Είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα στην τραγωδία των Τεμπών. Ίσως μετά τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά το δεύτερο πιο σοβαρά εμπλεκόμενο άτομο.
Στην κατάθεση που έδωσε στις 2 το μεσημέρι της 3ης Μαρτίου στην ανακρίτρια Λάρισας ο 63χρόνος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου, και αποκαλύπτει το protothema.gr, περιγράφει με λεπτομέρειες όλα όσα έγιναν τη μοιραία νύχτα, αλλά και το πώς λειτουργεί το σύστημα με τις προσλήψεις, την εκπαίδευση και τις βάρδιες των σταθμαρχών.
«Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα», είπε και επισημαίνει «Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Βασίλη Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο, τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…».
Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες ο συγκεκριμένος επιθεωρητής βρέθηκε στο «μάτι του κυκλώνα» και γιατί αμέσως μετά την τραγωδία με τους 57 νεκρούς πήγε στο νοσοκομείο του Βόλου και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες πήρε αναρρωτική άδεια ενός μήνα γιατί είχε πρόβλημα με τη μέση του!
Όλη η κατάθεση του επιθεωρητή Νικολάου
«Είμαι εργαζόμενος στον ΟΣΕ και προσωρινός προϊστάμενος στο τμήμα Επιθεώρησης Λάρισας από τις 20 Φεβρουαρίου 2020. Ιδιότητα μου είναι σταθμάρχης», τόνισε ο επιθεωρητής Νικολάου στην αρχή της κατάθεσης και στη συνέχεια απαντά σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας.
Ερώτηση: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη υπηρεσίας;
Απάντηση:Ο εκάστοτε σταθμάρχης υπηρεσίας είναι υπεύθυνος για την διεξαγωγή της κυκλοφορίας των επιβατικών αμαξοστοιχιών, των εμπορικών αμαξοστοιχιών, μηχανημάτων γραμμής και δρεζινών που είναι απαραίτητες για υπηρεσιακές ανάγκες. Ο εκάστοτε σταθμάρχης συνεργάζεται με τους δύο εκατέρωθεν σταθμούς και συγκεκριμένα όσον αφορά στη Λάρισα με το σταθμό Παλαιοφαρσάλων και τους σταθμούς Νέων Πόρων και Λιτοχώρου».
Ερώτηση: Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μια αμαξοστοιχίας τι προηγείται αυτής;
Απάντηση:«Όταν λαμβάνει ο σταθμάρχης αναγγελία από τους εκατέρωθεν σταθμούς δέχεται τηλεγράφημα ότι έχει αναχωρήσει η αμαξοστοιχία από το σταθμό και ότι επίκειται η άφιξη της στη Λάρισα. Γνωρίζοντας και το χρόνο που απαιτείται για να αφιχθεί στο σταθμό».
Ερώτηση: Όταν η αμαξοστοιχία φεύγει από τη Λάρισα ποιον ενημερώνει ο σταθμάρχης;
Απάντηση: «Όταν πρόκειται για αναχώρηση από τη Λάρισα, ο σταθμάρχης δίνει αναγγελία τους σταθμούς Παλαιοφαρσάλων και Νέων Πόρων, αφού διευθετήσει τις αιχμές προς την κατεύθυνση που πρέπει να πάει κάθε τρένο»
Ερώτηση: Ο όρος να διευθετήσει τις αιχμές τι σημαίνει;
Απάντηση:«Σημαίνει οτι όταν η αμαξοστοιχία βρίσκεται σε μια γραμμή κυκλοφορίας, όλες οι αιχμές πρέπει να είναι τοποθετημένες σωστά για να φύγει. Η αιχμές είναι τα κλειδιά που υπάρχουν στις σιδηροδρομικές γραμμές. Συγκεκριμένα είναι σε διαγωνίους και ορίζουν σε ποια γραμμή θα μπει κάθε τρένο. Σύμφωνα με τον πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως του σταθμάρχη κυκλοφορίας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας έχει την 1η γραμμή που είναι η κάθοδος με πορεία προς το Παλαιοφάρσαλο, είναι η 2η γραμμή με πορεία προς την Θεσσαλονίκη που είναι η γραμμή ανόδου, είναι η 3η γραμμή που χρησιμοποιείται για την αμαξοστοιχία του Βόλου, είναι η γραμμή του προαστιακού που λέγεται ΜΟΡΤΑ, από εκεί αναχωρεί ο προαστιακός για Θεσσαλονίκη, είναι η 5η γραμμή που χρησιμοποιείται για εμπορικά βαγόνια και η 6η γραμμή που χρησιμοποιείται μόνο όταν υπάρχει πυκνότητα κυκλοφορίας και μπορεί να χρειαστεί να γίνουν ελιγμοί και αφορά κατά το πλείστον τις αμαξοστοιχίες του Βόλου και του προαστιακού. Οι αμαξοστοιχίες που έχουν προορισμό προς Αθήνα, κινούνται πάντοτε από την 1η γραμμή καθόδου, εκτός από περιπτώσεις που μπορεί να γίνονται εργασίες είναι υπάρχει πρόβλημα στη γραμμή. Αντιστοίχως αυτές που έχουν προορισμό τη Θεσσαλονίκη, πάντοτε από την 2η γραμμή που είναι γραμμή ανόδου».
Ερώτηση: Ποια γραμμή θεωρείται διπλή γραμμή και ποια μόνη γραμμή;
Απάντηση:«Όταν λειτουργούν κανονικά οι γραμμές, δηλαδή δεν υπάρχει αποκοπή γραμμής ή βλάβη κάποιας αμαξοστοιχίας τότε έχουμε κανονικά διπλή γραμμή, άνοδος – κάθοδος. Όταν υπάρχουν εργασίες προγραμματισμένες ή απρόοπτες και λειτουργεί μόνο η μία γραμμή, τότε η αμαξοστοιχίες κυκλοφορούν επί της μονής γραμμής. Η γραμμή Λάρισα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή γραμμή δηλαδή έχει άνοδο και κάθοδο».
Ερώτηση:Στις 28/2/2023, υπήρξε κάποια βλάβη κατά τις βραδινές ώρες στις γραμμές ούτε ώστε να καταστεί μόνη η γραμμή;
Απάντηση:«Το απόγευμα, αναχώρησε αμαξοστοιχία προαστιακού από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη και δήλωσε αμηχανία περίπου στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως. Αυτό το γνωρίζω διότι στις 19:50 μου τηλεφώνησε ο απογευματινός σταθμάρχης Λάρισας Παυλόπουλος Κωνσταντίνος και μου είπε ότι θα χρειαστούμε κλειδούχο στον σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου για να γίνεται κυκλοφορία μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων – Λιτοχώρου. Αυτό το ζήτημα διευθετήθηκε λίγο μετά, αφού η μηχανή εφεδρείας παλινδρόμησε την αμαξοστοιχία στο σταθμό της Λάρισας και αποκαταστάθηκε πάλι η κυκλοφορία διπλής γραμμής ανόδου – καθόδου».
Ερώτηση: Γνωρίζετε εάν η αμαξοστοιχία προαστιακού 2597 είχε κάποιο πρόβλημα κατά την είσοδο της στο σταθμό τησ Λάρισας;
Απάντηση:«Γνωρίζω ότι αναχώρησε από τους Νέους Πόρους στις 22:15 και σε 22 λεπτά περίπου αφίχθη στη Λάρισα, στη γραμμή του προαστιακού».
Ερώτηση: Τι είναι τα φωτόσημα;
Απάντηση:Είναι τα φανάρια τα οποία δίνουν την ένδειξη στο μηχανοδηγό. Αν είναι πράσινο, αναχωρεί ελεύθερα με την σηματοδότηση του σταθμάρχη. Αν είναι κόκκινο, οφείλει ο εκάστοτε σταθμάρχης υπηρεσίας να επιδώσει υπόδειγμα 1001 (δελτίο ειδοποίησης) που να αναφέρει τα εξής: «Προς αμαξοστοιχία τάδε, υπερβείτε το κόκκινο φωτόσημο εξόδου του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας. Κυκλοφορείτε επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου (ανάλογα με την κατεύθυνση της αμαξοστοιχίας). Έχετε γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο εισόδου του επόμενου σταθμού».
Ερώτηση: Πόσα φωτόσημα υπάρχουν σε κάθε σταθμό;
Απάντηση: «Εξαρτάται από την πυκνότητα του κάθε σταθμού. Εδώ στη Λάρισα υπάρχει φωτόσημο εξόδου προς Παλαιοφάρσαλο και φωτόσημο εξόδου προς Θεσσαλονίκη εντός των ορίων του σταθμού και φωτόσημο προς Βόλο».
Ερώτηση: Το φωτόσημο στη γραμμη ανόδου προς Θεσσαλονίκη, λειτουργεί κανονικά;
Απάντηση: «Επί σειρά ετών, πάνω από έξι – επτά χρόνια και στην άνοδο και στην κάθοδο δε λειτουργούσαν τα φώτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».
Ερώτηση: Έχετε γνώση αν στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η φωτεινή σηματοδότηση λειτουργούσε κανονικά ή είχε προβλήματα;
Απάντηση: «Σαν προϊστάμενος, δεν είχα καμία ενημέρωση αν υπήρχε πρόβλημα. Ό,τι πρόβλημα παρουσιάζεται στον εκάστοτε σταθμό, σταθμάρχης αναφέρει την βλάβη διαβιβάζεται στην επιθεώρηση κι εμείς την διαβιβάζουμε στην αρμόδια υπηρεσία στην Αθήνα στην Δ.Κ (Διευθυνση Κυκλοφορίας) και στις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΝ».
Ερώτηση: Κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκε κάποια βλάβη στο φωτόσημο;
Απάντηση:«Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης, όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Το υπόδειγμα 1001 συντάσσεται εγγράφως σε τρία αντίτυπα. Το Α, το λαμβάνει ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας, το Β ο προϊστάμενος αυτής και το Γ παραμένει στέλεχος στο βιβλίο του σταθμάρχη. Πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, οφείλουν να το υπογράψουν ο μηχανοδηγός και ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ράδιοτηλεφώνου, επικοινωνεί με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρό φωτόσημο και κυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».
Ερώτηση: Σε ποιες περιπτώσεις επιδίδεται το υπόδειγμα 1001 μέσο τηλεφώνου;
Απάντηση: «Όταν για παράδειγμα οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν ή όταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στο σταθμό και αδυνατεί ο σταθμάρχης να προσέλθει στη μηχανή της αμαξοστοιχίας και να επιδώσει το υπόδειγμα στο μηχανοδηγό ιδιοχείρως».
Ερώτηση: Όταν η συνεννόηση γίνεται μέσω ράδιοτηλεφώνου πως διασφαλίζεται ότι αυτή έλαβε χώρα;
Απάντηση:«Ο σταθμάρχης καλεί το μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, ο μηχανοδηγός του απαντάει εάν ακούει και κατόπιν ο σταθμάρχης πρέπει να αναφέρει το μηχανοδηγό όλα αυτά που θα έγραφε αν του επέδιδε το υπόδειγμα 1001. Στη συνέχεια κατά την σηματοδότηση και αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ο μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να εκφωνήσει αυτά που του ανέφερε ο σταθμάρχης, δηλαδή τον αριθμό του τηλεγραφήματος που του επεδόθη: «Με αριθμό τηλεγραφήματος Χ υπερβαίνω το κόκκινο φωτόσημο εξόδου, κυκλοφορώ επί της γραμμής ανόδου η καθόδου μέχρι το φωτόσημο εισόδου του επόμενου σταθμού». Αυτό το τηλεγράφημα καταγράφεται και μαγνητοφωνείται σε μηχανήματα που βρίσκονται στα κεντρικά της εταιρείας του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου 1 στην Αθήνα. Καταγράφονται όλες οι συνομιλίες και τα αρχεία αυτά διατηρούνται στα κεντρικά της εταιρείας. Όταν έρχεται η αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη στην 1η γραμμή (την γραμμή καθόδου), η αιχμή 118 Β πρέπει να είναι ευθεία για να εισέλθει στο σταθμό της Λάρισας. Όταν ο προορισμός του τρένου είναι προς Αθήνα, να μπαίνει στην ευθεία. Όταν έρχεται αμαξοστοιχία προαστιακου από Θεσσαλονίκη, εισέρχεται μέσω της διαγωνίου 118 Β και 118 Α και 117 Β και 117 Α και 116 και 111. Στην περίπτωση αυτή η αιχμή 118 Β αλλάζει σε διαγώνιο και από τη γραμμή καθόδου εκτρέπεται η κυκλοφορία. Η αιχμή 118 Β βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1500 μέτρα απ’ το σταθμό στην περιοχή Καραγάτση».
Ερώτηση: Ποιος είναι υπεύθυνος για την αλλαγή των αιχμών και πώς διασφαλίζεται ότι αυτή γίνεται πράγματι; Απάντηση: «Όπως σας ανέφερα, από τα μέσα Νοεμβρίου που παραδόθηκε η σηματοδότηση, παραδόθηκε και ο ηλεκτρικός πίνακας κυκλοφορίας που βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως όπου εργάζεται ο σταθμάρχης υπηρεσίας. Ο πίνακας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχει ο σταθμάρχης τις αιχμές, άλλοτε χειροκίνητα μέσω των κλειδιών που βρίσκονται πάνω στον πίνακα και άλλοτε με χάραξη. Δηλαδή πατάει δύο μπουτόν ένα από την αριστερή πλευρά του πίνακα και ένα από την δεξιά και όλες οι αιχμές που βρίσκονται μεταξύ των δύο μπουτόν, έρχονται σε μία ευθεία. Κάθε αιχμή στον πίνακα απεικονίζεται με ένα μπουτόν. Όταν γυρίσει η αιχμή, χειροκίνητα και ασφάλισει, ανάβει η αντίστοιχη λυχνία στον πίνακα κυκλοφορίας και δείχνει την ένδειξη που έδωσε εντολή ο σταθμάρχης. Όταν ασφαλίζει το κλειδί η λυχνία είναι κίτρινη. Όταν παρουσιάζεται πρόβλημα η λυχνία είναι κόκκινη και ο σταθμάρχης δίνει εντολή στον κλειδούχο να πάει να ελέγξει τις αιχμές».
Ερώτηση: Η αμαξοστοιχία 62 από πού ξεκίνησε;
Απάντηση: «Η αμαξοστοιχία 62 ερχόμενη από Αθήνα, αναχώρησε από το σταθμό Παλαιοφαρσαλο στις 22:30 περίπου επι μονής γραμμής καθόδου, δηλαδή αντίθετα στην άλλη γραμμή διότι γινόταν κάποιες εργασίες στη γραμμή ανόδου. Αναχώρησε με υπόδειγμα 1001 μέχρι την 1η αιχμή του σταθμού Λάρισα στην 101. Μέχρι την αιχμή 101 κινήθηκε ανάποδα κι από κει με εντολή του σταθμάρχη στον κλειδούχο, διευθετήθηκε να εισέλθει στη γραμμή ανόδου, όπου και εισήλθε και αφίχθη στο σταθμό τησ Λάρισας στις 23:02 στη γραμμή ανόδου».
Ερώτηση: Τι άλλο συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου και ώρες βραδινές;
Απάντηση:«Στις 22:15 αναχώρησε από το σταθμό των Νέων Πόρων, η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακός με κατεύθυνση την Λάρισα. Η διαδρομή αυτή είναι 22 λεπτά. Αναχώρησε και κινήθηκε κανονικά επί της γραμμής καθόδου μέχρι τη Λάρισα. Ο σταθμάρχης για να εισέλθει η 2597, έκανε τοπικό χειρισμό – χειροκίνητα – των διαγωνίων 118 Β και 118 Α και η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή και στάθμευσέ περί ώρα 22:37. Η αμαξοστοιχία 62 όπως προείπα, κινούνταν από τα Παλαιοφάρσαλα στη γραμμή καθόδου. Στην αιχμή 101 υπήρχε κλειδούχος όποιος με εντολή του σταθμάρχη γύρισε το κλειδί 101 και η αμαξοστοιχία εισήλθε κανονικά στη γραμμή ανόδου, δηλαδή την 2η. Αφίχθη στις 23:02 σύμφωνα με το σταθμάρχη και αναχώρησε στις 23:04. Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σαμαράς σε δια ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στο σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Δεν ξέρω αν το έπραξε και εκφώνησε αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Στην περίπτωση που δεν το έπραξε, ο σταθμάρχης έπρεπε να τον ρωτήσει εάν το κατάλαβε και να επακολουθήσει διάλογος για το αν έχει ακούσει την εντολή. Η αμαξοστοιχία ξεκίνησε κανονικά στη γραμμή ανόδου και φτάνοντας στις αιχμές 118 Α και 118 Β που είχαν αφεθεί στη διαγώνιο από την διέλευση της 2557, εξετράπη και εισήλθε στη γραμμή καθόδου. Όταν η αμαξοστοιχια εισήλθε στη γραμμή καθόδου, όπως προκύπτει από ηχητικά ντοκουμέντα που έχουν βγει στην δημοσιότητα, έγινε ο εξής διάλογος μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού: Μ: Λάρισα ακούει; Σ: Ακούει. Μ: Βασίλη φεύγω; Σ: Φεύγεις, φεύγεις. Μ: Καλό βράδυ. Σ: Καλή συνέχεια. Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα.
Ερώτηση: Έχετε κάτι άλλο να προσθέσετε;
Απάντηση:Θέλω να αναφέρω ότι το «Πρόγραμμα των Σταθμαρχών» του μήνα Φεβρουαρίου 2023 προγραμματίστηκε από τις 25 έως τις 27 Ιανουαρίου, στάλθηκε στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή, σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό. Τα ωράρια του σταθμού Λάρισας είναι από 06:00 έως 15:00 ο πρωινός σταθμάρχης, από 14:00 έως 23:00 απογευματινός και ο βραδινός σταθμάρχης είναι από τις 22:00 έως τις 07:00. Ο ΟΣΕ τον Ιούλιο του 2022, προσέλαβε 80 σταθμάρχες. Αυτοι, από 2/8/2022 μέχρι και 23/10/2022, εκπαιδεύτηκαν θεωρητικά και 14 σταθμάρχες, εκ των οποίων οι 13 προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και ο ένας, ο Σαμαράς Βασίλειος που επέστρεψε από μετάταξη και ορίστηκε σταθμάρχης απ’ το γραφείο προσωπικού, τοποθετήθηκαν στην Λάρισα. Έκαναν πρακτική εκπαίδευση έως τις 23 Ιανουαρίου 2023 και ο Σαμαράς ως επί το πλείστον, εκπαιδευτηκε στο σταθμό της Λάρισας και τους γύρω περιφερειακούς σταθμούς. Πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στο σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες). Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του. Στις 26 Ιανουαρίου 2023 ως προϊστάμενος επιθεώρησης κάλεσα όλους τους νέους σταθμάρχες να τους ενημερώσω εκ νέου για τα καθήκοντά τους και τους τόνισα ότι ιεραρχικά θα είναι πάντα ενισχυτικοί όταν εργάζονται με παλαιότερο σταθμάρχη. Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 σταθμάρχης υπηρεσίας στην βάρδια 14:00 έως 23:00 ήταν ο Παυλόπουλος Κωνσταντίνος με ενισχυτικό τον Παναγιώτη Χαμηλό. Ο Σαμαράς Βασίλης είχε ωράριο από 22:00 έως 07:00 και ήταν ο μοναδικός σταθμάρχης στην βραδινή βάρδια.Μεταξύ 22:00 και 23:00, υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Παυλόπουλο ως αρχαιότερο την υπηρεσία. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σαμαρά ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00 ήταν μόνος του διότι ούτε ο Παυλόπουλος ούτε ο Χαμηλός βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη. Γνωρίζω επίσης ότι ο κεντρικός σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων Ζήνδρος Γεώργιος έδωσε εντολή στο σταθμάρχη Παυλόπουλο να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να εξασφαλίσει την άφιξη της αμαξοστοιχίας 62 στη Λάρισα που είχε κάποια λεπτά καθυστέρησης. Αυτό μου το μετέφερε ο ίδιος ο κύριος Ζήνδρος. Στις 23:44 της 28ης Φεβρουαρίου 2023, πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σαμαρά στο κινητό του που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα και στη συνέχεια μίλησα με τον Παυλόπουλο γνωρίζοντας οτι είχε βάρδια μέχρι τις 23:00. Ο Παυλόπουλος μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας, ο Παυλόπουλος είχε πρωινή βάρδια αλλά άλλαξε την βάρδια του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14:00 έως τις 23:00. Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο, τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα. Προς επίρρωση όσον κατέθεσα ανωτέρω σας προσκομίζω τα φύλλα παρουσίας σταθμαρχών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2023 και μια έγχρωμη φωτοτυπία του ηλεκτρικού πίνακα κυκλοφορίας που βρίσκεται το γραφείο του σταθμάρχη στον σοδηροδρομικό σταθμό Λάρισας».
Γιατί οι Έλληνες έχουν έλλειψη βιταμίνης D παρά τον ήλιο
Είναι γνωστό πως δεν κάνει κρύο στην Ελλάδα. Δηλαδή κάνει, αλλά σπάνια -εκτός και αν μιλάμε για τις βορειότερες περιοχές της.
Για αυτό και κάτοικοι άλλων -ψυχρότερων- χωρών που έχουν τη δυνατότητα, αγοράζουν σπίτια στη χώρα μας.
Ενώ όμως, έχουμε ήλιο περί τις 300 από τις 365 ημέρες του χρόνου, δεν έχουμε επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D. Που είναι απαραίτητη για την υγεία μας.
Κατά το 90% των ημερήσιων αναγκών καλύπτονται από τον ήλιο. Το άλλο 10% από τις τροφές.
Πώς γίνεται λοιπόν, ενώ τελούμε υπό2.700 ώρες ηλιοφάνειας κάθε χρόνο, να μην έχουμε D;
Όπως αναφέρειμελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2019, αυτό είναι παράδοξο. Με αυτόν τον χαρακτηρισμό συμφώνησε και έρευνα του Σεπτεμβρίου του 2022, που βρήκε πως το 72.2% των Ελλήνων έχουμε έλλειψη.
Aν έχουμε εμείς έλλειψη, τι έχουν στη βόρεια Ευρώπη;
Α, εκεί είναι μια χαρά, όπως είχε αποκαλύψει έρευνα του 1995, με μεταγενέστερες να επιβεβαιώνουν. Βλέπεις εκεί από τον προηγούμενο αιώνα είχαν εμπλουτίσει τη διατροφή τους με τη συγκεκριμένη βιταμίνη ή είχαν προσθέσει σχετικά συμπληρώματα, γιατί είχαν αναγνωρίσει την αξία της.
ΠΩΣ ‘ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ’ Η ΒΙΤΑΜΙΝΗ D ΣΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΜΑΣ
Ο ήλιος είνια η μεγλαύτερη πηγή βιταμίνης D. GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Όταν το ηλιακό φως χτυπά το δέρμα, ενεργοποιείται ο μηχανισμός που μετατρέπει την υπεριώδη ακτινοβολία σε βιταμίνη D. Μελέτη έχει εξηγήσει πως δεν αρκεί να υπάρχει ήλιος. Πρέπει να είναι και ‘δυνατός’ (η μεγαλύτερη ανεπάρκεια παρατηρείται μετά το καλοκαίρι), όπως ρόλο παίζουν και τα γεωγραφικά πλάτη.
Για τη βελτιστοποίηση της παραγωγής της συνιστάται η τακτική, μέτρια έκθεση στον ήλιο.
Πόσο τακτική;
Πολλές φορές μέσα στην εβδομάδα, πρέπει να ‘βλέπει’ ο ήλιος όσο περισσότερο δέρμα γίνεται, για 10-15 λεπτά, χωρίς αντιηλιακό. Ιδανικά κατά τις μεσημεριανές ώρες που ο ήλιος είναι στο υψηλότερο σημείο του. Δηλαδή, όταν εμείς φοράμε αντιηλιακό ή αποφεύγουμε την έκθεση, αφού ελλοχεύουν άλλοι κίνδυνοι.
Ενώ η μέτρια έκθεση στον ήλιο είναι σημαντική για την παραγωγή βιταμίνης D, η υπερβολική έκθεση στο ηλιακό φως μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο δερματικής βλάβης και καρκίνου του δέρματος.
Εν τω μεταξύ, η ποσότητα της ακτινοβολίας UVB από τον ήλιο ποικίλλει ανάλογα με την εποχή του χρόνου και το πού βρισκόμαστε στον πλανήτη.
Σε γενικές γραμμές, η ακτινοβολία UVB είναι ισχυρότερη τους καλοκαιρινούς μήνες και σε χαμηλότερα γεωγραφικά πλάτη -και πιο αδύναμη τους χειμερινούς μήνες και σε μεγαλύτερα γεωγραφικά πλάτη.
ΠΩΣ ΜΑΣ ΒΟΗΘΑΕΙ Η ΒΙΤΑΜΙΝΗ D
Κατά τη δημοσίευση του ιατρικού τμήματος του Harvard, η βιταμίνη D μειώνει της πιθανότητας καρδιακών παθήσεων. Μελέτες έχουν δείξει πως τα χαμηλά επίπεδα συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων όπως η υπέρταση, η καρδιακή ανεπάρκεια και το εγκεφαλικό. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν η ανεπάρκεια βιταμίνης D συμβάλλει σε καρδιακές παθήσεις ή απλώς υποδηλώνει κακή υγεία όταν έχετε μια χρόνια πάθηση.
Παίζει καθοριστικό ρόλο στην απορρόφηση του ασβεστίου, το οποίο είναι απαραίτητο για τη διατήρηση γερών οστών και δοντιών.
Υποστηρίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, ενεργοποιώντας τα κύτταρα του και μειώνοντας τη φλεγμονή -προκύπτει από το φλέγμα που σημαίνει ‘καύση’ και ‘ανάφλεξη’ και αφορά το σύμπτωμα της θερμότητας που προκαλείται όταν εξωγενείς βλαπτικοί παράγοντες (παράσιτα, λοιμώξεις, ιοί, βακτήρια, τραυματισμοί, χημικά κλπ) επιτίθενται στον οργανισμό μας και αναλαμβάνει δράση το ανοσοποιητικό. Το άγχος και η κακή ψυχολογία επηρεάζουν αρνητικά την αποκατάσταση της φλεγμονής.
Είναι σημαντική για τη λειτουργία των μυών και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου πτώσεων και καταγμάτων σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας.
Έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ρύθμιση της ανάπτυξης και της διαίρεσης των κυττάρων, κάτι που μπορεί να έχει επιπτώσεις στην πρόληψη του καρκίνου.
Μειώνει τον κίνδυνοπολλαπλής σκλήρυνσης.
Οι υποδοχείς της βιταμίνης D βρίσκονται σε περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη ρύθμιση της διάθεσης και στη γνωστική λειτουργία.
Τελευταία, διαπιστώθηκε και σχέση ανεπάρκειας της συγκεκριμένης βιταμίνης, με την άνοια, όπως και ότι τα συμπληρώματα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο κατά 40%.
ΤΙ ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΑΡΚΗ ΒΙΤΑΜΙΝΗ D
Όταν υπάρχει ανεπάρκεια, προκύπτουν συμπτώματα όπως κούραση, πόνος, ενόχληση ή έντονοςοστικός ή μυικόςπόνος, μυικοίσπασμοί, συχνή αίσθηση μουδιάσματος στα άκρα, αδυναμία και κατάγματα κόπωσης (στα πόδια, τη λεκάνη και τους γοφούς).
Συνήθως, αρχικά τουλάχιστον τα συνδέουμε με άλλους λόγους και δεν δίνουμε σημασία. Ήλθε η ώρα να ακούμε καλύτερα το σώμα μας.
Ανάγκη για συμπληρώματα ή περισσότερη πρόσληψη μέσω των τροφών έχουν
όσοι δεν ζουν σε περιοχές που έχει ήλιο,
εκείνοι που έχουν πιο σκούρο δέρμα -η μελανίνη μπορεί να μειώσει τη σύνθεση του βιταμίνη D,
αυτοί που αποφεύγουν τον ήλιο,
οι άνθρωποι που έχουν υψηλό σωματικό λίπος -συνδέεται με χαμηλά επίπεδα της συγκεκριμένης βιταμίνης,
όσοι έχουν υποβληθεί σε επέμβαση γαστρικού bypass,
οι κάτοικοι περιοχών με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση και
οι μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι -όσο μεγαλώνουμε μειώνεται η ικανότητα του οργανισμού να παράγει βιταμίνη D.
ΠΟΣΗ ΒΙΤΑΜΙΝΗ D ΜΑΣ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΤΡΟΦΕΣ
Οι τροφές που έχουν βιταμίνη D. GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ ενημέρωσε ότι βιταμίνη D έχει το μουρουνόλαδο, τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλες, ρέγκα και το σκουμπρί), ο τόνος, ο ξιφίας, οι κρόκοι αυγών, το κόκκινο κρέας, το μοσχαρίσιο συκώτι και φυσικά τα συμπληρώματα.
Να δούμε και για τι ποσότητες μιλάμε.
1 κουταλιά της σούπας μουρουνέλαιο έχει 34mcg
85 γραμμάρια πέστροφας εκτροφής έχουν 16.2mcg
85 γραμμάρια σολομού έχουν 14.2mcg
½ κούπα άσπρα, ωμά, κομμένα μανιτάρια που έχουν εκτεθεί στον ήλιο έχουν 9.2mcg
1 ποτήρι γάλα σόγιας, αμυγδάλου, βρώμης που έχουν ενισχυθεί με βιταμίνη D δίνουν από 2.5 έως 3.6mcg
1 ποτήρι γάλα αγελάδος, με 2% λιπαρά, ενισχυμένο με βιταμίνη D έχει 2.9mcg
1 μερίδα έτοιμα -προς βρώση- δημητριακά, ενισχυμένα με 10% της ημερήσιας αξίας για βιταμίνη D έχει 2mcg
2 σαρδέλες σε λάδι, σε κονσέρβα έχουν 1.2mcg
1 μεγάλο αυγό έχει 1.1mcg
85 γραμμάρια μοσχαρίσιου συκωτιού έχουν 1.0mcg
85 γραμμάρια τόνου σε κονσέρβα (νερού) έχουν 1mcg
ΠΟΣΗ ΒΙΤΑΜΙΝΗ D ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ
Τα μωρά μέχρι την ηλικία του 1 έτους χρειάζονται από 8.5 έως 10 μικρογραμμάρια (1 μικρογραμμάριο είναι 1.000 φορές μικρότερο από ένα χιλιοστόγραμμα -mg) βιταμίνης D την ημέρα.
Τα παιδιά και οι έφηβοι χρειάζονται 15mcg.
Οι ενήλικες ηλικίας από 18 έως 70 χρόνων χρειάζονται 15mcg.
Οι άνθρωποι άνω των 70 χρόνων χρειάζονται 20mcg.
Οι έγκυες και θηλάζουσεςγυναίκες και άτομα που διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας βιταμίνης D, χρειάζομται 20mcg.
ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΤΟΥ OVERDOSE ΤΗΣ ΒΙΤΑΜΙΝΗΣ C
Εάν πάρουμε συμπληρώματα, χωρίς να τα χρειαζόμαστε (απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι αιματολογικές εξετάσεις), υπάρχει κίνδυνος τοξικότητας που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επιπέδων ασβεστίου στο αίμα σας. Αυτό έχει συνδεθεί με διάφορα ζητήματα υγείας, όπως
ανορεξία,
ακανόνισμος καρδιακός παλμός,
ναυτία,
απάθεια,
εμετός,
κοιλιακό άλγος,
αφυδάτωση,
σύγχυση και
αυξημένη δίψα.
ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΟΞΥΜΩΡΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τόσος ήλιος, τόση λίγη D. GETTY IMAGES
Για το τέλος αφήσαμε τους λόγους που ενώ η by default συνθήκη της χώρας μας είναι ο ήλιος, η πλειοψηφία των πολιτών έχουμε έλλειψη βιταμίνης D.
Πέραν των πολλών ωρών σε κλειστούς χώρους (δουλειά, σπίτι), τις ελάχιστες ώρες παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους με τα παιδιά και τους κινδύνους της εκτεταμένης έκθεσης του δέρματος μας στον ήλιο, υπάρχουν και αιτίες για τις οποίες δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι.
Κατ’ αρχάς, υπάρχει ο γεωγραφικός λόγος: η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά μεγάλο γεωγραφικό πλάτος, πράγμα που σημαίνει ότι κατά τους χειμερινούς μήνες η γωνία του ήλιου είναι χαμηλότερη και η ένταση της υπεριώδους ακτινοβολίας μειώνεται. Αυτό μπορεί να περιορίσει την παραγωγή βιταμίνης D στο δέρμα.
Επίσης, η μεσογειακή διατροφή θεωρείται η καλύτερη όλων, εν τούτοις δεν είναι ιδιαίτερα καλή πηγή βιταμίνης D. Λίγα τρόφιμα την περιέχουν φυσικά και οι περισσότερες διατροφικές πηγές είναι εμπλουτισμένες με βιταμίνη D.
Για αυτό και χρειαζόμαστε συμπληρώματα για να καλύψουμε τις ημερήσιες ανάγκες μας. Ιδανικά σε συνεννόηση με γιατρό.
Χρυσή λίρα | «Ασανσέρ» η τιμή μετά τη νέα τραπεζική κρίση
Σταθερά πάνω από τα 400 ευρώ διατηρείται το τελευταίο διάστημα η τιμή της χρυσής λίρας, με τις διακυμάνσεις μετά το ξέσπασμα της νέας τραπεζικής κρίσης να θυμίζουν… ασανσέρ, ως απόρροια και της αυξημένης ζήτησης.
Όπως προκύπτει από τα δελτία που εκδίδει σε καθημερινή βάση η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), από το δεύτερο 10ήμερο του Μαρτίου, οπότε και σταδιακά άρχισαν να ξεδιπλώνονται οι φόβοι για ένα τραπεζικό ντόμινο μέχρι και σήμερα η τιμή της χρυσής λίρας ακολουθεί μία απίστευτη πορεία, φτάνοντας ακόμη και τα 422 ευρώ/τεμάχιο, υψηλότερα, δηλαδή, από την τιμή που είχε καταγραφεί όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο χρυσός, οι τιμές του οποίου σημείωσαν το υψηλότερο επίπεδό τους για το 2023 – κοντά στα 2.009 δολάρια/ουγγιά, επίπεδα, στα οποία διαπραγματευόταν εν μέσω πανδημίας, αλλά και τις πρώτες ημέρες της εισβολής της Ρωσίας.
Πιο αναλυτικά, στις 10 Μαρτίου, οπότε και έγινε γνωστή η κατάρρευση της Silicon Valley Bank (σ.σ. είχε προηγηθεί η απόφαση να πουλήσει τίτλους, ύψους 21 δισ. δολαρίων, με ζημία 1,8 δισ. δολαρίων, προκαλώντας ένα κύμα μαζικής απόσυρσης καταθέσεων), η λίρα πωλούνταν έναντι 392,72 ευρώ/τεμάχιο, ενώ στις 13 του ίδιου μήνα, με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Εγγύησης Καταθέσεων να παράσχει έκτακτη χρηματοδότηση για την προστασία των καταθετών της SVB και της Signature Bank, η τιμή της αναρριχήθηκε στα 398,28 ευρώ/τεμάχιο.
Λίγα 24ωρα αργότερα, με την Credit Suisse να βρίσκεται στο προσκήνιο λόγω άρνησης του βασικού της μετόχου να συνδράμει την τράπεζα με νέα κεφάλαια, οι πωλητές θα κέρδιζαν πάνω από 400 ευρώ/τεμάχιο, ενώ στις 20 Μαρτίου, οπότε και θα λάμβανε διαστάσεις το «μαχαίρι» στους ομολογιούχους της ελβετικής τράπεζας, η χρυσή λίρα κατέγραψε μία από τις υψηλότερες τιμές της διαχρονικά – 422,03 ευρώ. Σήμερα, με την τραπεζική κρίση να μην έχει – παρά τις εκ διαμέτρου διαβεβαιώσεις – αποσοβηθεί και τη μετοχή της Deutsche Bank να… σφυροκοπείται ανελέητα, όσοι αποφασίσουν να «σκοτώσουν» τις χρυσές τους λίρες θα έχουν λαμβάνειν 417,46 ευρώ/τεμάχιο.
Πόσο πουλάει η ΤτΕ
Ακριβότερες σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν είναι και οι τιμές, στις οποίες πουλάει η ΤτΕ τις χρυσές λίρες. Ενδεικτικά, ενώ στις 10 Μαρτίου οι ενδιαφερόμενοι θα έπρεπε να δώσουν 473,30 ευρώ/τεμάχιο, στις 20 του ίδιου μήνα το ποσό εκτοξεύτηκε στα 508,55 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 8%. Σήμερα το «τιμολόγιο» της κεντρικής τράπεζας διαμορφώνεται στα 503,06 ευρώ/τεμάχιο, με το «καπέλο» έναντι της τιμής που αγοράζει από τους ιδιώτες να υπολογίζεται σε άνω του 20%.
Υπενθυμίζεται πως πέρυσι οι Έλληνες ρευστοποίησαν πάνω από 52.000 τεμάχια έναντι 45.588 το 2021 (αύξηση 15% σε ετήσια βάση), ενώ αγόρασαν 11.236 τεμάχια, δηλαδή, 4.705 λιγότερα σε σχέση με το 2021 (ετήσια αύξηση 72%). Πιο αναλυτικά, το δ’ τρίμηνο του 2022, με τον πληθωρισμό να καταγράφει ήδη ρεκόρ και τα επιτόκια να αυξάνονται, πωλήθηκαν 9.100 χρυσές λίρες και αγοράστηκαν 6.531, ποσοστά σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, οπότε και πραγματοποιήθηκαν αγοραπωλησίες 17.580 και 3.568 τεμαχίων αντίστοιχα.
Στο μάτι του κυκλώνα για κατασκοπεία | Ποιος είναι ο Σου Ζι Τσου, CEO της TikTok
Οι τίτλοι της περασμένης Πέμπτης στα διεθνή ΜΜΕ ήταν κάτι παραπάνω από ενδεικτικοί: Η επιτροπή του Κογκρέσου «τηγάνισε» τον Σου Ζι Τσου, έναν όχι ευρέως γνωστό Ασιάτη με αιχμή ένα θέμα που προκαλεί ανατριχίλα σε κλειστά δωμάτια στην Ουάσιγκτον – την κινέζικη κατασκοπεία και δη μέσω μίας από τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες στα social media.
Οι σκέψεις του 40χρονου CEO του TikTok, ενώ ανέβαινε τον λόφο του Καπιτώλιου, ήταν αναμφίβολα έντονες – σε μάχη πήγαινε, μολονότι ο ίδιος είχε φροντίσει να αποφορτίσει την ατμόσφαιρα λίγα 24ωρα νωρίτερα, δηλώνοντας ότι θα αδράξει της ευκαιρίας να εξηγήσει ακριβώς τι συμβαίνει και δεν θα σταθεί απέναντι στους Αμερικανούς νομοθέτες για μία μάχη ζωής ή θανάτου.
Οι συνειρμοί του τον ταξίδεψαν δύο δεκαετίες πίσω, όταν φορούσε τα χρώματα του στρατού, καθώς ήταν υπόχρεος θητείας 2,5 χρόνων. Τότε είχε ζήσει μία εμπειρία που τον ενδυνάμωσε ψυχικά, τον εξόπλισε με χαρακτηριστικά που δεν φαίνονται πίσω από τα ακριβά κοστούμια ενός μάνατζερ και τους εξευγενισμένους τρόπους που αποκτά κανείς σπουδάζοντας στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου.
Η πιο δύσκολη εμπειρία της ζωής του, είχε αποκαλύψει, ήταν η πενθήμερη πορεία επιβίωσης που έκανε με τη μονάδα του στις ζούγκλες του Μπρουνέι. Έφτιαξε μια καλύβα, έτρωγε άγρια γιαμ και έκανε πεζοπορία 90 χιλιομέτρων.
Κατά τη διάρκεια της άσκησης, δόθηκε στους στρατιώτες από ένα ζωντανό ορτύκι – έπρεπε να το σκοτώσουν με τα χέρια τους και να το μαγειρέψουν.
Στη συνέντευξη του, ο Τσου δεν θέλησε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, ωστόσο όλοι είχαν καταλάβει ότι απέναντι τους δεν έχουν έναν τεχνοκράτη ελαφρών βαρών.
REUTERS/Evelyn Hockstein
Ο Σου Ζι Τσου, έχοντας απέναντι του Δημοκρατικούς και Ρεπουμπλικάνους με εξίσου επιθετική διάθεση, έπρεπε να εφαρμόσει μία ιδιάζουσα στρατηγική για να πείσει για κάτι δύσκολο – μία άσκηση ισορροπίας που απαιτεί ταλέντο σπάνιο, ένα κράμα σκέψης Μακιαβέλι με Σουν Τζου, κοντολογίς να αντεπεξέλθει σε ένα δυτικό περιβάλλον ασφυκτικής πίεσης με ασιατικό modus operandi.
O 40χρονος κατά πως φαίνεται είναι το ιδανικό υβρίδιο μάνατζερ για αυτές τις αποστολές. Αυτό μας δείχνει η έως τώρα διαδρομή του.
Τα αγγλικά είναι μία γλώσσα την οποία μιλάει με μεγάλη άνεση, όπως κάθε Ασιάτης που μεγάλωσε σε αυτή την ούλτρα παγκοσμιοποιημένη κουκκίδα, τη Σιγκαπούρη. Η καταγωγή του είναι κινεζική, καθώς και οι δύο γονείς του προέρχονται από την αχανή χώρα. Ο πατέρας του εργαζόταν στον χώρο των κατασκευών, η μητέρα του στον κλάδο της λογιστικής.
Ο ίδιος ήταν εξαιρετικός μαθητής κι αυτό τρόπον τινά του κόστισε σε οικογενειακή θαλπωρή -όπως έχει αναφέρει, στα 12 του χρόνια, μετά από εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, αρίστευσε και εστάλη εσώκλειστος σε ένα ελίτ γυμνάσιο. Από μικρός στο μονοπάτι της αριστείας, βαδίζοντας μόνος.
Αφού ολοκλήρωσε τη στρατιωτική του θητεία (πήρε μάλιστα βαθμό, αυξάνοντας κατά μία δεκαετία την υποχρέωση του να παραμένει σε εφεδρεία. Αυτό θα κλείσει όταν φτάσει στα 50 του χρόνια), φοίτησε στο University College του Λονδίνου και παρέμεινε στη βρετανική πρωτεύουσα για να εργαστεί ως τραπεζίτης στην Goldman Sachs Group Inc. Σπούδασε και στο Χάρβαρντ.
Η εκπαίδευση που είχε λάβει τον είχε αυτονόητα οδηγήσει στην κατηγορία των ελίτ – ο Σου Ζι Τσου μπορούσε με άνεση να κρατήσει το τιμόνι (όσο βαρύ κι αν είναι) τόσο σε δυτικές όσο και σε κινεζικές επιχειρήσεις.
Από το σημείο εκείνο και μετά, η αναρρίχησή του στα υψηλότερα κλιμάκια του διεθνούς business έμοιαζε με αυτονόητη εξέλιξη, μολονότι φαντάζει μετεωρική.
Σύμφωνα με σχετικό αφιέρωμα της Wall Street Journal, αυτή η πολιτιστική αλληλεπίδραση που έρεε στις φλέβες του, ήταν το ιδανικό διαβατήριο για να αποκτήσει την κορυφαία θέση σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο. Μετά τις σπουδές του έκανε πρακτική άσκηση στο Facebook και στη σχολή επιχειρήσεων της Meta Platforms Inc.
Κατόπιν, ο κ. Τσου εργάστηκε για την εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων DST Global. Το ότι μιλούσε άπταιστα τα μανδαρίνικα, τον καθιστούσε ιδανικό συνεργάτη με επίκεντρο την Κίνα.
Το 2012, επισκέφτηκε το κινεζικό αντίστοιχο της Silicon Valley: ένα διαμέρισμα στην πανεπιστημιακή περιοχή του Πεκίνου. Τριάντα άτομα, συμπεριλαμβανομένου ενός σεφ, στριμώχνονταν για να αναπτύξουν μια εφαρμογή που πρότεινε άρθρα ειδήσεων σε άτομα με βάση παραμέτρους, όπως το πόσο χρόνο αφιέρωσαν σε προηγούμενες ιστορίες.
Η εταιρεία ήταν η ByteDance Ltd., η οποία αργότερα δημιούργησε το TikTok. Ιδρυτής ήταν ο Ζανγκ Γιμίνγκ. Ο Τσου ωστόσο δεν έμεινε εκεί.
Στα 32 του χρόνια άρχισε να ψήνεται στα υψηλά κλιμάκια, καθώς μία άλλη πολυεθνική τον πήρε στο ρόστερ της -η Xiaomi Corp., κινεζικός κολοσσός smartphone με παγκόσμιες φιλοδοξίες.
Η Xiaomi τον έφερε πρώτα ως οικονομικό διευθυντή και στη συνέχεια τού ανέθεσε την διεύθυνση της επιχείρησης εκτός Κίνας. Ένα πράγμα που ξεχώρισε μεταξύ των συναδέλφων του ήταν η αντίληψη τόσο της κινεζικής όσο και της δυτικής επιχειρηματικής κουλτούρας.
«Είναι απόλυτα διπολιτισμικός», είχε δηλώσει ο Χούγκο Μπάρα, πρώην στέλεχος της Xiaomi που συνεργάστηκε με τον Τσου. «Αυτό είναι ένα κρίσιμο πλεονέκτημα για ένα στέλεχος μιας κινεζικής εταιρείας που προσπαθεί να γίνει μια παγκόσμια εταιρεία».
Το 2021, ο κ. Ζανγκ, ο οποίος είχε διατηρήσει επαφή με τον κ. Τσου, του ζήτησε να γίνει ο οικονομικός επικεφαλής της ByteDance, η οποία εκτός από το TikTok διαχειρίζεται και άλλες δημοφιλείς κινεζικές εφαρμογές. Ο κ. Τσου πήρε τη θέση για δύο μήνες μέχρι που ελήφθη η απόφαση: Θα ήταν καλύτερο για όλους να διευθύνει.
Ο Σου Ζι Τσου διαχειρίζεται το TikTok από τα γραφεία της Σιγκαπούρης, αλλά ταξιδεύει αδιάκοπα και στις ΗΠΑ. Εκεί συνάντησε τη σύζυγό του, μια Ταϊβανοαμερικανίδα που μεγάλωσε στη Μπεθέσντα.
REUTERS/Evelyn Hockstein
Ο 40χρονος έφεδρος του στρατού της Σιγκαπούρης και πρώην τραπεζίτης της Goldman Sachs την Πέμπτη αντιμετώπισε ένα εχθρικό πάνελ στο Κογκρέσο, καθώς προσπαθούσε να διαβεβαιώσει τους Αμερικανούς ότι τα δεδομένα τους είναι ασφαλή και το Πεκίνο δεν θα μπορεί να επηρεάσει αυτό που βλέπουν οι χρήστες στο TikTok.
Πολλές είναι οι κατηγορίες κατά της πλατφόρμας – μοιάζει αθώα με αλλεπάλληλα βιντεάκια να τρέχουν, αλλά ταυτόχρονα εγείρει ζητήματα εθνικής ασφάλειας.
Ώρες πριν από την κατάθεση του, το Πεκίνο είπε ότι θα αντιταχθεί στην υποχρεωτική πώληση της εφαρμογήςαπό τους Κινέζους κατόχους του, κάτι που ζήτησε η κυβέρνηση Μπάιντεν. Η εν λόγω κινέζικη παρέμβαση φόρτισε περαιτέρω το κλίμα, καθώς αυτομάτως έδινε μία γεωπολιτική διάσταση στην ακρόαση.
Ο κ. Τσου, θέλοντας και μη, βρισκόταν ανάμεσα στα διασταυρούμενα πυρά μίας διαρκώς επιδεινούμενης σινο-αμερικανικής σχέσης.
Ο 40χρονος δέχθηκε τις βολές του Κογκρέσου, σε μία μαραθώνια συνεδρίαση πέντε ωρών, γεγονός που υπογραμμίζει την αυξανόμενη ανησυχία για πιθανή επιρροή του Πεκίνου στην εφαρμογή, που σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί έχουν περασμένη στα κινητά τους τηλέφωνα.
Μέλη του Κογκρέσου πιέζουν για απαγόρευση του app σε εθνικό επίπεδο, επικαλούμενοι απειλές για την εθνική ασφάλεια.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν απαιτεί η TikTok να αποχωρήσει από την κινεζική μητρική της ByteDance Ltd. διαφορετικά θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια τέτοια απαγόρευση.
Δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν πως η Κίνα θα μπορούσε να αναγκάσει το TikTok να παραδώσει δεδομένα Αμερικανών χρηστών ή να επηρεάσει αυτό που βλέπουν οι Αμερικανοί θεατές στην εφαρμογή. Η TikTok είπε ότι δεν έχει λάβει ποτέ τέτοιο αίτημα.
Η πλατφόρμα εισήγαγε στο σύμπαν των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης έναν αλλότριο αλγόριθμο, άλλης λογικής και κατεύθυνσης: δεν επιλέγεις εσύ τι θα δεις/ακούσεις/διαβάσεις, αλλά «αφουγκράζεται» τις ανάγκες σου και σε εγκιβωτίζει σε μία συγκεκριμένη αισθητική που θεωρεί ότι έχεις.
Περίπλοκο μα είναι το νέο στρατήγημα που πλέον εφαρμόζουν (σε έναν ορισμένο βαθμό) και οι λοιπές μεγάλες πλατφόρμες, καθώς αποδείχθηκε πετυχημένο.
Το TikTok εκτοξεύθηκε, ο εν λόγω αλγόριθμος λες και διέθετε μία αόρατη κόλλα που δεν αφήνει τον χρήστη να ξεκολλήσει από το scroll down. Κι όσο αυτό έχει σκιά που προέρχεται από το Πεκίνο, οι ανησυχίες φουντώνουν, όπως έχουμε δει ήδη σε πολλές πρωτεύουσες.
Η TikTok έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια με στόχο την απομάκρυνση της εφαρμογής από τους Κινέζους ιδιοκτήτες της και υποσχέθηκε ότι θα προσλάβει την Oracle Corp. ως ανεξάρτητο επόπτη που θα προλαμβάνει οποιαδήποτε παρέμβαση του Πεκίνου.
Σύμφωνα με τη WSJ, τα μέτρα ισοδυναμούν με -αυτό που η ίδια η εταιρεία λέει ότι είναι- μια άνευ προηγουμένου προσπάθεια να διασφαλίσει στους Αμερικανούς ότι τα δεδομένα τους είναι ασφαλή – μια προσπάθεια που οικονομικά μοιάζει ασύμφορη για το TikTok.
Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε. Το TikTok βρίσκεται ενώπιον μίας ενδεχόμενης απαγόρευσης από την Ουάσιγκτον, ενώ συνεχίζει να είναι εξαιρετικά δημοφιλές σε ολόκληρη τη χώρα.
Ο κ. Τσου, στο δικό του βίντεο TikTok, δύο 24ωρα πριν την ακρόαση του, απευθύνθηκε στους Αμερικανούς χρήστες, εφιστώντας τους την προσοχή στην πιθανή απαγόρευση.
Τόνισε ότι η εφαρμογή είχε 150 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ, σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας.
Στην κατάθεσή του, είπε ότι το TikTok αναγνωρίζει τις ανησυχίες για την ασφάλεια που εξέφρασαν τα μέλη του Κογκρέσου. «Η προσέγγισή μας δεν ήταν ποτέ να απορρίψουμε ή να υποτιμήσουμε οποιαδήποτε από αυτές τις ανησυχίες», είπε και πρόσθεσε: «Τις αντιμετωπίσαμε με πραγματική δράση».
Η διπλωματική του ντρίμπλα, ωστόσο, έπεσε πάνω σε μία σειρά από τάκλιν των Αμερικανών γερουσιαστών. Ο Δημοκρατικός Φρανκ Παλλόνε, επικεφαλής του κόμματος στην Επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου, έδωσε μια ωμή απάντηση στους ισχυρισμούς του Τσου: «Δεν το αγοράζω».