ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στο κυνήγι των €3,5 δισ.: Οι επτά διαγωνισμοί που θα κρίνουν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Την ίδια στιγμή αβέβαιη είναι η τύχη για το πότε θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί πώλησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, καθώς και αν θα βγουν στον αέρα η προκηρύξεις για τα ΕΛΤΑ και την Εγνατία Οδό, κάτι που έπρεπε να έχει συμβεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2013.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Σε ένα μεγάλο βαθμό, η φετινή πορεία εσόδων του Ταμείου εξαρτάται από δύο διαγωνισμούς, την παραχώρηση του Ελληνικού και την πώληση του ΑΔΜΗΕ.
Στην περίπτωση του Ελληνικού, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εισηγηθεί τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο σε κάποιο σημείο της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων. Η εισήγηση έχει συμπεριληφθεί στο σχέδιο της σύμβασης πώλησης που θα κληθούν να υπογράψουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, το οποίο έχει ήδη αποσταλεί στα συναρμόδια υπουργεία.
Ακόμη και αν η σύμβαση εγκριθεί από το Δημόσιο, θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή, κάτι που δεν θεωρείται ιδιαίτερα εύκοληθεση υπό, αφού στις βέβαιες αντιδράσεις των δημάρχων της περιοχής, θα προστεθούν και εκείνες βουλευτών από κόμματα της αντιπολίτευσης (και ενδεχομένως όχι μόνο).
Πάντως η σύμβαση πώλησης που έχει ήδη σταλεί στα εμπλεκόμενα υπουργεία όπως Οικονομικών και Περιβάλλοντος, προβλέπει τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο μέσα στο Ελληνικό, που σημαίνει ότι για τη χορήγηση της σχετικής άδειας από το Δημόσιο θα προκηρυχθεί άλλος διαγωνισμός, διαφορετικός από αυτόν που τρέχει σήμερα. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, δεσμευτικές προσφορές από τους τρεις εναπομείναντες ενδιαφερόμενους θα πρέπει να αναμένονται στα τέλη Ιανουαρίου ή μέσα στο Φεβρουαρίου.
ΑΔΜΗΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΥΑΘ
Στο μέτωπο του ΑΔΜΗΕ – της θυγατρικής δηλαδή της ΔΕΗ στο ηλεκτρικό δίκτυο μεταφοράς- το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ που τον διαχωρίζει οριστικά από τη μητρική του εταιρεία αναμένεται ότι θα έχει ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου, προκειμένου αμέσως μετά να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, το μεγαλύτερο εμπόδιο αφορά την προσφυγή που έχουν καταθέσει οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ ζητώντας να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση με το επιχείρημα ότι στα πάγια της εταιρείας έχει ενσωματωθεί μέρος της περιουσίας του ασφαλιστικού τους.
Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα κριθεί επίσης από τις εξελίξεις σε άλλα πέντε μέτωπα και συγκεκριμένα από την πορεία των διαγωνισμών για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Rosco που διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, της ΕΥΑΘ, την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και την κατάληξη του σήριαλ με την πώληση της ΛΑΡΚΟ.
Αυτό που στην περίπτωση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ μπορεί να ακυρώσει τους διαγωνισμούς, ονομάζεται Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι εργαζόμενοι της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ έχουν εδώ και καιρό προσφύγει στο ΣτΕ, ζητώντας να μην πωληθούν οι εταιρείες με το επιχείρημα ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, άρα δεν ιδιωτικοποιείται. Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί. Σαν αποτέλεσμα εδώ και πολλούς μήνες “καλλιεργείται” το κλίμα ότι θα είναι αρνητική και θα δικαιώνει τους εργαζόμενους.
Στον πάγο έχει μπει και επισήμως – εδώ και ένα μήνα- και ο νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ καθώς η Κομισιόν έχει ζητήσει να προηγηθεί το άνοιγμα της αγοράς λιανικής πώλησης στο φυσικό αέριο που σήμερα μονοπωλείται από τις Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ).
Τι θα γίνει με ΟΛΠ, ΟΛΘ
Μικρή κινητικότητα έχουμε και στο μέτωπο του ΟΛΠ, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ έστειλε στη Βουλή το κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αγορά του, που αποτελεί και το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού. Η Βουλή δεν το έχει ακόμη εγκρίνει, αλλά αμέσως μόλις γίνει αυτό, η πρόσκληση θα δημοσιευτεί και θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Μετά πάντως και το “όχι» της Κομισιόν στο φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ- Cosco, ο πρόεδρος του πρώτου Γ. Ανωμερίτης έχει ρίξει στο τραπέζι την ιδέα της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από συμβάσεις παραχώρησης και την πώληση μικρού ποσοστού της εταιρείας, ώστε η πλειοψηφία της να παραμείνει στο Δημόσιο.
Πέραν της στάσης που θα τηρήσει η Κομισιόν, υπάρχει και το ΠΑΣΟΚ, ο πρόεδρος του οποίου Ευ. Βενιζέλος έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.
Τι θα γίνει με ΕΛΤΑ, Εγνατία
Άγνωστο είναι επίσης πότε θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και την Εγνατία Οδό.
Στην περίπτωση της Εγνατίας, ο διαγωνισμός προκηρύσσεται συνεχώς εδώ και ένα χρόνο. Θεωρητικά τουλάχιστον, οι αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των υπό κατασκευή οδικών αξόνων ανοίγουν το δρόμο για την προκήρυξή του.
Αντίθετα, για τα ΕΛΤΑ υπήρξαν πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοϊδη με βάση τις οποίες “δεν πρέπει να βιαζόμαστε».
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γ. Βουτσινάς: «Η απόφαση συμβάλλει στην οικονομική ελάφρυνση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από τις τιμές ρεύματος»

Πάγιο αίτημα της ΚΕΕΕ αποτελεί η εξεύρεση λύσης αναφορικά με το αυξημένο ενεργειακό κόστος που πρέπει να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις, και ειδικά οι επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία είναι ιδιαιτέρως ενεργοβόρα. Στην κατεύθυνση αυτή, ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιδότηση σε ένα εκατομμύριο επιχειρήσεις, για το ενεργειακό κόστος το οποίο επιβάρυνε τη λειτουργία τους κατά τους μήνες Δεκέμβριο 2024, Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2025. Η επιδότηση αυτή θα δοθεί αναδρομικά, και οι αιτήσεις θα γίνουν μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
«Το ενεργειακό ζήτημα είναι ένα από τα μείζονα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις μας, πολλές από τις οποίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Η σχετική απόφαση συμβάλλει στην οικονομική ελάφρυνση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από τις διατηρούμενες υψηλές τιμές ρεύματος.
Αποφάσεις όπως η συγκεκριμένη συμβάλλουν στη θωράκιση και περαιτέρω ενίσχυση των ΜμΕ, θέση η οποία είναι υψηλής προτεραιότητας για την ΚΕΕΕ» επεσήμανε ο πρόεδρος ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς.
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
Ευλογιά Αιγοπροβάτων | Παράταση των μέτρων μέχρι 6 Ιουνίου για την ΑΜ-Θ

Η ευλογιά των προβάτων εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους κτηνοτρόφους του Νομού Καβάλας, παρόλο που το τελευταίο κρούσμα στην περιοχή μας καταγράφηκε στα τέλη Φεβρουαρίου.
Τα υφιστάμενα περιοριστικά μέτρα επρόκειτο να λήξουν στις 29 Απριλίου. Ωστόσο, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης —που για πολλούς θεωρείται άδικη και παράλογη— παρατάθηκαν σε ολόκληρη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έως τις 6 Ιουνίου.
Η αιτία είναι τα πρόσφατα κρούσματα που εμφανίστηκαν σε δύο νομούς της Θράκης.
ΚΟΣΜΟΣ
Η Κίνα χαλαρώνει δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα μετά τις κινήσεις Τραμπ

Μια πρώτη ένδειξη αποκλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας φαίνεται να διαφαίνεται, καθώς το Πεκίνο εξετάζει την προσωρινή εξαίρεση ορισμένων αμερικανικών προϊόντων από την επιβολή του βαρέως δασμού ύψους 125%.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η κίνηση αυτή αφορά εισαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες που σχετίζονται με ιατρικό εξοπλισμό, αιθάνιο και μισθώσεις αεροσκαφών. Ειδικότερα για τα αεροσκάφη, σημειώνεται πως οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, όπως και πολλές άλλες διεθνώς, βασίζονται σε μισθώσεις για μέρος του στόλου τους και θα επηρεάζονταν σοβαρά από αυξημένα κόστη.
Αμοιβαίες παραχωρήσεις σε μια εύθραυστη ισορροπία
Η απόφαση της Κίνας φαίνεται να έρχεται σε απάντηση της πρόσφατης κίνησης των ΗΠΑ, οι οποίες εξαίρεσαν ορισμένα ηλεκτρονικά προϊόντα από τον δασμό 145% στις κινεζικές εισαγωγές που είχε επιβληθεί στις αρχές του μήνα. Οι αμοιβαίες υποχωρήσεις αντανακλούν τον αλληλένδετο χαρακτήρα των δύο μεγαλύτερων οικονομιών παγκοσμίως, ιδιαίτερα σε ευαίσθητους τομείς όπως η τεχνολογία, η αεροναυπηγική και οι μεταφορές.
Ποιους τομείς αφορά η κινεζική κίνηση
Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg και η κινεζική εφημερίδα Caijing, οι κινεζικές αρχές έχουν ζητήσει από τις εταιρείες να υποβάλουν λίστες με προϊόντα που πρέπει να εξαιρεθούν από τους νέους δασμούς. Στις λίστες αυτές περιλαμβάνονται:
-
Βασικά χημικά προϊόντα
-
Εξαρτήματα για την παραγωγή τσιπ και ημιαγωγών
-
Προϊόντα ιατρικής τεχνολογίας
-
Συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών
Το Πεκίνο φέρεται να ετοιμάζεται να άρει τους πρόσθετους δασμούς τουλάχιστον σε οκτώ κατηγορίες προϊόντων που σχετίζονται με τον κλάδο των ημιαγωγών, έναν τομέα στρατηγικής σημασίας για την οικονομική και τεχνολογική του ανάπτυξη.
Τραμπ: «Θα μειωθούν σημαντικά οι δασμοί»
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσε την Τρίτη ότι οι δασμοί αναμένεται να «μειωθούν σημαντικά» και εξέφρασε την πρόθεσή του να υιοθετήσει μια πιο ευγενική στάση στις διαπραγματεύσεις, επιδιώκοντας να βρεθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας που θα οδηγήσει σε συνολική συμφωνία.
Αβεβαιότητα και επιφυλάξεις
Παρά τα σημάδια αποκλιμάκωσης, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη αντίδραση από τα υπουργεία Οικονομικών των δύο χωρών. Η ουσία και η διάρκεια των εξαιρέσεων παραμένει ασαφής, με αναλυτές να σημειώνουν ότι οι κινήσεις αυτές, αν και θετικές, δεν αλλάζουν άμεσα τη δυναμική ενός πολέμου δασμών που έχει ήδη αφήσει βαριά σκιά στις παγκόσμιες αγορές.