Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πλούσιο το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου του ΔΗΠΕΘΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

Το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019 του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, παρουσιάστηκε την Πέμπτη (17/1) το μεσημέρι, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν η πρόεδρος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Κορίνα Χιώτη Πρασσά και Θοδωρής Γκόνης αντίστοιχα.

Όπως τόνισε αρχικά η πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., η παρουσίαση γίνεται στον απόηχο μιας επιτυχημένης Α’ καλλιτεχνικής περιόδου, με το νέο πρόγραμμα να περιλαμβάνει θέατρο και όχι μόνο, με στόχο να προσεγγίσει ακόμη περισσότερο το κοινό της Καβάλας.

Κύριος χρηματοδότης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ο δήμος Καβάλας

»Θέλουμε ένα θέατρο ανοιχτό με συνεπιβάτες όλους τους Καβαλιώτες», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Πρασσά, η οποία συμπλήρωσε ότι η συνεργασία με τον κ. Γκόνη, το προσωπικό, αλλά και τους καλλιτέχνες του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι άριστη.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην επιτυχημένη παρουσίαση παραστάσεων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και στο εξωτερικό, ενώ έκανε ειδική αναφορά στην οικονομική στήριξη που παρέχει στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, καθώς όπως υπογράμμισε, κύριος χρηματοδότης του είναι ο δήμος Καβάλας.
Η κ. Πρασσά δεν παρέλειψε να εξάρει και το έργο που επιτελεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Θοδωρής Γκόνης, τον οποίο και ευχαρίστησε δημόσια.

Θ. Γκόνης: Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας δείχνει τον δρόμο στα υπόλοιπα της χώρας για το πως πρέπει να λειτουργούν

Από τη μεριά του ο κ. Γκόνης, ο οποίος πριν παρουσιάσει το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019, έκανε αναφορά στην επιτυχημένη παρουσία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας στην Αθήνα με το έργο »Βιογραφία του Πατρογονικού», επισημαίνοντας ότι η όλη παρουσία εκεί τίμησε την πόλη της Καβάλας, όσο και τον θεσμό των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
Υπογράμμισε δε ότι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας ήταν από τα λίγα που στα χρόνια της κρίσης κράτησαν το φως τους.
Επίσης, δήλωσε χαρούμενος για το επίπεδο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, καθώς, όπως τόνισε, με χαμηλό προϋπολογισμό (17.000 ευρώ για το έργο »Βιογραφία του Πατρογονικού»), φάνηκε το υψηλό επίπεδο του, το οποίο δείχνει τον δρόμο στα υπόλοιπα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της χώρας για το πως πρέπει να λειτουργούν.

Αναλυτικά το πρόγραμμα της Β’ καλλιτεχνικής περιόδου 2018 – 2019

1.«Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας»
του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Τρίτη 15 έως και την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου
Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

  1. «λα-λι λαλώ»
    ήρθε μπουσουλώντας
    βρεφική σκηνή
    από 8 μηνών έως 4 ετών
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    Σάββατο 19 και 26 Ιανουαρίου 2019 στις 17.00
  2. Παραλήπτης Άγνωστος της Κάθριν Κρέσμαν Τέιλορ
    Τρίτη 22 και Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

4.Σαίξπηρ
Δωδέκατη νύχτα
Η κωμωδία των μεταμορφώσεων
Σεμινάριο
Κυριακή 27 Ιανουαρίου στις 18.00

  1. Η Τέχνη Συμβαίνει
    Παλιά Μουσική
    Δευτέρα 28 Ιανουαρίου στις 20.00
    Λαμπρινή Ταχτατζή – Απόστολος Αγελαράκης
  2. Μάρτυς μου ο Θεός
    του Μάκη Τσίτα
    Τετάρτη 30 Ιανουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  3. Αστέρης Γκέκας: ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΑ ΛΑΒΑΡΑ
    Εγκαίνια Έκθεσης: Σάββατο 2 Φεβρουαρίου
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  4. Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν
    Σάββατο 2 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Κυριακή 3 Φεβρουαρίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    Σάββατο 23 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Δημοτικό Ωδείο Δράμας
  5. Δάφνες και Πικροδάφνες
    των Δ. Κεχαϊδη – Ε. Χαβιαρά
    Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
    Σάββατο 9 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  6. Δεσποινίς Μαργαρίτα
    του Ρομπέρτο Ατάϋντε
    Παρασκευή 15 και Σάββατο 16 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  7. Παρουσίαση βιβλίου του Δημήτρη Πιατά «Σινέ Λαύκος»
    Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου στις 19.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  8. «Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου
    Δευτέρα 25 και Τρίτη 26 Φεβρουαρίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  9. Η Τέχνη Συμβαίνει
    Παλιά Μουσική
    Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου στις 20.00
    Σπύρος Δημητριάδης – Αλεξάνδρα Γερακίνη
  10. Εφηβική Σκηνή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
    Ζωή Καρέλη – Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ
    Το αίνιγμα της ποίησης – Η ποίηση πίσω από τις λέξεις
    Σάββατο 2 Μαρτίου στις 21.00
    Κυριακή 3 Μαρτίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  11. Παραδώσου με την Ηρώ Σαϊα
    Τετάρτη 6 Μαρτίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  12. Ζιλ και η Νύχτα
    Ταξίδι στην σκοτεινή Πλευρά
    Θεατρικός Μονόλογος
    Δευτέρα 18 και Τρίτη 19 Μαρτίου στις 21.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
    “Το Ιερό Τέρας” – Η απολογία του Ζιλ Ντε Ραι στην Ιερά Εξέταση
    Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 18 ετών
  13. Έμμα
    Σάββατο 30 Μαρτίου στις 21.00
    Κυριακή 31 Μαρτίου στις 20.00
    Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
  14. Το Λάθος του Αντώνη Σαμαράκη
    Τετάρτη 10 Απριλίου 2019 στις 18.00
    Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης
  15. Ίων του Ευριπίδη
    The Tank, Manhattan, NYC
    25, 26, 27 Απριλίου 2019

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο πολυμήχανος έλληνας τυχοδιώκτης που έγινε στρατηγός και βασιλιάς

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε μια εποχή που ο ελληνικός κόσμος έδινε προοδευτικά τη θέση του στη ρωμαϊκή κυριαρχία, ένας τουλάχιστον ιδιαίτερος Έλληνας ανταποκρίθηκε στην ιστορικότητα των καιρών του.

Μόνο που στα ελληνικά χρονικά της Σικελίας λίγοι άντρες μισήθηκαν όσο αυτός. Έστω κι αν αυτός ήταν ο θεματοφύλακας του ελληνισμού στον Κάτω Κόσμο σε εποχές ραγδαίων εξελίξεων και κατακλυσμιαίων κοινωνικο-πολιτικών αλλαγών.

Ακόμα και οι πολέμιοί του του αναγνώριζαν όμως πως ήταν ένας τους τελευταίους μεγάλους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας, κρατώντας τα εδάφη του αδούλωτα στις διαθέσεις των βάρβαρων εχθρών.

Για τον Αγαθοκλή τον Συρακούσιο ο λόγος, που δέχτηκε επικρίσεις με τον σωρό ήδη από την εποχή του και οι ιστορικοί συνεχίζουν να τον χαρακτηρίζουν τουλάχιστον αμφιλεγόμενη προσωπικότητα.

Βλέπετε ο Αγαθοκλής δεν ήθελε να γίνει κεραμοποιός σαν τον πατέρα του, καθώς είχε μεγάλα όνειρα για τον εαυτό του. Και ήταν έτοιμος να μεταχειριστεί κάθε μέσο για να φτάσει στην κορυφή. Και μεταχειρίστηκε. Και έφτασε.

Η Ιστορία τον απαθανάτισε ως στρατηγό των Συρακουσών, τύραννο μετά και βασιλιά τελικά όλης της Σικελίας. Και μας είπε πως ανέβηκε γοργά και κάποιες φορές αθέμιτα τα σκαλιά της κοινωνικής ιεραρχίας, με όχημα την ευγλωττία, το ωραίο του παρουσιαστικό και την αναντίρρητη γενναιότητά του στη μάχη. Και τον πλούτο που απέκτησε φυσικά από σπόντα.

Μόνο που έκανε πολλά ακόμα. Πραξικοπήματα, φόνους, λεηλασίες, πολέμους με το τσουβάλι και τόσα ακόμα. Κι όταν οι υπέρμετρες φιλοδοξίες του τον έφεραν στο χείλος της καταστροφής, πολιορκούμενος στην πόλη του από τους Καρχηδόνιους, θα έβγαζε έναν τελευταίο άσο από το μανίκι του: το ελληνικό δαιμόνιο…

Ο γιος του κεραμέα γίνεται στρατηγός

Ακόμα και οι θεοί είπαν στον πατέρα του, τον φυγάδα Καρκίνο, να εγκαταλείψει το παιδί του. Αυτοεξόριστος αυτός από το Ρήγιο (στη σημερινή Καλαβρία της νότιας Ιταλίας), κατέφυγε στην Ιμέρα, την ελληνική αποικία στη Σικελία, όπου και ήρθε στη ζωή ο Αγαθοκλής το 361 π.Χ.

Ο φτωχός κεραμοποιός συμβουλεύτηκε το Μαντείο των Δελφών (μέσω καρχηδόνιων αντιπροσώπων) για το νεογέννητο και οι οιωνοί ήταν κακοί: «Και βγήκε χρησμός σύμφωνα με τον οποίο το παιδί που θα γεννιόταν θα γινόταν αίτιος μεγάλων δυστυχιών για τους Καρχηδόνιους κι ολόκληρη τη Σικελία. Μαθαίνοντας τα ο Καρκίνος τρόμαξε και άφησε το παιδί έκθετο σε δημόσιο μέρος, βάζοντας ανθρώπους να παραφυλάνε μέχρι να πεθάνει», μας καταμαρτυρεί ο Διόδωρος ο Σικελιώτης στο 19ο βιβλίο της «Ιστορικής Βιβλιοθήκης» του.

Το έσωσε όμως η μητέρα του, το έδωσε στον αδερφό της και 7-8 χρόνια μετά η οικογένεια επανενώθηκε λες και τίποτα από αυτά δεν είχαν συμβεί. Μετακόμισαν στις Συρακούσες, καθώς η λειψανδρία της πόλης εξασφάλιζε στους νέους αποίκους αρκετά προνόμια.

Ο Καρκίνος πέθανε και τα δυο παιδιά του βγήκαν στη βιοπάλη ως κεραμείς. Δεν είναι όμως αυτή ζωή για τον Αγαθοκλή. Ρωμαλέος καθώς είναι και άφοβος, κατατάσσεται στον στρατό. Η καριέρα του στο στράτευμα θα χαρακτηριστεί μάλιστα ανεπανάληπτη, καθώς υπόπτως σύντομα φτάνει στον βαθμό του χιλίαρχου! Όπως μας λέει ο ιστορικός Ιουνιανός Ιουστίνος και βεβαιώνει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, στην αναρρίχησή του έπαιξε ρόλο η ερωτική αδυναμία που του είχε ο στρατηγός της πόλης Δάμας (αναφέρεται και ως Δαμάσκων).

«Κάποιος Δάμας, που ήταν από τους γνωστούς πολίτες των Συρακουσών, ερωτεύτηκε τον Αγαθοκλή. Στην αρχή, λοιπόν, του παρείχε απλόχερα τα πάντα κι έγινε η αιτία να αποκτήσει ο Αγαθοκλής σημαντική περιουσία». Την ίδια αδυναμία τού είχε πάντως και η σύζυγος του πάμπλουτου στρατηγού, καθώς όταν έμεινε χήρα παντρεύτηκε αμέσως τον Αγαθοκλή, ο οποίος βρέθηκε ξαφνικά με μια τεράστια περιουσία στα χέρια του. «Ο Αγαθοκλής την παντρεύτηκε κι έγινε ένας από τους πλουσιότερους Συρακούσιους», βεβαιώνει ο Διόδωρος.

Αφού απέκτησε και δύο παιδιά, είμαστε πλέον στο 333 π.Χ., εξασκούσε πλέον μεγάλη επιρροή στην πόλη, και λόγω του βαθμού του και εξαιτίας του πλούτου και της κοινωνικής του θέσης. Αναμείχθηκε σε πολλές μηχανορραφίες, καθώς και οι πολιτικοί εχθροί του ήταν δυνατοί, και προσπάθησε να αρπάξει ακόμα και την εξουσία με πραξικόπημα.

«Πρόσφορο και αναίσχυντο δημαγωγό» τον χαρακτηρίζει ο Διόδωρος και ο Αγαθοκλής τον δικαιώνει πλήρως παίρνοντας μέρος σε πολλές επιχειρήσεις, συχνά και εναντίον της πόλης του, καθώς οι συμμαχίες είναι εύπλαστες και ευκαιριακές. Όλοι του αναγνώριζαν πάντως τη γενναιότητά του στη μάχη και τη στρατηγική του διάνοια, σώζοντας συχνά τους συντρόφους του από βέβαιο θάνατο.

Τώρα ήταν πραγματικός αντάρτης, έχοντας φτιάξει τον δικό του περιπλανώμενο στρατό στη Σικελία. Όπως μαθαίνουμε από τον Διόδωρο: «Ο Αγαθοκλής εξόριστος ο ίδιος συνέστησε στο εσωτερικό του νησιού δική του στρατιωτική δύναμη. Αφού έγινε ο φόβος και ο τρόμος όχι μόνο των συμπολιτών του αλλά και των Καρχηδονίων, πείστηκε να επιστρέψει στην πατρίδα του, όπου οδηγήθηκε από τους πολίτες στο ιερό της Δήμητρας και ορκίστηκε πως δε θα κάνει το παραμικρό εναντίον της δημοκρατίας. Κάνοντας τον υπέρμαχο της δημοκρατίας κέρδισε με τη δημαγωγική τακτική του τη λαϊκή υποστήριξη και κατάφερε να εκλεγεί στρατηγός και φύλακας της ειρήνης»!

Ο στρατηγός γίνεται τύραννος

Ο αμοραλιστής Αγαθοκλής βρήκε τον προνομιακό του χώρο μέσα στο ταραγμένο πολιτικό κλίμα των Συρακουσών και τη συνεχή απειλή των Καρχηδονίων. Κατέταξε στις υψηλόβαθμες θέσεις του στρατού τους δικούς του, υποσχέθηκε να μοιράσει στους φτωχούς τις περιουσίες των αριστοκρατών και χάιδεψε κάθε αυτί που δεχόταν να τον ακούσει.

Αφού εξύφανε τη μηχανορραφία του, ήταν πια ώρα για την τελική κίνηση: «Οι πάντες ρίχτηκαν με ζήλο στις αρπαγές κι η πόλη γέμισε με ταραχές και συμφορές. Οι έγκριτοι πολίτες, αγνοώντας τον όλεθρο που τους είχε κατακυρωθεί, έβγαιναν ξαφνιασμένοι από τα σπίτια τους στον δρόμο για να μάθουν τι συμβαίνει, όπου οι στρατιώτες, στην πλεονεξία και στην ψυχική τους εξαγρίωση, σκότωναν ανελέητα τους ανθρώπους που, μη γνωρίζο­ντας την κατάσταση, έβγαιναν άοπλοι και απροστάτευτοι».

Το αιματηρό πραξικόπημά του πέτυχε. Ο τύραννος των Συρακουσών των 40.000 κατοίκων κατέλυσε τη δημοκρατία, έσφαξε 4.000 εύπορους πολίτες (όλο το Συμβούλιο των Εξακοσίων), έδιωξε άλλους 6.000, μοίρασε τις περιουσίες τους, δώρισε χωράφια, χάρισε χρέη και έγινε ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης. Δεν υπήρχε κι άλλος εξάλλου: «Έτσι, στο εξής, ασκούσε ως μονάρχης την εξου­σία και κυβερνούσε την πόλη. Από τους Συρακούσιους που δεν είχαν διαφθαρεί, άλλοι το υπέμειναν καρτερικά από τον φόβο τους κι άλλοι δεν τολμούσαν να δείξουν άσκοπα την αντίθεση τους».

Σειρά είχαν τώρα οι ιμπεριαλιστικές βλέψεις του «δυνάστη των Συρακούσιων», όπως τον αποκαλεί ο Διόδωρος. Εκστράτευσε εναντίον των γειτονικών πόλεων της ανατολικής Σικελίας (Μεσσήνη, Αβάκαινο), έφερε πανικό και αναστάτωση στην περιοχή, βρήκε όμως απέναντί του την ισχυρή Καρχηδόνα, αλλά και τους χιλιάδες εξόριστους συμπολίτες του.

Ο Αγαθοκλής μετέτρεψε την πόλη του σε ένα απέραντο εργοστάσιο όπλων, ναυπηγώντας ταυτοχρόνως κι έναν ικανό στόλο. Με τη στρατιωτική του υπεροχή, κατάφερε να εξασφαλίσει μια εύθραυστη ειρήνη στην περιοχή, τα κύρια σημεία της οποίας ήταν τα εξής: «οι ελληνικές πόλεις της Σικελίας, Ηράκλεια, Σελινούς και Ιμέρα, τάσσονται υπό την κυριαρχία των Καρχηδονίων, όπως και προηγουμένως, όλες οι υπόλοιπες μένουν αυτόνομες υπό την ηγεμονία των Συρακούσιων».

Η δεινή θέση και το τέχνασμα που τον έστειλε στην Ιστορία

Όχι ότι θα σταματούσε να προσαρτά πόλεις και οχυρά, βλέποντας πως δεν υπήρχε ουσιαστικός αντίπαλος στη Σικελία. Είμαστε τώρα στο 314 π.Χ., έχοντας υποτάξει τους εξόριστους Συρακούσιους και τους συμμάχους τους στον Ακράγαντα. Δεν υπολόγισε όμως τους Καρχηδόνιους, που θορυβήθηκαν από την επεκτατική του πολιτική και εκστράτευσαν εναντίον του για να προλάβουν τα χειρότερα.

«Αρμάτωσαν, λοιπόν, αμέσως εκατόν τριάντα τριήρεις, εξέλεξαν τον Αμίλκα, έναν από τους επιφανέστερους πολίτες τους, στρατηγό και του έδωσαν δυο χιλιάδες στρατιώτες εκ πολιτών, μεταξύ των οποίων ήταν και πολλοί επιφανείς, δέκα χιλιάδες από τη Λιβύη, χίλιους μισθοφόρους και διακόσιους ζευγίππες 158 από την Τυρρηνία και χίλιους σφενδονήτες από τις Βαλεαρίδες νήσους, καθώς και πλήθος χρημάτων, πολεμοφοδίων και τροφίμων και αναλόγως τον προμήθευσαν με ό,τι άλλο χρειάζεται ο πόλεμος», περιγράφει ο Διόδωρος.

Ο Αγαθοκλής υπέστη πανωλεθρία στη μάχη στον ποταμό Ιμέρα από τους υπέρτερους Καρχηδόνιους και αναγκάστηκε να κλειστεί στις Συρακούσες. Όλα έδειχναν πως θα ήταν το τέλος της κυριαρχίας του αλλά και του ελληνικού στοιχείου στην Κάτω Ιταλία. Και τότε φανερώθηκε το ελληνικό δαιμόνιο.

«Βλέποντας πως όλοι οι σύμμαχοι είχαν αλλάξει πλευρά και πως οι βάρβαροι είχαν κυριεύσει σχεδόν όλη τη Σικελία, εκτός από τις Συρακούσες, και υπερείχαν κατά πολύ σε δυνάμεις πεζικού και ναυτικού, έκανε μια πράξη απροσδόκητη και εξαιρετικά παράτολμη», βεβαιώνει και ο Διόδωρος για τα γεγονότα του 310 π.Χ.

