Quantcast
Connect with us

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Κομοτηνή | Στην τελική ευθεία ο IGB που θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη

Μεσημέρι στον υπό κατασκευή (διπλό) μετρητικό σταθμό του IGB στην Κομοτηνή και ο ρυθμός των εν εξελίξει εργασιών έχει χτυπήσει “κόκκινο”, με αυτοκίνητα της κατασκευάστριας εταιρείας AVAX να πηγαινοέρχονται συνεχώς στον χώρο, μεταφέροντας εργάτες και πρώτες ύλες. Ο αγωγός IGB, ένα ενεργειακό πρότζεκτ που αναμένεται να αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη στην περιοχή βρίσκεται στην τελική ευθεία, την ώρα μάλιστα που οι δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία -πέραν της γεωπολιτικής και ανθρωπιστικής- έχουν πυροδοτήσει τη σοβαρότερη ενεργειακή κρίση των τελευταίων δεκαετιών στην Ευρώπη.

“Αυτή τη στιγμή, σε σχέση με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας ICGB, βαίνουμε στην ολοκλήρωση του έργου, που στο σύνολό του έχει ένα ποσοστό προόδου 90-95% και θεωρούμε πως όλα θα πάνε καλά, θα τελειώσει στην ώρα του και θα μπορέσει να δώσει αέριο αρχές Ιουλίου – όπως έχει προγραμματιστεί – από την Ελλάδα στη Βουλγαρία”, εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γιώργος Τασάκος, επικεφαλής του Τμήματος Αγωγών και Δικτύων της AVAX, επιθεωρώντας προσωπικά την πρόοδο των εργασιών.

Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό 182χλμ, έναν μετρητικό ρυθμιστικό σταθμό στη Βουλγαρία, στη Στάρα Ζαγόρα, καθώς και δύο μετρητικούς σταθμούς στην Κομοτηνή. Το προβλεπόμενο μήκος του είναι 182 χλμ και η διάμετρος του 32”, ενώ ολόκληρος ο αγωγός θα είναι θαμμένος υπόγεια, σε βάθος τουλάχιστον ενάμιση μέτρου. Η εκτιμώμενη χωρητικότητά του θα είναι έως τρία δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, με κατεύθυνση από Ελλάδα προς Βουλγαρία.

“Ο μετρητικός σταθμός στη Στάρα Ζαγόρα, που θα συνδέσει τον αγωγό με το σύστημα φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, είναι έτοιμος μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και τώρα τελειώνουν και οι οικοδομικές εργασίες. Ο αγωγός των 182 χλμ έχει ολοκληρωθεί και είμαστε σε τελικό στάδιο δοκιμών. Ήδη έχουν δοκιμαστεί υδραυλικά τα 130 χλμ και μέσα στις επόμενες 15 ημέρες θα έχουν ολοκληρωθεί και τα επόμενα 50 χλμ”, επισημαίνει ο κ. Τασάκος.

Σε ό,τι αφορά δε την πορεία του έργου στον μετρητικό σταθμό της Κομοτηνής, τον οποίο επισκέφθηκαν, προ ημερών, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας (σ.σ. εκπροσώπησε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραστεί λόγω covid) και ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Κίριλ Πέτκοφ, σημειώνει ότι “είμαστε σε ένα ποσοστό προόδου περίπου στο 70% και τις επόμενες 30-45 ημέρες θα έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι ηλεκτρολογικές, μηχανολογικές εργασίες και μέχρι τα μέσα Μαΐου θα έχουν τελειώσει και οι υπολειπόμενες εργασίες πολιτικού μηχανικού”.

Ο αγωγός θα συνδεθεί με το ελληνικό εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου ΤΑΡ στην Κομοτηνή και με το βουλγαρικό εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου στη Στάρα Ζαγόρα. Μάλιστα, σε μια τελευταία εξέλιξη σε σχέση με την πορεία του αγωγού, η διαχειρίστρια του έργου ICGB ανακοίνωσε πρόσφατα ότι υπήρξε επιτυχής σύνδεση του IGB με τον TAP, με την υλοποίηση δύο “χρυσών συγκολλήσεων”, που συνδέουν τον σταθμό μέτρησης της Κομοτηνής με την υπάρχουσα υποδομή του ΤΑΡ. Πρόκειται για μια εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα βασικό βήμα για την ολοκλήρωση και έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB.

Έργο που καθιστά την Ελλάδα πύλη εισόδου καυσίμου για τη ΝΑ Ευρώπη

Η AVAX ανέλαβε την υλοποίηση του αγωγού μέσω του διεθνούς διαγωνισμού που προκήρυξε η ICGB, η οποία αποτελεί κοινοπραξία της βουλγαρικής BEH, που κατέχει ποσοστό 50% και του κοινοπρακτικού σχήματος IGI Poseidon, που έχει το υπόλοιπο 50% (ποσοστό ισομερώς κατανεμημένο μεταξύ της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και της ιταλικής Edison). H AVAX πλειοδότησε στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό με προσφορά ύψους 144,85 εκατ. ευρώ.

Ήταν η πολυετής εμπειρία της εταιρείας σε υποδομές φυσικού αερίου, με την κατασκευή των πρώτων ανάλογων έργων ήδη από τη δεκαετία του ’90, που οδήγησε στην ανάληψη ενός πολυσύνθετου έργου, όπως ο IGB, για την ολοκλήρωση του οποίου αδημονούν Ελλάδα και Βουλγαρία, υπό το βάρος των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία (και) στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας.

Ο αγωγός θα μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω του Νότιου Διαδρόμου στη Βουλγαρία, διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας της γειτονικής αγοράς. Ωστόσο, η στρατηγική του σημασία είναι ευρύτερη καθώς αναμένεται να αποτελέσει βασικό κρίκο στην αλυσίδα του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που θα διασυνδέει την Ελλάδα, εκτός της Βουλγαρίας, με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης. Αν σε αυτή την αλυσίδα προσθέσει κανείς και τον διασυνδετήριο αγωγό Βουλγαρίας- Σερβίας IBS (με φυσική ροή από τη Βουλγαρία προς τη Σερβία), που σύμφωνα με τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους, τότε εμπλουτίζονται τα σημαντικά οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την περαιτέρω αξιοποίηση του IGB.

Η πιο σημαντική πτυχή, ωστόσο, του έργου είναι ότι αποτελεί ένα ενεργειακό πρότζεκτ που θα καταστήσει την Ελλάδα πύλη εισόδου καυσίμου για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως επισημάνθηκε τόσο από τον Έλληνα υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας όσο και από τον πρωθυπουργό της Βουλγαρίας, κατά την επίσκεψή τους στην Κομοτηνή. “Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB αποτελεί ένα έργο που προάγει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή. Θεμελιώνει τον ρόλο της χώρας μας ως διαμετακομιστικού κόμβου φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και αναβαθμίζει γεωπολιτικά την περιοχή. Απέναντι στις εύθραυστες διεθνείς συγκυρίες, ενισχύουμε την ενεργειακή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και δημιουργούμε νέες εξαγωγικές προοπτικές”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.

Άλλωστε, όπως επισημαίνεται σε ευάριθμες μελέτες για την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής, η βαλκανική χερσόνησος, με τη σημαντική ποσότητα ενεργειακών πηγών, αποτελεί δυνάμει ενεργειακό διάδρομο, με τη μεταφορά ενεργειακής πρώτης ύλης από την Κασπία στην Ευρωπαϊκή Ένωση εν γένει.

Ένα πολυσύνθετο έργο που “αναμετρήθηκε” με την πανδημία

Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο έργο, η κατασκευή του οποίου βάσει χρονοδιαγράμματος ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2020, ωστόσο το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, περίπου έναν χρόνο αργότερα, ανάγκασε την εταιρεία να αλλάξει τον σχεδιασμό της ώστε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που ανέκυψαν σε μια κατάσταση άνευ προηγουμένου σε διεθνές επίπεδο. Με προσήλωση στον στόχο αλλά και διάθεση περισσότερων πόρων, η εταιρεία κατάφερε να καλύψει ένα σημαντικό μέρος των καθυστερήσεων σε βαθμό που και ο ίδιος ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας να υπογραμμίσει, επιθεωρώντας την πρόοδο των εργασιών, πως “μέσα σε τρεις μήνες έγιναν περισσότερα απ’ ό,τι τον προηγούμενο χρόνο (σ.σ. μεσούσης της πανδημίας)”.

“Η πανδημία επηρέασε δυσμενώς, σε μεγάλο ποσοστό, την πρόοδο του έργου”, παραδέχεται ο επικεφαλής του Τμήματος Αγωγών και Δικτύων της AVAX κ. Τασάκος, εξηγώντας τις δυσκολίες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη της εταιρείας: “Είχαμε τα εξής θέματα: καταρχάς, όταν ξεκίνησε η πανδημία, το εργοτάξιο ήταν σε φάση κινητοποίησης και είχαμε παραγγείλει ειδικό εξοπλισμό από το εξωτερικό για τις συγκολλήσεις του αγωγού. Η ολοκλήρωση της παραγγελίας συνέπεσε με την έναρξη της πανδημίας. Έκλεισαν τα σύνορα, έκλεισαν οι βιομηχανίες κι αυτό προκάλεσε μια καθυστέρηση αρκετών μηνών στο να έρθει ο εξοπλισμός για να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ταυτόχρονα, στην αρχή υπήρξε κι ένα θέμα στην κινητοποίηση του προσωπικού, που ήταν φοβισμένο, ενώ στη δεύτερη φάση της πανδημίας αρρώστησαν τα 2/3 , σε διάφορες χρονικές περιόδους. Στην τρίτη φάση είχαμε μεγάλο πρόβλημα με τα υλικά που έχουν μεγάλο χρόνο παράδοσης, όπου από τους προμηθευτές του εξωτερικού και από τους παραγωγούς -καθώς πολλά απ’ αυτά έχουν αφετηρία την Κίνα- δεν τηρήθηκαν οι προθεσμίες”.

Το σύνθετο παζλ της προμήθειας των υλικών επηρεάστηκε και από το κομμάτι των μεταφορών, με τον γρίφο των logistics ν’ αναζητά… δυνατούς λύτες. “Υπήρχαν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις όχι μόνο στην παραγωγή αλλά και στη μεταφορά, στο logistic και μάλιστα καθυστερήσεις που όχι μόνο δεν μπορούσες να τις επηρεάσεις, αλλά ούτε καν να τις ξέρεις. Γιατί θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι οι αρμόδιες αρχές στη χώρα παραγωγής των υλικών διέκοπταν τη λειτουργία της βιομηχανίας παραγωγής των υλικών, είτε επέτρεπε τη λειτουργία της δύο ημέρες την εβδομάδα αντί για επτά, είτε δεν υπήρχαν μεταφορείς να μεταφέρουν τα υλικά στο λιμάνι, είτε γιατί δεν επιτρέπονταν στα πλοία να ελλιμενιστούν, είτε έμπαιναν στο λιμάνι και έμπαιναν σε καραντίνα, κλπ. Ήταν και είναι ακόμα μια κατάσταση πρωτοφανής για την οποία δεν υπάρχει προηγούμενο”, εξηγεί ο κ. Τασάκος, σημειώνοντας ότι αποτέλεσμα όλου αυτού ήταν να υπάρξουν καθυστερήσεις σε κρίσιμα υλικά του έργου, όπως οι βάνες που τοποθετούνται κατά μήκος του κεντρικού αγωγού, οι σωλήνες και τα εξαρτήματα για την κατασκευή των μετρητικών σταθμών στην Κομοτηνή, που επηρέασαν και τον χρόνο έναρξης των εργασιών στον (διπλό) μετρητικό σταθμό της Κομοτηνής, κλπ.

Παρόλα αυτά, όμως, “με διάθεση περισσότερων πόρων πετύχαμε να επιταχύνουμε τις δραστηριότητες και να πιάσουμε έναν στόχο που μέχρι πριν από λίγο καιρό ήταν πολύ δύσκολο να πιστέψει κάποιος ότι θα μπορούσαμε να τον επιτύχουμε”, επισημαίνει, υπογραμμίζοντας την εμπειρία της εταιρείας σε μεγάλα έργα, η οποία και συνέβαλε σημαντικά στην άμβλυνση των επιπτώσεων της πανδημίας.

Η σχέση και τα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες

Μάλιστα, η εμπειρία αυτή είχε θετικό αντίκτυπο και στη σχέση της εταιρείας με τις τοπικές κοινωνίες απ’ όπου διέρχεται ο αγωγός καθώς, όπως εξηγεί ο κ. Τασάκος, όλα πήγαν καλά. Με το έργο του ΤΑΡ στην περιοχή αλλά και το έργο της Μεγαλόπολης ως εχέγγυα, στην εταιρεία “υπάρχει μεγάλη εμπειρία πώς επικοινωνούμε τα οφέλη του έργου στους ανθρώπους που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζονται από την κατασκευή”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όπως επισημαίνεται, κατά την επιλογή της τελικής διαδρομής του έργου καταβλήθηκε ιδιαίτερη προσπάθεια για να αποφευχθεί η διέλευση πλησίον υφιστάμενων κτιρίων ή μελλοντικών κατασκευών, κατοικιών και άλλων υποδομών προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι παρεμβάσεις στις τοπικές κοινωνίες. Διενεργήθηκαν, μάλιστα, περιβαλλοντικές και τοπογραφικές έρευνες καθώς και έρευνες για τυχόν αρχαιολογικά ευρήματα, με στόχο τον προσδιορισμό των πλέον ενδεδειγμένων τεχνικών κατασκευής, ενώ η ζώνη εργασίας αποκαθίσταται με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο σε σχέση με την πρότερη κατάσταση κι όπου απαιτείται, λαμβάνονται κατασκευαστικά μέτρα προστασίας από τη διάβρωση και το επιφανειακό χώμα τοποθετείται ξανά ώστε να αποκατασταθεί και να επανέλθει στην πρότερη κατάσταση η επιφάνεια του εδάφους και να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν η ανάπτυξη της βλάστησης ή/και να πραγματοποιηθούν ήπιας μορφής γεωργικές καλλιέργειες.

Ως αποτέλεσμα, η τελική διαδρομή είναι ένας συνδυασμός εκτίμησης περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων και, στο μέτρο του δυνατού, αποφυγής ή μετριασμού των σχετικών επιπτώσεων.

ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ

Click to comment

Απάντηση

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Κ.Σάρδη (Energean): Σε πλήρη ανάπτυξη το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο, πρόβλημα η γραφειοκρατία

Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο της Καβάλας, μια επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ στην πρώτη της φάση και η οποία θα υπερβεί τα 900 εκατ. ευρώ συνολικά.

Μιλώντας στη διάρκεια ειδικού πάνελ που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 5 ου Power & Gad Forum που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, η Δρ. Κατερίνα Σάρδη, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της Energean στην Ελλάδα γνωστοποίησε τρία σημαντικά βήματα που βρίσκονται σε εξέλιξη:

-Η εταιρεία ξεκίνησε την διαδικασία για την μετατροπή της άδειας έρευνας που διαθέτει σε άδεια αποθήκευσης, με βάση την Κοινοτική Οδηγία 31/2009. Το σχετικό αίτημα αναμένεται να υποβληθεί προς την αρμόδια Εταιρεία Διαχείρισης Ελληνικών Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) στη διάρκεια του πρώτου 6μήνου του έτους.

-Ανατέθηκε σε ανεξάρτητη εταιρεία εγνωσμένης εμπειρίας η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) για την 1 η φάση του έργου.

-Βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές τεχνικές μελέτες για τον σχεδιασμό της εγκατάστασης, όπως η επικαιροποίηση της Προμελέτης Τεχνικών Εφαρμογών και Σχεδιασμού (pre-FEED) που εκπόνησε η Wood plc, προκειμένου να καταρτιστεί η τελική μελέτη.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε η Country Manager της Energean στην Ελλάδα, μέσα στο 2024 θα πραγματοποιηθεί το δεσμευτικό market test, ώστε έως το πρώτο τρίμηνο του 2025 να έχουν υπογραφεί δεσμευτικά συμβόλαια με τις βιομηχανικές επιχειρήσεις (emitters) που θα επιλεγούν, και να ληφθούν οι Τελικές Επενδυτικές Αποφάσεις και από τις δύο πλευρές. Ως τώρα, η Energean έχει υπογράψει 9 μη δεσμευτικά Μνημόνια Κατανόησης (MoUs) με ενδιαφερόμενους emitters από την Ελλάδα και γειτονικές χώρες. Η Energean προγραμματίζει να πραγματοποιήσει την απαιτούμενη γεώτρηση στον Πρίνο περί τα τέλη του επόμενου έτους, με στόχο να λάβει στη συνέχεια την άδεια λειτουργίας και να έχει καταστεί η μονάδα αποθήκευσης CO2 λειτουργήσιμη έως το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Η Δρ. Σάρδη, ωστόσο, επεσήμανε την ανάγκη να λυθούν άμεσα οι εκκρεμότητες τόσο σε θεσμικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο (αρμόδιες Διευθύνσεις για τις διάφορες άδειες, υπογραφή διακρατικών συμφωνιών ανάμεσα στην χώρα μας και άλλες χώρες-μέλη για την μεταφορά CO2 κ.α.).

Εξέφρασε, δε, τον προβληματισμό της για τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις που εκδηλώνονται ακόμη και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι οποίες είναι πιθανό να δημιουργήσουν προβλήματα σε σχέση με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Τέλος, η Δρ. Σάρδη επεσήμανε την ανάγκη να ακολουθηθεί η πρακτική χωρών – μέλων της ΕΕ, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Δανία κ.α. οι οποίες έχουν εκπονήσει προγράμματα κρατικών ενισχύσεων δεκάδων δισεκ. ευρώ για την ανάπτυξη σχεδίων δέσμευσης και αποθήκευσης CO2, τα οποία ήδη έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το project της αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο έχει ενταχθεί στην 6 η λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs). Η λεκάνη του Πρίνου θεωρείται ιδανική για την ασφαλή αποθήκευση CO2 για μια σειρά από λόγους σχετικούς με την γεωλογία και την ύπαρξη εγκαταστασεων στην περιοχή. Στην 1 η φάση ανάπτυξης θα έχει αποθηκευτική δυναμικότητα 1 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, ενώ στην 2 η φάση ανάπτυξης, από το 2028 και μετά, η δυναμικότητα θα αυξηθεί στα 2,5 με 3 εκατ. τόνους CO2 ετησίως.

Η υλοποίηση του έργου θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη και θα δημιουργήσει ένα νέο κύκλο ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Παράλληλα, θα απελευθερώσει σημαντικούς πόρους από τα κόστη δικαιωμάτων εκπομπών CO2 για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Νέα αύξηση της παραγωγής στο πρώτο δίμηνο του έτους για την Energean

144 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου την ημέρα, με το 82% αυτών σε φυσικό αέριο

Νέα αύξηση παραγωγής πέτυχε η Energean στο πρώτο δίμηνο του έτους.

Ο χάρτης με τις χώρες όπου επιχειρεί η Energean

Συγκεκριμένα, από τα 123 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (kboe) την ημέρα κατά μέσο όρο το 2023, στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, η παραγωγή ανήλθε στις 144 kboe την ημέρα, με το 82% αυτής να είναι σε φυσικό αέριο. Επιπλέον, τα βεβαιωμένα (2Ρ) αποθέματα υδρογονανθράκων, μετά την αφαίρεση της παραγωγής του 2023, ανέρχονται πλέον στα 1,115 δισεκ. βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (mmboe). Τα αποθέματα αυτά κατά 83% είναι σε φυσικό αέριο, με τη μερίδα του λέοντος (926 mmboe, 89% σε φυσικό αέριο) να βρίσκεται στο Ισραήλ.

Τα συγκεκριμένα στοιχεία γνωστοποίησε την Πέμπτη 21 Μαρτίου η διοίκηση της Energean στο πλαίσιο της επίσημης ενημέρωσής της προς τα χρηματιστήρια του Λονδίνου και του Τελ Αβίβ για τα οριστικά αποτελέσματα του 2023

Οι βασικές εξελίξεις του 2023 και οι προοπτικές για την συνέχεια

-Μέση ημερήσια παραγωγή 123 kboe (83% σε φυσικό αέριο), αυξημένη κατά 200% σε ετήσια βάση και ανεπηρέαστη από τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εξελίξεις.

-Βεβαιωμένα (2P) αποθέματα 1,115 mmboe με διάρκεια ζωής περί τα 19 έτη.

-Έναρξη παραγωγής από το κοίτασμα Karish North και διαθεσιμότητα του FPSO “Energean Power” στο 99% στο δ΄τρίμηνο.

-Νέο συμβόλαιο πώλησης φυσικού αερίου στο Ισραήλ τον Φεβρουάριο του 2024 που προσθέτει έσοδα 2 δισεκ. δολαρίων για όλη τη διάρκειά του.

-Συνολικά έσοδα 1,420 δισεκ. δολάρια για το 2023, αυξημένα κατά 93% σε ετήσια βάση, και προαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDAX) 931 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 121% σε ετήσια βάση.Τα καθαρά κέρδη ήταν 185 εκατ.δολ, επηρεασμένα αρνητικά κατα 100 εκατ.δολ. από επιπλέον φορολογήσεις.

-Μέρισμα 0,30 δολ. για το δ΄τρίμηνο του 2023 (συνολικά 2,10 δολ. ανά μετοχή από την έναρξη καταβολής μερισμάτων), πληρωτέο στις 29 Μαρτίου 2024.

-Μείωση 42% σε ετήσια βάση στην ένταση εκπομπών, στα 9,3 κιλά CO2 ανά παραγόμενο βαρέλι ισοδυνάμου πετρελαίου, και 86% συνολικά από το 2019, πάνω από τον στόχο της εταιρείας.

-Διατήρηση της πρόβλεψης για ημερήσια παραγωγή μεταξύ 155 και 175 kboe για φετος.

-Έναρξη παραγωγής για το κοίτασμα φυσικού αερίου Cassiopea στην Ιταλία το καλοκαίρι.

-Ολοκλήρωση της εισόδου στο Μαρόκο και εκτέλεση επιβεβαιωτικής γεώτρησης εντός του έτους.

Ο Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean, δήλωσε σχετικά:

“Μια ακόμη χρονια μετασχηματισμού ήταν το 2023 για την Energean, καθώς πετύχαμε την κατά 200% αύξηση της παραγωγής και φέραμε σε παραγωγή τα κοιτάσματα ΝΕΑ/ΝΙ στην Αίγυπτο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και τον προϋπολογισμό μας. Παρά το δύσκολο γεωπολιτικό περιβάλλον, όλες μας οι δραστηριότητες έμειναν ανεπηρέαστες από τις διαμάχες στην περιοχή. Από την αρχή του 2024, η έναρξη παραγωγής στο κοίτασμα Karish North και η προσθήκη νέου εξοπλισμού (2o gas export riser) σημαίνει ότι είμαστε πλέον σε θέση να χρησιμοποιούμε την πλήρη δυναμικότητα του FPSO “Energean Power”, ενώ η εκτίμηση που δίνουμε για την φετινή παραγωγή αποτυπώνει το επόμενο βήμα μας προς τον βραχυπρόθεσμο στόχο των 200 kboe την ημέρα.

Επίσης, είχαμε μια ιδιαίτερα δυνατή χρονιά στα οικονομικά μας μεγέθη, με έσοδα 1,420 δισεκ. δολαρίων και προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων 931 εκατ. δολάρια. Τα ισχυρά αυτά αποτελέσματα, σε συνδυασμό μας με την στρατηγική σύναψης μακροχρόνιων συμβολαίων πώλησης φυσικού αερίου, υποστηρίζουν την μερισματική μας πολιτική και μας έχουν επιτρέψει να προχωρήσουμε στη διανομή συνολικών μερισμάτων ύψους 370 εκατ. δολαρίων (2,1 δολάρια ανά μετοχή) στους μετόχους μας από το τρίτο τρίμηνο του 2022.

Πλέον, κοιτούμε πέρα από τους βραχυπρόθεσμους στόχους μας, σε projects όπως η είσοδός μας στο Μαρόκο, καθώς και στις εξελίξεις στην Ιταλία, όπου βλέπουμε μια νέα εποχή για την βιομηχανία μας, έπειτα από την ακύρωση περιοριστικών αποφάσεων που ξεκλειδώνουν περιοχές προς έρευνα που ήταν ως τώρα «παγωμένες». Παραμένουμε, επίσης, σε εγρήγορση για τον εντοπισμό ευκαιριών που ταιριάζουν με την στρατηγική μας.

Σε σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη, συνεισφέρουμε στη μετάβαση του Ισραήλ από τον άνθρακα, στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και της ευρύτερης περιοχής, καθώς και στην κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών σε φυσικό αέριο. Μειώσαμε περαιτέρω την ένταση των εκπομπών μας και πλέον έχουμε επιτύχει 86% μείωση σε σχέση με το 2019 που είναι το έτος δέσμευσής μας στον στόχο του net zero. Επίσης, αξιολογηθήκαμε με ΑΑΑ από την MSCI, ενώ το project μας για την αποθήκευση CO2 στον Πρίνο θα προσθέσει έναν ακόμη πυλώνα, συνεισφέροντας στην απανθρακοποίηση βιομηχανιών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στη βάση και των δεσμεύσεων που αναλάβαμε στη διάρκεια του COP28.

Η συνεχιζόμενη επιτυχία μας οφείλεται σε ολη την ομάδα της Energean που δουλεύει μαζί στις χώρες που δραστηριοποιούμαστε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο στην Ανατολική Μεσόγειο. Είμαι υπερήφανος να ηγούμαι μιας τόσο ποικιλόμορφης και αφοσιωμένης ομάδας και, καθώς συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε, παραμένουμε δεσμευμένοι στη διαφάνεια, την βιωσιμότητα και την επιχειρησιακή αρτιότητα».

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Σδούκου | Η Ελλάδα κέντρο διαμετακόμισης και εξαγωγέας καθαρής ενέργειας

Η Ελλάδα επιταχύνει τις προσπάθειες να γίνει κόμβος ενεργειακού εφοδιασμού και εξαγωγέας καθαρής ενέργειας προς τις χώρες της περιοχής και την Κεντρική Ευρώπη, επισήμανε η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας σήμερα στο Greek House Davos Forum, που πραγματοποιείται στην Ελβετία.

Κύριος στόχος, πρόσθεσε, είναι να γίνει η Ελλάδα το επίκεντρο της διαμετακόμισης πράσινης ενέργειας από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη με έργα όπως η διασύνδεση με την Κύπρο και το Ισραήλ αλλά και με την Αίγυπτο.

Η κα Σδούκου αναφέρθηκε σε έργα όπως ο διαδριατικός αγωγός φυσικού αερίου (ΤΑΡ) και ο ελληνοβουλγαρικός, που ολοκληρώθηκαν το τελευταίο διάστημα και υποστηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση και ασφάλεια των χωρών της περιοχής. Παρουσίασε, επίσης, τα νέα έργα, τα οποία περιλαμβάνουν τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, που θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία την άνοιξη, τον αγωγό φυσικού αερίου προς τη Β.Μακεδονία, που θα λειτουργήσει το 2025 και την αναβάθμιση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με όλες τις χώρες της περιοχής.

Αναφερόμενη στις επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), η υφυπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα είναι σήμερα μια από τις πιο ελκυστικές χώρες στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολλαπλάσιο από τη χωρητικότητα του συστήματος. Ήδη η ισχύς των ΑΠΕ διπλασιάστηκε την προηγούμενη διετία και θα διπλασιαστεί εκ νέου ως το 2030, φθάνοντας στα 23 γιγαβάτ. «Η οικονομία αναπτύσσεται με χορό ρυθμό και προσελκύει επενδύσεις σε δίκτυα, τηλεπικοινωνίες, ψηφιοποίηση, κατασκευές, τράπεζες και στον ενεργειακό τομέα, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η κυρία Σδούκου έκανε ειδική αναφορά στο πλάνο ανάπτυξης των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, στα οποία, όπως είπε, η χώρα μας έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και έχει ήδη παρουσιάσει το εθνικό σχέδιο ανάπτυξης, με πρώτο στόχο να τεθούν σε λειτουργία μονάδες ισχύος 2 γιγαβάτ ως το 2030.

Τέλος, σημείωσε ότι η χώρα μας μπορεί να υποστηρίξει με μεταφορά τεχνογνωσίας και επενδύσεις την ενεργειακή μετάβαση των χωρών της περιοχής, καθώς διαθέτει μονάδες ΑΠΕ μεγαλύτερης ισχύος από όλους τους γείτονες μαζί και ανέφερε ως παραδείγματα διασυνοριακής συνεργασίας τις διασυνδέσεις με τη Βουλγαρία, αλλά και την εξαγορά της ENEL Ρουμανίας από τη ΔΕΗ.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en