Quantcast
Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Αγώνας δρόμου για την αγορά των μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35

Στην επιτάχυνση των διαδικασιών που απαιτούνται προκειμένου μέχρι το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί το γραφειοκρατικό σκέλος για την αγορά και τη σταδιακή ένταξη των μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 στην Πολεμική Αεροπορία, το ταχύτερο δυνατό, προχωρά το υπουργείο Αμυνας.

Η επιστροφή του υπουργού Νίκου Παναγιωτόπουλου από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου και είχε σειρά επαφών τόσο στην Ουάσινγκτον με τον Αμερικανό ομόλογό του Λόιντ Οστιν όσο και στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας με τους επικεφαλής της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin, κινητοποίησε περαιτέρω την ελληνική πλευρά. Εγινε κατανοητό ότι αν η χώρα μας θέλει να προλάβει τα χρονοδιαγράμματα παραλαβής των αεροσκαφών που η ίδια έχει θέσει στους Αμερικανούς, θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να τρέξουν ακόμη πιο γρήγορα τη σχετική αλληλογραφία. Στο πλαίσιο αυτό καταρτίζεται ήδη, προκειμένου μέχρι το τέλους του έτους να είναι έτοιμο προς αποστολή στις ΗΠΑ, το LOA (Letter of Agreement), η επιστολή δηλαδή που θα περιγράφει τις τεχνικές και επιχειρησιακές λεπτομέρειες της συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Στις προθέσεις της χώρας μας είναι να κατοχυρώσει άμεσα τη θέση της στη γραμμή παραγωγής του F-35, καθώς υπάρχει η ανησυχία λόγω της μεγάλης ζήτησης του μαχητικού από μια πλειάδα κρατών, κυρίως της Ευρώπης. Αν χαθεί πολύτιμος χρόνος μπορεί, αντί για το τέλος της δεκαετίας, όπως προβλέπεται, η Ελλάδα να αρχίσει να παραλαμβάνει αεροσκάφη στις αρχές της επόμενης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα επισημάνθηκε προς τον κ. Παναγιωτόπουλο κατά τη συνάντηση που είχε με τον επικεφαλής του προγράμματος (Joint Program Office) του αεροσκάφους F-35 αντιπτέραρχο Μάικλ Σμιτ, ο οποίος αφού σημείωσε ότι εξετάζονται τα περιθώρια αύξησης του ρυθμού παραγωγής των αεροσκαφών, τόνισε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας συνολικά σε διάφορες Πολεμικές Αεροπορίες του πλανήτη θα πετούν περισσότερα από 550 μαχητικά F-35. Η χώρα μας τρέχει να προλάβει άλλες χώρες που επίσης έχουν εκφράσει ενδιαφέρον απόκτησης του αμερικανικού μαχητικού, όπως η Τσεχία, η κυβέρνηση της οποίας ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδας ότι πρόκειται να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για την αγορά 24 μαχητικών αεροσκαφών F-35 Lightning II για την Πολεμική της Αεροπορία.

Σύντομη παράδοση

Βασικός στόχος της ελληνικής πλευράς είναι η δημιουργία δύο μοιρών F-35, αλλά και η παραλαβή των πρώτων αεροσκαφών να γίνει ακόμη και μέσα στο 2027 (αντί του 2028), καθώς η ενεργοποίηση της ρήτρας οψιόν αγοράς θα μπορούσε να καθυστερήσει υπερβολικά λόγω της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης, αλλά και άλλων αστάθμητων παραγόντων. «Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας έχει αυξήσει δραματικά το ενδιαφέρον απόκτησης F-35 από πολλές χώρες του πλανήτη, οι οποίες μέχρι πρότινος διέθεταν μικρούς αμυντικούς προϋπολογισμούς και σχετικά συρρικνωμένους αεροπορικούς στόλους. Επίσης το τουρκικό λόμπι στην Ουάσινγκτον θα μπορούσε να κινηθεί προκειμένου να μπλοκάρει την ενεργοποίηση της ρήτρας οψιόν αγοράς, επικαλούμενο την ανατροπή της ισορροπίας ισχύος στη ΝΑ Μεσόγειο υπέρ της Ελλάδας και της αναλογίας του 7 προς 10 σε ό,τι αφορά τους εξοπλισμούς ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία», αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι της Π.Α.

Να σημειώσουμε πως το ΥΠΕΘΑ σκοπεύει, με βάση και την επιστολή αιτήματος (Letter of Request) που απέστειλε στις ΗΠΑ πριν από περίπου έναν μήνα, στην απόκτηση 20+20 αεροσκαφών, με τις οικονομικές παραμέτρους της συμφωνίας να έχουν, επίσης, τεθεί σε διαβούλευση ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το υπουργείο Οικονομικών. Κατά τους τελευταίους μήνες έχουν ενταθεί οι σχετικές συζητήσεις ανάμεσα στα δύο υπουργεία προκειμένου να βρεθούν οι πόροι χρηματοδότησης του συγκεκριμένου προγράμματος αλλά και να καθοριστούν οι τρόποι και χρόνοι εκταμίευσης των χρημάτων προς την αμερικανική πλευρά. Η χώρα μας, έχοντας ήδη δεσμεύσει σημαντικά ποσά για την ενίσχυση της άμυνάς της, επιδιώκει, σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα απόκτησης των F-35, να καταστήσει τις πληρωμές οπισθοβαρείς, να τις μεταφέρει δηλαδή όσο πιο πίσω γίνεται χρονικά.

Το θέμα των πληρωμών για τα F-35, όπως και τις δυνατότητες συμπαραγωγής τους στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, το έθεσε ο κ. Παναγιωτόπουλος και στους συνομιλητές του κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις ΗΠΑ, επικαλούμενος την αγαστή συνεργασία που υπάρχει ανάμεσα στη Lockheed Martin και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, σε ό,τι αφορά τόσο την αναβάθμιση των 84 ελληνικών F-16 σε επίπεδο Viper όσο και την κατασκευή μέρους των δευτερευόντων συγκροτημάτων του μεταγωγικού αεροσκάφους C-130 J. Μάλιστα ενδεικτικό της συνέπειας της ελληνικής πλευράς ως προς την τήρηση των υποχρεώσεών της, αλλά και της πρόθεσης της Lockheed Martin να αναβαθμιστεί η συγκεκριμένη συνεργασία ήταν το γεγονός ότι σε συμβολικό επίπεδο ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας Γκρέγκορι Μ. Ούλμερ κατά τη συνάντηση που είχε με τον ΥΕΘΑ, επέλεξε να του προσφέρει ως δώρο μια μινιατούρα του C-130 J. Να σημειώσουμε πως ο κ. Παναγιωτόπουλος είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί από πρώτο χέρι και αναλυτικά για τις διαδικασίες παραγωγής και τις επιχειρησιακές δυνατότητες των μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35, στο πλαίσιο της ξενάγησης που του έγινε στη γραμμή παραγωγής των μαχητικών στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του Φορτ Γουόρθ. Να προσθέσουμε πως όσον αφορά στην απόκτηση των συγκεκριμένων μαχητικών αεροσκαφών από την Ελλάδα, ο κ. Παναγιωτόπουλος το έθεσε πολύ ψηλά στην ατζέντα και κατά τη συνάντηση που είχε με τον Αμερικανό ομόλογό του Λόιντ Οστιν, τονίζοντας ότι η προμήθειά τους από την Ελλάδα αποτελεί νέο ορόσημο στη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών, το οποίο θα συμβάλει στην αποτρεπτική ικανότητα της χώρας και στη στενότερη συνεργασία και διαλειτουργικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων Ελλάδος και ΗΠΑ.

Ελληνικά F-16 στην Κύπρο

Την ίδια στιγμή η επικείμενη ένταξη των F-35 στο ελληνικό οπλοστάσιο έχει ενεργοποιήσει μια πρώιμη συζήτηση ανάμεσα στην κυπριακή και την αμερικανική πλευρά (καταρχήν) ως προς την παραχώρηση ενός αριθμού μαχητικών F-16 Block-30 (τα πρώτα που είχε αποκτήσει η χώρα μας, μέσω της περιβόητης «αγοράς του αιώνα» επί κυβέρνησης Ανδρέα Παπανδρέου) της Πολεμικής Αεροπορίας, στην Κύπρο. Οι συζητήσεις άρχισαν ανάμεσα στις δυο χώρες γιατί είναι απαραίτητη η προηγούμενη άδεια της Ουάσινγκτον. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις σχετικές συζητήσεις έχει τεθεί το ενδεχόμενο η παραχώρηση των αεροσκαφών να γίνει είτε υπό μορφή leasing, είτε μέσω απευθείας αγοράς από τη Λευκωσία. Στέλεχος με γνώση των σχετικών συζητήσεων επεσήμανε πως η εν λόγω κουβέντα μπορεί να αποτελέσει μια βάση συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές. Η συνέχεια θα εξαρτηθεί και από την πορεία των αμερικανοτουρκικών σχέσεων αλλά και από τον βαθμό που η Ουάσινγκτον θα θελήσει να συνδράμει στην απόσυρση και αναπλήρωση του οπλοστασίου της Κύπρου, η πλειονότητα του οποίου αποτελείται από οπλικά συστήματα σοβιετικής και ρωσικής κατασκευής. Σύμφωνα, πάντως, με διπλωματικές πηγές ο τέως Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ και νυν υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ με αρμοδιότητα τα θέματα ενέργειας είχε επανειλημμένως εκφράσει την άποψη ότι έχει έρθει η ώρα για την Κύπρο να απαλλαγεί από τα σοβιετικής κατασκευής όπλα… Ως προς τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, πάντως, να επισημάνουμε πως αρχικά για την αγορά τους είχαν ενδιαφερθεί η Κροατία και η Βουλγαρία, αλλά οι σχετικές διαδικασίες τελικά δεν προχώρησαν. Σε κάθε περίπτωση η μεταβίβασή τους σε τρίτη χώρα δεν αναμένεται να γίνει πριν από την είσοδο των F-35 σε ενεργό υπηρεσία στην Π.Α., καθώς η τεταμένη κατάσταση που υπάρχει στις ελληνοτουρκικές σχέσεις δεν επιτρέπει την απόσυρσή τους από το ελληνικό οπλοστάσιο τα επόμενα χρόνια.

Ως προς την πλήρη άρση του εμπάργκο όπλων κατά της Κυπριακής Δημοκρατίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες, να προσθέσουμε πως αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους που έχει θέσει η Λευκωσία. Ηδη μάλιστα από τον περασμένο Μάιο έχουν ξεκινήσει οι σχετικές θεσμικές διαδικασίες, ενώ το θέμα εξετάζεται από τους αρμόδιους φορείς των ΗΠΑ προκειμένου να ληφθούν οι ανάλογες αποφάσεις ενδεχομένως ακόμη και μέσα στο έτος. Η Κυπριακή Δημοκρατία άλλωστε έχει εκπληρώσει όλες τις προϋποθέσεις του Eastern Mediterranean Security and Energy Partnership Act of 2019, που ψήφισε το Αμερικανικό Κογκρέσο ύστερα από πρόταση των γερουσιαστών Μενέντεζ και Ρούμπιο και ως εκ τούτου θεωρεί ότι το θέμα θα έχει αίσια κατάληξη.

Στρατός Ξηράς και Ναυτικό

Την ίδια στιγμή με γρήγορους ρυθμούς εξελίσσεται η υλοποίηση των υπολοίπων εξοπλιστικών προγραμμάτων που τρέχουν οι Ενοπλες Δυνάμεις, με σημαντικότερα την προμήθεια των νέων κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό και την αναβάθμιση των αρμάτων μάχης Leopard. Ως προς την αναβάθμιση των γερμανικής κατασκευής αρμάτων μάχης, η χώρα μας σκοπεύει να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό περίπου των 2/3 από τα 350 άρματα μάχης Leopard 1A5 και Leopard 2Α4 που διαθέτει και τα οποία αποτελούν τη βασική γραμμή άμυνας της Θράκης. Ο εκσυγχρονισμός τους πρόκειται να πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα ώστε μεγάλο μέρος των χρημάτων να επιστρέψει στην εγχώρια βιομηχανία και να απασχοληθούν και ελληνικά χέρια.

Ως προς τις εγκαταστάσεις αναβάθμισής τους αυτές θα δημιουργηθούν σε ήδη προϋπάρχοντες χώρους στη Σίνδο ή στον Βόλο. Πιθανόν να υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις για το θέμα αυτό από τον πρωθυπουργό στην ομιλία του στη ΔΕΘ. Σε ό,τι αφορά την ελληνογερμανική συνεργασία, με πολύ γρήγορους ρυθμούς προχωρά και η ένταξη των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης τύπου Marder στο ελληνικό οπλοστάσιο. Τα πρώτα 10 Marder θα έρθουν στη χώρα μας μέσα στον Αύγουστο και θα ακολουθήσει μία ακόμη παρτίδα μέσα στον Σεπτέμβριο. Να υπενθυμίσουμε πως η χώρα μας παραχώρησε έναν σημαντικό αριθμό τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης ανατολικογερμανικής προελεύσεως τύπου ΒΜΡ-1 (παραλαβής 1994) προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία και συμφώνησε με τη Γερμανία την ταυτόχρονη αντικατάστασή τους με ίσο αριθμό τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης γερμανικής κατασκευής τύπου Marder. Οσον αφορά τις κορβέτες, να σημειώσουμε πως το Πολεμικό Ναυτικό στις αξιολογήσεις του προέκρινε την ιταλική πρόταση και ακολουθεί η γαλλική, ενώ τρίτη είναι η ολλανδική.

Στα συν των ιταλικών κορβετών τύπου Doha είναι ότι η κατασκευή τους προβλέπεται να γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία, αφού οι Ιταλοί ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από την πτώση της κυβέρνησης Ντράγκι, η όποια απόφαση για τις κορβέτες θα πάει λίγο πιο πίσω και σίγουρα μέχρι να ξεκαθαρίσει πλήρως η κατάσταση στο ιταλικό πολιτικό σκηνικό. Τέλος, στις προθέσεις του υπουργείου Αμυνας είναι να φέρει σύντομα στη Βουλή το σχέδιο νόμου που αφορά τα θέματα (θεσμικά και οικονομικά) των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

protothema.gr

Click to comment

Απάντηση

ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης | Η ΝΔ αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα

Τα τμήματα του Ε65 Λαμία -Ξυνιάδα και Τρίκαλα -Καλαμπάκα που θα ενωθούν με το «τυφλό»κομμάτι του αυτοκινητόδρομου (Ξυνιάδα -Τρίκαλα) παραδόθηκαν το πρωί της Τρίτης από την ΤΕΡΝΑ σε εκδήλωση παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον πρωθυπουργό να τονίζει ότι η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη που έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, αυτή που κράτησε την Ελλάδα στην Ευρώπη και αυτή που αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα.

Δείτε την εκδήλωση

Eκδήλωση για την παράδοση του τμήματος Λαμία - Καλαμπάκα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65

«Είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κεντρική Ελλάδα, την Μακεδονία. Γνωρίζω ότι ειδικά για την δυτική Θεσσαλία πόσο σημαντικός είναι ο δρόμος αυτός και πώς αποτελούσε όνειρο πολλών δεκαετιών. 2,5 ώρες για να πάει από την Αθήνα στην Καρδίτσα, 3 ώρες για τα Τρίκαλα, προσβασισμότητα για ένα τόσο όμορφο και δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας. Ένας δρόμος τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας» είπε ο κ. Μητσοτάκης ξεκινώντας τον χαιρετισμό του.

«Ένα έργο που πέρασε από 40 κύματα, δοκιμάστηκε στην κρίση, έφτασε στο σημείο να είναι κολοβό με το βόρειο τμήμα να είναι σε χρηματοδοτικό κενό. Αν δεν ήταν η επιμονή της κυβέρνησης και η πολύ σκληρή διαπραγμάτευση με την Ευρωπαική Επιτροπή δεν θα το είχαμε ολοκληρώσει για να παραδοθεί εκτιμούμε σε 2 χρόνια» συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

«Ξέρουμε καλά οτι κάθε φορά που παραδίδεται ένας αυτοκινητόδρομος μειώνεται ο αριθμός των ατυχημάτων με στόχο να έχουν μειωθεί στο μισό τα δυστυχήματα έως το 2030», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης τονίζοντςα ότι «το έργο αυτό και άλλα πολλά δεν θα είχαν υλοποιηθεί χωρίς τη στήριξη της ΕΕ».

«Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη που έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, την κράτησε στην Ευρώπη και αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα μεταφράζοντας τη χρηματοδότηση σε απτά έργα. Εδώ βλέπετε τη συμβολή του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Όπως υπενθύμισε, «το 2019 είχαμε δεσμευθεί να κάνουμε την Ελλάδα απέραντο εργοτάξιο και τώρα τα έργα υλοποιούνται προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Αλλά ο σχεδιασμός των μεγάλων έργων είναι μια συνεχής διαδικασία. Κλείνουμε τις εκκρεμότητες των παρελθόντων ετών με τους αυτοκινητοδρόμους. Ταυτόχρονα δρομολογούνται και άλλα έργα περιφερειακής σημασίας».

Κλείνοντας ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε όλους και όλες που έβαλαν το λιθαράκι και φυσικά την κατασκευάστρια εταιρεία που παραδίδει το νότιο τμήμα πριν τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης. Το έργο αυτό δεν εχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα έργα του εξωτερικού και οι κατασκευαστικές εταιρείες είναι συμμέτοχες σε μια προσπάθεια βιώσιμης ανάπτυξης.

Σταϊκούρας

Για αυτοκινητόδρομο που αποτελεί τη ραχοκοκαλία της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας έκανε λόγο ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Όπως είπε «το νότιο τμήμα που παραδίδεται ξεκινά από τον ΠΑΘΕ, διασχίζει τον νομό Φθιώτιδας και καταλήγει στην Ξυνιάδα. Το δεύτερο τμήμα, το βόρειο, συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και σήμερα παραδίδονται τα πρώτα 25χλμ.». Το έργο είναι εξαιρετικά σημαντικό, συνέχισε ο κ. Σταϊκούρας «γιατί επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις, ενισχύεται η ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη και ο τουρισμός συμβάλλοντας στην μείωση της ανεργίας, διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό καθώς μέσω της Εγνατίας συνδέεται με το εξωτερικό». 

Ο κ. Σταϊκούρας ευχαρίστησε τις προηγούμενες κυβερνήσεις που συνέβαλαν για την υλοποίηση του έργου, τους πρώην υπουργούς Σουφλία, Σπίρτζη, Καραμανλή καθώς και την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που «τήρησε τα χρονοδιαγράμματα και υλοποίησε ένα ακόμη έργο ευρωπαϊκών δεδομένων» ενώ τόνισε την «προσωπική συμβολή του Μητσοτάκη στην άντληση επιπλέον πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης που ήταν κομβική».Πρόεδρος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ο πρόεδρος διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης εξηγώντας τόνισε ότι ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδος είναι ο πιο οικονομικός και σύντομος τρόπος για να μετακινηθεί από την κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα.  Παράλληλα ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη «όταν αντιλήφθηκε την παρέλκυση του έργου γιατί χωρίς αυτή θα συνεχιζόταν ακόμα η ανταλλαγή εγγράφων» ενώ τόνισε ότι «εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να επιταχύνουμε την παράδοση του βόρειου τμήματος παρακάμπτοντας συμβατικά μας δικαιώματα».

«Το εργό αυτό πιστώνεται στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ο Ε65 είναι θρυαλλίδα ανάπτυξης για την περιοχή» σημείωσε ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Ταχιάος στον χαιρετισμό του. «Το επόμενο βήμα μετά τα εγκαίνια είναι η ανακοίνωση του προγράμματος Θεσσαλία από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Το έργο

Πρόκειται για τα 136 χιλιόμετρα από τα συνολικά 182 χιλιόμετρα της παραχώρησης του Άξονα Κεντρικής Ελλάδος, με την παράδοση των οποίων ο Ε65 γίνεται ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος από την Λαμία έως και την Καλαμπάκα, καλύπτοντας σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας όπως τα Μετέωρα, η λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα. Επιπλέον με τον Ε65 θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την κεντρική Ευρώπη με το λιμάνι του Βόλου, διευκολύνοντας έτσι τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.

Το έργο ολοκληρώθηκε μετά πολλών εμποδίων καθώς το νότιο τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας βρέθηκε αντιμέτωπο με τις πλημμύρες του Ιανού και του Daniel αλλά και με την αλλαγή της χάραξης λίγο χιλιόμετρα πριν τη σήραγγα της Όθρυος λόγω κατασκευαστικών αστοχιών σε σιδηροδρομική σήραγγα της ΕΡΓΟΣΕ. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η παράδοσή του να καθυστερήσει κατά περίπου 2,5 χρόνια.

Με τον νέο αυτοκινητόδρομο το ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Βαλκάνια, θα μειωθεί κατά δυο ώρες ενώ αντίστοιχα το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 45 λεπτά. Ο οδικός άξονας περιορίζει την απόσταση και για άλλους προορισμούς, καθώς για το Αθήνα -Γρεβενά και Αθήνα -Μέτσοβο, το ταξίδι θα μειωθεί σε περίπου 4 ώρες ενώ η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα έχει διάρκεια 4,5 ωρών. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας παραχώρησης και λειτουργίας της Κεντρικής Οδού κ. Ροδιανό Αντωνακόπουλο η απόσταση Αθήνα-Γιάννενα με το νέο αυτοκινητόδρομο θα χρειάζεται τον ίδιο χρόνο που απαιτείται για το ταξίδι μέσω της Ιόνιας Οδού δηλαδή μέσω του Ρίου-Αντίρριου. Σε ό,τι αφορά το κόστος των διοδίων από Λαμία έως Καλαμπάκα θα ανέρχεται σε 8,2 ευρώ.

Απομένει το βόρειο τμήμα του έργου μήκους 70,5 χλμ από το οποίο τα 25 χιλιόμετρα παραδίδονται σήμερα μαζί με το κομμάτι από τον κόμβο Καρπενησίου έως τον κόμβο Ξυνιάδας συνολικού μήκους 18 χλμ. Το βόρειο τμήμα του Ε65 προβλέπεται να παραδοθεί το 2026, αργότερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις του έργου.

Νέοι σταθμοί διοδίων

Με την παράδοση σε κυκλοφορία των 42,5 χλμ στους σταθμούς διοδίων θα προστεθεί μόνο ο μετωπικός Λιανοκλαδίου (λειτουργούν ήδη οι μετωπικοί σταθμοί Σοφάδων και Τρικάλων) και με την λειτουργία και του βόρειου τμήματος θα συμπεριληφθεί και ο σταθμός της Οξύνεια στην περιοχή των Γρεβενών.

Σύμφωνα με την εταιρεία λειτουργίας με την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο θα κοστίσει συνολικά 1,39 δισεκατομμύρια η μέση ημερήσια κυκλοφορία υπολογίζεται μεταξύ 9.000 έως 10.000.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη κυκλοφορία για το κομμάτι Λαμία Ξυνιάδα που είναι και το πρώτο κομμάτι του οδικού άξονα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία ανέρχεται σε 5000 ημερησίως.

Παράλληλα κατασκευάζονται από την Τέρνα τα τελευταία 46 km του αυτοκινητόδρομου που θα ξεκινούν από τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας και θα φτάνουν στην Εγνατία οδό δυτικά των Γρεβενών.

Για την κατασκευή τους λειτουργούν δύο κεντρικές και δύο υποστηρικτικές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά. Από το τμήμα του Ε65 που παραδίδεται σήμερα υπολογίζεται να απελευθερωθούν 200 άτομα προσωπικό, τα οποία θα διοχετευτούν στην κατασκευή του βόρειου άξονα του αυτοκινητοδρόμου και σε άλλα έργα.

Σήραγγα Όθρυος

Στον Ε65 περιλαμβάνεται και η δίδυμη σήραγγα μήκους 3 km της Όθρυος πλάτους 11 μέτρων και τυπικής διατομής ανά κλάδο πλάτους 3,75 μέτρων. Πρόκειται για σήραγγα που διαπερνά τον ορεινό όγκο της Όθρυος μέσα από περιοχές με έντονη υδροφορία. Η σήραγγα είναι εξοπλισμένη με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και διαχείρισης κυκλοφορίας.

Όλα τα συστήματα μέσω δικτύου οπτικών ινών έχουν ενοποιηθεί και απεικονίζονται στο κεντρικό σύστημα ελέγχου του αυτοκινητόδρομου που βρίσκεται στους Σοβάδες. Σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο χαθεί η επικοινωνία της σήραγγας με το κέντρο διοίκησης υπάρχει δυνατότητα παρακολούθησης και ελέγχου της από το τοπικό κέντρο που βρίσκεται στην είσοδο της σήραγγας Τ2. Η σήραγγα διαθέτει σύστημα πυρόσβεσης, συστήματα αερισμού και εκ-καπνισμού, συστήματα καμερών εφοδιασμένα με αυτόματο σύστημα ανίχνευσης συμβάντων, συστήματα φωτισμού και σύστημα RDS για την αδιάλειπτη εκπομπή ραδιοφωνικών σταθμών. Η σήραγγα έχει αδειοδοτηθεί προς χρήση από την διοικητική αρχή σηράγγων.

Πηγή: protothema.gr

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κ. Μητσοτάκης από τη Λαχαναγορά του Ρέντη: Συνεχής η μάχη για την καταπολέμηση της ακρίβειας

Περιοδεία σε όλες τις περιφέρειες της χώρας θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το αμέσως προσεχές διάστημα, εν όψει των ευρωεκλογών. Θα εστιάσει στην καθημερινότητα των πολιτών και στη μάχη για την ακρίβεια που δίνει σε πολλά επίπεδα η κυβέρνηση τόσο με την εντατικοποίηση των ελέγχων, τα πρόστιμα, όσο με τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την συγκράτηση των τιμών με τη βοήθεια των καλαθιών. To πρωϊ επισκέφθηκε την Λαχαναγορά του Ρέντη στην καρδιά της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε για την επάρκεια στα προϊόντα και για τις τιμές στα οπωροκηπευτικά, εκπέμποντας το μήνυμα ό,τι ο αγώνας κατά της ακρίβειας είναι συνεχής. Έχουμε ενθαρρυντικά σημάδια ότι ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, τόνισε o Κυριάκος Μητσοτάκης. Να προσφέρουμε προϊόντα σε τιμές αντίστοιχες ή και χαμηλότερες από τις περσινές, επισήμανε χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε ισχύ ήδη το «καλάθι της Σαρακοστής», ενώ το «καλάθι του Πάσχα» αποτελεί επέκταση του «καλαθιού του νοικοκυριού», καθώς προστίθενται τέσσερις νέες κατηγορίες τροφίμων, ώστε να αποτελέσει μια επιπλέον διέξοδο για τους καταναλωτές ενόψει της εορταστικής περιόδου.

Πηγή: businessnews.gr

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κικίλιας για άσκηση «Μίνωας» | Yλοποιούμε τη μεγαλύτερη αντισεισμική άσκηση που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στη χώρα

Παρουσία του υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Κικίλια, ξεκίνησε στην Κρήτη η άσκηση αντισεισμικής προστασίας «ΜΙΝΩΑΣ».

Ο κ. Κικίλιας, σε δηλώσεις του, ανέφερε ότι η άσκηση αυτή, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έχει υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα, ήταν μια προτροπή του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, προκειμένου να εντοπιστούν πιθανά λάθη, παραλείψεις και κενά, και αυτά να αντιμετωπιστούν.

«Πρέπει να προετοιμαζόμαστε για όλα τα σενάρια. Φυσικά, ευχόμαστε και ελπίζουμε ποτέ να μη χρειαστεί, αλλά σε περίπτωση που χρειαστεί θα πρέπει να έχουν γίνει πραγματικές ασκήσεις, στις οποίες συμμετέχουν οι πάντες και να έχουμε προσπαθήσει να βελτιωθούμε στο μέγιστο δυνατό είπε ο κ. Κικίλιας, προσθέτοντας ότι «ανώτερη όλων είναι η αξία της ανθρώπινης ζωής».

Ο Βασίλης Κικίλιας ανέφερε επιπλέον ότι η άσκηση θεσμοθετείται και θα γίνεται σε διαφορετική περιοχή της χώρας μία φορά κάθε χρόνο και πως το σημαντικό στοιχείο είναι «ότι πρόκειται για μια άσκηση ρεαλιστική και στο πεδίο» καθώς, όπως τόνισε, «στόχος δεν είναι να αλληλοσυγχαιρόμαστε, αλλά να γίνει μια άσκηση που ελπίζουμε σε ορισμένα σημεία της να δυσκολευτούμε ή να αποτύχουμε, να φανούν αδυναμίες, για να μπορούμε στα συμπεράσματα να τις ενσωματώσουμε, να διορθωθούμε και να γίνουμε καλύτεροι».

Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας αναφέρθηκε και στις ιδιαιτερότητες της Κρήτης που καθιστούν απαιτητική και δύσκολη την υλοποίηση της άσκησης, εισημαίνοντας: «Θα περιμένω με ανυπομονησία να δω τα συμπεράσματα, για να δούμε στη διαλειτουργικότητα πώς δουλέψαμε όλοι μαζί και τι μένει να βελτιώσουμε».

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη Επιχειρησιακή Άσκηση πεδίου πλήρους ανάπτυξης που έχει σχεδιαστεί ποτέ στη χώρα για την αντιμετώπιση μεγάλου σεισμού, που διοργανώνουν το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας (ΟΑΣΠ) και η Περιφέρεια Κρήτης.

Στον χαιρετισμό του, ο κ. Κικίλιας ανέφερε ότι «οι προκλήσεις είναι πολλαπλές» και πως με την κλιματική κρίση βλέπουμε καταστάσεις και ακραία φαινόμενα που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε στο παρελθόν.

Σκοπός της άσκησης είναι να συμβάλει στη μείωση της σεισμικής διακινδύνευσης στην Κρήτη μέσα από μια σειρά συντονισμένων δράσεων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης των Συνεπειών λόγω Σεισμού «Εγκέλαδος 2» του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Επιπρόσθετα, η άσκηση στοχεύει στη βελτίωση τόσο των σχεδίων έκτακτης ανάγκης και διαχείρισης κρίσεων, όσο και του συντονισμού των υπηρεσιών και της διαδικασίας συλλογής και αξιολόγησης πληροφοριών. Επιπλέον, όπως έχει επισημανθεί, μέσα από την άσκηση επιδιώκεται η εκπαίδευση όλων των φορέων, η ενίσχυση της ετοιμότητας και της διαλειτουργικότητας, η ένταξη εθελοντικών ομάδων στον σχεδιασμό, καθώς και η ευαισθητοποίηση του πληθυσμού.

Σύμφωνα με το σενάριο της άσκησης, στις δέκα περίπου το πρωί σημειώθηκε ισχυρή σεισμική δόνηση μεγέθους 6,4 Ρίχτερ με επίκεντρο στον υποθαλάσσιο χώρο, 20 χιλιόμετρα ΒΑ της πόλης των Χανίων, που επηρεάζει τις Π.Ε. Χανιών και Ρεθύμνης. Ως συνέπεια της σεισμικής δόνησης, καταγράφονται – σύμφωνα πάντα με το σενάριο – καταρρεύσεις κτιρίων, εγκλωβισμοί ατόμων, μικρό τσουνάμι τόσο στην παραλία του Ρεθύμνου όσο και στον κόλπο της Σούδας, ενώ έγιναν εκκενώσεις σχολείων, νοσοκομείων και δημοσίων υπηρεσιών.

Η έναρξη της άσκησης πραγματοποιήθηκε με την αποστολή μηνύματος από το 112 προς τον γενικό πληθυσμό σε Χανιά και Ρέθυμνο, με τη διακριτή ένδειξη «ΑΣΚΗΣΗ – ΑΣΚΗΣΗ – ΑΣΚΗΣΗ», προκειμένου να γίνει αμέσως αντιληπτό ότι πρόκειται για άσκηση και να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες και αναστάτωση.

Στην άσκηση συμμετέχουν Κεντρικοί φορείς (Υπουργεία, Κεντρικοί Οργανισμοί), η Περιφέρεια Κρήτης, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, οι Πρωτοβάθμιοι Ο.Τ.Α. Κρήτης, οι Εθελοντικές Οργανώσεις, οι Περιφερειακοί και Τοπικοί Φορείς, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, η ΑΔΜΗΕ, οι Φορείς Τηλεπικοινωνιών, οι Δομές Υγείας, οι Φορείς διαχείρισης Λιμένων και Αεροδρομίων, οι Τουριστικές Δομές, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, όλα τα σχολικά συγκροτήματα της Κρήτης, οι Εφορείες Αρχαιοτήτων κ.ά.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en