Connect with us

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κορωνοϊός | Οδηγός για εργαζόμενους και εργοδότες – Τι θα γίνει με δόσεις, δάνεια, ενοίκια

Δημοσιεύτηκε

στις

Τι δικαιούνται 1,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι και πώς θα το λάβουν. Ποιοι θα πάρουν τα 800 ευρώ. Ποιες προθεσμίες λήγουν αυτή την εβδομάδα.

Ένα πρωτόγνωρο τοπίο διαμορφώνεται στην ελληνική οικονομία και στην αγορά εργασίας καθώς επελαύνει ο κορονοϊός. Εκατομμύρια εργαζόμενοι μπαίνουν σταδιακά στον «πάγο» καθώς εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις υπολειτουργούν ή έχουν κλείσει προσωρινά με κρατική εντολή.

Πάνω από 1,5 εκατομμύρια μισθωτοί προσδοκούν πλέον αντί μισθού μια έκτακτη επιδότηση από το κράτος ύψους 800 ευρώ η οποία θα δοθεί για περίοδο 45 ημερών. Αγορά εργασίας και επιχειρηματικότητα εξελίσσονται σε μεγάλους ασθενείς της πανδημίας. Κι ενώ οι ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις των εργοδοτών για τα μέτρα στήριξης πέφτουν «βροχή» στο σύστημα «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας, με τον ίδιο καταιγιστικό ρυθμό πολλαπλασιάζονται και οι καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες…

Στο περιβάλλον αυτό η κυβέρνηση νομοθετεί πρωτόγνωρα εργαλεία ευελιξίας της εργασίας, απαγορεύοντας ταυτόχρονα τις απολύσεις σε όσες επιχειρήσεις εντάσσονται στα μέτρα στήριξης, σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει κύμα μαζικών απολύσεων. Οι παραγωγικοί κρίκοι της ελληνικής οικονομίας καλούνται πλέον να διαχειριστούν μια παντελώς νέα καθημερινότητα:

Εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που έχουν κλείσει

Οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις με απαγόρευση λειτουργίας δεν οφείλουν να παρέχουν την εργασία τους και οι εργοδότες δεν οφείλουν αποδοχές. Οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η εντολή της δημόσιας αρχής. Άδειες άνευ αποδοχών αίρονται αυτοδικαίως.

Δικαιούνται

Αποζημίωση 800 ευρώ 

Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση καλύπτει χρονικό διάστημα 45 ημερών, δηλαδή μέχρι τέλη Απριλίου. Οι μισθωτοί την δικαιούνται εφόσον δεν έχουν άλλη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη. Όσοι έχουν δυο μισθολόγια κι εφόσον συνεχίζει η λειτουργία του ενός εργοδότη, δεν μπορούν να εισπράξουν τα 800 ευρώ, ακόμη κι αν ανασταλεί η λειτουργία του δεύτερου. Για παράδειγμα:

  • Υπάλληλος σε λογιστήριο που εργάζεται και σε καφετέρια. Η σύμβασή του ανεστάλη από την καφετέρια, αλλά δεν μπορεί να εισπράξει τα 800 ευρώ επειδή η σύμβασή του με το λογιστήριο παραμένει ενεργή. Πρέπει να εισπράξει μισθό από το λογιστήριο.

Όσοι απασχολούνταν σε πάνω από έναν εργοδότες, των οποίων ανεστάλη η δραστηριότητα επιλέγουν έναν εργοδότη για να γίνουν δικαιούχοι της αποζημίωσης. Για παράδειγμα :

  • Υπάλληλος σε εμπορικό κατάστημα που εργάζεται παράλληλα σε ταβέρνα. Έχουν ανασταλεί και οι δυο συμβάσεις του. Θα εισπράξει μια φορά τα 800 ευρώ και πρέπει να επιλέξει ποιον εργοδότη θα δηλώσει στην ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση.

Ακόμα περισσότεροι μισθωτοί το επίδομα 800€ - Αναστολή πληρωμών οφειλών στην εφορία

Πώς θα την λάβουν 

Για να λάβουν οι εργαζόμενοι την αποζημίωση των 800 ευρώ (η οποία είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και μη συμψηφιστέα) απαιτούνται δυο βασικά «κλικ» το πρώτο από τον εργοδότη και το δεύτερο από τον εργαζόμενο:

  1. Ο εργοδότης υποχρεούται να υποβάλλει στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας την ειδική ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση μέσω της καρτέλας «Ειδικά έντυπα» και επιλέγοντας «Δηλώσεις Αναστολής Δραστηριοτήτων Εργοδοτών». Η υποβολή της ειδικής αυτής ψηφιακής υπεύθυνης δήλωσης πρέπει να γίνει έως την επόμενη Παρασκευή 10 Απριλίου (αρχικά οι αιτήσεις τελείωναν σήμερα 31/3 αλλά χθες Δευτέρα βράδυ δόθηκε 10ήμερη παράταση). Η πλατφόρμα ξεκίνησε να λειτουργεί στο σύστημα «Εργάνη» από τα μεσάνυχτα της 24ηςΜαρτίου. Οι εργοδότες υποχρεούνται να γνωστοποιήσουν την υπεύθυνη δήλωση, εγγράφως ή ηλεκτρονικά στον εργαζόμενο, δηλώνοντάς του και τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της πράξης στο σύστημα «Εργάνη». Ο εν λόγω αριθμός πρωτοκόλλου είναι στοιχείο απαραίτητο για την διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει στη συνέχεια ο εργαζόμενος.
  2. Οι εργαζόμενοι, αφού πρώτα δηλωθεί από τους εργοδότες στην «Εργάνη» η αναστολή της σύμβασης εργασίας τους, πρέπει να υποβάλλουν την δική τους υπεύθυνη δήλωση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.yeka.gr. Οι ψηφιακές αιτήσεις των εργαζομένων θα ξεκινήσουν κανονικά την ερχόμενη Τετάρτη 1ηΑπριλίου και θα διαρκέσουν έως και την Παρασκευή 10 Απριλίου, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί και για τους εργαζόμενους παράταση στο τέλος του 10ήμερου. Κατ αρχήν, όμως, οι εργαζόμενοι θα υποβάλλουν τμηματικά και ανά μέρα τις αιτήσεις τους ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του ΑΦΜ τους, ως εξής:

Την 1/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 1

Την 2/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 2

Την 3/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 3

Την 4/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 4

Την 5/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 5

Την 6/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 6

Την 7/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 7

Την 8/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 8

Την 9/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 9

Την 10/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 0.

Στην υπεύθυνη δήλωση οι δικαιούχοι εργαζόμενοι πρέπει να συμπληρώσουν,εκτός από τα προσωπικά τους στοιχεία που αντλούνται αυτόματα από το «Εργάνη» :

  • τα στοιχεία του προσωπικού τους τραπεζικού λογαριασμού IBAN και
  • τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της υπεύθυνης δήλωσης του εργοδότη στο σύστημα «Εργάνη»
dilosiergazomenon.png
Αυτή την δήλωση πρέπει να υποβάλλουν οι εργαζόμενοι από αύριο Τετάρτη 1η Απριλίου
dilosiergodoton2.png
Αυτή είναι η δήλωση των εργοδοτών στο σύστημα “Εργάνη”
dilosiergodoton_0.png
Το τμήμα της δήλωσης όπου ο εργοδότης δηλώνει τους εργαζόμενούς του σε αναστολή

Δικαιούνται

Μείωση ενοικίου 40%

Πώς θα την λάβουν 

Οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που έκλεισαν προσωρινά με κρατική εντολή δικαιούνται να καταβάλλουν το 60% του ενοικίου της κύριας κατοικίας τους εάν αυτή είναι Α’ κατοικία. Γι αυτό απαιτείται ένα «κλικ»:

  • Στην ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση που θα υποβάλλουν οι εργαζόμενοι στην πλατφόρμα supportemployees.yeka.gr στο πεδίο Γ (περιεχόμενο δήλωσης) γ) πρέπει να τικάρουν το κουτάκι «Μισθώνω κύρια κατοικία» και ακολούθως να αναγράψουν το ονοματεπώνυμο και το ΑΦΜ του εκμισθωτή όπως και την διεύθυνση του ακινήτου. Προσοχή, το εν λόγω πεδίο συμπληρώνεται μόνο αν ο ΚΑΔ του εργοδότη ανήκει σε εκείνους που ανεστάλη η επιχειρηματική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής.

Δικαιούνται 

Αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων και δόσεων ρυθμίσεων φορολογικών οφειλών

Πώς θα την λάβουν 

Οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που έκλεισαν προσωρινά με κρατική εντολή δικαιούνται αναστολή των φορολογικών τους υποχρεώσεων που είναι πληρωτέες τέλη Μαρτίου για 4 μήνες. Δηλαδή εφόσον έχουν, για παράδειγμα, ενεργή ρύθμιση από φόρο εισοδήματος δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν την τρέχουσα δόση 31 Μαρτίου, αλλά μπορούν να την πληρώσουν έως 31 Ιουλίου.

Το μέτρο λειτουργεί προφανώς αυτεπάγγελτα από την ΑΑΔΕ, καθώς στην ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση υπάρχει η φράση : «Επίσης αιτούμαι την υπαγωγή μου στα μέτρα στήριξης των διατάξεων των από 14.03.2020 ΠΝΠ (Α΄64) και 20.03.2020 ΠΝΠ (Α΄68)». Στην ΠΝΠ της 20ηςΜαρτίου προβλέφθηκε το μέτρο αυτό για τους μισθωτούς.

Προσοχή, όσοι πληρώσουν τις βεβαιωμένες οφειλές ΔΟΥ και των δόσεων ρυθμίσεων στην προβλεπόμενη τους ημερομηνία, δηλαδή στις 31 Μαρτίου, αν και δικαιούνται αναστολή θα έχουν έκπτωση 25% επί του ποσού ως κίνητρο.

Δικαιούνται 

Αναστολή δόσεων τραπεζικών δανείων

Πώς θα την λάβουν 

Εργαζόμενοι που θα λάβουν την ενίσχυση των 800 ευρώ κι εφόσον ήταν συνεπείς δανειολήπτες στην προ κορονοιού εποχή θα δικαιούνται αναστολή των δόσεων δανείων τους για 3 μήνες. Η διαδικασία θα υλοποιηθεί κατόπιν επικοινωνίας με τον δανειολήπτη και δικαιούχο της ειδικής αποζημίωσης των 800 ευρώ.

Δικαιούνται 

Δώρο Πάσχα

Πώς θα το λάβουν

Οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις που έκλεισαν με κρατική εντολή δεν θα λάβουν Δώρο το Πάσχα. Ωστόσο δεν το χάνουν αλλά θα το λάβουν αργότερα, το καλοκαίρι και μέχρι τις 30 Ιουνίου. Το κράτος θα αναπληρώσει το τμήμα του Δώρου που δεν θα καταβάλλουν οι εργοδότες για το διάστημα που οι επιχειρήσεις είναι κλειστές με κρατική εντολή και οι συμβάσεις των εργαζομένων τελούν σε αναστολή.

Δικαιούνται 

Ασφαλιστική κάλυψη

Πώς θα την λάβουν

Το κόστος των εισφορών τους θα καλυφθεί εξολοκλήρου από το κράτος και θα υπολογιστεί επί του ονομαστικού τους μισθού – όχι επί των 800 ευρώ – για 45 ημέρες (15 Μαρτίου έως 30 Απριλίου). Το μέτρο λειτουργεί αυτεπάγγελτα.

Δικαιούνται 

Διατήρηση της θέσης εργασίας τους

Πώς θα την λάβουν

Από τις 18 Μαρτίου και για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα μέτρα αντιμετώπισης του κορονοϊού απαγορεύονται οι απολύσεις των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που έκλεισαν με κρατική εντολή. Αν γίνουν αυτές είναι άκυρες.

Εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που πλήττονται (βάσει ΚΑΔ)

Δικαιούνται 

Οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που υπολειτουργούν βάσει ΚΑΔ και η σύμβαση εργασίας τους τίθεται από τους εργοδότες τους σε αναστολή δικαιούνται την έκτακτη αποζημίωση των 800 ευρώ, εφόσον δεν έχουν άλλη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη. Προσοχή, η αναστολή πρέπει να αφορά υποχρεωτικά συνεχόμενο χρονικό διάστημα 45 ημερολογιακών ημερών και μπορεί να εφαρμοστεί οποτεδήποτε εντός της περιόδου 21 Μαρτίου έως 20 Απριλίου. Όποτε κι αν γίνει, θα ισχύει για 45 ημέρεςΤο ποσό των 800 ευρώ καλύπτει χρονικό διάστημα 45 ημερών από την στιγμή της αναστολής και μετά. Αυτό σημαίνει πως οι μισθωτοί που θα μπουν σε καθεστώς αναστολής στις 20 Απριλίου (απώτατη σήμερα ημερομηνία εφαρμογής του μέτρου) θα τελούν σε αναστολή και θα καλυφθούν από τα 800 ευρώ για την περίοδο 21 Απριλίου έως 5 Ιουνίου.

Μέχρι την αναστολή πληρώνει ο εργοδότης. Μετά ο μισθωτός παίρνει τα 800 ευρώ για 45 ημέρες. Με το σύστημα αυτό η «ομπρέλα» προστασίας απέναντι στις απολύσεις διαρκεί συνολικά ένα 3μηνο : 45 ημέρες αναστολής και επιδότησης από το κράτος συν 45 ημέρες μετά την αναστολή. Πάντα στις επιχειρήσεις που μένουν ανοικτές αλλά πλήττονται.

Για παράδειγμα:

  • Μισθωτός που μπαίνει σε αναστολή σύμβασης την 1ηΑπριλίου, για τον Μάρτιο πρέπει να πληρωθεί από τον εργοδότη. Θα λάβει τα 800 ευρώ από το κράτος για την περίοδο 1ηΑπριλίου έως 15 Μαίου.

Αν οι εργαζόμενοι απασχολούνται σε περισσότερες της μιας επιχειρήσεις που πλήττονται σημαντικά και τίθενται από περισσότερους εργοδότες σε αναστολή, επιλέγουν έναν εργοδότη προκειμένου να γίνουν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.

Πώς θα την λάβουν 

Για να λάβουν οι εργαζόμενοι την αποζημίωση των 800 ευρώ απαιτούνται δυο βασικά «κλικ»:

1. Ο εργοδότης που κάνει χρήση της ρύθμισης υποχρεούται να υποβάλλει στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας την ειδική ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση μέσω της καρτέλας «Ειδικά έντυπα» και επιλέγοντας «Δηλώσεις Αναστολής Δραστηριοτήτων Εργοδοτών» μέχρι 20 Απριλίου. Η ηλεκτρονική δήλωση είναι ίδια με την δήλωση των εργοδοτών που έχουν κλείσει αλλά με την διαφορά πως ο εργοδότης δηλώνει ότι

  • Πλήττεται σημαντικά (αντί της προσωρινής αναστολής με κρατική εντολή)
  • τους εργαζόμενους που θέτει σε αναστολή σύμβασης και
  • τους τυχόν εργαζόμενους τους οποίους απέλυσε ή παραιτήθηκαν από 1/3/2020 έως 20/3/2020.

Οι εργοδότες υποχρεούνται να γνωστοποιήσουν την δήλωσή τους εγγράφως ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αυθημερόν στους εργαζόμενούς τους, δηλώνοντάς τους και τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της πράξης τους στο σύστημα «Εργάνη». Αν κάνουν χρήση του μέτρου και δεν υποβάλλουν την υπεύθυνη δήλωση, κηρύσσονται έκπτωτοι από την υπαγωγή τους στα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής κάθε είδους οφειλών προς το Δημόσιο. Δικαιούνται ωστόσο να μην κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής των συμβάσεως εργασίας, χωρίς να χάνουν τα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής οφειλών προς το Δημόσιο.

2. Μετά την αναστολή της σύμβασης εργασίας και την δήλωση του εργοδότη στην «Εργάνη» οι εργαζόμενοι πρέπει να υποβάλλουν την δική τους υπεύθυνη δήλωση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.yeka.gr. Σε αυτή την περίπτωση η υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης από τον εργαζόμενο γίνεται όποτε αναστέλλεται η σύμβασή του. Ειδικότερα, μπορεί να γίνει από την 1ηΑπριλίου μέχρι και την 30ηΑπριλίου και μετά τη γνωστοποίηση της αναστολής της σύμβασης εργασίας του.

Στην υπεύθυνη δήλωση ο εργαζόμενος συμπληρώνει τα στοιχεία του προσωπικού του τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ). Τα προσωπικά του στοιχεία και ο αριθμός πρωτοκόλλου καταχώρισης της υπεύθυνης δήλωσης του εργοδότη στο σύστημα «Εργάνη» είναι προσυμπληρωμένα και αντλούνται αυτόματα.

Δικαιούνται 

Οι εργαζόμενοι σε αναστολή σύμβασης δικαιούνται επίσης, ότι και οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με κρατική εντολή εκτός από την μείωση του ενοικίου:

  • πλήρη ασφαλιστική κάλυψη, υπολογιζόμενη επί των ονομαστικών μισθών για 45 ημέρες από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι επιχειρήσεις-εργοδότες υποχρεούνται να υποβάλλουν τις ΑΠΔ για τους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε αναστολή
  • αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων και δόσεων ρυθμίσεων φορολογικών οφειλών αυτεπάγγελτα από την ΑΑΔΕ. Όσοι πληρώσουν τις βεβαιωμένες οφειλές στην προβλεπόμενη ημερομηνία δικαιούνται έκπτωση 25% επί του ποσού ως κίνητρο.
  • αναστολή δόσεων τραπεζικών δανείων για 3 μήνες
  • δεν θα λάβουν Δώρο το Πάσχα αλλά το καλοκαίρι μέχρι 30 Ιουνίου μαζί με το επίδομα αδείας.
  • Οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που κάνουν χρήση της ρύθμισης απαγορεύεται να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους. Όποια απόλυση γίνει είναι άκυρη.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

BUSINESS-STORIES

Ανοίγουν αύριο Δευτέρα εστιατόρια, καφετέριες | Οδηγίες από τον ΕΦΕΤ

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοίγουν από αύριο, Δευτέρα 25 Μαΐου, τα εστιατόρια και οι καφετέριες.

Ωστόσο, ναι μεν ανοίγουν τα καταστήματα εστίασης, θα πρέπει όμως να είναι προσαρμοσμένα σε νέα δεδομένα λειτουργίας, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΕΦΕΤ σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και την Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) εξέδωσε τον «Οδηγό Επανεκκίνησης για τη Μαζική Εστίαση» με σκοπό την παροχή απλών και πρακτικών οδηγιών προσαρμογής στο πλαίσιο της νέας πραγματικότητας που έχει δημιουργηθεί από τη νόσο COVID-19.

Οι οδηγίες βασίζονται στην ανάλυση του προφίλ επικινδυνότητας του ιού για τους χώρους εστίασης και στις βέλτιστες πρακτικές όπως αυτές αποτυπώνονται σε διεθνείς και εθνικές συστάσεις. Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες και χώροι απασχόλησης όπου μπορεί να υπάρξει έκθεση στον COVID-19 είναι: προμήθεια και παραλαβή πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, αποθήκευση και μεταφορά στον χώρο επεξεργασίας, επεξεργασία τροφίμων/προετοιμασία γευμάτων/κουζίνα (back of the store), λάντζα (σημεία πλύσης σκευών), αποστολή προς διανομή (delivery), πωλήσεις/service, προσέλευση και αποχώρηση προσωπικού, ύποπτο/επιβεβαιωμένο κρούσμα στο προσωπικό, επίσκεψη και παραμονή εξωτερικών συνεργείων και συνεργατών / επισκεπτών/φορέων ελέγχου, γραφεία (χρήση κοινών εργαλείων, αντιμετώπιση επισκεπτών), τουαλέτες και χώροι διαλείμματος προσωπικού.

Οδηγίες για την εστίαση:

  • Αποφυγή συγχρωτισμού και τήρηση των απαιτήσεων «απόστασης» με αναδιάταξη του εργασιακού χώρου και αναδιοργάνωση των τραπεζοκαθισμάτων των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων με βάση τις συστάσεις των αρμόδιων φορέων.
  • Διαμόρφωση προγράμματος σταδιακής προέλευσης /αποχώρησης των εργαζομένων με δημιουργία ομάδων εργασίας ώστε να υπάρχει περιορισμένη αλληλεπίδραση μεταξύ τους.
  • Διαμόρφωση προγράμματος ελεγχόμενης πρόσβασης των υπαλλήλων της επιχείρησης σε κοινόχρηστους χώρους (χώροι διαλειμμάτων, αποδυτήρια, λουτρά, τουαλέτες κ.ά.)
  • Συναλλαγές σε ταμείο: 1. ενθάρρυνση πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών, 2. Τοποθέτηση αντισηπτικού στη θέση του ταμία και στη θέση του πελάτη, 3. Τοποθέτηση σήμανσης στο δάπεδο για την οριοθέτηση αποστάσεων για την αποφυγή σχηματισμού ουράς πελατών και ορισμός υπεύθυνου για συνεχή εποπτεία, 4. Τοποθέτηση plexiglas αν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
  • Προτροπή πελατών και εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις σκάλες και να αποφεύγουν τους ανελκυστήρες στο μέτρο του δυνατού.
  • Ανάρτηση πινακίδων ενημέρωσης – υπενθύμισης για την ατομική υγιεινή και τα προληπτικά μέτρα για όλους τους χώρους (σωστή χρήση γαντιών, μάσκας, σωστό πλύσιμο χεριών και τήρηση αποστάσεων).
  • Ρύθμιση της προσέλευσης τρίτων (συνεργατών, διανομέων κ.ά) στον χώρο εργασίας ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να εξασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων και η χρήση μέτρων ατομικής προστασίας.
  • Ενημέρωση οδηγών, προμηθευτών, εξωτερικών συνεργατών, πελατών, επισκεπτών με κάθε πρόσφορο μέσο για τις οδηγίες των αρμόδιων κρατικών αρχών.
  • Μέριμνα για επαρκή επαρκή αερισμό (με έμφαση στον φυσικό αερισμό) όλων των χώρων και την αποφυγή του συγχρωτισμού των ατόμων σε κλειστούς χώρους χωρίς επαρκή ανανέωση του αέρα. Απαιτείται τακτική συντήρηση των συστημάτων εξαερισμού/κλιματισμού.
  • Τα πάσης φάσης συνεργεία θα πρέπει να εισέρχονται στους χώρους εργασίας με χρήση προστατευτικού ρουχισμού (πλαστική ποδιά μιας χρήσης, μάσκες και γάντια).
  • Μέριμνα για ένα οργανωμένο πρόγραμμα διαχείρισης απορριμάτων.
  • Λήψη μέτρων για την υγεία και την υγιεινή του προσωπικού, των χώρων και του εξοπλισμού. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, παροχή και εφοδιασμός στα σημεία πλυσίματος σαπουνιών, υλικών για στέγνωμα χεριών, αντισηπτικών διαλυμάτων καθώς επίσης και παροχή στους εργαζόμενους ρουχισμού και γαντιών.
  • Λήψη ειδικών μέτρων για το service, την παραλαβή από το κατάστημα (takeaway), τη διανομή (delivery), τους προμηθευτές και τα συνεργεία συντηρήσεων.
  • Αναγκαία κρίνεται η εκπαίδευση προσωπικού και μέσω γραπτών οδηγιών σχετικά με την ατομική υγιεινή, πλύσιμο χεριών, ορθή χρήση γαντιών και μάσκας, αποφυγή συγχρωτισμού καθώς και η καθοδήγησή του για τα συμπτώματα της νόσου ώστε να είναι σε θέση να τα αναγνωρίζει νωρίς και να μπορεί να ζητήσει ιατρική βοήθεια και εξετάσεις.
  • Αν ένας εργαζόμενος εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με τη νόσο COVID-19, ο υπεύθυνος της επιχείρηση πρέπει να απομονώσει το ύποπτο περιστατικό, να καλέσει τον ΕΟΔΥ για οδηγίες, να ενημερώσει τους άλλους υπαλλήλους και να φροντίσει για την απολύμανση του χώρου εργασίας.
  • Αναγκαία κρίνεται η ενίσχυση προγραμμάτων καθαρισμού των σταθμών εργασίας επειδή οι επιφάνειες μπορεί να αποτελέσουν πηγές μετάδοσης του ιού. Πρέπει να διασφαλίζεται ότι όλες οι επιφάνειες και οι κοινόχρηστοι χώροι καθαρίζονται συχνά, ιδανικά ανά δύο ώρες όπου αυτό είναι εφικτό. Στα σημεία καθαρισμού/απολύμανσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, διακόπτες, χειρολαβές θυρών, κουπαστές σκάλας, επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα και τουαλέτες προσωπικού/πελατών.
ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Πυρετωδώς προετοιμάζονται τα καταστήματα εστίασης για την επαναλειτουργία τους

Δημοσιεύτηκε

στις

Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την επαναλειτουργία των καταστημάτων εστίασης και την προσαρμογή τους στη νέα πραγματικότητα, την Δευτέρα, καθώς έχουν περάσει περισσότεροι από δύο μήνες από την ημέρα που κατέβασαν ρολά λόγω της πανδημίας του COVID-19.

Οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις καθώς οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι στα καταστήματα εστίασης καλούνται να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα τηρώντας τις αποστάσεις και τα μέτρα προστασίας που έχουν οριστεί.

Σημειώνεται ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης ανακοίνωσε ότι οι εσωτερικοί χώροι των καταστημάτων εστίασης θα ανοίξουν μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, με βάση συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι θα προσδιοριστούν σύντομα.

Αθήνα: Προετοιμασίες από την προηγούμενη εβδομάδα

Στο κέντρο της Αθήνας κυριαρχεί τις τελευταίες μέρες, ο ήχος από τα ηλεκτρικά τρυπάνια ενώ οι σκάλες και οι μεζούρες συνθέτουν το σκηνικό που επικρατεί έξω από τα καταστήματα εστίασης.

Στην Κολοκοτρώνη, στη Μητροπόλεως, στην Πλάκα, στο Ψυρρή, όπου υπάρχουν εστιατόρια, καφέ και μπαρ έχουν τοποθετηθεί ταινίες σήμανσης που καθορίζουν το χώρο όπου θα καταλάβει κάθε μαγαζί ενώ ήδη κάποια καταστήματα έχουν τοποθετήσει τραπεζοκαθίσματα των 2, 4 και 6 ατόμων, τηρώντας πάντα την προβλεπόμενη απόσταση, η οποία σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων, θα πρέπει να είναι από 0,70 εκατ. έως 1,70 εκατ. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι θα είναι τα έξι άτομα.

Η κ. Μπέττυ και η κ. Αμάντα είναι ιδιοκτήτριες καταστήματος εστίασης (καφετέρια-μπαρ) στην πλατεία Μερκούρη στα Πετράλωνα. Όπως εξηγούν στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων από την αρχή της εβδομάδας έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες αραιώνοντας τα τραπεζοκαθίσματα και προσπαθώντας να υπολογίσουν πόσα τελικά θα τοποθετήσουν στο χώρο που τους έχει επιτραπεί. «Έχουμε αραιώσει τα καθίσματα σύμφωνα με τις οδηγίες δηλαδή δύο μέτρα το κάθε τραπέζι από το άλλο. Στον εσωτερικό χώρο θα είναι ανοιχτοί οι υαλοπίνακες πάντα για να εξαερίζεται το κατάστημα να μπορούν να κάτσουν οι πελάτες, ενώ στον εξωτερικό χώρο τα τραπεζοκαθίσματα θα είναι πάλι στην προβλεπόμενη απόσταση», αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ενώ προσθέτουν ότι τα τραπεζοκαθίσματα που έχουν τοποθετηθεί πάνω στην πλατεία καταλαμβάνουν όσο χώρο τους έχει δοθεί. «Μας έχει δώσει ο δήμος κάποιο κομμάτι αλλά θα πρέπει να κατανεμηθεί με τα υπόλοιπα καταστήματα που υπάρχουν γύρω από την πλατεία. Eλπίζουμε ο δήμος, το τρίτο δημοτικό διαμέρισμα του δήμου Αθηναίων, να μας επιτρέψει λίγο παραπάνω χώρο», λένε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όσον αφορά τα υπόλοιπα μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τις ιδιοκτήτριες του καταστήματος εστίασης, όλοι οι εργαζόμενοι θα φορούν μάσκες, γάντια , θα υπάρχουν αντισηπτικά για τους πελάτες κοντά στο ταμείο και στην τουαλέτα, ενώ έχει πραγματοποιηθεί γενική απολύμανση. Στο κατάστημα χωρούσαν μαζί με τους όρθιους μέχρι και 100 άτομα, τώρα, όπως επισημαίνουν, η χωρητικότητα θα μειωθεί ραγδαία. «Είναι δύσκολο για εμάς όλο αυτό διότι δεν έχουμε εισπράξεις καθόλου , δεν έχουμε χρήματα, καθώς μείναμε τόσους μήνες κλειστά με λογαριασμούς να τρέχουν», τονίζει η κ. Μπέττυ.

Παρόμοια είναι η εικόνα και στο Κολωνάκι, περιοχή του κέντρου της Αθήνας που είναι γεμάτη με εστιατόρια, καφέ, μπάρ. Όπως επισημαίνει ο Ανδρέας Τζούκας- υπεύθυνος καταστήματος εστίασης (εστιατορίου) στο Κολωνάκι, η κατάσταση που επικρατεί είναι τελείως πρωτόγνωρη και καινούρια καθώς ούτε οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τι πρόκειται να συναντήσουν από τις 25 Μαΐου. «Θα τηρήσουμε τις αποστάσεις που έχον οριστεί, δύο μέτρα δηλαδή απόσταση τα τραπέζια μεταξύ τους. Ο χώρος είναι έτσι διαμορφωμένος έτσι που έχουμε μόνο έναν χώρο έξω που θα μπορούμε να βγάλουμε κάποια τραπέζια, ενώ στον εσωτερικό χώρο έχουμε πόρτες και παντζούρια που θα ανοίγουν, οπότε θα κρατήσουμε κάποια τραπέζια μέσα», αναφέρει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τζούκας, ενώ εξηγεί ότι θα διατηρήσουν ουσιαστικά τον χώρο που διέθεταν πάνω στον πεζόδρομο με λιγότερα τραπέζια, όπως προβλέπουν τα μέτρα προστασίας. Ακόμη, οι εργαζόμενοι θα σερβίρουν φορώντας μάσκες και γάντια ενώ στην είσοδο του καταστήματος θα υπάρχουν δύο σταντ που θα έχουν αντισηπτικά πάνω, όπως επίσης και στις τουαλέτες και πάνω στο μπαρ του μαγαζιού.

Ο κ. Σταύρος διαθέτει καφέ- μπαρ κοντά στην Πλατεία Κολοκοτρώνη και όπως αναφέρει θα βγάλουν κάποια τραπεζοκαθίσματα πάνω στην πλατεία όπως έβγαζαν αλλά με μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα τους. «Δεν ξέρουμε πολλές λεπτομέρειες παρά μόνο τα βασικά. Το σίγουρο είναι ότι κοιτάζουμε να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις μεταξύ των τραπεζιών καθώς επίσης και να φορούν οι εργαζόμενοι μάσκες και γάντια. Στο κατάστημα θα υπάρχουν αντισηπτικά και από εκεί και πέρα θα δούμε πώς θα κυλήσει η κατάσταση», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ .

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης από τις αρχές της εβδομάδας προετοιμάζονται συνεχώς κάνοντας ανακαινίσεις, βαφές ώστε να υποδεχτούν τους πελάτες τους, αλλά και την καινούρια πραγματικότητα που διαμορφώθηκε μετά τον κορονοϊό.

Θεσσαλονίκη: Με προσδοκίες, αλλά κι αυξημένο άγχος, ετοιμάζονται να ανοίξουν τα καταστήματά τους τη Δευτέρα οι επιχειρηματίες εστίασης

Σαν γιορτή, αλλά και με αυξημένο άγχος, αντιμετωπίζουν την επανέναρξη λειτουργίας των καταστημάτων τους από τη Δευτέρα 25 Μαΐου, μετά το δίμηνο lockdown λόγω πανδημίας, οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Θεσσαλονίκη. Για ορισμένους εξ αυτών, το άνοιγμα της αγοράς δημιουργεί προσδοκίες για σταδιακή επάνοδο σε μια -έστω νέα- κανονικότητα, για αρκετούς υπάρχει έντονος προβληματισμός, γιατί στην «εξίσωση» της επαναλειτουργίας των εστιατορίων και ψητοπωλείων, εξακολουθούν να υπάρχουν άγνωστοι «x», όπως το πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές και πώς θα εφαρμοστούν στην πράξη τα μέτρα, ενώ για κάποιους ισχύουν και τα δύο μαζί: αισιοδοξία και άγχος.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών Καφέ Μπαρ, Γιάννης Φιλοκώστας, επισημαίνει ότι «μετά από μια καραντίνα δύο μηνών, η επαναλειτουργία των καταστημάτων μας είναι μια γιορτή, έτσι το βλέπω εγώ και αυτή τη στιγμή δεν με απασχολεί κάτι άλλο».

Ερωτηθείς πότε αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς το πόσα εστιατόρια πιθανώς δεν θα επαναλειτουργήσουν, επισημαίνει πως είναι πολύ νωρίς για να διατυπωθούν τέτοιες εκτιμήσεις και προσθέτει ότι πιο καθαρή εικόνα πιθανώς θα υπάρχει σε έναν μήνα από σήμερα, προς το τέλος Ιουνίου. Σύμφωνα με τον κ.Φιλοκώστα, η Ένωση αριθμεί 1200 επιχειρήσεις-μέλη σε σύνολο 5000-6000 στον νομό Θεσσαλονίκης.

Πιθανώς δεν θα ανοίξει το 30%

Την εκτίμηση ότι τρία στα δέκα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Θεσσαλονίκη πιθανώς δεν θα ανοίξουν τη Δευτέρα, διατυπώνει από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νίκος Νυφούδης, εκπρόσωπος της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης». Όπως επισημαίνει, αφενός μόνο περίπου 2000 καταστήματα στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν άδεια για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων σε υπαίθριο χώρο. Αφετέρου, κάποια καταστήματα θα εξακολουθήσουν πιθανώς να λειτουργούν με take away ή οι επιχειρηματίες θα τηρήσουν στάση αναμονής, κρατώντας τα κλειστά για ένα διάστημα, μέχρις ότου γίνει εμφανές πώς λειτουργούν στην πράξη τα μέτρα σε άλλα εστιατόρια. «Οι επιχειρηματίες του χώρου», σημειώνει, «έχουν μεγάλο και ειλικρινές άγχος για το τι θα γίνει», αφενός επειδή τα εστιατόρια έχουν υψηλά και ανελαστικά κόστη λειτουργίας («είτε σερβίρεις δέκα άτομα είτε 50 έχεις το ίδιο προσωπικό πάνω-κάτω, αλλά όχι τα ίδια έσοδα») και αφετέρου επειδή δεν μπορούν να προδικάσουν πώς θα κινηθούν οι καταναλωτές, αν δηλαδή θα επιστρέψουν στα εστιατόρια ή αν αντίθετα θα προτιμήσουν να τα αποφύγουν είτε για υγειονομικούς λόγους είτε λόγω οικονομικής δυσχέρειας.

Κατά τον κ. Νυφούδη, ενώ οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού «δημιούργησαν θετική αύρα», ωστόσο ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων εστίασης. «Για παράδειγμα, για τις τουριστικές επιχειρήσεις τα μέτρα για τα ενοίκια ισχύουν ώς και τον Αύγουστο, ενώ η εστίαση καλύπτεται μέχρι και τον Ιούνιο. Επιπλέον, η πρόσβαση των επιχειρήσεων εστίασης στον τραπεζικό δανεισμό δεν είναι εξίσου ευχερής, κι αυτό είναι θέμα, άσχετα από το ότι πιστεύω πως ο δανεισμός δεν είναι πάντα η σωστή λύση» επισημαίνει.

Υποστηρίζει δε ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει, σε επίπεδο μηχανισμών δήμων, το τοπίο γύρω από το τι μέλλει γενέσθαι με τα τραπεζοκαθίσματα. «Μέχρι προχτές δεν είχε φτάσει η νέα κανονιστική για την τροπολογία Θεοδωρικάκου για τα τραπεζοκαθίσματα και τις πεζοδρομήσεις» υποστηρίζει και διερωτάται πώς θα λειτουργήσουν στην πράξη τη Δευτέρα οι μηχανισμοί των δήμων σχετικά με τα ζητήματα αυτά. Προσθέτει πως, σε ό,τι αφορά τους κλειστούς χώρους, οι επιχειρηματίες έχουν αφαιρέσει τραπέζια και καθίσματα, ώστε τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να είναι έτοιμα να λειτουργήσουν με βάση όσα προβλέπονται για την τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, αν και -σύμφωνα με τον κ.Νυφούδη- δεν έχουν μέχρι στιγμής γίνει πρόσθετες επενδύσεις, π.χ., για τοποθέτηση πλέξιγκλας ως διαχωριστικών μεταξύ τραπεζιών. «Παράλληλα, έχουμε όλοι προμηθευτεί ό,τι προβλέπεται σε αντισηπτικά και απολυμαντικά, κάτι που συνιστά ένα σημαντικό πρόσθετο κόστος για τις επιχειρήσεις κάθε μήνα, αφού πρόκειται για αναλώσιμα, που πρέπει να αγοραστούν ξανά και ξανά» καταλήγει.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της τροπολογίας του υπουργείου Εσωτερικών, που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή, προβλέπεται -μεταξύ άλλων- η παραχώρηση πρόσθετου εμβαδού στους κοινόχρηστους χώρους όπου αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να είναι βιώσιμη η λειτουργία τους και ταυτόχρονα να τηρούνται και οι αναγκαίες αποστάσεις για τον περιορισμό της διασποράς της πανδημίας του νέου κορονοϊού.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Η επόμενη μέρα στις επιχειρήσεις εστίασης, διασκέδασης και φιλοξενίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Άκρως ενδιαφέροντα τα συμπεράσματα που βγήκαν μετά το μαραθώνιο διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο «Πορεία σε Αχαρτογράφητα Νερά», το οποίο έλαβε χώρα την προηγούμενη Δευτέρα μετά από πρωτοβουλία της βραβευμένης Ελληνικής Ζυθοποιίας ΝΗΣΟΣ και της μεγαλύτερης και παλαιότερης εταιρείας διανομής αλκοολούχων ποτών, οίνων και μπύρας AΜΒΥΞ.

Συνολικά 600 επαγγελματίες του χώρου «επισκέφτηκαν» διαδικτυτακά την Τήνο και την Αίθουσα Γιαννούλη Χαλεπά του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού. Εκτός από αυτούς, τις παρεμβάσεις τους στην συζήτηση έκαναν και οι Υπουργός Οικονομικών κος Χρήστος Σταϊκούρας, Υφυπουργός Οικονομικών αρμόδιος για την δημοσιονομική πολιτική κος Θόδωρος Σκυλακάκης και ο Πρόεδρος του ΕΟΔΥ Παναγιώτης Αρκουμανέας.

Από την πλευρά του ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων σε τρεις κατευθύνσεις:

1. Επιδότηση της πλεονάζουσας εργασίας για τις ώρες εργασίας που δεν μπορούν να απορροφήσουν οι επιχειρήσεις στα πλαίσια της ενδεχόμενης μειωμένης λειτουργίας τους μέσω του Ευρωπαϊκού προγράμματος SURE. Αποτέλεσμα θα είναι να μην υπάρξει μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων λόγω μειωμένης εργασίας.
2. Ενίσχυση της ρευστότητας, μέσω δευτέρου προγράμματος επιστροφής της προκαταβολής για τις επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου τον Απρίλιο και τον Μάιο και επιπλέον δεύτερου ΤΕΠΙΧ και ακόμα ενός προγράμματος «μπαζούκα» όπως χαρακτηριστικά είπε, με δανεισμό εγγυημένο από το Ελληνικού Δημόσιο σε ποσοστό έως και 30 με 40%.
3. Έκτακτες φορολογικές μειώσεις για πεπερασμένο διάστημα.

Στη συζήτηση που διήρκησε 5 ώρες, σε γενικές γραμμές συζητήθηκε η παρακάτω θεματολογία:

• Όλοι όσοι συγκροτούμε το «οικοσύστημα της εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας» έχουμε την υποχρέωση αλλά και το άμεσο κίνητρο να λάβουμε αποτελεσματικά μέτρα πρόληψης! Μπορούμε να σώσουμε πολλές ζωές και πολλές περιουσίες, τρίτων και τις δικές μας!

• Το καλό σενάριο είναι οι νέες πρακτικές που καλούμαστε να υιοθετήσουμε σήμερα σε αυτό το δύσκολο ενδιάμεσο διάστημα να ξεχαστούν μόλις όλοι μας εμβολιαστούμε και αποκτήσουμε ανοσία. Με άνεση τότε θα επιστρέψουμε στο χθες, στη λειτουργία μας πριν τον COVID 19.  Ακόμα καλύτερο όμως, και πλέον ιδανικό σενάριο θα ήταν να βγούμε από αυτή την περιπέτεια καλύτεροι και ωφελημένοι. Αυτή η «κρίση» είναι μια θαυμάσια ευκαιρία να γίνουμε καλύτεροι! Να εφαρμόσουμε τα πρότυπα που όπως ακούσαμε και από τους ειδικούς οφείλουμε  να εφαρμόζουμε ανεξάρτητα από τον Ιό. Να βάλουμε στην λειτουργία μας τεχνολογία τόσο για να προστατευθούμε όσο και για να βελτιώσουμε τις διαδικασίες μας να ρίξουμε το κόστος και να μην ξοδεύουμε πόρους. Ανέπαφη διάδραση σε κοινόχρηστους χώρους ή ένα καλά σχεδιασμένο και ασφαλές σύστημα κλιματισμού είναι επενδύσεις που θα βρούμε μπροστά μας ανεξάρτητα από τον COVID19.

• Οι νέες καθολικές απαιτήσεις της μέτα-COVID19 εποχής: 1.Ασφάλεια 2.Απόσταση, 3. Ανέπαφη διάδραση, 4. Υγιεινή και Προστασία, 5. Έλεγχος, 6. Προσωπική Ευθύνη και 7. Αλληλεγγύη.

• Η τρίμηνη διακοπή και οι νέες απαιτήσεις για μεγαλύτερο χώρο ανά πελάτη, επενδύσεις σε επιπλέον εξοπλισμό καθώς και η πιο σύνθετη και αργή λειτουργία των καταστημάτων εστίασης, φιλοξενίας και ψυχαγωγίας επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος λειτουργείας. Την ίδια στιγμή όμως προστατεύουν την ελληνική κοινωνία και μειώνουν το κόστος των υπηρεσιών υγείας καθώς και το ενδεχόμενο οικονομικό κόστος μίας νέας οικονομικής στάσης! Μία έστω και προσωρινή μείωση των έμμεσων φόρων δηλαδή του φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) και των ειδικών φόρων κατανάλωσης στην αλκοόλη και την ενέργεια ώστε να ενισχυθούν άμεσα τα λειτουργικά έσοδα των επιχειρήσεων είναι απαραίτητη.

• Δεν είναι λογικό να πληρώσουμε ούτε ένα ευρώ προκαταβολή φόρου με βάση τα κέρδη του 2019 για τα ανύπαρκτα κέρδη του 2020.

• Το «οικοσύστημα της εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας, τα  καταστήματα κάθε είδους, οι παραγωγοί, οι μεταποιητές,  Οινοποιεία,  Ζυθοποιεία και άλλα εργοστάσια-προμηθευτές είμαστε ο μεγαλύτερος εργοδότης στην Ελληνική Οικονομία από τον οποίο εξαρτώνται εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι και η περίφημη «Ελληνική Τουριστική Εμπειρία» που αποτελεί την αιχμή της Ελληνικής Οικονομίας. Πρέπει να υποστηριχθούμε όπως τόσα χρόνια υποστηρίζουμε!

• Περιμένουμε την εφαρμογή ενός ειδικού για την κρίση, ενιαίου (για όλα τα προϊόντα, κρασί, μπύρα κτλ) μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση που θα απελευθερώσει άμεσα επιπλέον λειτουργικά μας έσοδα. Ο Ειδικός Φόρος στην μπύρα διπλασιάστηκε το 2016, μέσα στην οικονομική κρίση για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τα έσοδα του κράτους.

• Καιρός να μειωθεί, έστω και προσωρινά, καθώς η «τουριστική» χώρα μας έχει έναν από του υψηλότερους συντελεστές φόρου στην ΕΕ. Παράδειγμα, στην τιμή ραφιού της ΝΗΣΟΣ στο Σουπερ Μάρκετ που είναι 1,82 τα 45 λεπτά είναι έμμεσοι φόροι, ΦΠΑ και ΕΦΚ, η αφαίμαξη είναι δραματική!

• Η μείωση του  ΦΠΑ μόνο στον καφέ είναι αδιάφορη για όλα τα καταστήματα εκτός από τα καφέ. Ο καφές είναι 100% εισαγόμενος, σε αντίθεση με τα κρασιά, μπύρες και παραδοσιακά αποστάγματα, ούζο και τσίπουρο που αποτελούν πάνω από το 25% του λειτουργικού κέρδους ενός εστιατορίου.

• Οι τράπεζες φαίνεται να μην ακολουθούν την βούληση της κυβέρνησης για «εύκολα» δάνεια. Επιπλέον δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους αναγκαίους χρόνους. Το αποτέλεσμα είναι πολλές επιχειρήσεις να μην καταφέρουν να πάρουν χρήματα για να καλύψουν τις υποχρεώσεις του Ιουνίου (που ξεπαγώνουν οι επιταγές).

• Δεν έχουν δοθεί ακόμη συγκεκριμένα πρωτόκολλα για την ασφάλεια του προσωπικού και των πελατών στα καταστήματα εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας

• Οι περισσότεροι στον κλάδο πάσχουμε από κατάθλιψη. Πολλοί τα παράτησαν και «γύρισαν στα χωριά τους». Θα χάσουμε πολύτιμο ταλέντο που ανεβάζει το επίπεδο του κλάδου.

• Χρειάζονται να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για αδειοδότηση επιπλέον δραστηριοτήτων από τα καταστήματα.

• Μείωση ενοικίων, δεν βγαίνουν πλέον τα νούμερα. Κάτι πρέπει να γίνει. Η μείωση 40% για δύο μήνες, δεν λύνει τα προβλήματα.

