Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Θέρμανση ή τρόφιμα; | Κοινωνική αναταραχή λόγω της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη

Μια μεγάλη κοινωνική δοκιμασία φαίνεται να έχει μπροστά της η Ευρώπη τον χειμώνα, καθώς προσπαθεί να εξισορροπήσει την αυξανόμενη δυσαρέσκεια, που τροφοδοτείται από την άνοδο των τιμών της ενέργειας, με την πίεση για την επίτευξη των στόχων για το κλίμα, ενώ συνεχίζεται ο πόλεμος στην Ουκρανία, σύμφωνα με ανάλυση του Thomson Reuters Foundation.

Η βρετανική οργάνωση «Don’t Pay UK» ζητά μποϊκοτάζ στους λογαριασμούς ενέργειας από την 1η Οκτωβρίου, ενώ η υποστηριζόμενη από τα σωματεία εκστρατεία «Enough is Enough» άρχισε μια σειρά διαμαρτυριών και κινητοποιήσεων στα μέσα του Αυγούστου, ζητώντας αυξήσεις, πλαφόν στα ενοίκια, φθηνότερη ενέργεια και τρόφιμα και φορολόγηση των πλουσίων.

Στο μεταξύ η ΕΕ έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων κατά τα 2/3 και τη μείωση της ζήτησης αερίου κατά 15% μέχρι το τέλος του έτους. Πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, ήδη είχε τεθεί ο στόχος να γίνει η ήπειρος «carbon neutral» μέχρι το 2050.

Η πίεση στις εισαγωγές πετρελαίου και αερίου από τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο έχει ως αποτέλεσμα οι ευρωπαϊκές χώρες να σπεύδουν να καλύψουν το ενεργειακό κενό μέσω ενός μείγματος μέτρων ενεργειακής αποδοτικότητας, ενεργοποίησης παλιών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με άνθρακα και ενίσχυσης projects ανανεώσιμης ενέργειας.

Κάποιοι οικονομολόγοι λένε πως οι άμεσες ανάγκες θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα απέναντι στους μεσο-μακροπρόθεσμους στόχους για την υιοθέτηση πιο καθαρής ενέργειας και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ειδικά εν όψει των ψυχρότερων χειμερινών μηνών.

Όποια πορεία και αν ακολουθηθεί, ο επερχόμενος χειμώνας πρόκειται να χαρακτηριστεί από κοινωνική αναταραχή, προειδοποίησε η Ναόμι Χοσάιν, καθηγήτρια πολιτικών ανάπτυξης στο American University στην Ουάσινγκτον, που μελετά θέματα ενέργειας, καυσίμων και ταραχών για τρόφιμα. Με συντηρητικές εκτιμήσεις, 10.000 τέτοιες διαδηλώσεις διαμαρτυρίας έχουν λάβει χώρα σε όλο τον κόσμο από τον προηγούμενο Νοέμβριο, είπε στο Thomson Reuters Foundation, και αναμένονται περισσότερες. «Αν ήμουν πολιτικός, θα ανησυχούσα πολύ» πρόσθεσε.

Εξοικονόμηση ενέργειας

Απέναντι στην απειλή των διακοπών ενέργειας, οι χώρες της ΕΕ έχουν παρουσιάσει μια σειρά από μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας για να βοηθήσουν στη μείωση του ύψους των λογαριασμών, καθώς ο ετήσιος πληθωρισμός σημειώνει ρεκόρ 8,9%, με περίπου 4 ποσοστιαίες μονάδες εξ αυτών να οφείλονται στην ακριβότερη ενέργεια.

Οι Ισπανοί πολίτες νιώθουν ήδη την πίεση εν μέσω ενός καυτού καλοκαιριού, αφού η κυβέρνηση διέταξε ο κλιματισμός να μην μπαίνει κάτω από τους 27 βαθμούς Κελσίου σε δημόσια κτίρια, ξενοδοχεία, εστιατόρια και εμπορικά κέντρα. Η Γαλλία, στο μεταξύ, εστιάζει στην «ενεργειακή νηφαλιότητα» με μέτρα να αναμένονται μέχρι το τέλος του καλοκαιριού που θα περιλαμβάνουν πρόστιμα σε καταστήματα που αφήνουν ανοιχτές πόρτες ενώ χρησιμοποιούν θέρμανση ή κλιματισμό. Η Γερμανία, που είναι η χώρα της ΕΕ με τη μεγαλύτερη εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια, ανακοίνωσε όριο θέρμανσης στους 19 βαθμούς Κελσίου τον χειμώνα για δημόσια κτίρια και ψυχρότερα δημόσια σχολεία. Αυτές οι προσπάθειες εντάσσονται σε μια ευρύτερη προσπάθεια της ΕΕ για περικοπή της ζήτησης ενέργειας, καθώς η Ένωση προσπαθεί να πληρώσει τα αποθέματά της εν όψει του χειμώνα και εν μέσω φόβων πως η Ρωσία θα περιορίσει ακόμα περισσότερο τις παραδόσεις αερίου ως αντίποινα στις ευρωπαϊκές κυρώσεις.

Δύσκολες επιλογές

Ωστόσο η εξοικονόμηση ενέργειας δεν έχει μειώσει ακόμα την πίεση από τους αυξημένους λογαριασμούς, και διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες σχεδιάζονται από τη Μαδρίτη ως το Λονδίνο το φθινόπωρο λόγω της αύξησης του κόστους ζωής. Όταν οι άνθρωποι αρχίζουν να διαμαρτύρονται μαζικά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στο να πληρώνουν για να καλύπτουν βασικές τους ανάγκες, και πρέπει να επιλέξουν μεταξύ θέρμανσης και τροφίμων, αυτό μπορεί να ρίξει κυβερνήσεις, όπως λέει η Χοσάιν: «Συχνά μια διαμαρτυρία για την ενέργεια μετατρέπεται σε πολιτική, όπως στη Σρι Λάνκα», όπου μια εξέγερση λόγω της οικονομικής κρίσης οδήγησε στην ανατροπή του προέδρου τον Ιούλιο.

Τέτοια αναταραχή θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα ακροδεξιά ή αριστερά κόμματα να εκμεταλλεύονται την «πολιτική ενέργεια» από τη δυσαρέσκεια, ενώ οι κεντρώοι παρουσιάζονται απρόθυμοι μπροστά στα μέτρα ελέγχου τιμών ή την επέκταση των δημοσίων υπηρεσιών, πρόσθεσε η ίδια.

Η C40 Cities, ένα δίκτυο μεγάλων πόλεων που πιέζει για ταχεία δράση για την κλιματική αλλαγή, πιέζει την Κομισιόν να δεσμευτεί για τη μετασκευή έξι εκατομμυρίων σπιτιών το επόμενο έτος, ενώ ο ευρωπαϊκός οργανισμός καταναλωτών BEUC θεωρεί ότι οι χώρες θα έπρεπε να παρουσιάζουν μια σειρά από φιλόδοξα σχέδια τέτοιου είδους, για να προστατευτούν τα νοικοκυριά από τις μεταβολές στις τιμές της ενέργειας. «Η φθηνότερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνουμε» λέει η γενική διευθύντριά του, Μονίκ Γκογιέν.

Ωστόσο οι υπέρμαχοι της «πράσινης» ενέργειας λένε πως αν συνεχιστεί η χρήση ορυκτών καυσίμων, έστω και βραχυπρόθεσμα, θα επιδεινώσει την κατάσταση με τις τιμές της ενέργειας και θα προκαλέσει πρόβλημα ως προς τις μειώσεις εκπομπών. «Οδηγεί σε συνεχιζόμενα προβλήματα, με διακυμάνσεις τιμών» είπε η Κάσι Σάδερλαντ του C40 Cities.

Νέα αναφορά από το CCAG (Climate Crisis Advisory Group), ένα πάνελ 16 ειδικών σε κλιματικά θέματα, κάλεσε τις κυβερνήσεις να αξιοποιήσουν την ενεργειακή κρίση για να μειώσουν ακόμα περισσότερο τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και να επιταχύνουν τη στροφή προς τις ανανεώσιμες. «Αν πάμε προς αυτή την κατεύθυνση, δημιουργούμε ένα ασφαλέστερο μέλλον» είπε ο πρόεδρός του, Ντέιβιντ Κινγκ- αν και παραδέχτηκε πως τα νέα ηλιακά και αιολικά projects θα χρειαστούν χρόνια για να αρχίσουν να λειτουργούν κανονικά.

Στο μεταξύ, η οικονομική πίεση που βιώνουν οι ψηφοφόροι σημαίνει προβλήματα για το πολιτικό κατεστημένο της Ευρώπης, λέει η Χοσάιν, καλώντας τις κυβερνήσεις να αντιληφθούν τι συμβαίνει στους δρόμους και να αντιδράσουν με μέτρα: «Μέχρι οι πολίτες να νιώσουν πως γίνονται αντιληπτές οι ενεργειακές τους ανάγκες, δεν βλέπω λόγο να σταματήσουν να διαμαρτύρονται» πρόσθεσε.

huffingtonpost.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Καβάλα | Πέθανε ο σοβαρά τραυματίας στο τροχαίο της Ερυθρού Σταυρού

Πέθανε στο νοσοκομείο της Καβάλας ο άτυχος οδηγός του σοβαρού τροχαίου στην Ερυθρού Σταυρού.

Αν και ήταν στην ΜΕΘ του νοσοκομείου καβάλας για αρκετές ημέρες, δυστυχώς δεν τα κατάφερε.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Γιατί πάτησε «φρένο» η ανάπτυξη | Υποχώρηση της κατανάλωσης και προσγείωση του ΑΕΠ στο 2,8%

Όπως έδειξαν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ πάτησε φρένο το γ΄ τρίμηνο, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου αποτυπώνοντας τους πρώτους σοβαρούς τριγμούς στο σημερινό περιβάλλον έντονης μεταβλητότητας που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο υψηλός πληθωρισμός, και η ενεργειακή κρίση.

Με βάση τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν σε όρους όγκου, κατά το 3ο τρίμηνο 2022 παρουσίασε μείωση κατά 0,5%, σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2022, ενώ σε σύγκριση με το 3ο τρίμηνο 2021 παρουσίασε αύξηση μόλις κατά 2,8%.Eπί τα χείρω αναθεωρείται και η ανάπτυξη για το προηγούμενο εξάμηνο καθώς είχε υπολογισθεί από την ΕΛΣΤΑΤ σε 7,7% και το 1ο τρίμηνο σε 8%, αλλά πλέον διαμορφώνεται σε 7,1% και σε 7,9% αντίστοιχα.

υποχώρηση της καταναλωτικής δαπάνης και η μείωση εισαγωγών – εξαγωγών, λόγω της εκτίναξης των τιμών ενέργειας, που προκάλεσαν αλυσιδωτές αυξήσεις των τιμών βασικών καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών,εφεραν μείωση του ρυθμού ανάπτυξης.

Όπως επισημαίνει η ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ για το 3ο τρίμηνο επηρεάστηκε ανασταλτικά από το σημαντικά αυξημένο επίπεδο των επιδοτήσεων επί των προϊόντων που αφορούν στην ενέργεια αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό την αύξηση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας. Οι επιδοτήσεις αυτές δίδονται στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά, μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.

Πώς θα ολοκληρωθεί η χρονιά, θα εξαρτηθεί από την πορεία της οικονομίας στο 4ο τρίμηνο με τις προβλέψεις να μην είναι αισιόδοξες λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Μετα την ανακοίνωση των στοιχείων του γ τριμήνου η ανάπτυξη διαμορφώνεται μεσοσταθμικά στο 5,9% από 5,6% που προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό.Σημαντικό ρόλο θα παίξει και η οικονομική δραστηριότητα κατά την εορταστική περίοδο που επηρεάζει τη διαμόρφωση του ετήσιου ΑΕΠ.

Τριμηνιαίες μεταβολές

  • Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη μειώθηκε κατά 0,6% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2022.
  • Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 0,1% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2022.
  •  εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών παρουσίασαν μείωση κατά 3,3% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2022. Οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 0,1%, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 3,4%.
  • Οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών παρουσίασαν μείωση κατά 0,3% σε σχέση με το 2ο τρίμηνο του 2022. Οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 1,1%, ενώ οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 2,5%.

Ετήσιες μεταβολές

  • Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε αύξηση κατά 3,6% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2021.
  • Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 7,7% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2021.
  • Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών παρουσίασαν αύξηση κατά 0,9% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2021. Οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 0,3%, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 3,0%.
  • Οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών παρουσίασαν αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2021. Οι εισαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 8,6% και οι εισαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 4,6%.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Κώστας Καραμανλής | Δεν θα αυξηθούν τα διόδια – Θα πάμε σε χιλιομετρική χρέωση

Για τα έργα του Μετρό και τα έργα που θα δώσουν «ανάσα» στην Αττική ως προς το κυκλοφοριακό, τα διόδια, αλλά και την εκδήλωση έναρξης λειτουργίας του Ιδρύματος «Αντώνης Σαμαράς», μίλησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στην εκπομπή «Πρωινή Ζώνη», του τηλεοπτικού σταθμού Action24 και στους κ. Γιώργο Κακούση και την κ. Άννα Λιβαθυνού. 

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024. Επισήμανε ότι καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση. Ξεκαθάρισε επίσης ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις διοδίων στις εθνικές οδούς.

«Επειδή διαβάζω διάφορα περί αυξήσεων που έρχονται με τον πληθωρισμό, η Κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

«Όπως έχει γίνει παραδείγματος χάρη στην Πελοπόννησο, έτσι και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης», πρόσθεσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προαναγγέλλοντας ανακοινώσεις για το διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στα λεγόμενα έργα Αττικής, τα οποία θα συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του λεκανοπεδίου, και συγκεκριμένα στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, η οποία θα διασφαλίσει την πρόσβαση από και προς το Ελληνικό.

«Δεν ανακοινώνουμε τίποτα χωρίς χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση», υπογράμμισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναφέρθηκε επίσης στα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. «Βλέπετε παντού εργοτάξια. Όπου πάτε στην Αθήνα, βλέπετε εργοτάξια» επισήμανε ο κ. Καραμανλής.

Σημείωσε ότι αν και στα Εξάρχεια υπήρξε μία αναστάτωση, η υπόθεση πήγε στο ΣτΕ και έχει λήξει. «Και εγώ προσωπικά επειδή μένω στο κέντρο της Αθήνας, σέβομαι απόλυτα τους πολίτες, που τους δημιουργεί αναστάτωση ένα εργοτάξιο», επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφερόμενος στην προσπάθεια τα εργοτάξια του Μετρό να είναι όσο πιο πράσινα και φιλικά προς την καθημερινότητα της πόλης.

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η Κυβέρνηση δίνει κίνητρα ώστε να «πρασινίσει» ο στόλος των ταξί και των λεωφορείων. «Σε λίγους μήνες θα δείτε “πράσινα” λεωφορεία στους δρόμους», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι πρέπει και οι Δήμοι να χωροθετήσουν ταχύτατα χώρους φόρτισης ηλεκτρονικών ΙΧ, αλλά και να δοθούν κίνητρα, όπως δωρεάν στάθμευση.

Ερωτηθείς για τη χθεσινή εκδήλωση έναρξης λειτουργίας του Ιδρύματος «Αντώνης Σαμαράς», ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι «ήταν όλοι παρόντες. Τόσο από τη ΝΔ, όσο και εκτός των στενών κομματικών ορίων της, γεγονός που δείχνει την ενότητα της παράταξης, ενώ στην ομιλία του έκανε μία αναδρομή στην προσωπική του πολιτική πορεία».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι, και με την ομιλία του, ο Αντώνης Σαμαράς απέδειξε αφενός ότι προτάσσει το Εθνικό συμφέρον πάνω από το προσωπικό, αφετέρου ότι ενισχύει την ενότητα της παράταξης. Ο κ. Καραμανλής, παράλληλα, τόνισε ότι η Νέα Δημοκρατία έχει μία σαφή πολιτική ταυτότητα και μία γνωστή ιστορική πορεία, υπενθυμίζοντας ότι έχουν γίνει κατά περιόδους «ανοίγματα», με βασικό το άνοιγμα στο κέντρο που έκανε ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Κληθείς να σχολιάσει τις αναφορές του πρώην πρωθυπουργού για τις παρακολουθήσεις, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι ο κ. Σαμαράς, όπως και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε τη σοβαρότητα του ζητήματος για τη Δημοκρατία. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε άλλωστε ότι σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα θεσμικά μέτρα θωράκισης από υποκλοπές, τονίζοντας ότι σε όλη την Ευρώπη υπάρχει θέμα με τα κακόβουλα λογισμικά.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: