ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διανύσαμε ήδη το μεγαλύτερο μέρος της δύσβατης ανηφόρας

Τα επιτεύγματα αυτά οφείλονται, βέβαια, σε σημαντικό βαθμό και στις μεγάλες, αλλά υπέρμετρα υποεκτιμημένες τα τελευταία χρόνια (ακόμη και σήμερα), δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, οι οποίες λειτούργησαν ως ισχυρό αντίδοτο στις καταθλιπτικές εκτιμήσεις που διατυπώνονταν για τις εξελίξεις στη χώρα στα τέλη του 2012.
Μπορεί δε να γίνουν κατανοητά από οποιονδήποτε που είναι σε θέση να προσδιορίσει ποια ήταν τα δεδομένα για την ελληνική οικονομία στα τέλη του 2012 και ποιες είναι οι προοπτικές της στα τέλη του 2013.
Διανύσαμε ήδη το μεγαλύτερο μέρος της πραγματικά δύσβατης ανηφόρας της γεμάτης εμπόδια πορείας προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας.
Της επώδυνης προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα, στην οποία η ανάπτυξη και η αύξηση των εισοδημάτων θα προκύπτει από την ανταποδοτική και δυναμική εργασία και επιχειρηματικότητα και από την εγχώρια παραγωγή διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων με βάση τα σημαντικά συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Έχουμε ήδη επιτύχει πολλά όσον αφορά την προσαρμογή μας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, μετά το αναπόφευκτο σκάσιμο της φούσκας του βολέματος στο δημόσιο τομέα και του κρατικοδίαιτου συνδικαλισμού, της μη ανταγωνιστικής και αρτηριοσκληρωτικής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, της φοροδιαφυγής και του “δεν πληρώνω», της εξάρτησης από τις κρατικές προμήθειες και της διαφθοράς σε αυτές τις προμήθειες και στη “δωρεάν» παιδεία και υγεία και, γενικά, της φούσκας του “τζάμπα» και των μειωμένων αποδόσεων με στήριγμα τον δανεισμό από το εξωτερικό που χρηματοδοτούσε (με το αζημίωτο) όλες αυτές τις αντιοικονομικές και αντικοινωνικές καταστάσεις.
Σήμερα, ωστόσο, οι συνθήκες και οι μηχανισμοί λειτουργίας της νέας ελληνικής οικονομίας ακόμη διαμορφώνονται και απαιτείται συνέχιση της προσπάθειας, έτσι ώστε η οικονομία να τεθεί έγκαιρα σε πορεία ανάκαμψης, από το 2014, και υγιούς ανάπτυξης, από το 2015, που αποτελεί την φυσιολογική εξέλιξη του προγράμματος προσαρμογής που ήδη εφαρμόζεται.
Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει με τη σειρά της στην αναγκαία ταχεία αύξηση της διεθνώς ανταγωνιστικής απασχόλησης και στη μείωση της ανεργίας.
Είναι γεγονός ότι αυτή η πορεία προς την ολοκλήρωση της προσαρμογής και την ανάκαμψη μπορεί να διαταραχθεί και να καθυστερήσει, αφού ακόμη υπάρχουν δυνάμεις και ομάδες συμφερόντων που ασκούν έντονες πιέσεις για επιστροφή στο παρελθόν.
Αυτό συμβαίνει παρά το ότι αυτή η επιστροφή δεν είναι δυνατή, διότι τώρα δεν υπάρχει πια ο δανεισμός από το εξωτερικό για να την χρηματοδοτήσει.
Οι δυνάμεις που, παρόλα αυτά, επιδιώκουν την κατάργηση των μνημονίων και την επιστροφή στο 2009 μπορούν ακόμη να διαταράξουν την πορεία της χώρας για έξοδο από την κρίση.
Δεν μπορούν όμως τώρα να αποτρέψουν αυτήν την πορεία. Αυτό οφείλεται κυρίως στα σημαντικά επιτεύγματα της οικονομικής πολιτικής το 2013 που συνοψίζονται, περιληπτικά, στα ακόλουθα:
Πρώτον, στο γεγονός ότι το 2013 ήταν το 1ο έτος στη μεταπολεμική περίοδο κατά το οποίο η Ελλάδα τηρεί τους ισχύοντες εισοδηματικούς περιορισμούς.
Για πρώτη φορά δαπανά σύμφωνα με το σημαντικά μειωμένο διαθέσιμο εισόδημά της.
Έτσι, η εγχώρια δαπάνη στην οικονομία της ( 164,1 δισ. το 2013, σε σταθερές τιμές του 2005) ήταν μικρότερη από το ΑΕΠ της χώρας (€ 162,3 δις) συν το πλεόνασμα του ισοζυγίου κεφαλαιακών μεταβιβάσεων ( 3,5 δισ.).
Ως αποτέλεσμα, το μεν εξωτερικό ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών της θα έχει ακόμη ένα μικρό έλλειμμα της τάξης του -1,1% ΑΕΠ το 2013 (από έλλειμμα -14,1% του ΑΕΠ το 2008), το δε ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (ΙΤΣ) της, στο οποίο προστίθενται και οι κεφαλαιακές μεταβιβάσεις, θα καταγράψει τελικά πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ το 2013, από έλλειμμα ύψους -10,1% του ΑΕΠ το 2009.
Μάλιστα, από το 2014 θα είναι πλεονασματικό (με πλεόνασμα της τάξης του 1,0% του ΑΕΠ) και το ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών της χώρας σε εθνικολογιστική βάση.
Η δραστική μείωση της εγχώριας δαπάνης οφείλεται τόσο στη νέα μεγάλη πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης (-6,7% το 2013) και των επενδύσεων (επενδύσεις σε κατοικίες: -35%), αλλά και στη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, με την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στη γενική κυβέρνηση ύψους 0,7% του ΑΕΠ το 2013 (από έλλειμμα -1,5% του ΑΕΠ το 2012).
Δεύτερον, μεγάλο επίτευγμα της οικονομικής πολιτικής το 2013 ήταν η καλύτερη από ότι είχε προγραμματιστεί υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2013, όπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα αποτελέσματα της δημοσιονομικής διαχείρισης στο 11μηνο.2013.
Το επίτευγμα αυτό λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη αξία διότι ακολουθεί την επίσης καλύτερη του αναμενομένου εκτέλεση του Π2012 που οδήγησε στα σημαντικά μέτρα συνέχισης της χρηματοδοτικής στήριξης του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής και την μεγάλη ελάφρυνση του ελληνικού δημοσίου χρέους που αποφασίστηκαν στο Eurogroup της 26ης Νοεμβρίου 2012.
Επιπλέον, αυτή η εντυπωσιακή δημοσιονομική προσαρμογή στην Ελλάδα επιτεύχθηκε κάτω από εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες που συνέβαλαν στην εντεινόμενη ύφεση στην οικονομία και στη διάβρωση του συστήματος πληρωμών των φορολογικών τους υποχρεώσεων από πολλούς φορολογούμενους ακόμη και στον ΦΠΑ.
Ωστόσο, η πολύ ικανοποιητική υλοποίηση των Π2012 και Π2013 έχει αξιοσημείωτη συμβολή στην ουσιαστική βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα και στην ενδυνάμωση των προοπτικών της για ανάκαμψη, ανάπτυξη και οριστική έξοδο από την κρίση, πού ήδη αποτελεί γεγονός στο 2ο 6μηνο 2013.
Τρίτον, ενδεχομένως το μεγαλύτερο επίτευγμα, ήταν η ουσιαστική επιβράδυνση της πτωτικής πορείας του ΑΕΠ της χώρας στο -3,7% το 2013, εν μέσω μάλιστα καταστροφικών για το οικονομικό κλίμα εκτιμήσεων για πτώση του κατά -4,8% έως και κατά -5,3% και με την Τρόικα να προβλέπει πτώση κατά -4,2%.
Επιπλέον, η δυναμική αύξηση του εξωτερικού τουρισμού και η αναζωπύρωση της δραστηριότητας σε κλάδους σχετιζόμενους με τον τουρισμό και τις εξαγωγές αγαθών οδήγησαν στην πολύ σημαντική εξέλιξη της αύξησης της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και της σταθεροποίησης της ανεργίας ήδη από το 2013.
Έτσι, η ανεργία θα διατηρηθεί στο 27% του εργατικού δυναμικού το 2013, παρά την συνεχή διατύπωση κατά τη διάρκεια του 2013 καταστροφικών για το οικονομικό κλίμα και για την ανάπτυξη οικονομίας και την αγορά εργασίας εκτιμήσεων για αύξησή της στο 34%.
Τέταρτον, εξίσου σημαντικά επιτεύγματα κατά το 2013 ήταν η εκ βάθρων αναδιάρθρωση, αναδιοργάνωση και ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων (4) μεγάλων συστημικών τραπεζών της χώρας και μάλιστα υπό την εξαιρετικά δυσμενή επίπτωση της κρίσης στο τραπεζικό σύστημα και στην οικονομία της Κύπρου.
Η αποκατάσταση της κεφαλαιακής επάρκειας και η αναδιοργάνωση των τραπεζών (με σαφείς προοπτικές για πλήρη ιδιωτικοποίησή τους – μέσω της άσκησης των warrants που ήδη διαπραγματεύονται στην αγορά σε υψηλές τιμές), αναμένεται να αποτελέσουν τον βασικό μηχανισμό που θα συμβάλλει στην ανάκαμψη της οικονομίας, μέσω της επιστροφής στην Ελλάδα των καταθέσεων των εγχώριων κατοίκων που τοποθετήθηκαν στο εξωτερικό στα προηγούμενα έτη.
Η επιστροφή των καταθέσεων και η εισροή επιπλέον επιχειρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, θα συμβάλλουν με τη σειρά τους και στην σταδιακή ανάκαμψη της πιστωτικής επέκτασης προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, ιδιαίτερα δε προς τις ΜΜΕ, τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιηθούν με νέες επενδύσεις στους τομείς υποκατάστασης εισαγωγών.
Πέμπτον, κατά το 2013 σημειώθηκε αξιοσημείωτη περαιτέρω πρόοδος σε κρίσιμους τομείς διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που συμβάλουν ήδη στην εντυπωσιακή βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας.
Επίσης, το 2013 έχουν θεσπιστεί οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την επανέναρξη της κατασκευαστικής διαδικασίας στους 4-μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας από τις αρχές του 2014 και, επιπλέον, έχουν αποκατασταθεί οι συνθήκες και οι μηχανισμοί που θα επιτρέψουν την ταχύτερη υλοποίηση των έργων ΣΔΙΤ και των δημοσίων και ιδιωτικών επενδυτικών έργων που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τέλος, έχουν επίσης αποκατασταθεί οι προϋποθέσεις για την επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από το 2014 και έως το 2020.
Αυτά τα σημαντικά δεδομένα, αναμένεται να συμβάλουν στην έγκαιρη ανάκαμψη και την υγιή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας – με θετική αύξηση του ΑΕΠ, άνω του 1,0% το 2014 και άνω του 3,0% στην περίοδο 2015-2020.
Υπήρξαν, ωστόσο, και αρνητικές επιδόσεις, εξελίξεις και επιπτώσεις της κρίσης που εξακολουθούν έως και το τέλος του 2013 να θέτουν σημαντικά εμπόδια στην αποκατάσταση σε φυσιολογικά επίπεδα του οικονομικού κλίματος στη χώρα και, ιδιαίτερα, της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Υπάρχουν ακόμη παράγοντες που εξακολουθούν να συμβάλλουν στη διατήρηση υψηλού επιπέδου αβεβαιότητας και στην παρεμπόδιση της πορείας εξόδου από την κρίση.
Σημειώνονται για παράδειγμα:
α) Η χαμηλότερες του αναμενομένου επιδόσεις στον τομέα του περιορισμού του μεγάλου προβλήματος της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής, παρά το ότι κάποια βελτίωση παρατηρείται στον τομέα αυτό τους τελευταίους μήνες.
β) Η προφανής αποτυχία στην προσπάθεια εκλογίκευσης της φορολογίας των ακινήτων, μετά την αντικατάσταση του ΕΝΦΑ με τον ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ, και, επιπλέον, μετά την επιβολή φόρου υπεραξίας στα ακίνητα και στις μετοχικές και άλλες χρηματιστηριακές αξίες από το 2014, δηλαδή από το πιο κρίσιμο (μετά το 2013) έτος για την απολύτως αναγκαία ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Σημειώνεται ότι η επιβολή πέντε διαφορετικών φόρων στα ακίνητα το 2014 οδήγησε στην περαιτέρω κατάρρευση της αγοράς ακινήτων κατά το έτος αυτό με αποτέλεσμα την άμεση επίπτωση στην πτώση του ΑΕΠ κατά -1,7 π.μ.
γ) Η κωλυσιεργία, ακόμη και σήμερα, στον τομέα της ριζικότερης εκλογίκευσης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του δημόσιου τομέα με την εκλογίκευση του καθεστώτος μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων (το οποίο ισχύει έως σήμερα ανεξαρτήτως αξιολογήσεων), την θεσμοθέτηση της αρχής της κινητικότητας για το σύνολο των απασχολουμένων στο δημόσιο τομέα και με την εφαρμογή της γενικής αρχής ανάκτησης του κόστους λειτουργίας των δημοσίων οργανισμών και επιχειρήσεων από τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών.
Ειδικότερα, η επιβολή των νέων φόρων στην αγορά ακινήτων και στο χρηματιστήριο αποτελεί δραστικό αντικίνητρο για την εισροή κεφαλαίων στη χώρα από το εξωτερικό και για την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και θέτει σε κίνδυνο την ανάκαμψη της οικονομίας και τη δημοσιονομική προσαρμογή κατά το 2014.
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η σημαντική αρνητική τους επίπτωση μπορεί να υπερκαλυφθεί τελικά αφενός από τη σημαντική μείωση του φόρου επί των μεταβιβάσεων ακινήτων που μπορεί να συμβάλλει στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και της οικονομίας και από την είσπραξη σημαντικών εσόδων, εντός του 2014, από τους ΦΑΠ του 2011, 2012 και 2013 που επιβλήθηκαν ταυτόχρονα το 2013, όπως προαναφέρθηκε, αλλά μεγάλο μέρος από τα έσοδα που θα αποδώσουν θα εισπραχθεί τελικά εντός του 2014 συμβάλλοντας στην ομαλή εκτέλεση του Π2014, παρά τα κενά των ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ.
Σημειώνεται, επίσης, ότι η βασική στρατηγική ενός μεγάλου μέρους του πολιτικού συστήματος της χώρας στηρίζεται:
α) Στην δαιμονοποίηση των Μνημονίων και των προγραμμάτων προσαρμογής και στην παρουσίασή τους ως μηχανισμών καταστροφής της ελληνικής οικονομίας και ως υπαιτίων για τη μεγάλη μείωση των εγχώριων εισοδημάτων και την υπέρμετρη αύξηση της ανεργίας.
Έτσι, οι αρνητικές επιπτώσεις που αντιμετωπίζει κάθε πολίτης, επιχείρηση, ή νοικοκυριό στην περίοδο της προσαρμογής μετά το σκάσιμο της φούσκας του υπερδανεισμού, της υπερκατανάλωσης, της πλεονάζουσας απασχόλησης στο δημόσιο τομέα, της μη ανταγωνιστικής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, της σπατάλης πόρων, της διαφθοράς και του εύκολου πλουτισμού έως το 2009, παρουσιάζονται, εμφανώς παραπλανητικά, ως αρνητικές επιπτώσεις από τα Μνημόνια.
β) Στις υποσχέσεις για κατάργηση των Μνημονίων και των προγραμμάτων προσαρμογής και για επάνοδο στο 2009, δηλαδή στην εφαρμογή της πολιτικής των ανεξέλεγκτων παροχών στους πάντες, χωρίς την ανάγκη τήρησης των αναπόφευκτων εισοδηματικών περιορισμών.
Οι περιορισμοί αυτοί, από εδώ και πέρα δεν είναι δυνατό να αγνοούνται από τις Κυβερνήσεις διότι δεν υπάρχει πια ξένος δανεισμός. Σημειώνεται δε ότι οι εισοδηματικοί περιορισμοί που αντιμετωπίζει η Ελλάδα διαμορφώνονται τώρα κατά περίπου 70 δισ. χαμηλότερα από το 2009. Κατά περίπου 30 δισ. ετησίως λόγω της αδυναμίας δανεισμού από το εξωτερικό και κατά επιπλέον 40 δισ. ετησίως (σε σταθερές τιμές 2005) λόγω της μείωσης του εγχώριου ΑΕΠ.
Με αυτά τα δεδομένα, ανάπτυξη με φούσκωμα της εγχώριας ζήτησης δεν είναι δυνατή είτε με το Ευρώ είτε με τη δραχμή. Είτε το θέλουμε είτε όχι από εδώ και πέρα θα ζούμε με ότι κερδίζουμε από αυτά που παράγουμε.
Επισημαίνεται, τέλος, ότι τα Μνημόνια συνεννόησης υιοθετήθηκαν προκειμένου η Τρόικα να συγκατατεθεί στη συνέχιση της χρηματοδότησης των δημοσιονομικών και ιδιωτικών ελλειμμάτων της χώρας στην περίοδο της προσαρμογής μετά το σκάσιμο της φούσκας που προαναφέρθηκε.
Χωρίς την χρηματοδότηση από τις χώρες στην Ζώνη του Ευρώ και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην περίοδο 2010-2013, το ΑΕΠ της χώρας θα καταποντιζόταν κατά τουλάχιστον 50% και δεν θα υπήρχε ουσιαστικά χρηματοοικονομικό σύστημα ήδη από το 2010.
Ο καθένας μπορεί να φανταστεί τις συνέπειες μιας τέτοιας κατάστασης.
Η απολύτως αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή (διότι δεν έχουμε πια δυνατότητα δανεισμού από το εξωτερικό για να χρηματοδοτήσουμε τα ελλείμματα) και οι απολύτως αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις (αφού τώρα η χώρα θα πρέπει να παράγει διεθνώς ανταγωνιστικά προϊόντα για να έχει εισοδήματα και για να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της) πραγματοποιήθηκαν σταδιακά και με οργανωμένο τρόπο.
Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε φάση ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας της, με το δημόσιο χρέος της δραστικά μειωμένο και αναδιαρθρωμένο (επιμηκυμένο σε λήξεις έως το 2057) και με δραστικά μειωμένα επιτόκια για την εξυπηρέτησή του και με το ασφαλιστικό της σύστημα χωρίς μελλοντικά ελλείμματα και χρέη και με τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της στα ύψη”.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Καύσιμα: Σταθερά υψηλές οι τιμές στην αγορά – Σανίδα σωτηρίας οι πιθανές επιδοτήσεις

Σε αδιανόητα ύψη η τιμή για το πετρέλαιο θέρμανσης. Πότε θα ξεκινήσει η διάθεσή του, ποιοι θα πάρουν επίδομα θέρμανσης.
Η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να αρχίσει από τις 15 Οκτωβρίου. Με δεδομένο ότι 15 Οκτωβρίου είναι Κυριακή, η διάθεση θα ξεκινήσει είτε 16 Οκτωβρίου, είτε την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου. Όπως ανέφερε η πρόεδρος της Ένωσης Βενζιπολών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, πέρσι είχε οριστεί ημερομηνία που ήταν Σάββατο και η διάθεση ξεκίνησε Παρασκευή, κάτι που δεν αποκλείεται να γίνει και φέτος, ωστόσο, αναμένεται η οριστική απόφαση της κυβέρνησης.
Όσο για την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, οι προβλέψεις είναι κάτι παραπάνω από δυσοίωνες. Η τιμή θα πλησιάσει το 1,68 ευρώ όπως είπε η κ. Ζάγκα. Πέρσι η τιμή ξεκίνησε στο 1,40 με 1,42 ευρώ ενώ έφτασε μέχρι το 1,20 ευρώ μετά από την επιδότηση που δόθηκε από τα διυλιστήρια. «Θα πρέπει να γίνει και φέτος το ίδιο. Να πούμε κάτι, και ας τους στεναχωρήσουμε. Παρουσιάζουν υπερκέρδη. Θα πρέπει να κάνουν κάτι», σχολίασε χαρακτηριστικά.
«Η πρόταση που έκανε ο κ. Κασσελάκης έχει γίνει και το έχουμε πει και στη Βουλή. Πιλοτικά να μειωθεί ο ειδικός φόρος, να δούμε πώς θα κινηθούν τα πράγματα. Ή θα κοπούν τα επιδόματα και θα μειωθεί ο ειδικός φόρος, ή θα μείνει ο φόρος και θα δίνουμε επιδόματα», ανέφερε στη συνέχεια για την πρόταση να μειωθεί πιλοτικά ο ειδικός φόρος έστω στις πληγείσες περιοχές από τις κακοκαιρίες.
«Αν μειωθεί ο ειδικός φόρος, θα πουλήσεις περισσότερο. Ο κόσμος θα αγοράσει και θα εισπράξεις και από τον φόρο και το ΦΠΑ», εξήγησε ενώ για την τιμή της βενζίνης ανέφερε πως υπήρξε μία μικρή πτώση στα όρια των 2 ευρώ. Το πετρέλαιο κίνησης, όπως ανέφερε, είναι στο 1,80 ευρώ.
Επίδομα θέρμανσης: Ποιοι είναι οι δικαιούχοι – Πότε θα δοθεί
Με δεδομένο ότι δεν θα υπάρχει επιδότηση στην αντλία, τα πράγματα εφέτος θα είναι ακόμη δυσκολότερα και οι περισσότεροι θα περιμένουν το επίδομα θέρμανσης για να πάρουν μια μικρή ανάσα.
Σε σύγκριση με πέρυσι, δεν υπάρχει διπλή επιδότηση για όσους επιστρέφουν στο πετρέλαιο από το φυσικό αέριο.
Το επίδομα θέρμανσης ξεκινάει από τα 100 ευρώ και φθάνει τα 800 ευρώ ανάλογα με τη ανάλογα με την περιοχή και τη σύνθεση του νοικοκυριού.
Το εισοδηματικό όριο παραμένει στα 16.000 ευρώ για τον άγαμο και στα 24.000 ευρώ για τον έγγαμο αλλά αυξάνεται για τις οικογένειες με παιδιά από 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο, σε 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο. Αυτό σημαίνει ότι το εισοδηματικό όριο για ένα νοικοκυριό με ένα παιδί διαμορφώνεται από 27.000 ευρώ σε 29.000 ευρώ, για ένα νοικοκυριό με δυο παιδιά το όριο εισοδήματος από 30.000 ευρώ ανεβαίνει στα 34.000 ευρώ και για ένα νοικοκυριό με τρία παιδιά το κριτήριο του εισοδήματος αυξάνεται από 33.000 ευρώ σε 39.000 ευρώ.
Στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα τίθεται για πρώτη φορά όριο τζίρου το οποίο ανέρχεται σε 80.000 ευρώ ετησίως. Ετσι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που εμφάνισαν φέτος στη φορολογική τους δήλωση ακαθάριστα έσοδα από την άσκηση του επαγγέλματός τους πάνω από 80.000 ευρώ αποκλείονται αυτομάτως από το επίδομα θέρμανσης.
Το δημοσιονομικό κόστος για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης υπολογίζεται σε 237 εκατ. ευρώ έναντι 280 εκατ. ευρώ που ανήλθε πέρυσι, εκ των οποίων 189 εκατ. για το 2023 και 48 εκατ. για το 2024.
Τα κριτήρια
Με τα ίδια διευρυμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα καταβληθεί σε περισσότερα από 1 εκατ. νοικοκυριά το επίδομα θέρμανσης τη νέα χειμερινή περίοδο.
Το συνολικό οικογενειακό εισόδημα, πραγματικό και τεκμαρτό, πρέπει να είναι έως 16.000 ευρώ για άγαμο υπόχρεο ή υπόχρεο σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και 23.000 ευρώ για έγγαμο υπόχρεο ή τους έγγαμους ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση ή τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και έχουν υποβάλλει κοινή φορολογική δήλωση χωρίς τέκνα, το οποίο προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο.
Για μονογονεϊκή οικογένεια, το εισόδημα ανέρχεται έως 27.000 ευρώ, με προσαύξηση ύψους 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο. Παράλληλα, η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ για τους άγαμους και τα 300.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επίδομα παιδιού Α21: Πότε και σε ποιους θα αυξηθεί – Αναλυτικά τα ποσά

Επίδομα παιδιού: Σήμερα, Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η καταβολή της 4ης τριμηνιαίας δόσης στους 635.103 δικαιούχους του επιδόματος παιδιού.
Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα υπάρξει αύξηση του επιδόματος για το παιδί.
Συγκεκριμένα:
Το επίδομα για ένα παιδί, από τα 50 ευρώ θα ανέλθει στα 70 ευρώ.
Για δύο παιδιά από τα 70 ευρώ θα αυξηθεί στα 120 ευρώ
Για τρία παιδιά το επίδομα θα διαμορφωθεί στα 170 ευρώ ευρώ
Για 4 παιδιά οι δικαιούχοι θα λάβουν 220 ευρώ από 170 ευρώ που εισέπραξαν φέτος.
Να σημειωθεί πως η τέταρτη δόση για το επίδομα παιδιού 2023 θα καταβληθεί σήμερα Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2023, τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα Σεπτεμβρίου 2023, σε όσους υποβάλλουν αίτηση Α21.
Βήμα-βήμα πώς θα συμπληρώσετε την αίτηση (όταν ανοίξει ξανά η πλατφόρμα)
Βήμα 1 – Υποβολή Ε1 και αίτησης Α21
Το επίδομα υπολογίζεται βάσει των εξαρτώμενων τέκνων που έχουν δηλωθεί στο Α21 του έτους 2022 και σύμφωνα με την τελευταία εκκαθαρισμένη φορολογική δήλωση. Προκειμένου όμως οι δικαιούχοι να γνωρίζουν το σωστό ποσό του επιδόματός τους για το έτος 2022 αλλά και προς αποφυγή σώρευσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, συνιστάται η υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος-Ε1 τρέχοντος έτους (εισοδήματα 2021). Η πληρωμή της δόσης του επιδόματος παιδιού που θα πραγματοποιηθεί μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής Ε1 τρέχοντος έτους, θα περιλάβει μόνο όσους αιτούντες έχουν υποβάλλει τη φορολογική δήλωση του τρέχοντος έτους.
Βήμα 2 – Είσοδος
Μπαίνετε στην εφαρμογή με τα διαπιστευτήρια TaxisNet πατώντας το link που ακολουθεί μετά τις οδηγίες. Με την είσοδό σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ και να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή τα δικά σας, του/της συζύγου ή του αντισυμβαλόμενου στο σύμφωνο συμβίωσης και των προστατευόμενων τέκνων σας.
Βήμα 3 – Συναίνεση
Μετά την είσοδο, θα εμφανισθεί φόρμα όπου θα πρέπει να επιλέξετε την τρέχουσα οικογενειακή σας κατάσταση. Οι έγγαμοι και οι εν διαστάσει θα πρέπει να εισάγουν τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ του/της συζύγου. Διαβάστε προσεχτικά το κείμενο που αφορά τη Συναίνεση για το Επίδομα Παιδιού και πατήστε [Συναίνεση] (για την έναρξη συμπλήρωσης και υποβολής της αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης επιδόματος παιδιού Α21).
Βήμα 4 – Συμπλήρωση Αίτησης
Η αίτηση επιδόματος παιδιού θα περιέχει προ-συμπληρωμένα τα προσωπικά σας στοιχεία και τη σύνθεση της οικογένειας σας. Κάποια από τα πεδία της αίτησης θα πρέπει να συμπληρωθούν από εσάς, όπως στοιχεία ταυτότητας, στοιχεία διεύθυνσης και επικοινωνίας, καθώς και o ΙΒΑΝ στον οποίο είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος για την καταβολή του επιδόματος.
Βήμα 5 – Σύνθεση Οικογένειας
Η αίτηση επιδόματος παιδιού περιλαμβάνει πίνακα με τη σύνθεση της οικογένειας σας. Για κάποια μέλη μπορεί να απαιτηθεί η συμπλήρωση πρόσθετων στοιχείων, όπως πχ. στοιχεία φοιτητή. Πατώντας [Αλλαγή Στοιχείων] θα κατευθυνθείτε στη φόρμα στοιχείων του μέλους για το οποίο θα εισάγετε και θα καταχωρήσετε συμπληρωματικά στοιχεία. Αν κάποιο από τα τέκνα δεν πρέπει να συμμετέχει στην αίτηση, θα πρέπει να κάνετε διαγραφή τέκνου. Επιπροσθέτως, αν κάποιο μέλος δεν περιλαμβάνεται στην προ-συμπληρωμένη σύνθεση της οικογένειας σας, θα πρέπει να πραγματοποιήσετε προσθήκη τέκνου. Στην ίδια λίστα υπάρχει σχετική ενημέρωση δίπλα στο όνομα του ατόμου που τυχόν χρειάζεται να συναινέσει για το επίδομα. Για την συναίνεση του απαιτείται η σύνδεση στην εφαρμογή με τα δικά του στοιχεία TaxisNet.
Βήμα 6 – Επισημάνσεις και Δικαιολογητικά
Κατά την αποθήκευση ή την υποβολή της αίτησης, η εφαρμογή ενδέχεται να εμφανίσει στο κάτω μέρος της φόρμας επισημάνσεις με σημαντικές πληροφορίες που αφορούν την αίτηση. Μπορεί να σας ζητηθεί να επισυνάψετε δικαιολογητικά που αφορούν εσάς ή κάποιο προστατευόμενο μέλος. Κάποια από τα δικαιολογητικά είναι υποχρεωτικά για την υποβολή της αίτησης επιδόματος παιδιού.
Βήμα 7 – Καταχώρηση και Υποβολή
Στο κάτω μέρος της αίτησης μπορείτε να πατήσετε [Αποθήκευση] ή [Υποβολή]. Με την αποθήκευση, η αίτηση καταχωρείται προσωρινά στο σύστημα και μπορείτε να επανέλθετε αργότερα μία ή περισσότερες φορές για να συμπληρώσετε επιπλέον στοιχεία των μελών ή και να επισυνάψετε δικαιολογητικά που μπορεί να απαιτηθούν. Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης δεν θα είναι δυνατή η τροποποίηση της. Ο έλεγχος των επισυναπτόμενων δικαιολογητικών γίνεται από τον ΟΠΕΚΑ μόνο μετά την οριστική υποβολή της αίτησης. Επισημαίνεται ότι η μη οριστικοποιημένη αίτηση δεν θεωρείται υποβληθείσα.
Ακύρωση Αίτησης
Αν μετά την υποβολή της αίτησης, διαπιστώσετε πως υπάρχει λάθος, μπορείτε να την ακυρώσετε πατώντας [Οι Αιτήσεις Μου] / [Προβολή] / [Ακύρωση Αίτησης] και κατόπιν να εκκινήσετε νέα αίτηση-υπεύθυνη δήλωση (Α21) επιδόματος παιδιού. Όταν ολοκληρωθεί η συμπλήρωση της, πρέπει να υποβληθεί οριστικά.
Τέσσερις χρήσιμες ερωτήσεις και απαντήσεις για την αίτηση
Με στόχο την διευκόλυνση των πολιτών στη διαδικασία συμπλήρωσης και υποβολής της αίτησης, ο ΟΠΕΚΑ αναδεικνύει τέσσερις χρήσιμες ερωτήσεις με τις απαντήσεις τους:
- Στην προσυμπληρωμένη αίτηση Α21 το παιδί μου εμφανίζεται χωρίς όνομα (θήλυ ή άρρεν) και η πλατφόρμα δεν μου επιτρέπει να προσθέσω το όνομα. Τι πρέπει να κάνω;
Σε περίπτωση που το όνομα του παιδιού έχει καταχωρηθεί ήδη στον ΑΜΚΑ πρέπει να ακυρώσετε την αίτηση Α21 και να υποβάλετε οριστικά νέα. Αν το παιδί εξακολουθεί να εμφανίζεται χωρίς όνομα και μετά την ακύρωση της αίτησης, πρέπει να πάτε στο ΚΕΠ και να δηλώσετε το όνομα του παιδιού σας στον ΑΜΚΑ. Στη συνέχεια να ακυρώσετε πάλι την αίτηση Α21 και να υποβάλετε οριστικά νέα.
- Δεν αναγνωρίζονται προστατευόμενα μέλη, επειδή δεν ταυτοποιούνται τα επώνυμα των τέκνων με τον ΑΜΚΑ τους. Τι πρέπει να κάνω;
Σας εφιστούμε την προσοχή πως όταν γίνεται προσθήκη τέκνου καταχωρείται μόνο το επώνυμο του παιδιού (όχι το όνομά του) και ο ΑΜΚΑ του. Αν το πρόβλημα ταυτοποίησης παραμένει, οι δικαιούχοι πρέπει να ελέγξουν τα πλήρη στοιχεία του εξαρτώμενου τέκνου στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΑΜΚΑ www.amka.gr ή και να απευθυνθούν σε κάποιο ΚΕΠ ώστε να διορθώσουν τυχόν αστοχίες στο ηλεκτρονικό μητρώο ΑΜΚΑ. Πιθανότατα έχει γραφτεί στην πλατφόρμα με διαφορετικό τρόπο το επώνυμο δίπλα στον ΑΜΚΑ, σε σχέση με το πώς έχει καταχωρηθεί στο μητρώο του ΑΜΚΑ. Στη συνέχεια, πρέπει να ακυρωθεί η αίτηση Α21 και να υποβληθεί οριστικά νέα αίτηση, ώστε να αντληθούν εκ νέου τα διορθωμένα στοιχεία από το μητρώο του ΑΜΚΑ.
- Από την εφαρμογή ζητείται ΑΦΜ παιδιού, ενώ δεν με αφήνει να τον εισάγω και με παραπέμπει στα ΚΕΠ. Τι πρέπει να κάνω;
Για τα παιδιά που είναι γεννημένα από το 2004 και μετά δεν ζητείται ο ΑΦΜ. Για τα παιδιά που είναι γεννημένα περιν το 2003 ο ΑΦΜ είναι υποχρεωτικός. Αν αυτός ο ΑΦΜ δεν έχει καταχωρηθεί στο μητρώο του ΑΜΚΑ, τότε οι πολίτες παραπέμπονται σε ΚΕΠ για να ενημερώσουν το μητρώο ΑΜΚΑ με τον αντίστοιχο ΑΦΜ, καθώς δεν μπορεί να γίνει ενημέρωση του μητρώου ΑΜΚΑ μέσω της αίτησης Α21. Στη συνέχεια, η αποθηκευμένη αίτηση Α21 πρέπει να ακυρωθεί και να υποβληθεί οριστικά νέα, ώστε να αντληθούν εκ νέου τα διορθωμένα στοιχεία από το μητρώο του ΑΜΚΑ. Σε περίπτωση που γνωρίζετε ότι ο ΑΦΜ του παιδιού έχει ήδη καταχωρηθεί στον ΑΜΚΑ, απλά ακυρώστε την αίτηση Α21 και υποβάλετε οριστικά νέα.
- Ενώ ο ΑΦΜ του παιδιού μου έχει καταχωρηθεί από σήμερα στο μητρώο του ΑΜΚΑ, η αίτηση δεν μπορεί να υποβληθεί ακόμη και αναφέρεται στο σύστημα ως επισήμανση. Πρέπει να κάνω κάτι άλλο;
Η ενημέρωση του ΑΜΚΑ με τον ΑΦΜ είναι άμεση. Ακυρώστε την αίτηση και υποβάλετε οριστικά μία νέα, ώστε να αντληθεί εκ νέου ο ΑΦΜ από τον ΑΜΚΑ του παιδιού σας».
Για περισσότερες πληροφορίες οι πολίτες μπορούν να επισκεφτούν την σελίδα που περιλαμβάνει το σύνολο των συχνών ερωτήσεων και απαντήσεων για το Επίδομα Παιδιού στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΑ που είναι διαθέσιμη στον σύνδεσμο ΕΔΩ.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καύσιμα: Σταθερά υψηλές οι τιμές στην αγορά – “Σανίδα” σωτηρίας οι πιθανές επιδοτήσεις

Τα καύσιμα κίνησης εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα με την απλή αμόλυβδη να πωλείται στα 2,040 ευρώ το λίτρο (μέση πανελλαδική τιμή) και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,853 ενώ το Brent καταγράφει μικρές, ωστόσο απότομες αυξομειώσεις, καθώς οι επενδυτές σταθμίζουν τις ανησυχίες για τη ζήτηση που προέρχονται από μια αβέβαιη οικονομική προοπτική έναντι των προσδοκιών για πιο περιορισμένη προσφορά για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους.
Την Τρίτη το απόγευμα, το πετρέλαιο διαπραγματευόταν στα 93,80 δολάρια το βαρέλι και παρά τις προβλέψεις των διεθνών οίκων, όπως εκείνη της JP Morgan ότι το Brent θα μπορούσε να κινηθεί προς τα 150 δολάρια το βαρέλι μέχρι το 2026, το ισχυρότερο δολάριο και η πολιτική των κεντρικών τραπεζών κρατούν υπό πίεση τα προϊόντα διύλισης.
Οι κορυφαίες κεντρικές τράπεζες του κόσμου, η Fed και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, επανέλαβαν τις τελευταίες ημέρες τη δέσμευσή τους να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό, σηματοδοτώντας ότι η αυστηρή νομισματική πολιτική μπορεί να διατηρηθεί περισσότερο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως. Τα υψηλότερα επιτόκια επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη, γεγονός που περιορίζει τη ζήτηση πετρελαίου και κατ’ επέκταση συμπιέζει τις τιμές. Ομοίως, ως το κύριο νόμισμα που χρησιμοποιείται για την τιμολόγηση του πετρελαίου, ένα ισχυρότερο δολάριο συνήθως επιβαρύνει τη ζήτηση πετρελαίου καθώς γίνεται πιο ακριβό για τους εισαγωγείς σε σχέση με το τοπικό τους νόμισμα.


-
Καβάλα: Ταμίας σωματείου κατηγορείται για απάτη – Η μήνυση του υπουργείου Παιδείας
-
Κακοκαιρία Elias: Κάτοικοι στην Εύβοια ανέβηκαν στις ταράτσες για να σωθούν – Πλημμύρισαν σπίτια, χείμαρροι οι δρόμοι
-
Δείτε ζωντανά το Debate των Υποψηφίων Δημάρχων Καβάλας στο ENA Channel
-
Κακοκαιρία Elias: Σε επιφυλακή για το νέο κύμα έντονων φαινομένων – Η πρόγνωση για τη Θεσσαλία
-
Χρ. Τοψίδης από Καβάλα | “Προσωπικό μου στοίχημα να αλλάξει η καθημερινότητα μας προς το καλύτερο!”
Κατοικία










