Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πλούσιο το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου του ΔΗΠΕΘΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

Το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019 του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, παρουσιάστηκε την Πέμπτη (17/1) το μεσημέρι, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν η πρόεδρος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Κορίνα Χιώτη Πρασσά και Θοδωρής Γκόνης αντίστοιχα.

Όπως τόνισε αρχικά η πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., η παρουσίαση γίνεται στον απόηχο μιας επιτυχημένης Α’ καλλιτεχνικής περιόδου, με το νέο πρόγραμμα να περιλαμβάνει θέατρο και όχι μόνο, με στόχο να προσεγγίσει ακόμη περισσότερο το κοινό της Καβάλας.

Κύριος χρηματοδότης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ο δήμος Καβάλας

»Θέλουμε ένα θέατρο ανοιχτό με συνεπιβάτες όλους τους Καβαλιώτες», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Πρασσά, η οποία συμπλήρωσε ότι η συνεργασία με τον κ. Γκόνη, το προσωπικό, αλλά και τους καλλιτέχνες του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι άριστη.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην επιτυχημένη παρουσίαση παραστάσεων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και στο εξωτερικό, ενώ έκανε ειδική αναφορά στην οικονομική στήριξη που παρέχει στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, καθώς όπως υπογράμμισε, κύριος χρηματοδότης του είναι ο δήμος Καβάλας.
Η κ. Πρασσά δεν παρέλειψε να εξάρει και το έργο που επιτελεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Θοδωρής Γκόνης, τον οποίο και ευχαρίστησε δημόσια.

Θ. Γκόνης: Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας δείχνει τον δρόμο στα υπόλοιπα της χώρας για το πως πρέπει να λειτουργούν

Από τη μεριά του ο κ. Γκόνης, ο οποίος πριν παρουσιάσει το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019, έκανε αναφορά στην επιτυχημένη παρουσία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας στην Αθήνα με το έργο »Βιογραφία του Πατρογονικού», επισημαίνοντας ότι η όλη παρουσία εκεί τίμησε την πόλη της Καβάλας, όσο και τον θεσμό των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
Υπογράμμισε δε ότι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας ήταν από τα λίγα που στα χρόνια της κρίσης κράτησαν το φως τους.
Επίσης, δήλωσε χαρούμενος για το επίπεδο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, καθώς, όπως τόνισε, με χαμηλό προϋπολογισμό (17.000 ευρώ για το έργο »Βιογραφία του Πατρογονικού»), φάνηκε το υψηλό επίπεδο του, το οποίο δείχνει τον δρόμο στα υπόλοιπα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της χώρας για το πως πρέπει να λειτουργούν.

Αναλυτικά το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019

1.«Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας»
του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Τρίτη 15 έως και την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου
Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

  1. «λα-λι λαλώ»
    ήρθε μπουσουλώντας
    βρεφική σκηνή
    από 8 μηνών έως 4 ετών
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    Σάββατο 19 και 26 Ιανουαρίου 2019 στις 17.00
  2. Παραλήπτης Άγνωστος της Κάθριν Κρέσμαν Τέιλορ
    Τρίτη 22 και Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

4.Σαίξπηρ
Δωδέκατη νύχτα
Η κωμωδία των μεταμορφώσεων
Σεμινάριο
Κυριακή 27 Ιανουαρίου στις 18.00

  1. Η Τέχνη Συμβαίνει
    Παλιά Μουσική
    Δευτέρα 28 Ιανουαρίου στις 20.00
    Λαμπρινή Ταχτατζή – Απόστολος Αγελαράκης
  2. Μάρτυς μου ο Θεός
    του Μάκη Τσίτα
    Τετάρτη 30 Ιανουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  3. Αστέρης Γκέκας: ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΑ ΛΑΒΑΡΑ
    Εγκαίνια Έκθεσης: Σάββατο 2 Φεβρουαρίου
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  4. Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν
    Σάββατο 2 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Κυριακή 3 Φεβρουαρίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    Σάββατο 23 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Δημοτικό Ωδείο Δράμας
  5. Δάφνες και Πικροδάφνες
    των Δ. Κεχαϊδη – Ε. Χαβιαρά
    Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
    Σάββατο 9 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  6. Δεσποινίς Μαργαρίτα
    του Ρομπέρτο Ατάϋντε
    Παρασκευή 15 και Σάββατο 16 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  7. Παρουσίαση βιβλίου του Δημήτρη Πιατά «Σινέ Λαύκος»
    Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου στις 19.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  8. «Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου
    Δευτέρα 25 και Τρίτη 26 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  9. Η Τέχνη Συμβαίνει
    Παλιά Μουσική
    Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου στις 20.00
    Σπύρος Δημητριάδης – Αλεξάνδρα Γερακίνη
  10. Εφηβική Σκηνή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
    Ζωή Καρέλη – Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ
    Το αίνιγμα της ποίησης – Η ποίηση πίσω από τις λέξεις
    Σάββατο 2 Μαρτίου στις 21.00
    Κυριακή 3 Μαρτίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  11. Παραδώσου με την Ηρώ Σαϊα
    Τετάρτη 6 Μαρτίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  12. Ζιλ και η Νύχτα
    Ταξίδι στην σκοτεινή Πλευρά
    Θεατρικός Μονόλογος
    Δευτέρα 18 και Τρίτη 19 Μαρτίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    “Το Ιερό Τέρας” – Η απολογία του Ζιλ Ντε Ραι στην Ιερά Εξέταση
    Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 18 ετών
  13. Έμμα
    Σάββατο 30 Μαρτίου στις 21.00
    Κυριακή 31 Μαρτίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  14. Το Λάθος του Αντώνη Σαμαράκη
    Τετάρτη 10 Απριλίου 2019 στις 18.00
    Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης
  15. Ίων του Ευριπίδη
    The Tank, Manhattan, NYC
    25, 26, 27 Απριλίου 2019

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η εισβολή του τανκ στο Πολυτεχνείο μέσα από τα μάτια του οδηγού του άρματος μάχης

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα «παλιοκομμούνια», τα «παράσιτα», οι «πατριώτες», τα «παλικάρια» και όσα θα ήθελαν κάποιοι να μείνουν κρυφά…

Στάλθηκε από τη Χούντα των Συνταγματαρχών το βράδυ της 17ης Νοεμβρίου 1973 για να καταστείλει βίαια και δολοφονικά την εξέγερση των φοιτητών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

«Μορφωμένο» το αποκαλούσαν με μια τραγική αίσθηση ειρωνείας μετά την αιματηρή επίθεση, καθώς ήταν το μόνο άρμα μάχης που έμπαινε ποτέ σε πανεπιστημιακό χώρο.

Το άρμα που εισέβαλε στο Πολυτεχνείο το μοιραίο βράδυ θα αποκάλυπτε σε όλη του τη σκοτεινή μεγαλοπρέπεια το σχέδιο των πραξικοπηματιών για άλλο ένα πλήγμα στη δημοκρατία.

Μόνο που τελικά τα πράγματα θα γύριζαν μπούμερανγκ, δίνοντας ένα ισχυρό ράπισμα στην Επταετία, που λίγο μετά θα κατέρρεε σαν χάρτινος πύργος. Λεκιασμένος με αίμα ελληνικό.

Στο ημερολόγιο του άρματος δεν γράφτηκε τίποτα για το βράδυ της 17ης Νοεμβρίου 1973. Και υπήρχε καλός λόγος γι’ αυτό. Η αποστολή του ήταν υψίστης σημασίας για το συνωμοτικό καθεστώς, να τελειώνει μια και καλή με τη μαζική και δυναμική εκδήλωση της λαϊκής δυσαρέσκειας απέναντι στο Απριλιανό Πραξικόπημα που πέρασε στις συνειδήσεις του έθνους ως Εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Φοιτητές, σπουδαστές και δημοκρατικοί πολίτες κατέλαβαν το Πολυτεχνείο στις 14 Νοεμβρίου ως και τα ξημερώματα της 17ης του μηνός, όταν το τανκ γκρέμισε την πύλη του ιδρύματος και αμαύρωσε τη σύγχρονη ελληνική ιστορία.

Κι ενώ η ιστορία είναι πλέον γνωστή και καλά πιστοποιημένη από μαρτυρίες και οπτικοακουστικό υλικό, σπανίως λέγεται από τα στόματα των μαύρων πρωταγωνιστών της. Γιατί ντρέπονται προφανώς ή παραμένουν αμετανόητοι, σωστά «σταγονίδια» του καθεστώτος, βρίσκοντας τη θέση τους στο σύγχρονο ακροδεξιό τοπίο της χώρας.

Αν δεν υπήρχε μάλιστα ο φακός του φωτορεπόρτερ Αριστοτέλη Σαρρηκώστα να απαθανατίσει τη στιγμή της εισβολής του τανκ στο Πολυτεχνείο και το φιλμάκι του ολλανδού οπερατέρ Άλμπερτ Κουράντ να δώσει σάρκα και οστά στο γεγονός, οι χουντικοί και οι θιασώτες τους θα συντάσσονταν ακόμα με τις αρχικές δηλώσεις της αστυνομίας ότι «στο Πολυτεχνείο δεν συνέβη το παραμικρό».

Για κακή τους τύχη, οι φωτογραφίες του Σαρρηκώστα έκαναν τον γύρο του κόσμου λίγες μόλις ώρες μετά τα αιματηρά γεγονότα, μέσω του πρακτορείου Associated Press, κι έτσι έμαθε όλος ο πλανήτης τι είχε κάνει η Χούντα στον ελληνικό λαό.

Σήμερα θα ακούσουμε τι είχε να πει ο ίδιος ο οδηγός του τεθωρακισμένου άρματος, Α. Σκευοφύλαξ, που έσπειρε τον θάνατο στο Πολυτεχνείο. Είχε μιλήσει μία και μόνη φορά στον Κώστα Χατζίδη του «Βήματος» 30 χρόνια μετά τα γεγονότα. Μία φορά που έφτασε και περίσσεψε…

«Οι κομμουνιστές καίνε την Αθήνα»

«Την ημέρα εκείνη ήμουν υπηρεσία. Στον στρατό είχα δέκα μήνες», ξεκινά την αφήγησή του ο έφεδρος στρατιώτης Α. Σκευοφύλαξ, «ήμουν εκπαιδευτής στο Κέντρο Τεθωρακισμένων στο Γουδή. Τότε οι ‘‘μαυροσκούφηδες’’ ήταν σώμα επιλέκτων. Πήγα εθελοντικά. Μόλις άρχισαν τα επεισόδια, μπήκαμε επιφυλακή.

‘‘Οι κομμουνιστές καίνε την Αθήνα’’ μάς έλεγαν και εμείς τους πιστεύαμε. Θυμάμαι στο στρατόπεδο κάποιοι είχαν ραδιοφωνάκια και ακούγαμε στα κρυφά τον σταθμό του Πολυτεχνείου. ‘‘Παλιοκομμούνια” θα καλοπεράσετε!’’, λέγαμε».

Κι έτσι κίνησαν για το Πολυτεχνείο διψώντας για αίμα, πιστοί στα κελεύσματα των χουντικών διοικητών τους: «Στη 1:15 το πρωί της 17ης Νοεμβρίου φτάσαμε στη διασταύρωση των λεωφόρων Αλεξάνδρας και Κηφισίας. Λίγο αργότερα διασχίζαμε την Αλεξάνδρας, όταν στο ύψος του IKA, στη στάση Σόνια, σταματήσαμε γιατί ο δρόμος ήταν κλειστός. Υπήρχαν οδοφράγματα, φωτιές και ακινητοποιημένα λεωφορεία. Με διάφορες μανούβρες αριστερά δεξιά, μπρος πίσω, άνοιξα τον δρόμο και προχωρήσαμε».

Ο δρόμος ως το Πολυτεχνείο φάνταζε μακρύς: «Όταν φτάσαμε στη διασταύρωση της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της οδού Πατησίων, μας έδωσαν εντολή να σταματήσουμε. Εκεί, στην πλατεία Αιγύπτου, μείναμε περίπου μία ώρα. Ο κόσμος θυμάμαι ότι μας φώναζε ‘‘είμαστε αδέλφια, είμαστε αδέλφια’’. Εγώ ήθελα να τους φάω. Τους έβλεπα σαν παράσιτα».

Την έξοδο των τανκς από το Γουδί πληροφορήθηκαν οι Αθηναίοι από τον εκφωνητή του Πολυτεχνείου, Δημήτρη Παπαχρήστο. Παρά τις παρεμβολές της ΚΥΠ, το ραδιόφωνο των εξεγερμένων φοιτητών θα μεταφέρει στους Αθηναίους τον ανατριχιαστικό συριγμό από τις ερπύστριες των αρμάτων μάχης.

Ο εκφωνητής απευθύνει έκκληση στα «στρατευμένα νιάτα» να μη χτυπήσουν: «Δεν θα χτυπήσουν τα παιδιά, τα αδέλφια μας οι φαντάροι, το φρούριο της ελευθερίας, το μόνο μέρος της Ελλάδας που είναι ελεύθερο. Δεν έχουμε όπλα. Προτάσσουμε μόνο ανοιχτά τα στήθη μας. Λαέ της Αθήνας, όλοι μαζί το σύνθημα: λαός και στρατός μαζί. Δεν θα χτυπήσει ο στρατός!»…

Όταν ακόμα και το τανκ κοντοστάθηκε

«Εκκένωσις του Πολυτεχνείου» ονομάστηκε σύμφωνα με τον οδηγό η επιχείρηση για να πνιγεί στο αίμα η εξέγερση. Τα 5 τεθωρακισμένα προωθούνται προς το Μουσείο και πλέον το ρολόι γράφει 2:00 τα ξημερώματα.

«Φτάνοντας μπροστά στην πόρτα, έστριψα το άρμα προς το Πολυτεχνείο, με γυρισμένο το πυροβόλο προς τα πίσω. Θυμάμαι ότι σηκώθηκα από τη θέση μου και εγώ και το άλλο πλήρωμα. Δεκάδες φοιτητές κρέμονταν από τα κάγκελα, ενώ εκατοντάδες βρίσκονταν στον προαύλιο χώρο. Έδειχναν πανικόβλητοι. Κι εγώ, να σκεφτείς, ότι τους έβλεπα σαν μαμούνια που ήθελα να τα φάω»!».

Ένα τέταρτο πριν από τις 3:00 το πρωί, οι στρατιωτικοί δίνουν ολιγόλεπτη προθεσμία στους φοιτητές να αποχωρήσουν από το Πολυτεχνείο, να παραδοθούν. Κάποιοι δοκιμάζουν να απασφαλίσουν την κεντρική πύλη, αλλά δεν τα καταφέρνουν. Είναι αυτό το «Μερτσέντες» που μπλοκάρει το άνοιγμά της. Ο επικεφαλής των τεθωρακισμένων εκνευρίζεται, ουρλιάζει: «Τσογλάνια, ρεζιλεύετε το στράτευμα!» και δίνει σήμα για την επέλαση του άρματος.

Συνεχίζει ο Σκευοφύλαξ: «Τότε ήρθε ο οδηγός εδάφους του άρματος και μου λέει: ‘‘Θα μπούμε μέσα, θα ρίξουμε την πύλη. Ετοιμάσου!’’. Πήρα θέση και ξεκίνησα. Δεν έβλεπα πολλά πράγματα, δεν είχα καλό οπτικό πεδίο, γιατί κοιτούσα πλέον από τη θυρίδα του άρματος. Δέκα εκατοστά πριν από την πόρτα, σταμάτησα. Σταμάτησα σκόπιμα. Αυτό φαίνεται στο βίντεο της εποχής. Στο φρενάρισμα οι φοιτητές τρομαγμένοι έφυγαν προς τα πίσω. Αν έμπαινα με ταχύτητα, θα σκότωνα δεκάδες άτομα που εκείνη τη στιγμή ήταν κρεμασμένα στα κάγκελα».

«H καγκελόπορτα έπεσε αμέσως. Πίσω από τη σιδερένια πύλη ήταν σταθμευμένο το Μερσεντές το οποίο είχαν βάλει εκεί οι φοιτητές για να φράξουν την είσοδο. Το έκανα αλοιφή. H αριστερή ερπύστρια το έλιωσε. Με το που έπεσε η πύλη του Πολυτεχνείου εισέβαλαν οι αστυνομικοί για να συλλάβουν τους φοιτητές. Λίγο αργότερα κατέβηκα και εγώ από το άρμα και μπήκα στον χώρο του Πολυτεχνείου. Δεν υπήρχε νεκρός. Θα μπορούσε όμως και να υπάρχουν νεκροί».

Ξύλο, κακοποίηση και σφαίρες

Στο εσωτερικό του Πολυτεχνείου επικρατεί πανδαιμόνιο. Κατατοπιστική είναι η περιγραφή που έδωσε ο εισαγγελέας Δημήτρης Τσεβάς στην έκθεση που συνέταξε το 1974 για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου:

«Έντρομοι και εμβρόντητοι οι σπουδασταί κυριεύονται από την ενώπιον του εσχάτου κινδύνου φοβεράν αγωνίαν. Υπό την πίεσιν πλήθους ανθρώπων καταρρίπτεται τμήμα των προς την οδόν Στουρνάρη κιγκλιδωμάτων. Και διά του δημιουργηθέντος ανοίγματος εξέρχονται οι σπουδασταί κατά μάζας. Νέον, όμως, δι’ αυτούς αρχίζει μαρτύριον. Ύβρεις κατ’ αυτών εκτοξεύονται και καταδιωκόμενοι βαναύσως κακοποιούνται».

Ο Σκευοφύλαξ επιβεβαιώνει: «Αστυνομικοί κυνηγούσαν και χτυπούσαν τους φοιτητές όπου τους έβρισκαν. Αν δεν ήταν οι Λοκατζήδες να τους σταματήσουν –θυμάμαι ότι πολλές φορές πιάστηκαν στα χέρια μαζί τους– δεν ξέρω και γω τι θα γινόταν».

Δεν είναι λίγοι οι στρατιώτες που προσπαθούν να σχηματίσουν έναν διάδρομο για να περάσουν ασφαλείς οι φοιτητές. Υπογραμμίζει σχετικά το πόρισμα Τσεβά:

«Έμπροσθεν μεν της πύλης του Πολυτεχνείου δημιουργείται διάδρομος υπό των στρατιωτών μέσω του οποίου διέρχονται οι εξερχόμενοι, κατευθυνόμενοι προς την οδόν Τοσίτσα, εντός δε του Πολυτεχνείου βοηθούν, προστατεύουν και εις τους ώμους των πολλούς αδυνάτους κρατούν διά να δυνηθούν να υπερπηδήσουν το υψηλόν κιγκλίδωμα. Και επεισόδια μεταξύ στρατιωτικών και αστυνομικών λαμβάνουν χώραν εν τη προσπαθεία των πρώτων να προστατεύσουν τους φοιτητάς από το διωκτικόν μένος των άλλων».

Εκατοντάδες φοιτητές ξεχύνονται στους γύρω δρόμους, τρέχουν να φύγουν, να γλιτώσουν τη ζωή τους, γίνονται όμως στόχος ελεύθερων σκοπευτών.

«Απομακρυνόμενοι όμως του Πολυτεχνείου αγωνιώδεις τούς αναμένουν εκπλήξεις. Από παντού τους καταδιώκουν και τους χτυπούν. Εις την γωνίαν των οδών Τοσίτσα και Μπουμπουλίνας άνδρες της ΚΥΠ εν πολιτική περιβολή τους χτυπούν ανηλεώς και πυροβολούν κατ’ αυτών, ενώ εις την ταράτσαν ενός των αυτόθι κτιρίων έχουν εγκαταστήσει πολυβόλον. Εις τας ταράτσας των γύρω κτιρίων επισημαίνονται ελεύθεροι σκοπευταί υπό του ιδίου Διευθυντού της Αστυνομίας να επιτελούν το φονικόν έργον των».

Το εισαγγελικό πόρισμα είναι καταπέλτης: «Ομάδες τραμπούκων και επικινδύνων τρωκτικών της γαλήνης του τόπου εκδηλώνουν το εγκληματικόν μένος των κατά των ατυχών σπουδαστών που κατά μάζας εξέρχονται του Πολυτεχνείου». Οι «τραμπούκοι» είναι «άνδρες της ΕΣΑ εν πολιτική περιβολή», οι οποίοι δεν διστάζουν να κακοποιήσουν ακόμη και πανεπιστημιακό γιατρό στη συμβολή των οδών Πατησίων και Στουρνάρη, ο οποίος, μαζί με τη σύζυγό του, είχε σπεύσει να βοηθήσει τους ανυπεράσπιστους φοιτητές.

«Εις το πανδαιμόνιον τούτο της εξόδου των φωνών, των κραυγών, των οιμωγών, των καταδιώξεων και των πυροβολισμών έπεσαν οι περισσότεροι εκ του πλήθους των τραυματιών».

Ο φαντάρος Σκευοφύλαξ είδε με τα μάτια του την κατάσταση που περιγράφει το πόρισμα Τσεβά μετά την εισβολή. Θυμόταν ακόμα, 30 χρόνια μετά, τον τρόμο που ακολούθησε από τις λυσσαλέες επιθέσεις των αστυνομικών.

«Στο προαύλιο του Πολυτεχνείου ήταν πολύ χτυπημένοι, θυμάμαι ότι είδα πολλούς τραυματίες, ενώ τρεις-τέσσερις ήταν σωριασμένοι κάτω, ακίνητοι. Δεν ξέρω αν ήταν νεκροί. Δεν κοίταξα να δω. Κάποια στιγμή ένας φοιτητής όρμησε κατά πάνω μου και μου είπε: ‘‘Τι κατάλαβες τώρα που μπήκες;’’.

Αφήνιασα. Έβγαλα το πιστόλι και προτάσσοντάς το γύρισα και του είπα ουρλιάζοντας: ‘‘Σκάσε, ρε κωλόπαιδο, μη σε καθαρίσω’’. Αυτός ο φοιτητής δεν ξέρει πόσο τυχερός στάθηκε εκείνη τη στιγμή… Αν έλεγε μια κουβέντα παραπάνω, θα τον σκότωνα! Τέτοιος ήμουν. Ένας φασίστας».

Οι φοιτητές δεν του φέρθηκαν βέβαια με τον ίδιο τρόπο, όπως μας λέει ο ίδιος: «Όπως περνούσαν οι φοιτητές, θυμάμαι ότι έριχναν μέσα στο τανκ πακέτα τσιγάρα και ό,τι προμήθειες είχαν μαζί τους. Όταν γυρίσαμε στο Γουδί, το άρμα έμοιαζε με περίπτερο. Όσο σκέφτομαι ότι οι φοιτητές μάς έδιναν σάντουιτς και τσιγάρα, μετά απ’ όσα τους κάναμε… δεν μπορώ να το συγχωρέσω αυτό το πράγμα στον εαυτό μου. Σκέφτομαι τι πήγα και έκανα…».

Ο ήρωας του δικτατορικού καθεστώτος που ψήφισε… ΚΚΕ

Όταν επέστρεψε στο Γουδί, στη βάση των Τεθωρακισμένων, ο Σκευοφύλαξ έγινε δεκτός με αλαλαγμούς και ζητωκραυγές. Ήταν το πρόσωπο της στιγμής, ο άνθρωπος που δίδαξε στα «παλιοκομμούνια» ένα πολύτιμο μάθημα.

«Όταν γυρίσαμε στο στρατόπεδο, έγινα ήρωας. Οι στρατιωτικοί μού έδιναν συγχαρητήρια. Τότε αισθανόμουν ότι ήμουν κάποιος, ότι έκανα κάτι καλό, κάτι μεγάλο. Είχα γίνει ο ήρωας που διέλυσε τους εχθρούς της πατρίδας, τα ‘‘παλιοκουμμούνια’’, όπως λέγαμε τότε τους φοιτητές. Αυτά μου έλεγαν, αυτά πίστευα. Ένιωθα περήφανος. Ήμουν και εγώ φασίστας».

Τριάντα χρόνια μετά, όταν η ζωή του δίδαξε το μόνο πραγματικό και πολύτιμο μάθημα που ξέρει, αυτό της επιβίωσης, ο πιστός φαντάρος άλλαξε ρότα.

«Είχαν μεγάλη ψυχή. Ήταν παλικάρια», έλεγε στη συνέντευξη του «Βήματος» ο 50άρης πια βιοπαλαιστής για τους φοιτητές, τους νέους και τους εργαζομένους που αγωνίστηκαν για την πτώση της Χούντας. «Ντρέπομαι γι’ αυτό που ήμουν, γι’ αυτό που έκανα».

Μετά τη Μεταπολίτευση, ο έφεδρος στρατιώτης A. Σκευοφύλαξ θα βρεθεί στα σύνορα. «Όταν απολύθηκα, όλα είχαν αλλάξει μέσα μου». Πολίτης πια, επέστρεψε στις δυτικές συνοικίες της Αθήνας, πλάι στους γονείς και τα δύο αδέλφια του, αναζητώντας τον επιούσιο.

«Στο μεροκάματο η ζωή μου άλλαξε 180 μοίρες. Έκανα όποια δουλειά μπορείς να φανταστείς. Εργάτης κατάλαβα ότι δεν μπορώ να έχω τα ίδια αιτήματα με τους εργοδότες. Εμένα που μου έμαθαν να μισώ τους κομμουνιστές, ψήφισα δύο φορές KKE»!

Μέσα στην ανωνυμία της πρωτεύουσας και τον μόχθο της καθημερινότητας, ο Σκευοφύλαξ ο φαντάρος χάθηκε. Μόνο μία φορά ήρθε σε δύσκολη θέση. «Στη δουλειά πριν από χρόνια κάποιος άκουσε πώς με λένε και με ρώτησε αν έχω κάποια σχέση με τον ‘‘πορτάκια’’, όπως είπε, του Πολυτεχνείου. ‘‘Ξάδελφός μου είναι, μακρινός. Σκοτώθηκε σε τροχαίο’’ απάντησα».

Και καταλήγει: «Είμαι ένα άνθρωπος που δεν υπήρξε ποτέ 20 χρονών. Ο έφεδρος στρατιώτης A. Σκευοφύλαξ σκοτώθηκε σε τροχαίο! Οι φίλοι μου δεν ξέρουν ποιος είμαι ούτε κανείς στη γειτονιά. Μόνο η γυναίκα μου το ξέρει. Της το είπα ύστερα από χρόνια. Στα παιδιά μου δεν το είπα ακόμη».

Ο οδηγός του τανκ ήρθε σε επαφή με την αμείλικτη φύση της ζωής και άφησε την ακροδεξιά ρητορεία εκεί που της πρέπει, στα άχρηστα της Ιστορίας. Η ιστορία του, τμήμα της συλλογικής Ιστορίας του τόπου μας, παραμένει φάρος πως ακόμα και οι παραπλανημένοι της δικτατορίας μπορούν να αλλάξουν.

«Δεν ξέρω αν έχει νόημα, αλλά θα ήθελα να τους πω μια μεγάλη συγγνώμη», κατέληξε στην ιστορική συνέντευξή του. Πάντα έχει νόημα μια συγγνώμη…

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων εισέρχεται σε μια νέα εποχή αναμόρφωσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων, το τελευταίο μνημείο της Ελλάδας που εντάχθηκε στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, ετοιμάζεται να αναμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό και ταυτόχρονα να αποκαλύψει ακόμα περισσότερα ιστορικά στοιχεία για την πλούσια και μακραίωνη ιστορία του. 

Οι Φίλιπποι, η φημισμένη πόλη του βασιλιά της Μακεδονίας, η πόλη που το 55 μ.Χ. ευλογήθηκε πρώτη σε όλη την Ευρώπη να ακούσει από τον Απόστολο Παύλο το ευαγγελικό μήνυμα, η πόλη που το 42 π.Χ. φιλοξένησε μία από τις σημαντικότερες μάχες που έμελλε να αλλάξει το μέλλον της κραταιάς ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αυτή η πόλη ύστερα από πολλά χρόνια ετοιμάζεται να εισέλθει σε μια νέα φάση αναμόρφωσης, ενώ για πρώτη φορά θα ενοποιηθεί το σύνολο του αρχαιολογικού χώρου.

Από τη δεκαετία του 1930, οπότε ξεκίνησαν τα έργα κατασκευής της παλαιάς εθνικής οδού Καβάλας – Δράμας, η μοναδική αυτή οδική αρτηρία που συνέδεε τις δυο πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας, διέρχονταν μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, καθημερινά, δεκάδες επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά να περνούν κυριολεκτικά μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο των Φίλιππων, με τους διερχόμενους οδηγούς και επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα, έστω και από ψηλά, να θαυμάσουν τα ερείπια των παλαιοχριστιανικών ναών και μέρος της αρχαίας αγοράς.

Επιτυγχάνεται η πλήρης ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου

Σήμερα, με την κατάργηση του οδικού δικτύου επιτυγχάνεται η πλήρη ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου. Είναι η πρώτη φορά, μετά τις  ανασκαφικές εργασίες που ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, που η φημισμένη πόλη των Φιλίππων είναι έτοιμη να δεχθεί μια σειρά παρεμβάσεων που θα βελτιώσουν σημαντικά την εικόνα της. Το πρώτο στάδιο αυτής της αναμόρφωσης έγινε ήδη στην αρχή της εβδομάδας με την έναρξη των εργασιών  απομάκρυνσης του ασφαλτοτάπητα της παλιάς εθνικής οδού σε μήκος περίπου εξακοσίων μέτρων. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία διευκρινίζει ότι υπάρχει τροποποίηση στην πρόσβαση των επισκεπτών στον αρχαιολογικών χώρο.

Πρέπει να τονιστεί ότι η μεταφορά του οδικού δικτύου και κατ’ επέκταση η ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου ήταν μια από τις βασικές προϋποθέσεις που έθεταν τα τεχνικά κλιμάκια της UNESKO και μια από τις συμβατικές υποχρεώσεις από ελληνικής πλευράς, για να μπορέσει ο αρχαιολογικό χώρος να ενταχθεί στο Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Μάλιστα, τα τεχνικά στελέχη της UNESCO  δεν είχαν αρκεστεί στο γεγονός ότι πλέον η οδική αρτηρία δεν θα χρησιμοποιείτο, αλλά ζητούσαν ρητές διαβεβαιώσεις από την τότε πολιτική ηγεσία  ότι ποτέ στο μέλλον δεν πρόκειται να λειτουργήσει ξανά.

Η ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων εντάχθηκε σ’ ένα συνολικό πρόγραμμα (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) Πολιτιστικής Διαδρομής Εγνατίας Οδού) που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, συνολικού ύψους περίπου 2.600.000 ευρώ, και υλοποιείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, η οποία έχει τη συνολική ευθύνη διαχείρισης του αρχαιολογικού χώρου που περιλαμβάνει το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, τη Ρωμαϊκή Αγορά (Forum), το Οκτάγωνο και τις παλαιοχριστιανικές εκκλησίες Α’ και Β’.

Οι εργασίες και τα ευρήματα που αναμένονται 

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των έργων που έχουν ήδη δρομολογηθεί εκτός από την αφαίρεση του ασφαλτοτάπητα και την ενοποίηση του χώρου, προβλέπεται να ανασκαφεί επίσης το αρχαίο οδικό δίκτυο ανάμεσα στα μνημεία ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητα. Επιπλέον, θα απομακρυνθούν χώματα και μπάζα από παλαιότερες ανασκαφές, θα τοποθετηθεί νέα περίφραξη, θα δημιουργηθεί νέα είσοδος στα δυτικά του χώρου, θα αποκατασταθεί και θα αναδειχθεί το ανατολικό τμήμα της οχύρωσης, ενώ τέλος θα γίνει αρχαιολογική τεκμηρίωση των ευρημάτων και παραγωγή του απαραίτητου πληροφοριακού υλικού για τους επισκέπτες.

Οι ανασκαφικές μέθοδοι που θα ακολουθηθούν στο πλαίσιο των παραπάνω εργασιών αναμένεται να δώσουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την τοπογραφία της αρχαίας πόλης και ειδικότερα για το πώς συνάδονταν το επάνω με το κάτω μέρος. Οι αρχαιολόγοι εκείνο που αναμένεται να βρουν είναι κυρίως στοές και κλίμακες που θα μαρτυρούν τους τρόπους επικοινωνίας – σύνδεσης των δυο μερών της πόλης και πιθανότατα αντικείμενα καθημερινής χρήσης των κατοίκων της πόλης. 

Σύμφωνα με τις επιστημονικές έρευνες κι ιστορικές τεκμηριώσεις στο επάνω μέρος της αρχαίας πόλης των Φιλίππων βρίσκονταν οι ναοί, οι χώροι πολιτισμού (το αρχαία θέατρο) και τα λοιπά λατρευτικά κτίσματα και στο κάτω μέρος το διοικητικό κέντρο με την  αγορά (Forum).

Η αυθεντικότητα του αρχαιολογικού τοπίου

Δυόμισι χρόνια μετά (Ιούνιος 2016) την πανηγυρική ανακήρυξη των Φιλίππων σε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη διάρκεια της 40ης Συνόδου Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, την παραμονή του πραξικοπήματος στην Τουρκία, η ξακουστή αρχαία πόλη της Ανατολικής Μακεδονίας εισέρχεται σε μια νέα περίοδο. 

Τα δυόμισι αυτά χρόνια φαίνεται ότι ήταν αρκετά αλλά και απαραίτητα για τη σωστή προετοιμασία και την ωριμότητα των τεχνικών εργασιών, την απομάκρυνση όλων των δικτύων κοινής ωφέλειας ώστε να ξεκινήσει η αξιοποίηση των χρημάτων που αρχικά εξασφάλισε ο αείμνηστος περιφερειάρχης Α.Μ.Θ. Γιώργος Παυλίδης και στη συνέχεια διατέθηκαν με την παρέμβαση του σημερινού περιφερειάρχη Χρήστου Μέτιου. 

Οι Φίλιπποι, με την αυθεντικότητα του αρχαιολογικού τοπίου που το διακρίνει, στοιχείο που βάρυνε σημαντικά στην ένταξή του στην UNESCO, συνεχίζει αιώνες μετά την ακμή του να αποτελεί έναν προικισμένο τόπο, όπου ο χριστιανισμός συναντάει τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Εξακολουθούν να συγκεντρώνουν τη μοναδική ομορφιά της φύσης με τη ζωντανή ανάμνηση μεγάλων γεγονότων που σημάδεψαν την παγκόσμια ιστορία. Αξίζει κάποιος να τους επισκεφθεί και να τους ανακαλύψει.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Οι “Επικίνδυνες Μαγειρικές” στο Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

Δημοσιεύτηκε

στις

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας φιλοξενεί τη Δευτέρα 18 και την Τρίτη 19 Νοεμβρίου στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, την παράσταση «Επικίνδυνες Μαγειρικές» του Ανδρέα Στάικου σε σκηνοθεσία Κερασία Σαμαρά.

Οι «Επικίνδυνες Μαγειρικές» είναι η θεατρική εκδοχή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ανδρέα Στάικου που έχει μεταφραστεί σε 34 γλώσσες, έχει ανέβει στην ComédieFrançaise στο Παρίσι, καθώς και σε πολλά άλλα θέατρα του κόσμου και έχει μεταφερθεί με επιτυχία στον κινηματογράφο.

Δύο νέοι άνδρες (Ζαχαρίας Ρόχας, Άρης Παπαδημητρίου) ανακαλύπτουν τυχαία ότι έχουν την ίδια ερωμένη, (Κερασία Σαμαρά), μία λαίμαργη, αδηφάγα, σαγηνευτική γυναίκα-αράχνη που, ασκώντας επάνω τους μια ακαταμάχητη έλξη, τους πλέκει βίαια στον ιστό της. Οι δύο ήρωες αρχίζουν να την διεκδικούν, ο καθένας τους μόνο για τον εαυτό του, με όπλο την μαγειρική τους δεινότητα. Τους κατευθύνει σ’ αυτό ένας μυστηριώδης υποκινητής (Κωνσταντίνος Τζούμας) ο οποίος κινεί τα νήματα της μαγειρικής σύγκρουσης των αντεραστών και φαίνεται να έχει δικούς του λόγους που τον εμπλέκουν σ’ αυτήν την ερωτική διαμάχη. Συνταγές και γεύσεις ζωντανεύουν, παρασύρουν στην απόλαυση  και παίζουν κρίσιμο ρόλο σ’ αυτήν την λαχταριστή ιστορία αποπλάνησης και απενοχοποίησης των αισθήσεων.

«Η παράστασή μας χαρακτηρίζεται από την ατμόσφαιρα και την αισθητική των noir comics. Η αδηφάγα Νανά είναι ένα σύμβολο κυριαρχίας, είναι κάτι πέρα από μια απροσδόκητη γυναικεία παρουσία. Είναι η προσωπική μας χίμαιρα, το ιδανικό που όλοι μας αναζητάμε με πάθος, για να του παραδώσουμε άνευ όρων την ελευθερία μας».

                                                                                            Κερασία Σαμαρά

         

 «…Το Θέατρο και η Μαγειρική είναι τέχνες της γενναιοδωρίας, απευθύνονται άμεσα στους άλλους και υμνούν και οι δύο το εφήμερο των πραγμάτων. Η προετοιμασία τους έχει μακρά και επίπονη διάρκεια και η απόλαυση που προσφέρουν διαρκεί πολύ λίγο. Η ερωτική σχέση κρατά όσο οι διακοπές, όσο ένα όνειρο, όσο ένα ηλιοβασίλεμα, όσο ένα θεσπέσιο έδεσμα. Οι στιγμές, η κάθε στιγμή ενός έρωτα, η κάθε μπουκιά ενός εδέσματος, είναι μοναδικές και ανεπανάληπτες. Απαιτούν την πλήρη συμμετοχή μας, την πλήρη αιχμαλωσία μας στην απόλαυση…»       

                                                                                            Ανδρέας Στάικος         

Ερμηνεία: Κωνσταντίνος Τζούμας, Ζαχαρίας Ρόχας, Κερασία Σαμαρά, Άρης Παπαδημητρίου.

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

 «Επικίνδυνες Μαγειρικές» του Ανδρέα Στάικου

Θέατρο ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ

Δευτέρα 18 και Τρίτη 19 Νοεμβρίου στις 21.00

 Τιμές εισιτηρίων: 15 € γενική είσοδος, 12 € ανέργων, φοιτητικό,  ΑΜΕΑ, άνω των 65 ετών

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Συνεχίζονται οι παραστάσεις του έργου “Τζιτζιμιτζιχοτζιριά”

Δημοσιεύτηκε

στις

Συνεχίζονται οι παραστάσεις της παιδικής σκηνής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας «Τζιτζιμιτζιχοτζιριά» της Στέλλας Μιχαηλίδου, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου.

Την Κυριακή 17 Νοεμβρίου στις 6 το απόγευμα οι μικροί και οι μεγάλοι φίλοι του θεάτρου, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τις περιπέτειες του Σταύρου, ενός ευαίσθητου μυρμηγκιού που αντί να δουλεύει ξεχνιέται αποθαυμάζοντας τις ομορφιές του κόσμου.

Το έργο κομίζει μηνύματα τρυφερά για τις αξίες της ζωής και τα καλά συναισθήματα, ενώ ταυτόχρονα υπαινίσσεται πως ό,τι ξενίζει δεν είναι απαραίτητα λάθος και πως η διαφορετικότητα εγκρύπτει κάποτε χαρίσματα εξαιρετικά. Στους κοντόθωρους και στενόκαρδους ενήλικες αντιπαρατίθενται η γενναιοδωρία και η συγκινητική αθωότητα των μικρών που τους επιτρέπουν να αντιλαμβάνονται το καλό και το ωραίο διαισθητικά και με την ψυχούλα τους ανοιχτή.

Μέσα από το παιχνίδι του θεάτρου, το έργο μας μιλάει για το δικαίωμα που έχει ο καθένας στη διαφορετικότητα, για την δύναμη της συλλογικότητας και της αλληλοβοήθειας, για την αξία της φιλίας και της αγάπης, για τη σημασία της ομορφιάς των απλών και καθημερινών πραγμάτων, που πολλές φορές τα ξεχνάμε, γιατί αφοσιωνόμαστε μονάχα στα πρέπει μας…

Και όπως λέει η κυρία Πιμ:

«Και όμως το ουράνιο τόξο δε βγαίνει για πρώτη φορά εμείς το έχουμε ξεχάσει γιατί έχουμε να κοιτάξουμε ψηλά στον ουρανό από τότε που ήμασταν παιδιά»

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Στελλίνα Βογιατζή, Δημήτρης Κοντός, Αναστασία Μιροσνιτσένκο, Αθανάσιος Ρέστας, Μάγδα Σκούπρα, Μαρίνα Τσελεπή

Παραστάσεις για το κοινό Κυριακή 17 Νοεμβρίου και Κυριακή 1, 8 και 15 Δεκεμβρίου στις 6 το απόγευμα, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου.

Τιμές εισιτηρίων: 10 € – 7 € (παιδικό, φοιτητικό, άνεργων, πολυτέκνων).

Για περισσότερες πληροφορίες και κρατήσεις μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

 

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

TAP

teliko filiagkos-plio
HOLIDAY-Car-Rental-banner
professional camera ad
post_head_image
300x250_ANOIKSI

300x250_ANOIKSI

karta 1
geotech_banner
old_town_inn
ergasia_syn
epikairotita

Social

Facebook
INSTAGRAM
Twitter
YOUTUBE



ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