Σε συνέχεια της δημοσίευσης της Απόφασης με Αρ. Πρωτ. 5053/08.10.2020 με θέμα την Πρόσκληση «Ενίσχυση επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας COVID-19 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, (Δράση 3δ.5-6.2) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020″», θα θέλαμε ως Σύλλογος Οικονομολόγων Ελεύθερων Επαγγελματιών Έβρου να καταθέσουμε τις επισημάνσεις μας επί της παρούσας πρόσκλησης, καθώς τα μέλη μας Οικονομολόγοι – Λογιστές, είναι αυτοί που κατά κύριο λόγο θα διαχειριστούν από μέρους των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών τη διεκπεραίωση της διαδικασίας.
Αρχικά, επικροτούμε τη πρωτοβουλία για την ενίσχυση των υφιστάμενων επιχειρήσεων της περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης, καθότι κρίνεται ζωτικής σημασίας η οποιαδήποτε στήριξη, στην παρούσα συγκυρία της πανδημίας, του επιχειρηματικού κόσμους και εν γένει των επαγγελματιών.
Ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα κενά και τις ιδιομορφίες που παρουσιάζει η εν λόγω Πρόσκληση όσον αφορά τη διαδικασία επιλογής, τα κριτήρια και τον τρόπο υποβολής των αιτήσεων των ενδιαφερομένων, με αποτέλεσμα apriori να θέτει εκτός διαδικασίας μεγάλο μέρος επιχειρήσεων.
Ως Θεσμικό Πλαίσιο χορήγησης της κρατικής ενίσχυσης, επιλέχθηκε ο Κανονισμός (ΕΕ) αριθμ. 1407/2013 της Επιτροπής 18ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λ.Ε.Ε. στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (De minimis), το οποίο ως γνωστό θέτει όριο τις 200.000 € για την τριετία. Το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο θέτει εκτός της χορήγησης μεγάλο μέρος επιχειρήσεων οι οποίες έκαναν χρήση την προηγούμενη τριετία προγραμμάτων ενίσχυσης. Μάλιστα θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τη μονοδιάστατη χρήση του θεσμικού πλαισίου τιμωρητική, κυρίως για επιχειρήσεις οι οποίες επένδυσαν την τελευταία τριετία κάνοντας χρήση και των διαφόρων προγραμμάτων ενίσχυσης, δημιουργώντας οικονομική δραστηριότητα και θέσεις απασχόλησης πολύτιμες για την περιοχή. Το παρόν ενισχύεται ακόμα περισσότερο καθώς ως γνωστόν στην παρούσα χρονική συγκυρία το Υπ. Οικονομικών με τη ΚΥΑ ΓΔΟΥ 207/10.09.2020 διεξάγει την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 3, γεγονός που σημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις που έχουν κάνει χρήση του θεσμικού πλαισίου ήσσονος σημασίας de minimis να αποκλείονται στην περίπτωση που έχουν εξαντλήσει το όριο των 200.000 € για την τριετία.
Στο σημείο αυτό προτείνουμε την τροποποίηση της Πρόσκλησης και ενσωμάτωσης επιπρόσθετου θεσμικού πλαισίου το οποίο να άρει τα ανωτέρω προσχώματα. Κρίνουμε επιβεβλημένη την προσθήκη στο Θεσμικό Πλαίσιο της Πρόσκλησης, το Προσωρινό Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με την αρ. 19.03.2020/C(2020)/1863 για τη στήριξη της οικονομίας κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της νόσου Covid-19, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, το οποίο μάλιστα θεσπίστηκε από τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης γι αυτό το λόγο και ανεβάζει τα όρια χρηματοδότησης στις 800.000 € για κάθε επιχείρηση.
Επιπρόσθετα, εύλογα ερωτήματα δημιουργεί το εύρος του διαστήματος κατά το οποίο θα είναι ανοιχτή η Πρόσκληση. Αποτελεί ηλίου φαεινότερο ότι η ανάγκη στήριξης του επιχειρηματικού κόσμου λόγω της πανδημίας Covid-19 είναι τόσο επιβεβλημένη που θεωρούμε δεδομένο ότι οι αιτήσεις θα εξαντλήσουν το συνολικό ποσό της χρηματοδότησης πολύ άμεσα, οπότε κρίνουμε εκ του περισσού το συγκεκριμένο ημερολογιακό εύρος κατά το οποίο θα είναι ανοιχτή η Πρόσκληση. Μάλιστα ο συγκεκριμένος όρος μετατρέπει το πρόγραμμα ενίσχυσης σε έναν ανταγωνιστικό πεδίο μεταξύ των επιχειρήσεων για το ποιος θα υποβάλει γρηγορότερα την αίτηση του.