Quantcast
Connect with us

MEDIA

Ο Αντώνης Κανάκης καταγγέλει το μονοπώλιο της Focus

Πέρα από την προσωπική αγάπη που έχω για το ραδιόφωνο, αντικειμενικά αξιολογώ αυτό το τόσο ανθρώπινο μέσο, ως ιδαίτερα σημαντικό για τον πολιτισμό και την κουλτούρα μιας πόλης, μιας χώρας.

 Με αυτό το πρίσμα θα διατυπώσω τα παρακάτω.

Μία και μοναδική ιδιωτική εταιρεία έχει την εργολαβία για τις ραδιοφωνικές ακροαματικότητες. Αυτό από μόνο του αποτελεί πρόβλημα εξ ορισμού.

Αν σκεφτεί κανείς, πόσοι αγώνες έχουν δοθεί για την κατάργηση των μονοπωλίων, μάλλον θα πρέπει να νιώσει άσχημα με την παραδοχή, ότι το 2017 στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμα μονοπώλια και μάλιστα σε τομείς πολιτισμού.

Η παραπάνω παραδοχή, γίνεται ακόμη πιο ανησυχητική, όταν αναλύσεις και αξιολογήσεις τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου μονοπωλίου, την επιστημονική του επάρκεια ή ανεπάρκεια, την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων κτλ.

Τέλος, το όλο θέμα, αποκτάει και διαστάσεις νομιμότητας σύμφωνα με τις προβλέψεις της επιτροπής ανταγωνισμού, όταν διαπιστώσεις τον εκβιαστικό και αδιέξοδο τρόπο με τον οποίο το μονοπώλιο αυτό επιβάλλεται επί της ουσίας στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, αλλά και το ασυμβίβαστο των συναλλαγών που η Focus διατηρεί και καλλιεργεί με κάποιους από τους σταθμούς.

Τη συγκεκριμένη εταιρεία συνοδεύει, από την πρώτη στιγμή, μια φημολογία, όχι και τόσο τιμητική σχετικά με την διαφάνεια στη λειτουργία της.

Αν και τα πάρε δώσε σε προσωπικό επίπεδο, μεταξύ της εταιρείας και κάποιων ραδιοφωνικών σταθμών, είναι τοις πάσι γνωστά, η παραπάνω φημολογία φυσικά και δεν αποδείχθηκε ποτέ, όπως ποτέ έως εξαιρετικά σπανίως, αποδεικνύονται τέτοιου είδους τακτικές.

Φωτιά λοιπόν τυπικά μπορεί να μην υπάρχει, από καπνό όμως, κοντεύουμε να πνιγούμε.

Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν χρειάζεται κανείς να ασχοληθεί με τις φημολογίες, τη στιγμή που η διαδικασία από μόνη της είναι τόσο διάτρητη.

Είναι πάρα πολλά, αλλά ας αρκεστούμε σε κάποια βασικά, εξόφθαλμα σημεία, τα οποία θα σας δώσουν μια βασική εικόνα με το τι έχουμε να κάνουμε:

1. Η Focus μετράει την ακροαματικότητα των ραδιοφωνικών σταθμών πραγματοποιώντας τυχαίες τηλεφωνικές κλήσεις, οι οποίες συνοδεύονται από ένα ερωτηματολόγιο το οποίο περιλαμβάνει μόνο τους ραδιοφωνικούς σταθμούς που την πληρώνουν, αποκλείοντας τους υπόλοιπους από το ερωτηματολόγιο (ακόμα και αν ο ακροατής δηλώνει ότι ακούει έναν από αυτούς), αλλά και από την δημοσίευση των αποτελεσμάτων.

Με λίγα λόγια, αν είσαι ραδιοφωνικός σταθμός και δεν πληρώνεις την Focus, απλά δεν υπάρχεις, ούτε καν σε επίπεδο αναφοράς.

2. Η Focus εν έτη 2017, πραγματοποιεί αυτές τις τηλεφωνικές κλήσεις μόνο προς σταθερά τηλέφωνα! (απίστευτο αλλά αληθινό)

3. Η Focus δεν έχει κανέναν τρόπο να γνωρίζει εάν ο εκάστοτε πολίτης που απαντάει στο ερωτηματολόγιό, είναι όντως ακροατής ραδιοφώνου και αν οι απαντήσεις του είναι έγκυρες.

4. Η όλη διαδικασία των ερωταπαντήσεων, έως ότου ολοκληρωθεί το ερωτηματολόγιο, έχει διάρκεια περίπου 10 έως 15 λεπτά!

Ποιος ενεργός, παραγωγικός άνθρωπος τη σήμερον ημέρα, κάθεται επί 10 με 15 λεπτά να απαντάει σε μία έρευνα;

5. Επί της ουσίας δεν υπάρχει κανένας φορέας και κανένας τρόπος για να ελεγχθεί η διαδικασία και τα αποτελέσματα της Focus.

Η ίδια εταιρεία ισχυρίζεται έντεχνα ότι υπάρχει τρόπος, αφού προτείνει κάτι ουτοπιστικό και τελείως ανέφικτο στην πράξη, να πηγαίνουν δηλαδή αντιπρόσωποι ραδιοφωνικών σταθμών και να κάνουν ζωντανή συνακρόαση των τηλεφωνημάτων.

Να απασχολήσει δηλαδή ένας ραδιοφωνικός σταθμός, άγνωστο αριθμό συνεργατών που απαιτούνται, για να μπορέσουν να παρακολουθούν κάθε τηλεφώνημα της Focus επί 6 μήνες!

6. Η Focus δεν υποχρεούται να ηχογραφεί και να παραδίδει αρχείο, όλων των κλήσεων που διεξάγει.

7. Η Focus, πέρα από κάθε αρχή ή πρόσχημα διαφάνειας και πέρα από κάθε έννοια ασυμβίβαστου, συναλλάσσεται με συγκεκριμένους ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας για λογαριασμό τους ποιοτικές έρευνες, προκειμένου οι σταθμοί αυτοί να αυξήσουν την ακροαματικότητά τους!(απίστευτο και όμως αληθινό και αυτό)

Δηλαδή, η εταιρεία που μετράει την ακροαματικότητα, εισπράττει επιπλέον χρήματα από κάποιους σταθμούς, προκειμένου να τους προσφέρει λύσεις για αύξηση ακροαματικότητας!

Αυτό το απίστευτο πάρε δώσε προκαλείται βέβαια από την πλευρά της Focus έντεχνα με τον εξής τρόπο:

Αν τηλεφωνήσεις να διαμαρτυρηθείς για τα αποτελέσματα, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο σου λένε: «τα αποτελέσματα είναι αυτά και δεν αλλάζουν. Αν θέλετε δώστε μας 3000 ευρώ να σας κάνουμε μία ποιοτική έρευνα και να σας προτείνουμε τρόπους να αυξήσετε την ακροαματικότητα»!

8. Ο εκάστοτε πελάτης της μονοπωλιακής Focus, κόντρα σε κάθε έννοια ελεύθερης αγοράς, ανταγωνισμού κτλ, δεν έχει κανέναν τρόπο να διαμαρτυρηθεί και να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του, ούτε καν με το να σταματήσει να είναι πελάτης της Focus.

Θα αναρωτιέστε γιατί…

Η απάντηση είναι εντυπωσιακή:

Γιατί η μονοπωλιακή ιδιωτική Focus είναι η μόνη εταιρεία (ούτε σε κρατικούς οργανισμούς δεν συμβαίνει αυτό), η οποία όσους πελάτες και να χάσει, δεν χάνει ούτε ευρώ από τα έσοδά της, αφού έχει καταφέρει να επιβάλλει μία τέτοια σύμβαση, σύμφωνα με την οποία, όσοι σταθμοί και αν αποχωρήσουν από την έρευνά της, οι υπόλοιποι σταθμοί υποχρεούνται να επιμεριστούν το κόστος των σταθμών που αποχώρησαν!

Η Focus δεν χάνει ποτέ λεφτά!

Και με 5 σταθμούς να μείνει μόνο ως πελάτες, όλα θα είναι καλά για όλους. Και για την Focus που θα συνεχίσει να εισπράττει το ίδιο ποσό, αλλά και γι’ αυτούς τους πέντε, οι οποίοι θα μοιράζονται μόνοι τους όλη τη διαφημιστική πίτα.

9. Τυπικά και προσχηματικά το μονοπώλιο της Focus δεν επιβάλλεται σε κανέναν, επί της ουσίας όμως και στην πράξη, επιβάλλεται με ασφυκτικό και απολύτως αποτελεσματικό τρόπο.

Ο τρόπος είναι απλός:

Αν δεν συμμετέχεις στην Focus, κατά κανόνα δεν παίρνεις διαφήμιση από τα media shops και τις μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες, οι οποίες διαχειρίζονται τα σημαντικά διαφημιστικά πακέτα.

Όση απήχηση και αν έχει ο σταθμός σου στην πραγματικότητα, αν δεν είσαι στην Focus ισοδυναμεί με επιχειρηματικό «θάνατο».

10. Τα αποτελέσματα της Focus παρουσιάζουν όλα αυτά τα χρόνια, επιστημονικά παράλογα αποτελέσματα (για να το πούμε κομψά, αφού αγγίζουν τα όρια του αστείου).

 Μερικά παραδείγματα:

-Η πρώτη δεκάδα της κατάταξης είναι σχεδόν ρεζερβέ.

-Η πρώτη θέση είναι τελείως ρεζερβέ. Με μερικά απαραίτητα για ευνόητους λόγους μικρά διαλλείματα, την πρώτη θέση στη Θεσσαλονίκη κατέχει εδώ και τριάντα χρόνια περίπου ο ίδιος σταθμός!

Αυτό βέβαια πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία και είναι εντυπωσιακό που δεν το έχει ανακαλύψει το βιβλίο ρεκόρ Γκίνες.

Φανταστείτε, σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, ο ίδιος σταθμός νούμερο ένα, επί 30 χρόνια! Πόσο καταπληκτικό πρόγραμμα πρέπει να έχει ο σταθμός αυτός, για να μη γυρνάνε οι Θεσσαλονικείς τη βελόνα τους κάπου αλλού; Πόσες γενιές μεγαλώνει; Πόσο ορκισμένους ακροατές έχει που τον ακούνε ασταμάτητα, ενώ στο πρόγραμμά του έχει διαφημιστικά διαλείμματα διάρκειας 25 λεπτών;!

-Η Focus έχει παρουσιάσει στις πρώτες θέσεις της κατάταξης, σταθμό ο οποίος είχε κλείσει τρεις μήνες πριν.

-Η Focus παρουσιάζει μία συγκεκριμένη εκπομπή πρώτη στην ώρα της και στην επόμενη μέτρηση, η ίδια εκπομπή εμφανίζεται τελευταία.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλά ακόμα, αλλά θα κουράσει το να συνεχίσουμε την περιγραφή της παραδοξότητας των αποτελεσμάτων.

Αυτό όμως στο οποίο αξίζει σίγουρα να αναφερθούμε, είναι το πλέον παράδοξο και προκαλεί μία ειλικρινή απορία για όλο το διαφημιστικό σύστημα, τις διαφημιστικές εταιρίες και τους πελάτες που επενδύουν τα λεφτά τους στη διαφήμιση του ραδιοφώνου.

Και η απορία είναι:

Πως γίνεται οι άνθρωποι του μάρκετινγκ και της διαφήμισης, που εξ ορισμού είναι μπροστά από τα πράγματα, στο θέμα αυτό να έχουν μείνει τόσο πίσω;

Πως είναι δυνατόν οι άνθρωποι αυτοί, στην εποχή του ίντερνετ, να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ως βασικό εργαλείο, την παρωχημένη μεθοδολογία και τα διάτρητα αποτελέσματα της Focus;

Είναι απολύτως κατανοητό βεβαίως, ότι χρειάζονται ένα αντικειμενικό εργαλείο για να κάνουν την δουλειά τους, αλλά τη στιγμή που υπάρχει αυτό το πραγματικά αντικειμενικό και αδιάβλητο εργαλείο που λέγεται ίντερνετ, γιατί επιμένουν στο εξ’ ορισμού, επιστημονικά αμφισβητούμενο εργαλείο της Focus;

Είμαστε πλέον στην εποχή όπου το παραδοσιακό μέσο, το mainstream μέσο, είναι το διαδίκτυο.

Τα έως τώρα παραδοσιακά μέσα, φαντάζουν πλέον περιθωριακά.

Τα πάντα επιτυγχάνουν ή αποτυγχάνουν στο διαδίκτυο.

Οι συνήθειες πλέον των καταναλωτών, σε όλους τους τομείς, αποτυπώνονται με ακρίβεια στο διαδίκτυο.

Το βλέπουμε παντού γύρω μας, ακόμα και στις ραδιοφωνικές συνήθειες, οι ακροατές στη δουλειά, στο σπίτι, στην κίνηση, ακούνε ραδιόφωνο μέσω streaming, είτε στο κινητό τους, είτε στον υπολογιστή τους ενώ εργάζονται ή κάνουν κάτι άλλο σε αυτόν.

Ακόμα και κανονική ραδιοφωνική συσκευή να υπάρχει στον χώρο, βλέπεις τους ανθρώπους με τα ακουστικά, τα smartphones ή τους υπολογιστές, να ακούνε ραδιόφωνο μέσω streaming.

Και αν δεν μας αρκεί η οφθαλμοφανής εμπειρική απόδειξη όλων των παραπάνω, ας δούμε τι λένε οι έρευνες:

Το 81,4% των Ελλήνων σερφάρει στο διαδίκτυο με οποιαδήποτε συχνότητα, το 70,6% σε καθημερινή συχνότητα και στο δυναμικό κοινό 13-44, η χρήση του διαδικτύου είναι καθολική και η καθημερινή χρήση φτάνει το 87,8%!

Ξέρετε ποιο είναι το αστείο; Ότι αυτά και άλλα τέτοια ιδιαιτέρως εντυπωσιακά ποσοστά για το διαδίκτυο, τα αλίευσα από έρευνα της ίδιας της Focus, η οποία μου ήρθε με mail την ώρα που έγραφα το κείμενο αυτό (πάντοτε εκτιμούσα αυτές τις καίριες συμπαντικές παρεμβάσεις).

Τα πάντα συμβαίνουν, εξελίσσονται, επιτυγχάνουν ή αποτυγχάνουν, καθιερώνονται ή όχι, στο διαδίκτυο.

Οτιδήποτε είναι πετυχημένο στο διαδίκτυο, είναι πετυχημένο παντού και το αντίθετο.

Αυτό το αξίωμα, ισχύει πλέον παντού, εκτός βεβαίως από την Focus! Αφού σύμφωνα με τα επίσημα αποτελέσματα ακρόασης ραδιοφώνων από το ίντερνετ, οι πρώτοι σταθμοί στην κατάταξη του διαδικτύου είναι οι τελευταίοι στην κατάταξη της Focus και το αντίθετο!

Δηλαδή σύμφωνα με την Focus, το 80% των Ελλήνων που χρησιμοποιεί καθημερινά το διαδίκτυο για όλες τις χρήσεις, ακούει κάποιους συγκεκριμένους σταθμούς, στα PCs, στα laptops, στα tablets, στα smartphones και όλοι αυτοί όταν ανοίγουν κανονικές ραδιοφωνικές συσκευές, κάτι παθαίνουν και επιλέγουν τελείως διαφορετικούς σταθμούς!

Βάση των δικών της αποτελεσμάτων για την καθολική χρήση ίντερνετ και smartphones από τους Έλληνες, η ίδια η Focus αναιρεί τον εαυτό της!

Το απολύτως αδιάβλητο εργαλείο μέτρησης της ακροαματικότητας (το ίντερνετ), το οποίο έχουμε πλέον στη διάθεσή μας, προσφέρει απόλυτους αριθμούς και απολύτως αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα, αφού δεν βασίζεται σε απαρχαιωμένες στατιστικές μεθοδολογίες με τεράστιο περιθώριο λάθους, αλλά βασίζεται σε ένα αδιάβλητο σύστημα καταγραφής απόλυτης ακροαματικότητας ανά πάσα στιγμή.

Κάθε λεπτό πλέον μπορείς να ξέρεις πόσοι ακροατές ακούνε τον εκάστοτε σταθμό. Ακόμα και με τους αριθμητικούς περιορισμούς του streaming, το σύνολο των πραγματικών ακροατών, ξεπερνάει κατά πολύ το αντίστοιχο δείγμα της Focus.

Πως γίνεται λοιπόν να μην είναι αυτό πλέον το βασικό εργαλείο του διαφημιστικού συστήματος;

Πως γίνεται να υφίσταται ακόμα στις διαφημιστικές εταιρίες η λογική του διαχωρισμού της digital πραγματικότητας, από την παραδοσιακή πραγματικότητα, αφού πλέον η digital είναι η βασική πραγματικότητα;

Η μονοπωλιακή κατάσταση της Focus πρέπει να σταματήσει και μαζί της η παροχή υπηρεσιών αμφιβόλου επιστημονικής επάρκειας, διάτρητων διαδικασιών και αμφισβητούμενων αποτελεσμάτων, σε έναν τομέα τόσο σημαντικό όπως είναι αυτός του ραδιοφώνου.

Προς τιμή της η κυβέρνηση έχει ήδη εντοπίσει δημοσίως το πρόβλημα αυτό και φαίνεται διατεθειμένη να πράξει άμεσα προκειμένου να το λύσει.

Το κείμενο αυτό θα κοινοποιηθεί στον αρμόδιο υπουργό και στην επιτροπή ανταγωνισμού, με την ελπίδα για πιο γρήγορες εξελίξεις.

Ειδικά σήμερα, στην εποχή του ίντερνετ, με τα εργαλεία και τις δυνατότητες που αυτό μας προσφέρει, είναι εντυπωσιακό πως υφίσταται ακόμη αυτό το μονοπώλιο.

Αλλά ακόμα και να συνεχίσει να υπάρχει κάποια μέτρηση ακροαματικότητας παλαιού τύπου και μεθοδολογίας, τότε σίγουρα αυτή θα πρέπει να διεξάγεται, τουλάχιστον από δύο εταιρίες, σίγουρα πάντως πάνω από μία.

Ή αν είναι μία, τουλάχιστον αυτή να μην είναι μια ανεξέλεγκτη ιδιωτική εταιρεία, αλλά κάποιος επιστημονικός φορέας, ο οποίος μάλιστα να ελέγχεται επαρκώς.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, προκατάληψη ή διάκριση

Στην Ελλάδα του σήμερα,  το νομοθετικό πλαίσιο για την ισότητα των φύλων και την καταστολή κάθε μορφής διάκρισης σε βάρος των γυναικών περιγράφεται στο  άρθρο 4 παρ. 2 του Συντάγματος. Παρόλα αυτά τα σεξιστικά σχόλια εις βάρος των γυναικών δεν σταματούν. Όταν λέμε ισότητα των φύλων σημαίνει ίση προβολή, ενδυνάμωση, ευθύνη και συμμετοχή γυναικών και ανδρών σε όλους τους τομείς της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής, καθώς και ισότιμη πρόσβαση και διανομή πόρων μεταξύ τους. Βασικός λόγος είναι η αλλαγή των δομών τις κοινωνίας, οι οποίες θα συμβάλλουν στη διατήρηση των ανισοτήτων σχέσεων εξουσίας μεταξύ γυναικών και ανδρών. Η επίτευξη αυτού του στόχου έχει σκοπό, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη λειτουργία της δημοκρατίας, τον σεβασμό του κράτους δικαίου και την οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα.

Όμως προκύπτει ένα δίλλημα εάν η ισότητα είναι τυπική ή εάν μπορεί να γίνει ουσιαστική. Είναι δύσκολο να διακρίνουμε την διαφορετικότητα των φύλων, πέρα από την παραμόρφωση που προκαλεί η ιεραρχική κατηγοριοποίηση των πολιτών και η βάναυση καταπίεση των γυναικών.  Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι βασικά θα πρέπει να αλλάξουν και οι κοινωνικές συμπεριφορές και οι νοοτροπίες των ίδιων των γυναικών. Βέβαια, αναγνωρίζοντας ότι οι γυναίκες,  λόγω του φύλου τους (ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη και τη φυλή τους) εμποδίζονται να αναπτυχθούν ελεύθερα, τους παρέχονται προνόμια ως αντιστάθμισμα, ωθώντας τες να υπερπηδήσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στο μέλλον.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το νομικό και θεσμικό πλαίσιο που αφορά την εξάλειψη του σεξισμού γενικότερα, ακολουθείται από ένα πλήθος δράσεων και κανονισμών. Βασικοί κανονισμοί για την ισότητα των φύλων και την εξάλειψη του σεξισμού περιλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Έτσι  στις 28 Μαρτίου 2019, το Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο προστατεύει τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενέκρινε τον  ορισμό του σεξισμού σε διεθνή κλίμακα σε μια προσπάθεια που γίνεται για να  εξαλειφθεί το φαινόμενο. Το κείμενο, που απευθύνεται στις 47 χώρες μέλη του πανευρωπαϊκού οργανισμού, και εγκρίθηκε από την Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, ορίζει τον σεξισμό ως μια εκδήλωση των ιστορικά άνισων σχέσεων δύναμης ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες, που οδηγεί στη διάκριση. Έτσι λοιπόν ο σεξισμός και η βία απέναντι στις γυναίκες συνδέονται, δημιουργώντας ένα κλίμα φόβου, αποκλεισμού και ανασφάλειας. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι στην καταπολέμηση του φαινομένου του σεξισμού σημαντικό ρόλο παίζει η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του κοινού, που πρέπει να πραγματοποιηθεί με στοχευόμενη καμπάνια.

Ωστόσο, μπορεί το νομικό πλαίσιο να έχει βελτιωθεί, όμως η αποτελεσματική ισότητα  δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η βία και ο σεξισμός,  εξακολουθούν να υφίστανται, διατηρώντας τις γυναίκες και τους άνδρες στους παραδοσιακούς τους ρόλους και εμποδίζοντας την πλήρη υλοποίηση των δικαιωμάτων των γυναικών. Στην κοινωνία, όπου η ευαισθητοποίηση γύρω από τα εγκλήματα σε βάρος των γυναικών είναι αρκετά μεγαλύτερη, οι διακρίσεις και οι  σχολιασμοί κυρίως μέσω των social media δεν πρέπει να υφίστανται. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και να παραλείπουμε, ότι έχουμε, για την αντιμετώπιση του προβλήματος, και το  ζήτημα της ατομικής ευθύνης του κάθε πολίτη, σε περιπτώσεις διαπίστωσης της ύπαρξης σεξιστικής συμπεριφοράς στον περίγυρο, και τον κατάλληλο τρόπο που θα πρέπει  να αντιδράσει  και να παρέχει την βοήθεια του στο θύμα,  αλλά και παράλληλα αποτελεί και ζήτημα της Πολιτείας να λάβει μέτρα στήριξης της ισότητας καθώς και μέτρα ενδυνάμωσης και προστασίας των γυναικών και όχι μόνο. Το τελικό στάδιο μιας σεξιστικής κουλτούρας, αποτελούν διάφορα εγκλήματα κατά των γυναικών, όπως η γυναικοκτονία. Πριν όμως φτάσουμε σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις, θα πρέπει να ελέγχουμε όλες τις συμπεριφορές που συμβαίνουν από όλα τα φύλα (άνδρες και γυναίκες) γιατί τα φαινόμενα που συμβαίνουν βασίζονται στην εξουσία που επιβάλλεται πάνω στο άλλο φύλο.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en