Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Το «ΤΡΙΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ» του Κώστα Ταχτσή  επιστρέφει στη  Θεσσαλονίκη  από  το Κ.Θ.Β.Ε.

 

  Στη σκηνή  «Σωκράτης  Καραντινός»  της Μονής Λαζαριστών,  εξακόσιοι θεατές περιμέναμε το τρίτο κουδούνι.  Βράδυ Παρασκευής, πρεμιέρα  της  , ήδη,   πολυσυζητημένης παραγωγής του Κ.Θ.Β.Ε.   με το εμβληματικό έργο του Κώστα Ταχτσή  «Το τρίτο στεφάνι» , έτσι όπως το έγραψαν για το θέατρο ο Σταμάτης Φασουλής με τον Θανάση Νιάρχου  κι έτσι όπως το διασκεύασε και το σκηνοθέτησε ο Θανάσης Παπαγεωργίου.

Κριτική του Παύλου Λεμοντζή

  Στις θεατρικές αίθουσες, εδώ και χρόνια, συντελείται  το εξής  παράδοξο.  Δυο θίασοι ,  ο  της πλατείας και ο  επαγγελματικός  δίνουν δύο  παραστάσεις . Η πρώτη διαρκεί ελάχιστα,  μέχρι ν’ ανοίξει η αυλαία. Ένας συγγραφέας, αίφνης, θα μπορούσε να συλλέξει πλούσιο υλικό για τόμους βιβλίων. Απίστευτες ιστορίες, ποικίλα  προσωπικά γεγονότα εξιστορούν οι άνθρωποι μεγαλοφώνως δημόσια , αδιαφορώντας  αν  «κοινωνούνται»  από την ομήγυρη.  Ευτυχώς, απασχολήθηκα με το πρόγραμμα  και βρήκα  εξαιρετικά ενδιαφέρουσες  τις  «Σκέψεις  για το έργο σήμερα» του Θωμά Κοροβίνη . Έτσι, υποβάθμισα τον ήχο απ’   τα τσακισμένα αγγλικά της διπλανής,  που βρήκε τόπο και χρόνο να τα εξασκήσει  πάνω στον , επίσης, Έλληνα συνοδό της. Η κυρία  ακριβώς πίσω μου είχε, προφανώς,  να πλυθεί εβδομάδες κι έζεχνε σαν τραγί.  Ξανά ευτυχώς, που η δική της παρέα είχε μια αγκαλιά λουλούδια-κρίνους , με εντονότερη μυρωδιά από την ίδια. Μετριάστηκε  το κακό.     

  Κάποια στιγμή   χαμήλωσαν τα φώτα, σώπασαν τα στόματα, ένας γλάρος φτερούγισε στην οθόνη- background  της σκηνής, η μουσική του Δημήτρη  Μαραμή  μας αγκάλιασε ,  σ’ ένα πατάρι απέβαλε τη λατρεία του στην παρενδυσία ο  ηθοποιός-Ταχτσής, κατέβηκε τη σιδερένια σκάλα  ντυμένος   στο κόκκινο τού πάθους  και «γύρισε» την πρώτη σελίδα τού έργου του. Το ταξίδι μόλις  άρχισε.

  Επρόκειτο για ένα απολαυστικό, εντυπωσιακό  μα και συναρπαστικό  ταξίδι στον χρόνο προς τα πίσω . Οι περισσότεροι  βουτήξαμε στη ζωή που δε ζήσαμε,  σε μια Ελλάδα  «δική» μας,   μόνο μέσα από βιβλία και διηγήσεις μεγαλύτερων ή κινηματογραφικών ταινιών της   τεκμηρίωσης  και  της  μυθοπλασίας.

 Το «Τρίτο στεφάνι» αποτελεί ουσιαστικά έναν εσωτερικό μονόλογο της Νίνας,  μιας γυναίκας της γειτονιάς, απλής και λαϊκής, που κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη αλλά ζει στην Αθήνα του Mεσοπολέμου. Μιλά για τα «στεφάνια» της,  τρεις οι  γάμοι της, ενώ μεγάλο μέρος  είναι η εγκιβωτισμένη  αφήγηση, πάλι σε λαϊκό προφορικό ύφος ,  της Εκάβης, της γυναίκας που έμελλε να γίνει η πεθερά της  από τον τρίτο γάμο. Ο ίδιος ο Ταχτσής είχε δηλώσει  πως αυτός ο χαρακτήρας είναι βασισμένος στη  γιαγιά   που τον μεγάλωσε.
Πληθώρα ιστοριών  αγάπης, πάθους αλλά και φτώχειας και μιζέριας  και περιθωρίου και μεγαλοψυχίας και μικροτήτων,  που συντηρεί η μικρή κοινωνία της  γειτονιάς  , έρχονται  ανακατεμένες  στο μυαλό των δυο  γυναικών, καθώς  εκμυστηρεύονται τους καημούς τους και  συνθέτουν έναν ολόκληρο κόσμο νοημάτων  και   συναισθημάτων. Μάστορας στην τεχνική του μονόλογου ο Κώστας Ταχτσής   μάς « κερνάει» την  ατμόσφαιρα της μικροαστικής Αθήνας,  από τους Βαλκανικούς πολέμους μέχρι την Κατοχή και τον εμφύλιο, χωρίς να γίνεται ηθογράφος  ούτε νατουραλιστής,  σαν τον Καραγάτση  παράδειγμα, παρόλο που η ατμόσφαιρα (μικροαστικά πάθη, φτώχεια, υποβάθμιση,  κλπ) ευνοούν το πνεύμα του νατουραλισμού.

  Η αφήγηση απορρέει άμεσα απ’ τον τρόπο που συνειδητοποιεί τα γεγονότα η Νίνα, χωρίς άλλα φίλτρα, ιδεολογικά. Μας δείχνει , ακόμα,  έναν κόσμο «γυναικών», που κινείται παράλληλα με τον «κόσμο των αντρών», τον συμπληρώνει, τον πλουτίζει, τον χρωματίζει, τον ανυψώνει ή  τον ξεφτίζει. Είναι η κοινωνία,  όπου τα κατώφλια είναι τόσο κοντά το ένα με το άλλο , ώστε οι οικογενειακοί δεσμοί μπλέκονται με τους γειτονικούς κι είναι αυτός  ο κόσμος  του κουτσομπολιού  και του συμφέροντος, με τις αντιδικίες,  τις  μικροκακίες,  τις προκαταλήψεις, αλλά και τη μεγάλη καρδιά, τη φιλοξενία και το κιμπαριλίκι.

 Το κείμενο που δούλεψε το συγγραφικό  δίδυμο ανέβηκε για πρώτη φορά στο θέατρο πριν από έξι χρόνια.  Η θεατρική προσαρμογή του μυθιστορήματος από τον  Σταμάτη Φασουλή και τον  Θανάση Νιάρχου, αναμφίβολα  είναι  γιγαντιαίο εγχείρημα. Ευτυχώς,  με αίσιο τέλος. Οι δημιουργοί του  ξεκινώντας από τις «σιωπηλές»  γραμμές ενός βιβλίου, κατάφεραν ν’ αναπτύξουν επί σκηνής τους κραδασμούς που αντήχησαν  μέσα τους. Και συνέθεσαν ένα  αυθεντικό  έπος ελληνικότητας, που μοναδική αχίλλειος πτέρνα του είναι η εξίσου επική διάρκειά του.

 Η αυτοβιογραφία-μεταμφιεσμένη σε μυθιστόρημα – του Ταχτσή, αποτελεί μία σπάνια εθνική ψυχανάλυση της παλιάς μικροαστικής Ελλάδας. Τρεις γενιές συμπυκνωμένες σε δύο εμβληματικές γυναικείες  μορφές  μεγάλης ψυχογραφικής διαπεραστικότητας. Μια κοινωνία της επιβίωσης, δηλαδή της μιζέριας, του θράσους , μα και της ανθρωπιάς. Μελοδραματική, αγαπημένη,  απενοχοποιημένα κυνική, με αδάμαστη φλόγα ζωής. Όπως η Εκάβη.

 Στην παράσταση που έχτισε  με κινηματογραφική ταχύτητα  και αξιέπαινη ευρηματικότητα ο Θανάσης Παπαγεωργίου   περιόρισε  μεν τη διάρκεια , έδωσε  δε το μεγαλύτερο μερίδιο στην Εκάβη της   Ελισάβετ Κωνσταντινίδου.  Και καλά έκαμε. Η  ηθοποιός έχει τη δική της  μανιέρα,  γνωρίζουμε ,επίσης,   ότι ταυτίστηκε γρήγορα  με μια τηλεοπτική περσόνα. Μισό λεπτό. Αυτή ακριβώς η μανιέρα είναι που  μας έκανε να την αγαπήσουμε, να την ξεχωρίσουμε, να τη θεωρήσουμε στεφανωμένη με τη στόφα παλιών   σπουδαίων ηθοποιών του  παγκόσμιου σινεμά.  Κι ακόμη, όταν η μανιέρα δεν  είναι ένα κοστουμάκι νεκρό αλλά ένας βατήρας δημιουργικότητας, τότε συμβαίνει αυτό που συνέβη στην πρεμιέρα της συγκεκριμένης παράστασης. Απογείωση. Η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου , ένα χαρισματικό πλάσμα, προικισμένο με πηγαίο ταλέντο, κατάφερε να σαρώσει τη σκηνή, να σύρει εξακόσιους θεατές με την ερμηνεία της εκεί που ήθελε. Στα πάνω και στα κάτω, στα λευκά και στα μαύρα, στο γέλιο και στο δάκρυ, στη δόμηση και  στη στιγμιαία  αποδόμηση χαρακτήρα, στους εξαίσιους  συναισθηματικούς ελιγμούς της ηρωίδας της  και, κυρίως, σε έναν καθαρόαιμο ελληνικό λαϊκό τύπο. Της αξίζουν  έπαινοι.

 Αν εξαιρέσω  μια σκηνή, λίγο πριν το τέλος, όπου η  έντονα μελό  φόρτιση της χαροκαμένης μάνας  με τον σταυρό στο χέρι  ήταν εντελώς περιττή, η  παράσταση  ικανοποίησε στον υπερθετικό βαθμό την πλήρη αίθουσα. Η σκηνοθεσία  ήταν  εξόχως ευρηματική, το αφαιρετικό σκηνικό και οι φωτισμοί  έδεσαν  ποιητικά με την εικόνα στο βίντεο και τα ντοκουμέντα του , τα  πολυάριθμα κοστούμια καλαίσθητα, πλούσια,  πρεσβευτές της εποχής , η μουσική λαϊκή και λαϊκότροπη στα θέματά της,  οι ρυθμοί καταιγιστικοί, οι εναλλαγές  στον χωροχρόνο αξιοθαύμαστες, η συνεργασία  ηθοποιών-ρόλων επί σκηνής, άψογη , το στήσιμο και η εκμετάλλευση  όλης  της σκηνής, ακόμη και των παρακείμενων  χώρων , ένα  επίτευγμα και η απόδοση όλου του θιάσου , ισομερής και  άξια  συγχαρητηρίων.  Δε  με κούρασε ούτε στιγμή η  μεγάλη  διάρκεια  της παράστασης.   Είχα την  αίσθηση  ότι ξεφύλλιζα και «περιπλανιόμουν » μέσα σ’   ένα  κλασσικό εικονογραφημένο, από κείνα  τα αγαπημένα  των εφηβικών μου χρόνων,  που με ταξίδευαν  σε χρόνους και τόπους μαγικούς  και με συνέπαιρναν οι ιστορίες τους  σε βαθμό να γίνω συνιστώσα τους.

  Ναι, η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου επισκίασε κάθε άλλον  χαρακτήρα, η Νίνα πέρασε σε  δεύτερο πλάνο, αλλά προσωπικά, ευχαριστήθηκα μια δουλειά πολυπρόσωπη, δύσκολη, με υψηλές απαιτήσεις  , σημασία στη λεπτομέρεια,  αγαστή συνεργασία δυνάμεων-μορφών τέχνης και το όλο εγχείρημα  δικαίωσε   το  Κ.Θ.Β.Ε  για την επιλογή.

  Δείτε την παράσταση και κάντε κι εσείς αυτό το  «ακριβό» ταξίδι με το «Τρίτο  στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή.

Συντελεστές :

Διασκευή: Σταμάτης Φασουλής, Θανάσης Α. Νιάρχος
Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία- Φωτισμοί: Θανάσης Παπαγεωργίου
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Κοστούμια: Λέα Κούση
Μουσική: Δημήτρης Μαραμής
Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κοραλία Τσόγκα
B’ βοηθός σκηνοθέτη: Κική Στρατάκη
 Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πανά
Βοηθός ενδυματολόγου: Ήρις Τσαγκαλίδου
Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου
 Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Κατερίνα Αλέξη, Μομώ Βλάχου, Θανάσης Δισλής, Έφη Δρόσου, Γιώργος Ευαγόρου, Ελένη Ζιάννα, Ελένη Θυμιοπούλου, Θόδωρος Ιγνατιάδης, Γιάννης Καραμφίλης, Δημήτρης Κολοβός, Βασίλης Λέμπερος, Άννα Μαντά, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Χρίστος Νταρακτσής, Λίλιαν Παλάντζα, Χάρης Παπαδόπουλος, Βασίλης Παπαδόπουλος, Μαριάννα Πουρέγκα, Θάλεια Σκαρλάτου, Τζένη Σκαρλάτου, Θοδωρής Σκούρτας, Μάρα Τσικάρα, Κοραλία Τσόγκα, Μαρία Χατζηϊωαννίδου, Άννη Χούρη.
 Συμμετέχουν επίσης: Γιάννης Καράμπαμπας, Χρήστος Διαμαντούδης και οι μικροί Αχιλλέας Νεραντζής και Δημήτρης Στόκας.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en