Quantcast
Connect with us

AUTOMOTO

Ό,τι πρέπει να γνωρίζεις για τα ανθρακονήματα

Το υλικό των ονείρων κάθε petrolhead. Η γκρι/μαύρη φαντασίωση κάθε κολλημένου. Ανθρακονήματα. Carbon Fiber.Carbon Fiber Reinforced Polymer για την ακρίβεια.

Ένα υλικό που ψηφίστηκε από την National Academy of Engineering ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του 20ου αιώνα αλλά και ένα υλικό που μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως από την βιομηχανία αυτοκινήτου. Τι είναι όμως; Γιατί είναι τόσο καλό; Είναι ένα ή υπάρχουν διαφορετικοί τύποι; Όλα αυτά και άλλα πολλά, ελπίζω να απαντήσω σε αυτό το άρθρο. Γιατί ενώ τα ανθρακονήματα είναι ένα υλικό που χωρίς αμφιβολία θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον λόγω της ευρύτερης κυκλοφορίας του, η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε πολλά γι’ αυτό.

DSC_0824

Πρώτα απ’ όλα, τι είναι οι ίνες άνθρακα; Είναι ένα συνθετικό υλικό. Με πολύ απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι είναι ένα υλικό που αποτελείται από δύο ή περισσότερα διακριτά μέρη, ούτως ώστε να έχει σημαντικά καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά από τα επιμέρους συστατικά του! Οι ίνες άνθρακα ειδικότερα, κατασκευάζονται πολυμερικές ίνες πολυακρυλονιτριλίου (PAN), ίνες τεχνητής μέταξας (rayon) ή  πίσσα. Οι ίνες PAN, που σημειωτέον ότι είναι η πιο δημοφιλής πρώτη ύλη για ίνες άνθρακα αυτή τη στιγμή, κατασκευάζονται σε τρία στάδια, με διαδοχικές φάσης θερμικής και χημικής επεξεργασίας που ξεκινά από την οξείδωση τους σε χαμηλή θερμοκρασία (100-200ο C) και καταλήγει στην γραφιτίαση που συμβαίνει σε θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν τους 2500-3000ο C. Υπόψιν, μιλάμε για τις ίνες άνθρακα. Αυτές συνδυάζονται στη συνέχεια με την εποξική ρητίνη για να δημιουργηθούν αυτό που ονομάζουμε απλοϊκά “ανθρακονήματα” – το συνθετικό υλικό. Μόνο και μόνο από τις 2 γραμμές που έγραψα για την παραγωγή των ινών άνθρακα, μπορείς να καταλάβεις γιατί το κόστος των ανθρακονημάτων είναι τόσο υψηλό!

Η ιστορία των ινών άνθρακα, ξεκινά από τα τέλη του 19ου αιώνα! Ναι, τόσο πίσω! Ο Thomas Edison ήταν αυτός που χρησιμοποίησε ίνες άνθρακα στους πρώτους λαμπτήρες πυράκτωσης όμως αυτές που χρησιμοποίησε ο Edison δεν έχουν καμία σχέση με τα ανθρακονήματα όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Για να μπούμε στην σύγχρονη εποχή των ανθρακονημάτων, πρέπει να κάνουμε fast forward αρκετά χρόνια – συγκεκριμένα, μέχρι το 1958, όταν ο Roger Bacon παρουσίασε στον κόσμο τις πρώτες ίνες άνθρακα “υψηλών επιδόσεων”. Αν θέλουμε να εστιάσουμε στα αυτοκίνητα, το “Gulf” Ford GT40 του 1968 που χρησιμοποίησε ίνες άνθρακα για να ενισχύσει ορισμένα μέρη του αμαξώματος. Από εκεί και πέρα, η McLaren MP4/1 θεωρείται το πρώτο μονοθέσιο F1 με ανθρακονημάτινο monocoque ενώ η McLaren F1 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ανθρακονημάτινο monocoque.

Το να αναφερόμαστε όμως στα “ανθρακονήματα” λες και μιλάμε μόνο για έναν “τύπο” ανθρακονημάτων, είναι λάθος. Η λέξη ανθρακόνημα θα μπορούσε να συγκριθεί με την λέξη κράμα όσον αφορά στην ασάφεια. Ναι, σου δίνει μία γενική ιδέα για το υλικό, αλλά δεν παρέχει επιπλέον πληροφορίες. Δεν σου λέει για παράδειγμα αν οι ίνες άνθρακα είναι 1K, 2K, 6K, 24K κ.ο.κ. (εννοώντας x χιλιάδες ίνες άνθρακα σε κάθε δεσμίδα). Δεν είναι όλα τα ανθρακονήματα ίδια. Δύο σημαντικοί παράγοντες για παράδειγμα, είναι το μέτρο και η αντοχή εφελκυσμού. Η λέξη “ανθρακονήματα” δεν σου λέει αν το τελικό προϊόν σχηματίστηκε από ίνες Ultra-High Modulus (UHM) ή High Modulus ή αν θέλουμε να περιπλέξουμε τα πράγματα, HT (Low Modulus and High Tensile). Και ακόμα, είμαστε επί της ουσίας στην πρώτη ύλη…

Από εκεί και πέρα, αυτή ακριβώς η πρώτη ύλη θα “πλεχθεί” σε ύφασμα και η λέξη ανθρακονήματα δεν σου περιγράφει την πλέξη. Άλλες οι ιδιότητες της unidirectional πλέξης και άλλες της biredictional. Στην unidirectional, οι ίνες πλέκονται η μία παράλληλα με την άλλη με ορισμένες κάθετες στην πλέξη ίνες αποκλειστικά και μόνο για να ευθυγραμμίζονται οι κύριες ίνες. Αυτού του είδους η πλέξη προσφέρει κορυφαία αντοχή σε εφελκυσμό αλλά μόνο στην κατεύθυνση των ινών. Προς οποιαδήποτε άλλη κατεύθυνση, όχι και τόσο! Από την άλλη, η bidirectional πλέξη, έχει τις ίνες κάθετες η μία στην άλλη ώστε η αντοχή σε εφελκυσμό να είναι –περίπου– η ίδια σε δύο άξονες. Ακόμα και αυτή όμως, έχει υποκατηγορίες. Μπορεί η πλέξη να είναι 2/2 Twill ή απλή… ανάλογα με την χρήση του εξαρτήματος που θα κατασκευαστεί από ανθρακονήματα, χρησιμοποιείται “διαφορετικό” υλικό. Πολλές φορές όμως, τοποθετούνται πολλαπλά στρώματα unidirectional ή/και birectional υφασμάτων σε ενδιάμεσες γωνίες για να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή κάλυψη.

Και ακόμα δεν έχουμε πιάσει το έτερον ήμισυ των CFRP… την ρητίνη! Γιατί αν το τελικό προϊόν που ονομάζουμε ανθρακονήματα είναι το μπετόν αρμέ, τότε οι ίνες άνθρακα είναι ο οπλισμός και η ρητίνη το σκυρόδεμα! Είναι αυτή που θα “δέσει” το ύφασμα στο επιθυμητό σχήμα και θα δώσει το τελικό αποτέλεσμα. Δύο είναι οι ρητίνες που χρησιμοποιούνται ευρέως στην κατασκευή ανθρακονημάτων και όπως φαντάζεσαι, κάθε μία επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα του CFRP. Η πρώτη κατηγορία, είναι αυτή των πολυεστερικών ρητίνων. Φθηνότερες και πιο εύχρηστες και γι’ αυτό κάποιοι τις προτιμούν. Όμως οι πολυεστερικές ρητίνες είναι λιγότερο εύκαμπτες όταν στερεοποιηθούν. Απαιτείται μεγαλύτερη ποσότητα ρητίνης, κάτι που οδηγεί σε βαρύτερο τελικό προϊόν. Σε βάθος χρόνου, η ρητίνη θα συρρικνωθεί –έστω και ελάχιστα– και θα αλλάξει το σχήμα του προϊόντος και τέλος, δεν η συγκεκριμένη κατηγορία δεν παρέχει κανενός είδους προστασία από τις υπεριώδεις ακτινοβολίες. Από την άλλη, υπάρχουν οι εποξικές ρητίνες… ή όπως ισχυρίζονται πολλοί, η μοναδική σωστή κατηγορία. Οι εποξικές ρητίνες είναι πολύ πιο εύκαμπτες, δεν συρρικνώνονται, προσφέρουν τελικό προϊόν με σαφώς καλύτερη εμφάνιση και προστατεύουν το τελικό προϊόν από τις υπεριώδεις ακτινοβολίες. Σε γενικές γραμμές και χωρίς να μπαίνουμε σε λεπτομέρειες, οι εποξικές ρητίνες είναι αντικειμενικά και τεκμηριωμένα καλύτερες από τις πολυεστερικές με τις τελευταίες να χρησιμοποιούνται κατά κανόνα σε υποδεέστερα ή/και φθηνότερα προϊόντα.

overlaid12

Έχουμε το ύφασμα, έχουμε τη ρητίνη, έχουμε τον όποιο καταλύτη με τον οποίο δεν θα ασχοληθούμε καθόλου και το καλούπι, οπότε πάμε να κάνουμε κάτι. Πάμε να δημιουργήσουμε ένα CFRP εξάρτημα. Πώς; Καλή ερώτηση. Υπάρχουν πολλές μέθοδοι. Πάρα πολλές μέθοδοι που για να τις αναλύσουμε σε αυτό το κείμενο, θα μας πάρει μέχρι την άλλη εβδομάδα… Να εστιάσουμε σε κάποιες για να μην χαθεί εντελώς η μπάλα και μετά ποιος τρέχει να την μαζέψει. Η πρώτη μέθοδος, είναι η πατροπαράδοτη: με το χέρι! “Στεγνά” ή prepreg στρώματα ανθρακονημάτων –prepreg είναι τα ανθρακονήματα που έρχονται έτοιμα με τη ρητίνη τους– στρώνονται με το χέρι. Στην πρώτη περίπτωση υφάσματος, τοποθετείται και η ρητίνη και αφήνονται να στερεοποιηθούν. Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε θερμοκρασία δωματίου, είτε αν μιλάμε για high-end εξαρτήματα, σε κλιβάνους υπό κενό. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία πρόοδος στην OOA –out-of-autoclave– μέθοδο με την εξέλιξη νέων ρητινών που στερεοποιούνται χωρίς να απαιτούν κενό, σε υψηλές θερμοκρασίες ή ακόμα και σε θερμοκρασία δωματίου.

rt-resin-transfer-mold

Η δεύτερη μέθοδος ονομάζεται RTM –resin transfer molding. Σε ένα κλειστό καλούπι, τοποθετούνται τα ανθρακονήματα και στη συνέχεια, υπό χαμηλή έως μέση πίεση, διοχετεύεται η ρητίνη που για την συγκεκριμένη περίπτωση, αποτελείται από δύο μέρη που αναμιγνύονται ακριβώς πριν την είσοδο στο καλούπι. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιεί φθηνότερα υλικά, δεν απαιτεί την ύπαρξη κλίβανου ούτε ώρες χειρονακτικής εργασίας ενώ σχετικά πρόσφατες εξελίξεις όπως το HP-RTM –high pressure resin transfer molding- μπορούν να οδηγήσουν σε μαζικότερη και φθηνότερη παραγωγή εξαρτημάτων για αυτοκίνητα.

12041_16272_ACT

Η τρίτη μέθοδος, λέγεται SMC –sheet molding compound. Είναι μία μέθοδος για μαζική παραγωγή που χρησιμοποιεί όμως πανάκριβα μεταλλικά καλούπια. Επί της ουσίας, κομμένες ίνες άνθρακα αναμιγνύονται με την ρητίνη. Σκέψου κάτι σαν μία high-tech εκδοχή του παπιέ μασέ. Από αυτό το μίγμα, δημιουργείται ένα “φύλλο” το οποίο πηγαίνει στα καλούπια όπου και στερεοποιείται υπό σχετικά υψηλή θερμοκρασία και πολύ υψηλή πίεση. Σαν κατασκευή, δεν απέχει πολύ από το “σταμπάρισμα” μεταλλικών εξαρτημάτων και γι’ αυτό –αν περιοριστεί το κόστος και βρεθούν λύσεις για κάποια εγγενή προβλήματα του τελικού προϊόντος- είναι μία μέθοδος που εξετάζεται σοβαρά για την μαζική παραγωγή CFRP εξαρτημάτων που δεν υποβάλλονται σε υψηλά φορτία. Γιατί η SMC μέθοδος δεν δίνει εξαρτήματα με την ακαμψία και την αντοχή εξαρτημάτων που κατασκευάστηκαν με το χέρι από prepreg ανθρακονήματα ή εξαρτημάτων που προέκυψαν από RTM.

Πριν ολοκληρώσω, αξίζει μία αναφορά στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανθρακονημάτων. Τα πλεονεκτήματα είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστά. Πρώτα απ’ όλα, η ακαμψία του και η δύναμη του ανά μονάδα βάρους είναι σημαντικά μεγαλύτερες από αυτές του αλουμινίου ή του ατσαλιού. Επομένως απαιτείται λιγότερο υλικό για να επιτευχθούν τα ίδια νούμερα. Δεύτερον, τα ανθρακονήματα είναι παραμετροποιήσιμα. Μέσα από την κατασκευή τους, μπορούμε να επιλέξουμε την θερμική τους αγωγιμότητα για παράδειγμα, όπως μας βολεύει. Έπειτα, είναι χημικά αδρανή, έχουν πολύ καλά χαρακτηριστικά μηχανικής κόπωσης, δεν διαβρώνονται εύκολα και δεν μεταβάλλουν το μέγεθος τους ιδιαίτερα κατά την έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες. Όμως, είναι ακριβά και ανάλογα με την πλέξη τους, μπορεί να είναι εύθραυστα.

8-carbon-fiber-koenigsegg-one-1-goodwood-fos-rear-wing

Νομίζω τελείωσα. Δεν ήμουν πολύ τεχνικός αλλά πώς θα μπορούσα άλλωστε σε ένα άρθρο των 1.500 λέξεων όταν για να αναλύσεις πλήρως ένα συνθετικό υλικό όπως το CFRP χρειάζεσαι σελίδες επί σελίδων. Όμως, ελπίζω να σου έδωσα μία ιδέα του τι εστί CFRP. Ελπίζω να κατάλαβες γιατί είναι ακριβά και ακόμα σημαντικότερα, ελπίζω να κατάλαβες γιατί υπάρχει διαφοροποίηση στην τιμή των ανθρακονημάτων. Όπως έχουν τώρα τα πράγματα, δεν υπάρχει καλό και φθηνό. Υπάρχει καλό και ακριβό ή φθηνό και υποδεέστερο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται και η μέθοδος κατασκευής παίζουν τεράστιο ρόλο τόσο στην ποιότητα του προϊόντος όσο και στο κόστος του. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι. Στο εγγύς μέλλον, υπολογίζεται πως το κόστος των ανθρακονημάτων ίσως πλησιάσει αυτό του αλουμινίου ή του ατσαλιού. Οι διαρκείς πρόοδοι στον τομέα των συνθετικών υλικών, στην παραγωγή τους, στα επιμέρους συστατικά τους κ.α. θα φέρουν την πτώση των τιμών και αργά ή γρήγορα, τα ανθρακονήματα θα περάσουν σε ευρεία παραγωγή. Μέχρι τότε, μπορούμε να ονειρευόμαστε!

autoblog.gr

Click to comment

Απάντηση

AUTOMOTO

Έρχονται φωτοβολταϊκά και για μπαλκόνια…..

Από τα φωτοβολταϊκά στις ταράτσες, η startup Solartech Solutions Srl με έδρα την Ιταλία αναπτύσσει νέες ηλιακές μονάδες κατάλληλες για πιο χαμηλούς ορόφους κτιρίων , ακόμα και μπαλκόνια και βεράντες. «Η μονάδα μπορεί να εγκατασταθεί σε λιγότερο από 10 λεπτά», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στο περιοδικό pv.

« Το πάνελ 350 W αποτελείται από 60 υψηλής απόδοσης πλήρως μαύρες κυψέλες M6 TOPCon και παράγεται στο εργοστάσιό μας στο Tolmezzo, στη βόρεια ιταλική επαρχία Udine». Οι συγκεκριμένες μονάδες iCarus διαστάσεις 165 mm x 197 mm x 31 mm και ζυγίζουν 7,6 kg. Δεν χρησιμοποιούν γυαλί και στις δύο πλευρές και καλύπτονται από ένα αντιανακλαστικό και αντιχαρακτικό σύνθετο υλικό.

Τα νέα προϊόντα διαθέτουν κουτιά διακλάδωσης IP68 και συνοδεύονται από 25 χρόνια εγγύηση απόδοσης και πενταετή εγγύηση προϊόντος.  «Η φιλική προς το χρήστη εφαρμογή μας σάς επιτρέπει να παρακολουθείτε την καθημερινή παραγωγή και να παρακολουθείτε τις αποταμιεύσεις σας», τόνισε εκπρόσωπος της εταιρείας. Η Fly Solartech Solutions Srl εδρεύει στο San Daniele del Friuli ,της Ιταλία;. Αυτή τη στιγμή κατέχει και λειτουργεί ένα εργοστάσιο ισχύος 40 MW στο Tolmezzo. Προσφέρει επίσης ελαφριά κυλινδρικά ηλιακά πάνελ που μπορούν να ενσωματωθούν σε φωτοβολταϊκούς στύλους φωτισμού δρόμου διαφορετικών μεγεθών.

energymag.gr

Continue Reading

AUTOMOTO

Ηλεκτρονικό «μάτι» της ΑΑΔΕ σε ανασφάλιστα οχήματα | Θα εντοπίζει και τα αυτοκίνητα δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ

Τρεις ανατροπές στο καθεστώς των οχημάτων έρχονται φέτος με την καθιέρωση νέου συστήματος βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας που προβλέπει την εφαρμογή κλιμακωτού προστίμου σε περίπτωση εκπρόθεσμης εξόφλησής τους αλλά και την ενεργοποίηση ενός μόνιμου αυτόματου μηχανισμού εντοπισμού των οχημάτων τα οποία κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς να είναι ασφαλισμένα ή και να έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο.

Οι παρεμβάσεις στο καθεστώς των οχημάτων περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το 2024 και αφορούν:

  1. Ανασφάλιστα οχήματα. Στα σκαριά βρίσκεται ένα νέο αυτόματο σύστημα ελέγχου και εντοπισμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα χωρίς να είναι ασφαλισμένα. Μέσω μιας νέας πλατφόρμας η ΑΑΔΕ θα ελέγχει και θα εντοπίσει τα ανασφάλιστα οχήματα και θα επιβάλλει τα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες τους. Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του Υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων. Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα λάβουν «ραβασάκι» με το οποίο θα ενημερώνονται ότι το όχημά τους εντοπίστηκε να μην είναι ασφαλισμένο και θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο με τη μορφή παραβόλου έως 250 ευρώ το οποίο θα πρέπει να καταβάλουν για να ασφαλίσουν στη συνέχεια το όχημά τους. Όσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
  2. Τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ. Μέσω του μόνιμου μηχανισμού ελέγχου για τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Στους οδηγούς που αδιαφορούν και θα εντοπιστούν μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ.
  3. Πρόστιμα για εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Σχεδιάζονται αλλαγές στο σύστημα βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας με βασικότερη την επιβολή κλιμακωτού προστίμου σε περίπτωση εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών. Σήμερα το πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ακόμα και εάν η πληρωμή των τελών καθυστερήσει κατά μια ημέρα. Με το νέο σύστημα το πρόστιμο θα κλιμακώνεται ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης εξόφλησης των τελών. Οσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά την λήξη της προθεσμίας τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο. Το μέτρο αυτό αναμένεται να εφαρμοστεί για τα τέλη κυκλοφορίας του 2025 τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν μέχρι το τέλος του έτους. Για το 2024, οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν το περιθώριο εμπρόθεσμης εξόφλησης των τελών κυκλοφορίας έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024.

Continue Reading

AUTOMOTO

Μόνο έτσι γλιτώνετε τα Τέλη Κυκλοφορίας 2024

Η ΑΑΔΕ παρέχει σχετικές οδηγίες σχετικά με την διαδικασία online κατάθεσης ή άρσης των πινακίδων κυκλοφορίας.

Μόνο ένας τρόπος υπάρχει για να γλιτώσει κάποιος ιδιοκτήτης αυτοκινήτου ή δίκυκλου από την καταβολή των Τελών Κυκλοφορίας 2024 και αυτός περιλαμβάνει την ψηφιακή ακινησία του οχήματος. Μόνο με αυτό τον τρόπο ο ιδιοκτήτης είναι καλυμμένος και δεν χρειάζεται να πληρώσει τα Τέλη Κυκλοφορίας ενώ αν θέλει να κινήσει το όχημά του εντός της επόμενης χρονιάς καταβάλλοντας αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας (ανάλογα με τους μήνες κυκλοφορίας του οχήματος) τότε θα πρέπει να περιμένει να δημοσιευθεί η σχετική τροποποιητική νομοθεσία.

Επίσης αν κάποιος προβεί σε ψηφιακή ακινησία του οχήματός του και οι Αρχές διαπιστώσουν ότι το κινεί παράνομα τότε το πρόστιμο ορίζεται στις 10.000 ευρώ ενώ παράλληλα ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει και το διπλάσιο ποσό των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.

Σχετικά πάντως με την ψηφιακή ακινησία των οχημάτων η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παρέχει τις σχετικές οδηγίες με την μορφή ερωτήσεων – απαντήσεων.

Θέλω να θέσω το όχημα μου σε ψηφιακή ακινησία. Ποιές είναι οι ενέργειές μου;

Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (www.gov.gr) και ειδικότερα στην πλατφόρμα myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.

Επιλέγετε «Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία» όπου καταχωρείτε ή επιλέγετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία.

Καταχωρείτε τα στοιχεία της διεύθυνσης ακινητοποίησης του οχήματος, δηλαδή τον ταχ.κωδ. της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.

Επίσης δηλώνετε υπεύθυνα ότι ο χώρος στάθμευσης είναι, είτε ιδιόκτητος, είτε ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.

Υποβάλετε την αίτησή σας και εφόσον είστε μοναδικός ιδιοκτήτης, το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία.

Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται στην προσωποποιημένη πληροφόρηση για το αίτημα σας, το οποίο, με αντίστοιχη της προαναφερθείσας διαδικασίας, θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Είναι δυνατή η θέση σε ψηφιακή ακινησία οποιουδήποτε οχήματος, ανεξάρτητα κατηγορίας και χρήσης;

Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ., τα οποία βρίσκονται «σε κίνηση» και ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.

Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες θα πρέπει να απευθυνθώ στη Δ.Ο.Υ για να δηλώσω την ακινησία του οχήματος μου;

Στις παρακάτω περιπτώσεις η ακινησία δηλώνεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.:

(α) Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος

(β) Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό

(γ) Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί

(δ) Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού

(ε) Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή

(στ) Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση

(ζ) Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας

(η) Πλειστηριασμού του οχήματος

(θ) Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου

(ι) Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).

(ζ) Θανάτου του ιδιοκτήτη του οχήματος, όπου η ακινησία δηλώνετε από τους κληρονόμους του (εφόσον δεν έχει εκδοθεί ακόμα άδεια κυκλοφορίας στο όνομά τους), στη ΔΟΥ του θανόντος.

Εάν θέλω να κάνω άρση της ψηφιακής ακινησίας, ποιες είναι οι ενέργειές μου;

Με την ίδια διαδικασία που περιγράφεται στην ερώτηση με α/α 1 εισέρχεστε στην πλατφόρμα και επιλέγετε το όχημα που βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία. Για την άρση αυτής απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους, η ασφαλιστική κάλυψη της κυκλοφορίας του οχήματος κατά την ημερομηνία και η υποβολή του αιτήματος. Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ελέγχονται από το σύστημα κατά τη διαδικασία υποβολής του αιτήματος και εφόσον έχουν υλοποιηθεί μπορείτε να υποβάλετε το αίτημά σας με το πάτημα του κουμπιού «Υποβολή αιτήματος» που βρίσκεται στο κάτω μέρος της οθόνης.

Προσοχή η πληρωμή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας απαιτείται για τη μεταβίβαση του οχήματος, την εξαγωγή του από την Ελλάδα, καθώς και για την επαναταξινόμηση του οχήματος στην Ελλάδα.

Εάν θέλω να κάνω άρση ψηφιακής ακινησίας για ορισμένους μήνες εντός του έτους, ποιές είναι οι ενέργειές μου;

Εφόσον υπάρχει νομοθετική ρύθμιση για πληρωμή αναλογικών Τελών Κυκλοφορίας, επιλέγετε πληρωμή μηνιαίων τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τους μήνες που επιθυμείτε να θέσετε το όχημά σας σε κίνηση, ψηφιακά.

Προσοχή το δικαίωμα προσωρινής άρσης ακινησίας με πληρωμή αναλογικών Τελών Κυκλοφορίας (ψηφιακής ή εκούσιας στη Δ.Ο.Υ.) χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους. Εάν επιθυμείτε να κινήσετε το όχημα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από το ήδη επιλεγμένο, εφόσον έχετε ήδη υποβάλλει την αίτηση άρσης ακινησίας, θα πρέπει να καταβάλλετε το υπολειπόμενο ποσό των ετησίων Τελών Κυκλοφορίας.

Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα ή την πρώτη εργάσιμη του επόμενου μήνα, εφόσον η τελευταία μέρα είναι αργία.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

AUTOMOTO

Ό,τι πρέπει να γνωρίζεις για τα ανθρακονήματα

 

Το υλικό των ονείρων κάθε petrolhead. Η γκρι/μαύρη φαντασίωση κάθε κολλημένου. Ανθρακονήματα. Carbon Fiber.Carbon Fiber Reinforced Polymer για την ακρίβεια. Ένα υλικό που ψηφίστηκε από την National Academy of Engineering ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του 20ου αιώνα αλλά και ένα υλικό που μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως από την βιομηχανία αυτοκινήτου. Τι είναι όμως; Γιατί είναι τόσο καλό; Είναι ένα ή υπάρχουν διαφορετικοί τύποι; Όλα αυτά και άλλα πολλά, ελπίζω να απαντήσω σε αυτό το άρθρο. Γιατί ενώ τα ανθρακονήματα είναι ένα υλικό που χωρίς αμφιβολία θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον λόγω της ευρύτερης κυκλοφορίας του, η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε πολλά γι’ αυτό.

 

DSC_0824

Πρώτα απ’ όλα, τι είναι οι ίνες άνθρακα; Είναι ένα συνθετικό υλικό. Με πολύ απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι είναι ένα υλικό που αποτελείται από δύο ή περισσότερα διακριτά μέρη, ούτως ώστε να έχει σημαντικά καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά από τα επιμέρους συστατικά του! Οι ίνες άνθρακα ειδικότερα, κατασκευάζονται πολυμερικές ίνες πολυακρυλονιτριλίου (PAN), ίνες τεχνητής μέταξας (rayon) ή  πίσσα. Οι ίνες PAN, που σημειωτέον ότι είναι η πιο δημοφιλής πρώτη ύλη για ίνες άνθρακα αυτή τη στιγμή, κατασκευάζονται σε τρία στάδια, με διαδοχικές φάσης θερμικής και χημικής επεξεργασίας που ξεκινά από την οξείδωση τους σε χαμηλή θερμοκρασία (100-200ο C) και καταλήγει στην γραφιτίαση που συμβαίνει σε θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν τους 2500-3000ο C. Υπόψιν, μιλάμε για τις ίνες άνθρακα. Αυτές συνδυάζονται στη συνέχεια με την εποξική ρητίνη για να δημιουργηθούν αυτό που ονομάζουμε απλοϊκά “ανθρακονήματα” – το συνθετικό υλικό. Μόνο και μόνο από τις 2 γραμμές που έγραψα για την παραγωγή των ινών άνθρακα, μπορείς να καταλάβεις γιατί το κόστος των ανθρακονημάτων είναι τόσο υψηλό!

Μία ίνα άνθρακα σε σύγκριση με μία ανθρώπινη τρίχα
Μία ίνα άνθρακα σε σύγκριση με μία ανθρώπινη τρίχα

Η ιστορία των ινών άνθρακα, ξεκινά από τα τέλη του 19ου αιώνα! Ναι, τόσο πίσω! Ο Thomas Edison ήταν αυτός που χρησιμοποίησε ίνες άνθρακα στους πρώτους λαμπτήρες πυράκτωσης όμως αυτές που χρησιμοποίησε ο Edison δεν έχουν καμία σχέση με τα ανθρακονήματα όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Για να μπούμε στην σύγχρονη εποχή των ανθρακονημάτων, πρέπει να κάνουμε fast forward αρκετά χρόνια – συγκεκριμένα, μέχρι το 1958, όταν ο Roger Bacon παρουσίασε στον κόσμο τις πρώτες ίνες άνθρακα “υψηλών επιδόσεων”. Αν θέλουμε να εστιάσουμε στα αυτοκίνητα, το “Gulf” Ford GT40 του 1968 που χρησιμοποίησε ίνες άνθρακα για να ενισχύσει ορισμένα μέρη του αμαξώματος. Από εκεί και πέρα, η McLaren MP4/1 θεωρείται το πρώτο μονοθέσιο F1 με ανθρακονημάτινο monocoque ενώ η McLaren F1 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ανθρακονημάτινο monocoque.

Το να αναφερόμαστε όμως στα “ανθρακονήματα” λες και μιλάμε μόνο για έναν “τύπο” ανθρακονημάτων, είναι λάθος. Η λέξη ανθρακόνημα θα μπορούσε να συγκριθεί με την λέξη κράμα όσον αφορά στην ασάφεια. Ναι, σου δίνει μία γενική ιδέα για το υλικό, αλλά δεν παρέχει επιπλέον πληροφορίες. Δεν σου λέει για παράδειγμα αν οι ίνες άνθρακα είναι 1K, 2K, 6K, 24K κ.ο.κ. (εννοώντας x χιλιάδες ίνες άνθρακα σε κάθε δεσμίδα). Δεν είναι όλα τα ανθρακονήματα ίδια. Δύο σημαντικοί παράγοντες για παράδειγμα, είναι το μέτρο και η αντοχή εφελκυσμού. Η λέξη “ανθρακονήματα” δεν σου λέει αν το τελικό προϊόν σχηματίστηκε από ίνες Ultra-High Modulus (UHM) ή High Modulus ή αν θέλουμε να περιπλέξουμε τα πράγματα, HT (Low Modulus and High Tensile). Και ακόμα, είμαστε επί της ουσίας στην πρώτη ύλη…

3383124_orig
Unidirectional στα αριστερά, twill στο κέντρο, plain στα δεξιά

Από εκεί και πέρα, αυτή ακριβώς η πρώτη ύλη θα “πλεχθεί” σε ύφασμα και η λέξη ανθρακονήματα δεν σου περιγράφει την πλέξη. Άλλες οι ιδιότητες της unidirectional πλέξης και άλλες της biredictional. Στην unidirectional, οι ίνες πλέκονται η μία παράλληλα με την άλλη με ορισμένες κάθετες στην πλέξη ίνες αποκλειστικά και μόνο για να ευθυγραμμίζονται οι κύριες ίνες. Αυτού του είδους η πλέξη προσφέρει κορυφαία αντοχή σε εφελκυσμό αλλά μόνο στην κατεύθυνση των ινών. Προς οποιαδήποτε άλλη κατεύθυνση, όχι και τόσο! Από την άλλη, η bidirectional πλέξη, έχει τις ίνες κάθετες η μία στην άλλη ώστε η αντοχή σε εφελκυσμό να είναι –περίπου– η ίδια σε δύο άξονες. Ακόμα και αυτή όμως, έχει υποκατηγορίες. Μπορεί η πλέξη να είναι 2/2 Twill ή απλή… ανάλογα με την χρήση του εξαρτήματος που θα κατασκευαστεί από ανθρακονήματα, χρησιμοποιείται “διαφορετικό” υλικό. Πολλές φορές όμως, τοποθετούνται πολλαπλά στρώματα unidirectional ή/και birectional υφασμάτων σε ενδιάμεσες γωνίες για να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή κάλυψη.

Και ακόμα δεν έχουμε πιάσει το έτερον ήμισυ των CFRP… την ρητίνη! Γιατί αν το τελικό προϊόν που ονομάζουμε ανθρακονήματα είναι το μπετόν αρμέ, τότε οι ίνες άνθρακα είναι ο οπλισμός και η ρητίνη το σκυρόδεμα! Είναι αυτή που θα “δέσει” το ύφασμα στο επιθυμητό σχήμα και θα δώσει το τελικό αποτέλεσμα. Δύο είναι οι ρητίνες που χρησιμοποιούνται ευρέως στην κατασκευή ανθρακονημάτων και όπως φαντάζεσαι, κάθε μία επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα του CFRP. Η πρώτη κατηγορία, είναι αυτή των πολυεστερικών ρητίνων. Φθηνότερες και πιο εύχρηστες και γι’ αυτό κάποιοι τις προτιμούν. Όμως οι πολυεστερικές ρητίνες είναι λιγότερο εύκαμπτες όταν στερεοποιηθούν. Απαιτείται μεγαλύτερη ποσότητα ρητίνης, κάτι που οδηγεί σε βαρύτερο τελικό προϊόν. Σε βάθος χρόνου, η ρητίνη θα συρρικνωθεί –έστω και ελάχιστα– και θα αλλάξει το σχήμα του προϊόντος και τέλος, δεν η συγκεκριμένη κατηγορία δεν παρέχει κανενός είδους προστασία από τις υπεριώδεις ακτινοβολίες. Από την άλλη, υπάρχουν οι εποξικές ρητίνες… ή όπως ισχυρίζονται πολλοί, η μοναδική σωστή κατηγορία. Οι εποξικές ρητίνες είναι πολύ πιο εύκαμπτες, δεν συρρικνώνονται, προσφέρουν τελικό προϊόν με σαφώς καλύτερη εμφάνιση και προστατεύουν το τελικό προϊόν από τις υπεριώδεις ακτινοβολίες. Σε γενικές γραμμές και χωρίς να μπαίνουμε σε λεπτομέρειες, οι εποξικές ρητίνες είναι αντικειμενικά και τεκμηριωμένα καλύτερες από τις πολυεστερικές με τις τελευταίες να χρησιμοποιούνται κατά κανόνα σε υποδεέστερα ή/και φθηνότερα προϊόντα.

overlaid12

Έχουμε το ύφασμα, έχουμε τη ρητίνη, έχουμε τον όποιο καταλύτη με τον οποίο δεν θα ασχοληθούμε καθόλου και το καλούπι, οπότε πάμε να κάνουμε κάτι. Πάμε να δημιουργήσουμε ένα CFRP εξάρτημα. Πώς; Καλή ερώτηση. Υπάρχουν πολλές μέθοδοι. Πάρα πολλές μέθοδοι που για να τις αναλύσουμε σε αυτό το κείμενο, θα μας πάρει μέχρι την άλλη εβδομάδα… Να εστιάσουμε σε κάποιες για να μην χαθεί εντελώς η μπάλα και μετά ποιος τρέχει να την μαζέψει. Η πρώτη μέθοδος, είναι η πατροπαράδοτη: με το χέρι! “Στεγνά” ή prepreg στρώματα ανθρακονημάτων –prepreg είναι τα ανθρακονήματα που έρχονται έτοιμα με τη ρητίνη τους– στρώνονται με το χέρι. Στην πρώτη περίπτωση υφάσματος, τοποθετείται και η ρητίνη και αφήνονται να στερεοποιηθούν. Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε θερμοκρασία δωματίου, είτε αν μιλάμε για high-end εξαρτήματα, σε κλιβάνους υπό κενό. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία πρόοδος στην OOA –out-of-autoclave– μέθοδο με την εξέλιξη νέων ρητινών που στερεοποιούνται χωρίς να απαιτούν κενό, σε υψηλές θερμοκρασίες ή ακόμα και σε θερμοκρασία δωματίου.

rt-resin-transfer-mold

Η δεύτερη μέθοδος ονομάζεται RTM –resin transfer molding. Σε ένα κλειστό καλούπι, τοποθετούνται τα ανθρακονήματα και στη συνέχεια, υπό χαμηλή έως μέση πίεση, διοχετεύεται η ρητίνη που για την συγκεκριμένη περίπτωση, αποτελείται από δύο μέρη που αναμιγνύονται ακριβώς πριν την είσοδο στο καλούπι. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιεί φθηνότερα υλικά, δεν απαιτεί την ύπαρξη κλίβανου ούτε ώρες χειρονακτικής εργασίας ενώ σχετικά πρόσφατες εξελίξεις όπως το HP-RTM –high pressure resin transfer molding- μπορούν να οδηγήσουν σε μαζικότερη και φθηνότερη παραγωγή εξαρτημάτων για αυτοκίνητα.

12041_16272_ACT

Η τρίτη μέθοδος, λέγεται SMC –sheet molding compound. Είναι μία μέθοδος για μαζική παραγωγή που χρησιμοποιεί όμως πανάκριβα μεταλλικά καλούπια. Επί της ουσίας, κομμένες ίνες άνθρακα αναμιγνύονται με την ρητίνη. Σκέψου κάτι σαν μία high-tech εκδοχή του παπιέ μασέ. Από αυτό το μίγμα, δημιουργείται ένα “φύλλο” το οποίο πηγαίνει στα καλούπια όπου και στερεοποιείται υπό σχετικά υψηλή θερμοκρασία και πολύ υψηλή πίεση. Σαν κατασκευή, δεν απέχει πολύ από το “σταμπάρισμα” μεταλλικών εξαρτημάτων και γι’ αυτό –αν περιοριστεί το κόστος και βρεθούν λύσεις για κάποια εγγενή προβλήματα του τελικού προϊόντος- είναι μία μέθοδος που εξετάζεται σοβαρά για την μαζική παραγωγή CFRP εξαρτημάτων που δεν υποβάλλονται σε υψηλά φορτία. Γιατί η SMC μέθοδος δεν δίνει εξαρτήματα με την ακαμψία και την αντοχή εξαρτημάτων που κατασκευάστηκαν με το χέρι από prepreg ανθρακονήματα ή εξαρτημάτων που προέκυψαν από RTM.

Πριν ολοκληρώσω, αξίζει μία αναφορά στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανθρακονημάτων. Τα πλεονεκτήματα είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστά. Πρώτα απ’ όλα, η ακαμψία του και η δύναμη του ανά μονάδα βάρους είναι σημαντικά μεγαλύτερες από αυτές του αλουμινίου ή του ατσαλιού. Επομένως απαιτείται λιγότερο υλικό για να επιτευχθούν τα ίδια νούμερα. Δεύτερον, τα ανθρακονήματα είναι παραμετροποιήσιμα. Μέσα από την κατασκευή τους, μπορούμε να επιλέξουμε την θερμική τους αγωγιμότητα για παράδειγμα, όπως μας βολεύει. Έπειτα, είναι χημικά αδρανή, έχουν πολύ καλά χαρακτηριστικά μηχανικής κόπωσης, δεν διαβρώνονται εύκολα και δεν μεταβάλλουν το μέγεθος τους ιδιαίτερα κατά την έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες. Όμως, είναι ακριβά και ανάλογα με την πλέξη τους, μπορεί να είναι εύθραυστα.

8-carbon-fiber-koenigsegg-one-1-goodwood-fos-rear-wing

Νομίζω τελείωσα. Δεν ήμουν πολύ τεχνικός αλλά πώς θα μπορούσα άλλωστε σε ένα άρθρο των 1.500 λέξεων όταν για να αναλύσεις πλήρως ένα συνθετικό υλικό όπως το CFRP χρειάζεσαι σελίδες επί σελίδων. Όμως, ελπίζω να σου έδωσα μία ιδέα του τι εστί CFRP. Ελπίζω να κατάλαβες γιατί είναι ακριβά και ακόμα σημαντικότερα, ελπίζω να κατάλαβες γιατί υπάρχει διαφοροποίηση στην τιμή των ανθρακονημάτων. Όπως έχουν τώρα τα πράγματα, δεν υπάρχει καλό και φθηνό. Υπάρχει καλό και ακριβό ή φθηνό και υποδεέστερο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται και η μέθοδος κατασκευής παίζουν τεράστιο ρόλο τόσο στην ποιότητα του προϊόντος όσο και στο κόστος του. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι. Στο εγγύς μέλλον, υπολογίζεται πως το κόστος των ανθρακονημάτων ίσως πλησιάσει αυτό του αλουμινίου ή του ατσαλιού. Οι διαρκείς πρόοδοι στον τομέα των συνθετικών υλικών, στην παραγωγή τους, στα επιμέρους συστατικά τους κ.α. θα φέρουν την πτώση των τιμών και αργά ή γρήγορα, τα ανθρακονήματα θα περάσουν σε ευρεία παραγωγή. Μέχρι τότε, μπορούμε να ονειρευόμαστε!

Autoblog.gr

 

Click to comment

Απάντηση

AUTOMOTO

Έρχονται φωτοβολταϊκά και για μπαλκόνια…..

Από τα φωτοβολταϊκά στις ταράτσες, η startup Solartech Solutions Srl με έδρα την Ιταλία αναπτύσσει νέες ηλιακές μονάδες κατάλληλες για πιο χαμηλούς ορόφους κτιρίων , ακόμα και μπαλκόνια και βεράντες. «Η μονάδα μπορεί να εγκατασταθεί σε λιγότερο από 10 λεπτά», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στο περιοδικό pv.

« Το πάνελ 350 W αποτελείται από 60 υψηλής απόδοσης πλήρως μαύρες κυψέλες M6 TOPCon και παράγεται στο εργοστάσιό μας στο Tolmezzo, στη βόρεια ιταλική επαρχία Udine». Οι συγκεκριμένες μονάδες iCarus διαστάσεις 165 mm x 197 mm x 31 mm και ζυγίζουν 7,6 kg. Δεν χρησιμοποιούν γυαλί και στις δύο πλευρές και καλύπτονται από ένα αντιανακλαστικό και αντιχαρακτικό σύνθετο υλικό.

Τα νέα προϊόντα διαθέτουν κουτιά διακλάδωσης IP68 και συνοδεύονται από 25 χρόνια εγγύηση απόδοσης και πενταετή εγγύηση προϊόντος.  «Η φιλική προς το χρήστη εφαρμογή μας σάς επιτρέπει να παρακολουθείτε την καθημερινή παραγωγή και να παρακολουθείτε τις αποταμιεύσεις σας», τόνισε εκπρόσωπος της εταιρείας. Η Fly Solartech Solutions Srl εδρεύει στο San Daniele del Friuli ,της Ιταλία;. Αυτή τη στιγμή κατέχει και λειτουργεί ένα εργοστάσιο ισχύος 40 MW στο Tolmezzo. Προσφέρει επίσης ελαφριά κυλινδρικά ηλιακά πάνελ που μπορούν να ενσωματωθούν σε φωτοβολταϊκούς στύλους φωτισμού δρόμου διαφορετικών μεγεθών.

energymag.gr

Continue Reading

AUTOMOTO

Ηλεκτρονικό «μάτι» της ΑΑΔΕ σε ανασφάλιστα οχήματα | Θα εντοπίζει και τα αυτοκίνητα δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ

Τρεις ανατροπές στο καθεστώς των οχημάτων έρχονται φέτος με την καθιέρωση νέου συστήματος βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας που προβλέπει την εφαρμογή κλιμακωτού προστίμου σε περίπτωση εκπρόθεσμης εξόφλησής τους αλλά και την ενεργοποίηση ενός μόνιμου αυτόματου μηχανισμού εντοπισμού των οχημάτων τα οποία κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς να είναι ασφαλισμένα ή και να έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο.

Οι παρεμβάσεις στο καθεστώς των οχημάτων περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το 2024 και αφορούν:

  1. Ανασφάλιστα οχήματα. Στα σκαριά βρίσκεται ένα νέο αυτόματο σύστημα ελέγχου και εντοπισμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα χωρίς να είναι ασφαλισμένα. Μέσω μιας νέας πλατφόρμας η ΑΑΔΕ θα ελέγχει και θα εντοπίσει τα ανασφάλιστα οχήματα και θα επιβάλλει τα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες τους. Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του Υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων. Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα λάβουν «ραβασάκι» με το οποίο θα ενημερώνονται ότι το όχημά τους εντοπίστηκε να μην είναι ασφαλισμένο και θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο με τη μορφή παραβόλου έως 250 ευρώ το οποίο θα πρέπει να καταβάλουν για να ασφαλίσουν στη συνέχεια το όχημά τους. Όσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
  2. Τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ. Μέσω του μόνιμου μηχανισμού ελέγχου για τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Στους οδηγούς που αδιαφορούν και θα εντοπιστούν μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ.
  3. Πρόστιμα για εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Σχεδιάζονται αλλαγές στο σύστημα βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας με βασικότερη την επιβολή κλιμακωτού προστίμου σε περίπτωση εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών. Σήμερα το πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ακόμα και εάν η πληρωμή των τελών καθυστερήσει κατά μια ημέρα. Με το νέο σύστημα το πρόστιμο θα κλιμακώνεται ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης εξόφλησης των τελών. Οσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά την λήξη της προθεσμίας τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο. Το μέτρο αυτό αναμένεται να εφαρμοστεί για τα τέλη κυκλοφορίας του 2025 τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν μέχρι το τέλος του έτους. Για το 2024, οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν το περιθώριο εμπρόθεσμης εξόφλησης των τελών κυκλοφορίας έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024.

Continue Reading

AUTOMOTO

Μόνο έτσι γλιτώνετε τα Τέλη Κυκλοφορίας 2024

Η ΑΑΔΕ παρέχει σχετικές οδηγίες σχετικά με την διαδικασία online κατάθεσης ή άρσης των πινακίδων κυκλοφορίας.

Μόνο ένας τρόπος υπάρχει για να γλιτώσει κάποιος ιδιοκτήτης αυτοκινήτου ή δίκυκλου από την καταβολή των Τελών Κυκλοφορίας 2024 και αυτός περιλαμβάνει την ψηφιακή ακινησία του οχήματος. Μόνο με αυτό τον τρόπο ο ιδιοκτήτης είναι καλυμμένος και δεν χρειάζεται να πληρώσει τα Τέλη Κυκλοφορίας ενώ αν θέλει να κινήσει το όχημά του εντός της επόμενης χρονιάς καταβάλλοντας αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας (ανάλογα με τους μήνες κυκλοφορίας του οχήματος) τότε θα πρέπει να περιμένει να δημοσιευθεί η σχετική τροποποιητική νομοθεσία.

Επίσης αν κάποιος προβεί σε ψηφιακή ακινησία του οχήματός του και οι Αρχές διαπιστώσουν ότι το κινεί παράνομα τότε το πρόστιμο ορίζεται στις 10.000 ευρώ ενώ παράλληλα ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει και το διπλάσιο ποσό των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.

Σχετικά πάντως με την ψηφιακή ακινησία των οχημάτων η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παρέχει τις σχετικές οδηγίες με την μορφή ερωτήσεων – απαντήσεων.

Θέλω να θέσω το όχημα μου σε ψηφιακή ακινησία. Ποιές είναι οι ενέργειές μου;

Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (www.gov.gr) και ειδικότερα στην πλατφόρμα myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.

Επιλέγετε «Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία» όπου καταχωρείτε ή επιλέγετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία.

Καταχωρείτε τα στοιχεία της διεύθυνσης ακινητοποίησης του οχήματος, δηλαδή τον ταχ.κωδ. της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.

Επίσης δηλώνετε υπεύθυνα ότι ο χώρος στάθμευσης είναι, είτε ιδιόκτητος, είτε ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.

Υποβάλετε την αίτησή σας και εφόσον είστε μοναδικός ιδιοκτήτης, το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία.

Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται στην προσωποποιημένη πληροφόρηση για το αίτημα σας, το οποίο, με αντίστοιχη της προαναφερθείσας διαδικασίας, θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Είναι δυνατή η θέση σε ψηφιακή ακινησία οποιουδήποτε οχήματος, ανεξάρτητα κατηγορίας και χρήσης;

Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ., τα οποία βρίσκονται «σε κίνηση» και ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.

Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες θα πρέπει να απευθυνθώ στη Δ.Ο.Υ για να δηλώσω την ακινησία του οχήματος μου;

Στις παρακάτω περιπτώσεις η ακινησία δηλώνεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.:

(α) Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος

(β) Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό

(γ) Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί

(δ) Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού

(ε) Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή

(στ) Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση

(ζ) Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας

(η) Πλειστηριασμού του οχήματος

(θ) Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου

(ι) Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).

(ζ) Θανάτου του ιδιοκτήτη του οχήματος, όπου η ακινησία δηλώνετε από τους κληρονόμους του (εφόσον δεν έχει εκδοθεί ακόμα άδεια κυκλοφορίας στο όνομά τους), στη ΔΟΥ του θανόντος.

Εάν θέλω να κάνω άρση της ψηφιακής ακινησίας, ποιες είναι οι ενέργειές μου;

Με την ίδια διαδικασία που περιγράφεται στην ερώτηση με α/α 1 εισέρχεστε στην πλατφόρμα και επιλέγετε το όχημα που βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία. Για την άρση αυτής απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους, η ασφαλιστική κάλυψη της κυκλοφορίας του οχήματος κατά την ημερομηνία και η υποβολή του αιτήματος. Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ελέγχονται από το σύστημα κατά τη διαδικασία υποβολής του αιτήματος και εφόσον έχουν υλοποιηθεί μπορείτε να υποβάλετε το αίτημά σας με το πάτημα του κουμπιού «Υποβολή αιτήματος» που βρίσκεται στο κάτω μέρος της οθόνης.

Προσοχή η πληρωμή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας απαιτείται για τη μεταβίβαση του οχήματος, την εξαγωγή του από την Ελλάδα, καθώς και για την επαναταξινόμηση του οχήματος στην Ελλάδα.

Εάν θέλω να κάνω άρση ψηφιακής ακινησίας για ορισμένους μήνες εντός του έτους, ποιές είναι οι ενέργειές μου;

Εφόσον υπάρχει νομοθετική ρύθμιση για πληρωμή αναλογικών Τελών Κυκλοφορίας, επιλέγετε πληρωμή μηνιαίων τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τους μήνες που επιθυμείτε να θέσετε το όχημά σας σε κίνηση, ψηφιακά.

Προσοχή το δικαίωμα προσωρινής άρσης ακινησίας με πληρωμή αναλογικών Τελών Κυκλοφορίας (ψηφιακής ή εκούσιας στη Δ.Ο.Υ.) χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους. Εάν επιθυμείτε να κινήσετε το όχημα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από το ήδη επιλεγμένο, εφόσον έχετε ήδη υποβάλλει την αίτηση άρσης ακινησίας, θα πρέπει να καταβάλλετε το υπολειπόμενο ποσό των ετησίων Τελών Κυκλοφορίας.

Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα ή την πρώτη εργάσιμη του επόμενου μήνα, εφόσον η τελευταία μέρα είναι αργία.

Continue Reading

espa logo

espa_logo_en