• Χαμένη χρονιά για συνέδρια, εκθέσεις και κοινωνικές εκδηλώσεις

• Το Delivery δεν σταμάτησε, αλλά υπέστη μείωση.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιστρεπτέα προκαταβολή | Ένα χρήσιμο χρηματοδοτικό “εργαλείο”

Δημοσιεύτηκε

στις

Μέχρι την Παρασκευή 15/3 όσες επιχειρήσεις είχαν κάνει την αρχική αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το πρόγραμμα “επιστρεπτέα προκαταβολή” μπορούν να μπουν στην πλατφόρμα mybusinesssupport της ΑΑΔΕ, να δουν τι ποσό δικαιούνται να εισπράξουν και να επιλέξουν αν θέλουν να το πάρουν όλο, ένα μέρος του ή να μην κάνουν χρήση του προγράμματος.

Τι είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή;

Η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι δάνειο που χορηγείται απευθείας από  το κράτος και το οποίο θα αρχίσει να αποπληρώνεται από τον Ιανουάριο του 2020 σε 40 δόσεις. Οι δόσεις αυτές θα εμφανίζονται στην εικόνα της επιχείρησης στην ΑΑΔΕ όπως όλες οι άλλες φορολογικές υποχρεώσεις. Η δέσμευση που έχει η επιχείρηση που το λαμβάνει είναι να διατηρήσει τον ίδιο μέσο όρο προσωπικού που είχε στις 31/3/2020 μέχρι και την 31/10/2020

Το ποσό της επιστρεπτέας προκαταβολής καθορίζεται κυρίως από την πτώση του τζίρου που υπήρξε τον μήνα Μάρτιο σε σχέση με τον μέσο όρο του τζίρου του Μαρτίου τις προηγούμενες χρήσεις. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που το ποσό που μπορούν να εισπράξουν είναι δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Το ενδιαφέρον είναι ότι σε επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 20 άτομα προσωπικό, θα χαριστεί το 40% του κεφαλαίου, με την προϋπόθεση ότι δεν θα μειώσουν το μέσο όρο του προσωπικού τους για τον επόμενο χρόνο, μέχρι τις 31/3/2021.

Κάθε επιχείρηση μπορεί να επιλέξει να αντλήσει το δάνειο είτε μέσω του προσωρινού πλαισίου στήριξης είτε μέσω του πλαισίου “de minimis”. Η σημαντικότερη διαφορά είναι ότι στο πλαίσιο “de minimis” μπορούν να ενταχθούν και επιχειρήσεις οι οποίες έχουν απωλέσει πάνω από το μισό του κεφαλαίου τους λόγω ζημιών.

Επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με εντολή δημόσιας αρχής είναι δικαιούχοι του προγράμματος ακόμα και στην περίπτωση που δεν είχαν πτώση τζίρου. Στην περίπτωση αυτή δικαιούνται το minimum ποσό το οποίο καθορίζεται από τους υπαλλήλους που απασχολούνται. Επιχειρήσεις που δεν απασχολούν προσωπικό παίρνουν δικαιούνται τουλάχιστον 2.000 ευρώ, από ένα έως πέντε άτομα προσωπικό 4.000, από έξι έως είκοσι 8.000, από είκοσι έναν έως πενήντα 15.000 και από πενήντα ένα και πάνω 30.000 ευρώ.

Οι δικαιούχοι του προγράμματος

Δικαιούχοι του προγράμματος μπορεί να είναι ακόμα και επιχειρήσεις που δεν έχουν ενταχθεί στη λίστα των πληττόμενων βάσει ΚΑΔ, αρκεί να έχουν πτώση τζίρου.

Αυτό που εκπλήσσει θετικά, είναι ότι η πλατφόρμα αντλεί τις πληροφορίες που βρίσκονται στις φορολογικές δηλώσεις και στο ΕΡΓΑΝΗ, ώστε να κάνει τους απαραίτητους υπολογισμούς για να διαπιστώσει τους δικαιούχους και να καθορίσει το μέγιστο ύψος του δικαιούμενου ποσού, αυτόματα. Ας γίνει αυτό ένα παράδειγμα προς άλλες υπηρεσίες, π.χ. τον ΕΦΚΑ που ενώ οι απαραίτητες πληροφορίες βρίσκονται παντού στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες των ΥΜΣ και του ΓΕΜΗ εξακολουθεί να απαιτεί ταυτοπρόσωπη παρουσία του ασφαλισμένου προκειμένου να γίνει απογραφή του.

Τα προβλήματα

Φυσικά δεν λείπουν τα προβλήματα. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν εμφανίζεται ο σωστός αριθμός προσωπικού ή που εμφανίζονται ως μη δικαιούχοι επιχειρήσεις οι οποίες εντάχθηκαν στον ΦΠΑ μετά τον Μάρτιο του 2019. Επίσης ενώ η προθεσμία υποβολής της αίτησης είναι ασφυκτική ζητούνται στην αίτηση πληροφορίες που δεν είναι πάντα εύκολο να βρεθούν γρήγορα και με ακρίβεια. Αναφέρομαι στην υποχρέωση να γραφτούν οι ενισχύσεις που έχουν πάρει οι επιχειρήσεις από το προσωρινό πλαίσιο ή από το “de minimis”, ακόμα και σε περιπτώσεις που είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν εξαντλείται το όριο χρηματοδότησης. Η πληροφόρηση αυτή θα έπρεπε να αντλείται άμεσα από το “Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων” και να ελεγχθούν από τις δημόσιες αρχές.

Τέλος θα πρέπει να δοθούν διευκρινίσεις σχετικά με το τι σημαίνει διατήρηση του ίδιου μέσου όρου προσωπικού. Τι θα συμβεί στις περιπτώσεις που στις 31/3/2020 που είναι η ημερομηνία αναφοράς για την διατήρηση του προσωπικού υπήρχαν συμβάσεις ορισμένου χρόνου; Τι θα γίνει στις περιπτώσεις οικειοθελών αποχωρήσεων; Γνώμη μου είναι ότι όπως στην περίπτωση της αναστολής συμβάσεων, η λήξη συμβάσεων ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς αποχωρήσεις δεν λογίζονται ως μείωση προσωπικού, το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει και στην περίπτωση της επιστρεπτέας προκαταβολής.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

.

Menoume Spiti

Monopolio Delivery

Popular posts:

PABTEBOY ME GIATRO

Mladen Group 01

Mladen Group 02

Mladen Group 03

Mladen Group 04

Mladen Group 05

Mladen Group 06

Mladen Group 07

Mladen Group 08

Mladen Group 09

Mladen Group 10

Mladen Group 11

Mladen Group 12

Mladen Group 13

Mladen Group 14

Mladen Group 15

Mladen Group 16

Free Group 01

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