Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

12 ερωτήσεις και απαντήσεις για την Ακτή Καλαμίτσας

*Του Κωστή Σιμιτσή

1. Δεν εξαντλήθηκε το θέμα;

Δυστυχώς όχι. Ακούγονται τερατολογίες, που ξεπερνούν κατά πολύ τα συνήθως ακραία όρια του αντιπολιτευτικού λόγου στην πόλη μας. Εφόσον το θέμα ανάγεται ιστορικά και στην εποχή της δικής μου θητείας ως δημάρχου Καβάλας, οφείλω να μοιραστώ με τους δημότες όσα γνωρίζω για αυτό.

2. Ποιος έχτισε τις κτιριακές εγκαταστάσεις στην ακτή Καλαμίτσας;

Ο ιδιοκτήτης φυσικά, γύρω στο 1970. Ήταν ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) και τα κτίρια αντανακλούν το όραμα της τουριστικής ανάπτυξης που είχε η χώρα μας την εποχή εκείνη. Ούτε ο τότε δήμαρχος Ε. Ευαγγελίου ούτε όσοι τον διαδέχτηκαν ισχυρίστηκαν ποτέ πως οι εγκαταστάσεις χτίστηκαν σε δημοτικό ακίνητο.

3. Πώς έγινε ιδιοκτήτης ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού;

Αρχικά το ακίνητο ανήκε στο Ελληνικό Δημόσιο. Με τα ΝΔ 180/1946 και 4109/1960 η διαχείριση όλων των τουριστικών ακινήτων του Δημοσίου είχε ανατεθεί στον ΕΟΤ. Με το ΒΔ 677/1969 η παραλία Καλαμίτσας χαρακτηρίστηκε Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα, οπότε η διαχείρισή της ανατέθηκε στον ΕΟΤ με την ΚΥΑ 88920/1969 (Υπουργών Συντονισμού και Οικονομικών). Τέλος, με τη ρητή διάταξη του άρθ. 22 §2 του Ν. 2819/2000 όλα τα Τουριστικά Δημόσια Κτήματα, άρα και η Καλαμίτσα, «εκτός από τον αιγιαλό» παραχωρήθηκαν κατά πλήρη κυριότητα στον ΕΟΤ.

4. Και η ΕΤΑΔ ΑΕ πού εμπλέκεται;

Η «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ» ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, έχει όλα τα προνόμια του Δημοσίου και λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Δυνάμει του άρθ. 196 § 4 του Ν. 4389/2016 απέκτησε την κυριότητα όλων των ακινήτων του ΕΟΤ (μέχρι τότε είχε μόνο τη διαχείρισή τους, σύμφωνα με τον Ν. 2636/1998). Γιαυτό και όλες οι διαπραγματεύσεις των δημάρχων αυτής της περιόδου, της κ.Τσανάκα και του κ. Μουριάδη, γίνονται με την ΕΤΑΔ. Για αυτό και στηνκτηματολογική διαφορά με τον Δήμο Καβάλας ενάγουσα είναι η ΕΤΑΔ.

5. Για ποια κτηματολογική διαφορά μιλάμε;

Το Κτηματολογικό Γραφείο της Καβάλας άρχισε να λειτουργεί το 2005. Η δημοτική αρχή εκείνης της εποχής δήλωσε την Καλαμίτσα ως δημοτικό ακίνητο χωρίς ποτέ να ενημερώσει για την πρωτοβουλία αυτή. Πρόκειται για εσφαλμένη εγγραφή, σκόπιμη ή κατά λάθος. Όμως δεν είναι η μοναδική. Ούτε είναι παράξενη. Χιλιάδες υποθέσεις που αφορούν λάθη στο Κτηματολόγιο δικάζονται σε όλη τη χώρα. Είναι τόσο πολλές, ώστε η κυβέρνηση εισήγαγε τον θεσμό του Κτηματολογικού Διαμεσολαβητή για να περιοριστεί η υπερφόρτωση των δικαστηρίων με παρόμοιες αγωγές. Συνεπώς το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤΑΔ, σύμφωνα με το άρθ. 196 § 8 του Ν. 4389/2016, ήταν υποχρεωμένο να ασκήσει αγωγή εναντίον του Δήμου για να διαφυλάξει τα συμφέροντα του Δημοσίου.

6. Ποια ήταν η έκβαση της δίκης για την Καλαμίτσα;

Η αγωγή δικάστηκε και το αποτέλεσμά της ήταν αυτονόητο: αναγνωρίστηκε πως η κυριότητα ανήκει στην εταιρία του Δημοσίου και όχι στον Δήμο (Πολυμελές Πρωτοδικείο Καβάλας 48/2021). Ο Δήμος δεν είχε και δεν μπορούσε να έχει κάποιο επιχείρημα ότι τάχα απέκτησε την κυριότητα με άλλους τρόπους. Υπό αυτή την έννοια, αν ο Δήμος ασκήσει έφεση, απλώς θα επιβαρυνθεί με πρόσθετα δικαστικά έξοδα ενώ δεν θα μπορεί να διενεργήσει οποιαδήποτε ανάπλαση και ανάδειξη της ακτής για περισσότερα από δύο χρόνια. Κινδυνεύει και με πρόστιμο από το δικαστήριο, λόγω άσκησης προφανώς αβάσιμου ένδικου μέσου (άρθ. 205 Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας).

7. Κάτι ειπώθηκε για «χρησικτησία».

Όσοι μίλησαν για χρησικτησία μάλλον πρέπει να ξαναδιαβάσουν νομικά. Η χρησικτησία δεν επιτρέπεται σε βάρος ακινήτων του Δημοσίου. Υπάρχει βέβαια η εξαίρεση του άρθ. 4 του Ν. 3127/2003, όμως αυτή επιτρέπει τη χρησικτησία υπό ορισμένες αυστηρές προϋποθέσεις. Εν προκειμένω, θα έπρεπε στο επίδικο ακίνητο, που έχει έκταση περίπου 13 στρέμματα, «να υφίσταται κατά την 31.12.2002 κτίσμα που καλύπτει ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) του ισχύοντος συντελεστή δόμησης στην περιοχή». Τα ισόγεια κτίσματα της ακτής δεν καλύπτουν αυτό το ποσοστό.

8. Ναι, αλλά ο Δήμος Καβάλας κατείχε για πολλά χρόνια την ακτή.

Κατείχε λόγω παραχώρησης κατά χρήση από το Δημόσιο. Δεν κατείχε «διανοία κυρίου», όπως απαιτεί ο Αστικός Κώδικας για τη θεμελίωση της χρησικτησίας. Την παραχώρηση είχε ζητήσει από τον ΕΟΤ το Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας με την ομόφωνη απόφαση 260/1985, όπου αναφέρεται πως οι τότε σύμβουλοι αποδέχθηκαν το αποτέλεσμα των προφορικών συνεννοήσεων του δημάρχου Ε. Αθανασιάδη με τη διοίκηση του ΕΟΤ. Το αίτημα έγινε δεκτό πρώτα με την ΚΥΑ 533074/1985 (Υπουργών Οικονομίας, Οικονομικών, Εσωτερικών) και στη συνέχεια με την απόφαση 535504/1985 του ΓΓ του ΕΟΤ, «με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση της ακτής». Η παραχώρηση ίσχυσε για 30 έτη και έληξε τον Οκτώβρη του 2015.

9. Άρα εξαρχής ο Δήμος Καβάλας αναγνώρισε την κυριότητα του Δημοσίου και του ΕΟΤ.

Όχι μόνον εξαρχής αλλά και αργότερα, με ενέργειες που διερμήνευαν τη θέληση των Καβαλιωτών για παράταση της παραχώρησης. Έτσι, με τα έγγραφα 11032/2013, που υπέγραψα εγώ ως δήμαρχος, και 14584/2013, που υπέγραψε ο τότε αντιδήμαρχος Θ. Μουριάδης, ενημερώσαμε την ΕΤΑΔ, ως διαχειρίστρια της περιουσίας του ΕΟΤ, σχετικά με την προτεινόμενη νέα χάραξη του αιγιαλού για τις δικές της ενέργειες. Με το έγγραφο 24882/23.10.2014 ο τότε αντιδήμαρχος Φ. Φιλιππίδης με εντολή της δημάρχου κ. Τσανάκα ενημέρωσε εκ νέου την ΕΤΑΔ και υπέβαλε αίτημα παράτασης της παραχώρησης. Με το έγγραφο 28778/1.9.2015 η δήμαρχος κ. Τσανάκα επανέλαβε το αίτημα για την παράταση της παραχώρησης. Τέλος, το Δημοτικό Συμβούλιο υιοθέτησε την εισήγηση της κ. Τσανάκα με τη σχεδόν παμψηφεί απόφαση 261/2016 για την παραχώρηση. Υπερθεμάτισαν οι κ.κ. Βέρρος και Παπαδόπουλος λέγοντας «καλή η λαϊκή πλαζ, ναι στην παραχώρηση κλπ» και μειοψήφησε ο κ. Ποτόλιας. Άρα δεν υφίσταται θέμα νομής «διανοία κυρίου».

10. Καλά λοιπόν. Έκανε αγωγή η ΕΤΑΔ, κέρδισε τη δίκη αλλά το  δικαστήριο αναγνώρισε τον ΕΟΤ ως ιδιοκτήτη. Τι μπέρδεμα! Μα πόσο άχρηστοι είναι όλοι αυτοί οι νομικοί…

Όλοι οι νομικοί στη συγκεκριμένη δίκη, δικαστές και δικηγόροι, έκαναν πολύ καλά τη δουλειά τους. Αντικείμενο της δίκης ήταν ποιος είχε δικαίωμα να εγγραφεί ως ιδιοκτήτης το 2005, όταν ξεκίνησε η λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου της Καβάλας. Άρα σωστά διατάχθηκε η εγγραφή του ΕΟΤ στο Κτηματολόγιο, αφού αυτός ήταν ιδιοκτήτης το 2005. Η ΕΤΑΔ θα εγγραφεί στη συνέχεια αυτοδίκαια λόγω της διαδοχής εκ του νόμου, με χρόνο εγγραφής το 2016.

11. Η νέα χάραξη του αιγιαλού για ποιο λόγο έγινε τελικά; Μήπως ήταν πιο συμφέρον για τον Δήμο Καβάλας να παραμείνει η παλιά γραμμή του αιγιαλού;

Ενώ για το ζήτημα αυτό δόθηκαν πριν από καιρό οι δέουσες απαντήσεις, επανήλθε λόγω του ιδιοκτησιακού της Καλαμίτσας αλλά με διαστροφικό τρόπο.

Ας το ξαναδούμε λοιπόν. Η παλιά γραμμή του αιγιαλού είχε δύο σφάλματα:

έφτανε μέχρι τη βόρεια πλευρά του δρόμου σχεδόν σε όλο το μήκος του και δεν έπαιρνε υπόψη την ύπαρξη του λιμενίσκου στο ξενοδοχείο Lucy. Συνεπώς όλα τα κτίρια και οι εγκαταστάσεις της ακτής ήταν αυθαίρετα και παράνομα. Όχι μονάχα δεν μπορούσαν να νομιμοποιηθούν αλλά έπρεπε κιόλας να κατεδαφιστούν, όπως συνέβη με το κτίριο του «Αχιλλέα» στο Περιγιάλι. Με την καινούργια χάραξη σώθηκαν τα κτίρια και παρέμεινε ζωντανή η ελπίδα της αξιοποίησης της ακτής και της τουριστικής ανάπτυξης με ποιότητα και προς όφελος των Καβαλιωτών.

12. Τελικά γιατί αυτός ο μεγάλος πόνος;

Ο Θόδωρος Μουριάδης σήμερα, η Δήμητρα Τσανάκα πριν από αυτόν και όλοι εμείς οι παλιότεροι γνωρίζουμε πολύ καλά πόσο αγαπητή είναι αυτή η παραλία σε όλους τους Καβαλιώτες. Η αξιοποίησή της είναι αυτονόητη για τους περισσότερους από εμάς. Κάποιοι, πολύ λίγοι ευτυχώς, δεν επιθυμούν αυτή την εξέλιξη. Οι λόγοι είναι προφανείς!

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en