Connect with us

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Με κυρώσεις απειλούν οι ΗΠΑ τη Βουλγαρία για τη βοήθεια στον South Stream

Ο Τύπος του Σαββάτου έδωσε ευρεία δημοσιότητα στην ανακοίνωση, δια της οποίας «οι ΗΠΑ απείλησαν με κυρώσεις τους Βούλγαρους που βοηθάνε το σχέδιο «Νότια Ροή» (South Stream), όπως σχολιάζει σε χαρακτηριστικό τίτλο η εφημερίδα της Σόφιας «24 Ώρες».Στην ανακοίνωση, υπογεγραμμένη από την Αμερικανίδα πρέσβη Μάρσι Ρίζ απευθύνεται προειδοποίηση για πιθανή επιβολή κυρώσεων σε νομικά και φυσικά πρόσωπα της Βουλγαρίας, τα οποία συνεργάζονται με την εταιρία της Ρωσίας Stroytransgaz, που έχει αναλάβει την κατασκευή του βουλγαρικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου South Stream.

Ως άμεση αφορμή για την προειδοποίηση παρουσιάζεται το γεγονός, ότι η ρωσική εταιρία έχει συμπεριληφθεί στη «μαύρη λίστα» των κυρώσεων της Ουάσιγκτον, που δημοσιεύτηκε στις 28 Απριλίου φέτος σαν απάντηση των ενεργειών της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Όπως υπενθυμίζεται στην ανακοίνωση, οι κυρώσεις επιβάλουν απαγόρευση σε κάθε επιχειρηματική συναλλαγή αμερικανικών φορέων με τη Strouytransgaz.

«Αισθανόμαστε βαθύτατη ανησυχία από την πρόσφατη απόφαση της Βουλγαρίας να αναθέσει την κατασκευή του (βουλγαρικού τμήματος του – σ.σ.) αγωγού «Νότια Ροή» στη Stroytransgaz. Τώρα δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να εργάζεται κανείς με τη Ρωσία με τον συνηθισμένο τρόπο».

Αυτό αναφέρεται στον «τελεσίγραφο» (όπως χαρακτηρίζεται σε αρκετά δημοσιεύματα), στο οποίο η πρέσβης Ριζ επαναλαμβάνει επίσης τη γνωστή θέση της Ουάσιγκτον, ότι «είναι σημαντικό οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση να συνεχίζουν να εργάζονται μαζί, ώστε να δείξουν με σαφή τρόπο στη Ρωσία, ότι οι ενέργειες της στην Ουκρανία θα συνεχίζουν να έχουν συνέπειες», όπως αναφέρεται.

«Εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου της Βουλγαρίας είναι κατηγορηματικοί, ότι η προειδοποίηση αποτελεί απαράδεκτη πίεση και απειλή για τους Βούλγαρους οικοδόμους», γράφει η εφημερίδα της Σόφιας «Στάνταρτ».

Στο δημοσίευμα με τίτλο «Ο επιχειρηματικός κόσμος της Βουλγαρίας: Οι ΗΠΑ να μην παρεμβαίνουν στη «Νότια Ροη»», η ημερήσια της Σόφιας υπενθυμίζει, μεταξύ των άλλων, ότι η επίμαχη ρωσική εταιρία έγινε ανάδοχος της κατασκευής του μεγάλου έργου σε κοινοπραξία με πέντε μεγάλες επιχειρήσεις της Βουλγαρίας, ενώ στην υλοποίηση του σχεδίου προβλέπεται να λάβουν μέρος κι άλλες 105 βουλγαρικές εταιρίες.

Στις πρώτες εκτιμήσεις των Βούλγαρων αναλυτών για το θέμα επισημαίνεται, ότι η άνευ προηγουμένου γραπτή προειδοποίηση της κας Μάρσι Ριζ δόθηκε στο φως:

– Τέσσερις μέρες μετά την ανακοίνωση της πρόθεσης της Κομισιόν να αρχίσει ποινική διαδικασία εναντίον της Βουλγαρίας, με αφορμή υποτιθέμενων «παραβάσεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας κατά την επιλογή και την ανάθεση των εργασιών στον αγωγό «Νότια Ροή»», όπως ανακοινώθηκε.

– Δύο μέρες μετά τη δήλωση του Βούλγαρου πρωθυπουργού στη Βουλή, ότι «η υλοποίηση του σχεδίου «Νότια Ροή» ανταποκρίνεται στα εθνικά συμφέροντα της Βουλγαρίας», με την οποία ο πρωθυπουργός Πλάμεν Ορεσάρσκι επιβεβαίωσε την πάγια θέση της κυβέρνησης του.

– Μια μέρα μετά το αίτημα για πρόωρες βουλευτικές εκλογές, με το οποίο ο αρχηγός του «Κινήματος Δικαιωμάτων και Ελευθεριών» (ΚΔΕ) Λουτφί Μεστάν έβαλε πραγματική «ωρολογιακή βόμβα» στα θεμέλια της κυβέρνησης του κ.Ορεσάρσκι.

– Την ίδια μέρα, όταν ο πρόεδρος του Βουλγαρικού Σοσιαλιστικού Κόμματος(ΒΣΚ) Σεργκέι Στανίσεφ παραδέχτηκε, ότι έμεινε «κατάπληκτος», όπως είπε, από την απροσδόκητη αλλαγή της πολιτικής θέσης του μικρότερου εταίρου στον άτυπο κυβερνητικό συνασπισμό υπέρ της εκστρατείας για πρόωρες εκλογές, που αποτελεί εδώ και ένα χρόνο κεντρικός άξονας της πολιτικής δράσης της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ο αρχηγός της οποίας Μπόικο Μπορίσοφ αναχώρησε σήμερα για έκτακτη επίσκεψη στις ΗΠΑ, όπως ενημερώνει η ημερήσια «24 Ώρες» – σ.σ.).. Για να δεχτεί στη συνέχεια, ενόψει των τετελεσμένων γεγονότων, ότι «η προγραμματική κυβέρνηση (του κ. Ορεσάρσκι – σ.σ.) έχει πια εξαντληθεί», κατά τα λόγια του κ. Στανίσεφ, παρόλο που «οι εκλογές δεν πρόκειται να λύσουν από μόνες τους κανένα από τα σοβαρά προβλήματα της χώρας μας», όπως δήλωσε σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου ο αρχηγός των Βούλγαρων σοσιαλιστών.

Στο μεταξύ, την πρόταση του προέδρου των σοσιαλιστών υπέρ της επιβολής υποχρεωτικής ψηφοφορίας στη Βουλγαρία, με την οποία ο κ. Στανίσεφ συνδύασε την «άνευ όρων παράδοση» του στο θέμα των πρόωρων εκλογών, η εφημερίδα της Σόφιας «Σεγκά» (Τώρα) σχολιάζει σήμερα με το χαρακτηριστικό πρωτοσέλιδο «Ο απεγνωσμένος κ. Στανίσεφ προσπάθησε να καβαλήσει το κύμα εναντίον του ΚΔΕ». Στο δημοσίευμα η εφημερίδα επικαλείται την υπόθεση των περισσοτέρων τοπικών αναλυτών, ότι η αύξηση της συμμετοχής των Βούλγαρων εκλογέων (μόνο 35 % των οποίων πήραν μέρος στις πρόσφατες ευρωεκλογές ενώ η παραδοσιακή συμμετοχή στις εθνικές εκλογές είναι της τάξης του 50-60 % – σ.σ.) θα έχει σαν συνέπεια τον περιορισμό της πολιτική επιρροής του ΚΔΕ, που φημίζεται για την άκρως αποτελεσματική κινητοποίηση των (Τουρκόφωνων και μουσουλμάνων, κατά κύριο λόγο – σ.σ.) οπαδών του.

Εν τω μεταξύ, οι Βούλγαροι αναλυτές επισημαίνουν στα πρώτα σχόλια τους, ότι τυχόν ματαίωση του σχεδίου «Νότια Ροή» θα εξυπηρετήσει επίσης την φιλοδοξία της Άγκυρας να γίνει κεντρικός κόμβος στην πορεία της ροής των ενεργειακών πόρων στα Βαλκάνια και στη Ευρώπη. Επειδή ύστερα από την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού «Γαλάζια Ροή» πριν μερικά χρόνια, η Τουρκία διαθέτει ήδη άμεση πρόσβαση στο φυσικό αέριο της Ρωσία, όπως υπενθυμίζεται στα σχόλια.

agelioforos.gr

Click to comment

Απάντηση

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Καβάλα | Σενάρια για δίκτυο λαθρεμπορίας όπλων πίσω από το «Αντόνοφ»

Μπορεί κατά τη διάρκεια της εβδομάδας ο Σέρβος πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσιτς να δήλωσε ότι «όλα στην υπόθεση του “Αντόνοφ” είναι καθαρά σαν δάκρυ», πληροφορίες όμως που φτάνουν από τη Σερβία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πίσω από το αεροσκάφος που συνετρίβη στην Καβάλα, παρασύροντας στον θάνατο τους 8 επιβαίνοντες, κρύβονται εταιρείες-φαντάσματα και επιχειρηματίες που διώκονται για λαθρεμπόριο όπλων. Η μη ενημέρωση των ελληνικών αρχών για τη φύση του φορτίου αποδεικνύεται μόλις η κορυφή του παγόβουνου.

Το παλιό αεροσκάφος ανήκε σε ουκρανική μεταφορική εταιρεία με την επωνυμία Meridian Air Cargo. Απογειώθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου από τη σερβική πόλη Νις μεταφέροντας βλήματα όλμων βάρους 11,5 τόνων με προορισμό το Μπανγκλαντές. Ενώ πετούσε στο ελληνικό FIR αντιμετώπισε μηχανικό πρόβλημα και παρεξέκλινε της πορείας του προκειμένου να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Καβάλας. Τελικά συνετρίβη στην περιοχή των Αντιφιλίππων.

Το πρωί της Κυριακής, ο Σέρβος υπουργός Αμυνας Νεμπόισα Στεφάνοβιτς παραχώρησε συνέντευξη Τύπου κατά την οποία ανακοίνωσε ότι το φορτίο αποτελείτο από εκπαιδευτικούς και φωτιστικούς όλμους με αποδέκτη την κυβέρνηση του Μπανγκλαντές. Τα παραπάνω επιβεβαίωσε και ο εκπρόσωπος των Ενόπλων Δυνάμεων της ασιατικής χώρας, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας επεσήμανε ότι το Μπανγκλαντές προμηθεύεται συχνά στρατιωτικό υλικό από τη Σερβία.

Η αποστολή πάντως των βλημάτων δεν έγινε μέσω της κρατικής εταιρείας εξαγωγών (SDPR), όπως –κατά πληροφορίες– συνέβαινε μέχρι πρότινος, αλλά μέσω μιας σερβικής εταιρείας με εμπορική επωνυμία «Valir». Πληροφορίες και δημοσιεύματα στον Τύπο της Σερβίας συνδέουν τη συγκεκριμένη εταιρεία με τον επιχειρηματία Σλόμπονταν Τέσιτς, ο οποίος έχει συσχετιστεί με λαθρεμπόριο όπλων.

Εις βάρος του το 2003 είχε επιβάλει κυρώσεις ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, κατηγορώντας τον ότι τροφοδοτούσε με όπλα τον πρώην πρόεδρο της Λιβερίας, πολέμαρχο Τσαρλς Τέιλορ, κατά παράβαση του εμπάργκο. Κυρώσεις εναντίον του Τέσιτς έχει επιβάλει από το 2017 και το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, χαρακτηρίζοντάς τον «έναν από τους μεγαλύτερους ντίλερ όπλων και πυρομαχικών στα Βαλκάνια». Εις βάρος του εκκρεμεί ακόμα ένταλμα σύλληψης από τις Αρχές της Τυνησίας για ξέπλυμα χρήματος και διαφθορά.

Σύνδεση Valir με Τέσιτς

Πώς όμως συνδέεται η Valir με τον Σλόμπονταν Τέσιτς; Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία συστάθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 2019, μόλις 11 ημέρες μετά την επιβολή από τις ΗΠΑ νέων κυρώσεων εις βάρος του Τέσιτς και ακόμη δέκα συνεργατών του. Ως ιδρυτής και διευθυντής της Valir εμφανιζόταν ο τότε 27χρονος Στεφάν Κούπκοβιτς. Ο νεαρός εμφανιζόταν επίσης ως συνιδρυτής μιας ακόμη εταιρείας με επωνυμία Elvante ltd, από κοινού με τον Γκόραν Αντριτς, εναντίον του οποίου οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις, θεωρώντας τον έναν από τους σημαντικότερους συνεργάτες του Τέσιτς. Επιπλέον, η Elvante ltd δηλώνει κοινή έδρα με την εταιρεία Lusor, στην οποία μετέχει ένας ακόμη συνεργάτης του Τέσιτς, με καταγωγή από την Υεμένη.

Πληροφορίες που έχουν φέρει στο φως βαλκανικές ομάδες ερευνητικής δημοσιογραφίας (OCCRP και KRIK) και αναδημοσιεύονται από τα ΜΜΕ της Σερβίας, αναφέρουν ότι ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας διατηρεί προνομιακές σχέσεις με την πολιτική ηγεσία της χώρας. Γράφουν επίσης ότι χάρη στις σχέσεις του αυτές κατάφερε να βγει από τη λίστα κυρώσεων του ΟΗΕ και να γίνει κάτοχος διπλωματικού διαβατηρίου.

Ενα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο αποκαλύπτεται από τους πίνακες με τα οικονομικά αποτελέσματα της Valir: συστάθηκε με κεφάλαιο 0,85 ευρώ και το 2021 έκανε τζίρο 55 εκατομμύρια.

Μυστήριο καλύπτει όμως και την ουκρανική εταιρεία Meridian Air Cargo, στην οποία ανήκε το μοιραίο «Αντόνοφ». Εχει δηλωμένη έδρα την οδό Νταρβίνα, στο Κίεβο, ωστόσο από επιτόπια αυτοψία που πραγματοποίησε η «Κ» με τη βοήθεια δημοσιογράφου που βρίσκεται στην ουκρανική πρωτεύουσα, προέκυψε ότι στο κτιριακό συγκρότημα όπου υποτίθεται ότι έχει την έδρα της λειτουργεί μόνο ένα κατάστημα περιποίησης νυχιών. Εκπρόσωπός της, που ρωτήθηκε σχετικά, δήλωσε ότι λόγω του πολέμου οι υπάλληλοι εργάζονται από το σπίτι τους.

Διάβημα χωρίς απάντηση

Σύμφωνα με πληροφορίες, από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών η σερβική κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει στο διάβημα διαμαρτυρίας για τη μη ενημέρωση των ελληνικών αρχών σχετικά με την επικινδυνότητα του φορτίου. Στο σημείο της συντριβής πάντως τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΝΞ) έχουν εντοπίσει εκπαιδευτικά και φωτιστικά βλήματα όλμων διαμετρήματος 60 και 82 χιλιοστών. Παράλληλα, παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο στο φορτίο να υπήρχαν και εκρηκτικά πυρομαχικά όλμων. Το τελευταίο εξάλλου σενάριο ενδεχομένως δίνει απάντηση στις ενστάσεις που διατυπώνουν στη διάρκεια της εβδομάδας πηγές στη Σερβία και πρώην υπάλληλοι της κρατικής εταιρείας εξαγωγών όπλων. Επισημαίνουν ότι στο παρελθόν τα εκπαιδευτικά και φωτιστικά βλήματα στέλνονταν στο Μπανγκλαντές με πλοία καθώς λόγω της χαμηλής τιμής τους (τέσσερις φορές φθηνότερα από τα εκρηκτικά πυρομαχικά) η επιλογή της αεροπορικής μεταφοράς καθίσταται ασύμφορη.

kathimerini.gr

Continue Reading

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Τουρκικός τύπος: Η Τουρκία έχει ακόμα κυριαρχία σε 9 νησιά, όπως η Λέσβος, η Χίος και η Σάμος

Λένε πως έχει παραχωρηθεί… δικαίωμα χρήσης στην Ελλάδα! – 22 νησιά είναι στρατιωτικοποιημένα και καθιστούν «απειλή για την Τουρκία», γράφει η Yeni Safak – Μόνο η Χάλκη είναι αποστρατιωτικοποιημένη, λένε

Σε ένα άνευ προηγουμένου ανθελληνικό παραλήρημα με ανυπόστατες διεκδικήσεις προβαίνει ο τουρκικός Τύπος μετά τις απανωτές προκλήσεις του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και της κυβέρνησής του. Αυτή την φορά φτάνουν μάλιστα στο σημείο οι τουρκικές εφημερίδες, να… «ενημερώνουν» το κοινό λέγοντας πως υπάρχουν 22 νησιά στο ανατολικό Αιγαίο τα οποία μπορεί να διεκδικήσει η Άγκυρα και έχουν δοθεί στην Ελλάδα με… δικαίωμα χρήσης υπό τον όρο της αποστρατιωτικοποίησης.

Όπως γράφουν οι τουρκικές εφημερίδες, η Άγκυρα μπορεί να προχωρήσει στη διεκδίκηση 22 νησιών βάσει της Συνθήκης της Λωζάνης,  με τη Yeni Safak, μάλιστα, να περνά σε άλλο επίπεδο την προπαγάνδα, λέγοντας πως η Τουρκία έχει την κυριαρχία σε 9 ελληνικά νησιά!

Συγκεκριμένα, η Milliyet γράφει πως «κάποια από τα νησιά που μπορεί να διεκδικήσει η Τουρκία λόγω της στρατιωτικοποίησης είναι η Ρόδος, η Χίος και η Λέσβος».

miliet

Από την πλευρά της, η Yeni Safak αναφέρει ότι 22 από τα 23 νησιά είναι στρατιωτικοποιημένα και καθιστούν «απειλή για την Τουρκία», ενώ μονάχα η Χάλκη είναι αποστρατιωτικοποιημένη.

nisia_safak

Επιπλέον, το ίδιο δημοσίευμα αναφέρει πως η Τουρκία έχει την κυριαρχία 9 νησιών (όπως η Λήμνος, η Λέσβος, η Σάμος, η Χίος, η Ικαρία, η Ρόδος) και πως στην Ελλάδα… έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης.

safak_1

Continue Reading

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Στην ατζέντα Βερολίνου και Αθήνας τα τεθωρακισμένα BMP-1

Πολύτιμη πολλαπλά αποδεικνύεται η αμυντική συνδρομή της Ελλάδας στην εξέλιξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων στο μέτωπο της Ουκρανίας, όπως διαφάνηκε από τη χθεσινή συνάντηση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με το Γερμανό Καγκελάριο, Όλαφ Σολτς.

Ειδικότερα, στη διμερή ατζέντα της συνάντησης, στην οποία περιλαμβανόταν όλα τα μείζονα περιφερειακά ζητήματα της περιόδου, το ζήτημα της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία βρέθηκε αρκετά ψηλά και για λόγους όχι μόνο συμβολικούς ή πολιτικούς. Αντίθετα, δρομολογήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών η ανταλλαγή Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης ανατολικογερμανικής προελεύσεως τύπου ΒΜΡ-1 του Ελληνικού Στρατού με ίσο αριθμό Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης γερμανικής κατασκευής, τύπου Marder, προκειμένου τα ελληνικά τεθωρακισμένα να διατεθούν για τις ανάγκες των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων.

Η υψηλή ζήτηση των Ουκρανών σε άρματα μάχης καταγράφηκε από τις πρώτες κιόλας ημέρες της ρωσικής εισβολής στη χώρα τον περασμένο Φεβρουάριο και σχετίζεται ευθέως με το ανάγλυφό της. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης με έκταση 600.000 τ.χ. και σχεδόν εξ’ ολοκλήρου επίπεδη, καθιστώντας τα τεθωρακισμένα βασικό εργαλείο για την επιτυχή έκβαση των χερσαίων επιχειρήσεων. Εξάλλου, η ρωσική εισβολή βασίστηκε σε πολύ μεγάλο μέρος στα άρματα μάχης το πρώτο διάστημα (πριν την έναρξη των μαζικών βομβαρδισμών ακόμη και εντός πόλεων για πολιτικούς κυρίως λόγους), με αποτέλεσμα η Δύση να εφοδιάζει διαρκώς τον ουκρανικό στρατό με φορητούς αντιαεροπορικούς πυραύλους Stinger και αντιαρματικούς Javellin.

Στην ελληνική περίπτωση, τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης BMP-1 (ΤΟΜΑ στα ελληνικά) είναι ρωσικής κατασκευής του 1966, ενώ η Αθήνα τα προμηθεύτηκε το 1994, από το απόθεμα της Ανατολικής Γερμανίας. Το γεγονός ότι αποτελούν οχήματα μάχης ρωσικής κατασκευής συνιστά το κρισιμότερο στοιχείο για τους Ουκρανούς, καθώς η ρωσική πολεμική τεχνολογία τους είναι εξαιρετικά οικεία (πάνω σε αυτή έχει εκπαιδευθεί πολύ μεγάλο μέρος -αν όχι όλο- των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων), οπότε δεν απαιτείται επιπλέον χρόνος για εκπαίδευση, όπως και ιδιαίτερη προσπάθεια εξοικείωσης των χειριστών τους με τις δυνατότητές τους. Επίσης, καθώς πρόκειται για τεθωρακισμένα, τα οποία αναπτύχθηκαν στις αρχές του Ψυχρού Πολέμου, απηχούν πλήρως το ψυχροπολεμικό πυρηνικό δόγμα, δηλαδή προστατεύουν με ειδικά συστήματά τους το πλήρωμα από βιολογικά και πυρηνικά όπλα (NBC protection system). Παρότι βαριά οπλισμένο, το BMP-1 θεωρείται ξεπερασμένο τεχνολογικά ως όχημα μάχης, αν και θεωρητικά είναι και αμφίβιο, ως προς τις τεχνικές του προδιαγραφές.

Στον αντίποδα, στα τέλη του Ψυχρού Πολέμου τοποθετείται η έναρξη του προγράμματος κατασκευής των Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης, τύπου Marder, που αναβαθμίστηκε το 1988. Σαφώς πιο σύγχρονα από το BMP-1, τα τεθωρακισμένα τύπου Marder αποτελούν τα βασικά ΤΟΜΑ (Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης) του γερμανικού στρατού, μολονότι από φέτος οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις έχουν αρχίσει να παραλαμβάνουν τα υπερσύγχρονα Puma. Και στην περίπτωση των γερμανικών τεθωρακισμένων προβλέπεται προστασία του πληρώματος από πυρηνικά και βιολογικά όπλα, ενώ ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά τους, το οποίο καθιστά την παραχώρησή τους δελεαστική για την Αθήνα, είναι το γεγονός ότι φέρουν αντιαρματικούς πυραύλους MILAN που χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες στον ελληνικό στρατό, οπότε είναι εύκολη η ενσωμάτωσή τους, για τους χειριστές.

Το χρονικό της ανταλλαγής

Στο ενδιάμεσο, τη συμφωνία της ανταλλαγής των τεθωρακισμένων επιβεβαίωσε χθες ο Γερμανός Καγκελάριος, Όλαφ Σόλτς, εξηγώντας πως συμφώνησε να προχωρήσει με την Αθήνα σε μια συνεργασία ανάλογη με αυτήν της Γερμανίας με την Τσεχία, στο πλαίσιο της οποίας η τελευταία παραδίδει στην Ουκρανία τεθωρακισμένα από το απόθεμα του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας, τα οποία κατόπιν αντικαθίστανται με αντίστοιχα γερμανικά εξοπλιστικά συστήματα.

«Ξέρετε για τις αντίστοιχες, πολύ συγκεκριμένες διευθετήσεις που έχουμε βρει με την Τσεχία. Έχω αποφασίσει τώρα με τον Έλληνα πρωθυπουργό ότι θέλουμε να κάνουμε το ίδιο με την Ελλάδα, η οποία διαθέτει τέτοιο εξοπλισμό, και θα τους παράσχουμε Γερμανικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού για το σκοπό αυτό. Αυτό θα συζητηθεί πλέον πολύ συγκεκριμένα μεταξύ των Υπουργείων Άμυνας μέχρι τέλους και στη συνέχεια μπορεί επίσης να εφαρμοστεί γρήγορα» ανέφερε σχετικά ο Γερμανός καγκελάριος και πρόσθεσε πως «έχω μιλήσει και με τον Πολωνό συνάδελφό μου για το πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι καλές συμφωνίες που έχουμε με την Τσεχία και οι οποίες ετοιμάζονται τώρα με την Ελλάδα και άλλες μεμονωμένες χώρες, μπορούν να προχωρήσουν και με την Πολωνία. Και οι δύο Θέλουμε να το πετύχουμε αυτό με την καλύτερη, καλή συνεργασία επίσης».

Με την υλοποίηση της συμφωνίας να περνά τώρα σε επίπεδο των αρμόδιων Υπουργείων, για το περιεχόμενό της τοποθετήθηκε χθες και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αναφέροντας πως «οι λεπτομέρειες θα διευθετηθούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ανάμεσα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας».

Η ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ:

«Από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας γίνεται γνωστό ότι κατόπιν προηγουμένων συζητήσεων και μετά τη σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Καγκελάριο της Γερμανίας κ. Όλαφ Σολτς (Olaf Scholz) συμφωνήθηκε η παραχώρηση Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης ανατολικογερμανικής προελεύσεως τύπου ΒΜΡ-1 (παραλαβής 1994), προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία και η ταυτόχρονη αντικατάστασή τους με ίσο αριθμό Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης γερμανικής κατασκευής τύπου Marder.

Οι λεπτομέρειες θα διευθετηθούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ανάμεσα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας, προκειμένου η συμφωνία να τεθεί το ταχύτερο δυνατό σε εφαρμογή».

Σφοδρές αντιδράσεις

Την ίδια ώρα, τα βέλη της αξιωματικής αντιπολίτευσης συγκέντρωσε η διμερής συμφωνία Ελλάδας- Γερμανίας για την ανταλλαγή των τεθωρακισμένων, με την Κουμουνδούρου να επισημαίνει πως «η κυβέρνηση αυξάνει την επικίνδυνη εμπλοκή της Ελλάδας στον πόλεμο με αποστολή τεθωρακισμένων». Επιπλέον, «θεωρούμε αδιανόητο την είδηση αυτή να τη μαθαίνει ο ελληνικός λαός από τον Γερμανό Καγκελάριο» τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλώντας την κυβέρνηση Μητσοτάκη «να σταματήσει να παίρνει αποφάσεις εν κρυπτώ για κρίσιμα εθνικά θέματα».

Στο ζήτημα των τεθωρακισμένων επανήλθαν αργά χθες το βράδυ και οι Τομεάρχες Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θοδωρής Δρίτσας και Γιώργος Τσίπρας, θέτοντας σειρά από ερωτήματα προς την κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων το εάν υπάρχει οικονομικό κόστος για την Ελλάδα λόγω της ανταλλαγής, όπως και «από ποιες μονάδες θα σταλούν τα οχήματα στην Ουκρανία; Μήπως από τα νησιά εν μέσω πιέσεων για την αποστρατιωτικοποίηση τους;», διερωτώνται.

Σε υψηλούς τόνους κυμάνθηκε και η αντίδραση της Χαριλάου Τρικούπη, εγκαλώντας τον Πρωθυπουργό για μυστική συμφωνία. «Όπως πληροφορηθήκαμε από τον Γερμανό Καγκελάριο, Όλαφ Σολτς, ο Έλληνας Πρωθυπουργός συμφώνησε στην παράδοση ελληνικών τεθωρακισμένων οχημάτων στην Ουκρανία, που στη συνέχεια θα αντικατασταθούν από γερμανικά» παρατήρησε σε ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ, καταλήγοντας πως «η κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει τα πολιτικά κόμματα για όλες τις πτυχές της εν λόγω συμφωνίας, την οποία ο κ. Μητσοτάκης αποσιώπησε κατά τις δηλώσεις του στους δημοσιογράφους προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για το πραγματικό περιεχόμενο της συνάντησης με τον κ. Σολτς».

protothema.gr

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: