Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

15 Σεπτεμβρίου 1994 | 27 χρόνια μετά την πτώση του ελικοπτέρου με τους δασοκομάντος στον Νικηφόρο Δράμας

Τον Αύγουστο του 1993 συγκροτήθηκε από το υπουργείο Γεωργίας το 1ο Τάγμα Ειδικών Δυνάμεων Δασοπυρόσβεσης.

Μετά από ταχύρυθμη και επίπονη εκπαίδευση 160 ωρών στο στρατόπεδο του Μεγάλου Πεύκου από Καναδούς ειδικούς, που έδωσαν έμφαση όχι μόνο στην κατάσβεση, αλλά και στην διαβίωση στην ύπαιθρο, 200 δασοκομάντος, πρώην άνδρες των ειδικών δυνάμεων, στελέχωσαν το «Τάγμα της Φωτιάς».

Οι καθημερινές «μάχες» τους δεν στηρίζονταν τόσο στα αεροσκάφη τύπου “Huey”, που ήταν ήδη γερασμένα και κατά γενική ομολογία ακατάλληλα για δασοπυρόσβεση, αλλά στην άμεση επέμβαση μικρών, ευέλικτων πεζοπόρων ομάδων, που έμπαιναν στη φωτιά, εκεί όπου δεν μπορούσαν να φτάσουν εναέρια μέσα και υδροφόρα οχήματα. Οι πέντε ομάδες των 40 ατόμων είχαν έδρα στην Αθήνα, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, την Καβάλα και την Σκιάθο. Καθήκον τους είχαν να επέμβουν εγκαίρως και να προλάβουν τη φωτιά εν τη γενέσει της, πριν πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Η πυρκαγιά που ξέσπασε στις 15 Σεπτεμβρίου 1994 σε ορεινό δύσβατο σημείο στα όρια των νομών Καβάλας και Δράμας σήμανε «συναγερμό» στο κλιμάκιο του τάγματος στην Καβάλα. Ο 37χρονος λοχαγός Θεόκλητος Καλφόπουλος, πιλότος της Αεροπορίας Στρατού, ο 30χρονος αρχιλοχίας Δημήτριος Σκουντάς και ο 27χρονος επιλοχίας Δημήτρης Κωστόπουλος επιβιβάστηκαν στο “Huey” μαζί με επτά δασοκομάντος από την 3η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού, τους οποίους άφησαν λίγο αργότερα κοντά στις πύρινες εστίες.

Με συνεχείς ρίψεις νερού πάνω από τα μέτωπα της πυρκαγιάς, συνέδραμαν τις προσπάθειες των επίγειων δυνάμεων να θέσουν υπό έλεγχο τη φωτιά. Είχε πλέον σουρουπώσει όταν το ελικόπτερο παρέλαβε το πεζοπόρο τμήμα του τάγματος για να επιστρέψει στη βάση του. Όμως σε μια απόκρημνη πλαγιά δύο χιλιόμετρα από το χωριό Τερψιθέα του δήμου Νικηφόρου Δράμας το ελικόπτερο «βρήκε» σε καλώδια της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα να συντριβεί και να πάρει και τις δέκα ζωές που μετέφερε.

Ο 32χρονος Μανώλης Λιάπης, οι 28χρονοι Αντώνης Σφυνιάς και Γιώργος Τζιαγκίδης, ο 27χρονος Βαγγέλης Κουτσογιώργης, ο 26χρονος Μανώλης Κεσικιάδης, ο 23χρονος Γρηγόρης Αδάμος και ο 22χρονος Χρήστος Κρικόπουλος ανασύρθηκαν νεκροί, όπως και το τριμελές πλήρωμα. Αυτή τη φορά η μοίρα δεν στάθηκε γενναιόδωρη με τον λοχαγό Θεόκλητο Καλφόπουλο, ο οποίος το 1980 είχε γλιτώσει από την πτώση ελικοπτέρου στο οποίο επέβαινε ως συγκυβερνήτης, ενώ ο χειριστής είχε χάσει τη ζωή του.

Τα συντρίμμια του ελικοπτέρου μεταφέρθηκαν στο 307 Τάγμα Συντηρήσεων Αεροπορικού Υλικού στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, όπου η επταμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων από την Αεροπορία Στρατού αναζήτησε τα αίτια της τραγωδίας. Όπως διαπιστώθηκε, η μονάδα καυσίμου και τα συστήματα του ελικοπτέρου λειτουργούσαν κανονικά. Σύμφωνα με το πόρισμα που συντάχθηκε λίγες ημέρες αργότερα, το δυστύχημα προκλήθηκε λόγω πρόσκρουσης του ελικοπτέρου σε καλώδια μεταφοράς υπερυψηλής τάσης της ΔΕΗ και οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος και σε μη συμμόρφωση στους κανόνες ασφαλείας πτήσεως. Το “Huey” πετούσε μέσα σε χαράδρα και με φωτισμό που δεν επέτρεπε την επισήμανση εμποδίων, καθώς είχε ήδη αρχίσει να σουρουπώνει. Το πόρισμα, πάντως, δεν διευκρίνιζε τους λόγους που πετούσε τόσο χαμηλά, ούτε γιατί βρισκόταν πολύ έξω από την πορεία του προς το ελικοδρόμιο του Αμυγδαλεώνα Καβάλας. Το ρίσκο του πιλότου; Η προσπάθειά του να αποφύγει το βουνό για να προλάβει έστω 1-2 ρίψεις νερού ακόμη; Κανείς δεν έμαθε ποτέ…

Το πόρισμα δόθηκε στη δημοσιότητα δέκα χρόνια μετά το δυστύχημα, κι ενώ είχε ήδη έρθει στο φως επίσημο έγγραφο του Γενικού Επιτελείου Στρατού, σύμφωνα με το οποίο το ελικόπτερο δεν ήταν κατάλληλο για ρίψεις νερού και κατά συνέπεια για κατάσβεση πυρκαγιών. Η σύζυγος του λοχαγού Καλφόπουλου, που έμεινε να μεγαλώνει μόνη το ανήλικο παιδί τους, χαρακτήρισε «απαράδεκτο» το πόρισμα, δηλώνοντας με οργή ότι «άλλοι ευθύνονταν που το ελικόπτερο πετούσε εκείνη την ώρα».

Στην κομματιασμένη ερασιτεχνική κάμερα του Γιώργου Τζιαγκίδη βρέθηκε άθικτη η κασέτα με πλάνα από τη μάχη με τις φλόγες. Ήταν απλώς η διάθεση για να κρατηθούν ζωντανές οι μνήμες, ή διαίσθηση;… Σε ένα βίντεο – αφιέρωμα στο «Τάγμα της Φωτιάς», που επιμελήθηκαν συνάδελφοι των αδικοχαμένων δασοκομάντος αναφερόταν μεταξύ άλλων: «Τελικά ποια ήταν τα κίνητρα αυτών των ανθρώπων; Ήταν το φρόνημα, το ήθος, η αγάπη για τη φύση και τον συνάνθρωπο, ήταν ο συνάδελφος που μοιράστηκαν το τελευταίο καπάκι νερού από το παγούρι. Ήταν οι έλληνες χωρικοί που χειροκροτούσαν και τους πετούσαν λουλούδια, όταν το “Huey” πετούσε πάνω από το χωριό. Δεν ήταν θεοί, ούτε αλάνθαστοι, όμως εκπαιδεύτηκαν και έδρασαν με τον σωστό τρόπο».

Το μνημόσυνο των αδικοχαμένων δασοκομάντος θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή στις 10:30 στο μνημείο στην Ιχθυόσκαλα Καβάλας ενώ νωρίτερα θα υπαρχει επιμνημόσυνη δέηση στην Αγία Ειρήνη.

Click to comment

Απάντηση

ΘΑΣΟΣ

Επίσκεψη της Βουλευτή Καβάλας κας. Αγγελικής Δεληκάρη στον Δήμαρχο Θάσου

Την Τρίτη 21 Μαΐου 2024, επισκέφθηκε τη Νήσο Θάσο και τον Δήμαρχο Θάσου κ. Ελευθέριο Κυριακίδη, η Βουλευτής Καβάλας κα. Αγγελική Δεληκάρη.

Στην συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στο Γραφείο του Δημάρχου Θάσου, παρουσία του Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών κ. Ιωάννη Γεωργίου, ο Δήμαρχος Θάσου ενημέρωσε αναλυτικά την κα. Αγγελική Δεληκάρη τόσο για τα ζητήματα που απασχολούν το Δήμο Θάσου όσο και το Νησί Θάσου, ενώ ζητήθηκε η παρέμβαση και συνδρομή της για την επίλυση τους.

Επίσης, ο Δήμαρχος Θάσου υπογράμμισε την άριστη και αγαστή συνεργασία με την κα. Βουλευτή από την ανάληψη των καθηκόντων της και την ευχαρίστησε θερμά για το συνεχές ενδιαφέρον της για την Θάσο και τις παρεμβάσεις της προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την προσφορά από τον κ. Ελευθέριο Κυριακίδη στην κα. Αγγελική Δεληκάρη ενός αντίγραφου αρχαίου νομίσματος της Θάσου σε ανάμνηση της επισκέψεώς της.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Υπερψηφίστηκε το σχέδιο νόμου για την Κύρωση της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης Λιμένος Καβάλας

Υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία».

Υπέρ τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, η Ελληνική Λύση, η «Νίκη», οι «Σπαρτιάτες», η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας, δήλωσαν επιφύλαξη για την Ολομέλεια.

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Το εντυπωσιακό κρουαζιερόπλοιο “Celebrity Infinity” στην Καβάλα

Στην Καβάλα βρέθηκε νωρίς το πρωί της Τρίτης το εντυπωσιακό κρουαζεριόπλοιο Celebrity Infinity.

Το μεγάλο αυτό πλοίο έμεινε εκτός λιμένα και ο λόγος ήταν ο τεράστιος όγκος και αλλά και το βύθισμα που δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από το κεντρικό λιμάνι.

 

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en