Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

15η Σεπτεμβρίου 1994 | Φόρος Τιμής στους Δασοκομάντος που έχασαν την ζωή τους

*Γράφει ο Κώστας Παπακοσμάς
Ο χρόνος τρέχει και μαζί με αυτόν .. τρέχουμε και εμείς , με αγωνία να τον προλάβουμε , μας πιάνει το άγχος δημιουργίας , νιώθουμε μοναδικοί , πολλές φορές εγωιστές . Ξεχνάμε εύκολα πρόσωπα και γεγονότα , ίσως και επιλεκτικά . Συχνά – πυκνά όμως , ανατρέχουμε στο παρελθόν, θυμόμαστε γεγονότα, καταστάσεις, κυρίως όμως πρόσωπα . Έτσι λοιπόν Φόρος Τιμής σήμερα, στα αδικοχαμένα παλληκάρια της μαύρης εκείνης ημέρας της 15 Σεπτεμβρίου 1994 .
Φόρος τιμής στους νεκρούς της μοιραίας πτήσης του στρατιωτικού ελικοπτέρου, που έπεσε στα βουνά της Δράμας.
Η 15η Σεπτεμβρίου 1994 ήταν μια αποφράδα μέρα για την περιοχή μας. Πριν 28 χρόνια δέκα νέοι άνθρωποι έχασαν την ζωή τους όταν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαιναν κατέπεσε στα ορεινά της Δράμας. Επέστρεφαν στην βάση τους, στο στρατιωτικό Αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, μερικές ώρες νωρίτερα επιχειρούσαν στην κατάσβεση μιας δασικής πυρκαγιάς στην περιοχή.
Την εποχή εκείνη υπήρχαν ανά την Ελλάδα κλιμάκια δασοπυρόσβεσης που μεταφέρονταν με ελικόπτερα στους τόπους πυρκαγιών και μετείχαν στην κατάσβεση αυτών. Νέα παιδιά , τα περισσότερα είχαν υπηρετήσει την θητεία τους στις ειδικές δυνάμεις των Ελληνικών Ενόπλων δυνάμεων εργάζονταν για λογαριασμό της Δασικής Υπηρεσίας. Αγαπούσαν με πάθος την δουλειά τους και έδιναν τον καλύτερο εαυτό τους για να σώσουν δασικές εκτάσεις και περιουσίες πολιτών. Ήταν το Σώμα των δασοκομάντος.
Η Καβάλα είχε ένα τέτοιο κλιμάκιο που στελεχώνονταν από νέα παιδιά με όρεξη για δουλειά και ζωή. Προσωπικά είχα την τιμή να τους γνωρίσω όλους , είχαμε μιλήσει για τα όνειρά τους, την αγάπη τους για το δάσος, την κατάρτιση τους για αυτό που έκαναν. Σε μια τηλεοπτική εκπομπή , ένα μήνα πριν το τραγικό δυστύχημα, η ιστορία κατέγραψε τα όνειρα τους αλλά και την πραγματικότητα της στιγμής. Η 15η Σεπτεμβρίου ήταν μαύρη μέρα για την δασοπυρόσβεση ,και γενικότερα για την περιοχή μας, αφού λίγο μετά τις 8 το απόγευμα, κατέπεσε το ελικόπτερο της αεροπορίας στρατού, με τους 3 χειριστές ,πλήρωμα, και τους 7 επιβαίνοντες δασοκομάντος, που είχαν πάει για να λάβουν μέρος σε μια ακόμα κατάσβεση φωτιάς στα βουνά του νομού Δράμας στη θέση Περιστεριά του Αιγείρου Δράμας.
Κάτω από άγνωστες συνθήκες (το πόρισμα, που συντάχθηκε αρκετό καιρό μετά , ρίχνει ευθύνες στους χειριστές, πράγμα που αμφισβητούν έντονα οι συγγενείς των θυμάτων που μιλούν για ασυντήρητο ελικόπτερο που δεν έπρεπε να πετά), το ελικόπτερο «βρήκε» σε καλώδια υψηλής τάσης από πυλώνες της ΔΕΗ που υπάρχουν στην περιοχή και αφού έχασε τον έλεγχο, καρφώθηκε στα βράχια της πλαγιάς .
Αποτέλεσμα αυτού του τραγικού γεγονότος ήταν να βρουν τραγικό θάνατο οι:
Λοχαγός Θεόκλειτος Καλφόπουλος ετών 37,
Αρχιλοχίας Δημήτριος Σκούντας ετών 30,
Επιλοχίας Δημήτριος Κωστόπουλος ετών 27,
Δασοπόνος Αντώνιος Σφυνιάς ετών 28,
Δασοφύλακας Εμμανουήλ Λιάπης ετών 32
Οι Δασοκομμάντος Γεώργιος Τζιαγκίδης ετών 28
Ευάγγελος Κουτσογιώργης ετών 27
Εμμανουήλ Κεσικιάδης ετών 26
Γρηγόριος Αδάμος ετών 23
Χρήστος Κρικόπουλος ετών 22.
Δέκα νέοι άνθρωποι σκοτώθηκαν εκτελώντας το καθήκον τους, πήγαν και αποσόβησαν ένα κακό, όμως δεν επέστρεψαν ποτέ στις οικογένειες τους. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ της 22ας Ιουνίου 2004 ,δέκα χρόνια μετά το δυστύχημα , στο πόρισμα αναφέρεται ότι: «…υπήρξε σφάλμα του χειριστή, το οποίο συνίστατο στο ότι παρέβη τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας για πτήσεις VFR αλλά και τις υφιστάμενες διαταγές της ΔΑΣ/ΓΕΣ και της Μονάδας του, οι οποίες απαγορεύουν τις χαμηλές πτήσεις και την πτήση του ελικοπτέρου για τη συγκεκριμένη αποστολή». Συγγενείς και συνάδελφοι των αδικοχαμένων δασοκομάντος αμφισβητούν το πόρισμα αυτό και μιλούν για κακή συντήρηση του ελικοπτέρου και άλλους λόγους.
Υπάρχουν δε φωτογραφίες που τραβήχτηκαν λίγα λεπτά πριν την μοιραία πτήση, από τον αδικοχαμένο Γιώργο Τζιαγκίδη και βρίσκονται στην κατοχή του συλλόγου καταδρομέων Καβάλας, (τα μέλη του οποίου παρεχώρησαν τις φωτογραφίες στον αγαπητό φίλο Μάκη Λιόλιο, δημοσιευτήκαν στον τοπικό τύπο και στο ιστολόγιο του Μ. Λιόλιου).
Η φωτογραφική μηχανή βρέθηκε μέσα στα συντρίμμια του ελικοπτέρου, και κάποιες από τις τελευταίες στάσεις πήραν φως μια και η μηχανή έσπασε. Σύμφωνα με τους συγγενείς των θυμάτων, κάποιες από αυτές τις φωτογραφίες αποδεικνύουν περίτρανα πως ο κάδος ήταν μέσα στο σκάφος και η πτώση του ελικοπτέρου οφείλεται σε άλλους λόγους όπως η μη συντήρησή του.
Στις φωτογραφίες απεικονίζεται το ελικόπτερο με τα στοιχεία (ΕΣ 633) , έχει προσγειωθεί πλησίον του χώρου της φωτιάς το απόγευμα της 15ης Σεπτεμβρίου 1994 και οι Δασοκομάντος αποβιβάζονται.
Λίγο πριν νυχτώσει η πυρκαγιά έχει σβήσει, οι Δασοκομάντος, έχουν πάρει τα προσωπικά τους είδη, το ελικόπτερο με το πλήρωμα, έχει τελειώσει τις ρίψεις και βρίσκεται στη φάση της προσγείωσης. Οι δασοκομάντος έχουν σταθεροποιήσει τον κάδο.
Στη φωτογραφία, φαίνεται ο αείμνηστος Αρχιλοχίας Δημήτριος Σκούντας, και κάποιος από τους δασοκομάντος, λίγο πριν την απογείωση του ΕΣ 633 για τη βάση του. Ο κάδος ήδη έχει μπει μέσα στο ελικόπτερο όπως φαίνεται από τα καλώδια στήριξής του.
Στην φωτογραφία αυτή ,που είναι η τελευταία στην φωτογραφική μηχανή που βρέθηκε στα συντρίμμια, λίγο πριν από την απογείωση, φαίνεται ο αείμνηστος Επιλοχίας Κωστόπουλος Δημήτριος, συγκυβερνήτης του ΕΣ 633 και πίσω του φαίνεται ο αρχηγός των δασοκομάντος Αντώνιος Σφηνιάς. Λίγα λεπτά αργότερα συνέβη το τραγικό δυστύχημα .
ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ από τις οικογένειες των θυμάτων, κατά καιρούς οι τοπικές αρχές (για πολλά χρόνια η Διευρυμένη Αυτοδιοίκηση) ,και πάντα ο σύλλογος Καταδρομέων νομού Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος», τελούν στον τόπο του δυστυχήματος μνημόσυνο στην μνήμη των αδικοχαμένων παλληκαριών, με την παρουσία συγγενών, φίλων και συναδέλφων των αδικοχαμένων δασοκομμάντος.
Η τοποθεσία που έγινε το ατύχημα, έχει διαμορφωθεί σε μνημείο και χώρο προσκυνήματος, αφού στο σημείο εκείνο χτίστηκε ένας ναΐσκος, αφιερωμένος στον Άγιο Μεγαλομάρτυρα Νικήτα, ενώ υπάρχει και μια μαρμάρινη πλάκα με τα ονόματα των αδικοχαμένων παλληκαριών.
Μετά το μνημόσυνο, γίνονταν προσκλητήριο απόντων από τα μέλη του συλλόγου Καταδρομέων σε ατμόσφαιρα βαθιάς συγκίνησης. Σχεδόν κανείς δεν μπορεί να συγκρατήσει τα δάκρυα του που κυλούν για τον άδικο χαμό των παλικαριών, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν Καβαλιώτες.
Ας είναι ελαφρύ το χώμα που τους σκεπάζει. Η ευχή όλων είναι να μην ξεχαστούν αυτοί οι ήρωες που έπεσαν για την Πατρίδα.
Οι φωτογραφίες είναι από μοιραίο ελικόπτερο, το μνημείο που υπάρχει στην ορεινή περιοχή της Δράμας αλλά και αυτό που υπάρχει στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα . Μνημείο υπάρχει και στην περιοχή της Ιχθυόσκαλας Καβάλας όπως και στο Δήμο Νεάπολης στη Θεσσαλονίκη.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en