ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εφορία: Ουρές τέλος για 1.800 παράβολα

Με ηλεκτρονικούς κωδικούς θα αντικαταστήσει από τα τέλη Ιανουαρίου το υπουργείο Οικονομικών 1.800 χαρτάκια παραβόλων που εξοφλούνται σήμερα στις εφορίες απασχολώντας περίπου 200 εφοριακούς στα ταμεία και ταλαιπωρούν τους φορολογουμένους.
Με την πλήρη ενεργοποίηση της υπηρεσίας “e-παράβολο» ο φορολογούμενος δεν θα χρειάζεται να συνωστίζεται σε καμία ουρά ταλαιπωρίας, αλλά θα μπορεί να εξοφλεί παράβολα γάμου, άδειας οδήγησης, μήνυσης, νομιμοποίησης αυθαιρέτων, ΚΤΕΟ ή οποιοδήποτε από τα 1.800 παράβολα και χαρτόσημα που ισχύουν σήμερα, ακόμα και από τον καναπέ του κάνοντας χρήση της πιστωτικής ή χρεωστικής του κάρτας.
Με τον τρόπο αυτό, αλλά και με την αποσύνδεση πάσης φύσεως δήλωσης από την πληρωμή του φόρου που θα ανοίξει τον δρόμο για την εξόφληση όλων των φόρων αποκλειστικά και μόνο στις τράπεζες, καθώς και την επέκταση της δυνατότητας δημιουργίας Ταυτότητας Οφειλής για κάθε είδους ληξιπρόθεσμη φορολογική οφειλή, τα ταμεία των ΔΟΥ θα κατεβάσουν ρολά και οι περίπου 200 υπάλληλοι που απασχολούνται σε αυτά θα ενισχύσουν τον ελεγκτικό μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών.
Το ηλεκτρονικό παράβολο τέθηκε σε πιλοτική εφαρμογή από τα μέσα του 2013 αλλά μόνο για τρία παράβολα που αφορούν το υπουργείο Μεταφορών: τα παράβολα αδειών οδήγησης, το χαρτόσημο άδειας οδηγού και την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου.
Το στοίχημα που επιδιώκει να κερδίσει έως το τέλος Ιανουαρίου ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης είναι να ανεβάσει σε αυτή την ηλεκτρονική εφαρμογή και τα 1.800 παράβολα που ροκανίζουν σήμερα χιλιάδες εργατοώρες τόσο για τους φορολογουμένους όσο και για τους εφοριακούς, προκειμένου να εξοφληθούν στα ταμεία της Εφορίας.
Η εφαρμογή είναι απλή. Ο φορολογούμενος, είτε είναι πιστοποιημένος χρήστης του Taxisnet είτε όχι, μπαίνει στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων και επιλέγει την εφαρμογή “e-παράβολο». Συμπληρώνοντας βασικά του στοιχεία, όπως το ονοματεπώνυμο, τον ΑΦΜ, την ημερομηνία γέννησης και το e-mail του, και αφού επιλέξει τον τύπο του παραβόλου που επιθυμεί, θα λαμβάνει στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο μήνυμα με τον κωδικό εξόφλησης.
Με αυτόν τον κωδικό θα μπορεί να προσέρχεται σε οποιαδήποτε τράπεζα ή στα ΕΛΤΑ και να εξοφλεί το παράβολο ή, αν είναι χρήστης ηλεκτρονικών τραπεζικών υπηρεσιών, θα μπορεί να πληρώνει εξ αποστάσεως.
Με τα σημερινά δεδομένα, στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, με τη λήψη του κωδικού η εξόφληση γίνεται είτε στις τράπεζες είτε στα ΕΛΤΑ και σε δύο εργάσιμες ημέρες το σύστημα ΔΙΑΣ που συγκεντρώνει όλες τις πληρωμές, ενημερώνει το σύστημα Taxis ότι έγινε η πληρωμή. Τότε ο κωδικός που έχει λάβει στο e-mail του ο φορολογούμενος ενεργοποιείται και στην υπηρεσία που απαιτεί την κατάθεση του παραβόλου δεν δίνεται πια χαρτάκι αλλά αυτός ο κωδικός. Η υπηρεσία που απαιτεί το παράβολο, ελέγχει την εγκυρότητα του κωδικού από το σύστημα Taxis ηλεκτρονικά σε λίγα δευτερόλεπτα και η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί.
Στην πλήρη εφαρμογή τού μέτρου, έως το τέλος Ιανουαρίου, ο φορολογούμενος θα μπορεί να εξοφλεί το ηλεκτρονικό παράβολο απευθείας μέσω της ιστοσελίδας της ΓΓΠΣ με τη χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, ενεργοποιώντας απευθείας τον κωδικό τού “e-παραβόλου».
