Quantcast
Connect with us

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Σύγκρουση Ελλάδας – Τουρκίας για τον EastMed | «Να μην εξαρτόμαστε από τον Ερντογάν»

Η Δύση είναι αποφασισμένη να τερματίσει την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο το συντομότερο δυνατό.

Η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών εφοδιασμού βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Στην νέα τάξη πραγμάτων η ανατολική Μεσόγειος περνάει για μια ακόμα φορά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις για μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην περιοχή. Επιπλέον, στα νότια της Μεσογείου οι συνθήκες για τη μετατροπή της ηλιακής ενέργειας σε ρεύμα θεωρούνται ιδανικές.

Η μεταφορά αργού πετρελαίου γίνεται κυρίως με τεράστια δεξαμενόπλοια και το φυσικό αέριο μεταφέρεται στους καταναλωτές μέσω αγωγών. Η διαδρομή των αγωγών έχει γίνει από καιρό πολιτικό ζήτημα μείζονος σημασίας Το είδαμε πολύ καθαρά στην περίπτωση του NordStream 2. Ο υποθαλάσσιος αγωγός προοριζόταν να μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία και έγινε σύμβολο της εξάρτησης του Βερολίνου από τον Πούτιν.

Η πολιτικοποίηση των αγωγών γίνεται σαφής και στην ανατολική Μεσόγειο. Στην περιοχή αυτή ο αγωγός EastMed βρίσκεται στο επίκεντρο μιας περιφερειακής αναμέτρησης ισχύος με διεθνείς προεκτάσεις. Το φιλόδοξο έργο προβλέπει την μεταφορά φυσικού αερίου από τις πηγές του στις θαλάσσιες περιοχές ανοικτά των ακτών της Αιγύπτου, του Ισραήλ και της Κύπρου μέσω Ελλάδας στην Ιταλία.

Μετά τη ρήξη με την Μόσχα η τράπουλα μοιράζεται ξανά

Στις αρχές του τρέχοντος έτους – ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν είχε ακόμη αρχίσει – η Ουάσιγκτον απέσυρε ξαφνικά την υποστήριξή της για το φιλόδοξο σχέδιο. Το λεγόμενο non paper των Αμερικανών προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση, ιδίως στην Ελλάδα και την Κύπρο, επειδή ανέτρεψε την ενεργειακή στρατηγική των χωρών αυτών εν μιά νυκτί. Όπως είπαμε, αυτό συνέβη στις αρχές Ιανουαρίου – άρα πριν από τον πόλεμο του Πούτιν. Ως γνωστόν ο πόλεμος αυτός προκάλεσε δραματικές αλλαγές στις διεθνείς σχέσεις και στην ενεργειακή πολιτική των χωρών της Δύσης.

Στις αρχές του έτους οι Αμερικανοί είχαν προβάλει οικονομικούς και οικολογικούς λόγους κατά του Eastmed και υποστήριζαν ότι οι υψηλές επενδύσεις σε ένα έργο μεταφοράς ορυκτών καυσίμων δεν είναι συμβατές με τις ανάγκες της εποχής εν καιρώ κλιματικής αλλαγής.

Μετά τη ρήξη με την Μόσχα η τράπουλα μοιράζεται ξανά. Αυτο ισχύει ιδιαίτερα για την ενεργειακή πολιτική και το ζήτημα των αγωγών. Ως εκ τούτου οι υποστηρικτές του EastMed διακρίνουν μια νέα ευκαιρία και περνούν στην αντεπίθεση. Η επιχειρηματολογία τους περιλαμβάνει και την αναφορά ότι ο δαπανηρός αγωγός θα είναι κατάλληλος για τη μεταφορά περιβαλλοντικά συμβατού υδρογόνου.

Ας μην γελιόμαστε, εκτός από τα προαναφερόμενα περιβαλλοντικά και οικονομικά επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η Ουάσιγκτον για να θάψει τον EastMed στις αρχές του έτους, ο καθοριστικός λόγος για τη στροφή της Αμερικής ήταν η προσέγγισή της με την Άγκυρα. Ο πρόεδρος Ερντογάν δεν έκρυψε ποτέ ότι η σχεδιασμένη διαδρομή του αγωγού είναι κόκκινο πανί για εκείνον.

Play Video
Το θέμα κυριαρχικά δικαιώματα επισκιάζει μια συνεργασία στον EastMed

Το περιβόητο πλέον non paper συνιστά ξεκάθαρα μια πολιτική παραχώρηση των Αμερικανών προς την Τουρκία – και ταυτόχρονα ένα πισωγύρισμα για τις πρόσφατα αναβαθμισμένες ελληνοαμερικανικές σχέσεις.

Ο αγωγός της ανατολικής Μεσογείου βρίσκεται στο επίκεντρο της ελληνοτουρκικής διαμάχης. Μια σειρά πολιτικοί παράγοντες δυσχεραίνουν το έργο. Δεν πρόκειται μόνο για το άλυτο Κυπριακό και το γεγονός ότι η Άγκυρα δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία και, κατά συνέπεια, δεν θέλει να συναλλάσσεται επίσημα με την κυβέρνηση της Λευκωσίας. Πάνω απ’ όλα οι διαφορές σχετικά με την οριοθέτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων επισκιάζουν τη συνεργασία στο θέμα του αγωγού. Η διαμάχη αυτή είχε φέρει την Αθήνα και την Άγκυρα στα πρόθυρα του πολέμου το 2020. Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρέωσε την Άγκυρα σε μορατόριουμ στην ανατολική Μεσόγειο υπό την απειλή κυρώσεων.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε μια αξιοσημείωτη στρατηγική αναβάθμιση της Τουρκίας. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο ο Ερντογάν θα επιδείξει αυτοσυγκράτηση στο μέλλον στην ανατολική Μεσόγειο. Το θέμα του αγωγού φυσικού αερίου αποτελεί βαρόμετρο των τουρκικών προθέσεων. Η Άγκυρα είναι εξαρτημένη από τις ακριβές εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου και θα ήθελε να αξιοποιήσει τις πρώτες ύλες στην αυλή της.

Διακυβεύονται πολύ περισσότερα από την ενέργεια.

Είναι γνωστό ότι στις πρόσφατες συνομιλίες του Ερντογάν με τους ηγέτες της Γερμανίας, της Ελλάδας και του Ισραήλ, το ενεργειακό ζήτημα κατέλαβε εξέχουσα θέση. Η Άγκυρα θα συνεχίσει να πιέζει σκληρά για να διαδραματίσει ενισχυμένο ρόλο στην ανατολική Μεσόγειο. Μόνο μέσω της Τουρκίας είναι εφικτή η μεταφορά φυσικού αερίου από την περιοχή στην Ευρώπη, ξεκαθάρισε ο Τούρκος πρόεδρος.

Εναπόκειται στους Ευρωπαίους – και τους Αμερικανούς – πώς θα αντιδράσουν στην πίεση της Άγκυρας. Οι επικριτές επισημαίνουν ότι ένας αγωγός μέσω της Τουρκίας θα ερχόταν σε αντίθεση με τον στόχο της ενεργειακής διαφοροποίησης. Ήδη μεγάλες ποσότητες της πολύτιμης πρώτης ύλης διοχετεύονται στην Ευρώπη μέσω της Ανατολίας. Οι ίδιοι επικριτές προειδοποιούν ότι όσον αφορά την ενεργειακή πολιτική, η Ευρώπη δεν πρέπει να εξαρτάται από ένα κράτος που γίνεται όλο και πιο αυταρχικό στο εσωτερικό και δεν έχει σαφή δέσμευση έναντι της Δύσης στην εξωτερική του πολιτική.

Ο αγώνας για τον αγωγό φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο έχει εισέλθει σε νέα φάση μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το τίμημα είναι υψηλό, ειδικά για την Ελλάδα και την Κύπρο. Διακυβεύονται πολύ περισσότερα από την ενέργεια.

Ρόναλντ Μαινάρντους

Ο Δρ. Ρόναλντ Μαινάρντους ειναι πολιτικός αναλυτής, σχολιαστής και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 διετέλεσε διευθυντής της Ελληνικής σύνταξης της Deutsche Welle.

Πηγή: DW – Ρόναλντ Μαινάρντους

Click to comment

Απάντηση

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Η απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα για τα θαλάσσια πάρκα | Δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα

Συνεχίζει τη ρητορική έντασης η Τουρκία, με αφορμή τις εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο. Το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας δηλώνει σε επιφυλακή για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας κλιμακώνοντας τις αντιδράσεις αλλά και τις απειλές.

Ερωτηθείς για αυτές τις αντιδράσεις -στην απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργηθούν δύο θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο– ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχουμε απαντήσει ξανά ότι δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και μοναδικό ζήτημα είναι η επίλυση της μιας και μόνης διαφοράς με την Τουρκία που είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με βάση το δίκαιο της θάλασσας αλλά έχουμε δρόμο ακόμα».

Και πρόσθεσε: «Η απόφαση για τα θαλάσσια πάρκα έχει να κάνει με περιβαλλοντολογικούς καθαρά σκοπούς και συνεχίζουμε με πιστεύουμε στη συνέχιση του διαλόγου».

Επιμένει η Τουρκία

Η Άγκυρα κλιμακώνει τις απειλές, αφού πηγές του Υπουργείου Άμυνας της Τουρκίας δήλωσαν σήμερα, σύμφωνα με την τουρκική Χουριέτ, ότι είναι σε επιφυλακή για να προστατεύσουν «τα δικαιώματα, τα συμφέροντα και τα οφέλη μας στο Αιγαίο και να αποτρέψουμε τις προσπάθειες της Ελλάδας να επιβάλει μονομερές καθεστώς».

Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας έκανε επίσης λόγο για «νησιά και νησίδες του Αιγαίου που δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους».

Χθες, ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ σχολίασε πως με αυτή της την ενέργεια η Ελλάδα «σαμποτάρει» τη διαδικασία ομαλοποίησης των σχέσεων των δύο χωρών και ζητά να μην «εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας».

Παράλληλα, επισημαίνει ότι «η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου».

«Εκφράζουμε για άλλη μια φορά, απευθυνόμενοι στην Ελλάδα, ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας, ότι δεν πρέπει να γίνουν βήματα που θα βλάψουν την εξομάλυνση και πως σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου», τόνισε ο εκπρόσωπος του AKP.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

«Γκρίζες ζώνες» για την Τουρκία τα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο

Την ελληνική κυριαρχία νησιών του Αιγαίου αμφισβητεί πάλι η Τουρκία. Αφορμή, οι εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία δύο θαλάσσιων πάρκων στο Αιγαίο και το Ιόνιο, για την προστασία θαλάσσιων θηλαστικών και θαλασσοπουλιών.

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας κάνει λόγο για «καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με διεθνείς συμφωνίες», προσθέτοντας ότι η Άγκυρα «δεν θα δεχθεί τετελεσμένα που μπορεί να δημιουργήσει η Αθήνα σε γεωγραφικούς σχηματισμούς, των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται».

Παράλληλα, «προειδοποιεί» την Ε.Ε. «να μη γίνει εργαλείο για τις πολιτικές κινήσεις της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά της προγράμματα».

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

F-35: Ποιες δυνατότητες «ξεκλειδώνουν» για τις ένοπλες δυνάμεις

Στην εποχή της 5ης γενιάς μαχητικών μπαίνει η Ελλάδα μετά την έγκριση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο αίτημα της Αθήνας για την προμήθεια έως 40 αεροσκαφών F-35A Lightning II.

Η επιστολή αποδοχής κοινοποιήθηκε τα ξημερώματα στην Αθήνα και πλέον ανοίγει ο δρόμος για τη διαπραγμάτευση ανάμεσα στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, το αρμόδιο γραφείο για τις εξαγωγές του F-35 (Joint Program Office).

Η επιστολή αποδοχής περιέχει και όλες τις προαιρέσεις του προγράμματος, δηλαδή, 42 κινητήρες, εξοπλισμό για την υποστήριξη των μαχητικών, θερμοβολίδες και αντίμετρα, εξομοιωτές για την εκπαίδευση των χειριστών στο έδαφος, την εκπαίδευση των τεχνικών, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, λογισμικό και υλικό για το πρόγραμμα εν συνεχεία υποστήριξης των F-35 το οποίο εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε αποθήκες ανταλλακτικών, αλλά και μια σειρά από προγράμματα και συσκευές επικοινωνίας, κρυπτογράφησης και λοιπών συνοδευτικών υλικών, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρεται σε πρώτη φάση για την απόκτηση μίας Μοίρας F-35 (18 έως 24 αεροσκάφη) με το κόστος να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί κάτω από τα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών στην 117 Πτέρυγα Μάχης θα αναλάβει η ελληνική πλευρά και δεν θα συμπεριληφθούν ως SSI (προγράμματα Ασφάλειας, Εφοδιασμού και Πληροφοριών) που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν με επιπλέον 500 εκατομμύρια δολάρια το πρόγραμμα.

Τι παίρνει η Τουρκία

Παράλληλα με την έγκριση του ελληνικού αιτήματος, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ άναψε το πράσινο «φως» και στο αίτημα της Αγκυρας για F-16.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή αποδοχής, η Τουρκία θα προμηθευτεί 40 F-16 Block 70 και κιτ εξοπλισμών ώστε ακόμη 79 αεροσκάφη (Block 40 και Block 50+) να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος η τουρκική αεροπορία θα διαθέτει 119 F-16V, ωστόσο, στο «πακέτο» ύψους περίπου 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνεται και μεγάλος αριθμός όπλων για τα τουρκικά μαχητικά.

Πιο συγκεκριμένα, η Αγκυρα θα αποκτήσει 952 πυραύλους Α/Α μέσου βεληνεκούς AIM-120C-8 AMRAAM, 401 πυραύλους μικρού βεληνεκούς Α/Α ΑΙΜ-9Χ Sidewinder, 149 ραντάρ τύπου AESA, πυραύλους αντι-ραντάρ, βόμβες και περισσότερες από 1.300 συλλογές καθοδήγησης για κατευθυνόμενα βλήματα.

Στο «πακέτο» περιλαμβάνονται ακόμη ατρακτίδια στόχευσης, κινητήρες, ανταλλακτικά καθώς και συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης του τουρκικού στόλου F-16.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en