Connect with us

ΠΑΙΔΕΙΑ

Άποψη | Υπάρχουν μόνο ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι εντελώς ιδιωτικά. Παρά τις ανυπόστατες φήμες που κυκλοφορούν, δεν υφίσταται δημόσιο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα. Ο σχετικός θρύλος είναι κάτι σαν το τέρας του Λοχ Νες. Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι πριβέ. Αποτελούν μάλιστα πρότυπο παγκόσμιας αίγλης για αυτόν τον τύπο ιδρύματος. Xοντρό πρότυπο. Για να καταλαβαινόμαστε, θα το ονομάσω πρότυπο πανεπιστημίου Χοντροπριβέ.

Εχουν προταθεί ποικίλοι τρόποι στη βιβλιογραφία για να ξεχωρίσεις ιδιωτικά ή δημόσια πανεπιστήμια. Ολοι ουσιαστικά συγκλίνουν σε ένα ερώτημα: Προηγούνται τα συμφέροντα ιδιωτών ή τα συμφέροντα της ευρύτερης κοινωνίας, του δήμου;

Τα συμφέροντα του δήμου είναι σαφή: παραγωγή γνώσης και ανεμπόδιστη διάχυσή της σε όσους περισσότερους, διάπυρη ανεξαρτησία σκέψης και λόγου, ανιδιοτελής υπεράσπιση του δικαίου και των αδύναμων, εξασφάλιση δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στους απόφοιτους να βρούνε δουλειές όπου εμπνέουν και εμπνέονται να δημιουργήσουν. Ο δήμος μαραγκιάζει όταν η γνώση στερεύει, όταν οι πολίτες είναι αδαείς και παραπληροφορημένοι, όταν κανένας δεν σκέφθεται και δεν μιλάει ελεύθερα, όταν όλοι κουρνιάζουν στη σκιά της ψυχολογικής λογοκρισίας ή στην ακόμα βαρύτερη σκιά του άμυαλου θυμού. Ο δήμος καταστρέφεται και αναιρείται, όταν κανένας δεν υπερασπίζεται το δίκαιο και τους αδύναμους, όταν οι πολίτες είναι άνεργοι ή υποδουλωμένοι σε δουλειές όπου κλέβει ο ένας τον άλλον.

Αντιθέτως, τα συμφέροντα ιδιωτών δεν μπαίνουν σε καλούπι. Είναι τόσο ποικιλότροπα όσο και οι ατομικές διαστροφές. Συχνά μπορούν να μεταφραστούν σε χρηματικό ισοδύναμο, αλλά η μετατροπή δεν είναι πάντοτε εμφανής. Για παράδειγμα, πόσα εκατομμύρια αντιστοιχούν στη δύναμη κατοχής διεστραμμένης εξουσίας;

Πανεπιστήμια τόσο διαφορετικά όσο το Stanford και το Berkeley δεν είναι ιδιωτικά στο μέτρο που εξακολουθούν να ενδιαφέρονται κυρίως για δημιουργία, όχι για ιδιοτέλεια. Τίποτε όμως δεν εξασφαλίζει ότι δεν θα γίνουν ιδιωτικά στο μέλλον. Η δημιουργία απαιτεί συνεχή υπεράσπιση, πρέπει να κατακτηθεί ξανά κάθε μέρα. Και οι εχθροί της σε παγκόσμιο επίπεδο δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητοι.

Το εκλεκτό και καθόλου εκλεπτυσμένο μοντέλο Χοντροπριβέ εξυπηρετεί με φανατική αφοσίωση συμφέροντα ποικίλων ιδιωτών. Οι συγκεκριμένοι idiots είναι μάλιστα πανέξυπνοι, τετραπέρατοι, αν η εξυπνάδα μετριέται με την ικανότητα επίτευξης στόχων.

Ο ισχυρότερος όμιλος ιδιωτικών συμφερόντων στο Χοντροπριβέ είναι πολιτικοί όλων των κομμάτων. Τα πανεπιστήμια αποτελούν φυτώρια κομματαρχών, χώρο δράσης ταγμάτων εφόδου (κομματικών νεολαιών), και χώρο άγαρμπης επίδειξης της διακομματικής ισχύος. Κάθε φορά που πολιτικοί διαξιφίζονται για πανεπιστημιακά θέματα όπως το άρθρο 38493116 του Συντάγματος (υπολογίζω κάπου τόσες φορές έχει άπραγα συζητηθεί), το άσυλο ανιάτων, το πανελλήνιο σύστημα εισαγωγής λαμπρών υποσχόμενων νέων-νεανίδων και εξαγωγής συμβιβασμένων στόκων, τους βιασμούς και τις συγχωνεύσεις τμημάτων ή τις προσλήψεις κομματοπαγούς προσωπικού, αμέσως γίνεται κατανοητό ότι τα πανεπιστήμια δεν έχουν καμία αυτονομία.

Τα ελληνικά πανεπιστήμια αποτελούν απλώς παιχνιδάκι όποιου Κινγκ Κονγκ πολιτικού καταπιάνεται με την Παιδεία για λόγους ψηφοθηρίας ή ιδεοληψίας. Προκύπτουν αγωνιώδη ερωτήματα, αναλόγως με την κομματική ένταξη του πανίσχυρου κουφιοκεφαλάκη που σφίγγει στη χούφτα του τον άτυχο θεσμό που σπαρταρά. Αραγε ο κεντρώος ή δεξιός Κινγκ Κονγκ που κραυγάζει «Και Α και Ου» ενδιαφέρεται πραγματικά να χαϊδέψει το ημιλυπόθυμο πανεπιστημιάκι; Οντως θέλει ο αριστερός γορίλας να το φιλήσει με τα σαρκώδη χείλη του; Ή μήπως θέλει να το φάει; Ησυχάστε, τελικά τίποτε δεν συμβαίνει. Αφού γλείψει με τα κομματικά του σάλια το ακαδημαϊκό παίγνιο, ο κάθε Κινγκ Κονγκ τελικά το βαριέται και το παραπετάει. Μέχρι να ρευτεί, να κοιμηθεί, και να το ξαναπιάσει. Σε δουλειά να βρισκόμαστε για το άρθρο 38493117.

Αν το πανεπιστήμιο ήταν δημόσιο, κανένας πολιτικός δεν θα τολμούσε να ψελλίσει ούτε λέξη για όλα αυτά τα θέματα, γιατί τα πανεπιστήμια από μόνα τους θα ρυθμίζανε τα του οίκου τους. Σκέφθομαι πόσο γρήγορα θα κατεβαίνανε τις παγκόσμιες κατατάξεις, πεντακόσια πεντακόσια τα σκαλιά, το Stanford ή το Berkeley, αν παρεμβαίνανε πολιτικοί στη λειτουργία τους.

Οι όμιλοι ιδιωτικών συμφερόντων που εξυπηρετούνται, όμως, είναι πολλοί περισσότεροι. Οταν ένα ίδρυμα απαξιώνεται τόσο, ποιος θα το σεβαστεί; Ιδιωτεύοντες καθηγητές θεωρούν ότι το ίδρυμα τους ανήκει. Καταστροφείς που τα κάνουν όλα λαμπόγυαλο θεωρούν ότι το ίδρυμα τους ανήκει. Εμποροι ναρκωτικών θεωρούν ότι το ίδρυμα τους ανήκει. Περιφερειάρχες, ιεράρχες, τελετάρχες, νομάρχες, πατριάρχες, τμηματάρχες, ομαδάρχες, θιασάρχες, στο μέλλον ίσως ξανά συνταγματάρχες, θεωρούν ότι το ίδρυμα τους ανήκει. Αφού δικό τους είναι, γιατί όχι; Λογαριασμό θα δώσουν πώς θα χειριστούν την προσωπική τους περιουσία;

Ακριβώς επειδή το πρότυπο Χοντροπριβέ είναι αφάνταστα επιτυχημένο, υπάρχει όρεξη να ιδρυθεί και νέα γενιά ιδιωτικών πανεπιστημίων. Πρόκειται για το μοντέλο Πριβέ-λάιτ 2.0. Ομως στην ευγενική προσπάθεια αντιδρούν αρκετοί που επωφελούνται από το ισχύον καταξιωμένο μοντέλο. Είναι απολύτως κατανοητό. Δεν θέλουν συναγωνισμό στο πλιάτσικο.

Ποιο είναι το μέλλον λοιπόν; Μετά τη μεγάλη προσφορά του Χοντροπριβέ στην Παγκόσμια Εγκυκλοπαίδεια Διαφθοράς, θα μπορέσουμε σαν αποσαθρωμένη χώρα να προσφέρουμε στην ανθρωπότητα άλλο ένα αποτυχημένο μοντέλο; Το Πριβέ-Λάιτ 2.0 θα φθάσει άραγε σε μεγαλύτερα βάραθρα, π.χ. να συναγωνιστεί τα 16 ιδιωτικά πανεπιστήμια του ψευδοκράτους της Βόρειας Κύπρου;

Το σίκουελ ετοιμάζεται στα στούντιο University. Προειδοποιώ: περιέχονται σκληρές σκηνές με γυμνά πανεπιστήμια στα χέρια ορεξάτου, αναβαθμισμένου, μεταρρυθμισμένου γορίλα. Στην ταινία εμφανίζονται και εξωγήινοι.

* Ο κ. Ιωάννης Π.Α. Ιωαννίδης είναι καθηγητής παθολογίας, έρευνας και πολιτικής υγείας, επιστημών δεδομένων, και στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Stanford των ΗΠΑ. Το τελευταίο του βιβλίο «Μετά τα αφύσικα» δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Κέδρος.

Έντυπη

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

ΕΒΡΟΣ

Ο μαθητής του 3ου γυμνασίου Αλεξανδρούπολης τα κατάφερε! Τρίτο βραβείο στην 37η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Χρήστος Τριανταφυλλίδης, μαθητής του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης «Δόμνα Βισβίζη» τα κατάφερε!

Ο μαναδικός μαθητής από τον Έβρο πήρε το Γ’ βραβείο στην 37η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα «Ο Αρχιμήδης» η οποία διεξήχθη στις 22 Φεβρουαρίου στην Αθήνα.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Παράρτημα Έβρου συγχαίρει με ανακοίνωσή της τον μαθήτή: “Το Παράρτημα Έβρου της Ε.Μ.Ε. συγχαίρει το μαθητή της Γ’ Γυμνασίου του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ ΧΡΗΣΤΟ, για τη διάκριση του στην 37η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα «Ο Αρχιμήδης» στις 22 Φεβρουαρίου 2020 και τη βράβευση του με το Γ’ Βραβείο.

Ακόμη του εύχεται καλή επιτυχία στη συνέχεια και συγχαίρει τους γονείς του και όσους τον βοήθησαν σε αυτή την επιτυχία.”

e-evros

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΚΑΒΑΛΑ

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Καβάλας: Βράβευσε τα σχολεία που διακρίθηκαν

Δημοσιεύτηκε

στις

ΗΔιεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας, βράβευσε τους Εκπαιδευτικούς και τις Σχολικές Μονάδες της περιοχής ευθύνης της για τις διακρίσεις τους σε τομείς της Εκπαίδευσης και του Πολιτισμού σε πανελλήνιο και παγκόσμιο επίπεδο, την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020 και ώρα 19:00 στο Αμφιθέατρο «Γεώργιος Παυλίδης» της ΠΕ Καβάλας. Την εκδήλωση πλαισίωσε η χορωδία του Μουσικού Γυμνασίου Καβάλας.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Κώστας Αντωνιάδης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Μ’ αυτήν την εκδήλωση θέλουμε να αναδείξουμε το σοβαρό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό και ανθρωπιστικό έργο που έχουν αναλάβει οι εκπαιδευτικοί, αναδεικνύοντας την εξωστρέφεια και την καινοτομία στις σχολικές μονάδες έχοντας ως πρωτεργάτες τους ίδιους τους μαθητές».

kavalapost

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Λύκειο | Έρχονται σαρωτικές αλλαγές και για τις τρεις τάξεις, από τον Σεπτέμβριο

Δημοσιεύτηκε

στις

Σημαντικές αλλαγές, οι οποίες αφορούν στους μαθητές όλων των τάξεων του Λυκείου, σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, με στόχο να εφαρμοστούν από την ερχόμενη σχολική χρονιά. Νέο σύστημα μετεγγραφών, απολυτήριες εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, συνυπολογισμός της βαθμολογίας και των τριών τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, νέες θεματικές ενότητες για σεξουαλική αγωγή, εθελοντισμό, καταπολέμηση εξαρτήσεων, σεβασμός στον άλλον κ.ά.

Όπως αναφέρει το Έθνος όσον αφορά στους μαθητές, οι οποίοι του χρόνου θα φοιτήσουν στη Γ΄Λυκείου, θα πρέπει να ξέρουν ότι έρχεται νέο «αυστηρότερο» σύστημα μετεγγραφών. Όπως ανακοίνωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας, Βασίλης Διγαλάκης το επόμενο διάστημα θα γίνει διαβούλευση ώστε να προκύψει «νέο πλαίσιο μετεγγραφών πιο δίκαιο και αντικειμενικό σε σχέση με αυτό που ισχύει σήμερα.Το νέο σύστημα θα λαμβάνει υπόψη τα ακαδημαϊκά κριτήρια και θα διασφαλίζει το επίπεδο των παρεχόμενων σπουδών χωρίς να προκαλείται υπερκορεσμός στα Πανεπιστήμια του κέντρου και συγχρόνως να αποψιλώνονται τα περιφερειακά ιδρύματα». Αυτό σημαίνει ότι θα κλείσει η «στρόφιγγα» για τους αιτούντες μετεγγραφή, στα κεντρικά πανεπιστημιακά ιδρύματα των μεγάλων πόλεων, καθώς κάθε χρόνο παρατηρείται το φαινόμενο χιλιάδες υποψήφιοι να ζητούν μετεγγγραφή σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, με αποτέλεσμα να «αδειάζουν» τα πανεπιστήμια της περιφέρειας.

Όσον αφορά στις φετινές μετεγγραφές, ο υφυπουργός Παιδείας τόνισε ότι: Στην υπουργική απόφαση- που είχε εκδοθεί από τον πρώην υπουργό Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου- δεν ορίστηκε αντιστοιχία για συνολικά 74 Τμήματα Α.Ε.Ι, όπως για παράδειγμα τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων καθώς και Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Επίσης όπως είπε ο υφυπουργός από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 δεν καθίσταται δυνατή η μετεγγραφή των εγγεγραμμένων φοιτητών από Τμήματα των (καταργηθέντων) Τ.Ε.Ι., σε άλλα Τμήματα Τ.Ε.Ι., των οποίων η ακαδημαϊκή λειτουργία συνεχίζεται μέχρι την αποφοίτηση των ήδη εγγεγραμμένων φοιτητών, αλλά ούτε και σε Τμήματα Πανεπιστημίων διότι οι ως άνω φοιτητές συνεχίζουν και ολοκληρώνουν το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Τ.Ε.Ι. εισαγωγής τους-του οποίου η ακαδημαϊκή λειτουργία συνεχίζεται μεταβατικά – και μόνο αφού εξεταστούν επιτυχώς στα απαιτούμενα για τη λήψη πτυχίου υποχρεωτικά και μαθήματα επιλογής του πρώτου κύκλου σπουδών

Οι αλλαγές στις τρεις τάξεις του Λυκείου

Εξαιρετικά σημαντικές είναι οι αλλαγές, οι οποίες σχεδιάζονται και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου με σημαντικότερη αυτή του συνυπολογισμού -με αυξανόμενη διαβάθμιση ανά τάξη- των επιδόσεων των τριών τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, κάτι με το οποίο βέβαια διαφωνούν οι εκπαιδευτικοί .

Οι μαθητές οι οποίοι θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβριο στην Α΄ Λυκείου θα πρέπει να γνωρίζουν ότι επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων. Οι απολυτήριες εξετάσεις της Α΄ τάξης θα γίνουν με θέματα από την τράπεζα και σταδιακά ο τρόπος αυτός θα εφαρμοστεί και για τις υπόλοιπες τάξεις του λυκείου. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές του λυκείου θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες τους κατά τη διάρκεια όλων των τάξεων και σε όλα τα μαθήματα και όχι μόνο στα πανελλαδικά εξεταζόμενα, προκειμένου να καταφέρουν να εισαχθούν στα ΑΕΙ.

«Ο βαθμός και των τριών τάξεων του Λυκείου, με διαβάθμιση του ποσοστού από την Α’ στη Γ’ τάξη, θα ξεκινήσει να συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου την επόμενη σχολική χρονιά (2020-2021). Στόχος μας είναι η σταδιακή επανάκτηση του παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου, με απώτερο σκοπό τη διαμόρφωση του Εθνικού Απολυτηρίου», ξεκαθάρισε η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως.

Ιδιαίτερα όσον αφορά στη τράπεζα θεμάτων, για τη λειτουργία της οποίας, στο παρελθόν, είχε ξεσηκωθεί η εκπαιδευτική κοινότητα, το υπουργείου προγραμματίζει τη βελτίωσή της ώστε να ξεπεραστούν αδυναμίες, του συστήματος και σύντομα θα κληθούν ομάδες εκπαιδευτικών να την καλύψουν με θέματα, αρχικά για τα μαθήματα της Α΄λυκείου .

Στον προγραμματισμό του υπουργείου περιλαμβάνονται επίσης, η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών σε Δημοτικά – Γυμνάσια – Λύκεια με νέες θεματικές, όπως ο εθελοντισμός και η επιχειρηματικότητα, σεξουαλική αγωγή, καταπολέμηση των εξαρτήσεων, σεβασμός στον άλλο, με πιλοτική εφαρμογή σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα σχολείων της χώρας.

madata.gr

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κεραμέως | Συνυπολογισμός βαθμού Α, Β και Γ Λυκείου για εισαγωγή σε ΑΕΙ, ΤΕΙ

Δημοσιεύτηκε

στις

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» είπε ότι σχεδιάζεται η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων στην Α’ Λυκείου από το έτος 2020-2021, ενώ «ο βαθμός και των τριών τάξεων του Λυκείου με διαβάθμιση του ποσοστού από την Α’ στη Γ΄τάξη θα ξεκινήσει να συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου την επόμενη σχολική χρονιά (2020-2021)».

Αναφέρει, ακόμα ότι ο εμπλουτισμός των προγραμμάτων σπουδών του Νηπιαγωγείου αφορά στην εισαγωγή της Πληροφορικής και των Αγγλικών, ενώ θα εφαρμοσθεί πιλοτικά σε ένα δείγμα σχολείων της χώρας η εισαγωγή θεματικών για τον εθελοντισμό και την επιχειρηματικότητα, την σεξουαλική αγωγή, την καταπολέμηση των εξαρτήσεων και τον σεβασμό του άλλου.

Σε ό,τι αφορά στο μάθημα των Θρησκευτικών είπε ότι τα Προγράμματα Σπουδών και τα βιβλία θα συμμορφωθούν με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η υπουργός Παιδείας είπε ότι προωθείται η δημιουργία Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων σε όλη τη χώρα, με ταυτόχρονες διαδικασίες επιλογής του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Τα Πρότυπα Σχολεία «θα αποτελούν σχολεία μαθητών με υψηλές επιδόσεις» ενώ στα Πειραματικά «η επιλογή θα γίνεται με κλήρωση» πρόσθεσε. Ακόμα θα εισαχθεί ο θεσμός των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων όπου «καίρια συμμετοχή θα έχουν οι κοινωνικοί εταίροι».

Η υπουργός Παιδείας είπε επίσης ότι είναι υπό επεξεργασία σειρά πρωτοβουλιών πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού και βίας. Τέλος, αναφέρει ότι στο τέλος Μαρτίου, αντιπροσωπεία 30 αμερικανικών πανεπιστημίων, συμπεριλαμβανομένων κορυφαίων ιδρυμάτων, θα συναντηθεί στην Ελλάδα με εκπροσώπους των ελληνικών ΑΕΙ με στόχο να δρομολογηθούν μακροπρόθεσμες συνέργειες.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Social

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