Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Η Ελλάδα οφείλει ένα «ευχαριστώ» στους… λογιστές της!

Όταν οι δικαστές ενδιαφέρονται περισσότερο για τους μισθούς τους παρά για το περί δικαίου αίσθημα και η Αριστερά για τους 800.000 εργαζόμενους στο δημόσιο, παρά για το 1.300.000 ανέργους, ευτυχώς για την ελληνική κοινωνία που υπάρχουν κι οι… λογιστές.
Η Ελλάδα οφείλει ένα «ευχαριστώ» στους… λογιστές της!

Μετά το κλείσιμο της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, ήρθε, νομίζω, η ώρα για ένα ευχαριστώ προς τους λογιστές-φοροτεχνικούς μας. Την επαγγελματική ομάδα που πήγε ενάντια στον αμοραλισμό άλλων ομάδων -π.χ. των δικαστικών, οι οποίοι αποφάσισαν ότι η δική τους τάξη εξαιρείται από την αρχή της υπεροχής του δημοσίου συμφέροντος, ισχύει μόνο για τους υπόλοιπους Έλληνες – κι έδωσε ένα θετικό παράδειγμα υπεράσπισης της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Υπερβολές θα πει κανείς… Όχι, το εννοώ. Οι λογιστές έχουν επαφή με το ανθρώπινο δράμα στο επίπεδο της μικροοικονομίας, που βρίσκεται στον αντίποδα του επικοινωνιακού success story της κυβέρνησης. Εκεί μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, όπου ακόμη κι ο φιλόδοξος για εξουσία ΣΥΡΙΖΑ αποφεύγει να κοιτάξει, βολοδέρνουν μεγάλα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας παγιδευμένα ανάμεσα στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη.

Σκύλλα είναι τα οικτρά οικονομικά αυτών των ανθρώπων, μετά την απώλεια μιας δουλειάς ή ως συνέπεια της επιμονής τους να το παλεύουν ακόμη σε μια τοξική αγορά που παράγει ζημιές. Χάρυβδη είναι το υπουργείο Οικονομικών που προσπαθεί να επιβεβαιώσει τον διακομματικό μύθο ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται μείωση δαπανών, αλλά μπορεί να αυξήσει τα έσοδα μέσα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, επιβάλλοντας γι’ αυτό ανελαστική τεκμαρτή φορολόγηση με υψηλούς συντελεστές επί δικαίους και αδίκους.

Στην Ελλάδα της κρίσης θεωρήθηκε λογικό η δραματική αύξηση της ανεργίας από το 10% το 2010 στο 27% το 2014 να συνδυαστεί με την επιβολή ανελαστικής φορολόγησης επί των ανέργων με τεκμήρια κατοικίας, διαβίωσης, προκαταβολών έναντι επόμενου έτους, εσχάτως και φορολογίας 22% επί των τεκμαρτών αυτών εισοδημάτων από το πρώτο (φανταστικό) ευρώ. Θεωρήθηκε λογική η θέσπιση φορολογίας 22% επί των τεκμαρτών εισοδημάτων για επαγγελματίες κι επιχειρηματίες. Θεωρήθηκε λογική ακόμη και η επιβολή τοκογλυφικών προσαυξήσεων σε όσους δεν θα πλήρωναν τους φόρους τους μέσα σε δύο μήνες από τη λήψη της ειδοποίησης, είτε είχαν τα χρήματα είτε όχι.

Όταν η φορολογική πολιτική φτάνει σε τέτοια επίπεδα αδικίας και βαναυσότητας, εξεγείρεται το περί δικαίου αίσθημα. Ήταν εύλογο λοιπόν να αφυπνιστεί το περί δικαίου αίσθημα των επαγγελματιών που όντας επιφορτισμένοι με τη διεκπεραίωση των φορολογικών δηλώσεων, τα ζουν όλα αυτά από πρώτο χέρι. Έτσι είδαμε φέτος τους λογιστές-φοροτεχνικούς να αναλαμβάνουν δράση για την υπεράσπιση των νεόπτωχων της κρίσης, των επαγγελματιών και της μικρής επιχειρηματικότητας.

Αντιγράφω χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τις ανακοινώσεις της Διαδικτυακής Ομάδας Παρέμβασης Λογιστών Φοροτεχνικών, που συγκροτήθηκε στο Facebook και τους τελευταίους έξι μήνες οργάνωσε διαδηλώσεις, διαδικτυακά events και κινήσεις στα μίντια για να μπει ένα φρένο στη φορολογική αδικία: «Τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωση το τελευταίο εξάμηνο, ακροβατούμε ανάμεσα σε εγκυκλίους και απελπισμένους επιχειρηματίες και πολίτες αυτής της χώρας. Ελάχιστοι πέρα από εμάς μπορούν να αντιληφθούν το μέγεθος της καταστροφής της οικονομίας της χώρας».

«Πώς μπορείς να εξηγήσεις σε έναν άνεργο οικογενειάρχη που κρυώνει, πεινάει, είναι κυνηγημένος σαν αγρίμι από τις τράπεζες και την εφορία ή στην καλύτερη περίπτωση ψευτοζεί την οικογένεια του από τη σύνταξη των παππούδων, ότι θα πρέπει να πληρώσει ένα, δύο, τρεις χιλιάδες ευρώ λόγω τεκμηρίων;». «Δεν αντέχουμε να υπηρετούμε νόμους που οδηγούν στην εξαθλίωση την κοινωνία και εμάς τους ίδιους. Να αντικρίζουμε καθημερινά στα γραφεία μας συμπολίτες μας να ακροβατούν στα όρια της χαμένης τους αξιοπρέπειας». «Να συναινούμε στο θάνατο των επαγγελματιών και της μικρής επιχειρηματικότητας».

Τι πέτυχαν με τη δράση τους οι λογιστές της Διαδικτυακής Ομάδας Παρέμβασης;

Πρώτον, τη ματαίωση του δρακόντειου φορολογικού πακέτου που ήρθε στις αρχές του 2014 στο όνομα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Χάρη στις διαδηλώσεις των λογιστών από τον Ιανουάριο ως το Μάρτιο, δεν πέρασαν αρκετά επαχθή μέτρα που αύξαναν τη φορολογική γραφειοκρατία και το κόστος φορολογικής συμμόρφωσης, καταργούσαν την ελάχιστη δυνατή χρονική ελαστικότητα επί ποινή δρακόντειων προστίμων κλπ. Κυρίως όμως δεν πέρασε η έμπνευση του ΥΠΟΙΚ για επιβολή τοκογλυφικών προσαυξήσεων για κάθε καθυστέρηση στην πληρωμή φόρων άνω του διμήνου (ετήσιο επιτόκιο 8,75%, συν επιπλέον 10% επί της αρχικής οφειλής, στο δίμηνο, συν 20% στο έτος, συν 30% στη διετία…). Σε μια κοινωνία, όπου 2,5 εκατομμύρια πολίτες χρωστούν στην εφορία και δεν ξεχωρίζει ο φόρος που επιβάλλεται στον άνεργο, τον νεόπτωχο, τον απλήρωτο εργαζόμενο, ή στον απλήρωτο συνταξιούχο, αυτό ήταν σημαντικό.

Δεύτερον, την αποδοχή από την κυβέρνηση ενός μερικού εξορθολογισμού στη φορολόγηση των ανέργων και άλλων κατηγοριών πολιτών με χαμηλά εισοδήματα. Με τη δημιουργία ενός δυναμικού event στο Facebook με τίτλο «Φορολογικές Ανισορροπίες», οι λογιστές έδειξαν πως η φορολόγηση επί τεκμαρτών εισοδημάτων με συντελεστή 22% από το πρώτο (φανταστικό) ευρώ οδηγεί στην επιβολή εντελώς τρελών και άδικων φόρων αρκετών εκατοντάδων έως και χιλιάδων ευρώ σε άνεργους ή σε άλλες κατηγορίες πτωχών και νεόπτωχων της κρίσης (χωρίς εισοδήματα ή με πολύ χαμηλά εισοδήματα από ένα ενοίκιο, τόκους, συμμετοχή σε προγράμματα του ΟΑΕΔ κ.λπ.) και με την κατάλληλη διακίνηση του υλικού αυτού στα μίντια, υποχρέωσαν την κυβέρνηση να απαλλάξει από τη φορολόγηση με τεκμήρια μια ευρεία κατηγορία ανθρώπων: όλων όσοι είναι ουσιαστικά άνεργοι και έχουν πραγματικό εισόδημα ως 5.000 και τεκμαρτό έως 9.500. Αποτέλεσμα: εκατοντάδες χιλιάδες κόσμος γλίτωσε την άδικη υπερχρέωση και τις περιπέτειες με την εφορία.

Όσο κι αν το πάλεψε όμως η Διαδικτυακή Ομάδα Παρέμβασης, δεν πέτυχε καμιά διόρθωση της ακραίας φορολογικής ανισότητας ανάμεσα σε μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες που εγκαταστάθηκε από φέτος – ως συνέπεια, όπως είπαμε, της κατάργησης του αφορολογήτου στους δεύτερους και της φορολόγησής τους με συντελεστή 22% επί τεκμαρτών εισοδημάτων. Από την άλλη μεριά, ωστόσο, η δουλειά που έκαναν κατέληξε σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα που καλόν είναι ως κοινωνία να έχουμε υπόψη μας:

Συμπέρασμα πρώτο: έχουμε βρεθεί μπροστά σε ένα πρωτοφανές φαινόμενο φοροκαταδίωξης όπου οι ελεύθεροι επαγγελματίες κι επιχειρηματίες, ανεξαρτήτως κέρδους ή ζημίας, ηλικίας, επαγγέλματος, ετών δραστηριοποίησης, οικογενειακής κατάστασης, κατοίκησης σε σπίτι ή φιλοξενίας από γονείς, χρεώνονται με υπερπολλαπλάσιους φόρους από τους μισθωτούς στη βάση τεκμαρτών εισοδημάτων, οι οποίοι αυτοί φόροι είναι μάλιστα αναλογικά τόσο πιο υψηλοί (ξεπερνώντας σε κάποιες περιπτώσεις το 100% των εσόδων) όσο πιο χαμηλά έσοδα έχουν.

Συμπέρασμα δεύτερο: βιώσιμοι πλέον καθίστανται μόνον όσοι έχουν πολύ υψηλά έσοδα (άνω των 50.000) ή μπορούν να φοροδιαφύγουν.

Ίσως πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε ότι παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς του ΥΠΟΙΚ, η παρούσα φορολογία στοχεύει κυρίως στη βίαιη μείωση του μεγάλου αριθμού ελεύθερων επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων της χώρας μας, με το σκεπτικό ότι ελέγχονται δυσκολότερα από τις μεγάλες επιχειρήσεις και τείνουν στη φοροδιαφυγή, παρά στον έλεγχο της ίδιας της φοροδιαφυγής. Ίσως η κυβέρνηση ή η τρόικα να πιστεύουν ότι αν συρρικνωθεί δραστικά ο αριθμός επαγγελματιών και επιχειρήσεων, η φοροδιαφυγή θα περιοριστεί από μόνη της. Ενδεχομένως αυτό να γίνει, όμως πού θα φτάσει η ανεργία και με τη μισή κοινωνία άνεργη, πώς περιμένεις να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα; Πέρα από τα ανθρώπινα δράματα που θα επιφέρει, ο ολικός στραγγαλισμός της μικρής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα είναι άκρως αμφίβολο ότι θα έχει θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα.

Άσε που δεν συμβιβάζεται με τους ύμνους στα start-ups, στην επιχειρηματικότητα και στις προσδοκίες για έξοδο από την κρίση.

 

* Η Μαριάννα Τόλια είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου “Το ευρώ, ο Νότος και η Ελλάδα. Έρευνες και Προσεγγίσεις για την κρίση στον Ευρωπαϊκό Νότο και τον ρόλο του ευρώ”, Μεταμεσονύκτιες Εκδόσεις, Αθήνα 2014.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en