Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη | Η ανατομία του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού έργου της χώρας

*Γράφει ο Νίκος Καραγιάννης

Σε φάση εκκίνησης δημοπράτησης είναι το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο όλων των εποχών της χώρας που αφορά στην κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Ξάνθης συνολικού μήκους 205χλμ, τμήμα της λεγόμενης και Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η νέα γραμμή θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες την διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη, έχει κόστος που ξεπερνά το 1,68δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ 2,09 δισ. ευρώ).

Μετά την τελευταία εξέλιξη, τώρα περιμένουμε την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας από την ΕΡΓΟΣΕ με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Η νέα γραμμή θα είναι υψηλών ταχυτήτων, θα διαθέτει ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, ETCS και νέους σταθμούς και στάσεις.

Η χάραξη της γραμμής είναι νότια – πεδινή και ακολουθεί κατά σε αρκετά τμήματα αυτή της Εγνατίας οδού. Οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι κατά τόπους 160-200χλμ/ώρα.

Η γραμμή θα ξεκινά από τον οικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας στο Ωραιόκαστρο και θα καταλήγει στη Νέα Καρβάλη, το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας. Συνολικά προβλέπεται οι δημιουργία οκτώ νέων σιδηροδρομικών σταθμών: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. Επίσης προβλέπονται δύο στάσεις σε Δρυμό και Λουτρά Βόλβης.

Στο έργο θα υπάρχουν σημαντικά τεχνικά έργα: 23 συνολικά σήραγγες μήκους 22,23χλμ, 30 σιδηροδρομικές σήραγγες 8,77χλμ, 71 ανισόπεδες διαβάσεις. Το έργο αποτελεί τμήμα πακέτου έξι έργων ύψους 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η μεγάλη προστιθέμενη αξία του έργου

Με το έργο θα αυξηθεί η χωρητικότητα του δικτύου και θα αναπτυχθεί το νέο λιμάνι της Καβάλας, θα αναβαθμιστεί η σύνδεση με την Τουρκία και την Βουλγαρία και γενικότερη τα ανατολικά Βαλκάνια.

Το έργο θα συμβάλλει επίσης στην ενίσχυση τόσο του τουρισμού, όσο και γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη του συνόλου της χώρας, δεδομένου ότι θα εξασφαλίσει τη διαλειτουργική διασύνδεση του Λιμένα Πειραιά και των αστικών κέντρων της χώρας, με το αεροδρόμιο Σπάτων, με τις υπόλοιπες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας καθώς και με το λιμάνι της Πάτρας μέσω της επικείμενης ένταξης της γραμμής Αθήνας- Πάτρας στο βασικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σημαντικό στοιχείο στην έγκαιρη ωρίμανση του έργου είναι και οι απαλλοτριώσεις. Σε ένα έργο 205χλμ σε τελείως νέα χάραξη, οι απαλλοτριώσεις μετριούνται σε χιλιάδες ακίνητα και πρόκειται σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές για το σημείο κλειδί για να μπορέσει το έργο να είναι ετοιμαστεί προς δημοπράτηση.

Ουσιαστικά οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι 200χλμ/ώρα εκτός από την περιοχή της Αμφίπολης όπου για λόγους αποφυγής των αρχαιολογικών χώρων και του δικτύου υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ η χάραξη για ταχύτητα 180 χλμ/ώρα επιβατικής αμαξοστοιχίας σε συνδυασμό με 80 ώρα/χλμ εμπορευματικής.

Αναλυτικά στοιχεία της γραμμής

Σχετικά με τα επιμέρους τεχνικά έργα, προβλέπονται τα εξής: Κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 24,909 km. Παράπλευρο οδικό δίκτυο και οδοί στομίων σηράγγων συνολικού μήκους 120,684km.

Πέραν των 30 σιδηροδρομικών γεφυρών περιλαμβάνεται 1 οδική γέφυρα μήκους 35 μέτρων, 9 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 5,678 χλμ.και 494 νέοι οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων.

Προβλέπονται επιπλέον τεχνικά έργα προστασίας όπως τοίχοι αντιστήριξης, και 2 περιπτώσεις πασσαλότοιχων. Τα μήκη των εν λόγω τεχνικών έργων κυμαίνονται μεταξύ 30 και 880 μέτρων και τα μέσα ύψη τους μεταξύ 4 και 10 μέτρα. Το εύρος κατάληψης του έργου εκτιμάται σε 8.000 στρέμματα.

Η χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα

Η χάραξη ως προς το Ν. Καβάλας προβλέπει τα ακόλουθα: Η γραμμή μεε βορειοανατολική πορεία κινείται βόρεια της Εγνατίας Οδού στον κάμπο της Πιέριας κοιλάδας, ανάμεσα στα Όρη Παγγαίο και Σύμβολο (ΠΕ Καβάλας). Περί τη ΧΘ 148+000 εξέρχεται της Πιέριας κοιλάδας και με σήραγγα διέρχεται το Σύμβολον όρος από όπου καταλήγει στο νότιο τμήμα των τεναγών Φιλίππων. Περί τη ΧΘ 162+000 διαμορφώνονται σήραγγες ώστε το έργο να διέλθει βορείως των υψωμάτων της Καβάλας. Το πέρας το έργου διαμορφώνεται στην κάμπο της Νέας Καρβάλης βορειοδυτικά οικισμού.

Η χάραξη του τμήματος Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης

Η νέα Σιδηροδρομική Γραμμή θα έχει συνολικό μήκος 31,8 km, θα είναι μονή, κανονικού εύρους (1,435 m), με ταχύτητα Μελέτης 160 km/h. Μικρότερη ταχύτητα Μελέτης θα εφαρμοστεί στις συνδέσεις του Εμπορικού Λιμένα Καβάλας, της ΒΙΠΕ Καβάλας και της Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων με την Κύρια Γραμμή. Σε όλο το μήκος του έργου η διασταύρωση της Σιδηροδρομικής Γραμμής με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο θα γίνεται με Ανισόπεδες Διαβάσεις.

Η χάραξη για το δεύτερο τμήμα της νέας γραμμής ξεκινά από το Λιμάνι της Νέας Καρβάλης μέχρι τους Τοξότες Ξάνθης όπου θα συναντά την υφιστάμενη γραμμή. Το έργο είναι επίσης υπό μελέτη αποτελεί τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών Ξάνθης και το πέρας του (ΧΘ 173+691,58) ταυτίζεται με τη ΧΘ 66+500 του τμήματος Νέα Καρβάλη – Τοξότες, η οριστική μελέτη του οποίου είναι υπό εκπόνηση στο πλαίσιο σχετικής ανάθεσης της ΕΡΓΟΣΕ.

Σε αυτήν προβλέπονται τα ακόλουθα: Η νέα ΣΓ ξεκινάει από την περιοχή του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου προβλέπεται Σιδηροδρομική στάση που θα εξυπηρετεί τον οικισμό και συνεχίζει προς τους οικισμούς Πέρνη και Γραβούνα για την εξυπηρέτηση των οποίων έχει προβλεφθεί σιδηροδρομικός σταθμός. Στη συνέχεια, οδεύοντας στο μεγαλύτερο μήκος της παράλληλα με την Εγνατία Οδό συναντά τη υφιστάμενη ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης στο ύψος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης.

ypodomes.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Στενή συνεργασία του ΣΕΓΑΣ με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Εξαιρετικά εποικοδομητικές συναντήσεις με πολιτικούς φορείς της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είχε η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα, συνοδευόμενη από τον ταμία της ομοσπονδίας, Γιάννη Λιούμπα, τον πρόεδρο της επιτροπής ανάπτυξης,  Γιάννη Μυστακίδη και τον πρόεδρο της ΕΑΣ ΑΜΘ, Βασίλη Ιορδανίδη.

Η πρώτη συνάντηση έγινε στο γραφείο του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλου Τοψίδη. Βασικό αντικείμενο των συνομιλιών ήταν η από κοινού προετοιμασία της καθιερωμένης συνάντησης Ελλάδα – Κύπρος για την κατηγορία Κ18 την οποία η Περιφέρεια θα στηρίξει οικονομικά. Ο αγώνας θα διεξαχθεί στις εγκαταστάσεις του Δήμου Παγγαίου, στην Ελευθερούπολη της ΠΕ Καβάλας.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Κομοτηνή | Eκδήλωση μνήμης απο την Αρμενική κοινότητα για τη γενοκτονία των Αρμενίων

Την Κυριακή 21 Απριλίου 2024 η Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης, η Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος και η Αρμενική Κοινότητα Κομοτηνής διοργανώσαν εκδήλωση μνήμης στο Αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ο Βουλευτής Α’ Αθηνών της ΝΔ και καθηγητή Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, κ. Άγγελος Συρίγος. Θέμα της ομιλίας του: «Γενοκτονίες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: Για να διασφαλίσουμε ότι αυτό που συνέβη δεν θα επαναληφθεί ποτέ».

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Καβάλα | Ημερίδα για την «αναγέννηση» της γειτονιάς του Αη-Γιάννη

Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ, σε συνδιοργάνωση με το ΤΕΕ-ΑΜ, την Ιερά Μητρόπολις Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, τον Δήμο Καβάλας και τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας διοργάνωσαν το Σάββατο 20 Απριλίου 2024 στη Μεγάλη Λέσχη ημερίδα με θέμα «Η γειτονιά του Αη-Γιάννη. Έρευνα και προτάσεις αποκατάστασης και επανάχρησης».

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en