Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκθεση της ΕΤΕ: Η ελληνική Γη είναι θησαυρός και δεν την εκμεταλλευόμαστε

Στο νέο τεύχος των περιοδικών εκδόσεων της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος για κλάδους της ελληνικής οικονομία γίνεται εκτενής αναφορά στις δυνατότητες που έχει η ελληνική Γη για να δώσει μία σημαντικότατη ώθηση στον τουρισμό, αλλά και για τα σημαντικά περιθώρια αξιοποίησης της.

Χαρακτηριστικό είναι πως η συγκεκριμένη μελέτη ξεκινάει με τη φράση “η Ελλάδα έχει μια πλεονεκτική γεωγραφική θέση και αρκετές φυσικά χαρακτηριστικά που κάνουν τη γη της πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο σε σχέση με τις περισσότερες χώρες».

Και συνεχίζει πως αν και αυτά τα χαρακτηριστικά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικά έσοδα από την πιο αποτελεσματική χρήση Γης (κυρίως με τη μορφή των τουριστικών επενδύσεων), υπάρχουν πολλά εμπόδια τα οποία αποτελούν εμπόδιο για τις επενδύσεις.

Μεγάλο εμπόδιο το ζήτημα της ιδιοκτησίας

Τα προβλήματα που κάνουν τις επενδύσεις απαγορευτικές ξεκινούν από τα ζητήματα της ιδιοκτησίας, καθώς τόσο ο δημόσιος, όσο και ο ιδιωτικός τομέας έχουν αξιώσεις ιδιοκτησίας που θέλουν σημαντικό αριθμό οικοπέδων να μην έχει τους νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας. Την ίδια ώρα το το ελληνικό κράτος να ισχυρίζεται ότι σχεδόν το 60% της Γης είναι δημόσια , ενώ οι ιδιώτες κάνουν λόγο για περίπου 50%. Το αποτέλεσμα είναι μεγάλο μέρος της ελληνική Γης, το οποίο θα μπορούσε να αποδειχθεί χρυσάφι να μένει ανεκμετάλλευτο και το ελληνικό κράτος να στερείται 8 δισ. ευρώ ετησίως.

Μάλιστα στην έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας αναφέρεται πως αν το καθεστώς προστασίας ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων προσέγγιζε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα θα έφθαναν τα 7,3 δισ. ετησίως, 1,3 δισ. πάνω από αυτά που είναι τώρα. Ωστόσο αν μπορούσαν να ξεπεραστούν και τα προβλήματα που προκύπτουν στο επιχειρηματικό περιβάλλον, όπως οι κανονισμοί για άμεσες ξένες επενδύσεις, η τουριστική ανάπτυξη θα μπορούσε να προσεγγίσει τα 8 δισ. ετησίως. Μάλιστα οι περισσότερες και καλύτερης ποιότητας τουριστικές υποδομές θα απέφεραν εισπράξεις της τάξης των 16,3 δισ. ετησίως

Το άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και οι ασαφείς νόμοι σχετικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης.

Η ανάγκη των μεταρρυθμίσεων και οι προτεραιότητες

Τα βασικότερα βήματα για να προχωρήσει η εκμετάλλευση της Γης είναι οι μεταρρυθμίσεις, η αποτελεσματική αξιοποίηση των φυσικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδας. Παράλληλα θα πρέπει να προχωρήσει η ολοκλήρωση ενός αξιόπιστου και πλήρους κτηματολογίου. Αυτό στην πράξη απαιτεί σε πρώτη φάση την αποσαφήνιση των ορίων των ιδιωτικών και δημοσίων εκτάσεων και σε δεύτερο στάδιο τον προσδιορισμό των επιτρεπόμενων χρήσεων γης. Στο μεσοδιάστημα, η διαθέσιμη πληροφόρηση από τα υποθηκοφυλακεία θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα “προσωρινό κτηματολόγιο», όπου θα προσδιορίζονταν οι εκτάσεις με αδιαμφισβήτητους τίτλους ιδιοκτησίας (που θα μπορούσαν να ελκύσουν άμεσα επενδύσεις), ενώ παράλληλα το κράτος θα αποκτούσε μια καθαρή εικόνα για το μέγεθος και την τοποθεσία των υπό ιδιοκτησιακή αμφισβήτηση εκτάσεων.

Παράλληλα, οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις για τον τουρισμό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο οι όροι αξιοποίησης και οι περιοχές που αναφέρονται πρέπει να προσδιοριστούν με μεγαλύτερη ακρίβεια.

Συγκεκριμένα, η αποσαφήνιση των χρήσεων γης απαιτεί δύσκολες και τολμηρές πολιτικές αποφάσεις, καθώς πρέπει να ληφθούν υπόψη το κρίσιμο ζήτημα της προστασίας περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών καθώς και το εξίσου κρίσιμο ζήτημα της αποζημίωσης των ιδιοκτητών γης που θα υποστούν ζημιές από τους νέους κανόνες για τη χρήση γης. Μια πιθανή λύση θα μπορούσε να υλοποιηθεί βάσει δύο αξόνων:

Ενώ τα κτίρια σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές θα μπορούσαν να τεθούν υπό κατεδάφιση, το κράτος θα μπορούσε να νομιμοποιήσει τα κτίρια σε αποδεκτές περιοχές (κάτι που είναι κοντά στη λογική του πρόσφατου νόμου για τα αυθαίρετα).
Όσον αφορά τα γεωτεμάχια που ακόμα δεν έχουν κτιστεί, το κράτος θα μπορούσε να προσδιορίσει τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης βάσει οικονομικών και περιβαλλοντικών κριτηρίων. Η λογική αυτής της πρότασης συμπίπτει με αυτή των πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων, οι οποίες ωστόσο μπορούν να γίνουν πιο συγκεκριμένες θέτοντας ως βασικό στόχο την οριοθέτηση της δόμησης σε συγκεκριμένες περιοχές (με σκοπό τη δημιουργία υψηλότερης συγκέντρωσης κατοικιών, δηλαδή χωριών) και ταυτόχρονα την προστασία των υπολοίπων περιοχών (με σκοπό να διατηρηθούν χωρίς τεχνητές παρεμβάσεις, προστατεύοντας έτσι τη φυσική ομορφιά τους). Όσον αφορά το θέμα της αποζημίωσης των ιδιοκτητών γης σε περιοχές που πλέον δε θα είναι οικοδομήσιμες, θα μπορούσε να προωθηθεί ένα καθεστώς εθελοντικών ανταλλαγών ιδιωτικών γεωτεμαχίων (που έχασαν το δικαίωμα οικοδόμησης) με δημόσιες εκτάσεις αντίστοιχης αξίας σε περιοχές διαθέσιμες για οικιστική αξιοποίηση. Συγκεκριμένα, νομοθετικό προηγούμενο ενός τέτοιου διακανονισμού αποτελεί ο πρόσφατος νόμος 4178/2013, ο οποίος προβλέπει ανταλλαγές δασικών εκτάσεων που διεκδικούνται από οικοδομικούς συνεταιρισμούς με δημόσιες οικοδομήσιμες εκτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, το κράτος θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα εθελοντικών ανταλλαγών γεωτεμαχίων σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή, και στη συνέχεια με την ενεργή συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης να αναμορφώσει τη στρατηγική του για ένα όσο γίνεται δίκαιο πλαίσιο ανταλλαγών γεωτεμαχίων για όλη την ελληνική επικράτεια.
Όπως αναφέρει η ΕΤΕ, η “παρούσα μελέτη προσέφερε κάποιες δυνητικές κατευθύνσεις για ένα από τα πιο ακανθώδη προβλήματα της ελληνικής οικονομίας – το πλαίσιο διαχείρισης και αξιοποίησης της γης.

Είναι ξεκάθαρο ότι οι πολιτικές αποφάσεις είναι δύσκολες, ότι οι εμπλεκόμενοι έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα και ότι οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται είναι θεμελιώδεις. Ωστόσο, το εγχείρημα αυτό αξίζει τη μεγάλη προσπάθεια καθώς τα δυνητικά οφέλη για την ελληνική οικονομία είναι σημαντικά καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, μόνο γα τον κλάδο του τουρισμού ξεπερνούν το 4% του ΑΕΠ (8 δισ. ετησίως)» καταλήγει.

Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση της Εθνικής Τράπεζας ΕΔΩ

Πηγή: iefimerida.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Αλεξανδρούπολη | Με επιτυχία η 1η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης

«Η σημερινή πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του νέου ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027 της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αποτελεί ορόσημο για την ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας.

Πραγματοποιείται σε μια στιγμή που η Περιφέρεια, η χώρα, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες
απανωτών κρίσεων: της 10ετούς οικονομικής κρίσης, της μεταναστευτικής κρίσης, της υγειονομικής κρίσης, της ενεργειακής κρίσης και της κρίσης ακρίβειας.
Απέναντι στις κρίσεις αυτές, οι πόροι του νέου περιφερειακού ΕΣΠΑ θα λειτουργήσουν ως ασπίδα αλλά και ως εργαλείο για να κάνουμε την Ανατολική
Μακεδονία και Θράκη μια Περιφέρεια ανάπτυξης, αξίας και κοινωνικής συνοχής».

Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστος Μέτιος κατά την 1 η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Περιφερειακού Προγράμματος “Ανατολική Μακεδονία, Θράκη” 2021-2027, που πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του, την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου στην Αλεξανδρούπολη.

Ο κ. Μέτιος τόνισε πως το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κατά την προγραμματική περίοδο 2021-2027 είναι αυξημένο κατά 39,8% σε σχέση με το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, αύξηση που αντιστοιχεί σε επιπλέον 182 εκατομμύρια ευρώ: από 457,13 εκατομμύρια ευρώ οι πόροι αυξάνονται σε 639,098 εκατομμύρια ευρώ.

Η αναπτυξιακή προσπάθεια του νέου ΕΣΠΑ, συνέχισε ο κ. Μέτιος, έρχεται να συμπληρώσει καλές πρακτικές που ξεκίνησαν από τη Διοίκηση της Περιφέρειάς μας κατά την προηγούμενη περίοδο καθώς, όπως επεσήμανε: «την περίοδο 2014-2020 πετύχαμε πολλά παρά τις απανωτές δυσκολίες».

Έτσι, συνεχίζεται και στο νέο ΕΣΠΑ η έμφαση στις υποδομές, με προτεραιότητα την ολοκλήρωση υποδομών που συνδέουν την Περιφέρεια ΑΜΘ με τα εθνικά και διεθνή δίκτυα μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Συνεχίζεται η προσπάθεια για την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης με επενδύσεις στην έρευνα και στην καινοτομία και τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου στον τουρισμό, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον, στην αγροδιατροφή και στην πράσινη επιχειρηματικότητα.

Συνεχίζονται επίσης οι πολιτικές για την προστασία των πιο αδύναμων πολιτών, για την καταπολέμηση των διακρίσεων, για την προώθηση των ίσων
ευκαιριών, για τη στήριξη της εκπαίδευσης και του δημόσιου συστήματος υγείας. Στη συνέχεια ο κ. Μέτιος παρουσίασε συγκεκριμένα στοιχεία για τον θετικό
αντίκτυπο των χρηματοδοτήσεων του τρέχοντος ΕΣΠΑ στους τομείς της επιχειρηματικότητας, του περιβάλλοντος, της ενέργειας, του τουρισμού, του
πολιτισμού, των οδικών μεταφορών, της εκπαίδευσης, της υγείας και της κοινωνικής πολιτικής. Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Μέτιος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Με το νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την περίοδο 2021-2027, θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για να χτίσουμε μια Περιφέρεια δυναμική, ανθρώπινη και εξωστρεφή, ανοιχτή σε επενδύσεις. Γιατί στόχος μας είναι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, εκτός από πέρασμα ενεργειακό, μεταφορικό, εμπορικό, να γίνει και προορισμός. Προορισμός στον τουρισμό, στην επιχειρηματικότητα, στην εκπαίδευση, στην έρευνα και στην καινοτομία. Ένας τόπος που παράγει, αναπτύσσεται και ευημερεί».

Στη συνέχεια παρουσιάσθηκαν και εγκρίθηκαν οι άξονες και οι στόχοι του νέου ΕΣΠΑ, οι διαθέσιμοι πόροι, ο προγραμματισμός και το χρονοδιάγραμμα των προσκλήσεων. Η ενεργοποίηση του Προγράμματος, όπως παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε από την Επιτροπή Παρακολούθησης, περιλαμβάνει την άμεση ενεργοποίηση 24 δράσεων προσκλήσεων συνολικού προϋπολογισμού 247 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχούν στο 39% περίπου των συνολικών πόρων του Προγράμματος.

Αργότερα την ίδια μέρα πραγματοποιήθηκε και η 6 η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του τρέχοντος ΕΣΠΑ της Περιφέρειας ΑΜΘ 2014-2020,
υπό την προεδρία του Περιφερειάρχη. Κατά τη διάρκειά της, εξετάστηκε η πορεία υλοποίησης του τρέχοντος ΕΣΠΑ, διαπιστώθηκε η επίτευξη των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων του Προγράμματος και αποφασίστηκαν οι ενέργειες για την ομαλή ολοκλήρωσή του.

Στις δύο συνεδριάσεις της Επιτροπής Παρακολούθησης συμμετείχαν εκπρόσωποι των αρχών διαχείρισης, συντονισμού και πιστοποίησης του ΕΣΠΑ,
εκπρόσωποι δημοσίων αρχών, ειδικών υπηρεσιών και επιτελικών δομών Υπουργείων και της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ), εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων (ΚΕΔΕ), εκπρόσωποι οικονομικών και κοινωνικών εταίρων, των ακαδημαϊκών και ερευνητικών ιδρυμάτων της Περιφέρειας ΑΜΘ, μη κυβερνητικών οργανώσεων καθώς και εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Οδηγός για τη Cyber Monday | Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Μετά την Black Friday, έρχεται η  Cyber Monday που αποτελεί μια πρωτοβουλία των λιανοπωλητών για να αυξήσουν τα έσοδα από πωλήσεις στο διαδίκτυο.

H Cyber Monday είναι στην ουσία η διαδικτυακή συνέχεια της Black Friday προκειμένου η αγορά να ανταποκριθεί στη μεγάλη ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού που άλλες χρονιές πραγματοποιεί συνήθως τις αγορές του στα φυσικά καταστήματα.

Η Cyber Monday ξεκίνησε το 2005 και πέφτει τη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών.

Η διαφορά της με την Black Friday είναι ότι οι προσφορές αφορούν σε ηλεκτρονικές αγορές και όχι σε αγορές από φυσικά καταστήματα.

Συμβουλές από τον Συνήγορο του Καταναλωτή

Για την καλύτερη ενημέρωση και προετοιμασία των καταναλωτών αλλά και για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η αγορά, η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» κάνει μια σειρά από συστάσεις στους καταναλωτές.

«Οι καταναλωτές πρέπει να αντιλαμβάνονται ότι το μάρκετινγκ της Cyber Monday αποσκοπεί στη δημιουργία κλίματος καταναλωτικής αδημονίας και ευφορίας, που ευνοεί την κίνηση της αγοράς, ωστόσο οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καθορίζουν τον χρόνο και το περιεχόμενο των αγορών τους με σύνεση, στη βάση των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων τους και, πάντως, όχι υπό καθεστώς ψυχολογικής παρόρμησης».

Ακόμα τονίζει ότι «οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές, όπως για παράδειγμα η παραπλανητική πώληση απομιμητικών προϊόντων, τα οποία έχουν κατακλύσει την αγορά».

Στη συνέχεια αναφέρει: «Επίσης, οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικών δικτύων) είναι καθημερινό φαινόμενο, το οποίο, όμως, παρουσιάζει ιδιαίτερη έξαρση κατά τη διάρκεια εκπτωτικών περιόδων, καθώς τότε οι συναλλαγές είναι πολυπληθέστερες. Επομένως, οι καταναλωτές, πλην των καλών τιμών, θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις ότι όντως πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια συμφέρουσα και ασφαλή συναλλαγή από νόμιμα και έγκυρα ηλεκτρονικά καταστήματα».

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

• Ότι διατίθενται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος πλήρη ταυτοποιητικά στοιχεία: Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ (τον οποίο οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, ανατρέχοντας στον σύνδεσμο: www.businessregistry.gr/publicity/index).
• Ότι παρέχεται ποικιλία εναλλακτικών τρόπων πληρωμής, συμπεριλαμβανόμενης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, και όχι μόνο η αντικαταβολή ή η τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
• Ότι παρέχεται η δυνατότητα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, καθώς και, σε ευδιάκριτο σημείο της ιστοσελίδας του εμπόρου, το link προς τη σχετική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν από πριν ότι είναι ενεργό και ότι παραπέμπει στη σωστή υπερσύνδεση.
• Ότι δεν εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών-συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και δόλιων προθέσεων και θα πρέπει, συνεπώς, να αποτρέπουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής, που ίσως εκ των υστέρων αποβεί επιζήμια.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνταξιούχοι | Τα 9 πακέτα αυξήσεων σε 2,9 εκατ. δικαιούχους

Σε 9 ανέρχονται τα πακέτα των αυξήσεων σε 2,9 εκατ. πολίτες που θα δώσει η κυβέρνηση το δίμηνο Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου.

Εως τις 20 Δεκεμβρίου θα λάβουν τηνεπιταγή ακρίβειας των 250 ευρώπερίπου 1,2 εκατομμύρια πολίτες (συνταξιούχοι, άτομα με αναπηρία, ανασφάλιστοι υπερήλικοι), εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις. Συνολικά, θα ενισχυθούν από την επιταγήακρίβειας2,2 εκατ. ευάλωτοι πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των δικαιούχων επιδόματος παιδιού και ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Παράλληλα,στα τέλη Ιανουαρίου 2023θα καταβληθεί ηαύξηση7,75% σε1,7 εκατ. συνταξιούχους ύστερααπό 12 χρόνια «παγώματος» και περικοπών.

Ειδικότερα:

1. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ. Περίπου 1,7 εκατ. συνταξιούχοι θα λάβουν την αύξηση 7,75% στο τέλος Ιανουαρίου, στην κύρια και εθνική σύνταξη. Επισημαίνεται ότι οι αυξήσεις (7,75%) υπολογίζονται και στην εθνική και στην ανταποδοτική σύνταξη.

Παράδειγμα.Εστω συνταξιούχος με εθνική σύνταξη 384 ευρώ για 20 χρόνια ασφάλισης και ανταποδοτική 366 ευρώ. Η εθνική σύνταξη θα αυξηθεί κατά 7,75% (+29,76 ευρώ) και θα ανέλθει στα 413,76 ευρώ και η ανταποδοτική, επίσης, κατά 7,75% (+28,3 ευρώ) και θα ανέλθει σε 394,3 ευρώ. Το σύνολο που προκύπτει ανέρχεται σε 808 ευρώ.

Λόγω της αύξησης, εκτός από την εθνική σύνταξη, θα αναπροσαρμοστούν η προσωρινή σύνταξη, η αναπηρική σύνταξη και οι συντάξεις χηρείας. Αυτό σημαίνει ότι 7,75% θα λάβουν οι δικαιούχοι αναπηρικής σύνταξης με ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%. Οσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας από 67% έως 79,99% θα λαμβάνουν 310 ευρώ (το 75%) της εθνικής από 288 ευρώ σήμερα.

Αντίστοιχα, οι συντάξεις χηρείας δεν μπορούν να υπολείπονται της εθνικής σύνταξης κι εδώ αυξάνονται στα 413.76 ευρώ. Αν ο χρόνος ασφάλισης του θανόντος ήταν μικρότερος των 20 ετών, τότε τα 413 ευρώ μειώνονται κατά 1,25% για κάθε έτος ασφάλισης που υπολείπεται μέχρι τη συμπλήρωση της 20ετίας. Για χρόνο ασφάλισης μικρότερο των 15 ετών, το ποσό που δικαιούται ο επιζών ή και ο διαζευγμένος σύζυγος δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των 345 ευρώ (της μικρής εθνικής) η οποία θα αυξηθεί στα 371,7 ευρώ.

Ταυτόχρονα, στο ίδιο ύψος με την εθνική σύνταξη θα αναπροσαρμοστούν οι προσωρινές συντάξεις και οι συντάξεις των ομογενών οι οποίες απονέμονται σε όσους έχουν 30 έτη μόνιμης και νόμιμης παραμονής στη χώρα αρχής γενομένης από το 1992.

2. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ. Την καταβολή αυξημένης σύνταξης σε 900.000 συνταξιούχους λόγω κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στις 21 με 23 Δεκεμβρίου (μαζί με τις συντάξεις Ιανουαρίου). Η κατάργηση θα δώσει ετήσια αύξηση στις αποδοχές τους που ξεκινούν από 22 ευρώ και ξεπερνούν τα 676 ευρώ τον χρόνο για τα υψηλά εισοδήματα. Επί της ουσίας θα απαλλαγούν από την εισφορά όσοι έχουν μηνιαίες αποδοχές άνω των 1.000 ευρώ. Πάντως, μόνο η μία από τις δύο εισφορές αλληλεγγύης συνταξιούχων καταργείται από 1ης-1-2023. Αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί γιατί επικρατεί σύγχυση, αφού στα ενημερωτικά σημειώματα των συντάξεων αναγράφονται οι δύο παρακάτω εισφορές:

– ΕΑΣ (Ν.3863/10, Ν. 3865/10).

– Εναντι ειδικής εισφοράς (άρθρο 29 ν. 3986/11).

Η κατάργηση αφορά τη δεύτερη περίπτωση (φορολογική) που είναι και τα λιγότερα χρήματα, σε σύγκριση με την πρώτη (ασφαλιστική). Οι συνταξιούχοι μπορούν να διαπιστώσουν από τα μηνιαία ενημερωτικά τους, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να τα εκτυπώσουν από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ.

3. ΝΕΑ ΔΟΣΗ ΝΟΜΟΥ ΒΡΟΥΤΣΗ. Πληρωμή της 4ης δόσης από την αύξηση του επανυπολογισμού συντάξεων για 280.000 παλιούς συνταξιούχους στις 21 με 23 Δεκεμβρίου. Η μέση αύξηση που θα λάβουν από την 4η δόση είναι από 7 έως 39 ευρώ. Στην κατηγορία των αυξήσεων λόγω επανυπολογισμού ανήκουν περίπου 280.000 παλαιοί συνταξιούχοι με 30 και κυρίως με 33 έτη ασφάλισης και άνω.

4.ΕΠΙΔΟΜΑ ΧΑΜΗΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ. Καταβολή της εφάπαξ ενίσχυσης των 250 ευρώ σε 1.194.806 χαμηλοσυνταξιούχους στις 20 Δεκεμβρίου. Προκειμένου να προσδιοριστούν οι τελικοί δικαιούχοι θα εξεταστεί ότι συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

– Το ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα για το φορολογικό έτος 2022 δεν υπερβαίνει τις 9.600 ευρώ (από 7.200 προηγουμένως).

– Το ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημά τους (το άθροισμα των φορολογητέων εισοδημάτων του υπόχρεου και του/της συζύγου/μέρους συμφώνου συμβίωσης) δεν υπερβαίνει τις 16.800 ευρώ (από 14.400 προηγουμένως).

– Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού που προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ έτους 2022 (φορολογικού έτους 2021), δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ (από 200.000 προηγουμένως).

– Είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και έχουν υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2021.

Το ύψος της ενίσχυσης ανά δικαιούχο είναι 250 ευρώ, ανεξαρτήτως του αριθμού εξαρτώμενων μελών.

Σε περίπτωση που και οι δύο σύζυγοι είναι δικαιούχοι της ενίσχυσης, τότε η ενίσχυση καταβάλλεται και στους δύο. Εάν ο δικαιούχος λαμβάνει σύνταξη και από τον e-ΕΦΚΑ και το ΓΛΚ, η ενίσχυση καταβάλλεται από τον e-ΕΦΚΑ.

5. ΕΠΙΔΟΜΑ ΠΑΙΔΙΟΥ. 735.000 δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού θα λάβουν μιάμιση επιπλέον μηνιαία δόση. Το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται σε 105 ή 63 ή 42 ευρώ για κάθε παιδί για το πρώτο και το δεύτερο παιδί, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος και σε 210 ή 126 ή 84 από το τρίτο και για κάθε επόμενο παιδί.

Η έκτακτη δόση καταβάλλεται μέχρι 20 Δεκεμβρίου στους δικαιούχους του επιδόματος κατά το πέμπτο δίμηνο του 2022. Αντίστοιχη έκτακτη δόση καταβάλλεται στους λοιπούς νέους δικαιούχους του επιδόματος του 2022, μετά την έγκριση της αίτησής τους.

6. ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΑΝΕΡΓΟΙ.Οι μη επιδοτούμενοι, μακροχρόνια άνεργοι, εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), που θα λάβουν την έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ, υπολογίζονται σε περίπου 100.000.

Πρόκειται για εγγεγραμμένους ανέργους που απέκτησαν την ιδιότητα του μακροχρόνια ανέργου (πάνω από 12 μήνες αδιάλειπτης εγγεγραμμένης ανεργίας), παραμένουν άνεργοι μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής ΚΥΑ σε ΦΕΚ και δεν έλαβαν το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας.

Αναψε το πράσινο φως από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΥΠΑ προκειμένου να βγει η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει τις προϋποθέσεις καταβολής της επιταγής ακρίβειας ύψους 250 ευρώ για περίπου 100.000 ανέργους.

Ειδικότερα περίπου 100.000 μακροχρόνια άνεργοι της ΔΥΠΑ θα λάβουν την επιταγή ακρίβειας ύψους 250 ευρώ μέχρι 15 Δεκεμβρίου.

Την οικονομική ενίσχυση δικαιούνται όσοι είναι άνεργοι από 12 έως 24 μήνες. Επίσης θα πρέπει να πληρούν και τις εξής προϋποθέσεις:

– Να μην είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

– Να έχουν ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα έως 9.600 ευρώ.

– Να έχουν ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 16.800 ευρώ.

7.ΑΝΑΠΗΡΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ. Δικαιούχοι αναπηρικού επιδόματος ΟΠΕΚΑ. Αφορά περίπου 174.000 δικαιούχους, οι οποίοι τον Δεκέμβριο θα δουν τις προνοιακές παροχές σε χρήμα να προσαυξάνονται κατά 250 ευρώ.

8. ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ ΥΠΕΡΗΛΙΚΟΙ ΟΠΕΚΚΑ. Προσαυξημένο κατά 250 ευρώ θα είναι το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων που εισπράττουν περίπου 35.000 δικαιούχοι. Διευκρινίζεται ότι αν ένας χαμηλοσυνταξιούχος του ΕΦΚΑ είναι ταυτόχρονα δικαιούχος αναπηρικού ή άλλου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ θα λάβει μόνο την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων.

9. ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ. Με στόχο τη στήριξη των ωφελούμενων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (πρώην ΚΕΑ), δηλαδή των νοικοκυριών που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, τον Δεκέμβριο 2022 θα χορηγηθεί διπλή δόση στους περίπου 225.000 δικαιούχους του.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: