Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφορία | Το σχέδιο της νέας ρύθμισης για τα χρέη της πανδημίας

Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη μόνο προς τα ταμεία της Εφορίας να ανέρχονται συνολικά στα 109 δισ. ευρώ και τους φόρους που έμειναν απλήρωτοι να φθάνουν στα 2,33 δισ. στο πρώτο τετράμηνο του 2021, το οικονομικό επιτελείο έχει έτοιμο  το νέο σχέδιο για τη ρύθμιση των χρεών της πανδημίας και ετοιμάζεται να το βάλει στο τραπέζι με τους θεσμούς.  στο πλαίσιο της 11ης αξιολόγησης της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.

Oι συζητήσεις στο πλαίσιο της 11ης αξιολόγησης της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας ξεκινούν σε τεχνικό επίπεδο και ένα από τα θέματα της ατζέντας είναι η νέα βελτιωμένη ρύθμιση των χρεών της πανδημίας.

Οι αποφάσεις  αναμένεται να κλειδώσουν την ερχόμενη εβδομάδα ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η νέα βελτιωμένη ρύθμιση θα ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του μήνα ώστε οι φορολογούμενοι να έχουν μπροστά τους έναν «καθαρό ορίζοντα», παράλληλα με τα νέα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων και με την ενεργοποίηση των μέτρων στήριξης όπως η κάλυψη Παγίων Δαπανών με πιστωτικό για την πληρωμή των νέων οφειλών που βεβαιώνονται από σήμερα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο σχέδιο που θα παρουσιάσει το οικονομικό επιτελείο στους θεσμούς  για την εξόφληση των χρεών της πανδημίας απλώνεται σε δυο σκέλη:

1. Εξόφληση των χρεών που βεβαιώθηκαν από τον Μάρτιο του 2020 σε 60 ή σε περισσότερες δόσεις οι οποίες όμως δεν θα υπερβαίνουν τις 72.  Στη νέα ρύθμιση εξετάζεται να ενταχθούν περισσότερες φορολογικές οφειλές οι οποίες γεννήθηκαν στην υγειονομική κρίση, όπως ο φόρος εισοδήματος ή και ο ΕΝΦΙΑ που δεν εξοφλήθηκαν από επιχειρήσεις, επαγγελματίες και νοικοκυριά που αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από την πανδημία. Αντίστοιχα θα ενταχθούν και οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία που επίσης διογκώνονται μήνα με τον μήνα. Στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου είναι να διατηρηθούν οι 24 άτοκες δόσεις, ενώ στην περίπτωση που ο φορολογούμενος επιλέξει περισσότερες δόσεις αυτές θα επιβαρύνονται με χαμηλό επιτόκιο της τάξης του 2,5%. Η νέα ρύθμιση θα «τρέξει» από το 2022 παράλληλα με την εξόφληση των κρατικών δανείων της επιστρεπτέας προκαταβολής.

2. Αναβίωση των παλαιών ρυθμίσεων των 100 και 120 δόσεων για τους πληττόμενους φορολογούμενους που τις έχασαν μετά τον Μάρτιο του 2020.

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο μικροσκόπιο της εφορίας οι καταθέσεις του 2015!

Με ένα «σκανάρισμα» στο ύψος των καταθέσεων των φορολογούμενων όπως αυτές διαμορφωνόταν το 2015 η Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων (ΑΑΔΕ) επιχειρεί να εντοπίσει πληρωμές, αγορές, μεταβιβάσεις χρημάτων, οι άλλες συναλλαγές που δεν συνάδουν με δηλωθέντα εισοδήματα τους.

Συγκρίνονται δηλαδή οι τραπεζικές καταθέσεις με τις δηλώσεις εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, όπως επίσης εάν οι καταθέσεις αυτές αυξήθηκαν από κάποια είσπραξη που δεν έχει φορολογηθεί (πχ αναδρομικά μισθωτών ή συνταξιούχων, ενοίκια AirBnB κ.λπ)

Στόχος είναι να εξεταστούν όλες οι υποθέσεις πους θα παραγραφούν στις 31/12/2021 και πλέον η εφορία δεν θα μπορεί να τους καταλογίσεις φόρους και πρόστιμα σε περίπτωση φοροδιαφυγής. Η κινητοποίηση έρχεται λόγω της απόφασης του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία το δημόσιο χάνει το δικαίωμα επιβολής φόρων και προστίμων σε περίπτωση που εντός του προβλεπόμενου από τη νομοθεσία χρονικού διαστήματος για την παραγραφή δεν κοινοποιήσει στο φορολογούμενο τη καταλογιστική πράξη. Με βάση την απόφαση αυτή οι υποθέσεις του 2014 και πίσω, έχουν παραγραφεί, λόγω της πενταετίας.

Οι έλεγχοι στις τραπεζικές καταθέσεις γίνονται με το «Ειδικό Λογισμικό Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο χρησιμοποιείται από τον Μάιο του 2017 για τον προσδιορισμό της συνολικής καθαρής ατομικής/οικογενειακής τραπεζικής περιουσίας για κάθε ΑΦΜ και τη σύγκρισή της με τα δηλωθέντα ατομικά/οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, έτσι ώστε εξάγεται εκτίμηση αποκρυβείσας ή μη φορολογητέας ύλης.

Μέσω αυτοματοποιημένων λογιστικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να συσχετίζει τα στοιχεία των πρωτογενών καταθέσεων με τα δηλωθέντα εισοδήματα μέσα σε λίγη ώρα, οδηγώντας σε κάποιες πρώτες ενδείξεις πιθανής φοροδιαφυγής, που αποτελούν το έναυσμα για τον ενδελεχή φορολογικό έλεγχο. Επιπλέον, οι ελεγκτές ζητούν και λαμβάνουν πρόσθετα στοιχεία, από το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που αφορούν στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του ελεγχόμενου.

Τα στοιχεία που αντλούνται συγκρίνονται με τα εισοδήματα που έχει δηλώσει ο φορολογούμενος για τα συγκεκριμένα έτη. Όπου διαπιστωθεί ότι οι καταθέσεις είναι περισσότερες από τα δηλωθέντα εισοδήματα, η Εφορία προχωρεί στη βεβαίωση φόρου εισοδήματος, εισφοράς αλληλεγγύης, προστίμων και προσαυξήσεων και κοινοποιεί στον φορολογούμενο την Πράξη Προσδιορισμού Φόρου. Ο υπόχρεος, μπορεί να αμφισβητήσει τις διαπιστώσεις της Εφορίας, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά, στη ΔΟΥ ή στο Ελεγκτικό Κέντρο. Εάν δεν πείσει του ελεγκτές, τότε μπορεί να προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ ή στα φορολογικά δικαστήρια.

Ειδικότερα, οι υποθέσεις που τίθενται στο επίκεντρο των φορολογικών ελέγχων των ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ είναι οι εξής:

  • Υποθέσεις φορολογουμένων που δεν δήλωσαν ή δήλωσαν ανακριβώς αναδρομικά ποσά αποδοχών τα οποία εισέπραξαν μέσα στο 2015 αλλά αφορούν παλαιότερα έτη.
  • Υποθέσεις επιχειρήσεων που δήλωσαν ψευδή στοιχεία για τα ακαθάριστα έσοδα ή τις δαπάνες κατά τη διαχειριστική περίοδο του 2015.
  • Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος για τη χρήση του 2012, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2018. Για τις υποθέσεις αυτές η αρχική 5ετής προθεσμία παραγραφής, η οποία έληγε κανονικά στις 31-12-2018 (5 χρόνια από τη λήξη του έτους 2013 στο οποίο έπρεπε να είχε υποβληθεί η αρχική εμπρόθεσμη δήλωση), παρατάθηκε για 3 ακόμη χρόνια, μέχρι τις 31-12-2021, επειδή οι αρχικές δηλώσεις υποβλήθηκαν στο τελευταίο έτος της κανονικής 5ετούς περιόδου παραγραφής.
  • Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ για τη χρήση του έτους 2010 για τις οποίες μετά τη λήξη της κανονικής 5ετούς περιόδου παραγραφής, δηλαδή μετά την 31η-12-2016, περιήλθαν σε γνώση των αρμοδίων φορολογικών αρχών «συμπληρωματικά στοιχεία» για απόκρυψη φορολογητέας ύλης
  • Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση του έτους 2005, για τις οποίες δεν είχε υποβληθεί ποτέ η οικεία δήλωση. Για τις υποθέσεις αυτές προβλέπεται 15ετής περίοδος παραγραφής, η οποία άρχισε να «τρέχει» αμέσως μετά το τέλος του έτους εντός του οποίου έπρεπε να υποβληθούν οι αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις, δηλαδή από την 1η-1-2007 και λήγει στις 31-12-2021.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες κυβερνητικές κινήσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας

Ένα δίχτυ ασφαλείας, που θα έχει ως στόχο να προστατεύσει τα νοικοκυριά από τις αυξήσεις των τιμών στην ενέργεια και βασικά αγαθά, επιχειρεί να απλώσει η κυβέρνηση.

Ο πρωθυπουργός με δηλώσεις του, έδωσε το στίγμα των προθέσεων της Πολιτείας με την αναφορά του, ότι θα δοθεί η δυνατότητα σε εκείνους που θα δουν υπέρμετρα αυξημένους λογαριασμούς, να τους εξοφλήσουν σε δόσεις, αναφερόμενος προφανώς στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι «τα μέτρα τα οποία προτείνει η Επιτροπή κινούνται ακριβώς στην κατεύθυνση των ήδη νομοθετημένων πρωτοβουλιών της ελληνικής κυβέρνησης» και τόνισε την έμφαση που δίνει η κυβέρνηση στη στήριξη των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των ευάλωτων όσον αφορά τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και το κόστος της θέρμανσης τον χειμώνα που έρχεται.

«Κρατώ από τις παρατηρήσεις της Επιτροπής κάτι το οποίο το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό και θα το υιοθετήσουμε και εμείς: Τη δυνατότητα να μπορέσουν οι συμπολίτες μας, οι οποίοι θα δουν ενδεχομένως μία απότομη αύξηση στο κόστος θέρμανσης, να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, μέσω ενός συστήματος ρυθμίσεων, έτσι ώστε να μην είναι πολύ μεγάλη η οικονομική επιβάρυνση κατά τη διάρκεια του χειμώνα» τόνισε ο πρωθυπουργός μεταξύ άλλων.

Παράλληλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι θα πρέπει να εξεταστούν προτάσεις «όπως η δυνατότητα αγοράς φυσικού αερίου, ως Ευρωπαϊκή Ένωση, να ξανακάνουμε δηλαδή στο φυσικό αέριο αυτό το οποίο κάναμε εξαιρετικά επιτυχημένα στα εμβόλια».

Νέες παρεμβάσεις σε δύο κατευθύνσεις

Στο υπουργείο Οικονομικών γίνονται διάφορες σκέψεις και εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια, τα οποία θα τεθούν σε εφαρμογή, ανάλογα αφενός με την πορεία των διεθνών τιμών στην ενέργεια, αλλά και τον δημοσιονομικό χώρο που θα διαμορφωθεί απόρροια του ρυθμού ανάπτυξης που θα επιτευχθεί.

Δύο είναι οι βασικοί άξονες της προσπάθειας τόνωσης των εισοδημάτων. O πρώτος μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων και ο άλλος μέσω ενισχύσεων (κοινωνικό μέρισμα). Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη και αυτό θα γίνει είτε μέσω του τελικού κειμένου του προϋπολογισμού για το 2022, που θα κατατεθεί στις 21 Νοεμβρίου, είτε ακόμη και αργότερα μέσα στον Δεκέμβριο, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη εικόνα για την εκτέλεση του προϋπολογισμού.

Πάντως όποια μέτρα και να ληφθούν πολύ δύσκολα θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα, κάτι που περιορίζει εξαιρετικά τις όποιες παρεμβάσεις. Οπότε, είτε θα έχει χαρακτήρα επιδόματος, είτε εφάπαξ καταβολής (κοινωνικό μέρισμα σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες).

Τα πρώτα δείγματα πάντως είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Τα έσοδα από φόρους, τόσο σε επίπεδο μηνός (Σεπτέμβριος 2021), όσο και στο 9μηνο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος) είναι σημαντικά πάνω από τον στόχο, όπως αυτός περιγράφεται στο Μεσοπρόθεσμο, με δύο βασικές πηγές, τον τουρισμό και την πορεία των επιχειρηματικών κερδών.

Κατά συνέπεια είναι εξαιρετικά πιθανό, μέχρι την τελικά κατάθεση του προϋπολογισμού το Νοέμβριο, να υπάρξει εκ νέου αναθεώρηση του στόχου για ρυθμό ανάπτυξης 6,1% το 2021.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς διαμορφώνονται τα οριστικά επιδόματα για ρεύμα και θέρμανση

Η χώρα κινείται σε χειμερινούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα θέρμανση, φυσικό αέριο και ρεύμα να έρχονται στο προσκήνιο, την ώρα που τα νοικοκυριά περιμένουν τα επιδόματα για την αντιμετώπιση των αυξήσεων.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ που μεταδόθηκε στην πρωινή εκπομπή του MEGA, ως προς το επίδομα ρεύματος, θα υπάρχει διαφορά στο επίδομα ανάλογα τον μήνα.

Για τον Σεπτέμβριο, η επιδότηση από το κράτος είναι 9 ευρώ τον μήνα, ενώ από τον Οκτώβριο και μέχρι το τέλος του 2021 θα είναι 18 ευρώ τον μήνα.

Η πραγματική μέση αύξηση θα είναι 2 με 3 ευρώ τον μήνα, αντί για 20 ή 50 ευρώ. Οι δικαιούχοι είναι όσοι καταναλώνουν μηνιαία έως 300 κιλοβατώρες.

Σε υψηλότερες καταναλώσεις, από 300 έως 600 κιλοβατώρες δηλαδή, θα υπάρχει έκπτωση από τη ΔΕΗ και άλλους παρόχους, η οποία δεν έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής.

Ως προς τα κοινωνικά τιμολόγια, η επιδότηση θα είναι 24 ευρώ τον μήνα, το οποίο σημαίνει μηδενική αύξηση στον λογαριασμό.

Σημειώνεται πως αυτές οι επιδοτήσεις θα φανούν στον επόμενο λογαριασμό.

Στο φυσικό αέριοη έκπτωση θα είναι 15% στο κόστος και θα μεταφερθεί σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Για παράδειγμα, το κόστος για να βάλει ένας φορολογούμενος πετρέλαιο 2.000 λίτρων για όλη την χρονιά, ήταν 0,80 ευρώ το λίτρο, φτάνοντας συνολικά τα 1.600 ευρώ. Φέτος το κόστος ανέρχεται σε 2.200 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι αυξήθηκε κατά 600 ευρώ, ενώ το μέσο επίδομα φτάνει τα 300 ευρώ.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

Αρέσει σε %d bloggers: