Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τέμπη | Η πορεία της περιβόητης «σύμβασης 717»

Η τραγωδία στα Τέμπη και ο θάνατος 57 ανθρώπων από τη σύγκρουση τρένων «στοιχειώνει» την Ελλάδα από την πρώτη ημέρα του Μαρτίου. Είναι κοινή πεποίθηση, πλέον, πως αν υπήρχε τηλεδιοίκηση το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.

Η σύμβαση 717, για το συγκεκριμένο έργο, είναι αυτή που αν είχε εκτελεστεί σωστά θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία. Απλούστατα γιατί θα υπήρχε σωστή σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση που να λειτουργεί.

Προφανώς και αυτό δεν συμβαίνει, με την εφημερίδα «Καθημερινή» σε ρεπορτάζ που δημοσιεύει να αποκαλύπτει πως όχι μόνο δεν εκτελέστηκε η σύμβαση αλλά υπήρξαν και παρεμβάσεις στους ελέγχους που διενεργήθηκαν στη συνέχεια για το γιατί δεν έχουν υλοποιηθεί όσα προέβλεπε. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η επιθεωρήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) που είχε αρχικά αναλάβει την έρευνα για τη «στοιχειωμένη» σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ, με αντικείμενο την αποκατάσταση της λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης αντικαταστάθηκε λίγους μήνες πριν από την ολοκλήρωση και υποβολή του πορίσματος. Ο φάκελος της υπόθεσης της αφαιρέθηκε, με την ίδια να υποβάλλει την παραίτησή της και να αποχωρεί μέσα σε αρνητικό κλίμα από την ανεξάρτητη αρχή.

Αυτό συνέβη την άνοιξη του 2021. Το τελικό πόρισμα της ΕΑΔ κατατέθηκε τέσσερις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2021. Από αυτό όμως απουσιάζει η υπογραφή της επιθεωρήτριας. Πρώτος υπογράφων του πορίσματος εμφανίζεται ο ελεγκτής της ΕΑΔ που έως τότε εμφανιζόταν να συνεπικουρεί την επιθεωρήτρια στους ελέγχους και ένας ακόμη ελεγκτής της ανεξάρτητης αρχής.

Στο τελικό πόρισμα γίνονται συστάσεις για την υλοποίηση του έργου, με τη φιλοσοφία τόσο του πορίσματος όσο και του υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να είναι η υλοποίηση του έργου και όχι η μεταφορά του σε μια δικαστική έρευνα. Η εφημερίδα αναφέρει πως επικοίνωσε με την εν λόγω επιθεωρήτρια, η οποία αρνήθηκε να δώσει απαντήσεις λόγω δέσμευσης από το απόρρητο. Η ΕΑΔ από την πλευρά της, απάντησε πως μεταξύ των προτάσεων ήταν και η άσκηση πειθαρχικών διώξεων σε στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ. Το πόρισμα έφτασε στον οικονομικό εισαγγελέα, ο οποίος έβαλε την υπόθεση στον αρχείο. Από τον Μάιο του 2022, ωστόσο, την υπόθεση ερευνούν και Ευρωπαίοι Εισαγγελείς μετά από καταγγελία για τη σύμβαση 717.

Παράλληλα, ο τηλεοπτικός σταθμός Open παρουσίασε όλη την πορεία της «αμαρτωλής» σύμβασης 717, από την προκήρυξη του διαγωνισμού το 2013 μέχρι και σήμερα.

Το 2013 προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός ανάταξης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.

  • Το 2014 έγινε η υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία ALSTOM & ΤΟΜΗ.
  • Την περίοδο 2015-2016 υπήρξε σύγκρουση ανάμεσα στην Alstom και την ΤΟΜΗ, θυγατρική εταιρεία του Άκτωρα.
  • Την περίοδο 2017-2018 ενεπλάκη η Κομισιόν και η ΕΔΕΛ για τις καθυστερήσεις.
  • Το 2021 διασπάστηκε η κοινοπραξία και παραχωρήθηκε το έργο της ΤΟΜΗ στην Alstom.
  • Την περίοδο 2022-2023 γίνεται έρευνα από την ελληνική και την ευρωπαϊκή εισαγγελία έπειτα από καταγγελίες.

Ο αρχικός προϋπολογισμός της σύμβασης 717, το 2014, ήταν 41 εκατ. ευρώ για να παραδοθεί το έργο μέσα σε δύο χρόνια. Το 2021 εγκρίθηκε συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 13 εκατ. ευρώ.

«Ατυχής η δήλωση του πρωθυπουργού για θυσία»

Για την κατάσταση στον ΟΣΕ και το δυστύχημα στα Τέμπη, μίλησε στον ίδιο τηλεοπτικό σταθμό ο Κώστας Γενηδούνιας. Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ ανέφερε, σχετικά με την τηλεδιοίκηση, πως: «Το μόνο κομμάτι που λειτουργούσε ήταν το Τιθωρέα – Δομοκός. Από την Αθήνα μέχρι την Τιθωρέα δεν υπήρχε τίποτα, από τον Δομοκό μέχρι το Πλατύ υπήρχαν ελάχιστα κομμάτια. Η πραγματικότητα είναι ότι δεν υφίσταται ο όρος τοπική τηλεδιοίκηση. Ο πίνακας αυτός είναι για να διευθετεί ο σταθμάρχης τις αλλαγές εντός του σταθμού».

Σχετικά με το πόρισμα της ΡΑΣ, ανέφερε: «Από την εμπειρία μου θα πω ότι δεν είναι δυνατόν ο εκπαιδευτής να είναι και εξεταστής. Συνήθως χρησιμοποιούνται και άνθρωποι από άλλες εταιρείες. Υπάρχει μια διαδικασία ιδιαίτερα αυστηρή. Εγώ ως μηχανοδηγός έκανα εκπαίδευση περίπου δύο χρόνια. Στους μηχανοδηγούς την εποπτεία την έχει η ΡΑΣ. Για τους σταθμάρχες είναι ξεχωριστή η διαδικασία. Δεν νομίζω ότι είχε εξεταστές της ΡΑΣ».

Σε ερώτηση για πιθανά οικονομικά σκάνδαλα, απάντησε: «Εμείς ως εργαζόμενοι δεν μπορούμε να ξέρουμε που πάνε αυτά τα κονδύλια. Από το 2004 ακούγαμε για έργα, τα οποία δεν γίνονταν και επιπλέον βλέπαμε μέρος των έργων να αποψιλώνεται. Από το 2009 ως το 2014 υπήρξε λεηλασία στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Μετά το 2019 που ολοκληρώθηκε η ηλεκτροκίνηση Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αυξήθηκε η ζήτηση των επιβατών. Σε συνδυασμό με τις εκπτώσεις στη συντήρηση του δικτύου, βλέπαμε ότι η κατάσταση επιδεινώνεται. Κάναμε διαμαρτυρίες, αισθανόμασταν ότι κάτι δυσάρεστο θα γίνει. Σε εμάς είχε παρέμβει στην εκπαίδευση η ΡΑΣ, καθώς είχαμε κάνει καταγγελία σαν σωματείο, και διορθώθηκαν πράγματα πέρσι τον Μάρτιο».

Αναφορικά με τη δήλωση του πρωθυπουργού, περί θυσίας, ο κ. Γενηδούνιας επεσήμανε: «Θεωρώ πολύ ατυχής τη δήλωση του πρωθυπουργού, για εμένα αδιανόητη. Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για θυσία. Εμείς χάσαμε 11 συναδέλφους, και άλλους 46 ανθρώπους. Θυσιάστηκαν για ποιον; Ποια θυσία; Δεν το πίστευα όταν το μου το είπαν και έκατσα και το είδα».

Τέλος, υπογράμμισε ότι: «Υπάρχει το ανθρώπινο λάθος, όμως, θα έπρεπε να υπάρχουν και όλα αυτά τα συστήματα που προλαμβάνουν και διορθώνουν αυτά τα λάθη. Αν λειτουργούσαν αυτά, δεν θα γινόταν αυτό το δυστύχημα. Ο σταθμάρχης θα μπορούσε μόνο να ενημερώσει, να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς και των δύο τρένων και να τους σταματήσει»

newsbomb.gr

Click to comment

Απάντηση

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Πιερρακάκης από Αλεξανδρούπολη | Πιστεύουμε στα περιφερειακά πανεπιστήμια

Ολοκληρώθηκαν σήμερα οι εργασίες της 105ης Συνόδου των Πρυτάνεων, στην οποία παρέστη ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης.

«Η δέσμευση της κυβέρνησης για στήριξη του ΔΠΘ και για λόγους εθνικούς και για λόγους ακαδημαϊκούς μετουσιώθηκε με τον τελευταίο νόμο για την ανώτατη εκπαίδευση, τον οποίο φέραμε στην ελληνική Βουλή. Πιστεύουμε βαθιά στο Δημοκρίτειο, πιστεύουμε βαθιά στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, στα ελληνικά περιφερειακά πανεπιστήμια», δήλωσε από την Αλεξανδρούπολη ο υπουργός.

Αναφορικά με την ατζέντα της πολύωρης συζήτησης, που είχε με τους πρυτάνεις, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημείωσε πως εξετάστηκε μία σειρά από πρόσθετες ρυθμίσεις και ενέργειες για την περαιτέρω μείωση της γραφειοκρατίας, ώστε να δοθεί στα πανεπιστήμια η δυνατότητα να αναπτυχθούν γρηγορότερα και καλύτερα διεθνώς. «Σ’ αυτό το πλαίσιο της διαρκούς συζήτησης και της διαρκούς ώσμωσης με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια θα περιμένουμε περαιτέρω προτάσεις από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων για πρόσθετες ενέργειες, που τα πανεπιστήμιά μας θα κληθούν να κάνουν κι εμείς θα κληθούμε να νομοθετήσουμε στο επόμενο διάστημα», είπε ο κ. Πιερρακάκης.

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Με την συμμετοχή του Μουσικού Σχολείου ο Ακάθιστος Ύμνος

Το Μουσικό Σχολείο Καβάλας, στο πλαίσιο του παιδαγωγικού και κοινωνικού του έργου, έλαβε μέρος στην τέλεση του Ακάθιστου Ύμνου στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μετά το Πάσχα παρατείνονται τα έργα στον Άγιο Νικόλαο

Αδιάκοπα εργάζονται οι εργάτες στα στενά του Αγίου Νικολάου όπου διενεργούνται τα έργα για το Ανοιχτό Εμπορικό Κέντρο. Κύριο πρόβλημα έως τώρα είναι η γενική εικόνα καθότι ήδη πολλοί τουρίστες έχουν έρθει στην πόλη της Καβάλας.

Από εκεί που η κατάσταση φαινόταν αισιόδοξη οι καθυστερήσεις δημιουργούν δυσανασχέτιση. Το συνεργείο της ΔΕΔΔΗΕ, βρίσκεται παραπλεύρως του Ιερού Ναού από τις πρωινές ώρες καθημερινά διενεργώντας έργα με αποτέλεσμα για ακόμη μια φορά να αποσύρωνται τραπεζοκαθίσματα από τα καταστήματα.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en