Ο Αγαθοκλής μετέφερε τον πόλεμο στην ίδια την Καρχηδόνα, αλλάζοντας τους όρους του πολέμου! Άφησε μια μικρή φρουρά στις Συρακούσες, έβαλε επικεφαλής τον αδερφό του Άντανδρο και διέφυγε με τον στόλο του, 60 πλοία και 13.500 άντρες, προς τις αφρικανικές ακτές. Οι Καρχηδόνιοι παράτησαν την πολιορκία και άρχισαν να τον καταδιώκουν. Πριν φύγει έκανε όμως και κάτι ακόμα, επίσης έξυπνο:

«Για να μη στασιάσουν οι Συρακούσιοι όταν θα τους άφηνε, χώρισε τους συγγενείς μεταξύ τους, και ιδιαίτερα αδελφούς από αδελφούς και πατέρες από γιους, αφήνοντας στην πόλη τους μεν και παίρνοντας μαζί του τους δε· διότι ήταν ολοφάνερο ότι εκείνοι που έμειναν στις Συρακούσες, ακόμη κι αν τηρούσαν εχθρική στάση προς τον δυνάστη, λόγω των θετικών συναισθημάτων τους προς τους συγγενείς τους, δε θα έκαναν τίποτε άτοπο εναντίον του Αγαθοκλή».

Αποβιβάστηκε στη Λιβύη, έκαψε τα πλοία του, για να μην υπάρχει τρόπος επιστροφής, και παρά το γεγονός ότι δεν κατάφερε να νικήσει, απομάκρυνε τον κίνδυνο από τα εδάφη του. Κατέκτησε βέβαια ουκ ολίγες πόλεις της βόρειας Αφρικής, όχι όμως και την Καρχηδόνα, που πολιόρκησε ωστόσο για πρώτη ποτέ φορά στην ιστορία της! Και με τον στρατό του έτοιμο να στασιάσει, άφησε τους δυο γιους του επικεφαλής στις νέες κτήσεις και επέστρεψε στη Σικελία.

Η ετερόκλητη δύναμη από συρακούσιους πολίτες, έλληνες και κέλτες μισθοφόρους, ακόμα και απελεύθερους δούλους είχε στις τάξεις του, δεν μπορούσε όμως να διοικηθεί από τους γιους του. Η αφρικανική στρατιά στασίασε πράγματι, σκότωσε τους γιους του και συμμάχησε με τους Καρχηδόνιους.

Ο Αγαθοκλής ανταπάντησε εξοντώνοντας τις οικογένειες των στασιαστών πίσω στις Συρακούσες, συνάπτοντας ταυτοχρόνως ειρήνη με τους επίσης ταλαιπωρημένους και εξαντλημένους Καρχηδόνιους. Οι οποίοι βγαίνοντας από την εξίσωση τον άφησαν ελεύθερο να ολοκληρώσει την εκστρατεία κατάληψης της Σικελίας, εξασκώντας πια σημαντική επιρροή στην Αδριατική.

Το τέλος

Μαθαίνοντας για τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ανατολή, ο Αγαθοκλής αυτοανακηρύχθηκε βασιλιάς της Σικελίας το 304 π.Χ. και θέλησε να επεκτείνει την ηγεμονία του μέσω γάμων και συμφωνιών με τον Πτολεμαίο της Αιγύπτου και τον Πύρρο της Ηπείρου. Τώρα πάντρευε τα παιδιά (από τρεις γυναίκες) και τα εγγόνια του σε γάμους συμφέροντος και, παρά την προχωρημένη του ηλικία, ονειρευόταν νέες μάχες κατά της Καρχηδόνας.

Στα 72 του πια, το 289 π.Χ., ετοιμαζόταν πράγματι για έναν νέο πόλεμο κατά των διαχρονικών εχθρών του έχοντας «αρματώσει διακόσιες τετρήρεις και εξήρεις». Πριν φύγει από τις Συρακούσες, αρρώστησε όμως βαριά. Ίσως και να τον δηλητηρίασαν, μας λέει ο Διόδωρος, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος.

Πριν φύγει από τον κόσμο, έκανε άλλη μια κίνηση-ματ για την υστεροφημία του. Ανακοίνωσε την παλινόρθωση της δημοκρατίας στην πόλη που τόσο είχε υποφέρει εξαιτίας του! Πιθανότατα, μας λέει ο Διόδωρος, γιατί δεν θεωρούσε κανέναν κατάλληλο να τον διαδεχτεί στο τιμόνι των Συρακουσών.

Αφού μας πει πως «ο θάνατος του ήταν αυτός που άξιζε στην άνομη ζωή του», μιας και «ο Αγαθοκλής είχε διαπράξει πολλά και κάθε είδους φονικά κατά την ηγεμονία του και, επειδή είχε προσθέσει στην ωμότητα εναντίον των ομοφύλων του και την ασέβεια προς τους θεούς», ο Διόδωρος μας λέει τι απέγινε η κληρονομιά του μετά τον θάνατό του:

«Οι Συρακούσιοι, μόλις απέκτησαν δημοκρατικό πολίτευμα, δήμευσαν την περιουσία του Αγαθοκλή και γκρέμισαν τα αγάλματα που είχε στήσει εκείνος». Και σύντομα το βασίλειο που με τόση μπαμπεσιά και στρατιωτική ικανότητα κατάφερε να δημιουργήσει θα ήταν παρελθόν…

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Ελληνίδα αρχαιολόγος ίσως πλησιάζει στην ανακάλυψη του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι επίμονες έρευνες της Καλλιόπης Παπακώστα στην Αλεξάνδρεια

Νέα στοιχεία για το πού μπορεί να βρίσκεται ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου φέρνουν στο φως αρχαιολογικές έρευνες στην αρχαία βασιλική συνοικία στην Αλεξάνδρεια από την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπακώστα, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του National Geographic.

Η κ. Παπακώστα πραγματοποιούσε έρευνες για 14 χρόνια στους κήπους του Σαλαλάτ, στην καρδιά της Αλεξάνδρειας, για ίχνη του μεγάλου Έλληνα στρατηλάτη, όταν, μετά από πολλές άκαρπες προσπάθειες, βρέθηκε κάτι που αναπτέρωσε τις ελπίδες της: Ένα άγαλμα της ελληνιστικής περιόδου, που είχε όλα τα χαρακτηριστικά του Αλέξανδρου.

Επτά χρόνια αργότερα, η κ. Παπακώστα, που διευθύνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας Αλεξανδρινού Πολιτισμού, έχει κάνει ανασκαφές σε βάθος άνω των 10 μέτρων, ανακαλύπτοντας τη βασιλική συνοικία της πόλης. Εκεί, όπως αναφέρει το National Geographic, ίσως να κρύβεται ένα από τα μεγαλύτερα «έπαθλα» της σύγχρονης αρχαιολογίας: Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Η σορός του Μακεδόνα βασιλιά τάφηκε αρχικά στη Μέμφιδα και μετά στην Αλεξάνδρεια, όπου ο τάφος του αντιμετωπιζόταν ως ο ναός ενός θεού. Ωστόσο, ήταν οι φυσικές καταστροφές και όχι εχθρικές δυνάμεις που ήταν η μεγαλύτερη απειλή: Το 356 μΧ ένα τσουνάμι σάρωσε την πόλη, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας περιόδου σεισμών και αύξησης της στάθμης της θάλασσας. Επίσης, τα νερά του Νείλου έκαναν να βουλιάζει σταδιακά τμήμα της πόλης. Αν και η πόλη επέζησε, για να συμβεί αυτό οι κάτοικοί της έχτιζαν πάνω στα παλαιότερα τμήματα, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να θαφτούν και να ξεχαστούν τα θεμέλια και τα αρχαιότερα τμήματα της Αλεξάνδρειας. Αρχαίοι συγγραφείς όπως ο Στράβων, ο Λέων ο Αφρικανός και άλλοι αναφέρονται στον τάφο, ωστόσο η θέση του σε σχέση με τη σύγχρονη πόλη παραμένει μυστήριο.

Αυτό βέβαια δεν έχει εμποδίσει τις αρχαιολογικές έρευνες: Ενδεικτικά, αρχεία δείχνουν πάνω από 140 ανασκαφές, καμία εκ των οποίων δεν βρήκε τον τάφο.

Η κ. Παπακώστα συνεχίζει τις έρευνες χρησιμοποιώντας ως οδηγό αρχαία κείμενα και έναν χάρτη του 19ου αιώνα. Παράλληλα, χρησιμοποιεί καινούρια τεχνολογία, όπως η ERT (τομογραφία ηλεκτρικής αντίστασης) για να βρίσκει πού πρέπει να γίνουν ανασκαφές. Η εν λόγω τεχνολογία περνά ηλεκτρικό ρεύμα στο έδαφος, μετρά την αντίσταση που αυτό συναντά και εντοπίζει τα αντικείμενα που κρύβονται κάτω από την επιφάνεια. Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί 14 ανωμαλίες που ενδεχομένως να είναι θαμμένα κτίρια.

Χρησιμοποιώντας αυτές και άλλες μεθόδους, η Ελληνίδα αρχαιολόγος ανακαλύπτει όλο και περισσότερα από την αρχαία βασιλική συνοικία- περιλαμβανομένου ενός ρωμαϊκού δρόμου και των απομειναρίων ενός μεγάλου δημοσίου κτιρίου, που θα μπορούσε να δώσει περισσότερα στοιχεία για τη θέση του τάφου. Η ίδια, η οποία, όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα του National Geographic, επιμένει στην ίδια περιοχή εδώ και πάνω από 21 χρόνια, καθώς γίνεται όλο και πιο σίγουρη πως πλησιάζει στον τάφο. «Σίγουρα, δεν είναι εύκολο να τον βρεις. Αλλά, σίγουρα, είμαι στο κέντρο της Αλεξάνδρειας, στη βασιλική συνοικία, και οι πιθανότητες είναι υπέρ μου» λέει η ίδια.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΚΑΒΑΛΑ

Στον Διον Καψάλη το μεγάλο βραβείο γραμμάτων 2017 άφησε το στίγμα του στην Καβάλα

Δημοσιεύτηκε

στις

Στον Διονύση Καψάλη απονεμήθηκε το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για το συνολικό του έργο, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού, που απένειμε επίσης τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για το 2017. Ο Διονύσης Καψάλης άφησε το δικό του στίγμα στην Καβάλα ανεβάζοντας την “διαθήκη του Σαίξπηρ” στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Υπό διωγμό» οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής

Δημοσιεύτηκε

στις

Ορατός διαγράφεται ο κίνδυνος να ξεσπάσει νέο κύμα φυγής χριστιανών από τη Συρία, μετά την απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να αποσύρει τα αμερικανικά στρατεύματα από τις βορειοανατολικές περιοχές της χώρας. Η απειλή του Ταγίπ Ερντογάν, ότι με την αποχώρηση των Αμερικανών τουρκικά στρατεύματα θα εισβάλουν για να εκδιώξουν τους «τρομοκράτες», όπως η Αγκυρα αποκαλεί τις κουρδικές πολιτοφυλακές που ελέγχουν τη Ρατζάβα (συριακό Κουρδιστάν) ανατολικά του Ευφράτη, προκαλεί έντονη ανησυχία στους χιλιάδες χριστιανούς που έχουν συρρεύσει εκεί για να γλιτώσουν από τους ισλαμιστές του ISIS.

Διπλωματικές πηγές στη Βηρυτό ανέφεραν ότι έχουν αυξηθεί θεαματικά τις τελευταίες ημέρες τα αιτήματα χριστιανών από τις κουρδοκρατούμενες περιοχές, που αποτελούν το 20% του εδάφους της Συρίας, για χορήγηση βίζας ώστε να φύγουν στο εξωτερικό.

Την ίδια στιγμή, ο αντιπρόεδρος του Κοινοβουλίου του Λιβάνου Ιλαϊ Φερζλί, χριστιανός ορθόδοξος και ο ίδιος, μιλώντας στην «Κ» έκανε λόγο για εν εξελίξει «σχέδιο αφανισμού των χριστιανών από τη Μέση Ανατολή ώστε η ιδέα του Ιησού Χριστού να καταστεί σε βάθος χρόνου μύθος».

«Στις περιοχές των Κούρδων κατέφυγαν τόσο από το εσωτερικό της Συρίας όσο και από το Ιράκ, με την επέλαση του Ισλαμικού Κράτους, αρκετές χιλιάδες χριστιανοί, Συροχαλδαίοι (νεστοριανοί), καθολικοί, ουνίτες, όπου μπορούσαν να ασκούν ελεύθερα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα ενώ απολάμβαναν σχετική ειρήνη και ασφάλεια.

Τώρα όμως έχει αρχίσει να τους καταλαμβάνει αίσθημα ανασφάλειας και προσπαθούν με κάθε τρόπο να φύγουν, προτού αρχίσουν οι συγκρούσεις», είπε στην «Κ» Ευρωπαίος διπλωμάτης που παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις.

Οπως εξήγησε, ο φόβος τού εκεί χριστιανικού στοιχείου εκπορεύεται από το ενδεχόμενο –πολύ πιθανό λόγω συντριπτικής διαφοράς πολεμικής ισχύος– τα τουρκικά στρατεύματα που θα κληθούν να εκδιώξουν την κουρδική πολιτοφυλακή YPG/YPJ να εισβάλουν συνεπικουρούμενα από παραστρατιωτικές οργανώσεις ακραίων σουνιτών που πολεμούν ήδη τον Ασαντ και θεωρούν τους χριστιανούς «άπιστους» και εχθρούς του Ισλάμ.

Ορατός κίνδυνος

Οι ίδιοι οι Kούρδοι έχουν προειδοποιήσει, εξάλλου, ότι εάν καταληφθεί η Ρατζάβα από τους Τούρκους, χιλιάδες σουνίτες τζιχαντιστές που κρατούνται στις φυλακές θα αφεθούν ελεύθεροι, οπότε ο κίνδυνος (και) για το χριστιανικό στοιχειό θα είναι τεράστιος.

Αλλά και στην υπόλοιπη Συρία, μολονότι τα όπλα έχουν σιγήσει στις περισσότερες περιοχές της, ο δρόμος της επιστροφής για του χριστιανούς παραμένει κλειστός. Οι εικόνες –με τον Αη Βασίλη (Papa Noel στη Mέση Ανατολή) να μοιράζει δώρα σε παιδάκια στη Δαμασκό, τα λαμπερά χριστουγεννιάτικα δέντρα και τα πυροτεχνήματα– που μετέδωσαν τα Χριστούγεννα τα διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα μάλλον επικοινωνιακά τρικ του καθεστώτος ήταν παρά απηχούσαν το πνεύμα της Γέννησης του Θεανθρώπου, που από την έναρξη του πολέμου εξανεμίστηκε στον τόπο γέννησής του.

Σε περιοχές όπως Λαττάκεια, Ταρτούς, Κοιλάδα των Χριστιανών στα σύνορα με τον Λίβανο και άλλες, που ανακατέλαβε ο κυβερνητικός στρατός, μπορεί να υπάρχει μια κάποια αίσθηση ασφάλειας, από την άποψη ότι δεν έχει εξαλειφθεί η απειλή των τρομοκρατών του ISIS, όμως οι συνθήκες ζωής και άσκησης των θρησκευτικών καθηκόντων δεν ενθαρρύνουν ακόμη τον μαζικό επαναπατρισμό.

«Δεν έχουμε μαζικές επιστροφές. Αντιθέτως, όσοι μπορούν ακόμα και τώρα να φύγουν φεύγουν», λέει στην «Κ» ο Σύρος ιερέας Ιωάννης. «Μπορεί να υπάρχει σχετική ειρήνη, αλλά είναι αδύνατο να επιβιώσουν. Τώρα πλέον, από τις κουρδικές περιοχές φεύγουν και πηγαίνουν στο Ιράκ, απ’ όπου παίρνουν βίζα για την Αυστραλία, η οποία δέχεται πλέον μόνο χριστιανούς από τη Μέση Ανατολή».

Ο γενικός γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), που παρακολουθεί στενά το δράμα των χριστιανών στη Μέση Ανατολή και προσπαθεί να αφυπνίσει τους ισχυρούς της Γης, βουλευτής Ανδρέας Μιχαηλίδης, έδωσε στην «Κ» μια άλλη διάσταση του όλου προβλήματος. «Τώρα έχουν αρχίσει να φεύγουν λόγω τρομοκρατικών χτυπημάτων χριστιανοί και από χώρες που ναι μεν δεν εμπλέκονται σε πολέμους, αλλά αντιμετωπίζουν πρόβλημα τρομοκρατίας, όπως είναι ο Λίβανος, η Αίγυπτος, η Ιορδανία. Με βάση τις μαρτυρίες και στοιχεία που είχαμε στην πρόσφατη σύνοδο της ΔΣΟ στη Βηρυτό από ορθόδοξους βουλευτές της Μέσης Ανατολής, αλλά και ιερωμένους που κατέφθασαν από τη Συρία και το Iράκ, δυστυχώς οι χριστιανοί δεν γυρίζουν πίσω και κάποιοι, αν βρουν ευκαιρία, φεύγουν».

Σχεδιασμένη στοχοποίηση

Αλλά και στη συνεδρίαση των ορθόδοξων χριστιανών βουλευτών πρόσφατα στο Κάιρο, ακούστηκαν κραυγές απόγνωσης γύρω από το μέλλον των χριστιανών στους τόπους όπου γεννήθηκε και άνθησε ο χριστιανικός πολιτισμός.

«Ετσι όπως πάμε, οι εκκλησίες μας θα καταντήσουν να είναι μόνο πέτρες, δεν θα υπάρχουν χριστιανοί να προσευχηθούν σε αυτές», είπε χαρακτηριστικά ένας Ιορδανός βουλευτής, ενώ ένας Παλαιστίνιος συνάδελφός του προειδοποίησε πως «ο αφανισμός της κοιτίδας του χριστιανισμού στη Μέση Ανατολή θα έχει επιπτώσεις στην παγκόσμια χριστιανοσύνη».

Ο αντιπρόεδρος του λιβανικού Κοινοβουλίου επέμεινε, στη συζήτησή του με την «Κ», στη σχεδιασμένη στοχοποίηση από «παγκόσμιες δυνάμεις», τις οποίες, ωστόσο, δεν κατονόμασε. «Αν μείνουν οι εκκλησίες άδεια κουφάρια, τότε θα έχουν πετύχει τον σκοπό τους, να απαλείψουν στη συνείδηση των ανθρώπων την Καινή Διαθήκη από τη Μέση Ανατολή και να παραμείνει μόνο η Παλαιά Διαθήκη», υποστήριξε. Ο ίδιος υποστήριξε, αναφερόμενος στις τρομοκρατικές επιθέσεις εναντίον χριστιανών στην Αίγυπτο, ότι «η τρομοκρατία σε αυτή τη μεγάλη χώρα είναι 100% εισαγόμενη από τη Μέση Ανατολή» και πρότεινε τη Βηρυτό ως το κέντρο διαλόγου μεταξύ των θρησκειών της Μέσης Ανατολής, ώστε να βρεθεί τρόπος αρμονικής συνύπαρξής τους.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ
old_town_inn
ergasia_syn
epikairotita

Social

Facebook
INSTAGRAM
Twitter
YOUTUBE



ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ

Αρέσει σε %d bloggers: