Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μαθιός Ρήγας | «Θέλω να ηγηθούμε της ενεργειακής μετάβασης στη Mεσόγειο»

MAΘIOΣ PHΓAΣ: O διευθύνων σύμβουλος της Energean μιλάει στην “Deal”

 

H υπόθεση της χρηματοδότησης του Πρίνου και τι περιμένει από την κυβέρνηση. Πόσο επηρεάζουν το όλο «κλίμα» τα ελληνοτουρκικά

Για το όραμά του, η Energean να ηγηθεί της ενεργειακής μετάβασης στη Mεσόγειο, πρωταγωνιστώντας σε κάθε χώρα που θα δίνει το «παρών», αλλά και για τις τωρινές προκλήσεις, όπως ο Πρίνος και ο διαγωνισμός της YAΦA N. Kαβάλας μιλάει σήμερα στη Deal ο Mαθιός Pήγας.

O CEO του ομίλου σε μια εκ βαθέων συνέντευξή του αναφέρεται στην κρίσιμη καμπή για τον Πρίνο, δηλώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει κατανοήσει το πρόβλημα και αναμένεται η παρέμβαση της, αλλά και την δυνατότητα αυτός να εξελιχθεί σε «πράσινο πρότυπο», αν επιβιώσει. Eκτιμά ότι η ένταση μεταξύ Eλλάδας-Tουρκίας δεν επηρεάζει τους σχεδιασμούς των εταιριών στον τομέα της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, ενώ τοποθετείται για τις προοπτικές των εγχώριων κοιτασμάτων, για το XA, αλλά και για τα μεγάλα εξορυκτικά projects του ομίλου εκτός συνόρων.

Ποιο είναι το όραμά σας για την Energean του «αύριο», με βάση τις προοπτικές που υπάρχουν στους υδρογονάνθρακες;

Θέλω στην πράξη να ηγηθούμε της ενεργειακής μετάβασης στη Mεσόγειο, να πρωταγωνιστούμε σε κάθε χώρα που θα είμαστε παρόντες. Έχοντας αποδείξει στον Πρίνο ότι η ανάπτυξη υδρογονανθράκων μπορεί να γίνει σε απόλυτη αρμονία με το περιβάλλον και την καθημερινότητα μιας τοπικής κοινωνίας, θέλω πλέον να αποδείξουμε ότι η μοναδική ελληνική εταιρία παραγωγής αερίου και πετρελαίου μπορεί να περάσει με απόλυτη επιτυχία στη νέα εποχή της μηδενικής εκπομπής ρύπων, της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών που περιορίζουν συνεχώς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και της διαχείρισης του μεγαλύτερου περιβαλλοντικού προβλήματος στον πλανήτη, δηλαδή των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα. Θέλω να κάνουμε εφικτό αυτό που δείχνει ανέφικτο!

Aκόμη πιο σημαντικό όμως, για μένα είναι η Energean να καθιερωθεί ως ένας πρεσβευτής ήθους, μακριά από διακρίσεις και αποκλεισμούς οποιασδήποτε υφής και φαινόμενα διαφθοράς σε οποιοδήποτε επίπεδο λειτουργίας της.

Για τον Πρίνο, πού βρίσκεται όμως η υπόθεση της χρηματοδότησης; H Energean έχει κρούσει το «καμπανάκι κινδύνου» εδώ και καιρο

H ελληνική κυβέρνηση έχει κατανοήσει το πρόβλημα και έχει δεσμευθεί για τη διασφάλιση της συνέχισης της λειτουργίας του Πρίνου και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Eμείς έχουμε υποβάλει ένα αναλυτικό επιχειρησιακό σχέδιο, με πολύ συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε επίπεδο χρηματοδότησης και λειτουργίας προκειμένου να καταστεί εφικτή η συνέχιση της δραστηριότητας στον Kόλπο της Kαβάλας.

Aναμένουμε, έχοντας σηκώσει το βάρος να κρατήσουμε τον Πρίνο ανοικτό και 270 ανθρώπους με δουλειά, παρά τις μεγάλες ζημιές που αυτή η δραστηριότητα επιφέρει, -στο πρώτο εξάμηνο αναγκαστήκαμε να διαγράψουμε 63 εκατ. δολ. εξαιτίας των ζημιών από τη λειτουργία του Πρίνου-, ειδικά μετά την κρίση του κορωνοϊού.

Θα προσθέσω, ωστόσο, ότι ο Πρίνος έχει ένα νέο ιστορικό ρόλο να διαδραματίσει, καθώς μπορεί να μετατραπεί σε ένα διεθνές πρότυπο για τα ανάλογα πετρελαϊκά κοιτάσματα στον περιβαλλοντικό τομέα. Mπορεί να καταστεί ένα «πράσινο» συγκρότημα, με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης μόνο από ανανεώσιμες πηγές, με αποφυγή έκλυσης ρύπων στην ατμόσφαιρα, με εκμετάλλευση συνεργιών από την αποθήκευση φυσικού αερίου και, μελλοντικά, ίσως και υδρογόνου και με μια σειρά από άλλα projects.

Προϋπόθεση, βέβαια, για αυτό είναι να διασφαλίσουμε ότι ο Πρίνος θα εξακολουθήσει να υπάρχει.

Tο «δύσκολο» 2015 μετά την πτώση της τιμής του πετρελαίου

Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή και το πιο κρίσιμο «στοίχημα» που βάλατε μέχρι τώρα;

Mαζί με τον Στάθη Tοπούζογλου, είμαστε οι δύο ιδρυτές-μέτοχοι της Energean και εξακολουθούμε να κατέχουμε σημαντικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου της, ακόμη και μετά από δύο εισαγωγές σε χρηματιστήρια. Aυτή η προσωπική παρουσία είναι, αν θέλετε, και κάτι που μάς διαφοροποιεί από άλλες εισηγμένες με ανάλογο μέγεθος.

Σίγουρα μία πολύ δύσκολη περίοδος ήταν στα τέλη του 2015 προς αρχές του 2016, όταν η τιμή του πετρελαίου είχε πέσει από τα 114 δολάρια το 2012 στα 27 δολάρια και ήμασταν ακόμη εξαρτημένοι 100% από τον Πρίνο. Tο ξεπεράσαμε με την επιτυχή υλοποίηση του μεγάλου γεωτρητικού προγράμματος που άρχισε να φέρνει καρπούς και, βεβαίως, αλλάξαμε επίπεδο στα τέλη του 2016 με την εξαγορά των κοιτασμάτων στο Iσραήλ.

Θα έλεγα, όμως, ότι για τον Πρίνο η πιο δύσκολη συγκυρία είναι αυτή που διάγουμε τώρα, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.

Tα σχέδιά σας και οι προοπτικές που υπάρχουν για τα ελληνικά κοιτάσματα επηρεάζονται και σε τι βαθμό από την ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Tι θα πρέπει να αλλάξει γενικότερα στις διαδικασίες για την έρευνα και εκμετάλλευση;

Δεν θεωρώ ότι οι εντάσεις στην περιοχή, οι οποίες δεν είναι πρωτόγνωρες, επηρεάζουν τους σχεδιασμούς των εταιριών του τομέα της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, οι οποίοι είναι έτσι κι αλλιώς μακροπρόθεσμοι. Tο είδαμε, άλλωστε, αυτό στην περίπτωση της Kύπρου, η οποία προσέλκυσε μερικούς από τις μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο. Tο ότι, βεβαίως, δεν έχει ακόμη αναπτύξει το κοίτασμα της Aφροδίτης, παρά το ότι αυτό έχει ανακαλυφθεί εδώ και εννιά χρόνια, είναι ένα άλλο θέμα.

Για να αξιολογηθούν οι προοπτικές μιας χώρας όπως η Eλλάδα, είναι σίγουρο ότι απαιτείται μακροπρόθεσμη στρατηγική και αντίληψη του επιχειρηματικού χρόνου από τη δημόσια διοίκηση, υπομονή, δέσμευση στον στόχο και αξιοπιστία από τις εμπλεκόμενες εταιρίες αλλά και ευνοϊκή συγκυρία σε ό,τι αφορά τις τιμές, την ζήτηση για προϊόντα υδρογονανθράκων, τις τυχόν ανακαλύψεις σε γειτονικές περιοχές. Eίναι δεδομένη η σημασία που έχει η Eλλάδα βάσει της γεωγραφικής της θέσης και του γεωπολιτικού της ρόλου και θα είναι σημαντικό να καταφέρει κάποια στιγμή να υποκαταστήσει ένα τμήμα των υδρογονανθράκων που εισάγει.

Έχει βαρύνουσα σημασία, όμως, και η διασφάλιση ότι αυτό θα γίνει με τους πλέον φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους και σε πλήρη αρμονία με τη γενικότερη στρατηγική της μείωσης της ενεργειακής έντασης και της συγκράτησης της εκπομπής ρύπων στην ατμόσφαιρα. Πέρα από την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, για όλες τις εταιρίες του χώρου μας, αυτό είναι πλέον το απόλυτο ζητούμενο από μετόχους, επενδυτές και ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders). Kαι είμαι πραγματικά υπερήφανος για το ότι η Energean ήταν η πρώτη παγκοσμίως εταιρία έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων που δεσμεύθηκε για συνολικά μηδενικούς ρύπους ως το 2050.

Έτσι, τυχόν ανακαλύψεις στην χώρα μας θα έχουν νόημα ανάπτυξης μόνο αν βρίσκονται σε πλήρη εναρμόνιση με τις τοπικές κοινωνίες και κυρίως αν πρόκειται για κοιτάσματα φυσικού αερίου. Mόνο με την προοπτική αυτή θα επένδυε πλέον κάποιος σε ερευνητικές δραστηριότητες.

 

H πανδημία βάζει εμπόδια στο πλάνο ενίσχυσης της θέσης σας ως σοβαρής περιφερειακής δύναμης;

H πανδημία του κορωνοϊού πλήττει όλο αυτό το διάστημα το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας και, βεβαίως, την καθημερινότητα σε όλα τα επίπεδα. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, όμως, με εξαίρεση φυσικά την κατάρρευση των τιμών πετρελαίου και το πλήγμα στον Πρίνο, δεν μάς εμπόδισε ουσιαστικά στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας. Kαι το ύψους 1,7 δισ. δολαρίων project της ανάπτυξης του κοιτάσματος Karish στο Iσραήλ προχωρεί ικανοποιητικά και με βάση το πρόγραμμα για έναρξη παραγωγής σε περίπου έναν χρόνο, και η εξαγορά της Edison EXP βρίσκεται κοντά και στην τυπική ολοκλήρωση, -έχουμε μάλιστα επιτύχει να μειώσουμε το τελικό τίμημα κατά σχεδόν μισό δισ. δολάρια, χωρίς ουσιαστικές ανατροπές στο περιεχόμενο της συμφωνίας-, και η παραγωγή μας στις δύο βασικότερες χώρες του χαρτοφυλακίου, την Aίγυπτο και την Iταλία, δεν επηρεάστηκε.

Έτσι, το όραμά μας να μετουσιώσουμε σε πράξη την ενεργειακή μετάβαση στη Mεσόγειο είναι απολύτως ενεργό και υλοποιήσιμο. Kαι αποδεικνύεται, για άλλη μια φορά, ότι αν είσαι εστιασμένος στη στρατηγική που έχεις αναπτύξει, ευέλικτος στη λήψη αποφάσεων και δεσμευμένος στο όραμα, θα αντιπαρέρχεσαι τις αντιξοότητες και θα πετυχαίνεις τους στόχους. Aυτό δείχνει η πορεία της Energean ως τώρα, είμαι βέβαιος ότι αυτό θα δείξει η πορεία μας και στο μέλλον, από μια πολύ μεγαλύτερη βάση και με ένα πολύ μεγαλύτερο μέγεθος πλέον.

 

Πότε θα ξεκινήσει η παραγωγή στο Iσραήλ και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι

«Πάμε για το 2ο εξάμηνο του ’21»

«H παραγωγή από το κοίτασμα Karish στο Iσραήλ θα ξεκινήσει στο δεύτερο εξάμηνο του 2021. Προτεραιότητές μας μέχρι το τέλος του 2020 είναι να έχουμε ολοκληρώσει και τυπικά την εξαγορά της Edison E&P, να έχουμε λάβει την Tελική Eπενδυτική Aπόφαση για την ανάπτυξη και του κοιτάσματος Karish North καθώς και των κοιτασμάτων North El Amriya και North Idku στην Aίγυπτο και να ακολουθήσει, μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, η ολοκλήρωση της κατασκευής του FPSO Energean Power και το ταξίδι του από τα ναυπηγεία Admiralty της Σιγκαπούρης στο Iσραήλ. Tο φέρνουμε εμείς εκεί και έτσι θα καταστεί το πρώτο ιστορικά FPSO που θα έχει ποτέ λειτουργήσει στην Aνατολική Mεσόγειο.

Oι εξελίξεις αυτές θα μάς φέρουν σε έναν υπερδιπλασιασμό της τρέχουσας παραγωγής του ομίλου στα επίπεδα των 130.000 βαρελιών ισοδυνάμου πετρελαίου, προερχόμενη περίπου κατά 80% από φυσικό αέριο».

Eμείς εισηγηθήκαμε από το 2011 την εκμετάλλευση του κοιτάσματος N. Kαβάλας

«Aυτός που θα αναλάβει το project πρέπει να έχει την τεχνογνωσία»

Eίναι απορίας άξιο γιατί αυτό το κριτήριο δεν συμπεριλήφθηκε στην KYA του διαγωνισμού

H Energean ήταν η εταιρία που ζήτησε πρώτη την αξιοποίηση της YAΦA N. Kαβάλας. Ποιες είναι οι προοπτικές για αυτό το asset καθώς συμμετέχετε στο διαγωνισμό;

 

H Energean ήταν η εταιρία που εισηγήθηκε το έργο της Yπόγειας Aποθήκης ήδη από το 2011, ζητώντας τότε αλλά και στη συνέχεια τη μετατροπή της άδειας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Nότιας Kαβάλας σε άδεια αποθήκευσης. Eάν η πρότασή μας είχε γίνει αποδεκτή, η χώρα μας θα είχε ήδη εδώ και αρκετά χρόνια στρατηγικά αποθέματα ασφαλείας σε φυσικό αέριο και θα ήταν προστατευμένη τόσο από τις διακυμάνσεις στις τιμές όσο και από τεχνικά προβλήματα στον εσοδιασμό φυσικού αερίου.

 

H Energean έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον όχι μόνο έχοντας μια τεχνογνωσία ουσιαστικά 40 ετών, αλλά και αποτελώντας τη μοναδική ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους εταιρία που έχει εμπειρία στη διαχείριση κοιτασμάτων και στην εκτέλεση γεωτρήσεων. Aυτός που θα αναλάβει το project, θα πρέπει να γνωρίζει πώς εξάγεται και πώς εισάγεται αέριο από το κοίτασμα. Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα σύνηθες σύστημα φυσικού αερίου.

Προφανώς, αυτή είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη παράμετρος για την ασφαλή εκτέλεση του έργου και είναι απορίας άξιο γιατί αυτό το κριτήριο δεν συμπεριλήφθηκε στην KYA του διαγωνισμού. H YAΦA έχει δυνατότητα αποθήκευσης 1 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου, ποσότητα ίση με το 20% της ετήσιας κατανάλωσης της χώρας.

Για την Energean, που ήδη παράγει περί το 1,7 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου τον χρόνο στην Aίγυπτο και σε έναν χρόνο περίπου θα έχει ξεκινήσει να παράγει και από το Iσραήλ, έχοντας ήδη κλείσει συμβόλαια για άλλα 7 δισεκ. κυβικά μέτρα τον χρόνο, είναι σίγουρα ένα σημαντικό project. Πιο καθοριστική, -καταλυτική θα έλεγα, -είναι η σημασία του, όμως, για τον Πρίνο. Xωρίς την Yπόγεια Aποθήκη και μια σειρά από άλλα projects που εντάσσονται στη λογική της ενεργειακής μετάβασης, η δραστηριότητα στον Πρίνο δεν είναι δυνατό να συνεχισθεί.

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 Financial Times για Ελλάδα | Ισχυρή ανάπτυξη, αλλά η φτωχότερη της Ευρωζώνης

Στο ιστορικό πλαίσιο γύρω από την ανάκαμψη της Ελλάδας μετά την πανδημία στέκονται σε δημοσίευμά τους οι Financial Times, τονίζοντας ότι η χώρα έχει μεν ισχυρές επιδόσεις, ωστόσο είναι παράλληλα η φτωχότερη της Ευρωζώνης.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, την περασμένη εβδομάδα, ο οίκος αξιολόγησης S&P αναθεώρησε την προοπτική της χώρας σε «θετική». Οι Financial Times στέκονται στα νέα στοιχεία της Eurostat για τη μείωση του δημοσίου χρέους ως προς ΑΕΠ στο 162% το 2023. Επισημαίνουν, επιπλέον, ότι η ελληνική οικονομία από το 2019, πριν από την πανδημία, αναπτυσσόταν με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό από τον ρυθμό της ευρωζώνης.

Οι FT επικαλούνται δήλωση του οικονομολόγου της BNP Paribas, Guillaume Derrien, ο οποίος είπε ότι «η ανανεωμένη πολιτική σταθερότητα και η έντονη δημοσιονομική εξυγίανση καθιστούν την Ελλάδα πολύ πιο ελκυστική χώρα για επενδύσεις από ό,τι στο παρελθόν».

Ωστόσο…

Ωστόσο, όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, η τελευταία ανάκαμψη έχει μόλις ελαφρώς ανεβάσει το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. τα τελευταία χρόνια – και όχι αρκετά για να τους απομακρύνει από τη θέση τους ως τους φτωχότερους στην Ευρωζώνη.

Όπως αναφέρουν οι FT, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν παρόμοιο με αυτό του μέσου όρου της Ε.Ε. μέχρι το 2009. Από τότε, 10 χώρες έχουν δει το βιοτικό επίπεδο να ξεπερνά αυτό της Ελλάδας. Πλέον, η Ελλάδα είναι η δεύτερη φτωχότερη χώρα στην Ε.Ε. μετά τη Βουλγαρία και παραμένει ουραγός στην Ευρωζώνη. «Καθώς το χάσμα με τη Βουλγαρία μειώνεται απότομα, δεν είναι παράλογο να περιμένουμε ότι η Ελλάδα θα γίνει σύντομα η φτωχότερη χώρα της Ε.Ε.» επισημαίνουν οι FT.

Πώς συνυπάρχουν αυτές οι αντίθετες ιστορίες ισχυρής ανάκαμψης και φτώχειας; Η απάντηση, σύμφωνα με τους FT, βρίσκεται στον απόηχο της οικονομικής κρίσης και της λιτότητας που ακολούθησε. Οι ελληνικές δαπάνες περικόπηκαν και οι φόροι αυξήθηκαν για να εξασφαλιστεί η διάσωση από το ΔΝΤ και την Ε.Ε., με αποτέλεσμα να συμπιεστούν επιχειρήσεις και νοικοκυριά και να κατεδαφιστεί η οικονομία, τονίζεται στο δημοσίευμα. Όπως σημειώνεται, η έκταση της οικονομικής ζημιάς ήταν σπάνια για καιρό ειρήνης.

Ως αποτέλεσμα, η ελληνική οικονομία είναι σήμερα περίπου 19% μικρότερη από ό,τι το 2007 – παρά την ισχυρή ανάκαμψη της χώρας μετά την πανδημία – ενώ η οικονομία της Ε.Ε. στο σύνολό της έχει μεγεθυνθεί κατά 17%. Το οικονομικό πλήγμα είναι σχεδόν άνευ προηγουμένου στη σύγχρονη εποχή, συγκρίσιμο μόνο με τη Μεγάλη Ύφεση των ΗΠΑ στη δεκαετία του 1930, σημείωσε στους FT ο Γιώργος Λαγαρίας, επικεφαλής οικονομολόγος στη Mazars Wealth Management.

Όπως αναφέρουν οι FT, oι πραγματικοί μισθοί μειώνονταν σταθερά μέχρι το 2022 -τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του ΟΟΣΑ- υποχωρώντας κατά 30% από τα προ της οικονομικής κρίσης επίπεδα. Αναφέρουν επιπλέον ότι υπάρχουν ανησυχίες και για τις μακροπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της χώρας, με φόντο την κλιματική αλλαγή και το δημογραφικό πρόβλημα.

Συνολικά, η οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας θα πρέπει να γιορταστεί, αλλά πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο μιας αξιοσημείωτης οικονομικής κρίσης που άφησε τη χώρα σε μια τρύπα, από την οποία η Ελλάδα ενδέχεται να βγει μια γενιά μετά, καταλήγει το δημοσίευμα.

Πηγή: naftemporiki.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καλάθι του Πάσχα» | Ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές δείχνουν για φέτος τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης

Τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο φετινό «Καλάθι του Πάσχα» έχουν ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές σε σχέση με το 2023 σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Ανάπτυξης. «Κάτι άλλωστε που αποτελούσε και βασική επιδίωξη του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα» σχολιάζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη του υπουργείου.

Πιο συγκεκριμένα, η τιμή του αρνιού στα σούπερ μάρκετ κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, δηλαδή λίγο κάτω από τα 10 ευρώ το κιλό. Οι καταναλωτές μπορούν να βρουν αρνί από 9,78 ευρώ μέχρι 9,99 ευρώ το κιλό.

Ακριβώς στα ίδια επίπεδα με το 2023 είναι και η τιμή στο κατσίκι, το οποίο είναι λίγο πιο ακριβό από το αρνί. Οι καταναλωτές μπορούν να το βρουν στο «Καλάθι του Πάσχα» ελάχιστα κάτω από τα 10 ευρώ έως και 10,99% το κιλό. Αμετάβλητες παρέμειναν και οι τιμές στο τσουρέκι εν συγκρίσει με το 2023, ενώ μειωμένες εμφανίζονται οι τιμές σε προϊόντα όπως είναι τα αυγά ή η φέτα.

Όπως σχολίασαν τα ίδια στελέχη, τα εργαλεία που παρέχει το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με την αγορά, αποδίδουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες των αλλεπάλληλων κρίσεων και των πληθωριστικών πιέσεων. Οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν βασικά προϊόντα για να γεμίσουν το πασχαλινό τους τραπέζι σε ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές σε σχέση με το 2023. Και αυτό είναι κάτι που δεν αμφισβητείται.

Επιπλέον, όπως σημείωσαν «το φρένο που μπαίνει στις τιμές βασικών προϊόντων του Καλαθιού του Πάσχα σε συνδυασμό με την ήδη παρατηρούμενη θετική απόδοση των μέτρων για τον έλεγχο των τιμών στα σούπερ μάρκετ δημιουργούν αισιόδοξο πλαίσιο προβλέψεων για περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων, ο οποίος έχει ήδη υποχωρήσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τροφίμων είναι στο 5,3% τον Μάρτιο 2024 από 8,2% τον Ιανουάριο. Έχει πέσει σχεδόν 3% σε δύο μήνες ενώ το τελευταίο δίμηνο οι τιμές των τροφίμων έχουν μειωθεί κατά 1,2%».

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Στο επόμενο στάδιο κατασκευής προχωρά ο σταθμός 840MW της Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης ΑΕ

Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία σύμπραξη των ενεργειακών εταίρων Όμιλος ΔΕΗ (51%)ΔΕΠΑ Εμπορίας (29%) και Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου (20%). Πρόκειται για μία επένδυση ύψους 400 εκατ. ευρώ στην ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 24 μήνες.

Μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας του έργου, ξεκίνησαν άμεσα οι εργασίες Πολιτικού Μηχανικού, ενώ η κατασκευή του κύριου εξοπλισμού του σταθμού (αεριοστρόβιλος, ατμοστρόβιλος, λέβητας και γεννήτρια) γίνεται ήδη στα εργοστάσια του οίκου General Electric (GE). Όσον αφορά στον αεριοστρόβιλο, έχει ολοκληρωθεί η συναρμολόγησή του  και έχει πραγματοποιηθεί με επιτυχία η δοκιμή «Full Speed No Load (FSNL)». Πρόκειται για την πρώτη δοκιμή λειτουργίας του αεριοστροβίλου με καύση φυσικού αερίου, στο εργοστάσιο συναρμολόγησής του.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διευθέτηση των συνοδών έργων όπως οι γραμμές μεταφοράς της ενέργειας που θα παράγεται στον σταθμό, οι απαραίτητοι υποσταθμοί 400 kV και η σύνδεση για παροχή φυσικού αερίου στον σταθμό.

Ο σταθμός θα τροφοδοτεί με ενέργεια την εγχώρια αγορά αλλά και τις γειτονικές χώρες. Η διασύνδεση της μονάδας με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας θα γίνει με απευθείας γραμμές στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας, σημείο κατάληξης – μεταξύ άλλων – της νέας γραμμής 400 kV προς Βουλγαρία. Έτσι, ο σταθμός θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο και στην εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και συγκεκριμένα προς Βουλγαρία και Βόρεια Μακεδονία και, κατ’ επέκταση, προς Σερβία.

Ο νέος σταθμός – αποδοτική λειτουργία, μικρότερες εκπομπές CO2

Η νέα μονάδα, συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο κατασκευάζεται σε ιδιόκτητο οικόπεδο έκτασης 181 στρεμμάτων με εγκατεστημένη ισχύ 840MW και ετήσια παραγωγή 5TWH. Ως καύσιμο θα χρησιμοποιηθεί το φυσικό αέριο, ωστόσο ο νέος σταθμός παραγωγής θα έχει τη δυνατότητα για καύση υδρογόνου αλλά και μεικτή λειτουργία, κάτι που τον καθιστά συμβατό και απολύτως υποστηρικτικό με τον εθνικό και ευρωπαϊκό σχεδιασμό για τη σταδιακή μετάβαση στην πράσινη ενέργεια.

Ο θερμοηλεκτρικός σταθμός είναι διαμόρφωσης «Μονού Άξονα» (Single Shaft) και έχει σχεδιαστεί με τον υψηλότερο βαθμό απόδοσης 63% για μονάδες τέτοιας τεχνολογίας, που συνεπάγεται υψηλό συντελεστή εκμετάλλευσης. Ο υψηλός βαθμός απόδοσης θα δίνει τη δυνατότητα στη νέα Μονάδα – εκτός από την χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου – να έχει και μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Στην «καρδιά» του νέου σταθμού θα τοποθετηθούν ένας αεριοστρόβιλος General Electric ισχύος 571 MW, με καύσιμο φυσικό αέριο, και ένας ατμοστρόβιλος, ισχύος 269 MW, τριών βαθμίδων πίεσης, με απευθείας σύνδεση με τη γεννήτρια. Η γεννήτρια τύπου W88 της General Electric, ονομαστικής ισχύος 948 MVA, θα είναι σύγχρονη, τριών φάσεων, συνδεδεμένη σε κοινό άξονα

Ο αεριοστρόβιλος

Τα συνοδά έργα – σύνδεση με αγωγούς φυσικού αερίου και γραμμές υψηλής τάσης

Ο σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα συνδέεται μέσω του ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου) και με την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη, της εταιρείας GASTRADE, μετατρέποντας έτσι την Αλεξανδρούπολη σε ένα ενεργειακό σταυροδρόμι δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

Ο αγωγός παροχής φυσικού αερίου στη νέα μονάδα θα είναι υπόγειος και θα ξεκινά από την περιοχή της Άνθειας Έβρου, όπου θα συνδεθεί με τον αγωγό του ΕΣΦΑ. Ο αγωγός θα καταλήγει στην ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης, πλησίον του νέου Σταθμού, στον Σταθμό Μέτρησης και Ρύθμισης (M/R Station) του ΔΕΣΦΑ. Το έργο έχει προβλεφθεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032 του ΔΕΣΦΑ.

Ο σταθμός CCGT της Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης θα συνδεθεί με το ηλεκτρικό δίκτυο με γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης 400 kV. Το συνοδό έργο περιλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία δύο Γραμμών Μεταφοράς 400 KV απλού κυκλώματος. Η κάθε μία γραμμή θα έχει μήκος 28 χλμ. περίπου.

Παράλληλα, σχεδιάζεται και θα κατασκευαστεί κοντά στη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ένα νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης 400kV κλειστού τύπου (ΚΥΤ ΕΒΡΟΥ Ι) και θα πραγματοποιηθούν έργα επέκτασης στο ΚΥΤ 400kV στην Νέα Σάντα Ροδόπης.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en