Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συνταξιούχοι: Πώς θα μοιραστούν 1,2 δισ. ευρώ

Ποσό περίπου 1,2 δισ. ευρώ θα καταβληθεί στους συνταξιούχους από τη νέα χρονιά. Πρόκειται για ποσό που θα προκύψει από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ τα Χριστούγεννα (επιταγή ακρίβειας) καθώς και την αύξηση των συντάξεων γύρω στο 7%. Ωφελημένοι θα είναι οι 9 στους 10 συνταξιούχους.

Ποσό περίπου 1,2 δισ. ευρώ θα καταβληθεί στους συνταξιούχους από τη νέα χρονιά. Πρόκειται για ποσό που θα προκύψει από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ τα Χριστούγεννα (επιταγή ακρίβειας) καθώς και την αύξηση των συντάξεων γύρω στο 7%.

Την πρώτη αύξηση ύστερα από 12 χρόνια και μετά τις 22 περικοπές που επέφερε ο ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο Κατρούγκαλου. Ωφελημένοι θα είναι οι 9 στους 10 συνταξιούχους.

Ειδικότερα:

• Το ποσό των 600 εκατ. ευρώ θα δοθεί καθ’ όλο το 2023 για τις τακτικές αυξήσεις στους συνταξιούχους λόγω του «ξεπαγώματος» των συντάξεων.

• Το ποσό των 274 εκατ. ευρώ θα δοθεί καθ’ όλο το 2023 εμμέσως σε 1 εκατομμύριο συνταξιούχους με εισόδημα πάνω από 12.000 ευρώ ετησίως, λόγω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

 

• Το ποσό των 250-300 εκατ. ευρώ θα καταβληθεί εκτάκτως τον Δεκέμβριο του 2022 σε 1 εκατομμύριο συνταξιούχους μέσω του εφάπαξ επιδόματος των 250 ευρώ.

Ο «χάρτης» της κατανομής των αυξήσεων στους συνταξιούχους σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας έχει ως εξής:

  • Αυξήσεις έως 7% στις κύριες συντάξεις

Από 1ης/1/2023 αυξάνονται οι κύριες συντάξεις για πάνω από τα 2/3 των συνταξιούχων (περίπου 1,6 εκατομμύρια), με το συνολικό δημοσιονομικό κόστος να ανέρχεται σε τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αναμένεται να ξεπεράσει το 6% και προκύπτει με βάση ειδικό συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του 2022. Ακριβής εικόνα για το τελικό ύψος των αυξήσεων θα υπάρχει στις αρχές του 2023. Το υπόλοιπο 1/3 των συνταξιούχων (περίπου 800.000) θα δουν είτε λογιστικές αυξήσεις λόγω προσωπικής διαφοράς είτε οριακές αυξήσεις.

  • Κατάργηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

Πρόκειται για την κατάργηση της λεγόμενης «φορολογικής εισφοράς αλληλεγγύης» για συνταξιούχους με εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Πρέπει να τονιστεί πως τα εισοδήματα αυτά δεν αφορούν μόνο συντάξεις αλλά το σύνολο των δηλωθέντων εισοδημάτων ανά συνταξιούχο. Στο πλαίσιο αυτό, οι τελικοί ωφελούμενοι ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο, με συνολικό δημοσιονομικό κόστος 274 εκατ. ευρώ.

  • Εφάπαξ ενίσχυση 250 ευρώ σε ευάλωτες ομάδες

Τον Δεκέμβριο πρόκειται να δοθεί και πάλι εφάπαξ ενίσχυση στους ευάλωτους πολίτες. Οι διαφορές σε σχέση με την προηγούμενη καταβολή είναι πως το ποσό αυξάνεται στα 250 ευρώ (από 200 προηγουμένως), ενώ διευρύνεται σημαντικά το πλήθος των ωφελούμενων συνταξιούχων, καθώς την ενίσχυση θα τη λάβουν όσοι συνταξιούχοι έχουν μηνιαίο εισόδημα 800 ευρώ αντί των 600 ευρώ που ίσχυε, ενώ αντίστοιχα διευρύνονται και τα κριτήρια του οικογενειακού εισοδήματος και της περιουσίας. Δικαιούχοι είναι 1 εκατομμύριο συνταξιούχοι (από 634.000 που ίσχυε πέρυσι), με ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα έως 9.600 ευρώ (έναντι 7.200 ευρώ πέρυσι), ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 16.800 ευρώ (έναντι 14.400 ευρώ) και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ (έναντι 200.000 ευρώ). Το κόστος του μέτρου αυτού θα ανέλθει σε 250 εκατ. ευρώ.

  • Καταβολή της 4ης ετήσιας αύξησης που προκύπτει από τον επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τον Ν. 4670/2020

Το προηγούμενο έτος, πάνω από 150.000 παλαιοί συνταξιούχοι (όσοι υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης πριν από τον Μάιο του 2016) με πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης είδαν αυξήσεις στις αποδοχές τους έπειτα από τον επανυπολογισμό των συντάξεών τους με βάση τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπονται στον Ν. 4670/2020. Συγκεκριμένα, έλαβαν τις τρεις από τις πέντε ετήσιες αυξήσεις που προβλέπονται στον νόμο. Ετσι, το 2023 αναμένεται να λάβουν και την τέταρτη ετήσια αύξηση.

Τέλος, επισημαίνεται ότι οι συνταξιούχοι θα δουν αυξήσεις και από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Με δεδομένο ότι η εισφορά αυτή αφορά το σύνολο των δηλωθέντων εισοδημάτων και όχι μόνο τις συντάξεις (π.χ. εισόδημα από ακίνητα), υπολογίζεται ότι οι τελικοί ωφελούμενοι ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο, με συνολικό δημοσιονομικό κόστος 274 εκατ. ευρώ.

 

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγνατία Οδός: Υπεγράφη το έργο αναβάθμισης του οδικού άξονα Δράμα-Καβάλα

Υπεγράφη σύμφωνα με πληροφορίες το μεγάλο οδικό έργο αναβάθμισης του κάθετου άξονα Δράμα-Καβαλά, ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα. Ανάδοχο είναι το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ με ποσοστό έκπτωσης 14%. Η τελετή υπογραφής της σύμβασης πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Εγνατία Οδός Α.Ε. στη Θέρμη στις 14 Νοεμβρίου. Είναι ακόμα ένα μεγάλο έργο που βάζει μπρος η εταιρεία και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ από την δημοπράτηση του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός ξεκινήσε μόλις πριν από 5 μήνες, στις 23 Ιουνίου και οι προσφορές άνοιξαν στις 30 του ίδιου μήνα. Φορέας Υλοποίησης και Αναθέτουσα Αρχή είναι η Εγνατία Οδός Α.Ε. Να θυμίσουμε ότι αυτή την εποχή σε επίπεδο διαγωνισμών μεγάλων έργων τρέχει ακόμα ένα έργο για τμήμα στον κάθετο άξονα Ξάνθη-Σύνορα.

Φέτος η Εγνατία Οδός Α.Ε. “πάτησε γκάζι” καθώς μέσα στο καλοκαίρι παρέδωσε δυο έργα που αποτελούσαν χρόνιες εκκρεμότητες για τη Θεσσαλονίκη. Αναφερόμαστε στο “ορφανό χιλιόμετρο” του άξονα Μουδανιά-Ποτίδαια ενώ ολοκληρώθηκε και ο άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα. Παράλληλα ολοκλήρωσε τρεις σημαντικούς διαγωνισμούς, ο ένας για τη Σήραγγα Κλεισούρας και ο δεύτερος για το Δράμα-Καβάλα που αναφέρθηκε παραπάνω και ο τρίτος για την παράκαμψη Προβατώνα που ολοκληρώνει τον κάθετο άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο.

Σε επίπεδο μεγάλων οδικών έργων η Εγνατία Οδός τρέχει ακόμα την οδική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας. To έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2024.

Δράμα-Καβάλα: Το πρώτο τμήμα που αναβαθμίζεται

Στην συγκεκριμένη εργολαβία, αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση του τμήματος Κρηνίδες-Σταυρός μήκους 8,2χλμ. Το τμήμα αυτό συνδέεται με την υφιστάμενη εθνική οδό «Δράμα – Καβάλα» δυτικά του οικισμού Κρηνίδες, και οδεύει νότια – νοτιοανατολικά καταλήγοντας επί της παλαιάς εθνικής οδού Ελευθερούπολης – Καβάλας δυτικά του οικισμού Σταυρός.

Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 60,76 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (χωρίς ΦΠΑ 49 εκατ.). Η διάρκεια του έργου εκτιμήθηκε σε 30 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – συγχρηματοδοτούμενο σκέλος – καθώς είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014-2020 Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.

Ποιος είναι ο κάθετος άξονας Δράμα-Καβάλα

Ο Κάθετος Άξονας «Σέρρες – Δράμα – Καβάλα» (Ε-61) αποτελεί τμήμα του Ελληνικού Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου (Διευρωπαϊκός Άξονας 22 – Οδικό δίκτυο υπό σχεδίαση, Εκτεταμένο) και συνδέει τον Κάθετο Άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» με τις Σέρρες, τη Δράμα και την Καβάλα και ευρύτερα με το Λιμάνι της Καβάλας, καταλήγοντας στον Α/Κ Αγ. Σύλλα στην Εγνατία Οδό. Το οδικό τμήμα του Ε-61 από Δράμα έως Καβάλα (τμήμα 61.5) αποτελεί στο μεγαλύτερο μήκος του νέα τετράιχνη οδό ταχείας κυκλοφορίας με διατομή 17,0μ, η οποία παρακάμπτει τους οικισμούς Χωριστή, Άγιος Αθανάσιος, Λυδία, Κρηνίδες, Πολύστυλο, Αμυγδαλεώνας και καταλήγει στον Α/Κ Αγ. Σύλλα της Εγνατίας οδού.

Τι θα κατασκευαστεί

Πιο αναλυτικά η κατασκευή αφορά το οδικό υποτμήμα «Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες» (61.5.2) από Χ.Θ. 5+879 έως Χ.Θ. 8+700,00 και το οδικό υποτμήμα «Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας» (61.5.3) από Χ.Θ. 0+000 (ταυτίζεται με την Χ.Θ. 8+700,00 του τμήματος 61.5.2) έως Χ.Θ. 5+440, περιλαμβάνοντας τους κλάδους εισόδου – εξόδου στην αρτηρία των κόμβων Κρηνίδων και Σταυρού έτσι, ώστε το τμήμα να είναι λειτουργικό μετά την περαίωσή του, συνδεόμενο με τις υφιστάμενες εθνικές οδούς «Δράμα – Καβάλα» και «Ελευθερούπολη – Καβάλα».

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καιρός: Χιόνια την Κυριακή – Οι προβλέψεις των μετεωρολόγων

Ο χειμώνας κάνει την εμφάνισή του δυναμικά, με την Κυριακή να πέφτουν τα πρώτα χιόνια, καθώς νέο βαρομετρικό χαμηλό θα επισκεφτεί τη χώρα.

Η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία στην πρόγνωσή της για την Κυριακή προβλέπει αυξημένες νεφώσεις με τοπικές βροχές κυρίως στο Ιόνιο και τα ηπειρωτικά και σποραδικές καταιγίδες στο Ιόνιο. Λίγα χιόνια θα πέσουν στα βορειοδυτικά ορεινά, σύμφωνα με την ΕΜΥ, που σημειώνει ότι η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση, ενώ οι άνεμοι θα πνέουν στα δυτικά ανατολικοί νοτιοανατολικοί 6 με 8 και στα ανατολικά ανατολικοί βορειοανατολικοί 4 με 6 μποφόρ.

Σάκης Αρναούτογλου: Έρχονται χιόνια

Ο Σάκης Αρναούτογλου στην τελευταία του πρόγνωση έκανε λόγο για ενίσχυση των ανατολικών ανέμων και βροχές στα κεντρικά ανατολικά, ενώ αναφέρθηκε και στις χιονοπτώσεις. Σύμφωνα με τον μετεωρολόγο της ΕΡΤ3 την Κυριακή θα πέσουν ακόμα και κάτω από τα 900 μέτρα στη δυτική Μακεδονία.

Γιάννης Καλλιάνος: Tην Κυριακή αναμένεται νέα επιδείνωση του καιρού

Σύμφωνα με τον μετεωρολόγο του MEGA, Γιάννη Καλλιάνο, την Κυριακή αναμένεται νέα επιδείνωση του καιρού, με βροχές στα δυτικά και κεντρικά.

Κλέαρχος Μαρουσάκης: Βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες

Ο Κλέαρχος Μαρουσάκης, σε ανάρτησή του αναφέρει ότι «οι βορειοδυτικοί άνεμοι που για την ηπειρωτική χώρα λειτουργούν σαν νεφοδιαλυτές θα κυριαρχήσουν, ενώ από Κυριακή και κυρίως Δευτέρα με Τετάρτη μας έρχονται και πάλι βροχές συνοδεία σχετικά χαμηλών θερμοκρασιών που θα φέρουν και χιόνια στα βουνά μας.
Καιρός ήταν!»

Δείτε την ανάρτηση:

Παναγιώτης Γιαννόπουλος: Χιόνια στον Όλυμπο και σε χιονοδρομικά κέντρα

Ο μετεωρολόγος της ΕΡΤ, Παναγιώτης Γιαννόπουλος, έδωσε τα προγνωστικά του στοιχεία για το Σάββατο, όπου αναμένεται περισσότερη συννεφιά ενώ την Κυριακή θα βρέξει τοπικά στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά, με νοτιάδες ξανά στο Ιόνιο. Σύμφωνα με τον ίδιο, στα βουνά θα χιονίσει λίγο και θα πέσει λίγο η θερμοκρασία, ενώ θα πέσουν χιόνια στον Όλυμπο και σε χιονοδρομικά κέντρα.

Πού έπεσαν τα πρώτα χιόνια

Οι πρώτες χιονοπτώσεις της χρονιάς σημειώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα σε Παρνασσό, Καϊμακτσαλάν και ορεινά χωριά των Τρικάλων.

Χιόνια εμφανίστηκαν και στα ορεινά της Ηπείρου και σε υψόμετρο πάνω από 1.400 μέτρα, στις 23 του μήνα. Χιόνι έριξε και στα χιονοδρομικά του Ανήλιου και της Βασιλίτσας, όπου σε ορισμένα σημεία φτάνει και 5 έως 10 εκατοστά.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα φθηνά καύσιμα τελείωσαν, το φθηνό ρεύμα θα επανέλθει αλλά αργά

Οι καταναλωτές που θα γίνουν και παραγωγοί θα προστατευθούν πιο πολύ

Αποστολή Ζάγκρεμπ

Η πολιτική για πράσινη και καθαρή ενέργεια αποτελούν το κοινό σημείο συμφωνίας των ειδικών. Όμως, από εκεί και πέρα υπάρχουν πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Ίσως, ακόμη ένα σημείο συμφωνίας είναι η ειρήνη για ασφαλή, φθηνή ενεργειακή μετάβαση. Αλλά και εδώ εντοπίζονται ανησυχίες ότι οι κρίσεις και οι γεωπολιτικές αναταραχές θα είναι συνεχείς.
Στο σεμινάριο της ΕΟΚΕ και στη θεματική για την ενεργειακή κρίση, οι ομιλητές επέμειναν ότι αποτελεί χρέος όλων να παραμείνουν πιστοί στη δέσμευση για «πράσινη ενέργεια».

Δίκαιη μετάβαση

Ο Oliver Ropke, o οποίος θα είναι από τον Μάρτιο, εκτός απροόπτου ο νέος πρόεδρος της ΕΟΚΕ και ο οποίος προέρχεται από τα συνδικάτα των εργαζομένων έθεσε ανοικτά τα ζητήματα της δίκαιης μετάβασης και της αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας. 50 εκατομμύρια Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν το φάσμα της ενεργειακής φτώχειας και ο αριθμός όσων δε θα μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς θα είναι πολύ μεγάλος.

Απαιτούνται άμεσες δράσεις διαμήνυσε προς τις Βρυξέλλες. Προς όφελος των εργαζομένων , της βιομηχανίας και των επιχειρήσεων αντί κάποιες λιγοστές εταιρείες να βγάζουν δισεκατομμύρια.
Όμως, σε 15 χρόνια οι ενεργειακά φτωχοί θα έχουν μειωθεί από 15% έως 20% είπε ένας από τους ειδικούς, δηλαδή το πρόβλημα θα παραμένει για περίπου 40 εκατομμύρια ακόμη πολίτες και αυτό παρά τις εκτιμήσεις για επιταχυνόμενη πράσινη μετάβαση.

Η αλήθεια είναι ότι όσοι έχουν τη δυνατότητα να τοποθετήσουν ηλιακούς θερμοσίφωνες, να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά πάνελ και να ανακατασκευάσουν τα κτήρια τους θα μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο εύκολα και σχετικά πιο ανώδυνα την ενεργειακή κρίση. Όμως, το 75% των κτηρίων στην Ευρώπη δεν είναι ενεργειακά βιώσιμα, το 85% των φωτοβολταϊκών εισάγεται από την Κίνα και άρα αυξάνεται η εξάρτηση όπως με το ρωσικό φυσικό αέριο, όπως και η εξάρτηση από ουράνιο είναι θέμα για τα εργοστάσια πυρηνικής ενέργειας.

Προσωρινό το πλαφόν

Η λύση του πλαφόν είναι προσωρινή και σε μακροπρόθεσμη βάση δεν εξυπηρετεί κανέναν. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν τη λυδία λίθο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει πολλά, όπως φαίνεται. Όμως, απαιτούνται πόροι και γενναίες χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία όπως τόνισε μία ομιλήτρια έχει πόρους που μπορούν να ξεπεράσουν το 1 τρις ευρώ. Μάλιστα, όπως σημείωσε μόνο για την ενίσχυση επιχειρήσεων και νοικοκυριών στην πανδημία δόθηκαν 570 δις ευρώ.

Χωρίς χρηματοδότηση το μοντέλο του prosumer (producer & consumer – παραγωγός και καταναλωτής-) δεν πρόκειται να φέρει οφέλη στους πολλούς αλλά στους λίγους πλούσιους.
Όπως το έθεσε ένας πρώην γενικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δεν είναι δίκαιο να βάζει βενζίνη με την ίδια τιμή κάποιος που φουλάρει μια Bentley και κάποιος που γεμίζει το ρεζερβουάρ σε ένα μικρό αυτοκίνητο.

Τι θα γίνει με τις τιμές ρώτησε το in, αφού η συζήτηση ξεστράτιζε χωρίς σαφείς απαντήσεις.

Ακριβά τα ορυκτά

Τα ορυκτά καύσιμα θα παραμείνουν ακριβά, δηλαδή βενζίνη και πετρέλαιο. Το φυσικό αέριο θα είναι λίγο φθηνότερο και η ηλεκτρική ενέργεια αρκετά φθηνότερη. Το πότε θα έχουμε φθηνότερο ρεύμα είναι ασαφές αλλά σε κατ’ ιδίαν συζητήσει λένε πως οι εκτιμήσεις τους είναι για το επόμενο καλοκαίρι, εφόσον υπάρξουν ομαλές εξελίξεις. Όμως, το γεγονός ότι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως θα αυξάνεται- φανταστείτε ότι εκατομμύρια άνθρωποι στην Ινδία και στην Αφρική δεν έχουν ρεύμα και κάποια στιγμή θα αποκτήσουν για να ζουν αξιοπρεπώς- και λόγω της ηλεκτροκίνησης αν δεν υπάρξουν δραστικές αλλαγές στο μοντέλο της μετάβασης τα πράγματα δεν θα γίνουν ποτέ όπως παλιά.

Η λύση είναι μαζικές ευρωπαϊκές επιδοτούμενες επενδύσεις στις ΑΠΕ, νέες τεχνολογίες που θα είναι φθηνότερες και ιδιωτική κινητοποίηση με τοποθέτηση ηλιακών, και φωτοβολταϊκών.
Θα έλθει σύντομα η στιγμή που στα σπίτια μας θα παράγουμε από πυρηνική ενέργεια ηλεκτρικό. Υπάρχει ένα υλικό, λέγεται torium, που είναι φθηνό και δεν είναι ραδιενεργό.
Μπορεί η συμβολή της παρούσας γενιάς για να σωθεί ο πλανήτης και άνθρωποι να είναι μεγαλύτερη αλλά είναι απαραίτητη. Εξάλλου, το 2050 δεν είναι πολύ μακριά και ο στόχος της Ευρώπης για μηδενικές εκπομπές είναι εφικτός. Άλλωστε, το κόστος για το διοξείδιο είναι πανάκριβο.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: