Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο κυνήγι των €3,5 δισ.: Οι επτά διαγωνισμοί που θα κρίνουν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Η παραχώρηση του Ελληνικού, η πώληση του ΑΔΜΗΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco (διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό), η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ και η ολοκλήρωση του σίριαλ με τη ΛΑΡΚΟ, είναι οι επτά συνολικά διαγωνισμοί που θα κρίνουν την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για το 2014.Καθένας από τους 7 έχει τα δικά του, μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, τα οποία είναι αμφίβολο πόσο γρήγορα θα επιλυθούν, προκειμένου έστω και θεωρητικά να διατηρηθούν οι ελπίδες ότι το Ταμείο θα προσεγγίσει τον φετινό στόχο των 3,5 δισ. ευρώ, πόσο μάλλον όταν άλλοι διαγωνισμοί, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτόν της ΔΕΠΑ, έχουν μπει σε βαθιά κατάψυξη.

Την ίδια στιγμή αβέβαιη είναι η τύχη για το πότε θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί πώλησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, καθώς και αν θα βγουν στον αέρα η προκηρύξεις για τα ΕΛΤΑ και την Εγνατία Οδό, κάτι που έπρεπε να έχει συμβεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2013.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Σε ένα μεγάλο βαθμό, η φετινή πορεία εσόδων του Ταμείου εξαρτάται από δύο διαγωνισμούς, την παραχώρηση του Ελληνικού και την πώληση του ΑΔΜΗΕ.

Στην περίπτωση του Ελληνικού, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εισηγηθεί τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο σε κάποιο σημείο της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων. Η εισήγηση έχει συμπεριληφθεί στο σχέδιο της σύμβασης πώλησης που θα κληθούν να υπογράψουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, το οποίο έχει ήδη αποσταλεί στα συναρμόδια υπουργεία.

Ακόμη και αν η σύμβαση εγκριθεί από το Δημόσιο, θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή, κάτι που δεν θεωρείται ιδιαίτερα εύκοληθεση υπό, αφού στις βέβαιες αντιδράσεις των δημάρχων της περιοχής, θα προστεθούν και εκείνες βουλευτών από κόμματα της αντιπολίτευσης (και ενδεχομένως όχι μόνο).

Πάντως η σύμβαση πώλησης που έχει ήδη σταλεί στα εμπλεκόμενα υπουργεία όπως Οικονομικών και Περιβάλλοντος, προβλέπει τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο μέσα στο Ελληνικό, που σημαίνει ότι για τη χορήγηση της σχετικής άδειας από το Δημόσιο θα προκηρυχθεί άλλος διαγωνισμός, διαφορετικός από αυτόν που τρέχει σήμερα. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, δεσμευτικές προσφορές από τους τρεις εναπομείναντες ενδιαφερόμενους θα πρέπει να αναμένονται στα τέλη Ιανουαρίου ή μέσα στο Φεβρουαρίου.

ΑΔΜΗΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΥΑΘ

Στο μέτωπο του ΑΔΜΗΕ – της θυγατρικής δηλαδή της ΔΕΗ στο ηλεκτρικό δίκτυο μεταφοράς- το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ που τον διαχωρίζει οριστικά από τη μητρική του εταιρεία αναμένεται ότι θα έχει ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου, προκειμένου αμέσως μετά να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, το μεγαλύτερο εμπόδιο αφορά την προσφυγή που έχουν καταθέσει οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ ζητώντας να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση με το επιχείρημα ότι στα πάγια της εταιρείας έχει ενσωματωθεί μέρος της περιουσίας του ασφαλιστικού τους.

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα κριθεί επίσης από τις εξελίξεις σε άλλα πέντε μέτωπα και συγκεκριμένα από την πορεία των διαγωνισμών για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Rosco που διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, της ΕΥΑΘ, την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και την κατάληξη του σήριαλ με την πώληση της ΛΑΡΚΟ.

Αυτό που στην περίπτωση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ μπορεί να ακυρώσει τους διαγωνισμούς, ονομάζεται Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι εργαζόμενοι της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ έχουν εδώ και καιρό προσφύγει στο ΣτΕ, ζητώντας να μην πωληθούν οι εταιρείες με το επιχείρημα ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, άρα δεν ιδιωτικοποιείται. Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί. Σαν αποτέλεσμα εδώ και πολλούς μήνες “καλλιεργείται” το κλίμα ότι θα είναι αρνητική και θα δικαιώνει τους εργαζόμενους.

Στον πάγο έχει μπει και επισήμως – εδώ και ένα μήνα- και ο νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ καθώς η Κομισιόν έχει ζητήσει να προηγηθεί το άνοιγμα της αγοράς λιανικής πώλησης στο φυσικό αέριο που σήμερα μονοπωλείται από τις Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ).

Τι θα γίνει με ΟΛΠ, ΟΛΘ

Μικρή κινητικότητα έχουμε και στο μέτωπο του ΟΛΠ, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ έστειλε στη Βουλή το κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αγορά του, που αποτελεί και το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού. Η Βουλή δεν το έχει ακόμη εγκρίνει, αλλά αμέσως μόλις γίνει αυτό, η πρόσκληση θα δημοσιευτεί και θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Μετά πάντως και το “όχι» της Κομισιόν στο φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ- Cosco, ο πρόεδρος του πρώτου Γ. Ανωμερίτης έχει ρίξει στο τραπέζι την ιδέα της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από συμβάσεις παραχώρησης και την πώληση μικρού ποσοστού της εταιρείας, ώστε η πλειοψηφία της να παραμείνει στο Δημόσιο.

Πέραν της στάσης που θα τηρήσει η Κομισιόν, υπάρχει και το ΠΑΣΟΚ, ο πρόεδρος του οποίου Ευ. Βενιζέλος έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.

Τι θα γίνει με ΕΛΤΑ, Εγνατία

Άγνωστο είναι επίσης πότε θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και την Εγνατία Οδό.

Στην περίπτωση της Εγνατίας, ο διαγωνισμός προκηρύσσεται συνεχώς εδώ και ένα χρόνο. Θεωρητικά τουλάχιστον, οι αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των υπό κατασκευή οδικών αξόνων ανοίγουν το δρόμο για την προκήρυξή του.

Αντίθετα, για τα ΕΛΤΑ υπήρξαν πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοϊδη με βάση τις οποίες “δεν πρέπει να βιαζόμαστε».

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Αλέξανδρος Ιωσηφίδης | Συνάντηση με την Πρυτανεία του Δημοκριτείου Πανεπιστήμιου Θράκης.

Την Τρίτη 18 Ιουνίου 2024 ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης, Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Κοινωνικής Οικονομίας της ΠΑΜΘ κ. Αλέξανδρος Ιωσηφίδης πραγματοποίησε μια εξαιρετικά εποικοδομητική συνάντηση με την Πρυτανεία του Δημοκριτείου Πανεπιστήμιου Θράκης.

Συγκεκριμένα συναντήθηκε με τον Πρύτανη κ. Φώτιο Μάρη, τον Αντιπρύτανη Έρευνας και Καινοτομίας κ.Γεώργιο Μπρούφα και την Επιστημονική Υπεύθυνη του Κόμβου Καινοτομίας κ. Μαρία Μιχαλόπουλου.

Βασικό στοιχείο της συζήτησης ήταν η έρευνα, η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα στο Δ.Π.Θ. Οι στρατηγικοί στόχοι, η προώθηση της έρευνας στην παραγωγή αξίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός τόσο στον εκπαιδευτικό όσο και στο διοικητικό τομέα του ΔΠΘ, ήταν μερικά από τα θέματα της συνάντησης.

Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης είναι ένας από τους κορυφαίους ερευνητικούς φορείς της πατρίδας μας με βασικό προορισμό την παραγωγή και μεταφορά της γνώσης.

Ο Κόμβος Καινοτομίας, η Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας και οι Θερμοκοιτίδες του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, είναι δομές που στοχεύουν στην υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και της ανάληψης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών από τους φοιτητές και κυρίως παρέχει εκπαίδευση, αναπτύσσει δεξιότητες και παρέχει υποστήριξη για την ενσωμάτωση της καινοτομίας στο επιχειρείν και την ίδρυση νέων επιχειρήσεων.

Μέσα από τις συνεχές προκλήσεις και επιταγές του μέλλοντος, και με βάση πάντα την καινοτομία, την έρευνα, την τεχνολογία και τη νέα ψηφιακή εποχή, το Πανεπιστήμιο φέρνει κάτω από ένα ενιαίο οικοσύστημα όλους τους φορείς και τα απαραίτητα μέσα για την ανάπτυξη της καινοτομίας και της έρευνας και την αξιοποίηση των παραγόμενων αποτελεσμάτων αυτής με στόχο, μεταξύ άλλων, το μέλλον της Περιφέρειας μας.

Δεσμεύτηκαν και οι δυο πλευρές σε μελλοντικές συνέργειες. Άλλωστε η Περιφέρεια ΑΜΘ, με ποικίλους τρόπους στηρίζει πάντα  τη λειτουργία Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και θα είναι αρωγός σε κάθε προσπάθειά του, όπως τόνισε ο κ. Ιωσηφίδης.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Με πικρό καφέ τα τραπεζάκια έξω | Θα σερβίρουν… αυξήσεις τα καταστήματα εστίασης

Δύο ταχυτήτων ΦΠΑ στον καφέ καθιερώνει από την 1η Ιουλιου  η κυβέρνηση. Ειδικότερα, μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13%  στον καφέ στο χέρι ενώ επιστρέφει στον υψηλό συντελεστή 24% ο σερβιριζόμενος καφές. Έτσι εάν ο πελάτης παραγγείλει έναν καφέ και καθίσει στο τραπέζι θα χρεώνεται ακριβότερα με ΦΠΑ 24% ενώ αν τον πάρει στο χέρι θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 13%.

Αυτό που βάρυνε στη λήψη της τελικής απόφασης ήταν το γεγονός ότι πάνω από το 60% της κατανάλωσης καφέ πραγματοποιείται μέσω delivery και takeaway. Oπότε προκειμένου οι όποιες ανατιμήσεις σημειωθούν, επηρεάσουν όσο το δυνατόν λιγότερους καταναλωτές, επελέγη η επιστροφή του ΦΠΑ στο 24% για καφέ στην εστίαση που επιπλέον φέρνει έσοδα στα δημόσια ταμεία ύψους 43 δισεκ. ευρώ.

Εξ ολοκλήρου στους πολίτες

Ωστόσο, οι επιχειρήσεις της εστίασης προειδοποιούν με αυξήσεις καθώς η μετάταξη του φόρου στον υψηλό συντελεστή θα μετακυλιστεί εξ ολοκλήρου στους πολίτες και ζητούν την οριζόντια διατήρηση ΦΠΑ στο 13% στον καφέ καθώς και στα μη αλκοολούχα ποτά.

«Μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιληφθούμε με ποια λογική προχωράτε σε αυτή την αύξηση, όταν ήδη ο καφές επιβαρύνεται και με ειδικό φόρο κατανάλωσης (από το 2017). Ο αυξημένος ΦΠΑ, από τις επιχειρήσεις εστίασης που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν, θα μετακυλιστεί εξ ολοκλήρου στον καταναλωτή, δεδομένου ότι η διεθνής τιμή του καφέ το τελευταίο εξάμηνο έχει αυξηθεί στην μεν ποικιλία Arabica κατά 17% στη δε ποικιλία Robusta κατά 50%!», αναφέρει η πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων.

Όπως τονίζεται στην επιστολή που απέστειλε η ΠΟΕΣΕ στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη, θα ενισχυθεί περαιτέρω ο πληθωρισμός και η ακρίβεια που διακηρυκτικά αποτελεί για την κυβέρνηση το σημαντικότερο πρόβλημα που θέλει με αποτελεσματικότητα να αντιμετωπίσει.

«Αυτή η χαώδης απόσταση μεταξύ λόγων και πράξεων έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στον κλάδο. Και δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά καθώς η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει ότι δεν θα αυξήσει κανέναν φόρο αλλά ήδη το έχει κάνει δυο τουλάχιστον φορές, μια με την αύξηση του ΦΠΑ στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά και μια εντός των προσεχών ολίγων ημερών με την αντίστοιχη αύξηση στον καφέ».

Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι αμφότερες οι ρυθμίσεις στην συνείδηση των επαγγελματιών δεν είναι τίποτα άλλο από μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα την στιγμή μάλιστα που τα δημόσια έσοδα συνεχώς αυξάνονται ενώ είναι εξοργιστική είναι και η πολιτική των δύο μέτρων και δυο σταθμών στην οποία υπακούουν, καθώς επιβαρύνουν ένα μόνο μέρος των επιχειρήσεων, ενισχύοντας έτσι και τον αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς από τον μειωμένο ΦΠΑ επωφελούνται κατά βάση οι μεγάλες αλυσίδες καφέ και τροφίμων.

imerisia.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Έκτακτη εισφορά στα διυλιστήρια: Ποιοι συνταξιούχοι και ευάλωτοι θα λάβουν εφάπαξ επίδομα

Την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων ανακοίνωσε το πρωι της Πέμπτης το υπουργείο Οικονομικών, με τον πρωθυπουργό να αποκαλύπτει πως τα έσοδα που θα προκύψουν θα αξιοποιηθούν στην κατεύθυνση της στήριξης συνταξιούχων αλλά και ευάλωτων ομάδων.

«Η χώρα είχε τη δυνατότητα να επιβάλει έκτακτη φορολόγηση στα κέρδη των διυλιστηρίων για το 2022 και το 2023 και, τώρα που έχουμε μια εικόνα για φέτος, το ΥΠΟΙΚ πήρε αυτή την απόφαση που θεωρώ δίκαιη. Είναι κίνηση κοινωνικής δικαιοσύνης. Τα έσοδα αυτά θα στηρίξουν τον προϋπολογισμό και θα κατευθυνθούν τα Χριστούγεννα σε ευάλωτους, όπως τους συνταξιούχους, και ειδικά στους συνταξιούχους που δεν είδαν αύξηση από την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς», σημείωσε ο πρωθυπουργός στη συνέντευξη στο Real FM.

Οι δικαιούχοι

  • Συνταξιούχοι που θα πάρουν το επίδομα προσωπικής διαφοράς: Είναι η τρίτη χρονιά που θα το λάβουν και αφορά του συνταξιούχους που έχουν μεγάλο ποσό ως προσωπική διαφορά και δεν μπορούν να πάρουν στην τσέπη τους την αύξηση που δίνεται κάθε χρόνο στις συντάξεις. Πρόκειται για 650.000 με 700.000 δικαιούχους. Θα είναι ένα εφάπαξ ποσό από 100 έως 200 ευρώ, και θα αφορά άτομα με εισόδημα έως 1.600 ευρώ το μήνα.
  • Εκτός από τους συνταξιούχους και άλλες ομάδες του πληθυσμού ενδεχομένως να λάβουν επίδομα: Στο τραπέζι βρίσκεται η σκέψη να δοθεί επιταγή ακρίβειας πριν τα Χριστούγεννα σε ανασφάλιστους υπερήλικες, άτομα με αναπηρία, χαμηλοσυνταξιούχοι, μακροχρόνια άνεργοι, οικογένειες χαμηλόμισθων με επίδομα παιδιού.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
text about elections
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en