαετία οικονομικής κρίσης, που την είχε αποκλείσει από αυτές. Κατά τη διάρκεια της κρίσης, η Ελλάδα υπέγραψε τρία προγράμματα διάσωσης, συνολικού ύψους περίπου 280 δισεκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να αποφύγει την έξοδο από την ευρωζώνη.

Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας, το οποίο ήταν το υψηλότερο στην ευρωζώνη, έχει μειωθεί κατά 40 ποσοστιαίες μονάδες από το 2020, φτάνοντας στο 160% του ΑΕΠ το 2023. Η μείωση αυτή οφείλεται στην οικονομική ανάκαμψη, στα πρωτογενή πλεονάσματα και στη συνετή διαχείριση του δημόσιου χρέους, συμπεριλαμβανομένης της πρόωρης αποπληρωμής των δανείων διάσωσης. Η τάση αναμένεται να συνεχιστεί, με προβλέψεις να το τοποθετούν στο 152% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2024.

Από το 2022, η Ελλάδα έχει ξεκινήσει την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων που είχε λάβει από τις χώρες της ευρωζώνης κατά την πρώτη φάση της κρίσης το 2010-2012. Η κίνηση αυτή ήταν δυνατή χάρη στη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης και των δημόσιων οικονομικών, που χαρακτηρίζονται πλέον από πρωτογενή πλεονάσματα. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024, η Ελλάδα θα έχει αποπληρώσει περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ από το αρχικό δάνειο διάσωσης ύψους 53 δισεκατομμυρίων ευρώ και έχει ήδη εξοφλήσει το δάνειο προς το ΔΝΤ δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.

Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας προβλέπεται θετική και για τα επόμενα χρόνια, με το ΑΕΠ να αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5% το 2024 και με παρόμοιο ρυθμό το 2025, ξεπερνώντας τον μέσο όρο των υπολοίπων χωρών της ευρωζώνης. Αυτή η αναπτυξιακή πορεία ενισχύεται από τις επενδύσεις και την αυξημένη εμπιστοσύνη των αγορών προς τη χώρα. Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 2% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια, εξαιρουμένων των πληρωμών τόκων, ώστε να διατηρήσει το δημόσιο χρέος σε βιώσιμα επίπεδα.

Η επιστροφή της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα πιστοληπτικής ικανότητας το 2023 επισφραγίζει την επιτυχή ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής και την επιστροφή της χώρας σε τροχιά ανάπτυξης και οικονομικής σταθερότητας. Με την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων διάσωσης και τη στρατηγική δανεισμού από τις αγορές, η Ελλάδα στοχεύει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και στην περαιτέρω ενίσχυση της εμπιστοσύνης των διεθνών επενδυτών προς τη χώρα.

www.newsbeast.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
text about elections
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en