Το ηλεκτρονικό παράβολο τέθηκε σε πιλοτική εφαρμογή από τα μέσα του 2013, αλλά μόνο για τρία παράβολα που αφορούν το υπουργείο Μεταφορών: τα παράβολα αδειών οδήγησης, το χαρτόσημο άδειας οδηγού και την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέο πακέτο φορολογικών ελαφρύνσεων για τη μεσαία τάξη σχεδιάζει η κυβέρνηση

Με στόχο την ουσιαστική στήριξη της μεσαίας τάξης —της κοινωνικής ομάδας που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας— η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα νέο πακέτο φορολογικών και ασφαλιστικών παρεμβάσεων, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί επισήμως από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τον Σεπτέμβριο του 2025.
Το σχέδιο έρχεται να προστεθεί στις μόνιμες παρεμβάσεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ που έχουν ήδη ανακοινωθεί και αφορούν τη στήριξη ενοικιαστών, χαμηλοσυνταξιούχων και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Κλειδιά για το νέο πακέτο
Το εύρος και το βάθος των νέων μέτρων θα καθοριστούν το επόμενο διάστημα, ανάλογα με:
-
Την πορεία της ελληνικής οικονομίας,
-
Τις επιπτώσεις από τον διεθνή εμπορικό πόλεμο,
-
Την απόδοση του τουριστικού τομέα.
Η κυβέρνηση στοχεύει σε διπλή κατεύθυνση: αφενός στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των μεσαίων στρωμάτων και αφετέρου στη δημιουργία ενός σταθερού και κοινωνικά δίκαιου φορολογικού περιβάλλοντος, ικανού να ενισχύσει την κατανάλωση και να προσελκύσει επενδύσεις.
Οι βασικοί άξονες των μέτρων
1. Αναμόρφωση της φορολογικής κλίμακας για φυσικά πρόσωπα:
Θα υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις για μείωση της επιβάρυνσης σε εισοδήματα μεταξύ 20.000 και 40.000 ευρώ. Συγκεκριμένα:
-
Προσθήκη νέου ενδιάμεσου φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα 10.001–20.000 ευρώ.
-
Αναθεώρηση του ορίου εφαρμογής του ανώτατου συντελεστή 44%.
2. Φορολογικές ελαφρύνσεις για εισοδήματα από ενοίκια:
Εξετάζεται μείωση των υφιστάμενων συντελεστών ή προσθήκη ενδιάμεσων βαθμίδων, με στόχο την ελάφρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων.
3. Στεγαστική πολιτική με κοινωνικό πρόσημο:
Σχεδιάζονται νέες παρεμβάσεις όπως επιδοτήσεις επιτοκίων για ευάλωτους δανειολήπτες και ενίσχυση ενοικίου για νέους και χαμηλόμισθους.
4. Μείωση τεκμηρίων διαβίωσης:
Το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται μείωση κατά 30% στα τεκμήρια, ώστε να αντανακλούν πιο πιστά την πραγματική οικονομική κατάσταση των πολιτών.
5. Περαιτέρω μείωση ασφαλιστικών εισφορών:
Προβλέπεται μείωση κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες μέσα στο 2026, ενισχύοντας έτσι το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων.
Χρονοδιάγραμμα
Το οικονομικό επιτελείο έχει θέσει ως ορόσημο τα τέλη Αυγούστου για την οριστικοποίηση του σχεδίου, με στόχο την έγκαιρη παρουσίασή του στη ΔΕΘ. Υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές ανατροπές, τα μέτρα θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2026.
Στόχος: σταθερότητα και ανάπτυξη
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, η μείωση των φόρων για τη μεσαία τάξη θα είναι στο επίκεντρο της νέας δέσμης μέτρων. Η σταθερή αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τους ξένους οίκους και η θετική πορεία του τουρισμού δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αισιοδοξία και περαιτέρω ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρόωρη Αποπληρωμή Μνημονιακών Δανείων από την Ελλάδα

Ελλάδα: Μειώνεται το Δημόσιο Χρέος και Επιταχύνεται η Αποπληρωμή των Δανείων του Πρώτου Μνημονίου
Σημαντική πρόοδο στο μέτωπο της δημοσιονομικής εξυγίανσης καταγράφει η Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, το δημόσιο χρέος της χώρας μειώθηκε στο 153,6% του ΑΕΠ το 2024 από 163,9% του ΑΕΠ το 2023. Η εξέλιξη αυτή στέλνει σαφές μήνυμα σταθερότητας και αξιοπιστίας προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της να αποπληρώσει νωρίτερα τα δάνεια που έλαβε στο πλαίσιο του πρώτου μνημονίου του 2010. Τη σχετική ανακοίνωση έκανε από την Ουάσινγκτον, στο περιθώριο της Εαρινής Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης. Όπως υπογράμμισε, η πρόωρη αποπληρωμή αποτελεί βασική προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής, μαζί με τη διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας και των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης.
Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται σε μια περίοδο διεθνών αναταράξεων, που προκαλούνται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις εξαγγελίες για αυξήσεις δασμών από τον Αμερικανό Πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ. Παρά τις προκλήσεις αυτές, η Ελλάδα κατάφερε να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 4,8% του ΑΕΠ ή 11,4 δισ. ευρώ το 2024, ενισχυμένο από μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Το ισχυρό δημοσιονομικό προφίλ της χώρας δίνει τη δυνατότητα αφενός να εξοφλεί πρόωρα τις δανειακές της υποχρεώσεις και αφετέρου να επιστρέφει κοινωνικά μερίσματα στους πολίτες. Ήδη, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την πρώτη δόση του κοινωνικού μερίσματος, ύψους 1 δισ. ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) αναμένεται νέο πακέτο παροχών, με επίκεντρο τις φοροελαφρύνσεις για τη μεσαία τάξη.
Όσον αφορά τα δάνεια του πρώτου μνημονίου, η Ελλάδα είχε αντλήσει το 2010 συνολικά 52,8 δισ. ευρώ. Το υπόλοιπο του δανείου έχει μειωθεί στα 31 δισ. ευρώ, ενώ με την επερχόμενη αποπληρωμή 5,3 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο θα περιοριστεί περαιτέρω στα 26 δισ. ευρώ. Τα δάνεια του ΔΝΤ έχουν ήδη εξοφληθεί τρία χρόνια νωρίτερα.
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι η πρόωρη αποπληρωμή των δανείων δεν αποτελεί πλέον σενάριο αλλά πραγματικότητα, επισημαίνοντας ότι η μείωση του χρέους απελευθερώνει δημοσιονομικούς πόρους που επιστρέφουν ταχύτερα στην κοινωνία.
Το κυβερνητικό σχέδιο, που έχει ήδη υποβληθεί στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), προβλέπει την πρόωρη εξόφληση μεγάλου μέρους των δανείων που λήγουν από το 2033 έως το 2041. Παράλληλα, από το 2024 ξεκίνησε η εξόφληση των δανείων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), συνολικού ύψους 141,8 δισ. ευρώ, ενώ από το 2034 θα αρχίσει η αποπληρωμή του δανείου των 86 δισ. ευρώ από τον ESM.
Η πρόωρη αποπληρωμή, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη συνέχιση των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, αναμένεται να επιταχύνει περαιτέρω τη μείωση του δημόσιου χρέους της χώρας, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την εικόνα της ελληνικής οικονομίας διεθνώς.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καλοκαίρι με χαμηλότερες τιμές στα καύσιμα – Τι φέρνει η πτώση του Brent

Πτωτικές τάσεις καταγράφουν οι τιμές καυσίμων κίνησης στην ελληνική αγορά, ακολουθώντας τη διεθνή υποχώρηση του πετρελαίου Brent, το οποίο διαπραγματεύεται στα 66 δολάρια το βαρέλι. Καθώς οδεύουμε προς το καλοκαίρι, οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα πληρώσουν λιγότερα για τις μετακινήσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ θετικό αντίκτυπο αναμένεται και στα μεταφορικά κόστη των προϊόντων.
Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης έχει διαμορφωθεί στα 1,722 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,848 ευρώ. Παράγοντες της ελληνικής αγοράς εκτιμούν ότι τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει περαιτέρω μικρή πτώση, ως αποτέλεσμα της μείωσης στις τιμές χονδρικής και των Platts.
Διεθνείς πιέσεις στις τιμές πετρελαίου
Οι πιέσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου συνδέονται και με τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Ο Λευκός Οίκος, σύμφωνα με αναφορές, εξετάζει τη μείωση των δασμών στις κινεζικές εισαγωγές από το σημερινό 145% σε 50%-65%. Αν και η κίνηση αυτή θα μπορούσε να ενισχύσει τη διεθνή οικονομική ανάπτυξη και άρα τη ζήτηση πετρελαίου, η άμεση επίδραση στην αγορά ήταν πτωτική λόγω φόβων για υπερπροσφορά και αβεβαιότητα σχετικά με το χρονοδιάγραμμα οποιασδήποτε συμφωνίας.
Παράλληλα, η σταδιακή αύξηση της παραγωγής από χώρες του OPEC+ από τον Απρίλιο, απαντώντας στην έκκληση του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για μείωση των τιμών του πετρελαίου, έχει ενισχύσει περαιτέρω τις πιέσεις.
Το σχέδιο του OPEC+ και η μελλοντική παραγωγή
Ο OPEC+ σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου κατά 411.000 βαρέλια ημερησίως τον Μάιο, μια αύξηση τριπλάσια σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό. Παράλληλα, έχει συμφωνηθεί να υπάρξουν περικοπές συνολικά 3,65 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα έως το τέλος του επόμενου έτους, για τη στήριξη της αγοράς.
Ωστόσο, οι αυξανόμενες διαφωνίες στο εσωτερικό του OPEC+ για τις ποσοστώσεις παραγωγής ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέες δυναμικές, καθώς αρκετά μέλη πιέζουν για επιτάχυνση των αυξήσεων και τον Ιούνιο.