Quantcast
Connect with us

ΙΣΤΟΡΙΑ

Ανακαλύπτοντας την ιστορία της Καβάλας μέσα από μια βόλτα με ποδήλατο (βίντεο)

Υπάρχουν μερικές πόλεις που κερδίζουν τον επισκέπτη με την πρώτη ματιά, που τον κάνουν να πιστεύει ότι τις ξέρει από παλιά ακόμα. Φιλικές, «ζεστές» και «ανοιχτόκαρδες» αλλά και σαγηνευτικά όμορφες.

Ανάμεσα σε αυτές, λένε οι ντόπιοι, ξεχωρίζει η Καβάλα. Αμφιθεατρικά χτισμένη, με θέα από το Κάστρο και την παλιά πόλη στην απεραντοσύνη του Αιγαίου, η πόλη της Καβάλας αποτελεί ιδανική επιλογή όλες τις εποχές του χρόνου για να την επισκεφθεί κάποιος και να περιηγηθεί στην πλούσια ιστορία της και τα μνημεία της.

Γι’ αρκετούς η Καβάλα θεωρείται μια “δύσκολη” πόλη να την ανακαλύψει κάποιος και να περιηγηθεί σε αυτήν. Λόγω της μορφολογίας της και της δόμησής της (κτισμένη πάνω στο όρος Σύμβολο) ο επισκέπτης πρέπει να περπατήσει αρκετά αν θέλει να δει από κοντά και να θαυμάσει εκπληκτικής φυσικής ομορφιάς εικόνες ή μοναδικής αρχιτεκτονικής ομορφιάς κατοικίες, μνημεία, εκκλησίες και δημόσια κτίρια.

Η Καβάλα όμως της περιήγησης, της ιστορίας, των διακοπών, της χαλαρής βόλτας είναι μια πόλη ζωντανή, γεμάτη από εκπλήξεις, με νεοκλασικά κτήρια, εντυπωσιακές καπναποθήκες (ή καπνομάγαζα όπως τα λένε οι ντόπιοι) στο κέντρο της, με ανθρώπους πρόθυμους να βοηθήσουν τον επισκέπτη να την ανακαλύψει.

Ο τρόπος εύκολος, προσιτός και οικονομικός αν ο επισκέπτης δε θέλει να κουραστεί περπατώντας. Μ’ ένα ποδήλατο η Καβάλα γίνεται μια πόλη ιδιαίτερη. Μπορεί να μη διαθέτει οργανωμένους ποδηλατοδρόμους ωστόσο το ποδήλατο αποτελεί ένα ιδανικό μέσο για να περιηγηθεί κάποιος στην ιστορία της επισκέποτντας ορισμένα τοπόσημα αλλά και κτίσματα που αποτελούν σημαντικούς σταθμούς της πάνω από 2.500 χρόνια ιστορίας της.

Ο επισκέπτης θα απευθυνθεί στο Κέντρο Τουριστικών Πληροφοριών του Δήμου Καβάλας, στην κεντρική πλατεία Ελευθερίας ώστε να μισθώσει για όσο χρονικό διάστημα επιθυμεί ένα ποδήλατο που θα το παραλάβει από έναν από τους τέσσερεις σταθμούς που λειτουργούν στο κέντρο. Η βόλτα του στην Καβάλα, στα ιστορικά κτίσματα, τα νεοκλασικά κτήρια και τις εκκλησίες μόλις ξεκινάει.

Πρώτος σταθμός η παλιά πόλη όπου ο ποδηλάτης θα διασχίσει το κεντρικό λιθόστρωτο δρόμο Θεοδώρου Πουλίδου για να φτάσει μέχρι την άκρη της Χερσονήσου την Παναγία και μετά να πάρει το δρόμο της επιστροφής με κατεύθυνση τη σύγχρονη πόλη.

1. Ιμαρέτ

Κτίστηκε το 1813-21 από τον Καβαλαλί Μεχμέτ Αλή, αντιβασιλέα της Αιγύπτου και ιδρυτή της δυναστείας, δώρο στη γενέθλια πόλη του. Πρόκειται για ίδρυμα παροχής κοινωνικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών προσαρτημένο σε ένα τζαμί, τυπικό δείγμα μουσουλμανικής ευποιίας.

Στέγαζε δύο μεντρεσέδες (ιεροδιδασκαλείο), μια κουζίνα για τους ενδεείς (ιμαρέτ), ένα σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και ένα χώρο προσευχής/διδασκαλίας. Διασώζει τις κτητορικές επιγραφές, αριστουργήματα καλλιγραφίας και σύνθεσης. Σήμερα, έχει μετατραπεί σε πολυτελές ξενοδοχείο, μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης από το Αιγυπτιακό κράτος.

 

2. Κονάκι Μεχμέτ Αλί

Στην άκρη της χερσονήσου, το λεγόμενο κονάκι του Μωχάμετ Άλι αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα κοσμικής οθωμανικής αρχιτεκτονικής του τέλους του 18ου αι. Το ισόγειο, κατασκευασμένο με πέτρα έχει χώρους αποθηκευτικούς και σταυλισμού, ενώ στον πρώτο όροφο υπάρχουν οι χώροι κατοικίας και υγιεινής.

Η οικία διατηρεί τη διάκριση των χώρων σε ανδρώνα και γυναικωνίτη και τους αρχικούς εντοιχισμένους ξύλινους αποθηκευτικούς χώρους και διακοσμήσεις οροφής. Σήμερα λειτουργεί ως μουσείο. Νότια του σπιτιού, βρίσκεται το εντυπωσιακό χάλκινο άγαλμά του, έργο του γλύπτη Κωνσταντίνου Δημητριάδη. Φιλοτεχνήθηκε στο Παρίσι κι απεικονίζει το θεμελιωτή της αιγυπτιακής δυναστείας Μωχάμετ Άλι (γεννημένο στην Καβάλα το 1769 και θανόντα στην Αίγυπτο το 1849) έφιππο, να τοποθετεί το ξίφος στη θήκη του καθώς επιστρέφει στο σπίτι του.

3. Παλιά Μουσική (Τζαμί Χαλίλ Μπέη)

Σε κεντρικό τρίστρατο της τειχισμένης πόλης βρίσκεται το συγκρότημα με την ονομασία Χαλίλ Μπέη. Το παρόν τζαμί είναι έργο των αρχών του 20ού αι., ενώ ο μιναρές ανάγεται πιθανότατα στο 16ο αι., όπως και το ιεροδιδασκαλείο. Κατά τις εργασίες αποκατάστασης του τζαμιού διενεργήθηκε σωστική ανασκαφή, κατά την οποία ήρθε στο φως τρίκλιτη δρομική βασιλική της ύστερης παλαιοχριστιανικής περιόδου.

Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, στον χώρο εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες, ενώ τη δεκαετία 1930-1940 εκεί στεγάστηκε η Φιλαρμονική του Δήμου και έτσι απέκτησε την ονομασία «Τζαμί της Μουσικής». Μετά τις αρχαιολογικές έρευνες, είναι ορατό το προγενέστερο κτίσμα μέσω ενός γυάλινου δαπέδου, καθώς και η κάτοψη του ναού και ένα μικρό νεκροταφείο βυζαντινής περιόδου. Σήμερα λειτουργεί ως μουσειακός χώρος

ΦΩΤΟΚΑΒΑΛΑΣΜΝΗΜΕΙΑ-ΚΤΙΡΙΑ9

4. Καρνάγιο

Στον ανατολικό υπήνεμο κόλπο της πόλης η παρουσία καρνάγιου αναφέρεται για πρώτη φορά στα 1591, στο ημερολόγιο του Gabriele Cavazza, γραμματέα του Ενετού Πρέσβη Lorenzo Bernardo. Πιθανότατα, η θέση του είναι η ίδια σε όλα αυτά τα έτη και μέχρι σήμερα, αν και οι εγκαταστάσεις δε φαίνεται να ήταν μόνιμες. Σε αυτό συνεχίζεται η τέχνη της κατασκευής, συντήρησης και επιδιόρθωσης ξύλινων (και πλέον όχι μόνο) παραδοσιακών σκαφών.

5. Άγιος Νικόλαος

Ο ορθόδοξος ναός του Αγίου Νικολάου, επί Τουρκοκρατίας ήταν το τέμενος του Ιμπραήμ Πασά και ήταν το σημαντικότερο και μεγαλύτερο τέμενος της πόλης. Κτίστηκε περίπου στα 1530 από το μεγάλο βεζίρη του Σουλεϊμάν Β’ του Νομοθέτη, ίσως σε θέση παλαιότερου ναού. Όπως και το παρακείμενο λουτρό ήταν απαραίτητες υποδομές για την αναβίωση της πόλης.

Μετατράπηκε σε ναό στη δεκαετία του 1920 και αντικαταστάθηκε ο μιναρές του από νεόκτιστο καμπαναριό. Στο ανατολικό εξωτερικό μέρος του ναού υπάρχει το ψηφιδωτό μνημείο της αποβίβασης του Αποστόλου Παύλου στο αρχαίο λιμάνι της Νεάπολης (σημερινή Καβάλα) όταν ξεκίνησε την επίσκεψή του στου Φιλίππους.

6. Λύκειο Ελληνίδων

Το κτήριο αρχικά κατασκευάστηκε ως καπναποθήκη και αργότερα, έως το 1942, λειτουργούσε ως τμήμα του σχολείου της Εβραϊκής Κοινότητας Καβάλας. Αργότερα μεταβιβάστηκε από την Εβραϊκή κοινότητα στο Λύκειο Ελληνίδων. Πρόκειται για τριώροφο κτίσμα στο κέντρο της άλλοτε ακμάζουσας εβραϊκής συνοικίας, από την οποία δε σώζεται σήμερα τίποτα παρά μια κατοικία με εβραϊκή χρονολογία.

Το Λύκειο Ελληνίδων, ιστορικός φορέας διατήρησης του παραδοσιακού πολιτισμού και κοινωνικής προσφοράς έχει διαμορφώσει τους χώρους ανάλογα, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του. Στη συλλογή του υπάρχουν αυθεντικές φορεσιές και πιστά αντίγραφα από διάφορα μέρη της χώρας, καθώς και ιστορικές φωτογραφίες.

7. Δημοτική Καπναποθήκη πλατείας Καπνεργάτη

Πιθανή περίοδος οικοδόμησής της είναι η πρώτη δεκαετία του 1900, ως καπναποθήκης για τον εξισλαμισμένο Ισραηλίτη καπνέμπορο Κιεζί Εμίν, που είχε την έδρα των επιχειρήσεών του στη Θεσσαλονίκη. Το κτίσμα έχει χαρακτηριστικά της τάσης που ονομάζεται οθωμανικός νεοκλασικισμός.

Πιθανολογείται ότι σχεδιάστηκε από τους πλέον ταλαντούχους αρχιτέκτονες της εποχής, όπως ο Elie Modiano, που έκτισε το Τελωνείο της Θεσσαλονίκης, ή ο Α. Γκρεκός, που αναφέρεται ως ο αρχιτέκτονας της Μεγάλης Λέσχης της Καβάλας. Το εσωτερικό του διατηρείται σε αυθεντική κατάσταση. Μετά την ανακαίνισή του θα φιλοξενήσει τις συλλογές του Δήμου Καβάλας

8. Μονή Λαζαριστών

Πιθανή χρονολογία κατασκευής είναι το διάστημα από το 1888 έως το 1892. Το συγκρότημα κτίστηκε από το Βαρώνο Βιξ (Adolf Wix), χάρη στην παρουσία στην πόλη της Καβάλας του καθολικού ιερέα Étienne Zougla. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως Μονή των Λαζαριστών και αργότερα ως Γαλλικό Προξενείο και σχολείο Γαλλικών. Στο πρόπυλο υπάρχει γλυπτό σύμπλεγμα του Αγίου Βικεντίου, ιδρυτή του τάγματος των Λαζαριστών. Σήμερα στεγάζει την καθολική εκκλησία της πόλης.

9. Κτήριο Δήμου Καβάλας (Κύπρου 8) – Μέγαρο Wix

Πιθανό έτος κατασκευής είναι το 1906. Δένει αρμονικά με το γειτονικό με τα νεογοτθικά του στοιχεία. Ιδιοκτήτης ήταν ο Βαρώνος Αδόλφος δε Ζολνάι Βιξ (Wix), ανώτατο στέλεχος των επιχειρήσεων Herzog. Το κτήριο αγόρασε στα 1926 αμερικάνικη καπνεμπορική εταιρεία και αργότερα πέρασε στα χέρια της Glen Tobacco Company. Σήμερα ανήκει στο Δήμο Καβάλας.

10. Δημαρχείο – Μέγαρο Herzog

Πρόκειται για κτίσμα που μιμείται αρχιτεκτονικά παλιούς πύργους της Ουγγαρίας με νεογοτθικά στοιχεία. Οικοδομήθηκε προς το τέλος της δεκαετίας του 1890 και ανήκε στην ιδιοκτησία του Ούγγρου καπνέμπορου Πιέρ Έρτζοχ (Herzog). Το κτήριο αποτελεί το Δημαρχείο της Καβάλας από το 1937. Ιδιαίτερες είναι οι 6 θέσεις στην πρόσοψη, στις οποίες υπάρχουν διακοσμητικές παραστάσεις-οικόσημα.

11. Μεγάλη Λέσχη

Ανεγέρθηκε από τη Φιλόπτωχο Αδελφότητα Κυριών Καβάλας στα 1909-1910. Ως αρχιτέκτονας αναφέρεται ο Α. Γκρεκός. Αρχιτεκτονικά είναι ένα δείγμα της εκλεκτικιστικής αντίληψης, κυριαρχούν όμως σε αυτό τα νεοκλασικιστικά και νεοαναγεννησιακά μοτίβα, όπως φαίνονται στα κιονόκρανα και τα διαζώματα. Στο στηθαίο υπήρχαν αγαλματίδια, ένα από τα οποία εικονίζει αρχαιοελληνική μορφή στον τύπο της Αρτέμιδος σε κυνήγι. Το κτίσμα ανακαινίζεται από το Δήμο Καβάλας για να χρησιμοποιηθεί ως πολιτιστικό κέντρο.

12. Μέγαρο Τόκου

Κτίστηκε από τον καπνέμπορο Δ. Τόκκο στα 1879, σύμφωνα με την επιγραφή που σώζεται πάνω από το υπέρθυρο. Είναι ενδιαφέρον συνδυασμός κατοικίας και επαγγελματικής στέγης. Σήμερα, ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού. Στο παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί ως Προξενείο, ενώ μετά από την απελευθέρωση της πόλης από τους Τούρκους, αποτέλεσε το κτήριο του Δημαρχείου.

13. Μουσείο Καπνού

Το κτήριο ανήκε στον Ελληνικό Οργανισμό Καπνού και φιλοξενεί την έκθεση στον ισόγειο χώρο του. Περιλαμβάνει υλικό κάθε είδους (έγγραφα, μηχανήματα, εργαλεία) που παραχωρήθηκε από γνωστές καπνεμπορικές οικογένειες της πόλης. Για πρώτη φορά η έκθεση λειτούργησε το 2003.

Περιλαμβάνει επτά θεματικές ενότητες που αφορούν σε όλη τη διαδικασία παραγωγής καπνού και την τυποποίησή του, καθώς και στην ιστορία των ανθρώπων που ασχολήθηκαν με τις διαδικασίες αυτές (καπνέμποροι, καπνεργάτες, αγρότες κ.λπ.). Διαθέτει πλούσιο αρχειακό υλικό που προέρχεται από πολλούς φορείς, οι οποίοι δώρισαν το αρχείο τους, προκειμένου να εμπλουτιστεί το μουσείο.

14. Άγιος Παύλος

Ο Ιερός Καθεδρικός Ναός του Αποστόλου Παύλου (πολιούχου της Καβάλας), είναι έργο του διάσημου αρχιτέκτονα από την Κωνσταντινούπολη, Περικλή Φωτιάδη. Στη δυτική του όψη υιοθετεί παρόμοιες λύσεις με αυτές του κεντρικού τμήματος του κτηρίου της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, της οποίας ήταν αρχιτέκτων.

15. Ιερός Μητροπολιτικός Ναός Άγιου Ιωάννη

Πρόκειται για τον παλαιότερο σωζόμενο χριστιανικό ναό της πόλης, η κατασκευή του οποίου ταυτίζεται με την έξοδο του χριστιανικού πληθυσμού, εκτός της χερσονήσου της Παναγίας το 1864. Πρόκειται για μια τρίκλιτη βασιλική. Με την ανακαίνιση του 1890 αποκτά τη σημερινή του περίπου μορφή. Ο διάκοσμος της εποχής ήταν απλός και μονόχρωμος και διαθέτει ενδιαφέρουσα θρησκευτική ζωγραφική της εποχής και κειμήλια προσφύγων. Στο νότιο περίβολο του ναού υπήρχε το κοιμητήριο της Ελληνικής Ορθοδόξου κοινότητας και αγίασμα που λειτουργεί και στις μέρες μας

16. Αρχαιολογικό Μουσείο

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας ιδρύθηκε στα 1934 και την περίοδο εκείνη, βρισκόταν σε ένα κτήριο το οποίο σήμερα δεν υπάρχει, στην περιοχή του Φαλήρου, κοντά στην σημερινή του θέση. Το σύγχρονο κτήριο κατασκευάστηκε στα 1963-1964, έργο του Δ. Φατούρου και αποτελεί τυπικό δείγμα του ελληνικού μοντερνισμού.

Στο τέλος του 2000 ολοκληρώθηκε η προσθήκη μιας νέας πτέρυγας, έργου του ιδίου. Σήμερα, έχει εκθέματα από την περιοχή της Καβάλας που αντικατοπτρίζουν την ιστορία της πόλης, μέχρι και τους νεότερους χρόνους. Διατηρήθηκε επίσης μια αίθουσα με εκθέματα από την Αμφίπολη. Στους χώρους του φιλοξενούνται περιοδικές εκθέσεις και μουσικές εκδηλώσεις.

 

dramini

Click to comment

Απάντηση

ΙΣΤΟΡΙΑ

Σαν σήμερα: 17 Οκτωβρίου 1931 – Ο Αλ Καπόνε καταδικάζεται για φοροδιαφυγή

Την αυγή της δεκαετίας του 1930, στους δρόμους του Σικάγο, αλλά και στους διαδρόμους σχεδόν κάθε υπηρεσίας επιβολής του νόμου, ένα όνομα ήταν γνωστό σε όλους και προκαλούσε τον φόβο των μεν και την οργή των δε: Αλ Καπόνε. Ο ιταλικής καταγωγής «επιχειρηματίας» είχε υπό τον έλεγχό του το μεγαλύτερο δίκτυο οργανωμένου εγκλήματος στο Σικάγο και οι δραστηριότητές του εκτείνονταν από την παρασκευή και το λαθρεμπόριο οινοπνευματωδών (τότε ίσχυαν ακόμη οι νόμοι της Ποταπαγόρευσης), τα παράνομα στοιχήματα και την παροχή «προστασίας» μέχρι τον παράνομο τζόγο, τη μαστροπεία και τη διάπραξη φόνων μελών αντίπαλων συμμοριών.

Ο Καπόνε ήταν διάσημος για τις δραστηριότητές του, σε σημείο που όταν παρευρισκόταν σε αγώνες μπέιζμπολ το πλήθος τον επευφημούσε, ενώ είχε αποκτήσει τη φήμη του Ρομπέν των Δασών της εποχής, καθώς έκανε συχνά μεγάλες δωρεές σε φιλανθρωπικά ιδρύματα. Μάλιστα, την εποχή του Μεγάλου Κραχ ο Καπόνε ήταν ο πρώτος που δημιούργησε συσσίτιο (soup kitchen) για τους ανέργους. Επίσης, φαίνεται ότι ο μεγάλος γκάνγκστερ έχαιρε και της ανεκτικότητας των Αρχών. Είναι γνωστό ότι διατηρούσε σχέσεις με τον δήμαρχο της πόλης Γουίλιαμ Χέιλ Τόμσον, ενώ είχε εξαγοράσει πολλούς αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος του Σικάγο.

Ωστόσο, η τύχη του σύντομα άλλαξε, για δύο κυρίως λόγους. Από τη μία, ο δήμαρχος Τόμσον επιχειρώντας να επανεκλεγεί το 1927 έβλεπε ότι η καμπάνια του -σε μεγάλο μέρος χρηματοδοτούμενη από τον Καπόνε– δεν θα είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα και αποφάσισε να αλλάξει τακτική. Αντικατέστησε τον αρχηγό της αστυνομίας, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την έρευνα στων παράνομων δραστηριοτήτων του Καπόνε. Όμως, πιο σημαντικό ρόλο στην αρχή της πτώσης του γκάνγκστερ έπαιξε η λεγόμενη Σφαγή της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου το 1929.

Εκείνη την ημέρα, ο Καπόνε διέταξε τον φόνο επτά μελών μιας αντίπαλης συμμορίας που είχε αρχηγό τον Ιρλανδό Τζορτζ «Μπαγκς» Μοράν, συμπεριλαμβανομένου και του τελευταίου. Τέσσερις άνδρες του Καπόνε, οι δύο φορώντας στολή αστυνομικού, κατευθύνθηκαν προς το συνεργείο αυτοκινήτων όπου βρισκόντουσαν τα μέλη της συμμορίας. Οι δύο «αστυνομικοί» διέταξαν τους επτά άνδρες να γυρίσουν προς τον τοίχο και οι άλλοι δύο συνεργάτες του Καπόνε τους εκτέλεσαν χρησιμοποιώντας δύο οπλοπολυβόλα. Ο Μπαγκς Μοράν, που εκείνη την ημέρα είδε τους «αστυνομικούς» να πλησιάζουν το γκαράζ και τελικά άλλαξε κατεύθυνση, όταν ρωτήθηκε ποιος μπορεί να είχε διατάξει αυτή την ενέργεια είπε: «Μόνο ο Αλ Καπόνε σκοτώνει έτσι». Παρά το γεγονός ότι εκείνες τις ημέρες ο Καπόνε βρισκόταν στο σπίτι του στη Φλόριντα, θεωρήθηκε ως ο υπεύθυνος του φονικού και η αμερικανική αστυνομία τον ανακήρυξε «Δημόσιο Εχθρό Νούμερο 1».

Έτσι, οι διάφορες υπηρεσίες επιβολής της τάξης ήταν αποφασισμένες να συλλάβουν με κάποιον τρόπο τον πανίσχυρο γκάνγκστερ. Ο περίφημος Έλιοτ Νες, πράκτορας του FBI και αρχηγός της λεγόμενης ομάδας των «Αδιάφθορων» (The Untouchables), είχε αρχίσει να συγκεντρώνει στοιχεία για πάνω από 5.000 παραβιάσεις των νόμων της Ποταπαγόρευσης από τον Καπόνε.

Στο μεταξύ, μια δικαστική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου έμελλε να αλλάξει τα πάντα: στην υπόθεση United States v. Sullivan, το Ανώτατο Δικαστήριο απεφάνθη ότι τα κέρδη από παράνομες δραστηριότητες ήταν επίσης φορολογήσιμα από το αμερικανικό κράτος. Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών και οι εφοριακές αρχές στράφηκαν προς τον Αλ Καπόνε, που ζούσε σε υπερπολυτελή διαμερίσματα, φορούσε πολύ ακριβά ρούχα και δειπνούσε στα καλύτερα εστιατόρια. Παρά τις πολυτελείς συνήθειές του, ο Καπόνε δεν είχε καταθέσει ποτέ φορολογική δήλωση, καθώς δεν μπορούσε να δικαιολογήσει τα εισοδήματά του από οποιαδήποτε νόμιμη δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται στα φορολογικά αρχεία ως μη έχων κάποιο εισόδημα.

Έτσι, ο ορκωτός λογιστής Φρανκ Γουίλσον και η ομάδα του πέρασαν όλο το καλοκαίρι του 1930 προσπαθώντας να βρουν στοιχεία που θα συνέδεαν τον Καπόνε με παράνομα κέρδη. Μελετώντας πάνω από δύο εκατομμύρια έγγραφα που είχαν συγκεντρωθεί από κατά καιρούς συλλήψεις του Καπόνε και των συνεργατών του, ο Γουίλσον κατάφερε να εντοπίσει τρία λογιστικά βιβλία που ανέφεραν ότι ο Καπόνε είχε πληρωθεί 17.500 δολάρια από μια επιχείρηση τζόγου. Προκειμένου να επιβεβαιώσει την πληροφορία, εντόπισε τον άνθρωπο που είχε σημειώσει τα βιβλία, συγκρίνοντας τον γραφικό του χαρακτήρα με καταθετήριες αποδείξεις από την τράπεζα, ενώ αργότερα εντόπισε έναν συνεργάτη του γκάνγκστερ που κατέθεσε στην τράπεζα χρήματα και αγόρασε ως αντάλλαγμα τραπεζικές επιταγές 300.000 δολαρίων, τα μετρητά από τις οποίες πήγαν κατευθείαν στον Καπόνε. Με αυτόν τον τρόπο ο Γουίλσον απέδειξε ότι τα κέρδη από την επιχείρηση τζόγου είχαν εισπραχθεί από τον Καπόνε, επομένως ο τελευταίος είχε λάβει εισόδημα για το οποίο ήταν υποχρεωμένος να πληρώσει φόρους – κάτι που φυσικά δεν είχε κάνει.

Μετά από τη συγκέντρωση πολλών στοιχείων και τη διεξαγωγή μιας περίπλοκης δίκης στην οποία επιχείρησε, μεταξύ άλλων, να εξαγοράσει όλους τους ενόρκους και να έρθει σε συμφωνία με την Εισαγγελία, στις 17 Οκτωβρίου 1931 ο Αλ Καπόνε κρίθηκε ένοχος για 23 κατηγορίες φοροδιαφυγής και καταδικάστηκε σε έντεκα χρόνια κάθειρξη, ενώ αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο 250.000 δολαρίων, καθώς και να καταβάλει 30.000 δολάρια ως δικαστικά έξοδα.

Τότε, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή του Αλ Καπόνε, αυτό της φυλάκισής του. Αυτή η περίοδος της ζωής του ήταν επίσης ταραχώδης, καθώς αφού εξαγόρασε σωφρονιστικούς υπαλλήλους και ζούσε στη φυλακή με όλες τις ανέσεις, μεταφέρθηκε σε μια νεόδμητη φυλακή, το Αλκατράζ. Με την είσοδό του στη φυλακή διαγνώστηκε με σύφιλη και πολύ σύντομα άρχισε να δείχνει συμπτώματα συφιλιδικής παράνοιας. Το 1939 αποφυλακίστηκε λόγω της κατάστασης της υγείας του και αποσύρθηκε στο σπίτι του στη Φλόριντα. Πέθανε από ανακοπή καρδιάς το 1947 σε ηλικία 48 ετών, ενώ ο θεράπων γιατρός του είχε αναφέρει ότι πριν πεθάνει η ζημιά που είχε προκληθεί στον εγκέφαλο του Καπόνε ήταν τόσο μεγάλη, ώστε είχε τη νοητική ικανότητα ενός 12χρονου παιδιού.

 

Continue Reading

ΕΒΡΟΣ

Ο εορτασμός της Επετείου Απελευθέρωσης της Θράκης

Το πρόγραμμα εορτασμού της 14η Μαϊου θα γίνει την Παρασκευή 12 Μαϊου και την Κυριακή 14 Μαϊου και αφορά τους δήμους Διδυμότειχου, Ορεστιάδας, Σουφλίου και Σαμοθράκης.

Την ημέρα εκείνη ορίστηκαν:

  1. Γενικός σημαιοστολισμός του Δημοτικού Καταστήματος, των Δημοσίων Υπηρεσιών, των καταστημάτων Ν.Π.Δ.Δ. και Ι.Δ., των σπιτιών και των ιδιωτικών καταστημάτων, από την 8η πρωινή ώρα της 13ης μέχρι και τη δύση του ηλίου της 14ης Μαΐου.
  2.  Φωταγώγηση του Δημοτικού Καταστήματος, όλων των Δημοσίων Υπηρεσιών, των καταστημάτων Ν.Π.Δ.Δ., Οργανισμών και Τραπεζών κατά τις βραδινές ώρες της 13ης και 14ης Μαΐου.

Την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12 ΜΑΙΟΥ:

Ομιλία για την επέτειο της απελευθέρωσης στα σχολεία όλων των βαθμίδων κατά την τελευταία ώρα του προγράμματος.

Την ΚΥΡΙΑΚΗ 14 ΜΑΙΟΥ:

Δοξολογία στην έδρα κάθε Δήμου, παρουσία των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών του Δήμου. Εκφώνηση πανηγυρικού της ημέρας, μετά τη δοξολογία στο ναό, από Δημοτικό Σύμβουλο που ορίζεται από τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο.

Continue Reading

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Εορτασμός της 14ης Μαΐου – Επέτειος Απελευθέρωσης της Αλεξανδρούπολης

Ο εορτασμός της Επετείου απελευθέρωσης της Αλεξανδρούπολης , θα διεξαχθεί το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Μαϊου 2023. 

Για τον εορτασμό της Επετείου και τις ημέρες εκείνες έχουν οριστεί τα εξής:

  • Γενικός σημαιοστολισμός του Δημοτικού Καταστήματος, των Δημοσίων Υπηρεσιών, των καταστημάτων Ν.Π.Δ.Δ. και Ι.Δ., των σπιτιών και των ιδιωτικών καταστημάτων, καθώς και των πλοίων που θα βρίσκονται στο λιμάνι της πόλης από της 8ης πρωινής ώρας της 13ης μέχρι και της δύσης του ηλίου της 14ης Μαΐου 2023.
  • Φωταγώγηση του Δημοτικού Καταστήματος, όλων των Δημοσίων Υπηρεσιών, των καταστημάτων Ν.Π.Δ.Δ., Οργανισμών και Τραπεζών κατά τις βραδινές ώρες της 13ης και 14ης Μαΐου 2023.
  • Ομιλία για την επέτειο της απελευθέρωσης, στα σχολεία όλων των βαθμίδων, την Παρασκευή 12 Μαΐου 2023 κατά την τελευταία ώρα του προγράμματος.

ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΜΑΙΟΥ 2023:

  • Ώρα 19:00: Ακολουθία του Μεγάλου Εσπερινού στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου με τη συμμετοχή του Μακαριώτατου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμου Β΄ και των Σεβασμιώτατων Μητροπολιτών, μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας.
  • Ώρα 20:15: Λιτάνευση της ιεράς εικόνας της Παναγίας της Ελευθερώτριας, με τη συμμετοχή του ιερού κλήρου, των Αρχών και του λαού της πόλης.

ΚΥΡΙΑΚΗ 14 ΜΑΙΟΥ 2023: 

  • Ώρα 7:00: Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Μακαριώτατου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμου Β΄, με τη συμμετοχή των Σεβασμιώτατων Μητροπολιτών, μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας.
  • Ώρα 8:00: Έπαρση σημαίας, της μεγαλύτερης στην Ευρώπη, επιφάνειας 600 τ.μ., από τον Σύλλογο Αλεξανδρουπολιτών σε συνεργασία με τον Δήμο Αλεξανδρούπολης, στην ανάπλαση της πλατείας δίπλα στην Αργώ. Ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου στους κεντρικούς δρόμους της πόλης από τη Φιλαρμονική του Δήμου.
  • Ώρα 10:30: Επίσημη δοξολογία στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου. Τον πανηγυρικό της ημέρας θα εκφωνήσει ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κ. Ιωάννης Ζαμπούκης.
  • Ώρα 11:45: Έπαρση της σημαίας από τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης στο χώρο δίπλα στο μνημείο της Δόμνας Βισβίζη, σε ανάμνηση του γεγονότος της έπαρσης της σημαίας στο χώρο μπροστά στο Ταχυδρομείο την ημέρα της απελευθέρωσης της πόλης, στις 14 Μαΐου 1920, με τη φροντίδα του Δήμου Αλεξανδρούπολης και του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων.

Επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στο μνημείο της Δόμνας Βισβίζη.  Στεφάνι εκ μέρους της Εθνικής Αντίστασης θα καταθέσουν οι εκπρόσωποι όλων των παραρτημάτων των αναγνωρισμένων Αντιστασιακών Οργανώσεων.

Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι και οι φορείς που επιθυμούν να καταθέσουν στεφάνι παρακαλούνται να το δηλώσουν στο Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων του Δήμου Αλεξανδρούπολης, στον τελετάρχη Ευάγγελο Σιδερά, στο τηλέφωνο 2551350227 και στο e-mail vags@alexpolis.gr  μέχρι και την Παρασκευή 12 Μαΐου 2023 στις 13:00.

  • Ώρα 12:15: Κοινή παρέλαση των αναπήρων πολέμου, μαθητών, σπουδαστών, προσκόπων, οδηγών, της σχολής Νοσοκόμων, του παραρτήματος του Ερυθρού Σταυρού, Πολιτιστικών Συλλόγων, Αθλητικών Σωματείων, με τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής του Δήμου Αλεξανδρούπολης, και τμημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, με τη συμμετοχή της στρατιωτικής μουσικής, παρουσία των Αρχών.

Χώρος παρέλασης ορίζεται η οδός Βασ. Αλεξάνδρου, από την οδό Κύπρου (από το άγαλμα της Δόμνας Βισβίζη) έως την οδό Έλλης και χώρος συγκέντρωσης των τμημάτων ορίζεται η συνέχεια της οδού Κύπρου προς την είσοδο του Λιμένα και ο χώρος προς το λιμάνι.

Προκειμένου να καταρτιστεί εγκαίρως η σειρά με την οποία θα παρελάσουν οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι και τα Αθλητικά Σωματεία, παρακαλούνται όσοι θα συμμετέχουν στην παρέλαση να δηλώσουν την παρουσία τους στον τελετάρχη της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου Ελευθέριο Γλάνια στο e-mail glanias@pamth.gov.gr μέχρι την Παρασκευή 12 Μαΐου 2023 στις 13:00.

  • Ώρα 19:00: Συναυλία «Ζείδωρος Βίος – Ορατόριον», στο Δημοτικό Θέατρο, σε συνδιοργάνωση του Δήμου Αλεξανδρούπολης και της Ιεράς Μητρόπολης Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης.
  • Ώρα 19:50: Υποστολή σημαίας.
  • Ώρα 20:30: Αναπαράσταση της έλευσης της εικόνας της Παναγίας Τρυφώτισσας, στο Λιμάνι.

 

Τελετάρχες ορίζονται ο Ελευθέριος Γλάνιας , υπάλληλος της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου,και οι Ευάγγελος Σιδεράς και Χρήστος Κυριαζίδης, υπαλλήλοι του Δήμου Αλεξανδρούπολης.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en